Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира

Досліджуються правові основи підготовки вчителів на Юридичному факультеті Київського університету Св. Володимира. На основі аналізу нормативно­правових актів і наукових джерел автор приходить до висновку, що не лише Педагогічний, а і Юридичний інститути Київського університету Св. Володимира заб...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2010
Main Author: Геєць, І.В.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2010
Series:Держава і право
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34344
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира / І.В. Геєць // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 98-103. — Бібліогр.: 22 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-34344
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-343442025-02-09T14:27:24Z Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира Геєць, І.В. Історія держави і права Досліджуються правові основи підготовки вчителів на Юридичному факультеті Київського університету Св. Володимира. На основі аналізу нормативно­правових актів і наукових джерел автор приходить до висновку, що не лише Педагогічний, а і Юридичний інститути Київського університету Св. Володимира забезпечували середні навчальні заклади педагогічними кадрами. Исследуются правовые основы подготовки учителей на Юридическом факультете Киевского университета Св. Владимира. На основе анализа нормативно­правовых актов и научных источников автор приходит к выводу о том, что не только Педагогический, а и Юридический институты Киевского университета Св. Владимира обеспе­чивали средние учебные заведения педагогическими кадрами. The law foundation of teacher training at the law faculty of Kyiv St.Volodymyr University is studied in the article. On the basis of regulatory­legal acts and science information sources the author comes to the conclusion that not only Pedagogical but also Law Institutes of Kyiv St.Volodymyr University provided the secondary educational establishments with teaching staff 2010 Article Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира / І.В. Геєць // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 98-103. — Бібліогр.: 22 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34344 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Історія держави і права
Історія держави і права
spellingShingle Історія держави і права
Історія держави і права
Геєць, І.В.
Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира
Держава і право
description Досліджуються правові основи підготовки вчителів на Юридичному факультеті Київського університету Св. Володимира. На основі аналізу нормативно­правових актів і наукових джерел автор приходить до висновку, що не лише Педагогічний, а і Юридичний інститути Київського університету Св. Володимира забезпечували середні навчальні заклади педагогічними кадрами.
format Article
author Геєць, І.В.
author_facet Геєць, І.В.
author_sort Геєць, І.В.
title Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира
title_short Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира
title_full Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира
title_fullStr Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира
title_full_unstemmed Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира
title_sort правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті київського університету св. володимира
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2010
topic_facet Історія держави і права
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34344
citation_txt Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті Київського університету св. Володимира / І.В. Геєць // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 98-103. — Бібліогр.: 22 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT geêcʹív pravovíosnovipídgotovkivčitelívnaûridičnomufakulʹtetíkiívsʹkogouníversitetusvvolodimira
first_indexed 2025-11-26T20:50:41Z
last_indexed 2025-11-26T20:50:41Z
_version_ 1849887552828342272
fulltext 98 Держава і право • Випуск 49 І.В. ГЕЄЦЬ. ПРАВОВІ ОСНОВИ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ НА ЮРИДИЧНОМУ ФАКУЛЬТЕТІ КИЇВСЬКОГО УНІВЕРСИТЕТУ СВ. ВОЛОДИМИРА Досліджу ють ся пра вові ос но ви підго тов ки вчи телів на Юри дич но му фа куль теті Київсько го універ си те ту Св. Во ло ди ми ра. На ос нові аналізу нор ма тив но­пра во вих актів і на уко вих дже рел ав тор при хо дить до вис нов ку, що не ли ше Пе да гогічний, а і Юри дич ний інсти ту ти Київсько го універ си те ту Св. Во ло ди ми ра за без пе чу ва ли се редні на вчальні за кла ди пе да гогічни ми ка д ра ми. Клю­чові­ сло­ва:­ ста тут, пе да гогічні ка д ри, Юри дич ний інсти тут, нор ма тив но­ пра вові ак ти. Ис сле ду ют ся пра во вые ос но вы под го тов ки учи те лей на Юри ди че с ком фа куль те те Ки ев ско го уни вер си те та Св. Вла ди ми ра. На ос но ве ана ли за нор ма тив но­пра во вых ак тов и на уч ных ис точ ни ков ав тор при хо дит к вы во ду о том, что не толь ко Пе да го ги­ че с кий, а и Юри ди че с кий ин сти ту ты Ки ев ско го уни вер си те та Св. Вла ди ми ра обес пе­ чи ва ли сред ние учеб ные за ве де ния пе да го ги че с ки ми ка д ра ми. Клю­че­вые­ сло­ва: ус тав, пе да го ги че с кие ка д ры, Юри ди че с кий ин сти тут, нор ма­ тив но­пра во вые ак ты. The law foundation of teacher training at the law faculty of Kyiv St.Volodymyr University is studied in the article. On the basis of regulatory­legal acts and science information sources the author comes to the conclusion that not only Pedagogical but also Law Institutes of Kyiv St.Volodymyr University provided the secondary educational establishments with teaching staff. Key­words: statute, teaching staff, Law Institute, regulatory­legal acts. Внаслідок­трьох­поділів­(1772,­1793­і­1795­рр.),­здійсне­них­Прусією,­Австрією­ та­ Росією,­ Річ­ По­спо­ли­та­ при­пи­ни­ла­ своє­ існу­ван­ня.­ Після­ пер­шо­го­ поділу­ Польщі­до­Росії­бу­ла­приєдна­на­Східна­Біло­русія,­внаслідок­дру­го­го­–­Київщи­на,­ Східна­ Во­линь,­ Поділля,­ Брац­лав­щи­на,­ а­ після­ тре­ть­о­го­ поділу­ під­ вла­ду­ російсько­го­ца­ря­відійшла­і­Західна­Во­линь.­Не­за­ба­ром­на­інкор­по­ро­ва­них­зем­ лях­ бу­ло­ ут­во­ре­но­ Київську,­ Подільську­ та­ Во­линсь­ку­ гу­бернії.­ Без­пе­реч­но,­ об’єднан­ня­ в­ ме­жах­ однієї­ дер­жа­ви­ більшості­ ук­раїнських­ зе­мель,­ етнічне­ возз’єднан­ня­ ліво­бе­реж­них­ та­ пра­во­бе­реж­них­ ук­раїнців­ спри­я­ли­ кон­солідації­ ук­раїнської­ нації.­ Од­нак­ Пра­во­бе­реж­жя­ з­під­ вла­ди­ од­но­го­ іно­зем­но­го­ уря­ду­ по­тра­пи­ло­ під­ вла­ду­ іншо­го,­ що­ не­ мог­ло­ за­без­пе­чи­ти­ по­вноцінно­го­ роз­вит­ку­ краю.­ Уряд­ Російської­ імперії­ ду­же­ не­по­коїли­ по­лоніза­торські­ на­ст­рої­ в­ цьо­му­ регіоні.­По­ста­вив­ши­за­ме­ту­об­ме­жи­ти­польсь­кий­вплив,­російський­уряд­навіть­ на­ най­нижчі­ адміністра­тивні­ по­са­ди­ у­ Київській,­ Подільській­ і­ Во­линській­ гу­берніях­ при­зна­чав­ ви­ключ­но­ російських­ чи­нов­ників.­ Крім­ то­го,­ про­тидіяти­ польсь­ко­му­впли­ву­царсь­кий­уряд­зби­рав­ся­че­рез­освітянські­ка­д­ри,­тим­більше,­ що­ста­но­ви­ще­в­освіті­ха­рак­те­ри­зу­ва­лось­май­же­по­вною­відсутністю­про­фесійної­ підго­тов­ки­вчи­те­ля­для­по­чат­ко­вої­і­се­ред­ньої­шко­ли.­У­Київсько­му­універ­си­теті­ Св.­Во­ло­ди­ми­ра­відповідно­до­Ука­зу­ца­ря­від­8­ли­с­то­па­да­1833­р.­пе­ред­ба­ча­лась­ ор­ганізація­ двох­ фа­куль­тетів:­ філо­софсь­ко­го­ та­ юри­дич­но­го.­ При­ універ­си­теті­ 98 Держава і право • Випуск 49 ©­ГЕЄЦЬ Іри на Віталіївна­ –­ аспірант­ка­ Київсько­го­ національ­но­го­ пе­да­гогічно­го­ універ­си­те­ту­імені­М.П.­Дра­го­ма­но­ва 99Юридичні і політичні науки був­та­кож­за­сно­ва­ний­Пе­да­гогічний­інсти­тут­для­підго­тов­ки­вчи­телів­для­гімназій­ та­учи­лищ­Київсько­го­на­вчаль­но­го­ок­ру­гу. Ва­го­мим­є­вне­сок­у­досліджен­ня­пи­та­ня­ста­нов­лен­ня­та­роз­вит­ку­ви­щої­пе­да­ гогічної­ освіти­ в­ Київсько­му­ універ­си­теті­ Св.­ Во­ло­ди­ми­ра­ та­ких­ уче­них,­ як­ С.В.­Рож­де­ст­венсь­кий,­Ф.Г.­Па­на­чин,­Г.І.­Во­лин­ка,­Н.Г.­Моз­го­ва­та­ін.,­але­пра­во­ вий­аналіз­підго­тов­ки­вчи­телів­на­Юри­дич­но­му­фа­куль­теті­на­на­леж­но­му­рівні­ще­ не­про­во­див­ся­дослідни­ка­ми.­ Ме­тою­ да­ної­ статті­ є­ досліджен­ня­ пра­во­вих­ ос­нов­ підго­тов­ки­ вчи­телів­ на­ Юри­дич­но­му­фа­куль­теті­Київсько­го­універ­си­те­ту­Св.­Во­ло­ди­ми­ра. На­ по­ча­ток­ ХІХ­ ст.­ освітні­ за­кла­ди­ міста­ Києва­ і­ Київщи­ни­ вхо­ди­ли­ до­ Віленсь­ко­го­ світсько­го­ на­вчаль­но­го­ ок­ру­гу,­ який­ у­ ме­жах­ Ве­ли­ко­го­ князівства­ Ли­товсь­ко­го­підко­ряв­ся­Речі­По­спо­литій.­За­по­чат­ку­ван­ню­Київсько­го­універ­си­те­ ту­ спри­я­ли:­ за­крит­тя­ Віленсь­ко­го­ універ­си­те­ту­ та­ не­обхідність­ ство­ри­ти­ про­ тидію­ польсь­ко­му­ впли­вові­ у­ Півден­но­Західній­ ча­с­тині­ Російської­ імперії.­ Ос­таннє­по­ло­жен­ня­увійшло­і­до­ок­ре­мо­го­ста­ту­ту­універ­си­те­ту­(1833­р.),­ко­т­рий­ бу­ло­ за­про­ва­д­же­но­ як­ тим­ча­со­вий­ на­ чо­ти­ри­ ро­ки.­ З­ ме­тою­ по­си­лен­ня­ сво­го­ просвітниць­ко­політич­но­го­ впли­ву­ царсь­кий­ уряд­ ут­во­рив­ в­ 1832­ р.­ Київський­ на­вчаль­ний­ок­руг,­а­ра­зом­із­ним­за­сну­вав­но­вий­на­вчаль­ний­за­клад­–­Універ­си­тет­ Св.­Во­ло­ди­ми­ра.­Згідно­з­іде­я­ми­міністра­на­род­ної­освіти­С.Ува­ро­ва­на­но­во­с­тво­ ре­ний­за­клад­по­кла­да­ла­ся­особ­ли­ва­місія­вос­кре­си­ти­російську­освіченість­в­краї,­ який­не­що­дав­но­зна­чив­ся­польсь­ким,­та­ста­ти­“сим­во­лом­онов­лен­ня­ви­щої­освіти­ в­ імперії»1.­ А­ відкрит­тя­ Пе­да­гогічно­го­ інсти­ту­ту­ відповідно­ до­ ви­мог­ ста­ту­ту­ 1804­р.­для­підго­тов­ки­вчи­телів­бу­ло­до­сить­раціональ­ним­та­про­ду­ма­ним­кро­ком­ з­бо­ку­вла­ди,­ ад­же­хто­як­не­вчи­телі­ змог­ли­б­при­ще­пи­ти­польсь­ко­му­юнацтву­ «за­галь­ний­дух­російсько­го­на­ро­ду».­От­же,­російський­уряд­дбав­не­стільки­про­ на­укові­інте­ре­си,­як­про­політичні. Так­як­для­при­го­ту­ван­ня­учи­телів­гімназій­за­універ­си­тетсь­ким­ста­ту­том­від­5­ ли­с­то­па­да­1804­р.­бу­ли­за­сно­вані­пе­да­гогічні­інсти­ту­ти­при­універ­си­те­тах,­зо­к­ре­ ма­ Мос­ковсь­ко­му,­ Харківсько­му­ та­ Ка­зансь­ко­му­ та­ особ­ли­вий­ пе­да­гогічний­ інсти­тут­у­Санкт­Пе­тер­бурзі­(за­ста­ту­том­від­16­квітня­1804­р.),­на­вчи­тельсь­ку­ по­са­ду­ го­ту­ва­лось­ 172­ осо­би­ (по­ 24­ –­при­універ­си­те­тах­ і­ 100­ –­ в­ особ­ли­во­му­ пе­да­гогічно­му­ун­вер­си­теті).­Із­за­сну­ван­ням­при­Санкт­Пе­тер­бурзь­ко­му­універ­си­ теті­пе­да­гогічно­го­інсти­ту­ту­та­Київсько­го­універ­си­те­ту­Св.­Во­ло­ди­ми­ра­і­пе­да­ гогічно­го­ інсти­ту­ту­ при­ ньо­му­ на­ 30­ ви­хо­ванців,­ кількість­ май­бутніх­ учи­телів­ скла­да­ла­210­осіб­ (­110­–­при­п’яти­універ­си­те­тах­ і­100­–­при­го­ло­вно­му­пе­да­ гогічно­му­інсти­туті).­За­зна­чи­мо,­що­ці­вчи­телі­по­винні­бу­ли­за­без­пе­чи­ти­ви­кла­ дан­ня­на­вчаль­них­курсів­у­гімназіях­по­всій­Російській­імперії.­Зви­чай­но,­що­це­ мізер­на­кількість,­вра­хо­ву­ю­чи­кількість­навіть­тодішніх­гімназій. То­му,­ не­ див­ля­чись­ на­ існу­ван­ня­ універ­си­тетсь­ких­ пе­да­гогічних­ інсти­тутів,­ істо­ри­ко­філо­логічний,­фізи­ко­ма­те­ма­тич­ний­і­ча­ст­ко­во­юри­дич­ний­фа­куль­те­ти2­ ви­пу­с­ка­ли­вчи­телів,­а­ґрун­тов­ну­пе­да­гогічну­підго­тов­ку­ма­ли­за­без­пе­чи­ти­ка­фе­д­ ри­пе­да­гогіки.­Офіційним­роз­по­ря­д­жен­ням­Міністер­ст­ва­освіти­ці­ка­фе­д­ри­бу­ло­ відкри­то­на­ істо­ри­ко­філо­логічних­фа­куль­те­тах­універ­си­тетів.­При­цьо­му,­пе­да­ гогіка­чи­та­лась­як­на­істо­ри­ко­філо­логічно­му,­так­і­на­фізи­ко­ма­те­ма­тич­но­му­та­ юри­дич­но­му­ фа­куль­те­тах3.­ На­ ка­фе­д­ру­ пе­да­гогіки­ був­ при­зна­че­ний­ ви­пу­ск­ник­ Київської­ду­хов­ної­ака­демії,­ор­ди­нар­ний­про­фе­сор­і­док­тор­філо­софії­С.­Го­гоць­ кий4.­З­1852­р.­пе­да­го­гіка­стає­обов'яз­ко­вою­дис­ципліною­Універ­си­те­ту­Св.­Во­ло­ ди­ми­ра5.­ Для­ постійних­ прак­тич­них­ за­нять­ сту­ден­тів­ Пе­да­гогічно­го­ інсти­ту­ту­ 99Юридичні і політичні науки 100 Держава і право • Випуск 49 при­ньо­му­ство­рюється­пе­да­гогічна­семінарія6. Як­ уже­ бу­ло­ за­зна­че­но,­ крім­ сту­дентів­ Пе­да­гогічно­го­ інсти­ту­ту,­ пе­да­гогіку­ вив­ча­ли­ і­ сту­ден­ти­Юри­дич­но­го­ інсти­ту­ту,­що­ свідчить­про­ го­товність­ ви­пу­ск­ ників­ да­но­го­ інсти­ту­ту­ зай­ма­тись­ вчи­тельсь­кою­ діяльністю.­Як­ зга­дує­ Ро­ма­но­ вич­Сла­ва­тинсь­кий­ про­ ро­ки­ на­вчан­ня­ у­ Київсько­му­ універ­си­теті:­ «Ка­зен­но­ коштні­ юри­с­ти­ слу­ха­ли­ пе­да­гогію:­ про­ всяк­ ви­па­док,­ ­­ мо­же,­ і­ вчи­те­лю­ва­ти­ до­ве­деть­ся,­як,­на­при­клад,­Лев­ди­ку­в­Ніжині,­який­на­вчав­нас­гра­ма­тиці­та­ге­о­ графії.­Цю­пе­да­гогію­чи­тав­нам­Сільвестр­Сільве­с­т­ро­вич­Го­гоць­кий,­тип­семіна­ ри­с­та­ге­лер­те­ра.­ Ви­со­кий­ і­ не­по­во­рот­кий,­ бідно­ одяг­не­ний,­ він­ був­ лю­ди­ною­ ве­ли­кої­ еру­диції­ та­ рідкісної­пра­це­люб­ності.­Але­ із­йо­го­де­бе­ло­го,­ де­рев’яно­го­ ро­зу­му­ви­хо­ди­ла­якась­мерт­ва,­без­ли­ка­на­ука:­та­кий­був­йо­го­зна­ме­ни­тий­філо­ софсь­кий­лек­си­кон;­та­кий­був­і­курс­пе­да­гогії,­який­ми­зо­бов’язані­бу­ли­слу­ха­ти,­ але­ слу­ха­ли­ рідко.­ У­ цьо­му­ курсі­ пси­хо­логічно­го­ не­ бу­ло­ нічо­го...­ А­ втім,­ я­ пам’ятаю,­що­Кістяківський­за­не­за­довільну­оцінку­по­пе­да­гогії­на­йо­го­пер­шо­му­ ос­та­точ­но­му­іспиті­не­от­ри­мав­сту­пе­ня­кан­ди­да­та»7.­Про­С.­Го­гоць­ко­го­з­гу­мо­ром­ відзи­вається­ і­Д.­Ба­галій,­виз­нач­ний­ук­раїнський­істо­рик,­філо­соф­та­гро­мадсь­ кий­діяч,­який­на­вчав­ся­на­істо­ри­ко­філо­логічно­му­фа­куль­теті­Київсько­го­універ­ си­те­ту:­«С.С.­Го­гоць­кий­з­ду­хов­но­го­ро­ду­–­про­фе­сор­ан­тик,­най­заш­ка­рубліший­ пред­став­ник­пе­ре­жи­тої­вже­тоді­ста­ро­ви­ни.­І­сту­ден­ти,­і­про­фе­со­ри­ста­ви­ли­ся­до­ ньо­го­не­га­тив­но:­як­лек­тор,­він­вик­ли­кав­у­слу­хачів­тільки­сміх­–­з­ньо­го­глу­зу­ва­ ли...­Чи­тав­С.С.­Го­гоць­кий­пе­да­гогіку­в­за­над­то­за­смальць­о­ва­но­му­сур­дуті,­ще­й­ у­такій­со­рочці,­що­її­ман­же­ти­не­ма­ли­шпо­нь­ок,­а­по­прив’язу­вані­бу­ли­мо­туз­ка­ ми.­І­от,­ви­с­ту­па­ю­чи­отак­пе­ред­сту­ден­та­ми,­про­повіду­вав­їм:­«Пе­да­гог­не­по­ви­ нен­бу­ти­смішним:­він­по­ви­нен­бу­ти­одяг­не­ний­хоч­і­не­розкішно,­але­при­стой­ но»8.­Мож­ли­во,­і­не­див­но,­що­йо­го­лекціями­не­за­хоп­лю­ва­лись,­ад­же­С.­С.­Го­гоць­ кий­ був­ магістром­ бо­го­слов'я,­ док­то­ром­ філо­софії­ та­ філо­логії,­ і­ аж­ ніяк­ не­ пе­да­го­гом.­Він­чи­тав­кур­си­пе­да­гогіки,­на­уки­про­ви­хо­ван­ня,­ історії­пе­да­гогіки,­ пси­хо­логії­та­інших­дис­циплін­пси­хо­ло­го­пе­да­гогічно­го­спря­му­ван­ня­як­для­сту­ дентів­ філо­софсь­ко­го­ фа­куль­те­ту,­ так­ і­ юри­дич­но­го.­ Хо­ча­ ха­рак­тер­ною­ ри­сою­ юри­дич­ної­ освіти­ під­ час­ дії­ ста­ту­ту­ 1835­ р.­ бу­ло­ пра­цев­ла­ш­ту­ван­ня­ сту­дентів­ юри­дич­но­го­на­прям­ку­пе­ре­дусім­на­кан­це­лярській­службі,­не­всі­ви­пу­ск­ни­ки­ста­ ва­ли­ чи­нов­ни­ка­ми.­М.­Ча­лий­ у­ своїх­ спо­га­дах­ із­жит­тя­ універ­си­те­ту­ 40­х­ р.р.,­ опи­су­ю­чи­умо­ви­про­жи­ван­ня­ка­зен­но­кошт­них­сту­дентів,­за­зна­чає:­«Не­пов’язані­ ніяки­ми­зо­бов’язан­ня­ми,­подібно­сло­вес­ни­кам­і­ма­те­ма­ти­кам,­юри­с­ти­ду­же­ча­с­то,­ не­зна­хо­дя­чи­місця­за­своєю­спеціальністю,­до­б­ровільно­по­сту­па­ли­в­учи­телі,­так­ як­ во­ни­ слу­ха­ли­ де­які­ пред­ме­ти­ ра­зом­ зі­ сло­вес­ни­ка­ми»9.­ Вод­но­час­М.­ Ча­лий­ виз­нає,­що­інсти­тут­ка­зен­но­кошт­них­сту­дентів­не­ма­ло­при­слу­жив­ся­вищій­освіті­ хо­ча­би­тим,­що­впро­довж­чверті­віку­за­вдя­ки­йо­му­вда­ло­ся­підго­то­ви­ти­ве­ли­ку­ ко­гор­ту­учи­телів­гімназій10.­На­підтвер­д­жен­ня­цьо­го­фак­ту,­до­стат­ньо­за­зна­чи­ти,­ що­у­Ніжинсь­ко­му­юри­дич­но­му­ліцеї­ви­кла­да­ча­ми­пра­во­знав­чих­дис­циплін­бу­ли­ са­ме­ ви­пу­ск­ни­ки­Київсько­го­ універ­си­те­ту.­Во­ни­ма­ли­хо­роші­ знан­ня,­ прой­ш­ли­ на­уко­ву­шко­лу,­ а­ то­му­ за­без­пе­чу­ва­ли­ чи­тан­ня­ ос­нов­них­ курсів­ у­Юри­дич­но­му­ ліцеї.­Так,­зо­к­ре­ма,­курс­ен­цик­ло­педії­пра­ва­чи­тав­ви­пу­ск­ник­Київсько­го­універ­ си­те­ту­ Я.­Ціммер­ман,­ який­ ви­ко­ри­с­то­ву­вав­ при­ підго­товці­ до­ лекцій­ посібник­ про­фе­со­ра­універ­си­те­ту­К.­Не­воліна,­до­пов­ню­ю­чи­йо­го­но­ви­ми­фак­та­ми­та­при­ кла­да­ми­з­історії­пра­ва­інших­дер­жав.­Ко­лишній­сту­дент­Я.­Ціммер­ма­на­М.­Пе­т­ ров­зга­дує:­«Чи­та­ю­чи­дер­жавні­за­ко­ни,­Яким­Ко­с­тян­ти­но­вич­знай­о­мив­слу­хачів­з­ історією­ роз­вит­ку­ ко­рис­ності­ дер­жав­них­ ус­та­нов,­ а­ потім­ уже­ роз­кри­вав­ діючі­ 100 Держава і право • Випуск 49 101Юридичні і політичні науки за­ко­ни­про­ус­та­но­ви­і­за­ко­ни­про­стан,­ви­кла­да­ю­чи­їх­у­відповідності­до­си­с­те­ми­ Ко­дек­су,­ ра­зом­ з­ тим­ він­ умів­ про­сте­жи­ти­ послідо­вний­ зв’язок­ між­ стат­тя­ми­ за­конів­так,­що­ви­кла­де­не­ним­ут­ри­му­ва­лось­лег­ко­у­пам’яті­і­свідо­мо­за­сво­ю­ва­ лось»11.­Та­кож­ви­пу­ск­ни­ком­Київсько­го­універ­си­те­ту­Св.­Во­ло­ди­ми­ра,­який­очо­ лю­вав­ у­ ліцеї­ ка­фе­д­ру­ ен­цик­ло­педії­ за­ко­ноз­нав­ст­ва­ і­ дер­жав­но­го­ пра­ва,­ був­ М.­За­тир­ке­вич.­До­речі,­де­я­кий­час­він­пра­цю­вав­стар­шим­вчи­те­лем­за­ко­ноз­нав­ ст­ва­у­Нов­го­род­Сіверській­гімназії,­що­свідчить­про­підго­тов­ку­сту­дентів­юри­ дич­но­го­ фа­куль­те­ту­ Київсько­го­ універ­си­те­ту­ до­ ро­бо­ти­ у­ школі.­ Відомі­ та­кож­ іме­на­та­ких­ви­кла­дачів,­як­М.­Пілян­ке­вич,­П.­Да­невсь­кий,­І.­За­бугін,­І.­Мак­си­мо­ вич,­Л.­Жда­но­вич­та­ інших­ви­пу­ск­ників­Київсько­го­універ­си­те­ту.­Але,­на­пев­но­ найвідомішим­ви­пу­ск­ни­ком­юри­дич­но­го­фа­куль­те­ту­універ­си­те­ту,­який­роз­по­чав­ свою­ діяльність­ на­ ви­кла­дацькій­ ниві­ у­Юри­дич­но­му­ ліцеї­ кня­зя­ Без­бо­родь­ка­ ви­кла­да­чем­за­конів­ка­зен­но­го­уп­равління,­був­М.­Бун­ге,­у­май­бут­нь­о­му­відо­мий­ дер­жав­ний­діяч,­рек­тор­Київсько­го­універ­си­те­ту­Св.­Во­ло­ди­ми­ра.­Про­во­лодіння­ мо­ло­дим­ви­кла­да­чем­пе­да­гогічною­май­стерністю­та­знан­ня­ним­ме­то­ди­ки­ви­кла­ дан­ня­пра­во­знав­чих­дис­циплін­свідчить­хо­ча­б­той­факт,­що­М.­Бун­ге­зро­бив­свій­ курс­до­сить­ціка­вою­дис­ципліною,­на­ма­га­ю­чись­не­ли­ше­з’ясо­ву­ва­ти­те­о­ре­тичні­ ас­пек­ти,­ а­роз­ви­ва­ти­у­ сту­дентів­ са­мостійність­мис­лен­ня,­ вміння­ за­сто­со­ву­ва­ти­ свої­ знан­ня­на­прак­тиці.­Що­ха­рак­тер­но,­пе­ре­важ­на­більшість­ви­кла­дачів­після­ успішно­го­ за­хи­с­ту­ магістерсь­ких­ ди­сер­тацій­ зно­ву­ по­вер­та­ла­ся­ до­ Київсько­го­ універ­си­те­ту,­ або­ ж­ обійма­а­ла­ по­са­ди­ у­ різних­ міністер­ст­вах­ чи­ очо­лю­ва­ла­ на­вчальні­за­кла­ди.­ Архівні­дані­та­кож­підтвер­д­жу­ють,­що­на­юри­дич­но­му­фа­куль­теті­універ­си­те­ ту­Св.­Во­ло­ди­ми­ра­про­во­ди­лась­пе­да­гогічна­підго­тов­ка­май­бутніх­фахівців.­Адже­ аналіз­ роз­кла­ду­ лекцій­ на­ 1838­1839­ р.р.­ засвідчує,­ що­ сту­ден­ти­ юри­дич­но­го­ фа­куль­те­ту­крім­пра­во­знав­чих­дис­циплін­вив­ча­ли­ра­зом­зі­ сту­ден­та­ми­пер­шо­го­ відділен­ня­філо­софсь­ко­го­фа­куль­те­ту­до­дат­кові­дис­ципліни12.­Зо­к­ре­ма,­про­фе­сор­ О.­Но­виць­кий­на­тре­ть­о­му­і­чет­вер­то­му­кур­сах­ви­кла­дав­історію­філо­софії­(по­4­ го­ди­ни­що­тиж­ня)­та­на­дру­го­му­курсі­–­пер­шу­ча­с­ти­ну­пси­хо­логії­(по­2­го­ди­ни­ що­тиж­ня)13.­Ад’юнкт­П.­Ав­сеньєв­на­пер­шо­му­та­дру­го­му­кур­сах­ви­кла­дав­логіку­ (по­1,5­го­ди­ни­в­пер­шо­му­півріччі­і­по­3­го­ди­ни­–­в­дру­го­му)­та­на­тре­ть­о­му­і­чет­ вер­то­му­–­новітню­історію­філо­софії­(по­1­го­дині­на­тиж­день).­Оскільки­на­той­ час­ка­фе­д­ри­пе­да­гогіки­не­існу­ва­ло,­то­ви­кла­дан­ня­пе­да­гогічних­курсів­зо­се­ре­д­ жу­ва­лось­са­ме­на­ка­федрі­філо­софії.­Про­фе­сор­О.­Ста­в­ровсь­кий­на­пер­шо­му­чет­ вер­то­му­ кур­сах­ ви­кла­дав­ римсь­ку­ історію­ (по­ 3­ го­ди­ни­ що­тиж­ня­ в­ пер­шо­му­ півріччі)­та­ста­ти­с­ти­ку­–­для­сту­дентів­тре­ть­о­го­і­чет­вер­то­го­курсів­(по­1,5­го­ди­ни­ що­тиж­ня)14.­Для­сту­дентів­чет­вер­то­го­кур­су­у­пер­шо­му­півріччі­ви­кла­да­лась­но­ва­ російська­історія­(по­2­го­ди­ни­що­тиж­ня)­та­для­тре­ть­о­го­кур­су­–­дав­ня­російська­ історія­ (по­3­ го­ди­ни­ в­пер­шо­му­півріччі­ і­ по­5­ го­ди­ни­–­ в­ дру­го­му).­Про­фе­сор­ російської­сло­вес­ності­М.­Мак­си­мо­вич­ви­кла­дав­для­сту­дентів­пер­шо­го­та­дру­го­ го­курсів­ історію­російської­ сло­вес­ності­до­ХVІІІ­ ст.­ (по­3­ го­ди­ни­що­тиж­ня)15.­ Та­кож­сту­ден­ти­пер­шо­го­тре­ть­о­го­курсів­вив­ча­ли­німець­ку­або­фран­цузь­ку­мо­ви­ та­літе­ра­ту­ру­об­ра­ної­мо­ви­(по­3­го­ди­ни­що­тиж­ня).­Ба­жа­ючі­мог­ли,­навіть,­вив­ча­ ти­італійську­мо­ву­(по­3­го­ди­ни­що­тиж­ня)16.­Крім­то­го,­сту­ден­ти­пер­шо­го­кур­су­ зай­ма­лись­на­пи­сан­ням­творів­на­російській­мові­ (по­3­го­ди­ни­що­тиж­ня)17.­Для­ порівнян­ня,­ сту­ден­ти­ дру­го­го­ відділен­ня­ філо­софсь­ко­го­ фа­куль­те­ту­ крім­ пред­ метів­ фізи­ко­ма­те­ма­тич­но­го­ цик­лу­ вив­ча­ли­ історію­ російської­ сло­вес­ності­ до­ ХVІІІ­ ст.,­ німець­ку­ або­ фран­цузь­ку­ мо­ви­ та­ літе­ра­ту­ру­ об­ра­ної­ мо­ви,­ а­ та­кож­ 101Юридичні і політичні науки 102 Держава і право • Випуск 49 пи­са­ли­ тво­ри­ на­ російській­ мові18,­ тоб­то­ підго­тов­ка­ сту­дентів­ юри­дич­но­го­ фа­куль­те­ту­бу­ла­грун­тов­ною,­різнобічною­і­да­ва­ла­мож­ливість­ви­кла­да­ти­пред­ме­ ти­гімназійно­го­кур­су­на­на­леж­но­му­рівні. Без­пе­реч­но,­і­це­факт,­що­ос­нов­ною­ме­тою­відкрит­тя­юри­дич­но­го­фа­куль­те­ту,­ а­ з­ 1842­ р.­ особ­ли­вої­ струк­ту­ри­ при­ Київсько­му­ універ­си­теті­ –­ Юри­дич­но­го­ Інсти­ту­ту,­ бу­ла­ підго­тов­ка­ кваліфіко­ва­них­ дер­жав­них­ служ­бовців.­ Про­ це­ йде­ мо­ва­і­у­па­ра­графі­70­ста­ту­ту­1833­р.:­«Сту­ден­ти,­які­при­зна­ча­ють­ся­для­підго­тов­ ки­до­цивільних­чи­нов­ників­по­ча­с­тині­пра­во­знав­ст­ва,­всту­па­ють­на­юри­дич­ний­ фа­куль­тет»19,­і­у­па­ра­графі­54­ста­ту­ту­1842­р.:­«за­без­пе­чен­ня­гу­бернсь­ких­при­сут­ ст­вен­них­ місць­ здібни­ми­ та­ обізна­ни­ми­ в­ за­ко­но­давстві­ чи­нов­ни­ка­ми»20.­ Але­ збільшен­ня­кількості­на­вчаль­них­за­кладів­се­ред­ньої­лан­ки­освіти­ви­ма­га­ло­за­без­ пе­чен­ня­ їх­ кваліфіко­ва­ни­ми­ ви­кла­да­ча­ми,­ яких­ ка­та­ст­рофічно­ не­ ви­с­та­ча­ло.­ У­відповідь­на­цю­не­обхідність­28­лю­то­го­1850­р.­вий­ш­ла­уря­до­ва­по­ста­но­ва­за­ №­1133­про­дозвіл­при­зна­ча­ти­ка­зен­но­кошт­них­сту­дентів­Юри­дич­но­го­інсти­ту­ту­ при­Київсько­му­універ­си­теті­вчи­те­ля­ми­за­ко­ноз­нав­ст­ва­до­гімназій21.­Пе­ред­ба­ча­ ло­ся,­що­цей­захід­бу­де­ма­ти­тим­ча­со­вий­ха­рак­тер,­а­умо­вою­вла­ш­ту­ван­ня­праці­ в­гімназіях­бу­ло­об­ран­ня­най­кра­щих­сту­дентів­Юри­дич­но­го­інсти­ту­ту­та­про­слу­ хо­ву­ван­ня­ни­ми­кур­су­пе­да­гогіки­під­час­пе­ре­бу­ван­ня­сту­дентів­в­універ­си­теті.­ Тим­ більше,­ що­ у­ 1849­ р.­ гімназії,­ по­чи­на­ю­чи­ з­ 4­ кла­су,­ роз­поділя­ють­ся­ на­ ла­тинські­і­юри­дичні­відділен­ня.­У­4­7­кла­сах,­в­то­му­числі­й­для­май­бутніх­учи­ телів,­за­про­ва­д­жується­ла­тинсь­ка­мо­ва,­грець­ка­мо­ва­і­за­ко­но­дав­ст­во.­А­з­1852­р.­ ут­вер­д­жується­три­ти­пи­гімназій,­зо­к­ре­ма­пер­ший­тип­–­з­при­род­ни­чою­історією­ і­за­ко­но­дав­ст­вом,­дру­гий­–­із­за­ко­ноз­нав­ст­вом,­третій­–­з­по­глиб­ле­ним­вив­чен­ням­ ла­тинсь­кої­ і­ грець­кої­ мов22.­ До­ речі,­ ви­пу­ск­ни­ки­ пер­шо­го­ та­ тре­ть­о­го­ ти­пу­ гімназій­та­кож­мог­ли­вчи­те­лю­ва­ти.­От­же,­в­се­ре­дині­ХІХ­ст.­скла­ли­ся­такі­умо­ви­ в­освітній­сфері,­які­зу­мо­ви­ли­на­галь­ну­по­тре­бу­підго­тов­ки­кваліфіко­ва­них­вчи­ телів­пра­во­знавців. Сто­сов­но­дру­гої­по­ло­ви­ни­ХІХ­ст.,­то­під­ти­с­ком­не­обхідності­соціаль­но­еко­ номічних­ пе­ре­тво­рень­ в­ умо­вах­ ут­вер­д­жен­ня­ капіталістич­них­ відно­син­ уряд­ за­по­чат­ку­вав­ши­ро­ко­мас­штаб­ну­ре­фор­ма­торсь­ку­діяльність,­провівши­се­лянсь­ку­ (1861­р.),­земсь­ку­(1864­р.),­су­до­ву­(1864­р.)­й­інші­бур­жу­азні­ре­фор­ми.­Зо­к­ре­ма,­ су­до­ва­ре­фор­ма­ба­зу­ва­ла­ся­на­за­про­ва­д­женні­про­гре­сив­них­прин­ципів:­без­ста­но­ вості­су­до­чин­ст­ва,­не­за­леж­ності­суддів­від­адміністрації,­глас­ності­су­до­во­го­про­ це­су,­зма­галь­ності­сторін­при­роз­гляді­су­до­вої­спра­ви,­у­су­дах­з’яви­ли­ся­про­ку­рор­ та­ад­во­кат,­бу­ло­за­про­ва­д­же­но­суд­при­сяж­них­у­кар­но­му­су­до­чинстві.­Ці­по­тре­би­ пе­ред­ба­ча­ли­кількісне­зро­с­тан­ня­фахівців­юристів­та­якісне­онов­лен­ня­си­с­те­ми­ юри­дич­ної­освіти.­При­ваб­ливість­прак­тич­ної­юри­с­пру­денції­в­умо­вах­про­ве­ден­ня­ су­до­вої­ре­фор­ми­1864­р.­відвер­тає­ви­пу­ск­ників­юристів­від­пе­да­гогічної­кар’єри,­ тим­ більше,­ що­ діяльність­ юри­с­та­прак­ти­ка­ бу­ла­ на­ба­га­то­ більш­ при­бут­ко­вою­ га­луз­зю,­ ніж­ пе­да­гогічна.­Ще­ однією­ при­чи­ною,­ мож­ли­во,­ яка­ зу­мо­ви­ла­ змен­ шен­ня­кількості­ба­жа­ю­чих­всту­па­ти­на­вчи­тельські­по­са­ди,­–­не­ста­ча­ви­кла­дачів­ в­універ­си­те­тах.­Київський­універ­си­тет­Св.­Во­ло­ди­ми­ра­спро­бу­вав­виріши­ти­цю­ про­бле­му­за­ра­ху­нок­своїх­ви­пу­ск­ників,­то­му­бу­ло­вве­де­но­інсти­тут­сти­пендіатів­ для­підго­тов­ки­до­про­фе­сорсь­ко­го­ зван­ня.­Про­тя­гом­1864–1884­рр.­універ­си­тет­ за­ли­ши­ли­77­сти­пендіатів,­ з­яких­20­осіб­на­ле­жа­ли­до­юри­дич­но­го­фа­куль­те­ту.­ Зро­зуміло,­що­ті­ви­пу­ск­ни­ки,­які­відчу­ва­ли­се­бе­більше­пе­да­го­га­ми­та­на­уков­ця­ ми,­ніж­юри­с­та­ми,­скоріше­за­ли­ша­лись­при­універ­си­теті­для­от­ри­ман­ня­про­фе­ сорсь­ко­го­зван­ня,­аніж­йшли­вчи­те­лю­ва­ти­до­шко­ли.­ 102 Держава і право • Випуск 49 103Юридичні і політичні науки Крім­ то­го,­ мо­дернізація­ еко­номіки,­ за­вер­шен­ня­ про­мис­ло­во­го­ пе­ре­во­ро­ту­ зу­мо­ви­ли­ гос­тру­не­обхідність­у­фа­ховій­ди­фе­ренціації,­ спеціалізації­кадрів,­що­ от­ри­му­ють­ви­щу­освіту,­в­то­му­числі­і­пе­да­гогічну.­Ці­об­ста­ви­ни­спри­я­ли­ви­ник­ нен­ню­ви­щих­спеціаль­них­пе­да­гогічних­за­кладів.­Од­ним­з­та­ких­за­кладів­пе­да­ гогічної­освіти­в­Ук­раїні­став­Ніжинсь­кий­істо­ри­ко­філо­логічний­інсти­тут­кня­зя­ Без­бо­родь­ка­ (1875­ р.).­ Для­ Київщи­ни­ вчи­телів­ го­ту­ва­ли­ внутрішні­ універ­си­ тетські­ Вищі­ пе­да­гогічні­ кур­си,­ зовнішні­ що­до­ універ­си­те­ту­ Вищі­ пе­да­гогічні­ кур­си­та­Ге­о­графічний­інсти­тут. Національ­ний­пе­да­гогічний­універ­си­тет­імені­М.­П.­Дра­го­ма­но­ва­ство­рю­вав­ ся­не­на­по­рож­нь­о­му­місці,­ а­ на­ ос­нові­ давніше­ існу­ючих­ ви­щих­пе­да­гогічних­ інсти­туцій,­ які­пря­мо­чи­опо­се­ред­ко­ва­но­по­хо­ди­ли­від­ вчи­тельсь­ко­го­ інсти­ту­ту­ ка­зен­них­сту­дентів­при­Київсько­му­універ­си­теті­Св.­Во­ло­ди­ми­ра,­який­за­по­чат­ку­ вав­у­1834­р.­ви­щу­світ­ську­пе­да­гогічну­освіту­на­Київщині.­Але­не­ли­ше­ці­інсти­ туції­за­без­пе­чу­ва­ли­шко­ли­вчи­те­ля­ми.­Ос­танніх­ви­пу­с­кав­і­Юри­дич­ний­фа­куль­ тет,­а­зго­дом­­­Юри­дич­ний­інсти­тут.­То­му,­не­ли­ше­з­Пе­да­гогічно­го,­а­і­з­Юри­дич­ но­го­ інсти­тутів­ Київсько­го­ універ­си­те­ту­ Св.­ Во­ло­ди­ми­ра­ слід­ шу­ка­ти­ ви­то­ки­ Національ­но­го­пе­да­гогічно­го­універ­си­те­ту­імені­М.П.­Дра­го­ма­но­ва.­ 1.­Вла ди мир ский­Бу да нов М.Ф.­Ис­то­рия­Им­пе­ра­тор­ско­го­уни­вер­си­те­та­ св.­Вла­ди­ ми­ра.­–­Т.­І:­Уни­вер­си­тет­Св.­Вла­ди­ми­ра­в­цар­ст­во­ва­ние­Им­пе­ра­то­ра­Ни­ко­лая­Пав­ло­ви­ ча.­–­К.,­1884.­–­674+XLI­с.­–­С.­74.­2.­Об оп ре де ле нии вос­пи­тан­ни­ков­Юри­ди­че­с­ко­го­ ин­сти­ту­та­учи­те­ля­ми­за­ко­но­ве­де­ния­и­о­пре­по­да­ва­нии­им­для­се­го­пе­да­го­ги­ки,­7­ап­ре­ля­ 1850­ г.­ –­ Дер­жав­ний­ архів­ м.­ Києва.­ –­Ф.­ 16.­ –­ Оп.­ 289.­ –­ Спр.­ 166.­ –­ Арк.­ 1­46.­ –­ Арк.­2­11.­3.­Дем’янен ко Н.М.­За­галь­но­пе­да­гогічна­підго­тов­ка­вчи­те­ля­в­Ук­раїні­ (XIX­ –­пер­ша­тре­ти­на­XX­ст.).­–­К.:­ІЗМН,­1998.­–­С.­103.­4.­Лист Ра­ди­Київсько­го­універ­си­ те­ту­від­6­лю­то­го­1851­р.­Д.­Г.­Бібіко­ву­про­об­ран­ня­С.­С.­Го­гоць­ко­го­ор­ди­нар­ним­про­ фе­со­ром­по­ка­федрі­пе­да­гогії.­–­Цен­т­раль­ний­дер­жав­ний­істо­рич­ний­архів­Ук­раїни.­–­Ф.­ 707.­–­Оп.­16.­–­Спр.­612.­–­Арк.­9.­5.­Лист рек­то­ра­Київсько­го­універ­си­те­ту­від­5­квітня­ 1852­р.­київсько­му­ге­не­рал­гу­бер­на­то­ру­про­при­чис­ле­ния­пе­да­гогії­до­го­ло­вних­пред­ метів.­ –­ Цен­т­раль­ний­ дер­жав­ний­ істо­рич­ний­ архів­ Ук­раїни.­ –­ Ф.­ 707.­ –­ Оп.­ 16.­ –­ Спр.­612.­–­Арк.­19.­6.­Лист Міністру­на­род­ної­освіти­від­19­ве­рес­ня­1858­р.­про­за­сну­ ван­ня­пе­да­го­гічної­семінарії­для­прак­тич­них­за­нять­сту­дентів­пе­да­гогічно­го­інсти­ту­ту­ при­Київсько­му­ універ­си­теті.­ –­Цен­т­раль­ний­ дер­жав­ний­ істо­рич­ний­ архів­Ук­раїни.­ –­ Ф.­707.­ –­Оп.­ 24.­ –­Спр.­ 322.­ –­Арк.­ 1­82.­7.­З іме нем­Свя­то­го­Во­ло­ди­ми­ра:­ у­ 2­ кн.­ /­ [Упо­ряд.­В.­Ко­рот­кий,­В.­Уль­я­новсь­кий].­–­К.:­За­повіт,­1994.­–­Кн.­1.­–­1994.­­­С.­170.­8.­ Там­са­мо.­–­С.­281.­9.­Там­са­мо.­–­С.­203.­10.­Там­са­мо.­–­С.­205.­11.­Среб ниц кий А.­Гим­ на­зия­выс­ших­на­ук­и­ли­цей­кня­зя­Без­бо­родь­ка.­–­СПб.:­Тип.­Б.Бе­зо­б­ра­зо­ва,­1881.­–­С.­ 314.­12.­О рас пре де ле нии­ лек­ций­и­ обо­зре­нии­пре­по­да­ва­ния­ на­ук­ в­Уни­вер­си­те­те­ св.­ Вла­ди­ми­ра­и­ли­цее­кн.­Без­бо­родь­ко­на­1838/1839­год,­8­ав­гу­с­та­1838­г.­–­3­ок­тя­б­ря­1838­ г.­–­Цен­т­раль­ний­дер­жав­ний­істо­рич­ний­архів­Ук­раїни.­–­Ф.­707.­–­Оп.­4.­–­Спр.­207.­–­ Арк.­1­15.­–­Арк.­8.­13.­Там­са­мо.­–­Арк.­3.­14.­Там­са­мо.­–­Арк.­3­зв.­15.­Там­са­мо.­–­Арк.­ 4­зв.­16.­Там­са­мо.­–­Арк.­5. 17. Там­са­мо.­–­Арк.­4­зв.­18.­Там­са­мо.­–­Арк.­7.­19.­З­іме­нем­ Свя­то­го­Во­ло­ди­ми­ра:­у­2­кн.­ /­ [Упо­ряд.­В.­Ко­рот­кий,­В.­Уль­я­новсь­кий].­–­К.:­За­повіт,­ 1994.­–­Кн.­1.­–­1994.­–­С.­72.­20.­Сбор ник по­ста­нов­ле­ний­по­Ми­ни­с­тер­ст­ву­на­род­но­го­ про­све­ще­ния.­ –­ СПб.,1864.­ –­ Т.­ 2.­ –­ Отд.1.­ –­ Стб.­ 743–769.­ –­ Стб.­ 238.­ 21.­Сбор ник по­ста­нов­ле­ний­по­Ми­ни­с­тер­ст­ву­на­род­но­го­про­све­ще­ния.­–­СПб.,1864.­–­Т.­2.­–­Отд.­2.­ –­Стб.­227­240.­–­Стб.­952.­22.­Алё шин цев И.А.­Ис­то­рия­гим­на­зи­че­с­ко­го­об­ра­зо­ва­ния­в­ Рос­сии­(XVIII­и­XIX­вв.).­–­СПб.,­1912.­–­С.­4–10.­ 103Юридичні і політичні науки Розділ 2. Історія держави і права І.В. Геєць. Правові основи підготовки вчителів на юридичному факультеті київського університету св. Володимира