Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні

Статтю присвячено питанням розгляду суті та адміністративно-правового забезпечення дозвільної системи допуску до управління транспортними засобами.

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2011
Main Author: Мельник, І.В.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2011
Series:Держава і право
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34060
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні / І.В. Мельник // Держава і право. — 2011. — Вип. 52. — С. 245-248. — Бібліогр.: 7 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-34060
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-340602025-02-23T20:18:36Z Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні Мельник, І.В. Адміністративне право Статтю присвячено питанням розгляду суті та адміністративно-правового забезпечення дозвільної системи допуску до управління транспортними засобами. Статья посвящена вопросам рассмотрения сути и административно-правового обеспечения разрешительной системы допуска к управлению транспортными средствами. The article is devoted to consideration of substantive and administrative and legal support permit system to control access by vehicles. 2011 Article Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні / І.В. Мельник // Держава і право. — 2011. — Вип. 52. — С. 245-248. — Бібліогр.: 7 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34060 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Адміністративне право
Адміністративне право
spellingShingle Адміністративне право
Адміністративне право
Мельник, І.В.
Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні
Держава і право
description Статтю присвячено питанням розгляду суті та адміністративно-правового забезпечення дозвільної системи допуску до управління транспортними засобами.
format Article
author Мельник, І.В.
author_facet Мельник, І.В.
author_sort Мельник, І.В.
title Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні
title_short Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні
title_full Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні
title_fullStr Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні
title_full_unstemmed Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні
title_sort проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в україні
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2011
topic_facet Адміністративне право
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34060
citation_txt Проблеми регулювання підготовки водіїв транспортних засобів в Україні / І.В. Мельник // Держава і право. — 2011. — Вип. 52. — С. 245-248. — Бібліогр.: 7 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT melʹnikív problemiregulûvannâpídgotovkivodíívtransportnihzasobívvukraíní
first_indexed 2025-11-25T03:23:52Z
last_indexed 2025-11-25T03:23:52Z
_version_ 1849731091411238912
fulltext І. В. МЕЛЬНИК. ПРОБЛЕМИ РЕГУЛЮВАННЯ ПІДГОТОВКИ ВОДІЇВ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ В УКРАЇНІ Стат тю при свя че но пи тан ням роз гля ду суті та адміністра тив но­пра во во го за без пе чен ня дозвільної си с те ми до пу с ку до уп равління транс порт ни ми за со ба ми. Клю­чові­сло­ва: ре гу лю ван ня пра ва до пу с ку до уп равління. Ста тья по свя ще на во про сам рас смо т ре ния су ти и ад ми ни с т ра тив но­пра во во го обес пе че ния раз ре ши тель ной си с те мы до пу с ка к уп рав ле нию транс порт ны ми сред ст­ ва ми. Клю­че­вые­сло­ва: ре гу ли ро ва ние пра ва до пу с ка к уп рав ле нию. The article is devoted to consideration of substantive and administrative and legal sup­ port permit system to control access by vehicles. Key­words: regulation Permission management. Адміністра­тив­не­пра­во,­здійсню­ю­чи­ре­гу­ля­тив­ну­функцію,­ви­ко­ри­с­то­вує­пев- ну­су­купність­пра­во­вих­за­собів­та­спо­собів,­що­ре­гу­лю­ють­уп­равлінські­відно­си- ни,­по­ведінку­їх­учас­ників,­які­об’єдну­ють­ся­по­нят­тям­ме­тодів­адміністра­тив­но- пра­во­во­го­ ре­гу­лю­ван­ня­ суспільних­ відно­син.­ В­ за­галь­но­прий­ня­то­му­ ро­зумінні­ по­нят­тя­«ме­тод»­оз­на­чає­спосіб,­прий­ом­прак­тич­но­го­здійснен­ня­будь-чо­го. До­про­бле­ми­до­пу­с­ку­до­уп­равління­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми­в­свій­час­звер- та­лись­ такі­ на­уковці­ як­ А.П.­ Аль­охін,­ Г.В.­ Ата­ман­чук,­ Д.Н.­ Ба­х­рах,­ І.І.­ Ве­ре- мєєнко,­А.П.­Ге­ра­си­мов,­Е.В.­Додін,­А.А.­Кар­молицький,­Ю.М.­Козл.­ Як­що­ ха­рак­те­ри­зу­ва­ти­ ме­то­ди,­ які­ ви­ко­ри­с­то­ву­ють­ся­ для­ адміністра­тив­но- пра­во­во­го­ре­гу­лю­ван­ня,­то­мож­на­виділи­ти­на­ступні­їх­особ­ли­вості:­по-пер­ше,­це­ роз­по­ряд­чий­тип­відно­син,­тоб­то,­та­ко­го­ро­ду­по­вно­ва­жен­ня­не­мо­жуть­зна­хо­ди- ти­ся­у­роз­по­ря­д­женні­обох­сторін,­оскільки­в­цьо­му­ви­пад­ку­во­ни­ста­ють­рівно- прав­ни­ми­суб’єкта­ми.­Дру­гою­особ­ливістю­є­од­нобічність­во­ле­ви­яв­лень­од­но­го­з­ учас­ників­відно­син­і­те,­що­в­цих­відно­си­нах­ви­раз­зна­хо­дить­та­кий­взаємозв’язок­ між­керівни­ка­ми­і­підлег­ли­ми,­ко­ли­ке­ру­ю­ча­сто­ро­на,­має­такі­юри­дич­но-владні­ по­вно­ва­жен­ня,­яких­не­має­у­підлег­лої,­і­на­впа­ки.­Ще­однією­особ­ливістю­є­те,­що­ подібні­ри­си­адміністра­тив­но-пра­во­во­го­ре­гу­лю­ван­ня­ви­яв­ля­ють­ся­і­в­май­но­вих­ відно­си­нах.­та­те,­що­владність­і­од­нобічність­в­де­я­ких­ви­пад­ках­не­ви­клю­ча­ють­ рівності­учас­ників­ре­гу­ль­о­ва­них­суспільних­відно­син. Кон­кре­ти­зу­ю­чи­ за­гальні­ по­ло­жен­ня­ про­ суть­ адміністра­тив­но-пра­во­во­го­ ме­то­ду­ ре­гу­лю­ван­ня­ суспільних­ відно­син,­ мож­на­ кон­ста­ту­ва­ти­ про­ на­ступ­ний­ вплив­ пра­во­вої­ дії­ на­ суспільні­ відно­си­ни:­ виз­на­чен­ня­ чітко­го­ по­ряд­ку­ дій­ у­ відповідних­ умо­вах­ і­ на­леж­ним­ чи­ном,­ ко­ли­ по­ру­шен­ня­ да­но­го­ по­ряд­ку­ не­ обов’яз­ко­во­тяг­не­за­со­бою­на­стан­ня­юри­дич­них­наслідків,­та­кож­за­бо­ро­на­пев- них­ дій,­ під­ стра­хом­ за­сто­су­ван­ня­ відповідних­ за­собів­ юри­дич­но­го­ впли­ву,­ у­ ви­гляді­ адміністра­тив­ної­ або­ дис­циплінар­ної­ відповідаль­ності.­Впли­вом­мож­на­ на­зва­ти­і­мож­ливість­ви­бо­ру­од­но­го­з­варіантів­на­леж­ної­по­ведінки,­пе­ред­ба­че­них­ адміністра­тив­но-пра­во­ви­ми­нор­ма­ми.­Особ­ливістю­впли­ву­на­суспільні­відно­си- ни­ є­ те,­що­ в­ да­них­ відно­си­нах­ на­дається­мож­ливість­ ви­бо­ру­ як­ діяти­ в­ даній­ си­ту­ації,­при­ре­алізації­суб’єктив­них­прав. Що­до­особ­ли­во­с­тей,­ які­ вла­с­тиві­ дозвільній­ си­с­темі­ як­ спо­со­бу­ адміністра- 245Юридичні і політичні науки ©­МЕЛЬ НИК Ігор Во ло ди ми ро вич­ –­ кан­ди­дат­ юри­дич­них­ на­ук,­ до­цент­ ка­фе­д­ри­ адміністра­тив­ної­діяль­ності­Національ­ної­ака­демії­внутрішніх­справ тив­но-пра­во­во­го­ впли­ву­ на­ суспільні­ відно­си­ни,­ то­ мож­на­ виділи­ти­ на­ступні:­ по-пер­ше,­це­особ­ли­вий­по­ря­док­діяль­ності,­що­ре­гу­люється­нор­ма­ми­пра­ва,­що­ містять­ся­в­за­ко­нах­і­підза­кон­них­ак­тах. По-дру­ге,­дозвільна­си­с­те­ма­ре­алізується­в­рам­ках­адміністра­тив­но-пра­во­вих­ відно­син­ між­ ор­га­на­ми­ ви­ко­нав­чої­ вла­ди,­ по­са­дов­ця­ми­ і­ індивіду­аль­ни­ми­ або­ ко­лек­тив­ни­ми­суб’єкта­ми,­охо­чи­ми­от­ри­ма­ти­дозвіл. По-третє,­ ос­но­ва­цих­відно­син­–­от­ри­ман­ня­доз­во­лу­на­дію­ (бездіяльність),­ тоб­то­ ух­ва­лен­ня­ індивіду­аль­но­го,­ упов­но­ва­жу­ю­чо­го­ ак­ту,­ що­ ле­галізу­вав­ да­не­ діян­ня.­Сам­дозвіл­мо­же­ма­ти­різне­най­ме­ну­ван­ня:­ліцензія,­кво­та,­па­тент,­віза,­ про­пуск,­сер­тифікат­і­т.п.­По-чет­вер­те,­ат­ри­бу­тив­ною­оз­на­кою­дозвільної­си­с­те­ми­ є­ адміністра­тив­ний­ на­гляд­ за­ тим,­ як­ здійсню­ють­ся­ доз­во­лені­ за­ко­ном­ діян­ня.­ Не­обхідно­ відзна­чи­ти,­ що­ дія­ доз­во­лу­ мо­же­ бу­ти­ при­пи­не­на,­ а­ дозвільні­ пра- вовідно­си­ни­мо­жуть­закінчи­ти­ся­у­зв’яз­ку­із­здійснен­ням­гро­ма­дя­ни­ном­про­ти- прав­них­дій,­а­та­кож­за­інших­об­ста­вин:­че­рез­погіршен­ня­ста­ну­здо­ров’я,­всту­пу­ в­дію­но­во­го­нор­ма­тив­но­го­ак­ту,­но­во­ви­яв­ле­них­підстав.­За­на­яв­ності­ за­кон­них­ підстав­зміст­доз­волів­мо­же­бу­ти­об­ме­же­ний­або­роз­ши­ре­ний. По-п’яте,­за­по­ру­шен­ня­пра­вил­дозвільної­си­с­те­ми­до­вин­них­за­сто­со­ву­ють­ся­ різно­манітні­за­хо­ди­адміністра­тив­но­го­при­му­су,­у­то­му­числі­і­такі,­як­тим­ча­со­ве­ або­ постійне­ при­пи­нен­ня­ дії­ доз­во­лу­ (поз­бав­лен­ня­ прав­ або­ при­пи­нен­ня­ дії­ ліцензії­і­т.п.). Ос­нов­ни­ми­ ви­да­ми­ дозвільної­ си­с­те­ми­ є­ реєстрація,­ сер­тифікація,­ ліцен­зу- ван­ня,­ви­да­ча­доз­волів.­Реєстрація­слу­гує­ле­галь­ним,­офіційним­виз­нан­ням­пра- во­здат­ності­фізич­них­і­юри­дич­них­осіб­і­спо­со­бом­посвідчен­ня­за­кон­ності­їх­дій,­ сприяє­обліку­і­повній,­до­стовірній­інфор­мації­про­учас­ників­еко­номічної­і­іншої­ діяль­ності.­ Сер­тифікація­ є­ діяльністю­ по­ підтвер­д­жен­ню­ відповідності­ про­дукції­ вста- нов­ле­ним­ви­мо­гам.­Во­на­здійснюється,­зо­к­ре­ма,­в­цілях­кон­тро­лю­без­пе­ки­про- дукції­для­на­вко­лиш­нь­о­го­се­ре­до­ви­ща,­жит­тя,­здо­ров’я­і­май­на­гро­ма­дян.­ Ліцен­зу­ван­ня­ –­ це­ особ­ли­ва­ про­це­ду­ра­ офіційно­го­ посвідчен­ня­ (виз­нан­ня)­ пра­ва­гос­по­да­рю­ю­чо­го­суб’єкта­по­ве­ден­ню­пев­но­го­ви­ду­діяль­ності­з­до­три­ман- ням­пра­вил,­нор­ма­тив­них­ви­мог­і­стан­дартів.­ Ще­од­ним­різно­ви­дом­ле­галь­но­го­виз­нан­ня­видів­діяль­ності­є­ви­да­ча­доз­волів­ ор­га­на­ми­ ви­ко­нав­чої­ вла­ди­ і­ по­са­дов­ця­ми.­ Доз­во­ли­ ви­да­ють­ся­ для­ здійснен­ня­ пев­них­дій,­і­слу­жать­їх­ле­галь­ною­підста­вою.­Без­доз­волів,­такі­дії­юри­дич­но­не­ обґрун­то­вані.­ Са­ме­ до­ цьо­го­ ви­ду­ відно­сить­ся­ дозвільна­ си­с­те­ма­ до­пу­с­ку­ до­ уп­равління­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми.­ Ос­новні­по­ло­жен­ня­про­дозвільну­си­с­те­му­до­пу­с­ку­до­уп­равління­транс­порт- ни­ми­за­со­ба­ми­містять­ся­у­ за­коні­«Про­до­рожній­рух»­–нор­ма­тив­но-пра­во­во­му­ акті,­що­виз­на­чає­пра­во­ву­ос­но­ву­за­без­пе­чен­ня­без­пе­ки­до­рож­нь­о­го­ру­ху.­З­цьо­го­ ви­хо­дить,­що­да­на­дозвільна­си­с­те­ма­є­скла­до­вою­ча­с­ти­ною­за­без­пе­чен­ня­без­пе- ки­до­рож­нь­о­го­ру­ху­–­діяль­ності,­на­прав­ле­ної­на­по­пе­ре­д­жен­ня­при­чин­ви­ник- нен­ня­до­рож­ньо-транс­порт­них­подій,­змен­шен­ня­тяж­кості­ їх­наслідків.­Ос­новні­ об­ме­жен­ня,­ що­ вста­нов­лю­ють­ся­ дозвільною­ си­с­те­мою­ до­пу­с­ку­ до­ уп­равління­ транс­порт­ни­ми­ за­со­ба­ми,­ виз­на­чені­ За­ко­ном­ «Про­ до­рожній­ рух»­ стат­тею­ 15­ «Ос­новні­по­ло­жен­ня­що­до­до­пу­с­ку­ке­ру­ван­ня­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми»1.­Та­ки- ми­є­вік,­відсутність­про­ти­по­ка­зань­до­діяль­ності­водія­ і­відповідна­підго­тов­ка.­ Віко­вий­ценз­для­от­ри­ман­ня­пра­ва­на­уп­равління­ди­фе­ренційо­ва­ний­за­леж­но­від­ ка­те­горії­ транс­порт­но­го­ за­со­бу.­ Мінімаль­ний­ вік­ для­ от­ри­ман­ня­ пра­ва­ на­ 246 Держава і право • Випуск 52 уп­равління­ –­ шістнад­цять­ років.­ По­ до­сяг­ненні­ двад­ця­тирічно­го­ віку­ мож­на­ уп­рав­ля­ти­транс­порт­ним­за­со­ба­ми­всіх­ка­те­горій. Діяльність­по­підго­товці­і­пе­репідго­товці­водіїв­транс­порт­них­за­собів­згідно­ за­ко­ну­«Про­до­рожній­рух»­(стат­тя­15)­підля­гає­ліцен­зу­ван­ню2.­В­за­коні­спеціаль- но­не­обу­мов­лені­ суб’єкти­цієї­ підго­тов­ки.­Вис­но­вок­про­це­мож­на­ зро­би­ти­на­ ос­нові­аналізу­статті­20­«На­вчан­ня­різних­груп­на­се­лен­ня»­Пра­вил­до­рож­нь­о­го­ ру­ху.­Із­змісту­да­ної­статті,­що­має­уза­галь­ню­ю­чий­ха­рак­тер,­витікає­те,­що­та­ки- ми­мо­жуть­бу­ти­освітні­і­спеціаль­но-освітні­ус­та­но­ви,­що­от­ри­ма­ли­ліцензію­на­ здійснен­ня­ освітньої­ діяль­ності­ в­ ус­та­нов­ле­но­му­ по­ряд­ку.­ Ос­новні­ по­ло­жен­ня­ про­освітню­діяльність­і­освітню­ус­та­но­ву­рег­ла­мен­то­вані­у­за­коні­«Про­освіту». Пе­релік­ ме­дич­них­ про­ти­по­ка­зань,­ при­ яких­ гро­ма­дя­ни­ну­ Ук­раїни­ за­бо­ро- няється­ уп­рав­ля­ти­ транс­порт­ни­ми­ за­со­ба­ми,­ вста­нов­люється­ за­ко­ном­ «Про­ до­рожній­рух»­на­підставі­ статті­45­«Ме­дич­ний­ог­ляд­ і­пе­ре­о­гляд­кан­ди­датів­у­ водії­ транс­порт­ни­ми­ за­со­ба­ми»3.­В­ даній­ статті­ та­кож­ вка­за­но,­що­ на­явність­ у­ кан­ди­датів­у­водії­ме­дич­них­про­ти­по­ка­зань­або­об­ме­жень­до­діяль­ності­водія­виз- на­чається­шля­хом­про­ве­ден­ня­обов’яз­ко­вих­ме­дич­них­ог­лядів.­ В­за­коні­«Про­до­рожній­рух»­стат­тею­15­вста­нов­ле­но,­що­пра­во­на­уп­равління­ транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми­підтвер­д­жується­відповідним­посвідчен­ням4.­По­ря­док­ здачі­кваліфікаційних­іспитів­і­ви­дачі­посвідчень­водіїв­вста­нов­люється­По­ста­но- вою­КМУ­від­08­трав­ня­1993­ро­ку­№340­(в­ре­дакції­від­20.05.2009­№511)5. Як­ по­ка­за­но­ ви­ще,­ ат­ри­бу­тив­ни­ми­ оз­на­ка­ми­ дозвільної­ си­с­те­ми­ є­ та­кож­ адміністра­тив­ний­на­гляд­за­про­це­сом­здійснен­ня­доз­во­ле­них­дій­ і­за­сто­су­ван­ня­ за­ходів­ адміністра­тив­но­го­ при­му­су­ при­ не­ви­ко­нанні­ ви­мог­ дозвільної­ си­с­те­ми,­ вклю­ча­ю­чи­при­пи­нен­ня­дії­ви­да­но­го­доз­во­лу.­Ці­оз­на­ки­вла­с­тиві­і­дозвільній­си­с- темі­до­пу­с­ку­до­уп­равління­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми.­ Відповідно­до­За­ко­ну­Ук­раїни­«Про­міліцію»,­міліція­має­по­вно­ва­жен­ня­по­ пе­ревірці­до­ку­ментів,­підтвер­д­жу­ю­чих­на­явність­пра­ва­на­уп­равління­транс­порт- ни­ми­за­со­ба­ми6.­Відповідно­до­Ко­дек­су­Ук­раїни­про­адміністра­тивні­пра­во­по­ру- шен­ня­(КУ­пАП),­уп­равління­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми­без­пра­ва­на­уп­равління,­а­ са­ме:­ пе­ре­да­ча­ уп­равління­ транс­порт­ним­ за­со­бом­ особі,­ що­ не­ має­ пра­ва­ на­ управління,­ є­ адміністра­тив­ним­пра­во­по­ру­шен­ням­ і­ тяг­не­ за­со­бою­на­кла­ден­ня­ адміністра­тив­но­го­стяг­нен­ня­у­ви­гляді­штра­фу. В­статті­15­За­ко­ну­«Про­до­рожній­рух»­виз­на­че­но,­що­дія­пра­ва­на­уп­равління­ транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми­мо­же­бу­ти­при­пи­не­на­за­на­яв­ності­на­ступ­них­підстав7:­ закінчен­ня­ вста­нов­ле­но­го­ терміну­ дії­ посвідчен­ня­ водія,­ погіршен­ня­ здо­ров’я­ водія,­ що­ пе­ре­шко­д­жає­ без­печ­но­му­ уп­равлінню­ транс­порт­ни­ми­ за­со­ба­ми,­ підтвер­д­же­не­ме­дич­ним­вис­нов­ком,­поз­бав­лен­ня­пра­ва­на­уп­равління­транс­порт- ни­ми­за­со­ба­ми.­Ос­новні­по­ло­жен­ня­про­по­ря­док­на­дан­ня­і­при­пи­нен­ня­дії­пра­ва­ на­уп­равління­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми,­рег­ла­мен­то­вані­на­за­ко­но­дав­чо­му­рівні.­ Мож­на­ зро­би­ти­ на­ступні­ вис­нов­ки­ про­ стан­ за­ко­но­дав­чо­го­ ре­гу­лю­ван­ня­ досліджу­ва­ної­дозвільної­си­с­те­ми. По-пер­ше,­ вста­нов­лен­ня­ на­ за­ко­но­дав­чо­му­ рівні­ пра­во­вих­ ос­нов­ дозвільної­ си­с­те­ми­до­пу­с­ку­до­уп­равління­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми­має,­бе­зу­мов­но,­по­зи- тив­не­ зна­чен­ня.­ Ад­же­ до­ йо­го­ ух­ва­лен­ня,­ вся­ про­це­ду­ра­ от­ри­ман­ня­ пра­ва­ на­ уп­равління,­ре­гу­лю­ва­ла­ся­ви­ключ­но­нор­ма­тив­но-пра­во­ви­ми­ак­та­ми­МВС,­які­до­ то­го­ж­ма­ли­гриф­«Для­служ­бо­во­го­ко­ри­с­ту­ван­ня».­Ра­зом­з­цим,­слід­кон­ста­ту­ва- ти,­що­ас­пек­ти­да­ної­си­с­те­ми,­да­ле­ко­не­ви­чер­пу­ють­про­бле­ми.­Якість­за­ко­но­дав- чо­го­ ре­гу­лю­ван­ня­ по­ряд­ку­ до­пу­с­ку­ до­ уп­равління­ транс­порт­ни­ми­ за­со­ба­ми­ не­ 247Юридичні і політичні науки зовсім­відповідає­соціальній­і­еко­номічній­зна­чу­щості­про­бле­ми. За­без­пе­чен­ня­надійності­ро­бо­ти­водіїв­як­го­ло­вно­го­чин­ни­ка­без­пе­ки­до­рож- нь­о­го­ ру­ху­ -­ ли­ше­ один­ ас­пект.­ Обґрун­то­ваність­ об­ме­жень,­ що­ обу­мов­лю­ють­ мож­ливість­от­ри­ман­ня­пра­ва­і­при­пи­нен­ня­йо­го­дії,­чіткість­відповідних­про­це- дур­в­су­час­них­умо­вах­зачіпає­інте­ре­си­більшості­на­се­лен­ня.­То­му­за­ко­ном­по­ви- нен­ре­гу­лю­ва­ти­ся­знач­но­більший­спектр­суспільних­відно­син,­що­ви­ни­ка­ють­у­ зв’яз­ку­з­ре­алізацією­дозвільної­си­с­те­ми­до­пу­с­ку­до­уп­равління­транс­порт­ни­ми­ за­со­ба­ми.­Відсутність­фор­маль­но­го­виз­на­чен­ня­од­но­го,­хо­ча­і­фун­да­мен­таль­но­го,­ по­нят­тя­в­об­ласті­за­без­пе­чен­ня­без­пе­ки­до­рож­нь­о­го­ру­ху­має,­при­род­но,­при­ват­не­ зна­чен­ня­ в­ су­куп­ності­ про­блем­ в­ цій­ об­ласті.­ Про­те­ це­ по­ло­жен­ня­ відо­б­ра­жає­ ха­рак­тер­ пра­вовідно­син,­ існу­ю­чих­ між­ дер­жа­вою­ і­ гро­ма­дя­на­ми­ у­ зв’яз­ку­ з­ ре­алізацією­ни­ми­вста­нов­ле­но­го­за­ко­ном­пра­ва­на­вільне­і­без­пе­реш­код­не­пе­ре- су­ван­ня­по­до­ро­гах. На­явність­ віко­вих­ об­ме­жень,­ ме­дич­них­ про­ти­по­ка­зань­ і­ спеціаль­них­ квалі- фікаційних­ви­мог­до­осіб,­що­бе­руть­участь­в­до­рож­нь­о­му­русі­ як­ водії­ транс- порт­них­ за­собів,­ са­ме­ по­ собі­ не­ вик­ли­кає­ ніяких­ за­пе­ре­чень.­ Більше­ то­го,­ за­ су­час­них­умов­до­рож­нь­о­го­ру­ху,­ви­мо­ги­до­пра­во­вої­підго­тов­ки­і­техніки­водіння­ кан­ди­датів­у­водії­є­за­ни­же­ни­ми.­Йдеть­ся,­з­од­но­го­бо­ку,­про­за­без­пе­чен­ня­по­вної­ і­ об’єктив­ної­ оцінки­ рівня­ підго­тов­ле­ності­ водіїв,­ за­побіганні­ до­пу­с­ку­ до­ уп­равління­ осіб,­що­ не­ відповіда­ють­ вста­нов­ле­ним­ ви­мо­гам.­ З­ дру­го­го­ бо­ку,­ в­ обов’яз­ко­во­му­по­ряд­ку­по­ви­нен­бу­ти­за­без­пе­че­ний­за­хист­прав­і­інте­ресів­гро­ма- дян­від­суб’єктив­ності­і­упе­ре­д­же­ності­при­оцінці­якості­їх­підго­тов­ки­в­про­цесі­ кваліфікаційних­іспитів­і­здійсненні­інших­про­це­су­аль­них­дій,­пов’яза­них­з­от­ри- ман­ням­або­підтвер­д­жен­ням­пра­ва­на­уп­равління­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми.­ Третій­вис­но­вок­по­ля­гає­в­то­му,­що­більш­чітко­го­виз­на­чен­ня­ви­ма­гає­ком­пе- тенція­ ор­ганів­ ви­ко­нав­чої­ вла­ди­ –­ суб’єктів­ дозвільної­ си­с­те­ми­ до­пу­с­ку­ до­ уп­равління­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми.­Не­зро­зуміло,­чо­му­по­ря­док­ви­яв­лен­ня­про- ти­по­ка­зань­ до­ діяль­ності­ водія­ по­ви­нен­ вста­нов­лю­ва­ти­ся­ за­ко­ном,­ а­ по­ря­док­ оцінки­рівня­підго­тов­ле­ності­кан­ди­да­та­у­водії­–­в­підза­кон­но­му­нор­ма­тив­но-пра- во­во­му­акті.­Не­се­к­рет,­що­уря­дові­ух­ва­ли­в­більшій­своїй­ча­с­тині­го­ту­ють­ся­тим­ відом­ст­вом,­ яке­ бу­де­ на­далі­ йо­го­ ви­ко­ну­ва­ти.­ Та­ко­го­ ро­ду­ нор­ма­тив­но-пра­вові­ ак­ти­ нерідко­ об­крес­лю­ють­ ли­ше­ рам­кові­ по­ло­жен­ня­ тієї­ або­ іншої­ про­це­ду­ри,­ де­ле­гу­ю­чи­при­цьо­му­по­вно­ва­жен­ня­по­де­таль­но­му­її­оп­раць­о­ву­ван­ню­без­по­се- ред­ньо­відом­ст­ву-ви­ко­нав­цю. 1.­За кон­Ук­раїни­від­30­черв­ня­1993­р.­«Про­до­рожній­рух»­//­ВВР­Ук­раїни.­–­1993.­–­ №­31.­–­Ст.­15.­2.­Там­са­мо.­3. Там­са­мо.­–­Ст.­45.­4.­Там­са­мо.­5.­По ста но ва­Кабіне­ту­ Міністрів­Ук­раїни­«Про­за­твер­д­жен­ня­По­ло­жен­ня­про­по­ря­док­ви­дачі­посвідчень­водія­ та­до­пу­с­ку­гро­ма­дян­до­ке­ру­ван­ня­транс­порт­ни­ми­за­со­ба­ми»­від­08­трав­ня­1993­ро­ку­ №­511.­6.­За кон­Ук­раїни­від­20­груд­ня­1991­р.­«Про­міліцію»­ //­ВВР­УРСР.­–­1991.­–­ №­4.­–­ Ст.11.­ 7.­ За кон­ Ук­раїни­ від­ 30­ черв­ня­ 1993­ р.­ «Про­ до­рожній­ рух»­ //­ ВВР­ Ук­раїни.­–­1993.­–­№­31.­–­Ст.­15. 248 Держава і право • Випуск 52 Розділ 4. АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО І. В. Мельник. ПРОБЛЕМИ РЕГУЛЮВАННЯ ПІДГОТОВКИ ВОДІЇВ ТРАНСПОРТНИХ ЗАСОБІВ В УКРАЇНІ