Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира
Досліджуються правові основи підготовки вчителів на Юридичному факультеті Київського університету Св. Володимира. На основі аналізу нормативноправових актів і наукових джерел автор приходить до висновку, що не лише Педагогічний, а і Юридичний інститути Київського університету Св. Володимира заб...
Saved in:
| Date: | 2010 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2010
|
| Series: | Держава і право |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34344 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира / І.В. Геєць // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 98-103. — Бібліогр.: 22 назв. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-34344 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-343442025-02-09T14:27:24Z Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира Геєць, І.В. Історія держави і права Досліджуються правові основи підготовки вчителів на Юридичному факультеті Київського університету Св. Володимира. На основі аналізу нормативноправових актів і наукових джерел автор приходить до висновку, що не лише Педагогічний, а і Юридичний інститути Київського університету Св. Володимира забезпечували середні навчальні заклади педагогічними кадрами. Исследуются правовые основы подготовки учителей на Юридическом факультете Киевского университета Св. Владимира. На основе анализа нормативноправовых актов и научных источников автор приходит к выводу о том, что не только Педагогический, а и Юридический институты Киевского университета Св. Владимира обеспечивали средние учебные заведения педагогическими кадрами. The law foundation of teacher training at the law faculty of Kyiv St.Volodymyr University is studied in the article. On the basis of regulatorylegal acts and science information sources the author comes to the conclusion that not only Pedagogical but also Law Institutes of Kyiv St.Volodymyr University provided the secondary educational establishments with teaching staff 2010 Article Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира / І.В. Геєць // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 98-103. — Бібліогр.: 22 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34344 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Історія держави і права Історія держави і права |
| spellingShingle |
Історія держави і права Історія держави і права Геєць, І.В. Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира Держава і право |
| description |
Досліджуються правові основи підготовки вчителів на Юридичному факультеті
Київського університету Св. Володимира. На основі аналізу нормативноправових
актів і наукових джерел автор приходить до висновку, що не лише Педагогічний, а і Юридичний інститути Київського університету Св. Володимира забезпечували середні навчальні заклади педагогічними кадрами. |
| format |
Article |
| author |
Геєць, І.В. |
| author_facet |
Геєць, І.В. |
| author_sort |
Геєць, І.В. |
| title |
Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира |
| title_short |
Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира |
| title_full |
Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира |
| title_fullStr |
Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира |
| title_full_unstemmed |
Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира |
| title_sort |
правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті київського університету св. володимира |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Історія держави і права |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34344 |
| citation_txt |
Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира / І.В. Геєць // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 98-103. — Бібліогр.: 22 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT geêcʹív pravovíosnovipídgotovkivčitelívnaûridičnomufakulʹtetíkiívsʹkogouníversitetusvvolodimira |
| first_indexed |
2025-11-26T20:50:41Z |
| last_indexed |
2025-11-26T20:50:41Z |
| _version_ |
1849887552828342272 |
| fulltext |
98 Держава і право • Випуск 49
І.В. ГЕЄЦЬ. ПРАВОВІ ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ НА
ЮРИДИЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ КИЇВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ СВ.
ВОЛОДИМИРА
Досліджу ють ся пра вові ос но ви підго тов ки вчи телів на Юри дич но му фа куль теті
Київсько го універ си те ту Св. Во ло ди ми ра. На ос нові аналізу нор ма тив нопра во вих
актів і на уко вих дже рел ав тор при хо дить до вис нов ку, що не ли ше Пе да гогічний, а і
Юри дич ний інсти ту ти Київсько го універ си те ту Св. Во ло ди ми ра за без пе чу ва ли се редні
на вчальні за кла ди пе да гогічни ми ка д ра ми.
Ключові слова: ста тут, пе да гогічні ка д ри, Юри дич ний інсти тут, нор ма тив но
пра вові ак ти.
Ис сле ду ют ся пра во вые ос но вы под го тов ки учи те лей на Юри ди че с ком фа куль те те
Ки ев ско го уни вер си те та Св. Вла ди ми ра. На ос но ве ана ли за нор ма тив нопра во вых
ак тов и на уч ных ис точ ни ков ав тор при хо дит к вы во ду о том, что не толь ко Пе да го ги
че с кий, а и Юри ди че с кий ин сти ту ты Ки ев ско го уни вер си те та Св. Вла ди ми ра обес пе
чи ва ли сред ние учеб ные за ве де ния пе да го ги че с ки ми ка д ра ми.
Ключевые слова: ус тав, пе да го ги че с кие ка д ры, Юри ди че с кий ин сти тут, нор ма
тив нопра во вые ак ты.
The law foundation of teacher training at the law faculty of Kyiv St.Volodymyr University
is studied in the article. On the basis of regulatorylegal acts and science information sources
the author comes to the conclusion that not only Pedagogical but also Law Institutes of Kyiv
St.Volodymyr University provided the secondary educational establishments with teaching
staff.
Keywords: statute, teaching staff, Law Institute, regulatorylegal acts.
Внаслідоктрьохподілів(1772,1793і1795рр.),здійсненихПрусією,Австрією
та Росією, Річ Посполита припинила своє існування. Після першого поділу
ПольщідоРосіїбулаприєднанаСхіднаБілорусія,внаслідокдругого–Київщина,
Східна Волинь, Поділля, Брацлавщина, а після третього поділу під владу
російськогоцарявідійшлаіЗахіднаВолинь.Незабаромнаінкорпорованихзем
лях було утворено Київську, Подільську та Волинську губернії. Безперечно,
об’єднання в межах однієї держави більшості українських земель, етнічне
возз’єднання лівобережних та правобережних українців сприяли консолідації
української нації. Однак Правобережжя зпід влади одного іноземного уряду
потрапило під владу іншого, що не могло забезпечити повноцінного розвитку
краю.
Уряд Російської імперії дуже непокоїли полонізаторські настрої в цьому
регіоні.Поставившизаметуобмежитипольськийвплив,російськийуряднавіть
на найнижчі адміністративні посади у Київській, Подільській і Волинській
губерніях призначав виключно російських чиновників. Крім того, протидіяти
польськомувпливуцарськийурядзбиравсячерезосвітянськікадри,тимбільше,
щостановищевосвітіхарактеризувалосьмайжеповноювідсутністюпрофесійної
підготовкивчителядляпочатковоїісередньоїшколи.УКиївськомууніверситеті
Св.ВолодимиравідповіднодоУказуцарявід8листопада1833р.передбачалась
організація двох факультетів: філософського та юридичного. При університеті
98 Держава і право • Випуск 49
©ГЕЄЦЬ Іри на Віталіївна – аспірантка Київського національного педагогічного
університетуіменіМ.П.Драгоманова
99Юридичні і політичні науки
бувтакожзаснованийПедагогічнийінститутдляпідготовкивчителівдлягімназій
таучилищКиївськогонавчальногоокругу.
Вагомимєвнесокудослідженняпитанястановленнятарозвиткувищоїпеда
гогічної освіти в Київському університеті Св. Володимира таких учених, як
С.В.Рождественський,Ф.Г.Паначин,Г.І.Волинка,Н.Г.Мозговатаін.,алеправо
вийаналізпідготовкивчителівнаЮридичномуфакультетінаналежномурівніще
непроводивсядослідниками.
Метою даної статті є дослідження правових основ підготовки вчителів на
ЮридичномуфакультетіКиївськогоуніверситетуСв.Володимира.
На початок ХІХ ст. освітні заклади міста Києва і Київщини входили до
Віленського світського навчального округу, який у межах Великого князівства
ЛитовськогопідкорявсяРечіПосполитій.ЗапочаткуваннюКиївськогоуніверсите
ту сприяли: закриття Віленського університету та необхідність створити про
тидію польському впливові у ПівденноЗахідній частині Російської імперії.
Останнєположенняувійшлоідоокремогостатутууніверситету(1833р.),котрий
було запроваджено як тимчасовий на чотири роки. З метою посилення свого
просвітницькополітичного впливу царський уряд утворив в 1832 р. Київський
навчальнийокруг,аразомізнимзаснувавновийнавчальнийзаклад–Університет
Св.Володимира.ЗгіднозідеямиміністранародноїосвітиС.Уварованановоство
ренийзакладпокладаласяособливамісіявоскреситиросійськуосвіченістьвкраї,
якийнещодавнозначивсяпольським,тастати“символомоновленнявищоїосвіти
в імперії»1. А відкриття Педагогічного інституту відповідно до вимог статуту
1804р.дляпідготовкивчителівбулодоситьраціональнимтапродуманимкроком
збокувлади, аджехтоякневчителі змоглибприщепитипольськомуюнацтву
«загальнийдухросійськогонароду».Отже,російськийуряддбавнестількипро
науковіінтереси,якпрополітичні.
Такякдляприготуванняучителівгімназійзауніверситетськимстатутомвід5
листопада1804р.булизаснованіпедагогічніінститутиприуніверситетах,зокре
ма Московському, Харківському та Казанському та особливий педагогічний
інститутуСанктПетербурзі(застатутомвід16квітня1804р.),навчительську
посаду готувалось 172 особи (по 24 –приуніверситетах і 100 – в особливому
педагогічномуунверситеті).ІззаснуваннямприСанктПетербурзькомууніверси
тетіпедагогічногоінститутутаКиївськогоуніверситетуСв.Володимираіпеда
гогічного інституту при ньому на 30 вихованців, кількість майбутніх учителів
складала210осіб (110–прип’ятиуніверситетах і100–приголовномупеда
гогічномуінституті).Зазначимо,щоцівчителіповиннібулизабезпечитивикла
даннянавчальнихкурсівугімназіяхповсійРосійськійімперії.Звичайно,щоце
мізернакількість,враховуючикількістьнавітьтодішніхгімназій.
Тому, не дивлячись на існування університетських педагогічних інститутів,
історикофілологічний,фізикоматематичнийічастковоюридичнийфакультети2
випускаливчителів,аґрунтовнупедагогічнупідготовкумализабезпечитикафед
рипедагогіки.ОфіційнимрозпорядженнямМіністерстваосвітицікафедрибуло
відкритона історикофілологічнихфакультетахуніверситетів.Прицьому,педа
гогікачиталасьякнаісторикофілологічному,такінафізикоматематичномута
юридичному факультетах3. На кафедру педагогіки був призначений випускник
Київськоїдуховноїакадемії,ординарнийпрофесорідокторфілософіїС.Гогоць
кий4.З1852р.педагогікастаєобов'язковоюдисципліноюУніверситетуСв.Воло
димира5. Для постійних практичних занять студентів Педагогічного інституту
99Юридичні і політичні науки
100 Держава і право • Випуск 49
приньомустворюєтьсяпедагогічнасемінарія6.
Як уже було зазначено, крім студентів Педагогічного інституту, педагогіку
вивчали і студентиЮридичного інституту,що свідчитьпро готовність випуск
ників даного інституту займатись вчительською діяльністю.Як згадує Романо
вичСлаватинський про роки навчання у Київському університеті: «Казенно
коштні юристи слухали педагогію: про всяк випадок, може, і вчителювати
доведеться,як,наприклад,ЛевдикувНіжині,якийнавчавнасграматицітагео
графії.ЦюпедагогіючитавнамСільвестрСільвестровичГогоцький,типсеміна
ристагелертера. Високий і неповороткий, бідно одягнений, він був людиною
великої ерудиції та рідкісноїпрацелюбності.Але ізйогодебелого, дерев’яного
розумувиходилаякасьмертва,безликанаука:такийбувйогознаменитийфіло
софськийлексикон;такийбувікурспедагогії,якиймизобов’язанібулислухати,
але слухали рідко. У цьому курсі психологічного не було нічого... А втім, я
пам’ятаю,щоКістяківськийзанезадовільнуоцінкупопедагогіїнайогопершому
остаточномуіспитінеотримавступенякандидата»7.ПроС.Гогоцькогозгумором
відзивається іД.Багалій,визначнийукраїнськийісторик,філософтагромадсь
кийдіяч,якийнавчавсянаісторикофілологічномуфакультетіКиївськогоунівер
ситету:«С.С.Гогоцькийздуховногороду–професорантик,найзашкарубліший
представникпережитоївжетодістаровини.Істуденти,іпрофесориставилисядо
ньогонегативно:яклектор,вінвикликавуслухачівтількисміх–зньогоглузува
ли...ЧитавС.С.Гогоцькийпедагогікувзанадтозасмальцьованомусурдуті,щей
утакійсорочці,щоїїманжетинемалишпоньок,апоприв’язуванібулимотузка
ми.Іот,виступаючиотакпередстудентами,проповідувавїм:«Педагогнепови
ненбутисмішним:вінповиненбутиодягненийхочінерозкішно,алепристой
но»8.Можливо,інедивно,щойоголекціяминезахоплювались,аджеС.С.Гогоць
кий був магістром богослов'я, доктором філософії та філології, і аж ніяк не
педагогом.Вінчитавкурсипедагогіки,наукипровиховання, історіїпедагогіки,
психологіїтаіншихдисциплінпсихологопедагогічногоспрямуванняякдлясту
дентів філософського факультету, так і юридичного. Хоча характерною рисою
юридичної освіти під час дії статуту 1835 р. було працевлаштування студентів
юридичногонапрямкупередусімнаканцелярськійслужбі,невсівипускникиста
вали чиновниками.М.Чалий у своїх спогадах ізжиття університету 40х р.р.,
описуючиумовипроживанняказеннокоштнихстудентів,зазначає:«Непов’язані
ніякимизобов’язаннями,подібнословесникаміматематикам,юристидужечасто,
незнаходячимісцязасвоєюспеціальністю,добровільнопоступаливучителі,так
як вони слухали деякі предмети разом зі словесниками»9. ВодночасМ. Чалий
визнає,щоінститутказеннокоштнихстудентівнемалоприслуживсявищійосвіті
хочабитим,щовпродовжчвертівікузавдякийомувдалосяпідготовитивелику
когортуучителівгімназій10.Напідтвердженняцьогофакту,достатньозазначити,
щоуНіжинськомуюридичномуліцеївикладачамиправознавчихдисциплінбули
саме випускникиКиївського університету.Вонималихороші знання, пройшли
науковушколу, а тому забезпечували читання основних курсів уЮридичному
ліцеї.Так,зокрема,курсенциклопедіїправачитаввипускникКиївськогоунівер
ситету Я.Ціммерман, який використовував при підготовці до лекцій посібник
професорауніверситетуК.Неволіна,доповнюючийогоновимифактамитапри
кладамизісторіїправаіншихдержав.КолишнійстудентЯ.ЦіммерманаМ.Пет
ровзгадує:«Читаючидержавнізакони,ЯкимКостянтиновичзнайомивслухачівз
історією розвитку корисності державних установ, а потім уже розкривав діючі
100 Держава і право • Випуск 49
101Юридичні і політичні науки
законипроустановиізаконипростан,викладаючиїхувідповідностідосистеми
Кодексу, разом з тим він умів простежити послідовний зв’язок між статтями
законівтак,щовикладененимутримувалосьлегкоупам’ятіісвідомозасвоюва
лось»11.ТакожвипускникомКиївськогоуніверситетуСв.Володимира,якийочо
лював у ліцеї кафедру енциклопедії законознавства і державного права, був
М.Затиркевич.Доречі,деякийчасвінпрацювавстаршимвчителемзаконознав
ствауНовгородСіверськійгімназії,щосвідчитьпропідготовкустудентівюри
дичного факультету Київського університету до роботи у школі. Відомі також
іменатакихвикладачів,якМ.Пілянкевич,П.Даневський,І.Забугін,І.Максимо
вич,Л.Ждановичта іншихвипускниківКиївськогоуніверситету.Але,напевно
найвідомішимвипускникомюридичногофакультетууніверситету,якийрозпочав
свою діяльність на викладацькій ниві уЮридичному ліцеї князя Безбородька
викладачемзаконівказенногоуправління,бувМ.Бунге,умайбутньомувідомий
державнийдіяч,ректорКиївськогоуніверситетуСв.Володимира.Проволодіння
молодимвикладачемпедагогічноюмайстерністютазнаннянимметодикивикла
данняправознавчихдисциплінсвідчитьхочабтойфакт,щоМ.Бунгезробивсвій
курсдоситьцікавоюдисципліною,намагаючисьнелишез’ясовуватитеоретичні
аспекти, арозвиватиу студентів самостійністьмислення, вміння застосовувати
свої знаннянапрактиці.Щохарактерно,переважнабільшістьвикладачівпісля
успішного захисту магістерських дисертацій знову поверталася до Київського
університету, або ж обіймаала посади у різних міністерствах чи очолювала
навчальнізаклади.
Архівніданітакожпідтверджують,щонаюридичномуфакультетіуніверсите
туСв.Володимирапроводиласьпедагогічнапідготовкамайбутніхфахівців.Адже
аналіз розкладу лекцій на 18381839 р.р. засвідчує, що студенти юридичного
факультетукрімправознавчихдисциплінвивчалиразомзі студентамипершого
відділенняфілософськогофакультетудодатковідисципліни12.Зокрема,професор
О.Новицькийнатретьомуічетвертомукурсахвикладавісторіюфілософії(по4
годинищотижня)танадругомукурсі–першучастинупсихології(по2години
щотижня)13.Ад’юнктП.Авсеньєвнапершомутадругомукурсахвикладавлогіку
(по1,5годинивпершомупівріччііпо3години–вдругому)танатретьомуічет
вертому–новітнюісторіюфілософії(по1годинінатиждень).Оскількинатой
часкафедрипедагогікинеіснувало,товикладанняпедагогічнихкурсівзосеред
жувалосьсаменакафедріфілософії.ПрофесорО.Ставровськийнапершомучет
вертому курсах викладав римську історію (по 3 години щотижня в першому
півріччі)тастатистику–длястудентівтретьогоічетвертогокурсів(по1,5години
щотижня)14.Длястудентівчетвертогокурсуупершомупівріччівикладаласьнова
російськаісторія(по2годинищотижня)тадлятретьогокурсу–давняросійська
історія (по3 години впершомупівріччі і по5 години– в другому).Професор
російськоїсловесностіМ.Максимовичвикладавдлястудентівпершоготадруго
гокурсів історіюросійської словесностідоХVІІІ ст. (по3 годинищотижня)15.
Такожстудентипершоготретьогокурсіввивчалинімецькуабофранцузькумови
талітературуобраноїмови(по3годинищотижня).Бажаючімогли,навіть,вивча
тиіталійськумову(по3годинищотижня)16.Крімтого,студентипершогокурсу
займалисьнаписаннямтворівнаросійськіймові (по3годинищотижня)17.Для
порівняння, студенти другого відділення філософського факультету крім пред
метів фізикоматематичного циклу вивчали історію російської словесності до
ХVІІІ ст., німецьку або французьку мови та літературу обраної мови, а також
101Юридичні і політичні науки
102 Держава і право • Випуск 49
писали твори на російській мові18, тобто підготовка студентів юридичного
факультетубулагрунтовною,різнобічноюідаваламожливістьвикладатипредме
тигімназійногокурсунаналежномурівні.
Безперечно,іцефакт,щоосновноюметоювідкриттяюридичногофакультету,
а з 1842 р. особливої структури при Київському університеті – Юридичного
Інституту, була підготовка кваліфікованих державних службовців. Про це йде
моваіупараграфі70статуту1833р.:«Студенти,якіпризначаютьсядляпідготов
кидоцивільнихчиновниківпочастиніправознавства,вступаютьнаюридичний
факультет»19,іупараграфі54статуту1842р.:«забезпеченнягубернськихприсут
ственних місць здібними та обізнаними в законодавстві чиновниками»20. Але
збільшеннякількостінавчальнихзакладівсередньоїланкиосвітивимагалозабез
печення їх кваліфікованими викладачами, яких катастрофічно не вистачало.
Увідповідьнацюнеобхідність28лютого1850р.вийшлаурядовапостановаза
№1133продозвілпризначатиказеннокоштнихстудентівЮридичногоінституту
приКиївськомууніверситетівчителямизаконознавствадогімназій21.Передбача
лося,щоцейзахідбудематитимчасовийхарактер,аумовоювлаштуванняпраці
вгімназіяхбулообраннянайкращихстудентівЮридичногоінститутутапрослу
ховуваннянимикурсупедагогікипідчасперебуваннястудентіввуніверситеті.
Тим більше, що у 1849 р. гімназії, починаючи з 4 класу, розподіляються на
латинськііюридичнівідділення.У47класах,втомучислійдлямайбутніхучи
телів,запроваджуєтьсялатинськамова,грецькамоваізаконодавство.Аз1852р.
утверджуєтьсятритипигімназій,зокремапершийтип–зприродничоюісторією
ізаконодавством,другий–іззаконознавством,третій–зпоглибленимвивченням
латинської і грецької мов22. До речі, випускники першого та третього типу
гімназійтакожмогливчителювати.Отже,всерединіХІХст.склалисятакіумови
восвітнійсфері,якізумовилинагальнупотребупідготовкикваліфікованихвчи
телівправознавців.
СтосовнодругоїполовиниХІХст.,топідтискомнеобхідностісоціальноеко
номічних перетворень в умовах утвердження капіталістичних відносин уряд
започаткувавширокомасштабнуреформаторськудіяльність,провівшиселянську
(1861р.),земську(1864р.),судову(1864р.)йіншібуржуазніреформи.Зокрема,
судовареформабазуваласяназапровадженніпрогресивнихпринципів:безстано
востісудочинства,незалежностісуддіввідадміністрації,гласностісудовогопро
цесу,змагальностісторінприрозглядісудовоїсправи,усудахз’явилисяпрокурор
таадвокат,булозапровадженосудприсяжнихукарномусудочинстві.Ціпотреби
передбачаликількіснезростанняфахівцівюристівтаякіснеоновленнясистеми
юридичноїосвіти.Привабливістьпрактичноїюриспруденціївумовахпроведення
судовоїреформи1864р.відвертаєвипускниківюристіввідпедагогічноїкар’єри,
тим більше, що діяльність юристапрактика була набагато більш прибутковою
галуззю, ніж педагогічна.Ще однією причиною, можливо, яка зумовила змен
шеннякількостібажаючихвступатинавчительськіпосади,–нестачавикладачів
вуніверситетах.КиївськийуніверситетСв.Володимираспробуваввирішитицю
проблемузарахуноксвоїхвипускників,томубуловведеноінститутстипендіатів
дляпідготовкидопрофесорського звання.Протягом1864–1884рр.університет
залишили77стипендіатів, зяких20осібналежалидоюридичногофакультету.
Зрозуміло,щотівипускники,яківідчувалисебебільшепедагогамитанауковця
ми,ніжюристами,скорішезалишалисьприуніверситетідляотриманняпрофе
сорськогозвання,аніжйшливчителюватидошколи.
102 Держава і право • Випуск 49
103Юридичні і політичні науки
Крім того, модернізація економіки, завершення промислового перевороту
зумовили гострунеобхідністьуфаховійдиференціації, спеціалізаціїкадрів,що
отримуютьвищуосвіту,втомучислііпедагогічну.Ціобставинисприяливиник
неннювищихспеціальнихпедагогічнихзакладів.Однимзтакихзакладівпеда
гогічноїосвітивУкраїніставНіжинськийісторикофілологічнийінституткнязя
Безбородька (1875 р.). Для Київщини вчителів готували внутрішні універси
тетські Вищі педагогічні курси, зовнішні щодо університету Вищі педагогічні
курситаГеографічнийінститут.
НаціональнийпедагогічнийуніверситетіменіМ.П.Драгомановастворював
сяненапорожньомумісці, а на основі давніше існуючих вищихпедагогічних
інституцій, якіпрямочиопосередкованопоходиливід вчительського інституту
казеннихстудентівприКиївськомууніверситетіСв.Володимира,якийзапочатку
ваву1834р.вищусвітськупедагогічнуосвітунаКиївщині.Аленелишеціінсти
туціїзабезпечувалишколивчителями.ОстанніхвипускавіЮридичнийфакуль
тет,азгодомЮридичнийінститут.Тому,нелишезПедагогічного,аізЮридич
ного інститутів Київського університету Св. Володимира слід шукати витоки
НаціональногопедагогічногоуніверситетуіменіМ.П.Драгоманова.
1.Вла ди мир скийБу да нов М.Ф.ИсторияИмператорскогоуниверситета св.Влади
мира.–Т.І:УниверситетСв.ВладимиравцарствованиеИмператораНиколаяПавлови
ча.–К.,1884.–674+XLIс.–С.74.2.Об оп ре де ле нии воспитанниковЮридического
институтаучителямизаконоведенияиопреподаванииимдлясегопедагогики,7апреля
1850 г. – Державний архів м. Києва. –Ф. 16. – Оп. 289. – Спр. 166. – Арк. 146. –
Арк.211.3.Дем’янен ко Н.М.ЗагальнопедагогічнапідготовкавчителявУкраїні (XIX
–першатретинаXXст.).–К.:ІЗМН,1998.–С.103.4.Лист РадиКиївськогоуніверси
тетувід6лютого1851р.Д.Г.БібіковупрообранняС.С.Гогоцькогоординарнимпро
фесоромпокафедріпедагогії.–ЦентральнийдержавнийісторичнийархівУкраїни.–Ф.
707.–Оп.16.–Спр.612.–Арк.9.5.Лист ректораКиївськогоуніверситетувід5квітня
1852р.київськомугенералгубернаторупропричисленияпедагогіїдоголовнихпред
метів. – Центральний державний історичний архів України. – Ф. 707. – Оп. 16. –
Спр.612.–Арк.19.6.Лист Міністрународноїосвітивід19вересня1858р.прозасну
ванняпедагогічноїсемінаріїдляпрактичнихзанятьстудентівпедагогічногоінституту
приКиївському університеті. –Центральний державний історичний архівУкраїни. –
Ф.707. –Оп. 24. –Спр. 322. –Арк. 182.7.З іме немСвятогоВолодимира: у 2 кн. /
[Упоряд.В.Короткий,В.Ульяновський].–К.:Заповіт,1994.–Кн.1.–1994.С.170.8.
Тамсамо.–С.281.9.Тамсамо.–С.203.10.Тамсамо.–С.205.11.Среб ниц кий А.Гим
назиявысшихнаукилицейкнязяБезбородька.–СПб.:Тип.Б.Безобразова,1881.–С.
314.12.О рас пре де ле нии лекцийи обозрениипреподавания наук вУниверситете св.
Владимираилицеекн.Безбородькона1838/1839год,8августа1838г.–3октября1838
г.–ЦентральнийдержавнийісторичнийархівУкраїни.–Ф.707.–Оп.4.–Спр.207.–
Арк.115.–Арк.8.13.Тамсамо.–Арк.3.14.Тамсамо.–Арк.3зв.15.Тамсамо.–Арк.
4зв.16.Тамсамо.–Арк.5. 17. Тамсамо.–Арк.4зв.18.Тамсамо.–Арк.7.19.Зіменем
СвятогоВолодимира:у2кн. / [Упоряд.В.Короткий,В.Ульяновський].–К.:Заповіт,
1994.–Кн.1.–1994.–С.72.20.Сбор ник постановленийпоМинистерствународного
просвещения. – СПб.,1864. – Т. 2. – Отд.1. – Стб. 743–769. – Стб. 238. 21.Сбор ник
постановленийпоМинистерствународногопросвещения.–СПб.,1864.–Т.2.–Отд.2.
–Стб.227240.–Стб.952.22.Алё шин цев И.А.Историягимназическогообразованияв
России(XVIIIиXIXвв.).–СПб.,1912.–С.4–10.
103Юридичні і політичні науки
Розділ 2. Історія держави і права
І.В. Геєць. Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті київського університету св. Володимира
|