Пошук витоків народного календаря

Рецензія на монографію: Мойсей А.А. Магія і мантика у народному календарі східнороманського населення Буковини. – Чернівці, 2008. – 320 с.: 16 іл.

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2010
1. Verfasser: Щербій, Г.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2010
Schriftenreihe:Народна творчість та етнографія
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/37929
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Пошук витоків народного календаря / Г. Щербій // Народна творчість та етнографія. — 2010. — № 3. — С. 129-130. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-37929
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-379292025-02-09T14:49:30Z Пошук витоків народного календаря Searching for Folk Calendar Origination Щербій, Г. Розвідки, рецензії та польові матеріали Рецензія на монографію: Мойсей А.А. Магія і мантика у народному календарі східнороманського населення Буковини. – Чернівці, 2008. – 320 с.: 16 іл. 2010 Article Пошук витоків народного календаря / Г. Щербій // Народна творчість та етнографія. — 2010. — № 3. — С. 129-130. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/37929 uk Народна творчість та етнографія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Розвідки, рецензії та польові матеріали
Розвідки, рецензії та польові матеріали
spellingShingle Розвідки, рецензії та польові матеріали
Розвідки, рецензії та польові матеріали
Щербій, Г.
Пошук витоків народного календаря
Народна творчість та етнографія
description Рецензія на монографію: Мойсей А.А. Магія і мантика у народному календарі східнороманського населення Буковини. – Чернівці, 2008. – 320 с.: 16 іл.
format Article
author Щербій, Г.
author_facet Щербій, Г.
author_sort Щербій, Г.
title Пошук витоків народного календаря
title_short Пошук витоків народного календаря
title_full Пошук витоків народного календаря
title_fullStr Пошук витоків народного календаря
title_full_unstemmed Пошук витоків народного календаря
title_sort пошук витоків народного календаря
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2010
topic_facet Розвідки, рецензії та польові матеріали
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/37929
citation_txt Пошук витоків народного календаря / Г. Щербій // Народна творчість та етнографія. — 2010. — № 3. — С. 129-130. — укр.
series Народна творчість та етнографія
work_keys_str_mv AT ŝerbíjg pošukvitokívnarodnogokalendarâ
AT ŝerbíjg searchingforfolkcalendarorigination
first_indexed 2025-11-27T01:04:09Z
last_indexed 2025-11-27T01:04:09Z
_version_ 1849903499539644416
fulltext 129129 Розвідки, рецензії та польові матеріали Створення узагальнюючих етнографічних праць неможливе без системного розгляду багатьох питань, які досі досліджені недо- статньо. Упродовж останніх років посилилась увага вітчизняних етнологів до пізнання про- цесу взаємовпливів у традиційно-побутовій культурі етноконтактних зон. Більше ува- ги почали приділяти вивченню традиційної культури етнічних груп, які проживають в Україні або були пов’язані з нею культурно чи історично. Дослідження проблематики етнокультурної ідентичності, традиційної культури порубіжних регіонів України, взаємовпливів та взаємодії етнічних спільнот уже дали певні результати. У межах України існує кілька великих етно- контактних зон – Полісся, Закарпаття, Сло- божанщина, Південь та інші, традиційна куль- тура яких досліджена вельми нерівномірно. До малодосліджених належить територія Букови- ни, яка перебуває на стику двох цивілізацій – східнослов’янської та східнороманської, у результаті чого тут відбувається активна взаємодія українських, молдавських та ру- мунських культурних традицій. Констатуючи недостатню вивченість особливостей цьо- го процесу, слід зазначити, що обов’язковою передумовою подолання такого стану має стати всебічний аналіз традиційної культу- ри східнороманського населення сучасної України. це складне й актуальне завдання на прикладі матеріалів народного обрядового календаря взявся вирішувати молодий буко- винський дослідник Антоній Мойсей. Автор представляє Чернівецький університет – регіональний науковий центр, який потужно досліджує проблеми етнографії Буковини та суміжних регіонів. В основі обрядового комплексу кожного на- роду лежать магічні уявлення, які й забезпе- чують його функціонування. Тому спроба про- никнути в сутність календарної обрядовості східнороманського населення Буковини через аналіз її магічної складової видається логічно обґрунтованою. Автор сконцентрував ува- гу на двох компонентах складних обрядодій: магічних обрядах у землеробському календарі та календарі дівочих ворожінь. Визначаючи основні параметри об’єкта до- слідження, автор трактує «магію» як сукупність прийомів і обрядів, що мають чудодійну силу, а «мантику» – як комплекс ритуальних практик, спрямованих на вгадування майбутнього. Під терміном «Буковина» А. Мойсей розуміє терито- рію сучасної Чернівецької області України та Су- чавського повіту Румунії як специфічну етногра- фічну зону українсько-румунсько-молдавських вза ємовпливів. Дослідник ґрунтовно підійшов до роз- криття теми плювіальних обрядів (від латин. pluvialis – пов’язані з дощем). Він справед- ливо стверджує, що селянство намагалося вплинути на природу магічними практиками, витоки яких сягають дохристиянських часів. Тому основну увагу автор приділив вивчен- ню найхарактерніших магічних обрядів плю- віального спрямування, а також народних уявлень про природу й причини засухи та деяких інших метеорологічних явищ. Із цією метою було проаналізовано весь комплекс плювіальних звичаїв та обрядів східнороман- ського населення Буковини: прикмети, по- всякденна плювіальна практика, обряди «ка- лоян» (похорон засухи), «папаруда», постать соломонаря-гріндінаря в уявленнях народу, магічні практики відвернення дощу й граду. Зроблена загалом успішна спроба розкрити Григорій Щербій ПОШУК ВИТОКІВ НАРОДНОгО КАлЕНДАРЯ Мойсей А. А. Магія і мантика у народному календарі східнороманського населення Буковини. – Чернівці, 2008. – 320 с.: 16 іл. 130130 ISSN 01306936 * НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ ТА ЕТНОГРАФІЯ * 3/2010 певні аспекти духовного життя буковинсько- го селянина шляхом аналізу міфічних уяв- лень про природу й причини метеорологічних явищ, які пояснюють генезис низки аграрних обрядів. Автор детально зупинився на ха- рактеристиці основних змін у плювіальних обрядах упродовж ХІХ–ХХІ ст., показав поступовий занепад їх магічно-культового значення під впливом християнської ідеології та суспільних трансформацій. цікавим є порівняльний аналіз святку- вання Синзиєнє у румунів і молдаван та Івана Купала в українців Буковини. Се- ред традиційних аграрних магічних обрядів східнороманського населення Буковини, які прискіпливо досліджував А. Мойсей, слід згадати також обряд, пов’язаний з культом рослинності – Дрегайка. Важливість опису цього дійства посилюється тим, що згаданий обряд зник упродовж ХІХ ст. У народному календарі поряд зі скотар- ськими та землеробськими мотивами важ- ливе місце посідає господарська та сімейна мантика. Автор довів необхідність розгляду ворожінь як самостійних обрядових дійств, спрямованих, зокрема, на покращення вро- жаю, збільшення приплоду худоби, зміц- нення здоров’я тощо. Матримоніальні ворожіння є особливо змістовними й оригі- нальними, мають власну символіку та атри- бутику. У монографії розглянуто святкові форми знайомства і міжстатевого спілкуван- ня молоді, показано місце матримоніальних ворожінь у народному календарі, подано класифікацію дівочих ворожінь за способом проведення. У полі зору дослідника опи- нилися оказіональні ворожіння, обряди з предметами домашнього та господарського вжитку, з ритуальними стравами й водою, ворожіння, пов’язані з рослинами, лічбою, тлумаченням поведінки тварин і птахів, ви- падковими словами, а також складні обряди з глибокою магічною основою, індивідуальні ворожіння та ін. Праця має ґрунтовну джерельну базу: писемні джерела ХV – першої полови- ни ХХІ ст.; матеріали другої половини ХVІІІ–ХІХ ст. з архівно-музейних установ України; інформація з відповідей на анкети окремих дослідників та наукових інституцій кінця ХІХ – початку ХХІ ст., етнографіч- них антологій другої половини ХІХ – пер- шої половини ХХ ст., монографічних праць ХХ – початку ХХІ ст., присвячених етно- графії Буковини, фольклорних збірок другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Широко використано польові етнографічні матеріали, зібрані автором на території Чернівецької об- ласті України та Сучавського повіту Румунії впродовж 1997–2007 років. Загалом дослі- дженнями було охоплено 240 україномовних та румуномовних сіл Буковини. У своїй монографії А. Мойсей поряд з етнологічними методами широко викорис- тав метод етнографічного картографування. Робота містить тринадцять карт, які дають чітке уявлення про ареали розповсюдження низки плювіальних і мантичних ритуалів східнороманського та українського населен- ня Буковини. У додатках подано тексти (в українському перекладі) двох народних карнавальних ви- став за участю персонажів плювіальної обря- довості – «Гая» та «Папаруда». Сприйняттю фактологічного матеріалу сприяють іменний та географічний покажчики. Ілюстративний ряд репрезентовано інформативними фото- графіями учасників сучасних обрядодій, ри- туальних антропоморфних ляльок обряду ка- лоян з різних районів Чернівецької області. Монографічне дослідження А. Мойсея демонструє глибоке й усебічне розуміння важливих реалій побутової культури зони давніх міжетнічних контактів. Тим самим воно створює підґрунтя для використання етно культурних традицій у збагаченні сучас- ного способу життя, гармонізації міжетніч- них стосунків, унеможливлення конфліктів у національному розвитку України.