Про збірку сороміцького фольклору
Рецензія на книгу: Українські сороміцькі пісні / Упоряд., передм., прим. М. М. Красикова. – X.:Фоліо, 2003. – 287 с. – (Перлини української культури).
Збережено в:
| Дата: | 2005 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2005
|
| Назва видання: | Народна творчість та етнографія |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43071 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Про збірку сороміцького фольклору / І. Головаха // Народна творчість та етнографія. — 2005. — №. 6. — С. 117-118. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-43071 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-430712025-02-09T14:38:38Z Про збірку сороміцького фольклору About Indecent Folklore Головаха, І. Огляди. Рецензії. Анотації Рецензія на книгу: Українські сороміцькі пісні / Упоряд., передм., прим. М. М. Красикова. – X.:Фоліо, 2003. – 287 с. – (Перлини української культури). 2005 Article Про збірку сороміцького фольклору / І. Головаха // Народна творчість та етнографія. — 2005. — №. 6. — С. 117-118. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. 0130-6936 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43071 uk Народна творчість та етнографія application/pdf Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Огляди. Рецензії. Анотації Огляди. Рецензії. Анотації |
| spellingShingle |
Огляди. Рецензії. Анотації Огляди. Рецензії. Анотації Головаха, І. Про збірку сороміцького фольклору Народна творчість та етнографія |
| description |
Рецензія на книгу: Українські сороміцькі пісні / Упоряд., передм., прим. М. М. Красикова. – X.:Фоліо, 2003. – 287 с. – (Перлини української культури). |
| format |
Article |
| author |
Головаха, І. |
| author_facet |
Головаха, І. |
| author_sort |
Головаха, І. |
| title |
Про збірку сороміцького фольклору |
| title_short |
Про збірку сороміцького фольклору |
| title_full |
Про збірку сороміцького фольклору |
| title_fullStr |
Про збірку сороміцького фольклору |
| title_full_unstemmed |
Про збірку сороміцького фольклору |
| title_sort |
про збірку сороміцького фольклору |
| publisher |
Iнститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2005 |
| topic_facet |
Огляди. Рецензії. Анотації |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43071 |
| citation_txt |
Про збірку сороміцького фольклору / І. Головаха // Народна творчість та етнографія. — 2005. — №. 6. — С. 117-118. — Бібліогр.: 4 назв. — укр. |
| series |
Народна творчість та етнографія |
| work_keys_str_mv |
AT golovahaí prozbírkusoromícʹkogofolʹkloru AT golovahaí aboutindecentfolklore |
| first_indexed |
2025-11-26T23:22:47Z |
| last_indexed |
2025-11-26T23:22:47Z |
| _version_ |
1849897121710342144 |
| fulltext |
111111117777
ОООО гггг лллл яяяя дддд ииии ,,,, рррр ееее цццц ееее нннн зззз іііі їїїї ,,,, аааа нннн оооо тттт аааа цццц іііі їїїї
ÏÐÎ ÇÁ²ÐÊÓ ÑÎÐÎ̲ÖÜÊÎÃÎ ÔÎËÜÊËÎÐÓ
²ííà ÃÎËÎÂÀÕÀ²ííà ÃÎËÎÂÀÕÀ
Óêðà¿íñüê³ ñîðîì³öüê³ ï³ñí³ / Óïîðÿä.,
ïåðåäì., ïðèì. Ì. Ì. Êðàñèêîâà. – X.:
Ôîë³î, 2003. – 287 ñ. – (Ïåðëèíè óêðà-
¿íñüêî¿ êóëüòóðè).
Òðàäèö³éí³ñòü – íàäçâè÷àéíî âàæëèâà
ñêëàäîâà ôîëüêëîðó. Òðàäèö³éí³ñòü ìèñëåííÿ,
ïîáóòó é ïîâåä³íêè äîçâîëÿº ÷ëåíàì îñåðåäêó
çáåðåãòè ñâîþ ôîëüêëîðíó é ðèòóàëüíó ñïàä-
ùèíó. Îòæå, òðàäèö³éí³ñòü – îñíîâà îñíîâ
ôîëüêëîðó. Àëå íåìà í³÷îãî ã³ðøîãî çà çàíàä-
òî òðàäèö³éíèé, êîíñåðâàòèâíèé ïîãëÿä íà
ïåâí³ ðå÷³ â÷åíîãî. Ôîëüêëîðèñò íå ìîæå áó-
òè êîíñåðâàòèâíèì ³ áàéäóæèì äî íîâèõ ïåð-
ñïåêòèâ ó âèâ÷åíí³ òðàäèö³éíî¿ êóëüòóðè.
Íà íàø ïîãëÿä, çá³ðêà “Óêðà¿íñüê³ ñîðî-
ì³öüê³ ï³ñí³” Ì. Êðàñèêîâà º ñâ³ä÷åííÿì áà-
æàííÿ àâòîðà âèðâàòèñÿ çà ìåæ³ òðàäèö³éíî-äî-
çâîëåíîãî ðàìêàìè êîíñåðâàòèâíî¿ íàóêîâî¿
ñï³ëüíîòè, ïîáà÷èòè ñåíñ ó òåêñòàõ, ÿê³ á³ëü-
ø³ñòü ââàæàº çâè÷àéíîþ “ïîðíóõîþ”. ϳäõ³ä
àâòîðà çá³ðêè ö³ëêîâèòî âèïðàâäàíèé – åðîòè÷-
íèé, ñîðîì³öüêèé ôîëüêëîð ³ñíóº. Éîãî ñë³ä
âèâ÷àòè é ô³êñóâàòè. Âèäàòíèé â÷åíèé Ì. Áàõ-
ò³í, àíàë³çóþ÷è ñóòí³ñòü íàðîäíî¿ ñì³õîâî¿ êóëü-
òóðè, â³äçíà÷àâ, ùî ó ôîëüêëîðíèõ òåêñòàõ êîñ-
ì³÷íå, ñîö³àëüíå òà ò³ëåñíå ïîäàþòüñÿ ó
íåðîçðèâí³é ºäíîñò³, ÿê ºäèíå æèâå ö³ëå1. Îò-
æå, ÿê â òðàäèö³éíèõ, íàéá³ëüø äàâí³õ õðèñòè-
ÿíñüêèõ ðèòóàëàõ, òàê ³ â ¿õ ñëîâåñíîìó îôîð-
ìëåíí³ (âåñ³ëüí³ ï³ñí³ òà òàíêè, âåñíÿíêè,
êóïàëüñüê³ ï³ñí³, êîëèñêîâ³, êîëÿäêè òà ³íø³
æàíðè îáðÿäîâîãî ôîëüêëîðó), ñïîñòåð³ãàºìî
íåðîçðèâíó ºäí³ñòü êîñì³÷íîãî òà ò³ëåñíîãî. Ó
äåÿêèõ âèïàäêàõ ìè ìàºìî ñïðàâó ç íàéá³ëüø
òðàäèö³éíîþ ôîðìîþ ñàðêàçìó – ãðóáèì, ïðè-
ì³òèâíèì âèñì³þâàííÿì “íèçó”, ùî îñîáëèâî
õàðàêòåðíå äëÿ ï³çí³øî¿ êóëüòóðè “êàðíàâàëó”.
Ì. Áàõò³í çàçíà÷àâ, ùî â íàðîäí³é ñâ³äîìîñò³
êàðíàâàë áóâ ñâîºð³äíèì òèì÷àñîâèì âèçâîëåí-
íÿì â³ä îô³ö³éíî¿ ïðàâäè òà ³ñíóþ÷îãî ñîö³àëü-
íîãî óñòðîþ, ñïðàâæí³ì ñâÿòîì ñòàíîâëåííÿ,
çì³í òà îíîâëåííÿ2. Ó õóäîæí³õ ôîðìàõ öèõ
òåêñò³â äîì³íóº “ãðîòåñêíèé ðåàë³çì”, ãîëîâíîþ
ðèñîþ ÿêîãî Ì. Áàõò³í (ÿêèé, ïðèíàéìí³, çà-
ïðîïîíóâàâ öåé òåðì³í) ââàæàº çíèæåííÿ –
“ïåðåíîñ äóõîâíîãî, ³äåàëüíîãî, àáñòðàêòíîãî
äî ìàòåð³àëüíî-ò³ëåñíîãî”, ïðè öüîìó “âåðõ” òà
“íèç” ìàþòü ñóö³ëüíî òîïîí³ì³÷íèé õàðàêòåð:
âåðõ – îáëè÷÷ÿ, ãîëîâà, íèç – ðåïðîäóêòèâí³
îðãàíè, æèâ³ò, çàä3. Îòæå, ñîðîì³öüêèé åëåìåíò
áóâ ³ º îðãàí³÷íîþ ñêëàäîâîþ íàðîäíî¿ òâîð÷î-
ñò³. Íà æàëü, íàâ³òü ôîëüêëîðèñòè ç âåëèêèì
äîñâ³äîì åêñïåäèö³éíî¿ ðîáîòè, ñï³ëêóâàííÿ ç
âèêîíàâöÿìè îáóðåíî â³äêèäàþòü ïåâí³ òåêñòè,
íå áàæàþ÷è ââàæàòè ¿õ ôàêòîì íàö³îíàëüíî¿
òðàäèö³éíî¿ êóëüòóðè. Àëå ìè çàáóâàºìî ïðî
òå, ùî, â³äêèäàþ÷è ñêëàäîâèé åëåìåíò ö³ëîãî,
ìè ðèçèêóºìî âòðàòèòè é í³êîëè íå â³äíàéòè
ïåðâ³ñíèé ñåíñ ³íøèõ ñêëàäîâèõ. “Òà öå æ ìà-
òþêè”, – òàêîãî ðîäó êîìåíòàð, íà íàø ïîãëÿä,
º ãðóá³øèì ³ îáðàçëèâ³øèì, í³æ òåêñòè òðàäè-
ö³éíî¿ êóëüòóðè. À îò ãëèáøå äîñë³äæåííÿ åðî-
òè÷íîãî êîíòåêñòó ôîëüêëîðíèõ ðèòóàë³â òà
çâè÷à¿â äîçâîëèëî Õâåäîðó Âîâêó, ðîìàíòèçó-
þ÷è åðîòè÷íèé åëåìåíò óêðà¿íñüêîãî âåñ³ëëÿ,
çàóâàæóâàòè, ùî ôàë³÷íèé êóëüò ó âåñ³ëüíèõ
ðèòóàëàõ ³ ï³ñíÿõ âèÿâëåíèé â íà¿âíèõ ôîðìàõ,
áåç ïðèêðèòòÿ é öèí³çìó4. Îòæå, íà îäíå é òå
ñàìå ÿâèùå ìîæíà äèâèòèñü ç ð³çíèõ áîê³â,
âèâ÷àòè éîãî àáî çíåâàæëèâî â³äíîñèòè äî
“íèæ÷î¿” êóëüòóðè, íàìàãàòèñÿ çðîçóì³òè éîãî
ñóòí³ñòü àáî ³ãíîðóâàòè. Ôîëüêëîðèñò ìຠáóòè
îá’ºêòèâíèì, óì³òè ïîáà÷èòè ñóö³ëüíó êàðòèíó
ñâ³òó çà îêðåìèì òåêñòîì. Â÷åíèé â³äð³çíÿºòü-
ñÿ â³ä ïåðåñ³÷íîãî ÷èòà÷à âì³ííÿì íå îáóðþâà-
òèñü ôàêòîì òðàäèö³éíî¿ êóëüòóðè, à ïðîàíàë³-
çóâàòè éîãî òà çáåðåãòè äëÿ ìàéáóòí³õ ïîêîë³íü.
Çá³ðêà Ì. Êðàñèêîâà “Óêðà¿íñüê³ ñîðî-
ì³öüê³ ï³ñí³” º äóæå â÷àñíîþ äëÿ óêðà¿íñüêî¿
ôîëüêëîðèñòèêè. Ó ñâ³òîâ³é ïðàêòèö³ äî ñîðî-
ì³öüêîãî ôîëüêëîðó ñòàâëÿòüñÿ ñïîê³éí³øå, –
éîãî ô³êñóþòü, àíàë³çóþòü, âèäàþòü. Íàø
ìåíòàë³òåò âèìàãຠâ³ä íàñ (íàâ³òü ôàõîâèõ
ôîëüêëîðèñò³â òà åòíîëîã³â) ñîðîì’ÿçëèâîãî
ñòàâëåííÿ äî ñîðîì³öüêîãî ôîëüêëîðó. Íà-
ñë³äêîì ñòຠâ³äñóòí³ñòü çá³ðîê, à â³äòàê ñêëà-
äàºòüñÿ âðàæåííÿ, ùî ³ ÿâèùà íå ³ñíóº. Àëå
âîíî íå ëèøå àêòèâíî ïîáóòóâàëî â òðàäèö³é-
í³é êóëüòóð³, áóëî ñêëàäîâîþ ãîëîâíèõ ïîä³é
â æèòò³ óêðà¿íñüêîãî ñåëÿíñòâà (ñîðîì³öüê³
åëåìåíòè â êîëÿäêàõ, ùåäð³âêàõ, âåñ³ëüíîìó
îáðÿä³), à é ïðîäîâæóº àêòèâíå ïîáóòóâàííÿ
â ñó÷àñíèõ îñåðåäêàõ, çíàõîäÿ÷è âèõ³ä ó ð³ç-
íèõ æàíðàõ òà ôîðìàõ òðàäèö³éíî¿ òâîð÷îñò³
(ñîðîì³öüê³ àíåêäîòè, ï³ñí³, ÷àñò³âêè). Çíàí-
111111118888
ННААРРООДДННАА ТТВВООРРЧЧІІССТТЬЬ ТТАА ЕЕТТННООГГРРААФФІІЯЯ 66//22000055*ISSN 0130�6936 *
íÿ òðàäèö³éíîãî “ñîðîì³öüêîãî” ôîëüêëîðó,
ðîçóì³ííÿ éîãî ñèìâîë³êè ³ êîíòåêñòó ñïðèÿº
ðîçóì³ííþ ïåâíèõ àñïåêò³â òðàäèö³éíî¿ êóëü-
òóðè, íàö³îíàëüíîãî õàðàêòåðó, íàö³îíàëüíîãî
ãóìîðó, à òàêîæ ñèìâîë³êè òà ñåìàíòèêè ³í-
øèõ æàíð³â. Ó ïåðåäìîâ³ äî çá³ðêè Ì. Êðà-
ñèêîâ äîñèòü àðãóìåíòîâàíî òà ïîñë³äîâíî
ðîçêðèâຠíåîáõ³äí³ñòü çíàííÿ åðîòè÷íî¿ ñèì-
âîë³êè äëÿ ïðàâèëüíîãî òëóìà÷åííÿ òðàäèö³é-
íèõ òåêñò³â ³ ðèòóàë³â.
Ñîðîì³öüêèé, åðîòè÷íèé ôîëüêëîð º êîì-
á³íàö³ºþ äàâí³õ íàðîäíèõ óÿâëåíü òà ï³çí³øî-
ãî ñàðêàñòè÷íîãî ïåðåîñìèñëåííÿ ä³éñíîñò³ ó
õóäîæí³é ôîðì³. Ãóìîð òà ñàðêàçì ó íàðîäí³é
êóëüòóð³ – îñíîâí³ çàñîáè âïëèâó íà àóäèòî-
ð³þ, îñü ÷îìó íàéá³ëüøî¿ ïîïóëÿðíîñò³ òà ðîç-
ïîâñþäæåííÿ íàáóâàþòü ñîðîì³öüê³ òåêñòè, ó
ÿêèõ íåäîçâîëåíèõ çîí ïðàêòè÷íî íå ³ñíóº.
Çãàäàéìî, ùî ñàìå ñîðîì³öüêèé ôîëüêëîð íå-
ð³äêî îáèðຠíàðîä ÿê çàñ³á ïîë³òè÷íî¿ áî-
ðîòüáè. Îáðàçè ñîðîì³öüêîãî ôîëüêëîðó
îõîïëþþòü âñ³ ñôåðè æèòòÿ: ðîäèííå, ïîáóòî-
âå, ïîë³òè÷íå, ñîö³àëüíå.
Âíàñë³äîê öüîãî íàðîäæóþòüñÿ òåêñòè, ÿê³
íå íàâàæóþòüñÿ ïîâòîðèòè äëÿ çáèðà÷³â íàâ³òü
ñàì³ íîñ³¿, à ôîëüêëîðèñòè, ÿêùî ³ ô³êñóþòü, íå
íàâàæóþòüñÿ âèäàâàòè òà êîìåíòóâàòè. ², ÿêùî
öíîòëèâ³ñòü âèêîíàâö³â òà àóäèòî𳿠ö³ëêîâèòî
ïðèðîäíà òà çðîçóì³ëà, íåçðîçóì³ëèì âèäàºòü-
ñÿ áàæàííÿ ôîëüêëîðèñò³â “îá³éòè” öþ ñôåðó
ïîáóòóâàííÿ òðàäèö³éíîãî ôîëüêëîðó. Öíîòëè-
â³ñòü ôîëüêëîðèñòà ó äàíîìó âèïàäêó íåäîðå÷-
íà, òîìó ïðèºìíî ïîáà÷èòè ñì³ëèâèé êðîê íà-
øîãî ñó÷àñíèêà, ÿêèé, âñóïåðå÷ çàãàëüíîìó íå-
ãàòèâíîìó ñòàâëåííþ äî îçâó÷åííÿ ñîðîì³öü-
êèõ òåêñò³â, âèäàâ çá³ðêó, äå ïðåäñòàâëåí³
ìàòåð³àëè ð³çíèõ æàíð³â óêðà¿íñüêîãî ñîðî-
ì³öüêîãî ôîëüêëîðó. Âàæëèâî é òå, ùî çíà÷íó
÷àñòèíó çá³ðêè ñêëàäàþòü òåêñòè, çàô³êñîâàí³
ñàìèì àâòîðîì ï³ä ÷àñ åêñïåäèö³é, ö³êàâî ä³-
çíàòèñÿ ïðî êîíòåêñò òà êîìóí³êàòèâí³ îáñòà-
âèíè, çà ÿêèõ â³äáóâàëàñü ô³êñàö³ÿ òåêñò³â, ùîá
ïîáà÷èòè, íàñê³ëüêè ñïîíòàííî ïîáóòóº ñîðî-
ì³öüêèé ôîëüêëîð ó òðàäèö³éíîìó ñåðåäîâèù³.
Öå ïåðøà çá³ðêà â ñó÷àñí³é óêðà¿íñüê³é ôîëüê-
ëîðèñòèö³, ïîñèëàþ÷èñü íà ÿêó, ìîæíà ñòâåðä-
æóâàòè, ùî åðîòè÷í³ ìîòèâè âëàñòèâ³ òðàäèö³é-
í³é ôîëüêëîðí³é òâîð÷îñò³ é çàõèñòèòèñÿ â³ä
íàïàäîê íåêîìïåòåíòíèõ êðèòèê³â, ÿê³ ñòâåðä-
æóþòü, ùî ñó÷àñí³ ñîðîì³öüê³ òåêñòè íå º
ôîëüêëîðîì, áî “ðàí³øå òàêîãî íå áóëî”.
Õî÷åòüñÿ ïîáàæàòè àâòîðîâ³ ïðîäîâæóâà-
òè ô³êñàö³þ òà âèäàííÿ òåêñò³â, äî ÿêèõ íå
çâåðòàëèñü, àáî íàâìèñíî ³ãíîðóâàëè ïîïåðåä-
íèêè, òîä³ éîãî ïðàöÿ ñòàíå ñïðàâæí³ì êðîêîì
óïåðåä äëÿ âñ³º¿ óêðà¿íñüêî¿ ôîëüêëîðèñòèêè.
1 Бахтин М. Франсуа Рабле и народная культура
средневековья и Ренессанса. – М., 1990. – С. 25.
2 Там само. – С. 15.
3 Там само. – С. 26, 28.
4 Вовк Хведір. Студії з української етнографії та ан�
тропології. – Київ, 1995. – С. 207.
|