Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні
Статтю присвячено питанням розгляду суті та адміністративно-правового забезпечення дозвільної системи допуску до управління транспортними засобами.
Gespeichert in:
| Datum: | 2011 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2011
|
| Schriftenreihe: | Держава і право |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34060 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні / І.В. Мельник // Держава і право. — 2011. — Вип. 52. — С. 245-248. — Бібліогр.: 7 назв. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-34060 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-340602025-02-23T20:18:36Z Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні Мельник, І.В. Адміністративне право Статтю присвячено питанням розгляду суті та адміністративно-правового забезпечення дозвільної системи допуску до управління транспортними засобами. Статья посвящена вопросам рассмотрения сути и административно-правового обеспечения разрешительной системы допуска к управлению транспортными средствами. The article is devoted to consideration of substantive and administrative and legal support permit system to control access by vehicles. 2011 Article Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні / І.В. Мельник // Держава і право. — 2011. — Вип. 52. — С. 245-248. — Бібліогр.: 7 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34060 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Адміністративне право Адміністративне право |
| spellingShingle |
Адміністративне право Адміністративне право Мельник, І.В. Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні Держава і право |
| description |
Статтю
присвячено
питанням
розгляду
суті та адміністративно-правового
забезпечення
дозвільної системи
допуску
до управління
транспортними
засобами. |
| format |
Article |
| author |
Мельник, І.В. |
| author_facet |
Мельник, І.В. |
| author_sort |
Мельник, І.В. |
| title |
Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні |
| title_short |
Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні |
| title_full |
Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні |
| title_fullStr |
Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні |
| title_full_unstemmed |
Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні |
| title_sort |
проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в україні |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Адміністративне право |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34060 |
| citation_txt |
Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні / І.В. Мельник // Держава і право. — 2011. — Вип. 52. — С. 245-248. — Бібліогр.: 7 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT melʹnikív problemiregulûvannâpídgotovkivodíívtransportnihzasobívvukraíní |
| first_indexed |
2025-11-25T03:23:52Z |
| last_indexed |
2025-11-25T03:23:52Z |
| _version_ |
1849731091411238912 |
| fulltext |
І. В. МЕЛЬНИК. ПРОБЛЕМИ РЕГУЛЮВАННЯ ПІДГОТОВКИ ВОДІЇВ
ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ В УКРАЇНІ
Стат тю при свя че но пи тан ням роз гля ду суті та адміністра тив нопра во во го
за без пе чен ня дозвільної си с те ми до пу с ку до уп равління транс порт ни ми за со ба ми.
Ключовіслова: ре гу лю ван ня пра ва до пу с ку до уп равління.
Ста тья по свя ще на во про сам рас смо т ре ния су ти и ад ми ни с т ра тив нопра во во го
обес пе че ния раз ре ши тель ной си с те мы до пу с ка к уп рав ле нию транс порт ны ми сред ст
ва ми.
Ключевыеслова: ре гу ли ро ва ние пра ва до пу с ка к уп рав ле нию.
The article is devoted to consideration of substantive and administrative and legal sup
port permit system to control access by vehicles.
Keywords: regulation Permission management.
Адміністративнеправо,здійснюючирегулятивнуфункцію,використовуєпев-
нусукупністьправовихзасобівтаспособів,щорегулюютьуправлінськівідноси-
ни,поведінкуїхучасників,якіоб’єднуютьсяпоняттямметодівадміністративно-
правового регулювання суспільних відносин. В загальноприйнятому розумінні
поняття«метод»означаєспосіб,прийомпрактичногоздійсненнябудь-чого.
Допроблемидопускудоуправліннятранспортнимизасобамивсвійчасзвер-
тались такі науковці як А.П. Альохін, Г.В. Атаманчук, Д.Н. Бахрах, І.І. Вере-
мєєнко,А.П.Герасимов,Е.В.Додін,А.А.Кармолицький,Ю.М.Козл.
Якщо характеризувати методи, які використовуються для адміністративно-
правовогорегулювання,томожнавиділитинаступніїхособливості:по-перше,це
розпорядчийтипвідносин,тобто,такогородуповноваженнянеможутьзнаходи-
тисяурозпорядженніобохсторін,оскількивцьомувипадкувонистаютьрівно-
правнимисуб’єктами.Другоюособливістюєоднобічністьволевиявленьодногоз
учасниківвідносиніте,щовцихвідносинахвираззнаходитьтакийвзаємозв’язок
міжкерівникамиіпідлеглими,коликеруючасторона,маєтакіюридично-владні
повноваження,якихнемаєупідлеглої,інавпаки.Щеоднієюособливістюєте,що
подібнірисиадміністративно-правовогорегулюваннявиявляютьсяівмайнових
відносинах.тате,щовладністьіоднобічністьвдеякихвипадкахневиключають
рівностіучасниківрегульованихсуспільнихвідносин.
Конкретизуючи загальні положення про суть адміністративно-правового
методу регулювання суспільних відносин, можна констатувати про наступний
вплив правової дії на суспільні відносини: визначення чіткого порядку дій у
відповідних умовах і належним чином, коли порушення даного порядку не
обов’язковотягнезасобоюнастанняюридичнихнаслідків,такожзаборонапев-
них дій, під страхом застосування відповідних засобів юридичного впливу, у
вигляді адміністративної або дисциплінарної відповідальності.Впливомможна
назватиіможливістьвиборуодногозваріантівналежноїповедінки,передбачених
адміністративно-правовиминормами.Особливістювпливунасуспільнівідноси-
ни є те,що в даних відносинах надаєтьсяможливість вибору як діяти в даній
ситуації,приреалізаціїсуб’єктивнихправ.
Щодоособливостей, які властиві дозвільній системі як способу адміністра-
245Юридичні і політичні науки
©МЕЛЬ НИК Ігор Во ло ди ми ро вич – кандидат юридичних наук, доцент кафедри
адміністративноїдіяльностіНаціональноїакадеміївнутрішніхсправ
тивно-правового впливу на суспільні відносини, то можна виділити наступні:
по-перше,цеособливийпорядокдіяльності,щорегулюєтьсянормамиправа,що
містятьсявзаконахіпідзаконнихактах.
По-друге,дозвільнасистемареалізуєтьсяврамкахадміністративно-правових
відносин між органами виконавчої влади, посадовцями і індивідуальними або
колективнимисуб’єктами,охочимиотриматидозвіл.
По-третє, основацихвідносин–отриманнядозволунадію (бездіяльність),
тобто ухвалення індивідуального, уповноважуючого акту, що легалізував дане
діяння.Самдозвілможематирізненайменування:ліцензія,квота,патент,віза,
пропуск,сертифікатіт.п.По-четверте,атрибутивноюознакоюдозвільноїсистеми
є адміністративний нагляд за тим, як здійснюються дозволені законом діяння.
Необхідно відзначити, що дія дозволу може бути припинена, а дозвільні пра-
вовідносиниможутьзакінчитисяузв’язкуізздійсненнямгромадяниномпроти-
правнихдій,атакожзаіншихобставин:черезпогіршеннястануздоров’я,вступу
вдіюновогонормативногоакту,нововиявленихпідстав.Занаявності законних
підставзмістдозволівможебутиобмеженийаборозширений.
По-п’яте,запорушенняправилдозвільноїсистемидовиннихзастосовуються
різноманітнізаходиадміністративногопримусу,утомучисліітакі,яктимчасове
або постійне припинення дії дозволу (позбавлення прав або припинення дії
ліцензіїіт.п.).
Основними видами дозвільної системи є реєстрація, сертифікація, ліцензу-
вання,видачадозволів.Реєстраціяслугуєлегальним,офіційнимвизнаннямпра-
воздатностіфізичнихіюридичнихосібіспособомпосвідченнязаконностіїхдій,
сприяєоблікуіповній,достовірнійінформаціїпроучасниківекономічноїііншої
діяльності.
Сертифікація є діяльністю по підтвердженню відповідності продукції вста-
новленимвимогам.Воназдійснюється,зокрема,вціляхконтролюбезпекипро-
дукціїдлянавколишньогосередовища,життя,здоров’яімайнагромадян.
Ліцензування – це особлива процедура офіційного посвідчення (визнання)
правагосподарюючогосуб’єктаповеденнюпевноговидудіяльностіздотриман-
нямправил,нормативнихвимогістандартів.
Щеоднимрізновидомлегальноговизнаннявидівдіяльностієвидачадозволів
органами виконавчої влади і посадовцями. Дозволи видаються для здійснення
певнихдій,іслужатьїхлегальноюпідставою.Бездозволів,такідіїюридичноне
обґрунтовані. Саме до цього виду відноситься дозвільна система допуску до
управліннятранспортнимизасобами.
Основніположенняпродозвільнусистемудопускудоуправліннятранспорт-
нимизасобамимістятьсяу законі«Продорожнійрух»–нормативно-правовому
акті,щовизначаєправовуосновузабезпеченнябезпекидорожньогоруху.Зцього
виходить,щоданадозвільнасистемаєскладовоючастиноюзабезпеченнябезпе-
кидорожньогоруху–діяльності,направленоїнапопередженняпричинвиник-
неннядорожньо-транспортнихподій,зменшеннятяжкості їхнаслідків.Основні
обмеження, що встановлюються дозвільною системою допуску до управління
транспортними засобами, визначені Законом «Про дорожній рух» статтею 15
«Основніположеннящододопускукеруваннятранспортнимизасобами»1.Таки-
миєвік,відсутністьпротипоказаньдодіяльностіводія івідповіднапідготовка.
Віковийценздляотриманняправанауправліннядиференційованийзалежновід
категорії транспортного засобу. Мінімальний вік для отримання права на
246 Держава і право • Випуск 52
управління – шістнадцять років. По досягненні двадцятирічного віку можна
управлятитранспортнимзасобамивсіхкатегорій.
Діяльністьпопідготовцііперепідготовціводіївтранспортнихзасобівзгідно
закону«Продорожнійрух»(стаття15)підлягаєліцензуванню2.Взаконіспеціаль-
нонеобумовлені суб’єктицієї підготовки.Висновокпроцеможна зробитина
основіаналізустатті20«Навчаннярізнихгрупнаселення»Правилдорожнього
руху.Іззмістуданоїстатті,щомаєузагальнюючийхарактер,витікаєте,щотаки-
миможутьбутиосвітнііспеціально-освітніустанови,щоотрималиліцензіюна
здійснення освітньої діяльності в установленому порядку. Основні положення
проосвітнюдіяльністьіосвітнюустановурегламентованіузаконі«Проосвіту».
Перелік медичних протипоказань, при яких громадянину України заборо-
няється управляти транспортними засобами, встановлюється законом «Про
дорожнійрух»напідставі статті45«Медичнийогляд іпереоглядкандидатіву
водії транспортними засобами»3.В даній статті також вказано,що наявність у
кандидатівуводіїмедичнихпротипоказаньабообмеженьдодіяльностіводіявиз-
начаєтьсяшляхомпроведенняобов’язковихмедичнихоглядів.
Взаконі«Продорожнійрух»статтею15встановлено,щоправонауправління
транспортнимизасобамипідтверджуєтьсявідповіднимпосвідченням4.Порядок
здачікваліфікаційнихіспитівівидачіпосвідченьводіїввстановлюєтьсяПостано-
воюКМУвід08травня1993року№340(вредакціївід20.05.2009№511)5.
Як показано вище, атрибутивними ознаками дозвільної системи є також
адміністративнийнаглядзапроцесомздійсненнядозволенихдій ізастосування
заходів адміністративного примусу при невиконанні вимог дозвільної системи,
включаючиприпиненнядіївиданогодозволу.Ціознакивластивіідозвільнійсис-
темідопускудоуправліннятранспортнимизасобами.
ВідповіднодоЗаконуУкраїни«Проміліцію»,міліціямаєповноваженняпо
перевірцідокументів,підтверджуючихнаявністьправанауправліннятранспорт-
нимизасобами6.ВідповіднодоКодексуУкраїнипроадміністративніправопору-
шення(КУпАП),управліннятранспортнимизасобамибезправанауправління,а
саме: передача управління транспортним засобом особі, що не має права на
управління, є адміністративнимправопорушенням і тягне засобоюнакладення
адміністративногостягненняувиглядіштрафу.
Встатті15Закону«Продорожнійрух»визначено,щодіяправанауправління
транспортнимизасобамиможебутиприпиненазанаявностінаступнихпідстав7:
закінчення встановленого терміну дії посвідчення водія, погіршення здоров’я
водія, що перешкоджає безпечному управлінню транспортними засобами,
підтвердженемедичнимвисновком,позбавленняправанауправліннятранспорт-
нимизасобами.Основніположенняпропорядокнаданняіприпиненнядіїправа
науправліннятранспортнимизасобами,регламентованіназаконодавчомурівні.
Можна зробити наступні висновки про стан законодавчого регулювання
досліджуваноїдозвільноїсистеми.
По-перше, встановлення на законодавчому рівні правових основ дозвільної
системидопускудоуправліннятранспортнимизасобамимає,безумовно,пози-
тивне значення. Адже до його ухвалення, вся процедура отримання права на
управління,регулюваласявиключнонормативно-правовимиактамиМВС,якідо
тогожмалигриф«Дляслужбовогокористування».Разомзцим,слідконстатува-
ти,щоаспектиданоїсистеми,далеконевичерпуютьпроблеми.Якістьзаконодав-
чого регулювання порядку допуску до управління транспортними засобами не
247Юридичні і політичні науки
зовсімвідповідаєсоціальнійіекономічнійзначущостіпроблеми.
Забезпеченнянадійностіроботиводіївякголовногочинникабезпекидорож-
нього руху - лише один аспект. Обґрунтованість обмежень, що обумовлюють
можливістьотриманняправаіприпиненняйогодії,чіткістьвідповіднихпроце-
дурвсучаснихумовахзачіпаєінтересибільшостінаселення.Томузакономпови-
ненрегулюватисязначнобільшийспектрсуспільнихвідносин,щовиникаютьу
зв’язкузреалізацієюдозвільноїсистемидопускудоуправліннятранспортними
засобами.Відсутністьформальноговизначенняодного,хочаіфундаментального,
поняттявобластізабезпеченнябезпекидорожньогорухумає,природно,приватне
значення в сукупності проблем в цій області. Проте це положення відображає
характер правовідносин, існуючих між державою і громадянами у зв’язку з
реалізацієюнимивстановленогозакономправанавільнеібезперешкоднепере-
суванняподорогах.
Наявність вікових обмежень, медичних протипоказань і спеціальних квалі-
фікаційнихвимогдоосіб,щоберутьучастьвдорожньомурусі як водії транс-
портних засобів, саме по собі не викликає ніяких заперечень. Більше того, за
сучаснихумовдорожньогоруху,вимогидоправовоїпідготовкиітехнікиводіння
кандидатівуводіїєзаниженими.Йдеться,зодногобоку,прозабезпеченняповної
і об’єктивної оцінки рівня підготовленості водіїв, запобіганні допуску до
управління осіб,що не відповідають встановленим вимогам. З другого боку, в
обов’язковомупорядкуповиненбутизабезпеченийзахистправіінтересівгрома-
дянвідсуб’єктивностііупередженостіприоцінціякостіїхпідготовкивпроцесі
кваліфікаційнихіспитівіздійсненнііншихпроцесуальнихдій,пов’язанихзотри-
маннямабопідтвердженнямправанауправліннятранспортнимизасобами.
Третійвисновокполягаєвтому,щобільшчіткоговизначеннявимагаєкомпе-
тенція органів виконавчої влади – суб’єктів дозвільної системи допуску до
управліннятранспортнимизасобами.Незрозуміло,чомупорядоквиявленняпро-
типоказань до діяльності водія повинен встановлюватися законом, а порядок
оцінкирівняпідготовленостікандидатауводії–впідзаконномунормативно-пра-
вовомуакті.Несекрет,щоурядовіухваливбільшійсвоїйчастиніготуютьсятим
відомством, яке буде надалі його виконувати. Такого роду нормативно-правові
акти нерідко обкреслюють лише рамкові положення тієї або іншої процедури,
делегуючиприцьомуповноваженняподетальномуїїопрацьовуваннюбезпосе-
редньовідомству-виконавцю.
1.За конУкраїнивід30червня1993р.«Продорожнійрух»//ВВРУкраїни.–1993.–
№31.–Ст.15.2.Тамсамо.3. Тамсамо.–Ст.45.4.Тамсамо.5.По ста но ваКабінету
МіністрівУкраїни«ПрозатвердженняПоложенняпропорядоквидачіпосвідченьводія
тадопускугромадяндокеруваннятранспортнимизасобами»від08травня1993року
№511.6.За конУкраїнивід20грудня1991р.«Проміліцію» //ВВРУРСР.–1991.–
№4.– Ст.11. 7. За кон України від 30 червня 1993 р. «Про дорожній рух» // ВВР
України.–1993.–№31.–Ст.15.
248 Держава і право • Випуск 52
Розділ 4. АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО
І. В. Мельник. ПРОБЛЕМИ РЕГУЛЮВАННЯ ПІДГОТОВКИ ВОДІЇВ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ В УКРАЇНІ
|