Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств
Досліджено структуру трудового потенціалу, характеристику складу кадрів за віком і рівнем освіти, підвищення кваліфікації працівників сільського господарства та роль професійно-технічних училищ в підготовці кадрів для сільськогосподарських підприємств. Розроблено основні напрями розвитку підготовки...
Saved in:
| Date: | 2005 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України
2005
|
| Series: | Культура народов Причерноморья |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/35853 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств / Л.Г. Ярова // Культура народов Причерноморья. — 2005. — № 63. — С. 77-80. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-35853 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-358532025-02-09T21:32:43Z Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств Ярова, Л.Г. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Досліджено структуру трудового потенціалу, характеристику складу кадрів за віком і рівнем освіти, підвищення кваліфікації працівників сільського господарства та роль професійно-технічних училищ в підготовці кадрів для сільськогосподарських підприємств. Розроблено основні напрями розвитку підготовки висококваліфікованих кадрів для сільськогосподарського ринку праці. Исследовано структуру трудового потенциала, характеристику состава кадров по возрасту и уровню образования, повышение квалификации работников сельского хозяйства и роль профессионально-технических училищ в подготовке кадров для сельскохозяйственных предприятий. Разработано основные направления развития подготовки высококвалифицированных кадров для сельскохозяйственных предприятий. The structure of labour potential has been studied; the age and educational characteristics of personnel have been analyzed; skill improvement of agriworkers and the role of technical vocational schools in training personnel for agricultural undertakings have been investigated. The key lines of highly qualified personnel training for agricultural undertakings have been worked up. 2005 Article Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств / Л.Г. Ярова // Культура народов Причерноморья. — 2005. — № 63. — С. 77-80. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 1562-0808 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/35853 uk Культура народов Причерноморья application/pdf Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ |
| spellingShingle |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Ярова, Л.Г. Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств Культура народов Причерноморья |
| description |
Досліджено структуру трудового потенціалу, характеристику складу кадрів за віком і рівнем освіти, підвищення кваліфікації працівників сільського господарства та роль професійно-технічних училищ в підготовці кадрів для сільськогосподарських підприємств. Розроблено основні напрями розвитку підготовки висококваліфікованих кадрів для сільськогосподарського ринку праці. |
| format |
Article |
| author |
Ярова, Л.Г. |
| author_facet |
Ярова, Л.Г. |
| author_sort |
Ярова, Л.Г. |
| title |
Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств |
| title_short |
Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств |
| title_full |
Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств |
| title_fullStr |
Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств |
| title_full_unstemmed |
Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств |
| title_sort |
регулювання регіонального ринку праці запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств |
| publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
| publishDate |
2005 |
| topic_facet |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/35853 |
| citation_txt |
Регулювання регіонального ринку праці Запорізької області через підготовку кадрів для сільськогосподарських підприємств / Л.Г. Ярова // Культура народов Причерноморья. — 2005. — № 63. — С. 77-80. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. |
| series |
Культура народов Причерноморья |
| work_keys_str_mv |
AT ârovalg regulûvannâregíonalʹnogorinkupracízaporízʹkoíoblastíčerezpídgotovkukadrívdlâsílʹsʹkogospodarsʹkihpídpriêmstv |
| first_indexed |
2025-12-01T00:47:39Z |
| last_indexed |
2025-12-01T00:47:39Z |
| _version_ |
1850264847416033280 |
| fulltext |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
77
Ярова Л.Г.
РЕГУЛЮВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО РИНКУ ПРАЦІ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ ЧЕРЕЗ
ПІДГОТОВКУ КАДРІВ ДЛЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ
Постановка проблеми. Тривале зниження розвитку економіки зумовило погіршення якості кадрово-
го потенціалу та його використання а також зниження професійної освіти. Високорозвинене аграрне виро-
бництво, до якого ми прагнемо, вимагає відповідно і висококваліфікованих кадрів, які володіли б метода-
ми освоєння й розвитку ринкового виробництва. Це свідчить про необхідність створення належних умов
для навчання сільськогосподарських кадрів та їх закріплення на селі. Сучасне виробництво, його ефектив-
ність значною мірою залежить від ініціативи і творчого підходу до своєї роботи з боку всіх учасників ви-
робництва. Кожен із них повинен мати не лише кваліфікацію, а й постійно підвищувати, вдосконалювати
свої знання – технічні, економічні, організаційні. При цьому ринок праці здебільшого потребує не випуск-
ників шкіл, а більш підготовлених кваліфікованих робітників.
Аналіз досліджень і публікацій. Особливо велика роль у підвищенні ефективності сільськогосподар-
ського виробництва належить саме професійній підготовці, яка забезпечує зростання продуктивності праці
і дає великий економічний ефект. Підтвердженням цього є дослідження, проведені Струмиліним С.Г. ще у
20-х роках минулого століття. За його розрахунками, освіта, що відповідає 14 рокам навчання, забезпечує
приріст кваліфікації у 2,8 рази більше, ніж відповідний стаж роботи. А чим вище рівень загальноосвітньої
і професійної підготовки, тим вищою є ефективність [5, с. 29,245].
Американські вчені Дж. Грейсон і К. О` Делл стверджують, що освіта, яка забезпечує підготовку кад-
рів, прямо пов’язана з конкурентоспроможністю продукції, що притаманна перш за все ринковій економі-
ці. Ні одне суспільство не може мати високоякісної продукції без висококваліфікованих працівників, без
людського капіталу, який у поєднанні з фізичним капіталом забезпечує збільшення продуктивності праці
та її якості [2, с.253].
Вимоги до кадрового потенціалу постійно зростають. Так у XX ст. радикальні технічні зміни відбува-
лись у суспільстві кожних 35-40 років. За цих умов, скажімо, знань, отриманих фахівцями у вищому на-
вчальному закладі, вистачило б практично на всю трудову діяльність. В сучасних умовах оптимальний пе-
ріод оновлення техніки і технологій скорочується до 4-5 років, а в окремих випадках – до 2–3 років. Онов-
лення диктується не лише фізичним, але й його моральним старінням. Одночасно зростають терміни під-
готовки кваліфікованих працівників (нині вони становлять в середньому 12-14 років [6, с.60]. Роль знань
особливо швидко зростає в умовах формування інформаційного суспільства. За визначенням П.Друкера, в
цих умовах зростання перетворюється в ключовий ресурс [1, с.86]. З економічної точки зору освіта висту-
пає як процес накопичення.
Вирішенню проблем підготовки кадрів присвячені праці провідних українських вчених, зокрема В.
Рябоконя, П. Саблука, М. Орлатого та інших. В їхніх наукових працях обґрунтовується, що підготовка
кадрів та підвищення їх кваліфікації для галузей агропромислового комплексу є одним із найважливіших
заходів активної державної політики зайнятості, що виступає засобом досягнення економічного зростан-
ня, забезпечує розвиток трудового потенціалу на селі і знижує рівень безробіття [3, с.277].
Проте, ряд ключових питань пов’язаних з підготовкою кадрів для сільськогосподарських підприємств
досліджені не достатньо, особливо на регіональному рівні.
Нині, коли Україна інтегрується в світову економічну систему, нашому суспільству потрібні високо-
освічені, підприємливі кадри, які можуть самостійно приймати рішення, прогнозувати майбутні наслідки,
кадри, здатні до співробітництва, а також фахівці, які характеризуються мобільністю, динамічністю, конс-
труктивністю, мають почуття відповідальності.
Формулювання цілей статті. Розвиток науки і техніки, ринкової економіки вимагають зовсім іншого
професійно-кваліфікаційного рівня трудових ресурсів. Зростає потреба в кваліфікованих працівниках, які
мають високий загальноосвітній рівень, широкопрофільну професійну підготовку, спроможні швидко
оволодіти новими технологіями, орієнтуватися у виробництві, яке динамічно змінюється, готові до по-
стійного вдосконалення своїх знань і вмінь, конкурентоспроможних на ринку праці. Отже, виникає необ-
хідність удосконалення системи формування якості трудового потенціалу, створення єдиної національної
системи загального, безперервного професійного навчання з відповідним науково-методичним, фінансо-
вим та кадровим забезпеченням.
Виклад основного матеріалу дослідження. Фактичне надходження кадрів в виробництво залежить
від системи їх формування, які склалися - це організації, навчальні заклади і спеціальні установи, які по-
винні проводити профорієнтацію сільської молоді, підготовку збалансованого складу робітників, закріп-
лення кадрів на виробництві.
Трудовий потенціал в сільському господарстві Запорізької області формується на основі особливостей
розвитку галузі в перехідний період. В ході цього процесу змінюються пропорції в розподіленні трудового
потенціалу за сферами діяльності, міняється його чисельність і структура. При різкому скороченні кілько-
сті функціонуючої робочої сили на перше місце висуваються проблеми її якісного стану.
Якісну сторону трудового потенціалу можна охарактеризувати за двома основними напрямами. Пер-
ший з них – оцінка робітників по сукупності об’єктивних якісних показників: віку, статі, стажу роботи, рі-
вню кваліфікації. Другий – оцінка робітників з точки зору їх організаторських, ділових якостей і особис-
тих здібностей.
Для всього господарського комплексу Запорізької області характерна підвищена питома вага чолові-
Ярова Л.Г.
РЕГУЛЮВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО РИНКУ ПРАЦІ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ ЧЕРЕЗ ПІДГОТОВКУ
КАДРІВ ДЛЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ
78
ків в загальній чисельності робітників і службовців ( в 2003 р. – 64,5 %). В сільськогосподарському вироб-
ництві в 2003 році працювало 17256 жінок, або 35,5 % до загальної кількості.
Однією з найважливіших вимог до формування структури працюючих за статтю і віком являється
здобуття певної пропорціональності в чисельності чоловіків і жінок за видами діяльності. В найближчі ро-
ки потрібно посилити планомірне регулювання їх професійної спеціалізації. Потрібні науково - практичні
рекомендації, організовані рішення і стимули для формування в галузях і за професіями оптимальної
структури робітників. Це послужить основою для професійної орієнтації і підготовки, як юнаків, так і дів-
чат до певного виду праці.
Зведеним показником вікової характеристики кадрів являється середній вік працюючих.
Віковий склад робітників сільського господарства області відносно сприятливий. Питома вага кадрів в
активному працездатному віці 20–49 складає в середньому 78,8 %до кількості обстеженого населення від-
повідної вікової групи. В перспективі ці співвідношення будуть погіршуватись, оскільки уже зараз в скла-
ді робочої сили починають складатися диспропорції: доля осіб, які поповнюють робочу силу (15–19) помі-
тно менше долі осіб, які вибувають з цього складу (жінок – 54, чоловіків – 59 років). Зайнятість молоді, за
статистичними даними, в віці 15 – 28 років в сільському господарстві в 2003 р. складає 6536 осіб (13,4%
від середньорічної кількості працівників), з них 33,7% складають жінки. На 31 грудня 2003 року в сільсь-
кому господарстві працювало 4307 (9,7% від облікової кількості штатних працівників) осіб передпенсій-
ного віку, 3889 (8,8% до облікової кількості штатних працівників) працюючих пенсіонерів.
Диспропорції в віковій структурі кадрів негативно впливають на сільськогосподарське виробництво;
стабілізація галузей АПК можлива тільки при обов’язковому і успішному впровадженню нової техніки і
передових технологій. В цьому процесі основною рухомою силою являються молоді робочі кадри. В
зв’язку з цим кожне господарство економічно зацікавлено, щоб удосконалювати склад робочої сили за ра-
хунок притоку молодих робочих кадрів. Тільки при цій умові можливий науково-технічний прогрес в
сільськогосподарському виробництві. Якщо старіння робочої сили в господарствах області буде йти таки-
ми темпами, то може скластись ситуація, коли завдання розвитку галузі будуть покладені на людей, в
складі яких велику питому вагу займають особи передпенсійного віку.
Крім загальних характерних рис, віковий склад працюючих в сільському господарстві має помітні по-
районні різниці. Чим більша віддаленість від обласного центру, тим помітніше в складі робочої сили гос-
подарств частка робітників старших вікових груп. Збільшення відносної і абсолютної чисельності літніх
працівників при помітному скороченні частки молодих, являється значним гальмом на шляху розвитку
виробництва. Чим сильніше буде прогресувати старіння робочої сили, тим ефективніше повинна бути
праця більш молодих кадрів.
Характеристика складу кадрів за рівнем освіти має велике значення. Система загальної освіти на селі в
силу ряду причин (велика розосередженість сільського населення, недостатній розвиток доріг і транспор-
ту, низька забезпеченість педагогічними кадрами і т.д.) поки що розвивається значно повільніше, чим в
містах. Темпи росту загальноосвітнього рівня сільського населення відстають від темпів підвищення рівня
освіти жителів міст.
Загальноосвітній рівень робітників сільського господарства Запорізького АПК відносно невисокий.
На 31 грудня 2003 року 14,7% до облікової кількості штатних працівників сільського господарства закін-
чили вищі навчальні заклади 1-2 рівня акредитації та 7,5% - закінчили навчальні заклади 3-4 рівня акреди-
тації.
Наслідками невисокого загальноосвітнього рівня робітників сільського господарства в Запорізькій об-
ласті, являється ряд соціально-економічних причин: відтік молоді з села, постаріння робочої сили в ціло-
му, низький рівень механізації робіт в галузі, і, як наслідок, велика частка видів робіт, які не потребують
кваліфікації, недостатньо розвинена мережа сільських шкіл, слабка їх матеріальна база. Звідси найважли-
вішим практичним завданням по подоланню кризи в аграрній сфері повинна стати розробка і оперативна
реалізація заходів по підвищенню загальноосвітнього рівня сільських працівників.
Рівень кваліфікації кадрів повинен зростати в процесі розвитку суспільного виробництва. Науково-
технічний прогрес постійно міняє вимоги до рівня і характеру кваліфікації кадрів. В той же час, підви-
щення кваліфікації служить основою не тільки для раціонального використання діючих засобів виробниц-
тва, але і для створення нових машин і технологій, тому технологічний прогрес і підвищення кваліфікації
являються двома взаємопов’язаними сторонами єдиного процесу розвитку суспільного виробництва.
В 2003 році в Запорізькій області, за даними Запорізького обласного управління статистики, навчено
новим професіям працівників сільського господарства всього 397 осіб (з них 49 жінок), що більше в 1,3
рази в порівнянні з 2002 роком і 0,9% до облікової кількості штатних працівників. З навчених новим про-
фесіям 11,1% навчались безпосередньо на виробництві, 88,9% у навчальних закладах різних типів. За пер-
винною підготовкою пройшли навчання 2,3% і пройшли перепідготовку 97,7%. Підвищили кваліфікацію
897 осіб (з них 172 жінки), що складає 178,7% до 2002 року та 2,0% до облікової кількості штатних пра-
цівників. З усіх осіб які підвищили кваліфікацію 71 (7,9%) на виробництві, у навчальних закладах за дого-
ворами 826 (92,1%) особи, у тому числі, у % до кількості працівників, які підвищили кваліфікацію – 6,3 %
керівники, 7,5% професіонали, 5,4% фахівці та інші службовці, 80,8% робітники, з них підвищили розряд
0,7%.
Підвищення кваліфікаційного рівня робітників – це, перш за все, засіб формування особи, об’єктивна
необхідність прискорення економічного розвитку. В зв’язку з цим удосконалення системи підготовки кад-
рів слід розглядати як умову налагодження економічного механізму господарювання, підвищення його
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
79
ефективності. В цілому система підготовки кадрів для сільськогосподарського виробництва представляє
собою складну структуру: підготовка робочих кадрів здійснюється на виробництві, в навчально-
виробничих комбінатах, в СПТУ (ліцеях); підготовка спеціалістів – в технікумах (коледжах), вищих на-
вчальних закладах; підготовка фермерів – в школах аграрного бізнесу.
Необхідно відмітити, що діючий кількісний принцип підготовки молодих кадрів (більше набрати, уч-
нів, більше включити дисциплін для вивчення і т.д.) без урахування кількісної і якісної пропозиції і попи-
ту на ринку праці молодих робітників призводить до того, що значна частина випускників не затребувана
виробництвом. В результаті по закінченні навчального закладу отримують тільки документ про освіту,
але зараз явно недостатньо для працевлаштування, і виявляються безробітними. Підвищення ефективності
працевлаштування молодих кадрів потребує тісно зв’язати об’єми їх підготовки, а також навчальні плани і
програми підготовки учнів з реальним попитом роботодавців для конкретних виробництв і підприємств.
В зв’язку з цим особливе значення набуває робота з випускниками шкіл, їх інформування про поло-
ження на ринку праці, допомога в оцінці своїх можливостей при виборі професії, а також адаптація регіо-
нальної системи шкільного і професіонального навчання до потреб ринку праці.
Особливу роль в підготовці кадрів для сільськогосподарського виробництва відіграють професійно-
технічні училища.
Як і всі аграрні освітні установи, сільські професіональні училища в процесі переходу до ринкової
економіки і проведення реформ виявились в надто тяжкому стані. За останні 13 років сільським училищам
не виділяються кошти на оновлення матеріальної бази (придбання тракторів, автомобілів і сільськогоспо-
дарських машин та ін.). Фізичний і моральний знос учбової техніки, відсутність коштів на придбання па-
лива негативно впливають на якість практичного навчання випускників училищ. Із-за скорочення держав-
но-колективного сектора (радгоспів і колгоспів) сільські установи початкової професіональної освіти
(професіональні училища, загальноосвітні школи) лишились традиційних джерел матеріальної і фінансо-
вої підтримки, ускладнилось положення справ з наданням робочих місць для проходження виробничої
практики, як завершального етапу навчання, що також негативно впливає на якість професіональної підго-
товки випускників і їх закріпленості на виробництві.
Щорічно на навчання до професійно-технічних навчальних закладів Запорізької області вступають
понад 16 тисяч осіб, з них 10 тисяч – за державним замовленням, понад 3 тисячі – за програмами курсової
підготовки, 3,2 тис. – з числа незайнятого населення. Учні та слухачі навчаються за 140 професіями, біль-
шість з яких – інтегровані. Ринок праці постійно змінюється, тому при формуванні держзамовлення на
підготовку робітничих кадрів перевага надається професіям, попит на які зростає.
За статистичними даними, підготовку кваліфікованих робітників в Запорізькій області у 2003 році
здійснювали 42 професійно-технічні навчальні заклади, в них здобували професію 24,0 тис. осіб. Порівня-
но з 1995 роком число зазначених закладів зменшилось на 12 одиниць, в основному за рахунок ліквідації
або реорганізації закладів, що втратили соціально-економічну перспективу в регіоні або мали слабку ма-
теріальну базу, а також зменшення потреби у багатьох професіях. Чисельність учнів, навпаки, збільшилась
на 1,6 тис. осіб. Порівняно з 2002 роком мережа професійно-технічних навчальних закладів не змінилась, а
чисельність учнів незначно збільшилась (на 0,5%).
Підготовка кадрів професійно-технічними закладами області для сільського господарства складала в
2002 році всього 14%, а в 2003 році зменшення відбулось на 2,1% і склало 11,9% (табл.1).
Якість підготовки кваліфікованих робітників бажає бути кращою. Адже підготовка кадрів у більшості
навчальних закладів здійснюється за застарілою технологічною і технічною базою.
З поступовим виходом країни з економічної кризи, збільшенням інвестицій у розвиток виробництва та
соціальну сферу будуть створені і розширені сфери професійного навчання й масштаби підготовки робіт-
ників.
Таблиця 1. Структура випуску кваліфікованих працівників професійно-технічними навчальними заклада-
ми за галузями (відсотків)
Роки Промис-
ловість
Сільське гос-
подарство
Транс-
порт
Зв`язо
к
Будівниц-
тво
Торгівля і
громадське
харчування
Житлово-комунальне гос-
подарство і невиробничі ви-
ди побутового обслугову-
вання населення
2002 23,9 14,0 13,4 0,5 6,4 20,3 21,5
2003 24,7 11,9 18,1 0,6 6,6 18,3 19,8
Дані Запорізького обласного управління статистики.
Зростаючий освітній потенціал населення регіону сприятиме впровадженню новітніх виробничих та
інформаційних технологій, інноваційному соціально-економічному розвитку і зміцненню регіону.
Висновки. Для проведення підготовки кадрів відповідно до потреб сучасного виробництва необхідно
технічне переоснащення навчальних закладів, модернізацію їх матеріально-технічної бази, створивши від-
повідні умови для залучення у дану сферу ресурсів роботодавців. Останні до цього часу отримують кад-
ри, не витрачаючи ресурсів на їхню підготовку, а навчальні заклади позбавлені не лише фінансової під-
тримки підприємств, але й місць для проходження виробничої практики. Основні напрями у сфері підго-
товки кадрів мають передбачити всебічний розвиток інтелектуальних, духовних та фізичних здібностей
особистості, приведення змісту освіти у відповідальність із сучасними потребами осіб і суспільства, забез-
печення ринку праці висококваліфікованою робочою силою шляхом:
Ярова Л.Г.
РЕГУЛЮВАННЯ РЕГІОНАЛЬНОГО РИНКУ ПРАЦІ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ ЧЕРЕЗ ПІДГОТОВКУ
КАДРІВ ДЛЯ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ
80
- формування системи безперервного навчання громадян із запровадженням ступеневої підготовки,
забезпечення реалізації програми перепідготовки кадрів і підвищення кваліфікації, розробка та
впровадження інноваційних та гнучких програм сприяння самоосвіти;
- створення умов для забезпечення доступної професійно-технічної, вищої, післядипломної освіти;
удосконалення механізму формування державного замовлення в системі професійно-технічної та
вищої освіти; формування механізму змішаного фінансування освіти із залученням коштів держа-
вного, місцевого бюджетів, а особливо коштів підприємств;
- посилення фахової і професійної орієнтації системи освіти відповідно до потреб ринкової еконо-
міки: перепрофілювання мережі у напрямку ринкової економіки і регіональних потреб ринків
праці; розробка механізму прогнозування підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації
кадрів відповідно до потреб галузей і регіональних ринків праці.
Без вирішення цих питань неможливо створити умови впровадження інноваційних технологій про-
фесійного навчання та наближення навчального процесу до реальних умов виробництва.
Подальше вдосконалення системи освіти зумовлено виникненням різних форм власності, формуван-
ням недержавного сектору економіки та євроінтеграційними процесами, тому виникає необхідність пода-
льшого дослідження цього питання для забезпечення реалізації творчого потенціалу кожного майбутнього
працівника на основі самоствердження як цілісного процесу розвитку кожного індивіда, так і суспільства
загалом.
Література
1. Drycker P. Post capitalist Society. – 1993. – № 10. – Р. 86
2. Грейс ДЖ., О` Делл К. Американский менеджмент на пороге XXI в. – М., 1991. – С. 253.
3. Населення і трудові ресурси села: Навч. Посіб. / За ред П.Т. Саблука, М.К.Орлатого. – К.: Інститут аг-
рарної економіки УААН, 2002. – 277 с.
4. Статистичний щорічник Запорізької області за 2003 р. – Запоріжжя, 2004. – 480 с.
5. Струмилин С.Г. Хозяйственное значение народного образования. – М., 1924. – С. 29, 245.
6. Турченко В.И., Колесников А.Ф. Стратегия образования в России: кризис и перспективы // Обозрева-
тель. – 1997. – № 9. – С.60.
|