Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні

Розглянуто проблеми розвитку адміністративно-­правового забезпечення медичного страхування в Україні. Досліджено положення законопроектів щодо обов’язкового медичного страхування, виокремлено запропоновані в них адміністративно-­правові механізми....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2010
Автор: Самілик, Л.О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2010
Назва видання:Держава і право
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33980
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні / Л.О. Самілик // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 356-361. — Бібліогр.: 12 назв. — укp.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-33980
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-339802025-02-23T19:40:03Z Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні Самілик, Л.О. Цивільне, підприємницьке, господарське та трудове право Розглянуто проблеми розвитку адміністративно-­правового забезпечення медичного страхування в Україні. Досліджено положення законопроектів щодо обов’язкового медичного страхування, виокремлено запропоновані в них адміністративно-­правові механізми. Рассмотрены проблемы развития административно-­правового обеспечения меди­цинского страхования в Украине. Исследованы положения законопроектов об обязательном медицинском страховании, выделены предложенные в них административно­-правовые механизмы. The problems of the development of the administrative legal prohibition of the medical insurance are researched in the article. The positions of the Law projects about the necessary medical insurance in Ukraine are researched, the proposed administrative-­legal mechanisms are pointed. 2010 Article Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні / Л.О. Самілик // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 356-361. — Бібліогр.: 12 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33980 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Цивільне, підприємницьке, господарське та трудове право
Цивільне, підприємницьке, господарське та трудове право
spellingShingle Цивільне, підприємницьке, господарське та трудове право
Цивільне, підприємницьке, господарське та трудове право
Самілик, Л.О.
Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні
Держава і право
description Розглянуто проблеми розвитку адміністративно-­правового забезпечення медичного страхування в Україні. Досліджено положення законопроектів щодо обов’язкового медичного страхування, виокремлено запропоновані в них адміністративно-­правові механізми.
format Article
author Самілик, Л.О.
author_facet Самілик, Л.О.
author_sort Самілик, Л.О.
title Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні
title_short Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні
title_full Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні
title_fullStr Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні
title_full_unstemmed Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні
title_sort еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в україні
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2010
topic_facet Цивільне, підприємницьке, господарське та трудове право
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33980
citation_txt Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в Україні / Л.О. Самілик // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 356-361. — Бібліогр.: 12 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT samíliklo evolûcíâpravovogozabezpečennâobovâzkovogomedičnogostrahuvannâvukraíní
first_indexed 2025-11-24T16:58:05Z
last_indexed 2025-11-24T16:58:05Z
_version_ 1849691718986760192
fulltext 356 Держава і право • Випуск 49 Л.О. САМІЛИК. ЕВОЛЮЦІЯ ПРАВОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОБОВ’ЯЗКОВОГО МЕДИЧНОГО СТРАХУВАННЯ В УКРАЇНІ Роз г ля ну то про бле ми роз вит ку адміністра тив но­пра во во го за без пе чен ня ме дич но­ го стра ху ван ня в Ук раїні. Дослідже но по ло жен ня за ко но про ектів що до обов’яз ко во го ме дич но го стра ху ван ня, ви о крем ле но за про по но вані в них адміністра тив но­пра вові ме ханізми. Клю­чові­сло­ва: обов’яз ко ве ме дич не стра ху ван ня, до б ровільне ме дич не стра ху ван­ ня, адміністра тивні ме ханізми стра ху ван ня. Рас смо т ре ны про бле мы раз ви тия ад ми ни с т ра тив но­пра во во го обес пе че ния ме ди­ цин ско го стра хо ва ния в Ук ра и не. Ис сле до ва ны по ло же ния за ко но про ек тов об обя за­ тель ном ме ди цин ском стра хо ва нии, вы де ле ны пред ло жен ные в них ад ми ни с т ра тив но­ пра во вые ме ха низ мы. Клю­че­вые­сло­ва: обя за тель ное ме ди цин ское стра хо ва ние, до б ро воль ное ме ди цин­ ское стра хо ва ние, ад ми ни с т ра тив ные ме ха низ мы стра хо ва ния. The problems of the development of the administrative legal prohibition of the medical insurance are researched in the article. The positions of the Law projects about the necessary medical insurance in Ukraine are researched, the proposed administrative­legal mechanisms are pointed. Key­words: necessary medical insurance, voluntary medical insurance, administrative mechanisms of insurance. Роз­ви­ток­ вітчиз­ня­ної­мо­делі­ дер­жав­но­го­ стра­ху­ван­ня­ в­ умо­вах­ ста­нов­лен­ня­ рин­ко­вої­ ба­га­то­у­клад­ної­ еко­номіки­ та­ не­обхідності­ ство­рен­ня­ ефек­тив­них­ ме­ханізмів­ре­алізації­та­за­хи­с­ту­пра­ва­осо­би­на­ме­дич­ну­до­по­мо­гу­обу­мов­лю­ють­ не­обхідність­ ре­фор­му­ван­ня­ кон­цепції­ публічно­влад­но­го­ уп­равління­ та­ ор­ганізаційно­пра­во­во­го­за­без­пе­чен­ня­діяль­ності­у­сфері­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­ го­стра­ху­ван­ня.­Ак­ту­альність­об­ра­ної­те­ми­статті­та­кож­обу­мов­люється­пев­ною­ не­виз­на­ченістю­по­точ­них­адміністра­тив­но­пра­во­вих­ме­ханізмів­у­цій­сфері,­дис­ кусії,­яка­три­ває­що­до­форм­та­ме­тодів­за­ко­но­дав­чо­го­ре­гу­лю­ван­ня­у­сфері­ме­дич­ но­го­ стра­ху­ван­ня.­ За­зна­чи­мо,­що­ ок­ремі­ пи­тан­ня­ ор­ганізаційно­уп­равлінсько­го­ за­без­пе­чен­ня­діяль­ності­в­сфері­охо­ро­ни­здо­ров’я­раніше­досліджу­ва­ли­ся­у­пра­ цях­М.В.­Го­луб­чи­ко­ва,­В.Д.­До­ло­та,­Б.П.­Кри­ш­то­пи,­А.І.­Лит­ва­ка,­Я.Ф.­Ра­ди­ша,­ Є.М.­Савєльєвої,­О.І.­Смо­т­ро­ва,­А.В.­Сте­па­нен­ка,­але­жод­них­фун­да­мен­таль­них­ робіт­у­відповідній­га­лузі­суспільних­відно­син,­які­б­аналізу­ва­ли­ак­ту­альні­пи­тан­ ня­пра­во­во­го­за­без­пе­чен­ня­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня,­досі­не­ існує,­ що­та­кож­підси­лює­ак­ту­альність­на­шо­го­досліджен­ня.­ Ме­тою­статті­є­аналіз­про­блем­ево­люційно­го­роз­вит­ку­пра­во­во­го­за­без­пе­чен­ ня­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­в­Ук­раїні.­Для­цьо­го­не­обхідно­виріши­ ти­на­ступні­за­вдан­ня:­про­аналізу­ва­ти­історію­ви­ник­нен­ня­та­су­час­ний­стан­пра­ во­вих­ме­ханізмів­у­сфері­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­в­Ук­раїні;­досліди­ти­пер­спек­ти­ ви­ їх­ роз­вит­ку­ та­ виз­на­чи­ти­ся­ із­ на­яв­ни­ми­ про­ек­та­ми­ пра­во­во­го­ за­без­пе­чен­ня­ відповідних­адміністра­тив­но­пра­во­вих­суспільних­відно­син.­При­цьо­му,­як­влуч­ но­кон­ста­тує­ек­с­перт­Ук­раїнської­Гельсінської­спілки­з­прав­лю­ди­ни­М.­Щер­ба­ тюк,­ ме­дич­не­ стра­ху­ван­ня­ є­ те­мою,­ яка­ про­тя­гом­ вже­ три­ва­ло­го­ ча­су­ об­го­во­ 356 Держава і право • Випуск 49 ©­САМІЛИК Люд ми ла Олексіївна­–­здо­бу­вач,­ст.­ви­кла­дач­Національ­но­го­універ­си­ те­ту­дер­жав­ної­по­дат­ко­вої­служ­би­Ук­раїни 357Юридичні і політичні науки рюється­ у­ ши­ро­ких­ ко­лах­ гро­мадсь­кості,­ і­ че­рез­ свою­ важ­ливість­ і­ не­од­но­ значність­спри­чи­няє­жорсткі­дис­кусії­що­до­прин­ципів,­ме­тодів,­шляхів­її­впро­ва­ д­жен­ня­і­ре­алізації­в­Ук­раїні,­а­відповідно­по­тре­бує­ак­тив­ної­участі­пред­став­ників­ «тре­ть­о­го­сек­то­ру»­для­то­го,­щоб­пра­ва­гро­ма­дян­Ук­раїни­бу­ли­на­леж­ним­чи­ном­ за­хи­ще­ни­ми1. Не­обхідно­за­зна­чи­ти,­що­згідно­ст.­4­За­ко­ну­Ук­раїни­«Про­стра­ху­ван­ня»,­вве­ де­но­го­в­дію­7­бе­рез­ня­1996­р.,­пе­ред­ба­чається­здійснен­ня­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­ в­обов’яз­ковій­і­до­б­ровільній­фор­мах.­При­цьо­му­пред­ме­том­до­го­во­ру­осо­би­с­то­го­ стра­ху­ван­ня­мо­жуть­бу­ти­май­нові­інте­ре­си,­що­не­су­пе­ре­чать­за­ко­ну­і­пов’язані­з­ жит­тям­і­здо­ров'ям,­пра­цез­датністю­та­пенсійним­за­без­пе­чен­ням.­У­ст.­6­За­ко­ну­ Ук­раїни­ «Про­ стра­ху­ван­ня»­ до­ видів­ до­б­ровільно­го­ стра­ху­ван­ня­ відне­се­но­ ме­дич­не­ стра­ху­ван­ня­ (без­пе­рерв­не­ стра­ху­ван­ня­ здо­ров’я)­ та­ стра­ху­ван­ня­ здо­ ров’я­на­ви­па­док­хво­ро­би;­згідно­ст.­7­цьо­го­ак­ту­в­Ук­раїні­та­кож­ма­ють­здійсню­ ва­ти­ся­такі­ви­ди­обов’яз­ко­во­го­стра­ху­ван­ня,­як­ме­дич­не­стра­ху­ван­ня­та­осо­би­с­те­ стра­ху­ван­ня­ ме­дич­них­ працівників­ (крім­ тих,­ які­ пра­цю­ють­ в­ ус­та­но­вах­ і­ ор­ганізаціях,­ що­ фінан­су­ють­ся­ з­ Дер­жав­но­го­ бю­д­же­ту­ Ук­раїни)­ на­ ви­па­док­ інфіку­ван­ня­ віру­сом­ іму­но­дефіци­ту­ лю­ди­ни­ (далі­ –­ ВІЛ)­ при­ ви­ко­нанні­ ни­ми­ служ­бо­вих­обов’язків2. Як­ кон­ста­ту­ють­ вітчиз­няні­ на­уковці,­ до­б­ровільне­ стра­ху­ван­ня­ здо­ров’я­ на­ ви­па­док­хво­ро­би­пе­ред­ба­чає­стра­ху­ван­ня­ме­дич­них­ви­т­рат­на­ви­па­док­кон­крет­ної­ хво­ро­би,­ яка­ за­зна­чається­ в­ до­го­ворі­ стра­ху­ван­ня.­ На­при­клад,­ це­ мо­жуть­ бу­ти­ різні­інфекційні­хво­ро­би,­хво­ро­би­сер­це­во­су­дин­ної­си­с­те­ми,­си­с­тем­ди­хан­ня3. Без­пе­рерв­не­ до­б­ровільне­ стра­ху­ван­ня­ здо­ров’я­ пе­ред­ба­чає­ поліклінічне­ об­слу­го­ву­ван­ня­ за­ст­ра­хо­ва­но­го­ (вклю­ча­ю­чи­й­ ап­теч­не),­ стаціонар­не­ об­слу­го­ву­ ван­ня,­по­слу­ги­невідклад­ної­ме­дич­ної­до­по­мо­ги,­а­та­кож­сто­ма­то­логічну­до­по­мо­ гу.­Во­но­про­во­дить­ся­на­ви­па­док­за­хво­рю­ван­ня,­яке­три­ває­не­менш­як­два­тижні.­ При­цьо­му­до­го­во­ри­стра­ху­ван­ня­ук­ла­да­ють­ся­на­строк­не­менш­як­три­ро­ки.­У­ разі­на­стан­ня­стра­хо­во­го­ви­пад­ку­пе­ред­ба­ча­ють­ся­послідовні­ви­пла­ти­за­ст­ра­хо­ва­ но­му­в­ме­жах­терміну­та­місця­дії­до­го­во­ру­стра­ху­ван­ня­про­тя­гом­періоду­за­хво­ рю­ван­ня.­ Обид­ва­ роз­г­ля­нуті­ ви­ди­ до­б­ровільно­го­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­ не­ пе­ред­ба­ча­ють­будь­якої­ви­пла­ти­після­закінчен­ня­стро­ку­дії­до­го­во­ру­стра­ху­ван­ ня4.­ Ме­ханізми­ до­б­ровільно­го­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­ ма­ють­ на­сам­пе­ред­ цивільно­пра­во­вий­ха­рак­тер,­то­му­ос­нов­ний­ак­цент­на­шої­ро­бо­ти­ми­зро­би­мо­на­ обов’яз­ко­вих­фор­мах­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня.­ Обов’яз­ко­ве­ стра­ху­ван­ня­ на­ ви­па­док­ інфіку­ван­ня­ВІЛ­ бу­ло­ за­про­ва­д­же­но­ в­ Ук­раїні­ще­по­ста­но­вою­Кабіне­ту­Міністрів­Ук­раїни­«Про­дер­жав­не­обов’яз­ко­ве­ осо­би­с­те­ стра­ху­ван­ня­ ме­дич­них­ і­ фар­ма­цев­тич­них­ працівників­ на­ ви­па­док­ інфіку­ван­ня­ віру­сом­ іму­но­дефіци­ту­ лю­ди­ни­ при­ ви­ко­нанні­ ни­ми­ служ­бо­вих­ обов’язків»­від­18­ве­рес­ня­1992­р.­№­543.­Згідно­із­ст.­26­За­ко­ну­Ук­раїни­«Про­ за­побіган­ня­ за­хво­рю­ван­ню­ на­ син­д­ром­ на­бу­то­го­ іму­но­дефіци­ту­ (СНІД)­ та­ соціаль­ний­ за­хист­ на­се­лен­ня»­ по­ста­но­вою­ Кабіне­ту­ Міністрів­ Ук­раїни­ від­ 16­ жовт­ня­1998­р.­№­1642­був­схва­ле­ний­чин­ний­По­ря­док­та­умо­ви­обов’яз­ко­во­го­ стра­ху­ван­ня­ме­дич­них­працівників­та­інших­осіб­на­ви­па­док­інфіку­ван­ня­ВІЛ­під­ час­ви­ко­нан­ня­ни­ми­про­фесійних­обов’язків,­а­та­кож­на­ви­па­док­на­стан­ня­у­зв’яз­ ку­ з­ цим­ інвалідності­ або­ смерті­ від­ за­хво­рю­вань,­ зу­мов­ле­них­ роз­вит­ком­ВІЛ­ інфекції.­ За­цим­до­ку­мен­том­працівни­ки,­ зай­няті­на­дан­ням­ме­дич­ної­до­по­мо­ги­ на­се­лен­ню,­підля­га­ють­обов’яз­ко­во­му­стра­ху­ван­ню­на­ви­па­док­інфіку­ван­ня­ВІЛ­ під­час­ви­ко­нан­ня­ни­ми­про­фесійних­обов’язків,­а­та­кож­на­ви­па­док­на­стан­ня­у­ 357Юридичні і політичні науки 358 Держава і право • Випуск 49 зв’яз­ку­ з­ цим­ інвалідності­ або­ смерті­ від­ за­хво­рю­вань,­ зу­мов­ле­них­ роз­вит­ком­ ВІЛ­інфекції.­ Та­ке­ обов’яз­ко­ве­ стра­ху­ван­ня­ здійснюється­ за­ ра­ху­нок­ влас­ни­ка­ (упов­но­ва­же­но­го­ним­ор­га­ну)­за­кла­ду­охо­ро­ни­здо­ров’я,­а­стра­ху­ван­ня­працівників­ бю­д­жет­них­ус­та­нов­і­ор­ганізацій­здійснюється­за­ра­ху­нок­коштів,­пе­ред­ба­че­них­ на­цю­ме­ту­в­ко­ш­то­ри­сах­на­їх­ут­ри­ман­ня.­Спеціаль­них­ви­мог­до­стра­хо­виків­у­ цій­сфері­по­точ­не­за­ко­но­дав­ст­во­не­містить,­вста­нов­лю­ю­чи­ли­ше­пе­релік­стра­ху­ валь­ників,­виз­на­ча­ю­чи­у­до­дат­ках­до­По­ряд­ку­1998­р.­зра­зок­відповідної­фор­ми­ стра­ху­ван­ня­для­ме­дич­них­працівників­та­інших­осіб­та­Пе­релік­ка­те­горій­ме­дич­ них­ працівників­ та­ інших­ осіб,­ які­ підля­га­ють­ обов’яз­ко­во­му­ стра­ху­ван­ню­ на­ ви­па­док­інфіку­ван­ня­ВІЛ5. В­Ук­раїні­сьо­годні­не­існує­адміністра­тив­но­пра­во­вих­ме­ханізмів­здійснен­ня­ обов’яз­ко­во­го­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­ для­ пацієнтів.­ У­ той­ же­ час­ в­ Ре­ко­мен­ даціях­пар­ла­ментсь­ких­слу­хань­на­те­му:­«Шля­хи­ре­фор­му­ван­ня­охо­ро­ни­здо­ров’я­ та­ ме­дич­не­ стра­ху­ван­ня­ в­ Ук­раїні»,­ що­ відбу­ли­ся­ 20­ трав­ня­ 2009­ р.,­ кон­ста­ тується,­«що­ко­жен­має­пра­во­на­охо­ро­ну­здо­ров’я,­ме­дич­ну­до­по­мо­гу­та­ме­дич­не­ стра­ху­ван­ня».­Учас­ни­ки­ цих­ пар­ла­ментсь­ких­ слу­хань­ відзна­чи­ли,­що­ «си­с­те­ма­ охо­ро­ни­ здо­ров’я,­ яка­має­ вирішу­ва­ти­пи­тан­ня­поліпшен­ня­ здо­ров’я­на­се­лен­ня­ Ук­раїни,­втра­чає­дер­жавні­функції­та­пе­ре­бу­ває­у­за­нед­ба­но­му­стані»,­і­при­цьо­му­ «кар­ди­наль­них­змін­мож­на­до­сяг­ти­тільки­че­рез­си­с­тем­ну­ре­фор­му­та­ком­плекс­ ний,­ за­ко­но­дав­чо­ вре­гу­ль­о­ва­ний­ пе­рехід­ си­с­те­ми­ охо­ро­ни­ здо­ров’я­ на­ мо­дель­ бю­д­жет­но­стра­хо­вої­ме­ди­ци­ни».­Та­кий­підхід,­за­зна­чається­у­ре­ко­мен­даціях,­має­ вклю­ча­ти­ за­про­ва­д­жен­ня­ обов’яз­ко­во­го­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня;­ при­ цьо­му­ по­чат­ком­ре­форм­у­си­с­темі­охо­ро­ни­здо­ров’я­Ук­раїни­має­ста­ти­са­ме­прий­нят­тя­ За­ко­ну­Ук­раїни­про­фінан­су­ван­ня­охо­ро­ни­здо­ров’я­та­обов’яз­ко­ве­ме­дич­не­стра­ ху­ван­ня­в­Ук­раїні6. У­ пра­цях­ С.С.­ Осад­ця­ зав­ва­жується,­ що­ си­с­те­ма­ обов’яз­ко­во­го­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­зо­бов’язує­стра­ху­валь­ників­ук­ла­да­ти­відповідні­до­го­во­ри­із­стра­хо­ ви­ка­ми,­згідно­з­яки­ми­за­ст­ра­хо­вані­ма­ють­пра­во­на­одер­жан­ня­ме­дич­них­по­слуг,­ пе­релік­і­об­сяг­яких­ус­та­нов­люється­про­гра­ма­ми­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ ху­ван­ня,­у­ме­дич­них­ус­та­но­вах,­вклю­че­них­до­си­с­те­ми­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня.­При­ук­ла­денні­до­го­во­ру­стра­хо­вик­ви­дає­стра­ху­валь­ни­кові­стра­хо­ вий­до­говір,­а­за­ст­ра­хо­ва­но­му­–­стра­хо­вий­поліс,­який­має­си­лу­до­го­во­ру.­У­до­го­ ворі­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­виз­на­чається,­що­стра­хо­ва­ор­ганізація­ бе­ре­на­се­бе­зо­бов’язан­ня­з­оп­ла­ти­ме­дич­них­та­інших­по­слуг,­що­їх­бу­де­на­да­но­ за­ст­ра­хо­ва­но­му­ згідно­ з­ про­гра­мою­ обов’яз­ко­во­го­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня.­ У­свою­ чер­гу,­ стра­ху­валь­ник­ зо­бов’язується­ спла­чу­ва­ти­ вне­ски­ стра­ховій­ ор­га­ нізації.­Стра­хо­вий­поліс­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­підтвер­д­жує­пра­во­ гро­ма­дя­ни­на­ на­ одер­жан­ня­ ме­дич­ної­ до­по­мо­ги­ за­ про­гра­мою­ обов’яз­ко­во­го­ ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня7. Ос­нов­ною­ ме­тою­ за­галь­но­обов’яз­ко­во­го­ дер­жав­но­го­ соціаль­но­ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­яв­ляється­по­си­лен­ня­відповідаль­ності­та­зацікав­ле­ності­ор­ганів­дер­ жав­ної­вла­ди,­підприємств,­ор­ганізацій­та­на­се­лен­ня­в­охо­роні­здо­ров’я­та­за­без­ пе­чен­ня­ га­ран­то­ва­но­го­ рівня­ ме­дич­ної­ до­по­мо­ги­ та­ профілак­тич­них­ за­ходів.­ Ме­дич­не­стра­ху­ван­ня­є­вста­нов­лен­ня­га­рантій­гро­ма­дя­нам­при­ви­ник­ненні­стра­ хо­во­го­ви­пад­ку­в­от­ри­манні­га­ран­то­ва­но­го­рівня­ме­дич­ної­до­по­мо­ги­за­ра­ху­нок­ на­ко­пи­че­них­ коштів­ і­ фінан­су­ван­ня­ профілак­тич­них­ за­кладів.­ До­да­мо,­ що­ в­ Ос­но­вах­ за­ко­но­дав­ст­ва­ Ук­раїни­ про­ за­галь­но­обов’яз­ко­ве­ дер­жав­не­ соціаль­не­ стра­ху­ван­ня­виз­на­че­на­стра­тегія­роз­вит­ку­охо­ро­ни­здо­ров’я­дер­жа­ви,­яка­по­ля­гає­ 358 Держава і право • Випуск 49 359Юридичні і політичні науки са­ме­у­впро­ва­д­женні­ за­галь­но­обов’яз­ко­во­го­дер­жав­но­го­соціаль­но­го­ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня,­ яке­ при­ йо­го­ раціональній­ ор­ганізації­ доз­во­лить­ поєдна­ти­ кращі­ ри­си­дер­жав­ної­ охо­ро­ни­ здо­ров'я­ (за­галь­но­до­с­тупність)­ та­при­ват­ної­ме­ди­ци­ни­ (ви­со­ка­тех­но­логічність),­а­та­кож­га­ран­ту­ва­ти­пацієнту­на­дан­ня­ме­дич­ної­до­по­ мо­ги­на­су­час­но­му­рівні.­ У­цьо­му­кон­тексті­доцільно­на­ве­с­ти­дум­ку­О.В.­Ви­но­гра­до­ва­про­те,­що,­зо­к­ ре­ма­«пе­ре­да­ча­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­стра­хо­вим­ком­паніям,­лікар­ ня­ним­ка­сам,­фон­дам­сьо­годні­здається­не­своєчас­ною».­Це­обґрун­то­вується­тим,­ що­«відсутність­ме­то­до­логічної­на­уки,­на­ви­чок­кон­тро­лю,­спеціалістів,­на­ла­го­д­же­ них­сто­сунків­то­що­бе­зу­мов­но­при­зве­де­до­по­ми­лок,…­а­дех­то­за­ба­жає­пе­ре­тво­ри­ ти­ся­ на­ «тра­с­ти»­ в­ слав­нозвісно­му­ ро­зумінні­ цьо­го­ сло­ва».­ Вка­за­ний­ фахівець­ про­по­нує­за­сну­ва­ти­для­цих­по­треб­Дер­жав­ну­стра­хо­ву­ком­панію,­«яка­ство­рить­ ме­то­до­логію­і­умо­ви­для­рин­ку­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня,­і­зго­дом­цей­ ри­нок­змо­жуть­об­слу­го­ву­ва­ти­ко­мерційні­про­фесійні­стра­хові­ком­панії,­ка­си,­фон­ ди».­Вод­но­час­важ­ко­по­го­ди­ти­ся­із­дум­кою­за­зна­че­но­го­ав­то­ра­про­те,­що­«Дер­ жав­на­стра­хо­ва­ком­панія­ство­рить­аль­тер­на­ти­ву­ви­бо­ру­місця­стра­ху­ван­ня»8. Я.М.­ Буз­ду­ган­ на­го­ло­шує­ на­ ак­ту­аль­ності­ ство­рен­ня­ нор­ма­тив­но­пра­во­вої­ ос­но­ви­для­ре­гу­лю­ван­ня­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­в­Ук­раїні.­За­ро­ки­ не­за­леж­ності­ро­би­ла­ся­не­од­на­спро­ба­ух­ва­ли­ти­за­кон­про­обов’яз­ко­ве­ме­дич­не­ стра­ху­ван­ня,­бу­ло­на­праць­о­ва­но­оди­над­цять­за­ко­но­про­ектів­у­цьо­му­на­прямі,­але­ жо­ден­із­них­не­за­твер­ди­ла­Вер­хов­на­Ра­да­Ук­раїни.­За­зна­чені­за­ко­но­про­ек­ти­ба­зу­ ють­ся­або­на­кон­цепції­соціаль­но­го­стра­ху­ван­ня­і­пе­ред­ба­ча­ють­ство­рен­ня­од­но­го­ національ­но­го­ стра­хо­во­го­ фон­ду,­ або­ ос­но­вані­ на­ кон­цепції­ обов’яз­ко­во­го­ цивільно­го­(ко­мерційно­го)­стра­ху­ван­ня­та­орієнто­вані­на­ство­рен­ня­кон­ку­рент­но­ го­ рин­ку­ обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­ за­ участі­ ба­га­ть­ох­ ко­мерційних­ стра­хо­вих­ком­паній9. Не­га­тивні­ри­си­пра­во­вої­ре­аль­ності­у­сфері­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­обу­мо­ви­ ли­ ух­ва­лен­ня­ вже­ зга­да­них­ Ре­ко­мен­дацій­ пар­ла­ментсь­ких­ слу­хань­ 20­ трав­ня­ 2009­р.­по­ста­но­вою­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ук­раїни­від­21­жовт­ня­2009­р.­№­1651­VI10.­ В­цьо­му­акті­зга­ду­вав­ся­про­ект­за­ко­ну­що­до­ре­фор­му­ван­ня­фінан­су­ван­ня­си­с­те­ми­ охо­ро­ни­ здо­ров’я­ та­ впро­ва­д­жен­ня­ обов’яз­ко­во­го­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­ в­ Ук­раїні,­роз­роб­ле­ний­Коміте­том­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ук­раїни­з­пи­тань­охо­ро­ни­здо­ ров’я­за­уча­с­тю­Міністер­ст­ва­охо­ро­ни­здо­ров’я­Ук­раїни.­У­цьо­му­за­ко­но­про­екті­ пе­ред­ба­ча­ло­ся­ за­про­ва­д­жен­ня­ в­ Ук­раїні­ обов’яз­ко­во­го­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня,­ за­сно­ва­но­го­ на­ прин­ципі­ соціаль­ної­ солідар­ності,­ що­ відповідає­ міжна­род­ним­ нор­мам­ та­ Кон­сти­туції­ Ук­раїни.­ Пар­ла­мент­ вирішив­ вва­жа­ти­ пріори­тет­ним­ та­ при­ско­ри­ти­ роз­гляд­ цьо­го­ та­ інших­ (аль­тер­на­тив­них)­ за­ко­но­про­ектів­ у­ сфері­ ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня. При­цьо­му­при­Комітеті­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ук­раїни­з­пи­тань­охо­ро­ни­здо­ров’я­ бу­ло­ство­ре­но­ро­бо­чу­гру­пу­для­оп­ра­цю­ван­ня­про­ек­ту­відповідно­го­за­ко­ну­за­уча­ с­тю­пред­став­ників­Коміте­ту­ з­пи­тань­соціаль­ної­політи­ки­та­праці,­міністерств­ охо­ро­ни­здо­ров’я­Ук­раїни,­праці­і­соціаль­ної­політи­ки­Ук­раїни,­фінансів­Ук­раїни,­ інших­зацікав­ле­них­ор­ганів­ви­ко­нав­чої­вла­ди­та­ор­ганів­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ ня,­ фондів­ за­галь­но­обов’яз­ко­во­го­ дер­жав­но­го­ соціаль­но­го­ стра­ху­ван­ня,­ ор­ганізацій­ ро­бо­то­давців,­ профспілок,­ на­уко­вих­ ус­та­нов­ та­ гро­мадсь­ких­ об’єднань.­ У­ ст.­ 3­ Ре­ко­мен­дацій­ Кабіне­ту­ Міністрів­ Ук­раїни­ при­пи­су­ва­ло­ся:­ до­опра­цю­ва­ти­за­ко­но­про­ект­про­вне­сен­ня­змін­до­Ос­нов­за­ко­но­дав­ст­ва­про­охо­ ро­ну­здо­ров’я­з­ура­ху­ван­ням­пи­тань­що­до­впро­ва­д­жен­ня­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­ 359Юридичні і політичні науки 360 Держава і право • Випуск 49 го­ стра­ху­ван­ня;­ за­лу­чи­ти­ пред­став­ників­ зацікав­ле­них­ міністерств­ до­ ро­бо­ти­ з­ оп­ра­цю­ван­ня­уря­до­во­го­за­ко­но­про­ек­ту­що­до­впро­ва­д­жен­ня­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­ но­го­стра­ху­ван­ня;­за­без­пе­чи­ти­оп­ла­ту­ви­т­рат­на­ме­дич­ну­до­по­мо­гу­по­терпілим­на­ ви­роб­ництві­ від­ не­щас­них­ ви­падків­ або­ про­фесійних­ за­хво­рю­вань­ за­ ра­ху­нок­ коштів­Фон­ду­соціаль­но­го­стра­ху­ван­ня­від­не­щас­них­ви­падків­на­ви­роб­ництві­та­ про­фесійних­за­хво­рю­вань­Ук­раїни;­у­місяч­ний­термін­по­да­ти­до­пар­ла­мен­ту­про­ по­зиції­що­до­виз­на­чен­ня­дже­рел­та­розмірів­внесків­на­обов'яз­ко­ве­ме­дич­не­стра­ ху­ван­ня. У­ ст.­ 4­ Ре­ко­мен­дацій­ об­ла­сним­ ра­дам­ та­ регіональ­ним­ дер­жав­ним­ адміністраціям­при­пи­су­ва­ло­ся­спри­я­ти­роз­вит­ку­до­б­ровільно­го­ме­дич­но­го­стра­ ху­ван­ня­ в­ регіонах­ та­ здійсни­ти­ за­хо­ди­ з­ підго­тов­ки­ впро­ва­д­жен­ня­ си­с­те­ми­ обов'яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня11.­У­той­же­час­досі­ за­кон­у­цій­сфері­не­ ух­ва­ле­но­пар­ла­мен­том.­Це­обу­мов­ле­но,­зо­к­ре­ма,­і­низ­кою­не­доліків­за­про­по­но­ва­ них­у­за­ко­но­про­ек­тах­ме­ханізмів­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня.­Се­ред­них­фахівця­ми­ бу­ло­ ви­о­крем­ле­но­ на­ступні:­ ре­г­ре­сив­ний­ ха­рак­тер­фінан­су­ван­ня­ (бідні­ пла­тять­ віднос­но­більше­ніж­ба­гаті);­на­явність­різних­про­грам­ме­дич­них­по­слуг­в­за­леж­ ності­ від­ су­ми­ стра­хов­ки;­ ство­рен­ня­ кон­ку­рент­них­ стра­хо­вих­ ринків,­ при­ яких­ не­ми­ну­чим­стає­змен­шен­ня­спра­вед­ли­вості­(особ­ли­во­що­до­хронічних­хво­рих­та­ літніх­лю­дей);­склад­ний­з­точ­ки­зо­ру­ре­алізації­ме­ханізм­уп­равління. На­дум­ку­ек­с­пертів­сьо­годні­єди­ною­прий­нят­ною­мо­дел­лю­для­за­про­ва­д­жен­ ня­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­в­Ук­раїні­є­мо­дель­за­галь­но­обов’яз­ко­во­ го­дер­жав­но­го­соціаль­но­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­на­ос­нові­єди­но­го­плат­ни­ка.­ То­му­роз­г­ля­не­мо­адміністра­тивні­ме­ханізми­та­ко­го­стра­ху­ван­ня,­за­про­по­но­вані,­ зо­к­ре­ма,­у­де­я­ких­за­ко­но­про­ек­тах­з­цьо­го­при­во­ду,­за­реєстро­ва­них­у­пар­ла­менті.­ Так,­ще­у­про­екті­За­ко­ну­Ук­раїни­«Про­за­галь­но­обов’яз­ко­ве­дер­жав­не­соціаль­не­ ме­дич­не­ стра­ху­ван­ня»,­ роз­роб­ле­но­му­ в­ 2002­ р.­ уря­дом­ Ук­раїни­ виз­на­ча­ють­ся­ ок­ремі­прин­ци­пи­ре­гу­лю­ван­ня­у­сфері­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня,­які­потім­відтво­ рю­ють­ся­в­ інших­за­ко­но­про­ек­тах­ з­цьо­го­при­во­ду,­ зо­к­ре­ма,­не­уря­до­вих.­Згідно­ про­ек­ту­2002­р.­до­стра­ху­валь­ників­у­цій­сфері­бу­ли­відне­сені,­за­пев­ни­ми­умо­ва­ ми,­ро­бо­то­давці,­самі­осо­би­які­підля­га­ють­стра­ху­ван­ню,­ор­га­ни­місце­во­го­са­мо­ вря­ду­ван­ня,­ фон­ди­ за­галь­но­обов’яз­ко­во­го­ дер­жав­но­го­ соціаль­но­го­ стра­ху­ван­ня­ Ук­раїни­(Пенсійний­фонд­Ук­раїни,­Фонд­соціаль­но­го­стра­ху­ван­ня­від­не­щас­них­ ви­падків­на­ви­роб­ництві­та­про­фесійних­за­хво­рю­вань,­Фонд­соціаль­но­го­стра­ху­ ван­ня­на­ви­па­док­без­робіття,­Фонд­за­галь­но­обов’яз­ко­во­го­дер­жав­но­го­соціаль­но­ го­стра­ху­ван­ня).­ У­ якості­ стра­хо­ви­ка­ згідно­ про­ек­ту­ 2002­ р.­ про­по­ну­ва­лось­ ство­ри­ти­ Фонд­ за­галь­но­обов’яз­ко­во­го­ дер­жав­но­го­ соціаль­но­го­ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­Ук­раїни­ (Фонд­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­ Ук­раїни).­ Цей­ Фонд­ виз­на­чається­ у­ про­екті,­ як­ «дер­жав­на­са­мо­вряд­на­не­при­бут­ко­ва­ор­ганізація,­ство­ре­на­для­аку­му­ляції­фінан­ со­вих­ре­сурсів­на­за­галь­но­обов’яз­ко­ве­дер­жав­не­соціаль­не­ме­дич­не­стра­ху­ван­ня,­ яка­ не­ має­ на­ меті­ одер­жан­ня­ при­бут­ку­ і­ ви­ко­нує­ ок­ремі­ функції­ дер­жав­но­го­ уп­равління­ за­галь­но­обов’яз­ко­вим­ дер­жав­ним­ соціаль­ним­ ме­дич­ним­ стра­ху­ван­ ням».­ По­ло­жен­ня­ про­ Фонд­ за­твер­д­жується­ Кабіне­том­ Міністрів­ Ук­раїни;­ до­ скла­ду­правління­Фон­ду,­пе­ред­ба­ча­ло­ся­об­ран­ня­на­шість­років­по­15­пред­став­ ників­від­дер­жа­ви,­за­ст­ра­хо­ва­них­осіб­і­на­да­вачів­ме­дич­ної­до­по­мо­ги,­які­ви­ко­ну­ ва­ли­б­свої­обов'яз­ки­на­гро­мадсь­ких­за­са­дах12. Підсу­мо­ву­ю­чи,­ за­зна­чи­мо­ на­ступ­не.­ В­ Ук­раїні­ скла­ли­ся­ пра­вові­ ме­ханізми­ до­б­ровільно­го­ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня,­ які­ма­ють­на­сам­пе­ред­цивільно­пра­во­ве­ 360 Держава і право • Випуск 49 361Юридичні і політичні науки за­без­пе­чен­ня,­та­ме­ханізм­спеціалізо­ва­но­го­обов’яз­ко­во­го­ме­дич­но­го­стра­ху­ван­ня­ для­ ме­дич­них­ робітників­ (на­ ви­па­док­ інфіку­ван­ня­ ВІЛ).­ Обов’яз­ко­ве­ ме­дич­не­ стра­ху­ван­ня­пацієнтів­ще­не­от­ри­ма­ло­на­леж­них­ме­ханізмів­адміністра­тив­но­го­та­ навіть­ за­ко­но­дав­чо­го­ за­без­пе­чен­ня,­ по­при­ ак­тив­ну­ за­ко­но­про­ект­ну­діяльність­ у­ цій­сфері.­У­про­ек­тах­відповідних­ме­ханізмів­пе­ред­ба­чається­ут­во­рен­ня­Фон­ду­ ме­дич­но­го­ стра­ху­ван­ня­ Ук­раїни,­ як­ клю­чо­во­го­ уп­равлінсько­го­ та­ фінан­со­во­го­ інсти­ту­ту.­Пи­тан­ня­стра­ху­ван­ня­ме­дич­ної­шко­ди­досі­за­ли­ша­ють­ся­в­Ук­раїні­по­за­ пра­во­вим­ ре­гу­лю­ван­ням.­ На­ве­де­не­ тяг­не­ не­обхідність­ про­дов­жен­ня­ ак­тив­ної­ на­уко­во­дослідниць­кої­ро­бо­ти­у­цьо­му­на­прям­ку.­ 1.­ Щер ба тюк М.­ Яким­ має­ бу­ти­ обов’яз­ко­ве­ ме­дич­не­ стра­ху­ван­ня­ в­ Ук­раїні­ //­ Соціаль­но­еко­номічні­пра­ва­:­Ук­раїнська­Гельсінська­спілка­з­прав­лю­ди­ни­[Еле­к­трон­ ний­ре­сурс]­–­Ре­жим­до­сту­пу­до­сай­ту­ :­http://helsinki.org.ua/index.php?id=1162997437­ 2.­Про стра ху ван ня:­За­кон­Ук­раїни­вiд­7­бе­рез­ня­1996­р.­№­85/96­ВР­//­Відо­мості­Вер­ хов­ної­Ра­ди­Ук­раїни.­–­1996.­–­№­18.­–­Ст.­78.­3. Стра ху ван ня:­Підруч­ник­/­На­ук.­ред.­ С.С.­Оса­дець.­–­Вид.­2.­–­К.­:­КНЕУ,­2002.­–­С.­407.­4.­Про за твер д жен ня­«Інструкції­ про­по­ря­док­ви­дачі­суб’єктам­підприємниць­кої­діяль­ності­ліцензій­на­здійснен­ня­стра­ хо­вої­діяль­ності­на­те­ри­торії­Ук­раїни.­Умо­ви­і­пра­ви­ла­її­здійснен­ня­та­кон­троль­за­їх­ до­три­ман­ням»­ :­ на­каз­ Ліцензійної­ па­ла­ти­ та­ Укр­страх­на­гля­ду­ від­ 15­ лип­ня­ 1996­ р.­ №­ЛП­18/78,­за­реєстро­ва­но­в­Мін’юсті­Ук­раїни­15­серп­ня­1996­р.­№­451/1476З­[Еле­к­ трон­ний­ре­сурс]­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http://zakon.rada.gov.ua/cgi­bin/laws/main.cgi­5.­Про­ за твер д жен ня­ По­ряд­ку­ та­ умов­ обов’яз­ко­во­го­ стра­ху­ван­ня­ме­дич­них­ працівників­ та­ інших­осіб­на­ви­па­док­інфіку­ван­ня­ВІЛ­під­час­ви­ко­нан­ня­ни­ми­про­фесійних­обов’язків,­ а­та­кож­на­ви­па­док­на­стан­ня­у­зв’яз­ку­з­цим­інвалідності­або­смерті­від­за­хво­рю­вань,­ зу­мов­ле­них­ роз­вит­ком­ ВІЛ­інфекції,­ і­ пе­реліку­ ка­те­горій­ ме­дич­них­ працівників­ та­ інших­осіб,­які­підля­га­ють­обов’яз­ко­во­му­стра­ху­ван­ню­на­ви­па­док­інфіку­ван­ня­ВІЛ­під­ час­ви­ко­нан­ня­ни­ми­про­фесійних­обов’язків,­а­та­кож­на­ви­па­док­на­стан­ня­у­зв’яз­ку­з­ цим­ інвалідності­ або­ смерті­ від­ за­хво­рю­вань,­ зу­мов­ле­них­ роз­вит­ком­ ВІЛ­інфекції­ :­ по­ста­но­ва­Кабіне­ту­Міністрів­Ук­раїни­від­16­жовт­ня­1998­р.­№­1642­//­Офіційний­вісник­ Ук­раїни.­–­1998.­–­№­42.­–­Ст.­23.­6.­Про Ре ко мен дації пар­ла­ментсь­ких­слу­хань­на­те­му:­ «Шля­хи­ре­фор­му­ван­ня­охо­ро­ни­здо­ро­вя­та­ме­дич­не­стра­ху­ван­ня­в­Ук­раїні»:­по­ста­но­ва­ Вер­хов­ної­Ра­ди­Ук­раїни­від­21­жовт­ня­2009­р.­№­1651­VI­//­Го­лос­Ук­раїни.­–­2009.­–­3­ ли­с­то­па­да.­–­№­207.­–­Ст.­6.­7.­Стра ху ван ня:­Підруч­ник.­–­С.­412.­8.­Ви но гра дов О.В.­ Ме­дич­не­стра­ху­ван­ня:­ідеї­і­про­по­зиції­//­Об­го­во­рен­ня­про­блем­ре­фор­му­ван­ня­си­с­те­ми­ охо­ро­ни­здо­ров’я­че­рез­впро­ва­д­жен­ня­про­ек­ту­За­ко­ну­Ук­раїни­«Про­за­галь­но­обов’яз­ко­ ве­дер­жав­не­соціаль­не­ме­дич­не­стра­ху­ван­ня»­:­збірник­ма­теріалів­кон­фе­ренції­18­ве­рес­ ня­2002­р.,­Київ.­–­К.:­КВРУ,­2002­–­С.­13.­9.­Су час не ук­раїнське­ме­дич­не­пра­во:­Мо­но­ графія­/­На­ук.­ред.­С.Г.­Сте­цен­ко.­–­К.:­Атіка,­2010.­–­С.­386.­10. Про про ве ден ня­пар­ла­ ментсь­ких­слу­хань­на­те­му:­«Шля­хи­ре­фор­му­ван­ня­охо­ро­ни­здо­ров’я­та­ме­дич­не­стра­ ху­ван­ня­в­Ук­раїні»­:­по­ста­но­ва­Вер­хов­ної­Ра­ди­України­вiд­17­лю­то­го­2009­р.­№­966­VI­ //­Відо­мості­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ук­раїни.­–­2009.­–­№­30.­–­Ст.­440.­11. Про Ре ко мен дації­ пар­ла­ментсь­ких­слу­хань­на­те­му:­«Шля­хи­ре­фор­му­ван­ня­охо­ро­ни­здо­ро­вя­та­ме­дич­не­ стра­ху­ван­ня­ в­Ук­раїні»:­ по­ста­но­ва­Вер­хов­ної­ Ра­ди­Ук­раїни­ від­ 21­жовт­ня­ 2009­ р.­№­ 1651­VI­ //­Го­лос­Ук­раїни.­ –­ 2009.­ –­ 3­ ли­с­то­па­да.­ –­№­207.­ –­Ст.­ 8. 12.­Про за галь но­ обов’яз ко ве­дер­жав­не­соціаль­не­ме­дич­не­стра­ху­ван­ня­:­про­ект­За­ко­ну­Ук­раїни­2002­р.:­ Офіційний­сайт­Уря­ду­Ук­раїни­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс]­–­Ре­жим­до­сту­пу­:­http://mirror01. iptelecom.net.ua/~mfps/ 361Юридичні і політичні науки Розділ 5. Цивільне, підприємницьке, господарське та трудове право Л.О. Самілик. Еволюція правового забезпечення обов’язкового медичного страхування в україні