Про збірку сороміцького фольклору

Рецензія на книгу: Українські сороміцькі пісні / Упоряд., передм., прим. М. М. Красикова. – X.:Фоліо, 2003. – 287 с. – (Перлини української культури).

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2005
Автор: Головаха, І.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2005
Назва видання:Народна творчість та етнографія
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43071
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Про збірку сороміцького фольклору / І. Головаха // Народна творчість та етнографія. — 2005. — №. 6. — С. 117-118. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-43071
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-430712025-02-09T14:38:38Z Про збірку сороміцького фольклору About Indecent Folklore Головаха, І. Огляди. Рецензії. Анотації Рецензія на книгу: Українські сороміцькі пісні / Упоряд., передм., прим. М. М. Красикова. – X.:Фоліо, 2003. – 287 с. – (Перлини української культури). 2005 Article Про збірку сороміцького фольклору / І. Головаха // Народна творчість та етнографія. — 2005. — №. 6. — С. 117-118. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43071 uk Народна творчість та етнографія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Огляди. Рецензії. Анотації
Огляди. Рецензії. Анотації
spellingShingle Огляди. Рецензії. Анотації
Огляди. Рецензії. Анотації
Головаха, І.
Про збірку сороміцького фольклору
Народна творчість та етнографія
description Рецензія на книгу: Українські сороміцькі пісні / Упоряд., передм., прим. М. М. Красикова. – X.:Фоліо, 2003. – 287 с. – (Перлини української культури).
format Article
author Головаха, І.
author_facet Головаха, І.
author_sort Головаха, І.
title Про збірку сороміцького фольклору
title_short Про збірку сороміцького фольклору
title_full Про збірку сороміцького фольклору
title_fullStr Про збірку сороміцького фольклору
title_full_unstemmed Про збірку сороміцького фольклору
title_sort про збірку сороміцького фольклору
publisher Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2005
topic_facet Огляди. Рецензії. Анотації
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43071
citation_txt Про збірку сороміцького фольклору / І. Головаха // Народна творчість та етнографія. — 2005. — №. 6. — С. 117-118. — Бібліогр.: 4 назв. — укр.
series Народна творчість та етнографія
work_keys_str_mv AT golovahaí prozbírkusoromícʹkogofolʹkloru
AT golovahaí aboutindecentfolklore
first_indexed 2025-11-26T23:22:47Z
last_indexed 2025-11-26T23:22:47Z
_version_ 1849897121710342144
fulltext 111111117777 ОООО гггг лллл яяяя дддд ииии ,,,, рррр ееее цццц ееее нннн зззз іііі їїїї ,,,, аааа нннн оооо тттт аааа цццц іііі їїїї ÏÐÎ ÇÁ²ÐÊÓ ÑÎÐÎ̲ÖÜÊÎÃÎ ÔÎËÜÊËÎÐÓ ²ííà ÃÎËÎÂÀÕÀ²ííà ÃÎËÎÂÀÕÀ Óêðà¿íñüê³ ñîðîì³öüê³ ï³ñí³ / Óïîðÿä., ïåðåäì., ïðèì. Ì. Ì. Êðàñèêîâà. – X.: Ôîë³î, 2003. – 287 ñ. – (Ïåðëèíè óêðà- ¿íñüêî¿ êóëüòóðè). Òðàäèö³éí³ñòü – íàäçâè÷àéíî âàæëèâà ñêëàäîâà ôîëüêëîðó. Òðàäèö³éí³ñòü ìèñëåííÿ, ïîáóòó é ïîâåä³íêè äîçâîëÿº ÷ëåíàì îñåðåäêó çáåðåãòè ñâîþ ôîëüêëîðíó é ðèòóàëüíó ñïàä- ùèíó. Îòæå, òðàäèö³éí³ñòü – îñíîâà îñíîâ ôîëüêëîðó. Àëå íåìà í³÷îãî ã³ðøîãî çà çàíàä- òî òðàäèö³éíèé, êîíñåðâàòèâíèé ïîãëÿä íà ïåâí³ ðå÷³ â÷åíîãî. Ôîëüêëîðèñò íå ìîæå áó- òè êîíñåðâàòèâíèì ³ áàéäóæèì äî íîâèõ ïåð- ñïåêòèâ ó âèâ÷åíí³ òðàäèö³éíî¿ êóëüòóðè. Íà íàø ïîãëÿä, çá³ðêà “Óêðà¿íñüê³ ñîðî- ì³öüê³ ï³ñí³” Ì. Êðàñèêîâà º ñâ³ä÷åííÿì áà- æàííÿ àâòîðà âèðâàòèñÿ çà ìåæ³ òðàäèö³éíî-äî- çâîëåíîãî ðàìêàìè êîíñåðâàòèâíî¿ íàóêîâî¿ ñï³ëüíîòè, ïîáà÷èòè ñåíñ ó òåêñòàõ, ÿê³ á³ëü- ø³ñòü ââàæàº çâè÷àéíîþ “ïîðíóõîþ”. ϳäõ³ä àâòîðà çá³ðêè ö³ëêîâèòî âèïðàâäàíèé – åðîòè÷- íèé, ñîðîì³öüêèé ôîëüêëîð ³ñíóº. Éîãî ñë³ä âèâ÷àòè é ô³êñóâàòè. Âèäàòíèé â÷åíèé Ì. Áàõ- ò³í, àíàë³çóþ÷è ñóòí³ñòü íàðîäíî¿ ñì³õîâî¿ êóëü- òóðè, â³äçíà÷àâ, ùî ó ôîëüêëîðíèõ òåêñòàõ êîñ- ì³÷íå, ñîö³àëüíå òà ò³ëåñíå ïîäàþòüñÿ ó íåðîçðèâí³é ºäíîñò³, ÿê ºäèíå æèâå ö³ëå1. Îò- æå, ÿê â òðàäèö³éíèõ, íàéá³ëüø äàâí³õ õðèñòè- ÿíñüêèõ ðèòóàëàõ, òàê ³ â ¿õ ñëîâåñíîìó îôîð- ìëåíí³ (âåñ³ëüí³ ï³ñí³ òà òàíêè, âåñíÿíêè, êóïàëüñüê³ ï³ñí³, êîëèñêîâ³, êîëÿäêè òà ³íø³ æàíðè îáðÿäîâîãî ôîëüêëîðó), ñïîñòåð³ãàºìî íåðîçðèâíó ºäí³ñòü êîñì³÷íîãî òà ò³ëåñíîãî. Ó äåÿêèõ âèïàäêàõ ìè ìàºìî ñïðàâó ç íàéá³ëüø òðàäèö³éíîþ ôîðìîþ ñàðêàçìó – ãðóáèì, ïðè- ì³òèâíèì âèñì³þâàííÿì “íèçó”, ùî îñîáëèâî õàðàêòåðíå äëÿ ï³çí³øî¿ êóëüòóðè “êàðíàâàëó”. Ì. Áàõò³í çàçíà÷àâ, ùî â íàðîäí³é ñâ³äîìîñò³ êàðíàâàë áóâ ñâîºð³äíèì òèì÷àñîâèì âèçâîëåí- íÿì â³ä îô³ö³éíî¿ ïðàâäè òà ³ñíóþ÷îãî ñîö³àëü- íîãî óñòðîþ, ñïðàâæí³ì ñâÿòîì ñòàíîâëåííÿ, çì³í òà îíîâëåííÿ2. Ó õóäîæí³õ ôîðìàõ öèõ òåêñò³â äîì³íóº “ãðîòåñêíèé ðåàë³çì”, ãîëîâíîþ ðèñîþ ÿêîãî Ì. Áàõò³í (ÿêèé, ïðèíàéìí³, çà- ïðîïîíóâàâ öåé òåðì³í) ââàæàº çíèæåííÿ – “ïåðåíîñ äóõîâíîãî, ³äåàëüíîãî, àáñòðàêòíîãî äî ìàòåð³àëüíî-ò³ëåñíîãî”, ïðè öüîìó “âåðõ” òà “íèç” ìàþòü ñóö³ëüíî òîïîí³ì³÷íèé õàðàêòåð: âåðõ – îáëè÷÷ÿ, ãîëîâà, íèç – ðåïðîäóêòèâí³ îðãàíè, æèâ³ò, çàä3. Îòæå, ñîðîì³öüêèé åëåìåíò áóâ ³ º îðãàí³÷íîþ ñêëàäîâîþ íàðîäíî¿ òâîð÷î- ñò³. Íà æàëü, íàâ³òü ôîëüêëîðèñòè ç âåëèêèì äîñâ³äîì åêñïåäèö³éíî¿ ðîáîòè, ñï³ëêóâàííÿ ç âèêîíàâöÿìè îáóðåíî â³äêèäàþòü ïåâí³ òåêñòè, íå áàæàþ÷è ââàæàòè ¿õ ôàêòîì íàö³îíàëüíî¿ òðàäèö³éíî¿ êóëüòóðè. Àëå ìè çàáóâàºìî ïðî òå, ùî, â³äêèäàþ÷è ñêëàäîâèé åëåìåíò ö³ëîãî, ìè ðèçèêóºìî âòðàòèòè é í³êîëè íå â³äíàéòè ïåðâ³ñíèé ñåíñ ³íøèõ ñêëàäîâèõ. “Òà öå æ ìà- òþêè”, – òàêîãî ðîäó êîìåíòàð, íà íàø ïîãëÿä, º ãðóá³øèì ³ îáðàçëèâ³øèì, í³æ òåêñòè òðàäè- ö³éíî¿ êóëüòóðè. À îò ãëèáøå äîñë³äæåííÿ åðî- òè÷íîãî êîíòåêñòó ôîëüêëîðíèõ ðèòóàë³â òà çâè÷à¿â äîçâîëèëî Õâåäîðó Âîâêó, ðîìàíòèçó- þ÷è åðîòè÷íèé åëåìåíò óêðà¿íñüêîãî âåñ³ëëÿ, çàóâàæóâàòè, ùî ôàë³÷íèé êóëüò ó âåñ³ëüíèõ ðèòóàëàõ ³ ï³ñíÿõ âèÿâëåíèé â íà¿âíèõ ôîðìàõ, áåç ïðèêðèòòÿ é öèí³çìó4. Îòæå, íà îäíå é òå ñàìå ÿâèùå ìîæíà äèâèòèñü ç ð³çíèõ áîê³â, âèâ÷àòè éîãî àáî çíåâàæëèâî â³äíîñèòè äî “íèæ÷î¿” êóëüòóðè, íàìàãàòèñÿ çðîçóì³òè éîãî ñóòí³ñòü àáî ³ãíîðóâàòè. Ôîëüêëîðèñò ìຠáóòè îá’ºêòèâíèì, óì³òè ïîáà÷èòè ñóö³ëüíó êàðòèíó ñâ³òó çà îêðåìèì òåêñòîì. Â÷åíèé â³äð³çíÿºòü- ñÿ â³ä ïåðåñ³÷íîãî ÷èòà÷à âì³ííÿì íå îáóðþâà- òèñü ôàêòîì òðàäèö³éíî¿ êóëüòóðè, à ïðîàíàë³- çóâàòè éîãî òà çáåðåãòè äëÿ ìàéáóòí³õ ïîêîë³íü. Çá³ðêà Ì. Êðàñèêîâà “Óêðà¿íñüê³ ñîðî- ì³öüê³ ï³ñí³” º äóæå â÷àñíîþ äëÿ óêðà¿íñüêî¿ ôîëüêëîðèñòèêè. Ó ñâ³òîâ³é ïðàêòèö³ äî ñîðî- ì³öüêîãî ôîëüêëîðó ñòàâëÿòüñÿ ñïîê³éí³øå, – éîãî ô³êñóþòü, àíàë³çóþòü, âèäàþòü. Íàø ìåíòàë³òåò âèìàãຠâ³ä íàñ (íàâ³òü ôàõîâèõ ôîëüêëîðèñò³â òà åòíîëîã³â) ñîðîì’ÿçëèâîãî ñòàâëåííÿ äî ñîðîì³öüêîãî ôîëüêëîðó. Íà- ñë³äêîì ñòຠâ³äñóòí³ñòü çá³ðîê, à â³äòàê ñêëà- äàºòüñÿ âðàæåííÿ, ùî ³ ÿâèùà íå ³ñíóº. Àëå âîíî íå ëèøå àêòèâíî ïîáóòóâàëî â òðàäèö³é- í³é êóëüòóð³, áóëî ñêëàäîâîþ ãîëîâíèõ ïîä³é â æèòò³ óêðà¿íñüêîãî ñåëÿíñòâà (ñîðîì³öüê³ åëåìåíòè â êîëÿäêàõ, ùåäð³âêàõ, âåñ³ëüíîìó îáðÿä³), à é ïðîäîâæóº àêòèâíå ïîáóòóâàííÿ â ñó÷àñíèõ îñåðåäêàõ, çíàõîäÿ÷è âèõ³ä ó ð³ç- íèõ æàíðàõ òà ôîðìàõ òðàäèö³éíî¿ òâîð÷îñò³ (ñîðîì³öüê³ àíåêäîòè, ï³ñí³, ÷àñò³âêè). Çíàí- 111111118888 ННААРРООДДННАА ТТВВООРРЧЧІІССТТЬЬ ТТАА ЕЕТТННООГГРРААФФІІЯЯ 66//22000055*ISSN 0130�6936 * íÿ òðàäèö³éíîãî “ñîðîì³öüêîãî” ôîëüêëîðó, ðîçóì³ííÿ éîãî ñèìâîë³êè ³ êîíòåêñòó ñïðèÿº ðîçóì³ííþ ïåâíèõ àñïåêò³â òðàäèö³éíî¿ êóëü- òóðè, íàö³îíàëüíîãî õàðàêòåðó, íàö³îíàëüíîãî ãóìîðó, à òàêîæ ñèìâîë³êè òà ñåìàíòèêè ³í- øèõ æàíð³â. Ó ïåðåäìîâ³ äî çá³ðêè Ì. Êðà- ñèêîâ äîñèòü àðãóìåíòîâàíî òà ïîñë³äîâíî ðîçêðèâຠíåîáõ³äí³ñòü çíàííÿ åðîòè÷íî¿ ñèì- âîë³êè äëÿ ïðàâèëüíîãî òëóìà÷åííÿ òðàäèö³é- íèõ òåêñò³â ³ ðèòóàë³â. Ñîðîì³öüêèé, åðîòè÷íèé ôîëüêëîð º êîì- á³íàö³ºþ äàâí³õ íàðîäíèõ óÿâëåíü òà ï³çí³øî- ãî ñàðêàñòè÷íîãî ïåðåîñìèñëåííÿ ä³éñíîñò³ ó õóäîæí³é ôîðì³. Ãóìîð òà ñàðêàçì ó íàðîäí³é êóëüòóð³ – îñíîâí³ çàñîáè âïëèâó íà àóäèòî- ð³þ, îñü ÷îìó íàéá³ëüøî¿ ïîïóëÿðíîñò³ òà ðîç- ïîâñþäæåííÿ íàáóâàþòü ñîðîì³öüê³ òåêñòè, ó ÿêèõ íåäîçâîëåíèõ çîí ïðàêòè÷íî íå ³ñíóº. Çãàäàéìî, ùî ñàìå ñîðîì³öüêèé ôîëüêëîð íå- ð³äêî îáèðຠíàðîä ÿê çàñ³á ïîë³òè÷íî¿ áî- ðîòüáè. Îáðàçè ñîðîì³öüêîãî ôîëüêëîðó îõîïëþþòü âñ³ ñôåðè æèòòÿ: ðîäèííå, ïîáóòî- âå, ïîë³òè÷íå, ñîö³àëüíå. Âíàñë³äîê öüîãî íàðîäæóþòüñÿ òåêñòè, ÿê³ íå íàâàæóþòüñÿ ïîâòîðèòè äëÿ çáèðà÷³â íàâ³òü ñàì³ íîñ³¿, à ôîëüêëîðèñòè, ÿêùî ³ ô³êñóþòü, íå íàâàæóþòüñÿ âèäàâàòè òà êîìåíòóâàòè. ², ÿêùî öíîòëèâ³ñòü âèêîíàâö³â òà àóäèòî𳿠ö³ëêîâèòî ïðèðîäíà òà çðîçóì³ëà, íåçðîçóì³ëèì âèäàºòü- ñÿ áàæàííÿ ôîëüêëîðèñò³â “îá³éòè” öþ ñôåðó ïîáóòóâàííÿ òðàäèö³éíîãî ôîëüêëîðó. Öíîòëè- â³ñòü ôîëüêëîðèñòà ó äàíîìó âèïàäêó íåäîðå÷- íà, òîìó ïðèºìíî ïîáà÷èòè ñì³ëèâèé êðîê íà- øîãî ñó÷àñíèêà, ÿêèé, âñóïåðå÷ çàãàëüíîìó íå- ãàòèâíîìó ñòàâëåííþ äî îçâó÷åííÿ ñîðîì³öü- êèõ òåêñò³â, âèäàâ çá³ðêó, äå ïðåäñòàâëåí³ ìàòåð³àëè ð³çíèõ æàíð³â óêðà¿íñüêîãî ñîðî- ì³öüêîãî ôîëüêëîðó. Âàæëèâî é òå, ùî çíà÷íó ÷àñòèíó çá³ðêè ñêëàäàþòü òåêñòè, çàô³êñîâàí³ ñàìèì àâòîðîì ï³ä ÷àñ åêñïåäèö³é, ö³êàâî ä³- çíàòèñÿ ïðî êîíòåêñò òà êîìóí³êàòèâí³ îáñòà- âèíè, çà ÿêèõ â³äáóâàëàñü ô³êñàö³ÿ òåêñò³â, ùîá ïîáà÷èòè, íàñê³ëüêè ñïîíòàííî ïîáóòóº ñîðî- ì³öüêèé ôîëüêëîð ó òðàäèö³éíîìó ñåðåäîâèù³. Öå ïåðøà çá³ðêà â ñó÷àñí³é óêðà¿íñüê³é ôîëüê- ëîðèñòèö³, ïîñèëàþ÷èñü íà ÿêó, ìîæíà ñòâåðä- æóâàòè, ùî åðîòè÷í³ ìîòèâè âëàñòèâ³ òðàäèö³é- í³é ôîëüêëîðí³é òâîð÷îñò³ é çàõèñòèòèñÿ â³ä íàïàäîê íåêîìïåòåíòíèõ êðèòèê³â, ÿê³ ñòâåðä- æóþòü, ùî ñó÷àñí³ ñîðîì³öüê³ òåêñòè íå º ôîëüêëîðîì, áî “ðàí³øå òàêîãî íå áóëî”. Õî÷åòüñÿ ïîáàæàòè àâòîðîâ³ ïðîäîâæóâà- òè ô³êñàö³þ òà âèäàííÿ òåêñò³â, äî ÿêèõ íå çâåðòàëèñü, àáî íàâìèñíî ³ãíîðóâàëè ïîïåðåä- íèêè, òîä³ éîãî ïðàöÿ ñòàíå ñïðàâæí³ì êðîêîì óïåðåä äëÿ âñ³º¿ óêðà¿íñüêî¿ ôîëüêëîðèñòèêè. 1 Бахтин М. Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. – М., 1990. – С. 25. 2 Там само. – С. 15. 3 Там само. – С. 26, 28. 4 Вовк Хведір. Студії з української етнографії та ан� тропології. – Київ, 1995. – С. 207.