Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим
На основі аналізу законодавства України розглядається основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради АРК – сесія та її функціональне призначення....
Gespeichert in:
| Datum: | 2010 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2010
|
| Schriftenreihe: | Держава і право |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34695 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим / А.Б. Адельсеітова // Держава і право. — 2010. — Вип. 50. — С. 191-196. — Бібліогр.: 3 назв. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-34695 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-346952025-02-10T00:10:59Z Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим Адельсеітова, А.Б. Конституційне право На основі аналізу законодавства України розглядається основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради АРК – сесія та її функціональне призначення. На основе анализа законодательства Украины рассматривается основная организационно-правовая форма деятельности Верховной Ради АРК – сессия и ее функциональное назначение. The article based on analysis of legislation of Ukraine is considered the main organizational and legal form of the Supreme Council of the ARC – session and session’s functions. 2010 Article Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим / А.Б. Адельсеітова // Держава і право. — 2010. — Вип. 50. — С. 191-196. — Бібліогр.: 3 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34695 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Конституційне право Конституційне право |
| spellingShingle |
Конституційне право Конституційне право Адельсеітова, А.Б. Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим Держава і право |
| description |
На основі аналізу законодавства України розглядається основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради АРК – сесія та її функціональне призначення. |
| format |
Article |
| author |
Адельсеітова, А.Б. |
| author_facet |
Адельсеітова, А.Б. |
| author_sort |
Адельсеітова, А.Б. |
| title |
Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим |
| title_short |
Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим |
| title_full |
Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим |
| title_fullStr |
Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим |
| title_full_unstemmed |
Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим |
| title_sort |
сесія як основна організаційно-правова форма діяльності верховної ради автономної республіки крим |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Конституційне право |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/34695 |
| citation_txt |
Сесія як основна організаційно-правова форма діяльності Верховної Ради Автономної Республіки Крим / А.Б. Адельсеітова // Держава і право. — 2010. — Вип. 50. — С. 191-196. — Бібліогр.: 3 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT adelʹseítovaab sesíââkosnovnaorganízacíinopravovaformadíâlʹnostíverhovnoíradiavtonomnoírespublíkikrim |
| first_indexed |
2025-12-02T01:43:28Z |
| last_indexed |
2025-12-02T01:43:28Z |
| _version_ |
1850358955450040320 |
| fulltext |
А. Б. АДЕЛЬСЕІТОВА. СЕСІЯ ЯК ОСНОВНА ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВА
ФОРМА ДІЯЛЬНОСТІ ВЕРХОВНОЇ РАДИ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ
КРИМ
На ос нові аналізу за ко но дав ст ва Ук раїни роз гля дається ос нов на ор ганізаційнопра
во ва фор ма діяль ності Вер хов ної Ра ди АРК – сесія та її функціональ не при зна чен ня.
Клю чові сло ва: сесія, ор ганізаційнопра во ва фор ма, Вер хов на Ра да АРК.
На ос но ве ана ли за за ко но да тель ст ва Ук ра и ны рас сма т ри ва ет ся ос нов ная ор га ни
за ци он нопра во вая фор ма де я тель но с ти Вер хов ной Ра ди АРК – сес сия и ее функ ци о
наль ное на зна че ние.
Клю че вые сло ва: сес сия, ор га ни за ци он нопра во вая фор ма, Вер хов ная Ра да АРК.
The article based on analysis of legislation of Ukraine is considered the main organiza
tional and legal form of the Supreme Council of the ARC – session and session’s functions.
Key words: session, organizational and legal form, the Supreme Council of the ARC.
Важливим напрямом дослідження діяльності Верховної Ради Автономної
Республіки Крим (АРК) є аналіз основної форми діяльності Верховної Ради –
сесії. В Україні питання форм діяльності представницьких органів у тому чи
іншомуаспектідосліджувалисявпрацяхВ.І.Борденюка,А.М.Колодія,О.Л.Копи
ленка,М.І.Корнієнка,В.Ф.Погорілка,О.Ф.Фрицькоготаін.
Однак,питаннядосліджування сесіїякосновноїорганізаційноправовоїфор
ми діяльностіВерховної РадиАвтономної РеспублікиКримпотребують більш
детальногоаналізу.Метоюцієїстаттієвисвітленняпоняття«сесії»,якосновної
організаційноправовоїформидіяльностіВерховної РадиАРК,шляхом аналізу
законодавстваУкраїнитапрактичноїдіяльностіВерховноїРадиКриму.
Серед форм діяльності будьякого представницького органу провідне місце
належитьсесії(відлат.sessio–сидіння,засідання),якавлітературівизначається
як організаційноправоваформа періодичної роботи представницького органу1.
Такийхарактерроботипредставницькогооргануавтономіївідображенийучас
тиніпершійстатті25КонституціїАРК,згіднозякоюдіяльністьВерховноїРади
АРК здійснюється сесійно і складається з пленарних засідань Верховної Ради
АвтономноїРеспублікиКримтазасіданьїїорганів.Впроцесіпроведеннятаких
засіданьвиявляютьсяосновніознакиВерховноїРадиАРКякпредставницького
органуавтономії.Крімтого,однієюзхарактеристикзазначеноїформидіяльності
єте,щовонавідбуваєтьсяпротягомодногоабодекількох(залежновідвидусесії)
послідовнихзасіданьВерховноїРадиАвтономноїРеспублікиКримтаїїорганів,
об’єднанихспільнимдлянихпорядкомденним,нащонезміннонаголошувалося
влітературі.
Основне функціональне призначення сесій Верховної Ради АРК полягає в
тому,щосаменасесіївирішуютьсяосновніпитання,віднесенідоїїповноважень.
Зокрема, до основних функцій сесії можна віднести: формування уряду авто
номії–РадиМіністрівАРК;вирішенняпитаньорганізаціїроботисамоїВерхов
ної Ради (обрання голови Верховної Ради АРК та його заступників створення
постійних та тимчасових комісій), прийняття рішень з найважливіших питань
191Юридичні і політичні науки
© АДЕЛЬ СЕІТО ВА Ай сель Бек мам бетівна – кандидат юридичних наук, доцент
КримськогоекономічногоінститутуКиївськогонаціональногоекономічногоуніверси
тетуім.В.Гетьмана
соціальноекономічногоікультурногорозвиткуавтономії;здійсненнявідповідно
го контролю. Інтегруючи основі положення Конституції АРК, які визначають
правовийстатусВерховноїРадиАРК,сесіюможнавизначитиякзагальнізбори
депутатів Верховної Ради АРК, що періодично скликаються у встановленому
законодавством порядку для представництва інтересів населення Автономної
РеспублікиКримтарозглядуівирішеннянайважливішихпитаньсоціальноеко
номічноготакультурногорозвиткуАвтономноїРеспублікиКрим,віднесенихдо
віданняпредставницькогооргануавтономіїКонституцієюУкраїни,Конституцією
АРКтаіншимизаконамиУкраїни.
Порядок організації та проведення сесійВерховної радиАРК визначається
КонституцієюАвтономної РеспублікиКрим2, ЗакономУкраїни «ПроВерховну
Раду Автономної Республіки Крим»3, а також нормативноправовими актами
Верховної Ради Автономної Республіки Крим, що встановлюють права та
обов’язки депутатів, як членів представницького органу автономії, а також її
органів(Президії,постійнихітимчасовихкомісійтощо).
ВідповіднодоКонституціїАвтономноїРеспублікиКримсесіїВерховноїРади
АРК за часом проведення поділяються на першу, чергові та позачергові.
Відповіднодоцієї класифікації здійснюєтьсярозподілпитань,щоналежатьдо
розгляду представницького органу автономії.При цьому серед цих видів сесій
ключоварольналежитьпершійсесії,наякійзазмістомстатті26КонституціїАРК
вирішуютьсяключовіпитанняформуванняурядуавтономії–РадиміністрівАРК
та іншіорганізаційніпитаннядіяльностісамоїВерховноїРадиАРК.Вчастині,
щостосуєтьсяорганізаціїроботиВерховноїРадиАРКнаїїпершійсесіївирішу
ються насамперед: питання обрання Голови Верховної Ради Автономної Рес
публікиКрим,йогопершого заступника і заступника; утворенняПрезидіїВер
ховноїРадиАвтономноїРеспублікиКрим,постійнихітимчасовихкомісійВер
ховноїРадиАвтономноїРеспублікиКрим,обранняголівпостійнихітимчасових
комісій; утворення Рахункової палати Верховної Ради Автономної Республіки
КримтапризначеннянапосадуголовиРахунковоїпалатиВерховноїРадиАРК;
утворення апаратуВерховної РадиАРК, затвердженняйого структури, чисель
ностіікошторисувитратнайогоутримання;визначенняпорядкуорганізаціїта
діяльності апарату;призначеннянапосадикерівникаСекретаріату і керуючого
справамиВерховноїРадиАвтономноїРеспублікиКрим.Саметомупершусесію
можна визначити як організаційну, тобто установчу, хоча такі питання можуть
вирішуватисяупродовжвсієкаденціїВерховноїРадиАРК.
ЗоглядунацезаконодавствомУкраїнивстановленийстрок,протягомякого
ВерховнаРадаАРКзобов’язаназібратисянапершусесію.Ранішецейстрокбув
встановленийучастиніпершійстатті5Регламенту,вякомубуловизначено,що
перша сесіяВер хов ної Ра ди Ав то ном ної Ре с публіки Крим скли кається її Пре
зидією по пе ред нь о го скли кан ня не пізніше ніж на трид ця тий день після об ран ня
не менш 2/3 від за галь но го скла ду. Од нак у зв’яз ку з прий нят тям Кон сти туції
АРК зга да не по ло жен ня бу ло ви клю че не з Рег ла мен ту Вер хов ної Ра ди Ав то ном
ної Ре с публіки Крим. Тепервідповіднодочастинидругої статті25Конституції
АРКВерховнаРадаАвтономноїРеспублікиКримзбираєтьсянапер шу сесію не
пізніше ніж на трид ця тий день після об ран ня не мен ше двох тре тин від вста
нов ле ної кількості де пу татів.
ХарактеризуючидіяльністьВерховноїРадиАРК,нанашудумку,упершучер
гу необхідно описати загальні характеристики, що притаманні сесії як
192 Держава і право • Випуск 50
організаційноправовійформідіяльностіВерховноїРадиАвтономноїРеспубліки
Крим. Зокрема, відповідальність за підготовку сесій представницького органу
автономії покладається на Президію Верховної Ради Автономної Республіки
Крим,щоскликаєпредставницькийорганавтономіїнасесії,готуєпроектпоряд
куденного,забезпечуєпідготовкудосесійпитаньпорядкуденного,організовує
участь депутатів, громадськості в підготовчій роботі, керує організаційно
технічнимзабезпеченнямсесій.
ЩожстосуєтьсячерговихсесійВерховноїРади,тозазмістомчастиніпершої
статті31КонституціїАвтономноїРеспублікиКримвонискликаютьсяПрезидією
ВерховноїРадиАРК,якаорганізуєїхпідготовкутаформуєпроектпорядкуден
ногоівноситьйогоназатвердженнясесіїВерховноїРадиАвтономноїРеспубліки
Крим.Прицьомупитанняперіодичностіпроведеннячерговихсесійзалишилося
поза межами законодавчого регулювання. Це питання чомусь вирішується на
підзаконномурівні–вРегламентіВерховноїРадиАРК.Зокрема,вньомувизна
чено,щочерговісесіїВерховноїРадиАРКпроводяться:весняна–ізлютогопо
червень;осіння–звересняпогрудень.Зоглядунаважливістьсесіїякосновної
організаційноправової форми діяльності Верховної РадиАРК періодичність її
скликаннямаєбутивизначенавКонституціїАРК, аневРегламентіВерховної
Ради. Прикладом розв’язання цієї проблеми може бути відповідне положення
статті46Закону«ПромісцевесамоврядуваннявУкраїні»,зазмістомякогочер
говісесіївідповіднихмісцевихрадмаютьскликатисявмірунеобхідності,алене
меншеодногоразунаквартал.
Якзазначалосявище,ВерховнаРадаАвтономноїРеспублікиКримможезби
ратисяінапозачерговусесію,яка,навідмінувідчергових,скликаєтьсянеПре
зидієюВерховноїРадиАРК,аГоловоюВерховноїРадиАвтономноїРеспубліки
Крим.
ПрицьомуКонституціянеміститьвідповідінапитання,хтосамемаєправо
ініціюватискликанняпозачерговоїсесіїВерховноїРадиАРКівякийсаметермін
вонаповиннабутискликана.Ціпитаннянеоднозначновирішеніувідповідному
Регламенті.
Проте, на нашу думку, такі питаннямають вирішуватися на законодавчому
рівні,якце,приміром,передбаченоЗакономУкраїни«Промісцевесамоврядуван
нявУкраїні».НевирішеновКонституціїАРКіпитанняпропорядокскликання
сесійуразівідмовиПрезидіїабоГоловиВерховноїРадиАРКскликатичергову
абопозачерговусесію.Узв’язкузцим,доцільнопередбачитивКонституціїАРК
абоЗаконіУкраїни«ПроВерховнуРадуАвтономноїРеспублікиКрим»положен
ня, за якимсесіяВерховноїРадиАРКмаєбути скликана за ініціативоюоднієї
третинидепутатіввідїхзагальноїкількості,атакожзавимогоютрьохпостійних
комісій,атакожРадиміністрівАРК.
Наступниметапом єпідготовчі роботидо сесіїВерховноїРадиАвтономної
РеспублікиКрим.Загальнінапрямиданоїроботивключають:а)вибірпитань,що
виносятьсянасесію,їхпідготовкаіскладаннявідповіднихдокументів;б)залу
ченнядепутатівтанаселенняавтономіїдопідготовкипитань,вивченнягромадсь
кої думки; в) проведення організаційнотехнічних заходів: повідомлення депу
татівінаселення,матеріальнофінансовезабезпеченнясесійтощо.
УРегламентіВерховноїРадиАвтономноїРеспублікиКримзакріпленіпитан
ня,щовиносятьсянарозглядпідчасорганізаційногопленарногозасідання.Цей
перелік та його послідовність є обов’язковими, оскільки лише при розв’язанні
193Юридичні і політичні науки
всіх питань (що у ньому зазначені) згідно черговості, можлива в подальшому
ефективнароботапредставницькогооргануавтономії.
Результатом вивчення питань у процесі підготовчої роботи можуть бути
доповіді, співдоповіді, довідковоаналітичні і інформаційні матеріали, проекти
відповідних актівВерховної РадиАвтономної РеспублікиКрим.У доповідях і
співдоповідяхузагальнюютьсязібраніврезультатіпідготовчоїроботиматеріали
таінформаціяпростансправ.Зазначенаінформаціяповиннаскерувативесьхід
обговоренняпитанняпідчасйогорозгляду,обґрунтуватизаходи,запропонованів
проектірішеннятощо.
Важливе значення для успішного проведення сесії мають організаційно
технічні заходи: сповіщення депутатів про час скликання і місце проведення
сесії;пропитання,щовносятьсянаїїрозгляд;забезпеченнядепутатівнеобхідни
миматеріаламизцихпитаньтаін.Складовоюцихзаходівєобов’язокВерховної
РадиАвтономноїРеспублікиКримнадаватидепутатампідготовчіматеріали,до
яких належать проекти нормативноправових актів та інших актів, доповіді,
співдоповідіабоїхтези,різніінформаційнодовідковіматеріали(наприклад,біог
рафічнівідомостіпрокандидатівнапосадиворганиуправління,щопідлягають
затвердженнюВерховноюРадоюАвтономноїРеспублікиКрим).
Упідготовці сесійберутьучастькрімПрезидіїВерховноїРадиАвтономної
РеспублікиКримпостійнікомісіїідепутатипредставницькогооргануавтономії,
РадаміністрівАвтономноїРеспублікиКрим, іншіреспубліканськіорганиАРК,
органимісцевогосамоврядування,громадськіорганізації.
Зокрема,торкаючисьпитанняпідготовчоїроботидепутатапредставницького
органуавтономіїдосесії,требазазначити,щозгаданароботабуваєдвохвидів:а)
участьупідготовцідосесіїякчленаПрезидіїВерховноїРадиАв то ном ної Ре с
публіки Крим, постійної або тимчасової комісії представницького органу авто
номії; вивчення, перевірка роботи державних органів, підприємств, установ,
організаційзадорученнямПрезидіїВерховноїРадиАв то ном ної Ре с публіки Крим
інаданнясвоїхвисновків,пропозицій;б)особистапідготовкадосесії;знайомст
возпитаннями,щовносятьсяПрезидієюнарозглядВерховноїРадиАвтономної
Республіки Крим та матеріалами, що представляються. Депутат також
зустрічається з виборцями, трудовими колективами, представниками громадсь
ких організацій, керівниками місцевих рад, розташованих на території його
виборчого округу, дізнається їх думки. Це дає можливість вивчити ставлення
населеннядопитань,щовиносятьсянарозглядВерховноїРадиАвтономноїРес
публікиКрим,взятиактивнуучастьвїхобговоренні,внестиобґрунтованіпропо
зиціїдопроектуактуВерховноїРадиАвтономноїРеспублікиКрим.
Наступною стадією є безпосереднє проведення сесії Верховної РадиАвто
номної Республіки Крим. Відповідно до Конституції АРК та частини першої
статті 12 Регламенту представницького органу автономії сесія Верховної Ради
АвтономноїРеспублікиКримскладаєтьсязпленарнихзасіданьВерховноїРади
АвтономноїРеспублікиКримiзасіданьїїорганів.ПленарнізасіданняВерховної
РадиАвтономноїРеспублікиКримпроводятьсявсереду,четвер,п’ятницюкож
ноготретьоготижня(пленарноготижня)місяця.ЧерговізасіданняПрезидіїВер
ховноїРадиАвтономноїРеспублікиКримпроводятьсяувівтороккожногопер
шого тижнямісяця.Позачергові засіданняПрезидії скликаютьсяГоловоюВер
ховноїРадиАвтономноїРеспублікиКримабозайогодорученнямйогозаступни
камивмірунеобхідності.
194 Держава і право • Випуск 50
Законодавствомвстановленийпевнийпорядокпроведеннясесій,якийпокли
канийгарантуватиактивністьівільневираженнядумоківолідепутатів,зураху
ваннямінтересіввиборців,громадськоїдумки,повнотуівсебічністьобговорення
питань,внесенихнарозглядВерховноїРадиАвтономноїРеспублікиКрим,прий
няттяоптимальнихрішень.Важ ли вою умо вою відкрит тя і про ве ден ня пле нар но
го засідан ня є на явність кво ру му для йо го про ве ден ня, а са ме при сутність більше
по ло ви ни де пу татів від за галь но го скла ду Вер хов ної Ра ди Ав то ном ної Ре с публіки
Крим.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим затверджує порядок денний
сесії,проектякоїзачитуєтьсяголовуючим.ІснуєпевнапроцедурарозглядуВер
ховноюРадоюАвтономноїРеспублікиКримпитаньпорядкуденного,щовклю
чаєвсебетакіскладові:заслуховуваннядоповідейіспівдоповідей,аувипадках
колидоповідьнепередбачена–виступівдепутатів,щобралиучастьвпідготовці
питання;обговоренняпроектурішення;прийняттярішення.
Якправило, розглядпитанняна сесії починається з доповіді, повідомлення
абоінформації.Удоповіді,співдоповіді,повідомленніабоінформаціїобґрунто
вуєтьсянеобхідністьрозв’язанняпредставницькиморганомавтономіїпоставле
ногопитання,даєтьсяаналізданоїпроблеми,висловлюютьсяосновніположення
проектурішенняабодаєтьсявсебічнахарактеристикаіоцінкадіяльностіоргану,
посадовоїособи,щозвітуєтьсяпередВерховноюРадоюАвтономноїРеспубліки
Крим.
Нанашудумку,співдоповіді, зякимивиступаютьголовнимчиномпостійні
комісії Верховної Ради Автономної Республіки Крим, забезпечують глибший
аналіз стану справ, запропонованих заходів.Мета співдоповіді полягає в тому,
щоб доповнити доповідь, передусім, критичними оцінками, усунути можливу
однобічність,відомчістьупідходідопитання,розкритинедоліки,якінезнайшли
відображеннявдоповіді,поставитинаобговоренняВерховноїРадиАвтономної
РеспублікиКримконкретніпропозиції,щовиробленікомісією.Підготовкатаких
співдоповідей – важлива форма депутатського контролю за ситуацією у
відповіднихсферахсуспільногожиттяіразомзтимзасібактивноїібезпосеред
ньої участі депутатів у виробленні рішень Верховної Ради Автономної Рес
публікиКрим.Роботакомісійвперіодсесіїпредставницькогооргануавтономії
даєзмогуукількаразівзбільшуватичислодепутатськихвиступівзпитання,що
обговорюєтьсяВерховноюРадоюАвтономноїРеспублікиКрим,точнішеврахо
вуватидумкидепутатів,знаходитивнеобхіднихвипадкахальтернативнірішення.
Відповідальноюстадієювирішенняпитаньнасесіїєдебати.Активністьдепу
татів, гострота іконкретністькритики,обґрунтованістьпропозицій,щовисува
ються– всеце забезпечує ефективністьдіяльностіВерховноїРадиАвтономної
РеспублікиКрим,якістьприйнятихрішень.Длявиступівудебатахвідводиться
не більше 1 години. Крім того, для більш повного виявлення думки депутатів
щодообговорюваногопитанняВерховнаРадаАвтономноїРеспублікиКримможе
оголосити перерву в роботі сесії для продовження обговорення питання на
засіданняхпостійнихкомісійабоспеціальноствореноїкомісії.Висновкиіпропо
зиціїкомісійдоповідаютьсяїхголовамиабоуповноважениминатеособамиВер
ховноїРадиАвтономноїРеспублікиКримнапродовженомузасіданні.
Післядоповідей,співдоповідейтавходідебатівдепутативуснійабопись
мовійформі ставлять різні запитання,що адресуються головуючому, доповіда
чам, співдоповідачам, керівникам підконтрольних Верховній Раді Автономної
195Юридичні і політичні науки
Республіки Крим органів. Особи, яким поставлені запитання, зобов’язані дати
депутатампублічнувідповідьнасесії.Упорядкуроботисесіїможебутивідведе
но спеціальнийчас для депутатських запитань і відповідейнаних, наприклад,
післятого,якпорядокденнийсесіїбудевичерпаний.Зазначенапрактикаслужить
однієюзформзабезпеченнядепутатівнеобхідноюінформацією,способомпідви
щенняїхкомпетентності.
Слід відзна чи ти, що нор ма тив нопра вові ак ти Вер хов ної Ра ди Ав то ном ної
Ре с публіки Крим прий ма ють ся відкри тим, у то му числі поімен ним, а та кож
таємним го ло су ван ням з ви ко ри с тан ням еле к трон ної си с те ми го ло су ван ня або з
ви ко ри с тан ням бю ле тенів. По закінченні підра хун ку го лосів го ло ва повідо мляє
ре зуль та ти го ло су ван ня: чис ло го лосів, по да них «за», прий ня то рішен ня чи не
прий ня то.
Та ким чи ном, на ос нові про ве де но го аналізу слід відзна чи ти, що сесія є го ло
вною ор ганізаційнопра во вою фор мою діяль ності Вер хов ної Ра ди Ав то ном ної
Ре с публіки Крим. Провіднийхарактерзазначеноїформивідображаєтьсявтому,
щосаменасесіївирішуютьсяосновніпитання,віднесеніКонституцією,закона
миУкраїни, а такожКонституцієюАРК до повноваженьВерховної РадиАРК.
Саметомуцяформапотребуєнайбільшоїрегламентаціїназаконодавчомурівні.
Сесія скла дається з відповідних стадій, про ве ден ня яких рег ла мен то ва но як
нор ма тив нопра во ви ми ак та ми за галь но дер жав но го зна чен ня, так і без по се ред
ньо ак та ми Вер хов ної Ра ди Ав то ном ної Ре с публіки Крим. Про цес про ве ден ня
сесій, фор му ван ня їх по ряд ку ден но го, прий нят тя відповідних рішень на її
засідан нях, а та кож за без пе чен ня ре алізації прав де пу татів у про цесі їх діяль
ності що до пред став ництва інте ресів ви борців відповідно го ок ру гу на дасть
не обхідну інфор мацію що до де мо кра тич ності в ро боті да но го ор га ну та вра ху
ван ня в зга да но му про цесі прав і інте ресів на се лен ня адміністра тив ноте ри
торіаль ної оди ниці. Зоглядунаважливістьсесіїякосновноїорганізаційнопра
вовоїформидіяльностіВерховноїРадимивважаємо,щорядпитань,щостосу
ються порядку та періодичності скли кан ня сесій Вер хов ної Ра ди ма ють бу ти
вре гу ль о вані вКонституціїАРК,аневРегламентіВер хов ної Ра ди ав то номії.
1. Юри дич на енциклопедія:В6т./Редкол.:Ю.С.Шемшученко(відп.ред)таін.–К.:
Укр.енцикл.,1998.–Т.1:АГ.–С.477.2. Кон сти туція АвтономноїРеспублікиКрим
//ГолосУкраїни.–1999.–12січня.3. Про Вер хов нуРадуАвтономноїРеспублікиКрим:
Закон України від 10 лютого 1998 року № 90/98ВР // Відомості Верховної Ради
України.–1998.–№29.–Ст.191.
196 Держава і право • Випуск 50
Розділ 3. КОНСТИТУЦІЙНЕ ПРАВО
А. Б. АдельсеІтова. СесІЯ Як основна органІзацІйно-правова форма дІЯльностІ ВерховноЇ Ради АвтономноЇ РеспублІки Крим
|