До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2011
1. Verfasser: Згурська, В.Л.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2011
Schriftenreihe:Держава і право
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33994
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів / В.Л. Згурська // Держава і право. — 2011. — Вип. 51. — С. 738-742. — Бібліогр.: 13 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-33994
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-339942025-02-23T20:05:29Z До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів Згурська, В.Л. Політичні науки 2011 Article До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів / В.Л. Згурська // Держава і право. — 2011. — Вип. 51. — С. 738-742. — Бібліогр.: 13 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33994 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Політичні науки
Політичні науки
spellingShingle Політичні науки
Політичні науки
Згурська, В.Л.
До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів
Держава і право
format Article
author Згурська, В.Л.
author_facet Згурська, В.Л.
author_sort Згурська, В.Л.
title До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів
title_short До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів
title_full До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів
title_fullStr До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів
title_full_unstemmed До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів
title_sort до питання про захист прав і свобод людини в україні, забезпечення її соціальних інтересів
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2011
topic_facet Політичні науки
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/33994
citation_txt До питання про захист прав і свобод людини в Україні, забезпечення її соціальних інтересів / В.Л. Згурська // Держава і право. — 2011. — Вип. 51. — С. 738-742. — Бібліогр.: 13 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT zgursʹkavl dopitannâprozahistpravísvobodlûdinivukraínízabezpečennâíísocíalʹnihínteresív
first_indexed 2025-11-24T22:02:25Z
last_indexed 2025-11-24T22:02:25Z
_version_ 1849710865695113216
fulltext В. Л. ЗГУРСЬКА. ДО ПИТАННЯ ПРО ЗАХИСТ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ В УКРАЇНІ, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЇЇ СОЦІАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ Пра­ва­і­сво­бо­ди­лю­ди­ни­роз­кри­ва­ють­ос­новні­прин­ци­пи­взаємовідно­син­дер­ жа­ви­ і­ осо­би,­ фіксу­ють­ стан­дар­ти­ по­ведінки,­ які­ вва­жа­ють­ся­ обов’яз­ко­ви­ми,­ ко­ри­сни­ми,­доцільни­ми­для­нор­маль­ної­життєдіяль­ності­суспільства­і­дер­жа­ви.­Їх­ ре­алізація­за­ле­жить­не­ли­ше­від­здат­ності­дер­жа­ви­їх­за­без­пе­чи­ти,­а­й­від­го­тов­ ності­ гро­ма­дян­ до­ма­га­ти­ся­ їх­ ви­ко­нан­ня,­ їх­ ак­тив­ності­ у­ здійсненні­ цих­прав­ і­ сво­бод­у­своєму­що­ден­но­му­житті.­На­уко­ве­ос­мис­лен­ня­про­блем­ре­алізації­прав­ і­ сво­бод­ лю­ди­ни­ ста­ло­ пред­ме­том­ досліджень­ та­ких­ за­рубіжних­ і­ вітчиз­ня­них­ на­уковців,­як­І.О.­Кресіна,­О.В.­Скрип­нюк,­А.А.­Ко­ва­лен­ко,­Є.В.­Пе­ре­гу­да,­И.­Б.­ Ле­вин,­Л.­С.­Ма­мут,­О.М.­Ме­ду­шевсь­кий,­Т.­Пар­сонс,­К.­Поп­пер,­П.М.­Рабіно­вич,­ В.А.­ Реб­ка­ло,­ В.В.­ Цвєтков,­ Г.П.­Ще­д­ро­ва­ та­ ін.1­ Про­те­ низ­ка­ політо­логічних­ ас­пектів­цієї­про­бле­ми­ще­не­діста­ла­до­сить­по­вно­го­ос­мис­лен­ня.­ На­су­час­но­му­етапі­роз­вит­ку­Ук­раїнської­дер­жа­ви­ми­зму­шені­кон­ста­ту­ва­ти,­ що­жод­на­із­сторін­–­ні­дер­жа­ва,­ні­гро­ма­дя­нин­–­не­го­тові­до­ефек­тив­но­го­за­без­ пе­чен­ня­або­за­хи­с­ту­прав­і­сво­бод­лю­ди­ни.­В­Ук­раїні­є­серй­озні­про­бле­ми­із­за­без­ пе­чен­ням­прав­і­сво­бод­лю­ди­ни­і­гро­ма­дя­ни­на.­Особ­ли­во­це­сто­сується­до­три­ман­ ня­політич­них­прав­лю­ди­ни,­які­вклю­ча­ють­сво­бо­ду­дру­ку,­сло­ва,­дум­ки,­по­глядів­ та­пе­ре­ко­нань;­пра­во­вно­си­ти­до­дер­жав­них­та­гро­мадсь­ких­ор­ганізацій­про­по­ зиції­ та­ за­пи­ти;­ пра­во­ на­ по­га­шен­ня­ збитків,­ спри­чи­не­них­ не­за­кон­ни­ми­ діями­ по­са­до­вих­осіб,­пра­во­на­ос­кар­жен­ня­дій­по­са­до­вих­осіб,­ ус­та­нов,­ ор­гані­зацій.­ По­вною­ мірою­ ре­алізації­ пра­ва­ об­го­во­рю­ва­ти­ та­ прий­ма­ти­ за­ко­ни­ і­ рішен­ня­ за­галь­но­дер­жав­но­го­та­місце­во­го­зна­чен­ня­пе­ре­шко­д­жає­за­старіле­за­ко­но­дав­ст­во­ про­ре­фе­рен­ду­ми,­яке­фак­тич­но­бло­кує­ви­ко­ри­с­тан­ня­ме­тодів­пря­мої­де­мо­кратії.­ Певні­об­ме­жен­ня­на­сво­бо­ду­мітингів,­зборів­і­де­мон­ст­рацій­на­кла­дає­прий­ня­тий­ у­пер­шо­му­чи­танні­за­ко­но­про­ект­«Про­по­ря­док­ор­ганізації­і­про­ве­ден­ня­мир­них­ за­ходів».­На­кла­дає­об­ме­жен­ня­у­ре­алізації­пра­ва­вільно­оби­ра­ти­та­бу­ти­об­ра­ним­ до­пред­став­ниць­ких­ор­ганів­вла­ди,­здійсню­ва­ти­кон­троль­за­діями­вла­ди­за­про­ва­ д­же­на­на­національ­но­му­і­місце­во­му­рівні­про­порційна­си­с­те­ма­ви­борів­із­за­кри­ ти­ми­спи­с­ка­ми.­Що­сто­сується­пра­ва­на­об’єднан­ня­у­гро­мадські­ор­ганізації­та­ участі­у­гро­мадсь­ких­спра­вах,­то,­не­зва­жа­ю­чи­на­те,­що­За­кон­«Про­об’єднан­ня­ співвлас­ників­ба­га­ток­вар­тир­них­бу­динків»­був­прий­ня­тий­ще­у­2001­р.,­гро­ма­дя­ ни­не­о­хо­че­ство­рю­ють­такі­ор­га­ни­са­мо­ор­ганізації,­кількість­яких­у­мас­шта­бах­ Ук­раїни­прак­тич­но­рівна­ну­лю.­ Пе­ре­шко­д­жає­ефек­тивній­ре­алізації­прав,­пов’яза­них­із­пра­во­суд­дям­(пра­ва­на­ спра­вед­ли­вий,­ відкри­тий­ і­ не­за­леж­ний­ суд,­ на­ за­хист­ по­ру­ше­них­ прав,­ пре­ зумпція­не­ви­ну­ва­тості­у­криміна­ль­но­му­праві),­ко­рум­по­ва­на­су­до­ва­си­с­те­ма. Найгірша­си­ту­ація­скла­ла­ся­із­до­три­ман­ням­соціаль­них­прав,­зо­к­ре­ма­пра­ва­ на­пра­цю­та­спра­вед­ли­ву­ви­на­го­ро­ду,­на­охо­ро­ну­здо­ров’я,­на­соціаль­не­за­без­пе­ чен­ня,­на­соціаль­ну­та­ме­дич­ну­до­по­мо­гу.­Ре­альні­до­хо­ди­на­се­лен­ня­не­ухиль­но­ змен­шу­ють­ся.­Си­ту­ація­погіршується­дис­про­порціями­в­регіональ­но­му­розрізі,­а­ та­кож­ ви­со­ким­ рівнем­ без­робіття­ та­ при­хо­ва­но­го­ без­робіття­ (ча­ст­ко­вої­ зай­ня­ тості,­ро­бо­ти­не­по­вний­ро­бо­чий­день­або­ж­тиж­день)­і­відповідно­про­не­за­без­пе­ чен­ня­по­вною­мірою­пра­ва­лю­ди­ни­на­пра­цю.­ 738 Держава і право • Випуск 51 ©­ЗГУРСЬ КА Ва лен ти на Ле онідівна –­кан­ди­дат­політич­них­на­ук,­в.о.­до­цен­та­ка­фе­ д­ри­політич­них­на­ук­Київсько­го­національ­но­го­універ­си­те­ту­будівництва­і­архітек­ту­ри За­га­лом­ до­три­ман­ня­ прав­ і­ сво­бод­ лю­ди­ни­ і­ гро­ма­дя­ни­на­ слід­ оціню­ва­ти­ у­ двох­ас­пек­тах:­зовнішньо­му­і­внутрішньо­му.­Зовнішній­ас­пект­пе­ред­ба­чає,­що­у­ су­час­но­му­світі­до­три­ман­ня­дер­жа­вою­прав­і­сво­бод­своїх­гро­ма­дян,­по­ряд­з­еко­ номічним­по­тенціалом,­є­її­візит­ною­карт­кою­на­міжна­родній­арені.­Цей­по­каз­ник­ вра­хо­вується­ у­ різно­манітних­міжна­род­них­ рей­тин­го­вих­ оцінках,­що­дає­ змо­гу­ порівня­ти­за­галь­ний­стан­роз­вит­ку­дер­жа­ви­з­інши­ми­країна­ми,­оціни­ти­її­кон­ку­ рен­то­с­про­можність­ на­ світо­во­му­ рин­ку,­ інве­с­тиційну­ при­ваб­ливість­ та­ рівень­ жит­тя­її­гро­ма­дян.­Більше­то­го,­до­три­ман­ня­прав­і­сво­бод­є­важ­ли­вим­кри­терієм­ оцінки­ го­тов­ності­Ук­раїни­ до­ член­ст­ва­ в­Євро­пейсь­ко­му­Со­юзі­ та­ інших­ євро­ пейсь­ких­та­міжна­род­них­ор­ганізаціях.­ На­разі­си­ту­ація­у­цьо­му­на­прям­ку­за­ли­шає­ба­жа­ти­кра­що­го.­Міжна­родні­ек­с­ пер­ти­з­ООН,­ОБСЄ,­Ра­ди­Євро­пи,­Євро­пейсь­ко­го­су­ду­з­прав­лю­ди­ни,­Міжна­род­ ної­Амністії­та­інших­міжна­род­них­та­не­уря­до­вих­ор­ганізацій­зму­шені­кон­ста­ту­ ва­ти,­що,­хо­ча­Ук­раїна­в­ціло­му­за­без­пе­чує­пра­ва­і­сво­бо­ди­лю­ди­ни,­од­нак­у­низці­ сфер­існу­ють­до­сить­серй­озні­про­бле­ми.­Се­ред­по­ру­шень­у­ца­рині­прав­лю­ди­ни,­ що­ вик­ли­ка­ли­ найбільше­ за­не­по­коєння­ у­ міжна­род­ної­ спільно­ти,­ за­ли­ша­ють­ся­ про­бле­ми,­пов’язані­з­діяльністю­пра­во­охо­рон­них­ор­ганів­та­си­с­те­мою­ви­ко­нан­ня­ по­ка­рань,­ ко­рум­по­ваність­ су­до­вої­ си­с­те­ми,­ ви­пад­ки­ політич­ної,­ релігійної,­ етнічної­ ксе­но­фобії,­ по­ру­шен­ня­ прав­ пред­став­ників­ національ­них­ мен­шин,­ торгівля­людь­ми­то­що. Крім­то­го,­гро­ма­дя­ни­Ук­раїни­найбільш­ефек­тив­ним­спо­со­бом­за­хи­с­ту­своїх­ прав­вва­жа­ють­на­сам­пе­ред­звер­нен­ня­до­ор­ганізацій­за­ме­жа­ми­Ук­раїни,­зо­к­ре­ма­ до­ ЄСПЛ­ та­ міжна­род­них­ ор­ганізацій.­ По­ки­що­ дру­ге­ місце­ за­ тен­денцією­ до­ по­сту­по­во­го­зни­жен­ня­ре­зуль­та­тив­ності­посідає­звер­нен­ня­до­ор­ганів­пра­во­суд­ дя.­ Цілком­ за­ко­номірним­ роз­вит­ком­ цієї­ тен­денції­ є­ те,­ що­ Ук­раїна­ пе­ре­тво­ рюється­ на­ од­но­го­ з­ ос­нов­них­ до­норів­ звер­нень­ до­Євро­пейсь­ко­го­ су­ду­ з­ прав­ лю­ди­ни.­ Од­нак­навіть­за­до­во­лен­ня­по­зо­ву­Євро­пейсь­ким­су­дом­не­обов’яз­ко­во­оз­на­чає­ пе­ре­мо­гу­по­зи­ва­ча,­оскільки,­за­сло­ва­ми­коміса­ра­Ра­ди­Євро­пи­з­прав­лю­ди­ни­Т.­ Гам­мар­бер­га,­Ук­раїна,­по­ряд­ із­Ал­банією,­Боснією­ і­Гер­це­го­ви­ною,­Мол­до­вою,­ Росією­і­Сербією,­по­тра­пи­ла­до­«чор­но­го­спи­с­ку»­євро­пейсь­ких­дер­жав,­які­зне­ ва­жа­ють­рішен­ня­судів,­у­то­му­числі­міжна­род­них.­ Нині­(на­1­січня­2011­р.)­на­роз­гляді­Євро­пейсь­ко­го­су­ду­з­прав­лю­ди­ни­пе­ре­ бу­ва­ють­10450­справ­від­Ук­раїни,­що­ста­но­вить­7,5­%­всьо­го­за­ван­та­жен­ня­су­ду­ (139650­справ).­Для­порівнян­ня:­Росія­–­40300,­або­28,9­%,­Ту­реч­чи­на­–­15200,­або­ 10,9­%,­ Ру­мунія­ –­ 11950,­ або­ 8,6­%.­ Відтак­ Ук­раїна­ посідає­ чет­вер­те­ місце­ за­ кількістю­за­яв,­що­ їх­має­роз­г­ля­ну­ти­Євро­пейсь­кий­суд.­Більшість­ звер­нень­до­ євро­суддів­пов’язані­із­си­с­тем­ни­ми­про­бле­ма­ми­ук­раїнсько­го­су­до­чин­ст­ва.­Пер­ ша­про­бле­ма­–­не­ви­ко­нан­ня­су­до­вих­рішень.­Ве­ли­ка­кількість­лю­дей­не­мо­жуть­ от­ри­ма­ти­ за­бор­го­ва­ну­ зар­пла­ту­ чи­ інші­ за­конні­ ви­пла­ти.­ На­ не­ви­ко­нан­ня­ вер­ диктів­ЄСПЛ­скар­жать­ся­служ­бовці­пенсіоне­ри,­шах­тарі,­вчи­телі.­Дру­га­про­бле­ ма­ –­ три­валість­ про­ва­д­жен­ня.­ Ст.­ 6­ Кон­венції­ з­ прав­ лю­ди­ни­ пе­ред­ба­чає,­ що­ су­до­ву­спра­ву­ма­ють­роз­г­ля­ну­ти­«в­ро­зумні­терміни».­А­в­Ук­раїні­це­роз­тя­гується­ на­ро­ки.­На­при­клад,­за­яви,­які­Ук­раїна­про­гра­ла­в­ЄСПЛ:­6,­10­років­про­ва­д­жен­ ня.­Цивільні­спра­ви­роз­гля­да­ють­іще­до­вше,­ніж­кримінальні.­У­Вер­хов­но­му­Суді­ Ук­раїни­як­ка­саційній­інстанції­щорічно­зро­с­тає­кількість­справ­на­10­ти­сяч.­Най­ частіше­гро­ма­дя­ни­Ук­раїни­звер­та­ють­ся­до­ЄСПЛ­че­рез­тор­ту­ри,­че­рез­по­ру­ше­не­ пра­во­на­спра­вед­ли­вий­суд­та­за­хист­пра­ва­влас­ності.­ 739Юридичні і політичні науки Нині­сплив­термін,­в­який­Євро­пейсь­кий­суд­з­прав­лю­ди­ни­своєю­по­ста­но­ вою­зо­бов’язав­Ук­раїну­розв’яза­ти­про­бле­му­не­ви­ко­нан­ня­рішень­національ­них­ судів.­На­ цю­ по­ста­но­ву­ЄСПЛ­Ук­раїна­ відре­а­гу­ва­ла­ роз­по­ря­д­жен­ням­Кабіне­ту­ Міністрів,­де­бу­ло­ви­пи­са­но­по­квар­таль­ний­план­за­ходів­за­для­усу­нен­ня­не­доліків­ з­ ви­ко­нан­ня­ рішень­ національ­них­ судів.­ Але­ прак­тич­но­ цим­ до­ку­мен­том­ все­ і­ об­ме­жи­ло­ся,­по­сту­пу­в­розв’язанні­цієї­про­ле­ми­по­ки­що­не­ма.­Не­обхідні­ре­фор­ ми­ви­ко­нав­чої­служ­би,­кон­че­потрібні­нор­ма­тивні­ак­ти,­які­б­вре­гу­ль­о­ву­ва­ли­про­ це­ду­ру­ви­ко­нан­ня­рішень­національ­них­судів.­Потрібно­та­кож­виріши­ти­про­бле­ му­фінан­со­во­го­за­без­пе­чен­ня­при­ско­рен­ня­ви­ко­нан­ня­по­ста­но­ви­ЄСПЛ.­ На­по­чат­ку­січня­2010­р.­Комітет­Вер­хов­ної­ра­ди­Ук­раїни­з­юри­дич­них­пи­тань­ та­прав­лю­ди­ни­ух­ва­лив­рішен­ня­про­при­зна­чен­ня­на­род­но­го­де­пу­та­та­С.В.­Ківа­ ло­ва­до­повіда­чем­ПАРЄ­з­пи­тань­ре­фор­му­ван­ня­су­до­чин­ст­ва,­він­зай­меть­ся­про­ бле­ма­ми­вдо­с­ко­на­лен­ня­ме­ханізму­ви­ко­нан­ня­рішень­су­ду­в­ор­га­нах­Ра­ди­Євро­пи­ та­дер­жа­вах­чле­нах­Ра­ди­з­ме­тою­за­без­пе­чи­ти­роз­ван­та­жен­ня­ЄСПЛ­від­зай­во­го­ ба­га­жу­справ.­ Що­ сто­сується­ внутрішньо­го­ ас­пек­ту­ за­хи­с­ту­прав­ і­ сво­бод­ лю­ди­ни,­ то­ тут­ слід­виділи­ти­два­ос­нов­них­чин­ни­ки:­еко­номічний­та­політич­ний.­Еко­номічний­ чин­ник­вклю­чає­стан­роз­вит­ку­еко­номіки­країни­і­відповідно­спро­можність­за­до­ воль­ни­ти­ соціальні­ й­ еко­номічні­ пра­ва­ лю­ди­ни­ і­ гро­ма­дя­ни­на.­На­ пе­ре­ко­нан­ня­ більшості­гро­ма­дян­Ук­раїни,­нині­са­ме­політич­ний­чин­ник­виз­на­чає­рівень­за­хи­ с­ту­ прав­ і­ сво­бод­ лю­ди­ни­ в­ дер­жаві.­ Про­ збе­ре­жен­ня­ па­тер­налістської­ мо­делі­ по­ведінки,­ха­рак­тер­ної­для­по­ст­ра­дянсь­ких­дер­жав,­свідчать­до­сить­ви­сокі­очіку­ ван­ня­ до­по­мо­ги­ у­ за­хисті­ своїх­ прав­ від­ пред­став­ників­ ви­ко­нав­чої­ вла­ди,­ а­ не­ су­до­вих,­пра­во­охо­рон­них­і­на­гля­до­вих­ор­ганів.­При­цьо­му­не­до­оцінюється­роль­ так­зва­них­«гро­мадсь­ких­інстру­ментів»­–­профспілок,­не­уря­до­вих­пра­во­за­хис­них­ ор­ганізацій­та­політич­них­партій.­ Ук­раїна­у­ст.­1­Кон­сти­туції­про­го­ло­шує­се­бе­соціаль­ною­дер­жа­вою,­дек­ла­ру­ ю­чи­ на­ступні­ соціальні­ пра­ва:­ пра­во­ на­ пра­цю,­ пра­во­ на­ відпо­чи­нок,­ пра­во­ на­ охо­ро­ну­здо­ров’я,­ма­теріаль­не­за­без­пе­чен­ня­ста­рості,­пра­во­на­жит­ло,­освіту­та­ інші­ соціальні­ пра­ва.­ До­ фор­му­ван­ня­ не­за­леж­ної­ Ук­раїни­ соціаль­на­ політи­ка­ ма­ла­ко­лек­тивістський­ха­рак­тер,­та­кою­во­на­за­ли­ши­ла­ся­і­до­те­пер.­Цілі­ка­те­горії­ гро­ма­дян­ ви­ма­га­ють­ від­ дер­жа­ви­ за­до­во­лен­ня­ кла­с­терів­ соціаль­них­ прав­ безвіднос­но­ до­ кон­крет­но­го­ вне­ску­ кож­ної­ осо­би.­ Па­ну­ван­ня­ ідеї­ соціаль­ної­ рівності­та­соціаль­ної­спра­вед­ли­вості­під­на­звою­соціаль­них­стан­дартів­уне­мож­ лив­лює­ за­про­ва­д­жен­ня­ но­вої­ де­мо­кра­тич­ної­ стра­тегії­ соціаль­ної­ політи­ки,­ яка­ бу­ла­б­ звер­не­на­на­кож­но­го­ гро­ма­дя­ни­на­осо­би­с­то­та­про­порційно­вра­хо­ву­ва­ла­ йо­го­вне­сок­у­соціаль­ну­сфе­ру.­При­фор­му­ванні­соціаль­ної­політи­ки­на­де­мо­кра­ тич­них­за­са­дах­потрібно­спи­ра­ти­ся­на­такі­цінності,­як­сво­бо­да,­соціаль­на­спра­ вед­ливість­та­рівність­мож­ли­во­с­тей,­але­не­спра­вед­ливість­у­зрівню­ванні­от­ри­му­ ва­них­благ. При­цьо­му­самі­гро­ма­дя­ни­прак­тич­но­не­бе­руть­участі­у­цьо­му­про­цесі.­Фак­ тич­но­ скла­дається­ си­ту­ація,­ що­ во­ни­ мо­жуть­ впли­ва­ти­ на­ соціаль­ну­ політи­ку­ дер­жа­ви­та­ за­до­во­лен­ня­влас­них­соціаль­них­ інте­ресів­ви­ключ­но­че­рез­ інсти­тут­ ви­борів.­ Тоді­ як­ за­ виз­на­чен­ням­ соціальні­ інте­ре­си­ спря­мо­ву­ють­ діяльність­ соціаль­ної­гру­пи­на­за­до­во­лен­ня­по­треб­що­до­влас­но­го­соціаль­но­го­ста­ту­су.­Кон­ цен­т­ро­ва­ним­ ви­я­вом­ соціаль­но­го­ інте­ре­су­ є­ ство­рен­ня­ гро­ма­дянсь­ко­го­ суспільства,­яке­в­Ук­раїні­не­де­мон­ст­рує­соціаль­ної­ак­тив­ності.­На­томість­спо­с­ терігається­соціаль­но­па­сив­на­по­зиція,­яка­зво­дить­ся­до­очіку­ван­ня­від­дер­жа­ви­ 740 Держава і право • Випуск 51 доміну­ю­чої­уп­равлінської­ролі. Що­ ж­ сто­сується­ ет­но­куль­тур­них­ інте­ресів,­ то­ дер­жа­ва­ у­ ме­жах­ ет­но­ національ­ної­політи­ки­на­ос­нові­ба­зо­вих­за­ко­но­дав­чих­актів­га­ран­тує­їх­за­без­пе­ чен­ня,­ але­не­ство­рює­умов­для­ре­алізації.­ Зо­к­ре­ма,­ ст.10­Кон­сти­туції­ га­ран­тує­ вільний­ роз­ви­ток,­ ви­ко­ри­с­тан­ня­ мов­ національ­них­ мен­шин­ Ук­раїни,­ ст.11­ зо­бов’язує­дер­жа­ву­спри­я­ти­роз­вит­кові­етнічної,­куль­тур­ної,­мов­ної­та­релігійної­ са­мо­бут­ності­ всіх­ корінних­ на­родів­ і­ національ­них­ мен­шин­ Ук­раїни.­ Ва­го­мий­ вне­сок­ у­ за­без­пе­чен­ня­ ет­но­куль­тур­них­ прав­ зро­бив­ За­кон­ Ук­раїни­ «Про­ національні­мен­ши­ни­в­Ук­раїні»,­відповідно­до­яко­го­дер­жа­ва­га­ран­тує­гро­ма­дя­ нам­ ре­с­публіки­ не­за­леж­но­ від­ їх­ національ­но­го­ по­хо­д­жен­ня­ рівні­ політичні,­ соціальні,­еко­номічні­та­куль­турні­пра­ва­і­сво­бо­ди,­підтри­мує­роз­ви­ток­національ­ ної­са­мосвідо­мості­й­са­мо­ви­яв­лен­ня.­При­за­без­пе­ченні­прав­осіб,­які­на­ле­жать­до­ національ­них­мен­шин,­дер­жа­ва­ви­хо­дить­з­то­го,­що­во­ни­є­невід’ємною­ча­с­ти­ною­ за­галь­но­виз­на­них­ прав­ лю­ди­ни.­ Од­нак­ термін­ «га­ран­тує»­ не­ оз­на­чає­ спри­ян­ня­ дер­жа­вою­за­хи­с­ту­ет­но­куль­тур­них­інте­ресів­ет­носпільнот,­що­на­се­ля­ють­Ук­раїну.­ Ук­раїна­ в­ 1990­х­ ро­ках­ от­ри­ма­ла­ по­зи­тивні­ оцінки­ за­ко­но­дав­чої­ ба­зи­ ет­но­ національ­ної­політи­ки­що­до­за­без­пе­чен­ня­ет­но­куль­тур­них­прав­від­міжна­род­них­ ек­с­пертів.­Од­нак­ця­ба­за­без­надійно­за­старіла,­по­тре­бує­мо­дернізації,­уточ­нен­ня­ та­роз­вит­ку.­ Вирішен­ня­ ет­но­національ­них­ пи­тань­ що­ра­зу­ відсу­вається­ на­ задній­ план­ по­ряд­з­вирішен­ням­про­блем­політич­но­го,­соціаль­но­еко­номічно­го­ґатун­ку.­Крім­ то­го,­ за­ко­но­давці­ по­бо­ю­ють­ся,­що­ вжи­ван­ня­ будь­яких­ кроків­ із­ впро­ва­д­жен­ня­ пра­вил­ гри­ в­ ет­но­національній­ сфері­ не­ми­ну­че­ при­зве­де­ до­ по­ру­шен­ня­ міжетнічної­зла­го­ди­в­країні.­Ет­но­політичні­по­бо­ю­ван­ня­при­зво­дять­до­то­го,­що­ за­ко­но­дав­ча­ба­за­ет­но­національ­ної­політи­ки­не­функціонує.­Від­ча­су­прий­нят­тя­ Кон­сти­туції­Ук­раїни­во­на­на­праць­о­ву­ва­ла­ся­ви­ключ­но­за­ра­ху­нок­імпле­мен­тації­ міжна­род­но­пра­во­вих­ актів.­ При­кла­дом­ відсут­ності­ пе­ред­ба­че­них­ у­ за­ко­но­ давстві­ка­налів­для­за­хи­с­ту­та­ре­алізації­ет­но­куль­тур­них­інте­ресів­є­не­мож­ливість­ за­сто­су­ван­ня­ пра­ва­ на­ національ­но­куль­тур­не­ са­мо­виз­на­чен­ня­ у­ ви­гляді­ національ­но­куль­тур­ної­ ав­то­номії,­ пе­ред­ба­че­не­ ст.­ 6­ За­ко­ну­ Ук­раїни­ «Про­ національні­ мен­ши­ни­ в­ Ук­раїні».­ Дер­жа­ва­ не­ мо­же­ га­ран­ту­ва­ти­ пра­ва­ на­ національ­но­куль­тур­ну­ав­то­номію,­по­за­як­профільно­го­за­ко­ну­про­національ­но­ куль­тур­ну­ав­то­номію­не­прий­ня­то. От­же,­за­до­во­лен­ня­прав­і­сво­бод­лю­ди­ни­–­це­не­ли­ше­обов’язок­дер­жа­ви,­а­й­ пра­во­гро­ма­дя­ни­на,­яке­по­вин­но­ре­алізо­ву­ва­ти­ся­індивіду­аль­но.­Од­нак­ре­зуль­та­ ти­ різно­манітних­ соціологічних­ опи­ту­вань­ свідчать­ про­ не­ба­жан­ня­ гро­ма­дян­ відсто­ю­ва­ти­свої­пра­ва:­май­же­дві­тре­ти­ни­гро­ма­дян,­чиї­пра­ва­по­ру­шу­ва­ли­ся,­не­ вда­ва­ли­ся­до­жод­них­за­ходів­для­за­хи­с­ту­своїх­прав.­ Гро­ма­дя­ни­не­відчу­ва­ють­се­бе­гос­по­да­ря­ми­у­своїй­дер­жаві.­В­Ук­раїні­не­спо­ с­терігається­ ди­намічний­ роз­ви­ток­ гро­ма­дянсь­ко­го­ суспільства­ по­при­ те,­ що­ країна­ ста­ла­ на­ шлях­ де­мо­кра­тич­них­ пе­ре­тво­рень.­ Соціаль­на­ сфе­ра­ повністю­ за­леж­на­ від­ політич­ної.­ Відбу­вається­ пер­ма­нент­на­ політи­зація­ всіх­ ас­пектів­ суспільно­го­жит­тя.­Більшість­гро­ма­дян­–­від­підприємців­до­робітників­–­очікує­ від­ дер­жа­ви­ вирішен­ня­ їх­ соціаль­них­ та­ еко­номічних­ про­блем.­ Втім­ соціаль­на­ сутність­дер­жа­ви­по­ля­гає­не­ли­ше­у­здат­ності­за­без­пе­чу­ва­ти­за­до­во­лен­ня­соціаль­ них­по­треб­усь­о­го­суспільства­і­ок­ре­мих­груп­індивідів,­а­й­ство­рю­ва­ти­умо­ви­для­ по­шу­ку­ме­ханізмів­за­до­во­лен­ня­цих­інте­ресів­са­ми­ми­гро­ма­дя­на­ми.­ В­ ре­зуль­таті­ за­ ос­танні­ ро­ки­ Ук­раїні­ вда­ло­ся­ до­мог­ти­ся­ про­гре­су­ в­ до­три­ 741Юридичні і політичні науки манні­при­род­них,­політич­них­(зо­к­ре­ма,­сво­бо­ди­сло­ва)­і­куль­тур­них­прав­і­сво­бод­ лю­ди­ни.­Од­нак­з­ро­ку­в­рік­погіршується­си­ту­ація­з­га­ран­ту­ван­ням­соціаль­но­еко­ номічних­прав­і­сво­бод­гро­ма­дя­ни­на.­У­свою­чер­гу,­не­до­три­ман­ня­прав­і­сво­бод­ гро­ма­дя­ни­на­не­га­тив­но­впли­ває­на­міжна­род­ний­імідж­дер­жа­ви,­ро­бить­її­менш­ при­ваб­ли­вою­ для­ міждер­жав­но­го­ співробітництва­ та­ інве­с­тицій,­ відда­ляє­ пер­ спек­ти­ву­член­ст­ва­у­та­ких­ор­ганізаціях,­як­Євро­со­юз.­ За­ви­щені­ очіку­ван­ня­ гро­ма­дян­ від­ вла­ди­ свідчить­ про­ не­ де­мо­кра­тич­ний,­ а­ па­т­ри­моніаль­ний­тип­ук­раїнської­дер­жав­ності.­Гро­ма­дя­ни­не­відчу­ли­се­бе­гос­по­ да­ря­ми­у­влас­но­му­домі.­Слаб­ке­гро­ма­дянсь­ке­суспільство­про­дов­жує­за­ли­ша­ти­ дер­жаві­більшість­не­вла­с­ти­вих­їй­функцій.­ 1. Кресіна І.О., Скрип нюк О.В., Ко ва лен ко А.А., Пе ре гу да Є.В.­ Дер­жа­ва­ і­ гро­ма­ дянсь­ке­суспільство:­про­бле­ми­взаємодії.­–­К.:­Ло­гос,­2007.­–­316­с.;­Ле вин И. Б.­Граж­ дан­ское­об­ще­ст­во­на­За­па­де­и­в­Рос­сии­//­По­лис.­–­1996.­–­№­5.­–­С.­107­119;­Ма мут Л.С.­ На­род­в­пра­во­вом­го­су­дар­ст­ве.­–­М.,­1999.­–­160­с.;­Ме ду шевсь кий А.Н.­Де­мо­кра­тия­и­ ав­то­ри­та­ризм:­ Рос­сий­ский­ кон­сти­ту­ци­о­на­лизм­ в­ срав­ни­тель­ной­ пер­спек­ти­ве.­–­ М.,­ 1997.­–­650­с.;­Пар сонс Т. О­струк­ту­ре­со­ци­аль­но­го­дей­ст­вия.­–­М.:­Ака­де­ми­че­с­кий­про­ ект,­2000.­–­880­с.;­Поп пер К.­От­кры­тое­об­ще­ст­во­и­его­вра­ги.­–­М.:­Фе­никс,­2002.­–­В­ 2­т.­–­Т.1.­–­448­с.;­Т.2.­–­528­с.;­Скрип нюк О.В.­Де­мо­кратія:­Ук­раїна­ і­світо­вий­вимір­ (кон­цепції,­ мо­делі­ та­ суспільна­ прак­ти­ка).­ Мо­но­графія.­ –­ К.:­ Ло­гос,­ 2006.­ –­ 368­ с.;­ Рабіно вич П.М.­Пра­ва­лю­ди­ни:­Кон­цеп­ту­альні­за­са­ди­//­Пра­ва­лю­ди­ни­і­гро­ма­дя­ни­на:­ Про­бле­ми­ре­алізації­в­Ук­раїні.­–­К.:­ Ін­Юре,­1998.­–­С.9­19;­Рабіно вич П.М.­Рішен­ня­ Євро­пейсь­ко­го­су­ду­з­прав­лю­ди­ни:­Кон­цеп­ту­аль­но­ме­то­до­логічні­за­са­ди­об­грун­ту­ван­ ня­//­Прак­ти­ка­євро­пейсь­ко­го­су­ду­з­прав­лю­ди­ни.­–­1997.­–­№1.­–­С.­14­25;­Реб ка ло В., Ва левсь кий А.­Ре­фор­му­ван­ня­політич­ної­си­с­те­ми­Ук­раїни­//­Ви­бо­ри­–­шлях­до­де­мо­кра­ тич­но­го­ суспільства­ /­ За­ заг.­ ред.­ В.М.­ Кня­зе­ва.­ –­ К.,­ 2002.­ –­ С.53­58;­Цвєтков В.В.­ Де­мо­кратія­і­дер­жав­не­уп­равління.­те­орія,­ме­то­до­логія,­прак­ти­ка.­–­К.,­2007.­–­336­с.;­ Щед ро ва Г.П.­ Гро­ма­дянсь­ке­ суспільство­ і­ де­мо­кра­тич­на­ пра­во­ва­ дер­жа­ва:­ Про­бле­ми­ взаємовпли­ву.­–­К.,­1994.­–­52­с.­ 742 Держава і право • Випуск 51 Розділ 10. ПОЛІТИЧНІ НАУКИ В. Л. ЗГУРСЬКА. ДО ПИТАННЯ ПРО ЗАХИСТ ПРАВ І СВОБОД ЛЮДИНИ В УКРАЇНІ, ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЇЇ СОЦІАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ