Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України
Розглянуто досвід використання інформаційних технологій для забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України.
Saved in:
| Date: | 2010 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України
2010
|
| Series: | Реєстрація, зберігання і обробка даних |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/50474 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України / О.Б. Гора // Реєстрація, зберігання і обробка даних. — 2010. — Т. 12, № 3. — С. 56-64. — Бібліогр.: 5 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-50474 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-504742025-02-09T14:24:59Z Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України Информационные технологии как средство обеспечения исполнения решений Совета национальной безопасности и обороны Украины Information Technology as a Means to Ensure the Implementation of Decisions of the National Security and Defense Council of Ukraine Гора, О.Б. Інформаційно-аналітичні системи обробки даних Розглянуто досвід використання інформаційних технологій для забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України. Рассмотрен опыт использования информационных технологий для обеспечения исполнения решений Совета национальной безопасности и обороны Украины. The experience of using information technology to ensure the implementation of decisions of the National Security and Defense Council of Ukraine is considered. 2010 Article Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України / О.Б. Гора // Реєстрація, зберігання і обробка даних. — 2010. — Т. 12, № 3. — С. 56-64. — Бібліогр.: 5 назв. — укр. 1560-9189 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/50474 004.5 uk Реєстрація, зберігання і обробка даних application/pdf Інститут проблем реєстрації інформації НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Інформаційно-аналітичні системи обробки даних Інформаційно-аналітичні системи обробки даних |
| spellingShingle |
Інформаційно-аналітичні системи обробки даних Інформаційно-аналітичні системи обробки даних Гора, О.Б. Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України Реєстрація, зберігання і обробка даних |
| description |
Розглянуто досвід використання інформаційних технологій для забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України. |
| format |
Article |
| author |
Гора, О.Б. |
| author_facet |
Гора, О.Б. |
| author_sort |
Гора, О.Б. |
| title |
Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України |
| title_short |
Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України |
| title_full |
Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України |
| title_fullStr |
Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України |
| title_full_unstemmed |
Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України |
| title_sort |
інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень ради національної безпеки і оборони україни |
| publisher |
Інститут проблем реєстрації інформації НАН України |
| publishDate |
2010 |
| topic_facet |
Інформаційно-аналітичні системи обробки даних |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/50474 |
| citation_txt |
Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України / О.Б. Гора // Реєстрація, зберігання і обробка даних. — 2010. — Т. 12, № 3. — С. 56-64. — Бібліогр.: 5 назв. — укр. |
| series |
Реєстрація, зберігання і обробка даних |
| work_keys_str_mv |
AT goraob ínformacíjnítehnologííâkzasíbzabezpečennâvikonannâríšenʹradinacíonalʹnoíbezpekiíoboroniukraíni AT goraob informacionnyetehnologiikaksredstvoobespečeniâispolneniârešenijsovetanacionalʹnojbezopasnostiioboronyukrainy AT goraob informationtechnologyasameanstoensuretheimplementationofdecisionsofthenationalsecurityanddefensecouncilofukraine |
| first_indexed |
2025-11-26T19:59:24Z |
| last_indexed |
2025-11-26T19:59:24Z |
| _version_ |
1849884324236623872 |
| fulltext |
56
УДК 004.5
О. Б. Гора
Апарат Ради національної безпеки і оборони України
вул. Командарма Камєнєва, 8, 01601, Київ, Україна
Інформаційні технології як засіб забезпечення виконання
рішень Ради національної безпеки і оборони України
Розглянуто досвід використання інформаційних технологій для забез-
печення виконання рішень Ради національної безпеки і оборони Украї-
ни.
Ключові слова: інформація, інформаційна технологія, інформаційно-
аналітична система, інформаційний обмін, контроль, органи держав-
ної влади.
В умовах інтенсивного інформаційного обміну на внутрішньодержавному й
міжнародному рівнях саме інформаційне середовище держави, в якому відбу-
ваються і розвиваються суспільні відносини, стає одним із найважливіших чинни-
ків конкурентоспроможності для будь-якої країни світу. За визначенням фахівців
у сфері інформатизації, інформаційна сфера — це сукупність інформаційних да-
них, інформаційної інфраструктури, суб’єктів, які здійснюють збір, формування,
розповсюдження та використання інформації [5].
Будь-яка система організаційного управління, у тому числі й державного, не
може працювати без інформації про стан керованого об’єкта і зовнішнього сере-
довища, без передачі інформації про прийняті управлінські рішення. Визначення
оптимальних об’ємів інформації, що надходить від різних органів управління, оп-
тимального розподілу потоків інформації в часі і просторі є необхідною умовою
ефективного функціонування інформаційних систем організаційного управління.
Створення та функціонування інформаційних систем тісно пов’язані з розви-
тком інформаційних технологій — головної складової частини інформаційної си-
стеми [4]. У найбільш загальному випадку під поняттям технологія [technology]
(від грец. τεχνη (техно...) — майстерність, мистецтво, уміння і λογος (...логія) —
передавати) розуміють сукупність взаємозв’язаних способів обробки матеріалів,
виготовлення виробів і процесів, що супроводжують певні роботи. Власне, сам
процес представляє певну сукупність дій, що спрямовані на досягнення поставле-
ної мети. Він повинен визначатися вибраною стратегією і реалізовуватися за до-
помогою сукупності різних засобів і методів.
© О. Б. Гора
Інформаційні технології як засіб забезпечення
виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України
ISSN 1560-9189 Реєстрація, зберігання і обробка даних, 2010, Т. 12, № 3 57
Відповідно до визначення поняття «технологія», інформаційна технологія
— це процес, що використовує сукупність засобів і методів збирання, обробки і
передачі даних (первинної інформації) для одержання інформації нової якості про
стан об’єкта, процесу або явища (інформаційного продукту) [2]. Мета інформа-
ційної технології — виробництво інформації для її аналізу та прийняття на його
основі виваженого управлінського рішення.
Інформаційні технології стали найбільш важливою складовою процесу вико-
ристання інформації суспільством. Вони пройшли кілька еволюційних етапів,
зміна яких визначалася, головним чином, розвитком науково-технічного прогре-
су, появою нових технічних засобів обробки інформації. У сучасному суспільстві,
де основним технічним засобом технології обробки інформації є комп’ютер, від-
бувся суттєвий вплив як на концепцію побудови й використання технологічних
процесів, так і на якість кінцевої інформації.
Інформаційна технологія тісно зв’язана з інформаційними системами, які є
для неї основним середовищем. Інформаційна технологія є процесом, що склада-
ється з чітко регламентованих правил виконання операцій, дій, етапів різної міри
складності над даними, що зберігаються в комп’ютерах. Основна мета інформа-
ційної технології — у результаті цілеспрямованих дій з переробки первинної ін-
формації одержати необхідну інформацію у зручному для подальшого викорис-
тання вигляді.
Інформаційна система є середовищем, складовими елементами якої є комп’ю-
тери, комп’ютерні мережі, програмні продукти, бази даних, люди, різного роду
технічні та програмні засоби зв’язку тощо. Основна мета інформаційної системи
— організація зберігання, обробки та передавання інформації. Інформаційна сис-
тема являє собою людино-комп’ютерну систему обробки інформації, а в загаль-
ному розумінні система — це множинна взаємопов’язаних елементів з їхніми ат-
рибутами, призначеними для досягнення загальної мети [3].
Реалізація функцій інформаційної системи неможлива без знання зорієнтова-
ної на неї інформаційної технології. Інформаційна технологія може існувати й по-
за сферою інформаційної системи. Таким чином, інформаційна технологія є більш
ємним поняттям, що відображає сучасне уявлення про процеси перетворення ін-
формації в інформаційному суспільстві. У майстерному сполучені двох інформа-
ційних технологій управлінської та комп’ютерної — запорука успішної роботи
інформаційної системи [2].
Контроль за виконанням рішень Ради національної безпеки і оборони Украї-
ни, введених у дію указами Президента України, здійснюється відповідно до ви-
мог Закону України від 5 березня 1998 р. № 183 «Про Раду національної безпеки і
оборони України» [1], Положення про порядок організації та здійснення контро-
лю за виконанням указів, розпоряджень і доручень Президента України (затвер-
джене Указом Президента України від 19.02.2002 р. № 155 «Про порядок органі-
зації та здійснення контролю за виконанням указів, розпоряджень і доручень Пре-
зидента України»). Для здійснення контролю у 2006 році в Апараті Ради націона-
льної безпеки і оборони України (далі — Апарат Ради) створено автоматизовану
інформаційно-аналітичну систему контролю за виконанням актів і доручень Пре-
зидента України Апарату Ради (далі — Система).
О. Б. Гора
58
Постійний моніторинг рішень Ради, що здійснювався протягом 2006–2007
років за допомогою засобів Системи, виявив низький стан виконання рішень Ради
органами державної влади — виконавцями завдань, а також низку проблемних
питань в організації контролю. Зокрема, це відсутність інформації щодо ходу реа-
лізації завдань, виконання яких не завершено у встановлений термін; тривалий
розгляд клопотань і пропозицій виконавців завдань щодо зняття їх з контролю чи
продовження термінів виконання; неналежну інформаційну взаємодію з питань
контролю за виконанням рішень Ради між Апаратом Ради та виконавцями за-
вдань.
Накопичені матеріали та пропозиції стали предметом для розгляду на засі-
данні Ради національної безпеки і оборони України 15 червня 2007 року питання
«Про стан виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України» (вве-
дене в дію Указом Президента України від 09.07.2007 р. № 615 «Про рішення Ра-
ди національної безпеки і оборони України від 15 червня 2007 року «Про стан ви-
конання рішень Ради національної безпеки і оборони України»), за результатами
якого визначено недостатність роботи органів виконавчої влади щодо виконання
завдань, покладених на них рішеннями Ради, а також доручено Кабінету Мініст-
рів України забезпечити щоквартальне інформування Секретаря Ради про стан
виконання рішень Ради. На виконання зазначеного завдання Уряд України зо-
бов’язав органи виконавчої влади надавати щоквартально (до 5 числа місяця, на-
ступного за звітним періодом) відповідну інформацію.
Запровадження щоквартального інформування стало першим кроком щодо
посилення інформаційної взаємодії між Апаратом Ради та виконавцями завдань.
Проте, крім формального закріплення зазначеного інформування в нормативних
актах, необхідно було розробити діючий механізм інформаційної взаємодії або
інформаційну технологію, прийнятну як для фахівців Апарату Ради, так і для
спеціалістів органів виконавчої влади.
Враховуючи досвід, отриманий під час вирішення аналогічних завдань протя-
гом 2002–2004 років у Адміністрації Президента України, для забезпечення що-
квартального інформування використано електронні таблиці Excel.
Для того, щоб отримати не просто масив інформації, а інформацію, придатну
для подальшого опрацювання, узагальнення та аналізу з мінімальними затратами
часу, Апаратом Ради щоквартально (за 10–15 діб до закінчення кварталу) надси-
лаються виконавцям рішень Ради електронні таблиці (у форматі Excel) із зазна-
ченням реквізитів завдань (номер, дата, назва акту, зміст і терміни виконання за-
вдання), що перебувають на контролі (рис. 1).
Виконавці завдань вносять інформацію лише до наступних граф електронної
таблиці: «Інформація про хід виконання», «Висновки» і «Пропозиції». Причому,
висновки і пропозиції вибираються із формулювань, заданих у таблиці. Заповнені
таблиці в електронному та паперовому вигляді виконавці надсилають на адресу
Апарату Ради у визначені Урядом України терміни (рис. 2).
Для автоматизованого створення форм щоквартального інформування для
кожного виконавця та інтеграції отриманої інформації до бази даних Системи бу-
ло розроблено програмний модуль «OPTiMA-Excel», який дозволяє:
Інформаційні технології як засіб забезпечення
виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України
ISSN 1560-9189 Реєстрація, зберігання і обробка даних, 2010, Т. 12, № 3 59
Рис. 1. Електронна форма щоквартального інформування
Рис. 2. Заповнена електронна форма щоквартального інформування
О. Б. Гора
60
— створювати електронні форми таблиць для щоквартального інформування
(у форматі Excel) для кожного виконавця завдання — окремого органу державної
влади (понад 70 органів);
— інтегрувати отриману інформацію до відповідних контрольних карток за-
вдань Системи;
— захищати реквізити завдань в електронних таблицях від модифікації з ме-
тою уникнення проблем при подальшому завантаженні інформації;
— контролювати повноту опрацювання (заповнення) виконавцями електро-
нних таблиць;
— створювати статистичний звіт про хід щоквартального інформування.
При формуванні електронних форм у відповідному вікні програмного моду-
лю «OPTiMA-Excel» (рис. 3) можливо задати інтервали дати видання акту Прези-
дента України і терміну виконання завдання; вибрати вид акту, групу виконавців і
конкретного виконавця із заданої групи; окремо вибрати завдання, визначені у
рішеннях Ради національної безпеки і оборони України; вибрати папку для запису
файлів, що будуть створені.
Рис. 3. Вікно вибору параметрів створення звітних форм програмного модулю «OPTiMA-Excel»
Для кожного виконавця створюється окремий файл із завданнями, наданими
йому, та які відповідають заданим критеріям. Аналогічні файли створюються і для
фахівців структурних підрозділів Апарату Ради, які забезпечують здійснення кон-
тролю за повнотою і якістю виконання завдань і не працюють з тих чи інших при-
чин безпосередньо у Системі.
Причому, якщо в Адміністрації Президента України (протягом 2002–2004 ро-
ків) Головним контрольним управлінням звітні форми надавалися виконавцям за-
вдань і структурним підрозділам, які здійснювали контроль, одночасно (рис. 4), то
в Апараті Ради процес рознесений у часі. Спочатку звітну інформацію надають
Інформаційні технології як засіб забезпечення
виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України
ISSN 1560-9189 Реєстрація, зберігання і обробка даних, 2010, Т. 12, № 3 61
виконавці (органи виконавчої влади), а потім отримана від них інформація нада-
ється на опрацювання структурним підрозділам відповідно до компетенції (рис. 5).
Узагальнення інформації та підготовка звіту, висновків і пропозицій Прези-
денту України здійснюється відповідним контрольним підрозділом (в Адмініст-
рації Президента України — Головне контрольне управління, в Апараті Ради —
Контрольне управління).
Рис. 4. Схема опрацювання щоквартальної інформації
в Адміністрації Президента України (2002–2004 рр.)
Рис. 5. Схема опрацювання щоквартальної інформації в Апараті Ради
Щоквартальна інформація щодо стану виконання завдань, що надійшла в
електронному вигляді (у форматі Excel) від виконавців або структурних підрозді-
Виконавці
завдань
(органи
державної
влади)
Структурні
підрозділи
АПУ
звітні
форми
Головне
контрольне
управління
заповнені
звітні
форми
ПРЕЗИДЕНТ
УКРАЇНИ
Головне
контрольне
управління
Глава
АПУ
проект
звіту
звіт
заповнені
звітні
форми
звітні
форми
Виконавці
завдань
(органи
державної
влади)
Структурні
підрозділи
Апарату
РНБОУ
ПРЕЗИДЕНТ
УКРАЇНИ
Контрольне
управління
Контрольне
управління
звітні форми +
інформація щодо
виконання
Контрольне
управління
Секретар
РНБОУ
проект
звіту
звітзаповнені
звітні
форми
О. Б. Гора
62
лів Апарату Ради, завантажується за допомогою програмного модулю «OPTiMA-
Excel» до відповідних полів контрольних карток завдань Системи. Під час заван-
таження здійснюється перевірка відповідності кількості записів у отриманому
файлі їхній кількості у відправленому; проводиться порівняння отриманої в пото-
чному звітному періоді інформації та інформації за попередній період (щодо на-
явності чи відсутності змін); під час завантаження отриманої інформації до бази
даних до неї додається звітна дата (наприклад, «Станом на 31.12.2009 ...»); у вка-
заній папці формується файл звіту про завантаження (рис. 6).
Рис. 6. Вікно вибору параметрів завантаження отриманих файлів
програмного модулю «OPTiMA-Excel»
Після завантаження щоквартальної інформації фахівці структурних підрозді-
лів можуть ознайомитися з нею та опрацювати у відповідних полях контрольних
карток завдань Системи або на додаткових вкладках електронних звітних форм
(рис. 7). Причому інформація виконавців про стан виконання подається окремо
для кожного завдання.
Запровадження щоквартального інформування та рознесення у часі опрацю-
вання отриманої інформації дало можливість залучити до її аналізу не тільки фа-
хівців контрольного підрозділу, а й спеціалістів профільного структурного під-
розділу, який забезпечує контроль за повнотою і якістю виконання завдань, що
позитивно вплинуло на результати виконання рішень Ради національної безпеки і
оборони України. Так, якщо протягом І кварталу 2008 року органами державної
влади забезпечено виконання 30 % завдань, визначених у рішеннях Ради, то у ІV
кварталі 2008 року цей показних зріс до 38 %.
Інформаційні технології як засіб забезпечення
виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України
ISSN 1560-9189 Реєстрація, зберігання і обробка даних, 2010, Т. 12, № 3 63
Рис. 7. Додаткова вкладка з щоквартальною інформацією виконавців у електронній звітній формі
Як вже зазначено вище, впровадження щоквартального інформування пози-
тивно вплинуло на результати виконання рішень Ради національної безпеки і обо-
рони України, а також дало змогу посилити інформаційну взаємодію Апарату Ра-
ди з їхніми виконавцями — органами державної влади.
Наступним кроком щодо удосконалення системи щоквартального інформу-
вання має стати впровадження цифрового підпису, що дасть змогу виконавцям
надсилати інформацію виключно в електронному вигляді та оптимізувати витрати
на його проведення (папір, картриджі, поштові послуги тощо).
У перспективі доцільно здійснити практичні кроки щодо створення об’єд-
наного інформаційного середовища органів державної влади з питань контролю і
виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України (можливо, актів
Президента України), розробивши та запровадивши відповідні інформаційні тех-
нології автоматизованого обміну інформацією з цих питань між інформаційно-
аналітичними системами Апарату Ради та органів державної влади — виконавців
завдань.
Зазначені заходи посилять інформаційну взаємодію та, з одного боку, дадуть
можливість виконавцям оперативно отримувати інформацію щодо завдань, що
перебувають на контролі, продовження термінів їхнього виконання, припинення
заходів контролю, а контролеру — інформацію щодо ходу реалізації завдань і про
вжиті заходи для забезпечення їхнього виконання; з іншого — у перспективі змі-
О. Б. Гора
64
нити порядок здійснення контролю за виконанням рішень Ради, відмовившись від
щоквартального інформування та використання паперових носіїв інформації.
1. Закон України від 05.03.1998 № 183/98-ВР «Про Раду національної безпеки і оборони
України» // Офіційний вісник України. — 1998. — № 13. — С. 482.
2. Богуш В.М. Інформаційна безпека держави / В.М. Богуш, О.К. Юдін. — К.: МК-Прес,
2005. — 432 с., іл.
3. Горбулін В.П. Системно-концептуальні засади стратегії національної безпеки України:
монографія / В.П. Горбулін, А.Б. Качинський. — К.: ДП «НВЦ «Євроатлантикінформ», 2007. —
592 с.
4. Информатика: Учебник. — 3-е перераб. изд. / под ред. проф. Н.В. Марковой. — М.: Фи-
нансы и статистика, 2001. — 768 с.
5. Информационная безопасность систем организационного управления. Теоретические ос-
новы: в 2 т. / H.A. Кузнецов, В.В. Кульба, Е.А. Микрин и др. [отв. ред. Н.А. Кузнецов, В.В. Куль-
ба]. — М.: Наука, 2006. — Т. 1. — 495 с.
Надійшла до редакції 10.09.2010
|