Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу
Аналізується сучасний стан енергетичних процесів на Середньому Сході*, розвиток відносин співробітництва України та провідних країн світу з Іраном у нафтогазовій сфері. На основі проведеного аналізу обґрунтовано висновок, що для України Іран залишається одним з основних партнерів в регіоні Середньог...
Gespeichert in:
| Datum: | 2010 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2010
|
| Schriftenreihe: | Держава і право |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/35015 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу / С.С. Нагорний // Держава і право. — 2010. — Вип. 50. — С. 750-757. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-35015 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-350152025-02-09T23:24:10Z Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу Нагорний, С.С. Політичні науки Аналізується сучасний стан енергетичних процесів на Середньому Сході*, розвиток відносин співробітництва України та провідних країн світу з Іраном у нафтогазовій сфері. На основі проведеного аналізу обґрунтовано висновок, що для України Іран залишається одним з основних партнерів в регіоні Середнього Сходу. Статья посвящена анализу современного состояния энергетических процессов на Среднем Востоке, развитию отношений сотрудничества Украины и ведущих стран мира с Ираном в нефтегазовой сфере. На основе проведенного анализа обоснован вывод, что для Украины Иран остается одним из основных партнеров в регионе Среднего Востока. The article analyses the current state of energy processes in the Near East, development of cooperation between Ukraine and the leading countries with Iran in oil and gas field. On the basis of the analysis substantiates the implication that Iran is remaining for Ukraine as a major partner in the Near East. 2010 Article Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу / С.С. Нагорний // Держава і право. — 2010. — Вип. 50. — С. 750-757. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/35015 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Політичні науки Політичні науки |
| spellingShingle |
Політичні науки Політичні науки Нагорний, С.С. Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу Держава і право |
| description |
Аналізується сучасний стан енергетичних процесів на Середньому Сході*, розвиток відносин співробітництва України та провідних країн світу з Іраном у нафтогазовій сфері. На основі проведеного аналізу обґрунтовано висновок, що для України Іран залишається одним з основних партнерів в регіоні Середнього Сходу. |
| format |
Article |
| author |
Нагорний, С.С. |
| author_facet |
Нагорний, С.С. |
| author_sort |
Нагорний, С.С. |
| title |
Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу |
| title_short |
Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу |
| title_full |
Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу |
| title_fullStr |
Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу |
| title_full_unstemmed |
Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу |
| title_sort |
розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Політичні науки |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/35015 |
| citation_txt |
Розвиток українсько-іранського співробітництва в енергетичній галузі в контексті політики провідних країн світу / С.С. Нагорний // Держава і право. — 2010. — Вип. 50. — С. 750-757. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT nagorniiss rozvitokukraínsʹkoíransʹkogospívrobítnictvavenergetičníigaluzívkontekstípolítikiprovídnihkraínsvítu |
| first_indexed |
2025-12-01T17:25:52Z |
| last_indexed |
2025-12-01T17:25:52Z |
| _version_ |
1850327646405132288 |
| fulltext |
С. С. НАГОРНИЙ. РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКО-ІРАНСЬКОГО
СПІВРОБІТНИЦТВА В ЕНЕРГЕТИЧНІЙ ГАЛУЗІ В КОНТЕКСТІ ПОЛІТИКИ
ПРОВІДНИХ КРАЇН СВІТУ
Аналізується су час ний стан енер ге тич них про цесів на Се ред нь о му Сході*, роз ви
ток відно син співробітництва Ук раїни та провідних країн світу з Іра ном у наф то га
зовій сфері. На ос нові про ве де но го аналізу обґрун то ва но вис но вок, що для Ук раїни Іран
за ли шається од ним з ос нов них парт нерів в регіоні Се ред нь о го Схо ду.
Клю чові сло ва: Ук раїна, Іран, наф то га зо ва сфе ра.
Ста тья по свя ще на ана ли зу со вре мен но го со сто я ния энер ге ти че с ких про цес сов на
Сред нем Вос то ке, раз ви тию от но ше ний со труд ни че ст ва Ук ра и ны и ве ду щих стран
ми ра с Ира ном в неф те га зо вой сфе ре. На ос но ве про ве ден но го ана ли за обос но ван
вы вод, что для Ук ра и ны Иран ос та ет ся од ним из ос нов ных парт не ров в ре ги о не Сред
не го Вос то ка.
Клю че вые сло ва: Ук ра и на, Иран, неф те га зо вая сфе ра.
The article analyses the current state of energy processes in the Near East, development
of cooperation between Ukraine and the leading countries with Iran in oil and gas field. On
the basis of the analysis substantiates the implication that Iran is remaining for Ukraine as a
major partner in the Near East.
Key words: Ukraine, Iran, oil and gas sphere.
РеалізаціяпланівекономічногоспівробітництваУкраїнизІраномхарактери
зуєтьсявідсутністюпротиріччя,якебзаважалорозбудовіспівробітництвадвос
торонніх відносин, але існує низка проблем, які певним чином, впливають на
розвитоквідносинміжнашимидержавами.
ІнтересиУкраїнищодоспівробітництвазІраномвенергетичнійгалузіспря
мованіна:1)перетворенняІранунавигідноготанадійногопартнеранашоїдер
жави в регіоніСередньогоСходу; 2) виконання завдань диверсифікаціїшляхів
енергопостачання.
Безперечно,тічиіншіаспектитеми,переважноекономічногоспівробітництва
УкраїнизІраном,розглядалисяукраїнськиминауковцями,якМ.Гончар,С.Кор
сунський, Б. Парахонський, В. Саприкін та інші. Це також колективні праці –
«Азійський напрям зовнішньої політики України: проблеми і перспективи.
Аналітичніоцінки»1,«БлизькийСхід:міжнароднабезпека,регіональнівідносини
та перспективи дляУкраїни»2, «Енергетична безпекаУкраїни»3, в яких автори
розглядають проблеми енергетичної безпекиУкраїни, аналізують різні аспекти
співпраціУкраїнизкраїнамиБлизькоготаСередньогоСходу(БСС),висвітлюють
питаннядиверсифікаціїджерелпостачанняенергоносіївзкраїнБССтаефектив
750 Держава і право • Випуск 50
©НА ГОР НИЙ Сергій Сергійо вич–старшийконсультантНаціональногоінституту
стратегічнихдослідженьприПрезидентовіУкраїни
*ашШаркальАусат(араб.м.),Хаваремійане(перс.м.)–умусульманськомусвіті
термін«СереднійСхід»застосовуєтьсятількидоІрану,АфганістанутаПакистану.На
Заході даний термін (Near East) частіше замінюють терміном БлизькийСхід (Middle
East)підякимрозумієтьсяпозначеннясукупностікраїнБлизькогоСходуразомз Іра
ном,Афганістаном таПакистаном і тому в більшості країн світу (також наУкраїні)
застосовуєтьсянеокремо,аускладіоб’єднаноготерміну«БлизькийтаСереднійСхід».
ноговикористанняенерготранзитногопотенціалуУкраїни, а такожвідзначають
проблемиенергозбереженняйальтернативніджерелаенергоресурсівнаБСС.
СереднайбільшвагомихпроблемспівробітництваУкраїнизІраномвенерге
тичній галузі відзначимо: вкрай складна зовнішньополітична та зовнішньоеко
номічнаситуація,щосклаласянавколоІрануузв’язкузйого«ядерноюпрогра
мою»;негативнеставленнякерівництваІранущодопідтримкиофіційнимКиєвом
ініціатив країн ЄС, які здійснюються нашою державою в рамках інтеграції до
європейських та євроатлантичних структур*. В умовах світової фінансовоеко
номічноїкризи, збільшуєтьсяризиквитісненнязначноїчасткиукраїнськоїпро
дукції(хімічної,металургійної,машинобудівної)тазнижуєтьсяконкурентоспро
можність України на перспективному іранському ринку. Низка інтенсивність
політичнихвідносинміжУкраїноютаІраном,якаостаннімчасомпояснюється,з
одного боку вичікувальною позицією іранських владних структур з огляду на
складну соціальнополітичну ситуацію вУкраїні, а з іншого – вУкраїні також
очікують на покращення міжнародного становища навколо Ірану, перш за все
шляхомнормалізаціївідносинзпровіднимикраїнамиЗаходу.ПрицьомуУкраїна
виступає за мирні шляхи вирішення «Іранської ядерної програми»*. На укра
їнськоіранськихвідносинахзберігаєтьсявідбитоквідмовиУкраїнивід«Бушерсь
когоконтракту»підтискомСполученихШтатів.Нашадержававідмовиласьвід
участіхарківського«Турбоатому»віраноросійськомудоговоріщодопостачання
доІрануустаткуваннядоатомноїелектростанціївм.Бушер(Іран),врезультаті
чоготерміниздачівексплуатаціюАЕС«Бушер»відкладалисякількаразів**.
Співробітництво Ук раїни з Іра ном в енер ге тичній га лузі. Найбільшперспек
тивниминапрямамиспівробітництваміжУкраїноютаІраномєенергетика,наф
топереробка,нафтохімія,транспорт,промисловістьтапідготовкакадрів.Подаль
ший розвиток українськоіранських відносин в галузі енергетики та науково
технічного співробітництва відбуватиметься як шляхом реалізації підписаних
ранішенаміждержавномурівніспільнихпроектів,таківнапрямкуспівробітництва
нарівніприватнихструктур.
Договірноправовабазаукраїнськоіранськихвідносин,вцілому,забезпечує
юридичнепідґрунтядлярозвиткуспівробітництваміжУкраїноютаІраномунаф
тогазовійсфері.Ниніміждвомакраїнамиукладенотадіють18угод,щорегулю
ютьекономічнівідносиниміждвомакраїнами. В підпи са них до ку мен тах зафіксо
ва но по зицію Ук раїни по відно шен ню до Іра ну, як од но го із пер спек тив них еко
номічних парт нерів в регіоні Се ред нь о го Схо ду5.
Розвитокукраїнськоіранськихвідносинвенергетичнійгалузікоординується
Міжурядовою українськоіранською комісією з економічного та торговельного
співробітництва(СМК),якадовеласвоюспроможністьвиступативроліголовно
гокоординаторадвосторонньогоспівробітництвавекономічнійсфері.Характер
ним прикладом позитивного надбання в двосторонніх відносинах України та
751Юридичні і політичні науки
* Україна приєдналась до виконання пункту 19 резолюцій 1737 (2006), пункту 8
резолюції1747(2007)тапункту13резолюції1803(2008)РадибезпекипоІсламській
РеспублікиІранРезолюція1803підтверджуєранішеухваленісанкціїщодотранзитних
таторговельнихопераційзІраномізакликаєТегеранвиконуватисвоїобов’язкищодо
нерозповсюдженняядерноїпрограми.ВказанідіїУкраїнирозцінюютьсяіранськоюсто
роноюяктакі,щосуперечатьдухутапринципамвзаємовигідногоспівробітництваміж
нашимикраїнами[4].
ІранузарахунокдіяльностіСМКбуловиконанняпланузаходівСМКпротягом
20042007рр.
Особливе значення Ірану дляУкраїни в енергетичній сфері полягає у тому,
що:попер ше,зависновкамизахіднихекспертів,вІранізосередженомайже20%
світовихпокладівенергоносіїв–це150млрд.барелівнафтита130трильйонів
газу6.Ціданізасвідчують,щоІранздатенвідігративсебільшзростаючурольу
забезпеченніенергетичнихпотребЄС.ЗавказанимиданимиМіністерстванафти
ІрануполовинапокладіввуглеводнівІранурозташовананаматериковихістільки
жнашельфовихродовищахПерськоїзатоки.Подру ге,упитаннітранзитуенер
гоносіїв з Середнього Сходу найбільш амбітним є проект транзиту іранського
газудоЄвропитериторієюУкраїни.Данийпроектбуловизначенопріоритетним
ще в постановіВРУкраїни «Основні напрями економічної політикиУкраїни в
умовахнезалежності»від25жовтня1991р.Удокументійшлосяпропідтримку
пропозиції Вірменії про будівництво разом з іншими колишніми республіками
СРСР трансконтинентального газопроводу «Іран – Європа» через територію
України7.Всередині90хроківминулогосторіччязініціативиукраїнськоїсторо
ни почались активні переговори щодо будівництва газопроводу з Ірану до
ЗахідноїЄвропичерезтериторіюУкраїни.Прицьомусліднагадати,щоулипні
2005рокуукраїнськакомпанія«НафтогазУкраїни»вжепропонувалаурядуІрану
розглянутиваріантпрокладкигазопроводупомаршруту«Іран–Вірменія–Грузія–
Чорнеморе–Україна–Європа».
Потретє, постачання іранських енергоносіїв визначено в «Енергетичній
стратегіїУкраїнинаперіоддо2030року»якперспективніджерелаімпортупри
родногогазу.
На нашу думку, головна причина не реалізації жодного проекту 1990х рр.
полягалаувідсутностівідповідноїдержавноїполітикинацьомунапрямі,через
щонебулозабезпеченотринеобхідніумовиімпортунафтизрегіонуСереднього
Сходу:1)створенняналежноїінфраструктури;2)політичнерішеннящодозабез
печення закупівель нафти; 3) вирішення проблеми купівельної спроможності
України.
Перспективи українськоіранського співробітництва в енергетичній сфері
пов’язані певним чином з небезпекою формування негативного міжнародному
іміджуУкраїни,оскількиІранрозглядаєтьсяСША,ЄСтаООНякпорушникгло
бального режиму нерозповсюдження ядерної зброї, а також як держава, яка
підтримує міжнародний тероризм. Проте, радикалізм політичних рішень ЄС
стримується економічною зацікавленістю європейських країн (Іспанії, Італії,
ВеликоїБританії,Німеччини,Франції)розвиватидвостороннєспівробітництвоз
Іраном.
Іранськіфахівці,якМохаммадНобахт,ХашеміКоземпуртаіншізазначають,
щосьогодніІранрозглядаєваріантипостачанняприродногогазудоєвропейських
країн.ПершийваріантпроходитьчерезТуреччинуіЧорнеморе.Можливетакож
752 Держава і право • Випуск 50
*Отжеподальшийрозвитокукраїнськоіранськогоспівробітництвадопевноїміри
стримуєтьсячерезнаявністьунашоїдержавинизкиміжнароднихзобов’язань.
**22вересня2009р.заповідомленнямінформагентство«ІРНА»,віцепрезидент
Ірану,головаОрганізаціїпоатомнійенергіїА.А.Салєхзаявив,щоАЕС«Бушер»гото
вана96%(майжевсеустаткуваннястанціївстановлене)інезабаромпочнетьсятесту
ванняцієїстанції
приєднаннядогазопроводу«Набукко»,якимгаззкаспійськихродовищіродо
вищІранутаІракуплануєтьсяпостачатидоЦентральноїЄвропи.
РеалізаціяпроектутранспортуванняіранськогогазудоУкраїнитаЄвропиза
маршрутом«Вірменія–Грузія–Чорнеморе»обтяженанизкоюнесприятливихфак
торів, серед яких є: політичний вплив Росії наПівденномуКавказі у зв’язку з
незацікавленістю в обхідному шляху постачання природного газу до ЄС;
складністьівисокавартістьпроекту,викликананеобхідністюпрокладеннятруб
поднуморя.
Проекттранспортування іранськогогазудоЄСпотребуєтривалогопроцесу
переговорівзусімазацікавленимисторонами,включнозєвропейськимикраїна
ми,Туреччиною,АзербайджаноміГрузією.
Українськіекспертизвертаютьувагунаможливістьдиверсифікаціїгазопоста
чанняУкраїнишляхомзакупівельзрідженогоприродногогазу(ЗПГ)зІрану.Вка
заний варіант співробітництва позбавляє від залежності власника газопроводу,
однак, технологія регазифікації ЗПГ доволі складна і потребує значних інвес
тицій.
Неменшважливим,алебільшреалістичнимнапрямомреалізаціїукраїнських
інтересіввенергетичнійгалузінаСередньомуСходієучастьукраїнськихком
панійунафтогазовихпроектахкраїнрегіону.Урекомендаціяхпарламентських
слухань «Енергетична стратегія України на період до 2030 року», схвалених
Постановою Верховної Ради України від 24 травня 2001 р. йдеться про
необхідністьактивізації зв’язків, зокрема, з Іраном,якіпередбачаютьдержавну
підтримку участі українських компаній в енергетичних проектах за кордоном,
стимулювання експорту високотехнологічного енергетичного обладнання та
устаткування.
Сьогодні Україна має об’єктивні сприятливі умови в енергетичному
співробітництвізІраном.УцьомуконтекстіУкраїнамаєзабезпечитисвоюактив
нурольупошукусистемногопорозумінняміжСША,ЄСтаІраномщодозняття
тихполітичнихперешкод,які заважаютьподальшомуекономічномурозвитку з
Іраном.
Інте ре си США. У регіональній енергетичній політиці США пріоритет
віддаєтьсяполітикоекономічнимвідносинамзкраїнами,щоволодіютьвеликими
запасамиенергоресурсівнаБлизькомутаСередньомуСході(БСС).Енергетична
складоваполітикиСШАвКаспійськомурегіоніпередбачає:розширеннянапрямів
і шляхів транспортування енергоносіїв з регіону, використовуючи нафтогазові
проекти: «Набукко», «БакуТбілісіЕрзерум» (БТЕ) та інші; лобіювання Транс
каспійськихгазоінафтопроводів;сприяннядоступукраїнЄСдородовищгазуі
нафтиКаспійськогорегіонузметоюзменшення їхенергетичної залежностівід
Росії;переорієнтаціюекономіки іенергоресурсівкраїнКаспійськогорегіонуна
Захід.
СкладовоюнаціональноїенергетичноїполітикаСШАуперіодадміністрації
Дж. Буша було недопущення домінування Ірану в регіоні БСС. Інструментом
реалізації цього завдання було введення жорстких економічних санкцій проти
Ірану.НиніпрезидентСШАБаракОбаманамагаєтьсярозробитибільшгнучку
політикущодо Ірану.Можливі зміниуполітиціСШАщодо Ірану відкривають
більшсприятливішіможливостідлякраїнЄС,атакожйдляУкраїнивідповідно
розвиткуспівпрацізІраномвенергетичнійсфері.
Інте ре си ЄС. ПолітикаЄСщодоІранувизначаєтьсянагальноюнеобхідністю
753Юридичні і політичні науки
пошуків нових джерел енергопостачання. В цьому контексті Європа докладає
зусиллязадлярозвиткуспівпрацізІраном,якоднієюзнайбільшбагатихнаенер
горесурсидержавКаспійськогорегіону.
Свідченнямтакоїполітикиєнаступнічинники:1)ЄСєнайбільшимпокупцем
іранськоїнафтивпродовж20082009рр.,часткаЄСвекспортістановить30%8.
2)ЄСзміцнюєсвоїпозиціїврегіоніПерськоїзатокитаКаспійськогоморячерез
реалізаціюнових геостратегічних проектів (Транскаспійський) для підвищення
своєїконкурентоспроможностіуборотьбізаенергетичніресурсирегіону.
ОстаннімчасомпозиціяЄСщодоіранськогопитаннясталаменшжорсткішою
іпередбачаєрозв’язанняситуаціїнавколоядерноїпрограмиІранузподальшим
зняттямсанкцій.
ЕкспертиЄСвизнають,щонайбільшийпроект«Набукко»постачаннягазудо
Європинеможливийбез іранського газу.Наразі реалізаціяцьогопроекту стри
муєтьсявідсутністюдостатньоїкількостіпостачальниківгазу.Іранськийгазпоки
що заблокований запровадженими США санкціями. Панарабський газопровід
(країни БСС – ЄС) все ще будується, а Туркменістан віддає перевагу при
каспійськомумаршрутутранспортуваннядодатковихобсягівгазу–черезКазах
стан, Узбекистан та Росію. Певні політичні неузгодженості виникли також у
зв’язкузподвійноюпозицієюодногозключовихучасниківпроекту–Угорщини,
якарозвиваєспівробітництвоз«Газпромом»звикористаннямпідземнихсховищ
газунасвоїйтериторії,якірозглядалисьякважливийелементпроекту«Набукко».
УкладанняугодиміжРосієюіБолгарієюу2007р.щодобудівництвагазопроводу
«Південнийпотік»черезЧорнеморемаєпотенціалуповільнитиреалізаціюпро
екту«Набукко».
Інте ре си Росії. Економічні інтереси Росії збігаються з інтересами Ірану та
іншимикраїнамиОПЕК,передусімвпозиціїпідтриманнявисокихсвітовихцін
нанафту.УгазовійсферіРосіїналежитьпершемісце.Нанашудумку,вінтересах
РосіїєналагодженняспівробітництвазІраномунафтогазовійсфері.
ПозиціяРосіївіранськомупитанніспрямовананате,щобнедозволитиСША
переформатувати геостратегічний простір БСС у відповідності із своїми стра
тегічними завданнями і,фактично, спрямовананапідтримку Ірану як реальної
противагиСШАврегіоні.
Росія та Іран пов’язані спільнимипроектами у енергетичній, транспортній,
військовотехнічнійсферах. Росіязалишиласьєдиниммасштабнимекспортером,
який відкрито продовжує поставки ядерного палива для іранської АЕС у м.
Бушері.Також,РосіяпрагнеутворитизІраном«газовийОПЕК».Обидвікраїни
залучаютькраїниучасницьміжнародногоФорумукраїнекспортерівгазу(ФКЕГ)
допереговорногопроцесу,якийпроводитьсяз2001р.*
Інте ре си Ки таю. Завдяки агресивної енергетичної стратегії Китай
закріплюєтьсянатихринках,дещезалишаютьсявільніресурси,щонеконтро
люютьсяпровіднимизахіднимикомпаніями(Іран,Судан).Прицьомуслідврахо
вувати,щоКитайзастосовуєвІранітактику,якапередбачаєінвестиціїнетільки
венергетичнугалузь,айубудівництводоріг,інфраструктуру,військовотехнічне
співробітництво.
754 Держава і право • Випуск 50
*НиніпостійнимичленамиФКЕГвважаються13країн(Алжир,Болівія,Венесуела,
ЕкваторіальнаГвінея,Єгипет,Іран,Катар,Лівія,Нігерія,Росія,ТринідадіТобаґо,Нор
вегіяіКазахстан(устатусіспостерігача).
НинізростаєспівробітництвоКитаюзІраномвенергетичнійсфері.Протягом
2009р.Китайдосягновихуспіхівузміцненнісвоїхпозиційнаіранськомуенер
гетичному ринку через укладання китайськими компаніями багато міліардних
контрактівнарозробку іранськихнафтовихродовищ(ПівнічнийПарсвартістю
16млрд.дол.СШАтаЯдаваранвартістю2млрд.дол.США).
Інте ре си Японії.ЯпоніязаймаєчетвертемісцеусвітіпісляСША,ЄС,Росіїі
Китаю за обсягами споживання енергетичних ресурсів. Рівень забезпеченості
енергоресурсівзарахуноквнутрішніхджерелвЯпоніїдуженизький.Майже85%
енергетичних ресурсів, що споживаються в країні, імпортується, в тому числі
нафта (99,7%)переважно з країнБСС.Такимчином, дляЯпонії забезпечення
надійногопостачанняенергоресурсівзаймаютьпріоритетнемісцевенергетичній
політицікраїни.
Однією з ос нов них за дач енер ге тич ної стра тегії Японії є спри ян ня роз ши рен
ню до сту пу національ них ком паній до ве ли ких ро до вищ інших країн, в пер шу чер
гу Іра ну.Майжевсіцікомпаніїодержуютьфінансовупідтримкузбокудержавної
Японськоїнаціональноїнафтовоїкорпорації.Урядпроводитьполітику,спрямова
нунапостачаннявкраїнувосновномусироїнафти,аненафтопродуктів.Узв’яз
ку з цимуЯпонії великий розвиток одержалинафтохімічнайнафтопереробна
промисловість.
Японськікомпаніїпрагнутьпідсилитисвоюрольузабезпеченнікраїнигазом
шляхомодержанняправанаучастьувидобутку,переробціітранспортуваннійого
за рахунок інвестування відповідних проектів. Передусім розглядається
співробітництвозІраном,якголовногопостачальникаприродногогазу.Прицьо
мувеликезначеннямаютьтехнологічнірозробкиЯпоніївційгалузі,щодаєпере
вагутакимкомпаніям,як«Імпекс»,«Міцубісі»,«Токіоінженірінгкорпорейшн»
такорпорації«Чійода».
Іран зберігає провідне місце у п’ятірці найбільших країнпо ста чаль ників
си рої наф ти до Японії. ОднимзосновнихінтересівЯпоніїувідносинахзкраїна
миКаспійськогорегіонуєрозширеннядоступуяпонськихкомпанійдородовищ
нафтиігазувКаспійськомуморі,якіпокищедокінцянерозділеніміжвеликими
міжнародними компаніями. Значний інтерес виявляється до родовищ в Ірані,
Туркменістані,Казахстанітаіншихкраїнахрегіону.
Інте ре си Індії. Останніми роками утворюється новий центр сили –Індія.
ПолітикаІндіїщодоспівробітництваунафтогазовійсферізкраїнамиСереднього
Сходуполягаєнелишевекспортііранськогогазупонафтопроводу«ІранПакис
танІндія»(ІПІ),алейвпрямійучастіунафтогазовихрозробках. Індійськінаф
тові компанії вже ведуть переговори про партнерство з компанією «Нафтіран
ІнтертрейдКомпані»(НІКО,Швейцарія)*.
Індійські компанії мають намір оволодіти 50% акцій одних з найбільших
родовищнафтиігазуІрана,якПівденногоПарсатаАзадегана.
У2005р.індійськінафтогазовікомпаніїуклалидоговірзІраномнаекспорт
5млн.тонніранськогорідкогоприродногогазунарік.Зазначимо,щовіндійській
позиціїєпевніколивання,безсумнівупов’язанізамериканоіранськимистосун
ками.
Експертизазначають,щосамеКитай,ЯпоніятаІндіяунайближчі510років
755Юридичні і політичні науки
*НІКОпредставляєінтересиНаціональноїІранськоїНафтовоїКомпанії(НІНК).
урегіоніСередньогоСходувипередятьЄСв3,3разищодотемпівспоживання
енергетичнихресурсів,адо2015р.попитнанафтусягне800млн.тпроти240
млн.туЄС ібудематистійкутенденціюдозростання.Надумкуавтора,саме
країниАзіїбудутьвизначатиінвестиційнуполітику,атакожвибиратинайбільш
зручні маршрути транспортування нафти, відтягуючи на себе ресурси, на які
потенційноможепретендуватийУкраїна.
Наосновіздійсненогоаналізуособливостейрозвиткудвосторонніхтабагато
сторонніх відносин провідних центрів сили з Іраном можна зробити наступні
висновки стосовно належного забезпечення стратегічних інтересів України в
регіоні:
1.ІранважливийдляУкраїнивласнимекономічнимпотенціалом,перспекти
вамиінвестиційногоспівробітництватаможливостямиспівпрацівенергетичній
галузі.
2. Необхідна глибока наукова розробка іранського напрямку енергетичної
політики України з урахуванням енергетичного потенціалу Ірану для його
входження до єдиного КаспійськоЧорноморськоБалтійського енергетичного
простору.
Залучення Ірану до реалізації газотранспортних проектів в Чорноморсько
Каспійськомурегіонісприяєполітичнакон’юнктура,асамепевнедистанціюван
ня Ірану від Росії через підтримку останньої антиіранської резолюції 1803 РБ
ООН.Саме тому, сьогодні Іранфактично підтримує ідеюпрокладки будьяких
альтернативних російським варіантам доставки природного газу з Каспію на
Українуідалівіншієвропейськікраїни.
3.РозвитокналежноїспівпрацізІраномвенергетичнійсфері,поприоб’єктив
ну зацікавленість обох країн, сьогодні стримується режимом міжнародних
санкційнаосновірішеньРадиБезпекиООНвнаслідокнаявноїв Іраніядерної
програми.ПрезидентСШАБ.Обаманамагаєтьсярозробитиновіконцептуальні
підходидоіранськоїпроблеми,щопризведедобільшсприятливихумовдляроз
виткуенергетичногоспівробітництвазІраномякЄС,такіУкраїни.
Оптимальнимрозв’язаннямданоїпроблемиможестатизалученняУкраїнидо
широкихенергетичнихпроектівєвропейськогомасштабузаучастюІрану,гаран
томздійсненняякихбудутькількавпливовихєвропейськихкраїн–традиційних
стратегічнихпартнерівСША.
4.Проектгазопроводу«Набукко»слідрозглядатинеякальтернативний,аяк
органічно поєднаний з Євро – Азійським нафтотранспортним коридором
(ЄАНТК).УрядуУкраїниважливорозглядатигазопровід«Набукко»,якдодатко
виймаршрутпостачанняенергоносіїввЄвропу*.Найвірогіднішийшляхпоста
чанняіранськихенергоносіївдоЄС–цеприєднанняІранудопроекту«Набукко».
ЦейпроектможебутиуспішнимтількиприсинергіїдійУкраїни,ЄСікраїн
Каспійськогобасейну,атакожпідтримціСША.Уцьомуконтексті,Українамогла
б:1)залучитисьдопосередницькихзусиль,спрямованихнанормалізаціювідно
синміжСША,ЄСтаІраном;2)врамкахспівробітництваУкраїнизЄСуформу
ваннієдиноїєвропейськоїенергетичноїбезпеки,здійснитикрокищодоспільних
зусильЄСтаУкраїнивопрацюванніпідключенняІранудоміжнароднихенерге
756 Держава і право • Випуск 50
*Проектсприятимесуттєвомузбільшеннюнадходженняінвестиційусферувидо
буткугазувКаспійськомурегіоніізабезпечитьгарантіїстабільнихпоставокгазуєвро
пейськимспоживачам.
тичнихпроектів,якіініціюютьсяЄС.
Разомзтим,необачнимбулобприпиненнярозвиткувжеіснуючогопотенціалу
співробітництваміжУкраїноюта Іраном.Використовуючидосвіддержави, яка
підтискомвеликихдержавпозбавиласьтретьогоусвіті зарозмірамиядерного
потенціалу, Україна могла б продемонструвати міжнародній спільноті свою
активнудипломатичнупозиціющодозміцненняДНЯЗ,атакожналагодитибільш
конструктивнийдіалогзІраном,щосприялобподальшомурозвиткуекономічної
співпрацізним.
1. Азійський напрям зовнішньої політики України: проблеми і перспективи.
Аналітичніоцінки:монографія/В.О.Швед[таін.];заред.В.О.Шведа.–К.:НІСД,
2008.–222с.2. Близь кий Схід:міжнароднабезпека,регіональнівідносинитаперспек
тивидляУкраїни:Монографія/Раданац.безпекиіоборониУкраїни,Нац.ін.тпробл.
Міжнар.безпеки;Відп.редакторБ.О.Парахонський.–К.:ПЦ«Фоліант»,2008.–591с.
3. Енер ге тич на безпекаУкраїни: зб.Ст.тааналітичнихматеріалів /Зазаг.ред.О.О.
Воловича / Національний інститут стратегічних досліджень, Регіональний філіал у
м.Одесі. – Одеса: Фенікс, 2009 – 356 с. 4. Note verbale dated 22May 2007 from the
Permanent Mission of Ukraine to the United Nations addressed to the Chairman of the
Committee. S/AC.50/2007/80. 6 June 2007. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: //
http://daccessdds.un.org/doc/UNDOC/GEN/N07/378/71/PDF/N0737871.pdf?OpenElement;
Note verbaledated11September2007fromthePermanentMissionofUkrainetotheUnited
NationsaddressedtotheChairmanoftheCommittee.S/AC.50/2007/80/Add.1.11September
2007. [Електронний ресурс] – Режим доступу: //http://daccessdds.un.org/doc/UNDOC/
GEN/N07/502/34/PDF/N0750234.pdf?OpenElement;Noteverbaledated28April2008from
thePermanentMissionofUkraine to theUnitedNationsaddressed to theChairmanof the
Committee.S/AC.50/2008/7.7May2008.[Електроннийресурс]–Режимдоступу://http://
daccessdds.un.org/doc/UNDOC/GEN/N08/343/14/PDF/N0834314.pdf?OpenElement 5.
Ме мо ран думміжУрядомУкраїнитаУрядомІсламськоїРеспублікиІранпроторговель
ноекономічнеспівробітництвона20032007роки.18.09.2003р.[Електроннийресурс].
– Режим доступу: http://www.uazakon.com/time2003/period19.htm 6. Наведені дані
віддзеркалюютьповідомленняInternetionalEnergyAgency(WorldEnergyOutlook2009),
BP(StatisticReviewofWorldEnergy,June,2008/2009) [Електроннийресурс].–Режим
доступу: http://www.bp.com/bodycopyarticle.do?categoryId=1&contentId=7052055; Енер
ге тич на складова іранського питання: позиції та інтереси провідних центрів сили
(аналітичназаписка,лютий2009р.,НІСД),більшдокладнодивисьДодаток3Інфраст
руктура нафтогазової промисловості Ірану. [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://www.niss.gov.ua/ 7. По ста но ва Верховної Ради України «Основні напрями еко
номічноїполітикиУкраїнивумовахнезалежності»від25.10.1991p.//Електроннабаза
«ЗаконодавствоУкраїни»навебсайтіВерховноїРадиУкраїни.[Електроннийресурс].
–Режимдоступу:http://zakon.rada.gov.ua/8. Енер ге тич наскладоваіранськогопитання:
позиціїтаінтересипровіднихцентрівсили(аналітичназаписка,лютий2009р.,НІСД),
більшдокладнодивисьРис1Іранськийекспортнафти.[Електроннийресурс].–Режим
доступу:http://www.niss.gov.ua/
757Юридичні і політичні науки
Розділ 10. ПОЛІТИЧНІ НАУКИ
С. С. Нагорний. РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКО-ІРАНСЬКОГО СПІВРОБІТНИЦТВА В ЕНЕРГЕТИЧНІЙ ГАЛУЗІ В КОНТЕКСТІ ПОЛІТИКИ ПРОВІДНИХ КРАЇН СВІТУ
|