Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття)

У статті розглянуто процес будування церковних споруд християнських конфесій південно-східної України у другій половині XIX – на початку XX ст. Матеріал висвітлює статистику храмів, парафіяльну мережу, особливості перебудови та внутрішнє оздоблення церков....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2010
Main Authors: Моісєєнко, Л., Стародубцева, І.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут проблем штучного інтелекту МОН України та НАН України 2010
Series:Наука. Релігія. Суспільство
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33450
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття) / Л. Моісєєнко, І. Стародубцева // Наука. Релігія. Суспільство. — 2010. — № 1. — С. 122-128. — Бібліогр.: 44 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-33450
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-334502025-02-10T00:30:12Z Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття) Христианские церковные сооружения юго-восточной Украины (вторая половина XIX – начало XX века) Christian Sacral Buildings of South-east Ukraine (the second part of XIX – the beginning of XX ct.) Моісєєнко, Л. Стародубцева, І. Історія У статті розглянуто процес будування церковних споруд християнських конфесій південно-східної України у другій половині XIX – на початку XX ст. Матеріал висвітлює статистику храмів, парафіяльну мережу, особливості перебудови та внутрішнє оздоблення церков. В статье рассмотрен процесс строительства церковных сооружений христианских конфессий юго-восточной Украины во второй половине XIX – начале XX ст. Материал освещает статистику храмов, парафиальную сеть, особенности перестройки и внутреннего убранства церквей. The process of sacral buildings construction of different christian confessions, in the south-east of Ukraine in the second part of XIX-th century – the beginning of XX-th century is considered in the article. The material deals with temples statistics, parish net, functioning peculiarities, reconstruction and inner church decoration. 2010 Article Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття) / Л. Моісєєнко, І. Стародубцева // Наука. Релігія. Суспільство. — 2010. — № 1. — С. 122-128. — Бібліогр.: 44 назв. — укр. 1728-3671 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33450 246/247“1880/1916” uk Наука. Релігія. Суспільство application/pdf Інститут проблем штучного інтелекту МОН України та НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Історія
Історія
spellingShingle Історія
Історія
Моісєєнко, Л.
Стародубцева, І.
Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття)
Наука. Релігія. Суспільство
description У статті розглянуто процес будування церковних споруд християнських конфесій південно-східної України у другій половині XIX – на початку XX ст. Матеріал висвітлює статистику храмів, парафіяльну мережу, особливості перебудови та внутрішнє оздоблення церков.
format Article
author Моісєєнко, Л.
Стародубцева, І.
author_facet Моісєєнко, Л.
Стародубцева, І.
author_sort Моісєєнко, Л.
title Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття)
title_short Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття)
title_full Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття)
title_fullStr Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття)
title_full_unstemmed Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття)
title_sort християнські церковні споруди південно-східної україни (друга половина xix - початок xx століття)
publisher Інститут проблем штучного інтелекту МОН України та НАН України
publishDate 2010
topic_facet Історія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33450
citation_txt Християнські церковні споруди південно-східної України (друга половина XIX - початок XX століття) / Л. Моісєєнко, І. Стародубцева // Наука. Релігія. Суспільство. — 2010. — № 1. — С. 122-128. — Бібліогр.: 44 назв. — укр.
series Наука. Релігія. Суспільство
work_keys_str_mv AT moísêênkol hristiânsʹkícerkovnísporudipívdennoshídnoíukraínidrugapolovinaxixpočatokxxstolíttâ
AT starodubcevaí hristiânsʹkícerkovnísporudipívdennoshídnoíukraínidrugapolovinaxixpočatokxxstolíttâ
AT moísêênkol hristianskiecerkovnyesooruženiâûgovostočnoiukrainyvtoraâpolovinaxixnačaloxxveka
AT starodubcevaí hristianskiecerkovnyesooruženiâûgovostočnoiukrainyvtoraâpolovinaxixnačaloxxveka
AT moísêênkol christiansacralbuildingsofsoutheastukrainethesecondpartofxixthebeginningofxxct
AT starodubcevaí christiansacralbuildingsofsoutheastukrainethesecondpartofxixthebeginningofxxct
first_indexed 2025-12-02T04:37:38Z
last_indexed 2025-12-02T04:37:38Z
_version_ 1850369909412855808
fulltext «Наука. Релігія. Суспільство» № 1’2010 122 УДК 246/247“1880/1916” Лариса Моісєєнко1, Інна Стародубцева2 1 Красноармійський індустріальний інститут, філіал ДНТУ, Україна 2 Донецький інститут залізничного транспорту Української державної академії залізничного транспорту, Україна ХРИСТИЯНСЬКІ ЦЕРКОВНІ СПОРУДИ ПІВДЕННО�СХІДНОЇ УКРАЇНИ (друга половина XIX – початок XX століття) У статті розглянуто процес будування церковних споруд християнських конфесій південно-східної України у другій половині XIX – на початку XX ст. Матеріал висвітлює статистику храмів, парафіяльну мережу, особливості перебудови та внутрішнє оздоблення церков. Актуальність проблеми. В сучасних умовах визначення національно-культурних орієнтирів постала гостра потреба критичного вивчення та переосмислення церковної спадщини України в її окремих регіонах. Більшість церковних споруд другої половини XIX – початку XX ст. південно- східної України в роки антирелігійної політики було зруйновано. Будування нових храмів і відновлення церковних інституцій сучасності потребують додаткового вивчення архівних джерел. Зазначений підхід залучає дослідження з церковно-історичного краєзнавства до кола пріоритетних напрямків у складі національної науки. Мета даної статті – з’ясувати процес будування і утримання церковних споруд та функціонування церковних інституцій в південно-східній Україні, визначити кількість храмів, майновий стан, розбудову парафіяльної мережі. В підсумку це сприятиме поглибленню наукового бачення ролі і місця церкви в розвитку культури регіону. Об’єктом дослідження визначено церковні споруди південно-східної України в другій половині XIX – на початку XX ст. Предметом дослідження обрано процес функціонування церковних інституцій різних конфесій південно-східного регіону в істо- рико-культурологічному контексті. Історіографія питання. Перші праці з історії окремих церков і монастирів Російської імперії з’явилися в середині XIX ст. [1], [2]. Їх авторами виступали духовні ієрархи – працівники єпархіальних консисторій. У 80-х роках XIX ст. дореволюційні нау- ковці у своїх роботах дослідили історію деяких старовинних монастирів і церков [3], [4]. На початку XX ст. особливості будування церковних споруд розпочали висвітлювати у працях загального характеру [5-8]. За радянської доби кількість праць, присвячених проблемі, порівняно незначна. Це пов’язано з тим, що в ці роки в історичній науці панувала концепція, яка визначала церковні споруди як вороже явище [9], [10]. Атеїстичний характер праць характеризувався як науково обґрунтований. Проте праці радянських часів містять певний фактичний і статистичний матеріал. Зміни в суспільно-політичному житті України у 1980-х роках створили передумови для більш об’єктивного аналізу теми релігії і церкви. В першій колективній праці («Русское православие: вехи истории») науковці намагалися визначити напрямки діяль- ності церкви і оцінити протиріччя церковної історії [11]. Із проголошенням незалежності України вітчизняна історіографія підійшла з нових позицій до оцінки церкви в Україні [12]. Так, написані історії окремих єпархій – Кате- Християнські церковні споруди південно�східної України... «Наука. Релігія. Суспільство» № 1’2010 123 ринославської і Харківської [13], [14]. На жаль, працю Ю. Скалозуб з історії Катери- нославської єпархії можна вважати лише науково-популярною. Саме у цей період в історичній науці вперше виникає поняття «південно-східна Україна». Були запропоновані різні варіанти визначення даної території. Так, П. Лаврів відносив до неї Донецьку і Луганську області [15]. Проте колектив редакції «Історія міст і сіл Української РСР» зараховує до регіону також Дніпропетровську область. Автори цієї статті пропонують до краю, окрім вже вказаних трьох областей, віднести частини Запорізької і Харківської. Отже, південно-східна Україна за часів імперії у церковному розподілі охоплює Катеринославську єпархію, південну частину Харківської та захід Донської (Таганрозький округ). Лютеранські церкви краю підпорядковувалися Санкт-Петербурзькому консисторі- альному округу, римо-католицькі – Катеринославському і Бердянському деканатам Тираспольської єпархії. На сучасному етапі історіографії почалося систематичне вивчення питань з церков- но-історичного краєзнавства. Зокрема, православним церквам присвятили свої наукові статті історики: О.О. Шкрібітько, П.В. Яковенко, Л. Яруцький, Г. Копил та інші [16-20]. Теми церкви у римо-католиків Приазов’я і менонітів Придніпров’я торкалися історики О.А. Дингес і С.І. Бобильова [21], [22]. Отже, незважаючи на значну кількість сучасних досліджень з історії церкви, зазначена тема потребує доповнення і узагальнення в межах всього регіону. Крім того, церковні споруди неправославних конфесій науковцями не вивчалися. Результати дослідження. У другій половині XIX – на початку XX ст. у південно- східній Україні високими темпами зростала промисловість. Водночас збільшувалась чисельність населення. Це спонукало до створення розгалуженої мережі церковних інституцій. Невід’ємною частиною культурного і духовного життя кожної релігійної общини були церковні споруди, на утримання яких припадала значна сума коштів, що мала церква – від 25% до 45%. Враховуючи важливу роль православної церкви в укріпленні самодержавства, цар- ський уряд сприяв збільшенню кількості храмів. Так, у 1876 р. в Російській імперії було 620 соборів і 38 302 церкви [23]. У південно-східній Україні діяли 22 собори і 1586 церков: у Катеринославській єпархії – 10 і 422, Харківській – 11 і 794, Донській – 1 та 370 [23]. Будування церковних споруд у регіоні продовжилося і надалі. Вже у 1897 р. в Катеринославській єпархії кількість парафіяльних церков зросла до 482 [6, с. 170]. У 1898 р. у Таганрозькому окрузі Донської єпархії було 96 храмів [24]. У 1900 р. кількість парафіяльних церков у Катеринославській єпархії склала 552, Донській – 619 і Харківській – 692 одиниці [25]. Отже, за 24 роки (1876 – 1900) кількість храмів збільшилась у Катеринославській єпархії на 156 споруд (з 396 до 552), Донській – на 249 (з 370 до 619). Зменшення церков в Харківській єпархії було пов’язано з тим, що її керівництво, спираючись на постанову Синоду від 1869 р. «Про зрівняння сільських парафій та скорочення деяких з них», активно закривало невеликі храми [26], [27]. Таким чином, за другу половину XIX ст. у Харківській єпархії зникли 201 парафіяльна церква, у Катеринославській – лише 53 [25], [26]. Надалі цей процес було призупинено. На початку XX ст. зріст кількості православних храмів у південно-східній Україні продовжився, а у Харківській єпархії відновився. Так, у 1903 р. в Донській єпархії вже було 689 церкви, у 1906 в Харківській – 11 соборів і 932 церкви, у 1908 в Катеринослав- ській – 10 і 591 [28-30]. У 1910 р. у Харківській єпархії кількість храмів склала 968 [31]. Серед них: 11 соборних, 34 при монастирях і 41 при закладах, 814 парафіяльних і 4 єди- новірних, 5 домових і 24 на цвинтарях, 14 приписних і 21 дзвіниця. У 1914 р. в Кате- ринославській єпархії діяли 750 храмів [32, с. 450]. А саме: 11 соборних церков, 625 парафіяльних, 64 при закладах і 17 при монастирях та 33 приписних. Лариса Моісєєнко, Інна Стародубцева «Наука. Релігія. Суспільство» № 1’2010 124 Отже, за 10 років XX ст. (1900 – 1910 рр.) у Харківській єпархії кількість церков збільшилась на 276 одиниць (з 692 до 968), за 14 років (1900 – 1914) у Катеринославській – на 198 (з 552 до 750). В цей час одна церква обслуговувала близько двох тисяч парафіян південно-східної України, що було у два рази нижче за 80 – 90-і роки XIX ст. Тоді один храм приходився більш ніж на чотири тисячі прихожан. Незважаючи на це, за роз- рахунками єпархіального керівництва кількість церков у першому десятилітті XX ст. вважалася недостатньою. Кількість монастирів на теренах південно-східного регіону на початку XX ст. також збільшилась. Зокрема, у Харківській єпархії за 10 років (1900 – 1910) чисельність монастирів зросла з 10 (5 чоловічих і 5 жіночих) до 13 (7 чоловічих та 6 жіночих). У 1916 р. їх кількість становила 16 (10 чоловічих та 6 жіночих) [31]. Найстарішим чоловічим монастирем у південно-східній Україні можна вважати Святогірську Гуртожитну Успенську пустинь [3], [4]. Точна дата її заснування досі не встановлена, але відомо, що у XIV столітті вона діяла [18]. Найстарішим жіночим був Хорошевський Вознесенський монастир (1656) [30, с. 25]. Його було закладено на місці існуючого з XII ст. храму. Ці дві обителі знаходилися в Харківській єпархії. Одним з наймолодших православних чоловічих монастирів була Спасіва пустинь. Місцем її заснування обрали селище Борки у Харківській єпархії на Курсько-Харківсько- Азовській залізниці [31]. 17 жовтня 1888 р. тут сталася аварія царського потягу. Російський імператор з родиною «в чудовий спосіб» врятувалися. На згадку про це заснували Спасів скит, який з початку підпорядковувався Святогірському монастирю [30, с. 25]. На землі, яка була виділена селянами села Соколово, 18 червня 1889 р. була здійснена закладка, а 20 серпня – освячення храму на 500 осіб. На будівництво необхідних при- міщень для пустині було виділено 70 000 крб. Святогірським монастирем, 10 000 крб. пожертвувала М.І. Шеховцова на утримання храму, 30 000 крб. – мешканці Москви. У 1905 р. Спасів скит було визнано самостійною інституцією. До двох дерев’яних церков закріпили 258 десятин землі та 1200 крб. капіталу. На чолі Спасіва монастиря став ігумен Родіон. Тоді ж налічувалося 17 монахів і 14 послушників. Наймолодший Знаменівський жіночий монастир (Катеринославська єпархія) засну- вали у 1903 р. [29, с. 26]. Його у 72-річному віці очолила випускниця Одеського інституту благородних дівиць, ігуменя Єлизавета (в миру Катерина Павлівна Василенко). Слід відзначити, що будівництво храмів в краї мало свою специфіку. Найбільше церков було побудовано в другій половині ХІХ ст. – 49% від загальної кількості храмів, на початку XX – 17%, монастирів – 45% і 29% відповідно. Зокрема, у Маріупольському повіті у другій половині ХІХ ст. збудували 53 церкви (62% від загальної кількості будівель), на початку XX – 19 (22%), Бахмутському – 26 (31%) і 24 (29%), Старобель- ському – 76 (53%) і 15 (10%) відповідно [29], [30], [32]. За динамікою будівництва церковних споруд регіону в зазначений період вийшли в лідери ті повіти, в яких найбільш швидко засновували підприємства важкої металургії, машинобудування тощо. Це було пов’язано з рішенням, прийнятим у 1892 р. на спільному засіданні губернатора, гірничопромисловців Півдня Росії і єпархіального керівництва. Воно стосувалося обов’язкового будування церков на копальнях, де чисельність населення дорівнювала двом тисячам. Задля будівництва, перебудови і ремонту храмів південно-східної України в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. залучалися кошти з різних джерел: прихожан, приватних осіб і установ, підприємців і комерсантів. Переважно використовували кошти прихожан (55%) [29], [30], [32]. У Старобельському повіті цей показник склав 87% [30]. Так, на будівництво Преображенської церкви (1886) у містечку Юзівка робітники і службовці Новоросійського товариства півроку відраховували по копійці з кожного заробленого карбованця [33, с. 102]. По 5 тисяч крб. і землю надало само товариство і Християнські церковні споруди південно�східної України... «Наука. Релігія. Суспільство» № 1’2010 125 поміщик Лівен, 2 тисячі крб. – купець С.О. Лобасов. Загалом на будівництво витратили 32 тисячі крб. Лівен також подарував іконостас, виготовлений московськими майстрами. У другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. у зв’язку з подорожчанням будматеріалів і вартості робіт замість будівництва нових церков перевагу надавали добудові та ремонту вже існуючих. Перебудовували в першу чергу дерев’яні церкви, які у Катерино- славській єпархії становили 41%, у Харківській – 45% і у Донській – 58% [28], [29], [31]. Добудову храмів здійснювали за рахунок улаштування пристроїв з додатковим вівтарем – приділів. Так, Благовіщенська церква (1802) у Бахмуті мала два приділи: правий, присвячений Андрію Критському, лівий – Святому Митрофанію Воронезькому. У 1872 р. було зроблено два престоли: правий присвячений Симону Богонаступнику та Ганні Пророчиці, а лівий – Святому Миколаю [32, с. 72]. Усі дії стосовно церковних споруд дозволялися з відома єпархіального і державного відомств, відповідно «Устава учреждений и статутов строительных». За порушення правил церковна громада обкладалася штрафом у розмірі 500 крб. [27, с. 7]. У будівництві і перебудові храмів регіону брали участь визначні архітектори того часу. Зокрема, у Святогірському монастирі Успенський собор збудували за проектом архітектора К. Тона, який закликав до збереження в архітектурі храмів візантійського стилю; Покровську церкву – за проектом О. Горностаєва [5], [8]. У 1893 р. архітектор П. Петровський проводив роботи з підняття вівтаря і розширення Преображенської церкви в Юзівці [34, с. 122]. На прикладі Миколаївської церкви (селище Григор’євка, Бахмутський повіт) можна показати усі вищезазначені позиції щодо перебудови і ремонту церков регіону та їх витрати. А саме: дерев’яний храм на кам’яному фундаменті побудували у 1808 р. за рахунок помі- щика О. Рутченкова. У 1815, 1848 і 1868 рр. церкву ремонтували на кошти парафіян, у 1861 р. – на внески Д. Нестерової та інших землевласників (усього 563,8 крб.) [35, с. 52]. У 1873 р. за рахунок церковного старости Якова Древицького (4180 крб.) і прихожан «натурою» (будматеріали і 20 чвертей зернового хліба) храм було розширено приді- лами. У 1875 р. церкву відремонтували і перебудували на кошти церковного Попечи- тельства (1000 крб.). Причому того ж року церковний староста і парафіяни на купівлю і встановлення іконостасів у бокових приділах витратили 10 193 крб. [33, с. 60]. У 1877 р., коли зробили перебудову дзвіниці за участі церковного старости Івана Древицького (1450 крб.), Миколаївська церква отримала свій остаточний вигляд. Надалі у храмі проводили лише ремонтні роботи. А саме: у 1879 р. на відновленій штукатурці накрес- лили зображення 12 апостолів та обличчя святих. У 1884 р. на благодійний внесок селянина Ігната Прохорова (300 крб.) і на церковні гроші (1500 крб.) оновили позо- лотою і реконструювали образи на головному іконостасі [33, с. 61]. Характерною для православних церков була наявність багатого начиння та дорогих предметів культу, які відрізнялися красою і були виготовлені з дорогоцінних матеріалів. Контроль за зберіганням цінностей здійснювало керівництво єпархії. В храмах південно-східної України були особливо вшановані парафіянами церковні святині. Зокрема, у церквах Катеринославської єпархії у 1914 р. містилося більше 100 чудотворних ікон та інших святинь [29], [30], [32]. Так, в Успенській церкві (1888) міста Маріуполь зберігалася грецька святиня – старовинна чудотворна ікона Одігітрії Матері Божої, яка шанувалася з VI ст. [32, с. 203]. У Покровській церкві (1898) містечка Нікополь малися срібні образи з частиною животворящого хреста Господнього, плащаниця, Євангелія та ризи козацької доби [32, с. 194]. На території південно-східної України до середини XIX ст. сформувалась етнокон- фесійна палітра. В регіоні, окрім православних, мешкали старообрядці, римо-католики, лютерани, баптисти, меноніти. Віросповідання населення регіону зумовило характер культових споруд – костьолів, кірх, молитовних домів. Лариса Моісєєнко, Інна Стародубцева «Наука. Релігія. Суспільство» № 1’2010 126 У 1841 р. на території, яка трохи виходила за межі південно-східної України, в німецьких поселеннях діяли 28 молитовних домів [22, с. 150]. А саме: у менонітських округах – Молочанському і Хортицькому – 8 і 5 споруд. В той час, як у колоністських округах – Молочанському, Бердянському, Йозефстальському та Маріупольському – діяли 5, 4, 3 і 3 молитовних домів відповідно. У 1867 р. в Харківській єпархії існували 1 римо-католицький костьол, 4 споруди розкольників і 1 протестантський молитовний дім [36, с. 368]. У Катеринославській єпархії діяли 5 костьолів, 5 протестантських кірх, 11 вірмено-григоріанських церков [37, с. 239]. Слід зауважити, що життя римо-католицької громади краю на перший план висувало будівництво церков, які споруджували власним коштом. Першими в регіоні з’явилися костьоли у римо-католицьких колоніях. Катеринославському деканату підпорядковувалися споруди у колоніях Ямбург, Георгсбург і селищах Кам’яний завод і Дудніково [38]. Бердянському деканату – у колоніях Гроссвердері, Кайзердорфі, Готланді, Ейхвальді, Бергталі, Гринталі, селищах Мариновки, Мар’яновки, Свято-Троїцькому [38], [39]. Крім того костьоли в регіоні діяли в губернських і повітових містах. Зокрема, у Бахмуті, Маріуполі, Олександрові, Луганську, Таганрозі та інших [24], [39]. Пізніше каплиці або костьоли були побудовані в робітничих містечках Юзівці, Єнакієвому, Макіївці [39]. Так, у 1893 р. директор Новоросійського товариства А.І. Юз на орендарських вимогах виділив землю підприємства для будівництва костьолу [34, с. 119]. Місце для нього було погоджено з православним керівництвом. Костьол на ім’я Святого Йосифа знаходився далеко від центру Юзівки і в двох верстах від православного храму [34, с. 142]. У 1914 р. середнє число прихожан римо-католицького костьолу склало приблизно 2,5 тисячі осіб [21]. Багатство внутрішнього та зовнішнього вбрання церковних споруд залежало безпосередньо від економічної спроможності релігійної громади. На початок Першої світової війни кількість римо-католицьких громад зменшилась. У Катерино- славській губернії у 1915 р. діяли тільки 16 костьолів [39], [40]. Лютерани і меноніти для своїх духовних потреб будували кірхи і молитовні доми. Засновуючи свої нові поселення у південно-східному регіоні, вони спочатку відкривали школи. Лише за наявності «деякого надлишку матеріальних засобів» релігійні громади будували церковні споруди. Найбільш значущою у південно-східному регіоні була євангельсько-лютеранська кірха у Катеринославі, на ім’я Святої Катерини [39, с. 178], [40]. Невеликі кірхи існували у повітових містах і колоніях. Зокрема, у 1915 р. молитовні будинки діяли у колоніях Йозефсталі, Людвігсталі, Мірау, Кампенау, Нейгофнуті та у селищах Казенносельську, Романівці, Олександроневському, Терсанкі [38, с. 169], [39, с. 374]. Цього року менонітські молитовні будинки діяли лише у колоніях Михайлівській і Котляревській [39, с. 285], [41]. За даними на 1915 р. у Юзівці діяли по одній вірмено-католицькій і англіканській церкві, у Луганську – одна вірмено-григоріанська [33-35], [39], [41]. Стан молитовних будинків старообрядців залежав перш за все від політики уряду та економічної спроможності общини. Переважна більшість старообрядців мешкали у Слов’яносербському і Старобельському повітах. Так, за часів Катерини ІІ були збудовані Успенська та Покровська каплиці в селі Городищі і храм в Ольховатці (Слов’яно- сербський повіт) [42], [43]. У 1867 р. в селищах Верхня і Нижня Сотня (Старобельський повіт) діяли дерев’яні каплиця і церква старообрядців [36, с. 294-295]. Тільки з 1905 р. старообрядницькі громади відчули економічне полегшення. У 1910 р. за їх кошти капітально відремонтували Покровську церкву в Ольховатці [43]. У 1914 р. перебудували головну для старообрядців південно-східної України Успенську церкву. На це громада витратила 10 тисяч крб. [44, с. 699]. Крім того, відремонтували Старообрядницький монастир у Катеринославі і головний Спасо-Преображенський у Городищі [39, с. 178], [44]. При останньому у 1914 р. збудували будинок для зупинки мандрівників-богомольців [44, с. 653]. Християнські церковні споруди південно�східної України... «Наука. Релігія. Суспільство» № 1’2010 127 Висновки Отже, у південно-східній Україні у другій половині XIX – на початку XX ст. діяла розгалужена парафіяльна мережа різних християнських конфесій. Центром їх стали церковні споруди. Їх стан залежав від державної політики, статусу конфесії, економічної спроможності громади. Загальна кількість церковних споруд в південно-східній Україні в зазначений період збільшилась. Але деякі міста і села залишились осторонь від економічно- промислових центрів краю і тому будівництво в них храмів зводилось нанівець. Незважаючи на кризові явища, які супроводжували церковні інституції на початку XX ст., і консервативність духовенства, церковні споруди південно-східної України християнських конфесій відіграли значну роль в становленні духовної культури та цементуванні моральних устоїв населення регіону. ЛІТЕРАТУРА 1. Историко-статистическое описание Харьковской епархии. Краткий обзор епархии и монастыри : [в 5 т.] – М. : Тип. В. Горье, 1852 – 1858. – Т. 1. – 236 с.; Т. 5. – 452 с. 2. Материалы для историко-статистического описания Екатеринославской епархии. Церкви и приходы прошедшего XVIII столетия. – Екатеринослав : Типография Я.М. Чаусского, 1880. – Вып. 2. – 574 с. 3. Клеванов А. Святогорский монастырь / А. Клеванов // Чтения в императорском обществе истории и древностей при Московском университете. – М., 1865. – Кн. 2. – С. 116-141. 4. Кульжинский Г. Святогорская общежительная Успенская пустынь в Харьковской епархии / Г. Куль- жинский. – Х. : Б.и., 1880. – 166 с. 5. Багалей Д.И. Из прошлого Святогорского монастыря // Очерки из русской истории / Д.И. Багалей. – Х., 1913. – Т. 2. – С. 43-49. 6. Большая энциклопедия. Словарь общедоступных сведений по всем отраслям знания / [под ред. С.Н. Южакова]. – СПб. : Тов. Просвещение, 1902. – Т. 9. – 794 с. 7. Горностаев Ф.Ф. Дворцы и церкви юга России / Горностаев Ф.Ф. – М. : Образование, 1914. – 92 с. 8. Фомин П. Церковные древности Харьковского края: Ист.-археолог. очерк / П. Фомин // Вера и разум. – 1913. – № 19. – С. 72-90; № 20. – С. 213-233. 9. Асєєв Ю. Архітектурні пам’ятки України / Асєєв Ю. – К. : Радянська школа, 1970. – 88 с. 10. Каменев С. Церковь и православие в России / Каменев С. – М.Б.и., 1929. – 161 с. 11. Российское православие: вехи истории / [науч. ред. А.И. Клебанов]. – М. : Политиздат, 1989. – 719 с. 12. Олиференко В.В. Церковная архитектура / В.В. Олиференко // Донбасс. – 1994. – С. 64-83. 13. Матвиенко М. История Харьковской епархии (1850 – 1988) / Матвиенко М. – Харьков : Богослов, 1999. – 225 с. 14. Скалозуб Ю. История Екатеринославской епархии 1775 – 1917 / Скалозуб Ю. – Днепропетровск : Січ, 2001. – 416 с. 15. Лаврів П. Історія Південно-Східної України / Лаврів П. – К. : Укр. вид. спілка, 1996. – 206 с. 16. Дяконова Є.Б. Ікони старого Бахмута / Є.Б. Дяконова // Українська культура. – 2004. – № 9. – С. 40. 17. Копыл Г. Из истории храмов Бахмута / Г. Копыл // Библиотека журнала «Былое». – Артемовск : Артемовский краеведческий музей, 1993. – 49 с. 18. Шкрібітько О.О. До питання про дату заснування Святогірського печерного монастиря: історіографія проблеми / О.О. Шкрібітько // Історичні і політологічні дослідження. – Донецьк : ДонНУ, 2007. – № 3/4 (33/34). – С. 18-21. 19. Яковенко П.В. Храми Горлівки / Яковенко П.В. – Горлівка : Б.и., 2002. – 68 с. 20. Яруцкий Л. Мариупольские храмы вчера и сегодня / Яруцкий Л. – Мариуполь, 1991. – 32 с. 21. Дынгес А. Римско-католическая церковь в Приазовье в начале XX в. / А. Дынгес // Летопись Донбасса. Краеведческий сборник. – Донецк, 1994. – Вып. 2. – С. 107-111. 22. Очерки истории немцев и меннонитов юга Украины (конец XVIII – первая половина XIX в.) / [под ред. С.И. Бобылева]. – Днепропетровск : Арт-Пресс, 1999. – 231 с. 23. Всеподданнейший отчет Обер-прокурора Святейшего Синода по Ведомству Православного исповедания за 1877 год. – СПб., 1878. – Приложение. – 127 с. 24. Памятная книжка области Войска Донского на 1898 год. – Новочеркасск : Тип. областного войска Донского, 1898. – 263 с. Лариса Моісєєнко, Інна Стародубцева «Наука. Релігія. Суспільство» № 1’2010 128 25. Всеподданнейший отчет Обер-прокурора Святейшего Синода по Ведомству Православного исповедания за 1900 год. – СПб., 1903. – Приложение. – 83 с. 26. Ведомость о сельских церквях Харьковской епархии, предназначенных приписки к другим церквям. – Харьков, 1899. – 12 с. 27. Правила и постановления, извлеченные из церковно-гражданских законов протоиереем И. Чижевским. – Харьков, 1901. – 418 с. 28. Донская церковная старина. – Новочеркасск : Тип. Донская, 1909. – Вып. 2. – 88 с. 29. Справочная книга Екатеринославской епархии. – Екатеринослав, 1908. – 1103 с. 30. Справочная книга Харьковской епархии / [сост. И. Самойлович]. – Харьков, 1908. – 367 с. 31. Державний архів Харківської області. – Ф. 725. – Оп. 1. – Спр. 7. – Арк. 5-468. 32. Справочная книга Екатеринославской епархии за 1913 год. – Екатеринослав : Тип. С.И. Барановского, 1914. – 489 с. 33. Державний архів Донецької області. – Ф. 69. – Оп. 1. – Спр. 287. – Арк. 60-61, 102-103. 34. Державний архів Донецької області. – Ф. 69. – Оп. 1. – Спр. 290. – Арк. 119-122, 142. 35. Державний архів Донецької області. – Ф. 69. – Оп. 1. – Спр. 260. – Арк. 52-53. 36. Памятная книжка Харьковской губернии на 1867 год. – Харьков : Тип. губернского правления, 1867. – Ч. 2. – 381 с. 37. Памятная книжка Екатеринославской губернии на 1867 год. – Екатеринослав : Тип. губернского правления, 1867. – Ч. 2. – 361 с. 38. Алфавитные списки римско-католического, евангелическо-лютеранского и евангелически-реформаторского вероисповеданий. – СПб. : Тип. МВД, 1885. – 249 с. 39. Адрес-календарь Екатеринославской губернии на 1915 год. – Екатеринослав : Тип. губернского земства, 1915. – 520 с. 40. Державний архів Дніпропетровської області. – Ф. 11. – Оп. 1. – Спр. 1344. – Арк. 62. 41. Державний архів Донецької області. – Ф. 69. – Оп. 1. – Спр. 289. – Арк. 28. 42. Молебен в Свято-Покровском и Успенском храмах с. Городищи // Слово церкви. – 1914. – № 1. – С. 21-22. 43. Ольховатская Свято-Покровская община Екатеринославской губернии // Церковь. – 1908. – № 21. – С. 745-747; 1909. – № 43. – С. 1224. 44. Спасо-Преображенский старообрядческий монастырь при с. Городищи // Церковь. – 1914. – № 27. – С. 653; № 29. – С. 699. Лариса Моисеенко, Инна Стародубцева Христианские церковные сооружения юго-восточной Украины (вторая половина XIX – начало XX века) В статье рассмотрен процесс строительства церковных сооружений христианских конфессий юго-восточной Украины во второй половине XIX – начале XX ст. Материал освещает статистику храмов, парафиальную сеть, особенности перестройки и внутреннего убранства церквей. Larissa Moiseenko, Inna Starodubtseva Christian Sacral Buildings of South-east Ukraine (the second part of XIX – the beginning of XX ct.) The process of sacral buildings construction of different christian confessions, in the south-east of Ukraine in the second part of XIX-th century – the beginning of XX-th century is considered in the article. The material deals with temples statistics, parish net, functioning peculiarities, reconstruction and inner church decoration. Стаття надійшла до редакції 16.11.2009.