Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення

Визначено та систематизовано основні проблеми інформаційно-аналітичного забезпечення в сфері національної безпеки, сформовано рекомендації органам державної влади щодо їхнього розв’язання....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2007
Main Author: Семенченко, А.І.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут проблем реєстрації інформації НАН України 2007
Series:Реєстрація, зберігання і обробка даних
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/50880
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення / А.І. Семенченко // Реєстрація, зберігання і оброб. даних. — 2007. — Т. 9, № 1. — С. 108-116. — Бібліогр.: 16 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-50880
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-508802025-02-23T19:50:22Z Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення Проблемные вопросы информационно-аналитического обеспечения стратегического планирования в сфере национальной безопасности и пути их решения Problems of Information-Analytical Support for Strategic Planning in the Sphere of National Security and the Methods of Their Solution Семенченко, А.І. Експертні системи та підтримка прийняття рішень Визначено та систематизовано основні проблеми інформаційно-аналітичного забезпечення в сфері національної безпеки, сформовано рекомендації органам державної влади щодо їхнього розв’язання. Определены и систематизированы основные проблемы информационно-аналитического обеспечения стратегического планирования в сфере национальной безопасности и пути их решения. Main problems of information-analytical support for strategic planning in the sphere of national security are determined and systematized; recommendations for State authority bodies as to their solution are created. 2007 Article Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення / А.І. Семенченко // Реєстрація, зберігання і оброб. даних. — 2007. — Т. 9, № 1. — С. 108-116. — Бібліогр.: 16 назв. — укр. 1560-9189 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/50880 004.5 uk Реєстрація, зберігання і обробка даних application/pdf Інститут проблем реєстрації інформації НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Експертні системи та підтримка прийняття рішень
Експертні системи та підтримка прийняття рішень
spellingShingle Експертні системи та підтримка прийняття рішень
Експертні системи та підтримка прийняття рішень
Семенченко, А.І.
Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення
Реєстрація, зберігання і обробка даних
description Визначено та систематизовано основні проблеми інформаційно-аналітичного забезпечення в сфері національної безпеки, сформовано рекомендації органам державної влади щодо їхнього розв’язання.
format Article
author Семенченко, А.І.
author_facet Семенченко, А.І.
author_sort Семенченко, А.І.
title Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення
title_short Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення
title_full Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення
title_fullStr Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення
title_full_unstemmed Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення
title_sort проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення
publisher Інститут проблем реєстрації інформації НАН України
publishDate 2007
topic_facet Експертні системи та підтримка прийняття рішень
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/50880
citation_txt Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення / А.І. Семенченко // Реєстрація, зберігання і оброб. даних. — 2007. — Т. 9, № 1. — С. 108-116. — Бібліогр.: 16 назв. — укр.
series Реєстрація, зберігання і обробка даних
work_keys_str_mv AT semenčenkoaí problemnípitannâínformacíjnoanalítičnogozabezpečennâstrategíčnogoplanuvannâvsferínacíonalʹnoíbezpekitašlâhiíhnʹogoviríšennâ
AT semenčenkoaí problemnyevoprosyinformacionnoanalitičeskogoobespečeniâstrategičeskogoplanirovaniâvsferenacionalʹnojbezopasnostiiputiihrešeniâ
AT semenčenkoaí problemsofinformationanalyticalsupportforstrategicplanninginthesphereofnationalsecurityandthemethodsoftheirsolution
first_indexed 2025-11-24T19:10:15Z
last_indexed 2025-11-24T19:10:15Z
_version_ 1849700033586266112
fulltext Експертні системи та підтримка прийняття рішень 108 УДК 004.5 А. І. Семенченко Національна академія державного управління при Президентові України Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення Визначено та систематизовано основні проблеми інформаційно-аналі- тичного забезпечення в сфері національної безпеки, сформовано реко- мендації органам державної влади щодо їхнього розв’язання. Ключові слова: проблеми, стратегічне планування, стратегічне управління, національна безпека. Постановка проблеми Загальною тенденцію динаміки змін проблем у сфері забезпечення націона- льної безпеки є збільшення їхньої кількості, складності, взаємозалежності, що обумовлено, насамперед зростанням рівня невизначеності та мінливості зовніш- нього та внутрішнього середовища в цій сфері. У той же час умови прогресивного й усталеного розвитку України вимагають підвищення ефективності, обґрунтованості та прогнозованості саме на довгостро- кову перспективу державної політики забезпечення національної безпеки. Одним із пріоритетних напрямів вирішення цього протиріччя є підвищення рівня науко- во-методичного та інформаційно-аналітичного супроводження цієї політики. Стратегічний моніторинг і аналіз є одними з головних інструментів, що спрямовані на подолання невизначеності. Основними цілями цих процедур є оці- нка рівня традиційних, виявлення нових викликів та загроз національним інте- ресам, тенденцій їхніх змін, науково обґрунтований опис стану власних ресурсів і наслідків прийняття стратегічних рішень, а також можливостей Системи забезпе- чення національної безпеки держави (СЗНБ) не тільки змінювати ситуацію, але й реалізовувати нові напрями розвитку в майбутньому [2]. Саме тому в інтересах реформ, що відбуваються в секторі безпеки, були роз- роблені або розробляються такі стратегічні документи як Енергетична стратегія на період до 2030 року, Стратегія національної безпеки України, Стратегія воєн- ної безпеки, Концепція та Програма реформування Воєнної організації держави, Національна стратегія розвитку інформаційного суспільства на 2007–2015 роки тощо. © А. І. Семенченко Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення ISSN 1560-9189 Реєстрація, зберігання і обробка даних, 2007, Т. 9, № 1 109 Але стратегічний моніторинг і аналіз взагалі не здійснювались, або їхнє про- ведення порушувало логіку та структуру процесів стратегічного планування та управління при розробці стратегічних документів, у тому числі Стратегії націона- льної безпеки України. Аналіз останніх досліджень і публікацій За оцінками вітчизняних та міжнародних фахівців [1, 2, 6, 7, 11, 14] саме за таких складних умов невизначеності застосування методів і механізмів стратегіч- ного планування та управління дозволяє отримувати кращі результати на відміну від інших підходів. При цьому комплексно не розглядаються проблеми аналітичного забезпечен- ня стратегічного планування та управління з урахуванням специфіки сфери забез- печення національної безпеки, умов трансформації національного сектора безпе- ки, ролі стратегічного планування в державному управлінні в цій сфері тощо. Невирішена частина загальної проблеми На погляд автора, відсутність систематизації та класифікації проблем інфор- маційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування, методичного під- ходу до їхнього розв’язання обмежує можливості щодо розробки та застосування формальних методів і моделей при здійсненні стратегічного планування та управ- ління, що призводить до зниження об’єктивності й ефективності цих процедур. Метою публікації є визначення та систематизація актуальних проблем інфо- рмаційно-аналітичного забезпечення СЗНБ та формування комплексу практичних рекомендацій органам державної влади щодо їхнього розв’язання. Викладення основного матеріалу Проблеми, що стосуються інформаційно-аналітичного забезпечення стратегі- чного планування (ІАЗ СП) можна умовно розділити на дві групи: загальні, що притаманні будь-якому ІАЗ діяльності органу державної влади, та специфічні, що обумовлені унікальністю такої складної системи як СЗНБ, станом та тенденціями її розвитку, особливостями процесів стратегічного планування й управління в цій сфері тощо. Загальні проблеми є відомими організаційно-технічними, нормативно-пра- вовими, науково-методичними, кадровими, фінансовими проблемами й обумов- лені, насамперед станом і тенденціями розвитку та впровадження ІАЗ у державне управління. Підходи до їхнього вирішення значною мірою уніфіковані й передбачають чі- тке офіційне визначення структури органу державної влади, в інтересах якого має здійснюватись ІАЗ, його місії, сукупності цілей та завдань, систем критеріїв і по- казників досягнення головної мети, регламенту взаємодії відповідного органу державної влади з елементами зовнішнього й внутрішнього середовища, сукупно- сті методів аналізу, забезпечення взаємодії з іншими інформаційно-аналітичними А. І. Семенченко 110 системами, створення інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури, забезпе- чення доступу до національних інформаційних ресурсів і глобальних комп’ютер- них мереж, захист інформації, наявність підготовлених фахівців-аналітиків, ство- рення необхідної нормативно-правової та нормативно-технічної бази тощо. Ці підходи в основному передбачені в національному законодавстві, у відпо- відних рішеннях Президента України та Уряду [11, 13], у тому числі в Стратегії соціального та економічного розвитку України на 2004–2015 роки, а також у про- екті закону «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки» тощо, але вони не в повній мірі враховують специфіку ІАЗ СП. Специфічні проблеми ІАЗ СП обумовлені особливостями стратегічного планування, як перехідного процесу між державною політикою та державним управлінням, сферою його застосування, станом та тенденціями розвитку СЗНБ, характером та динамікою змін зовнішнього середовища, насамперед геополітич- ної, геоекономічної та геостратегічної обстановки тощо. Крім того, специфічних рис набувають і вищевказані загальні проблеми ІАЗ. При цьому головними організаційними проблемами для України залишаються, по-перше, відсутність підсистеми стратегічного планування СЗНБ, що знаходить- ся в стадії свого формування, по-друге, не забезпечується необхідна структура процесу формування стратегічних рішень, його послідовність, етапність, безпере- рвність, завершеність, взаємозв’язок та взаємоузгодженість з іншими процесами в цій сфері та аналогічними процесами в соціальній, економічній, гуманітарній, зо- внішньополітичній сферах. Сьогодні можна говорити тільки про наявність окре- мих фрагментів загальнодержавної системи стратегічного планування та управ- ління в цій сфері, якими частково та не системно, з порушенням базових принци- пів здійснюються деякі етапи процесу стратегічного планування та управління. Наслідком цього є недостатня координованість дій складових Сектору безпе- ки між собою та з іншими сферами життєдіяльності держави та суспільства щодо здійснення стратегічного планування та управління, незадовільна ефективність цих процесів та якість їхньої вихідної продукції (проектів стратегічних рішень) тощо. Зазначені недоліки стратегічного планування деструктивно впливають на ефективність здійснення стратегічного моніторингу та аналізу, що є одними з пе- рших, принципових і обов’язкових етапів цього процесу незалежно від методу стратегічного планування, головними інструментами зменшення рівня невизначе- ності щодо можливостей СЗНБ та відповідних загроз національним інтересам. Ці недоліки трансформуються в нечіткість постановки завдань, розподілу функцій та повноважень між складовими СЗНБ щодо її інформаційно-аналітичного забезпе- чення в ході здійснення стратегічного планування та управління. Що стосується проблем координованості дій між складовими Сектору безпе- ки щодо ІАЗ, то сьогодні, наприклад, неврегульовані між собою питання прове- дення Огляду сектору безпеки та Оборонного огляду — специфічних процедур стратегічного моніторингу та аналізу, співвідношення їхніх кінцевих продуктів — Стратегії національної безпеки, Стратегії воєнної безпеки зі Стратегічним обо- ронним бюлетенем, а також із Концепцією реформування Воєнної організації держави, проект якої зараз розробляється, тощо. Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення ISSN 1560-9189 Реєстрація, зберігання і обробка даних, 2007, Т. 9, № 1 111 Відсутні офіційно визначені методики здійснення Огляду сектору безпеки та Оборонного огляду, низька якість кінцевих результатів їхнього проведення, що підтверджується, наприклад, суттєвими розбіжностями за якісними та кількісни- ми показниками Стратегічного оборонного бюлетеня на період до 2015 року від Державної програми розвитку Збройних Сил України на 2006–2011 роки, пору- шенням структури процесу формування стратегічних рішень для проекту Страте- гії національної безпеки України, розробка якого випередила завершення Огляду сектору безпеки й тому не базується на його результатах. Механізми здійснення Огляду сектору безпеки та Оборонного огляду недо- статньо узгоджені із загальнодержавними механізмами прогнозування економіч- ного й соціального розвитку, що «є засобом обґрунтування вибору тієї чи іншої стратегії та прийняття конкретних рішень органами законодавчої та виконавчої влади, органами місцевого самоврядування щодо регулювання соціально-еконо- мічних процесів» [9]. У цілому стратегічне та оборонне планування Сектору без- пеки значною мірою суперечать аналогічному процесу в соціально-економічній сфері (не узгоджені між собою за часом, переліком та послідовністю процедур, змістом, структурою та формою вихідних документів тощо). Однією з актуальних проблем стратегічного планування та управління в сфе- рі забезпечення національної безпеки й одночасно перспективним напрямом їх- нього розвитку є проблема розробки та включення в ці процеси процедур адапта- ції до змін ситуації, оскільки заздалегідь передбачити всю сукупність факторів впливу на СЗНБ, їхні взаємозв’язки та динаміку змін у стратегічній перспективі принципово не можливо. Згідно з базовим принципом «гнучкості» («безупинної адаптації») стратегічні планування й управління повинні мати здатність уточню- вати спрямованість стратегічних рішень при зміні умов діяльності СЗНБ, включа- ти механізми коригування планових величин для їхньої адаптації до зовнішніх обставин. Визначальну роль у вирішенні цієї проблеми відіграють процедури стратегічного моніторингу та аналізу, а також зворотні зв’язки процесів стратегі- чного планування та управління [5]. Зменшення рівня невизначеності при стратегічному плануванні та управлінні, а також надбання цими процедурами адаптивних якостей можна вирішити шля- хом застосування керованих процедур стратегічного моніторингу та аналізу, ге- нерування одночасно декількох альтернативних варіантів стратегічних рішень, включення механізмів призупинення та корекції стратегій, передбачення декіль- кох режимів роботи системи стратегічного управління (одночасного застосування декількох методів стратегічного планування та управління) з оперативним перек- люченням на найбільш адекватний реальній обстановці режим тощо. Але найбі- льший позитивний ефект можна отримати тільки в разі комплексного викорис- тання вищевказаних процедур, хоча це й потребує додаткових часових та ресурс- них витрат, а також наявності відповідного теоретико-методологічного апарату. Необхідність у корегуванні структури або/та параметрів системи ІАЗ СП мо- же виникати як у ході формування стратегічних рішень, так і на етапі їхньої реалі- зації. При цьому необхідно враховувати відмінності «раціональних» і «надзви- чайних» режимів формування та реалізації державно-політичних рішень [12]. А. І. Семенченко 112 Слід відмітити, що насправді надзвичайними можуть бути стан і умови жит- тєдіяльності суспільства та держави, у той час як для СЗНБ це є основним приз- наченням і режимом функціонування, оскільки принципово не можливо своєчас- но передбачити та ліквідувати всю гаму кризових явищ різної природи, катаст- роф, конфліктів тощо, частка яких до того ж мають глобальний характер. Сектор безпеки нового типу має гнучко реагувати на значну кількість непередбачуваних і переважно обмежених за масштабом загроз, а не базуватись на розрахунках тіль- ки масового застосування сил та засобів безпеки та оборони за заздалегідь визна- ченими сценаріями. Система забезпечення національної безпеки має забезпечува- ти здійснення єдиної послідовної безпекової політики як у мирний час, так і в кризових умовах [10]. Особливість джерел інформації. Враховуючи специфіку стратегічного пла- нування в сфері забезпечення національної безпеки основними джерелами інфор- мації слід вважати офіційні данні органів державної влади, що входять до складу сектору безпеки, інформацію з обмеженим доступом розвідувальних органів, а також аналітичну інформацію так званої «стратегічної спільноти» [15], до якої, насамперед відносяться вчені наукових установ, підпорядкованих Раді національ- ної безпеки та оборони України, Кабінету Міністрів України, Національній ака- демії наук України та центральним органам виконавчої влади, які входять до складу сектору безпеки. Це зовсім не означає, що не повинна враховуватись інша інформація, наприклад, від ЗМІ, оцінки та прогнози неурядових організацій, між- народних аналітичних центрів тощо. Враховуючи загальну тенденцію щодо демократизації процесів формування та реалізації державної політики, у тому числі в сфері забезпечення національної безпеки, розбудову громадянського суспільства в країні необхідно забезпечити максимальну її відкритість, залучення широкого кола вітчизняних і міжнародних експертів і спеціалістів щодо обговорення принципових положень цієї політики та результатів її реалізації. Але така вимога й потреба сьогодення часто наштовху- ється на специфічну для цієї сфери проблему інформації з обмеженим доступом. У процесі розробки проекту Стратегії національної безпеки України, Стратегічно- го оборонного бюлетеня, Стратегії соціального та економічного розвитку України тощо частково були апробовані деякі механізми демократизації процесів форму- вання та реалізації стратегічного планування та управління, у тому числі шляхом проведення круглих столів, наукових конференцій, створення робочих груп із ро- зробки відповідних документів із включенням до їхнього складу представників неурядових організацій тощо. Ця проблема має також і технологічний аспект, обумовлений необхідністю створення умов щодо збору, збереження, обробки, надання інформації з обмеже- ним доступом, особливо з використанням інформаційно-комунікаційних техноло- гій (ІКТ). Стратегічна інформація має бути агрегованою, достовірно відображати про- цеси, що відбуваються в сфері національної безпеки, ґрунтуватись на системі ін- тегрованих показників досягнення як головної мети стратегічного планування в сфері забезпечення національної безпеки, так і кожної її складової тощо. Ця інформація має проходити відповідну фільтрацію як на предмет дезінфо- рмації, так і зменшення рівня її дублювання. Дублювання інформації не завжди є Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення ISSN 1560-9189 Реєстрація, зберігання і обробка даних, 2007, Т. 9, № 1 113 негативним явищем і може сприяти підвищенню рівня достовірності даних. Вияв- лення фактів дезінформації особливо актуально в умовах сьогодення, коли здійс- нюються спеціальні інформаційні операції, є ознаки скритої інформаційно- психологічної війни, і має здійснюватись, насамперед розвідувальними службами в ході реалізації стратегічного моніторингу та аналізу. Враховуючи, що в системі розвідувальних органів, як і в цілому в Секторі безпеки, відбуваються суттєві зміни, необхідно передбачити чіткий розподіл фун- кцій і завдань серед цих органів щодо реєстрації, збору та попередньої обробки стратегічних даних, чітко визначити систему критеріїв і показників, регламент, за яким має здійснюватись моніторинг зовнішнього та внутрішнього середовища, і його аналіз, систему джерел інформації та ін., а також передбачити можливість їхньої зміни в залежності від режимів роботи СЗНБ. Одним із найважливіших джерел стратегічної інформації для стратегічного планування та управління є інформація від незалежних експертів-аналітиків. Сла- бка структурованість (неструктурованість) проблем аналітичного супроводження стратегічного планування та управління в сфері забезпечення національної безпе- ки обумовлює необхідність застосування суб’єктивних методів та якісних моде- лей, у яких центральну роль грають саме експерти-аналітики. Від досвіду, профе- сіоналізму, політичної незаангажованості експертів значною мірою залежать ре- зультати їхньої роботи, а також сприйняття та врахування їх особами, що прий- мають рішення (ОПР). Тому доцільно створити при Раді національної безпеки та оборони України Експертну раду з питань інформаційно-аналітичного забезпе- чення національної безпеки держави із числа провідних учених та незалежних фа- хівців. Особливість стратегічного планування в сфері державного управління за- безпечення національної безпеки визначається його позицією та роллю в структурі загального процесу прийняття державно-політичних рішень. Стратегічне плану- вання є своєрідним «інтерфейсом» між державною політикою та державним управлінням, акумулює результати формалізації державної політики і є першим етапом державного управління, похідною від формування та структуризації цих більш загальних та тривалих процесів. ІАЗ СП є складовою процесу ІАЗ форму- вання та реалізації державної політики та державного управління Результати формалізації державної політики й структуризації проблеми стра- тегічного планування та управління є основою для організації ІАЗ СП. З іншого боку, результати Огляду сектору безпеки та Оборонного огляду повинні формува- тись у вигляді відповідних баз даних і знань і бути інформаційно-аналітичною ос- новою для наступних за стратегічним плануванням процесів, таких як програму- вання, планування, проектування, бюджетування, контроль тощо. Кожен із техно- логічних етапів формування та реалізації державно-політичних рішень повинен виконуватись на рівно якісному рівні, оскільки якість стратегічного рішення буде визначатися якістю найгірше виконаного етапу його розробки [2]. Ефективність ІАЗ СП значною мірою визначається рівнем її науково- методичного забезпечення, а саме: — ступенем сформованості систем національних цінностей, національних ін- тересів, національних цілей; А. І. Семенченко 114 — обґрунтованістю системи показників захисту національних інтересів; — наявністю сформульованої головної мети державної політики, державного управління, стратегічного планування в сфері забезпечення національної безпеки та систем критеріїв і показників їхнього досягнення; — сукупністю розроблених (відібраних) методів і моделей аналітичного за- безпечення стратегічного планування та управління; — наявністю обґрунтованих методик і регламентів здійснення стратегічних моніторингу та аналізу для різних режимів стратегічного планування та управлін- ня тощо, що визначаються в ході здійснення попередніх етапів формалізації зага- льного процесу формування політико-державних рішень. Сьогодні в Україні можна констатувати лише відсутність або незавершеність розробки всіх вищевказаних науково-методичних факторів впливу на ефектив- ність ІАЗ СП, що в сукупності з іншими невирішеними проблемними питаннями не дозволяє здійснювати ефективне ІАЗ СП. Особливості використання ІКТ в інтересах стратегічного планування. Ана- літичні системи, що сьогодні створені або створюються в органах державної вла- ди, в тому числі, і в Секторі безпеки в основному є інформаційними системами. Відсутність моделей, що дозволяли б досліджувати процеси в сфері національної безпеки, аналізувати, прогнозувати, формувати альтернативні варіанти стратегіч- них рішень в автоматизованому режимі тощо є суттєвим обмеженням. Головною проблемою стратегічного планування та управління й державного управління залишається проблема наявності відповідної волі та стратегічного ми- слення в ОПР. Її вирішення є складним суб’єктивним процесом, що залежить, у тому числі від організації систем освіти та підвищення кваліфікації, індивідуаль- них якостей ОПР тощо. Це основне питання, від якого в цілому залежить ефекти- вність формування та реалізації державної політики в сфері забезпечення націо- нальної безпеки і яке, на жаль, сьогодні не вирішено. Існують й інші проблемні питання, що стосуються інформаційно-аналітич- ного забезпечення стратегічного планування в цій сфері, які передбачається розг- лянути в наступних публікаціях. Пріоритетні напрями вирішення проблем інформаційно- аналітичного забезпечення стратегічного планування Для вирішення проблем ІАЗ СР необхідно зробити наступні кроки. 1. Розробити концепцію та програму інформаційно-аналітичного забезпечен- ня стратегічного планування та управління в сфері забезпечення національної безпеки. 2. Розробити методики здійснення Огляду сектору безпеки та Оборонного огляду, узгодити їх між собою та із загальнодержавним механізмом стратегічного планування та управління за змістом, часом, суб’єктами, механізмами здійснення та кінцевими продуктами. 3. Розробити системи критеріїв досягнення головної мети стратегічного пла- нування та показників рівня захисту національних інтересів. Проблемні питання інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфері національної безпеки та шляхи їхнього вирішення ISSN 1560-9189 Реєстрація, зберігання і обробка даних, 2007, Т. 9, № 1 115 4. Розробити регламент взаємодії складових СЗНБ щодо інформаційно- аналітичного забезпечення стратегічного планування та вдосконалити їхню коор- динацію з боку Ради національної безпеки та оборони України. 5. Створити при Раді національної безпеки та оборони України Експертну ра- ду з питань забезпечення національної безпеки. 6. За результатами проведення Огляду сектору безпеки уточнити функції та завдання розвідувальних органів та інших складових сектору безпеки щодо здійс- нення стратегічного моніторингу та аналізу. 7. З метою посилення адаптивних якостей стратегічних рішень до мінливих умов середовища в механізмах формування та реалізації стратегій передбачити можливість їхнього корегування та дострокового призупинення, впровадити схе- му комплексного застосування сучасних методів стратегічного управління, у тому числі таких як управління по слабких сигналах, на основі ранжирування стратегі- чних завдань тощо. 8. Здійснити підготовку та перепідготовку аналітиків-прогнозистів для сфери забезпечення національної безпеки. 9. Впровадити новітні інформаційно-комунікаційні технології в процеси ін- формаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування та управління в сфері забезпечення національної безпеки, передбачивши для цього відповідні за- ходи та проекти в Національній програмі інформатизації та Основних засадах ро- звитку інформаційного суспільства на 2007–2015 роки. Висновки У статті досліджено сучасний стан інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування СЗНБ, визначено та систематизовано основні проблеми, сформовано комплекс першочергових практичних рекомендацій органам держав- ної влади щодо їхнього розв’язання, що має сприяти підвищенню ефективності стратегічного моніторингу й аналізу та в цілому державної політики й державного управління в цій сфері. Перспективи подальшого розвитку в даному напряму. Подальші дослі- дження передбачається здійснити в напрямах розробки механізму, моделі та ме- тодики інформаційно-аналітичного забезпечення стратегічного планування в сфе- рі державного управління забезпеченням національної безпеки. 1. Ансофф И. Стратегическое управление / Сокр. пер. с англ. — М.: Экономика, 1989. — 520 с. 2. Бегма В.М., Загорка О.М., Косевцов В.О., Шемаев В.М. Стратегічне управління військово- технічним співробітництвом в інтересах застосування воєнної безпеки України; Монографія / Під заг. ред. Руснака І.С. — К.: ПІНБ, НАОУ, 2005. — 228 с. 3. Богданович В.Ю. Теоретические основы анализа проблем национальной безопасности го- сударства в военной сфере / Монографія. — К.: Основа, 2006. — 296 с. 4. Богданович В.Ю, Семенченко А.І. Методичній підхід до формалізації стратегічного плану- вання у сфері державного управління забезпеченням національної безпеки держави / Вісник НАДУ. — 2006. — № 4. А. І. Семенченко 116 5. Богданович В.Ю, Семенченко А.І. Метод обґрунтування варіантів стратегічних рішень у сфері забезпечення національної безпеки / Вісник державної служби. — 2007. — № 1. — С. 7–17. 6. Брайсон Джон М. Стратегічне планування для державних та неприбуткових організацій / Пер. з англ. Анжела Кам’янець. — Львів: Літопис, 2004. — 352 с. 7. Горбулін В.П., Качинський А.Б. Методологічні засади розробки стратегії національної без- пеки // Стратегічна панорама. — 2004. — № 3. — С. 15–24. 8. Жиганов З.Н. Стратегический анализ политики: Теоретические основания и методы: Учеб. пособие для студентов вузов / Э.Н. Ожигано. — М.: Аспект Пресс, 2006. — 272 с. 9. Закон України вiд 23.03.2000 №1602-III «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України» / http://zakon.rada.gov.ua/cgi- bin/laws/main.cgi 10. Експертна доповідь: Про внутрішнє і зовнішнє становище України в 2006 році (проект) / Національний інститут стратегічних досліджень. — К., 2006. — 255 с. 11. Клиланд Д., Кинг В. Системный анализ и целевое управление / Пер. с англ.: М.: Сов. ра- дио, 1974. — 280 с. 12. Минцберг Г., Гошал С., Куинн Дж. Б. Стратегический процесс. — Спб.: Питер, 2001. — 688 с. 13. Розпорядження Кабінету Міністрів України вiд 20.11.2004 № 868-р. «Про заходи щодо підвищення рівня інформаційно-аналітичного забезпечення органів державної влади, місцевого самоврядування та громадськості з питань фінансової політики» / http://zakon.rada.gov.ua/cgi- bin/laws/main.cgi 14. Саати Томас. Принятие решений: Метод иерархий. — М.: Радио и связь, 1993. — 320 с. 15. Тертичка Валерій. Державна політика: аналіз та здійснення в Україні. — К.: Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2002. — 750 с. 16. Указ Президента України вiд 14.07.2000 № 887/2000 «Про вдосконалення інформаційно- аналітичного забезпечення Президента України та органів державної влади» / http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi Надійшла до редакції 29.01.2007 http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi