Реформування чи руйнування

Cтаттю підготовлено на основі виступу академіка В.Локтєва на Загальних зборах НАН України.

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2008
1. Verfasser: Локтєв, В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України 2008
Schriftenreihe:Україна. Наука і культура
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40870
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Реформування чи руйнування / В. Локтєв // Україна. Наука і культура. — 2008. — Вип 34. — С. 44-48. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-40870
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-408702025-02-09T14:39:20Z Реформування чи руйнування Локтєв, В. Суспільство Cтаттю підготовлено на основі виступу академіка В.Локтєва на Загальних зборах НАН України. 2008 Article Реформування чи руйнування / В. Локтєв // Україна. Наука і культура. — 2008. — Вип 34. — С. 44-48. — укp. 0206-8001 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40870 uk Україна. Наука і культура application/pdf Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Суспільство
Суспільство
spellingShingle Суспільство
Суспільство
Локтєв, В.
Реформування чи руйнування
Україна. Наука і культура
description Cтаттю підготовлено на основі виступу академіка В.Локтєва на Загальних зборах НАН України.
format Article
author Локтєв, В.
author_facet Локтєв, В.
author_sort Локтєв, В.
title Реформування чи руйнування
title_short Реформування чи руйнування
title_full Реформування чи руйнування
title_fullStr Реформування чи руйнування
title_full_unstemmed Реформування чи руйнування
title_sort реформування чи руйнування
publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України
publishDate 2008
topic_facet Суспільство
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/40870
citation_txt Реформування чи руйнування / В. Локтєв // Україна. Наука і культура. — 2008. — Вип 34. — С. 44-48. — укp.
series Україна. Наука і культура
work_keys_str_mv AT loktêvv reformuvannâčirujnuvannâ
first_indexed 2025-11-26T23:22:39Z
last_indexed 2025-11-26T23:22:39Z
_version_ 1849897109988311040
fulltext Âàäèì ËÎÊÒªÂ, àêàäåì³ê-ñåêðåòàð ³ää³ëåííÿ ô³çèêè ³ àñòðîíî쳿 ÍÀÍ Óêðà¿íè, àêàäåì³ê ÍÀÍ Óêðà¿íè РЕФОРМУВАННЯ ЧИ РУЙНУВАННЯ? Хотів би торкнутися загальних пи� тань науки і її існування в Україні, які мене і, впевнений, нас усіх взагалі хвилюють найбільше. Маю на увазі ту жорстку, а інко� ли навіть жорстоку критику, яка роз� горнулась у засобах масової інфор� мації, причому не тільки наших, а й закордонних, і логіку або наміри якої, чесно кажучи, дуже важко зрозуміти. Те, що відбувається і, як завжди, на� було максимуму напередодні Загаль� них зборів Академії, не може спо� кійно сприйматися науковою спільнотою, особливо в частині про� позицій, що видаються за прогре� сивні реформи або необхідні пере� творення. Хотів би висловитись саме з цьо� го приводу. Здається, у нас так ведеться з часів жовтневої революції, а, може, й більш ранніх, що коли справа дохо� дить до перетворень, то спочатку треба обов’язково все зруйнувати, переділити, замінити — навіть те, що створене багатьма поколіннями і чу� дово себе зарекомендувало. Нехай мене пробачать представ� ники решти наук, але нещодавно оприлюднені дані західної статисти� ки. Вони свідчать, що якщо відстежу� вати ззовні наукову продукцію, яка виходить з України за її межі, то 39% цієї продукції стосується фізичних досліджень. Лазерна фізика, напів� провідникова електроніка, фізика ме� талів і сплавів, низькі температури, оптична і радіоастрономія, фізичне матеріалознавство тощо були і поки що залишаються напрямами, резуль� татами яких ми можемо пишатися, хоч наші вчені отримували їх в умо� вах багаторічної міжнародної ізоляції радянських часів. Тепер, коли прак� тично всі «ящики» стали відкритими, держава мала б з користю для себе використати створені технології, сприяти їх патентуванню, впровад� женню та широкому використанню, або хоча б створити такі умови, щоб це успішно робив приватний бізнес. Проте, хоч як прикро це визна� вати, сталося прямо протилежне — високотехнологічне виробництво за� непало, а без необхідного фінансу� 44 вання наука, яка його підживлювала, стала як галузь професійної діяль� ності фактично мало кому потрібною, втратила престиж. Скажу більше, діяльність відповідальної за розвиток фундаментальних і прикладних до� сліджень в нашій країні організації — Національної академії наук — суп� роводжується такими звинувачення� ми, начебто над нею, а фактично — над тисячами відданих своєму покли� канню її працівників розпочався відкритий судовий процес, у якому, крім відповідача і прокурорів, інших учасників немає. Продовжуючи ана� логію, зізнаюсь, що виступити в укра� їнських, особливо популярних, ЗМІ з адвокатською стосовно НАН України статтею практично неможливо. Науку, тобто — науковців, звину� вачують у всьому, навіть у Чорно� бильській трагедії. З цього приводу можу лише нагадати вислів визначного російського фізика�експериментатора, Нобелівського лауреата Жореса Алфьорова: «Так стверджувати — це все одно, що звинувачувати великих письменників — Гоголя, Шевченка та інших у тому, що Російська імперія майже суцільно була неписьменною». Від себе можу додати: лазерні технології, в розробці яких вагомий внесок належить київському Інститу� ту фізики, набагато активніше засто� совуються за кордоном, скажімо, в США, ніж в Україні. Існують й інші приклади, коли наші вчені, будучи першими в тому чи іншому питанні, без необхідної підтримки відставали в його подальшому вивченні, втрачаючи пріоритетні позиції. Хотів би запевнити читача, що я далекий від думки, буцімто в Національній академії все ідеально і не потребує коригування. Напевно, а скоріше за все, беперечно, вона, як і будь�яка організація, що працює в реальних умовах, має недоліки. Крім того, як велика і багатопрофільна установа, Академія певною мірою страждає від бюрократизму. Раніше на неї покладалися не тільки наукові завдання, вона обслуговувала також політичні, економічні та оборонні програми, тому централізована підтримка була належною. Разом з тим державні органи не могли допустити повної незалежності Академії і так чи інакше намагалися впливати на неї, насамперед нав’язу� ючи їй або окремих представників владних структур, що спосте� рігається й досі, або носіїв «правиль� ної» ідеології. Проте навіть за радян� ських часів було відомо, що Академія наук може демонструвати тверду не� поступливість і неприпустиму не� слухняність, а вибори до неї є яскра� вим прикладом справді вільних виборів. Так історично склалося, що на відміну від переважної більшості західних Академій, які, власне, нічим не керують, наша Академія — це пе� редусім наукові інститути. При цьому можу з упевненістю стверджувати, що в своїх галузях знань вони нале� жать до числа найкращих установ у нашій країні і, за окремими винятка� ми, добре відомі в світі. Справді, інститути та лабораторії створювалися під видатних учених, наукові школи, перспективні або важливі проблеми та напрями. В цьо� му історичному процесі Академія росла як єдиний і взаємозв’язаний 45 організм. І якщо реформою назвати лише те, щоб одну частину Академії, як пропонується, пустити на «вільні хліба», інакше кажучи, вивести з НАН України, а решту, включаючи персо� нал, майно, кудись передати (на� приклад до Міністерства освіти і на� уки), то це не реформа, а, вибачте, «беспредел». Такі дії зруйнують те, що є, а освіті нічого не додадуть, адже й так практично всі відомі фа� хівці викладають у вищих навчальних закладах. Понад те, всі проблеми — збереження людей, наукових шкіл, приміщень, обладнання — залишать� ся, а науковий потенціал не тільки не примножиться, а й може зникнути. Такий підхід до реформування Академії наук далеко не новий і має своє пояснення. Сподіваюсь, ви мене зрозумієте, якщо я наведу одну цитату з деякими скороченнями: «Історія Академії наук ще не написана — вона не усвідомлена суспільством. Воно не знає участі Академії у світовій культурі, не усвідомлює значення своєї Академії в цьому напрямі роботи. І величез� на творча праця, яка лишила свій слід не тільки в історії нашої Вітчизни, але й у історії людської думки, належить Академії наук. Упродовж майже двох століть Академія неухильно трималася тих самих традицій, які не змінювалися, незважаючи на жодні зовнішні і внут� рішні обставини, навіть у ті періоди, коли Академія була в тяжкому стані, а двічі — на краю загибелі, і точилися вперті розмови про її закриття. Здавалося б, її існування зале� жало від дрібних подій — сходжен� ня на престол Єлизавети Петрів� ни і в епоху наполеонівських війн. Обидва періоди не наставали рап� тово, а готувалися через громад� ську думку. Тоді установи Академії завмирали, а кількість працівників різко зменшувалася. Впродовж усього існування Ака� демії частина суспільства ставилася до неї майже вороже, але завжди були люди, в тому числі серед правля� чих осіб, які чітко усвідомлювали зна� чення і завдання Академії. Багатьом же витрати на Академію видавались непотрібними розкошами. Академія завжди потребувала коштів, і для виправдання її існування чи витрат на неї в урядових колах по� бутувала тенденція переробити втілену в життя творчу справу чи то на різновид навчального закладу, чи на казенну установу — зібрання май� стерень і техніків, а то й на зібрання придворних учених на кшталт при� дворного оркестру чи театру. Але життя в Академії жевріло, а традиції зберігалися. Одна з них — незмінна традиція високих ідеалів життя і діяльності — давала змогу виходити їй неушкодженою з вип� робувань і виживати, і ця традиція безперечно постане як вияв істо� ричного процесу, коли ми займемося науковою історією Академії наук». Ці слова, здається, написані в наш час і про теперешню українську ситуацію. Проте це не так: належать вони нашому видатному співвітчиз� нику, першому голові�президенту Української академії наук Володими� ру Івановичу Вернадському і стосу� ються осмислення ним періоду 1918–1919 років, коли Академія тільки�но розгортала свою роботу, і 46 ÂÀÄÈÌ ËÎÊҪ велися палкі дискусії про її місце і статус. З його слів яскраво видно, що академічна спільнота завжди викли� кала нерозуміння з боку суспільства та його керівництва своєю неза� лежністю, своїм, якщо хочете, вільно� думством, критичним ставленням до будь�яких спроб втручатись у твор� чий процес або впливати на об’єктивні висновки досліджень. Як я вже зазначав, в Академії є що змінювати, але треба зберігати при цьому дух Академії, її самов� рядність, академічну свободу, зокре� ма у виборі наукових напрямів та ви� могливої оцінки результатів. Принцип «не нашкодь» має бути визначальним при впровадженні будь�яких змін або реформ. Сказане, безперечно, зовсім не означає, що держава не може заявля� ти про свої науково�технічні пріори� тети та вимагати першочергової ува� ги з боку Академії саме до них. І може, і повинна! Але в першу чергу вона, її вище керівництво має глибоко усвідомити роль науки в суспільстві взагалі і роль Національ� ної академії наук в Україні зокрема. Без цього сподіватися на істотні зміни в науковій, а також у нерозрив� но зв’язаній з нею освітній сфері не варто. Суворі критики, а багато з них є працівниками академічних установ, кажуть, що держава не контролює, на що і як витрачаються кошти, як розподіляються і яка від них віддача. Але відомо, що наукова робота, яка насправді замовлена державою, ви� конується (не може не виконува� тись!) на максимально високому рівні. При цьому під час її виконання на перші ролі завжди виходять люди високого дослідницького й орга� нізаційного таланту, до того ж з дер� жавним мисленням. За прикладами далеко ходити не треба — досить зга� дати Сергія Павловича Корольова, Ігоря Васильовича Курчатова, Євгена Оскаровича Патона, Ігоря Євгенови� ча Тамма, Михайла Кузьмовича Янгеля, багатьох інших. Відчуття необхідності своєї ро� боти рідній країні, своєму народові — це, повірте, не пафос і не декларація, а важлива умова подолання деяких негативних явищ. Впевнений, що зацікавленість держави в науці, її розвитку та її здобутках є внутріш� ньою потребою для багатьох моло� дих науковців України, стимулом у їхній роботі. Але більшість з них мають сім’ї, виховують і навчають дітей, їм не� обхідні кошти для нормального життя, і головне — житло. А втім, це не все. Крім гідної платні за свою високо� кваліфіковану працю, вони просять допомогти їм створити необхідні для роботи умови: придбати фахову літе� ратуру (хоча б основні журнали), су� часне обладнання, встановити Інтер� нет. Безперечно, переважна біль� шість науковців з великою радістю працювали б в Україні, але вимушені виїжджати для того, щоб залишитись в улюбленій справі, удосконалюва� тись професійно. Врешті решт, вони просто заробляють гроші роботою, яку можуть виконувати на світовому рівні, бо інші за кордоном не влашто� вуються. Треба пам’ятати, що, втрачаючи найбільше наше багатство — талано� ÐÅÔÎÐÌÓÂÀÍÍß ×È ÐÓÉÍÓÂÀÍÍß? 47 виту, освічену, конкурентоспроможну в найпередовіших і найсучасніших на� прямах людського розвитку молодь, ми розбазарюємо свій національний гено� фонд, такий потрібний для нашого майбутнього. Хіба проблема катас� трофічного відтоку з країни такої кількості кваліфікованих молодих кадрів, який набув більше рис еваку� ації, ніж еміграції, не є такою, яку б треба було обговорити на одному з засідань Ради національної безпеки України? Академія надзвичайно занепо� коєна цією ситуацією, оскільки без молодого поповнення катастрофічно старіють і поступово зникають на� укові школи, студентам немає в кого вчитися і куди йти працювати. Навіть гірше: за цих умов починає визрівати інша хвороба — невміння підтримати найперспективніші напрями та ділян� ки науки. Зусиллями самої Академії перелічені проблеми розв’язати не� можливо. Фундаментальна наука, поза всяким сумнівом, інтернаціональна, але в кожній країні найціннішим національним надбанням вважаються її носії — науковці, досвідчені і мо� лоді. Гадаю, вони мають право на ша� нобливе до них ставлення керівниц� тва держави і суспільства в цілому. Тому ще раз дозволю собі проциту� вати Жореса Алфьорова. Він любить згадувати Наполеона, котрий у кри� тичні моменти битви командував: «Ослів і вчених усередину!», рятуючи найперше транспортні засоби та ро� зумні голови. Наша історія також знає щось подібне: освічених людей не посилали на фронт в часи війни з фашистами. Завершуючи, дозволю собі за� очно звернутись до керівників нашої країни. Шановні панове, коли вас і ваших колег лякають, що Національ� на академія наук — це монстр, що виріс і зміцнів в період тоталітаризму, будь ласка, не вірте! Вся вона від Львова до Харкова і від Києва до Сімферополя, а також від філологів з філософами і до ядерників з астроно� мами — це загалом приблизно 30 ти� сяч людей, або населення невеликого міста. У відносних одиницях — це всього одна особа з кожних 1500, котрі мешкають в Україні. Але це — мозок нашої нації! Як свідчать фізіологи, його над� звичайно легко знищити або зробити цілковито некреативним будь�яким необережним рухом, навіть дуже легким струсом. У зв’язку з цим хочу нагадати застереження видатного радянського фізика�теоретика Арка� дія Бенедиктовича Мігдала: «Суспіль� ство, що не цінує тренований мозок, приречене». Сьогодні ми всі мусимо усвідоми� ти небезпеку стати таким прирече� ним суспільством. Ñòàòòþ ï³äãîòîâëåíî íà îñíîâ³ âèñòóïó àêàäåì³êà Â.Ëîêòºâà íà Çàãàëüíèõ çáîðàõ ÍÀÍ Óêðà¿íè. 48 ÂÀÄÈÌ ËÎÊҪ 6