Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення

Розглядається стан науково-технологічної сфери України (функції, фінансування, кадровий потенціал, матеріально-технічна база), пропонується стратегія її розвитку та зроблено спробу передбачення її майбутнього....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2005
Автор: Яцків, Я.С.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України 2005
Назва видання:Наука та наукознавство
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49518
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення / Я.С. Яцків // Наука та наукознавство. — 2005. — № 3. — С. 19-27. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-49518
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-495182025-02-09T22:41:18Z Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення Научно-технологическая сфера Украины: общестатистические данные и попытка предвидения S&T in Ukraine: Aggregated Statistical Data and Prediction Attempt Яцків, Я.С. Форум “Майбутнє науки — майбутнє України” Розглядається стан науково-технологічної сфери України (функції, фінансування, кадровий потенціал, матеріально-технічна база), пропонується стратегія її розвитку та зроблено спробу передбачення її майбутнього. Рассматривается состояние научно-технологической сферы Украины (функции, финансирование, кадровый потенциал, материально-техническая база), предлагается стратегия ее развития и сделана попытка предвидения ее будущего. The author scrutinizes the S&T performance in Ukraine today (functions, funding, human resources, technical facilities), with proposing its development strategy and attempting to predict its future. 2005 Article Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення / Я.С. Яцків // Наука та наукознавство. — 2005. — № 3. — С. 19-27. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 0374-3896 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49518 uk Наука та наукознавство application/pdf Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Форум “Майбутнє науки — майбутнє України”
Форум “Майбутнє науки — майбутнє України”
spellingShingle Форум “Майбутнє науки — майбутнє України”
Форум “Майбутнє науки — майбутнє України”
Яцків, Я.С.
Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення
Наука та наукознавство
description Розглядається стан науково-технологічної сфери України (функції, фінансування, кадровий потенціал, матеріально-технічна база), пропонується стратегія її розвитку та зроблено спробу передбачення її майбутнього.
format Article
author Яцків, Я.С.
author_facet Яцків, Я.С.
author_sort Яцків, Я.С.
title Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення
title_short Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення
title_full Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення
title_fullStr Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення
title_full_unstemmed Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення
title_sort науково-технологічна сфера україни: загальностатистичні дані та спроба передбачення
publisher Центр досліджень науково-технічного потенціалу та історії науки ім. Г.М. Доброва НАН України
publishDate 2005
topic_facet Форум “Майбутнє науки — майбутнє України”
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/49518
citation_txt Науково-технологічна сфера України: загальностатистичні дані та спроба передбачення / Я.С. Яцків // Наука та наукознавство. — 2005. — № 3. — С. 19-27. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.
series Наука та наукознавство
work_keys_str_mv AT âckívâs naukovotehnologíčnasferaukraínizagalʹnostatističnídanítasprobaperedbačennâ
AT âckívâs naučnotehnologičeskaâsferaukrainyobŝestatističeskiedannyeipopytkapredvideniâ
AT âckívâs stinukraineaggregatedstatisticaldataandpredictionattempt
first_indexed 2025-12-01T11:47:35Z
last_indexed 2025-12-01T11:47:35Z
_version_ 1850306363013464064
fulltext Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 19 Çàì³ñòü ïåðåäìîâè Çà ðîêè íåçàëåæíîñò³ Óêðà¿íè ç êîæíèì äíåì çðîñòàþòü çàíåïî- êîºí³ñòü òà òðèâîãà çà äîëþ íàö³îíàëüíî¿ íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè. Ïðî öå áàãàòî ïèøóòü ³ ãîâî- ðÿòü íà ð³çíèõ ð³âíÿõ äåðæàâíî¿ âëà- äè òà íàóêîâî¿ ³ºðàðõ³¿. Ó ïîñëàíí³ Ïðåçèäåíòà Óêðà¿íè äî Âåðõîâíî¿ Ðàäè Óêðà¿íè “Ïðî âíóòð³øíº ³ çîâí³øíº ñòàíîâèùå Óê- ðà¿íè ó 2002 ðîö³” [1] ãîâîðèòüñÿ: “Ðå- àë³çàö³ÿ ³ííîâàö³éíî¿ ñòðàòå㳿 åêî- íîì³÷íîãî çðîñòàííÿ ïîòðåáóº ïðè- ñêîðåíîãî ðîçâèòêó âèñîêîòåõíî- ëîã³÷íèõ âèðîáíèöòâ, ñïðîìîæíèõ âèðîáëÿòè íàóêîºìíó ïðîäóêö³þ ç ß.Ñ.ßöê³â Íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íà ñôåðà Óêðà¿íè: çàãàëüíîñòàòèñòè÷í³ äàí³ òà ñïðîáà ïåðåäáà÷åííÿ Ðîçãëÿäàºòüñÿ ñòàí íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè Óêðà¿íè (ôóíêö³¿, ô³íàí- ñóâàííÿ, êàäðîâèé ïîòåíö³àë, ìàòåð³àëüíî-òåõí³÷íà áàçà), ïðîïîíóºòüñÿ ñòðà- òåã³ÿ ¿¿ ðîçâèòêó òà çðîáëåíî ñïðîáó ïåðåäáà÷åííÿ ¿¿ ìàéáóòíüîãî. © ß.Ñ.ßöê³â, 2005 1. Stewart T.A. Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations. — Doubleday/Currency, 1997. 2. Íîðäñòðåì Ê., Ðèääåðñòðàëå É. Áèçíåñ â ñòèëå ôàíê. Êàïèòàë ïëÿøåò ïîä äóäêó òàëàíòà. — Ñòîêãîëüìñêàÿ øêîëà ýêîíîìèêè â Ñàíêò-Ïåòåðáóðãå, 2003. 3. Åêîíîì³êà Óêðà¿íè: ñòðàòåã³ÿ ³ ïîë³òèêà äîâãîñòðîêîâîãî ðîçâèòêó / Çà ðåä. àêàä. ÍÀÍ Óêðà¿íè Â.Ì.Ãåéöÿ. – Ê.: ²í-ò åêîí.ïðîãíîçóâ.; Ôåí³êñ, 2003. – 1008 ñ. 4 Ñîç³íîâ Î. Âëàäà ³ íàóêà: â³ä ïàòåðíàë³çìó äî ïàðòíåðñòâà // ³ñíèê ÍÀÍ Óêðà¿íè. — 2005. — ¹ 1. 5. Ãëîáàëüí³ òðàíñôîðìàö³¿. Ïîë³òèêà, åêîíîì³êà, êóëüòóðà. — Ïåð. ç àíãë. / Ä.Ãåëäæ, Å.Ìàê Ãðþ, Ä.Ãîëäáàòò, Äæ.Ïåððàòîí. — Ê.: Ôåí³êñ, 2003. — 584 ñ. Á.À.Ìàëèöêèé Íàó÷íî-òåõíîëîãè÷åñêèé ïîòåíöèàë Óêðàèíû: ñîâðåìåííîå ñîñòîÿíèå è ïåðñïåêòèâû ðàçâèòèÿ Àíàëèçèðóåòñÿ ñîñòîÿíèå íàóêè Óêðàèíû â ìèðîâîì èçìåðåíèè, óïðàâëåíèÿ åþ, åå ôèíàíñîâîãî è êàäðîâîãî îáåñïå÷åíèÿ, à òàêæå ñòðóêòóðà ïðîèçâîäñòâà, èñïîëü- çîâàíèå èííîâàöèîííûõ ôàêòîðîâ â ýêîíîìèêå. Ïðåäëàãàþòñÿ ìåðîïðèÿòèÿ äëÿ êàð- äèíàëüíîãî èçìåíåíèÿ ñëîæèâøåéñÿ ñèòóàöèè. Ñäåëàí âûâîä, ÷òî åäèíñòâåííî ïðà- âèëüíûé âûáîð äëÿ Óêðàèíû — ïåðåéòè íà ïóòü èííîâàöèîííîãî ðàçâèòèÿ ýêîíîìè- êè, ïîñòðîåíèå ýêîíîìèêè è îáùåñòâà, îñíîâàííûõ íà çíàíèÿõ. íÿ. ßêùî í³, òî ðîçâàë â³ò÷èçíÿíî¿ íàóêè áóäå ïðîäîâæóâàòèñÿ. ² öå ïðè- çâåäå äî òÿæêèõ íàñë³äê³â ³ äëÿ íà- óêè, ³ äëÿ ñóñï³ëüñòâà. Science and Science of Science, 2005, ¹ 320 âèñîêîþ äîäàíîþ âàðò³ñòþ, ôîðìó- âàííÿ åêñïîðòíîãî ïîòåíö³àëó öèõ âèðîáíèöòâ, ï³äâèùåííÿ òåõíî- ëîã³÷íîãî ð³âíÿ ï³äïðèºìñòâ çàâäÿêè ïðîãðåñèâíèì â³ò÷èçíÿíèì ³ ñâ³òîâèì íàóêîâî-òåõí³÷íèì äîñÿãíåííÿì”. “ßêùî äëÿ âèð³øåííÿ öèõ çàâäàíü íå áóäå ïåðåïðîô³ëüîâàíî åêîíîì³÷íó ïîë³òèêó óðÿäó òà Âåðõîâíî¿ Ðàäè Óêðà¿íè, âòðàòà íàóêîâî-òåõí³÷íîãî ïîòåíö³àëó òðèâàòèìå. ×åðåç äâà-òðè ðîêè éîãî â³äíîâëåííÿ ñòàíå íåìîæ- ëèâèì. Óêðà¿íó íàçàâæäè áóäå â³äñó- íåíî ïîì³æ äðóãîðÿäí³ (ó òåõíî- ëîã³÷íîìó â³äíîøåíí³) êðà¿íè ñâ³òó, ùî, çâè÷àéíî, ñåðéîçíî íåïîêî¿òü ãðîìàäñüê³ñòü íàøî¿ äåðæàâè”. Çäàºòüñÿ, âñå ÿñíî, êðàùå íå ñêà- æåø. Àëå âèíèêຠíèçêà çàïèòàíü, ñåðåä ÿêèõ ùîíàéâàæëèâ³øå, ÷îìó ó íàñ íåìຠäåðæàâíî¿ ïîë³òèêè ó ñôåð³ íàóêè ³ òåõíîëîã³é íà äîâãîñòðîêîâó ïåðñïåêòèâó? Íà öå çàïèòàííÿ ÿ íàìàãàâñÿ â³äïîâ³ñòè ùå ó 2001 ð. ó ñâî¿é äî- ïîâ³ä³ íà êîëå㳿 ÌÎÍ “Ïðî ï³äñóì- êè ðîáîòè ̳í³ñòåðñòâà îñâ³òè ³ íà- óêè â ñôåð³ íàóêîâî¿, íàóêîâî-òåõí- ³÷íî¿ òà ³ííîâàö³éíî¿ ä³ÿëüíîñò³ çà 2000 ð³ê” [2]. Íà æàëü, íàñòóïí³ ðîêè íå ïðè- íåñëè î÷³êóâàíèõ ïîçèòèâíèõ ðåçóëü- òàò³â, ïðî ùî êðàñíîìîâíî ñêàçàíî ó ñòàòò³ Á.Â.Ãðèíüîâà òà Â.À.Ãóñºâà “×òî æå áóäåò ñ íàøåé íàóêîé? (äèñêóñè- îííàÿ)” [3]: “Åñëè âñå íàóêó ëþáÿò è ïîíèìàþò åå çíà÷èìîñòü, åñëè íèêòî íå ïîäâåðãàåò ñîìíåíèþ èííîâàöèîí- íûé âûáîð ñòðàíû, åñëè, íàêîíåö, â ïðèíÿòîé çà îáðàçåö Åâðîïå íàó÷íî- òåõíè÷åñêàÿ ñôåðà ñòàëà áåçóñëîâíûì ïðèîðèòåòîì ïðàêòè÷åñêîé äåÿòåëüíî- ñòè, ïî÷åìó æå â Óêðàèíå ïî÷òè íè- ÷åãî, êðîìå ðàçãîâîðîâ î ïîëüçå ýòîé ñôåðû, íå ïðîèñõîäèò?” Çäàºòüñÿ ò³ëüêè ó 2004 ð. çíîâó ç’ÿâèëàñÿ íàä³ÿ íà ïåâí³ ïîçèòèâí³ çðóøåííÿ: çá³ëüøåíî ô³íàíñóâàííÿ ÍÀÍ Óêðà¿íè ³, ùî âàæëèâî, â òîìó ÷èñë³ é íà çì³öíåííÿ ìàòåð³àëüíî-òåõ- í³÷íî¿ áàçè ¿¿ óñòàíîâ. Íà ð³âí³ âëàäè º ðîçóì³ííÿ íåîáõ³äíîñò³ ï³äòðèìêè íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè, à íàóêî- âà ñï³ëüíîòà ðîçãîðòຠíîâ³ äèñêóñ³¿ ùîäî ñòàíó òà ïåðñïåêòèâ ðîçâèòêó íàóêè â Óêðà¿í³ (äèâ., íàïðèêëàä, â³äïîâ³äí³ âåá-ñàéòè ãàçåòè “Äçåðêà- ëî òèæíÿ” [4] ÷è Óêðà¿íñüêîãî ì³æíà- ðîäíîãî êîì³òåòó ç ïèòàíü íàóêè ³ êóëüòóðè ïðè ÍÀÍ Óêðà¿íè ç ìàòåð³- àëàìè “êðóãëîãî ñòîëó” [5]). Íàóêà ³ òåõíîëîã³ÿ ó ñâ³òîâ³é ñèñòåì³ ñòàòèñòèêè Ïåðø çà âñå íàâåäåìî ñòàòèñòè÷í³ äàí³ ùîäî çàãàëüíîñâ³òîâîãî âíóòð³øíüîãî âàëîâîãî ïðîäóêòó çà ð³ê (ÂÂÏ) òà éîãî ÷àñòêè, ÿêà âèòðà- ÷àºòüñÿ íà ðîçâèòîê íàóêè ³ òåõíî- ëîã³é (ÍÒ), ó ïîð³âíÿíí³ ç àíà- ëîã³÷íèìè äàíèìè äëÿ êîëèøíüîãî ÑÐÑÐ (òàáë.1). ßê âèäíî ç òàáë.1, âèòðàòè íà ÍÒ â êîëèøíüîìó ÑÐÑÐ á³ëüø í³æ â äâà ðàçè ïåðåâèùóâàëè ñåðåäíüî- ñâ³òîâ³ ïîêàçíèêè. Òîä³øíÿ âëàäà â³ääàâàëà íàëåæíå ðîçâèòêó íàóêè ³ òåõíîëî㳿 çàðàäè çáåðåæåííÿ ñâîãî ðåæèìó òà ì³ë³òàðèñòñüêèõ àìá³ö³é. Òàáëèöÿ 1 Ïðèáëèçí³ äàí³ ð³÷íîãî ÂÂÏ íà äóøó íàñåëåííÿ (â äîëàðàõ ÑØÀ) Показник ВВП Кількість населення Відношення дол.США/особу Всього у світі 25•1012 6,5•109 ~4000 у т.ч. на НТ 45•1010 6,5•109 ~70 У СРСР(70-ті роки) 2•1012 25•107 8000 у т.ч. на НТ 4•1010 25•107 160 ß.Ñ.ßÖʲ Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 21 Òîìó ðàäÿíñüê³ â÷åí³, íåçâàæàþ÷è íà òîé ôàêò, ùî åôåêòèâí³ñòü òà óìîâè ¿õ íàóêîâî¿ ðîáîòè íå â³äïîâ³äàëè ñâ³òîâèì ñòàíäàðòàì, îòðèìàëè íà- óêîâ³ ðåçóëüòàòè ñâ³òîâîãî ð³âíÿ. ßêùî òåïåð âçÿòè ñüîãîäí³øí³é ñòàí ô³íàíñîâîãî çàáåçïå÷åííÿ íà- óêè â Ðîñ³¿ òà Óêðà¿í³, òî âèÿâ- ëÿºòüñÿ, ùî â ñåðåäíüîìó íà îäíîãî æèòåëÿ öèõ êðà¿í ïðèïàäຠâèòðàò íà ÍÒ â³äïîâ³äíî áëèçüêî 20 òà 10 äîëàð³â ÑØÀ, òîáòî çíà÷íî ìåíøå ó ïîð³âíÿíí³ ç ÑÐÑÐ. Á³ëüø òîãî, â Óêðà¿í³ çàðàç ñå- ðåäíüîð³÷í³ âèòðàòè ç áþäæåòó íà äóøó íàñåëåííÿ ñêëàäàþòü áëèçüêî 200 äîëàð³â ÑØÀ. Öÿ ì³çåðíà ñóìà º ñâ³ä÷åííÿì òîãî, ùî ó ìåæàõ íà- ÿâíî¿ ìîäåë³ ðîçâèòêó åêîíîì³êè íàøî¿ äåðæàâè, âðàõîâóþ÷è ¿¿ “ò³íüî- âó” ñêëàäîâó, øèðîêîìàñøòàáíà ìî- äåðí³çàö³ÿ íàö³îíàëüíî¿ íàóêîâî-òåõ- íîëîã³÷íî¿ ñôåðè ïðàêòè÷íî íåìîæ- ëèâà. Çà÷àðîâàíå êîëî: äëÿ ðîçâèòêó ÍÒ íåìຠô³íàíñîâèõ ðåñóðñ³â, áåç ðîçâèòêó ÍÒ íåìîæëèâà ³ííîâàö³éíà ñòðàòåã³ÿ åêîíîì³÷íîãî çðîñòàííÿ. Åâîëþö³ÿ ôóíêö³¿ íàóêîâî- òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè â çàëåæíîñò³ â³ä îáñÿã³â ô³íàíñóâàííÿ Òåîðåòè÷í³ äîñë³äæåííÿ íàóêî- çíàâö³â òà ïðàêòè÷íèé äîñâ³ä ñâ³ä÷àòü, ùî ðîëü íàóêè ó ñóñï³ëüñòâ³ çàëå- æèòü â³ä îáñÿã³â ¿¿ ô³íàíñîâîãî çà- áåçïå÷åííÿ (äèâ. ðèñ.1, âçÿòèé íàìè ³ç ñòàòò³ Ìàë³öüêîãî Á.À., Áóëê³- íà ².Î., Ïîïîâè÷à Î.Ñ. òà Øîêó- í Ò.Â. “Ïåðñïåêòèâè ïðèâåäåííÿ ô³íàíñóâàííÿ íàóêè ó â³äïîâ³äí³ñòü ³ç çàêîíîäàâñòâîì òà ïîòðåáàìè ³ííî- âàö³éíî¿ ìîäåë³ ðîçâèòêó åêîíîì³êè” [6]). Öåé ðèñóíîê íå ïîòðåáóº äîäàò- êîâèõ êîìåíòàð³â. Ïîêàçàí³ íà íüîìó âèòðàòè 1,7% ÂÂÏ íà íàóêîâî-òåõ- íîëîã³÷íó ñôåðó, ÿê³ ïåðåäáà÷åí³ Çà- êîíîì Óêðà¿íè “Ïðî íàóêîâó òà íà- óêîâî-òåõí³÷íó ä³ÿëüí³ñòü”, äîçâîëèëè á ÍÒ ñôåð³ â³ä³ãðàâàòè âèð³øàëüíó ðîëü ó ïåðåõîä³ Óêðà¿íè íà ³ííî- âàö³éíó ìîäåëü ðîçâèòêó ¿¿ åêîíîì³êè. Ô³íàíñóâàííÿ íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè Óêðà¿íè â 1991—2002 ðð. Íà æàëü, äîâîäèòüñÿ êîíñòàòóâà- òè, ùî îáñÿãè ô³íàíñóâàííÿ (ó % äî ÂÂÏ) ÍÒ ñôåðè â Óêðà¿í³ íåâïèííî ïàäàþòü (ðèñ.2). Âðàõîâóþ÷è âñ³ äæåðåëà, ô³íàíñî- âå çàáåçïå÷åííÿ ÍÒ ñôåðè ñêëàäຠçà- ðàç áëèçüêî 1,2% ÂÂÏ, ùî ó 2—3 ðàçè ìåíøå, í³æ â ñåðåäíüîìó â ªâðîï³, ÑØÀ ÷è ßïîí³¿. Íàâ³òü ÿêùî âðàõó- âàòè ³ñíóþ÷³ â³äì³ííîñò³ ð³âíÿ ö³í â öèõ êðà¿íàõ (ðèñ.3), òî ö³ “ìîäèô³êî- Ðèñ.1. Çì³íà ôóíêö³¿ íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè â çàëåæíîñò³ â³ä îáñÿã³â ¿¿ ô³íàíñóâàííÿ (% ÂÂÏ) 0,4 0,9 1,4 1,7 % ВВП економічна пізнавальна освітня та соціокультурна ÍÀÓÊÎÂÎ-ÒÅÕÍÎËÎò×ÍÀ ÑÔÅÐÀ ÓÊÐÀ¯ÍÈ: ÇÀÃÀËÜÍÎÑÒÀÒÈÑÒÈ×Ͳ ÄÀͲ ÒÀ ÑÏÐÎÁÀ ÏÅÐÅÄÁÀ×ÅÍÍß Science and Science of Science, 2005, ¹ 322 Ðèñ.2. Çàãàëüí³ îáñÿãè ô³íàíñóâàííÿ íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ñôåðè â 1991—2002 ðð. (% ÂÂÏ) 2,15 0,80 0,72 0,71 0,75 0,70 0,91 0,88 0,86 0,84 0,82 0,82 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 бюджет позабюджетні кошти 2,44 1,54 1,35 1,37 1,191,23 1,41 1,161,20 1,201,20 1,13 Ðèñ.3. Çàãàëüí³ îáñÿãè ô³íàíñóâàííÿ íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ñôåðè â 1992—2002 ðð. (â ìëí. äîë. ÑØÀ â ö³íàõ ïàðèòåòó êóï³âåëüíî¿ çäàòíîñò³) 2859,3 2006,5 196 7,0 2048,0 2033,7 2040,5 2030,5 3703,3 2292,3 2350,1 475 1,7 0,0 500,0 1000,0 1500,0 2000,0 2500,0 3000,0 3500,0 4000,0 4500,0 5000,0 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Ðèñ.4. Çàãàëüí³ îáñÿãè ô³íàíñóâàííÿ íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ñôåðè çà âèäàìè ðîá³ò (â ïðîöåíòàõ) â 1991 — 2001 ðð. 8,8 24,4 62,1 4,7 15,6 28,7 52,5 3,2 12,7 29,3 55,3 2,6 10,2 30,2 56,0 3,6 11,5 29,6 55,5 3,4 12,6 27,8 55,7 3,8 14,9 24,5 54,9 5,7 16,2 23,4 53,8 6,6 14,0 20,9 58,2 6,9 13,5 22,1 55,9 8,5 15,5 13,4 57,9 13,2 0% 20% 40% 60% 80% 100% 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 фундаментальні дослідження прикладні дослідження розробки науково-технічне обслуговування ß.Ñ.ßÖʲ Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 23 âàí³” ïîêàçíèêè íå äîäàþòü îïòèì³çìó (äëÿ ïîð³âíÿííÿ âêàæåìî, ùî ò³ëüêè Íàö³îíàëüíèé íàóêîâèé ôîíä ÑØÀ, àíàëîã íàøîãî Äåðæàâíîãî ôîíäó ôóíäàìåíòàëüíèõ äîñë³äæåíü, ùîð³÷- íî ðîçïîä³ëÿº ãðàíò³â íà ñóìó, â äâà ðàçè á³ëüøó â³ä çàãàëüíîãî îáñÿãó ô³íàíñóâàííÿ íàóêè â Óêðà¿í³). Íà ðèñ.4 ïîêàçàíà äèíàì³êà çì³í îáñÿã³â ô³íàíñóâàííÿ íàóêè çà âè- äàìè ðîá³ò. Êàäðîâèé ïîòåíö³àë íàóêîâî- òåõíîëîã³÷íî¿ ãàëóç³ Íà ïî÷àòêó íîâîãî òèñÿ÷îë³òòÿ â Óêðà¿í³ ÍÒ ä³ÿëüí³ñòþ çàéìàëîñÿ áëèçü- êî 130 òèñ. ïðàö³âíèê³â ó 1,5 òèñ. íà- óêîâèõ îðãàí³çàö³é. Íà ðèñ.5 ïîêàçàíà çì³íà êàäðîâîãî ïîòåíö³àëó â 2001 ð. ó ïîð³âíÿíí³ ç 1991 ðîêîì ó òðüîõ íàé- á³ëüøèõ ñåêòîðàõ óêðà¿íñüêî¿ íàóêè. Çâåðòຠíà ñåáå óâàãó â³äíîñíî ñòà- ëà ÷èñåëüí³ñòü íàóêîâö³â âèùî¿ êâà- ë³ô³êàö³¿ (çàãàëîì ó íàóö³ òà ð³çíèõ ãàëóçÿõ åêîíîì³êè íèí³ ïðàöþº áëèçüêî 30 òèñ. íàóêîâö³â âèùî¿ êâà- ë³ô³êàö³¿, ìàéæå ïîëîâèíà ç íèõ — ó âèùèõ íàâ÷àëüíèõ çàêëàäàõ). Ãîëîâ- íîþ ïðîáëåìîþ òóò º ïîòðåáà â îíîâ- ëåíí³ íàóêîâèõ êàäð³â (íàéá³ëüøà “íåñòà÷à” íàóêîâö³â ³ñíóº ó â³êîâ³é ãðóï³ â³ä 30 äî 50 ðîê³â, îñê³ëüêè ñàìå ëþäè ö³º¿ â³êîâî¿ ãðóïè çàëèøàëè íàóêó â îñòàííº äåñÿòèð³÷÷ÿ). Äî çäîáóòê³â îñòàííüîãî äåñÿ- òèë³òòÿ ìîæíà â³äíåñòè ð³ñò ê³ëüêîñò³ ñòóäåíò³â ó âóçàõ Óêðà¿íè (ðèñ.6) òà ïîçèòèâíó äèíàì³êó çì³í àñï³ðàíò³â çà ÷èñåëüí³ñòþ òà çà íàóêîâèìè íà- ïðÿìàìè (ðèñ.7). Ïðîòå âèêëèêຠçàíåïîêîºííÿ ð³âåíü ï³äãîòîâêè ñòóäåíò³â òà àñï³- ðàíò³â â äåÿêèõ âóçàõ òà íàóêîâèõ çàêëàäàõ Óêðà¿íè. Öå ïèòàííÿ ïîòðå- áóº á³ëüø äåòàëüíîãî âèâ÷åííÿ ç âðàõóâàííÿì âèìîã äî àòåñòàö³¿ íàó- êîâî-ïåäàãîã³÷íèõ êàäð³â. Ðèñ.5. Ðîçïîä³ë êàäðîâîãî ïîòåíö³àëó íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ñôåðè Óêðà¿íè â 1991 òà 2001 ð. 1 9 9 1 В сьо го : 2 9 5 ,0 т ис . ос іб 1 8 ,5 %8 ,8 % 7 2 ,6 % академ ічний се ктор се кто р вищо ї школи галузе вий с е кто р 2001 Всього: 131,6 тис . осіб 28,0%17,9% 54,1% ÍÀÓÊÎÂÎ-ÒÅÕÍÎËÎò×ÍÀ ÑÔÅÐÀ ÓÊÐÀ¯ÍÈ: ÇÀÃÀËÜÍÎÑÒÀÒÈÑÒÈ×Ͳ ÄÀͲ ÒÀ ÑÏÐÎÁÀ ÏÅÐÅÄÁÀ×ÅÍÍß Science and Science of Science, 2005, ¹ 324 Ìàòåð³àëüíî-òåõí³÷íà áàçà  îñòàíí³ ðîêè íàóêîâ³ óñòàíîâè Óêðà¿íè íå â çìîç³ óòðèìóâàòè íà íàëåæíîìó ð³âí³ íàÿâíó ìàòåð³àëüíî- òåõí³÷íó áàçó, íå ãîâîðÿ÷è âæå ïðî ìîæëèâîñò³ ¿¿ ïîäàëüøîãî ðîçâèòêó. Çà äàíèìè Äåðæêîìñòàòó, âëàñí³ áóäèíêè òà ïðèì³ùåííÿ äëÿ çä³éñíåííÿ ÍÒ ä³ÿëüíîñò³ ìàëè 66% Ðèñ.6. Äèíàì³êà ê³ëüêîñò³ ñòóäåíò³â âèùèõ ó÷áîâèõ çàêëàä³â Óêðà¿íè â 1991—2001 ðð. (â òèñÿ÷àõ îñ³á). Ðèñ.7. Ðîçïîä³ë ê³ëüêîñò³ àñï³ðàíò³â çà íàóêîâèìè íàïðÿìêàìè 876,2 855,9 829,9 888,5 976,9 1210,3 1285,4 1403,0 1548,0 1109,9 922,8 0,0 200,0 400,0 600,0 800,0 1000,0 1200,0 1400,0 1600,0 1800,0 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 1 99 1 Всьо го : 1 3 5 96 ос іб Економ ічні науки 1 0,6 1 % Політичні науки 0 ,0 6% Право 1 ,5 1% Психоло гія 0,9 9 % 2001 Всього: 24 256 ос іб Економ ічн і науки 18,65% Психологія 2,33% Право 5,67% Пол ітичн і науки 1,15% ß.Ñ.ßÖʲ Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 25 Ðèñ.8. Ðîçïîä³ë ìàøèí òà óñòàòêóâàííÿ íàóêîâèõ îðãàí³çàö³é çà òåðì³íîì åêñïëóàòàö³¿ íàóêîâèõ îðãàí³çàö³é, 30% âàðòîñò³ îñíîâíèõ ôîíä³â íàóêîâèõ îð- ãàí³çàö³é ñêëàäàëè ìàøèíè òà óñòàò- êóâàííÿ. Ïðî ¿õ ñòàí òà çíîøåí³ñòü ìîæíà ñóäèòè ç ðèñ.8. Ïèòàííÿ îíîâëåííÿ ìàòåð³àëüíî- òåõí³÷íî¿ áàçè íàóêè ñüîãîäí³ âèõî- äèòü íà ïåðøèé ïëàí. Ïðî öå ñâ³ä÷àòü ðåçóëüòàòè îïèòóâàííÿ òèõ íà- óêîâö³â, ÿê³ ïîêèíóëè Óêðà¿íó ³ ïðà- öþþòü ó íàóêîâèõ çàêëàäàõ ³íøèõ äåðæàâ ñâ³òó. Îñíîâíèì ìîòèâîì ¿õ âè¿çäó çà êîðäîí áóëà â³äñóòí³ñòü â Óêðà¿í³ ñó÷àñíî¿ íàóêîâî¿ ³íôðàñòðóê- òóðè. Äî ïèòàííÿ ïðî ñòðàòåã³þ ðîçâèòêó íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè Óêðà¿íè Ñòðàòåã³÷íèé ïëàí ðîçâèòêó íà- óêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ñôåðè Óêðà¿íè ïîâèíåí âêëþ÷àòè òàê³ ñêëàäîâ³: • ðîçâèòîê ³íòåëåêòóàëüíîãî ïî- òåíö³àëó íàö³¿; • ³íòåãðóâàííÿ ñôåð íàóêè ³ îñâ³- òè; • ðîçøèðåííÿ âçàºìîçâ’ÿçê³â íà- óêîâî-äîñë³äíèöüêî¿ ñôåðè ç ïðîìèñ- ëîâèìè òà ï³äïðèºìíèöüêèìè ñòðóê- òóðàìè. Òàáëèöÿ 2 Îñíîâí³ âèäè íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³ òà îáñÿãè ¿õ ô³íàíñóâàííÿ â Óêðà¿í³ Ïðèì³òêà. Ó äóæêàõ âêàçàíî îïòèìàëüíèé ç òî÷êè çîðó íàóêîçíàâö³â ðîçïîä³ë ô³íàíñóâàííÿ. Вид діяльності Функція Фінансування, у % від загального обсягу Фундаментальні дослідження Нові знання 15 (15) Прикладні дослідження Трансформація нових знань до їх практичного використання 15 (25) Розробки ДКР, документація та дослідні взірці нових машин, матеріалів, технологій 70 (60) ÍÀÓÊÎÂÎ-ÒÅÕÍÎËÎò×ÍÀ ÑÔÅÐÀ ÓÊÐÀ¯ÍÈ: ÇÀÃÀËÜÍÎÑÒÀÒÈÑÒÈ×Ͳ ÄÀͲ ÒÀ ÑÏÐÎÁÀ ÏÅÐÅÄÁÀ×ÅÍÍß Science and Science of Science, 2005, ¹ 326 Äëÿ óñï³øíî¿ ðåàë³çàö³¿ öüîãî ïëà- íó íåîáõ³äíî ïåðø çà âñå ðåôîðìóâà- òè ñèñòåìó óïðàâë³ííÿ òà ô³íàíñîâîãî çàáåçïå÷åííÿ íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ òà ³ííîâàö³éíî¿ ä³ÿëüíîñò³, à òàêîæ, ùî º íå ìåíø âàæëèâèì, ï³äâèùèòè ïðå- ñòèæ íàóêîâî-òåõí³÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³ òà çàëó÷èòè ìîëîäü äî íàóêîâî¿ ðîáîòè. Îäíèì ç åëåìåíò³â òàêîãî ðåôîð- ìóâàííÿ ìຠáóòè ÷³òêå âèçíà÷åííÿ ôóíêö³é òðüîõ îñíîâíèõ âèä³â íà- óêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³ òà îïòèìàëüíîãî ¿õ ô³íàíñóâàííÿ (òàáë.2), â òîìó ÷èñë³ íà êîíêóðñíèõ çàñàäàõ (òàáë.3). ßê âèäíî ç òàáë.3, ïðîáëåìà ïî- ëÿãຠâ òîìó, ùîá çíàéòè ìîæëè- âîñò³ ñïðÿìóâàòè âèòðàòè, âêàçàí³ â îñòàííüîìó ðÿäêó (öå, çàçâè÷àé, íå êîíòðîëüîâàí³ íàóêîâîþ ñï³ëüíî- òîþ âèòðàòè), íà ô³íàíñóâàííÿ íà- óêîâèõ òà íàóêîâî-òåõí³÷íèõ ïðî- ãðàì òà ³íøèõ ïðîåêò³â, ÿê³ ïðîõî- äÿòü êîíêóðñíèé â³äá³ð çà âñòàíîâ- ëåíèìè ó ñâ³òîâ³é ïðàêòèö³ ïðàâè- ëàìè. Ñïðîáà ïåðåäáà÷åííÿ ìàéáóòíüîãî ÍÒ ñôåðè Óêðà¿íè Ïåðåäáà÷åííÿ â áóäü-ÿê³é ñôåð³ ä³ÿëüíîñò³ ëþäèíè, à òèì á³ëüøå â íàóêîâî-òåõíîëîã³÷í³é, º ñïðàâîþ äîñèòü êîíòðîâåðñ³éíîþ. Àëå òåí- äåíö³¿ ðîçâèòêó ÍÒ ñôåðè ìîæóòü áóòè ïåðåäáà÷åí³ íà îñíîâ³ àíàë³çó äåðæàâíî¿ ïîë³òèêè ùîäî ô³íàíñó- âàííÿ ÍÒ ñôåðè, éîãî ðîçïîä³ëó (áà- çîâîãî òà íà êîíêóðñíèõ çàñàäàõ), çìåíøåííÿ ÷èñëà ãîëîâíèõ ðîçïî- ðÿäíèê³â êîøò³â, çàëó÷åííÿ ³íîçåì- íèõ çàìîâëåíü òà ³íâåñòèö³é òîùî. Òàáë. 4 òà 5, ñêëàäåí³ íà îñíîâ³ äà- íèõ, íàâåäåíèõ ó âæå öèòîâàí³é íàìè Види витрат 1998 1999 2000 2001 2002 Базове фінансування наукових установ 45,1 33,5 34,7 39,9 45,9 Державні науково-технічні програми 7,6 3,7 13,1 9,8 3,4 Держзамовлення на науково-технічну продукцію 9,3 3,9 6,2 3,3 3,7 Інші витрати різними розпорядниками коштів 38,0 58,9 46,0 47,0 47,0 Òàáëèöÿ 3 Ðîçïîä³ë áþäæåòíîãî ô³íàíñóâàííÿ íàóêîâî-òåõíîëîã³÷íî¿ ä³ÿëüíîñò³ â Óêðà¿í³, % Òàáëèöÿ 4 Ô³íàíñîâå çàáåçïå÷åííÿ ÍÒ ñôåðè Óêðà¿íè (ïåñèì³ñòè÷íèé ñöåíàð³é) Джерела фінансування та його розподіл 2003 2004 2005 2006 Держбюджет (% ВВП) 0,34 0,37 0,32 0,29 Внутрішні замовлення (% ВВП) 0,39 0,42 0,44 0,45 Зовнішні замовлення (% ВВП) 0,43 0,49 0,54 0,60 Разом 1,16 1,28 1,30 1,34 Базове фінансування установ 47,0 45,0 43,0 41,0 Державні науково-технічні програми 5,1 5,2 4,5 4,0 Держзамовлення 4,5 5,0 5,5 6,0 ДФФД 0,7 0,6 0,6 0,6 Інші 42,7 44,2 46,4 48,4 Разом 100,0 100,0 100,0 100,0 ß.Ñ.ßÖʲ Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî, 2005, ¹ 3 27 ñòàòò³ [6], õàðàêòåðèçóþòü äâà âàð³àí- òè (ïåñèì³ñòè÷íèé òà îïòèì³ñòè÷íèé) ðîçâèòêó ÍÒ ñôåðè Óêðà¿íè. Âèñíîâêè î÷åâèäí³. ßêùî íå çà- ïðîâàäèòè îïòèì³ñòè÷íèé âàð³àíò ô³íàíñóâàííÿ ÍÒ ñôåðè ³, ùî íàé- âàæëèâ³øå, éîãî êîíêóðåíòíèé ðîç- Джерела фінансування та його розподіл 2003 2004 2005 2006 Держбюджет (% ВВП) 0,49 0,80 1,30 1,70 Внутрішні замовлення (% ВВП) 0,40 0,55 0,75 0,90 Зовнішні замовлення (% ВВП) 0,45 0,51 0,60 0,65 Разом 1,34 1,86 2,65 3,25 Базове фінансування установ 47,0 45,0 43,0 40,0 Державні науково-технічні програми 8,4 33,0 40,0 45,0 Держзамовлення 4,0 5,0 6,0 7,0 ДФФД 0,7 3,0 4,5 6,0 Інші 39,9 14,0 6,5 2,0 Разом 100,0 100,0 100,0 100,0 Òàáëèöÿ 5 Ô³íàíñîâå çàáåçïå÷åííÿ ÍÒ ñôåðè Óêðà¿íè (îïòèì³ñòè÷íèé ñöåíàð³é) ïîä³ë, òî ìîæëèâ³ñòü ïåðåõîäó åêî- íîì³êè Óêðà¿íè íà ³ííîâàö³éíèé øëÿõ ðîçâèòêó ñòຠìàëîéìîâ³ðíîþ; ÍÒ ñôåðà Óêðà¿íè ³ äàë³ çàáåçïå÷ó- âàòèìå ³íø³ âèñîêîòåõíîëîã³÷í³ êðà¿íè âèñîêîêâàë³ô³êîâàíèìè êàäðà- ìè òà íîâèìè ³äåÿìè ³ ðîçðîáêàìè. 1. Ïîñëàííÿ Ïðåçèäåíòà Óêðà¿íè äî Âåðõîâíî¿ Ðàäè Óêðà¿íè “Ïðî âíóòð³øíº ³ çîâí³øíº ñòàíîâèùå Óêðà¿íè ó 2002 ðîö³”. — Ê.: ²íôîðì-âèäàâ. öåíòð Äåðæêîìñòàòó Óêðà¿íè, 2003. — 478 ñ. 2. Ïðî ï³äñóìêè ðîáîòè ̳í³ñòåðñòâà îñâ³òè ³ íàóêè â ñôåð³ íàóêîâî¿, íàóêîâî-òåõí³÷- íî¿ òà ³ííîâàö³éíî¿ ä³ÿëüíîñò³ çà 2000 ð³ê. — Ê.: Óêð²ÍÒŲ, 2001. — 40 ñ. 3. Ãðèíüîâ Á.Â., Ãóñåâ Â.À. ×òî æå áóäåò ñ íàøåé íàóêîé? // Ïðîáëåìû íàóêè. — 2004. — ¹ 1. — Ñ. 2—9. 4. http://www,zn,kiev,ua 5. http://www,nas,gov,ua/knk 6. Ïåðñïåêòèâè ïðèâåäåííÿ ô³íàíñóâàííÿ íàóêè ó â³äïîâ³äí³ñòü ³ç çàêîíîäàâñòâîì òà ïîòðåáàìè ³ííîâàö³éíî¿ ìîäåë³ ðîçâèòêó åêîíîì³êè / Á.À.Ìàë³öüêèé, ².Î.Áóëê³í, Î.Ñ.Ïî- ïîâè÷, Ò.Â.Øîêóí // Íàóêà òà íàóêîçíàâñòâî. — 2003. — ¹ 4. — Ñ. 29—40. ß.Ñ.ßöêèâ Íàó÷íî-òåõíîëîãè÷åñêàÿ ñôåðà Óêðàèíû: îáùåñòàòèñòè÷åñêèå äàííûå è ïîïûòêà ïðåäâèäåíèÿ Ðàññìàòðèâàåòñÿ ñîñòîÿíèå íàó÷íî-òåõíîëîãè÷åñêîé ñôåðû Óêðàèíû (ôóíêöèè, ôèíàíñèðîâàíèå, êàäðîâûé ïîòåíöèàë, ìàòåðèàëüíî-òåõíè÷åñêàÿ áàçà), ïðåäëàãà- åòñÿ ñòðàòåãèÿ åå ðàçâèòèÿ è ñäåëàíà ïîïûòêà ïðåäâèäåíèÿ åå áóäóùåãî. ÍÀÓÊÎÂÎ-ÒÅÕÍÎËÎò×ÍÀ ÑÔÅÐÀ ÓÊÐÀ¯ÍÈ: ÇÀÃÀËÜÍÎÑÒÀÒÈÑÒÈ×Ͳ ÄÀͲ ÒÀ ÑÏÐÎÁÀ ÏÅÐÅÄÁÀ×ÅÍÍß