Пошук витоків народного календаря
Рецензія на монографію: Мойсей А.А. Магія і мантика у народному календарі східнороманського населення Буковини. – Чернівці, 2008. – 320 с.: 16 іл.
Gespeichert in:
| Datum: | 2010 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2010
|
| Schriftenreihe: | Народна творчість та етнографія |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/37929 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Пошук витоків народного календаря / Г. Щербій // Народна творчість та етнографія. — 2010. — № 3. — С. 129-130. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-37929 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-379292025-02-09T14:49:30Z Пошук витоків народного календаря Searching for Folk Calendar Origination Щербій, Г. Розвідки, рецензії та польові матеріали Рецензія на монографію: Мойсей А.А. Магія і мантика у народному календарі східнороманського населення Буковини. – Чернівці, 2008. – 320 с.: 16 іл. 2010 Article Пошук витоків народного календаря / Г. Щербій // Народна творчість та етнографія. — 2010. — № 3. — С. 129-130. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/37929 uk Народна творчість та етнографія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Розвідки, рецензії та польові матеріали Розвідки, рецензії та польові матеріали |
| spellingShingle |
Розвідки, рецензії та польові матеріали Розвідки, рецензії та польові матеріали Щербій, Г. Пошук витоків народного календаря Народна творчість та етнографія |
| description |
Рецензія на монографію: Мойсей А.А. Магія і мантика у народному календарі східнороманського населення Буковини. – Чернівці, 2008. – 320 с.: 16 іл. |
| format |
Article |
| author |
Щербій, Г. |
| author_facet |
Щербій, Г. |
| author_sort |
Щербій, Г. |
| title |
Пошук витоків народного календаря |
| title_short |
Пошук витоків народного календаря |
| title_full |
Пошук витоків народного календаря |
| title_fullStr |
Пошук витоків народного календаря |
| title_full_unstemmed |
Пошук витоків народного календаря |
| title_sort |
пошук витоків народного календаря |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Розвідки, рецензії та польові матеріали |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/37929 |
| citation_txt |
Пошук витоків народного календаря / Г. Щербій // Народна творчість та етнографія. — 2010. — № 3. — С. 129-130. — укр. |
| series |
Народна творчість та етнографія |
| work_keys_str_mv |
AT ŝerbíjg pošukvitokívnarodnogokalendarâ AT ŝerbíjg searchingforfolkcalendarorigination |
| first_indexed |
2025-11-27T01:04:09Z |
| last_indexed |
2025-11-27T01:04:09Z |
| _version_ |
1849903499539644416 |
| fulltext |
129129
Розвідки, рецензії та польові матеріали
Створення узагальнюючих етнографічних
праць неможливе без системного розгляду
багатьох питань, які досі досліджені недо-
статньо. Упродовж останніх років посилилась
увага вітчизняних етнологів до пізнання про-
цесу взаємовпливів у традиційно-побутовій
культурі етноконтактних зон. Більше ува-
ги почали приділяти вивченню традиційної
культури етнічних груп, які проживають в
Україні або були пов’язані з нею культурно чи
історично.
Дослідження проблематики етнокультурної
ідентичності, традиційної культури порубіжних
регіонів України, взаємовпливів та взаємодії
етнічних спільнот уже дали певні результати.
У межах України існує кілька великих етно-
контактних зон – Полісся, Закарпаття, Сло-
божанщина, Південь та інші, традиційна куль-
тура яких досліджена вельми нерівномірно. До
малодосліджених належить територія Букови-
ни, яка перебуває на стику двох цивілізацій –
східнослов’янської та східнороманської, у
результаті чого тут відбувається активна
взаємодія українських, молдавських та ру-
мунських культурних традицій. Констатуючи
недостатню вивченість особливостей цьо-
го процесу, слід зазначити, що обов’язковою
передумовою подолання такого стану має
стати всебічний аналіз традиційної культу-
ри східнороманського населення сучасної
України.
це складне й актуальне завдання на
прикладі матеріалів народного обрядового
календаря взявся вирішувати молодий буко-
винський дослідник Антоній Мойсей. Автор
представляє Чернівецький університет –
регіональний науковий центр, який потужно
досліджує проблеми етнографії Буковини та
суміжних регіонів.
В основі обрядового комплексу кожного на-
роду лежать магічні уявлення, які й забезпе-
чують його функціонування. Тому спроба про-
никнути в сутність календарної обрядовості
східнороманського населення Буковини через
аналіз її магічної складової видається логічно
обґрунтованою. Автор сконцентрував ува-
гу на двох компонентах складних обрядодій:
магічних обрядах у землеробському календарі
та календарі дівочих ворожінь.
Визначаючи основні параметри об’єкта до-
слідження, автор трактує «магію» як сукупність
прийомів і обрядів, що мають чудодійну силу, а
«мантику» – як комплекс ритуальних практик,
спрямованих на вгадування майбутнього. Під
терміном «Буковина» А. Мойсей розуміє терито-
рію сучасної Чернівецької області України та Су-
чавського повіту Румунії як специфічну етногра-
фічну зону українсько-румунсько-молдавських
вза ємовпливів.
Дослідник ґрунтовно підійшов до роз-
криття теми плювіальних обрядів (від латин.
pluvialis – пов’язані з дощем). Він справед-
ливо стверджує, що селянство намагалося
вплинути на природу магічними практиками,
витоки яких сягають дохристиянських часів.
Тому основну увагу автор приділив вивчен-
ню найхарактерніших магічних обрядів плю-
віального спрямування, а також народних
уявлень про природу й причини засухи та
деяких інших метеорологічних явищ. Із цією
метою було проаналізовано весь комплекс
плювіальних звичаїв та обрядів східнороман-
ського населення Буковини: прикмети, по-
всякденна плювіальна практика, обряди «ка-
лоян» (похорон засухи), «папаруда», постать
соломонаря-гріндінаря в уявленнях народу,
магічні практики відвернення дощу й граду.
Зроблена загалом успішна спроба розкрити
Григорій Щербій
ПОШУК ВИТОКІВ НАРОДНОгО КАлЕНДАРЯ
Мойсей А. А. Магія і мантика у народному календарі східнороманського населення
Буковини. – Чернівці, 2008. – 320 с.: 16 іл.
130130
ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОГРАФІЯ * 3/2010
певні аспекти духовного життя буковинсько-
го селянина шляхом аналізу міфічних уяв-
лень про природу й причини метеорологічних
явищ, які пояснюють генезис низки аграрних
обрядів. Автор детально зупинився на ха-
рактеристиці основних змін у плювіальних
обрядах упродовж ХІХ–ХХІ ст., показав
поступовий занепад їх магічно-культового
значення під впливом християнської ідеології
та суспільних трансформацій.
цікавим є порівняльний аналіз святку-
вання Синзиєнє у румунів і молдаван та
Івана Купала в українців Буковини. Се-
ред традиційних аграрних магічних обрядів
східнороманського населення Буковини, які
прискіпливо досліджував А. Мойсей, слід
згадати також обряд, пов’язаний з культом
рослинності – Дрегайка. Важливість опису
цього дійства посилюється тим, що згаданий
обряд зник упродовж ХІХ ст.
У народному календарі поряд зі скотар-
ськими та землеробськими мотивами важ-
ливе місце посідає господарська та сімейна
мантика. Автор довів необхідність розгляду
ворожінь як самостійних обрядових дійств,
спрямованих, зокрема, на покращення вро-
жаю, збільшення приплоду худоби, зміц-
нення здоров’я тощо. Матримоніальні
ворожіння є особливо змістовними й оригі-
нальними, мають власну символіку та атри-
бутику. У монографії розглянуто святкові
форми знайомства і міжстатевого спілкуван-
ня молоді, показано місце матримоніальних
ворожінь у народному календарі, подано
класифікацію дівочих ворожінь за способом
проведення. У полі зору дослідника опи-
нилися оказіональні ворожіння, обряди з
предметами домашнього та господарського
вжитку, з ритуальними стравами й водою,
ворожіння, пов’язані з рослинами, лічбою,
тлумаченням поведінки тварин і птахів, ви-
падковими словами, а також складні обряди
з глибокою магічною основою, індивідуальні
ворожіння та ін.
Праця має ґрунтовну джерельну базу:
писемні джерела ХV – першої полови-
ни ХХІ ст.; матеріали другої половини
ХVІІІ–ХІХ ст. з архівно-музейних установ
України; інформація з відповідей на анкети
окремих дослідників та наукових інституцій
кінця ХІХ – початку ХХІ ст., етнографіч-
них антологій другої половини ХІХ – пер-
шої половини ХХ ст., монографічних праць
ХХ – початку ХХІ ст., присвячених етно-
графії Буковини, фольклорних збірок другої
половини ХХ – початку ХХІ ст. Широко
використано польові етнографічні матеріали,
зібрані автором на території Чернівецької об-
ласті України та Сучавського повіту Румунії
впродовж 1997–2007 років. Загалом дослі-
дженнями було охоплено 240 україномовних
та румуномовних сіл Буковини.
У своїй монографії А. Мойсей поряд з
етнологічними методами широко викорис-
тав метод етнографічного картографування.
Робота містить тринадцять карт, які дають
чітке уявлення про ареали розповсюдження
низки плювіальних і мантичних ритуалів
східнороманського та українського населен-
ня Буковини.
У додатках подано тексти (в українському
перекладі) двох народних карнавальних ви-
став за участю персонажів плювіальної обря-
довості – «Гая» та «Папаруда». Сприйняттю
фактологічного матеріалу сприяють іменний
та географічний покажчики. Ілюстративний
ряд репрезентовано інформативними фото-
графіями учасників сучасних обрядодій, ри-
туальних антропоморфних ляльок обряду ка-
лоян з різних районів Чернівецької області.
Монографічне дослідження А. Мойсея
демонструє глибоке й усебічне розуміння
важливих реалій побутової культури зони
давніх міжетнічних контактів. Тим самим
воно створює підґрунтя для використання
етно культурних традицій у збагаченні сучас-
ного способу життя, гармонізації міжетніч-
них стосунків, унеможливлення конфліктів у
національному розвитку України.
|