Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій

У статті автор аналізує сучасні зміни умов і форм торгівлі рекламними послугами у світі та Україні, що відбуваються в результаті процесу цифрової революції і появи інтерактивного медіа-середовища, визначає тенденції розвитку світової індустрії реклами, сьогоднішній стан і перспективи розвитку торгів...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2010
Main Author: Матвійчук-Соскіна, Н.О.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут світової економіки і міжнародних відносин НАН України 2010
Series:Економiчний часопис-XXI
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/45543
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій / Н.О. Матвійчук-Соскіна // Економiчний часопис-XXI. — 2010. — № 5-6. — С. 32-37. — Бібліогр.: 21 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-45543
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-455432025-02-09T20:39:15Z Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій Усовершенствование торговли рекламными услугами на базе применения информационных технологий Improvement of trade in advertising services on the basis of application of information technologies Матвійчук-Соскіна, Н.О. Економіка та управління підприємствами У статті автор аналізує сучасні зміни умов і форм торгівлі рекламними послугами у світі та Україні, що відбуваються в результаті процесу цифрової революції і появи інтерактивного медіа-середовища, визначає тенденції розвитку світової індустрії реклами, сьогоднішній стан і перспективи розвитку торгівлі рекламними послугами в Україні. В статье автор анализирует современные изменения условий и форм торговли рекламными услугами в мире и Украине, которые происходят в результате процесса цифровой революции и появления интерактивной медиа-среды, определяет тенденции развития мировой индустрии рекламы, сегодняшнее состояние и перспективы развития торговли рекламными услугами в Украине. In the paper author analyzes modern changes of conditions and forms of trade in advertising services in world and Ukraine, which occur as a result of process of digital revolution and occurrence of interactive media environment, determines the tendencies of development of world(global) industry of advertising, today's condition and prospects of development of trade in advertising services in Ukraine. 2010-04-19 Article Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій / Н.О. Матвійчук-Соскіна // Економiчний часопис-XXI. — 2010. — № 5-6. — С. 32-37. — Бібліогр.: 21 назв. — укp. 1728-6220 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/45543 339.1:338.46 uk Економiчний часопис-XXI application/pdf Інститут світової економіки і міжнародних відносин НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Економіка та управління підприємствами
Економіка та управління підприємствами
spellingShingle Економіка та управління підприємствами
Економіка та управління підприємствами
Матвійчук-Соскіна, Н.О.
Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій
Економiчний часопис-XXI
description У статті автор аналізує сучасні зміни умов і форм торгівлі рекламними послугами у світі та Україні, що відбуваються в результаті процесу цифрової революції і появи інтерактивного медіа-середовища, визначає тенденції розвитку світової індустрії реклами, сьогоднішній стан і перспективи розвитку торгівлі рекламними послугами в Україні.
format Article
author Матвійчук-Соскіна, Н.О.
author_facet Матвійчук-Соскіна, Н.О.
author_sort Матвійчук-Соскіна, Н.О.
title Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій
title_short Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій
title_full Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій
title_fullStr Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій
title_full_unstemmed Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій
title_sort удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій
publisher Інститут світової економіки і міжнародних відносин НАН України
publishDate 2010
topic_facet Економіка та управління підприємствами
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/45543
citation_txt Удосконалення торгівлі рекламними послугами на базі застосування інформаційних технологій / Н.О. Матвійчук-Соскіна // Економiчний часопис-XXI. — 2010. — № 5-6. — С. 32-37. — Бібліогр.: 21 назв. — укp.
series Економiчний часопис-XXI
work_keys_str_mv AT matvíičuksoskínano udoskonalennâtorgívlíreklamnimiposlugaminabazízastosuvannâínformacíinihtehnologíi
AT matvíičuksoskínano usoveršenstvovanietorgovlireklamnymiuslugaminabazeprimeneniâinformacionnyhtehnologii
AT matvíičuksoskínano improvementoftradeinadvertisingservicesonthebasisofapplicationofinformationtechnologies
first_indexed 2025-11-30T14:27:58Z
last_indexed 2025-11-30T14:27:58Z
_version_ 1850225857021345792
fulltext 32 ÅKÎÍÎ̲×ÍÈÉ ×ÀÑÎÏÈÑ-XXI 5-6’2010 Ïîñòàíîâêà ïðîáëåìè. Òîðã³âëÿ ðåêëàìíèìè ïîñëó- ãàìè â Óêðà¿í³ íà ñó÷àñíîìó åòàï³ ãëîáàë³çàö³¿ òà ³íòåð- íàö³îíàë³çàö³¿ åêîíîì³÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³ ðîçâèâàºòüñÿ â ò³ñíîìó âçàºìîçâ’ÿçêó ³ç òåíäåíö³ÿìè ³ ïð³îðèòåòàìè ñâ³òîâîãî ðåêëàìíîãî ðèíêó, äå ôîêóñ äåäàë³ á³ëüøå çì³ùóºòüñÿ â³ä òðàäèö³éíèõ ³íñòðóìåíò³â òà êàíàë³â ìàð- êåòèíãîâèõ êîìóí³êàö³é äî ³íòåðàêòèâíèõ. Öå îáóìîâëå- íî ³íòåíñèâíèì ðîçâèòêîì ³íòåðàêòèâíèõ ìåä³à-ïðî- ñòîð³â, ùî óòâîðèëèñÿ íà áàç³ êîìï’þòåðíî¿ ïëàòôîðìè ²íòåðíåò òà ìîá³ëüíèõ ïðèñòðî¿â (ìîáàéë-ìåä³à). ²ñíóº íåîáõ³äí³ñòü ïðîàíàë³çóâàòè ñó÷àñíèé ñòàí ðèíêó ³íòå- ðàêòèâíî¿ ðåêëàìè â ðîçâèíóòèõ êðà¿íàõ òà éîãî âïëèâ íà òîðã³âëþ ðåêëàìíèìè ïîñëóãàìè â Óêðà¿í³, âèçíà÷èòè òåíäåíö³¿ ðîçâèòêó ñâ³òîâî¿ ðåêëàìíî¿ ãàëóç³, ì³ñöå óê- ðà¿íñüêî¿ ðåêëàìè íà ðèíêó ³ ìîæëèâîñò³ âäîñêîíàëåííÿ òîðã³âë³ â³ò÷èçíÿíèìè ³íòåðàêòèâíèìè ðåêëàìíèìè ïî- ñëóãàìè íà áàç³ çàñòîñóâàííÿ ³íôîðìàö³éíèõ òåõíîëîã³é. Àíàë³ç îñòàíí³õ äîñë³äæåíü òà ïóáë³êàö³é. Ïèòàí- íÿ ñòàíîâëåííÿ ³ ðîçâèòêó òîðã³âë³ ðåêëàìíèìè ïîñëóãà- ìè çíàéøëè øèðîêå â³äîáðàæåííÿ ó ïðàöÿõ â³äîìèõ çàõ³äíèõ ó÷åíèõ Ð. Àëåêñàíäåðà, Ã. Àðìñòðîíãà, Á. Áåð- ìàíà, Äæ. Ãåëáðåéòà, Ô. Êîòëåðà, À. Ìàñëîó, Ì. Ïîðòå- ðà, Äæ. Åâàíñà, êîòð³ çàêëàëè ï³äâàëèíè ïîäàëüøèõ äîñë³äæåíü ó ãàëóç³ ìàðêåòèíãó òà ðåêëàìè. Ñåðåä ó÷å- íèõ ³ç êðà¿í ïîñòêîìóí³ñòè÷íîãî ïðîñòîðó âàðòî âèä³- ëèòè òàêèõ äîñë³äíèê³â, ÿê ß. Àäàì÷èê, À. À. Áðàâåðìàí, À. Â. Âîé÷àê, Ì. Ì. ªðìîøåíêî, Î. Â. Çåðíåöüêà, ß. ̳- ðîíüñê³, Ð. Íîâàöê³, À. Ô. Ïàâëåíêî, Í. Ñ. Ïåðåêàë³íà, Í. À. Ïëàòîíîâà, Ð. Þ. Ïîïîâà, ². Ï. Ðóòêîâñê³, Ò. Â.Ñåð- êóòàí, À. Î. Ñòàðîñò³íà, Ë. Á. Ñóëüïîâàð, Î. Þ. ×óáóêîâà. Ìåòà ñòàòò³ – ïðîàíàë³çóâàòè ìîæëèâîñò³ é ïåðñïåê- òèâè òîðã³âë³ ðåêëàìíèìè ïîñëóãàìè ó ñâ³ò³, à òàêîæ â Óêðà¿í³, âèçíà÷èòè ïåðñïåêòèâè çàñòîñóâàííÿ ³íôîð- ìàö³éíèõ ³íòåðàêòèâíèõ ïëàòôîðì äëÿ ï³äâèùåííÿ åôåêòèâíîñò³ òà ñòâîðåííÿ íîâèõ ôîðì ðåêëàìíèõ êî- ìóí³êàö³é â Óêðà¿í³. Îñíîâí³ ðåçóëüòàòè äîñë³äæåííÿ. Íèí³ ëþäñòâî æèâå â ïåð³îä ïðàêòè÷íî¿ ðåàë³çàö³¿ öèôðîâî¿ ðåâî- ëþö³¿, íàñë³äêè ÿêî¿ âïëèíóòü íà ðîçóì³ííÿ ãîëîâíèõ çà- êîí³â åêîíîì³êè òà ìàðêåòèíãó. Îñîáëèâ³ñòþ ñó÷àñíîãî ðîçâèòêó ñôåðè òîðã³âë³ ó ö³ëîìó, ³ îñîáëèâî òîðã³âë³ ïî- ñëóãàìè, º ïðÿìà çàëåæí³ñòü ì³æ ð³âíåì ³íôîðìàòèçàö³¿ é ³ííîâàö³éíîñò³ êîìïëåêñó ìàðêåòèíãó íà ï³äïðèºìñòâ³ òà åôåêòèâí³ñòþ éîãî ä³ÿëüíîñò³. Öå îçíà÷ຠíåìèíó÷å ÅÊÎÍÎ̲ÊÀ ÒÀ ÓÏÐÀÂ˲ÍÍß Ï²ÄÏÐȪÌÑÒÂÀÌÈ ÓÄÊ 339.1:338.46 Í. Î. Ìàòâ³é÷óê-Ñîñê³íà, âèêëàäà÷ êàôåäðè ì³æíàðîäíèõ åêîíîì³÷íèõ â³äíîñèí ³ ï³äïðèºìíèöòâà Íàö³îíàëüíî¿ àêàäå쳿 óïðàâë³ííÿ (ÍÀÓ), àñï³ðàíòêà êàôåäðè ìàðêåòèíãó ÍÀÓ, êåð³âíèê â³ää³ëó ìàðêåòèíãó ²íñòèòóòó òðàíñôîðìàö³¿ ñóñï³ëüñòâà ÓÄÎÑÊÎÍÀËÅÍÍß ÒÎÐòÂ˲ ÐÅÊËÀÌÍÈÌÈ ÏÎÑËÓÃÀÌÈ ÍÀ ÁÀDz ÇÀÑÒÎÑÓÂÀÍÍß ²ÍÔÎÐÌÀÖ²ÉÍÈÕ ÒÅÕÍÎËÎÃ²É Ó ñòàòò³ äîñë³äæåíî ñó÷àñí³ çì³íè óìîâ ³ ôîðì òîðã³âë³ ðåêëàìíèìè ïîñëóãàìè ó ñâ³ò³ òà Óêðà¿í³, ùî â³äáóâàþòüñÿ â ðåçóëüòàò³ ïðîöåñó öèôðîâî¿ ðåâîëþö³¿ òà ïîÿâè ³íòåðàêòèâíîãî ìåä³à-ñåðåäîâèùà, âèç- íà÷åíî òåíäåíö³¿ ðîçâèòêó ñâ³òîâî¿ ³íäóñò𳿠ðåêëàìè, ñüîãîäí³øí³é ñòàí ³ ïåðñïåêòèâè ðîçâèòêó òîðã³âë³ ðåêëàìíèìè ïîñëóãàìè â Óêðà¿í³. Êëþ÷îâ³ ñëîâà: òîðã³âëÿ ðåêëàìíèìè ïîñëóãàìè, ³íòåðàêòèâíèé ìåä³à-ïðîñò³ð, ³íôîðìàö³éí³ òåõíîëî㳿. Í. Î. Ìàòâåé÷óê-Ñîñêèíà ÓÑÎÂÅÐØÅÍÑÒÂÎÂÀÍÈÅ ÒÎÐÃÎÂËÈ ÐÅÊËÀÌÍÛÌÈ ÓÑËÓÃÀÌÈ ÍÀ ÁÀÇÅ ÏÐÈÌÅÍÅÍÈß ÈÍÔÎÐÌÀÖÈÎÍÍÛÕ ÒÅÕÍÎËÎÃÈÉ Â ñòàòüå èññëåäîâàíû ñîâðåìåííûå èçìåíåíèÿ óñëîâèé è ôîðì òîðãîâëè ðåêëàìíûìè óñëóãàìè â ìèðå è Óêðàèíå, ÷òî ïðîèñõîäèò â ðåçóëüòàòå ïðî- öåññà öèôðîâîé ðåâîëþöèè è ïîÿâëåíèÿ èíòåðàê- òèâíîé ìåäèà-ñðåäû, îïðåäåëåíû òåíäåíöèè ðàç- âèòèÿ ìèðîâîé èíäóñòðèè ðåêëàìû, ñåãîäíÿøíåå ñîñòîÿíèå è ïåðñïåêòèâû ðàçâèòèÿ òîðãîâëè ðåê- ëàìíûìè óñëóãàìè â Óêðàèíå. Êëþ÷åâûå ñëîâà: òîðãîâëÿ ðåêëàìíûìè óñëóãàìè, èíòåðàêòèâíîå ìåäèà-ïðîñòðàíñòâî, èíôîðìàöèîííûå òåõíîëîãèè. N. O. Matviychuk-Soskina IMPROVEMENT OF ADVERTISING SERVICES TRADING ON THE INFORMATIONAL TECHNOLOGIES BASIS In the article modern changes of conditions and forms of advertising services trade in world and Ukraine which occur as a result of process of digital revolution and occurrence of interactive media-envi- ronment are reserched, the tendencies of development of global industry of advertising, today's condition and prospects of development of advertising services trade in Ukraine are defined. Key words: advertising services trade, interactive media-space, information technologies. 33 ÅKÎÍÎ̲×ÍÈÉ ×ÀÑÎÏÈÑ-XXI5-6’2010 çá³ëüøåííÿ ºìíîñò³ ðèíêó ³íòåðàêòèâíèõ ìåä³à ³ ðåêëà- ìè, à òàêîæ â³ðòóàëüíî¿ ôîðìè âåäåííÿ á³çíåñó â óñüîìó ñâ³ò³. Ïåðøîîñíîâîþ òàêèõ çì³í º ïîøèðåííÿ ³íôîð- ìàö³éíèõ òåõíîëîã³é íà ïëàíåò³. Ïðîíèêíåííÿ ³íôîðìàö³éíèõ òåõíîëîã³é ó ñôåðó æèòòºä³ÿëüíîñò³ ëþäåé òà ï³äïðèºìñòâ ò³ñíî ïîâ’ÿçàíå ³ç ô³çè÷íèìè ìîæëèâîñòÿìè ¿õ äîñòóïó äî ²íòåðíåòó. ßê âèäíî ³ç òàáë. 1, ñüîãîäí³ 26,6% çåìíî¿ ïîïóëÿö³¿ ìàþòü äîñòóï äî Âñåñâ³òíüî¿ ìåðåæ³, ç íèõ 764,4 ìëí. îñ³á ïðî- æèâຠâ À糿, à 685,3 ìëí. – ó ªâðîï³ òà ϳâí³÷í³é Àìåðèö³ ðàçîì. Íàéá³ëüøèé ðåçåðâ ñåðåäíüîñòðîêîâîãî åêñòåí- ñèâíîãî çðîñòàííÿ ê³ëüêîñò³ êîðèñòóâà÷³â ²íòåðíåò-ðåñóð- ñó çîñåðåäæåíî ñàìå â Àç³éñüêîìó ðåã³îí³, ùî ïîâ’ÿçàíî ç³ ñïðèÿòëèâèìè åêîíîì³÷íèìè, òåõíîëîã³÷íèìè òà äå- ìîãðàô³÷íèìè ÷èííèêàìè â ñåðåäíüîñòðîêîâîìó ïåð³îä³ ðîçâèòêó. Ç òî÷êè çîðó çá³ëüøåííÿ ÷àñòêè ìàòåð³àëüíîãî ñïîæèâàííÿ, à òàêîæ åëåêòðîííî¿ êîìåðö³¿ Àç³ÿ º íàäçâè- ÷àéíî ïðèâàáëèâîþ äëÿ ³íâåñòîð³â òà ðåêëàìîäàâö³â. Íåîáõ³äíî çàóâàæèòè, ùî äåäàë³ á³ëüøî¿ ïîïóëÿðíîñò³ ó ñâ³ò³ íàáóâຠáåçäðîòîâå ç’ºäíàííÿ ç ²íòåðíåòîì, çîêðåìà ÷åðåç ìîá³ëüí³ ïðèñòðî¿, ùî ³ñòîòíî ïðèñêîðþº òåìïè ïðîíèêíåííÿ òà ïîøèðåííÿ ³íôîðìàö³éíèõ òåõíîëîã³é ÿê ðåçóëüòàò ðîçâèòêó åëåêòðîííèõ ³íòåðàêòèâíèõ ìåä³à (²íòåðíåò- ³ ìîá³ëüíîãî ìåä³à-ïðîñòîð³â). Çá³ëüøåííÿ âà- ãè ðåêëàìè â ³íòåðàêòèâíîìó ñåðåäîâèù³ áåçïîñåðåäíüî ïîâ’ÿçàíå ³ç çá³ëüøåííÿì ê³ëüêîñò³ ÷àñó, ÿêèé éîìó ïðè- ñâÿ÷óþòü ëþäè. Âðàõîâóþ÷è ïðîãíîçè çá³ëüøåííÿ ê³ëüêîñò³ êîðèñòó- âà÷³â ìîá³ëüíîãî ²íòåðíåòó â ÑØÀ äî 2015 ð. çà äîïîìî- ãîþ ìîá³ëüíèõ òåëåôîí³â äî 158 ìëí. îñ³á, à âëàñíèê³â ñìàðòôîí³â – äî 194 ìëí. îñ³á, ïåðñïåêòèâè ðîçøèðåííÿ ñåãìåíòó ìîá³ëüíî¿ ðåêëàìè òà åëåêòðîííî¿ ìîá³ëüíî¿ êîìåðö³¿ º äóæå ñóòòºâèìè. ̳æ 2009-ì ³ 2015 ðð. öåé ñåã- ìåíò ìîæå çðîñòè â³äïîâ³äíî íà 37% ³ 65%. Ó ñâ³ò³ æ ê³ëü- ê³ñòü êîðèñòóâà÷³â ìîá³ëüíèõ òåëåôîí³â äî ê³íöÿ 2010 ð., çà ïðîãíîçàìè åêñïåðò³â, ïîâèííà ñÿãíóòè 5 ìëðä. îñ³á. Ñòð³ìêå çðîñòàííÿ ðèíêó ìîá³ëüíîãî çâ’ÿçêó â³äáóâàºòüñÿ çà ðàõóíîê Àôðèêàíñüêîãî é Àç³àòñüêî-Òèõîîêåàíñüêîãî ðåã³îí³â. Íàéá³ëüøå íîâèõ êîðèñòóâà÷³â ç’ÿâëÿºòüñÿ â Àôðèö³, ²í䳿 òà ²íäîíå糿 [2]. Ïðèì³ðîì, êèòàéñüêèé ðèíîê êóï³âë³-ïðîäàæó òîâàð³â ³ ïîñëóã ³ç âèêîðèñòàííÿì ìîá³ëüíèõ òåëåôîí³â ñòàíîâèâ $163 ìëí. íà ê³íåöü 2006 ðîêó ³ ìຠñÿãíóòè $953 ìëí. äî ê³íöÿ 2010 ð. [3]. Åêñïåðòè J’son & Partners Consulting ïðîãíîçóþòü, ùî ê³ëüê³ñòü êîðèñòóâà÷³â ìîá³ëüíîãî ²íòåðíåòó â Ðîñ³¿ ñòð³ìêî çðîñòàòèìå: äî ê³íöÿ 2010 ð. âîíà ñòàíîâèòèìå 13,6 ìëí. îñ³á, à äî 2013 ð. – áëèçüêî 71 ìëí. îñ³á. Âîäíî- ÷àñ, çà îö³íêàìè åêñïåðò³â, íà ê³íåöü 2009 ð. øèðîêîïî- ëîñíèé äîñòóï äî ²íòåðíåòó â Ðîñ³¿ ìàëè 14, 4 ìëí. äîìî- ãîñïîäàðñòâ, à äî 2013 ð. ¿õíÿ ê³ëüê³ñòü äîð³âíþâàòèìå 30,8 ìëí., àáî 54,8% çàãàëüíîãî ÷èñëà äîìîãîñïî- äàðñòâ [4]. Ðèíîê ðåêëàìè â ²íòåðíåò³ òà ìîá³ëüíèõ ìåðåæàõ Ðîñ³¿, çà îö³íêàìè Ïðàéñâîòåðõàóñ Êóïåðñ, ó 2009 ð. ñêëàâ $569 ìëí., à äî 2014 ð. ìຠçðîñòè ìàéæå âòðè÷³ – äî $1,69 ìëðä. [5]. ʳëüê³ñòü êîðèñòóâà÷³â ²íòåðíåòó òà ìîá³ëüíîãî çâ’ÿç- êó â Óêðà¿í³ òàêîæ ïðîäîâæóº çðîñòàòè. Çà îö³íêàìè ñâ³òîâèõ îðãàí³çàö³é (̳æíàðîäíà òåëåêîìóí³êàö³éíà ñï³ëêà ïðè ÎÎÍ, ITU), ñòàíîì íà âåðåñåíü 2009 ð. ³ç 47 700 395 óêðà¿íö³â ìàëè äîñòóï äî ²íòåðíåòó 10 354 000, àáî 22,7% íàñåëåííÿ Óêðà¿íè (ïðîòè 5 278 100 ìëí. – ó 2006 ð.) [6]. ³äçíà÷èìî, ùî äëÿ Êèºâà òà Êè¿âñüêî¿ îá- ëàñò³ õàðàêòåðíå, ÿê ³ ðàí³øå, ãëèáøå ïðîíèêíåííÿ ²íòåðíåò-òåõíîëîã³é, í³æ ó ö³ëîìó ïî Óêðà¿í³. Ñàìå íà öåé ðåã³îí ïðèïàäຠ59,38% êîðèñòóâà÷³â ìåðåæ³ ó êðà¿í³ çàãàëîì. Íà äðóãîìó ì³ñö³ çà ÷èñëîì êîðèñòóâà÷³â çíàõîäÿòüñÿ òàê³ óêðà¿íñüê³ ì³ñòà, ÿê Îäåñà, Äîíåöüê, Äí³ïðîïåòðîâñüê, Õàðê³â, Ëüâ³â, Çàïîð³ææÿ, à òàêîæ ÀÐ Êðèì. Íàéìåíøå êîðèñòóâà÷³â ²íòåðíåòó â Æèòîìèð³, Ëóöüêó òà ×åðí³âöÿõ [7]. Çà îö³íêàìè åêñïåðò³â ðèíêó, ó 2009 ð. ïðèáóòêè â³ä áàííåðíî¿ ²íòåðíåò-ðåêëàìè â Óê- ðà¿í³ ñòàíîâèëè 100 ìëí. ãðí., àáî $12,5 ìëí. (á³ëüøà ÷à- ñòèíà ðåêëàìíèõ íàäõîäæåíü – â³ä ²íòåðíåòó) [8]. Ó ñâ³ò³ íà êîìïëåêñ ìàðêåòèíãó ó ñïîæèâ÷îìó ñåã- ìåíò³ ðèíêó ùîð³÷íî âèòðà÷àºòüñÿ áëèçüêî $1 òðëí. Åêñ- ïåðòè ïðîãíîçóþòü â³äíîâëåííÿ äîêðèçîâîãî ð³âíÿ ðåê- ëàìóâàííÿ ó ÑØÀ ó 2010 ð. Ó ïåð³îä 2010–2014 ðð. ãîëîâíå çìàãàííÿ â îíëàéí-ñåãìåíò³ ðîçãîðíåòüñÿ çà êî- ðèñòóâà÷³â ²íòåðíåò-ïîøóêó (à öå ôàêòè÷íî 100% àóäè- òî𳿠ìåðåæ³) òà â³äåî, à òàêîæ çà äîì³íóâàííÿ ó öèõ ñåã- ÅÊÎÍÎ̲ÊÀ ÒÀ ÓÏÐÀÂ˲ÍÍß Ï²ÄÏÐȪÌÑÒÂÀÌÈ Äæåðåëî: [1] Òàáëèöÿ 1 Êîðèñòóâàííÿ ²íòåðíåòîì ó ñâ³ò³ â³äíîñíî ê³ëüêîñò³ íàñåëåííÿ 34 ÅKÎÍÎ̲×ÍÈÉ ×ÀÑÎÏÈÑ-XXI 5-6’2010 ìåíòàõ. Ðåêëàìà â ìîá³ëüíîìó ñåðåäîâèù³ (÷åðåç ìîá³ëüí³ òåëåôîíè) ñòàíå ñòðàòåã³÷íî âàæëèâîþ, ïðîòå ùå íå â³ä³ãðàâàòèìå ïðîâ³äíî¿ ðîë³ [9]. Ñâ³òîâà ³íäóñòð³ÿ ðåêëàìè ïåðåæèëà âàæê³ êðèçîâ³ ÷àñè, òàê ñàìî, ÿê ³ ³íø³ ãàëóç³ ìàòåð³àëüíîãî òà íåìà- òåð³àëüíîãî âèðîáíèöòâà (äèâ. ðèñ. 1). Ó 2009 ð. íåçíà÷í³ òåìïè çðîñòàííÿ ïîêàçàëè ëèøå ðåêëàìí³ íàä- õîäæåííÿ â³ä òåëåâ³ç³éíî¿ òà ðàä³îðåêëàìè â Àç³éñüêî- Òèõîîêåàíñüêîìó ðåã³îí³, ùî, ãîëîâíèì ÷èíîì, ïîâ’ÿçà- íî ç Êèòàºì, åêîíîì³êà ÿêîãî ïðîäîâæóº äåìîíñòðóâàòè ïîçèòèâíó äèíàì³êó ÂÂÏ, íåçâàæàþ÷è íà ñïîâ³ëüíåííÿ òåìï³â çðîñòàííÿ. Ùî ñòîñóºòüñÿ ïðîâ³äíèõ ãàëóçåé-ðåêëàìîäàâö³â, òî îáñÿãè ¿õ áþäæåò³â ó 2009 ð. â³äíîñíî 2008 ð. ñêîðîòè- ëèñÿ ïðîïîðö³éíî äî ñòóïåíÿ êðèçè ïðîäàæ³â, ÿêó âîíè ïåðåæèâàëè (äèâ. ðèñ. 2). Âîäíî÷àñ ó äåÿêèõ ñåêòîðàõ, à ñàìå â ãàëóç³ ìàñîâîãî ñïîæèâàííÿ, îõîðîí³ çäîðîâ’ÿ, ðîçäð³áíèõ òîðãîâåëüíèõ ìåðåæàõ, ïðîäîâæóºòüñÿ çðî- ñòàííÿ ðåêëàìíèõ áþäæåò³â. Ó 2010 ð. ïðîãíîçóºòüñÿ â³äíîâëåííÿ îáñÿã³â ðåêëàìíèõ áþäæåò³â ãàëóç³ ðåêëà- ìè. Îäíàê ¿õíÿ ñòðóêòóðà â ïåð³îä êðèçè çì³íþºòüñÿ, ³ òå- ïåð çíà÷íî ÷àñò³øå ðåêëàìîäàâö³ ïåðåðîçïîä³ëÿþòü ñâî¿ áþäæåòè íà êîðèñòü ³íòåðàêòèâíèõ, à íå òðàäèö³éíèõ ìåä³à. Òàêî¿ ïåðåîð³ºíòàö³¿ ñë³ä î÷³êóâàòè, ïåðø çà âñå, â³ä ñòðóêòóð, ÿê³ ìàþòü ðåàëüí³ ï³äñòàâè çðîáèòè âèñíîâ- êè ç ïîïåðåäíüîãî íåãàòèâíîãî äîñâ³äó òà çì³íèòè ñâîþ ìàðêåòèíãîâó òàêòèêó. Íà ìîþ äóìêó, íà ²íòåðíåò-ðåê- ëàìó ñïðÿìîâóâàòèìóòü á³ëüøó ÷àñòêó ðåêëàìíèõ áþä- æåò³â ñàìå ò³, õòî ñêîðîòèâ îáñÿãè ðåêëàìíèõ áþäæåò³â ó òðàäè³éíèõ ìåä³à, ÿê-îò: ï³äïðèºìñòâà ãàëóçåé àâòî- ìîá³ëåáóäóâàííÿ, áàíê³âñüêèõ ³ ô³íàíñîâèõ ïîñëóã, ëåã- êî¿ ïðîìèñëîâîñò³ (îäÿã òà àêñåñóàðè). Íàïðèêëàä, çã³äíî ç äîñë³äæåííÿìè Ïðàéñâîòåðõàóñ Êóïåðñ, ó ÑØÀ çà ïåð³îä 2005–2009 ðð. ÷àñòêà ²íòåðíåò-ðåêëàìè â êîìá³íîâàíèõ ðåêëàìíèõ áþäæåòàõ çðîñëà ³ç 8 äî 17%, ³ öÿ òåíäåíö³ÿ çáåð³ãàºòüñÿ äîòåïåð [11]. Õî÷ îáñÿãè ïðèáóòê³â ²íòåðíåò-ðåêëàìè, ÿê ³ ³íøèõ ìåä³à, ó 2009 ð. ó ÑØÀ ñêîðîòèëèñÿ íà 3,4% ïîð³âíÿíî ³ç 2008 ð., ñêëàâøè $22,6 ìëðä. [13], ïðîòå öå íàéìåí- øèé ð³âåíü ïàä³ííÿ â³äíîñíî ³íøèõ ìåä³à-íîñ³¿â. Ïî÷è- íàþ÷è ç îñòàííüîãî êâàðòàëó 2009 ðîêó, ðèíîê ïî÷àâ çðîñòàòè ³ ìຠö³ëêîâèòî â³äíîâèòèñÿ äî ê³íöÿ 2010 ð. Çà- óâàæèìî, ùî ó ÑØÀ 89% ðèíêó îí-ëàéí ðåêëàìè çîñå- ðåäæåíî ó 50 íàéá³ëüøèõ ðåêëàìíèõ àãåíòñòâàõ [14]. Ðåêëàìà â ïîøóêó ³ áàííåðíà ðåêëàìà º ë³äåðàìè ñåðåä ôîðìàò³â ²íòåðíåò-ðåêëàìè, ³ ¿õí³ îáñÿãè ïðîäîâæóþòü çðîñòàòè (äèâ. òàáë. 2). Ùî ñòîñóºòüñÿ êðà¿í Çàõ³äíî¿ ªâðîïè, òî ó 2009 ð. áëèçüêî 50% ðåêëàìíèõ áþäæåò³â äëÿ ²íòåðíåòó ïðè- ïàäàëî íà Âåëèêîáðèòàí³þ ³ ͳìå÷÷èíó ($2,3 ìëðä.). Ðàçîì ³ç ²òà볺þ, Ôðàíö³ºþ òà ²ñïàí³ºþ âîíè óòâîðþþòü ï’ÿò³ðêó ºâðîïåéñüêèõ êðà¿í-ë³äåð³â çà îáñÿãàìè ²í- òåðíåò-ðåêëàìè (78% ðèí- êó) ³ äîõîäàìè â³ä ðåêëàì- íî¿ ä³ÿëüíîñò³ ó ö³ëîìó [16]. Âîäíî÷àñ, ðåêëàìíèé ²íòåð- íåò-áþäæåò êðà¿í Çàõ³äíî¿ ªâðîïè ó 2009 ð. ñòàíîâèâ ëèøå 22,4% àíàëîã³÷íîãî áþäæåòó ÑØÀ. Ðåêëàìíèì ë³äåðîì çà òåìïàìè òà ÿê³ñòþ âïðîâàä- æåííÿ íîâèõ ²íòåðíåò- ³ ìîá³ëüíèõ òåõíîëîã³é ó ñâ³ò³ çàëèøàþòüñÿ ÑØÀ (ïîêàç- íèê ïðîíèêíåííÿ ²íòåðíåòó ñåðåä íàñåëåííÿ òàì òàêîæ íàéâèùèé ó ñâ³ò³).  ªâðîï³ áåççàïåðå÷íèì ë³äåðîì îí- ëàéí-ðèíêó ðåêëàìè º Âåëè- êîáðèòàí³ÿ, ùî ïîâ’ÿçàíî ç ÅÊÎÍÎ̲ÊÀ ÒÀ ÓÏÐÀÂ˲ÍÍß Ï²ÄÏÐȪÌÑÒÂÀÌÈ Рис. 1. Ðåêëàìí³ íàäõîäæåííÿ äî òðàäèö³éíèõ ìåä³à ó ñâ³ò³, çì³íà ó 2009 ð. â³äíîñíî 2008 ð., % Äæåðåëî: [10] Рис. 2. Çì³íà ðåêëàìíèõ íàäõîäæåíü äî òðàäèö³éíèõ ìåä³à çà ãàëóçÿìè ä³ÿëüíîñò³ ó ñâ³ò³, 2009 ð. â³äíîñíî 2008 ð., % Äæåðåëî: [12] Òàáëèöÿ 2 Ðîçïîä³ë íàäõîäæåíü â³ä ²íòåðåò-ðåêëàìè ó ÑØÀ çà ðåêëàìíèìè ôîðìàòàìè Äæåðåëî: [14, 15] 35 ÅKÎÍÎ̲×ÍÈÉ ×ÀÑÎÏÈÑ-XXI5-6’2010 òàêèìè ÷èííèêàìè: á³ëüø³ñòü íàñåëåííÿ ìຠäîñòóï äî øèðîêîïîëîñíîãî ²íòåðíåòó, ð³âåíü äèôó糿 ²íòåðíåò- ìåä³à ³ ìîá³ëüíèõ ìåä³à ÿê ³ííîâàö³¿ º äóæå âèñîêèì, íîâ³ òåõíîëî㳿 ³ç ÑØÀ ïðèõîäÿòü ïåðøèìè ñàìå ñþäè, âèñîêèé ð³âåíü æèòòÿ, â³äñóòí³ñòü ìîâíîãî áàð’ºðó.  Àç³éñüêî-Òèõîîêåàíñüêîìó ðåã³îí³ ë³äèðóþòü ßïîí³ÿ ³ Êèòàé (ÿê³ñíî òà ê³ëüê³ñíî â³äïîâ³äíî), íà ïîñòðàäÿíñü- êîìó ïðîñòîð³ – Ðîñ³éñüêà Ôåäåðàö³ÿ. Ó ðåçóëüòàò³ çä³éñíåíîãî àíàë³çó ñâ³òîâèõ òåíäåíö³é ó ñôåð³ ²íòåðíåò- ³ ìîá³ëüíèõ êîìóí³êàö³é òà ñòàíó ðåêëàì- íîãî ðèíêó ³íòåðàêòèâíèõ ìåä³à, áàçóþ÷èñü íà ïðîãíî- çàõ åêñïåðò³â ðåêëàìíîãî ðèíêó, ìîæåìî âèä³ëèòè ãî- ëîâí³ òðåíäè, ÿê³ âïëèâàþòü íà ñâ³òîâó ³íäóñòð³þ ðåêëàìè ³ áðåíäèíãó. ²äåòüñÿ ïðî ïðîöåñè, ïåðåá³ã ÿêèõ ñïðàâëÿòèìå âïëèâ íà ôîðìóâàííÿ ðåêëàìíèõ áþäæåò³â òà ¿õíþ ñòðóêòóðó ïðîòÿãîì íàñòóïíèõ ï’ÿòè ðîê³â (ó 2010–2015 ðð.). Ãîëîâí³ òðåíäè, ÿê³ âïëèâàþòü íà ñâ³òîâó ³íäóñòð³þ ðåêëàìè òà áðåíäèíãó: • ³äáóâàºòüñÿ êîíñîë³äàö³ÿ ìåä³à ³ ãëîáàë³çàö³ÿ. • Îí-ëàéí ðåêëàìà ñòຠá³ëüø âóçüêîö³ëüîâîþ. • Ãóãë äîì³íóº â îí-ëàéí â³äåîðåêëàì³. • Çðîñòຠê³ëüê³ñòü êîðèñòóâà÷³â øèðîêîïîëîñíîãî äîñòóïó äî ²íòåðíåòó. • Òåëåáà÷åííÿ íàìàãàºüòüñÿ åâîëþö³îíóâàòè, ùîá ã³äíî â³äïîâ³ñòè íà âèêëèêè ²íòåðíåò-ìåðåæ³. • Ìîæëèâ³ñòü ñàìîñò³éíîãî ïåðåìîòóâàííÿ â³äåî îí- ëàéí øêîäèòü ðåêëàìîäàâöÿì. • Çàê³í÷óºòüñÿ ïåðåõ³ä íà öèôðîâå òåëåáà÷åííÿ, â³äáóâàºòüñÿ òåõí³÷íå âçàºìîïðîíèêíåííÿ òå- ëåâ³ç³éíî¿ òà ²íòåðíåò-ìåðåæ³. • Äîñë³äæåííÿ ñïîæèâà÷³â åâîëþö³îíóº ó ïðÿìèé ðåê- ëàìíèé êîíòàêò. •  ³íòåðàêòèâíèõ ìåä³à ðåêëàìí³ ïîâ³äîìëåíÿ ãåíå- ðóþòüñÿ áåçïîñåðåäíüî ñïîæèâà÷àìè. • Íàñòàëè ñêðóòí³ ÷àñè äëÿ ãàçåò ³ æóðíàë³â – ÷àñòêà äðóêîâàíî¿ ðåêëàìè ñêîðî÷óºòüñÿ. • Á³ãáîðäè òà ³íø³ íîñ³¿ çîâí³øíüî¿ ðåêëàìè ñòàþòü åëåêòðîííèìè. • Ìîá³ëüí³ ðåêëàìíî-ïðèçîâ³ êóïîíè ïåðåòâîðèëèñÿ íà ðåàëüí³ñòü. • Àëüòåðíàòèâí³ ìåä³à ìîæóòü äàâàòè íàéêðàùèé ðåêëàìíèé åôåêò, ³ â³ðóñíèé ìàðêåòèíã ñïðàöüîâóº. • Íàáóâຠïîïóëÿðíîñò³ ïðèõîâàíà ðåêëàìà, ïðîäàêò ïëåéñìåíò ³ áðåíäîâàí³ (ñïîíñîâàí³ ïåâíèìè áðåí- äàìè) ðîçâàæàëüí³ çàõîäè. • Ñîö³àëüíî ñâ³äîì³ ñïîæèâà÷³ ñòâîðþþòü ÿê âèêëèêè, òàê ³ íîâ³ ìîæëèâîñò³ äëÿ ãàëóç³ ðåêëàìè òà ìàðêå- òèíãó. • Âëàñí³ áðåíäè òîðãîâåëüíèõ ìåðåæ ³ ô³ðì-ïîñåðåä- íèê³â ñòàþòü äóæå ïîïóëÿðíèìè. • Ðåêëàìîäàâö³ òà ìàðêåòîëîãè äåäàë³ á³ëüøå ôîêóñó- þòüñÿ íà ³ñïàíîìîâíîìó ñïîæèâ÷îìó ñåãìåíò³. • Ðåêëàìíèé ðèíîê Êèòàþ ïåðåæèâຠáóì çðîñòàííÿ [17]. Ñâ³òîâèé ðèíîê ðåêëàìè, òåíäåíö³¿ ÿêîãî áåçïîñå- ðåäíüî âïëèâàþòü ³ íà Óêðà¿íó, âèÿâëÿº òåíäåíö³¿ äî êîíñîë³äàö³¿ ðåêëàìè ó òðàäèö³éíèõ òà ³íòåðàêòèâíèõ ìåä³à. Îêð³ì ïðîñòîãî ïåðåðîçïîä³ëó áþäæåò³â, â³äáó- âàºòüñÿ âèðîáëåííÿ íîâèõ ìàðêåòèíãîâèõ ñòðåòåã³é óï- ðàâë³ííÿ ðåêëàìíîþ ä³ÿëüí³ñòþ ³ òàê çâàíèõ êðîñ-ìåä³à ñòðàòåã³é. Òàê³ ñòðàòå㳿 íàäàþòü ìîæëèâ³ñòü êîìá³íóâàí- íÿ òà âçàºìîï³äòðèìêè, à òàêîæ ïðîäîâæåííÿ ³ ðîçâèòêó ðåêëàìíîãî ïîâ³äîìëåííÿ â ð³çíèõ ìåä³à-ñåðåäîâèùàõ, âñòàíîâëåííÿ ïðÿìîãî çâ’ÿçêó ì³æ ðåêëàìíèì ïîâ³äî- ìëåííÿì ó òðàäèö³éíèõ ìåä³à òà îí-ëàéí ó ðàìêàõ îäí³º¿ ðåêëàìíî¿ êàìïàí³¿. Ó öüîìó êîíòåêñò³ äëÿ óêðà¿íñüêèõ ðåêëàìíèõ àãåíòñòâ ïîâíîãî öèêëó, ÿê³ ïðîäàþòü çîêðå- ìà ³ ïîñëóãè ç ïðîñóâàííÿ áðåíäó â ²íòåðíåò³, âàæëèâî ðîçøèðèòè ñâ³é ìàðêåòèíãîâèé ³íòåðàêòèâíèé ³íñòðó- ìåíòàð³é. Íà áàç³ àíàë³çó 437 óêðà¿íñüêèõ ðåêëàìíèõ àãåíòñòâ ïîâíîãî öèêëó [18], à òàêîæ ðåéòèíãó ðåêëàìíèõ àãåíòñòâ Óêðà¿íè çà îáñÿãàìè ðåâåíüþ* ó 2009 ð. (äèâ. òàáë. 3), ï³äãîòîâëåíîãî ãàëóçåâèì îá’ºäíàííÿì «Âñåóê- ðà¿íñüêà ðåêëàìíà êîàë³ö³ÿ» [19], àâòîðîì âèîêðåìëåíî òèïîâèé ïåðåë³ê ïîñëóã, ÿê³ íàäàþòü 28 ðåêëàìíèõ àãåíòñòâ – ë³äåð³â ðèíêó. Ñåðåä íàéá³ëüø ïîøèðåíèõ ôîðìóëþâàíü, ïîâ’ÿçàíèõ ³ç âèêîðèñòàííÿì ³íôîð- ìàö³éíèõ òåõíîëîã³é ³ ä³ÿëüí³ñòþ â ìåðåæ³ ²íòåðíåò, ô³ãó- ðóþòü «âåá-äèçàéí/³íòåðàêòèâ» òà «³íòåãðîâàí³ ìàðêå- òèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿», à ñàìå: ÀTL, BTL, PR, DM, Internet, Ambient media (ïðÿìà ðåêëàìà ³ ìàðêåòèíã, ïðîìîóøåí, ³íòåðàêòèâ ³ ïðèõîâàíà ðåêëàìà). Íàøå äîñë³äæåííÿ ïî- êàçóº, ùî ó ö³ëîìó ³íôîðìàö³ÿ, ïðåäñòàâëåíà íà ñàéòàõ áåçïîñåðåäíüî àãåíòñòâ, ÷àñòî º íåïîâíîþ ³ ì³ñòèòü íå- äîñòàòíüî äàíèõ ïðî ïåðåë³ê ïîñëóã, ÿê³ àãåíòñòâî ìîæå íàäàòè, ïðîòå ïðåäñòàâëåí³ â³çóàëüí³ ìàòåð³àëè – íàïðè- êëàä, ïîðòôîë³î àãåíö³é, ùî ìàþòü çàñâ³ä÷óâàòè ¿õ ïðî- ôåñ³éíèé ð³âåíü. Àíàë³ç ñòðóêòóðè ïîñëóã ³ îáñÿã³â ðåâåíüþ àãåíòñòâ, à òàêîæ áðåíä³â, ÿê³ âîíè ïðåäñòàâëÿþòü (à öå ïåðåâàæíî ñåãìåíò ïðîäóêö³¿ ìàñîâîãî ñïîæèâàííÿ), äîçâîëÿº çðî- áèòè âèñíîâîê, ïî-ïåðøå, ïðî íåäîñòàòíþ çàä³ÿí³ñòü ³íñòðóìåíò³â ²íòåðíåò- òà ìîá³ëüíî¿ ðåêëàìè â êîìïëåêñ- íîìó ðåêëàìíîìó ìåíåäæìåíò³ áàãàòüîõ àãåíòñòâ, ïî- äðóãå, ïðî ð³çíó ñïåöèô³êó ä³ÿëüíîñò³ ðåêëàìíèõ àãåíòñòâ. Ñòðóêòóðà ïîñëóã, ÿê³ íàäàþòüñÿ, çàñâ³ä÷óº, ùî ðåàëüí³ äîõîäè àãåíòñòâ-ë³äåð³â ìîæóòü áóòè ìàéæå íà 30% âèùèìè, í³æ ñóìà ðåâåíüþ, ÿêà íå âêëþ÷ຠ2/3 ïî- ñëóã ³ç ïåðåë³êó. Ç îãëÿäó íà òåíäåíö³¿ äî çá³ëüøåííÿ ÷àñòêè ³íòåðàê- òèâíèõ ìåä³à ó ñóêóïíèõ ðåêëàìíèõ áþäæåòàõ ðåêëàìî- äàâö³â òà ïîÿâó ðåêëàìíèõ «êðîñ-ìåä³à ñòðàòåã³é», àâòîð ïðîïîíóº ðîçøèðèòè ïåðåë³ê ïîñëóã, ÿê³ ïðîäàþòü ðåê- ëàìí³ àãåíòñòâà ó ö³é ñôåð³. Ïðîïîçèö³¿ áàçóþòüñÿ íà àâ- òîðñüê³é êëàñèô³êàö³¿ ìåòîä³â ñòâîðåííÿ ³íôîðìàö³éíèõ ïðîäóêò³â äëÿ ïîòðåá ìàðêåòèíãó, ÿêà ì³ñòèòü: • ìåòîä ³íôîðìàö³éíî¿ ñåëåêö³¿; • ìåòîä ³íòåãðàö³¿ ìàðêåòèíãîâèõ êîìóí³êàö³é ç ïëàò- ôîðìîþ ²íòåðíåòó; • ìåòîä â³ðòóàë³çàö³¿ êàíàë³â çáóòó; • ìåòîä ìàðêåòèíãîâèõ êîìóí³êàö³é íà áàç³ ìîá³ëüíî- ãî çâ’ÿçêó; • ìåòîä â³ðòóàëüíîãî áðåíäèíãó [20]. Ñë³ä çàçíà÷èòè, ùî íàéìåíø îõîïëåíèì ñåêòîðîì, ÿêèé âçàãàë³ â³äñóòí³é ó ïåðåë³êó ïðîïîíîâàíèõ ðåêëàì- íèõ ïîñëóã â Óêðà¿í³, º ìîáàéë-ìåä³à ³íòåðàêòèâ. Òîìó óêðà¿íñüê³ ðåêëàìí³ àãåíòñòâà, ôîðìóþ÷è ñòðàòå㳿 ñâîãî ðîçâèòêó, ïîâèíí³ çîñåðåäèòè óâàãó íà âïðîâàäæåíí³ òà- êèõ âèä³â ðåêëàìíèõ ïîñëóã íà áàç³ ³íôîðìàö³éíèõ òåõ- íîëîã³é, ÿê, çîêðåìà: ìîá³ëüíèé äèðåêò-ìàðêåòèíã (ñòâîðåííÿ ³ ðîáîòà ç áàçàìè ñìñ-ðîçñèëàííÿ), ²íòåð- íåò-ñìñ êðîñ-ìåä³à ñòðàòå㳿, áðåíäîâàí³ ìîá³ëüí³ ³ãðè òà ðîçâàãè äëÿ ñïîæèâà÷³â, ñìñ-êóïîíè. ̳æíàðîäíèé ÅÊÎÍÎ̲ÊÀ ÒÀ ÓÏÐÀÂ˲ÍÍß Ï²ÄÏÐȪÌÑÒÂÀÌÈ * Ðåâåíüþ – öå äîõ³ä â³ä êðåàòèâíîãî îáñëóãîâóâàííÿ, â ÿêèé íå âêëþ- ÷àºòüñÿ: äîõ³ä â³ä ìåä³à-ðîçì³ùåííÿ, PR-ä³ÿëüíîñò³, BTL, âëàñíîãî òå- ëå- àáî ïîë³ãðàô³÷íîãî âèðîáíèöòâà òà ³íø³ «íåïðîô³ëüí³» äîõîäè. Çíà÷åííÿ ðåâåíüþ îäåðæàí³ â ðåçóëüòàò³ îïèòóâàííÿ êåð³âíèê³â ðåê- ëàìíèõ àãåíòñòâ ³ â³äîáðàæàþòü êîíòðàêòè àãåíòñòâ ó 2009 ð. 36 ÅKÎÍÎ̲×ÍÈÉ ×ÀÑÎÏÈÑ-XXI 5-6’2010 ÅÊÎÍÎ̲ÊÀ ÒÀ ÓÏÐÀÂ˲ÍÍß Ï²ÄÏÐȪÌÑÒÂÀÌÈ Ðåé- òèíã Àãåíòñòâî Ðåâåíüþ ó 2009 ð., ìëí. ãðí. Âèäè ïîñëóã, ÿê³ íàäº àãåíòñòâî 1 Grey 38.0-40.0 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿/Full-service, ðåêëàìà, âåá-äèçàéí/³íòåðàêòèâ, ñòðà- òåã³÷íå ïëàíóâàííÿ, ìåä³à-ïëåéñìåíò, áðåíäèíã 2 Leo Burnett 29.5-30.5 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿ 3 JWT 22.0-22.5 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿ 4 Adventa LOWE 19.0-21.0 Êðåàòèâ/äèçàéí 5 Ogilvy 17.0-20.0 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿ 6 Think! McCann Erickson 15.0-17.0 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿ 7 Publicis Visage 14.5-15.5 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, áðåíäèíã, óïðàâë³íñüêèé êîíñàëòèíã, ìàðêåòèíãîâèé êîíñàëòèíã, BTL/îðãàí³çàö³ÿ çàõîä³â, êðåàòèâ/äèçàéí 8 Provid 12.5-13.0 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, áðåíäèíã, êðåàòèâ/äèçàéí 9 Scholz&Friends 11.0-12.0 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, PR, äèðåêò-ìàðêåòèíã/ áàçè äàíèõ/direct mail/CRM, êðåàòèâ/äèçàéí 10 Saatchi&Saatchi 10.0-11.0 Êðåàòèâ/äèçàéí, çîâí³øíÿ ðåêëàìà/ìåä³à-áà¿íã/ìåä³à-ïëàíóâàííÿ/ìåä³à-àóäèò 11-12 DDB 9.0-10.0 Ñòâîðåííÿ ³ ïðîñóâàííÿ áðåíä³â (áðåíäèíã, ðåáðåíäèíã, ïîçèö³îíóâàííÿ), ñòðàòåã³÷íå ïëàíóâàííÿ ðåêëàìíèõ êàìïàí³é, ³íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, êðåàòèâ/äèçàéí, àäàïòàö³ÿ çàêîðäîííîãî êðåàòèâó, íåéì³íã, çîâí³øíÿ ðåêëàìà/ìåä³à-áà¿íã/ ìåä³à-ïëàíóâàííÿ/ìåä³à-àóäèò, ìàðêåòèíãîâ³ äîñë³äæåííÿ 11-12 Linea12 etc 9.0-10.0 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, áðåíäèíã, äîñë³äæåííÿ ðèíêó, ìåð÷àíäàéçèíã, äèðåêò-ìàðêåòèíã/áàçè äàíèõ/direct mail/CRM. BTL/îðãàí³çàö³ÿ çàõîä³â, êðåàòèâ/äèçàéí, çîâí³øíÿ ðåêëàìà/ìåä³à-áà¿íã/ìåä³à-ïëàíóâàííÿ/ ìåä³à-àóäèò, äðóê/ïîë³ãðàô³ÿ/ñóâåí³ðíà ïðîäóêö³ÿ, PR 13 Young& Rubicam 9.0-9.5 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, áðåíäèíã, óïðàâë³íñüêèé êîíñàëòèíã, ìàðêåòèíãîâèé êîíñàëòèíã, äîñë³äæåííÿ ðèíêó, PR, êðåàòèâ/äèçàéí, äðóê/ïîë³ãðàô³ÿ/ ñóâåí³ðíà ïðîäóêö³ÿ, ÒÁ-ïðîäàêøí, ðàä³î-ïðîäàêøí 14-16 Draft fcb 8.5-9.0 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, áðåíäèíã, äîñë³äæåííÿ ðèíêó, äèðåêò-ìàðêå- òèíã/áàçè äàíèõ /direct mail/CRM, êðåàòèâ/äèçàéí, äðóê/ïîë³ãðàô³ÿ/ñóâåí³ðíà ïðîäóêö³ÿ 14-16 EuroRSCG New Europe 8.7-9.2 Áðåíäèíã, ñòðàòåã³÷íå ïëàíóâàííÿ, êðåàòèâ, ìåä³àïëàíóâàííÿ ³ ðîçì³ùåííÿ, web-äèçàéí/³íòåðàêòèâ, BTL/îðãàí³çàö³ÿ çàõîä³â, äèðåêò-ìàðêåòèíã/áàçè äàíèõ/direct mail/CRM 14-16 Tabasco 8.5-9.0 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, áðåíäèíã, PR, BTL/îðãàí³çàö³ÿ çàõîä³â, êðåàòèâ/äèçàéí, çîâí³øíÿ ðåêëàìà/ìåä³à-áà¿íã/ìåä³à-ïëàíóâàííÿ/ìåä³à-àóäèò, web-äèçàéí 17-18 EuroRSCG Kiev 8.0-8.5 Êîíñàëòèíã, áðåíä-ñòðàòå㳿, ðåêëàìà, êîðïîðàòèâíå ïðîñóâàííÿ ³ PR, ìàðêåòèíãîâ³ ïîñëóãè òà ³íòåðàêòèâí³ êîìóí³êàö³¿ 17-18 TBWA 8.0-8.5 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, êðåàòèâ/äèçàéí 19 BBDO Group 7.3-7.8 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿ 20-22 Adam Smith 7.0-7.5 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿ 20-22 Øàáëÿ 6.9-7.2 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, êðåàòèâ/äèçàéí 20-22 Sahar 7.0-7.5 Êðåàòèâ/äèçàéí 23 ʳíîãðàô 6.0-6.5 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, êðåàòèâ/äèçàéí, áðåíäèíã, ÒÁ-ïðîäàêøí/ïîñò-ïðîäàêøí 24-25 B.I.T.A. 2.8-3.3 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, êðåàòèâ/äèçàéí, áðåíäèíã, äîñë³äæåííÿ ðèíêó, çîâí³øíÿ ðåêëàìà/ìåä³à-áà¿íã/ìåä³à-ïëàíóâàííÿ/ìåä³à-àóäèò 24-25 Kaffeine 3.5-3.8 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, êðåàòèâ/äèçàéí, áðåíäèíã 26 ISKRA 1.8-1.9 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, êðåàòèâ/äèçàéí, áðåíäèíã 27-28 Ìàêñèìà Êè¿â 1.6-1.7 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, êðåàòèâ, ìåä³à-ïëåéñìåíò 27-28 Äåñÿòêà [10.ua] 1.6-1.7 ²íòåãðîâàí³ ìàðêåòèíãîâ³ êîìóí³êàö³¿, êðåàòèâ/äèçàéí, áðåíäèíã, çîâí³øíÿ ðåêëàìà/ìåä³à-áà¿íã/ìåä³à-ïëàíóâàííÿ/ìåä³à-àóäèò, óïðàâë³íñüêèé êîíñàëòèíã, ìàðêåòèíãîâèé êîíñàëòèíã Òàáëèöÿ 3 Ðåéòèíã ðåêëàìíèõ àãåíòñòâ Óêðà¿íè çà îáñÿãàìè ðåâåíüþ ó 2009 ð. Äæåðåëî: Àâòîðñüêå îïðàöþâàííÿ íà îñíîâ³ [19] 37 ÅKÎÍÎ̲×ÍÈÉ ×ÀÑÎÏÈÑ-XXI5-6’2010 äîñâ³ä ñâ³ä÷èòü, ùî ö³ ôîðìàòè º åôåêòèâíèìè äëÿ êîì- ïàí³é ³ çàòðåáóâàíèìè òà ïîïóëÿðíèìè ñåðåä ïîêóïö³â ðåêëàìíèõ ïîñëóã. Ó ãàëóç³ ²íòåðíåò-ïðîñóâàííÿ äëÿ óê- ðà¿íñüêîãî ðèíêó ðåêëàìíèõ ïîñëóã íàéá³ëüø àêòóàëü- íèìè ñüîãîäí³ º â³äåî-ðåêëàìà â ìåðåæ³ òà ñïîíñîðñòâî, à òàêîæ ²íòåðíåò-áðåíäèíã, â³ðóñíèé ìàðêåòèíã, ñòâî- ðåííÿ ñàéò³â-ñóïóòíèê³â, ðîáîòà ³ç ñîö³àëüíèìè ìåðå- æàìè, ïðèõîâàíà ðåêëàìà [21]. Âèñíîâêè. Ñåêòîð ³íòåðàêòèâíèõ ìåä³à, à îòæå, ³ ðåê- ëàìè çà äîïîìîãîþ ²íòåðíåòó òà ìîá³ëüíèõ ïðèñòðî¿â ìຠîá’ºêòèâí³ óìîâè äëÿ ïîäàëüøîãî äèíàì³÷íîãî ðîç- âèòêó ³ ñóòòºâîãî çá³ëüøåííÿ ô³íàíñîâèõ íàäõîäæåíü â³ä ðåêëàìîäàâö³â òà êîðèñòóâà÷³â ïðîòÿãîì íàñòóïíèõ äå- ñÿòèë³òü. Ó 2010 ð. âèïðàâäàíî î÷³êóâàòè â³äíîâëåííÿ ñâ³òîâîãî ðåêëàìíîãî ðèíêó ³ ïðîäîâæåííÿ ïîäàëüøîãî ïåðåðîçïîä³ëó ðåêëàìíèõ áþäæåò³â íà êîðèñòü ³íòåðàê- òèâíèõ ìåä³à. Îêð³ì òîãî, äèäæèòàë³çàö³ÿ ñâ³òîâî¿ åêî- íîì³êè ïðèçâîäèòü äî ïîñèëåííÿ âïëèâó àç³àòñüêèõ òà ëàòèíîàìåðèêàíñüêèõ êîðèñòóâà÷³â íà ôîðìè ðåêëàì- íèõ ïîâ³äîìëåíü ³ øëÿõè ïîäàëüøîãî ðîçâèòêó ³íòåðàê- òèâíèõ ñåðåäîâèù. Êîíêóðåíòíà áîðîòüáà ì³æ ë³äåðàìè ðåêëàìíîãî ðèíêó îí-ëàéí áóäå çàãîñòðþâàòèñÿ, à ì³æíàðîäí³ ìåðåæåâ³ àãåíòñòâà ïîâíîãî öèêëó ïðîäîâ- æóâàòèìóòü êóïóâàòè ìàë³ óñï³øí³ êîìïàí³¿ ç ãàëóç³ ìîá³ëüíîãî ìàðêåòèíãó ç îãëÿäó íà ñòðàòåã³÷íó ïåðñïåê- òèâí³ñòü ìîá³ëüíîãî ñåãìåíòó ðåêëàìíîãî ðèíêó. ªìí³ñòü óêðà¿íñüêîãî ðèíêó ðåêëàìè â ö³ëîìó òà ²íòåðíåò-ðåêëàìè çîêðåìà º íåçíà÷íîþ ïîð³âíÿíî ÿê ³ç ðîñ³éñüêèìè, òàê ³ ç ºâðîïåéñüêèìè îáñÿãàìè ïðîäàæ³â. Îäíàê óæå ñüîãîäí³ â Óêðà¿í³ çàñòîñîâóþòüñÿ ³íòåðàê- òèâí³ òåõíîëî㳿, à ðîçøèðåííÿ ³ ïîãëèáëåííÿ ïåðåë³êó ïîñëóã ðåêëàìíèõ àãåíòñòâ ³ç âèêîðèñòàííÿì ³íôîð- ìàö³éíèõ òåõíîëîã³é, à òàêîæ ïîäàëüøå çðîñòàííÿ ê³ëüêîñò³ äîìîãîñïîäàðñòâ, ÿê³ ìàþòü äîñòóï äî ²íòåð- íåò-ìåðåæ³, äîçâîëèòü óêðà¿íñüêîìó ðèíêó ðåêëàìè ³ñòîòíî çá³ëüøèòè åôåêòèâí³ñòü êîíòàêò³â ³ç ö³ëüîâîþ àó- äèòîð³ºþ òà çìåíøèòè ¿õ ñîá³âàðò³ñòü. ˳òåðàòóðà 1. World Internet usage and population [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.internetworldstats.com/stats.htm 2. Íîâèíè ìîá³ëüíîãî ðèíêó, – 06.07.2010 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://podrobnosti.ua/mobile/ 2010/07/06/698799.html 3. Global digital-economy trends [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.budde.com.au/Research/Global-Digital- Economy-E-Commerce-M-Commerce-Trends-Statistics.html?r=51 4. Íîâèíè ìîá³ëüíîãî ðèíêó, 05.07.2010 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://podrobnosti.ua/internet/2010/ 07/05/698464.html 5. Ïðîãíîç ðîçâèòêó ðèíêó ³íòåðàêòèâíèõ ñåðâ³ñ³â [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.mediabusiness.com.ua/ content/view/19043/48/lang,ru/ 6. European digitalization data. ITU review [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ].– Ðåæèì äîñòóïó : http://www.internetworldstats.com/ europa2.htm#ua 7. ²íòåðíåò-êîðèñòóâà÷³ â Óêðà¿í³: ãåîãðàô³÷íà ñòðóêòóðà [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://itua.info/ news/internet/23376.html 8. Äîõîäè â³ä áàííåðíî¿ ðåêëàìè çðîñòàþòü [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.mediabusiness.com.ua/ content/view/16275/48/lang,ru/ 9. Worldwide and U.S. Internet advertising 2010-2014 forecast and analysis, May 17, 2010 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.marketresearch.com/product/display.asp?produc- tid=2688072&SID=99843698-482352282-422798056 10. Yearly US advertising review. – 2009 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.eaca.be/_img/nielsen/AdView PulseRelease_Q4_2009.pdf 11. Advertising formats: search and display-related ads continue to be leading formats. The IAB Internet Advertising Revenue Report, which is conducted independently by the New Media Group of PricewaterhouseCoopers, 04.07.2010 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.iab.net/about_the_iab/recent_ press_releases/press_release_archive/press_release/pr-040710 12. US advertising market report. – 2009 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.eaca.be/_img/nielsen/AdView PulseRelease_Q4_2009.pdf 13. Advertising formats: search and display-related ads continue to be leading formats. The IAB Internet Advertising Revenue Report, which is conducted independently by the New Media Group of PricewaterhouseCoopers, 04.07.2010 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.iab.net/about_the_iab/recent_ press_releases/press_release_archive/press_release/pr-040710 14. US Advertising revenue year report. – 2009 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.iab.net/media/file/IAB- Ad-Revenue-Full-Year-2009.pdf 15. Advertising formats: search and display-related ads continue to be leading formats. The IAB Internet Advertising Revenue Report, which is conducted independently by the New Media Group of PricewaterhouseCoopers, 04.07.2010 [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.iab.net/about_the_iab/recent_ press_releases/press_release_archive/press_release/pr-040710 16. Àâòîðñüêèé àíàë³ç íà áàç³: Plunkett's Advertising & Branding Industry Almanac 2010: Advertising & Branding Industry Market Research, Statistics, Trends & Leading Companies Plunkett Research, Ltd., April 7, 2010. [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.hi-media.be/NL/pdf/European_Online_ Advertising%202003%202009%20Jupiter4.pdf 17. Àâòîðñüêå îïðàöþâàííÿ íà áàç³ ìàòåð³àë³â: http://www.mar- ketresearch.com/product/display.asp?productid=2642041&xs=r& SID=99843698-482352282-422798056&curr=USD&kw= &view=abs 18. Êàòàëîã ðåêëàìíèõ àãåíòñòâ Óêðà¿íè [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://advertising.ua/agencies/type/rus/ 19. Ðåéòèíã ðåêëàìíèõ àãåíòñòâ Óêðà¿íè çà îáñÿãàìè ðåâåíüþ ó 2009 ð. // Càéò Âñåóêðà¿íñüêî¿ ðåêëàìíî¿ êîàë³ö³¿ [Åëåêòðîííèé ðåñóðñ]. – Ðåæèì äîñòóïó : http://www.adcoalition.org.ua/ ru/reitingi/2009/revenyu 20.Ìàòâ³é÷óê-Ñîñê³íà Í. Î. Ìåòîäè ñòâîðåííÿ ³íôîðìàö³éíèõ ïðîäóêò³â äëÿ ïîòðåá ìàðêåòèíãîâîãî ìåíåäæìåíòó / Í. Î. Ìàò- â³é÷óê-Ñîñê³íà // Åêîíîì³÷íèé ÷àñîïèñ-ÕÕ². – 2009. – ¹ 9—10. – Ñ. 46—49. 21. Äîêëàäí³øå äèâ.: Ìàòâ³é÷óê-Ñîñê³íà Í. Î. Òåíäåíö³¿ òà øëÿõè ðîçâèòêó ìîá³ëüíîãî ìàðêåòèíãó ÿê ³ííîâàö³¿ / Í. Î. Ìàòâ³é÷óê- Ñîñê³íà // Ìàðêåòèíã â Óêðà¿í³. – 2009. – ¹ 1. – Ñ. 37—41. Ñòàòòÿ íàä³éøëà äî ðåäàêö³¿ 19 êâ³òíÿ 2010 ðîêó ÅÊÎÍÎ̲ÊÀ ÒÀ ÓÏÐÀÂ˲ÍÍß Ï²ÄÏÐȪÌÑÒÂÀÌÈ «Áðåíäèíã ³ ïðîìîóøåí ìàëèõ ì³ñò â³äïîâ³äíî äî ñòàíäàðò³â ªÑ: äîñâ³ä êðà¿í Âèøåãðàäñüêî¿ ãðóïè äëÿ Óêðà¿íè» – íîâèé ì³æíàðîäíèé ïðîåêò, ùî çä³éñíþº ²íñòèòóò òðàíñôîðìàö³¿ ñóñï³ëüñòâà ñï³ëüíî ç ̳æíàðîäíèì Âèøåãðàäñüêèì Ôîíäîì. ²íôîðìàö³þ ïðî ïðîåêò äèâ. íà ñàéò³: www.soskin.info