Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования
Рецензія на монографію: Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования / пер. с польского О. Гирного ; Ян Зубелевич. – СПб. : Изд-во Политех. ун-та, 2008. – 220 с.
Gespeichert in:
| Datum: | 2012 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України
2012
|
| Schriftenreihe: | Світогляд - Філософія - Релігія |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40713 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования / М. Жук // Світогляд - Філософія - Релігія: Зб. наук. пр. — Суми: ДВНЗ "УАБС НБУ", 2012. — Вип. 2. — С. 334-335. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-40713 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-407132025-02-09T20:20:15Z Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования Жук, М. Рецензії Рецензія на монографію: Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования / пер. с польского О. Гирного ; Ян Зубелевич. – СПб. : Изд-во Политех. ун-та, 2008. – 220 с. 2012 Article Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования / М. Жук // Світогляд - Філософія - Релігія: Зб. наук. пр. — Суми: ДВНЗ "УАБС НБУ", 2012. — Вип. 2. — С. 334-335. — укр. XXXX-0108 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40713 37.013.73/3-91 uk Світогляд - Філософія - Релігія application/pdf Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Рецензії Рецензії |
| spellingShingle |
Рецензії Рецензії Жук, М. Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования Світогляд - Філософія - Релігія |
| description |
Рецензія на монографію: Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования / пер. с польского О. Гирного ; Ян Зубелевич. – СПб. : Изд-во Политех. ун-та, 2008. – 220 с. |
| format |
Article |
| author |
Жук, М. |
| author_facet |
Жук, М. |
| author_sort |
Жук, М. |
| title |
Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования |
| title_short |
Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования |
| title_full |
Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования |
| title_fullStr |
Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования |
| title_full_unstemmed |
Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования |
| title_sort |
зубелевич я. аксиоцентризм в философии образования |
| publisher |
Інститут філософії імені Г.С. Сковороди НАН України |
| publishDate |
2012 |
| topic_facet |
Рецензії |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40713 |
| citation_txt |
Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования / М. Жук // Світогляд - Філософія - Релігія: Зб. наук. пр. — Суми: ДВНЗ "УАБС НБУ", 2012. — Вип. 2. — С. 334-335. — укр. |
| series |
Світогляд - Філософія - Релігія |
| work_keys_str_mv |
AT žukm zubelevičâaksiocentrizmvfilosofiiobrazovaniâ |
| first_indexed |
2025-11-30T10:51:09Z |
| last_indexed |
2025-11-30T10:51:09Z |
| _version_ |
1850212217880838144 |
| fulltext |
Світогляд – Філософія – Релігія
334
РЕЦЕНЗІЇ
УДК 37.013.73/3-91
Зубелевич Я. Аксиоцентризм в философии образования / пер.
с польского О. Гирного ; Ян Зубелевич. – СПб. : Изд-во Политех.
ун-та, 2008. – 220 с.
Монографія є перекладом виправленого польського видання Dwie
filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, Oficyna Wydawnicza
Politechnikiej, Warszawa, 2003 (Дві філософії освіти: аксіоцентризм і
пайдоцентризм. – Варшава: Вид-во Варшавського політехн. ун-ту, 2003).
Рецензент польського видання – профеcор Богуслав Вольневич (Bogu-
słav Wolniewicz). Переклад виконав Олег Ігоревич Гірний, доцент Львів-
ського інституту післядипломної педагогічної освіти. Текст у редакції
перекладача. ISBN 83-7297-396-1, ISBN 978-5-7422-1923-1 Copyright by
Oficyna Wydawnicza Politechnikiej, Warszawa, 2003, Зубелевич Я., 2008,
Санкт-Петербургский государственный политехнический университет.
Мій постійний співавтор, з яким ми познайомилися під час міжна-
родного наукового симпозіуму “Сучасна філософія освіти Заходу і
Сходу: проблеми діалогу” в 2006 році в Новосибірську (РФ), польський
професор, доктор хабілітат філософії Стефан Констанчак (Інститут
філософії Зеленогурського університету) попросив посприяти озна-
йомленню українських дослідників з монографією та позицією Яна
Зубелевича. Праці Я. Зубелевича вже друкуються в українських і росій-
ських наукових виданнях. Серед тих, хто активно аналізує творчість Яна
Зубелевича в Україні, хотілося б відмітити проф. Ю. В. Ковальчука з
Дрогобича.
На нашу думку, монографія Яна Зубелевича може активно сприяти
адаптації наших дослідників до сучасної європейської наукової тра-
диції – поєднання теоретичних підходів до філософії освіти з аналізом
можливостей оптимізації практичної діяльності навчальних закладів,
демонструє потребу вміння бачити як переваги, так і недоліки будь-якої
теоретичної концепції (при ознайомленні з конструктивною критикою
Я. Зубелевичем “Філософії для дітей” М. Ліпмана в 4 розділі в автора
увесь час виникало відчуття використання SWOT-аналізу при вивченні
філософії освіти).
Насамперед хотілося б зробити акцент на те, що Ян Зубелевич
виходить із того, що “як освіта є елементом культури, так і філософія
освіти знаходиться в межах філософії культури. Філософія культури
аналізує і відображає зміни, що відбуваються в культурі, філософія
освіти – в освіті”. Можливо, відповідно до нашої традиції, це не типовий
Збірник наукових праць. 2012. Випуск 2
335
підхід. На думку О. О. Базалука та Н. Ф. Юхименко, “у сучасній Україні
“філософію освіти” визначають як сукупність світоглядних теорій (ідей),
які зумовлюють методологію виховання і навчання, становлення відпо-
відного типу особистості”.
Позиція Яна Зубелевича обумовлена його інтроспективним підхо-
дом перенесення досліджень філософії культури на змістовне поле фі-
лософії освіти. Він аналізує дві основні позиції вивчення філософії
культури – натуралізм і трансценденталізм. При переході до проблема-
тики філософії освіти Ян Зубелевич визначає, що натуралістичному пі-
дходу в філософії культури відповідає антропоцентризм у філософії
освіти, а трансцендентальному – аксіоцентризм, який, у свою чергу, роз-
поділяється на груповий аксіоцентризм та індивідуальний пайдоцент-
ризм. При цьому він критично ставиться до пайдоцентристської філо-
софії для дітей Метью Ліпмана, в якій акцентує увагу на деструктивних
її моментах (підрив традиції, духовних спільностей, духовної культури,
підрив авторитету батьків і вчителів, послаблення мотивації на навчан-
ня). Але при цьому він показує і її конструктивні складові – єдність
людини та світу природи, підтримку солідарності усіх людей, етатизм,
спрямованість на просвітницько-якобінське мислення.
Особливо хотілося б підкреслити теоретико-практичне спрямуван-
ня дослідження Яна Зубелевича. Ціла глава присвячена аналізу показни-
ків ефективності діяльності школи в контексті результативності зусиль
(ефективних і неефективних), ієрархічності та її відсутності, принципів
розрахунку балів за певні досягнення, суб’єктивного впливу (за версією
Я. Зубелевича – фактора) вчителя та можливостей зменшення їх впливу
на шкільні оцінки. На нашу думку, саме це характерне для сучасних
досліджень гуманітарної проблематики в розвинутих країнах – не зо-
середження на історичних і методологічних аспектах філософії осві-
ти, а формування нових методологічних підходів через наближення
проблематики до реальної практичної діяльності. Мабуть, саме в цьо-
му напрямку відбувається адаптація сучасних українських досліджень
до європейського та світового освітнього і наукового простору.
Михайло ЖУК
Отримано 01.02.2012
|