Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим

На основі аналізу законодавства України розглядається основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради АРК – сесія та її функціональне призначення....

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2010
1. Verfasser: Адельсеітова, А.Б.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2010
Schriftenreihe:Держава і право
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34695
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим / А.Б. Адельсеітова // Держава і право. — 2010. — Вип. 50. — С. 191-196. — Бібліогр.: 3 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-34695
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-346952025-02-10T00:10:59Z Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим Адельсеітова, А.Б. Конституційне право На основі аналізу законодавства України розглядається основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради АРК – сесія та її функціональне призначення. На основе анализа законодательства Украины рассматривается основная органи­зационно-правовая форма деятельности Верховной Ради АРК – сессия и ее функцио­нальное назначение. The article based on analysis of legislation of Ukraine is considered the main organiza­tional and legal form of the Supreme Council of the ARC – session and session’s functions. 2010 Article Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим / А.Б. Адельсеітова // Держава і право. — 2010. — Вип. 50. — С. 191-196. — Бібліогр.: 3 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34695 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Конституційне право
Конституційне право
spellingShingle Конституційне право
Конституційне право
Адельсеітова, А.Б.
Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим
Держава і право
description На основі аналізу законодавства України розглядається основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради АРК – сесія та її функціональне призначення.
format Article
author Адельсеітова, А.Б.
author_facet Адельсеітова, А.Б.
author_sort Адельсеітова, А.Б.
title Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим
title_short Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим
title_full Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим
title_fullStr Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим
title_full_unstemmed Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим
title_sort сесія як основна організаційно-правова форма діяльності верховної ради автономної республіки крим
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2010
topic_facet Конституційне право
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34695
citation_txt Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим / А.Б. Адельсеітова // Держава і право. — 2010. — Вип. 50. — С. 191-196. — Бібліогр.: 3 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT adelʹseítovaab sesíââkosnovnaorganízacíinopravovaformadíâlʹnostíverhovnoíradiavtonomnoírespublíkikrim
first_indexed 2025-12-02T01:43:28Z
last_indexed 2025-12-02T01:43:28Z
_version_ 1850358955450040320
fulltext А. Б. АДЕЛЬСЕІТОВА. СЕСІЯ ЯК ОСНОВНА ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВА ФОРМА ДІЯЛЬНОСТІ ВЕРХОВНОЇ РАДИ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ На ос нові аналізу за ко но дав ст ва Ук раїни роз гля дається ос нов на ор ганізаційно­пра­ во ва фор ма діяль ності Вер хов ної Ра ди АРК – сесія та її функціональ не при зна чен ня. Клю чові сло ва: сесія, ор ганізаційно­пра во ва фор ма, Вер хов на Ра да АРК. На ос но ве ана ли за за ко но да тель ст ва Ук ра и ны рас сма т ри ва ет ся ос нов ная ор га ни­ за ци он но­пра во вая фор ма де я тель но с ти Вер хов ной Ра ди АРК – сес сия и ее функ ци о­ наль ное на зна че ние. Клю че вые сло ва: сес сия, ор га ни за ци он но­пра во вая фор ма, Вер хов ная Ра да АРК. The article based on analysis of legislation of Ukraine is considered the main organiza­ tional and legal form of the Supreme Council of the ARC – session and session’s functions. Key words: session, organizational and legal form, the Supreme Council of the ARC. Важ­ли­вим­ на­пря­мом­ досліджен­ня­ діяль­ності­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­ Крим­ (АРК)­ є­ аналіз­ ос­нов­ної­ фор­ми­ діяль­ності­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ –­ сесії.­ В­ Ук­раїні­ пи­тан­ня­ форм­ діяль­ності­ пред­став­ниць­ких­ ор­ганів­ у­ то­му­ чи­ іншо­му­ас­пекті­досліджу­ва­ли­ся­в­пра­цях­В.І.­Бор­де­ню­ка,­А.М.­Ко­лодія,­О.Л.­Ко­пи­ лен­ка,­М.І.­Корнієнка,­В.Ф.­По­горілка,­О.Ф.­Фриць­ко­го­та­ін.­ Од­нак,­пи­тан­ня­досліджу­ван­ня сесії­як­ос­нов­ної­ор­ганізаційно­пра­во­вої­фор­ ми­ діяль­ності­Вер­хов­ної­ Ра­ди­Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­Крим­по­тре­бу­ють­ більш­ де­таль­но­го­аналізу.­Ме­тою­цієї­статті­є­висвітлен­ня­по­нят­тя­«сесії»,­як­ос­нов­ної­ ор­ганізаційно­пра­во­вої­фор­ми­діяль­ності­Вер­хов­ної­ Ра­ди­АРК,­шля­хом­ аналізу­ за­ко­но­дав­ст­ва­Ук­раїни­та­прак­тич­ної­діяль­ності­Вер­хов­ної­Ра­ди­Кри­му. Се­ред­ форм­ діяль­ності­ будь­яко­го­ пред­став­ниць­ко­го­ ор­га­ну­ провідне­ місце­ на­ле­жить­сесії­(від­лат.­sessio­–­сидіння,­засідан­ня),­яка­в­літе­ра­турі­виз­на­чається­ як­ ор­ганізаційно­пра­во­ва­фор­ма­ періодич­ної­ ро­бо­ти­ пред­став­ниць­ко­го­ ор­га­ну1.­ Та­кий­ха­рак­тер­ро­бо­ти­пред­став­ниць­ко­го­ор­га­ну­ав­то­номії­відо­б­ра­же­ний­у­ча­с­ тині­першій­статті­25­Кон­сти­туції­АРК,­згідно­з­якою­діяльність­Вер­хов­ної­Ра­ди­ АРК­ здійснюється­ сесійно­ і­ скла­дається­ з­ пле­нар­них­ засідань­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­та­засідань­її­ор­ганів.­В­про­цесі­про­ве­ден­ня­та­ких­ засідань­ви­яв­ля­ють­ся­ос­новні­оз­на­ки­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК­як­пред­став­ниць­ко­го­ ор­га­ну­ав­то­номії.­Крім­то­го,­однією­з­ха­рак­те­ри­с­тик­за­зна­че­ної­фор­ми­діяль­ності­ є­те,­що­во­на­відбу­вається­про­тя­гом­од­но­го­або­декількох­(за­леж­но­від­ви­ду­сесії)­ послідо­вних­засідань­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­та­її­ор­ганів,­ об’єдна­них­спільним­для­них­по­ряд­ком­ден­ним,­на­що­незмінно­на­го­ло­шу­ва­ло­ся­ в­літе­ра­турі.­ Ос­нов­не­ функціональ­не­ при­зна­чен­ня­ сесій­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ АРК­ по­ля­гає­ в­ то­му,­що­са­ме­на­сесії­вирішу­ють­ся­ос­новні­пи­тан­ня,­відне­сені­до­її­по­вно­ва­жень.­ Зо­к­ре­ма,­ до­ ос­нов­них­ функцій­ сесії­ мож­на­ відне­с­ти:­ фор­му­ван­ня­ уря­ду­ ав­то­ номії­–­Ра­ди­Міністрів­АРК;­вирішен­ня­пи­тань­ор­ганізації­ро­бо­ти­са­мої­Вер­хов­ ної­ Ра­ди­ (об­ран­ня­ го­ло­ви­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ АРК­ та­ йо­го­ за­ступ­ників­ ство­рен­ня­ постійних­ та­ тим­ча­со­вих­ комісій),­ прий­нят­тя­ рішень­ з­ най­важ­ливіших­ пи­тань­ 191Юридичні і політичні науки ©­ АДЕЛЬ СЕІТО ВА Ай сель Бек мам бетівна­ –­ кан­ди­дат­ юри­дич­них­ на­ук,­ до­цент­ Кримсь­ко­го­еко­номічно­го­інсти­ту­ту­Київсько­го­національ­но­го­еко­номічно­го­універ­си­ те­ту­ім.­В.­Ге­ть­ма­на соціаль­но­еко­номічно­го­і­куль­тур­но­го­роз­вит­ку­ав­то­номії;­здійснен­ня­відповідно­ го­ кон­тро­лю.­ Інте­г­ру­ю­чи­ ос­нові­ по­ло­жен­ня­ Кон­сти­туції­ АРК,­ які­ виз­на­ча­ють­ пра­во­вий­ста­тус­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК,­сесію­мож­на­виз­на­чи­ти­як­за­гальні­збо­ри­ де­пу­татів­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ АРК,­ що­ періодич­но­ скли­ка­ють­ся­ у­ вста­нов­ле­но­му­ за­ко­но­дав­ст­вом­ по­ряд­ку­ для­ пред­став­ництва­ інте­ресів­ на­се­лен­ня­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­Крим­та­роз­гля­ду­і­вирішен­ня­най­важ­ливіших­пи­тань­соціаль­но­еко­ номічно­го­та­куль­тур­но­го­роз­вит­ку­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим,­відне­се­них­до­ відан­ня­пред­став­ниць­ко­го­ор­га­ну­ав­то­номії­Кон­сти­туцією­Ук­раїни,­Кон­сти­туцією­ АРК­та­інши­ми­за­ко­на­ми­Ук­раїни. По­ря­док­ ор­ганізації­ та­ про­ве­ден­ня­ сесій­Вер­хов­ної­ ра­ди­АРК­ виз­на­чається­ Кон­сти­туцією­Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­Крим2,­ За­ко­ном­Ук­раїни­ «Про­Вер­хов­ну­ Ра­ду­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­ Крим»3,­ а­ та­кож­ нор­ма­тив­но­пра­во­ви­ми­ ак­та­ми­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­ Крим,­ що­ вста­нов­лю­ють­ пра­ва­ та­ обов’яз­ки­ де­пу­татів,­ як­ членів­ пред­став­ниць­ко­го­ ор­га­ну­ ав­то­номії,­ а­ та­кож­ її­ ор­ганів­(Пре­зидії,­постійних­і­тим­ча­со­вих­комісій­то­що).­ Відповідно­до­Кон­сти­туції­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­сесії­Вер­хов­ної­Ра­ди­ АРК­ за­ ча­сом­ про­ве­ден­ня­ поділя­ють­ся­ на­ пер­шу,­ чер­гові­ та­ по­за­чер­гові.­ Відповідно­до­цієї­ кла­сифікації­ здійснюється­роз­поділ­пи­тань,­що­на­ле­жать­до­ роз­гля­ду­ пред­став­ниць­ко­го­ ор­га­ну­ ав­то­номії.­При­ цьо­му­ се­ред­ цих­ видів­ сесій­ клю­чо­ва­роль­на­ле­жить­першій­сесії,­на­якій­за­змістом­статті­26­Кон­сти­туції­АРК­ вирішу­ють­ся­клю­чові­пи­тан­ня­фор­му­ван­ня­уря­ду­ав­то­номії­–­Ра­ди­міністрів­АРК­ та­ інші­ор­ганізаційні­пи­тан­ня­діяль­ності­са­мої­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК.­В­ча­с­тині,­ що­сто­сується­ор­ганізації­ро­бо­ти­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК­на­її­першій­сесії­вирішу­ ють­ся­ на­сам­пе­ред:­ пи­тан­ня­ об­ран­ня­ Го­ло­ви­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­ публіки­Крим,­йо­го­пер­шо­го­ за­ступ­ни­ка­ і­ за­ступ­ни­ка;­ ут­во­рен­ня­Пре­зидії­Вер­ хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим,­постійних­і­тим­ча­со­вих­комісій­Вер­ хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим,­об­ран­ня­голів­постійних­і­тим­ча­со­вих­ комісій;­ ут­во­рен­ня­ Ра­хун­ко­вої­ па­ла­ти­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­ Крим­та­при­зна­чен­ня­на­по­са­ду­го­ло­ви­Ра­хун­ко­вої­па­ла­ти­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК;­ ут­во­рен­ня­ апа­ра­ту­Вер­хов­ної­ Ра­ди­АРК,­ за­твер­д­жен­ня­йо­го­ струк­ту­ри,­ чи­сель­ ності­і­ко­ш­то­ри­су­ви­т­рат­на­йо­го­ут­ри­ман­ня;­виз­на­чен­ня­по­ряд­ку­ор­ганізації­та­ діяль­ності­ апа­ра­ту;­при­зна­чен­ня­на­по­са­ди­керівни­ка­Се­к­ре­таріату­ і­ ке­ру­ю­чо­го­ спра­ва­ми­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим.­Са­ме­то­му­пер­шу­сесію­ мож­на­ виз­на­чи­ти­ як­ ор­ганізаційну,­ тоб­то­ ус­та­нов­чу,­ хо­ча­ такі­ пи­тан­ня­ мо­жуть­ вирішу­ва­ти­ся­уп­ро­довж­всіє­ка­денції­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК. З­ог­ля­ду­на­це­за­ко­но­дав­ст­вом­Ук­раїни­вста­нов­ле­ний­строк,­про­тя­гом­яко­го­ Вер­хов­на­Ра­да­АРК­зо­бов’яза­на­зібра­ти­ся­на­пер­шу­сесію.­Раніше­цей­строк­був­ вста­нов­ле­ний­у­ча­с­тині­першій­статті­5­Рег­ла­мен­ту,­в­яко­му­бу­ло­виз­на­че­но,­що­ пер­ша­ сесія­Вер хов ної Ра ди Ав то ном ної Ре с публіки Крим скли кається її Пре­ зидією по пе ред нь о го скли кан ня не пізніше ніж на трид ця тий день після об ран ня не менш 2/3 від за галь но го скла ду. Од нак у зв’яз ку з прий нят тям Кон сти туції АРК зга да не по ло жен ня бу ло ви клю че не з Рег ла мен ту Вер хов ної Ра ди Ав то ном­ ної Ре с публіки Крим. Те­пер­відповідно­до­ча­с­ти­ни­дру­гої­ статті­25­Кон­сти­туції­ АРК­Вер­хов­на­Ра­да­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­зби­рається­на­пер шу сесію не пізніше ніж на трид ця тий день після об ран ня не мен ше двох тре тин від вста­ нов ле ної кількості де пу татів. Ха­рак­те­ри­зу­ю­чи­діяльність­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК,­на­на­шу­дум­ку,­у­пер­шу­чер­ гу­ не­обхідно­ опи­са­ти­ за­гальні­ ха­рак­те­ри­с­ти­ки,­ що­ при­та­манні­ сесії­ як­ 192 Держава і право • Випуск 50 ор­ганізаційно­пра­вовій­формі­діяль­ності­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­ Крим.­ Зо­к­ре­ма,­ відповідальність­ за­ підго­тов­ку­ сесій­ пред­став­ниць­ко­го­ ор­га­ну­ ав­то­номії­ по­кла­дається­ на­ Пре­зидію­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­ Крим,­що­скли­кає­пред­став­ниць­кий­ор­ган­ав­то­номії­на­сесії,­го­тує­про­ект­по­ряд­ ку­ден­но­го,­за­без­пе­чує­підго­тов­ку­до­сесій­пи­тань­по­ряд­ку­ден­но­го,­ор­ганізо­вує­ участь­ де­пу­татів,­ гро­мадсь­кості­ в­ підго­товчій­ ро­боті,­ ке­рує­ ор­ганізаційно­ технічним­за­без­пе­чен­ням­сесій. Що­ж­сто­сується­чер­го­вих­сесій­Вер­хов­ної­Ра­ди,­то­за­змістом­ча­с­тині­пер­шої­ статті­31­Кон­сти­туції­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­во­ни­скли­ка­ють­ся­Пре­зидією­ Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК,­яка­ор­ганізує­їх­підго­тов­ку­та­фор­мує­про­ект­по­ряд­ку­ден­ но­го­і­вно­сить­йо­го­на­за­твер­д­жен­ня­сесії­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­ Крим.­При­цьо­му­пи­тан­ня­періодич­ності­про­ве­ден­ня­чер­го­вих­сесій­за­ли­ши­ло­ся­ по­за­ ме­жа­ми­ за­ко­но­дав­чо­го­ ре­гу­лю­ван­ня.­ Це­ пи­тан­ня­ чо­мусь­ вирішується­ на­ підза­кон­но­му­рівні­–­в­Рег­ла­менті­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК.­Зо­к­ре­ма,­в­ньо­му­виз­на­ че­но,­що­чер­гові­сесії­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК­про­во­дять­ся:­вес­ня­на­–­із­лю­то­го­по­ чер­вень;­осіння­–­з­ве­рес­ня­по­гру­день.­З­ог­ля­ду­на­важ­ливість­сесії­як­ос­нов­ної­ ор­ганізаційно­пра­во­вої­ фор­ми­ діяль­ності­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­АРК­ періодичність­ її­ скли­кан­ня­має­бу­ти­виз­на­че­на­в­Кон­сти­туції­АРК,­ а­не­в­Рег­ла­менті­Вер­хов­ної­ Ра­ди.­ При­кла­дом­ розв’язан­ня­ цієї­ про­бле­ми­ мо­же­ бу­ти­ відповідне­ по­ло­жен­ня­ статті­46­За­ко­ну­«Про­місце­ве­са­мо­вря­ду­ван­ня­в­Ук­раїні»,­за­змістом­яко­го­чер­ гові­сесії­відповідних­місце­вих­рад­ма­ють­скли­ка­ти­ся­в­міру­не­обхідності,­але­не­ мен­ше­од­но­го­ра­зу­на­квар­тал. Як­за­зна­ча­ло­ся­ви­ще,­Вер­хов­на­Ра­да­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­мо­же­зби­ ра­ти­ся­і­на­по­за­чер­го­ву­сесію,­яка,­на­відміну­від­чер­го­вих,­скли­кається­не­Пре­ зидією­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК,­а­Го­ло­вою­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­ Крим.­ При­цьо­му­Кон­сти­туція­не­містить­відповіді­на­пи­тан­ня,­хто­са­ме­має­пра­во­ ініціюва­ти­скли­кан­ня­по­за­чер­го­вої­сесії­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК­і­в­який­са­ме­термін­ во­на­по­вин­на­бу­ти­скли­ка­на.­Ці­пи­тан­ня­не­од­но­знач­но­вирішені­у­відповідно­му­ Рег­ла­менті. Про­те,­ на­ на­шу­ дум­ку,­ такі­ пи­тан­ня­ма­ють­ вирішу­ва­ти­ся­ на­ за­ко­но­дав­чо­му­ рівні,­як­це,­приміром,­пе­ред­ба­че­но­За­ко­ном­Ук­раїни­«Про­місце­ве­са­мо­вря­ду­ван­ ня­в­Ук­раїні».­Не­виріше­но­в­Кон­сти­туції­АРК­і­пи­тан­ня­про­по­ря­док­скли­кан­ня­ сесій­у­разі­відмо­ви­Пре­зидії­або­Го­ло­ви­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК­скли­ка­ти­чер­го­ву­ або­по­за­чер­го­ву­сесію.­У­зв’яз­ку­з­цим,­доцільно­пе­ред­ба­чи­ти­в­Кон­сти­туції­АРК­ або­За­коні­Ук­раїни­«Про­Вер­хов­ну­Ра­ду­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим»­по­ло­жен­ ня,­ за­ яким­сесія­Вер­хов­ної­Ра­ди­АРК­має­бу­ти­ скли­ка­на­ за­ ініціати­вою­однієї­ тре­ти­ни­де­пу­татів­від­їх­за­галь­ної­кількості,­а­та­кож­за­ви­мо­гою­трьох­постійних­ комісій,­а­та­кож­Ра­ди­міністрів­АРК.­ На­ступ­ним­ета­пом­ є­підго­товчі­ ро­бо­ти­до­ сесії­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­Крим.­За­гальні­на­пря­ми­да­ної­ро­бо­ти­вклю­ча­ють:­а)­вибір­пи­тань,­що­ ви­но­сять­ся­на­сесію,­їх­підго­тов­ка­і­скла­дан­ня­відповідних­до­ку­ментів;­б)­за­лу­ чен­ня­де­пу­татів­та­на­се­лен­ня­ав­то­номії­до­підго­тов­ки­пи­тань,­вив­чен­ня­гро­мадсь­ кої­ дум­ки;­ в)­ про­ве­ден­ня­ ор­ганізаційно­технічних­ за­ходів:­ повідо­млен­ня­ де­пу­ татів­і­на­се­лен­ня,­ма­теріаль­но­фінан­со­ве­за­без­пе­чен­ня­сесій­то­що. У­Рег­ла­менті­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­закріплені­пи­тан­ ня,­що­ви­но­сять­ся­на­роз­гляд­під­час­ор­ганізаційно­го­пле­нар­но­го­засідан­ня.­Цей­ пе­релік­ та­ йо­го­ послідовність­ є­ обов’яз­ко­ви­ми,­ оскільки­ ли­ше­ при­ розв’язанні­ 193Юридичні і політичні науки всіх­ пи­тань­ (що­ у­ ньо­му­ за­зна­чені)­ згідно­ чер­го­вості,­ мож­ли­ва­ в­ по­даль­шо­му­ ефек­тив­на­ро­бо­та­пред­став­ниць­ко­го­ор­га­ну­ав­то­номії.­ Ре­зуль­та­том­ вив­чен­ня­ пи­тань­ у­ про­цесі­ підго­тов­чої­ ро­бо­ти­ мо­жуть­ бу­ти­ до­повіді,­ співдо­повіді,­ довідко­во­аналітичні­ і­ інфор­маційні­ ма­теріали,­ про­ек­ти­ відповідних­ актів­Вер­хов­ної­ Ра­ди­Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­Крим.­У­ до­повідях­ і­ співдо­повідях­уза­галь­ню­ють­ся­зібрані­в­ре­зуль­таті­підго­тов­чої­ро­бо­ти­ма­теріали­ та­інфор­мація­про­стан­справ.­За­зна­че­на­інфор­мація­по­вин­на­ске­ру­ва­ти­весь­хід­ об­го­во­рен­ня­пи­тан­ня­під­час­йо­го­роз­гля­ду,­обґрун­ту­ва­ти­за­хо­ди,­за­про­по­но­вані­в­ про­екті­рішен­ня­то­що.­ Важ­ли­ве­ зна­чен­ня­ для­ успішно­го­ про­ве­ден­ня­ сесії­ ма­ють­ ор­ганізаційно­ технічні­ за­хо­ди:­ сповіщен­ня­ де­пу­татів­ про­ час­ скли­кан­ня­ і­ місце­ про­ве­ден­ня­ сесії;­про­пи­тан­ня,­що­вно­сять­ся­на­її­роз­гляд;­за­без­пе­чен­ня­де­пу­татів­не­обхідни­ ми­ма­теріала­ми­з­цих­пи­тань­та­ін.­Скла­до­вою­цих­за­ходів­є­обов’язок­Вер­хов­ної­ Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­на­да­ва­ти­де­пу­та­там­підго­товчі­ма­теріали,­до­ яких­ на­ле­жать­ про­ек­ти­ нор­ма­тив­но­пра­во­вих­ актів­ та­ інших­ актів,­ до­повіді,­ співдо­повіді­або­їх­те­зи,­різні­інфор­маційно­довідкові­ма­теріали­(на­при­клад,­біог­ рафічні­відо­мості­про­кан­ди­датів­на­по­са­ди­в­ор­га­ни­уп­равління,­що­підля­га­ють­ за­твер­д­жен­ню­Вер­хов­ною­Ра­дою­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим).­ У­підго­товці­ сесій­бе­руть­участь­крім­Пре­зидії­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­Крим­постійні­комісії­і­де­пу­та­ти­пред­став­ниць­ко­го­ор­га­ну­ав­то­номії,­ Ра­да­міністрів­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим,­ інші­ре­с­публіканські­ор­га­ни­АРК,­ ор­га­ни­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня,­гро­мадські­ор­ганізації.­ Зо­к­ре­ма,­тор­ка­ю­чись­пи­тан­ня­підго­тов­чої­ро­бо­ти­де­пу­та­та­пред­став­ниць­ко­го­ ор­га­ну­ав­то­номії­до­сесії,­тре­ба­за­зна­чи­ти,­що­зга­да­на­ро­бо­та­бу­ває­двох­видів:­а)­ участь­у­підго­товці­до­сесії­як­чле­на­Пре­зидії­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав то ном ної Ре с­ публіки Крим,­ постійної­ або­ тим­ча­со­вої­ комісії­ пред­став­ниць­ко­го­ ор­га­ну­ ав­то­ номії;­ вив­чен­ня,­ пе­ревірка­ ро­бо­ти­ дер­жав­них­ ор­ганів,­ підприємств,­ ус­та­нов,­ ор­ганізацій­за­до­ру­чен­ням­Пре­зидії­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав то ном ної Ре с публіки Крим­ і­на­дан­ня­своїх­вис­новків,­про­по­зицій;­б)­осо­би­с­та­підго­тов­ка­до­сесії;­знай­ом­ст­ во­з­пи­тан­ня­ми,­що­вно­сять­ся­Пре­зидією­на­роз­гляд­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­ Крим­ та­ ма­теріала­ми,­ що­ пред­став­ля­ють­ся.­ Де­пу­тат­ та­кож­ зустрічається­ з­ ви­бор­ця­ми,­ тру­до­ви­ми­ ко­лек­ти­ва­ми,­ пред­став­ни­ка­ми­ гро­мадсь­ ких­ ор­ганізацій,­ керівни­ка­ми­ місце­вих­ рад,­ роз­та­шо­ва­них­ на­ те­ри­торії­ йо­го­ ви­бор­чо­го­ ок­ру­гу,­ дізнається­ їх­ дум­ки.­ Це­ дає­ мож­ливість­ вив­чи­ти­ став­лен­ня­ на­се­лен­ня­до­пи­тань,­що­ви­но­сять­ся­на­роз­гляд­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­ публіки­Крим,­взя­ти­ак­тив­ну­участь­в­їх­об­го­во­ренні,­вне­сти­обґрун­то­вані­про­по­ зиції­до­про­ек­ту­ак­ту­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим. На­ступ­ною­ стадією­ є­ без­по­се­реднє­ про­ве­ден­ня­ сесії­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­Ав­то­ ном­ної­ Ре­с­публіки­ Крим.­ Відповідно­ до­ Кон­сти­туції­ АРК­ та­ ча­с­ти­ни­ пер­шої­ статті­ 12­ Рег­ла­мен­ту­ пред­став­ниць­ко­го­ ор­га­ну­ ав­то­номії­ сесія­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­скла­дається­з­пле­нар­них­засідань­Вер­хов­ної­Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­i­засідань­її­ор­ганів.­Пле­нарні­засідан­ня­Вер­хов­ної­ Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­про­во­дять­ся­в­се­ре­ду,­чет­вер,­п’ят­ни­цю­кож­ но­го­тре­ть­о­го­тиж­ня­(пле­нар­но­го­тиж­ня)­міся­ця.­Чер­гові­засідан­ня­Пре­зидії­Вер­ хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­про­во­дять­ся­у­вівто­рок­кож­но­го­пер­ шо­го­ тиж­ня­міся­ця.­По­за­чер­гові­ засідан­ня­Пре­зидії­ скли­ка­ють­ся­Го­ло­вою­Вер­ хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­або­за­йо­го­до­ру­чен­ням­йо­го­за­ступ­ни­ ка­ми­в­міру­не­обхідності.­ 194 Держава і право • Випуск 50 За­ко­но­дав­ст­вом­вста­нов­ле­ний­пев­ний­по­ря­док­про­ве­ден­ня­сесій,­який­по­кли­ ка­ний­га­ран­ту­ва­ти­ак­тивність­і­вільне­ви­ра­жен­ня­ду­мок­і­волі­де­пу­татів,­з­ура­ху­ ван­ням­інте­ресів­ви­борців,­гро­мадсь­кої­дум­ки,­по­вно­ту­і­всебічність­об­го­во­рен­ня­ пи­тань,­вне­се­них­на­роз­гляд­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим,­прий­ нят­тя­оп­ти­маль­них­рішень.­Важ ли вою умо вою відкрит тя і про ве ден ня пле нар но­ го засідан ня є на явність кво ру му для йо го про ве ден ня, а са ме при сутність більше по ло ви ни де пу татів від за галь но го скла ду Вер хов ної Ра ди Ав то ном ної Ре с публіки Крим. Вер­хов­на­ Ра­да­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­ Крим­ за­твер­д­жує­ по­ря­док­ ден­ний­ сесії,­про­ект­якої­за­чи­тується­го­ло­ву­ю­чим.­Існує­пев­на­про­це­ду­ра­роз­гля­ду­Вер­ хов­ною­Ра­дою­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­пи­тань­по­ряд­ку­ден­но­го,­що­вклю­ чає­в­се­бе­такі­скла­дові:­за­слу­хо­ву­ван­ня­до­повідей­і­співдо­повідей,­а­у­ви­пад­ках­ ко­ли­до­повідь­не­пе­ред­ба­че­на­–­ви­с­тупів­де­пу­татів,­що­бра­ли­участь­в­підго­товці­ пи­тан­ня;­об­го­во­рен­ня­про­ек­ту­рішен­ня;­прий­нят­тя­рішен­ня. Як­пра­ви­ло,­ роз­гляд­пи­тан­ня­на­ сесії­ по­чи­нається­ з­ до­повіді,­ повідо­млен­ня­ або­інфор­мації.­У­до­повіді,­співдо­повіді,­повідо­мленні­або­інфор­мації­обґрун­то­ вується­не­обхідність­розв’язан­ня­пред­став­ниць­ким­ор­га­ном­ав­то­номії­по­став­ле­ но­го­пи­тан­ня,­дається­аналіз­да­ної­про­бле­ми,­вис­лов­лю­ють­ся­ос­новні­по­ло­жен­ня­ про­ек­ту­рішен­ня­або­дається­всебічна­ха­рак­те­ри­с­ти­ка­і­оцінка­діяль­ності­ор­га­ну,­ по­са­до­вої­осо­би,­що­звітується­пе­ред­Вер­хов­ною­Ра­дою­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­ Крим.­ На­на­шу­дум­ку,­співдо­повіді,­ з­яки­ми­ви­с­ту­па­ють­го­ло­вним­чи­ном­постійні­ комісії­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­ Крим,­ за­без­пе­чу­ють­ глиб­ший­ аналіз­ ста­ну­ справ,­ за­про­по­но­ва­них­ за­ходів.­Ме­та­ співдо­повіді­ по­ля­гає­ в­ то­му,­ щоб­ до­пов­ни­ти­ до­повідь,­ пе­ре­дусім,­ кри­тич­ни­ми­ оцінка­ми,­ усу­ну­ти­ мож­ли­ву­ од­нобічність,­відомчість­у­підході­до­пи­тан­ня,­роз­кри­ти­не­доліки,­які­не­знай­ш­ли­ відо­б­ра­жен­ня­в­до­повіді,­по­ста­ви­ти­на­об­го­во­рен­ня­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­Крим­кон­кретні­про­по­зиції,­що­ви­роб­лені­комісією.­Підго­тов­ка­та­ких­ співдо­повідей­ –­ важ­ли­ва­ фор­ма­ де­пу­татсь­ко­го­ кон­тро­лю­ за­ си­ту­ацією­ у­ відповідних­сфе­рах­суспільно­го­жит­тя­і­ра­зом­з­тим­засіб­ак­тив­ної­і­без­по­се­ред­ ньої­ участі­ де­пу­татів­ у­ ви­роб­ленні­ рішень­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ав­то­ном­ної­ Ре­с­ публіки­Крим.­Ро­бо­та­комісій­в­період­сесії­пред­став­ниць­ко­го­ор­га­ну­ав­то­номії­ дає­змо­гу­у­кілька­разів­збільшу­ва­ти­чис­ло­де­пу­татсь­ких­ви­с­тупів­з­пи­тан­ня,­що­ об­го­во­рюється­Вер­хов­ною­Ра­дою­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим,­точніше­вра­хо­ ву­ва­ти­дум­ки­де­пу­татів,­зна­хо­ди­ти­в­не­обхідних­ви­пад­ках­аль­тер­на­тивні­рішен­ня.­ Відповідаль­ною­стадією­вирішен­ня­пи­тань­на­сесії­є­де­ба­ти.­Ак­тивність­де­пу­ татів,­ гос­тро­та­ і­кон­кретність­кри­ти­ки,­обґрун­то­ваність­про­по­зицій,­що­ви­су­ва­ ють­ся­–­ все­це­ за­без­пе­чує­ ефек­тивність­діяль­ності­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­ Ре­с­публіки­Крим,­якість­прий­ня­тих­рішень.­Для­ви­с­тупів­у­де­ба­тах­відво­дить­ся­ не­ більше­ 1­ го­ди­ни. Крім­ то­го,­ для­ більш­ по­вно­го­ ви­яв­лен­ня­ дум­ки­ де­пу­татів­ що­до­об­го­во­рю­ва­но­го­пи­тан­ня­Вер­хов­на­Ра­да­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­мо­же­ ого­ло­си­ти­ пе­ре­рву­ в­ ро­боті­ сесії­ для­ про­дов­жен­ня­ об­го­во­рен­ня­ пи­тан­ня­ на­ засідан­нях­постійних­комісій­або­спеціаль­но­ство­ре­ної­комісії.­Вис­нов­ки­і­про­по­ зиції­комісій­до­повіда­ють­ся­їх­го­ло­ва­ми­або­упов­но­ва­же­ни­ми­на­те­осо­ба­ми­Вер­ хов­ної­Ра­ди­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­на­про­дов­же­но­му­засіданні. Після­до­повідей,­співдо­повідей­та­в­ході­де­батів­де­пу­та­ти­в­усній­або­пись­ мовій­формі­ став­лять­ різні­ за­пи­тан­ня,­що­ ад­ре­су­ють­ся­ го­ло­ву­ю­чо­му,­ до­повіда­ чам,­ співдо­повіда­чам,­ керівни­кам­ підкон­т­роль­них­ Вер­ховній­ Раді­ Ав­то­ном­ної­ 195Юридичні і політичні науки Ре­с­публіки­ Крим­ ор­ганів.­ Осо­би,­ яким­ по­став­лені­ за­пи­тан­ня,­ зо­бов’язані­ да­ти­ де­пу­та­там­публічну­відповідь­на­сесії.­У­по­ряд­ку­ро­бо­ти­сесії­мо­же­бу­ти­відве­де­ но­ спеціаль­ний­час­ для­ де­пу­татсь­ких­ за­пи­тань­ і­ відповідей­на­них,­ на­при­клад,­ після­то­го,­як­по­ря­док­ден­ний­сесії­бу­де­ви­чер­па­ний.­За­зна­че­на­прак­ти­ка­слу­жить­ однією­з­форм­за­без­пе­чен­ня­де­пу­татів­не­обхідною­інфор­мацією,­спо­со­бом­підви­ щен­ня­їх­ком­пе­тент­ності.­ Слід відзна чи ти, що нор ма тив но­пра вові ак ти Вер хов ної Ра ди Ав то ном ної Ре с публіки Крим прий ма ють ся відкри тим, у то му числі поімен ним, а та кож таємним го ло су ван ням з ви ко ри с тан ням еле к трон ної си с те ми го ло су ван ня або з ви ко ри с тан ням бю ле тенів. По закінченні підра хун ку го лосів го ло ва повідо мляє ре зуль та ти го ло су ван ня: чис ло го лосів, по да них «за», прий ня то рішен ня чи не прий ня то. Та ким чи ном, на ос нові про ве де но го аналізу слід відзна чи ти, що сесія є го ло­ вною ор ганізаційно­пра во вою фор мою діяль ності Вер хов ної Ра ди Ав то ном ної Ре с публіки Крим. Провідний­ха­рак­тер­за­зна­че­ної­фор­ми­відо­б­ра­жається­в­то­му,­ що­са­ме­на­сесії­вирішу­ють­ся­ос­новні­пи­тан­ня,­відне­сені­Кон­сти­туцією,­за­ко­на­ ми­Ук­раїни,­ а­ та­кож­Кон­сти­туцією­АРК­ до­ по­вно­ва­жень­Вер­хов­ної­ Ра­ди­АРК.­ Са­ме­то­му­ця­фор­ма­по­тре­бує­найбільшої­рег­ла­мен­тації­на­за­ко­но­дав­чо­му­рівні. Сесія скла дається з відповідних стадій, про ве ден ня яких рег ла мен то ва но як нор ма тив но­пра во ви ми ак та ми за галь но дер жав но го зна чен ня, так і без по се ред­ ньо ак та ми Вер хов ної Ра ди Ав то ном ної Ре с публіки Крим. Про цес про ве ден ня сесій, фор му ван ня їх по ряд ку ден но го, прий нят тя відповідних рішень на її засідан нях, а та кож за без пе чен ня ре алізації прав де пу татів у про цесі їх діяль­ ності що до пред став ництва інте ресів ви борців відповідно го ок ру гу на дасть не обхідну інфор мацію що до де мо кра тич ності в ро боті да но го ор га ну та вра ху­ ван ня в зга да но му про цесі прав і інте ресів на се лен ня адміністра тив но­те ри­ торіаль ної оди ниці. З­ог­ля­ду­на­важ­ливість­сесії­як­ос­нов­ної­ор­ганізаційно­пра­ во­вої­фор­ми­діяль­ності­Вер­хов­ної­Ра­ди­ми­вва­жаємо,­що­ряд­пи­тань,­що­сто­су­ ють­ся­ по­ряд­ку­ та­ періодич­ності­ скли кан ня сесій Вер хов ної Ра ди ма ють бу ти вре гу ль о вані в­Кон­сти­туції­АРК,­а­не­в­Рег­ла­менті­Вер хов ної Ра ди ав то номії. 1. Юри дич на ен­цик­ло­педія:­В­6­т.­/­Ред­кол.:­Ю.С.­Шем­шу­чен­ко­(відп.­ред)­та­ін.­–­К.:­ Укр.­ен­цикл.,­1998.­–­Т.­1:­А­Г.­–­С.­477.­2. Кон сти туція Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим­ //­Го­лос­Ук­раїни.­–­1999.­–­12­січня.­3. Про Вер хов ну­Ра­ду­Ав­то­ном­ної­Ре­с­публіки­Крим:­ За­кон­ Ук­раїни­ від­ 10­ лю­то­го­ 1998­ ро­ку­ №­ 90/98­ВР­ //­ Відо­мості­ Вер­хов­ної­ Ра­ди­ Ук­раїни.­–­1998.­–­№­29.­–­Ст.­191. 196 Держава і право • Випуск 50 Розділ 3. КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО А. Б. АдельсеІтова. СесІЯ Як основна органІзацІйно-правова форма дІЯльностІ ВерховноЇ Ради АвтономноЇ РеспублІки Крим