Інновації, інновації
Gespeichert in:
| Datum: | 2013 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України
2013
|
| Schriftenreihe: | Наука України у світовому інформаційному просторі |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43331 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Інновації, інновації / Я.С. Яцків // Наука України у світовому інформаційному просторі. — Вип. 7. — К.: Академперіодика, 2013. — С. 12-13. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-43331 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-433312025-02-09T23:52:31Z Інновації, інновації Яцків, Я.С. 2013 Article Інновації, інновації / Я.С. Яцків // Наука України у світовому інформаційному просторі. — Вип. 7. — К.: Академперіодика, 2013. — С. 12-13. — укр. XXXX-0077 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43331 uk Наука України у світовому інформаційному просторі application/pdf Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| format |
Article |
| author |
Яцків, Я.С. |
| spellingShingle |
Яцків, Я.С. Інновації, інновації Наука України у світовому інформаційному просторі |
| author_facet |
Яцків, Я.С. |
| author_sort |
Яцків, Я.С. |
| title |
Інновації, інновації |
| title_short |
Інновації, інновації |
| title_full |
Інновації, інновації |
| title_fullStr |
Інновації, інновації |
| title_full_unstemmed |
Інновації, інновації |
| title_sort |
інновації, інновації |
| publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
| publishDate |
2013 |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43331 |
| citation_txt |
Інновації, інновації / Я.С. Яцків // Наука України у світовому інформаційному просторі. — Вип. 7. — К.: Академперіодика, 2013. — С. 12-13. — укр. |
| series |
Наука України у світовому інформаційному просторі |
| work_keys_str_mv |
AT âckívâs ínnovacííínnovacíí |
| first_indexed |
2025-12-01T22:38:21Z |
| last_indexed |
2025-12-01T22:38:21Z |
| _version_ |
1850347315493076992 |
| fulltext |
12
Я.С. Яцків, академік НАН України
Заступник голови Ради з космічних досліджень НАН України,
директор Головної астрономічної обсерваторії НАН України
ІННОВАЦІЇ, ІННОВАЦІЇ…
Сьогодні часто можна почути звинувачення на адресу Націо-
нальної академії наук України щодо малоактивного упрова-
дження результатів науково-дослідних робіт у реальний сектор
економіки України з метою підвищення його інноваційності.
Ця проблема актуальна не тільки для України, але й для бага-
тьох країн світу, зокрема держав-учасниць ЄС. Ось і сьогодні я
прочитав дві статті. Одну в Інтернеті: доктор К. Ліамас «Чому
так важко малим підприємствам Європи запроваджувати інно-
вації?». Другу в Звіті Польської академії наук: «Вплив субсидій
ЄС на інноваційність польських підприємств».
Одностайна думка авторів цих статей — висока інновацій-
ність є наріжним каменем розвитку підприємництва та визначає
місце держави у сучасному конкурентному світі. У статтях роз-
глянуто перешкоди, що існують на шляху передачі знань від нау-
кових установ до виробника продукції.
Серед них автори вказують: інформаційну (немає належного
обміну інформацією між наукою та виробництвом); бюрокра-
тичну (посередники запровадили дуже неефективні механізми
реалізації інновацій); недостатність кваліфікованого персона-
лу (виявилося, що не вистачає висококваліфікованих кадрів з
трансферу технологій); обмежене фінансування тощо.
Пропонується запровадити систему брокерів знань, робота
яких сприяла б підвищенню рівня взаємної поінформованості
наукових установ та підприємств щодо можливостей перших та
потреб других, а також кваліфікованому супроводу комерціаліза-
ції наукових розробок.
Усе це нагадало мені події давно минулих днів.
В Україні курс на інновації було проголошено досить давно.
Колись і мені у 2000—2001 рр., під час роботи в Міністерстві осві-
ти і науки України, доводилося писати про досвід застосування
стимулів для здійснення інноваційної діяльності суб’єктами гос-
подарювання, зокрема таке: «Проведений аналіз формування
та реалізації державної інноваційної політики, а також системи
механізмів державного стимулювання інноваційної діяльнос-
ті в країнах-членах ЄС свідчить, що основними інструментами
державного стимулювання інноваційної діяльності є: державне
13
Інновації, інновації…
замовлення; пільгове кредитування; надання грантів; пряме інвестування;
надання фінансових гарантій; надання фіскальних преференцій; надання
нефінансових послуг та інших видів нефінансової підтримки.
Кожна з країн самостійно обирає співвідношення між масштабами за-
стосування прямих та непрямих форм підтримки інноваційної діяльності,
зазвичай віддаючи перевагу одній із них.
Із узагальнення світового досвіду випливає, що для країн ЄС та інших
розвинених країн у процесі застосування інструментів інноваційної політи-
ки принциповими є такі два постулати:
1. Фіскальні преференції повинні бути недискримінаційними (прозорі
критерії та процедура отримання), щоб не забезпечувати штучні переваги
для окремих підприємств, а створювати стимули для всіх підприємств ін-
вестувати у забезпечення власного майбутнього інноваційного потенціалу.
2. Надання допомоги окремим підприємствам, чиї проекти можуть
мати виключне значення для економіки чи безпеки країни, має відбуватись
виключно нефіскальним шляхом (державне замовлення, кредити, гранти,
прямі інвестиції, фінансові гарантії) і тільки на основі програмно-цільово го
методу.
У кожній країні існують власні механізми, що передбачають надання
фіскальних преференцій суб’єктам інноваційної діяльності. При цьому на
сьогодні світова спільнота не прийшла до одностайної думки щодо ефек-
тивності надання фіскальних преференцій.
Але всі одностайно вважають, що ринкова конкуренція, одним із фак-
торів якої є інноваційне лідерство, автоматично вимагає від підприємств
здійснення інвестицій в науково-дослідні та дослідно-конструкторські ро-
боти (далі — НДДКР).
Держави також застосовують цей принцип для забезпечення лідерства
своїх економік у конкурентних змаганнях на світовому ринку.
Саме тому, усвідомлюючи, що зорієнтовані на розвиток наукоємного
конкурентоздатного виробництва і ринковий попит результати НДДКР є
рушійною силою інноваційного процесу, абсолютна більшість розвинених
країн зорієнтована на стимулювання здійснення підприємствами приватних
«витрат на наукові дослідження та експериментальні розробки» (Research &
Development expenditures), що є різновидом інвестицій.
Виникає питання: чому в Україні ситуація з упровадженням інновацій з
кожним роком погіршується? Чому наші «багаті приватники» не вкладають
кошти у науково-технічні розробки та їхнє впровадження?
Наведу лише один приклад щодо фіскальних преференцій, які діяли в
Україні в 2000—2007 рр. Як голова Експертної ради НАН України з діяльнос-
ті технологічних парків я мав нагоду переконатися у їхній ефективності. На
жаль, за останні чотири роки не було зареєстровано жодного нового проек-
ту технологічних парків України. Чому? Немає підтримки з боку держави —
ні фіскальної, ні будь-якої іншої. Україна з кожним роком втрачає свій ста-
тус держави — виробника інноваційної продукції.
|