Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст.
The author tells about some features of folk performance in Western Ukraine in the beginning of the 20th century as well as perceptions of the instrumental tradition in composer professional creativity.
Збережено в:
| Дата: | 2008 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2008
|
| Назва видання: | Студії мистецтвознавчі |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43546 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. / П. Дрозда // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2008. — № 2(22). — С. 65-67. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-43546 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-435462025-02-09T13:27:18Z Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. Some Features of Folk Instrumental Tradition of Western Ukraine in the Beginning of the 20th Century Дрозда, П. Історія The author tells about some features of folk performance in Western Ukraine in the beginning of the 20th century as well as perceptions of the instrumental tradition in composer professional creativity. 2008 Article Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. / П. Дрозда // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2008. — № 2(22). — С. 65-67. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. 1728–6875 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43546 uk Студії мистецтвознавчі application/pdf Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Історія Історія |
| spellingShingle |
Історія Історія Дрозда, П. Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. Студії мистецтвознавчі |
| description |
The author tells about some features of folk performance in Western Ukraine in the beginning of the 20th century as well as perceptions of the instrumental tradition in composer professional creativity. |
| format |
Article |
| author |
Дрозда, П. |
| author_facet |
Дрозда, П. |
| author_sort |
Дрозда, П. |
| title |
Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. |
| title_short |
Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. |
| title_full |
Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. |
| title_fullStr |
Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. |
| title_full_unstemmed |
Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. |
| title_sort |
деякі особливості фольклорної інструментальної традиції західної україни у першій третині хх ст. |
| publisher |
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2008 |
| topic_facet |
Історія |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43546 |
| citation_txt |
Деякі особливості фольклорної інструментальної традиції Західної України у першій третині ХХ ст. / П. Дрозда // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2008. — № 2(22). — С. 65-67. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. |
| series |
Студії мистецтвознавчі |
| work_keys_str_mv |
AT drozdap deâkíosoblivostífolʹklornoíínstrumentalʹnoítradicíízahídnoíukraíniuperšíjtretiníhhst AT drozdap somefeaturesoffolkinstrumentaltraditionofwesternukraineinthebeginningofthe20thcentury |
| first_indexed |
2025-11-26T05:47:21Z |
| last_indexed |
2025-11-26T05:47:21Z |
| _version_ |
1849830716676767744 |
| fulltext |
65
Ñòàíîâëåííÿ àêàäåì³÷íîãî íàðîäíî-
³íñòðóìåíòàëüíîãî âèêîíàâñòâà íà òåðåíàõ
Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè ðîçïî÷àëîñÿ ó äðóã³é ïîëî-
âèí³ 1940-õ ðîê³â. Äî ÷àñó ïðîíèêíåííÿ ³,
ìîæëèâî, íàâ³òü åêñïàíñ³¿ éîãî åòàëîí³â, ó
Ãàëè÷èí³ òà ¿¿ ïðîâ³äíîìó ìèñòåöüêîìó
öåíòð³ – Ëüâîâ³ – ÿñêðàâî âèÿâëÿþòüñÿ
óëþáëåí³ ôîðìè àêàäåì³÷íîãî ³íñòðóìåí-
òàëüíîãî âèêîíàâñòâà. Íå âäàþ÷èñü ó äå-
òàëüí³ åêñêóðñè äî íàäáàíü ìèíóëèõ ñòîë³òü,
âàæëèâî â³äçíà÷èòè, ùî ïîïóëÿðí³ ³ çíà÷óù³
äëÿ êóëüòóðè ðåã³îíó ôîðìè àíñàìáëåâî-
îðêåñòðîâîãî ³íñòðóìåíòàë³çìó ïåðøî¿ òðå-
òèíè ÕÕ ñòîë³òòÿ çäîáóâàëè äîñòàòíº âèñâ³ò-
ëåííÿ ó ïðåñ³ (ÿê, íàïðèêëàä, Ôåñòèâàëü óê-
ðà¿íñüêèõ äóõîâèõ îðêåñòð³â ó Ëüâîâ³ 1934-
ãî ðîêó). Àëå æîäíèõ “íàòÿê³â” íà çãàäàíå
ÿâèùå ó òîãî÷àñí³é ïðåñ³ íå çóñòð³÷àºòüñÿ.
Âàæëèâî, ùî íàâ³òü òàêèé ÿñêðàâèé åêñ-
ïåðèìåíò, ÿê òåàòðàë³çàö³¿ “Ãóöóëüñüêîãî òå-
àòðó” (1910, ñ. Êðàñíî¿ë³â) Ã. Õîòêåâè÷à, íå
ñòèìóëþâàâ ñâîãî ÷àñó ðîçâèòîê àêàäåì³÷-
íîãî íàðîäíî-³íñòðóìåíòàëüíîãî âèêîíàâ-
ñòâà íà òåðåíàõ êðàþ 1. ² öå ïðè òîìó, ùî öÿ
ðîáîòà é äîòåïåð ìຠóí³êàëüíå çíà÷åííÿ,
îñê³ëüêè ìèòåöü âïåðøå ïîì³æ äîñë³äíèê³â ³
ìèòö³â Çàõ³äíî¿ ªâðîïè çì³ã àêòóàë³çóâàòè
àâòåíòè÷íå ³íñòðóìåíòàëüíå ìèñòåöòâî, íå
àäàïòóþ÷è ³ íå ï³ääàþ÷è ïðîôåñ³éí³é êîìïî-
çèòîðñüê³é îáðîáö³ éîãî çðàçêè 2.
Á³ëüøå òîãî, ó êëàñèô³êàö³éí³é ñèñòåì³
âèä³â âèêîíàâñüêèõ êîëåêòèâ³â, ùî ¿¿ ïîäàâ
Ñ.Ëþäêåâè÷ ó ñâ ï³äðó÷íèêó “Çàãàëüí³
îñíîâè ìóçèêè (Òåîð³ÿ ìóçèêè)” (Êîëîìèÿ,
1921), ïîíÿòòÿ îðêåñòð / àíñàìáëü íàðîäíèõ
³íñòðóìåíò³â íå çóñòð³÷àºòüñÿ (òóò éäåòüñÿ
ïðî îðêåñòðè é àíñàìáë³ ºâðîïåéñüêî¿ àêà-
äåì³÷íî¿ òðàäèö³¿ 3). Òàê ñàìî ³ ó ÷èñëåííèõ
ðîáîòàõ çàõ³äíîóêðà¿íñüêèõ ìóçèêîçíàâö³â
òà åòíîëîã³â äîâîºííîãî ïåð³îäó, ïðèñâÿ÷å-
íèõ àíàë³çó òâîð÷èõ ïðîöåñ³â êðàþ, ïîíÿòòÿ
îðêåñòðó / àíñàìáëþ íàðîäíèõ ³íñòðóìåí-
ò³â – ÿê àêàäåì³÷íîãî âèäó âèêîíàâñòâà –
íå ô³ãóðóº.
Òîìó ïîòðåáóþòü ñïåö³àëüíî¿ óâàãè ïîãëÿ-
äè íà ñïåöèô³êó âïëèâ³â ð³çíèõ ÷èííèê³â íà
ìàéáóòíº àêàäåì³÷íå íàðîäíî-³íñòðóìåí-
òàëüíå âèêîíàâñòâî Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè, ùî ôîð-
ìóâàëèñü ³ îïðèëþäíþâàëèñü ó ð³çí³ ïåð³îäè.
Îñîáëèâî æ âàæëèâèì âèäàºòüñÿ îñìèñëåííÿ
òàêèõ åòíîõàðàêòåðíèõ êîìïîíåíò³â ì³ñöåâî¿
òðàäèö³¿, ÿê ôîëüêëîðíå ìóçèêóâàííÿ Ãóöóëü-
ùèíè, Áîéê³âùèíè òà ³íøèõ ðåã³îí³â, äå äî
ñüîãîäí³ çáåðåãëèñÿ òðàäèö³éí³ ôîðìè àâòåí-
òè÷íîãî ³íñòðóìåíòàë³çìó, ùî ôóíêö³îíóº íå
ò³ëüêè ó àìàòîðñüêèõ ôîðìàõ, à é ó ñîö³àëü-
íîìó ïîáóò³, çîêðåìà,– îáðÿäîâèõ ä³éñòâàõ.
Âàæëèâó ðîëü â³ä³ãðàëà ³ñòîòíà îïîçèö³ÿ ç áî-
êó àâòåíòè÷íîãî ³íñòðóìåíòàë³çìó: ó íàðîäí³é
êóëüòóð³ äîòåïåð çáåðåæåíî ïîíÿòòÿ ñâîºð³ä-
íî¿ ðåã³îíàëüíî¿ åñòåòèêè òà ìóçè÷íî¿ ïðàê-
òèêè (ïîì³æ íèõ – ïðàâèëà âèêîíàâñüêî¿ ïî-
âåä³íêè, íîðìè ìóçèêóâàííÿ, çàêîíè ôîðìî-
òâîðåííÿ é ³ìïðîâ³çàö³¿, òîùî). Ö³ âëàñòèâîñò³
íå âòðàòèëè ñâ àêòóàëüíîñò³ é äëÿ ñó÷àñíèõ
ìèòö³â ³ òåîðåòèê³â, íàäàþ÷è âàæëèâ³ äæåðåëà
äëÿ ðîçâèòêó, à òàêîæ àðãóìåíòè äëÿ àíàë³çó
àêàäåì³÷íîãî íàðîäíî-³íñòðóìåíòàëüíîãî âè-
êîíàâñòâà.
Ïð³îðèòåòíà óâàãà óêðà¿íñüêèõ òà çàêîð-
äîííèõ ìóçèêîçíàâö³â, ùî â³äòâîðèëîñÿ
çãîäîì ³ ó íàðîäíî-³íñòðóìåíòàëüíîìó âèêî-
íàâñòâ³, òðèâàëèé ÷àñ íàëåæàëà ãóöóëü-
ñüêèì ìóçèêàíòàì 4. Âàæëèâèìè ïðè÷èíàìè
öüîãî áóâ óí³êàëüíèé òðàäèö³îíàë³çì ìóçè÷-
íîãî ìèñòåöòâà ðåã³îíó, âðàæàþ÷à æàíðîâà
ð³çíîìàí³òí³ñòü, âèñîêèé ñòóï³íü ìèñòåöüêî¿
äîñêîíàëîñò³ âèêîíàâñòâà ÷³ëüíèõ ìóçèêàí-
ò³â êðàþ ³ ïðè öüîìó – ³ñòîòíà ìîá³ëüí³ñòü
ñòîñîâíî æàíðîâî-ñòèë³ñòè÷íèõ íîâàö³é òà
ñïðèéíÿòòÿ ñïîñîá³â ôóíêö³îíóâàííÿ òðàäè-
ö³éíî¿ êóëüòóðè ó ñåðåäîâèù³ àêàäåì³çîâà-
íîãî âèêîíàâñòâà.
Ó ïåð³îä äî äðóãî¿ ñâ³òîâî¿ â³éíè àâòåí-
òè÷íèé ³íñòðóìåíòàð³é òà çðàçêè ôîëüêëîð-
íîãî ìóçè÷åííÿ Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè îïèñóâàëè
³ ô³êñóâàëè ïåðåâàæíî ïîëüñüê³ åòíîìóçèêî-
çíàâö³ – Ñò.³íöåíç, Ì.Êîíäðàöüêèé, Ñò.Ìåð-
ÄÅßʲ ÎÑÎÁËÈÂÎÑÒ² ÔÎËÜÊËÎÐÍί
²ÍÑÒÐÓÌÅÍÒÀËÜÍί ÒÐÀÄÈÖ²¯ ÇÀÕ²ÄÍί ÓÊÐÀ¯ÍÈ
Ó ÏÅÐØ²É ÒÐÅÒÈͲ ÕÕ ÑÒ.
Ïåòðî Äðîçäà
66
²ÑÒÎвß
÷èíñüêèé; äî îïèñó é àíàë³çó çäåá³ëüøîãî
òàíöþâàëüíîãî ôîëüêëîðó çâåðíóâñÿ óêðà¿í-
ñüêèé äîñë³äíèê Ð.Ãàðàñèì÷óê. Ö³êàâ³ àñïåê-
òè ïîñòàþòü ïðè ïîð³âíÿíí³ öèõ ìàòåð³àë³â ç
âèñíîâêàìè òà îïèñàìè Ç.Êîäàÿ ³ Á.Áàðòîêà
ùîäî óãîðñüêîãî é ðóìóíñüêîãî ôîëüê-
ëîðíîãî ³íñòðóìåíòàë³çìó 5.
Íàäçâè÷àéíî ö³ííîþ ³íôîðìàö³ºþ º äàí³
ïðî ³íñòðóìåíòàð³é òà ð³çíîâèäè ôîëüêëîð-
íèõ àíñàìáë³â, ïîøèðåíèõ ùå íàïðèê³íö³
1930-õ ó íèçèííèõ ì³ñöåâîñòÿõ äåÿêèõ ðåã³î-
í³â Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè. Ïîð³âíÿííÿ âèÿâëÿº,
ùî ó Ãàëè÷èí³ ÷àñòî çóñòð³÷àëèñÿ òàê³ ïîºä-
íàííÿ, ÿê îäíà/äâ³ ñêðèïêè òà áàñ, îäíà/äâ³
ñêðèïêè, áóáîí/áàðàáàí, à òàêîæ – ìîæëè-
âà ó÷àñòü öèìáàë³â; íà òåðåíàõ ï³âäåííèõ
ì³ñöåâîñòåé Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè (çàõ³äíå Ïîë³ñ-
ñÿ òà ÷àñòèíà Âîëèí³) – îäíà/äâ³ ñêðèïêè ³
áóáîí; ó ã³ðñüêèõ ðåã³îíàõ – Áîéê³âùèíè òà
Ãóöóëüùèí³ – äóäà/ñêðèïêà ÷è îäíà/äâ³ ñêðè-
ïêè ³ áàñ, ÷àñòî – ñêðèïêà öèìáàëè ç áàñîì
(ìîæëèâî, ³ áåç öüîãî ³íñòðóìåíòó), äâ³
ñêðèïêè ³ öèìáàëè, ð³äêî – äâ³/òðè ñêðèïêè 6.
Â.Íîëë çàçíà÷ຠòàêîæ, ùî íàñïðàâä³ ³ñíó-
âàëà çíà÷íà âàð³àáåëüí³ñòü àíñàìáëåâèõ
ñêëàä³â: “Áóëè äåñÿòêè âàð³àíò³â òàêèõ ðå´³î-
íàëüíèõ àíñàìáë³â, âêëþ÷íî ç äóõîâèìè ³í-
ñòðóìåíòàìè… êëàðíåò, òðóáè, êîðíåò, ñàê-
ñîôîí, ð³äøå ôëåéòà” 7. Îñòàíí³ ïîêàçíèêè
äîñòàòíüî íåñïîä³âàí³: âèÿâëÿºòüñÿ, ùî ñ³ëü-
ñüêå ôîëüêëîðíå àíñàìáëþâàííÿ ó òîé ÷àñ
âèÿâëÿº ïîäåêóäè ðàäèêàëüíå òåìáðàëüíå
îíîâëåííÿ (éäåòüñÿ ïðî ñàêñîôîí ³ êîðíåò),
òèì ñàìèì çàñâ³ä÷óþ÷è ð³çêå íàáëèæåííÿ
äî ì³ñüêîãî êàáåðåòêîâîãî âèêîíàííÿ, àáî æ
îðêåñòðîâîê, ïîøèðåíèõ ó ð³çíîð³äíèõ âàð’º-
òå çàõ³äíîãî øòèáó. Íàòîì³ñòü íàéïîøèðåí³-
øèì âàð³àíòîì ³íñòðóìåíòàëüíîãî àíñàìá-
ëþâàííÿ º ñêðèïêîâå; ïðè öüîìó ê³ëüê³ñòü
³íñòðóìåíò³â – ð³çíà.
Òèïîâ³ñòü ñòðóííî-äóõîâèõ òåìáðàëüíèõ
ïîºäíàíü á³ëüøîñò³ àíñàìáë³â ó öåé ÷àñ áó-
ëî ï³äòâåðäæåíî åêñïåäèö³ºþ Ô. Êîëåññè òà
Ê.Ìîøèíñüêîãî 1932 ðîêó ó ïîðóá³æí³ ì³ñ-
öåâîñò³ óêðà¿íñüêî-á³ëîðóñüêîãî Ïîë³ññÿ 8.
Õî÷à öå äîñòàòíüî â³ääàëåí³ òåðèòîð³¿, àëå
ìè îòðèìóºìî âàæëèâå ï³äòâåðäæåííÿ åòíî-
õàðàêòåðíî¿ òåìáðàëüíîñò³: òóò áóëî çàô³ê-
ñîâàíî 26 ³íñòðóìåíòàëüíèõ ï’ºñ äëÿ ñêðèï-
êè, äóäêè òà ïàñòóøî¿ òðóáè, äî ÿêèõ ³íîä³
äîëó÷àëàñü ãàðìîøêà.
Íå ìåíø ö³êàâèìè º íàñë³äêè ôîëüêëîð-
íèõ åêñïåäèö³é 1958–1960-õ ðîê³â ó ð³çí³ ðå-
ã³îíè Çàõ³äíî¿ Óêðà¿íè, çä³éñíåí³ ï³ä êåð³â-
íèöòâîì ëüâ³âñüêîãî åòíîìóçèêîëîãà ß.Øóñ-
òà 9, òîáòî – âæå ï³ñëÿ äîñòàòíüî òðèâàëîãî
ïîáóòóâàííÿ íàïëèâîâîãî, êóëüòèâîâàíîãî ó
àêàäåì³÷íèõ (ó ñïðàâæíüîìó ðîçóì³íí³ òåð-
ì³íó) ôîðìàõ íàðîäíîãî àíñàìáëþâàííÿ òà
³íäèâ³äóàëüíîãî ìóçè÷åííÿ. Îòæå, ó ñ.Íà-
ãóºâè÷³ (Äðîãîáèöüêèé ðàéîí Ëüâ³âñüêî¿
îáëàñò³) – ò³ëüêè 4 ³íñòðóìåíòàëüíèõ çðàçêè
(ñêðèïêà, êîçà); ó ñ. Êîñìà÷ (Êîñîâñüêèé
ðàéîí ²âàíî-Ôðàíê³âñüêî¿ îáëàñò³) – 15 çðàç-
ê³â (òðåìá³òà, ôëîÿðà, ñîï³ëêà); ó ñ. Á³òëÿ
(ðàéîíóâàííÿ íå âêàçàíî) – áàãàòèé ðåïåð-
òóàð òðî¿ñòî¿ ³ ñîï³ëêîâî¿ ìóçèêè; ó ñìò. Âåð-
õîâèíà ³ äîâêîëèøí³õ ñåëàõ (ßðåì÷àíñüêèé
ðàéîí ²âàíî-Ôðàíê³âñüêî¿ îáëàñò³) – 23 çðàç-
êà (ñêðèïêà, äóäà, òðåìá³òà, öèìáàëè, ôëî-
ÿðà). Ë. Äîáðÿíñüêà íàãîëîøóº íà òîìó, ùî
ìåòîþ åêñïåäèö³é áóëî “íå òàê âèÿâëåííÿ
ïîâíî¿ æàíðîâî¿ êàðòèíè îêðåìîãî íàñåëå-
íîãî ïóíêòó, ÿê ô³êñàö³ÿ îñíîâíèõ òâîð³â, ùî
ïîáóòóâàëè íà ìîìåíò çàïèñó. Îäíàê, ÿêùî
òðàïëÿëèñÿ ñïðàâä³ âèäàòí³ âèêîíàâö³, çáè-
ðà÷³ íàìàãàëèñÿ îõîïèòè óâåñü ¿õí³é ðåïåð-
òóàð. Îáèðàþ÷è ³íôîðìàíò³â, çâàæàëè íà
ñòàí çáåðåæåíîñò³ òðàäèö³¿ íà ò³é ÷è ³íø³é
òåðèòî𳿅 Ç êîæíî¿ åêñïåäèö³¿ çáèðà÷³ íà-
ìàãàëèñÿ ïðèâåçòè íàéõàðàêòåðí³ø³ äëÿ
êîíêðåòíî¿ òåðèòî𳿠çðàçêè – íàïðèêëàä, íà
Ãóöóëüùèí³ çàïèñóâàëè ïåðåâàæíî ³íñòðó-
ìåíòàëüíó ìóçèêó ³ ïðèíàã³äíî – âîêàëüíó,
íà ³íøèõ òåðèòîð³ÿõ, íàâïàêè, ïåðåâàæíî –
âîêàëüíó, à ïðèíàã³äíî – ³íñòðóìåíòàëüíó”10.
Îòæå, äóìêà ïðî ãóöóëüñüêèé ³íñòðóìåí-
òàëüíèé ôîëüêëîð ³ ìóçè÷åííÿ ÿê ïðî îñíîâó
äîì³íóþ÷îãî ó ðåã³îí³ òèïó àíñàìáëþâàííÿ,
óïðîäîâæ äåñÿòèð³÷ íå çì³íèëàñÿ.
Êîíêðåòèçóâàòè áàçîâ³ äæåðåëà ðîçóì³í-
íÿ ì³ñöåâèìè ìóçèêàíòàìè ïîòðåá ³ äîö³ëü-
íèõ ôîðì ðîçâèòêó àêàäåì³÷íîãî íàðîäíî-
³íñòðóìåíòàëüíîãî âèêîíàâñòâà îçíà÷åíîãî
ïåð³îäó ó Çàõ³äí³é Óêðà¿í³ äîçâîëÿº òàêîæ
ïîá³æíèé îãëÿä àíàë³ç äîðîáêó óêðà¿íñüêèõ
êîìïîçèòîð³â, îñê³ëüêè âçàºìîâïëèâè ì³æ
êîìïîçèòîðñüêîþ òâîð÷³ñòþ òà âèêîíàâñüêè-
ìè ñèëàìè ó ö³é ãàëóç³ âèÿâèëèñÿ íå ìåíø
³íòåíñèâíèìè, í³æ ó ³íøèõ ñôåðàõ ìóçè÷íî¿
òâîð÷îñò³. Åñòåòèêà ³ ñòèë³ñòèêà ôîëüêëîðó
(íå ó ïîøèðåíîìó â³ä ïåâíîãî ÷àñó ñåíñ³
67
ÏÅÒÐÎ ÄÐÎÇÄÀ. ÄÅßʲ ÎÑÎÁËÈÂÎÑÒ² ÔÎËÜÊËÎÐÍί ²ÍÑÒÐÓÌÅÍÒÀËÜÍί ÒÐÀÄÈÖ²¯…
“íàðîäíî¿ òâîð÷îñò³”) àäàïòóâàëàñÿ êîìïîçè-
òîðàìè âèíÿòêîâî ó àêàäåì³÷íèõ ôîðìàõ òà
æàíðàõ. Íàâ³òü ïîêàçîâ³ äëÿ íåîôîëüêëîð-
íîãî íàïðÿìêó òâîðè âèçíà÷íèõ ãàëèöüêèõ
óêðà¿íñüêèõ êîìïîçèòîð³â íàïèñàí³ äëÿ àêàäå-
ì³÷íèõ ñêëàä³â áåç âèêîðèñòàííÿ ôîëüêëîð-
íîãî ³íñòðóìåíòàð³þ. Ñåðåä òàêèõ çðàçê³â –
ñèìôîí³÷íà ïîåìà “Âåñíÿíêè”, “Äâ³ ðîçðàäè”
(1911), òàíö³ “Ãóöóëêà”, “Êîçà÷îê”; “Íåçàáóä-
êà” Ñ. Ëþäêåâè÷à; ôîðòåï³àíí³ “Äð³áíè÷êè”
Ì.Êîëåññè (1928); – “Ñþ¿òà íà óêðà¿íñüê³
íàðîäí³ òåìè” äëÿ â³îëîí÷åë³ ³ ôîðòåï³àíî,
Ñòðóííèé êâàðòåò äëÿ ìîëîä³ íà óêðà¿íñüê³
íàðîäí³ òåìè Â. Áàðâ³íñüêîãî òîùî.
׳ëüíó ðîëü ó öüîìó â³ä³ãðàâ Ì. Êîëåññà,
÷èþ ðîçðîáêó åñòåòèêî-ñòèëüîâèõ çàñàä óê-
ðà¿íñüêîãî ôîëüêëîðó äîñë³äæóâàëî ÷èìàëî
íàóêîâö³â. Òàê, Ë. Êèÿíîâñüêà ó ôóíäàìåí-
òàëüí³é ìîíîãðàô³¿ “Ñòèëüîâà åâîëþö³ÿ ãà-
ëèöüêî¿ ìóçè÷íî¿ êóëüòóðè Õ²Õ–ÕÕñò.” ñòâåð-
äæóº: “âèíèêຠîðèã³íàëüíèé îðêåñòðîâî-
õîðîâèé öèêë “Ëåìê³âñüêå âåñ³ëëÿ”, äå àâòîð
âèêîðèñòîâóº ñïðàâæí³ ìåëî䳿 ï³ñåíü ëåì-
ê³â, ïðîòå äîäຠ³ âèøóêàí³ ³íñòðóìåíòàëüí³
“ïðîãðàø³ ñòðóííîãî êâàðòåòó, ³ì³òóþ÷è çâó-
÷àííÿ ñ³ëüñüêèõ ìóçèê... Çãîäîì òàêèé öèêë
ñòàíå ïðèêëàäîì äëÿ íàñë³äóâàííÿ ³íøèìè
êîìïîçèòîðàìè, çîêðåìà àíàëîã³÷íèé òâ³ð
áà÷èìî ó ªâãåíà Êîçàêà (Áóêîâèíñüêå âå-
ñ³ëëÿ)” 11. Ó ïîâîºííèé ÷àñ îäíèì ç ïåðøèõ
ïîêàçîâèõ òâîð³â ñòàâ Êîíöåðò äëÿ ôëåéòè ç
ñèìôîí³÷íèì îðêåñòðîì Ð.ѳìîâè÷à: “Êîæ-
íà ç ÷àñòèí âèêëèêຠàñîö³àö³¿ ç ïåâíèìè
íàðîäíîï³ñåííèìè ÷è òàíöþâàëüíèìè æàí-
ðàìè: ÷è òî ç ³íñòðóìåíòàëüíîþ ³ìïðîâ³çà-
ö³ºþ íàðîäíèõ ìóçèê (1 ÷.), “æàëÿìè” ñîï³ëîê
(²²² ÷.), ÷è ç çàïàëüíîþ êîëîìèéêîþ (2 ÷.), ÷è
ç àðêàíîì (4 ÷.)” 12.
Âò³ì, íàéÿñêðàâ³øó ³ äîñòàòíüî ïîòóæíó
îïîçèö³þ àêàäåì³÷íèì ôîðìàì íàðîäíî-
³íñòðóìåíòàëüíîãî âèêîíàâñòâà óòâîðèëè
àíñàìáë³ “òðî¿ñòèõ ìóçèê”. ¯õ âàãîì³ñòü áóëà
íàñò³ëüêè çíà÷íîþ, ùî öåé âèä àâòåíòè÷íî-
ãî ôîëüêëîðíîãî àíñàìáëþâàííÿ íå ò³ëüêè
áóâ ïåðåéíÿòèé ÿê áàçîâà ôîðìà àêàäåì³÷-
íî¿ òâîð÷îñò³, àëå é äîñòàòíüî ïîñë³äîâíî
ðîçãîðòàâñÿ ÿê ñàìîáóòíÿ íàö³îíàëüíà ôîð-
ìà “îðãàí³çîâàíî”-ñàìîä³ÿëüíîãî ìèñòåöòâà.
Ïðîòå öÿ ïðîáëåìà ïîòðåáóº ñïåö³àëüíîãî
³ îêðåìîãî âèñâ³òëåííÿ.
1 Íà â³äì³íó â³ä íàñë³äê³â åêñïåðèìåíòó, çä³éñíåíî-
ãî Ã. Õîòêåâè÷åì íà Õ²² Àðõåîëîã³÷íîìó ç’¿çä³ ó Õàð-
êîâ³ (1902), ùî ñòàâ ïðîâ³ñòêîì çëàìó ó öàðèí³ íàðîä-
íîãî ³íñòðóìåíòàëüíî-àíñàìáëåâîãî âèêîíàâñòâà.
2 Éîãî çàö³êàâëåí³ñòü ãóöóëüñüêèì ³íñòðóìåíòà-
ë³çìîì, ùî âèíèêëà â ïåð³îä åì³ãðàö³¿ â Ãàëè÷èíó,
ÿñêðàâî âèÿâèëàñü ó ìîíîãðàô³¿ “Ìóçè÷í³ ³íñòðóìåí-
òè óêðà¿íñüêîãî íàðîäó”. Òóò Ã. Õîòêåâè÷ íàäàâ
äåòàëüíó õàðàêòåðèñòèêó ôîëüêëîðíîãî ³íñòðóìåí-
òàð³þ òà ìîæëèâèì àíñàìáëåâèì ïîºäíàííÿì (öÿ
ïðàöÿ çàïî÷àòêóâàëà ïðîôåñ³éíèé åòàï â³ò÷èçíÿíî¿
åòíîîãàíîëî㳿).
3 Ëþäêåâè÷ Ñ. Çàãàëüí³ îñíîâè ìóçèêè (Òåîð³ÿ
ìóçèêè). – Êîëîìèÿ, 1921. – Ñ. 90–91, 93–94.
4 Ïîêàçîâî, ùî ³ñòîòíà óâàãà íàäàâàëàñü ñêðèïêî-
âîìó ìèñòåöòâó ãóöóëüñüêèõ ìóçèêàíò³â. Ïåðøèìè
ñïðîáàìè ô³êñàö³¿ ö³º¿ òðàäèö³¿ áóëè òðàíñêðèïö³¿
Ê. ˳ï³íñüêîãî (ïî÷àòîê Õ²Õ ñò.) ³ Î. Êîëüáåðãà (ñåðå-
äèíà Õ²Õ ñò.). Ïåâí³ â³äîìîñò³ ïðî ³íñòðóìåíòàëüíó
ìóçèêó Ãóöóëüùèíè ì³ñòÿòü ðîáîòè Ð. Êàéíäëÿ, à òà-
êîæ 5-òîìíà ìîíîãðàô³ÿ Â. Øóõåâè÷à “Ãóöóëüùèíà”,
äå òðàíñêðèïö³¿ ³íñòðóìåíòàëüíèõ íàãðàâàíü çä³éñ-
íèâ Ô. Êîëåññà. Åñòåòèêó ôîëüêëîðíîãî ³íñòðóìåí-
òàëüíîãî âèêîíàâñòâà ê³íöÿ Õ²Õ – ïî÷àòêó ÕÕ ñò.
çàòîðêíóâ ó äîêòîðñüê³é äèñåðòàö³¿ Ñ. Ëþäêåâè÷.
5 Òàê, ïîì³æ ïðàöü Á. Áàðòîêà – “Íàðîäíàÿ ìóçûêà
Âåíãðèè è ñîñåäíèõ íàðîäîâ” (Ì., 1966).
6 Äèâ.: Íîëë Â. ²íñòðóìåíòàëüí³ ìóçè÷í³ ñïåö³àë³ñ-
òè Ñõ³äíî¿ ªâðîïè äî êîëåêòèâ³çàö³¿: åêîíîì³÷í³
íîðìè â êîíòåêñò³ ñåëÿíñüêîãî ñóñï³ëüñòâà // Ðîäî-
â³ä. – 1995. – ×èñë. 11 – Ñ. 26–42.
7 Òàì ñàìî. – Ñ. 39.
8 Öå ïðîìîâèñò³ ðåçóëüòàòè, àäæå Ô. Êîëåññà
íàäàâàâ ïð³îðèòåòíó óâàãó ñëîâåñíîìó ôîëüêëîðó.
Òîìó âèäàºòüñÿ, ùî ñàìå õàðàêòåðí³ñòü ³ ÿñêðàâ³ñòü
òàêîãî ³íñòðóìåíòàð³þ ÷è àíñàìáëåâîãî âèêîíàâñòâà
ñïîíóêàëà âèçíà÷íîãî â÷åíîãî äîëó÷èòè çàïèñè äî
ìàòåð³àë³â åêñïåäèö³¿.
9 ϳäñóìêè öèõ àêö³é ç åòíîôîëüêëîðèñòè÷íîãî
ïîãëÿäó áóëî ïðîàíàë³çîâàíî ó ñòàòò³: Äîáðÿíñüêà Ë.
ßðîñëàâ Øóñò – åòíîìóçèêîëîã // ³ñíèê Ëüâ³âñüêîãî
óí³âåðñèòåòó. Ñåð³ÿ ô³ëîëîã³ÿ. – 2006. – Âèï. 37. – Ñ.
288–299.
10 Òàì ñàìî. – Ñ. 296.
11 Êèÿíîâñüêà Ë. Ñòèëüîâà åâîëþö³ÿ ãàëèöüêî¿
ìóçè÷íî¿ êóëüòóðè Õ²Õ–ÕÕ ñò. – Ê., 2001. – Ñ. 239.
12 Òàì ñàìî. – Ñ. 269.
SUMMARY
The author tells about some features
of folk performance in Western Ukraine
in the beginning of the 20th century as
well as perceptions of the instrumental
tradition in composer professional cre-
ativity.
|