Правові засади державної мовної політики в Україні

Висвітлено правову базу державної мовної політики України у найбільш важливих сферах суспільного життя – політичній, економічній, гуманітарній. Проаналізована Концепція державної мовної політики України, надано коментарі до деяких її поло­жень. Здійснено дослідження українського законодавства щодо ф...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2010
Автор: Грицяк, Д.І.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2010
Назва видання:Держава і право
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34610
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Правові засади державної мовної політики в Україні / Д.І, Грицяк // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 758-763. — Бібліогр.: 7 назв. — укp.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-34610
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-346102025-02-23T18:15:05Z Правові засади державної мовної політики в Україні Грицяк, Д.І. Політичні науки Висвітлено правову базу державної мовної політики України у найбільш важливих сферах суспільного життя – політичній, економічній, гуманітарній. Проаналізована Концепція державної мовної політики України, надано коментарі до деяких її поло­жень. Здійснено дослідження українського законодавства щодо формування та реалізації державної мовної політики України. Освещена правовая база государственной языковой политики Украины в наиболее важных сферах общественной жизни – политической, экономической, гуманитарной. Проанализирована Концепция государственной языковой политики Украины, с предо­ставлением комментариев к некоторым ее положениям. Проведено исследование укра­инского законодательства касающегося формирования и реализации государственной языковой политики Украины. Deals with the legal framework of state language policy of Ukraine in the most important areas of public life political, economic, humanitarian. Analyzed the concept of state lan­guage policy in Ukraine, given the comments of some of its provisions. A separate study conducted Ukrainian legislation on the formation and implementation of language policy in Ukraine. 2010 Article Правові засади державної мовної політики в Україні / Д.І, Грицяк // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 758-763. — Бібліогр.: 7 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34610 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Політичні науки
Політичні науки
spellingShingle Політичні науки
Політичні науки
Грицяк, Д.І.
Правові засади державної мовної політики в Україні
Держава і право
description Висвітлено правову базу державної мовної політики України у найбільш важливих сферах суспільного життя – політичній, економічній, гуманітарній. Проаналізована Концепція державної мовної політики України, надано коментарі до деяких її поло­жень. Здійснено дослідження українського законодавства щодо формування та реалізації державної мовної політики України.
format Article
author Грицяк, Д.І.
author_facet Грицяк, Д.І.
author_sort Грицяк, Д.І.
title Правові засади державної мовної політики в Україні
title_short Правові засади державної мовної політики в Україні
title_full Правові засади державної мовної політики в Україні
title_fullStr Правові засади державної мовної політики в Україні
title_full_unstemmed Правові засади державної мовної політики в Україні
title_sort правові засади державної мовної політики в україні
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2010
topic_facet Політичні науки
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34610
citation_txt Правові засади державної мовної політики в Україні / Д.І, Грицяк // Держава і право. — 2010. — Вип. 49. — С. 758-763. — Бібліогр.: 7 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT gricâkdí pravovízasadideržavnoímovnoípolítikivukraíní
first_indexed 2025-11-24T07:28:49Z
last_indexed 2025-11-24T07:28:49Z
_version_ 1849655903928713216
fulltext 758 Держава і право • Випуск 49 Д.І. ГРИЦЯК. ПРАВОВІ ЗАСАДИ ДЕРЖАВНОЇ МОВНОЇ ПОЛІТИКИ В УКРАЇНІ Висвітле но пра во ву ба зу дер жав ної мов ної політи ки Ук раїни у найбільш важ ли вих сфе рах суспільно го жит тя – політичній, еко номічній, гу манітарній. Про аналізо ва на Кон цепція дер жав ної мов ної політи ки Ук раїни, на да но ко мен тарі до де я ких її по ло­ жень. Здійсне но досліджен ня ук раїнсько го за ко но дав ст ва що до фор му ван ня та ре алізації дер жав ної мов ної політи ки Ук раїни. Клю­чові­ сло­ва: дер жав на мо ва, офіційна мо ва, ста тус мов, дер жав на мов на політи ка. Ос ве ще на пра во вая ба за го су дар ст вен ной язы ко вой по ли ти ки Ук ра и ны в на и бо лее важ ных сфе рах об ще ст вен ной жиз ни – по ли ти че с кой, эко но ми че с кой, гу ма ни тар ной. Про ана ли зи ро ва на Кон цеп ция го су дар ст вен ной язы ко вой по ли ти ки Ук ра и ны, с пре до­ став ле ни ем ком мен та ри ев к не ко то рым ее по ло же ни ям. Про ве де но ис сле до ва ние ук ра­ ин ско го за ко но да тель ст ва ка са ю ще го ся фор ми ро ва ния и ре а ли за ции го су дар ст вен ной язы ко вой по ли ти ки Ук ра и ны. Клю­че­вые­сло­ва: го су дар ст вен ный язык, офи ци аль ный язык, ста тус язы ков, го су­ дар ст вен ная язы ко вая по ли ти ка. Deals with the legal framework of state language policy of Ukraine in the most important areas of public life ­ political, economic, humanitarian. Analyzed the concept of state lan­ guage policy in Ukraine, given the comments of some of its provisions. A separate study conducted Ukrainian legislation on the formation and implementation of language policy in Ukraine. Key­words: official language, official language, language status, the state language pol­ icy. Як­свідчить­досвід­ба­га­ть­ох­країн­світу,­істот­ним­фак­то­ром­впли­ву­на­фор­му­ ван­ня­та­ре­алізацію­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки,­особ­ли­во­на­стадії­дер­жа­во­тво­ рен­ня,­є­пра­во,­чим­ке­ру­ють­ся­ор­га­ни­дер­жав­ної­вла­ди­при­ре­гу­лю­ванні­мов­них­ відно­син.­У­да­но­му­ви­пад­ку­пра­во­ви­ми­за­са­да­ми­є­як­національ­не­за­ко­но­дав­ст­во,­ так­ і­ нор­ми­міжна­род­но­го­ пра­ва,­ імпле­мен­то­вані­ у­ національ­не­ за­ко­но­дав­ст­во.­ Кон­цепція­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки­як­об’єкта­на­уко­во­го­досліджен­ня­є,­бе­зу­ мов­но,­ак­ту­аль­ною­те­мою­се­ред­вітчиз­ня­них­і­за­рубіжних­на­уковців.­Для­Ук­раї­ ни,­ вра­хо­ву­ю­чи­ особ­ли­вості­ істо­рич­но­го,­ політич­но­го­ та­ ет­но­національ­но­го­ харак­­те­ру,­ про­бле­ма­ роз­роб­ки­ та­ впро­ва­д­жен­ня­ ефек­тив­ної­ дер­жав­ної­ мов­ної­ політи­ки­є­особ­ли­во­ак­ту­аль­ною.­Пи­тан­ня­на­уко­во­го­обґрун­ту­ван­ня­та­прак­тич­ но­го­на­пов­нен­ня­кон­цепції­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки­особ­ли­во­гос­тро­стоїть­на­ по­чат­ко­вих­ ета­пах­ роз­вит­ку­ мо­ло­дих­ не­за­леж­них­ дер­жав,­ особ­ли­во­ ба­га­то­ національ­них.­Са­ме­та­кою­і­є­Ук­раїна.­На­су­час­но­му­етапі­у­на­уко­вих­ко­лах­існу­ ють­серй­озні­су­пе­реч­ки­що­до­не­обхідності­прий­нят­тя­но­во­го­за­ко­ну­про­мо­ви­та­ вне­сен­ня­змін­до­низ­ки­інших­за­конів,­з­ме­тою­до­корінно­зміни­ти­пра­вові­за­са­ди­ дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки­в­Ук­раїні.­Досі­відкри­тим­за­ли­шається­пи­тан­ня­імпле­ мен­тації­норм­Євро­пейсь­кої­Хартії­регіональ­них­мов­та­мов­мен­шин­(1992­р.).­ Ос­но­ву­гли­бо­ко­го­досліджен­ня­за­сад­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки­Ук­раїни­ста­ нов­лять­ чис­ленні­ публікації­ су­час­них­ на­уковців.­ Так,­ се­ред­ вітчиз­ня­них­ та­ ©­ГРИ ЦЯК Де нис Іго ро вич­–­аспірант­Інсти­ту­ту­дер­жа­ви­і­пра­ва­ім.­В.М.­Ко­рець­ко­ го­НАН­Ук­раїни 759Юридичні і політичні науки за­рубіжних­дослідників,­ які­ досліджу­ва­ли­мов­ну­про­бле­ма­ти­ку,­ слід­ зга­да­ти­Б.­ Аж­ню­ка,­Г.­Ба­зар­баєва,­Ю.­Ба­харєва,­В.­Рад­чу­ка,­О.­Та­ра­нен­ка,­О.­Тка­чен­ка,­Р.­ Бел­ла,­В.­Дем­чен­ка,­А.­До­машнєва,­В.­Лєзіної,­Л.­Ма­сен­ко,­А.­Погрібно­го,­М.­ Ко­чер­га­на,­ Т.­Міку­ли­ча,­ Г.­ Не­щи­мен­ка,­ І.­ По­пе­с­ку,­ А.­ Фоміна,­М.­Шуль­ги,­ В.­ Євту­ха,­І.­Ку­ра­са,­К.­По­горілої,­В.­Реб­ка­ла,­В.­Тро­щинсь­ко­го.­Про­бле­ми­за­ко­но­ дав­чо­го­вре­гу­лю­ван­ня­мов­них­про­блем­висвітлю­ва­ли­В.­Ко­но­нен­ко,­І.­Кресіна,­О.­ Май­бо­ро­да,­Ю.­Прадід,­Г.­Сте­па­нов,­М.­Штець.­Во­ни­зай­ма­ли­ся­роз­роб­кою­мов­ но­го­пи­тан­ня­у­різних­на­пря­мах,­зо­к­ре­ма­мов­ної­політи­ки,­мов­ної­си­ту­ації,­про­ блем­дво­мов­ності,­соціокуль­тур­но­го­роз­вит­ку­національ­них­мен­шин­то­що.­Про­те найбільш­гос­трим­за­ли­шається­пи­тан­ня­по­шу­ку­оп­ти­маль­ної­кон­цепції­дер­жав­ ної­мов­ної­політи­ки­як­од­но­го­з­чин­ників­дер­жа­во­твор­чо­го­про­це­су. О.­ Яло­ва­ у­ своєму­ дослідженні­ ро­зуміє­ дер­жав­ну­ мов­ну­ політи­ку,­ «як­ су­купність­норм­Кон­сти­туції,­ за­ко­но­дав­чих­до­ку­ментів,­ актів­ор­ганів­місце­во­го­ са­мо­вря­ду­ван­ня,­прий­ня­тих­на­її­ос­нові,­й­ор­ганізаційних,­іде­о­логічних,­фінан­со­ во­еко­номічних­та­інших­за­ходів­дер­жа­ви­і­суспільства,­спря­мо­ва­них­на­ре­гу­лю­ ван­ня­і­функціону­ван­ня­мов­них­відно­син»1. Дер­жав­на­мов­на­політи­ка­роз­роб­ляється­і­ре­алізується­на­ос­нові­Кон­сти­туції­ Ук­раїни,­ міжна­род­но­пра­во­вих­ до­го­ворів­ ра­тифіко­ва­них­ Вер­хов­ною­ Ра­дою­ Украї­ни,­ за­конів­ Ук­раїни­ та­ підза­кон­них­ нор­ма­тив­но­пра­во­вих­ актів.­ Стат­тя­ 10­Кон­сти­туції­виз­на­чає,­дер­жав­ною­мо­вою­в­Ук­раїні­є­ук­раїнська­мо­ва.­Дер­жа­ва­ за­без­пе­чує­всебічний­роз­ви­ток­і­функціону­ван­ня­ук­раїнської­мо­ви­в­усіх­сфе­рах­ суспільно­го­жит­тя­на­всій­те­ри­торії­Ук­раїни.­В­Ук­раїні­га­ран­тується­вільний­роз­ ви­ток,­ ви­ко­ри­с­тан­ня­ і­ за­хист­ російської,­ інших­ мов­ національ­них­ мен­шин­ України.­Дер­жа­ва­сприяє­вив­чен­ню­мов­міжна­род­но­го­спілку­ван­ня.­За­сто­су­ван­ня­ мов­в­Ук­раїні­га­ран­тується­Кон­сти­туцією­Ук­раїни­та­виз­на­чається­за­ко­ном. У­за­ко­но­давстві,­що­ру­лює­мовні­відно­си­ни­у­різних­дер­жа­вах,­втіле­но­три­ ос­новні­ підхо­ди­ до­ розв’язан­ня­ про­бле­ми­ ви­бо­ру­ дер­жав­ної­ (офіційної)­ мо­ви.­ Пер­ший,­ най­по­ши­реніший­підхід­по­ля­гає­ в­ то­му,­що­мо­вою­дер­жав­но­го­жит­тя­ оби­рається­мо­ва­однієї­національ­ності­–­тієї­,­що­зро­би­ла­ос­нов­ний­вне­сок­у­фор­ му­ван­ня­дер­жа­ви­ і­пе­ре­ва­жає­в­кількісно­му­сенсі­ інші­ її­ етнічні­ гру­пи.­Дру­гий­ шлях­–­виз­нан­ня­як­офіційних,­тоб­то­дер­жав­них,­усіх­ос­нов­них­мов­країни.­Це­ має­місце­в­тих­країнах,­де­важ­ко­виз­на­чи­ти­якусь­од­ну­корінну­національність.­ Світо­ва­прак­ти­ка­засвідчує­і­третій­варіант­–­закріплен­ня­як­дер­жав­них­(офіційних)­ двох­мов­–­місце­вої­національ­ної­і­мо­ви­ко­лиш­ньої­ме­т­ро­полії.­Ук­раї­на­на­ле­жить­ до­пер­шої­з­трьох­на­зва­них­груп.­Відповідно­виз­на­че­но­і­три­ти­пи­мов­ної­політи­ ки­дер­жа­ви:­1)­про­текція­національній­мові;­2)­не­вт­ру­чан­ня­(«від­сутність­мов­ної­ політи­ки»);­3)­свідо­ма­підтрим­ка­мо­ви­ко­лиш­ньої­ме­т­ро­полії2. При­виз­на­ченні­підхо­ду,­згідно­з­яким­фор­мується­дер­жав­на­мов­на­політи­ка­ Ук­раїни,­ виз­на­чаль­ним­мож­на­ вва­жа­ти­Рішен­ня­Кон­сти­туційно­го­Су­ду­Ук­раїни­ по­ справі­№­ 1­6/99­ від­ 14­ груд­ня­ 1999­ р.­ за­ по­дан­ням­ 51­ на­род­но­го­ де­пу­та­та­ Украї­ни­про­офіційне­тлу­ма­чен­ня­по­ло­жень­статті­10­Кон­сти­туції­Ук­раїни­що­до­ за­сто­су­ван­ня­ дер­жав­ної­ мо­ви­ ор­га­на­ми­ дер­жав­ної­ вла­ди,­ ор­га­на­ми­ місце­во­го­ са­мо­вря­ду­ван­ня­та­ви­ко­ри­с­тан­ня­її­у­на­вчаль­но­му­про­цесі­в­на­вчаль­них­за­кла­дах­ Ук­раїни­ (спра­ва­ про­ за­сто­су­ван­ня­ ук­раїнської­ мо­ви)4.­ Кон­сти­туційний­ Суд­ у­ своєму­ рішенні­ на­го­ло­сив:­ «По­ло­жен­ня­ ча­с­ти­ни­ пер­шої­ статті­ 10­ Кон­сти­туції­ Ук­раїни,­за­яким­"дер­жав­ною­мо­вою­в­Ук­раїні­є­ук­раїнська­мо­ва",­тре­ба­ро­зуміти­ так,­що­ук­раїнська­мо­ва­як­дер­жав­на­є­обов'яз­ко­вим­за­со­бом­спілку­ван­ня­на­всій­ те­ри­торії­Ук­раїни­при­здійсненні­по­вно­ва­жень­ор­га­на­ми­дер­жав­ної­вла­ди­та­ор­га­ 760 Держава і право • Випуск 49 на­ми­місце­во­го­ са­мо­вря­ду­ван­ня­ (мо­ва­ актів,­ ро­бо­ти,­ діло­вод­ст­ва,­ до­ку­мен­тації­ то­що),­ а­ та­кож­в­ інших­публічних­сфе­рах­ суспільно­го­жит­тя,­ які­ виз­на­ча­ють­ся­ за­ко­ном­(ча­с­ти­на­п'ята­статті­10­Кон­сти­туції­Ук­раїни)…». Вітчиз­ня­ни­ми­дослідни­ка­ми­до­ве­де­но,­що­за­вдан­ня­су­час­ної­Ук­раїнської­дер­ жа­ви­ по­ля­гає­ в­ про­текції­ роз­вит­ку­ національ­ної­ (ук­раїнської)­ мо­ви.­ Зо­к­ре­ма,­ І.­Ло­пу­шинсь­кий­за­зна­чає,­«що­в­умо­вах­сьо­го­ден­ня­Ук­раїни­дер­жаві­слід­до­кла­ с­ти­мак­си­мум­зу­силь,­щоб­ук­раїнська­мо­ва­ста­ла­за­галь­но­національ­ною,­а­зго­дом­ за­галь­но­дер­жав­ною.­Нині­ суттєво­го­ зна­чен­ня­на­бу­ває­ усвідо­млен­ня­ то­тож­ності­ по­нять­«дер­жав­на»­і­«офіційна»­мо­ви.­На­цій­по­зиції­стоїть­Кон­сти­туційний­Суд­ Ук­раїни,­який­вва­жає,­що­під­дер­жав­ною­(офіційною)­мо­вою­ро­зуміється­мо­ва,­ якій­ дер­жа­вою­ на­да­но­ пра­во­вий­ ста­тус­ обов’яз­ко­во­го­ за­со­бу­ спілку­ван­ня­ у­ публічних­сфе­рах­суспільно­го­жит­тя»4.­ Од­нак­не­обхідно­виз­на­ти,­що­Кон­сти­туція­Ук­раїни­є­да­ле­ко­не­пер­шим­нор­ ма­тив­но­пра­во­вим­ак­том,­який­відо­б­ра­зив­мовні­пра­ва­ти­туль­ної­нації­і­національ­ них­мен­шин­Ук­раїни.­Так,­не­обхідно­зга­да­ти­за­ко­но­давчі­ак­ти­часів­Ук­раїнської­ РСР­ на­прикінці­ 1980­х­ років­ та­ пер­ших­ років­ не­за­леж­ності­ Ук­раїни.­ Йдеть­ся­ на­сам­пе­ред­про­За­кон­Ук­раїнської­РСР­«Про­мо­ви­в­Ук­раїнській­РСР»­(1989­р.),­ «Дек­ла­рацію­ прав­ національ­но­с­тей­ Ук­раїни»­ (1991­ р.),­ За­кон­ Ук­раїни­ «Про­ національні­мен­ши­ни­в­Ук­раїні»­(1992­р.).­При­чо­му­ці­нор­ма­тив­но­пра­вові­ак­ти­ ви­пе­ре­ди­ли­ у­ часі­ прий­нят­тя­ Ра­дою­ Євро­пи­ провідних­ міжна­род­но­пра­во­вих­ до­ку­ментів­у­цій­сфері­пра­вовідно­син:­Євро­пейсь­кої­хартії­регіональ­них­мов­або­ мов­мен­шин­(1992­р.);­Ре­ко­мен­дації­1201­44­Пар­ла­ментсь­кої­Асам­б­леї­Ра­ди­Євро­ пи­що­до­тек­с­ту­до­дат­ко­во­го­про­то­ко­лу­до­Кон­венції­про­за­хист­прав­та­ос­нов­них­ сво­бод­лю­ди­ни­що­до­осіб,­які­на­ле­жать­до­національ­них­мен­шин­(1993­р.);­Рам­ ко­вої­кон­венції­Ра­ди­Євро­пи­про­за­хист­національ­них­мен­шин5.­ Ба­зо­вим­за­ко­ном,­який­ре­гу­лює­ви­ко­ри­с­тан­ня­мов­у­всіх­сфе­рах­суспільно­го­ жит­тя,­а­та­кож­виз­на­чає­мов­ну­політи­ку­в­Ук­раїні,­є­За­кон­Ук­раїнської­РСР­«Про­ мо­ви­в­Ук­раїнській­РСР»­(1989­р.)6,­нині­чин­ний­у­ре­дакції­від­1­квітня­2003­р.­ Ос­новні­за­вдан­ня­да­но­го­за­ко­ну­пе­релічені­у­пре­ам­булі,­се­ред­них:­ре­гу­лю­ван­ня­ суспільних­відно­син­у­сфері­роз­вит­ку­та­ви­ко­ри­с­тан­ня­ук­раїнської­мо­ви­та­інших­ мов,­яки­ми­ко­ри­с­тується­на­се­лен­ня­Ук­раїни;­охо­ро­на­кон­сти­туційних­прав­гро­ма­ дян­у­сфері­ви­ко­ри­с­тан­ня­мов­та­ін. Важ­ли­во­відзна­чи­ти­той­факт,­що­в­да­но­му­за­коні­особ­ли­ва­ува­га­приділяється­ за­хи­с­ту­ прав­ національ­них­ мен­шин,­ особ­ли­во­ тих,­ які­ ста­нов­лять­ більшість­ у­ регіонах­ком­пакт­но­го­про­жи­ван­ня.­В­ро­боті­дер­жав­них,­партійних,­гро­мадсь­ких­ ор­ганів,­підприємств,­ус­та­нов­і­ор­ганізацій,­роз­та­шо­ва­них­у­місцях­про­жи­ван­ня­ більшості­ гро­ма­дян­ інших­ національ­но­с­тей­ (міста,­ рай­о­ни,­ сільські­ і­ се­лищні­ Ра­ди,­сільські­на­се­лені­пунк­ти,­їх­су­купність),­мо­жуть­ви­ко­ри­с­то­ву­ва­тись­по­ряд­з­ ук­раїнською­ і­ їхні­ національні­ мо­ви.­ У­ разі,­ ко­ли­ гро­ма­дя­ни­ іншої­ національ­ ності,­ що­ ста­нов­лять­ більшість­ на­се­лен­ня­ за­зна­че­них­ адміністра­тив­но­те­ри­ торіаль­них­ оди­ниць,­ на­се­ле­них­ пунктів,­ не­ во­лодіють­ в­ на­леж­но­му­ об­сязі­ національ­ною­мо­вою­або­ко­ли­в­ме­жах­цих­адміністра­тив­но­те­ри­торіаль­них­оди­ ниць,­ на­се­ле­них­ пунктів­ ком­пакт­но­ про­жи­ває­ кілька­ національ­но­с­тей,­ жод­на­ з­ яких­ не­ ста­но­вить­ більшості­ на­се­лен­ня­ да­ної­ місце­вості,­ в­ ро­боті­ на­зва­них­ ор­ганів­і­ор­ганізацій­мо­же­ви­ко­ри­с­то­ву­ва­тись­ук­раїнська­мо­ва­або­мо­ва,­прий­ня­та­ для­всьо­го­на­се­лен­ня­(ст.­3).­Ця­нор­ма­крас­но­мов­но­свідчить­про­про­гре­сивність­ да­но­го­за­ко­но­дав­чо­го­ак­ту,­який­на­кілька­років­ви­пе­ре­див­ос­новні­міжна­род­но­ пра­вові­до­ку­мен­ти­у­даній­сфері.­ 761Юридичні і політичні науки За­га­лом­да­ний­за­ко­но­дав­чий­акт­ре­гу­лює­ду­ше­ши­ро­ке­ко­ло­пи­тань,­обов’яз­ ко­во­при­аналізі­да­но­го­За­ко­ну­слід­зга­да­ти­такі­йо­го­по­зи­ти­ви,­як­за­хист­мов­(ст.­ 8),­зо­к­ре­ма­га­ран­тується­не­до­пу­с­тимість­будь­яких­привілеїв­чи­об­ме­жень­прав­ осо­би­за­мов­ною­оз­на­кою,­не­при­пу­с­тимість­мов­ної­дис­кримінації.­До­по­зи­тивів­ За­ко­ну,­які­слід­збе­рег­ти­при­роз­робці­но­вої­версії,­та­кож­слід­відне­с­ти­ст.­18,­яка­ виз­на­чає,­що­су­до­чин­ст­во­в­Ук­раїнській­РСР­здійснюється­ук­раїнською­мо­вою,­ роль­і­зна­чен­ня­да­ної­нор­ми­важ­ко­пе­ре­оціни­ти,­особ­ли­во­з­ог­ля­ду­на­те,­що­во­на­ фак­тич­но­виз­на­чає­функціону­ван­ня­мов­у­сфері­су­до­чин­ст­ва.­Вод­но­час,­інте­ре­си­ гро­ма­дян,­що­не­во­лодіють­ук­раїнською­мо­вою­або­во­лодіють­нею­не­до­стат­нь­ою­ мірою­та­кож­бу­ли­вра­хо­вані­в­даній­нормі:­при­роз­гляді­в­су­дах­криміна­ль­них­і­ цивільних­справ­осо­бам,­які­бе­руть­участь­у­справі­ і­не­во­лодіють­мо­вою­су­до­ чин­ст­ва,­за­без­пе­чується­пра­во­оз­най­ом­лен­ня­з­ма­теріала­ми­спра­ви,­участь­у­су­до­ вих­діях­че­рез­пе­ре­кла­да­ча,­пра­во­ви­с­ту­па­ти­в­суді­рідною­мо­вою.­Слідчі­і­су­дові­ до­ку­мен­ти­вру­ча­ють­ся­осо­бам,­які­бе­руть­участь­у­справі,­на­їхню­ви­мо­гу,­в­пе­ре­ кладі­рідною­мо­вою­або­іншою­мо­вою,­якою­во­ни­во­лодіють.­ Де­таль­но­про­аналізу­вав­ши­За­кон­Ук­раїнської­РСР­«Про­мо­ви­в­Ук­раїнській­ РСР»,­ми­мо­же­мо­дійти­вис­нов­ку,­що­да­ний­за­кон­є­до­сить­вда­лим,­особ­ли­во­вра­ хо­ву­ю­чи­ті­істо­ричні­об­ста­ви­ни,­в­яких­він­був­роз­роб­ле­ний­та­прий­ня­тий.­Слід­ відзна­чи­ти­йо­го­про­гре­сивність,­ад­же­да­ний­За­кон­дійсно­ви­пе­ре­див­у­часі­ос­нові­ міжна­род­но­пра­вові­ ак­ти,­ що­ сто­су­ють­ся­ ре­гу­лю­ван­ня­ функціону­ван­ня­ мов,­ і­ ба­га­то­в­чо­му­і­нині­йо­го­нор­ми­є­ак­ту­аль­ни­ми.­Од­нак­за­кон,­прий­ня­тий­по­над­20­ років­то­му,­в­си­ту­ації,­ко­ли­СРСР­пе­ре­бу­вав­на­межі­роз­па­ду,­не­мо­же­у­по­вно­му­ об­сязі­ за­до­воль­ня­ти­ су­часні­ по­тре­би­ ук­раїнсько­го­ суспільства­ і­ повністю­ відповіда­ти­ви­мо­гам­у­сфері­роз­роб­ки­та­ре­алізації­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки.­ На­жаль,­нині­в­Ук­раїні­пи­тан­ня­ре­алізації­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки­є­пред­ме­ том­політич­них­спе­ку­ляцій,­що,­бе­зу­мов­но­за­ва­жає­об’єктивній­оцінці­та­тлу­ма­ чен­ню­за­ко­но­дав­чих­актів,­які­ре­гу­лю­ють­функціону­ван­ня­мов­в­Ук­раїні.­Особ­ли­ во­ це­ сто­сується­ тлу­ма­чен­ня­ міжна­род­но­пра­во­вих­ актів,­ ра­тифіко­ва­них­ Ук­раїною.­Мож­на­ го­во­ри­ти­про­ те,­що­про­аналізо­ва­ний­ за­кон,­дійсно,­ за­хи­щає­ інте­ре­си­всіх­національ­но­с­тей,­що­про­жи­ва­ють­на­те­ри­торії­Ук­раїни,­більше­то­го,­ в­ньо­му­не­ма­жод­ної­нор­ми,­яка­б­ре­аль­но­об­ме­жу­ва­ла­будь­які­національні­мен­ ши­ни­в­їх­пра­вах­на­ви­ко­ри­с­тан­ня­національ­ної­мо­ви.­Тож­фак­тич­но,­ко­ли­чуємо­ за­яви­про­не­обхідність­за­хи­с­ту­та­роз­вит­ку­регіональ­них­мов­та­за­про­ва­д­жен­ня­ «дво­мов­ності»,­мож­на­тільки­запідо­зри­ти,­що­під­«дво­мовністю»­ро­зуміють­мож­ ливість­не­зна­ти,­не­ви­ко­ри­с­то­ву­ва­ти­та­ігно­ру­ва­ти­обов’яз­ковість­ви­ко­ри­с­тан­ня­ дер­жав­ної­ук­раїнської­мо­ви.­Бе­зу­мов­но,­за­ко­но­дав­ст­во­про­мо­ви­по­тре­бує­вдо­с­ ко­на­лен­ня,­од­нак­за­ли­шається­відкри­тим­пи­тан­ня,­як­са­ме­во­но­бу­де­здійсню­ва­ ти­ся­і­яку­кінце­ву­ме­ту­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки­по­ста­вить­пе­ред­со­бою­су­час­ на­політич­на­еліта­Ук­раїни. Ва­го­мим­кро­ком­на­шля­ху­ за­без­пе­чен­ня­мов­них­прав­різних­етнічних­ груп,­ що­ про­жи­ва­ють­ на­ те­ри­торії­ Ук­раїни,­ бу­ло­ прий­нят­тя­ За­ко­ну­ Ук­раїни­ «Про­ національні­мен­ши­ни­в­Ук­раїні»­(1992­р.)7.­Зга­даємо­нор­ми­за­ко­ну,­що­без­по­се­ ред­ньо­сто­су­ють­ся­ре­гу­лю­ван­ня­ви­ко­ри­с­тан­ня­мов.­Так,­ст.­2­За­ко­ну­вка­зує:­«Гро­ ма­дя­ни­ Ук­раїни­ всіх­ національ­но­с­тей­ зо­бов'язані­ до­три­му­ва­ти­ Кон­сти­туції­ та­ за­конів­Ук­раїни,­ оберіга­ти­ її­ дер­жав­ний­ су­ве­ренітет­ і­ те­ри­торіаль­ну­ цілісність,­ по­ва­жа­ти­мо­ви,­ куль­ту­ри,­ тра­диції,­ зви­чаї,­ релігійну­ са­мо­бутність­ук­раїнсько­го­ на­ро­ду­та­всіх­національ­них­мен­шин».­Тоб­то­на­за­ко­но­дав­чо­му­рівні­закріпле­но­ укоріни­ти­прин­цип­по­ва­ги­до­прав­гро­ма­дян­не­за­леж­но­від­ їх­етнічно­го­по­хо­д­ 762 Держава і право • Випуск 49 жен­ня.­ Ст.­ 6­ За­ко­ну­ га­ран­тує­ всім­ національ­ним­мен­ши­нам­ пра­во­ на­ національ­но­ куль­тур­ну­ ав­то­номію,­ яка­ по­ля­гає­ у­ праві­ на­ «ко­ри­с­ту­ван­ня­ і­ на­вчан­ня­ рідною­ мо­вою­ чи­ вив­чен­ня­ рідної­ мо­ви­ в­ дер­жав­них­ на­вчаль­них­ за­кла­дах­ або­ че­рез­ національні­ куль­турні­ то­ва­ри­ст­ва,­ роз­ви­ток­національ­них­ куль­тур­них­ тра­дицій,­ ви­ко­ри­с­тан­ня­ національ­ної­ сим­воліки,­ відзна­чен­ня­ національ­них­ свят,­ сповіду­ ван­ня­своєї­релігії,­за­до­во­лен­ня­по­треб­у­літе­ра­турі,­ми­с­тецтві,­за­со­бах­ма­со­вої­ інфор­мації,­ство­рен­ня­національ­них­куль­тур­них­і­на­вчаль­них­за­кладів­та­будь­яку­ іншу­діяльність,­що­не­су­пе­ре­чить­чин­но­му­за­ко­но­дав­ст­ву».­Мо­же­мо­підкрес­ли­ти­ ши­ро­ку­сво­бо­ду,­на­да­ну­національ­ним­мен­ши­нам­для­за­до­во­лен­ня­своїх­куль­тур­ них­по­треб­у­мовній­сфері.­Ад­же­мож­ливість­на­вча­ти­ся­рідною­мо­вою­є­фак­тич­но­ за­со­бом­ збе­ре­жен­ня­ са­моіден­тифікації­ на­ро­ду,­ га­рантією­ йо­го­ збе­ре­жен­ня­ як­ унікаль­ної­соціокуль­тур­ної­оди­ниці­на­політичній­мапі­світу. Ви­щез­га­дані­ нор­ма­тив­но­пра­вові­ ак­ти,­ бе­зу­мов­но,­ є­ ос­но­во­по­лож­ни­ми­ у­ пи­танні­виз­на­чен­ня­ста­ту­су­і­за­сто­су­ван­ня­ук­раїнської­мо­ви­в­Ук­раїні,­од­нак­існує­ низ­ка­за­конів,­які­так­чи­інак­ше­сто­су­ють­ся­ре­гу­лю­ван­ня­мов­них­відно­син.­Так,­ пи­тан­ня­ви­ко­ри­с­тан­ня­ук­раїнської­мо­ви­по­ру­шується­у­ціло­му­ряді­за­конів­Ук­раї­ ни:­ «Про­ за­со­би­ ма­со­вої­ інфор­мації­ (пре­су)­ в­ Ук­раїні»­ (1992­ р.),­ «Про­ інфор­ мацію»­(1992,­но­ва­ре­дакція­2005­р.),­«Про­ста­тус­суддів»­(1992­р.),­«Про­те­ле­ба­ чен­ня­і­радіомов­лен­ня»(1994,­но­ва­ре­дакція­2010­р.),­«Про­освіту»(2006­р.),­«Про­ Кон­сти­туційний­ Суд­ Ук­раїни»­ (1996­ р.),­ «Про­ рек­ла­му»­ (1996,­ но­ва­ ре­дакція­ 2009­р.),­ «Про­ си­с­те­му­ Суспільно­го­ те­ле­ба­чен­ня­ і­ радіомов­лен­ня­ Ук­раїни»­ (1997­р.),­ «Про­ ви­дав­ни­чу­ спра­ву»­ (1997­ р.),­ «Про­ кіне­ма­то­графію»­ (1998­ р.),­ «Про­за­галь­ну­се­ред­ню­освіту»­(1999­р.),­«Про­місцеві­дер­жавні­адміністрації»­ (1999­р.),­«Про­ви­щу­освіту»­(2000­р.),­«Про­ге­о­графічні­на­зви»­(2005­р.),­«Про­ військо­вий­ обов’язок­ і­ військо­ву­ служ­бу»­ (2006­ р.),­ «Про­ Кабінет­ Міністрів­ України»­(2006­р.),­«Про­Ос­новні­за­са­ди­роз­вит­ку­інфор­маційно­го­суспільства­в­ Ук­раїні­на­2007–2015­ро­ки»­(2007­р.)­та­ін.­ От­же,­ос­нов­ний,­спільний­для­всіх­до­ку­ментів­не­долік­–­це­дек­ла­ра­тивність­ норм.­Ми­дійсно,­мо­же­мо­по­ба­чи­ти­дек­ла­ру­ван­ня­ук­раїнської­мо­ви­як­дер­жав­ної­ у­нор­мах­про­за­сто­су­ван­ня­ук­раїнської­мо­ви­у­різних­сфе­рах­суспільно­го­жит­тя,­ од­нак­для­ре­аль­но­го­на­бут­тя­ук­раїнською­мо­вою­ста­ту­су­дер­жав­ної­не­тільки­на­ па­пері,­а­й­у­ре­аль­но­му­житті,­не­обхідно­роз­ро­би­ти­і­за­про­ва­ди­ти­на­за­ко­но­дав­ чо­му­рівні­чіткі­ме­ханізми­кон­тро­лю­за­до­три­ман­ням­за­ко­но­дав­ст­ва­про­мо­ви,­а­ та­кож­ ме­ханізми­ при­тяг­нен­ня­ до­ юри­дич­ної­ відповідаль­ності­ осіб,­ вин­них­ у­ по­ру­шенні­за­ко­но­дав­ст­ва­про­мо­ви.­Доцільно­роз­г­ля­ну­ти­мож­ливість­ство­рен­ня­ си­с­те­ми­спеціалізо­ва­них­ор­ганів­дер­жав­ної­вла­ди,­які­б­здійсню­ва­ли­кон­троль­за­ ви­ко­нан­ням­чин­но­го­ за­ко­но­дав­ст­ва­про­мо­ви,­ а­ та­кож­бу­ли­наділені­ши­ро­ки­ми­ по­вно­ва­жен­ня­ми­що­до­ за­хи­с­ту­ та­ всебічно­го­ роз­вит­ку­ дер­жав­ної­мо­ви.­Досвід­ ство­рен­ня­та­ких­ор­ганів­мож­на­за­по­зи­чи­ти­у­Франції,­Німеч­чині,­Ру­мунії­та­ба­га­ ть­ох­інших­євро­пейсь­ких­дер­жа­вах.­Цей­досвід,­бе­зу­мов­но,­міг­би­спра­ви­ти­по­зи­ тив­ний­вплив­на­мов­ну­си­ту­ацію­в­Ук­раїні.­Ад­же­пра­вові­нор­ми­без­ефек­тив­ної­ си­с­те­ми­при­му­су­не­да­дуть­жод­но­го­ефек­ту. Та­кож­мож­на­го­во­ри­ти­про­те,­що­нор­ма­тив­но­пра­во­ва­ба­за­не­має­си­с­тем­но­ го­ха­рак­те­ру.­Це­зу­мов­ле­но­не­од­норідністю­нор­ма­тив­ної­ба­зи,­тоб­то­де­які­за­ко­ни­ по­різно­му­ре­гу­лю­ють­мов­не­пи­тан­ня,­що­на­прак­тиці­ спри­чи­няє­чи­ма­ло­труд­ нощів.­На­на­шу­дум­ку,­слід­ви­хо­ди­ти­з­то­го,­що­в­да­но­му­пи­танні­над­зви­чай­но­ 763Юридичні і політичні науки склад­но­знай­ти­ком­проміс­інте­ресів,­ад­же,­на­да­ю­чи­ши­рокі­га­рантії­ви­ко­ри­с­тан­ня­ мов­національ­них­мен­шин,­за­ко­но­да­вець­вод­но­час­ство­рює­певні­пе­ре­ду­мо­ви­для­ по­ру­шен­ня­ прав­ ук­раїнців­ як­ ти­туль­но­го­ ет­но­су,­ найбільшо­го­ за­ чи­сельністю.­ Зре­ш­тою­за­до­воль­ни­ти­по­тре­би­всіх­без­ви­нят­ку­національ­них­мен­шин­у­по­вно­ му­ об­сязі­ про­сто­ не­мож­ли­во,­ хо­ча­ до­ цьо­го­ потрібно­ праг­ну­ти.­ Тож,­ на­ на­шу­ дум­ку,­ за­ко­но­да­вець­ має­ йти­ шля­хом­ до­сяг­нен­ня­ мак­си­маль­ної­ суспільної­ ко­ристі,­тоб­то­за­без­пе­чен­ня­по­треб­най­шир­ших­верств­на­се­лен­ня.­ От­же,­по­пер­ше,­ук­раїнське­за­ко­но­дав­ст­во,­що­ре­гу­лює­сфе­ру­мов­них­відно­ син,­ по­тре­бує­ ко­дифікації,­ усу­нен­ня­ су­пе­реч­но­с­тей­ та­ розбіжно­с­тей.­По­дру­ге,­ оче­вид­на­ на­галь­на­ не­обхідність­ роз­роб­ки­ но­вої­ Кон­цепції­ дер­жав­ної­ мов­ної­ політи­ки­Ук­раїни.­Кон­цепція­схва­ле­на­Ука­зом­Пре­зи­ден­та­Ук­раїни­від­15­лю­то­го­ 2010­р.­№161/2010,­на­жаль,­ніко­ли­не­змо­же­ста­ти­дійо­вим­до­ку­мен­том,­оскільки­ фак­тич­но­ не­ містить­ жод­них­ чітких­ вказівок­ що­до­ на­прямів­ ре­фор­му­ван­ня­ ук­раїнсько­го­за­ко­но­дав­ст­ва­та­си­с­те­ми­дер­жав­но­го­уп­равління.­Кон­цепція­ста­ла­ чер­го­вим­до­ку­мен­том­з­на­бо­ром­гар­них­га­сел,­який­не­спо­ну­кає­до­жод­них­дій.­З­ ог­ля­ду­на­такі­серй­озні­не­доліки­мож­на­го­во­ри­ти­про­не­обхідність­роз­роб­ки­та­ на­уко­во­го­ обґрун­ту­ван­ня­ но­вої­ Кон­цепції­ дер­жав­ної­ мов­ної­ політи­ки­ Ук­раїни,­ яка­ б­ пе­ред­ба­ча­ла:­ 1)­ ком­плекс­ний­ підхід­ до­ вре­гу­лю­ван­ня­ ста­ту­су­ дер­жав­ної­ мо­ви­та­мов­національ­них­мен­шин;­2)­на­підставі­та­ко­го­ком­плекс­но­го­ба­чен­ня­ пе­релік­за­конів,­до­яких­не­обхідно­прий­ня­ти­(з­вказівкою­на­їх­ос­новні­цілі),­та­ пе­релік­вже­існу­ю­чих­в­які­не­обхідно­вне­сти­зміни;­3)­прий­нят­тя­За­ко­ну­Ук­раїни­ «Про­ра­тифікацію­Євро­пейсь­кої­Хартії­регіональ­них­мов­та­мов­мен­шин»­у­новій­ ре­дакції­та­з­пра­виль­ним­пе­ре­кла­дом­на­зви­хартії,­яка­б­чітко­впи­су­ва­ла­ся­у­роз­ роб­ле­ну­та­на­уко­во­обґрун­то­ва­ну­Кон­цепцію­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки­Ук­раїни.­ По­третє,­за­ко­но­дав­ча­ба­за­в­Ук­раїні,­що­ре­гу­лює­мовні­відно­си­ни,­є­за­старілою,­ не­спро­мож­на­відповіда­ти­на­всі­вик­ли­ки,­що­сто­ять­пе­ред­суспільством. Пра­вові­за­са­ди­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки­Ук­раїни­роз­гля­да­ли­ся­вітчиз­ня­ни­ ми­ на­уков­ця­ми­ в­ різних­ ас­пек­тах,­ од­нак­ і­ досі­ пер­спек­тив­ни­ми­ за­ли­ша­ють­ся­ досліджен­ня­ мож­ли­вих­ шляхів­ ре­фор­му­ван­ня­ та­ вдо­с­ко­на­лен­ня­ вітчиз­ня­но­го­ за­ко­но­дав­ст­ва,­що­ре­гу­лює­мовні­відно­си­ни,­роз­роб­ка­прак­тич­них­ре­ко­мен­дацій­ що­до­вдо­с­ко­на­лен­ня­за­ко­но­дав­ст­ва.­ 1.­Яло ва О.­До­пи­тан­ня­про­виз­на­чен­ня­по­нят­тя­«кон­сти­туційні­за­са­ди­(прин­ци­пи)­ мов­ної­політи­ки­в­Ук­раїні».­–­2008.­–­№­10.­–­С.­145­148.­2. Ло пу шинсь кий І.П.­Фор­му­ ван­ня­та­ре­алізація­дер­жав­ної­мов­ної­політи­ки­в­га­лузі­освіти­Ук­раїни:­Ав­то­реф.­дис.­­ д­ра­на­ук­ з­держ.­упр.­–­К.,­ 2008.­–С.­9­10.­3. Еле­к­трон­ний­ре­сурс­ //­Офіційний­сайт­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ук­раїни.­ Ре­жим­ до­сту­пу:­ http://zakon.rada.gov.ua/cgi­bin/laws/main. cgi?nreg­=v010p710­99//­да­та­10.09.2010р.­4.­Ло пу шинсь кий І.П.­Цит.­пра­ця.­–­С.­10.­5. Мов на си­ту­ація­ в­ Ук­раїні:­ між­ конфліктом­ і­ кон­сен­су­сом:­ Мо­но­графія­ /­ Май­бо­ро­да­ О.М.,­Шуль­га­М.І.,­Гор­ба­тен­ко­В.П.­та­ін.­–­К.:­ІПіЕНД­імені­І.Ф.­Ку­ра­са­НАН­Ук­раїни,­ 2008.­–­С.­158.­6. За кон­Ук­раїнської­РСР­«Про­мо­ви­в­Ук­раїнській­РСР»­ //­Відо­мості­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­УРСР.­ –­ 1989.­ –­До­да­ток­ до­№­45.­ –­Ст.­ 631.­7. За кон Ук­раїни­ «Про­ національні­мен­ши­ни­в­Ук­раїні»­//­Відо­мості­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ук­раїни.­–­1992.­–­№­36.­ –­Ст.­529. Розділ 10. Політичні науки Д.І. Грицяк. Правові засади державної мовної політики в україні