До походження епоніму “Козак-Мамай”
Studying of historical sources of the Ukrainian art culture, especially its imitative factor, is impossible without wide historical context. The origin and functions of images of national painting one can retrace with the help of the oldest layers of the Ukrainian art culture, which are in national...
Збережено в:
| Дата: | 2007 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України
2007
|
| Назва видання: | Студії мистецтвознавчі |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43643 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | До походження епоніму “Козак-Мамай” / І. Зінків // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2007. — № 4(20). — С. 7-13. — Бібліогр.: 51 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-43643 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-436432025-02-09T09:47:53Z До походження епоніму “Козак-Мамай” On the origin of Cossack Mamay eponym Зінків, І. Історія та архіви Studying of historical sources of the Ukrainian art culture, especially its imitative factor, is impossible without wide historical context. The origin and functions of images of national painting one can retrace with the help of the oldest layers of the Ukrainian art culture, which are in national mythological and religious beliefs. Studying of these issues is very important for investigation of the origin of many images in the Ukrainian national art, especially Cossack Mamay, which is a key image of national paintings. 2007 Article До походження епоніму “Козак-Мамай” / І. Зінків // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2007. — № 4(20). — С. 7-13. — Бібліогр.: 51 назв. — укр. 1728–6875 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43643 uk Студії мистецтвознавчі application/pdf Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Історія та архіви Історія та архіви |
| spellingShingle |
Історія та архіви Історія та архіви Зінків, І. До походження епоніму “Козак-Мамай” Студії мистецтвознавчі |
| description |
Studying of historical sources of the Ukrainian art culture, especially its imitative factor, is impossible without wide historical context. The origin and functions of images of national painting one can retrace with the help of the oldest layers of the Ukrainian art culture, which are in national mythological and religious beliefs. Studying of these issues is very important for investigation of the origin of many images in the Ukrainian national art, especially Cossack Mamay, which is a key image of national paintings. |
| format |
Article |
| author |
Зінків, І. |
| author_facet |
Зінків, І. |
| author_sort |
Зінків, І. |
| title |
До походження епоніму “Козак-Мамай” |
| title_short |
До походження епоніму “Козак-Мамай” |
| title_full |
До походження епоніму “Козак-Мамай” |
| title_fullStr |
До походження епоніму “Козак-Мамай” |
| title_full_unstemmed |
До походження епоніму “Козак-Мамай” |
| title_sort |
до походження епоніму “козак-мамай” |
| publisher |
Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології iм. М.Т. Рильського НАН України |
| publishDate |
2007 |
| topic_facet |
Історія та архіви |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/43643 |
| citation_txt |
До походження епоніму “Козак-Мамай” / І. Зінків // Студії мистецтвознавчі. — К.: ІМФЕ НАН України, 2007. — № 4(20). — С. 7-13. — Бібліогр.: 51 назв. — укр. |
| series |
Студії мистецтвознавчі |
| work_keys_str_mv |
AT zínkíví dopohodžennâeponímukozakmamaj AT zínkíví ontheoriginofcossackmamayeponym |
| first_indexed |
2025-11-25T13:47:17Z |
| last_indexed |
2025-11-25T13:47:17Z |
| _version_ |
1849770319791783936 |
| fulltext |
Ïðîáëåìà âèâ÷åííÿ âèòîê³â óêðà¿íñüêî¿
õóäîæíüî¿ êóëüòóðè, çîêðåìà ¿¿ îáðàçîòâîð-
÷îãî ÷èííèêà, íåìîæëèâà áåç çàëó÷åííÿ
øèðîêîãî ³ñòîðè÷íîãî êîíòåêñòó. Ïîõîäæåí-
íÿ òà ôóíêö³¿ îáðàç³â íàðîäíîãî ìàëÿðñòâà
ìîæíà ðåêîíñòðóþâàòè ëèøå ÷åðåç çâåð-
íåííÿ äî íàéäàâí³øèõ ¿õ øàð³â, çàêîð³íåíèõ
ó íàö³îíàëüíî-ñïåöèô³÷íèõ ì³ôîëîã³÷íèõ òà
êóëüòîâèõ óÿâëåííÿõ. Ç’ÿñóâàííÿ öèõ ïèòàíü
ìຠâåëèêå çíà÷åííÿ äëÿ äîñë³äæåííÿ ãåíå-
çè áàãàòüîõ îáðàç³â óêðà¿íñüêîãî íàðîäíîãî
ìèñòåöòâà, çîêðåìà êëþ÷îâîãî îáðàçó íà-
ðîäíèõ êàðòèí – êîçàêà-Ìàìàÿ. Á³ëüøå ñòà
ðîê³â ó÷åí³ âèâ÷àþòü éîãî ç ð³çíèõ ïîãëÿä³â,
ïðî ùî ñâ³ä÷àòü, çîêðåìà, ïðàö³ Â. Àíòîíî-
âè÷à, Ì. Äðàãîìàíîâà, Ì. Ãðóøåâñüêîãî,
Ï. Êóë³øà, À. Ñêàëüêîâñüêîãî, Ì. Ñóìöîâà,
Ê. Øåðîöüêîãî, Ï. Á³ëåöüêîãî1. Íåùîäàâíî
ç’ÿâèëàñÿ ïðàöÿ Î. Íàéäåíà “Îáðàç âî¿íà â
óêðà¿íñüêîìó ôîëüêëîð³”2, â ÿê³é àâòîð ïîâ’ÿ-
çóº îáðàç êîçàêà-Ìàìàÿ ç óêðà¿íñüêîþ ñå-
ðåäíüîâ³÷íîþ ³êîíîïèñíîþ òðàäèö³ºþ çîá-
ðàæåííÿ ñâÿòèõ âî¿í³â-âåðøíèê³â – Äìèòð³ÿ
Ñîëóíñüêîãî, Ôåäîðà, Ãåîðã³ÿ-ç쳺áîðöÿ òà
³í. Îäíàê çâåðí³ìî óâàãó íà òîé ôàêò, ùî
êîçàê-Ìàìàé íà “êëàñè÷íèõ” êàðòèíàõ äà-
ëåêî íå âåðøíèê – íà êëàñè÷íèõ “Ìàìàÿõ”
éîãî í³êîëè íå çîáðàæóâàëè íà êîí³, à ëèøå
ïîðó÷ ³ç êîíåì. Öå ìຠïðèíöèïîâå çíà÷åí-
íÿ, îñê³ëüêè êîìïîçèö³éíå òà ñìèñëîâå ðîç-
òàøóâàííÿ ñâÿòèõ âåðøíèê³â íà êîí³ ñâ³ä-
÷èòü ïðî íåïîä³ëüí³ñòü öüîãî ìîòèâó, òîä³ ÿê
íà “Ìàìàÿõ” êîçàê òà ê³íü º îêðåìèìè ìîòè-
âàìè. Ìîòèâ “êîçàê íà êîí³” òðàïëÿºòüñÿ
âêðàé ð³äêî, ëèøå íà êàðòèíàõ ê³íöÿ Õ²Õ ñò.,
òîìó éîãî íå ìîæíà ââàæàòè òèïîëîã³÷íèì.
Ìîòèâ êîçàêà, ÿêèé ñèäèòü ó ïîç³ êî÷³âíèêà,
÷àñòî äîïîâíþºòüñÿ ìóçè÷íèì ³íñòðóìåí-
òîì ëþòíåïîä³áíî¿ ôîðìè (êîáçîþ)3. ² öå
ìຠïðèíöèïîâå çíà÷åííÿ äëÿ ðîçêðèòòÿ
ãëèáèííîãî øàðó çì³ñòó öèõ êàðòèí.
Íàøà ðîçâ³äêà “Ïðàäàâíÿ ñèìâîë³êà
“Êîçàê³â-Ìàìà¿â” äîâîäèòü, ùî êîð³ííÿ
öüîãî îáðàçó íàáàãàòî ãëèáøå ³ ñÿãຠâå-
äè÷íî¿ òà ³ðàíñüêî¿ (ñê³ôñüêî¿) ì³ôîëî㳿, à
òàêîæ îáðÿä³â, ÿê³ çàëèøèëè ãëèáîêèé ñë³ä
ó äàâí³õ øàðàõ óêðà¿íñüêî¿ êóëüòóðè4. óïî-
òåòè÷íî, íàéàðõà¿÷í³øèì øàðîì ñþæåòó
êàðòèí ìîæíà ââàæàòè â³äòâîðåííÿ äàâíüî-
ãî ñê³ôñüêîãî (³ðàíñüêîãî) ðèòóàëó, ïðèñâÿ-
÷åíîãî ïåðøîìó öàðþ ñê³ô³â Êîëàêñàþ, ùî-
ð³÷í³ ñâÿòêóâàííÿ íà ÷åñòü ÿêîãî çá³ãàëèñÿ ç
ãîëîâíèì ñâÿòîì äàâí³õ ³ðàíö³â Íîóðóçîì
(Íîâèì ðîêîì). Öå ñâÿòî ïðèïàäàëî íà âåñ-
íÿíå ð³âíîäåííÿ (28 áåðåçíÿ) ³ áóëî ïîâ’ÿ-
çàíå ç êîðîíóâàííÿì Êîëàêñàÿ (äîñë³âíî –
Ñîíöå-öàð), ÿêèé âîäíî÷àñ áóâ ³ ïåðøèì
æåðöåì, ùî ãðàâ íà ñòðóííîìó ³íñòðóìåíò³.
 êëàñè÷íèõ “Ìàìàÿõ” ³ñíóº îñîáëèâèé íà-
ñòð³é ïðèëó÷åíîñò³ äî ñâ³òó ïðåäê³â5. Ùå
ðàí³øå Ï. Á³ëåöüêèé çàçíà÷àâ: “ öüîìó
íàñòðî¿ º ùîñü ïîâàæíî- óðî÷èñòå, ïîâ³ëü-
í³ñòü ³ ñïîê³é, âëàñòèâ³ áèëèíàì ³ äóìàì”6.
Â³í ³íòó¿òèâíî çáàãíóâ, ùî “ÿê áè íå çì³íþ-
âàëèñÿ äåòàë³ …, ó á³ëüøîñò³ ïàì’ÿòîê … âè-
ðèíàþòü ÿê³ñü ðèñè äóæå äàâí³õ ïðîòîòè-
ï³â”7. Ï. Á³ëåöüêèé ñâîãî ÷àñó òàêîæ çâåðíóâ
óâàãó íà ³ðàíñüêèé ôåíîòèï êîçàêà-Ìàìàÿ
(ðèñ. 1).
7
Історія та архіви
ÄÎ ÏÎÕÎÄÆÅÍÍß ÅÏÎͲÌÓ “ÊÎÇÀÊ-ÌÀÌÀÉ”
²ðèíà dzíê³â
8
ІСТОРІЯ ТА АРХІВИ
Äîñë³äæóþ÷è öåé îáðàç, â³í âêàçàâ íà
ìîæëèâèé çâ’ÿçîê çì³ñòó êàðòèí ³ç ñþæåòîì,
â³äòâîðåíèì íà çîëîòèõ ïàðíèõ ïëàñòèíàõ ³ç
“Ñèá³ðñüêî¿ êîëåêö³¿ Ïåòðà ²” (ðèñ. 2). Îäíàê
äàë³ êîíñòàòàö³¿ öüîãî ôàêòó â÷åíèé íå ï³-
øîâ. Öåé ñþæåò ñê³ôîëîãè Ì. Àðòàìîíîâ8,
Ì. Ãðÿçíîâ9, Ñ. Ðóäåíêî10 ïîâ’ÿçóâàëè ç
òþðêñüêèì ãåðî¿÷íèìî åïîñîì, òðàêòóþ÷è
éîãî çì³ñò ÿê ñîí (àáî â³äïî÷èíîê) ãåðîÿ ï³ä
äåðåâîì ï³ä ÷àñ ïîäîðîæ³.
Äî îñòàííüîãî ÷àñó çì³ñò ïåòðîâñüêèõ
ïëàñòèí â÷åí³ äîêëàäíî íå àíàë³çóâàëè.
ßêùî çâåðíóòè óâàãó íà äàòóâàííÿ öèõ
ðåì³ííèõ áëÿõ (V–IV ñò. äî í. å.), òî ñòàíå
çðîçóì³ëî, ùî âîíè íå íàëåæàòü òþðêñüêîìó
ñâ³òîâ³ (òþðêè ÿê åòíîñ, çà Ë. Ãóì³ëüîâèì,
ç’ÿâèëèñÿ â IV–V ñò. í. å.), à öåé ñþæåò ì³ã
ïîòðàïèòè â òþðêñüêå ñåðåäîâèùå ëèøå â³ä
ñê³ô³â. Ñåìàíòîëîã Þ. Ìîòîâ âïåðøå âè-
ñóíóâ ïðèïóùåííÿ ïðî ¿õ ñê³ôñüêå, òîáòî
ï³âí³÷íî-³ðàíñüêå ïîõîäæåííÿ11. Ãàäàºìî, ùî
äëÿ òëóìà÷åííÿ îáðàçó Ìàìàÿ ç ïîãëÿäó
éîãî äàâíüî¿ ³íäî-³ðàíñüêî¿ îñíîâè ñåìàí-
òè÷íà ³íòåðïðåòàö³ÿ Þ. Ìîòîâà º âêðàé âàæ-
ëèâîþ. Íà äóìêó öüîãî â÷åíîãî, çîáðàæå-
íèé íà áëÿõàõ ñþæåò â³äòâîðþº îáðÿä ïåðå-
õ³äíîãî öèêëó, äî ÿêîãî íàëåæàòü âåñ³ëëÿ
àáî ïîõîðîíè12. Ïåðñîíàæ³ ö³º¿ ñöåíè ñòà-
òè÷í³, òîáòî çì³ñò ïåðåäàºòüñÿ íå ÷åðåç ä³þ,
à ÷åðåç ñòàí (àíàëîã³÷íî äî óêðà¿íñüêèõ
“Êîçàê³â-Ìàìà¿â”). Ò³ëî îäíîãî ìóæ÷èíè
ëåæèòü á³ëÿ äåðåâà íà çåìë³, ùî ñèìâîë³çóº
çâ’ÿçîê ³ç ïîòîéá³÷íèì ñâ³òîì13. Íà ã³ëö³
äåðåâà âèñèòü ãîðèò ³ç ëóêîì ³ ñòð³ëàìè, ùî
ïîâ’ÿçàí³ ç àòðèáóòèêîþ öàðñüêî¿ âëàäè ó
äàâí³õ ³ðàíö³â14, îáðÿäîì âåñ³ëëÿ15 òà îáðÿ-
äîì ãåðî¿çàö³¿16. Íà áëÿñ³ ðîçì³ùåíî çîáðà-
æåííÿ äâîõ ÷îëîâ³ê³â òà æ³íêè (ðèñ. 2).
Ìóæ÷èíà, ÿêèé ëåæèòü ï³ä äåðåâîì, – ïî-
ìåðëèé, îòæå, ñöåíà ïîâ’ÿçàíà ç ïîõîâàëü-
íîþ îáðÿäîâ³ñòþ. Ƴíêà, ùî ñõèëèëàñÿ, ìàº
âèñîêèé ñîö³àëüíèé ñòàòóñ, ïðî ùî ñâ³ä÷èòü
¿¿ ðèòóàëüíå âáðàííÿ – õàëàò-êàíäèç ³ âèñî-
êèé ãîëîâíèé óá³ð. Ðåøòêè ïîä³áíîãî îäÿãó
áóëè çíàéäåí³ àðõåîëîãàìè â ìîãèëàõ ñê³ô-
ñüêèõ âîæä³â íà Àëòà¿ (VI–IV ñò. äî í. å.), ùî
òàêîæ äຠï³äñòàâè ³äåíòèô³êóâàòè öåé
ñþæåò ç³ ñê³ôñüêèì ñâ³òîì17.
Àòðèáóòè ïîìåðëîãî (ãîðèò ç³ ñòð³ëàìè)
òà æ³íêè (ãîëîâíèé óá³ð, ùî âïë³òàºòüñÿ â
êðîíó äåðåâà) ïîâ’ÿçàí³ ç âåðõí³ì ñâ³òîì,
ÿêèé ñèìâîë³çóº êðîíà äåðåâà. Çîáðàæåííÿ
äâîõ êîíåé á³ëÿ äåðåâà, çà Þ. Ìîòîâèì, îç-
íà÷àº, ùî øëÿõ ó âåðõí³é ñâ³ò ãåðî¿ ñöåíè
ïîâèíí³ çä³éñíèòè âåðõè, íà ùî âêàçóº ðèòó-
àëüíå ñïîðÿäæåííÿ êîíåé (ôóòëÿðè íà õâîñ-
òàõ – òèïîâà ðèòóàëüíà äåòàëü ó êóðãàííèõ
ïîõîâàííÿõ êîíåé ðàçîì ç ¿õ ãîñïîäàðÿìè).
Òðàãåä³éíèé ïàôîñ ñöåíè ïîëÿãຠâ òî-
ìó, ùî äëÿ òðüîõ ïåðñîíàæ³â ñöåíè º ëèøå
äâà êîíÿ. Îòæå, îäíîìó ç ïåðñîíàæ³â ê³íü íå
íàëåæèòü. ʳíü ó ñê³ôñüêîìó ìèñòåöòâ³ –
ñò³éêèé ñîëÿðíèé ñèìâîë, ìåä³àòîð ì³æ ñâ³-
òîì ëþäåé, âåðõí³ì òà íèæí³ì ñâ³òàìè. Àíà-
ëîã³÷í³ ôóíêö³¿ áóëè ïðèòàìàíí³ ñîëÿðíîìó
áîãó Õîðñó, çàïîçè÷åíîìó ñëîâ’ÿíàìè ç³
ñê³ôî-ñàðìàòñüêîãî ñâ³òó (çãàäàéìî ÿçè÷-
íèöüêèé ïàíòåîí Âîëîäèìèðà Âåëèêîãî).
Îáðàç Ñâ³òîâîãî äåðåâà ó ñöåí³, ïîâ’ÿçà-
í³é ³ç ïîõîâàëüíèì ðèòóàëîì, ³ º ñèìâîëîì
ãðàíè÷íîãî ðóáåæó. Äðóãèé ìóæ÷èíà, ÿêèé
ñèäèòü ç³ ñõðåùåíèìè íîãàìè (“ïî-òþðêñü-
êè”), º, î÷åâèäíî, ñóïðîâ³äíèêîì, òîáòî ïî-
ñåðåäíèêîì-ìåä³àòîðîì ïðè ïåðåõîä³ â
³íøèé ñâ³ò. Éîãî ïîðòðåòíà ñõîæ³ñòü ³ç ïî-
ìåðëèì, íà äóìêó Þ. Ìîòîâà, äîçâîëÿº çðî-
áèòè ïðèïóùåííÿ ïðî “çàì³ñíèêà ïîìåð-
ëîãî”, ÿêèé áóâ òèïîâèì äëÿ ïîõîâàëüíî¿
îáðÿäîâîñò³ áàãàòüîõ íàðîä³â18.
Ìîòèâ ïîñìåðòíî¿ ïîäîðîæ³ ³ñíóâàâ ÿê ó
³ðàíîìîâíèõ êî÷îâèõ ñê³ô³â, òàê ³ â áàãàòüîõ
îñ³ëèõ íàðîä³â (íàïðèêëàä, äàâíüîãðåöüêèé
Õàðîí– ïåðåâ³çíèê-÷îâíÿð ÷åðåç ð³÷êó ìåðò-
âèõ Ñò³êñ). Îäíàê â óìîâàõ êî÷îâî¿ êóëüòóðè
ïåðåïðàâó â ïîòîéá³÷íèé ñâ³ò íà ÷îâí³ çàì³-
íåíî ïîñìåðòíîþ ïîäîðîææþ âåðõè íà êîí³.
Рис. 2
9
ІРИНА ЗІНКІВ. ДО ПОХОДЖЕННЯ ЕПОНІМУ “КОЗАК-МАМАЙ”
Ìàòåð³àë, ç ÿêîãî âèãîòîâëåí³ áëÿõè
(çîëîòî), çàñâ³ä÷óº âèñîêèé ñòàòóñ ïîìåðëî-
ãî – öàðÿ àáî âîæäÿ. Çà äàâíüî³ðàíñüêîþ
òðàäèö³ºþ, öàð³ íå ïîâèíí³ áóëè òîðêàòèñÿ
çåìë³ – öå äåñàêðàë³çóâàëî ¿õ îñîáó. Ó çî-
áðàæåííÿõ äîòîðêàííÿ öàðñüêî¿ îñîáè äî
çåìë³ çàâæäè ñèìâîë³çóâàëî ¿¿ ñìåðòü. À
ïðèñóòí³ñòü ó ñöåí³ æ³íêè (ïîðó÷ ³ç öàðÿìè òà
âîæäÿìè çàçâè÷àé õîâàëè íàëîæíèöü19)
âîäíî÷àñ âêàçóº íà õòîí³÷í³ñòü öüîãî îáðàçó
³ íà ïîä³þ, ùî çîáðàæåíà, – ïåðåõ³ä â ³íøèé
ñâ³ò. Îòæå, æ³íêà ³ ÷îëîâ³ê, ãîëîâà ÿêîãî ëå-
æèòü ó íå¿ íà êîë³íàõ, – íåá³æ÷èêè. Ó öüîìó
âèïàäêó ÷îëîâ³ê, ùî ñèäèòü, º ïîñåðåäíè-
êîì, ÿêèé ïîâèíåí çàáåçïå÷èòè öåé ïåðå-
õ³ä20. Ó ñê³ôñüêèõ êóëüòàõ ³ îáðÿäàõ íà ÷åñòü
öàðÿ Êîëàêñàÿ ³ñíóâàâ çàì³ñíèê öàðÿ –
æðåöü. Çîáðàæåííÿ æðåöÿ â ðîë³ Êîëàêñàÿ,
ÿêèé ãðຠíà ñòðóííîìó ³íñòðóìåíò³, çáå-
ðåãëîñÿ íà çíàìåíèò³é ñê³ôñüê³é ïëàñòèí³
(“Ñàõí³âñüêà ä³àäåìà”, IV ñò. äî í. å.).
Ñåìàíòè÷íèé àíàë³ç ñöåíè, çä³éñíåíèé
Þ. Ìîòîâèì ç ïîçèö³é ñê³ôî-³ðàíñüêî¿ ì³ôî-
ëî㳿 òà îáðÿä³éñòâ, äຠìîæëèâ³ñòü ïî-íîâî-
ìó ï³ä³éòè äî òðàêòóâàííÿ îáðàçó Ìàìàÿ-
ìóçèêàíòà é âèçíà÷åííÿ éîãî ôóíêö³é ÿê
ìåä³àòîðà òà îõîðîíöÿ. Ìåä³àòèâíó ôóíêö³þ
âèêîíóº éîãî ìóçè÷íèé ³íñòðóìåíò (ïîä³áíî
äî ñê³ôñüêîãî Êîëàêñàÿ), îõîðîííó – ëóê ³
ñòð³ëè. Ïðàäàâíÿ ñèìâîë³êà îáðàçó ïðåäêà,
âîæäÿ àáî öàðÿ-âî¿íà ç ÷àñîì òðàíñôîð-
ìóâàëàñü ó ñâ³äîìîñò³ óêðà¿íö³â ó ñèìâîë
íàðîäíîãî ãåðîÿ, êîçàêà-õàðàêòåðíèêà, íà-
ä³ëåíîãî íàäïðèðîäíèìè ñèëàìè, çäàòíîãî
îáåð³ãàòè é çàõèùàòè ñîö³óì. Öÿ ³äåÿ ïåðå-
äàâàëàñÿ â³ä ïîêîë³ííÿ äî ïîêîë³ííÿ. Óòðà-
òèâøè ïåðâ³ñíó ñþæåòíó ñåìàíòèêó, íàðîäí³
êàðòèíè-”Ìàìà¿” çáåðåãëè îñíîâíó ³äåþ –
îáåðåãà. Çãàäàéìî, ùî “Ìàìà¿â” ó íàðîäí³é
òðàäèö³¿ ìàëþâàëè íà ñò³íàõ, äâåðÿõ, øà-
ôàõ, ñêðèíÿõ òîùî. Êàíîí³çàö³ÿ îñíîâíèõ
ìîòèâ³â ñöåíè âèìàãàëà çîáðàæåííÿ çáðî¿,
ïîñóäó òà ³íøèõ ïðåäìåò³â, ÿê³ â óìîâàõ
XVII–XIX ñò. âòðàòèëè ñâîº ïîïåðåäíº ðè-
òóàëüíå çíà÷åííÿ. Òîìó, äîòðèìóþ÷èñü äàâ-
í³õ êàíîí³â, íàðîäí³ ìàëÿð³ çàì³íþâàëè ö³ àò-
ðèáóòè îñó÷àñíåíèìè åêâ³âàëåíòàìè – ëóê ³
ñòð³ëè (ñèìâîë íàéâèùî¿ âëàäè òà çàõèñòó)
ï³ñòîëåì ³ç ïîðîõ³âíèöåþ, øàáëåþ, à ÷àøó
(ñê³ôñüêèé ñèìâîë æðåöòâà) – ïëÿøêîþ ç
÷àðêîþ.
Òðàêòóâàííÿ ñèìâîë³êè “Êîçàê³â-Ìàìà¿â”
ç ³íøîãî ïîãëÿäó, ³ç çàëó÷åííÿì ìàòåð³àë³â
äîñë³äæåíü ñê³ôî-³ðàíñüêî¿ (³ ãëèáøå – ³íäî-
³ðàíñüêî¿) ì³ôîëî㳿, äîçâîëÿº ç íîâèõ ïîçè-
ö³é ï³ä³éòè äî òëóìà÷åííÿ åïîí³ìà Ìàìàé,
ùî äàâ íàçâó íàðîäíèì êàðòèíàì. Öåé åïî-
í³ì íà îñíîâ³ òþðêñüêîãî ëåêñè÷íîãî ìàòå-
ð³àëó íå ìîæå áóòè ïîÿñíåíèé21. Îòæå, êî-
ð³ííÿ åïîí³ìà “Ìàìàé” ñë³ä øóêàòè íå â
òþðêñüêèõ, à â ³ðàíñüêèõ äæåðåëàõ. ßê äîâ³â
ë³íãâ³ñò Â. Àáàºâ, íèæíÿ ìåæà ñëîâ’ÿíî-
ñê³ôñüêèõ, ñëîâ’ÿíî-ñàðìàòñüêèõ ³ ñëîâ’ÿíî-
àëàíñüêèõ êóëüòóðíî-³ñòîðè÷íèõ êîíòàêò³â
ñÿãຠê³íöÿ ² òèñ. äî í. å., âåðõíÿ – ïåð³îäó
Ñàëòîâñüêî¿ êóëüòóðè (VIII–IX ñò. í.å.) ³ Òìó-
òàðàêàíñüêî¿ Ðóñ³ (XI–XII ñò. í.å.)22. ²íàêøå
êàæó÷è, öå ñâ³ä÷èòü ïðî áåçïåðåðâí³ñòü, òÿ-
ãë³ñòü êîíòàêò³â ³ðàíîìîâíîãî ñâ³òó ç äàâíüî-
ñëîâ’ÿíñüêèì ³ âêàçóº íàïðÿì äëÿ ïîäàëü-
øèõ ïîøóê³â. Ïðîíèêíåííÿ åïîí³ìà “Ìàìàé”
â äàâíüîóêðà¿íñüêå (ÿçè÷íèöüêå) ñåðåäîâè-
ùå ìîãëî áóòè ðåçóëüòàòîì ³íô³ëüòðàö³¿
äàâíüî³ðàíñüêî¿ ëåêñèêè â ìîâó íàñåëåííÿ
ϳâäíÿ òà ˳ñîñòåïó Óêðà¿íè. Îäíàê ïðî ñó-
ö³ëüíó ³ðàí³çàö³þ ïðàñëîâ’ÿíñüêîãî íàñåëåí-
íÿ, ÿêà ìîãëà á äîêîð³ííî çì³íèòè “îáëè÷÷ÿ”
éîãî äóõîâíî¿ êóëüòóðè, íå ìîæå áóòè é ìî-
âè. Òóò ìîãëè ìàòè ì³ñöå ëèøå “êîðåêòóâàí-
íÿ”, ñïðèéíÿòòÿ íà êøòàëò ëîã³÷íî ïîä³áíèõ
àáî “î÷³êóâàíèõ” êóëüòóðîþ-ðåöèﳺíòîì
ì³ôîëîã³÷íèõ òà åï³÷íèõ ìîòèâ³â, ñþæåò³â òà
îáðÿä³â. Àíàëîãè â ì³ñöÿõ äîâãîòðèâàëèõ
êóëüòóðíèõ êîíòàêò³â áóëè äîâîë³ ÷àñòèìè23.
Çâåðí³ìîñÿ äî äàâíüî³ðàíñüêî¿ êóëüòóð-
íî¿ òðàäèö³¿. Äàâíüîãðåöüêèé ãåîãðàô Ñòðà-
áîí çãàäóº ó ñâî¿é “Ãåîãðàô³¿” ñâÿùåííó ãî-
ðó äàâí³õ ³ðàíö³â Èìàé24. óðñüêèé õðåáåò
Èìàâ çãàäóº ðèìñüêèé ³ñòîðèê Ïòîëîìåé,
çàçíà÷àþ÷è, ùî â³í ðîçä³ëÿº íàâï³ë Àç³éñüêó
Ñê³ô³þ25. Ó ÷àñè Ïòîëîìåÿ ìåæà ì³æ À糺þ
òà ªâðîïîþ ïðîõîäèëà ïî ð³÷ö³ Òàíà¿ñ (ñó-
÷àñíà íàçâà – Äîí). Ùå äî ñåðåäèíè Õ²Õ ñò.
ãåîãðàôè áóëè âïåâíåí³ â ðåàëüíîìó ³ñíó-
âàíí³ ã³ðñüêîãî õðåáòà Èìàâ. Íàñïðàâä³ æ
óÿâëåííÿ ïðî íüîãî ´ðóíòóâàëèñÿ íà ïðè-
áëèçíèõ â³äîìîñòÿõ äàâí³õ àâòîð³â ïðî õðåá-
òè Àëòàþ òà Ñàÿí (òåðèòîð³¿, ÿê³ â äàâíèíó
çàéìàëè ³ðàíîìîâí³ ïëåìåíà). Îòæå, ãîðà
Èìàé (Èìàâ) øâèäøå çà âñå ìîãëà áóòè
ëèøå ñâÿùåííèì ñèìâîëîì. Ó öüîìó ïëàí³
ö³êàâèì º â³äòâîðåííÿ ìîòèâó ãîðè ó êðàº-
10
ІСТОРІЯ ТА АРХІВИ
âèäàõ, ùî ñëóæàòü òëîì íà äåÿêèõ êàíîí³÷-
íèõ êàðòèíàõ “Êîçàê-Ìàìàé”.
Ç ³ðàíîìîâíîãî ñâ³òó â äîáó Âåëèêîãî
ïåðåñåëåííÿ íàðîä³â òîïîí³ì Èìàé ïðîíèê
ó ñåðåäîâèùå ðàíí³õ òîðê³â – òþðêîìîâíèõ
ïëåìåí ñó÷àñíîãî Ñèá³ðó, Êàçàõñòàíó, Ñå-
ðåäíüî¿ À糿, Ïîâîëæÿ é ϳâí³÷íîãî Êàâêàçó.
Î÷åâèäíî, ç Êàâêàçó ðàçîì ç³ ñê³ôàìè, ñàð-
ìàòàìè é àëàíàìè öåé òîïîí³ì, âæå ó âè-
ãëÿä³ åïîí³ìà (Èìàé, Óìàé, Ìàìàé), ïîòðà-
ïèâ íà òåðåíè Óêðà¿íè. Âàðòî çàçíà÷èòè, ùî
âïðîäîâæ óñüîãî ² òèñ. äî í. å. íà òåðèòîð³¿
Ñòåïó é ˳ñîñòåïó ñó÷àñíî¿ Óêðà¿íè çâó÷àëà
ïåðåâàæíî ³ðàíñüêà ìîâà26. ×åðåç ñê³ô³â,
ñàðìàò³â òà àëàí³â, ÷åðåç Òìóòàðàêàíñüêó
(Ïðè÷îðíîìîðñüêó) Ðóñü, öåé òîïîí³ì (òåî-
í³ì), ñïî÷àòêó çàñòîñîâóâàíèé ó ñåðåäîâèù³
óêðà¿íñüêîãî íàðîäó äî ñê³ôî-ñàðìàòî-
ïîëîâåöüêèõ êàì’ÿíèõ ³äîë³â, çãîäîì ïðîíèê
³ â óêðà¿íñüêèé íàðîäíèé æèâîïèñ, ïðîòå,
âòðà÷àþ÷è ñâ³é ïåðâ³ñíèé ñàêðàëüíèé çì³ñò –
ñâÿùåííî¿ ãîðè (êóðãàíó), ùî º öåíòðîì ñâ³-
òó, íà âåðøèí³ ÿêî¿ çíàõîäèòüñÿ ïåðøîïðå-
äîê – âëàäèêà ñâ³òó ëþäåé (êàì’ÿíèé ³äîë).
Âåðõîâíèì áîãîì äàâí³õ òþðê³â ââàæàâñÿ
Òåíãð³ – áîã íåáà, âøàíîâóâàííÿ ÿêîãî
ñÿãຠñâî¿ì êîð³ííÿì õóíñüêî¿ åïîõè. Éîãî
äðóæèíà – áîãèíÿ Óìàé – ïîâ’ÿçàíà ç êóëü-
òîì ïëîäþ÷îñò³27. Êóëüò öèõ áîã³â ñôîðìó-
âàâñÿ â äàâíüîòþðêñüêèé ïåð³îä ï³ä âïëè-
âîì ³ðàíîìîâíîãî ñåðåäîâèùà Ñåðåäíüî¿
À糿 òà ðàííüîôåîäàëüíèõ äåðæàâ Ñõîäó
(²ðàí, ²íä³ÿ)28. Ì. Áîðãîÿêîâ çàçíà÷àº, ùî â
òþðêîìîâíîìó ñâ³ò³ îáðàç áîãèí³ Óìàé ãåíå-
òè÷íî ïîâ’ÿçàíèé ç îáðàçîì âîäîïëàâíîãî
ïòàõà (êà÷êà, ëåá³äü) – õóìà/õóìàé, õóáàé,
óáàé, óìàí ó çíà÷åíí³ “ì³ô³÷íèé ïòàõ”,
ëåá³äü, ä³âà-ëåá³äü – ³ ïîâ’ÿçàíèé ç ïðàäàâ-
í³ìè ì³ôàìè ïðî ñòâîðåííÿ ñâ³òó êà÷êîþ29.
Ñõîäîçíàâåöü Â. Áàðòîëüä, äîñë³äæóþ÷è
äàâíüîòþðêñüê³ ðóí³÷í³ íàïèñè íà êàì’ÿíèõ
âàëóíàõ (ò. çâ. îðõîíñüê³ íàïèñè ç ð. ªí³ñåé)
çàçíà÷àâ, ùî â äàâíüîòþðêñüêèõ ðåë³ã³éíèõ
êóëüòàõ îñîáëèâå çíà÷åííÿ ìຠáîæåñòâî
Óìàé (äóõ-çàõèñíèê ä³òåé)30. Â. Ðàäëîâ ó ïåð-
øîìó âèäàíí³ äàâíüîòþðêñüêèõ ðóí³÷íèõ
òåêñò³â ïåðåêëàâ òåîí³ì Óìàé ÿê áîãèíÿ-
ïîêðîâèòåëüêà (ïàì’ÿòíèê Êþëü Òåã³íà)31.
Çàóâàæèìî, ùî òåîí³ì Óìàé â äàâíüîòþðê-
ñüêèé ïåð³îä (VI–IX ñò.) âæèâàâñÿ òàêîæ ÿê
åïîí³ì ðîäó ó äàâí³õ êèðãèç³â – Óìàé-áåã32.
Âîäíî÷àñ â³í ïîäàâ ùå äâà çíà÷åííÿ öüîãî
ñëîâà ó øîðö³â Àëòàþ – äóõ-îõîðîíåöü ä³òåé
òà äóõ, ùî ñóïðîâîäæóº äóøó ïîìåðëîãî.
Îñòàííº äëÿ íàñ º îñîáëèâî âàæëèâèì,
îñê³ëüêè øîðö³ íàëåæàòü äî òþðêîìîâíîãî
åòíîñó Àëòàþ, ÿêèé ìàâ ò³ñí³ êóëüòóðí³
çâ’ÿçêè ç³ ñê³ôî-ñàðìàòñüêèì ñâ³òîì33. Îòæå,
åïîí³ì Óìàé ó çíà÷åíí³ ñóïðîâ³äíèêà äóø³
ïîìåðëîãî ì³ã ïîòðàïèòè â Óêðà¿íó ç ³ðàí-
ñüêî¿ ìîâè òà ðåë³ã³¿, à òàêîæ ç³ ñê³ôñüêî¿
ì³ôî-åï³÷íî¿ òðàäèö³¿, îäèí ³ç ñþæåò³â ÿêî¿
çàô³êñîâàíî íà âæå çãàäàíèõ çîëîòèõ ïëàñ-
òèíàõ ³ç “Ñèá³ðñüêî¿ êîëåêö³¿ Ïåòðà ²”.
Âðàõîâóþ÷è âàæëèâó ðîëü ³ðàíîìîâíèõ
àëàí³â – ïðåäê³â îñåòèí³â – ó ïðîöåñàõ åòí³÷-
íî¿ ñåäèìåíòàö³¿ (îñ³äàííÿ) íà Êàâêàç³ òà
ϳâí³÷íîìó Ïðè÷îðíîìîð’¿, çðîçóì³ëèì ñòàº
ôàêò ïðîíèêíåííÿ åïîí³ìà “Ìàìàé” íå ëèøå
ó êàâêàçüêå, àëå é ó äàâíüîñëîâ’ÿíñüêå (ïðî-
òîóêðà¿íñüêå) êóëüòóðíå ñåðåäîâèùå. Íå
âèêëþ÷åíî, ùî ³ðàíî-òþðêñüê³ çàïîçè÷åííÿ
ìîãëè â³äáóâàòèñÿ â çîí³ êîíòàêò³â öèõ åòíî-
ñ³â ó Êðèìó. ³äîìî, ùî ùå â V ñò. â Êðèìó
³ñíóâàëî àëàíñüêå ì³ñòî ³ç ñàêðàëüíîþ íà-
çâîþ Àâäàâäà (ç ³ðàíñüêî¿ – “ñåìèáîæíå”,
“ì³ñòî ñåìè áîã³â”), ÿêå áóëî ðîçòàøîâàíå íà
òåðèòî𳿠ñó÷àñíî¿ Ôåîäîñ³¿. Çãîäîì (ó Õ²–
Õ²² ñò.) âîíî âæå ìàëî òþðêñüêó íàçâó – Êàôà.
Íå ìåíø ö³êàâèì äëÿ íàñ º âèÿâëåííÿ òå-
îí³ìà “Ìàìàé” ó ãðóçèíñüê³é ñåðåäíüîâ³÷í³é
õðèñòèÿíñüê³é òðàäèö³¿. Øåäåâð ãðóçèíñüêî¿
ñåðåäíüîâ³÷íî¿ òîðåâòèêè – ñð³áíå òîíäî
“Ñâÿòèé Ìàìàé” (ïî÷àòîê Õ² ñò.), ùî ñòàëî
ñâîºð³äíîþ åìáëåìîþ, ñèìâîëîì ãðóçèí-
ñüêî¿ íàö³¿ (ïîä³áíî äî óêðà¿íñüêîãî êîçàêà-
Ìàìàÿ), – â³äòâîðþº îáðàç ñâÿòîãî ïîêðî-
âèòåëÿ-çàõèñíèêà (ðèñ. 3).
11
ІРИНА ЗІНКІВ. ДО ПОХОДЖЕННЯ ЕПОНІМУ “КОЗАК-МАМАЙ”
Íà òîíäî, ùî ïîõîäèòü ³ç ðèçíèö³ Ãåëàò-
ñüêîãî ìîíàñòèðÿ, ñâÿòèé Ìàìàé çîáðà-
æåíèé âåðõè íà ëåâ³ (íàä³ëåíîìó îçíàêàìè
ïòàõà-ãðèôîíà) ç í³ìáîì íàä ãîëîâîþ òà
õðåñòîì ó ðóö³, ùî ñèìâîë³çóâàëî ìó÷åíèö-
òâî34. Ñóäÿ÷è ç îäÿãó, ñâÿòèé Ìàìà(¿ò) ìàº
àíàëîã³þ ç îáðàçàìè òâîð³â ìèñòåöòâà
³ðàíîìîâíèõ êðà¿í Ñõîäó (²ðàí, Ñèð³ÿ, Êàïà-
äîêê³ÿ, Áàêòð³ÿ), ç ÿêèìè ò³ñíî áóëî ïîâ’ÿ-
çàíå ðàííüîñåðåäíüîâ³÷íå ìèñòåöòâî Ãðó糿.
Êóëüò ñâÿòîãî Ìàìàÿ (Ìàìà, Ìàìà¿òà, Ìà-
ìàíòà) áóâ ïîøèðåíèé ó ðàííüîõðèñòèÿí-
ñüê³é öåðêâ³. Çà ðàííüîõðèñòèÿíñüêîþ ëå-
ãåíäîþ, Ìàìà áóâ ñèíîì õðèñòèÿíñüêèõ
ïðîïîâ³äíèê³â – ñâÿòèõ Ôåîäîðà é Ðóô³íè35.
Áàãàòî îçíàê âêàçóº íà òå, ùî â îáðàç³
ñâ. Ìàìà çáåðåãëèñÿ ðåë³êòîâ³ ðèñè íàéäàâ-
í³øîãî ãåðîÿ êàâêàçüêîãî (îñåòèíñüêîãî)
åïîñó “Íàðòè” Àöàìàçà-ìóçèêàíòà – ïîêðî-
âèòåëÿ òâàðèí ³ ïðèðîäè. Çà Â. Àáàºâèì,
ìóçèêà Àöàìàçà ìàëà ñèëó é ä³þ ñîíöÿ, à
éîãî ï³ñíÿ ïðèíîñèëà âåñíó36. ²íøå çîáðà-
æåííÿ ñâ. Ìàìà ïîõîäèòü ³ç ðàííüîõðèñòè-
ÿíñüêîãî ãðóçèíñüêîãî ìàíóñêðèïòó, ïðè-
ñâÿ÷åíîãî ä³ÿííÿì ñâ. Ãðèãîð³ÿ Áîãîñëîâà,
ùî ïåðåïèñóâàâñÿ íàïðèê³íö³ Õ²² ñò.37 Íà
íüîìó ñâ. Ìàìà òàêîæ çîáðàæåíèé âåðõè íà
ëåâ³, ç³ ñêëàäåíèìè ïåðåä ãðóäüìè ðóêàìè
íà çíàê ñìèð³ííÿ, íà òë³ äâîõ äåðåâ, ñÿþ÷îãî
ñîíöÿ, ñöåí âåñíÿíî-ïîëüîâèõ ðîá³ò, ãîðè òà
äâîõ ïàñòóõ³â, îäèí ³ç ÿêèõ ãðຠíà ñâèð³ë³.
̳í³àòþðà ç ðóêîïèñó çîáðàæàº íàñòàííÿ
âåñíè é êîðåñïîíäóº ³ç çàêëþ÷íîþ ÷àñòè-
íîþ ñëîâà ñâ. Ãðèãîð³ÿ, ÿêå ìຠáåñïîñå-
ðåäíþ âêàç³âêó íà æèò³º ñâ. Ìàìà (Ìàìàí-
òà) ³ ïðèñâÿ÷åíå ïðîñëàâëåííþ âåñíÿíîãî
îíîâëåííÿ.
Ö³ëêîì ìîæëèâî, ùî, öåé îáðàç ä³ñòàâ
ðîçïîâñþäæåííÿ â ñåðåäíüîâ³÷í³é Ãðó糿
áåçïîñåðåäíüî ï³ä âïëèâîì àâòîõòîííîãî
(êàâêàçüêîãî) åïîñó â äîõðèñòèÿíñüê³ ÷àñè.
³äîìî, ùî àëàíñüêèé (ñê³ôî-ñàðìàòñüêèé)
ñóáñòðàò áóâ ïîòóæíèì êîìïîíåíòîì ó
ôîðìóâàíí³ äàâíüî¿ åòí³÷íî¿ ³ñòî𳿠Ãðó糿
(íà òåìó ãðóçèíî-àëàíñüêèõ êóëüòóðíèõ âçà-
ºìîâïëèâ³â ³ñíóº ÷èìàëî ´ðóíòîâíèõ äî-
ñë³äæåíü, çîêðåìà Â. ̳ëëåðà38, Ã. Öóëà¿39.
Êóëüò ñâ. Ìàìà ³ñíóâàâ ÿê ó ³çàíò³¿, Ãðó-
糿, òàê ³ â Êè¿âñüê³é Ðóñ³ ðàííüîõðèñòèÿí-
ñüêîãî ïåð³îäó. ³äîìî, ùî íà ïî÷àòêó Õ ñò.
(907 ð.) ïîñîëüñòâî ðóñ³â íà ÷îë³ ç êíÿçåì
Îëåãîì ó ³çàíò³¿ ñêð³ïëþâàëî ìèðíèé äî-
ãîâ³ð ³ìåíåì ñâ. Ìàìè40. Ùå ó XVI ñò. çîáðà-
æåííÿ ñâ. Ìàìà(íòà) ó ñëîâ’ÿíñüêèõ ðóêî-
ïèñàõ ³ëþñòðóâàëè ïðèõ³ä âåñíè41.  Óêðà¿í³
³ì’ÿ Ìàìàíò äàâàëè ìîíàõàì ùå â ñåðåäèí³
Õ²Õ ñò.
Îäíàê ïîâåðí³ìîñÿ äî çãàäàíî¿ âèùå
òþðêñüêî¿ áîãèí³ ïëîäþ÷îñò³ Óìàé (Èìàé).
Ìàþ÷è ïåðø çà âñå îõîðîííó ôóíêö³þ
(ïîêðîâèòåëüñòâî íåìîâëÿòàì, äîðîñëèì),
Óìàé áóëà ùå é âîéîâíè÷åþ áîãèíåþ, ïî-
ä³áíîþ äî ñåðåäíüîàç³éñüêî¿ Àíàõ³òè. Êð³ì
òîãî, âîíà âèêîíóâàëà ùå é ðîëü îáåðåãà
³ áóëà ïîêðîâèòåëüêîþ âî¿í³â. Ó äðóãîìó
âèäàíí³ äàâíüîòþðêñüêèõ ðóí³÷íèõ òåêñò³â
Â. Ðàäëîâ íàâ³â òåîí³ì Óìàé, àëå âæå ÿê ÷î-
ëîâ³÷å ³ì’ÿ, ÿê íàçâà ÷îëîâ³÷îãî áîæåñòâà42.
Íà òþðêñüêîìó ïàì’ÿòíèêó íà ÷åñòü Òîíü-
þêóêà º íàïèñ: “Íåáî, Óìàé, ñâÿùåííà Áàòü-
ê³âùèíà (çåìëÿ-âîäà) – îñü õòî íàì ïðèí³ñ
ïåðåìîãó”43. Ç öüîãî òåêñòó âèïëèâàº, ùî
Óìàé – ïîêðîâèòåëüêà âî¿í³â. Ó òþðêñüê³é
³êîíîãðàô³÷í³é òðàäèö³¿ îáîâ’ÿçêîâèìè ¿¿
àòðèáóòàìè º ëóê ³ ñòð³ëè, ùî âêàçóþòü íà
îõîðîííó ôóíêö³þ áîãèí³. Íà ðàíí³õ íàðîä-
íèõ êàðòèíàõ-”Ìàìàÿõ” çáðîþ çîáðàæàëè çà
ñïèíîþ â êîçàêà (ïîä³áíî äî çîáðàæåíü áî-
ãèí³ Óìàé) (ðèñ.1), íàòîì³ñòü ó ðóêàõ ãåðîé
òðèìàâ ëþòíþ [ïîð³âíÿéìî ç êàì’ÿíîþ
ñêóëüïòóðîþ êèï÷àöüêîãî ìóçèêàíòà-æðåöÿ
(ïðèáëèçíî 1230 ð.) ç Áåðë³íñüêîãî ìóçåþ
ìèñòåöòâà êðà¿í ³ñëàìó], ùî ãðຠïëåêòðîì
íà êîáèç³. Ñòð³ëà ó äàâí³õ ³íäî-³ðàíö³â
çàâæäè áóëà ñèìâîëîì ìàðêóâàííÿ êîðäîí³â
ñâ³òó, çâ’ÿçêó ç áîãàìè, çàõèñòó é îõîðîíè
òåðèòî𳿠òà ñîö³óìó (Àâåñòà).
Ó òþðêîìîâíîìó ñâ³ò³ îáðàç Óìàé ïðî-
äîâæóâàâ ïîáóòóâàòè â Õ²Õ – íà ïî÷àòêó
ÕÕ ñò. óæå â çíà÷åíí³ áîæåñòâà ïëîäþ÷îñò³
(Èìàé, Ìàé-²íå). Ó ïåðøîìó âàð³àíò³ ìàºìî
÷åðãóâàííÿ ó > è, ó äðóãîìó – âòðà÷åíî ïî-
÷àòêîâèé ãîëîñíèé çâóê.
Ó ñê³ôî-ñàðìàòñüêèõ ä³àëåêòàõ ³ðàíñüêî¿
ìîâè manu îçíà÷ຠëþäèíà, ÷îëîâ³ê44. Ó äàâ-
íüî³ðàíñüêèõ ìîâàõ º êîð³íü ñëîâà ìàémai-
mayah, ùî îçíà÷ຠê³íü45. ³äîìî, ùî ñê³ôè
é ñàðìàòè äàâàëè ëþäÿì âëàñí³ ³ìåíà, ÿê³
â³äîáðàæàëè ¿õ æèòòºâèé óñòð³é òà ñâ³òî-
ãëÿäí³ ïîçèö³¿46. Ó ï³âí³÷íî³ðàíñüê³é êî÷îâ³é
òðàäèö³¿ â³ä ïðàïðåäêà ðîäó – òîòåìíî¿ òâà-
ðèíè – âåëè ðîäîâ³ä íàâ³òü öàðñüê³ äèíàñò³¿
12
ІСТОРІЯ ТА АРХІВИ
(çîêðåìà, ñåðåäíüîàç³éñüêà ñê³ôñüêà äèíàñ-
ò³ÿ Àðøàê³ä³â âåëà ðîäîâ³ä â³ä ïðàïðåäêà
âåäìåäÿ – àðñàêà). Íàïðèêëàä, man-sag º
íàçâîþ-åïîí³ìîì ñê³ôñüêîãî ïëåìåí³ é ïî-
õîäèòü â³ä man-sag – ëþäèíà-îëåíü, ÷îëîâ³ê-
îëåíü. ²ìîâ³ðíî, ùî åòèìîëîã³þ ñëîâà
ìàìàé àíàëîã³÷íî ìîæíà âèâîäèòè ç³ ñïîëó-
÷åííÿ äâîõ ñë³â man ³ maj. Ó ñê³ôñüê³é ìîâ³
(çà çàêîíîì ïåðåõîäó nm > mm), öå ñïî-
ëó÷åííÿ óòâîðèëî mamaj, äå man îçíà÷àº
ëþäèíà, à maj – ê³íü. Îòæå, â ðåçóëüòàò³
îòðèìóºìî çíà÷åííÿ åïîí³ìà – ëþäèíà-ê³íü,
òîáòî ê³ííèé âåðøíèê (çãàäàéìî ãðåöüêèõ
êåíòàâð³â). Îñîáëèâà, ñàêðàëüíà ðîëü êîíÿ
ó êî÷³âíèê³â º çàãàëüíîâèçíàíîþ. Êîíÿ âîíè
ïîð³âíþâàëè ç ñîíöåì, à ñàìå ñîíöå âîíè
íàçèâàëè øâèäêîê³ííèì. Çã³äíî ç ³ðàíñüêîþ
òðàäèö³ºþ, ê³íü äຠáåçñìåðòÿ öàðÿì, âåðõè
íà êîí³ çä³éñíþâàëè ïîäîðîæ³ ó ñâ³ò áîã³â òà
ó ñâ³ò ïîìåðëèõ ïðåäê³â ñê³ôñüê³ øàìàíè òà
æåðö³.
Ùå àññèð³éñüê³ êëèíîïèñí³ äæåðåëà çãà-
äóþòü ê³ííèõ âî¿í³â umman manda, ÿê³ ïðè-
éøëè ç ï³âíî÷³47. Çãîäîì ðàíí³ ³ðàíîìîâí³
êî÷³âíèêè ªâðà糿 (ê³ìåð³éö³, ñê³ôè, ñàðìà-
òè) âëèëèñÿ â ï³çí³ êî÷îâ³ îá’ºäíàííÿ, àñè-
ì³ëþâàâøèñü ³ç òþðêîìîâíèìè êî÷³âíèêàìè.
Íàïðèêëàä, ³ðàíîìîâí³ àëàíè – ïðåäêè îñå-
òèí íà Êàâêàç³ – óâ³éøëè äî ñêëàäó “Çîëîòî¿
îðäè”48. Ñåðåäíüîâ³÷í³ äæåðåëà ³ìåíóâàëè ¿õ
óæå áðîâíèêàìè – ìàíäð³âíèìè ëèöàðÿìè,
ùî é ñòàëè çãîäîì ãåíåòè÷íîþ îñíîâîþ
óêðà¿íñüêîãî êîçàöòâà49. (Çàóâàæèìî, ùî
åòèìîëîã³þ ñëîâà êîçàê ìîæíà âèâåñòè
òàêîæ ç³ ñê³ôñüêî¿ ìîâè, äå âîíî îçíà÷àº
òîé, ùî íàãëÿäàº/òîé, ùî îãëÿäàº, òîáòî
îõîðîíåöü50.
Îòæå, ãåíåòè÷í³ âèòîêè åïîí³ìà “ìàìàé”
(ê³ííèé âåðøíèê), ùî äàâ íàçâó óêðà¿íñüêèì
íàðîäíèì êàðòèíàì, ñë³ä øóêàòè â äàâíüî-
³ðàíñüêîìó, à íå òþðêñüêîìó êóëüòóðíîìó
øàð³51. Öåé âèñíîâîê ï³äòâåðäæóºòüñÿ ïîë³-
ñåìàíòè÷íèì ñèòóàö³éíèì êîäîì ñþæåòó,
ùî çàñíîâàíèé íà ñèñòåì³ çíàê³â-ñèìâîë³â,
â³äòâîðåíèõ íà “Êîçàêàõ-Ìàìàÿõ”, à ñàìå –
àêöåíòóàö³ºþ íå â³éñüêîâî¿ (âåðøíèê ç³
çáðîºþ), à àïîòðîïå¿÷íî¿ (îáåð³ãàþ÷î¿)
ôóíêö³¿, íàâ³òü ãëèáøå – ìåä³àòèâíî-ïîñå-
ðåäíèöüêî¿ (øàìàíñüêî-æðåöüêî¿), íà ùî
âêàçóº êàíîí³÷í³ñòü ñèñòåìè êëþ÷îâèõ ìîòè-
â³â (÷àøà, ò³àðà, ðèòîí, îäÿã, ñïèñ ³ ñòð³ëè)
â ¿¿ “îñó÷àñíåí³é” òðàíñôîðìàö³¿ (øòîô ³
÷àðêà, ï³ñòîëü, ïîðîõ³âíèöÿ òîùî).
Òèì íå ìåíøå, íàéàðõà¿÷í³øèìè øàðàìè
çì³ñòó äîñë³äæóâàíèõ êàðòèí º âåäè÷íèé òà
äàâíüî³ðàíñüêèé (ñê³ôñüêèé) ì³ôî-ðåë³ã³éí³
ïëàñòè. Íà óêðà¿íñüêèõ íàðîäíèõ êàðòèíàõ
“Êîçàê-Ìàìàé”, ÿê ³ íà “Ïåòðîâñüê³é ïëàñ-
òèí³” ñê³ôñüêîãî ÷àñó, â ïîç³ ñèäÿ÷îãî êî÷³â-
íèêà çîáðàæåíî îñîáó, ùî ïîâ’ÿçàíà ç ðèòó-
àëîì ïåðåõ³äíîãî öèêëó, – æåðöÿ, øàìàíà-
ïîñåðåäíèêà ó ñï³ëêóâàíí³ ì³æ ñîö³óìîì òà
íåçåìíèìè ñâ³òàìè (âåðõí³ì ³ íèæí³ì). Ñàìå
òàêèì çáåð³ãñÿ çàãàäêîâèé îáðàç êîçàêà-
õàðàêòåðíèêà â íàðîäí³é ïàì’ÿò³: “Ñèäèòü
êîçàê, â êîáçó ãðàº, ùî çàõî÷å – òî âñå ìດ.
1 Á³ëåöüêèé Ï. “Êîçàê-Ìàìàé” – óêðà¿íñüêà íàðîä-
íà êàðòèíà. – Ë., 1960. – Ñ. 4–14.
2 Íàéäåí Î. Îáðàç âî¿íà â óêðà¿íñüêîìó ôîëüê-
ëîð³. – Ê., 2005.
3 гäøå êîçàê çîáðàæåíèé ó ïîç³ “äõ’ÿí³ ìóäðà”.
4 Íàéäàâí³øèìè ïðîòîòèïàìè Ìàìàÿ ìîãëè áóòè
³íä³éñüêèé áîã-ïåðøîïðåäîê ßìà òà éîãî àíàëîã –
³ðàíñüêèé ¯ìà, ôóíêö³éíî òîòîæí³ äî ñê³ôñüêîãî
Ïàïàÿ – îõîðîíöÿ-çàõèñíèêà ñîö³óìó.
5 Íàéäåí Î. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 40.
6 Á³ëåöüêèé Ï. Óêðà¿íñüêå ìèñòåöòâî XVII–XVIII ñò.–
Ê., 1963. – Ñ. 20.
7 Òàì ñàìî.
8 Àðòàìîíîâ Ì. Ñîêðîâèùà ñàêîâ. – Ì., 1973.
9 Ãðÿçíîâ Ì. Äðåâíåéøèå ïàìÿòíèêè ãåðîè÷åñêî-
ãî ýïîñà íàðîäîâ Ñèáèðè // Àðõåîëîãè÷åñêèé ñáîð-
íèê Ãîñóäàðñòâåííîãî Ýðìèòàæà. Ýïîõà áðîíçû è
ðàííåãî æåëåçà Ñèáèðè è Ñðåäíåé Àçèè. –
Ëåíèíãðàä, 1961. – Âûï. 3. – Ñ. 7–32.
10 Ðóäåíêî Ñ. Êóëüòóðà íàñåëåíèÿ Ãîðíîãî Àëòàÿ.–
Ì.; Ëåíèíãðàä, 1953.
11 Ìîòîâ Þ. Ê èíòåðïðåòàöèè èçîáðàæåíèé íà
ïàðíûõ ïëàñòèíàõ èç “Ñèáèðñêîé êîëëåêöèè Ïåòðà
²” // Ðîññèéñêàÿ àðõåîëîãèÿ. – 1999. – ¹ 3. –
Ñ. 141–148.
12 Òàì ñàìî. – Ñ. 143.
13 Òàì ñàìî. – Ñ. 143–147.
14 Ðàåâñêèé Ä. Î÷åðêè èäåîëîãèè ñêèôî-ñàêñêèõ
ïëåìåí. – Ì., 1977. – Ñ. 24.
15 Ãåðîäîò. Èñòîðèÿ: Â 9-òè êíèãàõ / Ïåðåâîä è
ïðèìå÷àíèÿ Ã. Ñòðàòàíîâñêîãî. – Ëåíèíãðàä, 1972. –
Êí. 1. – Ñ. 216.
16 Ìîòîâ Þ. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 145.
17 Ðàåâñêèé Ä. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 50.
18 Ìîòîâ Þ. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 145; Ðàåâñêèé Ä.
Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 110–118.
19 Öåé çâè÷àé ³ñíóâàâ òàêîæ ó äàâí³õ ðóñ³â, çà ÿêèì
ó ìîãèëó ïîðó÷ ³ç íåá³æ÷èêîì òà íàëîæíèöåþ êëàëè
ñòðóííî-ùèïêîâèé ëþòíåïîä³áíèé õîðäîôîí.
20 Ìîòîâ Þ. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 145.
21 ²ìîâ³ðíî, ùî òåìíèê (à ôàêòè÷íî ïðàâèòåëü)
Çîëîòî¿ Îðäè Ìàìàé (ïîìåð 1380 ðîêó) ì³ã áóòè íå
ìîíãîëî-òàòàðñüêîãî ïîõîäæåííÿ, – àäæå Çîëîòà
Îðäà áóëà ïîë³åòí³÷íèì äåðæàâíèì óòâîðåííÿì, äî
ÿêîãî âõîäèëè ñàðìàòñüê³ ïëåìåíà. Äèâ. òàêîæ:
Ãàôóðîâ À. Èìÿ è èñòîðèÿ: Îá èìåíàõ àðàáîâ,
òàäæèêîâ è òþðêîâ. Ñëîâàðü. – Ì., 1987. – Ñ. 137.
22 Àáàåâ Â. Ñêèôî-ñàðìàòñêèå íàðå÷èÿ // Îñíîâû
èðàíñêîãî ÿçûêîçíàíèÿ. Äðåâíåèðàíñêèå ÿçûêè. –
Ì., 1979. – Ñ. 135.
23 Ñàãàëàåâ À. Óðàëî-àëòàéñêàÿ ìèôîëîãèÿ: ñèì-
âîë è àðõåòèï. – Íîâîñèáèðñê, 1991. – Ñ. 9.
24 Ñòðàáîí. Ãåîãðàôèÿ: Â 17 êíèãàõ / Ïåðåâîä
Ã. Ñòðàòàíîâñêîãî. – Ëåíèíãðàä; Ì., 1964. – Êí. Õ²,
VIII. – Ñ. 483.
25 Äèâ.: Åëüíèöêèé Ë. Ñêèôèÿ åâðàçèéñêèõ
ñòåïåé. – Íîâîñèáèðñê, 1977. – Ñ. 65.
26 Êîçàê Ä., Êðûæèöêèé Ñ., Ìóðçèí Â. Áûëîå
óêðàèíñêîé ñòåïè. – Ê.; Íèêîëàåâ, 1997. – Ñ. 7.
27 Ýíöèêëîïåäèÿ ïðàâîñëàâíîé ñâÿòîñòè: Â 2 ò. –
Ì., 1997. – Ò. 2. – Ñ. 165.
28 Òàì ñàìî. – Ñ. 167.
29 Áîðãîÿêîâ Ì. Îá îäíîì äðåâíåéøåì ìèôî-
ëîãè÷åñêîì ñþæåòå, åãî ýâîëþöèè è îòðàæåíèè â
ôîëüêëîðå íàðîäîâ Åâðàçèè // Ñêèôî-ñèáèðñêîå
êóëüòóðíî-èñòîðè÷åñêîå åäèíñòâî. – Êåìåðîâî,
1980. – Ñ. 275.
30 Ïîòàïîâ Ë. Óìàé – áîæåñòâî äðåâíèõ òþðêîâ â
ñâåòå ýòíîãðàôè÷åñêèõ äàííûõ // Òþðêîëîãè÷åñêèé
ñáîðíèê. – ̳ñòî ?, 1975. – Ñ. 268.
31 Òàì ñàìî.
32 Äðà÷óê Â. Íàïèñè íà êàìåí³. – Ê., 1993. – Ñ. 54.
33 Áîðãîÿêîâ Ì. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 119.
34 Àìèðàíèøâèëè Ø. Èñòîðèÿ ãðóçèíñêîãî èñêóñ-
ñòâà. – Ì., 1963. – Ñ. 124.
35 Ýíöèêëîïåäèÿ ïðàâîñëàâíîé ñâÿòîñòè. – Ò. 2. –
Ñ. 356–357.
36 Ãóðèåâ Ò. Íàñëåäèå ñêèôîâ è àëàí. – Âëàäè-
êàâêàç, 1994. – Ñ. 36.
37 Àìèðàíèøâèëè Ø. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 125.
38 Ìèëëåð Â. ×åðòû ñòàðèíû â ñêàçàíèÿõ è áûòå
îñåòèí // Æóðíàë ìèíèñòåðñòâà íàðîäíîãî ïðîñâå-
ùåíèÿ. – 1882. – Àâãóñò. – Ñ. 191–207.
39 Öóëàÿ Ã. Îñåòèíû â êîíòåêñòå èñòîðèè Ãðóçèè
(äîìîíãîëüñêèé ïåðèîä) // Ýòíîãðàôè÷åñêîå
îáîçðåíèå. – 1993. – ¹ 3. – Ñ. 83–96.
40 ˳òîïèñ ðóñüêèé. Çà ²ïàò³¿âñüêèì ñïèñêîì /
Ïåðåêëàâ Ë. Ìàõíîâåöü. – Ê., 1989. – Ñ. 18, 27.
41 Öóëàÿ Ã. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 375.
42 Ïîòàïîâ Ë. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 268.
43 Òàì ñàìî. – Ñ. 269.
44 Àáàåâ Â. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 272–365.
45 Ãåðöåíáåðã Ë. Ìîðôîëîãè÷åñêàÿ ñòðóêòóðà ñëî-
âà â äðåâíèõ èíäî-èðàíñêèõ ÿçûêàõ. – Ëåíèíãðàä,
1972. – Ñ. 204.
46 Òàì ñàìî. – Ñ. 321.
47 Åëüíèöêèé Ë. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 24, 65.
48 Òàì ñàìî. – Ñ. 166.
49 Çàë³çíÿê Ë. Íàðèñè ñòàðîäàâíüî¿ ³ñòîð³¿
Óêðà¿íè. – Ê., 1994. – Ñ. 164.
50 Àáàåâ Â. Çàçíà÷. ïðàöÿ. – Ñ. 342.
51 Òþðêè ÿê ³ñòîðè÷íî ï³çí³øèé åòíîñ ïåðåéíÿëè
áàãàòî ðèñ äàâíüî³ðàíñüêî¿ êóëüòóðè òà ðåë³ã³¿.
13
ІРИНА ЗІНКІВ. ДО ПОХОДЖЕННЯ ЕПОНІМУ “КОЗАК-МАМАЙ”
SUMMARY
Studying of historical sources of the
Ukrainian art culture, especially its imitative
factor, is impossible without wide historical
context. The origin and functions of images of
national painting one can retrace with the help
of the oldest layers of the Ukrainian art cul-
ture, which are in national mythological and
religious beliefs. Studying of these issues is
very important for investigation of the origin of
many images in the Ukrainian national art,
especially Cossack Mamay, which is a key
image of national paintings.
|