Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки

Рецензія на книги: Кочерга С. Культурософія Лесі Українки. Семіотичний аналіз текстів : монографія / Світлана Кочерга. – Луцьк : Твердиня, 2010. – 656 с.; Кочерга С. О. Інтелектуальна парадигма культурософії Лесі Українки: навч. посібн. для студ. вищих навч. закл. / С. О. Кочерга. – Луцьк : РВВ «Веж...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2010
1. Verfasser: Моклиця, М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України 2010
Schriftenreihe:Леся Українка і сучасність
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40194
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки / М. Моклиця // Леся Українка і сучасність: Зб. наук. пр. — Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. — Т. 6. — С. 589-594. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-40194
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-401942025-02-09T11:36:25Z Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки Variety of Cultural World in Lesia Ukrainka Heritage Моклиця, М. Рецензії Рецензія на книги: Кочерга С. Культурософія Лесі Українки. Семіотичний аналіз текстів : монографія / Світлана Кочерга. – Луцьк : Твердиня, 2010. – 656 с.; Кочерга С. О. Інтелектуальна парадигма культурософії Лесі Українки: навч. посібн. для студ. вищих навч. закл. / С. О. Кочерга. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2010. – 174 с. 2010 Article Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки / М. Моклиця // Леся Українка і сучасність: Зб. наук. пр. — Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. — Т. 6. — С. 589-594. — укр. XXXX-0050 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40194 uk Леся Українка і сучасність application/pdf Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Рецензії
Рецензії
spellingShingle Рецензії
Рецензії
Моклиця, М.
Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки
Леся Українка і сучасність
description Рецензія на книги: Кочерга С. Культурософія Лесі Українки. Семіотичний аналіз текстів : монографія / Світлана Кочерга. – Луцьк : Твердиня, 2010. – 656 с.; Кочерга С. О. Інтелектуальна парадигма культурософії Лесі Українки: навч. посібн. для студ. вищих навч. закл. / С. О. Кочерга. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2010. – 174 с.
format Article
author Моклиця, М.
author_facet Моклиця, М.
author_sort Моклиця, М.
title Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки
title_short Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки
title_full Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки
title_fullStr Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки
title_full_unstemmed Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки
title_sort розмаїття світу культури у спадщині лесі українки
publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України
publishDate 2010
topic_facet Рецензії
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40194
citation_txt Розмаїття світу культури у спадщині Лесі Українки / М. Моклиця // Леся Українка і сучасність: Зб. наук. пр. — Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2010. — Т. 6. — С. 589-594. — укр.
series Леся Українка і сучасність
work_keys_str_mv AT moklicâm rozmaíttâsvítukulʹturiuspadŝinílesíukraínki
AT moklicâm varietyofculturalworldinlesiaukrainkaheritage
first_indexed 2025-11-25T22:18:37Z
last_indexed 2025-11-25T22:18:37Z
_version_ 1849802483030818816
fulltext Рецензії 589 М. Моклиця РОЗМАЇТТЯ СВІТУ КУЛЬТУРИ У СПАДЩИНІ ЛЕСІ УКРАЇНКИ Кочерга С. Культурософія Лесі Українки. Семіотичний аналіз текстів : монографія / Світлана Кочерга. – Луцьк : Твердиня, 2010. – 656 с. Кочерга С. О. Інтелектуальна парадигма культурософії Лесі Українки: навч. посібн. для студ. вищих навч. закл. / С. О. Кочерга. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2010. – 174 с. Світлана Кочерга – відома дослідниця творчості Лесі Українки, яка мешкає в Ялті, працює у Кримському гуманітар- ному педуніверситеті, завідує кафедрою української філології, тривалий час очолювала музей Лесі Українки в Ялті. Протягом 2008–2010 рр. була докторанткою Волинського національного університету, успішно завершила роботу над докторською дисертацією. Її напрацювання цього періоду – монографія і посібник, три десятки статей, переважно у фахових виданнях. Найважливіша праця – монографія, присвячена семіотичному аналізу культурософії Лесі Українки. Монографія складається з шести розділів: «Мова мистецьких знаків у тексті культури (“У пущі”)», «Антична модель культури, код суспільності (“Бояриня”, “Оргія”), «Від язичництва до християнства: код віри (“Руфін і Прісцілла”, “Лісова пісня”)», «Середньовічна модель культури, аристократич- ний код (“Камінний господар”, “Осіння казка”)», «Культура чоловіча, культура жіноча: гендерний код (“Кассандра”)», «Переплетіння кодів (“Адвокат Мартіан”)». Уже самі назви дають уявлення про струнку, ретельно вироблену будову цієї праці, про концептуальний підхід до вивчення культурософської концепції Лесі Українки. В її основу покладено поняття культурного коду. «Його ще можна назвати кодом людського знання, суспільних уявлень, громадських думок – тобто всього феномену культури, PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com Леся Українка і сучасність. Т. 6. 590 що транслюється художніми текстами, освітою і, в ширшому значенні, всіма видами суспільних зв‘язків. Будь-який культурний текст насправді сплетений з безлічі культурних кодів, існування яких у тексті органічне і не завжди усвідомлене автором» (С. 7). Поняття культурного коду, незважаючи на поширеність терміна у працях сучасних семіотиків і культурологів, є складним і недостатньо означеним у науці. Практично кожен дослідник, який послуговується цим терміном, вносить свої корективи у його розуміння і вживання. Спираючись на праці семіотиків і врахову- ючи важливі напрацювання з цього питання, С. Кочерга рухається в обраному напрямку, виробляє своє поняття коду для використання його при вивченні культурософії конкретного автора. В осмисленні культурософії Лесі Українки поняття коду стає ключовим, це структурний елемент чіткої світоглядно- естетичної системи, метатекст культури, який можна прочитувати внаслідок дешифрування системи кодів. Виділяючи мистецький код у творчості Лесі Українки, С. Кочерга підкреслює роль мистецьких образів у її творах, оскільки вони «відіграють вельми важливу роль як семіотичні знаки, що містять глибокі культурософські проекції і проявляють- ся на різних рівнях творів: композиційному, сюжетному, ідейно- образному тощо» (С. 35). Аналізуючи драму «У пущі» як характерний прояв мистецького коду, авторка виділяє низку субкодів (підсистем): елітарно-класичний, пошуково-експери- ментальний, ідеологізований, масовий, показує їх переплетення і взаємодію. Мистецький код пронизує всю творчість Лесі Українки, актуалізуючись у численних óбразах-знаках. Він стає свого роду ферментом для скріплення її культурософської системи. Проводячи паралель між драмами «Оргія» і «Бояриня», С. Кочерга відчитує суспільний код, або ж античну модель культури, яку Леся Українка і відчувала, і осмислювала протягом усього життя. Проводячи лінію від часів поневолення Греції до України вісімнадцятого століття, Леся Українка створює хроно- топне коло, яке виявляє не лише цілісність культури, а й її підпорядкування глибинним законам розвитку. «Хронотоп текстів PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com Рецензії 591 Лесі Українки засвідчує схильність авторки до вибору пограниччя семіотичного простору двох і більше структур. Пограниччя – це завжди білінгвальний механізм, за допомогою якого семіосфера здійснює контакти з іносеміотичним простором. […] Погранична ситуація протистояння двох типів суспільного життя, менталь- ності та мистецьких здобутків загалом сприяє поступу культури та її видозміні, але водночас стає нелегким іспитом для життєздатності подоланої національної спільноти» (С. 186). Осмислення процесу розчинення грецької, більш потужної, самодостатньої, старшої за віком культури у «варварській» римській дозволяє Лесі Українці збагнути реалії життя власної нації. Антична модель культури має два складники, дві сторони медалі, які притягуються і відштовхуються водночас, творячи складний культурний процес. Розгортання наступного важливого в семіосфері Лесі Україн- ки коду, коду віри, відбувається на прикладі драм «Руфін і Прісцілла» та «Лісова пісня». Дослідниця актуалізує багато питань у вивченні цих текстів. Код віри охоплює європейську цивілізацію в її християнсько-язичницькій основі. Бачення Лесі Українки глобальне і водночас глибоко індивідуальне, персоналі- зоване. Протягуючи ниточку від раннього християнства, яке відстоювало себе у протистоянні з римським язичництвом, до українського міфосвіту, письменниця моделює образ європейської цивілізації у вимірах духовного пошуку, органічно вписує у глобальний світ український фрагмент. Цікавим і переконливим у прочитанні згаданих драм є виявлення гностичного підтексту. Аристократичний код і, відповідно, середньовічна модель культури розглядається на матеріалі драм «Камінний господар» й «Осіння казка». Ця модель культури суголосна духовним пошукам письменниці, аристократичний кодекс честі – незапереч- на цінність. Але аристократичний код, як і всі інші, виявляє внутрішню бінарність, виявляє свою темну сторону, псевдоарис- тократичну. В драмах «Камінний господар» й «Осіння казка» С. Кочерга виявляє чимало гностичних джерел, слідів впливу раннього християнства. Також дослідниця відстоює думку щодо необхідності прочитання драм Лесі Українки в масонському PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com Леся Українка і сучасність. Т. 6. 592 ключі, вважаючи масонське вчення продовженням ранньохрис- тиянського гностицизму, філософією, важливою для літературо- знавчого дослідження, оскільки «це насамперед унікальна система аристократичної моралі, завуальована алегорією та символами» (С. 383). Це дозволяє авторці інакше подивитися на символіку каменя і гори у творчості Лесі Українки, відчитати чимало знаків масонської етики й естетики. «Аристократичний код у “Камін- ному господарі” оприявнюється через масонські герменевтичні покажчики, тобто знаки текстової самосвідомості, що проявля- ються за умови взаємодії коду і семантичного поля» (С. 402). «Герої “Камінного господаря” не стверджують потенціал масонства, а лише проходять випробування його ідеями, які виявились непосильними для їх особистісного масштабу, а тому спрофанованими й сфальшованими» (С. 403). Можливо, ці думки дослідниці декому видадуться надто контроверсійними, але треба віддати їм належне: ніщо в цій книзі не «притягується за вуха», все ґрунтується на чіткій логіці, глибокому й уважному читанні текстів, на величезній ерудиції. Виявлення аристократичного коду як парадигмального елемента середньовічної культурної моделі дозволяє дослідниці вийти на важливий вимір культурософії Лесі Українки. При всіх демократичних вболіваннях, відсутності будь-якої пихи і пози Леся Українка несе в собі аристократизм крові й духу, сповідує його мораль. Водночас вона не доводить цю систему цінностей до абсолюту. Стереоскопічне бачення дозволяє їй виявляти приховані небезпеки будь-якої абсолютизації. Ще один важливий код, так само цементуючий й актуальний для будь-якого твору Лесі Українки, як і мистецький, С. Кочерга розглядає на матеріалі драми «Кассандра»: це гендерний код. Вона справедливо висновує думку про гендерні стереотипи української суспільної свідомості щодо обмежених можливостей жінки-автора, ще не подоланих у працях про творчість Лесі Українки. Нехтування гендерним кодом прочитання її творів призводить до поверховості й численних перекручень. Не будучи феміністкою в сенсі інтегрованості у певний суспільний рух, Леся Українка послідовно вносить в українську культуру жіноче PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com Рецензії 593 бачення кожного фрагмента світу, відтінюючи його традиційним патріархальним сприйняттям, завжди точно і тонко схопленим. «Сфокусувавши основну увагу на трагедії Трої, Леся Українка переглядає міф про європоцентризм як панівну культурософську і світоглядну установку, піддає різкій критиці мілітаризм, розвінчує канони патріархального суспільства. Через систему чоловічих та жіночих персонажів драми, що так чи інакше віддзеркалюють архетипи олімпійських богів та героїв, письменниця, передусім з позицій своєї головної героїні, переконливо показує асиметрію чоловічого та жіночого в суспільних стереотипах» (С. 522). Простеживши роль п’яти основоположних для культурософ- ської концепції Лесі Українки культурних кодів, С. Кочерга завершує дослідження розділом, присвяченим глибокому семіо- тичному аналізу драми «Адвокат Мартіан». На її прикладі вона показує гру, переплетіння, взаємодію кодів, які на поверхні кожного тексту утворюють мерехтіння знаків. Виділяючи такі знаки, як колонада, сходи, пісок, агави, камінні лавки, круглий ставок, брама, морський овид у кватирці, сонячний дзиґар, клепсидра, дослідниця показує моделювання статичного, замкненого світу. Знакова комбінаторика розглядається також на матеріалі флористичних символів драми. Багатоплощинність тексту виявляється щоразу інакше. Важливим моментом є аналіз мотивів драми крізь призму семіозису. Розглядаючи мотив суду та вини, християнський мотив, мотив дому та бездомів’я, краси, мотив трансляції культури, самототожності, які об’єднані проблемою вибору волі / полону, С. Кочерга доходить переконливого висновку: «Всеохопність проблематики і багатство інформаційних каналів письменниці не можуть бути детермі- новані одним голосом, одним смислом – у її висловленні присутня полікодовість, багатоголосся, і жодному з окремих голосів- компонентів цього складного феномена не віддається однозначна, а тим більше дидактична перевага» (С. 609). Важливим у загальному доробку Світлани Кочерги є також навчальний посібник, який виявляє інтелектуальну парадигму культурософії Лесі Українки. Це переконливе розгортання тези про те, що Леся Українки – людина культури. Культуроцентрич- PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com Леся Українка і сучасність. Т. 6. 594 ність її мислення, її освіченості, діяльності й комунікації показується на численних прикладах. У посібнику вперше окреслено роль багатьох діячів європейської культури, які вплинули на тезаурус Лесі Українки, але через ідеологічні упередження не ставали об’єктом наукових зацікавлень. Детально аналізується науково-критичний доробок письменниці, її епістолярій. Посібник скеровано на студентську аудиторію, супроводжується завданнями і рекомендаційними списками. Незважаючи на жанр, книга має науковий характер, спирається на авторську концепцію культурософії і є органічним продовженням монографії. Книги С. Кочерги – важливий етап у дослідженні творчості Лесі Українки. Хочеться сподіватися, що у них щасливе майбутнє, що вони розшукають численних читачів, адже книги ці варті уважного прочитання і засвоєння. PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com