Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення
На прикладі аналізу положень ст. 53 Конституції України щодо права кожного на освіту, розкривається цілий ряд типових проблем, що виникають на практиці при реалізації положень чинного законодавства, та, виходячи з цього, визначаються основні напрями ревізії законодавства України, тобто пер...
Gespeichert in:
| Datum: | 2011 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2011
|
| Schriftenreihe: | Держава і право |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/41245 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення / В.І Риндюк // Держава і право. — 2011. — Вип. 53. — С. 27-33. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-41245 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-412452025-06-03T16:28:04Z Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення Риндюк, В.І. Теорія держави і права На прикладі аналізу положень ст. 53 Конституції України щодо права кожного на освіту, розкривається цілий ряд типових проблем, що виникають на практиці при реалізації положень чинного законодавства, та, виходячи з цього, визначаються основні напрями ревізії законодавства України, тобто перегляду з метою його удосконалення. На примере анализа положений ст. 53 Конституции Украины о праве каждого на образование, раскрывается целый ряд типичных проблем, которые возникают на практике при реализации положений действующего законодательства, и, исходя из этого, определяются основные направления ревизии законодательства Украины, то есть пересмотра с целью его усовершенствования. The article analyses the norm of the article 53 Constitutions of Ukraine about a right each on education. On this example, the article examines problems which arise up in practice during realization of norms of current legislation. On this basis, the article determines basic directions the revision of legislation of Ukraine with the purpose of his improvement. 2011 Article Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення / В.І Риндюк // Держава і право. — 2011. — Вип. 53. — С. 27-33. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/41245 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Теорія держави і права Теорія держави і права |
| spellingShingle |
Теорія держави і права Теорія держави і права Риндюк, В.І. Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення Держава і право |
| description |
На прикладі аналізу положень ст. 53 Конституції України
щодо права кожного на освіту, розкривається цілий ряд типових
проблем, що виникають на практиці при реалізації
положень чинного законодавства, та, виходячи з цього,
визначаються
основні
напрями
ревізії законодавства
України,
тобто
перегляду
з метою
його
удосконалення. |
| format |
Article |
| author |
Риндюк, В.І. |
| author_facet |
Риндюк, В.І. |
| author_sort |
Риндюк, В.І. |
| title |
Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення |
| title_short |
Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення |
| title_full |
Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення |
| title_fullStr |
Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення |
| title_full_unstemmed |
Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення |
| title_sort |
ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Теорія держави і права |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/41245 |
| citation_txt |
Ревізія законодавства як необхідна умова його удосконалення / В.І Риндюк // Держава і право. — 2011. — Вип. 53. — С. 27-33. — Бібліогр.: 8 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT rindûkví revízíâzakonodavstvaâkneobhídnaumovaiogoudoskonalennâ |
| first_indexed |
2025-12-02T06:29:27Z |
| last_indexed |
2025-12-02T06:29:27Z |
| _version_ |
1850376944884908032 |
| fulltext |
В. І. РИНДЮК. РЕВІЗІЯ ЗАКОНОДАВСТВА ЯК НЕОБХІДНА УМОВА
ЙОГО УДОСКОНАЛЕННЯ
На при кладі аналізу по ло жень ст. 53 Кон сти туції Ук раїни що до пра ва кож но го на
освіту, роз кри вається цілий ряд ти по вих про блем, що ви ни ка ють на прак тиці при
ре алізації по ло жень чин но го за ко но дав ст ва, та, ви хо дя чи з цьо го, виз на ча ють ся
ос новні на пря ми ревізії за ко но дав ст ва Ук раїни, тоб то пе ре гля ду з ме тою йо го удо с ко-
на лен ня.
Ключовіслова: за ко но дав ст во Ук раїни, ревізія за ко но дав ст ва, удо с ко на лен ня за ко-
но дав ст ва.
На при ме ре ана ли за по ло же ний ст. 53 Кон сти ту ции Ук ра и ны о пра ве каж до го на
об ра зо ва ние, рас кры ва ет ся це лый ряд ти пич ных про блем, ко то рые воз ни ка ют на прак-
ти ке при ре а ли за ции по ло же ний дей ст ву ю ще го за ко но да тель ст ва, и, ис хо дя из это го,
оп ре де ля ют ся ос нов ные на прав ле ния ре ви зии за ко но да тель ст ва Ук ра и ны, то есть
пе ре смо т ра с це лью его усо вер шен ст во ва ния.
Ключевыеслова: за ко но да тель ст во Ук ра и ны, ре ви зия за ко но да тель ст ва, усо вер-
шен ст во ва ние за ко но да тель ст ва.
The article analyses the norm of the article 53 Constitutions of Ukraine about a right each
on education. On this example, the article examines problems which arise up in practice dur-
ing realization of norms of current legislation. On this basis, the article determines basic
directions the revision of legislation of Ukraine with the purpose of his improvement.
Keywords: legislation of Ukraine, revision of legislation, improvement of legislation.
Реалізаціяположеньчинногозаконодавствависвітлюєчисленніпротиріччята
прогалинивправовомурегулюваннісуспільнихвідносин,щонегативновідбива-
ються на практиці, значно ускладнюють правореалізацію, призводять до пору-
шення прав і свобод людини і громадянина. Зокрема, логічні протиріччя між
новимитачинниминормативно-правовимиактами,міжзаконамитапідзаконни-
миактами,інавіть,міжКонституцієюУкраїнитазаконодавчимиактами,єпоши-
ренимявищем.
Ситуація, що склалася, розкриває цілу низку проблем. Поряд з питаннями
удосконаленняправотворчоїпроцедури,підвищенняякісногорівнянормативно-
правовихактів,актуальнимєпитаннявиявленнятаусуненнядефектів(недоліків)
чинногозаконодавства,тобтойогоревізія(перегляд).Тлумачнийсловниквизна-
чаєпоняття«ревізія»якпереглядчого-небудьзметоювнесеннязмін1.
Для прикладу, проведемо ревізію конституційного положення щодо права
кожногонаосвіту.Ст.53КонституціїУкраїнигарантує пра во кож но го на освіту.
Повназагальнасередняосвітаєобов'язковою.Обов’язкомдержавиєзабезпечен-
ня до ступ ності і бе зо плат ності дошкільної, повної загальної середньої, про-
фесійно-технічної,вищоїосвітивдержавнихікомунальнихнавчальнихзакладах.
В Рішенні Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення даної
статтіКонституції (№5-рп/2004р.від04.03.2004р.)зазначено,що доступність
освіти як конституційна гарантія реалізації права на освіту на принципах
рівності,визначенихст.24КонституціїУкраїни,означає,що ніко му не мо же бу ти
відмов ле но у праві на освіту, і дер жа ва має ство ри ти мож ли вості для ре алізації
цьо го пра ва.Відповіднодост.3ЗаконуУкраїни«Проосвіту»від23.05.1991р.
27Юридичні і політичні науки
©РИН ДЮК Віра Іванівна–кандидатюридичнихнаук,ст.науковийспівробітник
Центру теоретичних проблем законотворчості Інституту держави і права
ім.В.М.КорецькогоНАНУкраїни
№1060-XIIцеправозабезпечується,зокрема,розгалуженоюмережеюнавчаль-
нихзакладів,заснованихнадержавнійтаіншихформахвласності,науковихуста-
нов,закладівпіслядипломноїосвіти.
Разомзтим,вст.15ЗаконуУкраїни«Прозахистнаселеннявідінфекційних
хвороб» від 6.04.2000 р. № 1645-III зазначено, що дітям, які не от ри ма ли
профілак тич них щеп лень згідно з ка лен да рем щеп лень, відвіду ван ня ди тя чих
за кладів не доз во ляється.Аст.12цьогожЗаконунадаєправобатькамвідмови-
тисявідпроведенняпрофілактичнихщепленьсвоїмдітямвказуючинате,щодля
проведенняпрофілактичнихщепленьособам,якінедосяглип'ятнадцятирічного
вікунеобхідназгодаїхоб'єктивноінформованихбатьків.Вст.43Основзаконо-
давства України про охорону здоров'я зазначено, що до пацієнтів віком до
14роківмедичневтручання(застосуванняметодівдіагностики,профілактикита
лікування)здійснюєтьсязазгодоюїхзаконнихпредставників.Вст.5Конвенції
прозахистправігідностілюдинищодозастосуваннябіологіїтамедицинивказа-
но, що будь-яке втручання у сферу здоров'я може здійснюватися тільки після
добровільноїтасвідомоїзгодинаньоговідповідноїособитощо.
Насьогоднішнійденьускладнюєситуаціюйте,щовсебільшебатьківзрізних
причин відмовляються від проведення профілактичних щеплень своїм дітям.
Наприклад,заданимиголовногодитячогоімунологаКиєвав2010роцівстолиці
буловакцинованотільки75%дітей,тодіякв2005–2006роках–95%дітей2.Цьому
сприяєіінформаціяпрозростаннякількостівипадківпоствакцинальнихусклад-
неньврезультатіякихдітистаютьінвалідамиабопомирають,неоднозначневідно-
шеннялікарівдопроведенняпрофілактичнихщеплень,загальнийнизькийрівень
медичногообслуговуваннятаін.Також,збільшуєтьсячисленністьдітей,якимза
станомздоров’япротипоказанороботипрофілактичніщеплення.
Напрактиціцяневідповідністьпризвеладо того,щодітям,в якихвідсутні
медичніпротипоказаннядляїхперебуванняунавчальнихзакладах,однаквонине
маютьпрофілактичнихщеплень,відмовляютьвправіназдобуттядошкільноїабо
середньоїосвітиунавчальнихзакладахнапідставіст.15ЗаконуУкраїни«Про
захистнаселеннявід інфекційниххвороб». Інколитакожпосилаютьсянаполо-
ження ст. 49 Конституції України про те, що держава забезпечує санітарно-
епідемічне благополуччя. Батькам залишається різними шляхами відстоювати
гарантованедержавоюконституційнеправосвоєїдитининабезоплатнудошкільну
абосереднюосвіту.
Разом з тим, наприклад, у Положенні про дошкільний навчальний заклад
(затверджено ПостановоюКабінетуМіністрівУкраїнивід12.03.2003р.№305)
зазначено,щоприйом дітей до дошкільного навчального закладу здійснюється
керівникомпротягомкалендарногорокунапідставізаявибатьківабоосіб,якіїх
замінюють, медичної довідки про стан здоров'я дитини, довідки дільничного
лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтва про народження.Аналогічно, в
ст.18За ко ну Ук раїни «Про за галь ну се ред ню освіту» від13.05.1999р.№651-
XIVза зна че но, що за ра ху ван ня учнів до за галь но освітньо го на вчаль но го за кла ду
про во дить ся на ка зом ди рек то ра, що ви дається на підставі за яви, за на яв ності
ме дич ної довідки вста нов ле но го зраз ка і відповідно го до ку мен та про освіту (крім
учнів пер шо го кла су).
Та ким чи ном, вказівканаобов’язковунаявністьпрофілактичнихщепленьяк
необхідну умову прийому дитини до навчального закладу в цих нормативних
документах відсутня. Такою необхідною умовою є наявність медичної довідки
простанздоров'ядитини,тобтодовідкипроте,чиєдитинавданиймоментздо-
ровоюабохворою.Відсутністьпрофілактичнихщепленьсамапособінеозначає,
28 Держава і право • Випуск 53
що дитина хвора. Якщож дитина відповідно до медичної довідки здорова, то
вонанеможезагрожуватиіздоров’юіншихдітейвдитячомуколективі.
Здоровадитина,яканемаєпрофілактичнихщепленьнеможетакожнегативно
вплинутинасанітарнетаепідемічнеблагополуччянаселення.Відповіднодост.1
Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя
населення»від24.02.1994року№4004-XIIсанітарнетаепідемічнеблагополуччя
населення–цестанздоров'янаселеннятасередовищажиттєдіяльностілюдини,
приякомупоказникизахворюваностіперебуваютьнаусталеномурівнідляданої
території, умови проживання сприятливі для населення, а параметри факторів
середовищажиттєдіяльностізнаходятьсявмежах,визначенихсанітарниминор-
мами.Відповідно, здоровадитинанеможевплинутиназбільшенняпоказників
захворюваностінапевнійтериторії.
Ймовірність того,що дитина захворіє, залежить не лише від наявності або
відсутності профілактичних щеплень, а й від багатьох інших факторів. Тим
більше, спеціалісти стверджують,що на сьогодні багато препаратів ємарними
для запобігання захворювань.Професор-фтізіатрБ.Корейкорозвінчуєміфпро
захиствідтуберкульозупіслявведенняБЦЖ.Зайогоспостереженнямитуберку-
льозувакцинованихдітейпроходитьтяжче,чимутих,комувакцинуневводили3.
Медичнанауканестоїтьнамісцііпопереднітеоріїзчасомможутьвиявитисяне
життєздатними, а інколи навіть замінюються на протилежні, і таких прикладів
доситьбагато.
Таким чином, положення нормативно-правових актів щодо обов’язковості
профілактичнихщепленьєзастарілимитаневідповідаютьреаліямсьогодення,а
отжепотребуютьперегляду.Правила,щозобов’язуютьпроводитидітямщеплен-
ня,збереглисявУкраїнізчасівСРСР.Тодіяк,наприклад,вРосійськійФедерації
від них відмовились приблизно років десять тому. Російське законодавство
зобов’язуєдитячісадкиташколиприйматидітейбездовідкипровакцинацію.В
ЗахіднійЄвропіцетакожєсправоюдобровільноюітамвакцинуютьвід50%до
75%дітей4.
Слідзазначити,щовирішенняданоїпроблемистосуєтьсянелишесферипра-
ва, а й моральних, етичних норм суспільства. Чи може бути обов’яз ко вим для
людинимедичневтручання,зокрема,профілактичніщеплення,флюорографіїта
іншіпроцедури,пов'язані із вве ден ням в її ор ганізм сто ронніх ре чо вин або іонізу-
ю чих ви проміню вань? Ст. 5 Закону України «Про забезпечення санітарного та
епідемічногоблагополуччянаселення»від24.02.1994року№4004-XIIвстанов-
лює,щообов'язкомгромадянєпроходитиобов'язковімедичніоглядитаробити
щепленняупередбаченихзаконодавствомвипадках.
Обов’язок встановлений законом передбачає проведення профілактичних
щепленьнезалежновідволі(згоди)людинитанегативніюридичнінаслідкиза
невиконання абоненалежне виконання цього обов’язку. Так, ч. 1 ст. 12 Закону
України «Про захист населення від інфекційних хвороб» встановлює, що
профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця,
туберкульозу є обов'яз ко ви ми, а ч. 6 цієї ж статті встановлює,що повнолітнім
дієздатнимгромадянампрофілактичніщепленняпроводятьсязаїхзго доюпісля
наданняоб'єктивноїінформаціїпрощеплення,наслідкивідмовивіднихтамож-
ливі поствакцинальні ускладнення. Тобто, в одній статті закону вже закладено
протиріччя:зодногобокупрофілактичніщепленняєобов’язковими,азіншого–
наїхпроведеннянеобхідназгодалюдини.Першевиключаєдруге.
Зокрема, щодо щеплень, то відомий кардіохірург М. Амосов зазначав, що
щеплення–цеблагодлянаселенняташкодадляокремого індивідуума5.Якщо
29Юридичні і політичні науки
виходитизнормміжнародногоправа,якеєпріоритетним,тост.2Конвенціїпро
захистправігідностілюдинищодозастосуваннябіологіїтамедициниговорить
проте,щоінтереситаблагополуччяокремоїлюдинипре ва лю ютьнадвиключни-
миінтересамиусьогосуспільстваабонауки.Вп.11ч.IЄвропейськоїсоціальної
хартіїзаписано,щокожналюдинамаєправокористуватисябудь-якимизаходами,
щодозволяютьїйдосягтинайкращогостануздоров'я,якийєможливимтощо.
Наведенийприкладневідповідностіміжзаконодавчимиактамиміститьтакож
рядтехніко-юридичнихдефектів.По-перше,ценеоднозначністьтермінології.В
законодавчихактах,щостосуютьсясфериосвіти(закониУкраїни«Проосвіту»
від23.051991р.№1060-XII,«Продошкільнуосвіту»від11.07.2001р.№2628-III,
«Пропозашкільнуосвіту»від22.06.2000р.№1841-III,«Прозагальнусередню
освіту»від13.05.1999р.№651-XIVтощо)використовуєтьсятермін«на вчаль ний
за клад», а в законодавчому акті,що стосується сфериохорони здоров’я термін
«ди тя чийза клад».Чиєціпоняттятотожними?
Проаналізуємо поняття «дитячий заклад». Згідно ст. 6 Сімейного кодексу
України правовий статус дитини має особа до досягнення нею повноліття
(вісімнадцяти років (ст. 34 Цивільного кодексу України)). Відповідно, дитячий
заклад–це заклад, який відвідуютьособи вікомдо18років.Такимчином, до
дитячих закладів можна віднести дошкільні, загальноосвітні та позашкільні
навчальнізакладитощо.Виникаютьтакожпитання,наприклад,доякоїкатегорії
закладівналежатьзаклади,щовідвідуютьякособивікомдо18роківтакістарші?
Чирозповсюджуєтьсязаборонавстановленаст.15ЗаконуУкраїни«Прозахист
населеннявідінфекційниххвороб»навідвідуваннятакихзакладів?
Разом з тим, такий прийом правотворчої техніки як уніфікації термінології
передбачає, її однозначність та стабільність, тобто одне і те ж поняття позна-
чаєтьсяоднимітимжетерміном.Відповідно,положенняст.15ЗаконуУкраїни
«Прозахистнаселеннявід інфекційниххвороб»слідсформулюватинаступним
чином: дітям, які не от ри ма ли профілак тич них щеп лень згідно з ка лен да рем
щеп лень, відвіду ван ня ди тя чих на вчаль них за кладів не доз во ляється.
По-друге,наведенийприкладілюструєпроблемувизначенняпредметаправо-
вого регулювання законодавчого акта. Положення ст. 15 Закону України «Про
захистнаселеннявідінфекційниххвороб»виходитьзамежіпредметуправового
регулюванняданогозаконодавчогоакта.Згідновимогправотворчоїтехнікизако-
нодавчийактповиненвідповідатизаобсягомправовоїрегламентаціїсуспільних
відносин визначеному в ньому предмету правового регулювання та немістити
положень,щовиходятьзамежівизначеноїнимпредметноїсфери.
ПредметомправовогорегулюванняЗаконуУкраїни«Прозахистнаселеннявід
інфекційниххвороб»єсфераздоров’я,асамедіяльністьорганіввиконавчоївла-
ди,органівмісцевогосамоврядування,підприємств,установтаорганізацій,спря-
мована на запобігання виникненню і поширенню інфекційних хвороб людини,
локалізаціюталіквідаціюїхспалахівтаепідемій.Положенняст.15цьогоЗакону
про заборону дітям, які не от ри ма ли профілак тич них щеп лень, відвіду ва ти
ди тячі на вчальні за кла ди, на ле жить до сфе ри освіти,оскількизабороняєпевній
категорії дітейнавчатися.В законі, привстановленні заборонидля такихдітей
відвідуватидитячінавчальнізаклади,повиненбутипередбаченийіншиймеханізм
реалізації їх конституційного права на безкоштовну освіту. Однак, суспільні
відносиниугалузінавчанняєпредметомправовогорегулюваннязаконодавства
проосвіту(зокрема,законівУкраїни«Проосвіту»,«Продошкільнуосвіту»,«Про
позашкільнуосвіту»,«Прозагальнусереднюосвіту»,«Пропрофесійно-технічну
освіту», «Про вищуосвіту» тощо). Зрозуміло,що відповідні положеннямають
30 Держава і право • Випуск 53
міститися в законодавчих актахщодо освіти, а не в законодавствіщодо сфери
охорониздоров’я.
Данепорушенняпредметної сфериправовогорегулюваннявиявилося іпри
правореалізації. Батьки, звертаючись до органів та установ охорони здоров’я з
проханнямнадативідповіднумедичнудовідкудляоформленнядітейвдошкільний
навчальнийзаклад,посилалисянате,щоненаданнятакоїдовідкипорушуєкон-
ституційнеправодитининаосвіту.Увідповідьїмзапропонувалипи тан ня до пу-
с ку в ди тя чий ко лек тив та за без пе чен ня пра ва на дошкільну освіту вирішу ва ти
в уп равлінні освіти. А чи нов ни ки ор ганів та ус та нов освіти, у свою чер гу, по си-
ла ли ся на ор га ни та ус та но ви охорониздоров’я,щобезнаявностіпрофілактич-
нихщеплень не може бути реалізоване конституційне право дитини на освіту,
тобтодитинанеможебутиприйнятавдошкільнийнавчальнийзаклад6.
Слід також звернути увагу і на невідповідність положення ст. 15 Закону
України«Прозахистнаселеннявідінфекційниххвороб»міжнароднимдокумен-
там,якігарантуютьправодитининаосвіту (Загальнадеклараціяправлюдини,
Конвенціяпроправадитинитощо).Зокрема,вст.26Загальноїдеклараціїправ
людинизазначено:кожналюдинамаєправонаосвіту;освітаповиннабутибез-
платною,хочабпочаткова ізагальна;початковаосвітаповиннабутиобов'язко-
вою.Відповіднодост.9КонституціїУкраїничинніміжнароднідоговори,згодана
обов'язковістьякихнаданаВерховноюРадоюУкраїни,єчастиноюнаціонального
законодавстваУкраїни.ЯкщоміжнароднимдоговоромУкраїни,якийнабравчин-
ностівустановленомупорядку,встановленоіншіправила,ніжті,щопередбачені
увідповідномуактізаконодавстваУкраїни,тозастосовуютьсяправиламіжнарод-
ного договору (ст. 19 Закону України «Про міжнародні договори України» від
29.06.2004р.№1906-IV).
Дляусуненняцьоготаіншихдефектівзаконодавстванеобхіднопідготуватита
внестивідповіднізмінивчиннінормативно-правовіакти.Разомзтим,дляправо-
реалізації надзвичайно актуальним є питання яким чином слід застосовувати
нормативно-правовіактидоусуненнясуперечностей?Напрактиці,вситуації,що
склалася,чиновникикеруютьсянормамиодногозаконодавчогоакта,таігнорують
абоперекручуютьположенняіншихактів.Наприклад,водномузлистівбатькам
відповідають,щонеможутьвидатиналежнимчиномоформленумедичнудовідку
для прийому дитини в дошкільний навчальний заклад, оскільки ліку валь но-
профілак тич ний за клад в своїй діяль ності ке рується чин ним за ко но дав ст вом в
га лузі охо ро ни здо ров’я та не має по вно ва жень що до при ве ден ня за конів Ук раїни
у відповідність з За ко ном Ук раїни «Про за хист на се лен ня від інфекційних хво-
роб». В іншо му листі, пе ре кру чу ю чи ст. 9 За ко ну Ук раїни «Про дошкільну
освіту», пи шуть, що оскільки ди ти на не має профілак тич них щеп лень, то здо бу-
ва ти дошкільну освіту во на по вин на не в дошкільно му за кладі, а у сім’ї або за
до по мо гою фізич них осіб з відповідною пе да гогічною освітою, то що7.
По до лан ня про тиріч та невідповідно с тей між нор ма тив но-пра во ви ми ак та-
ми до їх усу нен ня забезпечуєтьсяколізійниминормами.Вирішенняколізіїперед-
бачає вибірположення,щопідлягає застосуванню, з кількох, які знаходяться в
колізії. В теорії права загальновизнано існування трьох принципів вирішення
правовихколізій–ієрархічного(заякогопереваганадаєтьсяположенню,вміще-
ногодоактувищоїюридичноїсили),змістовного(переваганадаєтьсяспеціально-
муположенню) та темпорального (переваганадаєтьсяположенню,прийнятому
пізніше)8.На за ко но дав чо му рівні на сьо годнішній день не вре гу ль о ва но по ря док
вирішен ня колізій між нор ма тив но-пра во ви ми ак та ми. Це пе ред ба че но про ек та-
ми за конів «Про за ко ни та за ко но дав чу діяльність» та «Про нор ма тив но-пра вові
31Юридичні і політичні науки
ак ти». У на зва них за ко но про ек тах ви кла де но за зна чені прин цип те орії пра ва.
Якщовиходитизтемпоральногопринципу,тоздвохзаконів–ЗаконуУкраїни
«Про захист населення від інфекційних хвороб» від 6.04.2000 р.№1645-III та
ЗаконуУкраїни«Продошкільнуосвіту»від11.07.2001р.№2628-III–пізніше
набравчинностіостаннійзаконодавчийакт.Привиникненнісуперечностейміж
цимизаконодавчимиактамислідзастосовуватиположенняЗаконуУкраїни«Про
дошкільну освіту», тобто громадяни України мають рівні права на здобуття
дошкільної освіти у дошкільних навчальних закладах (ст. 9 Закону), держава
забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і кому-
нальнихдошкільнихнавчальнихзакладах(ст.2Закону),тощо.Відповіднополо-
женняЗаконуУкраїни«Прозахистнаселеннявідінфекційниххвороб»,щопоз-
бавляєправанаосвітудітей,якінемаютьпрофілактичнихщепленьнедіє.
Якщойдетьсяпрозагальнусереднюосвіту,тоздвохзаконів–«Прозахист
населеннявідінфекційниххвороб»від6.04.2000р.№1645-IIIта«Прозагальну
середнюосвіту»від13.05.1999р.№651-XIV–пізнішенабравчинностіперший
законодавчийакт.Відповіднопривиникненнісуперечностіміжцимизаконодав-
чимиактамислідзастосовуватиположенняЗаконуУкраїни«Прозахистнаселен-
нявід інфекційниххвороб».Тоді,дітям,якінеотрималипрофілактичнихщеп-
лень забороняється відвідувати загальноосвітній навчальний заклад. Оскільки
іншиймеханізм реалізації права на здобуття повної загальної середньої освіти
відсутній,точастинадітейнеможеотриматисереднюосвіту,якавідповіднодо
ст.53КонституціїУкраїниєобов'язковою.
Щодозастосуванняієрархічногопринципувирішенняколізій,товнаведено-
муприкладівсізаконодавчіактимаютьоднаковуюридичнусилу.Якщовиходити
з положень акту, що має вищу юридичну силу, тобто Конституції України, то
обов’язкомдержавиєзабезпеченняправакожноїдитининаосвіту.
Щодо застосування змістовного принципу вирішення колізій в наведеному
прикладі неможливо визначити законодавчі акти, що мають загальний та
спеціальнийпредметрегулювання,наведені законодавчі актимаютьабсолютно
різнісфериправовогорегулювання.
Також,п.2прикінцевихположеньЗаконуУкраїни«Прозахистнаселеннявід
інфекційниххвороб»міститьколізійнеположення,щовідображаєтемпоральний
принципвирішенняколізій:«ДоприведеннязаконодавстваУкраїниувідповідність
ізцимЗакономзаконитаіншінормативно-правовіактизастосовуютьсявчастині,
щонесуперечитьцьомуЗакону».Слідзазначити,щоаналогічнеположеннядо
недавньогочасувключалосядоприкінцевихположеньмайжевсіхзаконодавчих
актів, що приймалися. Однак, відповідно до вимог правотворчої техніки, при
виробленнінормативно-правовогоактаправотворецьмаєчітковизначатися,які
конкретнізміниідоповненнявранішевиданінормативно-правовіактинеобхідно
внести, і які положення нормативно-правових актів необхідно визнати такими,
що втратили чинність, а не обмежуватись загальною фразою. В даному разі
вирішення цього питання перекладається на суб’єктів реалізації права. Як
свідчить наведенийприклад, приведення законодавства у відповідність з ново-
прийнятимзакономнепроводитьсянапротязібагатороків.
Включеннятакогоколізійногоположеннявкожнийзаконодавчийактнапрак-
тиціозначає,щопризастосуваннібудь-якогозакону(наприклад,ЗаконуУкраїни
«Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 р.№ 651-XIV) необхідно про-
аналізувативсізаконодавчіакти,щоприйнятіпізніше.Якщо,вбудь-якомузако-
нодавчому акті, що прийнятий пізніше (зокрема, Законі України «Про захист
населення від інфекційних хвороб» від 6.04.2000 р.№ 1645-III) буде виявлено
32 Держава і право • Випуск 53
невідповідністьположеннямЗаконуУкраїни«Прозагальнусереднюосвіту»,то
слідзастосовуватиположеннязакону,щоприйнятийпізніше(вданомувипадку,
ЗаконуУкраїни«Прозахистнаселеннявідінфекційниххвороб»від6.04.2000р.
№1645-III).Однак,такийаналізєдоситьоб’ємноюроботою,потребуєзначних
затратчасуталюдськихресурсівінапрактицінепроводиться.
Аналізуючинаведенийприклад,виходячизцьогоколізійногоположення,ми
отримали,щовсідітимаютьправоотриматидошкільнуосвітутачастинадітей
(ті, які немають профілактичнихщеплень) немають права отримати загальну
середнюосвіту.Нанашудумку, наявність наведеного колізійного положення в
кожному законодавчому акті, що приймається, є викривленням темпорального
принципувирішенняколізій.Прицьомуповністюігноруєтьсязмістовнийприн-
ципвирішенняколізій.Також,утакомувипадкузначноускладнюєправозастосу-
вання,щопризводитьдовиникненнясуперечностей,поширеннюкорупції,пору-
шенняправтасвободлюдинитагромадянина.Такимчином,актуальнимєпитан-
нянормативноговрегулюванняпо ряд ку вирішен ня колізій між нор ма тив но-пра-
во ви ми ак та ми в за ко нах «Про за ко ни та за ко но дав чу діяльність» або «Про
нор ма тив но-пра вові ак ти».
Розглянутийприкладрозкриваєцілунизкупроблемсучасногостану законо-
давстватавказуєнаосновнінапрямийогоревізії(перегляду).Необхідноюєреві-
зія (перегляд) нормативно-правових актів як за змістомправового регулювання,
такйнавідповідністьвимогамправотворчоїтехніки(зокрема,переглядтакзваних
оперативних, колізійних положень тощо). Таким чином, ревізію законодавства
доцільнорозглядативдвохаспектах:формальномутазмістовному.Ревізіязаконо-
давства має включати визначення нормативно-правових актів, що потребують
аналізу; їхгрупуваннязасфероюправовогорегулювання;аналізкожногоактуз
погляду актуальності та ефективності, наявності дефектів (прогалин, протиріч,
дублювання,застарілогохарактеруактуабодеякихйогоположень,щовтратили
своюефективністьтаневідповідаютьвимогамчасу,тощо).Результатомревізіїмає
бутипідготовкапропозиціїпровнесеннязмінтадоповненьдонормативно-право-
вихактів,їхоб’єднанняабоскасування.Дляпроведенняревізії(перегляду)націо-
нальногозаконодавстватакожважливимєвизначенняїїсуб’єктів(органидержав-
ноївлади,посадовіособи,спеціальніструктуритощо)таформздійснення.Ревізія
законодавстваєдієвимспособомконтролюзаякістюнормативно-правовихактів
та вироблення обґрунтованих пропозицій для підвищення їх якості та ефектив-
ності.
1.Оже гов С.И.Словарьрусскогоязыка:Ок.57000слов/Подред.Н.Ю.Шведовой.–
16-еизд.,испр.–М.:«Русскийязык»,1984.–С.584.2. Тым кив К.Уколыотменяются//
Корреспондент.–8апреля2011г.–№13(450).–С.38.3.Тамже.–С.39.4.Тамже.5.
СайтМ.М.Амосова[Электронныйресурс].–Режимдоступа:http://www.icfcst.kiev.ua/
amosov/child4_r.html 6. Сайт общественной организации «Лига Защиты Гражданских
Прав»[Электронныйресурс].–Режимдоступа:http://www.privivok.net.ua/node/1567.
Сайт общественной организации «Лига Защиты Гражданских Прав» [Электронный
ресурс]. – Режим доступа: http://www.privivok.net.ua/node/156 8. Мірош ни чен ко А.
Співвідношеннятемпоральноготазмістовногопринципіввирішенняправовихколізій
//ПравоУкраїни.–2008.–№5.–С.24.
33Юридичні і політичні науки
Розділ 1. ТЕОРІЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА
В. І. Риндюк. РевІзІЯ законодавства Як необхІдна умова його удосконаленнЯ
|