Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ

Обґрунтовано вибір форми державно-приватного партнерства відповідно до фінансового стану підприємств житлово-комунального господарства з наведенням бізнес-плану. Можливим шляхом розв’язання проблеми є врахування елементів державних і приватних інвестицій та контроль органів влади і приватних структу...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2012
Автор: Сухіна, О.О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут економіки промисловості НАН України 2012
Назва видання:Економіка промисловості
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49408
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ / О.О. Сухіна // Економіка пром-сті. — 2012. — № 3-4. — С. 249-251 — Бібліогр.: 2 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-49408
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-494082025-02-09T20:44:04Z Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ Особенности государственно-частного партнерства для отрасли ЖКХ Features of public-private partnerships for housing and communal services industry Сухіна, О.О. Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів Обґрунтовано вибір форми державно-приватного партнерства відповідно до фінансового стану підприємств житлово-комунального господарства з наведенням бізнес-плану. Можливим шляхом розв’язання проблеми є врахування елементів державних і приватних інвестицій та контроль органів влади і приватних структур. Ключові слова: ЖКГ, партнерство, концесія, рецесія, ефективність, реформування. Обоснован выбор формы государственно-частного партнерства в соответствии с финансовым состоянием предприятий жилищно-коммунального хозяйства с указанием бизнес-плана. Возможным путем решения проблемы является учет элементов государственных и частных инвестиций и контроль органов власти и частных структур. Ключевые слова: ЖКХ, партнерство, концессия, рецессия, эффективность, реформирование. The results of the research of opportunities and prospects of using ofplant residues of agricultural production in biogas production are given. It is shown that the production of organic fertilizers in the process ofbiogas production can significantly accelerate the recoupment of capital investment. The features of different technologies are considered. Keywords: plant residues, biogas, alternative energy sources, global market. 2012 Article Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ / О.О. Сухіна // Економіка пром-сті. — 2012. — № 3-4. — С. 249-251 — Бібліогр.: 2 назв. — укр. 1562-109Х https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49408 330.34:332.8 uk Економіка промисловості application/pdf Інститут економіки промисловості НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
spellingShingle Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
Сухіна, О.О.
Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ
Економіка промисловості
description Обґрунтовано вибір форми державно-приватного партнерства відповідно до фінансового стану підприємств житлово-комунального господарства з наведенням бізнес-плану. Можливим шляхом розв’язання проблеми є врахування елементів державних і приватних інвестицій та контроль органів влади і приватних структур. Ключові слова: ЖКГ, партнерство, концесія, рецесія, ефективність, реформування.
format Article
author Сухіна, О.О.
author_facet Сухіна, О.О.
author_sort Сухіна, О.О.
title Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ
title_short Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ
title_full Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ
title_fullStr Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ
title_full_unstemmed Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ
title_sort особливості державно-приватного партнерства для галузі жкг
publisher Інститут економіки промисловості НАН України
publishDate 2012
topic_facet Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49408
citation_txt Особливості державно-приватного партнерства для галузі ЖКГ / О.О. Сухіна // Економіка пром-сті. — 2012. — № 3-4. — С. 249-251 — Бібліогр.: 2 назв. — укр.
series Економіка промисловості
work_keys_str_mv AT suhínaoo osoblivostíderžavnoprivatnogopartnerstvadlâgaluzížkg
AT suhínaoo osobennostigosudarstvennočastnogopartnerstvadlâotrasližkh
AT suhínaoo featuresofpublicprivatepartnershipsforhousingandcommunalservicesindustry
first_indexed 2025-11-30T15:07:09Z
last_indexed 2025-11-30T15:07:09Z
_version_ 1850228325115494400
fulltext –––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Экономика промышленности –––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X 249 2012, № 3-4 (59-60) УДК 330.34:332.8 Олексій Олексійович Сухіна, канд. держ. упр. Донбаська національна академія будівництва і архітектури, Макіївка ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА ДЛЯ ГАЛУЗІ ЖКГ Житлово-комунальне господарство є однією з найбільш відсталих галузей еконо- міки України з багатьма проблемами, які останнім часом особливо загострилися і по- требують принципово нових методик щодо їх вирішення. Протягом усіх років незалеж- ності в житлово-комунальному секторі Укра- їни спостерігається зростаюча недостатність бюджетного фінансування проектів, реаліза- ція яких є затребуваною. Разом із тим, унас- лідок низького рівня інвестиційної при- вабливості, реалізація таких проектів не мо- же здійснюватись тільки підприємницьким структурам. Отже, можливим шляхом розв’язання означеної проблеми є врахуван- ня елементів державних і приватних інвести- цій і відповідного контролю з боку органів влади та приватних структур. Основним аспектам державно-приват- ного партнерства присвячені роботи вітчиз- няних та зарубіжних авторів: Н. Вейцмана, М. Рімара, П. Худякова, А. Усачьова та ін- ших. Як свідчить зарубіжний досвід, опини- вшись у глибокій рецесії в середині 80-х ро- ків минулого століття, уряд Великобританії на чолі з Маргарет Тетчер уперше вирішив використовувати державно-приватне парт- нерство як інструмент залучення коштів при- ватних інвесторів у галузі економіки, які держава просто була не в змозі самостійно вивести з глибокої рецесії. Нагадаємо, що згідно з визначенням, яке дає Організація Об'єднаних Націй, державно-приватне парт- нерство – це форма організації бізнесу між державою і приватним сторонами, яка дозво- ляє реалізовувати суспільно значущі проекти в різних сферах інфраструктури більш ефек- тивним шляхом, ніж можна досягти ймовір- ними партнерами самостійно, і передбачає спільне інвестування матеріальних і немате- ріальних активів на умовах концесії, спільної діяльності, угоди про розподіл прибутку тощо. Мета статті полягає у відображенні теоретико-методологічних підходів до ство- рення умов державно-приватного партнерст- ва у сфері житлово-комунального господарс- тва. У 2010 р. Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про держав- но-приватне партнерство», який визначив, що в рамках здійснення державно-приват- ного партнерства, у тому числі й у сфері теп- лопостачання та водопостачання, між держа- вою і приватними партнерами можуть укла- датися договори про концесію; спільну дія- льність, розподіл продукції тощо. Як логічне продовження цього Закону 21.10.2010 р. Верховною Радою України був прийнятий Закон України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів централізовано- го водо-, теплопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності», були внесені зміни до законів України «Про концесії», «Про місцеве самоврядування», «Про ціни і ціноутворення», Земельного ко- дексу України й інших законодавчих актів України. Незважаючи на загальну високу якість прийнятих законів, дотримання правил юри- дичної техніки при їх прийнятті, запозичення кращого європейського досвіду впроваджен- ня проектів державно-приватного партнерст- ва, майже за два роки після набуття чинності в Україні по справжньому в чистому вигляді не реалізовано повною мірою жодного прое- кту державно-приватного партнерства, особ- ливо це стосується галузі житлово-комуналь- ного господарства. Крім двох-трьох компаній (російський «Росводоканал», австрійська холдингова компанія AmiWater, французький Veolia, литовська група Е-Energija), які могли б бути потенційними інвесторами – приват- ними партнерами держави й органів місце- вого самоврядування у справі модерніза- ції ЖКГ і залучення приватних інвестицій у цю галузь, ніхто з вітчизняних та інозем- них бізнес-структур не виявляє зацікавле- ності укладати угоди про державно-при- ватне партнерство у відношенні багатостра- © О.О. Сухіна, 2012 –––––––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Economy of Industry –––––––––––––––––––––––––– 250 ISSN 1562-109X 2012, № 3-4 (59-60) ждальних вітчизняних теплоенерго і водока- налів. Відповідь на питання – чому, незважа- ючи на високу якість законодавчих актів по- тенційні інвестори не окуповують офіси ко- мунальних підприємств та місцевих рад з метою якнайшвидшого укладення договорів про співпрацю та концесії та отримання при- бутку від вкладених коштів, лежить на пове- рхні, а саме: Україна є державою, у якій за- кони звикли не виконувати, особливо якщо закон містить нові, революційні правила гри. Управлінська та політична система України являє собою страшний симбіоз радянської системи управління часів «брежнєвського застою» і новітньої бюрократичної вертикалі влади, яка діє, по-перше, для задоволення своїх інтересів, а по-друге – загальногрома- дянських. Чиновники, місцеві державні адмі- ністрації, чиновники на місцях роблять усе, щоб спустити на гальма, не виконувати, за- мінювати своїми розпорядженнями й інстру- кціями законодавчі акти, які становлять не- безпеку для системи, намагаючись змінити, реформувати, поліпшити. Проте наявна сьогодні ситуація в жит- лово-комунальному господарстві потребує кардинальних змін у підходах до реформу- вання. Головною метою розвитку житлово- комунального господарства зазначено під- вищення якості і надійності надання житло- во-комунальних послуг, забезпечення ефек- тивності функціонування житлово-комуналь ного комплексу, стимулювання процесів енерго-, ресурсозбереження, формування но- вої системи управління галуззю. Основні за- вдання розвитку ЖКГ зображено на рисунку. Рисунок. Основні завдання розвитку ЖКГ Бізнес-планування є ефективним ін- струментом залучення інвестицій та основою продуктивної співпраці між державними та приватними структурами і має свої особли- вості. Для підприємств ЖКГ у бізнес-плані доцільно звернути увагу потенційних інвес- торів на відповідність проекту соціальній політиці міста, області та регіону, забезпе- чення державної підтримки при реалізації проекту, а також соціальну ефективність Основні завдання розвитку ЖКГ удосконалення тарифної політики в галузі, запобігання необґрунтованому збільшенню вартості житлово-комунальних послуг підвищення рівня сплати послуг споживачами забезпечення сталої роботи житлово-комунальних підприємств створення конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг, обслуговувати житловий фонд приватними підприємствами на конкурсній основі поліпшення рівня обслуговування житлового фонду (надання фінансової допомоги з місцевого бюджету у сумі 50,0 тис. грн для проведення ремонту в будинках, де створено ОСББ) модернізація житлового фонду упровадження приладів обліку води, тепла –––––––––––––––––––––– Економіка промисловості Экономика промышленности –––––––––––––––––––––– ISSN 1562-109X 251 2012, № 3-4 (59-60) проекту й можливі економічні та інші вигоди для споживачів при користуванні товарами або послугами, що виробляє або надає під- приємство (див. таблицю). Таблиця Структура бізнес-плану для підприємств ЖКГ Структурні розділи бізнес-плану для підприємств ЖКГ Особливості структурних розділів бізнес-плану для підприємств ЖКГ 1. Резюме з виділенням економічного та соціального ефекту від реалі- зації проекту 2. Опис суб’єкта господарю- вання та сфера його діяльності з виділенням успішних проектів (реалізованих та поточних) підприємства 3. Загальна інформація про інвестиційний проект з встановленням відповідності проекту положенням програм і проектів всеукраїнського, регіонального, обласного та міс- цевого рівнів 4. Опис житлово-комунальних (комунальних) послуг, які на- дає суб’єкт господарювання з встановленням відповідності якості житлово-комунальних (комунальних) послуг затвердженим стандартам, нормам, нормативам, порядкам і правилам у сфері житлово- комунальних послуг 5. Аналіз споживачів з виділенням груп споживачів за обраними критеріями та їх подальшим ранжуванням 6. Аналіз постачальників з виділенням груп постачальників за обраними критеріями та їх ранжування 8. Виробничий план з детальним аналізом майнового стану підприємства 9. Організаційний план не містить значних розходжень 10. Фінансовий план не містить значних розходжень 11. Оцінка ефективності реалі- зації інвестиційного проекту з аналізом соціального ефекту від реалізації проекту й аналі- зом впливу реалізації проекту на імідж території 12. Оцінка ризиків інвестицій- ного проекту із зазначенням нормативно-законодавчої бази регулювання діяльності підприємства та державних гарантій Галузь ЖКГ має величезні резерви в економії енергоресурсів, може навіть стати прибутковою, однак лише за умови застосу- вання сучасних методів управління. ЖКГ потребує серйозних фінансових вливань для технічного переозброєння. Зокрема, на реалі- зацію проектів з модернізації систем у сфері ЖКГ потрібно понад 700 млрд грн. Суть ре- форми ЖКГ не тільки у проведенні техніч- них заходів, а й у залученні всіх можливих форм фінансування в галузь. На відміну від західних країн, де при- ватно-державне партнерство використову- ється для залучення приватних інвестицій у великі інфраструктурні проекти, для України ця модель вирішує не тільки економічне, але і соціальне завдання. Тому просте перене- сення успішного світового досвіду неможли- ве без урахування української специфіки. Висновки. Таким чином, від упрова- дження державно-приватного партнерства галузь житлово-комунального господарства отримає три головні переваги. По-перше, ін- новаційність, яка через упровадження нових фінансових та організаційних механізмів при- скорить хід економічних реформ і швидше забезпечить конкретні результати. По-друге, проектний підхід дозволить підходити до ви- рішення проблем більш системно та навчить планувати не ресурси, а конкретні результати. По-третє, виховання партнерських відносин сприятиме появі відчуття причетності до роз- витку території у громадян країни. Література 1. Закон України «Про засади держав- ної регуляторної політики у сфері господар- ської діяльності» // Відомості Верховної Ради України. – 2004. – № 9. 2. Білянський О.П. Комунальні послу- ги в умовах ринку / О.П. Білянський // Уря- довий кур’єр. – 2012. – № 25. – С. 9. Надійшла до редакції 28.08.2012 р.