Приховане буття, або криза Української республіканської капели
In the proposed article the author is talking about the history of the Ukrainian Republican Cappella in its most painful time – crisis of its “European” period. The impossibility to return to Ukraine was one of the most tragic emotions of the artistic life of O. Koshyts.
Збережено в:
| Дата: | 2007 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2007
|
| Назва видання: | Студії мистецтвознавчі |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43615 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Приховане буття, або криза Української республіканської капели / Н. Калуцка // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2007. — № 2(18). — С. 34-42. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-43615 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-436152025-02-09T10:03:55Z Приховане буття, або криза Української республіканської капели Hidden Life or Crisis of the Ukrainian Republican Cappella Калуцка, Н. Архів In the proposed article the author is talking about the history of the Ukrainian Republican Cappella in its most painful time – crisis of its “European” period. The impossibility to return to Ukraine was one of the most tragic emotions of the artistic life of O. Koshyts. 2007 Article Приховане буття, або криза Української республіканської капели / Н. Калуцка // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2007. — № 2(18). — С. 34-42. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. 1728–6875 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43615 uk Студії мистецтвознавчі application/pdf Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Архів Архів |
| spellingShingle |
Архів Архів Калуцка, Н. Приховане буття, або криза Української республіканської капели Студії мистецтвознавчі |
| description |
In the proposed article the author is talking about the history of the Ukrainian Republican Cappella in its most painful time – crisis of its “European” period. The impossibility to return to Ukraine was one of the most tragic emotions of the artistic life of O. Koshyts. |
| format |
Article |
| author |
Калуцка, Н. |
| author_facet |
Калуцка, Н. |
| author_sort |
Калуцка, Н. |
| title |
Приховане буття, або криза Української республіканської капели |
| title_short |
Приховане буття, або криза Української республіканської капели |
| title_full |
Приховане буття, або криза Української республіканської капели |
| title_fullStr |
Приховане буття, або криза Української республіканської капели |
| title_full_unstemmed |
Приховане буття, або криза Української республіканської капели |
| title_sort |
приховане буття, або криза української республіканської капели |
| publisher |
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2007 |
| topic_facet |
Архів |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43615 |
| citation_txt |
Приховане буття, або криза Української республіканської капели / Н. Калуцка // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2007. — № 2(18). — С. 34-42. — Бібліогр.: 22 назв. — укр. |
| series |
Студії мистецтвознавчі |
| work_keys_str_mv |
AT kaluckan prihovanebuttâabokrizaukraínsʹkoírespublíkansʹkoíkapeli AT kaluckan hiddenlifeorcrisisoftheukrainianrepublicancappella |
| first_indexed |
2025-11-25T17:13:38Z |
| last_indexed |
2025-11-25T17:13:38Z |
| _version_ |
1849783311109455872 |
| fulltext |
Ó çàïðîïîíîâàí³é ñòàòò³ éòèìåòüñÿ ïðî
îäèí ³ç íàéáîëþ÷³øèõ ìîìåíò³â á³îãðàô³¿
Î. Êîøèöÿ – êðèçó Óêðà¿íñüêî¿ ðåñïóáë³êàíñü-
êî¿ êàïåëè â ¿¿ “ºâðîïåéñüêèé” ïåð³îä; ïðî ïî-
䳿, ùî, ÿê ³ âè¿çä òà íåìîæëèâ³ñòü ïîâåðíåííÿ
â Óêðà¿íó, íàëåæàëè, âî÷åâèäü, äî íàéòðàã³÷í³-
øèõ ïåðåæèâàíü ó æèòò³ ìèòöÿ. ³í ïðèñâÿòèâ
öüîìó ÷èìàëî ñòîð³íîê ó ïðàö³ “Ç ï³ñíåþ ÷åðåç
ñâ³ò”, ùî â³äîìà øèðîêîìó çàãàëó â Óêðà¿í³
çàâäÿêè ïåðåâèäàííþ 1995 ðîêó.
Âèíÿòêîâèé òâîð÷èé çëåò Óêðà¿íñüêî¿
ðåñïóáë³êàíñüêî¿ êàïåëè (äàë³ – ÓÐÊ), ¿¿ òð³-
óìôàëüíà êîíöåðòíà ïîäîðîæ ïî ªâðîï³
ñóïðîâîäæóâàëèñÿ íàðîñòàííÿì êîíôë³êò-
íèõ ñèòóàö³é óñåðåäèí³ êîëåêòèâó. Íåïðè-
âàáëèâ³ åï³çîäè áóòòÿ õîðèñò³â, ÿê³ âïðîäîâæ
êîðîòêîãî ÷àñó ïåðåòâîðèëè çîâí³ óñï³øíèé
ìîíîë³òíèé õîðîâèé îðãàí³çì íà îñåðåäîê
ïðîòèñòîÿííÿ ãðîìàäñüêèõ, ìèñòåöüêèõ òà
îñîáèñòèõ ³íòåðåñ³â, â³äáèòî ùå ó äâîõ äæå-
ðåëàõ – ùîäåííèêàõ Ñîô³¿ Êîëî䳿âíè òà
Ëüâà Áåçðó÷êà. Äîö³ëüí³ñòü ¿õ àíàë³çó âèêëè-
êຠäîðå÷í³ ñóìí³âè ç åòè÷íèõ ì³ðêóâàíü.
Ïðîòå ö³ ³ñòîðè÷í³ õðîí³êè º óí³êàëüíèìè
äæåðåëàìè, ùî äàþòü âëàñí³, “³íø³” ðàêóðñè
âèñâ³òëåííÿ âíóòð³øíüîãî æèòòÿ êàïåëè. Âî-
íè çáåðåãëè äëÿ ³ñòîð³¿, äëÿ äèñòàíö³éîâà-
íèõ â³ä òèõ ïîä³é äîñë³äíèê³â íàéö³íí³øó ³í-
ôîðìàö³þ – òî÷íèé ìàðøðóò, äàòè âèñòóï³â,
íàçâè çàë³â, ïðèñóòí³ñòü “îñîáëèâèõ” ïåð-
ñîí, íàñòð³é êîëåêòèâó òà Î. Êîøèöÿ ï³ä ÷àñ
êîíöåðò³â ³ ï³ñëÿ íèõ. Òóò â³äîáðàæåíî ùî-
äåíí³ òóðáîòè êàïåëÿí, â³ä³ðâàíèõ â³ä ð³äíî-
ãî ñåðåäîâèùà, âçàºìèíè â êîëåêòèâ³,
îá’ºêòèâí³ òðóäíîù³, à òàêîæ ñóá’ºêòèâíà
“âîðîõîáíÿ”, íà ÿêó ìîæíà á ³ íå çâàæàòè. Íà
â³äì³íó â³ä çîâí³øíüîãî àíòóðàæó, â³ä ðåöåí-
ç³éíî-ïàðàäíîãî åêñòåð’ºðó (³íêîëè çáåðå-
æåíîãî, à ÷àñîì ³ ïðîïóùåíîãî), â³ä äðóêî-
âàíèõ (ðåäàãîâàíèõ!) ùîäåííèê³â Î. Êîøè-
öÿ ðóêîïèñí³ ñèñòåìàòè÷í³ íîòàòêè Ñ. Êîëî-
䳿âíè òà Ë. Áåçðó÷êà º “êàíâîþ”, ç ÿêîþ
ìîæíà çâ³ðÿòè äðóêîâàí³ ðåöåí糿 é çàïèñè
Ìàåñòðî, ÿêèìè á òåíäåíö³éíèìè íå çäàâà-
ëèñÿ ö³ ùîäåííèêè. Àäæå ìè íå ìàºìî çàïè-
ñ³â íàâ³òü òèõ îñ³á, ÿêèì äîðó÷àëîñÿ âåäåííÿ
ùîäåííèêîâèõ æóðíàë³â. Îòæå, öå ºäèíå, à
òîìó ÿêíàéö³íí³øå ³íôîðìàòèâíå äæåðåëî.
Ó êîíòåêñò³ íàðîùåííÿ â óêðà¿íñüêîìó
ìèñòåöòâîçíàâñòâ³ á³îãðàô³÷íèõ äîñë³-
äæåíü, çîêðåìà ïîñèëåííÿ óâàãè äî âèâ÷åí-
íÿ ä³ÿëüíîñò³ ìèòö³â ó åêñòðåìàëüíèõ óìî-
âàõ, ïîñòຠïîòðåáà ç’ÿñóâàííÿ íàéð³çíîìà-
í³òí³øèõ ÷èííèê³â, ÿê³ â³äáèëèñÿ â ä³ÿëüíîñò³
êàïåëè ÿê ÿñêðàâîãî ìèñòåöüêîãî ôåíîìå-
íó. Çàçíà÷åí³ ìàòåð³àëè äàþòü ìîæëèâ³ñòü
ÿêîìîãà îá’ºêòèâí³øå â³äòâîðèòè êàðòèíó
öüîãî ïðîöåñó é óòâîðþþòü íåîáõ³äíèé
´ðóíò äëÿ ãëèáøîãî âèâ÷åííÿ ìîòèâàö³é,
ÿêèìè êåðóâàâñÿ Î. Êîøèöü ó òîìó ÷è ³íøî-
ìó âèïàäêó. Ðîçãîðòàííÿ êîíôë³êòíî¿ ñèòóà-
ö³¿ â êàïåë³ âèÿâëÿº ð³çí³ ï³äõîäè ¿¿ ó÷àñíèê³â
äî ïðîáëåìè ðåàë³çàö³¿ îáîâ’ÿçêó â éîãî
ñï³ââ³äíîøåíí³ ç³ çâè÷àéíèìè ëþäñüêèìè
àìá³ö³ÿìè, à ÿê ïîõ³äíó – óçãîäæåííÿ ñóïå-
ðå÷íîñòåé ì³æ íèìè. ßê â³äîìî, öüîãî íå
â³äáóëîñÿ. Ðîçãëÿä ðåàë³é äàíîãî êîíôë³êòó
ïîâ’ÿçàíèé ³ç ïîð³âíÿííÿì äæåðåë, ùî çàëè-
øèëè ïðåäñòàâíèêè ð³çíèõ “ñòîð³í”. Àäæå
“íåìîæëèâî çðîçóì³òè îá’ºêò, íå ç³ñòàâèâøè
éîãî ç ³íøèì îá’ºêòîì, ñõîæèì ÷è â³äì³ííèì
â³ä íüîãî. Ïîð³âíÿííÿ º â áóäü-ÿê³é ìîíîãðà-
ô³¿, íàâ³òü ç íàéâóæ÷èõ ïèòàíü”1.
³ä ïî÷àòêó ³ñíóâàííÿ êàïåëè ïåâí³ ÷èííè-
êè ïåðåøêîäæàëè ïîâíîö³íí³é ðåàë³çàö³¿ öüî-
ãî êîëåêòèâó ÿê ö³ë³ñíîãî ìèñòåöüêî-ãðîìàä-
34
Архів
ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß, ÀÁÎ ÊÐÈÇÀ ÓÊÐÀ¯ÍÑÜÊί
ÐÅÑÏÓÁ˲ÊÀÍÑÜÊί ÊÀÏÅËÈ
Íàòàë³ÿ Êàëóöêà
×àñòèíà ²
ñüêîãî îðãàí³çìó, íàâ³òü á³ëüøå – “ïîäð³áíþ-
âàëè” éîãî, ùî é ñïðè÷èíèëî çãîäîì âèõ³ä ³ç
êîëåêòèâó îêðåìèõ îñ³á ³ ãðóï. Ìîòèâè ðîçìå-
æóâàíü êàïåëÿí áóëè ð³çíèìè, ³íîä³ – ³ìïóëü-
ñèâíèìè, à ïîäåêîëè – àìá³ö³éíî-êîðèñòî-
ëþáíèìè. Íàáàãàòî ð³äøå ïðîÿâëÿëèñÿ êîí-
ñîë³äóþ÷³ 䳿. Íàñàìïåðåä ñêëàäíîþ áóëà ñó-
òî àðòèñòè÷íà ñèòóàö³ÿ, â ÿê³é äîâåëîñÿ ïðà-
öþâàòè ³ Ìàåñòðî, ³ õîðèñòàì. Î. Êîøèöü çðî-
áèâ äîñòàòíüî “ðàäèêàëüíèé” îïèñ ñêëàäó êà-
ïåëè: «... “ñï³âàê³â” áóëî 64 (ì³æ íèìè áåçãî-
ëîñèõ íå ìåíøå 35-òè). Ðåøòà æ ò³ëüêè ÷àñò-
êîâî ìîãëà íàçâàòèñü ñï³âàêàìè, òàê ùî îñòà-
òî÷íî ñïðàâæí³õ ãîëîñ³â áóëî íå á³ëüøå
25–30. ßê öå âñå áóëî äàëåêî â³ä òîãî, ïðî ùî
ÿ ìð³ÿâ! Íå äóìàâ ÿ, ùî ïðèéäåòüñÿ âèñòàâëÿ-
òè óêðà¿íñüêå ìèñòåöòâî ïåðåä ªâðîïîþ ç
ðåêâ³çèòîðøàìè, ìàøèí³ñòêàìè, êîîïåðàòèâ-
íèìè áàðèøíÿìè, ïðèÿòåëÿìè ³ äðóãîþ ïóáë³-
êîþ2, ùî í³÷îãî ñï³ëüíîãî ç õîðîâèì ñï³âîì íå
ìàëà! Ïðèõîäèëîñü óñ³õ öèõ ëþäåé çëèòè â
îäíå ö³ëå, ÿêå á ìîãëî íàçâàòèñü õîðîì. ß íå
ðîçóì³þ, ÿê ìåí³ öå âäàëîñÿ»3.
Ó òàêîìó íåãàòèâíîìó ñòàâëåíí³ Ìàåñòðî
äî ó÷àñíèê³â íîâîñòâîðåíîãî êîëåêòèâó â³ä-
áèëèñÿ íå ò³ëüêè éîãî àìá³ö³¿, à é áëèñêó÷èé
äîñâ³ä ïðàö³ â Óêðà¿í³. Ó ñòóäåíòñüêîìó õîð³
Êè¿âñüêîãî óí³âåðñèòåòó â³í ìàâ ïðåêðàñí³
ãîëîñè, çàëþáëåíèé ó íüîãî õîð ³ â³ðíèõ ä³-
ëîâèõ ïîì³÷íèê³â – ðîìàíòèê³â, çàêîõàíèõ ó
ìèñòåöòâî é äèðèãåíòà. Ó íèõ ÷óäîâî éøëè
ô³íàíñîâ³ ñïðàâè. Î. Êîøèöþ ñïëà÷óâàëè
ïåâíèé â³äñîòîê, ÿêèé ïîñò³éíî çðîñòàâ. Õîð
óí³âåðñèòåòó ìàâ ôîíä “øâèäêî¿ äîïîìîãè”
äëÿ ñâî¿õ ñï³âàê³â, çä³éñíþâàâ â³äðàõóâàííÿ
äî áëàãîä³éíèõ îðãàí³çàö³é. Äî Ïåðøî¿ ñâ³-
òîâî¿ â³éíè êîëåêòèâ ñïëàòèâ (íå çàëó÷àþ÷è
ñïîíñîð³â) ïîøèòòÿ êîñòþì³â, ïî÷àâ áóä³â-
íèöòâî âëàñíîãî áóäèíêó ç êîíöåðòíèì çà-
ëîì ³ ðåïåòèö³éíîþ. Ôóíêö³¿ Ìàåñòðî ïîëÿ-
ãàëè â õóäîæíüîìó êåð³âíèöòâ³, ï³äáîð³ ðå-
ïåðòóàðó, ïðîâåäåíí³ ðåïåòèö³é òà êîíöåð-
ò³â. Ðåøòó îáîâ’ÿçê³â âèêîíóâàëè õîðèñòè-
åíòóç³àñòè.
 ÓÐÊ Î. Êîøèöü ç³øòîâõíóâñÿ ç ³íøèìè
îáñòàâèíàìè é ñòàâëåííÿì. ²ç çíà÷íîþ äî-
ëåþ éìîâ³ðíîñò³ ìîæíà ñòâåðäæóâàòè, ùî ³
éîãî âëàñíà ïîçèö³ÿ ï³ä ÷àñ ôîðìóâàííÿ êà-
ïåëè ïåâíèì ÷èíîì ïðîâîêóâàëà íà íåãà-
òèâ4. Àäæå ò³ ñï³âàêè, ÿêèõ â³ä³áðàâ Ê. Ñòå-
öåíêî ç Íàö³îíàëüíèõ õîð³â, ïåðåâàæíî áó-
ëè ïîäâèæíèêàìè, ÿê³ áåçîïëàòíî, ðèçèêóþ-
÷è âëàñíèì æèòòÿì, ðåàë³çîâóâàëè âñ³ íàö³î-
íàëüíî-ìèñòåöüê³ àêö³¿. Òîìó Ê. Ñòåöåíêî
ââàæàâ çà íåîáõ³äíå äàòè ¿ì ÿêèéñü ë³ì³ò ó
ñêëàä³ êàïåëè, êîãîñü âðÿòóâàòè, êîìóñü â³ä-
äÿ÷èòè. Î. Êîøèöü, â³äáèðàþ÷è íàéòàëàíî-
âèò³øèõ ñï³âàê³â ³ç Õîðîâîãî òîâàðèñòâà,
ñòóäåíñüêîãî õîðó, ÷àñòî íå çíàâ ¿õí³õ ïîãëÿ-
ä³â. Ñèòóàö³ÿ óñêëàäíèëàñÿ é òèì, ùî äåÿ-
êèõ ìàéáóòí³õ ó÷àñíèê³â äîáèðàëè ç ïðîâ³í-
ö³éíèõ Íàö³îíàëüíèõ õîð³â. Ðîçñèëêó ëèñò³â
³í³ö³þâàâ Î. Ïðèõîäüêî. Àëå íà â³äá³ð ïðè¿ç-
äèëè ëþäè, “ùî äî ñï³âó íå ìàëè æîäíîãî
â³äíîøåííÿ, à âèêîðèñòîâóâàëè ñèòóàö³þ
äëÿ ñâî¿õ ñïðàâ”5. Óíàñë³äîê ³íøèõ ïîä³é, äå-
òàëüíî îïèñàíèõ Î. Êîøèöåì, “äî Êàïåëè
ïðîë³çëè ð³çí³ “ôàõ³âö³”, ÿê³ íàðîáèëè ïîò³ì
ãàðìèäåðó â äîðîç³, ùî ëåäâå íå ðîçâàëèëè
õîð ç ñàìîãî ïî÷àòêó”6.
Áåçóìîâíî, íà ëþäåé âïëèâàëà òàêîæ
çì³íà ñòàòóñó ÓÐÊ – ¿õàëè íà ê³ëüêà ì³ñÿö³â ó
êîíöåðòíó ïîäîðîæ, à îïèíèëèñü ó âèãíàíí³.
Îäí³ ïåðåéìàëèñÿ ðîç’ºäíàííÿì ³ç ðîäèíà-
ìè, íåâèçíà÷åí³ñòþ ìàéáóòíüîãî, òóæèëè çà
Óêðà¿íîþ. Äëÿ ³íøèõ âè¿çä áóâ ïîðÿòóíêîì
35
ÍÀÒÀËIß ÊÀËÓÖÊÀ. ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß...
Îëåêñàíäð Êîøèöü
36
Óêðà¿íñüêà Ðåñïóáë³êàíñüêà Êàïåëà ó Ñòàí³ñëàâîâ³
Áåðëèíñüêà êàðèêàòóðà íà Î. Êîøèöÿ
ÀÐÕ²Â
37
ÍÀÒÀËIß ÊÀËÓÖÊÀ. ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß...
â³ä “÷åðâîíîãî” òåðîðó. À ùå äåêîãî ò³øèëî
óñâ³äîìëåííÿ íàäçâè÷àéíî¿ ì³ñ³¿, ñëàâè. Àëå
áóëè é òàê³ (äî ðå÷³, ïåðåâàæíî íàéêðàù³ ãî-
ëîñè), õòî ìð³ÿâ ïðî ñàìîðåàë³çàö³þ, êàð’ºð-
íå çðîñòàííÿ òà ìàòåð³àëüíå çàáåçïå÷åííÿ.
ßêðàç ñåðåä íèõ ³ áóëî ê³ëüêà óêðà¿íîôîá³â,
ÿê³ æîäíèì ÷èíîì íå çâàæàëè íà ïîêëàäåíó
íà ÓÐÊ ì³ñ³þ7. Îêð³ì öüîãî, íåîáà÷íî äîâ³-
ðèâøèñü “îáðàíèì” àäì³í³ñòðàòîðàì, ìàéæå
ö³ëêîì â³äñòîðîíèâøèñü â³ä ô³íàíñîâèõ
ñïðàâ, Î. Êîøèöü ïðèð³ê ³ ñåáå, ³ êàïåëó íà
íåïåâí³ñòü â ³ñíóâàíí³. Æàäîáà çèñêó, çàçä-
ðîù³, ï³äîçðè â íåïîðÿäíîñò³ ÿêíàéá³ëüøå
ñïðè÷èíèëè äåñòàá³ë³çàö³þ é áåç òîãî õèòêî-
ãî ñòàíîâèùà êîëåêòèâó.
Ñåðåä òàêèõ àäì³í³ñòðàòîð³â – Îëåêñà
Ïðèõîäüêî, “çëèé ãåí³é” êàïåëè òà îñîáèñ-
òî Î. Êîøèöÿ. Éîãî ³ì’ÿ âïåðøå ç’ÿâëÿºòü-
ñÿ íà ñòîð³íêàõ êíèæêè “Ç ï³ñíåþ ÷åðåç
ñâ³ò” ó ðîçä³ë³ “Àêö³ÿ óêðà¿íñüêîãî íàö³î-
íàëüíîãî õîðó â Êèºâ³”, ùî âèñâ³òëþº ïî-
÷àòîê êàäðîâèõ, îðãàí³çàö³éíèõ ïðîáëåì
òà êîíôë³êòó ç ïðèâîäó ë³äåðñòâà â êîëåê-
òèâ³. Íà òîé ÷àñ ïðàö³âíèê ìóçè÷íîãî â³ä-
ä³ëó (çàâ³äóâà÷ ñåêö³¿ îðãàí³çàö³¿ íàö³î-
íàëüíèõ õîð³â) ïðè ̳í³ñòåðñòâ³ îñâ³òè,
Î. Ïðèõîäüêî áóâ òàêîæ îðãàí³çàòîðîì
1-ãî Óêðà¿íñüêîãî íàö³îíàëüíîãî õîðó â
Êèºâ³, â ÿêîìó ïðàöþâàâ òàêîæ äèðèãåí-
òîì ïîðÿä ³ç Î. Êîøèöåì, Ê. Ñòåöåíêîì ³
Ì. Ëåîíòîâè÷åì. Íà âèáîðàõ äèðèãåíòà
êàïåëè Î. Ïðèõîäüêî, ÿê ³ ³íø³, çíÿâ ñâîþ
êàíäèäàòóðó. Âîäíî÷àñ â³í íàïîëÿãàâ íà
â³äáîð³ ó÷àñíèê³â ³ç Íàö³îíàëüíèõ õîð³â.
Òîáòî â³äáóâàëîñÿ òå, ùî òàê çàïåðå÷óâàâ
Î. Êîøèöü, ïðàãíó÷è îòðèìàòè íàéêðàù³
ãîëîñè. Çãîäîì Ìàåñòðî äîñèòü ðåâíèâî
ï³äêðåñëèòü: “³í [Î. Ïðèõîäüêî. – Í. Ê.]
õîò³â ïîñòàâèòè Êàïåëó ó çâ’ÿçîê ³ç ñâîºþ
ñåêö³ºþ, òîáòî – ñâîºþ ä³ÿëüí³ñòþ, ÿê îð-
ãàí³çàòîðà, õî÷ íå éîìó, à ìåí³ äîðó÷èâ
îðãàí³çóâàòè Êàïåëó Ïåòëþðà ³ ïðè òîìó
íå â çàãàëüíîìó ïîðÿäêó, à â åêñòðåíîìó.
Âñå æ Ñòåöåíêî ï³äòðèìóâàâ Ïðèõîäüêà –
³ êàíöåëÿðùèíà çàïàíóâàëà íàä ñïðàâæ-
í³ì ä³ëîì”8. Ó öèõ ñëîâàõ ÿñêðàâî é â³ä-
âåðòî çâó÷èòü çàïåðå÷åííÿ Î. Êîøèöåì
÷óæèõ äëÿ íüîãî äóìîê ³ ð³øåíü ùîäî
ñêëàäó êîëåêòèâó. Âîíè òàêîæ ðîçêðèâà-
þòü ïðè÷èíè êîíôë³êòó ì³æ Ìàåñòðî òà
Î. Ïðèõîäüêîì9.
Ó çâ’ÿçêó ç íåñïîä³âàíèì ðîçãîðòàííÿì
âîºííèõ ïîä³é Î. Êîøèöü 25 ñ³÷íÿ 1919
ðîêó äîìîâèâñÿ â ̳í³ñòåðñòâ³ ç Î. Ïðè-
õîäüêîì ïðî îòðèìàííÿ íèì ãðîøåé äëÿ
êàïåëè. Òàêèì ÷èíîì, îñòàíí³é ñòàâ â³äïî-
â³äàëüíèì çà ô³íàíñîâó ñèòóàö³þ ÓÐÊ10.
Çà â³äðÿäæåííÿì Ê. Ñòåöåíêà â³í ïî¿õàâ
äî Äåðæàâíî¿ ñêàðáíèö³, ùî çíàõîäèëàñÿ
ó ³ííèö³, é îòðèìàâ 50000 êàðáîâàíö³â, ç
ÿêèõ äî Êèºâà ïðèâ³ç 15000, “à ðåøòó
çàáðàâ ç ñîáîþ äî Êàì’ÿíöÿ, êóäè ïî¿õàâ
çàãîòîâëÿòè ïîìåøêàííÿ äëÿ õîðó”11.
Î. Êîøèöü ââàæàâ, ùî öå é ñïðè÷èíèëî
ñèòóàö³þ, êîëè êðàù³ ñîë³ñòè òà éîãî äðó-
ç³ (íå îòðèìàâøè çàïåâíåíü ó òîìó, ùî
ñàìå Î. Êîøèöü áóäå î÷îëþâàòè êîëåê-
òèâ) íå ïî¿õàëè ç êàïåëîþ.
Àëå ùîäî “áåçãîëîñîñò³” êîëèøí³õ ÷ëå-
í³â Íàö³îíàëüíèõ õîð³â, òî â öüîìó ïèòàíí³
Î. Êîøèöü ÿâíî áóâ íåñïðàâåäëèâèì. Àä-
æå ÿêáè öå áóëî òàê, òî íå áóëî á óñï³õó â
Ãàëè÷èí³, íå áóëî á òð³óìôó â Ïðàç³. Éìî-
Îëåêñà Ïðèõîäüêî
38
×ëåíè Óêðà¿íñüêî¿ Äåðæàâíî¿ êàïåëè, ÿêà âë³òêó ïðèáóëà íà Çàêàðïàòñüêó Óêðà¿íó ³ ñòâîðèëà
ìóçè÷íî-äðàìàòè÷íå òîâàðèñòâî “Êîáçàð”. Îñíîâíèêè íàøîãî òåàòðó íàïèñàí³ âåëèêèìè
ë³òåðàìè: íà ï³äëîç³ ñèäèòü Îëüãà (Òóñÿ) Ïðèõîäüêî, ñèäÿòü Ìàð³ÿ ÏÐȪÌÑÜÊÀ, Ìàðèíà
ÒÅÐÏÈËÎ, Êàòåðèíà ßÊÓÍÅÍÊÎ.  ïåðøîìó ðÿäó ñòîÿòü: Ìèõà¿ëà Îðèñèê, ͳíà ÌÀØÊÅÂÈ×,
Ñîô³ÿ ÃÀªÂÑÜÊÀ, Ëåâêî ÁÅÇÐÓ×ÊÎ, Ðîìàí ÊÈÐײÂ, Ãðèöü Òàòàð³â, Ãàííà Êèð÷îâà.
Äðóãèé ðÿä: Ë. ÒÀÒÀвÂ, ä-ð Â. ѳ÷èíñüêèé, ä-ð Î. Ïåëåíñüêèé, Ìèõàéëî ÐÎÙÀÕ²ÂÑÜÊÈÉ,
Îñòàï ÂÀÕÍßÍÈÍ.  ñåðåäèí³ ñèäèòü äèðèãåíò Îëåêñà ÏÐÈÕÎÄÜÊÎ
(ç ï³äïèñó íà çâîðîò³ ñâ³òëèíè)
Ðóñüêèé Íàö³îíàëüíèé õîð â Óæãîðîä³. Äèðèãåíò Î. Ïðèõîäüêî. 1921–1926
ÀÐÕ²Â
â³ðíî, òóò äàºòüñÿ âçíàêè îñîáèñòå â³ä÷óò-
òÿ ñêðèâäæåíîñò³ – àäæå Ìàåñòðî ïèñàâ
ïðî öå çãîäîì, ï³ñëÿ âñ³õ êîíôë³êò³â ³ íåãà-
ðàçä³â, êîëè ìèíóâ ÷àñ ï³ñëÿ ðîçïàäó êàïå-
ëè, ï³ñëÿ ðåîðãàí³çàö³¿ òà ñòâîðåííÿ, ïî ñó-
ò³, íîâîãî êîëåêòèâó. Éîãî “ïîçó” ìîæíà
çðîçóì³òè – ç “õëàìó” (çà ñëîâàìè ñàìîãî
Ìàåñòðî) çà äâà ì³ñÿö³ ñòâîðèâ ôåíîìå-
íàëüíèé õîð. Õî÷à Î. Êîøèöü áóâ çäàòíèé
ðåàë³çîâóâàòè òå, ùî áóëî íåìîæëèâèì
äëÿ ³íøèõ.
Îäíèì ³ç ïåðñîíàæ³â öüîãî ñêëàäó áóëà
æóðíàë³ñòêà Ñ. Êîëî䳿âíà, ÿêà ïðàêòè÷íî
í³÷èì íå âèð³çíÿëàñÿ ç-ïîì³æ êàïåëÿí.
Î. Êîøèöü ó ñâî¿õ çàïèñàõ ïðèä³ëÿâ ¿é (ïî-
ð³âíÿíî ç ³íøèìè ïðåäñòàâíèêàìè “àíòàãî-
í³ñòè÷íî¿ ñòîðîíè”) äîñèòü ìàëî óâàãè,
çãàäóþ÷è ëèøå ïðèíàã³äíî. Îäíàê âåëèêó
³ñòîð³îãðàô³÷íó ö³íí³ñòü ìàþòü ¿¿ çàïèñè,
çä³éñíåí³ â “Æóðíàë³” êàïåëè â ïåð³îä â³ä
29 òðàâíÿ 1919 äî 23 âåðåñíÿ 1920 ðîêó,
ùî â³äîì³ òàêîæ ÿê “Ùîäåííèêè Êîëî䳿â-
íè”12 (íàñïðàâä³ æóðíàëîì îõîïëåíî ïî䳿
â³ä âè¿çäó êàïåëè ç Êèºâà 4 ëþòîãî 1919
äî 13 æîâòíÿ 1920 ðîêó 13). Ñòðóêòóðà æóð-
íàëó òèïîâà äëÿ òàêîãî âèäó ìàòåð³àë³â.
Öå – ùîäåíí³ çàïèñè ç ô³êñàö³ºþ îñíîâíèõ
ïîä³é òà ç îêðåìèìè åìîö³éíèìè êîìåíòà-
ðÿìè14, ùî äàþòü äîñòàòíüî ÿñêðàâå óÿâ-
ëåííÿ ïðî çààíãàæîâàí³ñòü àâòîðêè ðÿäê³â
÷è, íàâïàêè, ¿¿ íåóïåðåäæåí³ñòü äî òèõ ÷è
³íøèõ ïîä³é òà ñèòóàö³é15. Î÷åâèäíî, ùî
Ñ. Êîëî䳿âíà ç ìîìåíòó ïðèõîäó äî êàïå-
ëè íàëåæàëà äî “ëþäåé” Î. Ïðèõîäüêà –
ïðî öå ìîæíà ñóäèòè ç íåäâîçíà÷íî¿ ðåïë³-
êè Î. Êîøèöÿ ùîäî òîãî, êîìó âîíà â³ääà-
ëà “Ùîäåííèê” ÓÐÊ16. Âîäíî÷àñ ìîæíà
âèñëîâèòè ïðèïóùåííÿ ïðî ïåâí³ îçíàêè
ï³äñâ³äîìîãî êîìïëåêñó ïðîâèíè, ùî ïðî-
ÿâëÿºòüñÿ â äîâîë³ ñòðèìàíîìó òîí³ öèõ
ñâîºð³äíèõ “õðîí³ê íåïîêîðè”.
Îáñòàâèíè çä³éñíåííÿ çàïèñ³â ì³ñòÿòü
ïåâíó ³íòðèãó. Ùîäåííèê, ïî ñóò³, áóâ æóð-
íàëîì, ÿêèé ó äðóã³é ïîëîâèí³ òðàâíÿ 1919
ðîêó çà äîðó÷åííÿì ÓÐÊ ìàâ ðîçïî÷àòè
êóð’ºð Â. ѳ÷èíñüêèé. Àëå 29 òðàâíÿ òîãî æ
ðîêó ç âëàñíî¿ ³í³ö³àòèâè Ñ. Êîëî䳿âíà íà
îñíîâ³ ïðîãðàì òà ðîçìîâ ³ç ÷ëåíàìè Êîì³-
òåòó êàïåëè çðîáèëà âëàñí³ çàïèñè. ² õî÷à
çàãàëüí³ çáîðè 12 âåðåñíÿ 1919 ðîêó óõâà-
ëèëè ïåðåäîðó÷èòè öå çàâäàííÿ ³íø³é îñî-
á³ (Î. Êîøèöü ââàæàâ, ùî éîãî ìຠâèêî-
íóâàòè Â. ѳ÷èíñüêèé), âîíà ïðîäîâæóâàëà
âåñòè ùîäåííèê íàâ³òü ï³ñëÿ òîãî, ÿê 13
ëþòîãî 1920 ðîêó àäì³í³ñòðàòîð Êàïåëè
×àéê³âñüêèé ïîâ³äîìèâ ïðî òå, ùî âåäå
âëàñíèé æóðíàë êàïåëè.
Êîøèö³â îïèñ êîíô³êòó êàïåëÿí ³ç Ñ. Êî-
ëî䳿âíîþ âèÿâëÿº éîãî â³äñòîðîíåí³ñòü
(íåîáõ³äíî çààêöåíòóâàòè, ùî áåçïîñå-
ðåäíüîãî é â³äêðèòîãî ïðîòèñòîÿííÿ ì³æ
öèìè îñîáèñòîñòÿìè íå áóëî). Íàâîäèìî
éîãî ö³ëêîì: “Ó Øâåéöà𳿠ñê³í÷èâñÿ ³íöè-
äåíò ç Êîëî䳿âíîþ, ÿêèé ïî÷àâñÿ ùå ó ³ä-
í³. ¯é äîðó÷åíî áóëî ïèñàòè ùîäåííèê õî-
ðó. Ó íå¿ âèéøëè ÿê³ñü íåïîðîçóì³ííÿ ç õî-
ðîì íà çàãàëüíèõ çáîðàõ, ³ õîð çàáàæàâ
çàáðàòè îä íå¿ öåé ùîäåííèê ³ ïåðåäàòè
éîãî âåäåííÿ êîìó-íåáóäü äðóãîìó. Âîíà
îáóðåíî çàÿâèëà, ùî ùîäåííèêà íå äàñòü
í³êîìó. Âèéøëà ÷åðãîâà áàòàë³ÿ. Çà íå¿
âñòóïèâñÿ Àíäð³ºâñüêèé, ³ ä³ëî ñê³í÷èëîñÿ
òèì, ùî âîíè îáîº ïîäàëè çàÿâó ïðî ñâ³é
39
ÍÀÒÀËIß ÊÀËÓÖÊÀ. ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß...
Òèòóëüíà ñòîð³íêà âèäàííÿ "Óêðà¿íñüêà
ï³ñíÿ â ñâ³ò³" Î. Ïåëåíñüêîãî
40
âèõ³ä ³ç õîðó, à õîð îá’ÿâèâ ¿ì áîéêîò. Íà-
ðåøò³, áà÷à÷è, ùî ö³ºþ çàÿâîþ âîíè í³êîãî
íå ïåðåëÿêàëè (áîéêîò òåæ íå ïðîéøîâ),
âèáà÷èëèñü ïåðåä ãðîìàäîþ, à Êîëî䳿âíà
ïåðåäàëà ùîäåííèê ìåí³, à íå Ïðèõîäüêî-
â³, ÿêèé, âëàñòèâî ³ ðîçäóâ óñþ ñïðàâó. Ïå-
ðåãëÿíóâ ÿ öåé ùîäåííèê ³ ïîáà÷èâ äèâí³ ³
áàãàòîçíà÷í³ ðå÷³”17. Ç öüîãî òåêñòó “âòî-
ðèíí³ñòü” Ñ. Êîëî䳿âíè äëÿ Î. Êîøèöÿ â
êîíôë³êòíèõ ñèòóàö³ÿõ ö³ëêîì âèðàçíà.
Íà ÿê³é îñíîâ³ âèíèê êîíôë³êò ì³æ êàïå-
ëÿíàìè òà Ñ. Êîëî䳿âíîþ, ÷è íå ç³í³ö³þâàâ
éîãî Î. Ïðèõîäüêî, ç’ÿñóâàòè ïîêè ùî íå
âäàëîñÿ. Ïðîòå ç ðåøòè çàïèñ³â º ìîæëè-
â³ñòü ïðîñòåæèòè ïîäàëüø³ 䳿 Ñ. Êîëî䳿â-
íè. 12 âåðåñíÿ â³äáóëèñÿ çàãàëüí³ çáîðè,
äå ðîçãëÿäàëèñÿ ïèòàííÿ ùîäî æóðíàëó,
íà ÿêèõ âîíà íå áóëà ïðèñóòíÿ. Áóëî ïðèé-
íÿòî ð³øåííÿ ïðî âèìîãó â³ääàòè æóðíàë.
ßê â³äîìî, öüîãî íå ñòàëîñÿ, òîìó 22 âå-
ðåñíÿ â³äáóâñÿ ïîâòîðíèé ðîçãëÿä ñïðàâè.
23 âåðåñíÿ Ñ. Êîëî䳿âíà â³ääàëà æóðíàë
Î. Êîøèöþ, òîé – Â. ѳ÷èíñüêîìó18. Çàëè-
øàþ÷èñü ó êàïåë³, âîíà ïðîäîâæóëà êîí-
ôë³êòóâàòè ç Î. Ïðèõîäüêîì19, ùî âèéøëî
“íà ïîâåðõíþ” 26–27 âåðåñíÿ â Öþð³õó. ϳä
÷àñ ïåðåáóâàííÿ êàïåëè â ×åõîñëîâà÷÷èí³
â æîâòí³ 1920 ðîêó êîíôë³êò íàáóâ íîâèõ
ìàñøòàá³â. Çà ³í³ö³àòèâîþ Ï. Ñòåöåíêà
6 æîâòíÿ òîãî æ ðîêó â³äáóâñÿ íîâèé ðîç-
ãëÿä “Ñïðàâè Êîëî䳿âíè”, ÿêà â³äìîâèëàñÿ
äàâàòè ïîÿñíåííÿ ³ ðàçîì ç Â. Àíäð³ºâñü-
êèì ïîäàëà äî Ðàäè ÓÐÊ çàÿâó ïðî çâ³ëü-
íåíííÿ20.
Ïðèêìåòíî, ÿêèì ïîñòຠÎ. Êîøèöü ó
çàïèñàõ Ñ. Êîëî䳿âíè. Âî÷åâèäü, â³í íå âè-
äàâñÿ ¿é õàðèçìàòè÷íèì ë³äåðîì ùå ï³ä
÷àñ ¿õ ïåðøî¿ çóñòð³÷³. Çàïèñ ïðî íüîãî
çðîáëåíî íà ñòîð³íêàõ æóðíàëó 16 ëþòîãî â
Êàì’ÿíö³-Ïîä³ëüñüêîìó, ï³ñëÿ ïðè¿çäó Ìà-
åñòðî ðàçîì ç Î. ×åõ³âñüêèì ³ç Òåðíîïîëÿ.
Ïîêàçîâî, ùî ç áàãàòî¿ ðîçïîâ³ä³ Î. Êîøè-
öÿ ïðî îáñòàâèíè ïî¿çäêè âîíà îáðàëà éî-
ãî ºäèíèé ³ðîí³÷íèé âèñë³â ùîäî ôîðìè âè-
¿çäó ç Òåðíîïîëÿ – “allegro-udirato”21. ³ä-
ñóòí³ñòü êîìåíòàð³â íå äຠçìîãè çðîçóì³-
òè, ÷è â öüîìó êðèºòüñÿ ñèìïàò³ÿ äî Êîøè-
öåâîãî ñòèëþ ðîçìîâè, ÷è, íàâïàêè, íåðî-
çóì³ííÿ òàêî¿ ³ðîí³÷íîñò³.
Çãîäîì Ñ. Êîëî䳿âíà, âèêëàäàþ÷è ñóòü
ïîä³é, ñòâîðèëà äàëåêî íåïðèâàáëèâó õà-
ðàêòåðèñòèêó Ìàåñòðî. Ö³ ôàêòè ìîæíà
÷³òêî çãðóïóâàòè â ê³ëüêà áëîê³â. Íàéîá’ºì-
í³øå, äîñòàòíüî äîêëàäíî ³ â ð³çíèõ êîíê-
ðåòíèõ ñèòóàö³ÿõ îïèñàíî ñïî÷àòêó âèíèê-
íåííÿ ñóïåðå÷îê ùîäî ðåïåðòóàðó ÓÐÊ,
ï³çí³øå – ñïðàâæí³ “áàòà볿” ì³æ äèðèãåí-
òîì ³ ïðåäñòàâíèêàìè Ðàäè êàïåëè22.
Ó÷àñíèêè Óêðà¿íñüêî¿ ðåñïóáë³êàíñüêî¿ êàïåëè ðàçîì ç õîðèñòàìè "Ãëàãîëó"
(×åõîñëîâà÷÷èíà)
ÀÐÕ²Â
41
ÍÀÒÀËIß ÊÀËÓÖÊÀ. ÏÐÈÕÎÂÀÍÅ ÁÓÒÒß...
1 Øìèòò Æ.-Ê. Ê âîïðîñó î ñðàâíèòåëüíîé èñòî-
ðèè ðåëèãèîçíûõ îáðàçîâ // Äðóãèå ñðåäíèå âåêà.
Ê 75-ëåòèþ À. ß. Ãóðåâè÷à. – Ì.; Ñ.Ïá., 1999. –
Ñ. 343.
2 ²íôîðìàö³þ, ùî äî ñêëàäó êàïåëè âõîäèëè
ïðåäñòàâíèêè ð³çíèõ ïðîôåñ³é, à íå ò³ëüêè îáäàðî-
âàí³ ñï³âàêè, äîòè÷íî çàñâ³ä÷óº Î. Ïåëåíñüêèé:
“ßêî ÷ëåíîâ³ Óêð. Íàö³îíàëüíîãî Êè¿âñüêîãî Õîðó
ëåãêî ìåí³ áóëî ïîïàñòè äî êàïåëè ³ áåç êîíêóðñó,
à çðåøòîþ ÿ áóâ ïðèéíÿòèé íå òàê ³ççà ìîéîãî ãî-
ëîñó, ÿê ðàäøå òîìó, ùî çíàâ äîáðå í³ìåöüêó ìî-
âó é ïîòðîõè àíãë³éñüêó é ôðàíöóçüêó” (Ïåëåíñü-
êèé Î. Óêðà¿íñüêà ï³ñíÿ â ñâ³ò³. Ñâ³òîâà ïîäîðîæ Óê-
ðà¿íñüêî¿ Ðåñïóáë³êàíñüêî¿ êàïåëè: Ñïîìèíè ó÷àñ-
íèêà. – Ë., 1993. – Ñ. 8). Òàêèìè æ “àíòðåïðåíåðà-
ìè” â³í ââàæàº Î. Ïðèõîäüêà òà Ã. Âàòè÷ – âèêëà-
äà÷êó ôðàíöóçüêî¿ ìîâè.
3 Êîøèöü Î. Ç ï³ñíåþ ÷åðåç ñâ³ò. – Ê., 1995. –
Ñ. 41.
4 Òàê, Î. Êîøèöü, íå â³ðÿ÷è â ìîæëèâ³ñòü
óñï³øíî¿ îðãàí³çàö³¿ êîëåêòèâó é âè¿çäó éîãî äî
Êàì’ÿíöÿ-Ïîä³ëüñüêîãî, çàëèøèâ Êè¿â. Ôàêòè÷íî
âèâåçåííÿì õîðèñò³â ó íàäçâè÷àéíî ñêëàäíèõ óìî-
âàõ çàéìàâñÿ Ê. Ñòåöåíêî. Ò³ëüêè 37 ç³ 100
ñï³âàê³â ïðè¿õàëè ç íèì äî ì³ñöÿ ïðèçíà÷åííÿ. Òî-
ìó òóò äî õîðó äîëó÷èëèñÿ ó÷àñíèêè ì³ñöåâîãî
Íàö³îíàëüíîãî õîðó.
5 Êîøèöü Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ.16.
6 Òàì ñàìî. – Ñ. 17. ²íàêøå ïîäຠñèòóàö³þ ó
ñâî¿õ çîøèòàõ Ë. Áåçðó÷êî: “Ç ² Íàö³îíàëüíîãî õîðó
âèð³øåíî âçÿòè 12 íàéêðàùèõ ãîëîñ³â – ÿäðî Êàïåëè
³ íàö³îíàëüíî ñâ³äîì³... Ãîëîâîþ êîì³ñ³¿ – Êîøèöü.
Çãîëîøóâàëèñÿ ³ îïåðîâ³ àðòèñòè. Áóëè ïðåêðàñí³
ãîëîñè. Íàñòóï á³ëüøîâèê³â çàâàäèâ âè¿õàòè îáðàíî-
ìó ñêëàäîâ³ çà êîíêóðñîì” [äèâ.: Öåíòðàëüíèé äåð-
æàâíèé àðõ³â Âèùèõ îðãàí³â âëàäè ³ óïðàâë³ííÿ Óê-
ðà¿íè (äàë³ – ÖÄÀÂÎÂÓ Óêðà¿íè), ô. 3965, îï. 1,
¹ 24. – Ë. Áåçðó÷êî. – Çîøèò 1. – Ñ. 13].
7 Íàòîì³ñòü Î. ×åõ³âñüêèé çàóâàæóº, ùî òàêèõ
ëþäåé ó êàïåë³ áóëî íåáàãàòî. ³í â³äêèäຠäóìêó
ïðî ¿õ âèçíà÷àëüíèé âïëèâ íà êîíôë³êòè â ñåðåäî-
âèù³ êàïåëÿí: “Êîëè æ ó êàïåë³ áóëè äåÿê³
íàö³îíàëüíî-ìàëîñâ³äîì³ îñîáè, òî öå áóëè çâè-
÷àéí³ “óðÿäîâö³-ôàõ³âö³”, ùî íèìè êèø³ëè óñ³ óñòà-
íîâè íà Óêðà¿í³ â òîé ÷àñ. Ö³ îñîáè îòðèìóâàëè çà
ñâîþ ïðàöþ â êàïåë³ ãðîø³... ³ çà òå íåùàñíå óòðè-
ìàííÿ òàêîæ, ÿê ³ ò³ “³äåàë³ñòè” ñâàðèëèñü... Çàòå
í³ÿêîãî âïëèâó âîíè â êàïåë³ íå ìàëè é íå ìîãëè
ìàòè, áî óñ³ ñïðàâè çàãàëüíîãî ïîðÿäêó ïðîâàäè-
ëèñü “Çàãàëüíèìè çáîðàìè” êàïåë³, äå âîíè ãóáè-
ëèñü â ìåíøîñò³. Íàðåøò³ äâ³-òðè îñîáè íå ñêëàäà-
ëè óñüîãî êîíòèíãåíòó êàïåë³, òà é íå óÿâëÿëè ñî-
áîþ í³ÿêî¿ íåáåçïåêè ç íàö³îíàëüíîãî ³ äèñ-
öèïë³íàðíîãî áîêó” [×åõ³âñüêèé Î. Ìîº ñëîâî (ç
ïðèâîäó êíèæêè “Óêðà¿íñüêà ï³ñíÿ çà êîðäîíîì”). –
Îêðåìèé â³äáèòîê. – Á. ì., á. ð. – Ñ. 5].
8 Êîøèöü Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 16.
9 Î. ×åõ³âñüêèé ó ïóáë³êàö³¿ “Ìîº ñëîâî” ï³äòâåðä-
æóº ñïðàâåäëèâ³ñòü ðîçäðàòóâàííÿ Î. Êîøèöÿ. ³í
çàñâ³ä÷óº, ùî çã³äíî ³ç Çàêîíîì ÓÍÐ ïðî ÓÐÊ ¿¿
÷³ëüíèêîì áóâ ñàìå Î. Êîøèöü ÿê ãîëîâíèé äèðè-
ãåíò ³ Ãîëîâà Ðàäè êàïåëè, ÿêèé áóâ îáðàíèé Ìó-
çè÷íèì â³ää³ëîì ̳í³ñòåðñòâà îñâ³òè, çàòâåðäæó-
âàâñÿ íà ïîñàäó ³ çâ³ëüíÿâñÿ ö³ºþ óñòàíîâîþ é íå
ï³äëÿãàâ æîäíèì ³íøèì ðîçïîðÿäæåííÿì. Î. Ïðè-
õîäüêî ÿê àäì³í³ñòðàòîð êàïåëè íàëåæàâ äî ¿¿ Ðà-
äè, àëå áóâ ï³äïîðÿäêîâàíèé Î. Êîøèöþ ÿê Ãîëîâ³
(õî÷à òàêîæ îáèðàâñÿ Ìóçè÷íèì â³ää³ëîì ̳í³ñòåð-
ñòâà, çàòâåðäæóâàâñÿ é çâ³ëüíÿâñÿ ãîëîâíèì óï-
ðàâëÿþ÷èì Ñïðàâàìè ìèñòåöòâà). Öå, ïî ñóò³, é
âèêîðèñòàâ Î. Ïðèõîäüêî ÿê äæåðåëî “äâîâëàääÿ”
â êàïåë³. Àëå â³í, çã³äíî ç öèì Çàêîíîì, íå ìàâ
ïðàâà âòðó÷àòèñÿ â õóäîæí³ ñïðàâè, ùî áóëè
ïîêëàäåí³ íà ãîëîâíîãî äèðèãåíòà, éîãî ïîì³÷íèêà
òà ïðîôåìîðà ñï³âó.
10 Î. Ïðèõîäüêî áóâ ïðèçíà÷åíèé Óïîâíîâàæå-
íèì ó ñïðàâàõ êàïåëè ç ïðàâîì îòðèìóâàòè ãðîø³
ç³ ñêàðáíèö³ (äèâ.: Êîøèöü Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. –
Ñ. 13).
11 Òàì ñàìî. – Ñ. 22.
12 ÖÄÀÂÎÂÓ Óêðà¿íè, ô. 3965, îï. 1, ñïð. 2 ³ 3
“Óêðà¿íñüêà Ðåñïóáë³êàíñüêà Êàïåëà. Æóðíàë
Ñ. Êîëî䳿âíè”.
13 Òàì ñàìî. – Ñ. 1, 1 çâ.
14 Ïðè öüîìó Ñ. Êîëî䳿âíà íå âèÿâèëà
ìàéñòåðíîñò³ îïîâ³äà÷êè (õî÷à çà ôàõîì âîíà æóð-
íàë³ñòêà!); ¿¿ òåêñòè ñïîâíåí³ êîíñòàòàö³é.
15 Ñàìå ïðî ïåâíó çààíãàæîâàí³ñòü àâòîðêè
ñâ³ä÷èòü òå, ùî â ùîäåííèêó âîíà ò³ëüêè çð³äêà çó-
ïèíÿºòüñÿ íà çàãàëüíèõ êîíôë³êòàõ, ÿê³ áåçïîñå-
ðåäíüî íå ñòîñóþòüñÿ Î. Êîøèöÿ. Öå ìàéæå çàâæ-
äè íåêîíêðåòèçîâàí³ äåòàë³, ïîäàí³ ïðèíàã³äíî é
íàïðî÷óä ëàêîí³÷íî. Íàïðèêëàä: «18 òðàâíÿ 1919
(Ïðàãà) íà çàãàëüíèõ çáîðàõ Àíòîíîâè÷ ñêàðæèâñÿ
íà îáðàçó â³ä Ãåîð㳺âñüêî¿; 2 ÷åðâíÿ 1919 10 õî-
ðèñò³â ñï³çíèëèñü íà ðåïåòèö³þ; 12. 06 –
“Êîíôë³êòè ç Ïðèõîäüêîì”» [íå ðîçøèôðîâóº ¿õ
ñóòü. – Í. Ê.].
16 Î÷åâèäíî, ùî ñàìå ï³ñëÿ êîíôë³êòó ç Î. Ïðè-
õîäüêîì òà éîãî îäíîäóìöÿìè é ñêëàëàñÿ ñèòóàö³ÿ
ç â³äñòîðîíåííÿ Ñ. Êîëî䳿âíè. Ïî³ìåííèé ñïèñîê
ö³º¿ ãðóïè, ÿêà ñêëàäàëàñÿ ç 21 õîðèñòà, ïîäàâ
Î. Ïåëåíñüêèé, íàçèâàþ÷è ¿¿ “íàø ò³ñí³øèé ãóðòîê
ò. çâ. Ïðèõîäüê³âö³â”. Îòæå, äî íèõ íàëåæàëè ÷åò-
âåðî ãàëè÷àí [Î. Ïåëåíñüêèé, Ð. Êèð÷³â, Î. Âàõíÿ-
íèí, Ì. Îðèñèê (ѳ÷èíñüêà)] òà ñ³ìíàäöÿòåðî
íàääí³ïðÿíö³â [Î. Ïðèõîäüêî, Î. Ïðèõîäüêî (ñåñò-
ðà), Ã. Âàòè÷, Â. ѳ÷èíñüêèé, Ì. Ðîùàõ³âñüêèé,
Ñ. Òðóõëèé, Ë. Áåçðó÷êî, áðàòè Þ. òà Ë. Òàòàð³âè,
Ì. Òåðïèëî, Â. Ðàä÷åíêî, Í. Ìàøêåâè÷, Í. Öàðãî-
ðîäñüêà, Ì. Ïðèºìñüêà, Ê. Çäîðèê-Çäîðè÷åíêî,
Ê. ßêóíåíêî, Ñ. Ñàºâñüêà] (äèâ.: Ïåëåíñüêèé Î.
Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 39).
17 Êîøèöü Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 80.
18 Ïðî äîëþ çàïèñ³â Â. ѳ÷èíñüêîãî í³÷îãî íå
â³äîìî.
19 Íà æàëü, íåìຠñâ³ä÷åíü ïðî ñóòü êîíôë³êòó
Ñ. Êîëî䳿âíè ç Î. Ïðèõîäüêîì, ùî, áåçóìîâíî,
äîïîìîãëè á àäåêâàòí³øå çðîçóì³òè ¿¿ ïîçèö³þ â
êàïåë³.
20 ¯ì âèïëàòèëè ïî 50 êðîí çà äåíü ó ãðèâíÿõ (ôàê-
òè÷íî íåêîíâåðòîâàí³é óæå âàëþò³) çà ø³ñòü äí³â ³ç íà-
42
ÀÐÕ²Â
SUMMARY
Nataliya Kalutska. Hidden Life or Crisis of
the Ukrainian Republican Cappella
In the proposed article the author is talking
about the history of the Ukrainian Republican
Cappella in its most painful time – crisis of its
“European” period. The impossibility to return
to Ukraine was one of the most tragic emo-
tions of the artistic life of O. Koshyts.
äàííÿì áîðãîâîãî ñâ³äîöòâà. Ö³êàâî, ùî â õðîí³ö³ êàïå-
ëè çðîáëåíî çàïèñ ïðî òå, ùî 10 æîâòíÿ 1920 ðîêó
Ñ. Êîëî䳿âíà òà Â. Àíäð³ºâñüêèé âïåðøå ñëóõàëè êàïå-
ëó ç³ ñòîðîíè. À íàñòóïíîãî äíÿ ñêàðáíèê Î. ×åõ³âñüêèé
âèïëàòèâ Â. Àíäð³ºâñüêîìó é Ñ. Êîëî䳿âí³ ïî 7500 ãðè-
âåíü òà ïî 1095 êðîí ç ôîíäó ÓÐÊ. ϳñëÿ âèõîäó ç êà-
ïåëè Ñ. Êîëî䳿âíà ðàçîì ç Â. Àíäð³ºâñüêèì çàëèøèëà-
ñÿ â ×åõîñëîâà÷÷èí³. Ïðîæèâàëà ó òàáîð³ ³íòåðíîâàíèõ
ó ˳áåðö³. Ïîäàëüøà äîëÿ Ñ. Êîëî䳿âíè íåâ³äîìà.
21 ÖÄÀÂÎÂÓ Óêðà¿íè, ô. 3965, îï. 1, ñïð. 2 ³ 3
“Óêðà¿íñüêà Ðåñïóáë³êàíñüêà Êàïåëà. Æóðíàë
Ñ. Êîëî䳿âíè”, ñ. 3 çâ.
22 ³ä ðåäàêö³¿: íà æàëü, ìàñøòàáè æóðíàëüíèõ
ïóáë³êàö³é íå äîçâîëÿþòü ïîäàòè äàíó ñòàòòþ â
ïîâíîìó îáñÿç³. Çàäëÿ óíèêíåííÿ ñêîðî÷åíü
íàñòóïíó ÷àñòèíó öüîãî ìàòåð³àëó áóäå îïóáë³êî-
âàíî â ÷èñë³ ¹ 4 ÷àñîïèñó “Ñòó䳿 ìèñòåöòâîç-
íàâ÷³” çà 2007 ð³ê.
|