Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення

Аналізуються зміни сутності науки як системи та наукового пізнання, викликані сучасними реаліями, їх (науки та пізнання) взаємодія з іншими формами суспільної свідомості та суспільного буття (три логічні ситуації суперечності науки та історії, взаємообумовленість та взаємотрансформація останніх, осо...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2007
1. Verfasser: Шкепу, М.О.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України 2007
Schriftenreihe:Наука та наукознавство
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49146
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення / М.О. Шкепу // Наука та наукознавство. — 2007. — № 2. — С. 47-52. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-49146
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-491462025-02-23T17:58:06Z Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення Противоречия истории науки и науки истории как антиномии современного теоретического мышления Contradictions of Science History and History as Science as an Antinomy of the Contemporary Theoretical Thinking Шкепу, М.О. Методологія та соціологія науки Аналізуються зміни сутності науки як системи та наукового пізнання, викликані сучасними реаліями, їх (науки та пізнання) взаємодія з іншими формами суспільної свідомості та суспільного буття (три логічні ситуації суперечності науки та історії, взаємообумовленість та взаємотрансформація останніх, особиста феноменологія науковця як форма індивідуалізації сенсу історії тощо). Анализируются изменения сущности науки как системы и научного познания, вызванные современными реалиями, их (науки и познания) взаимодействие с другими формами общественного сознания и общественного бытия (три логические ситуации противоречивости науки и истории, взаимообусловленность и взаимотрансформация последних, личная феноменология ученого как форма индивидуализации смысла истории и др.). The analysis concerns changes in the essence of science as a system for scientific cognition, evolved by realities of today, their (science and cognition) interaction with other forms of the social consciousness and social existence (three logical situations of a contradiction between science and history, their mutual causality and mutual transformation, personal phenomenology of a scientist and a form of individualization of history’s essence etc.). 2007 Article Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення / М.О. Шкепу // Наука та наукознавство. — 2007. — № 2. — С. 47-52. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 0374-3896 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49146 uk Наука та наукознавство application/pdf Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Методологія та соціологія науки
Методологія та соціологія науки
spellingShingle Методологія та соціологія науки
Методологія та соціологія науки
Шкепу, М.О.
Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення
Наука та наукознавство
description Аналізуються зміни сутності науки як системи та наукового пізнання, викликані сучасними реаліями, їх (науки та пізнання) взаємодія з іншими формами суспільної свідомості та суспільного буття (три логічні ситуації суперечності науки та історії, взаємообумовленість та взаємотрансформація останніх, особиста феноменологія науковця як форма індивідуалізації сенсу історії тощо).
format Article
author Шкепу, М.О.
author_facet Шкепу, М.О.
author_sort Шкепу, М.О.
title Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення
title_short Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення
title_full Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення
title_fullStr Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення
title_full_unstemmed Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення
title_sort суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення
publisher Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
publishDate 2007
topic_facet Методологія та соціологія науки
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49146
citation_txt Суперечності історії науки та науки історії як антиномії сучасного теоретичного мислення / М.О. Шкепу // Наука та наукознавство. — 2007. — № 2. — С. 47-52. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.
series Наука та наукознавство
work_keys_str_mv AT škepumo superečnostíístoríínaukitanaukiístorííâkantinomíísučasnogoteoretičnogomislennâ
AT škepumo protivorečiâistoriinaukiinaukiistoriikakantinomiisovremennogoteoretičeskogomyšleniâ
AT škepumo contradictionsofsciencehistoryandhistoryasscienceasanantinomyofthecontemporarytheoreticalthinking
first_indexed 2025-11-24T05:34:49Z
last_indexed 2025-11-24T05:34:49Z
_version_ 1849648731652096000
fulltext 1�������������� ���������� ���� Ì.Î. Øêåïó ������# � ���� ������ �������� ������ �������� � �� � ��� �#� �����������# ���� � �� � Àíàë³çóþòüñÿ çì³íè ñóòíîñò³ íàóêè ÿê ñèñòåìè òà íàóêîâîãî ï³çíàííÿ, âèêëèêàí³ ñó÷àñíèìè ðåàë³ÿìè, ¿õ (íàóêè òà ï³çíàííÿ) âçàºìîä³ÿ ç ³íøèìè ôîðìàìè ñóñï³ëüíî¿ ñâ³äîìîñò³ òà ñóñï³ëüíîãî áóòòÿ (òðè ëîã³÷í³ ñèòóàö³¿ ñóïåðå÷íîñò³ íàóêè òà ³ñòîð³¿, âçàºìîîáóìîâëåí³ñòü òà âçàºìîòðàíñôîðìàö³ÿ îñòàíí³õ, îñîáèñòà ôåíîìå- íîëîã³ÿ íàóêîâöÿ ÿê ôîðìà ³íäèâ³äóàë³çàö³¿ ñåíñó ³ñòî𳿠òîùî). Ïåðøà ëîã³÷íà ñèòóàö³ÿ âêàçàíî¿ ïðîá- ëåìè âèãëÿäຠòàêèì ÷èíîì: ñóïåðå÷- í³ñòü íàóêè òà ³ñòî𳿠⠿¿ ôóíäàìåíòàëü- íîìó âèçíà÷åíí³, â ÿê³é âîíà ïîñòàëà ñüîãîäí³, ìîæíà îêðåñëèòè ÿê „ñóïåðå÷- í³ñòü â ñóïåðå÷íîñò³”. Ç îäíîãî áîêó, âî- íà ïîñòຠÿê àíòèíîì³ÿ, êîëè ³ñòîð³ÿ ðó- õàºòüñÿ, íå ñïèðàþ÷èñü íà âèêîðèñòàííÿ íàóêîâèõ çàêîíîì³ðíîñòåé (òîáòî — ³ã- íîðóþ÷è íàóêó), à íàóêà ïåðåáóâຠâ ñòàí³ íåâèïðàâäàíîãî àáñòðàãóâàííÿ òà ñàìî³çîëÿö³¿ â³ä ñîö³àëüíî-åêîíîì³÷íèõ (³ â³äïîâ³äíî — ïîë³òèêî-³äåîëîã³÷íèõ) ìîòèâ³â òà íàñë³äê³â ¿¿ îïðåäìåòíåííÿ â ñèñòåì³ êîîðäèíàò ñó÷àñíî¿ ³ñòîð³¿. Ç ³íøîãî áîêó, òàêà àíòèíîì³ÿ ïîñòຠîä- íî÷àñíî ÿê âíóòð³øíÿ ñóïåðå÷í³ñòü, îñ- ê³ëüêè ñàìå öÿ ³ñòîðè÷íà ñèñòåìà ñî- ö³àëüíî-ïîë³òè÷íèõ êîîðäèíàò, áóäó÷è çóìîâëåíîþ íåîáõ³äí³ñòþ ïåðåõîäó äî ³íôîðìàö³éíî-òåõíîëîã³÷íîãî ñïîñîáó âèðîáíèöòâà, ïîòðåáóº ïåðåòâîðåííÿ íà- óêè íà áåçïîñåðåäíüî ïðîäóêòèâíó ñèëó (íå ò³ëüêè â òåõíîëîã³÷íîìó ðîçóì³íí³, àëå é â çíà÷åíí³ ñïîñîáó ìèñëåííÿ „ðîáî÷î¿ ñèëè”, ÿêà îáñëóãîâóº òàê³ ïðîäóêòèâí³ ñèëè), à íàóêà âèìàãຠïðèíöèïîâî ÿê³ñíèõ çì³í ó ñâîºìó ïðàêòè÷íîìó ñàìî- îáãðóíòóâàíí³. Öÿ àíòèíîì³÷íà ñóïåðå÷í³ñòü (÷è âíóòð³øíÿ ñóïåðå÷í³ñòü äàíî¿ àíòè- íî쳿) ïðè óäàâàíîìó â³ääàëåíí³ â³ä âíóòð³øí³õ ñóïåðå÷íîñòåé ñó÷àñíî¿ íà- óêè â ö³ëîìó ÿê ñèñòåìè º ïåðâèííîþ çàñàäîþ äëÿ ¿õ ðîçâ’ÿçàííÿ ïðè îäíî- ÷àñíîìó ðîçâ’ÿçàíí³ ñó÷àñíèõ òà ìàé- áóòí³õ àíòàãîí³çì³â ³ñòîð³¿. Ðîñ³éñüêèé â÷åíèé, åêñïåðò â îáëàñò³ êîìï’þòåð- íèõ òåõíîëîã³é Þ. Çàòóëèâ³òåð îáãðóí- òîâóº ôåíîìåí âçàºìîîáóìîâëåííÿ òà íåîáõ³äíî¿ âçàºìîòðàíñôîðìàö³¿ íàóêè òà ³ñòî𳿠òàêèì ÷èíîì: „Åïîõà äîì³íó- âàííÿ ìîäåë³ ïîñë³äîâíîãî ðàõóíêó — íàéïðîñò³øî¿ ñõåìè ìàøèííîãî ðàõóí- êó — çàâåðøóºòüñÿ. �…� Ïðîñòîðîâà, ôóíêö³îíàëüíî á³ëüø ìîãóòíÿ ºäèíà ìîäåëü éäå íà çì³íó ïðîñò³ø³é ìîäåë³ ïîñë³äîâíîãî ðàõóíêó. Âîíà ìຠñòàòè íàóêîâîþ îñíîâîþ òà ãàðàíòîì „áåç- êðîâíîãî” ïåðåõîäó äî ºäèíîãî ³íôîð- ìàö³éíîãî ïðîñòîðó. �…� Ïðîòå ç âè÷åð- ïàí³ñòþ ïðèðîäíèõ ðåñóðñ³â ³ ðîçâèò- êîì ³íôðàñòðóêòóðè ïðîãðåñèâíå çíà- ÷åííÿ ïðèâàòíî¿ âëàñíîñò³ çìåíøóâàòè- ìåòüñÿ. ²ñòîðè÷í³ ìîæëèâîñò³ ïðèâàòíî¿ âëàñíîñò³ îáìåæåí³. Ñüîãîäí³ âèðàçíî îêðåñëåí³ ¿õ ìåæ³. �…� Ìîæëèâî, ñàìå êîìï’þòåðíèé ñâ³ò ãîòóºòüñÿ çðîáèòè Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2007, ¹ 2 �� � Ì.Î. Øêåïó, 2007 ³ñòîðè÷íî íåçâîðîòíèé êðîê äî ñî- ö³àë³çìó, ùî äîíèí³ º íåäîñÿæíèì” [1]. Îêðåñëåííÿ ö³º¿ ôóíäàìåíòàëüíî¿ ìåæ³ „ñàìîñò³éíîñò³” íàóêè òà ³ñòî𳿠º âèÿ- âîì òîãî ÿâèùà, ùî ðîçâ’ÿçàííÿ ñó- ïåðå÷íîñò³ íàóêè òà ³ñòî𳿠íåìîæëèâå ³ç çàñàä ïðèíöèï³â ³ñòî𳿠íàóêè ÷è êëà- ñè÷íî¿ ³ñòîð³¿, òîáòî ³ç çàñàä åâîëþö³¿ ïðîäóêòèâíèõ ñèë â ¿õ ³ñòîðèêî-ïðàê- òè÷íîìó (ìàòåð³àëüíîìó) ÷è íàóêîâî- òåîðåòè÷íîìó (³äåàëüíîìó) çíà÷åíí³. Äðóãà ëîã³÷íà ñèòóàö³ÿ çàçíà÷åíî¿ ïðî- áëåìè áåçïîñåðåäíüî âèïëèâຠç ïåðøî¿ ³ ïîëÿãຠâ ò³ì, ùî ïåðåõ³ä äî ³íôîð- ìàö³éíî-òåõíîëîã³÷íîãî ñïîñîáó ðîç- âèòêó ³ñòî𳿠â êîíòåêñò³ ñóêóïíîñò³ ïî- ðîäæåíèõ íèì ñîö³àëüíèõ ïðîáëåì òà ïåðåäáà÷åíèõ ó ìàéáóòíüîìó ñîö³àëü- íèõ êîíôë³êò³â (ðàçîì ç íàêëàäàííÿì íà ïîïåðåäí³ „ìåðåæèâà” ïðîáëåì, âè- êëèêàíèõ çíèùåííÿì íàóêè â ïðîñòîð³ êðà¿í êîëèøíüî¿ ñîö³àë³ñòè÷íî¿ ñèñòå- ìè, ùî ïîâ’ÿçàíî ç³ çíèùåííÿì ¿õ åêî- íîì³êè) íå ìîæå íå ñóïðîâîäæóâàòèñÿ ïåðåòâîðåííÿì íàóêè íà áåçïîñåðåäíüî ïðîäóêòèâíó ñèëó ³äåîëî㳿. Ñàìå òóò ñë³ä øóêàòè ïîäâ³éíó ïðè÷èíó: 1) íàìà- ãàííÿ ïîë³òè÷íî¿ âëàäè îð³ºíòóâàòè íà- óêó íà ñåáå, çðîáèòè ¿¿ „ïðîâëàäíîþ íà- óêîþ”, îòîòîæíþâàòè àïàðàò íàóêè ç àïàðàòîì âëàäè (çàñîáè — â³ä „ïðèðó- ÷åííÿ” âèùî¿ íàóêîâî¿ åë³òè ïðèâ³ëåÿ- ìè òà ïî÷åñòÿìè, ÿê³, ùî ñüîãîäí³ º î÷å- âèäíèì, íå â³äïîâ³äàþòü ¿õ íàóêîâî- äîñë³äíèöüêèì ðåçóëüòàòàì, äî çàñòîñó- âàííÿ ñïåöèô³÷íî¿ ôîðìè ïîãðîç). Ó âèïàäêó íåïîêîðè âèíèêàþòü ñèòóàö³¿, ïîä³áí³ äî íàñòóïíî¿: „Çàãàëüíîâ³äîìî, ùî â÷åíèé, ÿêèé ïðàöþº äëÿ óðÿäó ÷è äëÿ ïðîìèñëîâî¿ ô³ðìè, í³êîëè íå âèñ- ëîâëþº ïóáë³÷íî ñâ ïîçèö³¿, ÿêùî íåìຠíàêàçó íà÷àëüñòâà âèñòóïèòè íà çàõèñò ³íòåðåñ³â îðãàí³çàö³¿. ², çâè÷àé- íî, íà÷àëüñòâî ìîæå çìóñèòè âèêîíàòè öþ óìîâó, â ÷îìó ìîãëè ïåðåêîíàòèñÿ íà âëàñíîìó äîñâ³ä³ ÷èìàëî íàóêîâö³â. Íàïðèêëàä, ÿê ó Âåëèêîáðèòàí³¿, òàê ³ â ÑØÀ åêñïåðòè â ãàëóç³ ÿäåðíî¿ åíåðãå- òèêè, ÿê³ ïóáë³÷íî âèñëîâèëè ñâî¿ òåõí³÷í³ ñóìí³âè, ìèòòºâî ïîçáàâèëèñÿ ðîáîòè” [2]; 2) íàìàãàííÿ îð³íòóâàòèñÿ íà íàóêó âèêëþ÷íî â öàðèí³ ³äåî- ëîã³÷íèõ òåõíîëîã³é („îíàóêóâàòè ³äåî- ëîã³þ”), â ïåðøó ÷åðãó â ñôåð³ ìàí³ïó- ëþâàííÿ ñóñï³ëüíîþ ñâ³äîì³ñòþ ç ìå- òîþ óêîð³íåííÿ ñâî¿õ õèáíèõ çàñàä â ïðîñòîð³ ñîö³àëüíî¿ ñâ³äîìîñò³. Ó ö³é ëîã³÷í³é ñèòóàö³¿ ñòຠî÷åâèäíèì ÿê³ñíî íîâèé àñïåêò â³ä÷óæåíîãî ñï³â- ïàä³ííÿ „³íòåðåñó” ³ñòî𳿠ÿê ³íòåðåñó âëàäè òà „³íòåðåñó” íàóêè: à) ¿¿ âèêîðèñ- òàííÿ â ³äåîëîã³÷íèõ âèì³ðàõ ñïðÿìîâàíå òàêîæ ³ íà ¿¿ çíèùåííÿ ÿê ñèñòåìè çíàííÿ (³ â ôóíäàìåíòàëüíîìó, ³ â ïðèêëàäíîìó çíà÷åíí³); á) ñèñòåìà âëàäè, êîòðà íàìà- ãàºòüñÿ îáãðóíòóâàòè ñåáå ÷åðåç ìàí³ïó- ëþâàííÿ ñóñï³ëüíîþ ñâiäîì³ñòþ, ðîçó쳺 øòó÷í³ñòü ñâ ñóá’ºêòèâíî¿ îñíîâè, òîáòî â³äñóòí³ñòü îá’ºêòèâíèõ çàñàä äëÿ âëàñíîãî ³ñíóâàííÿ, âèêîðèñòîâóþ÷è íà- óêó íåíàóêîâèì ñïîñîáîì ³ ç àíòèíàóêî- âîþìåòîþ.Éäåòüñÿïðî ÿê³ñíîíîâèé àñ- ïåêò „ïåðåõðåùåííÿ” ëîã³êè íàóêè òà ëîã³êè ³ñòîð³¿, òóò íå ïîâòîðþºòüñÿ êëà- ñè÷íèé âàð³àíò âïëèâó íàóêîâî¿ „êàðòè- íè ñâ³òó” íà ñóñï³ëüíó êàðòèíó òàêîãî âïëèâó ç óñ³ìà éîãî êëàñè÷íèìè âàð³à- ö³ÿìè, â òîìó ÷èñë³ íà ð³âí³ ³äåîëî㳿 — íà ñóñï³ëüíå áóòòÿ. Öÿ äðóãà ëîã³÷íà ñèòóàö³ÿ, ùî ñòî- ñóºòüñÿ ôàêòó ³äåîëîã³çàö³¿ íàóêè, ãîâî- ðèòü ïðî á³ëüø ãëèáîê³ ïðîöåñè, ÿê³ â³äáóâàþòüñÿ â îñíîâ³ âçàºìî䳿 íàóêè ç ðåøòîþ ôîðì ñóñï³ëüíî¿ ñâ³äîìîñò³ â ìåæàõ ³äåîëî㳿: ç ìèñòåöòâîì — â ïðî- ñòîð³ ñïîñîá³â 䳿 Ç̲; ç ìîðàëëþ — â ïðîñòîð³ ³íäèâ³äóàëüíîãî ñàìîâèçíà- ÷åííÿ â÷åíîãî, êîëè ñêëàäàºòüñÿ ñèòó- àö³ÿ, ùî «ïðèêìåòíèê “â÷åíèé” çíèùóº ³ìåííèê „ëþäèíà”» (Ãåðöåí); ç ðåë³ã³ºþ — êîëè íàóêà ï³äæèâëþº ðåë³ã³þ, à ñàìà âïàäຠâ îñîáëèâó ôîðìó ì³ñòèêè („Íèí³ ³äåàë³çì, ÿêèé ðàí³øå áóâ ìå- òàô³çè÷íèì, ñòàâ íàóêîïîä³áíèì ÷è óÿâëÿº ñåáå òàêèì”, — ïèñàâ Ì. Áåð- äÿºâ ùå 1914 ðîêó ó ïðàö³ „Ñìèñë òâîð- ÷îñò³”. — „Òàê ñòâîðþþòü äëÿ íàóêè îá’ºêò ïî ñóò³ ïîçàíàóêîâèé ³ çâåðõíàó- êîâèé, à ö³ííîñò³ äîñë³äæóþòü ìåòîäîì, ÿêîìó âîíè íåï³äñóäí³. Íàóêîâó ö³í- �� Science and Science of Science, 2007, ¹ 2 Ì.Î. Øêåïó í³ñòü íå ò³ëüêè íå ìîæíà äîñë³äèòè, àëå íå ìîæíà çíàòè ³ âëîâèòè” [3, c. 275]); ç ô³ëîñîô³ºþ — êîëè â ïðîñòîð³ óñ³õ ïå- ð³îä³â ïîçèòèâ³çìó â³äáóâàºòüñÿ „îáåð- íåíèé” âçàºìîâïëèâ êðèç ìåòîäîëî㳿 ñó÷àñíî¿ ô³ëîñîô³¿ òà ìåòîäîëî㳿 ñó÷àñ- íî¿ íàóêè. Ðàçîì ³ç äàíèìè âçàºìîòðàí- ñôîðìàö³ÿìè (íàóêè òà âñ³õ ôîðì ñóñï³ëüíî¿ ñâ³äîìîñò³) ñë³ä ïðîñòåæèòè ëîã³êó (òàê ñàìî „îáåðíåíó”, ùî íå ï³ääàºòüñÿ ïðÿì³é ðåôëåêñ³¿) âïëèâó íà ìàí³ïóëüîâàíå ñóñï³ëüíå áóòòÿ, â ïåðøó ÷åðãó ÷åðåç „åêîíîì³÷íèé áàçèñ” ÿê ïðîñò³ð îïðåäìåòíåííÿ íàóêè. Äëÿ ñó- ÷àñíî¿ íàóêîâî¿ ñàìîñâ³äîìîñò³ (êîëè òðåáà çðîçóì³òè, ùî öåé áàçèñ ñüîãîäí³ âèõîäèòü çà ìåæ³ îêðåìî¿ êðà¿íè, à òîìó äåñòðóêòèâíå ñòàâëåííÿ îêðåìèõ äåð- æàâ äî íå¿ (íàóêè) ìîæíà ³ ñë³ä ðîçóì³òè âèêëþ÷íî â êîíòåêñò³ ³íòåðåñ³â ïàíóþ- ÷èõ ó ñó÷àñíîìó ñâ³ò³ äåðæàâ ùîäî ñâi- òîâîãî „åêîíîì³÷íîãî áàçèñó” ÿê ºäè- íî¿ ì³æíàðîäíî¿ ñèñòåìè) âèñòóïຠàáñîëþòíîþ íåîáõ³äí³ñòþ óñâ³äîìëåí- íÿ ñóñï³ëüíî-ïðàêòè÷íèõ çàñàä äëÿ ìîæëèâîñò³ âëàñíîãî ìàéáóòíüîãî òà ïðàêòè÷íîãî ñòàâëåííÿ äî íèõ. Äðóãèé âèñíîâîê, ÿêèé âèïëèâຠç ö³º¿ ëîã³÷íî¿ ñèòóàö³¿, ïîëÿãຠâ ò³ì, ùî ïî ñâî¿é ôóíêö³îíàëüíîñò³ íàóêà âèõîäèòü çà ìåæ³ ïðèðîäîçíàâñòâà ³, òèì ñàìèì, âèõîäèòü çà ðàìêè ñàìî¿ ñåáå: â³äáó- âàºòüñÿ âèõ³ä ôîðì ñóñï³ëüíî¿ ñâ³äîìîñò³ çà ¿õ êëàñè÷í³ ðàìêè „ôóíêö³îíóâàííÿ”, â òîìó ÷èñë³ ³ íàóêè. ßê ñóá’ºêòèâîâàíèé ïðîñò³ð ñîö³àëüíîãî áóòòÿ íàóêà ìîæå ñòàòè áåçïîñåðåäíüîþ ïðîäóêòèâíîþ ñèëîþ (ó ðîçóì³íí³ óí³âåðñàëüíîãî ñïî- ñîáó ìèñëåííÿ ö³ë³ñíî¿ ëþäèíè) çà óìî- âè ïðàêòè÷íîãî ïåðåòâîðåííÿ ïðèíöè- ï³â ôîðì ñóñï³ëüíî¿ ñâ³äîìîñò³ íà ïðè- íöèïè æèòòºä³ÿëüíîñò³ îêðåìî¿ ëþäèíè. Öå îçíà÷àº, ùî çà ñâî¿ìè ñóòí³ñíî-ëþä- ñüêèìè îçíàêàìè íàóêà âæå íå âì³ùó- ºòüñÿ â ïðîñòîð³ êëàñè÷íî¿ ³ñòî𳿠³ âèìà- ãຠ¿õ ïîäîëàííÿ. Òðåòÿ ëîã³÷íà ñèòóàö³ÿ áåçïîñåðåäíüî çóìîâëþºòüñÿ ïåðøèìè äâîìà ³ ïîëÿãຠâ ò³ì, ùî íåîáõ³äí³ñòü âèõîäó íàóêè çà åâîëþö³éí³ ìåæ³ „³ñòî𳿠íàóêè” íå ïå- ðåäáà÷ຠ³ãíîðóâàííÿ îñòàííüî¿, à ïåðå- äáà÷ຠ³ íàâ³òü âèìàãຠ„çíÿòòÿ” (Ãå- ãåëü) ¿¿ ëîã³êè â ëîã³êó ìèñëåííÿ. Éäåòüñÿ ïðî òå, ùî äîòåïåð çàëè- øàºòüñÿ ãîñòðîþ ìåòîäîëîã³÷íîþ ïðî- áëåìîþ âèâåäåííÿ „âóçëîâèõ” (äëÿ ôîðìóâàííÿ óí³âåðñàëüíîãî ñïîñîáó ìèñëåííÿ ëþäèíè ÕÕ² ñòîë³òòÿ) ìî- ìåíò³â ëîã³êè ðîçâèòêó íàóêè. Ñóìàðíèé ï³äõ³ä òóò íå ìîæå áóòè åôåêòèâíèì, ³ñòîð³þ íàóêè ñë³ä çíàòè, àëå ñë³ä çíàòè òàêîæ, ùî „áàãàòîçíàéñòâî íå íàâ÷ຠðîçóìó” (Ãåðàêë³ò). Öå, áåçïåðå÷íî, äóæå ñêëàäíà ñïðàâà, àëå òàêà ñêëàäí³ñòü íå ìîæå áóòè àðãó- ìåíòîì äëÿ ñóìí³âíî¿ â³äìîâè â³ä âè- ð³øåííÿ öüîãî çàâäàííÿ. Ëîã³÷íèìè çà- ñàäàìè äëÿ éîãî ðîçâ’ÿçàííÿ ïîâèíí³ ñòàòè äâà ïðèíöèïè, ÿê³ ïðåäñòàâíèêàìè ïðèðîäîçíàâñòâà íå ñïðèéìàþòüñÿ ÷åðåç ¿õ „çàíàäòî ô³ëîñîôñüêó àáñòðàêòí³ñòü” (ÿê, íà æàëü, äî öèõ ï³ð íèìè ñïðèé- ìàºòüñÿ ô³ëîñîô³ÿ), à ïðåäñòàâíèêàìè ô³ëîñîô³¿ ö³ ïðèíöèïè íå íàïîâíþþòüñÿ ºäí³ñòþ áàãàòîìàí³òíîãî â éîãî ïðèðîä- íè÷î-íàóêîâîìó çì³ñò³ ÷åðåç ôðàãìåí- òàðí³, íå çàâæäè ãëèáîê³ çíàííÿ òà ðî- çóì³ííÿ ôåíîìåí³â ³ñòî𳿠íàóêè. Ïåðøèé ïðèíöèï ïîëÿãຠó äîñëi- äæåíí³ ãåíåçè ñõîäæåííÿ ëîã³êè íàóêè äî íàóêè ëîã³êè (íàçâà ïðàö³, â ÿê³é Ãå- ãåëü äîâ³â çàêîíè âñåçàãàëüíîãî ðîçâèò- êó ñâ³òó, â òîìó ÷èñë³ ì³ñöå çàêîí³â ðîç- âèòêó ïðèðîäè ó öüîìó ñõîäæåíí³, çîâñ³ì íå âèïàäêîâî îçíà÷åíà íèì ÿê „Íàóêà ëîã³êè”). Ïîâåðòàþ÷è öþ ïðî- áëåìó ç³ ñôåðè îá’ºêòèâíîãî ³äåàë³çìó Ãåãåëÿ äî ðåàëüíîãî ³ñòîðè÷íîãî ïðîöå- ñó, âèçíà÷èìî òàêèé ïðèíöèï ÿê íåîá- õ³äí³ñòü ðîçâ’ÿçàííÿ ñóïåðå÷íîñò³ ëîã³êè ³ñòî𳿠íàóêè òà íàóêè ëîã³êè ³ñòîð³¿. Îñê³ëüêè æ íà ñóáñòàíö³éíîìó ð³âí³ ³ñòî𳿠àáñîëþòíà ñóïåðå÷í³ñòü ñâ³òó ÿê “òîòîæí³ñòü ìèñëåííÿ òà áóòòÿ” ïðîÿâ- ëÿºòüñÿ åâîëþö³éíî ÿê ñóïåðå÷í³ñòü ëîã³êè ³ñòî𳿠òà ³ñòî𳿠ëîã³êè, òî ñòຠî÷åâèäíèì, ùî „âóçëîâ³ ìîìåíòè” ëî- ã³êè íàóêè ìîæóòü áóòè âèâåäåíèìè ÷å- ðåç ¿õ ñï³âïàäàííÿ ç âóçëîâèìè ìîìåí- òàìè ³ñòî𳿠ëîã³êè òà ç âóçëîâèìè ìî- Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2007, ¹ 2 �� !�����%� !�� �!� ��� ��� � �� ��� � �!� ��� � ����� "�� !�%�!� � �� ����%� � "�! ���� ìåíòàìè ìàòåð³àëüíî-âèðîáíè÷î¿, ïðåä- ìåòíî-ïðàêòè÷íî¿ ³ñòîð³¿. Öå òâåðäæåííÿ îáãðóíòîâàíå ³ñòîð³ºþ ñï³âïàäàííÿ çì³íè îñíîâ ô³ëîñîôñüêî¿ ìåòîäîëî㳿 òà îñíîâ ìåòîäîëî㳿 ïðè- ðîäíè÷èõ íàóê, õî÷à òàê³ ñï³âïàäàííÿ êîæíîãî ðàçó (ïî÷èíàþ÷è ç àíòè÷íîñò³ é äî êëàñè÷íî¿ í³ìåöüêî¿ ô³ëîñîô³¿) â³äð³çíÿëèñÿ çà çì³ñòîì òà ïðèíöèïàìè. Ïîïðè òå, Äåêàðò âèâ³â òðåò³é íàïðÿìîê â ñèñòåì³ êîîðäèíàò, âèõîäÿ÷è ç ïðèïó- ùåííÿ, ùî ì³æ ³äåàëüíîþ („ìèñëåí- íÿì”) òà ìàòåð³àëüíîþ („ò³ëî”) ñóá- ñòàíö³ÿìè ïîâèííî ³ñíóâàòè ùîñü „òðåòº”, ùî ¿õ îá’ºäíóº; Ëåéáí³ö âèâ³â äèôåðåíö³àëüí³-³íòåãðàëüí³ îá÷èñëåííÿ ç³ ñâ êîíöåïö³¿ ïðî ìîíàäó ÿê ³äåàëü- íó ÷àñòèíêó, ùî ëåæèòü â îñíîâ³ áóäîâè Âñåñâ³òó („í³ùî”, ÿêå ìຠáóòòÿ, ³ öèì áóòòÿì ó ê³ëüê³ñíîìó âèðàæåíí³ áóäå íóëü, íóëü ÿê áóòòÿ „í³ùî”; à „ð³÷”, ÿêà óòâîðþºòüñÿ ç ïåâíî¿, âíóòð³øíüî ïî- â’ÿçàíî¿ ñóêóïíîñò³ ìîíàä, ìຠñâî¿ì ê³ëüê³ñíèì áóòòÿì îäèíèöþ; ³ „íåñê³í- ÷åííî ìàëå” ñï³âïàäàº ç „íåñê³í÷åííî âåëèêèì” íå ìåòàô³çè÷íî, à â ïðîöåñ³ ïåðåòâîðåííÿ ôîðì áóòòÿ â ñóáñòàíö³þ, à ñóáñòàíö³¿ â îêðåì³ ôîðìè áóòòÿ. Íàñ- ïðàâä³, „áåçê³íå÷í³ñòü” íå º âåëè÷èíîþ, à òîìó âîíà íå ìîæå áóòè àí³ „ìàëîþ”, àí³ „âåëèêîþ”, ³ ïðî ñï³âïàäàííÿ îñòàíí³õ ìîæíà ãîâîðèòè ëèøå íà ð³âí³ ¿õ âçàºìîïåðåõîäó). Äðóãèé ïðèíöèï ó ðîçâ’ÿçàíí³ öüîãî çàâäàííÿ âèãëÿäຠíå ìåíø „àáñòðàê- òíèì”, àëå ñàìå éîãî çä³éñíåííÿ ÿê â íàóêîâîìó äîñë³äæåíí³, òàê ³ ó âèâå- äåíí³ ëîã³êè íàóêè ìîæå äàòè ºäèíó ìîæëèâó åôåêòèâí³ñòü. ³í ñôîðìóëüî- âàíèé Ô.Åíãåëüñîì ï³ä ÷àñ äîñë³äæåí- íÿ ïðîáëåìè „òîòîæíîñò³” ÿê ïðèíöè- ïîâîãî òà ìåòîäîëîã³÷íîãî „ïî÷àòêó” í³ìåöüêèõ êëàñè÷íèõ ñèñòåì ô³ëîñîô³¿. Êîëè ñòàëî ÿñíî, ÿêèì ÷èíîì ó ï³çíàíí³ â³äáóâàºòüñÿ ñï³âïàäàííÿ „ëî- ã³÷íîãî” òà „³ñòîðè÷íîãî”, ñõîäæåííÿ â³ä àáñòðàêòíîãî äî êîíêðåòíîãî, ðîç- âèòîê ÿê âèíèêíåííÿ òà ðîçâ’ÿçàííÿ ñó- ïåðå÷íîñòåé ³, âðåøò³-ðåøò, ñï³âïàä³í- íÿ „ïî÷àòêó” òà „ê³íöÿ” ÿê çàâåðøåíå „êîëî ñòàíîâëåííÿ”, Åíãåëüñ ä³éøîâ âèñíîâêó, ùî „…ò³ëüêè ðîçòàøîâóþ÷è âåñü ïðîöåñ â ä³àìåòðàëüíî ïðîòèëåæ- íîìó ïîðÿäêó, ìè îòðèìóºìî êàðòèíó òîãî, ùî â³äáóâàºòüñÿ íàñïðàâä³” [4]. Ç ö³º¿ ëîã³÷íî¿ ñèòóàö³¿ âèïëèâàº, ùî âèâåäåííÿ ëîã³êè íàóêè ç ìåòîþ âèâå- äåííÿ îñíîâíèõ ïðèíöèï³â òà „òåîðå- òè÷íî-ïðàêòè÷íèõ ñõîäèíîê” ôîðìó- âàííÿ óí³âåðñàëüíîãî ñïîñîáó ìèñëåí- íÿ º íåìîæëèâèì íà çàñàäàõ ³ â ïðîñòîð³ ïðèðîäîçíàâñòâà, „îêðåìèõ” íàóê, à ïî- òðåáóº âêëþ÷åííÿ òàêî¿ ëîã³êè â ëîã³êó ñõîäæåííÿ ñâ³òó ÿê êóëüòóðíîãî ïðîñòî- ðó òà ÷àñó. Ó ïåðøó ÷åðãó — â ëîã³êó ³äåàëüíîãî ñõîäæåííÿ ñâ³òîâî¿ êóëüòó- ðè, àäæå, ñòâåðäæóâàâ Ãåãåëü: „Ó öüîìó âèÿâëåíí³ âñåçàãàëüíîñò³ ìèñëåííÿ ³ ïîëÿãຠö³íí³ñòü êóëüòóðè” [5, ñ. 83]. Òàêèé ðóõ ïåðåäáà÷ຠãíîñåîëîã³÷íó ãå- íåçó ëþäèíè â³ä ð³âíÿ „íåîñâ³÷åíî¿ òî÷- êè çîðó” äî îâîëîä³ííÿ íåþ „íàóêîâîþ ô³ëîñîô³ºþ”. ßêùî æ íå â³äáóâàºòüñÿ ñàìå òàêà ãåíåçà, âèíèêàþòü ñóïåðå÷- íîñò³ âæå ôåíîìåíîëîã³÷íîãî ïîðÿäêó â ìåæàõ ñàìî¿ íàóêè ³ â ìåæàõ „òåõíîêðà- òèçàö³¿” ñóñï³ëüíèõ ö³ííîñòåé òà ñàìîãî ìèñëåííÿ. ßñêðàâèì îáãðóíòóâàííÿì ñóïåðå÷- íîñò³ ïåðøîãî òèïó âèñòóïຠîïèñàíà ðóìóíñüêèì ô³ëîñîôîì ÕÕ ñòîë³òòÿ Ê.Íîéêîþ â éîãî ïðàö³ „سñòü õâîðîá ñó÷àñíîãî äóõó” [6] òåîðåòè÷íà õâîðîáà „êàòî볿” (â³ä ñòàðîãðåöüêîãî „âçàãàë³”) ÿê „õâîðîáà äîñêîíàëîñò³”, ùî îñîáëè- âî â³äíîñèòüñÿ äî íàóêîâîãî ï³çíàííÿ. Ó íàóêîâîìó ï³çíàíí³, ÿê âèâîäèòü Íîéêà, ó ôåíîìåíîëîã³÷íîìó àñïåêò³ ïåðøèìè ïîñòàâàëè „õâîðèìè íà äîñ- êîíàë³ñòü” àáñîëþòíèé ïðîñò³ð òà ÷àñ: «×àñ ïîñòàâàâ ÿê ãëèáîêà ìåòàô³çè÷íà ³ðîí³ÿ ³ â éîãî ðîçóì³íí³ Íüþòîíîì ñòâåðäæóâàâ ñåáå ÷åðåç äàíèé ÷àñ, ùîá ïîáà÷èòè âëàñíó õèáí³ñòü â ôîðì³ àáñî- ëþòó: àáî æ â³í ïîðîäæóâàâ „ä³òåé ìèò³”, ÿêèõ çíèùóâàâ òàê ñàìî, ÿê ³ Õðîíîñ. Ïðîñò³ð òàêîæ ñòàâàâ ïðèíöè- ïîì ³íäèâ³äóàë³çàö³¿ ÷åðåç ëîêàëüí³ ñà- ìîäåòåðì³íàö³¿, â òîé æå ÷àñ çàïåðå÷óþ- ÷è ÿê³-íåáóäü ëîêàë³çàö³¿. Ñàìå òîìó àá- �( Science and Science of Science, 2007, ¹ 2 Ì.Î. Øêåïó ñîëþòíèé ÷àñ Ãåãåëåì íàçèâàâñÿ „ì³ö- í³øèì ³ ñëàáê³øèì”». [6] Îñê³ëüêè òî- äåò³ÿ àñîö³þºòüñÿ çà ñâî¿ì çì³ñòîì ç íà- éâèùèìè ïðîöåñàìè, ³ â ïåðøó ÷åðãó ç ïðîöåñàìè ï³çíàííÿ, âîíà íàäຠëþäèí³ „íàéá³ëüø áëàãîðîäíó, àëå é íåçð³âíÿ- íî âàæêó ôîðìó” ðàçîì ç äåãðàäàö³ºþ, ÿêó ñó÷àñí³ñòü âíåñëà â íàéâèù³ êóëüì³íàíòè êóëüòóðè, òà ðåëÿòèâ³çìîì ó ï³çíàíí³ áóäü-ÿêî¿ çàãàëüíî¿ ì³ðè, — ïîÿñíþº Íîéêà. Ëþäèíà çâ³ëüíèëàñÿ â³ä òóãè çà äîñêîíàë³ñòþ ³, òàêèì ÷èíîì, â³ä îäí³º¿ ç ôîðì òîäåò³¿. „Àëå çíîâ- òàêè ñòàëîñÿ äåùî íåñïîä³âàíå: ÿêùî ÷åðåç òî÷íå ï³çíàííÿ ðîçïàëèñÿ õìàðè áóäü-ÿêîãî çîâí³øíüîãî àáñîëþòó, òî ó ñàìî¿ ëþäèíè, ÿêà ï³çíàº, çàëèøèâñÿ àáñîëþò òî÷íîñò³. Âñ³ äîñêîíàëîñò³ ðîç- ïàëèñÿ ÷åðåç ï³çíàííÿ, àëå çàëèøèëîñÿ ïðàãíåííÿ äî äîñêîíàëîñò³ ñàìîãî ï³çíàííÿ. Ïîòðåáà â àáñîëþòí³é òî÷- íîñò³ çíàéøëà ñâ³é íåãàòèâíèé îáðàç ó ñèìâîë³÷í³é ëîã³ö³, ³äåàë ÿêî¿ ïîëÿãຠâ òîìó, ùî âîíà çíàõîäèòü âåëèê³ íåäîñ- êîíàëîñò³ ó âñüîìó, ùî áóëî ñòâåðäæåí- íÿì ëîãîñó (â ïåðøó ÷åðãó â ïðèðîäíèõ ìîâàõ). Õî÷à äîõîäèòü ó òàêèõ âèÿâëåí- íÿõ äî âèîêðåìëåííÿ ñóïåðå÷íîñòåé òà ïàðàäîêñ³â íàâ³òü ó ìàòåìàòèö³. Òàêå ïðàãíåííÿ íå ìîæå íå ïåðåòâîðèòèñÿ íà õâîðîáó òîäåò³¿ ÷åðåç ìóêó íåñïðîìîæ- íîñò³ çíàéòè äëÿ ì³ðè âñåçàãàëüíîãî ³íäèâ³äóàëüíó ì³ðó ³, òàêèì ÷èíîì, âîíè çìóøåí³ ¿õ âèäóìóâàòè àáî ïðîïîíóâàòè ó ôîðì³ ³äåàëüíèõ ìîäåëåé. Ó ñâîºìó âíóòð³øíüîìó çâ’ÿçêó ç àâòîìàòè÷íèìè ñèñòåìàìè, íà ñëóæá³ â ÿêèõ âîíà çíà- õîäèòüñÿ, ñèìâîë³÷íà ëîã³êà âèðàæàº ó ÷èñòîìó âèãëÿä³ ïåðâèíí³ñòü çàãàëüíîãî íàä òèì, ùî ìîæå áóòè ³íäèâ³äóàëüíèì, ³, òàêèì ÷èíîì, ïåðâèíí³ñòü òî÷íîñò³, ìåõàí³÷íî-ðàö³îíàëüíî¿ äîñêîíàëîñò³, ï³ä ÿêèìè âñå æ òàêè íàòóðàëüíà ³ñòîòà ðèçèêóº ñâî¿ì óïîðÿäêóâàííÿì ïåðåä íåóïîðÿäêóâàííÿì. ijéñíî, â íàóö³ ëþ- äèíà ïîâèííà áóòè äåÿêîþ â³äñóòí³ñòþ, ÿê ³ âñå, ùî º ³íäèâ³äóàëüíèì. Áóäü-ÿêà íàóêà º ðåäóêóâàííÿì äåÿêî¿ áàãàòî- ìàí³òíîñò³ äî ºäíîñò³, òîáòî äåÿêèõ ÿâèù äî âñåçàãàëüíîñò³. Ãîëîâíà ïðîá- ëåìà ïîëÿãຠâ òîìó, ùî áàãàòîìàí³ò- í³ñòü ïðèðîäíèõ ÿâèù ñë³ä ï³çíàòè ÿê çàãàëüíèé ïîðÿäîê òà ³ñòèíó. ²íäèâ³äó- àëüíå ÿê òàêå, ÿê ³ Âåëèêà ëþäèíà, ïî- ñòàþòü ó äóæêàõ ïåðåä ³ñòèíîþ ï³çíàí- íÿ” [6, ð. 53—54]. Íåîðäèíàðíå áà÷åííÿ Íîéêîþ ì³ñöÿ íàóêîâîãî ï³çíàííÿ â êëàñè÷íîìó ëàá³ð³íò³ êàòåãîð³éíîãî ñï³ââ³äíîøåííÿ íåîáõ³äíîñò³ òà ñâîáî- äè, ÿê ³ â³äîáðàæåííÿ íåîáõ³äíîñò³ â ïðîñòîð³ íàóêè ÿê ôîðìè âèïàäêîâîñò³, ìຠíåïåðåñ³÷íå çíà÷åííÿ äëÿ ðî- çóì³ííÿ ñó÷àñíèõ îñîáëèâîñòåé ôåíî- ìåíîëîã³÷íîãî ñòàíîâëåííÿ ëþäèíè. Âèÿâëÿºòüñÿ, ùî â öüîìó ïðîñòîð³ íàé- âàæëèâ³øîþ ïîñòຠîñîáèñòà ôåíîìåíî- ëîã³ÿ íàóêîâöÿ ÿê ôîðìà ³íäèâ³äóàë³çàö³¿ ñåíñó ³ñòî𳿠(íå ïëóòàòè ç ï³äì³íîþ ñåíñó ³ñòî𳿠ñåíñîì ³íäèâ³äóàë³ñòè÷íèõ ïðàãíåíü ³íòåë³ãåíö³¿ âçàãàë³, êîëè âëàñíà „äîñêîíàë³ñòü” ðîçó쳺òüñÿ çà ðàõóíîê òà íà ôîí³ íåäîñêîíàëîñò³ ñâ³òó â ö³ëîìó òà ïîâåðõîâî-åë³òàðíîãî ïðå- çèðñòâà äî íüîãî!). г÷ ó ò³ì, ùî â ïðî- ñòîð³ ôåíîìåíîëî㳿 íàóêîâöÿ, ÿêùî â³í ä³éñíî º âåëèêîþ — âñåñâ³òíüî-³ñòîðè÷- íîþ — çà ñâî¿ìè ïðàãíåííÿìè ëþäè- íîþ, ñòèðàºòüñÿ âiäîìà ìåæà ì³æ „³ñòè- íîþ-ïðèñòðàñòþ”, ÿê ¿¿ òëóìà÷èâ Ñîê- ðàò („ëþäèíà ïîâèííà îòîòîæíþâàòèñÿ ç ³ñòèíîþ, ÿêó âîíà ï³çíàëà ÷åðåç ¿¿ ïðàêòè÷íå çä³éñíåííÿ”), òà „íåéòðàëü- íîþ ³ñòèíîþ”, ÿêó ïðîïîíóâàâ Áåêîí ³ ÿêà, â òàê³é äåô³í³ö³¿, óâ³éøëà â óñ³ åíö³êëîïå䳿. Äåô³í³ö³ÿ ³ñòèíè Áåêîíîì ÿê „òîòîæí³ñòü îá’ºêòó òà ñóá’ºêòó”, ç ÿêî¿ âèêëþ÷àþòüñÿ áóäü-ÿê³ ëþäñüê³ ïî÷óòòÿ, ïðèïóñêຠáàéäóæ³ñòü äî çíàí- íÿ íà ð³âí³ éîãî ³ñòîðè÷íîãî âèêîðèñ- òàííÿ. ² ñïðàâà íå â ò³ì, àáè ãàëüìóâàòè ïðîöåñ ï³çíàííÿ ÷åðåç â³ä÷óæåíó ôîðìó âèêîðèñòàííÿ éîãî ðåçóëüòàò³â. Ñïðàâà â ò³ì, ùî âåëèêèé íàóêîâåöü íå ìîæå àáñòðàãóâàòèñÿ â³ä ñóñï³ëüíî-³ñòîðè÷- íèõ òà ïîë³òè÷íèõ ñèñòåì êîîðäèíàò, ÿê³ ïåðåòâîðþþòü íàäáàííÿ íàóêè ó çàñ³á çíèùåííÿ ëþäñòâà. ²íàêøå êàæó- ÷è, íå ìîæíà ïîñòàòè âåëèêèì íàóêîâ- öåì ïîçà òèì, àáè ñòàòè âåëèêèì ãðîìà- äÿíèíîì. ² òóò, íà ôåíîìåíîëîã³÷íîìó Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2007, ¹ 2 �' !�����%� !�� �!� ��� ��� � �� ��� � �!� ��� � ����� "�� !�%�!� � �� ����%� � "�! ���� ð³âí³, íàóêà òà ³ñòîð³ÿ ïåðåñòàþòü áóòè àíòèíîì³ÿìè. Ôåíîìåí æå òåõíîêðàòè÷íîãî ìèñëåí- íÿ íå ò³ëüêè îêðåñëþº ñîáîþ ÷èñòî ïðàã- ìàòè÷íå ñï³ââ³äíîøåííÿ íàóêè òà ³ñòîð³¿, àëå é âèñòóïຠíàÿâíèì áóòòÿì äåñòðóêö³¿ ëþäñüêîãî ìèñëåííÿ, ìîðàë³ òà, âëàñíå, ³ñòîðè÷íî¿ ïåðñïåêòèâíîñò³. ϳäì³íà çíàííÿ ³íôîðìàö³ºþ, ïðèìàò çàñîáó íàä ìåòîþòà îêðåìî¿ìåòèíàä çàãàëüíîçíà÷ó- ùèìè ö³ííîñòÿìè, ïîãëÿä íà ëþäèíó ÿê íà îá’ºêò, ùî ïðîãðàìóºòüñÿ, à íå ÿê íà îñîáèñò³ñòü, ³äåîëîã³ÿ øòó÷íîãî ³íòåëåê- òó, ÿêîìó äîâ³ðÿºòüñÿ âèð³øåííÿ ãëîáàëü- íèõ ïðîáëåì, äóõîâíà ñïóñòîøåí³ñòü òåõ- íîêðàòè÷íîãî ìèñëåííÿ, ÿêå ïëþíäðóþ- ÷å 䳺 íà êóëüòóðó â ö³ëîìó, — íåâåëèêèé ïåðåë³ê â³ä÷óæåíèõ õàðàêòåðèñòèê, ÿê³ º âëàñòèâèìè ñó÷àñíîìó ñóòî ïðàãìàòè÷íî- ìó ñòàâëåííþ ³ñòî𳿠äî íàóêè òà íàóêè äî ³ñòîð³¿. Çà íèìè — ñïóñòîøåíà ëþäèíà, âòðà÷åíà ³ñòîð³ºþ òà íàóêîþ. 1. Çàòóëèâåòåð Þ. Êîìïüþòåðíàÿ ðåâîëþöèÿ â ñîöèàëüíîé ïåðñïåêòèâå //Àëüòåðíàòèâû. — 1996/7. — ¹ 4. — Ñ. 93—95; 98—100. 2. Êàðà-Ìóðçà Ñ. Èäåîëîãèÿ è ìàòü åå íàóêà. — Ì.: Àëãîðèòì, 2002. 3. Áåðäÿåâ Í. Ñìûñë òâîð÷åñòâà. — Ì., 1989. 4. Ýíãåëüñ Ô. Øåëëèíã è îòêðîâåíèå // Ìàðêñ Ê., Ýíãåëüñ Ô. Ñî÷. — 2-å èçä. — Ò.41. — Ñ.197. 5. Ãåãåëü Ã.Â.Ô. Ôèëîñîôèÿ ïðàâà. — Ì.: Ìûñëü, 1990. 6. Noica C. Sase maladii ale spiritului contemporan. — Buc.: Humanitas, 1996. Îäåðæàíî 15.02.2007 Ì.À. Øêåïó Ïðîòèâîðå÷èÿ èñòîðèè íàóêè è íàóêè èñòîðèè êàê àíòèíîìèè ñîâðåìåííîãî òåîðåòè÷åñêîãî ìûøëåíèÿ Àíàëèçèðóþòñÿ èçìåíåíèÿ ñóùíîñòè íàóêè êàê ñèñòåìû è íàó÷íîãî ïîçíàíèÿ, âûçâàííûå ñîâðåìåííûìè ðå- àëèÿìè, èõ (íàóêè è ïîçíàíèÿ) âçàèìîäåéñòâèå ñ äðóãèìè ôîðìàìè îáùåñòâåííîãî ñîçíàíèÿ è îáùåñòâåííîãî áûòèÿ (òðè ëîãè÷åñêèå ñèòóàöèè ïðîòèâîðå÷èâîñòè íàóêè è èñòîðèè, âçàèìîîáóñëîâëåííîñòü è âçàèìîò- ðàíñôîðìàöèÿ ïîñëåäíèõ, ëè÷íàÿôåíîìåíîëîãèÿ ó÷åíîãî êàêôîðìà èíäèâèäóàëèçàöèè ñìûñëà èñòîðèè è äð.). Ò.Ã. Ðóñÿºâà ����2��� �� ���� ���������# ������ ��� ��������� ���� Îá´ðóíòîâóºòüñÿ çàñòîñóâàííÿ åâîëþö³îí³çìó ÿê ìåòîäîëîã³÷íîãî ïðèíöèïó ðîçâèò- êó íàóêè. Îñê³ëüêè íàóêà ìຠíåéìîâ³ðíó çäàòí³ñòü âñòàíîâëþâàòè ò³ñíèé çâ’ÿçîê ì³æ ïðè÷èíîþ ³ íàñë³äêîì, åâîëþö³îí³çì, çàñòîñîâàíèé ÿê ìåòîäîëîã³÷íèé ïðèíöèï, íå ò³ëüêè âïîðÿäêîâóº ïîíÿò³éíèé àïàðàò êîæíî¿ ç íàóêîâèõ ãàëóçåé, àëå é â³ä³ãðຠâàæëèâó ðîëü â ïîäàëüø³é ðîçáóäîâ³ íàóêè çàãàëîì. Íàóêà ÿê ñôåðà ä³ÿëüíîñò³ ëþäèíè º ñêëàäíèì, áàãàòîãðàííèì ³ â òîé æå ÷àñ ö³ë³ñíèì ÿâèùåì. Ðåçóëüòàòîì ö³º¿ ö³ëå- ñïðÿìîâàíî¿ ä³ÿëüíîñò³ º âèðîáëåííÿ ³ òåîðåòè÷íà ñèñòåìàòèçàö³ÿ îá’ºêòèâíèõ çíàíü ïðî íàâêîëèøí³é ñâ³ò. Íàéâàæ- ëèâ³øîþ õàðàêòåðèñòèêîþ çíàííÿ º éîãî äèíàì³êà, òîáòî éîãî ð³ñò, çì³íè, ðîçâè- òîê. Òàêó äóìêó âèñëîâëþâàëè ùå àí- òè÷í³ ô³ëîñîôè, à Ãåãåëü íàâ³òü ñôîðìó- ëþâàâ âèçíà÷åííÿ, ùî „³ñòèíà º ïðîöåñ”, à íå „ãîòîâèé ðåçóëüòàò”. Ðîçâèòîê çíàíü — ñêëàäíèé ä³àëåê- òè÷íèé ïðîöåñ, ÿêèé ìຠïåâí³ ÿê³ñíî �) Science and Science of Science, 2007, ¹ 2 � Ò.Ã. Ðóñÿºâà, 2007