Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст.

The author tells about some features of folk performance in Western Ukraine in the beginning of the 20th century as well as perceptions of the instrumental tradition in composer professional creativity.

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2008
Автор: Дрозда, П.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2008
Назва видання:Студії мистецтвознавчі
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43546
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. / П. Дрозда // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2008. — № 2(22). — С. 65-67. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-43546
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-435462025-02-09T13:27:18Z Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. Some Features of Folk Instrumental Tradition of Western Ukraine in the Beginning of the 20th Century Дрозда, П. Історія The author tells about some features of folk performance in Western Ukraine in the beginning of the 20th century as well as perceptions of the instrumental tradition in composer professional creativity. 2008 Article Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. / П. Дрозда // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2008. — № 2(22). — С. 65-67. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. 1728–6875 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43546 uk Студії мистецтвознавчі application/pdf Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Історія
Історія
spellingShingle Історія
Історія
Дрозда, П.
Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст.
Студії мистецтвознавчі
description The author tells about some features of folk performance in Western Ukraine in the beginning of the 20th century as well as perceptions of the instrumental tradition in composer professional creativity.
format Article
author Дрозда, П.
author_facet Дрозда, П.
author_sort Дрозда, П.
title Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст.
title_short Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст.
title_full Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст.
title_fullStr Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст.
title_full_unstemmed Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст.
title_sort деякі особливості фольклорної інструментальної традиції західної україни у першій третині хх ст.
publisher Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2008
topic_facet Історія
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43546
citation_txt Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. / П. Дрозда // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2008. — № 2(22). — С. 65-67. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.
series Студії мистецтвознавчі
work_keys_str_mv AT drozdap deâkíosoblivostífolʹklornoíínstrumentalʹnoítradicíízahídnoíukraíniuperšíjtretiníhhst
AT drozdap somefeaturesoffolkinstrumentaltraditionofwesternukraineinthebeginningofthe20thcentury
first_indexed 2025-11-26T05:47:21Z
last_indexed 2025-11-26T05:47:21Z
_version_ 1849830716676767744
fulltext 65 Ñòàíîâëåííÿ àêàäåì³÷íîãî íàðîäíî- ³íñòðóìåíòàëüíîãî âèêîíàâñòâà íà òåðåíàõ Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè ðîçïî÷àëîñÿ ó äðóã³é ïîëî- âèí³ 1940-õ ðîê³â. Äî ÷àñó ïðîíèêíåííÿ ³, ìîæëèâî, íàâ³òü åêñïàíñ³¿ éîãî åòàëîí³â, ó Ãàëè÷èí³ òà ¿¿ ïðîâ³äíîìó ìèñòåöüêîìó öåíòð³ – Ëüâîâ³ – ÿñêðàâî âèÿâëÿþòüñÿ óëþáëåí³ ôîðìè àêàäåì³÷íîãî ³íñòðóìåí- òàëüíîãî âèêîíàâñòâà. Íå âäàþ÷èñü ó äå- òàëüí³ åêñêóðñè äî íàäáàíü ìèíóëèõ ñòîë³òü, âàæëèâî â³äçíà÷èòè, ùî ïîïóëÿðí³ ³ çíà÷óù³ äëÿ êóëüòóðè ðåã³îíó ôîðìè àíñàìáëåâî- îðêåñòðîâîãî ³íñòðóìåíòàë³çìó ïåðøî¿ òðå- òèíè ÕÕ ñòîë³òòÿ çäîáóâàëè äîñòàòíº âèñâ³ò- ëåííÿ ó ïðåñ³ (ÿê, íàïðèêëàä, Ôåñòèâàëü óê- ðà¿íñüêèõ äóõîâèõ îðêåñòð³â ó Ëüâîâ³ 1934- ãî ðîêó). Àëå æîäíèõ “íàòÿê³â” íà çãàäàíå ÿâèùå ó òîãî÷àñí³é ïðåñ³ íå çóñòð³÷àºòüñÿ. Âàæëèâî, ùî íàâ³òü òàêèé ÿñêðàâèé åêñ- ïåðèìåíò, ÿê òåàòðàë³çàö³¿ “Ãóöóëüñüêîãî òå- àòðó” (1910, ñ. Êðàñíî¿ë³â) Ã. Õîòêåâè÷à, íå ñòèìóëþâàâ ñâîãî ÷àñó ðîçâèòîê àêàäåì³÷- íîãî íàðîäíî-³íñòðóìåíòàëüíîãî âèêîíàâ- ñòâà íà òåðåíàõ êðàþ 1. ² öå ïðè òîìó, ùî öÿ ðîáîòà é äîòåïåð ìຠóí³êàëüíå çíà÷åííÿ, îñê³ëüêè ìèòåöü âïåðøå ïîì³æ äîñë³äíèê³â ³ ìèòö³â Çàõ³äíî¿ ªâðîïè çì³ã àêòóàë³çóâàòè àâòåíòè÷íå ³íñòðóìåíòàëüíå ìèñòåöòâî, íå àäàïòóþ÷è ³ íå ï³ääàþ÷è ïðîôåñ³éí³é êîìïî- çèòîðñüê³é îáðîáö³ éîãî çðàçêè 2. Á³ëüøå òîãî, ó êëàñèô³êàö³éí³é ñèñòåì³ âèä³â âèêîíàâñüêèõ êîëåêòèâ³â, ùî ¿¿ ïîäàâ Ñ.Ëþäêåâè÷ ó ñâ ï³äðó÷íèêó “Çàãàëüí³ îñíîâè ìóçèêè (Òåîð³ÿ ìóçèêè)” (Êîëîìèÿ, 1921), ïîíÿòòÿ îðêåñòð / àíñàìáëü íàðîäíèõ ³íñòðóìåíò³â íå çóñòð³÷àºòüñÿ (òóò éäåòüñÿ ïðî îðêåñòðè é àíñàìáë³ ºâðîïåéñüêî¿ àêà- äåì³÷íî¿ òðàäèö³¿ 3). Òàê ñàìî ³ ó ÷èñëåííèõ ðîáîòàõ çàõ³äíîóêðà¿íñüêèõ ìóçèêîçíàâö³â òà åòíîëîã³â äîâîºííîãî ïåð³îäó, ïðèñâÿ÷å- íèõ àíàë³çó òâîð÷èõ ïðîöåñ³â êðàþ, ïîíÿòòÿ îðêåñòðó / àíñàìáëþ íàðîäíèõ ³íñòðóìåí- ò³â – ÿê àêàäåì³÷íîãî âèäó âèêîíàâñòâà – íå ô³ãóðóº. Òîìó ïîòðåáóþòü ñïåö³àëüíî¿ óâàãè ïîãëÿ- äè íà ñïåöèô³êó âïëèâ³â ð³çíèõ ÷èííèê³â íà ìàéáóòíº àêàäåì³÷íå íàðîäíî-³íñòðóìåí- òàëüíå âèêîíàâñòâî Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè, ùî ôîð- ìóâàëèñü ³ îïðèëþäíþâàëèñü ó ð³çí³ ïåð³îäè. Îñîáëèâî æ âàæëèâèì âèäàºòüñÿ îñìèñëåííÿ òàêèõ åòíîõàðàêòåðíèõ êîìïîíåíò³â ì³ñöåâî¿ òðàäèö³¿, ÿê ôîëüêëîðíå ìóçèêóâàííÿ Ãóöóëü- ùèíè, Áîéê³âùèíè òà ³íøèõ ðåã³îí³â, äå äî ñüîãîäí³ çáåðåãëèñÿ òðàäèö³éí³ ôîðìè àâòåí- òè÷íîãî ³íñòðóìåíòàë³çìó, ùî ôóíêö³îíóº íå ò³ëüêè ó àìàòîðñüêèõ ôîðìàõ, à é ó ñîö³àëü- íîìó ïîáóò³, çîêðåìà,– îáðÿäîâèõ ä³éñòâàõ. Âàæëèâó ðîëü â³ä³ãðàëà ³ñòîòíà îïîçèö³ÿ ç áî- êó àâòåíòè÷íîãî ³íñòðóìåíòàë³çìó: ó íàðîäí³é êóëüòóð³ äîòåïåð çáåðåæåíî ïîíÿòòÿ ñâîºð³ä- íî¿ ðåã³îíàëüíî¿ åñòåòèêè òà ìóçè÷íî¿ ïðàê- òèêè (ïîì³æ íèõ – ïðàâèëà âèêîíàâñüêî¿ ïî- âåä³íêè, íîðìè ìóçèêóâàííÿ, çàêîíè ôîðìî- òâîðåííÿ é ³ìïðîâ³çàö³¿, òîùî). Ö³ âëàñòèâîñò³ íå âòðàòèëè ñâ àêòóàëüíîñò³ é äëÿ ñó÷àñíèõ ìèòö³â ³ òåîðåòèê³â, íàäàþ÷è âàæëèâ³ äæåðåëà äëÿ ðîçâèòêó, à òàêîæ àðãóìåíòè äëÿ àíàë³çó àêàäåì³÷íîãî íàðîäíî-³íñòðóìåíòàëüíîãî âè- êîíàâñòâà. Ïð³îðèòåòíà óâàãà óêðà¿íñüêèõ òà çàêîð- äîííèõ ìóçèêîçíàâö³â, ùî â³äòâîðèëîñÿ çãîäîì ³ ó íàðîäíî-³íñòðóìåíòàëüíîìó âèêî- íàâñòâ³, òðèâàëèé ÷àñ íàëåæàëà ãóöóëü- ñüêèì ìóçèêàíòàì 4. Âàæëèâèìè ïðè÷èíàìè öüîãî áóâ óí³êàëüíèé òðàäèö³îíàë³çì ìóçè÷- íîãî ìèñòåöòâà ðåã³îíó, âðàæàþ÷à æàíðîâà ð³çíîìàí³òí³ñòü, âèñîêèé ñòóï³íü ìèñòåöüêî¿ äîñêîíàëîñò³ âèêîíàâñòâà ÷³ëüíèõ ìóçèêàí- ò³â êðàþ ³ ïðè öüîìó – ³ñòîòíà ìîá³ëüí³ñòü ñòîñîâíî æàíðîâî-ñòèë³ñòè÷íèõ íîâàö³é òà ñïðèéíÿòòÿ ñïîñîá³â ôóíêö³îíóâàííÿ òðàäè- ö³éíî¿ êóëüòóðè ó ñåðåäîâèù³ àêàäåì³çîâà- íîãî âèêîíàâñòâà. Ó ïåð³îä äî äðóãî¿ ñâ³òîâî¿ â³éíè àâòåí- òè÷íèé ³íñòðóìåíòàð³é òà çðàçêè ôîëüêëîð- íîãî ìóçè÷åííÿ Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè îïèñóâàëè ³ ô³êñóâàëè ïåðåâàæíî ïîëüñüê³ åòíîìóçèêî- çíàâö³ – Ñò.³íöåíç, Ì.Êîíäðàöüêèé, Ñò.Ìåð- ÄÅßʲ ÎÑÎÁËÈÂÎÑÒ² ÔÎËÜÊËÎÐÍί ²ÍÑÒÐÓÌÅÍÒÀËÜÍί ÒÐÀÄÈÖ²¯ ÇÀÕ²ÄÍί ÓÊÐÀ¯ÍÈ Ó ÏÅÐØ²É ÒÐÅÒÈͲ ÕÕ ÑÒ. Ïåòðî Äðîçäà 66 ²ÑÒÎÐ²ß ÷èíñüêèé; äî îïèñó é àíàë³çó çäåá³ëüøîãî òàíöþâàëüíîãî ôîëüêëîðó çâåðíóâñÿ óêðà¿í- ñüêèé äîñë³äíèê Ð.Ãàðàñèì÷óê. Ö³êàâ³ àñïåê- òè ïîñòàþòü ïðè ïîð³âíÿíí³ öèõ ìàòåð³àë³â ç âèñíîâêàìè òà îïèñàìè Ç.Êîäàÿ ³ Á.Áàðòîêà ùîäî óãîðñüêîãî é ðóìóíñüêîãî ôîëüê- ëîðíîãî ³íñòðóìåíòàë³çìó 5. Íàäçâè÷àéíî ö³ííîþ ³íôîðìàö³ºþ º äàí³ ïðî ³íñòðóìåíòàð³é òà ð³çíîâèäè ôîëüêëîð- íèõ àíñàìáë³â, ïîøèðåíèõ ùå íàïðèê³íö³ 1930-õ ó íèçèííèõ ì³ñöåâîñòÿõ äåÿêèõ ðåã³î- í³â Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè. Ïîð³âíÿííÿ âèÿâëÿº, ùî ó Ãàëè÷èí³ ÷àñòî çóñòð³÷àëèñÿ òàê³ ïîºä- íàííÿ, ÿê îäíà/äâ³ ñêðèïêè òà áàñ, îäíà/äâ³ ñêðèïêè, áóáîí/áàðàáàí, à òàêîæ – ìîæëè- âà ó÷àñòü öèìáàë³â; íà òåðåíàõ ï³âäåííèõ ì³ñöåâîñòåé Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè (çàõ³äíå Ïîë³ñ- ñÿ òà ÷àñòèíà Âîëèí³) – îäíà/äâ³ ñêðèïêè ³ áóáîí; ó ã³ðñüêèõ ðåã³îíàõ – Áîéê³âùèíè òà Ãóöóëüùèí³ – äóäà/ñêðèïêà ÷è îäíà/äâ³ ñêðè- ïêè ³ áàñ, ÷àñòî – ñêðèïêà öèìáàëè ç áàñîì (ìîæëèâî, ³ áåç öüîãî ³íñòðóìåíòó), äâ³ ñêðèïêè ³ öèìáàëè, ð³äêî – äâ³/òðè ñêðèïêè 6. Â.Íîëë çàçíà÷ຠòàêîæ, ùî íàñïðàâä³ ³ñíó- âàëà çíà÷íà âàð³àáåëüí³ñòü àíñàìáëåâèõ ñêëàä³â: “Áóëè äåñÿòêè âàð³àíò³â òàêèõ ðå´³î- íàëüíèõ àíñàìáë³â, âêëþ÷íî ç äóõîâèìè ³í- ñòðóìåíòàìè… êëàðíåò, òðóáè, êîðíåò, ñàê- ñîôîí, ð³äøå ôëåéòà” 7. Îñòàíí³ ïîêàçíèêè äîñòàòíüî íåñïîä³âàí³: âèÿâëÿºòüñÿ, ùî ñ³ëü- ñüêå ôîëüêëîðíå àíñàìáëþâàííÿ ó òîé ÷àñ âèÿâëÿº ïîäåêóäè ðàäèêàëüíå òåìáðàëüíå îíîâëåííÿ (éäåòüñÿ ïðî ñàêñîôîí ³ êîðíåò), òèì ñàìèì çàñâ³ä÷óþ÷è ð³çêå íàáëèæåííÿ äî ì³ñüêîãî êàáåðåòêîâîãî âèêîíàííÿ, àáî æ îðêåñòðîâîê, ïîøèðåíèõ ó ð³çíîð³äíèõ âàð’º- òå çàõ³äíîãî øòèáó. Íàòîì³ñòü íàéïîøèðåí³- øèì âàð³àíòîì ³íñòðóìåíòàëüíîãî àíñàìá- ëþâàííÿ º ñêðèïêîâå; ïðè öüîìó ê³ëüê³ñòü ³íñòðóìåíò³â – ð³çíà. Òèïîâ³ñòü ñòðóííî-äóõîâèõ òåìáðàëüíèõ ïîºäíàíü á³ëüøîñò³ àíñàìáë³â ó öåé ÷àñ áó- ëî ï³äòâåðäæåíî åêñïåäèö³ºþ Ô. Êîëåññè òà Ê.Ìîøèíñüêîãî 1932 ðîêó ó ïîðóá³æí³ ì³ñ- öåâîñò³ óêðà¿íñüêî-á³ëîðóñüêîãî Ïîë³ññÿ 8. Õî÷à öå äîñòàòíüî â³ääàëåí³ òåðèòîð³¿, àëå ìè îòðèìóºìî âàæëèâå ï³äòâåðäæåííÿ åòíî- õàðàêòåðíî¿ òåìáðàëüíîñò³: òóò áóëî çàô³ê- ñîâàíî 26 ³íñòðóìåíòàëüíèõ ï’ºñ äëÿ ñêðèï- êè, äóäêè òà ïàñòóøî¿ òðóáè, äî ÿêèõ ³íîä³ äîëó÷àëàñü ãàðìîøêà. Íå ìåíø ö³êàâèìè º íàñë³äêè ôîëüêëîð- íèõ åêñïåäèö³é 1958–1960-õ ðîê³â ó ð³çí³ ðå- ã³îíè Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè, çä³éñíåí³ ï³ä êåð³â- íèöòâîì ëüâ³âñüêîãî åòíîìóçèêîëîãà ß.Øóñ- òà 9, òîáòî – âæå ï³ñëÿ äîñòàòíüî òðèâàëîãî ïîáóòóâàííÿ íàïëèâîâîãî, êóëüòèâîâàíîãî ó àêàäåì³÷íèõ (ó ñïðàâæíüîìó ðîçóì³íí³ òåð- ì³íó) ôîðìàõ íàðîäíîãî àíñàìáëþâàííÿ òà ³íäèâ³äóàëüíîãî ìóçè÷åííÿ. Îòæå, ó ñ.Íà- ãóºâè÷³ (Äðîãîáèöüêèé ðàéîí Ëüâ³âñüêî¿ îáëàñò³) – ò³ëüêè 4 ³íñòðóìåíòàëüíèõ çðàçêè (ñêðèïêà, êîçà); ó ñ. Êîñìà÷ (Êîñîâñüêèé ðàéîí ²âàíî-Ôðàíê³âñüêî¿ îáëàñò³) – 15 çðàç- ê³â (òðåìá³òà, ôëîÿðà, ñîï³ëêà); ó ñ. Á³òëÿ (ðàéîíóâàííÿ íå âêàçàíî) – áàãàòèé ðåïåð- òóàð òðî¿ñòî¿ ³ ñîï³ëêîâî¿ ìóçèêè; ó ñìò. Âåð- õîâèíà ³ äîâêîëèøí³õ ñåëàõ (ßðåì÷àíñüêèé ðàéîí ²âàíî-Ôðàíê³âñüêî¿ îáëàñò³) – 23 çðàç- êà (ñêðèïêà, äóäà, òðåìá³òà, öèìáàëè, ôëî- ÿðà). Ë. Äîáðÿíñüêà íàãîëîøóº íà òîìó, ùî ìåòîþ åêñïåäèö³é áóëî “íå òàê âèÿâëåííÿ ïîâíî¿ æàíðîâî¿ êàðòèíè îêðåìîãî íàñåëå- íîãî ïóíêòó, ÿê ô³êñàö³ÿ îñíîâíèõ òâîð³â, ùî ïîáóòóâàëè íà ìîìåíò çàïèñó. Îäíàê, ÿêùî òðàïëÿëèñÿ ñïðàâä³ âèäàòí³ âèêîíàâö³, çáè- ðà÷³ íàìàãàëèñÿ îõîïèòè óâåñü ¿õí³é ðåïåð- òóàð. Îáèðàþ÷è ³íôîðìàíò³â, çâàæàëè íà ñòàí çáåðåæåíîñò³ òðàäèö³¿ íà ò³é ÷è ³íø³é òåðèòî𳿅 Ç êîæíî¿ åêñïåäèö³¿ çáèðà÷³ íà- ìàãàëèñÿ ïðèâåçòè íàéõàðàêòåðí³ø³ äëÿ êîíêðåòíî¿ òåðèòî𳿠çðàçêè – íàïðèêëàä, íà Ãóöóëüùèí³ çàïèñóâàëè ïåðåâàæíî ³íñòðó- ìåíòàëüíó ìóçèêó ³ ïðèíàã³äíî – âîêàëüíó, íà ³íøèõ òåðèòîð³ÿõ, íàâïàêè, ïåðåâàæíî – âîêàëüíó, à ïðèíàã³äíî – ³íñòðóìåíòàëüíó”10. Îòæå, äóìêà ïðî ãóöóëüñüêèé ³íñòðóìåí- òàëüíèé ôîëüêëîð ³ ìóçè÷åííÿ ÿê ïðî îñíîâó äîì³íóþ÷îãî ó ðåã³îí³ òèïó àíñàìáëþâàííÿ, óïðîäîâæ äåñÿòèð³÷ íå çì³íèëàñÿ. Êîíêðåòèçóâàòè áàçîâ³ äæåðåëà ðîçóì³í- íÿ ì³ñöåâèìè ìóçèêàíòàìè ïîòðåá ³ äîö³ëü- íèõ ôîðì ðîçâèòêó àêàäåì³÷íîãî íàðîäíî- ³íñòðóìåíòàëüíîãî âèêîíàâñòâà îçíà÷åíîãî ïåð³îäó ó Çàõ³äí³é Óêðà¿í³ äîçâîëÿº òàêîæ ïîá³æíèé îãëÿä àíàë³ç äîðîáêó óêðà¿íñüêèõ êîìïîçèòîð³â, îñê³ëüêè âçàºìîâïëèâè ì³æ êîìïîçèòîðñüêîþ òâîð÷³ñòþ òà âèêîíàâñüêè- ìè ñèëàìè ó ö³é ãàëóç³ âèÿâèëèñÿ íå ìåíø ³íòåíñèâíèìè, í³æ ó ³íøèõ ñôåðàõ ìóçè÷íî¿ òâîð÷îñò³. Åñòåòèêà ³ ñòèë³ñòèêà ôîëüêëîðó (íå ó ïîøèðåíîìó â³ä ïåâíîãî ÷àñó ñåíñ³ 67 ÏÅÒÐÎ ÄÐÎÇÄÀ. ÄÅßʲ ÎÑÎÁËÈÂÎÑÒ² ÔÎËÜÊËÎÐÍί ²ÍÑÒÐÓÌÅÍÒÀËÜÍί ÒÐÀÄÈÖ²¯… “íàðîäíî¿ òâîð÷îñò³”) àäàïòóâàëàñÿ êîìïîçè- òîðàìè âèíÿòêîâî ó àêàäåì³÷íèõ ôîðìàõ òà æàíðàõ. Íàâ³òü ïîêàçîâ³ äëÿ íåîôîëüêëîð- íîãî íàïðÿìêó òâîðè âèçíà÷íèõ ãàëèöüêèõ óêðà¿íñüêèõ êîìïîçèòîð³â íàïèñàí³ äëÿ àêàäå- ì³÷íèõ ñêëàä³â áåç âèêîðèñòàííÿ ôîëüêëîð- íîãî ³íñòðóìåíòàð³þ. Ñåðåä òàêèõ çðàçê³â – ñèìôîí³÷íà ïîåìà “Âåñíÿíêè”, “Äâ³ ðîçðàäè” (1911), òàíö³ “Ãóöóëêà”, “Êîçà÷îê”; “Íåçàáóä- êà” Ñ. Ëþäêåâè÷à; ôîðòåï³àíí³ “Äð³áíè÷êè” Ì.Êîëåññè (1928); – “Ñþ¿òà íà óêðà¿íñüê³ íàðîäí³ òåìè” äëÿ â³îëîí÷åë³ ³ ôîðòåï³àíî, Ñòðóííèé êâàðòåò äëÿ ìîëîä³ íà óêðà¿íñüê³ íàðîäí³ òåìè Â. Áàðâ³íñüêîãî òîùî. ׳ëüíó ðîëü ó öüîìó â³ä³ãðàâ Ì. Êîëåññà, ÷èþ ðîçðîáêó åñòåòèêî-ñòèëüîâèõ çàñàä óê- ðà¿íñüêîãî ôîëüêëîðó äîñë³äæóâàëî ÷èìàëî íàóêîâö³â. Òàê, Ë. Êèÿíîâñüêà ó ôóíäàìåí- òàëüí³é ìîíîãðàô³¿ “Ñòèëüîâà åâîëþö³ÿ ãà- ëèöüêî¿ ìóçè÷íî¿ êóëüòóðè Õ²Õ–ÕÕñò.” ñòâåð- äæóº: “âèíèêຠîðèã³íàëüíèé îðêåñòðîâî- õîðîâèé öèêë “Ëåìê³âñüêå âåñ³ëëÿ”, äå àâòîð âèêîðèñòîâóº ñïðàâæí³ ìåëî䳿 ï³ñåíü ëåì- ê³â, ïðîòå äîäຠ³ âèøóêàí³ ³íñòðóìåíòàëüí³ “ïðîãðàø³ ñòðóííîãî êâàðòåòó, ³ì³òóþ÷è çâó- ÷àííÿ ñ³ëüñüêèõ ìóçèê... Çãîäîì òàêèé öèêë ñòàíå ïðèêëàäîì äëÿ íàñë³äóâàííÿ ³íøèìè êîìïîçèòîðàìè, çîêðåìà àíàëîã³÷íèé òâ³ð áà÷èìî ó ªâãåíà Êîçàêà (Áóêîâèíñüêå âå- ñ³ëëÿ)” 11. Ó ïîâîºííèé ÷àñ îäíèì ç ïåðøèõ ïîêàçîâèõ òâîð³â ñòàâ Êîíöåðò äëÿ ôëåéòè ç ñèìôîí³÷íèì îðêåñòðîì Ð.ѳìîâè÷à: “Êîæ- íà ç ÷àñòèí âèêëèêຠàñîö³àö³¿ ç ïåâíèìè íàðîäíîï³ñåííèìè ÷è òàíöþâàëüíèìè æàí- ðàìè: ÷è òî ç ³íñòðóìåíòàëüíîþ ³ìïðîâ³çà- ö³ºþ íàðîäíèõ ìóçèê (1 ÷.), “æàëÿìè” ñîï³ëîê (²²² ÷.), ÷è ç çàïàëüíîþ êîëîìèéêîþ (2 ÷.), ÷è ç àðêàíîì (4 ÷.)” 12. Âò³ì, íàéÿñêðàâ³øó ³ äîñòàòíüî ïîòóæíó îïîçèö³þ àêàäåì³÷íèì ôîðìàì íàðîäíî- ³íñòðóìåíòàëüíîãî âèêîíàâñòâà óòâîðèëè àíñàìáë³ “òðî¿ñòèõ ìóçèê”. ¯õ âàãîì³ñòü áóëà íàñò³ëüêè çíà÷íîþ, ùî öåé âèä àâòåíòè÷íî- ãî ôîëüêëîðíîãî àíñàìáëþâàííÿ íå ò³ëüêè áóâ ïåðåéíÿòèé ÿê áàçîâà ôîðìà àêàäåì³÷- íî¿ òâîð÷îñò³, àëå é äîñòàòíüî ïîñë³äîâíî ðîçãîðòàâñÿ ÿê ñàìîáóòíÿ íàö³îíàëüíà ôîð- ìà “îðãàí³çîâàíî”-ñàìîä³ÿëüíîãî ìèñòåöòâà. Ïðîòå öÿ ïðîáëåìà ïîòðåáóº ñïåö³àëüíîãî ³ îêðåìîãî âèñâ³òëåííÿ. 1 Íà â³äì³íó â³ä íàñë³äê³â åêñïåðèìåíòó, çä³éñíåíî- ãî Ã. Õîòêåâè÷åì íà Õ²² Àðõåîëîã³÷íîìó ç’¿çä³ ó Õàð- êîâ³ (1902), ùî ñòàâ ïðîâ³ñòêîì çëàìó ó öàðèí³ íàðîä- íîãî ³íñòðóìåíòàëüíî-àíñàìáëåâîãî âèêîíàâñòâà. 2 Éîãî çàö³êàâëåí³ñòü ãóöóëüñüêèì ³íñòðóìåíòà- ë³çìîì, ùî âèíèêëà â ïåð³îä åì³ãðàö³¿ â Ãàëè÷èíó, ÿñêðàâî âèÿâèëàñü ó ìîíîãðàô³¿ “Ìóçè÷í³ ³íñòðóìåí- òè óêðà¿íñüêîãî íàðîäó”. Òóò Ã. Õîòêåâè÷ íàäàâ äåòàëüíó õàðàêòåðèñòèêó ôîëüêëîðíîãî ³íñòðóìåí- òàð³þ òà ìîæëèâèì àíñàìáëåâèì ïîºäíàííÿì (öÿ ïðàöÿ çàïî÷àòêóâàëà ïðîôåñ³éíèé åòàï â³ò÷èçíÿíî¿ åòíîîãàíîëî㳿). 3 Ëþäêåâè÷ Ñ. Çàãàëüí³ îñíîâè ìóçèêè (Òåîð³ÿ ìóçèêè). – Êîëîìèÿ, 1921. – Ñ. 90–91, 93–94. 4 Ïîêàçîâî, ùî ³ñòîòíà óâàãà íàäàâàëàñü ñêðèïêî- âîìó ìèñòåöòâó ãóöóëüñüêèõ ìóçèêàíò³â. Ïåðøèìè ñïðîáàìè ô³êñàö³¿ ö³º¿ òðàäèö³¿ áóëè òðàíñêðèïö³¿ Ê. ˳ï³íñüêîãî (ïî÷àòîê Õ²Õ ñò.) ³ Î. Êîëüáåðãà (ñåðå- äèíà Õ²Õ ñò.). Ïåâí³ â³äîìîñò³ ïðî ³íñòðóìåíòàëüíó ìóçèêó Ãóöóëüùèíè ì³ñòÿòü ðîáîòè Ð. Êàéíäëÿ, à òà- êîæ 5-òîìíà ìîíîãðàô³ÿ Â. Øóõåâè÷à “Ãóöóëüùèíà”, äå òðàíñêðèïö³¿ ³íñòðóìåíòàëüíèõ íàãðàâàíü çä³éñ- íèâ Ô. Êîëåññà. Åñòåòèêó ôîëüêëîðíîãî ³íñòðóìåí- òàëüíîãî âèêîíàâñòâà ê³íöÿ Õ²Õ – ïî÷àòêó ÕÕ ñò. çàòîðêíóâ ó äîêòîðñüê³é äèñåðòàö³¿ Ñ. Ëþäêåâè÷. 5 Òàê, ïîì³æ ïðàöü Á. Áàðòîêà – “Íàðîäíàÿ ìóçûêà Âåíãðèè è ñîñåäíèõ íàðîäîâ” (Ì., 1966). 6 Äèâ.: Íîëë Â. ²íñòðóìåíòàëüí³ ìóçè÷í³ ñïåö³àë³ñ- òè Ñõ³äíî¿ ªâðîïè äî êîëåêòèâ³çàö³¿: åêîíîì³÷í³ íîðìè â êîíòåêñò³ ñåëÿíñüêîãî ñóñï³ëüñòâà // Ðîäî- â³ä. – 1995. – ×èñë. 11 – Ñ. 26–42. 7 Òàì ñàìî. – Ñ. 39. 8 Öå ïðîìîâèñò³ ðåçóëüòàòè, àäæå Ô. Êîëåññà íàäàâàâ ïð³îðèòåòíó óâàãó ñëîâåñíîìó ôîëüêëîðó. Òîìó âèäàºòüñÿ, ùî ñàìå õàðàêòåðí³ñòü ³ ÿñêðàâ³ñòü òàêîãî ³íñòðóìåíòàð³þ ÷è àíñàìáëåâîãî âèêîíàâñòâà ñïîíóêàëà âèçíà÷íîãî â÷åíîãî äîëó÷èòè çàïèñè äî ìàòåð³àë³â åêñïåäèö³¿. 9 ϳäñóìêè öèõ àêö³é ç åòíîôîëüêëîðèñòè÷íîãî ïîãëÿäó áóëî ïðîàíàë³çîâàíî ó ñòàòò³: Äîáðÿíñüêà Ë. ßðîñëàâ Øóñò – åòíîìóçèêîëîã // ³ñíèê Ëüâ³âñüêîãî óí³âåðñèòåòó. Ñåð³ÿ ô³ëîëîã³ÿ. – 2006. – Âèï. 37. – Ñ. 288–299. 10 Òàì ñàìî. – Ñ. 296. 11 Êèÿíîâñüêà Ë. Ñòèëüîâà åâîëþö³ÿ ãàëèöüêî¿ ìóçè÷íî¿ êóëüòóðè Õ²Õ–ÕÕ ñò. – Ê., 2001. – Ñ. 239. 12 Òàì ñàìî. – Ñ. 269. SUMMARY The author tells about some features of folk performance in Western Ukraine in the beginning of the 20th century as well as perceptions of the instrumental tradition in composer professional cre- ativity.