Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2010
1. Verfasser: Саблук, П.Т
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут економіки промисловості НАН України 2010
Schriftenreihe:Вісник економічної науки України
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/45603
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва / П.Т Саблук // Вісник економічної науки України. — 2010. — № 2 (18). — С. 212-213. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-45603
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-456032025-02-23T19:25:27Z Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва Саблук, П.Т Офіційний відділ 2010 Article Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва / П.Т Саблук // Вісник економічної науки України. — 2010. — № 2 (18). — С. 212-213. — укр. 1729-7206 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/45603 uk Вісник економічної науки України application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Офіційний відділ
Офіційний відділ
spellingShingle Офіційний відділ
Офіційний відділ
Саблук, П.Т
Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва
Вісник економічної науки України
format Article
author Саблук, П.Т
author_facet Саблук, П.Т
author_sort Саблук, П.Т
title Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва
title_short Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва
title_full Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва
title_fullStr Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва
title_full_unstemmed Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва
title_sort ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2010
topic_facet Офіційний відділ
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/45603
citation_txt Ціна — запорука ефективності сільськогосподарського виробництва / П.Т Саблук // Вісник економічної науки України. — 2010. — № 2 (18). — С. 212-213. — укр.
series Вісник економічної науки України
work_keys_str_mv AT sablukpt cínazaporukaefektivnostísílʹsʹkogospodarsʹkogovirobnictva
first_indexed 2025-11-24T15:57:09Z
last_indexed 2025-11-24T15:57:09Z
_version_ 1849687884981862400
fulltext ВІСНИК ЕКОНОМІЧНОЇ НАУКИ УКРАЇНИ212 Трансформаційні процеси в аграрній економіці Украї- ни спричинили зміни в механізмі ціноутворення на сільсько- господарську продукцію, адже ціна в умовах ринку є голов- ним джерелом відтворення вкладених у виробництво активів, базисом забезпечення ефективності галузі. Актуальність про- блеми очевидна у зв’язку з невідповідністю принципів еко- номічних відносин на селі, об’єктивним законам ринку. У ринковій системі господарювання основним зав- данням усіх суб’єктів економічної діяльності є отриман- ня прибутку в максимальному розмірі при оптимальних витратах. В свою чергу, економічний інтерес господарю- вання в аграрній сфері (як і в будь-якій іншій) значною мірою залежить від зовнішніх факторів, які в ринкових умовах кардинально змінили порядок формування до- ходів у сільськогосподарських підприємствах. Вимогою часу стала необхідність виробляти те, що можна продати й одержати необхідний прибуток. Особливості формуван- ня доходів сільськогосподарських товаровиробників зу- мовлені також високим ступенем відносної демонополі- зації сільського господарства, нееластичністю зв’язку між попитом на аграрну продукцію та цінами на неї, низь- кою купівельною спроможністю населення України. Вирішальну роль в одержанні суб’єктами господа- рювання доходів відіграють створювані державою умо- ви економічної діяльності. Передусім це утвердження національної ідеї. На наш погляд, її змістом є освоєння постіндустріальної моделі розвитку аграрного сектору економіки шляхом об’єднання капіталу землі з капіта- лом індустрії і забезпеченні функціонування його (об- ’єднаного капіталу) на високоприбутковому рівні завдя- ки застосуванню прогресивних та інформаційних техно- логій за участю знань та науки і вирішення на цій ос- нові питань соціуму і розвитку сільських територій. В державі мають бути створені однакові стартові умо- ви ефективного функціонування всіх галузей і сфер еко- номічної діяльності. Стосовно аграрного сектору економ- іки, цього не можна досягти без капіталізації землі і вра- хування її в системі ціноутворення для економічного регу- лювання міжгалузевих відносин. По цій причині село щорічно втрачає більше 180 млрд. грн. Як підтверджують наші дослідження, співвідношення між вартістю землі, основного та оборотного капіталу має становити 40, 40 і 20 відсотків. Виходячи з цього за орієнтовними розрахун- ками 500 млрд грн коштує земля, відповідно 500 млрд грн має становити вартість основного капіталу і 200 млрд. оборотного капіталу. Таким чином загальний капітал скла- дає близько 1 200 млрд грн, а при застосуванні 15 % норми прибутку, що має місце в інших галузях, село мало б отри- мувати 180 млрд грн прибутку на авансований у виробниц- тво капітал, а реально отримує близько 5 млрд грн. З метою врівноваження економічних умов господа- рювання всіх галузей економіки, потрібно визнати зем- лю капіталом і включити її вартість в економічний обіг. Такий захід сприятиме підвищенню дохідності господа- рюючих суб’єктів і забезпеченню розширеного відтво- рення в аграрній сфері нарівні з іншими галузями на- ціональної економіки через норму прибутку. Нині ціноутворення на сільськогосподарську про- дукцію не забезпечує прибутковості авансованого кап- італу, адекватної середньому рівню по національній еко- номіці, а критерій норми прибутку ще не став регулято- ром економічних відносин на всіх рівнях управління державою і суб’єктами господарської діяльності. Недоліки ціноутворення негативно позначаються на мотивації сільгосптоваровиробників. Аграрна галузь неспро- можна ефективно функціонувати як високодохідне вироб- ництво без підтримки держави, а рівень економічного інте- ресу товаровиробників низький. Про це свідчать низькі ціни попиту, відсутність механізму забезпечення виробникам доходів на рівні встановленої ціни пропозиції. Одночасно монополізовані підприємства промислових і переробних галузей продовжують реалізувати політику збільшення влас- них прибутків за рахунок перерозподілу вартостей. Недостатня купівельна спроможність вітчизняних споживачів залишає ціни на сільськогосподарську про- дукцію низькими. Розв’язання цього питання потребує переходу до формування дохідності галузі на основі методології ціни виробництва і норми прибутку на аван- сований капітал (схема 1). Через відсутність еквівалентності міжгалузевого обміну сільське господарство втрачає свої активи, різко знижуються можливості не тільки розширеного, а й простого відтворення виробництва. Ця тенденція заслу- говує на увагу й оцінку з огляду на необхідність негай- ного втручання на державному рівні. Слід визначити види продукції, які формують продовольчу безпеку країни, та передбачити державну підтримку їх виробництва; сформувати організований аграрний ринок по кожному виду продукції і його законодавче забезпечення; ввести в систему ціноутворення показник норми прибутку. Це дасть змогу запровадити цивілізовані економічні правила гри. Зокрема, з’явиться можливість визначення гарантованих максимальних і мінімальних цін, заходів державної підтримки, фінансових і товарних інтервенцій, кредитування, діяльності бірж, управління аграрними ризиками, розвитку ринку землі. Схема 1 Економічний механізм регулювання виробництва продукції І. , 100 НП К Цв Св ⋅= + де Цв — ціна виробництва; Св — середньогалузева собівартість продукції; НП — норма прибутку по економіці держави; К — капітал галузі. ІІ. Ціна продукції визначається ринком ІІІ. Різниця між ринковою ціною продукції і ціною виробництва визначає поведінку виробника продукції та держави в доцільності виробництва (підтримки) того чи іншого виду продукції. П.Т. Саблук академік НААНУ, м. Київ ЦІНА — ЗАПОРУКА ЕФЕКТИВНОСТІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ВИРОБНИЦТВА ОФІЦІЙНИЙ ВІДДІЛ 2010/№2 213 Основним завданням державної підтримки сільськогосподарських виробників є досягнення їх фінансової стабільності, створення умов для розшире- ного відтворення виробництва, забезпечення конкурентоспроможності продукції та продовольчої безпеки країни, нарощування експортного потенціалу окремих груп товарів. У контексті вирішення проблем цінової та бюджет- ної підтримки має бути визначена раціональна структу- ра виробництва. Перевагу слід надавати тим сферам діяльності, які в конкретних умовах є найбільш висо- коприбутковими. При цьому кожний продукт повинен бути в основі створення навколо нього професійних (міжпрофесійних) інтегрованих об’єднань товаровироб- ників за галузевою ознакою. Реалізація мети та основних завдань державної підтримки на основі концентрації коштів на пріоритет- них напрямах передбачає удосконалення чинної норма- тивно-правової бази. На державному рівні мають вико- нуватися середньострокові та довгострокові програми субсидування аграрного сектору, які б передбачали роз- в’язання першочергових проблем сільськогосподарсь- кого виробництва та соціальної сфери, з переорієнтацією державної підтримки на користь соціальних програм, що не обмежуються вимогами СОТ. Врахування дії зовнішніх чинників та адекватне реагування на них дозволить суттєво підвищити дохідність сільськогосподарського виробництва, покра- щити фінансовий стан підприємств галузі, збільшити їх фінансові можливості для здійснення розширеного відтворення. Практика потребує наукового обґрунтування орган- ізаційної структури підприємств, удосконалення внутр- ішньогосподарських економічних механізмів, побудова- них на принципах самоокупності структурних підрозділів. Одним із таких шляхів є впровадження внут- рішньогосподарських організаційно-економічних ме- ханізмів забезпечення прибутковості сільськогоспо- дарських підприємств, у центрі яких має бути інтерес селянина. Основними принципами побудови внутрішньогос- подарських економічних відносин у сільськогосподарсь- ких підприємствах є максимальне наближення статусу підрозділу підприємства до реального статусу оператора аграрного ринку та максимальне наближення системи оціночних показників діяльності підрозділів до показ- ників прибутку і рентабельності як головних, що визна- чають успіх підприємства як суб’єкта ринкових відно- син. В результаті земельної реформи в Україні змінився суб’єкт права власності на землю, права привласнення земельної ренти. Власниками земельних ділянок нині є громадяни — члени сільськогосподарських підприємств різних форм господарювання та особистих селянських господарств. Частину створюваної земельної ренти гро- мадяни отримують у вигляді орендної плати, решта ж перерозподіляється посередниками із сільського госпо- дарства в інші галузі або привласнюється ними. Щоб запобігти цьому, потрібно визнати землю ка- піталом і включити її вартість в економічний обіг. Та- кий захід сприятиме підвищенню дохідності господарю- ючих суб’єктів і забезпеченню розширеного відтворен- ня в аграрній сфері нарівні з іншими галузями націо- нальної економіки через норму прибутку. Включення в ринкове середовище капіталу-землі відкриє шлях іпотечному кредитуванню. Дослідження вище означених проблем зумовлює зосередити особли- ву увагу на розробці механізмів соціально-економічно- го регулювання податкових надходжень до місцевих бюджетів на основі встановлення раціональної рівнова- ги власних і делегованих повноважень держави місце- вому і регіональному самоврядуванню, виходячи із стан- дартів і норм надання послуг. Поки що в державі таких стандартів і норм не існує. Тому необхідно у найближчі роки опрацювати і впровадити безпосередньо в практи- ку формування міжбюджетних відносин соціальні стан- дарти і нормативи (з розрахунку на одного жителя). Ці стандарти і нормативи повинні базуватися на єдиній методиці, бути стабільними і прозорими протягом п’я- ти–десяти років. ОФІЦІЙНИЙ ВІДДІЛ