Приховане буття, або криза Української республіканської капели

In the proposed article the author is talking about the history of the Ukrainian Republican Cappella in its most painful time – crisis of its “European” period. The impossibility to return to Ukraine was one of the most tragic emotions of the artistic life of O. Koshyts.

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2007
Автор: Калуцка, Н.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України 2007
Назва видання:Студії мистецтвознавчі
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43615
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Приховане буття, або криза Української республіканської капели / Н. Калуцка // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2007. — № 2(18). — С. 34-42. — Бібліогр.: 22 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-43615
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-436152025-02-09T10:03:55Z Приховане буття, або криза Української республіканської капели Hidden Life or Crisis of the Ukrainian Republican Cappella Калуцка, Н. Архів In the proposed article the author is talking about the history of the Ukrainian Republican Cappella in its most painful time – crisis of its “European” period. The impossibility to return to Ukraine was one of the most tragic emotions of the artistic life of O. Koshyts. 2007 Article Приховане буття, або криза Української республіканської капели / Н. Калуцка // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2007. — № 2(18). — С. 34-42. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. 1728–6875 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43615 uk Студії мистецтвознавчі application/pdf Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Архів
Архів
spellingShingle Архів
Архів
Калуцка, Н.
Приховане буття, або криза Української республіканської капели
Студії мистецтвознавчі
description In the proposed article the author is talking about the history of the Ukrainian Republican Cappella in its most painful time – crisis of its “European” period. The impossibility to return to Ukraine was one of the most tragic emotions of the artistic life of O. Koshyts.
format Article
author Калуцка, Н.
author_facet Калуцка, Н.
author_sort Калуцка, Н.
title Приховане буття, або криза Української республіканської капели
title_short Приховане буття, або криза Української республіканської капели
title_full Приховане буття, або криза Української республіканської капели
title_fullStr Приховане буття, або криза Української республіканської капели
title_full_unstemmed Приховане буття, або криза Української республіканської капели
title_sort приховане буття, або криза української республіканської капели
publisher Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
publishDate 2007
topic_facet Архів
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43615
citation_txt Приховане буття, або криза Української республіканської капели / Н. Калуцка // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2007. — № 2(18). — С. 34-42. — Бібліогр.: 22 назв. — укр.
series Студії мистецтвознавчі
work_keys_str_mv AT kaluckan prihovanebuttâabokrizaukraínsʹkoírespublíkansʹkoíkapeli
AT kaluckan hiddenlifeorcrisisoftheukrainianrepublicancappella
first_indexed 2025-11-25T17:13:38Z
last_indexed 2025-11-25T17:13:38Z
_version_ 1849783311109455872
fulltext Ó çàïðîïîíîâàí³é ñòàòò³ éòèìåòüñÿ ïðî îäèí ³ç íàéáîëþ÷³øèõ ìîìåíò³â á³îãðàô³¿ Î. Êîøèöÿ – êðèçó Óêðà¿íñüêî¿ ðåñïóáë³êàíñü- êî¿ êàïåëè â ¿¿ “ºâðîïåéñüêèé” ïåð³îä; ïðî ïî- 䳿, ùî, ÿê ³ âè¿çä òà íåìîæëèâ³ñòü ïîâåðíåííÿ â Óêðà¿íó, íàëåæàëè, âî÷åâèäü, äî íàéòðàã³÷í³- øèõ ïåðåæèâàíü ó æèòò³ ìèòöÿ. ³í ïðèñâÿòèâ öüîìó ÷èìàëî ñòîð³íîê ó ïðàö³ “Ç ï³ñíåþ ÷åðåç ñâ³ò”, ùî â³äîìà øèðîêîìó çàãàëó â Óêðà¿í³ çàâäÿêè ïåðåâèäàííþ 1995 ðîêó. Âèíÿòêîâèé òâîð÷èé çëåò Óêðà¿íñüêî¿ ðåñïóáë³êàíñüêî¿ êàïåëè (äàë³ – ÓÐÊ), ¿¿ òð³- óìôàëüíà êîíöåðòíà ïîäîðîæ ïî ªâðîï³ ñóïðîâîäæóâàëèñÿ íàðîñòàííÿì êîíôë³êò- íèõ ñèòóàö³é óñåðåäèí³ êîëåêòèâó. Íåïðè- âàáëèâ³ åï³çîäè áóòòÿ õîðèñò³â, ÿê³ âïðîäîâæ êîðîòêîãî ÷àñó ïåðåòâîðèëè çîâí³ óñï³øíèé ìîíîë³òíèé õîðîâèé îðãàí³çì íà îñåðåäîê ïðîòèñòîÿííÿ ãðîìàäñüêèõ, ìèñòåöüêèõ òà îñîáèñòèõ ³íòåðåñ³â, â³äáèòî ùå ó äâîõ äæå- ðåëàõ – ùîäåííèêàõ Ñîô³¿ Êîëî䳿âíè òà Ëüâà Áåçðó÷êà. Äîö³ëüí³ñòü ¿õ àíàë³çó âèêëè- êຠäîðå÷í³ ñóìí³âè ç åòè÷íèõ ì³ðêóâàíü. Ïðîòå ö³ ³ñòîðè÷í³ õðîí³êè º óí³êàëüíèìè äæåðåëàìè, ùî äàþòü âëàñí³, “³íø³” ðàêóðñè âèñâ³òëåííÿ âíóòð³øíüîãî æèòòÿ êàïåëè. Âî- íè çáåðåãëè äëÿ ³ñòîð³¿, äëÿ äèñòàíö³éîâà- íèõ â³ä òèõ ïîä³é äîñë³äíèê³â íàéö³íí³øó ³í- ôîðìàö³þ – òî÷íèé ìàðøðóò, äàòè âèñòóï³â, íàçâè çàë³â, ïðèñóòí³ñòü “îñîáëèâèõ” ïåð- ñîí, íàñòð³é êîëåêòèâó òà Î. Êîøèöÿ ï³ä ÷àñ êîíöåðò³â ³ ï³ñëÿ íèõ. Òóò â³äîáðàæåíî ùî- äåíí³ òóðáîòè êàïåëÿí, â³ä³ðâàíèõ â³ä ð³äíî- ãî ñåðåäîâèùà, âçàºìèíè â êîëåêòèâ³, îá’ºêòèâí³ òðóäíîù³, à òàêîæ ñóá’ºêòèâíà “âîðîõîáíÿ”, íà ÿêó ìîæíà á ³ íå çâàæàòè. Íà â³äì³íó â³ä çîâí³øíüîãî àíòóðàæó, â³ä ðåöåí- ç³éíî-ïàðàäíîãî åêñòåð’ºðó (³íêîëè çáåðå- æåíîãî, à ÷àñîì ³ ïðîïóùåíîãî), â³ä äðóêî- âàíèõ (ðåäàãîâàíèõ!) ùîäåííèê³â Î. Êîøè- öÿ ðóêîïèñí³ ñèñòåìàòè÷í³ íîòàòêè Ñ. Êîëî- 䳿âíè òà Ë. Áåçðó÷êà º “êàíâîþ”, ç ÿêîþ ìîæíà çâ³ðÿòè äðóêîâàí³ ðåöåí糿 é çàïèñè Ìàåñòðî, ÿêèìè á òåíäåíö³éíèìè íå çäàâà- ëèñÿ ö³ ùîäåííèêè. Àäæå ìè íå ìàºìî çàïè- ñ³â íàâ³òü òèõ îñ³á, ÿêèì äîðó÷àëîñÿ âåäåííÿ ùîäåííèêîâèõ æóðíàë³â. Îòæå, öå ºäèíå, à òîìó ÿêíàéö³íí³øå ³íôîðìàòèâíå äæåðåëî. Ó êîíòåêñò³ íàðîùåííÿ â óêðà¿íñüêîìó ìèñòåöòâîçíàâñòâ³ á³îãðàô³÷íèõ äîñë³- äæåíü, çîêðåìà ïîñèëåííÿ óâàãè äî âèâ÷åí- íÿ ä³ÿëüíîñò³ ìèòö³â ó åêñòðåìàëüíèõ óìî- âàõ, ïîñòຠïîòðåáà ç’ÿñóâàííÿ íàéð³çíîìà- í³òí³øèõ ÷èííèê³â, ÿê³ â³äáèëèñÿ â ä³ÿëüíîñò³ êàïåëè ÿê ÿñêðàâîãî ìèñòåöüêîãî ôåíîìå- íó. Çàçíà÷åí³ ìàòåð³àëè äàþòü ìîæëèâ³ñòü ÿêîìîãà îá’ºêòèâí³øå â³äòâîðèòè êàðòèíó öüîãî ïðîöåñó é óòâîðþþòü íåîáõ³äíèé ´ðóíò äëÿ ãëèáøîãî âèâ÷åííÿ ìîòèâàö³é, ÿêèìè êåðóâàâñÿ Î. Êîøèöü ó òîìó ÷è ³íøî- ìó âèïàäêó. Ðîçãîðòàííÿ êîíôë³êòíî¿ ñèòóà- ö³¿ â êàïåë³ âèÿâëÿº ð³çí³ ï³äõîäè ¿¿ ó÷àñíèê³â äî ïðîáëåìè ðåàë³çàö³¿ îáîâ’ÿçêó â éîãî ñï³ââ³äíîøåíí³ ç³ çâè÷àéíèìè ëþäñüêèìè àìá³ö³ÿìè, à ÿê ïîõ³äíó – óçãîäæåííÿ ñóïå- ðå÷íîñòåé ì³æ íèìè. ßê â³äîìî, öüîãî íå â³äáóëîñÿ. Ðîçãëÿä ðåàë³é äàíîãî êîíôë³êòó ïîâ’ÿçàíèé ³ç ïîð³âíÿííÿì äæåðåë, ùî çàëè- øèëè ïðåäñòàâíèêè ð³çíèõ “ñòîð³í”. Àäæå “íåìîæëèâî çðîçóì³òè îá’ºêò, íå ç³ñòàâèâøè éîãî ç ³íøèì îá’ºêòîì, ñõîæèì ÷è â³äì³ííèì â³ä íüîãî. Ïîð³âíÿííÿ º â áóäü-ÿê³é ìîíîãðà- ô³¿, íàâ³òü ç íàéâóæ÷èõ ïèòàíü”1. ³ä ïî÷àòêó ³ñíóâàííÿ êàïåëè ïåâí³ ÷èííè- êè ïåðåøêîäæàëè ïîâíîö³íí³é ðåàë³çàö³¿ öüî- ãî êîëåêòèâó ÿê ö³ë³ñíîãî ìèñòåöüêî-ãðîìàä- 34 Архів ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß, ÀÁÎ ÊÐÈÇÀ ÓÊÐÀ¯ÍÑÜÊί ÐÅÑÏÓÁ˲ÊÀÍÑÜÊί ÊÀÏÅËÈ Íàòàë³ÿ Êàëóöêà ×àñòèíà ² ñüêîãî îðãàí³çìó, íàâ³òü á³ëüøå – “ïîäð³áíþ- âàëè” éîãî, ùî é ñïðè÷èíèëî çãîäîì âèõ³ä ³ç êîëåêòèâó îêðåìèõ îñ³á ³ ãðóï. Ìîòèâè ðîçìå- æóâàíü êàïåëÿí áóëè ð³çíèìè, ³íîä³ – ³ìïóëü- ñèâíèìè, à ïîäåêîëè – àìá³ö³éíî-êîðèñòî- ëþáíèìè. Íàáàãàòî ð³äøå ïðîÿâëÿëèñÿ êîí- ñîë³äóþ÷³ 䳿. Íàñàìïåðåä ñêëàäíîþ áóëà ñó- òî àðòèñòè÷íà ñèòóàö³ÿ, â ÿê³é äîâåëîñÿ ïðà- öþâàòè ³ Ìàåñòðî, ³ õîðèñòàì. Î. Êîøèöü çðî- áèâ äîñòàòíüî “ðàäèêàëüíèé” îïèñ ñêëàäó êà- ïåëè: «... “ñï³âàê³â” áóëî 64 (ì³æ íèìè áåçãî- ëîñèõ íå ìåíøå 35-òè). Ðåøòà æ ò³ëüêè ÷àñò- êîâî ìîãëà íàçâàòèñü ñï³âàêàìè, òàê ùî îñòà- òî÷íî ñïðàâæí³õ ãîëîñ³â áóëî íå á³ëüøå 25–30. ßê öå âñå áóëî äàëåêî â³ä òîãî, ïðî ùî ÿ ìð³ÿâ! Íå äóìàâ ÿ, ùî ïðèéäåòüñÿ âèñòàâëÿ- òè óêðà¿íñüêå ìèñòåöòâî ïåðåä ªâðîïîþ ç ðåêâ³çèòîðøàìè, ìàøèí³ñòêàìè, êîîïåðàòèâ- íèìè áàðèøíÿìè, ïðèÿòåëÿìè ³ äðóãîþ ïóáë³- êîþ2, ùî í³÷îãî ñï³ëüíîãî ç õîðîâèì ñï³âîì íå ìàëà! Ïðèõîäèëîñü óñ³õ öèõ ëþäåé çëèòè â îäíå ö³ëå, ÿêå á ìîãëî íàçâàòèñü õîðîì. ß íå ðîçóì³þ, ÿê ìåí³ öå âäàëîñÿ»3. Ó òàêîìó íåãàòèâíîìó ñòàâëåíí³ Ìàåñòðî äî ó÷àñíèê³â íîâîñòâîðåíîãî êîëåêòèâó â³ä- áèëèñÿ íå ò³ëüêè éîãî àìá³ö³¿, à é áëèñêó÷èé äîñâ³ä ïðàö³ â Óêðà¿í³. Ó ñòóäåíòñüêîìó õîð³ Êè¿âñüêîãî óí³âåðñèòåòó â³í ìàâ ïðåêðàñí³ ãîëîñè, çàëþáëåíèé ó íüîãî õîð ³ â³ðíèõ ä³- ëîâèõ ïîì³÷íèê³â – ðîìàíòèê³â, çàêîõàíèõ ó ìèñòåöòâî é äèðèãåíòà. Ó íèõ ÷óäîâî éøëè ô³íàíñîâ³ ñïðàâè. Î. Êîøèöþ ñïëà÷óâàëè ïåâíèé â³äñîòîê, ÿêèé ïîñò³éíî çðîñòàâ. Õîð óí³âåðñèòåòó ìàâ ôîíä “øâèäêî¿ äîïîìîãè” äëÿ ñâî¿õ ñï³âàê³â, çä³éñíþâàâ â³äðàõóâàííÿ äî áëàãîä³éíèõ îðãàí³çàö³é. Äî Ïåðøî¿ ñâ³- òîâî¿ â³éíè êîëåêòèâ ñïëàòèâ (íå çàëó÷àþ÷è ñïîíñîð³â) ïîøèòòÿ êîñòþì³â, ïî÷àâ áóä³â- íèöòâî âëàñíîãî áóäèíêó ç êîíöåðòíèì çà- ëîì ³ ðåïåòèö³éíîþ. Ôóíêö³¿ Ìàåñòðî ïîëÿ- ãàëè â õóäîæíüîìó êåð³âíèöòâ³, ï³äáîð³ ðå- ïåðòóàðó, ïðîâåäåíí³ ðåïåòèö³é òà êîíöåð- ò³â. Ðåøòó îáîâ’ÿçê³â âèêîíóâàëè õîðèñòè- åíòóç³àñòè.  ÓÐÊ Î. Êîøèöü ç³øòîâõíóâñÿ ç ³íøèìè îáñòàâèíàìè é ñòàâëåííÿì. ²ç çíà÷íîþ äî- ëåþ éìîâ³ðíîñò³ ìîæíà ñòâåðäæóâàòè, ùî ³ éîãî âëàñíà ïîçèö³ÿ ï³ä ÷àñ ôîðìóâàííÿ êà- ïåëè ïåâíèì ÷èíîì ïðîâîêóâàëà íà íåãà- òèâ4. Àäæå ò³ ñï³âàêè, ÿêèõ â³ä³áðàâ Ê. Ñòå- öåíêî ç Íàö³îíàëüíèõ õîð³â, ïåðåâàæíî áó- ëè ïîäâèæíèêàìè, ÿê³ áåçîïëàòíî, ðèçèêóþ- ÷è âëàñíèì æèòòÿì, ðåàë³çîâóâàëè âñ³ íàö³î- íàëüíî-ìèñòåöüê³ àêö³¿. Òîìó Ê. Ñòåöåíêî ââàæàâ çà íåîáõ³äíå äàòè ¿ì ÿêèéñü ë³ì³ò ó ñêëàä³ êàïåëè, êîãîñü âðÿòóâàòè, êîìóñü â³ä- äÿ÷èòè. Î. Êîøèöü, â³äáèðàþ÷è íàéòàëàíî- âèò³øèõ ñï³âàê³â ³ç Õîðîâîãî òîâàðèñòâà, ñòóäåíñüêîãî õîðó, ÷àñòî íå çíàâ ¿õí³õ ïîãëÿ- ä³â. Ñèòóàö³ÿ óñêëàäíèëàñÿ é òèì, ùî äåÿ- êèõ ìàéáóòí³õ ó÷àñíèê³â äîáèðàëè ç ïðîâ³í- ö³éíèõ Íàö³îíàëüíèõ õîð³â. Ðîçñèëêó ëèñò³â ³í³ö³þâàâ Î. Ïðèõîäüêî. Àëå íà â³äá³ð ïðè¿ç- äèëè ëþäè, “ùî äî ñï³âó íå ìàëè æîäíîãî â³äíîøåííÿ, à âèêîðèñòîâóâàëè ñèòóàö³þ äëÿ ñâî¿õ ñïðàâ”5. Óíàñë³äîê ³íøèõ ïîä³é, äå- òàëüíî îïèñàíèõ Î. Êîøèöåì, “äî Êàïåëè ïðîë³çëè ð³çí³ “ôàõ³âö³”, ÿê³ íàðîáèëè ïîò³ì ãàðìèäåðó â äîðîç³, ùî ëåäâå íå ðîçâàëèëè õîð ç ñàìîãî ïî÷àòêó”6. Áåçóìîâíî, íà ëþäåé âïëèâàëà òàêîæ çì³íà ñòàòóñó ÓÐÊ – ¿õàëè íà ê³ëüêà ì³ñÿö³â ó êîíöåðòíó ïîäîðîæ, à îïèíèëèñü ó âèãíàíí³. Îäí³ ïåðåéìàëèñÿ ðîç’ºäíàííÿì ³ç ðîäèíà- ìè, íåâèçíà÷åí³ñòþ ìàéáóòíüîãî, òóæèëè çà Óêðà¿íîþ. Äëÿ ³íøèõ âè¿çä áóâ ïîðÿòóíêîì 35 ÍÀÒÀËIß ÊÀËÓÖÊÀ. ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß... Îëåêñàíäð Êîøèöü 36 Óêðà¿íñüêà Ðåñïóáë³êàíñüêà Êàïåëà ó Ñòàí³ñëàâîâ³ Áåðëèíñüêà êàðèêàòóðà íà Î. Êîøèöÿ ÀÐղ 37 ÍÀÒÀËIß ÊÀËÓÖÊÀ. ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß... â³ä “÷åðâîíîãî” òåðîðó. À ùå äåêîãî ò³øèëî óñâ³äîìëåííÿ íàäçâè÷àéíî¿ ì³ñ³¿, ñëàâè. Àëå áóëè é òàê³ (äî ðå÷³, ïåðåâàæíî íàéêðàù³ ãî- ëîñè), õòî ìð³ÿâ ïðî ñàìîðåàë³çàö³þ, êàð’ºð- íå çðîñòàííÿ òà ìàòåð³àëüíå çàáåçïå÷åííÿ. ßêðàç ñåðåä íèõ ³ áóëî ê³ëüêà óêðà¿íîôîá³â, ÿê³ æîäíèì ÷èíîì íå çâàæàëè íà ïîêëàäåíó íà ÓÐÊ ì³ñ³þ7. Îêð³ì öüîãî, íåîáà÷íî äîâ³- ðèâøèñü “îáðàíèì” àäì³í³ñòðàòîðàì, ìàéæå ö³ëêîì â³äñòîðîíèâøèñü â³ä ô³íàíñîâèõ ñïðàâ, Î. Êîøèöü ïðèð³ê ³ ñåáå, ³ êàïåëó íà íåïåâí³ñòü â ³ñíóâàíí³. Æàäîáà çèñêó, çàçä- ðîù³, ï³äîçðè â íåïîðÿäíîñò³ ÿêíàéá³ëüøå ñïðè÷èíèëè äåñòàá³ë³çàö³þ é áåç òîãî õèòêî- ãî ñòàíîâèùà êîëåêòèâó. Ñåðåä òàêèõ àäì³í³ñòðàòîð³â – Îëåêñà Ïðèõîäüêî, “çëèé ãåí³é” êàïåëè òà îñîáèñ- òî Î. Êîøèöÿ. Éîãî ³ì’ÿ âïåðøå ç’ÿâëÿºòü- ñÿ íà ñòîð³íêàõ êíèæêè “Ç ï³ñíåþ ÷åðåç ñâ³ò” ó ðîçä³ë³ “Àêö³ÿ óêðà¿íñüêîãî íàö³î- íàëüíîãî õîðó â Êèºâ³”, ùî âèñâ³òëþº ïî- ÷àòîê êàäðîâèõ, îðãàí³çàö³éíèõ ïðîáëåì òà êîíôë³êòó ç ïðèâîäó ë³äåðñòâà â êîëåê- òèâ³. Íà òîé ÷àñ ïðàö³âíèê ìóçè÷íîãî â³ä- ä³ëó (çàâ³äóâà÷ ñåêö³¿ îðãàí³çàö³¿ íàö³î- íàëüíèõ õîð³â) ïðè ̳í³ñòåðñòâ³ îñâ³òè, Î. Ïðèõîäüêî áóâ òàêîæ îðãàí³çàòîðîì 1-ãî Óêðà¿íñüêîãî íàö³îíàëüíîãî õîðó â Êèºâ³, â ÿêîìó ïðàöþâàâ òàêîæ äèðèãåí- òîì ïîðÿä ³ç Î. Êîøèöåì, Ê. Ñòåöåíêîì ³ Ì. Ëåîíòîâè÷åì. Íà âèáîðàõ äèðèãåíòà êàïåëè Î. Ïðèõîäüêî, ÿê ³ ³íø³, çíÿâ ñâîþ êàíäèäàòóðó. Âîäíî÷àñ â³í íàïîëÿãàâ íà â³äáîð³ ó÷àñíèê³â ³ç Íàö³îíàëüíèõ õîð³â. Òîáòî â³äáóâàëîñÿ òå, ùî òàê çàïåðå÷óâàâ Î. Êîøèöü, ïðàãíó÷è îòðèìàòè íàéêðàù³ ãîëîñè. Çãîäîì Ìàåñòðî äîñèòü ðåâíèâî ï³äêðåñëèòü: “³í [Î. Ïðèõîäüêî. – Í. Ê.] õîò³â ïîñòàâèòè Êàïåëó ó çâ’ÿçîê ³ç ñâîºþ ñåêö³ºþ, òîáòî – ñâîºþ ä³ÿëüí³ñòþ, ÿê îð- ãàí³çàòîðà, õî÷ íå éîìó, à ìåí³ äîðó÷èâ îðãàí³çóâàòè Êàïåëó Ïåòëþðà ³ ïðè òîìó íå â çàãàëüíîìó ïîðÿäêó, à â åêñòðåíîìó. Âñå æ Ñòåöåíêî ï³äòðèìóâàâ Ïðèõîäüêà – ³ êàíöåëÿðùèíà çàïàíóâàëà íàä ñïðàâæ- í³ì ä³ëîì”8. Ó öèõ ñëîâàõ ÿñêðàâî é â³ä- âåðòî çâó÷èòü çàïåðå÷åííÿ Î. Êîøèöåì ÷óæèõ äëÿ íüîãî äóìîê ³ ð³øåíü ùîäî ñêëàäó êîëåêòèâó. Âîíè òàêîæ ðîçêðèâà- þòü ïðè÷èíè êîíôë³êòó ì³æ Ìàåñòðî òà Î. Ïðèõîäüêîì9. Ó çâ’ÿçêó ç íåñïîä³âàíèì ðîçãîðòàííÿì âîºííèõ ïîä³é Î. Êîøèöü 25 ñ³÷íÿ 1919 ðîêó äîìîâèâñÿ â ̳í³ñòåðñòâ³ ç Î. Ïðè- õîäüêîì ïðî îòðèìàííÿ íèì ãðîøåé äëÿ êàïåëè. Òàêèì ÷èíîì, îñòàíí³é ñòàâ â³äïî- â³äàëüíèì çà ô³íàíñîâó ñèòóàö³þ ÓÐÊ10. Çà â³äðÿäæåííÿì Ê. Ñòåöåíêà â³í ïî¿õàâ äî Äåðæàâíî¿ ñêàðáíèö³, ùî çíàõîäèëàñÿ ó ³ííèö³, é îòðèìàâ 50000 êàðáîâàíö³â, ç ÿêèõ äî Êèºâà ïðèâ³ç 15000, “à ðåøòó çàáðàâ ç ñîáîþ äî Êàì’ÿíöÿ, êóäè ïî¿õàâ çàãîòîâëÿòè ïîìåøêàííÿ äëÿ õîðó”11. Î. Êîøèöü ââàæàâ, ùî öå é ñïðè÷èíèëî ñèòóàö³þ, êîëè êðàù³ ñîë³ñòè òà éîãî äðó- ç³ (íå îòðèìàâøè çàïåâíåíü ó òîìó, ùî ñàìå Î. Êîøèöü áóäå î÷îëþâàòè êîëåê- òèâ) íå ïî¿õàëè ç êàïåëîþ. Àëå ùîäî “áåçãîëîñîñò³” êîëèøí³õ ÷ëå- í³â Íàö³îíàëüíèõ õîð³â, òî â öüîìó ïèòàíí³ Î. Êîøèöü ÿâíî áóâ íåñïðàâåäëèâèì. Àä- æå ÿêáè öå áóëî òàê, òî íå áóëî á óñï³õó â Ãàëè÷èí³, íå áóëî á òð³óìôó â Ïðàç³. Éìî- Îëåêñà Ïðèõîäüêî 38 ×ëåíè Óêðà¿íñüêî¿ Äåðæàâíî¿ êàïåëè, ÿêà âë³òêó ïðèáóëà íà Çàêàðïàòñüêó Óêðà¿íó ³ ñòâîðèëà ìóçè÷íî-äðàìàòè÷íå òîâàðèñòâî “Êîáçàð”. Îñíîâíèêè íàøîãî òåàòðó íàïèñàí³ âåëèêèìè ë³òåðàìè: íà ï³äëîç³ ñèäèòü Îëüãà (Òóñÿ) Ïðèõîäüêî, ñèäÿòü Ìàð³ÿ ÏÐȪÌÑÜÊÀ, Ìàðèíà ÒÅÐÏÈËÎ, Êàòåðèíà ßÊÓÍÅÍÊÎ.  ïåðøîìó ðÿäó ñòîÿòü: Ìèõà¿ëà Îðèñèê, ͳíà ÌÀØÊÅÂÈ×, Ñîô³ÿ ÃÀªÂÑÜÊÀ, Ëåâêî ÁÅÇÐÓ×ÊÎ, Ðîìàí ÊÈÐײÂ, Ãðèöü Òàòàð³â, Ãàííà Êèð÷îâà. Äðóãèé ðÿä: Ë. ÒÀÒÀвÂ, ä-ð Â. ѳ÷èíñüêèé, ä-ð Î. Ïåëåíñüêèé, Ìèõàéëî ÐÎÙÀÕ²ÂÑÜÊÈÉ, Îñòàï ÂÀÕÍßÍÈÍ.  ñåðåäèí³ ñèäèòü äèðèãåíò Îëåêñà ÏÐÈÕÎÄÜÊÎ (ç ï³äïèñó íà çâîðîò³ ñâ³òëèíè) Ðóñüêèé Íàö³îíàëüíèé õîð â Óæãîðîä³. Äèðèãåíò Î. Ïðèõîäüêî. 1921–1926 ÀÐղ â³ðíî, òóò äàºòüñÿ âçíàêè îñîáèñòå â³ä÷óò- òÿ ñêðèâäæåíîñò³ – àäæå Ìàåñòðî ïèñàâ ïðî öå çãîäîì, ï³ñëÿ âñ³õ êîíôë³êò³â ³ íåãà- ðàçä³â, êîëè ìèíóâ ÷àñ ï³ñëÿ ðîçïàäó êàïå- ëè, ï³ñëÿ ðåîðãàí³çàö³¿ òà ñòâîðåííÿ, ïî ñó- ò³, íîâîãî êîëåêòèâó. Éîãî “ïîçó” ìîæíà çðîçóì³òè – ç “õëàìó” (çà ñëîâàìè ñàìîãî Ìàåñòðî) çà äâà ì³ñÿö³ ñòâîðèâ ôåíîìå- íàëüíèé õîð. Õî÷à Î. Êîøèöü áóâ çäàòíèé ðåàë³çîâóâàòè òå, ùî áóëî íåìîæëèâèì äëÿ ³íøèõ. Îäíèì ³ç ïåðñîíàæ³â öüîãî ñêëàäó áóëà æóðíàë³ñòêà Ñ. Êîëî䳿âíà, ÿêà ïðàêòè÷íî í³÷èì íå âèð³çíÿëàñÿ ç-ïîì³æ êàïåëÿí. Î. Êîøèöü ó ñâî¿õ çàïèñàõ ïðèä³ëÿâ ¿é (ïî- ð³âíÿíî ç ³íøèìè ïðåäñòàâíèêàìè “àíòàãî- í³ñòè÷íî¿ ñòîðîíè”) äîñèòü ìàëî óâàãè, çãàäóþ÷è ëèøå ïðèíàã³äíî. Îäíàê âåëèêó ³ñòîð³îãðàô³÷íó ö³íí³ñòü ìàþòü ¿¿ çàïèñè, çä³éñíåí³ â “Æóðíàë³” êàïåëè â ïåð³îä â³ä 29 òðàâíÿ 1919 äî 23 âåðåñíÿ 1920 ðîêó, ùî â³äîì³ òàêîæ ÿê “Ùîäåííèêè Êîëî䳿â- íè”12 (íàñïðàâä³ æóðíàëîì îõîïëåíî ïî䳿 â³ä âè¿çäó êàïåëè ç Êèºâà 4 ëþòîãî 1919 äî 13 æîâòíÿ 1920 ðîêó 13). Ñòðóêòóðà æóð- íàëó òèïîâà äëÿ òàêîãî âèäó ìàòåð³àë³â. Öå – ùîäåíí³ çàïèñè ç ô³êñàö³ºþ îñíîâíèõ ïîä³é òà ç îêðåìèìè åìîö³éíèìè êîìåíòà- ðÿìè14, ùî äàþòü äîñòàòíüî ÿñêðàâå óÿâ- ëåííÿ ïðî çààíãàæîâàí³ñòü àâòîðêè ðÿäê³â ÷è, íàâïàêè, ¿¿ íåóïåðåäæåí³ñòü äî òèõ ÷è ³íøèõ ïîä³é òà ñèòóàö³é15. Î÷åâèäíî, ùî Ñ. Êîëî䳿âíà ç ìîìåíòó ïðèõîäó äî êàïå- ëè íàëåæàëà äî “ëþäåé” Î. Ïðèõîäüêà – ïðî öå ìîæíà ñóäèòè ç íåäâîçíà÷íî¿ ðåïë³- êè Î. Êîøèöÿ ùîäî òîãî, êîìó âîíà â³ääà- ëà “Ùîäåííèê” ÓÐÊ16. Âîäíî÷àñ ìîæíà âèñëîâèòè ïðèïóùåííÿ ïðî ïåâí³ îçíàêè ï³äñâ³äîìîãî êîìïëåêñó ïðîâèíè, ùî ïðî- ÿâëÿºòüñÿ â äîâîë³ ñòðèìàíîìó òîí³ öèõ ñâîºð³äíèõ “õðîí³ê íåïîêîðè”. Îáñòàâèíè çä³éñíåííÿ çàïèñ³â ì³ñòÿòü ïåâíó ³íòðèãó. Ùîäåííèê, ïî ñóò³, áóâ æóð- íàëîì, ÿêèé ó äðóã³é ïîëîâèí³ òðàâíÿ 1919 ðîêó çà äîðó÷åííÿì ÓÐÊ ìàâ ðîçïî÷àòè êóð’ºð Â. ѳ÷èíñüêèé. Àëå 29 òðàâíÿ òîãî æ ðîêó ç âëàñíî¿ ³í³ö³àòèâè Ñ. Êîëî䳿âíà íà îñíîâ³ ïðîãðàì òà ðîçìîâ ³ç ÷ëåíàìè Êîì³- òåòó êàïåëè çðîáèëà âëàñí³ çàïèñè. ² õî÷à çàãàëüí³ çáîðè 12 âåðåñíÿ 1919 ðîêó óõâà- ëèëè ïåðåäîðó÷èòè öå çàâäàííÿ ³íø³é îñî- á³ (Î. Êîøèöü ââàæàâ, ùî éîãî ìຠâèêî- íóâàòè Â. ѳ÷èíñüêèé), âîíà ïðîäîâæóâàëà âåñòè ùîäåííèê íàâ³òü ï³ñëÿ òîãî, ÿê 13 ëþòîãî 1920 ðîêó àäì³í³ñòðàòîð Êàïåëè ×àéê³âñüêèé ïîâ³äîìèâ ïðî òå, ùî âåäå âëàñíèé æóðíàë êàïåëè. Êîøèö³â îïèñ êîíô³êòó êàïåëÿí ³ç Ñ. Êî- ëî䳿âíîþ âèÿâëÿº éîãî â³äñòîðîíåí³ñòü (íåîáõ³äíî çààêöåíòóâàòè, ùî áåçïîñå- ðåäíüîãî é â³äêðèòîãî ïðîòèñòîÿííÿ ì³æ öèìè îñîáèñòîñòÿìè íå áóëî). Íàâîäèìî éîãî ö³ëêîì: “Ó Øâåéöà𳿠ñê³í÷èâñÿ ³íöè- äåíò ç Êîëî䳿âíîþ, ÿêèé ïî÷àâñÿ ùå ó ³ä- í³. ¯é äîðó÷åíî áóëî ïèñàòè ùîäåííèê õî- ðó. Ó íå¿ âèéøëè ÿê³ñü íåïîðîçóì³ííÿ ç õî- ðîì íà çàãàëüíèõ çáîðàõ, ³ õîð çàáàæàâ çàáðàòè îä íå¿ öåé ùîäåííèê ³ ïåðåäàòè éîãî âåäåííÿ êîìó-íåáóäü äðóãîìó. Âîíà îáóðåíî çàÿâèëà, ùî ùîäåííèêà íå äàñòü í³êîìó. Âèéøëà ÷åðãîâà áàòàë³ÿ. Çà íå¿ âñòóïèâñÿ Àíäð³ºâñüêèé, ³ ä³ëî ñê³í÷èëîñÿ òèì, ùî âîíè îáîº ïîäàëè çàÿâó ïðî ñâ³é 39 ÍÀÒÀËIß ÊÀËÓÖÊÀ. ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß... Òèòóëüíà ñòîð³íêà âèäàííÿ "Óêðà¿íñüêà ï³ñíÿ â ñâ³ò³" Î. Ïåëåíñüêîãî 40 âèõ³ä ³ç õîðó, à õîð îá’ÿâèâ ¿ì áîéêîò. Íà- ðåøò³, áà÷à÷è, ùî ö³ºþ çàÿâîþ âîíè í³êîãî íå ïåðåëÿêàëè (áîéêîò òåæ íå ïðîéøîâ), âèáà÷èëèñü ïåðåä ãðîìàäîþ, à Êîëî䳿âíà ïåðåäàëà ùîäåííèê ìåí³, à íå Ïðèõîäüêî- â³, ÿêèé, âëàñòèâî ³ ðîçäóâ óñþ ñïðàâó. Ïå- ðåãëÿíóâ ÿ öåé ùîäåííèê ³ ïîáà÷èâ äèâí³ ³ áàãàòîçíà÷í³ ðå÷³”17. Ç öüîãî òåêñòó “âòî- ðèíí³ñòü” Ñ. Êîëî䳿âíè äëÿ Î. Êîøèöÿ â êîíôë³êòíèõ ñèòóàö³ÿõ ö³ëêîì âèðàçíà. Íà ÿê³é îñíîâ³ âèíèê êîíôë³êò ì³æ êàïå- ëÿíàìè òà Ñ. Êîëî䳿âíîþ, ÷è íå ç³í³ö³þâàâ éîãî Î. Ïðèõîäüêî, ç’ÿñóâàòè ïîêè ùî íå âäàëîñÿ. Ïðîòå ç ðåøòè çàïèñ³â º ìîæëè- â³ñòü ïðîñòåæèòè ïîäàëüø³ 䳿 Ñ. Êîëî䳿â- íè. 12 âåðåñíÿ â³äáóëèñÿ çàãàëüí³ çáîðè, äå ðîçãëÿäàëèñÿ ïèòàííÿ ùîäî æóðíàëó, íà ÿêèõ âîíà íå áóëà ïðèñóòíÿ. Áóëî ïðèé- íÿòî ð³øåííÿ ïðî âèìîãó â³ääàòè æóðíàë. ßê â³äîìî, öüîãî íå ñòàëîñÿ, òîìó 22 âå- ðåñíÿ â³äáóâñÿ ïîâòîðíèé ðîçãëÿä ñïðàâè. 23 âåðåñíÿ Ñ. Êîëî䳿âíà â³ääàëà æóðíàë Î. Êîøèöþ, òîé – Â. ѳ÷èíñüêîìó18. Çàëè- øàþ÷èñü ó êàïåë³, âîíà ïðîäîâæóëà êîí- ôë³êòóâàòè ç Î. Ïðèõîäüêîì19, ùî âèéøëî “íà ïîâåðõíþ” 26–27 âåðåñíÿ â Öþð³õó. ϳä ÷àñ ïåðåáóâàííÿ êàïåëè â ×åõîñëîâà÷÷èí³ â æîâòí³ 1920 ðîêó êîíôë³êò íàáóâ íîâèõ ìàñøòàá³â. Çà ³í³ö³àòèâîþ Ï. Ñòåöåíêà 6 æîâòíÿ òîãî æ ðîêó â³äáóâñÿ íîâèé ðîç- ãëÿä “Ñïðàâè Êîëî䳿âíè”, ÿêà â³äìîâèëàñÿ äàâàòè ïîÿñíåííÿ ³ ðàçîì ç Â. Àíäð³ºâñü- êèì ïîäàëà äî Ðàäè ÓÐÊ çàÿâó ïðî çâ³ëü- íåíííÿ20. Ïðèêìåòíî, ÿêèì ïîñòຠÎ. Êîøèöü ó çàïèñàõ Ñ. Êîëî䳿âíè. Âî÷åâèäü, â³í íå âè- äàâñÿ ¿é õàðèçìàòè÷íèì ë³äåðîì ùå ï³ä ÷àñ ¿õ ïåðøî¿ çóñòð³÷³. Çàïèñ ïðî íüîãî çðîáëåíî íà ñòîð³íêàõ æóðíàëó 16 ëþòîãî â Êàì’ÿíö³-Ïîä³ëüñüêîìó, ï³ñëÿ ïðè¿çäó Ìà- åñòðî ðàçîì ç Î. ×åõ³âñüêèì ³ç Òåðíîïîëÿ. Ïîêàçîâî, ùî ç áàãàòî¿ ðîçïîâ³ä³ Î. Êîøè- öÿ ïðî îáñòàâèíè ïî¿çäêè âîíà îáðàëà éî- ãî ºäèíèé ³ðîí³÷íèé âèñë³â ùîäî ôîðìè âè- ¿çäó ç Òåðíîïîëÿ – “allegro-udirato”21. ³ä- ñóòí³ñòü êîìåíòàð³â íå äຠçìîãè çðîçóì³- òè, ÷è â öüîìó êðèºòüñÿ ñèìïàò³ÿ äî Êîøè- öåâîãî ñòèëþ ðîçìîâè, ÷è, íàâïàêè, íåðî- çóì³ííÿ òàêî¿ ³ðîí³÷íîñò³. Çãîäîì Ñ. Êîëî䳿âíà, âèêëàäàþ÷è ñóòü ïîä³é, ñòâîðèëà äàëåêî íåïðèâàáëèâó õà- ðàêòåðèñòèêó Ìàåñòðî. Ö³ ôàêòè ìîæíà ÷³òêî çãðóïóâàòè â ê³ëüêà áëîê³â. Íàéîá’ºì- í³øå, äîñòàòíüî äîêëàäíî ³ â ð³çíèõ êîíê- ðåòíèõ ñèòóàö³ÿõ îïèñàíî ñïî÷àòêó âèíèê- íåííÿ ñóïåðå÷îê ùîäî ðåïåðòóàðó ÓÐÊ, ï³çí³øå – ñïðàâæí³ “áàòà볿” ì³æ äèðèãåí- òîì ³ ïðåäñòàâíèêàìè Ðàäè êàïåëè22. Ó÷àñíèêè Óêðà¿íñüêî¿ ðåñïóáë³êàíñüêî¿ êàïåëè ðàçîì ç õîðèñòàìè "Ãëàãîëó" (×åõîñëîâà÷÷èíà) ÀÐղ 41 ÍÀÒÀËIß ÊÀËÓÖÊÀ. ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß... 1 Øìèòò Æ.-Ê. Ê âîïðîñó î ñðàâíèòåëüíîé èñòî- ðèè ðåëèãèîçíûõ îáðàçîâ // Äðóãèå ñðåäíèå âåêà. Ê 75-ëåòèþ À. ß. Ãóðåâè÷à. – Ì.; Ñ.Ïá., 1999. – Ñ. 343. 2 ²íôîðìàö³þ, ùî äî ñêëàäó êàïåëè âõîäèëè ïðåäñòàâíèêè ð³çíèõ ïðîôåñ³é, à íå ò³ëüêè îáäàðî- âàí³ ñï³âàêè, äîòè÷íî çàñâ³ä÷óº Î. Ïåëåíñüêèé: “ßêî ÷ëåíîâ³ Óêð. Íàö³îíàëüíîãî Êè¿âñüêîãî Õîðó ëåãêî ìåí³ áóëî ïîïàñòè äî êàïåëè ³ áåç êîíêóðñó, à çðåøòîþ ÿ áóâ ïðèéíÿòèé íå òàê ³ççà ìîéîãî ãî- ëîñó, ÿê ðàäøå òîìó, ùî çíàâ äîáðå í³ìåöüêó ìî- âó é ïîòðîõè àíãë³éñüêó é ôðàíöóçüêó” (Ïåëåíñü- êèé Î. Óêðà¿íñüêà ï³ñíÿ â ñâ³ò³. Ñâ³òîâà ïîäîðîæ Óê- ðà¿íñüêî¿ Ðåñïóáë³êàíñüêî¿ êàïåëè: Ñïîìèíè ó÷àñ- íèêà. – Ë., 1993. – Ñ. 8). Òàêèìè æ “àíòðåïðåíåðà- ìè” â³í ââàæàº Î. Ïðèõîäüêà òà Ã. Âàòè÷ – âèêëà- äà÷êó ôðàíöóçüêî¿ ìîâè. 3 Êîøèöü Î. Ç ï³ñíåþ ÷åðåç ñâ³ò. – Ê., 1995. – Ñ. 41. 4 Òàê, Î. Êîøèöü, íå â³ðÿ÷è â ìîæëèâ³ñòü óñï³øíî¿ îðãàí³çàö³¿ êîëåêòèâó é âè¿çäó éîãî äî Êàì’ÿíöÿ-Ïîä³ëüñüêîãî, çàëèøèâ Êè¿â. Ôàêòè÷íî âèâåçåííÿì õîðèñò³â ó íàäçâè÷àéíî ñêëàäíèõ óìî- âàõ çàéìàâñÿ Ê. Ñòåöåíêî. Ò³ëüêè 37 ç³ 100 ñï³âàê³â ïðè¿õàëè ç íèì äî ì³ñöÿ ïðèçíà÷åííÿ. Òî- ìó òóò äî õîðó äîëó÷èëèñÿ ó÷àñíèêè ì³ñöåâîãî Íàö³îíàëüíîãî õîðó. 5 Êîøèöü Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ.16. 6 Òàì ñàìî. – Ñ. 17. ²íàêøå ïîäຠñèòóàö³þ ó ñâî¿õ çîøèòàõ Ë. Áåçðó÷êî: “Ç ² Íàö³îíàëüíîãî õîðó âèð³øåíî âçÿòè 12 íàéêðàùèõ ãîëîñ³â – ÿäðî Êàïåëè ³ íàö³îíàëüíî ñâ³äîì³... Ãîëîâîþ êîì³ñ³¿ – Êîøèöü. Çãîëîøóâàëèñÿ ³ îïåðîâ³ àðòèñòè. Áóëè ïðåêðàñí³ ãîëîñè. Íàñòóï á³ëüøîâèê³â çàâàäèâ âè¿õàòè îáðàíî- ìó ñêëàäîâ³ çà êîíêóðñîì” [äèâ.: Öåíòðàëüíèé äåð- æàâíèé àðõ³â Âèùèõ îðãàí³â âëàäè ³ óïðàâë³ííÿ Óê- ðà¿íè (äàë³ – ÖÄÀÂÎÂÓ Óêðà¿íè), ô. 3965, îï. 1, ¹ 24. – Ë. Áåçðó÷êî. – Çîøèò 1. – Ñ. 13]. 7 Íàòîì³ñòü Î. ×åõ³âñüêèé çàóâàæóº, ùî òàêèõ ëþäåé ó êàïåë³ áóëî íåáàãàòî. ³í â³äêèäຠäóìêó ïðî ¿õ âèçíà÷àëüíèé âïëèâ íà êîíôë³êòè â ñåðåäî- âèù³ êàïåëÿí: “Êîëè æ ó êàïåë³ áóëè äåÿê³ íàö³îíàëüíî-ìàëîñâ³äîì³ îñîáè, òî öå áóëè çâè- ÷àéí³ “óðÿäîâö³-ôàõ³âö³”, ùî íèìè êèø³ëè óñ³ óñòà- íîâè íà Óêðà¿í³ â òîé ÷àñ. Ö³ îñîáè îòðèìóâàëè çà ñâîþ ïðàöþ â êàïåë³ ãðîø³... ³ çà òå íåùàñíå óòðè- ìàííÿ òàêîæ, ÿê ³ ò³ “³äåàë³ñòè” ñâàðèëèñü... Çàòå í³ÿêîãî âïëèâó âîíè â êàïåë³ íå ìàëè é íå ìîãëè ìàòè, áî óñ³ ñïðàâè çàãàëüíîãî ïîðÿäêó ïðîâàäè- ëèñü “Çàãàëüíèìè çáîðàìè” êàïåë³, äå âîíè ãóáè- ëèñü â ìåíøîñò³. Íàðåøò³ äâ³-òðè îñîáè íå ñêëàäà- ëè óñüîãî êîíòèíãåíòó êàïåë³, òà é íå óÿâëÿëè ñî- áîþ í³ÿêî¿ íåáåçïåêè ç íàö³îíàëüíîãî ³ äèñ- öèïë³íàðíîãî áîêó” [×åõ³âñüêèé Î. Ìîº ñëîâî (ç ïðèâîäó êíèæêè “Óêðà¿íñüêà ï³ñíÿ çà êîðäîíîì”). – Îêðåìèé â³äáèòîê. – Á. ì., á. ð. – Ñ. 5]. 8 Êîøèöü Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 16. 9 Î. ×åõ³âñüêèé ó ïóáë³êàö³¿ “Ìîº ñëîâî” ï³äòâåðä- æóº ñïðàâåäëèâ³ñòü ðîçäðàòóâàííÿ Î. Êîøèöÿ. ³í çàñâ³ä÷óº, ùî çã³äíî ³ç Çàêîíîì ÓÍÐ ïðî ÓÐÊ ¿¿ ÷³ëüíèêîì áóâ ñàìå Î. Êîøèöü ÿê ãîëîâíèé äèðè- ãåíò ³ Ãîëîâà Ðàäè êàïåëè, ÿêèé áóâ îáðàíèé Ìó- çè÷íèì â³ää³ëîì ̳í³ñòåðñòâà îñâ³òè, çàòâåðäæó- âàâñÿ íà ïîñàäó ³ çâ³ëüíÿâñÿ ö³ºþ óñòàíîâîþ é íå ï³äëÿãàâ æîäíèì ³íøèì ðîçïîðÿäæåííÿì. Î. Ïðè- õîäüêî ÿê àäì³í³ñòðàòîð êàïåëè íàëåæàâ äî ¿¿ Ðà- äè, àëå áóâ ï³äïîðÿäêîâàíèé Î. Êîøèöþ ÿê Ãîëîâ³ (õî÷à òàêîæ îáèðàâñÿ Ìóçè÷íèì â³ää³ëîì ̳í³ñòåð- ñòâà, çàòâåðäæóâàâñÿ é çâ³ëüíÿâñÿ ãîëîâíèì óï- ðàâëÿþ÷èì Ñïðàâàìè ìèñòåöòâà). Öå, ïî ñóò³, é âèêîðèñòàâ Î. Ïðèõîäüêî ÿê äæåðåëî “äâîâëàääÿ” â êàïåë³. Àëå â³í, çã³äíî ç öèì Çàêîíîì, íå ìàâ ïðàâà âòðó÷àòèñÿ â õóäîæí³ ñïðàâè, ùî áóëè ïîêëàäåí³ íà ãîëîâíîãî äèðèãåíòà, éîãî ïîì³÷íèêà òà ïðîôåìîðà ñï³âó. 10 Î. Ïðèõîäüêî áóâ ïðèçíà÷åíèé Óïîâíîâàæå- íèì ó ñïðàâàõ êàïåëè ç ïðàâîì îòðèìóâàòè ãðîø³ ç³ ñêàðáíèö³ (äèâ.: Êîøèöü Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 13). 11 Òàì ñàìî. – Ñ. 22. 12 ÖÄÀÂÎÂÓ Óêðà¿íè, ô. 3965, îï. 1, ñïð. 2 ³ 3 “Óêðà¿íñüêà Ðåñïóáë³êàíñüêà Êàïåëà. Æóðíàë Ñ. Êîëî䳿âíè”. 13 Òàì ñàìî. – Ñ. 1, 1 çâ. 14 Ïðè öüîìó Ñ. Êîëî䳿âíà íå âèÿâèëà ìàéñòåðíîñò³ îïîâ³äà÷êè (õî÷à çà ôàõîì âîíà æóð- íàë³ñòêà!); ¿¿ òåêñòè ñïîâíåí³ êîíñòàòàö³é. 15 Ñàìå ïðî ïåâíó çààíãàæîâàí³ñòü àâòîðêè ñâ³ä÷èòü òå, ùî â ùîäåííèêó âîíà ò³ëüêè çð³äêà çó- ïèíÿºòüñÿ íà çàãàëüíèõ êîíôë³êòàõ, ÿê³ áåçïîñå- ðåäíüî íå ñòîñóþòüñÿ Î. Êîøèöÿ. Öå ìàéæå çàâæ- äè íåêîíêðåòèçîâàí³ äåòàë³, ïîäàí³ ïðèíàã³äíî é íàïðî÷óä ëàêîí³÷íî. Íàïðèêëàä: «18 òðàâíÿ 1919 (Ïðàãà) íà çàãàëüíèõ çáîðàõ Àíòîíîâè÷ ñêàðæèâñÿ íà îáðàçó â³ä Ãåîð㳺âñüêî¿; 2 ÷åðâíÿ 1919 10 õî- ðèñò³â ñï³çíèëèñü íà ðåïåòèö³þ; 12. 06 – “Êîíôë³êòè ç Ïðèõîäüêîì”» [íå ðîçøèôðîâóº ¿õ ñóòü. – Í. Ê.]. 16 Î÷åâèäíî, ùî ñàìå ï³ñëÿ êîíôë³êòó ç Î. Ïðè- õîäüêîì òà éîãî îäíîäóìöÿìè é ñêëàëàñÿ ñèòóàö³ÿ ç â³äñòîðîíåííÿ Ñ. Êîëî䳿âíè. Ïî³ìåííèé ñïèñîê ö³º¿ ãðóïè, ÿêà ñêëàäàëàñÿ ç 21 õîðèñòà, ïîäàâ Î. Ïåëåíñüêèé, íàçèâàþ÷è ¿¿ “íàø ò³ñí³øèé ãóðòîê ò. çâ. Ïðèõîäüê³âö³â”. Îòæå, äî íèõ íàëåæàëè ÷åò- âåðî ãàëè÷àí [Î. Ïåëåíñüêèé, Ð. Êèð÷³â, Î. Âàõíÿ- íèí, Ì. Îðèñèê (ѳ÷èíñüêà)] òà ñ³ìíàäöÿòåðî íàääí³ïðÿíö³â [Î. Ïðèõîäüêî, Î. Ïðèõîäüêî (ñåñò- ðà), Ã. Âàòè÷, Â. ѳ÷èíñüêèé, Ì. Ðîùàõ³âñüêèé, Ñ. Òðóõëèé, Ë. Áåçðó÷êî, áðàòè Þ. òà Ë. Òàòàð³âè, Ì. Òåðïèëî, Â. Ðàä÷åíêî, Í. Ìàøêåâè÷, Í. Öàðãî- ðîäñüêà, Ì. Ïðèºìñüêà, Ê. Çäîðèê-Çäîðè÷åíêî, Ê. ßêóíåíêî, Ñ. Ñàºâñüêà] (äèâ.: Ïåëåíñüêèé Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 39). 17 Êîøèöü Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 80. 18 Ïðî äîëþ çàïèñ³â Â. ѳ÷èíñüêîãî í³÷îãî íå â³äîìî. 19 Íà æàëü, íåìຠñâ³ä÷åíü ïðî ñóòü êîíôë³êòó Ñ. Êîëî䳿âíè ç Î. Ïðèõîäüêîì, ùî, áåçóìîâíî, äîïîìîãëè á àäåêâàòí³øå çðîçóì³òè ¿¿ ïîçèö³þ â êàïåë³. 20 ¯ì âèïëàòèëè ïî 50 êðîí çà äåíü ó ãðèâíÿõ (ôàê- òè÷íî íåêîíâåðòîâàí³é óæå âàëþò³) çà ø³ñòü äí³â ³ç íà- 42 ÀÐղ SUMMARY Nataliya Kalutska. Hidden Life or Crisis of the Ukrainian Republican Cappella In the proposed article the author is talking about the history of the Ukrainian Republican Cappella in its most painful time – crisis of its “European” period. The impossibility to return to Ukraine was one of the most tragic emo- tions of the artistic life of O. Koshyts. äàííÿì áîðãîâîãî ñâ³äîöòâà. Ö³êàâî, ùî â õðîí³ö³ êàïå- ëè çðîáëåíî çàïèñ ïðî òå, ùî 10 æîâòíÿ 1920 ðîêó Ñ. Êîëî䳿âíà òà Â. Àíäð³ºâñüêèé âïåðøå ñëóõàëè êàïå- ëó ç³ ñòîðîíè. À íàñòóïíîãî äíÿ ñêàðáíèê Î. ×åõ³âñüêèé âèïëàòèâ Â. Àíäð³ºâñüêîìó é Ñ. Êîëî䳿âí³ ïî 7500 ãðè- âåíü òà ïî 1095 êðîí ç ôîíäó ÓÐÊ. ϳñëÿ âèõîäó ç êà- ïåëè Ñ. Êîëî䳿âíà ðàçîì ç Â. Àíäð³ºâñüêèì çàëèøèëà- ñÿ â ×åõîñëîâà÷÷èí³. Ïðîæèâàëà ó òàáîð³ ³íòåðíîâàíèõ ó ˳áåðö³. Ïîäàëüøà äîëÿ Ñ. Êîëî䳿âíè íåâ³äîìà. 21 ÖÄÀÂÎÂÓ Óêðà¿íè, ô. 3965, îï. 1, ñïð. 2 ³ 3 “Óêðà¿íñüêà Ðåñïóáë³êàíñüêà Êàïåëà. Æóðíàë Ñ. Êîëî䳿âíè”, ñ. 3 çâ. 22 ³ä ðåäàêö³¿: íà æàëü, ìàñøòàáè æóðíàëüíèõ ïóáë³êàö³é íå äîçâîëÿþòü ïîäàòè äàíó ñòàòòþ â ïîâíîìó îáñÿç³. Çàäëÿ óíèêíåííÿ ñêîðî÷åíü íàñòóïíó ÷àñòèíó öüîãî ìàòåð³àëó áóäå îïóáë³êî- âàíî â ÷èñë³ ¹ 4 ÷àñîïèñó “Ñòó䳿 ìèñòåöòâîç- íàâ÷³” çà 2007 ð³ê.