Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку

В статье рассмотрено понятие инновации, сформулирвоано определение инновационного менеджмента, приведена необходимость применения инновационного менеджмента на предприятиях Украины. Рассмотрена логичная взаимосвязь стратегического и инновационного менеджмента....

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2004
1. Verfasser: Колесников, О.А.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Кримський науковий центр НАН України і МОН України 2004
Schriftenreihe:Культура народов Причерноморья
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/35881
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку / О.А. Колесников // Культура народов Причерноморья. — 2004. — № 55, Т. 2. — С. 52-55. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-35881
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-358812025-02-09T22:22:48Z Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку Колесников, О.А. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ В статье рассмотрено понятие инновации, сформулирвоано определение инновационного менеджмента, приведена необходимость применения инновационного менеджмента на предприятиях Украины. Рассмотрена логичная взаимосвязь стратегического и инновационного менеджмента. У статті розглянуто поняття інновації, сформульовано визначення інноваційного менеджменту, наведена необхідність застосування інноваційного менеджменту на підприємствах України. Розглянуто логічний взаємозв'язок стратегічного та інноваційного менеджменту The concept of innovation is reviewed in the article, the definition of innovative management is given here and the necessity of innovative management on the Ukrainian enterprises is well illustrated in the text. It is also given the examination of logic links between strategical and innovative management. 2004 Article Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку / О.А. Колесников // Культура народов Причерноморья. — 2004. — № 55, Т. 2. — С. 52-55. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 1562-0808 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/35881 uk Культура народов Причерноморья application/pdf Кримський науковий центр НАН України і МОН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
spellingShingle Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Колесников, О.А.
Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку
Культура народов Причерноморья
description В статье рассмотрено понятие инновации, сформулирвоано определение инновационного менеджмента, приведена необходимость применения инновационного менеджмента на предприятиях Украины. Рассмотрена логичная взаимосвязь стратегического и инновационного менеджмента.
format Article
author Колесников, О.А.
author_facet Колесников, О.А.
author_sort Колесников, О.А.
title Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку
title_short Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку
title_full Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку
title_fullStr Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку
title_full_unstemmed Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку
title_sort інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку
publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України
publishDate 2004
topic_facet Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/35881
citation_txt Інноваційний менеджмент підприємств як об'єктивна необхідність в умовах ринку / О.А. Колесников // Культура народов Причерноморья. — 2004. — № 55, Т. 2. — С. 52-55. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.
series Культура народов Причерноморья
work_keys_str_mv AT kolesnikovoa ínnovacíiniimenedžmentpídpriêmstvâkobêktivnaneobhídnístʹvumovahrinku
first_indexed 2025-12-01T09:46:19Z
last_indexed 2025-12-01T09:46:19Z
_version_ 1850298733555613696
fulltext Иванова Ю.А. ПРОБЛЕМЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ВОДНОГО ХОЗЯЙСТВА АРК И ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ 52 ное внимание, что в конечном итоге может привести к их перерасходу. Выводы: 1)отсутствие стратегического планирования использования водных ресурсов ведёт к возникновению и накоплению проблем в области водохозяйственного комплекса АРК; 2)отсутствие реального экономического механизма контроля над использованием водных ресурсов приводит к их «разбазариванию» населением; 3)для развития водохозяйственного комплекса региона необходимо создание единого информацион- ного центра, который бы обслуживал воспроизводство водных ресурсов и помогал осуществлять контроль над их использованием. Перспективы: Для того, чтобы разрешить проблемы водохозяйственного комплекса АРК необходим комплексный подход: нужно задействовать все водохозяйственные организации, органы государственного управления и надзора, привлечь к решению вопроса население автономии; необходимо осуществлять комплекс мероприятий, направленный на решение проблем, связанных с реконструкцией и реорганизаци- ей водного хозяйства Крыма, использованием воды в различных отраслях жизнедеятельности общества и созданием эффективного собственника процесса водопользования (это организация, комитет, имеющие право активно вмешиваться в процесс доставки воды потребителю). Несмотря на сложное социально-экономическое положение страны и региона, есть надежда, что сис- темы водоснабжения и водоотведения городов Крыма все же будут выведены из критического состояния, что проблемы водного хозяйства Крыма, несмотря на их сложность, будут решены. Естественно, решать эти вопросы необходимо поэтапно, с учетом местных условий, за счет различных водных источников, на основе эколого-экономического обоснования, ориентируясь на последние достижения науки и техники. Источники и литература 1. Водное хозяйство Крыма: история развития, современное состояние / Заволодько Н.Н., Новик В.А. и др. – Симферополь: Доля, 2003. – 78 с. 2. Гордеев В.И. О некоторых вопросах платности водопользования // – 2002. – № 3.– С.91–93. 3. О мерах по государственной поддержке водохозяйственно-мелиоративного комплекса. Утв. Указом Президента Украины от 23 июня 1998 г. №670/98. 4. Половицкий И.Я. Как повлияло строительство Северо-Крымского канала на экологическую обстанов- ку в области? // Крым: экология, проблемы. – 1989. – С. 81–85. 5. Устойчивый Крым: водные ресурсы / Закусилов Н.А., Лущик А.В. и другие. – Симферополь: Таврида, 2003. – 413 с. Колесников О.А. ІННОВАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ ПІДПРИЄМСТВ ЯК ОБ'ЄКТИВНА НЕОБХІДНІСТЬ В УМОВАХ РИНКУ Зараз адміністративно-управлінський персонал починає погоджуватися з тим, що розвиток науки і технологій відноситься до числа вищих пріоритетів держави. Мета статті – узагальнення накопичених знань у галузі інноваційного менеджменту, формулювання визначення інноваційного менеджменту та роз- гляд необхідності виявлення стратегічного інноваційного менеджменту. Без інновацій не буває тривалого і могутнього економічного підйому. Цю аксіому капіталізму наше господарство ще тільки має засвоїти. Здавалося б, довіритися цій аксіомі легко. Вся економічна історія свідчить на її користь. Не можна пригадати ні однієї по-справжньому економічно сильної країни, що на- брала б свою міць інакше, як запропонувавши світу радикальне нововведення. Англія – власне індустріа- льна машина й активна міждержавна торгівля. Америка – конвеєр Форда і всепроникаюча інформатизація. Японія – магнітофон Sony і найжорстокіший контроль якості. Можна заперечити, указавши на приклади Кореї, Китаю і ряду латиноамериканських країн, цілком пристойно зроставших на базі простого копіювання. Але, по-перше, жодна з цих країн (за винятком Ки- таю) не досягла потужності, хоча б близької до країн – економічних лідерів. По-друге, ріст цей виявився хитливим (що довела серія останніх криз країн, що розвиваються), а феномен Китаю пояснюється закриті- стю його економіки і величезним впливом держави. Україна сьогодні в цьому змісті – цілковитий антипод Китаю. Наше господарство гранично відкрите. Сучасна економіка більш схожа на господарське середовище Європи і США кінця XIX століття, з її мало чим регламентованою волею, високим ступенем конкуренції і безупинною низкою короткочасних підйо- мів і неприємних криз. Тільки одна риса відрізняє наше господарство від тодішнього капіталістичного – творча стриманість і невисокий інноваційний потенціал. Україна вибрала, на жаль, найбільш легкий шлях – вирішила продавати сировину і копіювати товари народного споживання, придумані колись Заходом. Це було природно для нас, тільки що залишивших ра- дянський план, і це було наймогутнішою інновацією. Інновації – зміна з метою впровадження і використання нових видів споживчих товарів, нових вироб- ничих і транспортних засобів, ринків і форм організації в промисловості. (Шумпетер І.) [8]. Д. В. Соколов, А. Б. Титов, М. М. Шабанова – під інновацією розуміють підсумковий результат ство- рення й освоєння принципово нового чи модернізованого засобу (нововведення), що задовольняє конкрет- Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 53 ні суспільні потреби і дає ряд ефектів (економічний, науково-технічний, соціальний, екологічний )[5]. Ю. П. Морозов під інноваціями, у широкому змісті розуміє прибуткове використання новацій у виді нових технологій, видів продукції, організаційно-технічних і соціально-економічних рішень виробничого, фінансового, комерційного чи іншого характеру [2]. Відповідно до керівництва Фраскаті інновація визначається як кінцевий результат інноваційної діяль- ності, що одержав втілення у виді нового чи вдосконаленого продукту, упровадженого на ринку; нового чи вдосконаленого процесу, використовуваного в практичній діяльності, або в новому підході до соціаль- них послуг[7]. У словнику "Науково-технічний прогрес" інновація (нововведення) означає результат творчої діяль- ності, спрямованої на розробку, створення і поширення нових видів виробів, технологій, упровадження нових організаційних форм і т.д.. Згідно з законом України “Про інноваційну діяльність” [1] інновації – це новостворені (застосовані) і (або) вдосконалені конкурентноздатні технології, продукція або послуги, а також організаційно-технічні рішення виробничого, адміністративного, комерційного або іншого характеру, що істотно поліпшують структуру та якість виробництва і (або) соціальної сфери. Виходячи з вищесказаного, інновації – це впровадження нововведень. Інноваційний менеджмент можна розглядати в двох аспектах. Перший, найбільш розповсюджений: інноваційний менеджмент – управління інноваціями. Другий, інноваційний менеджмент – менеджмент, заснований на інноваціях (новий менеджмент). На основі цього сформулюємо визначення: інноваційний менеджмент – комплексне системне викори- стання знань, способів, методів, прийомів і форм управління діяльністю, метою якої є здійснення і впро- вадження нововведень для одержання конкурентних переваг на ринку. Чому ж фірми все частіше прибігають до впровадження інновацій різного виду і рівня складності? Відповідь досить таки проста. Метою діяльності будь-якої фірми, у кінцевому рахунку, є одержання при- бутку. Але в умовах найжорстокішої конкурентної боротьби за споживача виграє той хто зміг надати украй вигідну, з погляду покупця, пропозицію. І от вам інновація кожне – нововведення в товарі, техно- логії, умовах обслуговування і т.д. впроваджене в масове виробництво. А тепер розглянемо, значення інноваційного менеджменту для збільшення прибутку. (рис. 1) За умовно-постійних цінах збільшення прибутку можливо за рахунок двох факторів – зниження ви- трат або збільшення обсягів продажу. У свою чергу шляхом зниження рівня витрат в умовах жорсткої конкуренції й інформаційного бума є саме застосування інновацій і інноваційного менеджменту. У той же час збільшення обсягу продажу можливо при збільшенні продуктивності і (або) орієнтація підприємства на споживача. Висока продуктивність досягається за рахунок застосування нового обладнання і зацікавле- ності персоналу у результатах роботи. Під орієнтацією на споживача розуміється виявлення і задоволення схованих і явних потреб споживачів. Сюди в повному обсязі відноситься робота з усіх елементів комплек- су маркетингу. Усе це досягається тільки за допомогою застосування нових способів, рішень, технологій – інноваційного менеджменту. В свою чергу збільшення прибутку дає можливість підприємству збільшува- ти витрати на інноваційний менеджмент із метою одержання нових стратегічних переваг і таким чином одержання прибутку надалі. Рис. 1 Значимість інноваційного менеджменту Незаперечність використання інновацій як основи досягнення стратегічної конкурентної переваги компаній не вимагає особливих доказів. У фундаментальній роботі Портера прямо вказується: "Кожна ус- пішна компанія застосовує свою власну стратегію. Однак, характер і еволюція всіх успішних компаній ви- являються у своїй основі однаковими. Компанія домагається конкурентних переваг за допомогою іннова- цій. Вони підходять до нововведень у самому широкому змісті, використовуючи, як нові технології, так і нові методи роботи... Після того, як компанія досягає конкурентних переваг завдяки нововведенням, вона може удержати їх тільки за допомогою постійних поліпшень... Конкуренти відразу ж і обов'язково обі- йдуть будь-як компанію, що припинить удосконалювання і впровадження інновацій"[4]. Збільшення прибутку Інноваційний менеджмент Зниження ви- Збільшення продукти- вності праці Орієнтація на споживача Збільшення обсягу продажів Колесников О.А. ІННОВАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ ПІДПРИЄМСТВ ЯК ОБ'ЄКТИВНА НЕОБХІДНІСТЬ В УМОВАХ РИНКУ 54 На усіх обстежених підприємствах1 визнають необхідність застосування інноваційного менеджменту. Крім того фахівці даних компаній свідчать про постійне використання інноваційного менеджменту на сво- їх підприємствах. Вважається, що інноваційний менеджмент є одною з головних складових успішної дія- льності підприємства на ринку. Компанії пивного бізнесу витрачають приблизно 2% від прибутку на інно- ваційний менеджмент. Крім того постійно відбувається впровадження цільових проектів з переоснащення (встановлення нового обладнання), впровадження корпоративної інформаційної системи управління під- приємством2 і т. і., які потребують залучення набагато більше коштів у тому рахунку й позикових. Основою інноваційного процесу є процес створення й освоєння нової техніки, технології, продукту. Створення нової техніки і технології починається з фундаментальних досліджень, спрямованих на одер- жання нових наукових знань і виявлення найбільш суттєвих закономірностей. Ціль фундаментальних до- сліджень розкрити нові зв'язки між явищами, пізнати закономірності розвитку природи і суспільства без- відносно до їхнього конкретного використання. Пріоритетне значення фундаментальної науки в розвитку інноваційних процесів визначається тим, що вона виступає як генератор ідей, відкриває шляхи в нові об- ласті знання. Фундаментальні дослідження потребують великих вкладень. Тому в умовах ринкової еконо- міки галузева і тим більше заводська наука не можуть собі дозволити займатися цими дослідженнями. Фундаментальні дослідження повинні фінансуватися за рахунок бюджету держави на конкурсній основі і частково можуть використовувати позабюджетні кошти [3]. Але позитивний вихід фундаментальних досліджень у світовій науці складає лише 5%. Виробничим підприємствам необхідний більший відсоток позитивного виходу, з огляду на специфіку роботи конкрет- ної фірми. Тому рівень роботи в плані досліджень підприємства – це дослідно-конструкторські роботи і створення нових виробів. 0 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 1998 1999 2000 2001 2002 інші маркетинг, реклама придбання засобів виробництва придбання прав на патенти, ліцензій, на використання винаходів, корисних моделей, промислових зразків, безпатентних ліцензій, ноу-хау, технологій, тощо дослідження і розробки рис. 2 Загальний обсяг інноваційних витрат у промисловості Загальний обсяг інноваційних витрат у промисловості у 2002 році за даними Держкомстату України (рис. 2) склав 3017,2 млн. грн., що на 52% більше ніж у 2001 році. При цьому витрати на маркетинг та рек- ламу у загальній структурі складали 10%. Цей напрямок активно розвивається та частка витрат у останні роки (2000-2002) стабільно зростає. Тобто інновації в системі маркетингу підприємства з кожним роком зростають. Керівництво підприємств розуміють, що для займання лідуючих позицій на ринку слід шукати нові елементи в просуванні товару на ринок та взагалі маркетингу підприємства. При прийнятті довгострокових рішень перед підприємством стоїть вся сукупність виділених стратегі- чних цілей. В багатьох випадках для досягнення даних цілей необхідне застосування інноваційного мене- джменту. Тобто інноваційний менеджмент логічно пов’язаний зі стратегічним плануванням зокрема, та стратегічним менеджментом взагалі. Брайн Твісс [6] порівнює інноваційне і стратегічне планування і виділяє деякі аспекти їхнього взаємо- зв'язку. Зокрема, при прийнятті рішень у відношенні стратегії науково-дослідних та досліднецько конс- трукторських робіт (НДДКР) він говорить про необхідність розгляду таких стратегічних факторів, як ана- 1. Об’єктами дослідження були підприємства пивної галузі України, що входять до складу чотирьох вели- ких компаній ринку пива (Sun Interbrew, ВВН, Оболонь, Сармат). На сьогодні вони займають понад 90% ринку пива України. 2. Зараз така система впроваджується у компанії Сармат. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 55 ліз зовнішнього оточення, розміщення ресурсів і корпоративної стратегії. Розділяючи погляди, спрямовані на посилення ролі технологів у процесі прийняття стратегічних рішень, вважаємо, що одного взаємозв'яз- ку тут недостатньо, необхідне взаємопроникнення. Тенденції розвитку і впливу науково-технічного про- гресу свідчать про актуальність інтеграції стратегічного й інноваційного менеджменту. Адже будь-яка стратегія – це зміни, а будь-які зміни, спрямовані на удосконалювання якого-небудь процесу, – це іннова- ції. Однієї участі технологів у стратегічних питаннях недостатньо. У світі нових технологій стратегія й ін- новації повинні злитися воєдино. Мова йде про те, щоб на чолі кожного стратегічного плану стояла задача з розробки і виведення продуктової інновації або освоєнню нових процесних технологій. Взаємопроникнення стратегічного й інноваційного управління може привести до того, що можливо в майбутньому ці два види менеджменту, один із яких сьогодні відноситься до загального управління (стра- тегічний), а іншої до функціонального (інноваційний), цілком інтегруються. Таке припущення засноване на тім, що інновації усе більше і більше визначають генеральну лінію перспективного розвитку підприєм- ства. У цьому зв'язку різко росте і значення інноваційного бізнесу, як основного виду діяльності фірм. До- сить згадати про численні НДІ, конструкторські бюро, консалтингові фірми, пропозиції послуг з реінжи- нірингу бізнес-процесів і т.д. Однак відомо, що лише 5 % початих НДДКР знаходять своє успішне завер- шення у виді визнання нової продукції на ринку споживачів. У числі основних причин такого положення є, як правило, помилковий вибір портфеля НДДКР, відсутність комплексного пророблення маркетинго- вих, технічних, економічних, інвестиційних, виробничих аспектів. У більшості випадків при виконанні НДДКР не враховуються стратегічна значимість розробки, її погодженість зі стратегічними аспектами ді- яльності фірми (методами її стратегічного планування, іміджем, відношенням до ризику), а також часовий аспект виконання НДДКР і реалізації їхніх результатів (тиражування і збут нової продукції). Багато в чому це зв'язано з відсутністю чітко позначеного єдиного методологічного підходу до стратегічного управління НДДКР. Уміння мислити по-новому, вибирати з безлічі ідей ту, котра стане основою успіху компанії – от ос- новні вимоги, що пред'являються до топ-менеджерів сьогоднішнього дня. Інноваційні знання дають підприємству можливість лідирувати в галузі. Вони часто надають підпри- ємству можливість впливати на безпосереднє оточення. Знання не статичні і те, що сьогодні є інноваційним знанням, завтра неминуче стане корінним. Таким чином, захист і поліпшення конкурентної позиції вимагають постійного навчання і сприйняття знань. Зда- тність підприємства навчатися, акумулювати знання з досвіду може забезпечити їй стратегічну перевагу. В умовах нестабільності світового ринку, що збільшується, як випливає з викладеного вище, особливу цінність здобувають не знання, вкладені у вже розроблену продукцію, а знання, на основі яких у майбут- ньому може бути створена стратегічно значима продукція. Таким чином, сучасний менеджмент знань, бу- дучи фундаментом стратегії фірми й одержання нею конкурентних переваг шляхом інновацій, природним образом поєднує стратегічний менеджмент і менеджмент інновацій у єдину комплексну систему науки і практики знань і дій – стратегічно-інноваційний менеджмент. Таким чином інноваційний менеджмент слід розглядати як комплексне системне використання знань, способів, методів, прийомів і форм управління діяльністю, метою якої є здійснення і впровадження ново- введень для одержання конкурентних переваг на ринку. На практиці відбувається поєднання стратегічного та інноваційного менеджменту, бо інноваційний менеджмент за природою спрямований на реалізацію стратегічних цілей підприємства. Необхідність застосування інноваційного менеджменту розуміють усі керівники підприємств пивоваренної галузі України. Інноваційний менеджмент є основою отримання кон- курентних переваг на ринку та прибутку в майбутньому. Застосування його ведеться в усіх сферах діяль- ності підприємств. Інновації пронизують усю комплексну систему маркетингу. Джерела та література 1. Закон України Про інноваційну діяльність. Із змінами і доповненнями, внесеними Законом України від 26 грудня 2002 року N 380-IV. 2. Морозов Ю.П. Управление технологическими нововведениями в условиях рыночных отношений – Н. Новгород, 1995. 3. Основы инновационный менеджмента: Теория и практика: Учебное пособие/ Под редакцией П. Н. Завлина и др. – М.: Экономика, 2000. – 475 с. 4. Портер М. Конкуренция: Учебное пособие / Пер. с англ. – И.: Вильямс, 2001 – 495 с. 5. Титов А. Б. Маркетинг и управление инновациями. – СПб.: Питер, 2001 – 240 с. 6. Twiss Brian. Managing Technological Innovation, 4th Edition. Pitman Publishing, 1992. 7. Фатхутдинов Р. А. Инновационный менеджмент. – СПб.: Питер, 2002. – 400 с. 8. Шумпетер И. Теория экономического развития. – М. Прогресс, 1982. Ярош О.Б. КОНЦЕПЦИЯ ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫХ ПРЕОБРАЗОВАНИЙ В НЕФТЕГАЗОВОМ КОМПЛЕКСЕ КРЫМА Обеспечение эффективного развития регионов должно рассматриваться в плоскости функционирова- ния каждой территориальной единицы на основе разработки концепции региональной политики. Этот