Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу
У статті обґрунтована інноваційна модель фахової підготовки робочої сили, яка створена з метою професіоналізації всіх етапів навчального процесу. Визначено умови формування індивіда як висококваліфікованого та компетентного професіонала....
Збережено в:
| Дата: | 2011 |
|---|---|
| Автори: | , , |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
2011
|
| Назва видання: | Схід |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33890 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу / І. Швець, О. Єськов, О. Захарова // Схід. — 2011. — № 7 (114). — С. 79-84. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-33890 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-338902025-02-09T13:51:06Z Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу Innovative model of professional training labor as a tool human capital accumulation Швець, І. Єськов, О. Захарова, О. Економіка У статті обґрунтована інноваційна модель фахової підготовки робочої сили, яка створена з метою професіоналізації всіх етапів навчального процесу. Визначено умови формування індивіда як висококваліфікованого та компетентного професіонала. Unsubstantiated nature of an innov ative model of training the workforce in order to professionalize all stages of the learning process. The conditions of formation of the individual as a highly qualified and competent professional. 2011 Article Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу / І. Швець, О. Єськов, О. Захарова // Схід. — 2011. — № 7 (114). — С. 79-84. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33890 331.108:330.322.5 uk Схід application/pdf Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Економіка Економіка |
| spellingShingle |
Економіка Економіка Швець, І. Єськов, О. Захарова, О. Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу Схід |
| description |
У статті обґрунтована інноваційна модель фахової підготовки робочої сили, яка створена з метою професіоналізації всіх етапів навчального процесу. Визначено умови формування індивіда як висококваліфікованого та компетентного професіонала. |
| format |
Article |
| author |
Швець, І. Єськов, О. Захарова, О. |
| author_facet |
Швець, І. Єськов, О. Захарова, О. |
| author_sort |
Швець, І. |
| title |
Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу |
| title_short |
Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу |
| title_full |
Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу |
| title_fullStr |
Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу |
| title_full_unstemmed |
Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу |
| title_sort |
інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу |
| publisher |
Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Економіка |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33890 |
| citation_txt |
Інноваційна модель фахової підготовки робочої сили як інструмент накопичення людського капіталу / І. Швець, О. Єськов, О. Захарова // Схід. — 2011. — № 7 (114). — С. 79-84. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
| series |
Схід |
| work_keys_str_mv |
AT švecʹí ínnovacíjnamodelʹfahovoípídgotovkirobočoísiliâkínstrumentnakopičennâlûdsʹkogokapítalu AT êsʹkovo ínnovacíjnamodelʹfahovoípídgotovkirobočoísiliâkínstrumentnakopičennâlûdsʹkogokapítalu AT zaharovao ínnovacíjnamodelʹfahovoípídgotovkirobočoísiliâkínstrumentnakopičennâlûdsʹkogokapítalu AT švecʹí innovativemodelofprofessionaltraininglaborasatoolhumancapitalaccumulation AT êsʹkovo innovativemodelofprofessionaltraininglaborasatoolhumancapitalaccumulation AT zaharovao innovativemodelofprofessionaltraininglaborasatoolhumancapitalaccumulation |
| first_indexed |
2025-11-26T12:21:52Z |
| last_indexed |
2025-11-26T12:21:52Z |
| _version_ |
1849855537282285568 |
| fulltext |
№ 7 (114) листопад-грудень 2011 р.
ЕКОНОМІКА 79
Y. Chernyavs'ka
INSTITUTIONAL FACTORS OF EFFICIENCY INCREASING OF ORGANIZATIONS'
RESTRICTING
This paper examines the important trends of legislation as a condition of effectiveness of restructuring of enterprises
of imperfect competitiveness at the modern stage of market reforms.
Key words: legislation, enterprise restructuring, socio-economic form of enterprise, market transformation of economy,
institutionalization of production relations.
© Є. Чернявська
Надійшла до редакції 20.10.2011
УДК 331.108:330.322.5
ІННОВАЦІЙНА МОДЕЛЬ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
РОБОЧОЇ СИЛИ ЯК ІНСТРУМЕНТ НАКОПИЧЕННЯ
ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ
ІРИНА ШВЕЦЬ,
доктор економічних наук, завідувач кафедри управління персоналом і економіки праці
Донецького національного технічного університету
ОЛЕКСІЙ ЄСЬКОВ,
доктор економічних наук, завідувач кафедри економіки підприємства
Донбаської державної машинобудівної академії, м. Краматорськ
ОКСАНА ЗАХАРОВА,
кандидат економічних наук, професор кафедри управління персоналом і економіки праці
Донецького національного технічного університету
У статті обґрунтована інноваційна модель фахової підготовки робочої сили, яка створе-
на з метою професіоналізації всіх етапів навчального процесу. Визначено умови форму-
вання індивіда як висококваліфікованого та компетентного професіонала.
Ключові слова: інноваційна модель фахової підготовки, робоча сила, інвестиції в людський
капітал, вища освіта.
Постановка проблеми. Потреба підприємств в
інтенсивному початковому інвестуванні коштів у
людський капітал на стадіях трудової адаптації та
професійного зростання життєвого циклу працівника
значною мірою визначається ступенем прогресив-
ності та адаптованості програм підготовки й перепідго-
товки фахівців на базі навчальних закладів до сучас-
них вимог ринку праці. Якість підготовки фахівців із
високим рівнем професійних знань і навичок, а отже,
професійної компетентності, здебільшого формуєть-
ся на етапі отримання першої вищої або професійно-
технічної освіти, що є важливим підґрунтям розвитку
не лише освітньої системи, але й економіки України в
цілому. В умовах зниженого попиту підприємств до
залучення молодих фахівців із вищою освітою має
бути забезпечений достатній рівень якості їхньої підго-
товки та можливість швидкого набуття конкурентних
переваг як майбутніх професіоналів. Отже, удоско-
налення системи освіти України в напрямі регулю-
вання взаємозв'язків "школа-ВНЗ-підприємство" на
основі поєднання навчальної, наукової та практичної
діяльності дозволить підвищити ефективність освіти
в цілому, що буде гарантувати досягнення окупності
інвестованих із різних джерел коштів у людський
капітал та дозволить зменшити наслідки ризиків втрати
інвестованих коштів.
Підприємство, як основний споживач кваліфіко-
ваної робочої сили, повною мірою має можливість
як непрямого, так і прямого впливу на процес підго-
товки та перепідготовки фахівців навчальними зак-
ладами. Непрямий вплив є найбільш поширеним в
умовах української економіки та полягає в само-
стійному виборі підприємством одного або декіль-
кох навчальних закладів, які за рівнем та напряма-
ми підготовки повною мірою відповідають його ви-
могам до якості знань та складу навичок і компе-
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com
№ 7 (114) листопад-грудень 2011 р.
80 ЕКОНОМІКА
тенцій випускників. Тому вони співпрацюють саме
із такими ВНЗ щодо заповнення вакантних посад
або здійснення програм професійного розвитку та
перепідготовки працівників. Прямий вплив під-
приємств безпосередньо на процес підготовки фа-
хівців може відбуватися шляхом участі керівників
та провідних фахівців підприємств у формуванні
змісту навчальної програми підготовки саме тих
фахівців, на яких підприємство має найбільший по-
пит. Однак така можливість практично не викорис-
товується з боку українських підприємств через
високу централізацію та уніфікацію процесу розроб-
ки навчальних програм ВНЗ. У результаті на пер-
винний ринок праці приходять випускники ВНЗ, які
навіть при отриманні диплома з відзнакою не мо-
жуть повністю задовольнити більшість вимог підпри-
ємств за обсягом знань та наявними навичками і
потребують здійснення певних інвестиційних витрат.
Таким чином, спостерігається розбіжність між ком-
петенціями, наявність яких вимагає певна посада,
та існуючою компетентністю випускників ВНЗ на
ринку праці. Отже, за сучасних умов доцільним є
пошук наявних можливостей для узгодження інте-
ресів усіх зацікавлених суб'єктів у формуванні ви-
сокопрофесійної, компетентної та конкурентоспро-
можної робочої сили для задоволення наявного по-
питу на неї в економіці України.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Дос-
лідження ряду сучасних науковців спрямовані на
розв'язання широкого кола наукових та практичних
проблем, пов'язаних із процесами формування та
розвитку людського капіталу. Так, В. П. Антонюк [1],
О. А. Грішнова [2], А. С. Криклій [3], В. А. Савченко
[4] та С. В. Шершня [5] визначають процеси форму-
вання, оцінки та розвитку людського капіталу в сис-
темі освіти й професійної підготовки. Проте якісні пе-
ретворення в людському капіталі внаслідок упро-
вадження інвестиційної складової багато в чому за-
лишаються поза увагою не тільки вітчизняних, але
й провідних іноземних науковців, що обумовлює не-
обхідність здійснення досліджень цієї проблеми.
Мета роботи - обґрунтувати сучасну інновацій-
ну модель фахової підготовки робочої сили як чин-
ник ефективного накопичення людського капіталу
в Україні.
Виклад основного матеріалу. В Україні підго-
товка фахівців здійснюється на комплексній основі
та включає загальноосвітню підготовку абітурієнтів,
професійну підготовку фахівців, подальше підвищен-
ня їхньої кваліфікації та перепідготовку в разі потре-
би відповідно до зміни вимог суб'єктів господарю-
вання щодо обсягу та якості знань працівників. Кож-
на складова цієї системи безпосередньо впливає
на формування певного рівня якісної підготовки та
забезпечення професійної компетентності фахівців,
а отже, на обсяг та якість людського капіталу. При
цьому основними інституціональними суб'єктами, які
визначають якість та обсяг людського капіталу на
регіональному та державному рівнях та класифіко-
вані за місцем їх виникнення, є Міністерство освіти
і науки, молоді та спорту України, навчальні закла-
ди системи середньої освіти, професійно-технічні та
вищі навчальні заклади, суб'єкти господарювання
й служби зайнятості (рис. 1) [6]. Комплексна ефек-
тивна взаємодія всіх суб'єктів у процесі їх взаємо-
узгодженої діяльності формує передумови для ство-
рення певного обсягу та якості людського капіталу
окремого регіону та країни.
Державні структури управління загальною сис-
темою освіти в особі Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України забезпечують розробку та
виконання законодавчої бази освітньої діяльності,
визначають зміст, основні форми, способи й методи
навчання в системі середньої, професійно-технічної
та вищої освіти, обсяги бюджетної підготовки, фор-
мують структуру пропозиції первинної кваліфікова-
ної робочої сили на ринку праці. У цих умовах для
підвищення результативності реалізації загальнодер-
жавної освітньої стратегії має бути впроваджена
система взаємодії між усіма суб'єктами, що форму-
ють як пропозицію, так і попит на робочу силу висо-
кого рівня компетентності та забезпечують конкурен-
тоспроможність молодих фахівців на ринку праці.
Центральною складовою системи підготовки кон-
курентоспроможних фахівців для ринку праці Украї-
ни є ВНЗ, які забезпечують підготовку й перепідго-
товку кадрів на науковій основі з урахуванням
новітніх світових тенденцій в освітній сфері відпові-
дно до Закону України "Про вищу освіту" [7]. Аналіз
закону дозволяє дійти висновку, що його спрямо-
вано більшою мірою на забезпечення державних
потреб висококваліфікованою робочою силою без
повного урахування особливостей діяльності та по-
стійної зміни вимог роботодавців, які працюють в
умовах високої конкуренції, до якості освіти фахівців
[8, с. 67]. У цьому зв'язку достатньо обґрунтованим
є постійний перегляд та вдосконалення процесів
формування навчальних програм підготовки фахівців
різного освітньо-кваліфікаційного рівня із метою їх
приведення у відповідність до вимог ринку.
Починаючи з 1991 р., після переходу на ступе-
неву систему освітньо-кваліфікаційної фахової підго-
товки, в Україні на базі вищих навчальних закладів
ІІІ-ІV рівнів акредитації було розпочато підготовку
кадрів за рівнем "бакалавр", який було визначено
як повноцінна закінчена базова вища освіта. На на-
ціональному рівні було встановлено, що отримання
диплома бакалавра надає людині право працевлаш-
тування на вакантні посади (у тому числі й керівні)
суб'єктів господарювання різних форм власності та
видів економічної діяльності, посадові інструкції яких
вимагають наявності відповідного диплома про от-
римання вищої освіти. Водночас, унаслідок історич-
них передумов становлення та розвитку вітчизняно-
го ринку праці освітньо-кваліфікаційний рівень бака-
лавра в економіці України не набув належного прак-
тичного поширення та розглядається роботодавця-
ми винятково як неповна вища освіта. Попри те, що
така думка є помилковою, переважна більшість ро-
ботодавців як підтвердження можливості працевлаш-
тування вимагають наявності диплома про отриман-
ня освітньо-кваліфікаційного рівня "спеціаліст" або
"магістр". Отже, людина, яка отримала освітньо-ква-
ліфікаційний рівень бакалавра, маючи всі права на
відповідне робоче місце задля ефективного працев-
лаштування за фахом, вимушена продовжувати
своє професійне навчання.
На думку більшості фахівців, оцінка якості вищої
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com
№ 7 (114) листопад-грудень 2011 р.
ЕКОНОМІКА 81
освіти визначається в першу чергу набуттям за час
навчання спроможності випускника самостійно
здійснити працевлаштування й стати корисною лю-
диною для суспільства [9, с. 59]. Отже, програма
підготовки сучасного фахівця має бути розроблена
таким чином, щоб не лише повністю задовольнити
вимоги роботодавця, а також виховати й підготува-
ти його до власного успішного трудового шляху.
Вища освіта має сприяти розвитку потенціалу й на-
буття професійної компетентності протягом усього
періоду навчання у ВНЗ, що сформує прагнення
особи до трудової кар'єри в майбутньому.
Забезпечення високого професійного рівня ком-
петентності випускників ВНЗ має бути реалізоване
завдяки впровадженню інноваційної моделі фахо-
вої підготовки фахівців, яка має розроблятися та
впроваджуватися в навчальний процес відповідно
до сучасних вимог ринку праці України та новітніх
результатів наукових досліджень в обраній сфері
діяльності. Інноваційний характер моделі фахової
підготовки забезпечує принцип усебічної професіо-
налізації процесу навчання студента, яка розгля-
дається як тривалий, динамічний, багаторівневий та
цілісний процес професійного становлення особис-
тості й набуття нею соціальної зрілості з метою якіс-
ного перетворення індивіда на висококваліфікова-
ного професіонала та фахівця (рис.2). Така модель
має охоплювати всі етапи фахової підготовки й зак-
інчуватися успішним працевлаштуванням випускни-
ка. Своєчасне впровадження інноваційної моделі
професійної підготовки фахівців має на меті карди-
нально змінити ситуацію з первинним безробіттям
молодих фахівців, яка дуже гостро стоїть на ринку
праці не лише в Україні, а й у світі в цілому.
Відповідно до пропонованої інноваційної моделі
кожен студент, починаючи з першого курсу, за ба-
жанням може здійснювати формування власного
портфоліо - постійно поповнюваного архіву навчаль-
них, наукових, творчих та суспільних досягнень, а
також обов'язків, які виконувалися ним протягом
усього періоду навчання з обов'язковою об'єктив-
ною самооцінкою досягнутого рівня майстерності та
результативності. Необхідною умовою формування
портфоліо є тісна співпраця викладача й студента
для об'єктивної оцінки індивідуальних досягнень
студента. Таке портфоліо дозволяє студенту профес-
ійно підійти до оцінки власних досягнень, побуду-
вати особистісно-творчу траєкторію власної успіш-
ності навчання та набуття професійних знань, що
має стати важливою складовою рейтингу майбутнь-
ого фахівця на первинному та вторинному ринку
праці. Надалі портфоліо студента є одним із інстру-
ментів переконання роботодавця про доцільність
вибору саме такої особи спочатку для проходження
практики на підприємстві, а надалі - при працевлаш-
туванні вже дипломованого фахівця. Таким чином,
Рис. 1. Формування обсягу та якості людського капіталу у сфері освіти
та професійної діяльності.
Необхідний та достатній рівень загальної
підготовки випускників закладів середньої
освіти
Професійна орієнтація молоді
Висока мотивація до отримання вищої або
професійно-технічної освіти
Становлення людини як особистості
Міністерство
освіти і науки,
молоді та спорту
України
Навчальні за-
клади системи
загальної серед-
ньої освіти
Професійно-
технічні та
вищі навчальні
заклади
Прогресивні форми й технології навчання,
їх результативність
Рівень матеріально-технічного
забезпечення навчального процесу
Об’єктивність оцінки одержаних знань і
навичок студентів
Мотивація студентів на досягнення
високих результатів навчання
Спільні науково-практичні дослідження
професорсько-викладацького персоналу
та студентів
Співробітництво з підприємствами з
метою працевлаштування випускників
ОБСЯГ ТА ЯКІСТЬ
ЛЮДСЬКОГО
КАПІТАЛУ
Суб’єкти
господарювання,
служби
зайнятості
Система вимог до загальноосвітніх і
спеціальних фахових знань і
навичок випускників навчальних
закладів та претендентів
на вакансії
Система безперервної професійної
підготовки, перепідготовки та розвитку
працівників та безробітних
Мотивація працівників до самостійного
професійного та особистісного
розвитку
Конкуренція між працівниками за
рівнем професійної компетенції
Державні стандарти й
програми в галузі освітньої
та виховної роботи
Ліцензування та акредитація
навчальних закладів усіх рівнів
Розподіл держзамовлення з
профільними напрямами підготовки
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com
№ 7 (114) листопад-грудень 2011 р.
82 ЕКОНОМІКА
Інноваційна модель фахової підготовки
Формування
портфоліо студента
Стимулювання молодої людини до
безперервного професійного розвитку
Інструменти
Інформування роботодавця про професійний
досвід та досягнення в навчальному процесі
Розвиток самостійності та рішучості в
прийнятті рішень, подолання боязні виступу
Публічний захист
звітів із практики
Відпрацьовування навичок та забезпечення
професійної адаптації та мобільності
Отримання об’єктивного уявлення про
майбутню спеціальність та ознайомлення з
передовим досвідом
Участь у науково-
дослідних роботах
Запрошення досвід-
чених практиків для
викладання
дисциплін
Ко
м
пе
т
ен
т
ни
й
т
а
м
от
ив
ов
ан
ий
ф
ах
ів
ец
ь
Напрями формування індивідуальних
якостей фахівця
Аб
іт
ур
іє
нт
Рис. 2. Сутність інноваційної моделі фахової підготовки робочої сили.
портфоліо виконує не лише інформативну функцію,
але й стимулює особу до безперервного розвитку
власного професійного потенціалу, досягнення ви-
соких результатів у навчанні, її активності в профес-
ійному навчанні та науково-дослідній роботі.
Одним із недоліків сучасної системи фахової
підготовки молодої людини є досить незначна ува-
га до розвитку її самостійності та сміливості в прий-
нятті важливого рішення або подолання боязні вис-
тупу перед аудиторією. Саме тому інноваційна мо-
дель має всебічно сприяти набуттю саме цих ком-
петенцій під час навчання у ВНЗ. Так, організацію
різних видів практики має бути здійснено таким чи-
ном, щоб кожний студент підготував звіт із презен-
тацією результатів дослідження перед компетентною
комісією, до складу якої мають входити викладачі
та фахівці підприємств. Поступове впровадження
такої форми захисту створює умови для розвитку
навичок самостійної підготовки доповіді та її ілюст-
ративного супроводу, набуття досвіду прилюдного
виступу із доповіддю та розвитку умінь швидкої
реакції на запитання за темою дослідження при його
прилюдному захисті. Разом із тим, проходження
студентом певного виду навчальної практики на ок-
ремих підприємствах надає можливість ознайомлен-
ня та опанування новітніми видами техніки, вироб-
ничих технологій, комп'ютерних пристроїв та програм,
методів управління тощо, чого в більшості випадків
не може забезпечити матеріальна база ВНЗ.
У сучасних умовах при працевлаштуванні випус-
кників ВНЗ суттєвого значення набуває вимога ро-
ботодавця щодо володіння молодим фахівцем на
досить високому рівні кількома іноземними мова-
ми, серед яких у більшості випадків обов'язковою є
англійська. Саме тому навчальний процес підготов-
ки фахівців має організовуватися таким чином, щоб
забезпечити студента можливістю оволодіння на
достатньому якісному рівні під час навчання у ВНЗ
однією іноземною мовою та при бажанні факульта-
тивно або самостійно - ще декількома. Досягнення
цієї вимоги може бути реалізоване шляхом запро-
вадження на старших курсах та в магістратурі вик-
ладання окремих дисциплін циклу професійної підго-
товки фахівців іноземною мовою. Проте для цього
ВНЗ потрібно буде здійснити додаткові інвестиційні
витрати, що мають бути спрямовані на доведення
мовного рівня викладачів, які задіяні в мовних про-
грамах професійної підготовки студентів.
Підвищенню ефективності навчання сприяє та-
кож використання під час викладання дисциплін
циклу професійної підготовки на старших курсах
активних імітаційних форм навчання (ділові, планові
та рольові ігри, case-study, презентації, "мозковий
штурм", брейн-ринги тощо), метою застосування
яких є моделювання певних аспектів або окремих
проблемних ситуацій із виробничо-господарської
діяльності умовного або реального підприємства та
пошук шляхів розв'язання кожної ситуації під час
проведення занять у навчальній аудиторії в реаль-
ному часі. Прискорення засвоєння навчального ма-
теріалу під час таких занять відбувається завдяки
високому ступеню зацікавленості й умотивованості
студентів, активізації й розвитку їхньої уваги, пам'-
яті, інтуїтивних та розумових здібностей, що стає
можливим за умов інтенсивної групової роботи.
Отже, практичне значення інноваційної моделі
фахової підготовки сучасної молодої людини та її
перетворення на висококваліфікованого професіо-
нала полягає в активізації й мотивації студентів до
навчальної та науково-дослідної діяльності, у фор-
муванні сучасних знань, умінь та навичок на базі
послідовної співпраці навчального закладу та
підприємства, що дозволить наблизити компетент-
існий рівень випускників до сучасних вимог робо-
тодавця.
Водночас із упровадженням інноваційної моделі
професійної підготовки випускників ВНЗ мають ви-
користовувати всі форми навчання для поширення
можливостей надання якісних та конкурентноздат-
них освітніх послуг усім групам населення. Так,
відповідно до законодавства основними дозволе-
ними формами навчання у ВНЗ України є очна, ве-
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com
№ 7 (114) листопад-грудень 2011 р.
ЕКОНОМІКА 83
чірня, заочна та на її основі дистанційна форма й
екстернат [7]. Прийняття окремих законодавчих до-
кументів щодо регулювання освітньої сфери додат-
ково збільшує можливості підготовки та перепідго-
товки кадрів суб'єктів господарювання на базі на-
вчальних закладів, зокрема, із залученням дистан-
ційної форми навчання. Перспективи збільшення
можливостей отримання переваг дистанційного на-
вчання українські ВНЗ отримали після приєднання
України до Болонського процесу в травні 2005 р.
[10]. Створення новітніх інформаційних технологій,
відео- та електронних засобів зв'язку сприяють інтен-
сивному розвитку в рамках заочної форми навчан-
ня дистанційної форми організації навчального про-
цесу, яка за якістю формування знань, умінь і нави-
чок значно перевершує можливості заочної форми
підготовки та перепідготовки фахівців. Сутність ди-
станційного навчання полягає в одержанні знань за
допомогою широкого спектра традиційних і прогре-
сивних інформаційних технологій на відстані, тобто
за відсутності безпосередньої фізичної участі вик-
ладача, що дозволяє більш інтенсивно використо-
вувати науковий та освітній потенціал провідних
ВНЗ, залучаючи в інтерактивному режимі кращих
викладачів, збільшуючи аудиторію студентів, а отже,
здійснювати якісну підготовку та перепідготовку
фахівців незалежно від місця їх проживання та фак-
тичного знаходження під час навчання [11]. При цьо-
му дистанційна форма освіти дозволяє студенту
здійснити перепідготовку за новим фахом, пройти
тренінг із необхідних йому дисциплін або окремих
питань, а також передбачає самостійне або факуль-
тативне вивчення матеріалу, довідкове ознайомлен-
ня зі змістом певних курсів. Водночас використан-
ня дистанційної форми навчання дозволяє більш
економно та раціонально використовувати грошові
та часові ресурси, які спрямовуються на одержан-
ня цього виду освіти через відсутність необхідності
забезпечення протягом тривалого часу безпосеред-
нього контакту між викладачем та студентом, що
значно скорочує їх витрати під час навчання. Дис-
танційні форми навчання також дозволяють підви-
щити мобільність молодої людини як безпосеред-
ньо під час процесу навчання, так і в період її по-
дальшого працевлаштування.
Проте повне заміщення традиційних форм орган-
ізації навчального процесу дистанційними є недо-
цільним, і тому перспективним розвитком навчаль-
ного процесу ВНЗ є поєднання всіх можливих вар-
іантів організації освітньої діяльності з метою
найбільш повного використання переваг кожного з
підходів. Виходячи з того, що однією з характер-
них рис сучасного світового менеджменту провідних
компаній світу є інтенсивне та результативне інвес-
тування в безперервний професійний розвиток пра-
цівників, яке в більшості випадків реалізується че-
рез використання дистанційних форм навчання шля-
хом організації навчання як у компанії (корпоративні
університети), так і в зовнішніх спеціалізованих на-
вчальних закладах, то саме ця форма організації
навчального процесу дорослої людини може бути
рекомендована як найбільш економічно доцільна [12;
13]. Дистанційна форма навчання дозволяє уникну-
ти зайвого переміщення й відволікання працівників
від безпосередніх функціональних обов'язків і надає
можливість оптимізувати інвестиційні витрати
підприємства, спрямовані на одержання працівни-
ками другої професії, полівалентної кваліфікації та
підтримання високого рівня професійної компетент-
ності.
Перевагою дистанційної освіти є можливість са-
мостійного усвідомленого вибору студентом на-
вчального закладу незалежно від місця його розта-
шування - як у країні, так і за її межами, відсутність
вікових та особистісних обмежень, вільний графік
навчання й можливість самостійного вибору пере-
ліку дисциплін. Чинниками, які обмежують доступ
до системи дистанційної освіти, є певні труднощі у
виборі навчального закладу, можливість здійснен-
ня навчання тільки при наявності в студента певних
базових знань у цій сфері, невідповідність можли-
востей студента та обраного ВНЗ щодо технічного
забезпечення, розміру плати за навчання.
Одним з найбільш успішних прикладів розвитку
дистанційної освіти у світі є створення міжнародної
програми МВА (Master of Business Administration),
яку вперше було розроблено та реалізовано в США,
а пізніше розповсюджено країнами Європи [14]. Ун-
іверсальність програм бізнес-освіти МВА досягаєть-
ся використанням єдиної методичної освітньої бази,
яка, разом із тим, завдяки своїй гнучкості дозволяє
здійснити адаптацію навчальної програми до націо-
нальних освітніх особливостей кожної країни. Так,
навчання за програмою МВА у Великобританії
здійснюється на базі класичних університетів з ура-
хуванням традицій академічної освіти та застосуван-
ням творчого підходу до навчання і виконання са-
мостійних наукових досліджень слухачами [15, с.
51]. Бізнес-освіта в країнах Азії спрямована на ви-
користання переваг щільного спілкування багато-
національного контингенту слухачів із достатньо ви-
сокою професійною кваліфікацією та досвідом
управлінської діяльності. Російські програми бізнес-
освіти МВА спеціалізуються на запрошенні для вик-
ладання провідних досвідчених менеджерів
підприємств та найбільш результативних іноземних
викладачів, а також на використанні зручного гра-
фіка проведення занять (модульні та вечірні фор-
ми організації навчального процесу). Однією з особ-
ливостей бізнес-освіти в Україні є її відносна фінан-
сова доступність у порівнянні із зарубіжними ана-
логами та програмами. Саме тому підвищується
ступінь доступності такого навчання не лише для
керівних осіб, а й для менеджерів середньої ланки
управління.
Упровадження перспективних курсів МВА в Ук-
раїні дозволяє здійснювати підготовку фахівців
міжнародного рівня кваліфікації, забезпечити висо-
кий рівень підготовки керівних кадрів вищої кваліф-
ікації, що активно сприятиме підвищенню інтенсив-
ності залучення іноземних інвестицій для реалізації
перспективних проектів. За цих умов доцільним є
організація єдиного банку даних кваліфікованих
фахівців МВА в усьому світі та Україні зокрема. Ура-
ховуючи універсальність одержаної освіти, власни-
ки дипломів рівня МВА, з одного боку, можуть бути
затребуваними за фахом у будь-якій країні світу, з
іншого, мають широку можливість вибору умов та
місця професійної діяльності, що значно підвищує
рівень їхньої конкурентоспроможності.
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.pdffactory.com
№ 7 (114) листопад-грудень 2011 р.
84 ЕКОНОМІКА
І. Shvets, O. Es'kov, O. Zakharova
INNOVATIVE MODEL OF PROFESSIONAL TRAINING LABOR AS A TOOL HUMAN
CAPITAL ACCUMULATION
Unsubstantiated nature of an innovative model of training the workforce in order to professionalize all stages of
the learning process. The conditions of formation of the individual as a highly qualified and competent professional.
Key words: innovative model of professional training, labor, investment in human capital, higher education.
© І. Швець, О. Єськов, О. Захарова
Надійшла до редакції 21.09.2011
Висновки
Отже, основними напрямами вдосконалення та
підвищення якості підготовки та перепідготовки
кадрів на базі українських ВНЗ, що відповідають
сучасним умовам господарювання, є:
упровадження в практику навчальних закладів
вищої освіти різних форм дистанційного навчання
на підставі розвитку нормативно-правового забез-
печення регулювання її організації;
інтернаціоналізація освітніх послуг, яка вимагає
розвитку та вдосконалення системи показників дер-
жавної акредитації ВНЗ і критеріїв оцінки якості
освітніх процесів, їхньої гармонізації з показниками
й критеріями, що використовуються при оцінці сис-
тем менеджменту якості ВНЗ в інших країнах світу;
упровадження в навчальний процес інноваційних
моделей підготовки фахівців за тими напрямами,
представники яких мають найбільший попит на рин-
ку праці України.
Водночас ВНЗ мають повною мірою задоволь-
нити попит суб'єктів господарювання в короткост-
рокових та середньострокових навчальних адап-
тованих професійних програмах, що дозволить
досягти результативності інвестування в людський
капітал та збільшити обсяг та якість людського ка-
піталу. Повне використання всіх наявних в Україні
ресурсів, можливостей та напрямів модернізації
системи освітніх послуг сприятиме прискоренню
інтеграції в європейській освітній простір, досягнен-
ню сталого інноваційного розвитку економіки Украї-
ни та дозволить забезпечити очікуваний рівень соц-
іально-економічної ефективності інвестицій у людсь-
кий капітал.
ЛІТЕРАТУРА:
1. Антонюк В. П. Формування та використання людсько-
го капіталу в Україні: соціально-економічна оцінка та забез-
печення розвитку : [монографія] / В. П. Антонюк ; НАН Украї-
ни, Ін-т економіки пром-сті. - Донецьк, 2007. - 348 с.
2. Грішнова О. А. Людський капітал: формування в сис-
темі освіти і професійної підготовки : [монографія] / О. А.
Грішнова. - К. : Знання, КОО, 2001. - 254 с.
3. Криклій А. С. Освіта і професійне навчання як чинники
розвитку трудового потенціалу / А. С. Криклій. - К. : Репрогра-
фіка, 2005. - 473 с.
4. Профорієнтація населення і професійне навчання не-
зайнятих громадян / [Савченко В. А., Павловська Н. О., Гера-
симчук В. І. та ін.] ; НАН України. - Кременчуг : Науково-дос-
лідний центр з проблем зайнятості населення та ринку праці,
1997. - 277 с.
5. Шекшня С. В. Управление персоналом современной
организации / С. В. Шекшня. - М. : ЗАО "Бизнес-школа "Интел-
Синтез", 2000. - 363 с.
6. Захарова О. В. Совершенствование качества подго-
товки и переподготовки кадров / О. В. Захарова, И. А. Бон-
дарева // Соціально-економічні дослідження в перехідний пе-
ріод : зб. наук. праць / НАН України. Інститут регіональних
досліджень. - Львів, 2003. - Вип. 6 (XLIV): Інноваційний розви-
ток економіки. - Ч. 4. - С. 164-175.
7. Закон України "Про вищу освіту" від 17.01.2002 р. №
2984-IІІ // Відомості Верховної Ради України. - 2002. - № 20. -
Ст. 134. - С. 506-536.
8. Україна: Звіт з людського розвитку. Сила децентралі-
зації / ПРООН. - К. : ПРООН, 2003. - 136 с.
9. Высшее образование в ХХI веке: подходы и практичес-
кие меры / ЮНЕСКО. Всемирная конференция по высшему
образованию (Париж, 5-9 окт. 1998 г.) [Раб. доклады]. - Париж
: ЮНЕСКО, 1998. - 90 с.
10. The Bologna Declaration of 19 June 1999. Joint declaration
of the European Ministers of Education / The European higher
education area [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http:/
/www.ond.vlaanderen.be /hogeronderwijs /bologna/documents/
MDC/Bologna_Declaration1.pdf.
11. Holtbeng B. Status and trends of distance education / B.
Holtbeng. - London : Kogan Page, 1981. - Р. 200.
12. Фролова И. И. Адаптационный тренинг - инструмент
корпоративной системы обучения / И. И. Фролова, М. И.
Рогачева // Управление развитием персонала. - 2007. - № 4
(12). - С. 308-313.
13. Amadco A. Distance education without high costs / A.
Amadco // Learning fnd leading with technology. - 1995. - Vol. 22.
- № 8. - Р. 12-13.
14. 5 Steps to a Graduate Business Degree / Master of
Business Administration [Електронний ресурс]. - Режим досту-
пу : http://www.mba.com/mba/ whybschool.
15. Уильямс Д. Универсальность диплома МВА / Д. Уиль-
ямс // Социология образования. - 2003. - № 1. - С. 49-52.
ЕКОНОМІКА
PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com
http://www.ond.vlaanderen.be
http://www.mba.com/mba/
http://www.pdffactory.com
|