Регіональні особливості формування туристичного продукту
Збережено в:
| Дата: | 2011 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України
2011
|
| Назва видання: | Культура народов Причерноморья |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/55208 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Регіональні особливості формування туристичного продукту / Г.П. Горбань // Культура народов Причерноморья. — 2011. — № 198. — С. 158-160. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-55208 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-552082025-02-23T17:28:52Z Регіональні особливості формування туристичного продукту Региональные особенности формирования туристического продукта Regional peculiarities of the tourism product Горбань, Г.П. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 2011 Article Регіональні особливості формування туристичного продукту / Г.П. Горбань // Культура народов Причерноморья. — 2011. — № 198. — С. 158-160. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 1562-0808 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/55208 338.488.332.1 uk Культура народов Причерноморья application/pdf Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ |
| spellingShingle |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ Горбань, Г.П. Регіональні особливості формування туристичного продукту Культура народов Причерноморья |
| format |
Article |
| author |
Горбань, Г.П. |
| author_facet |
Горбань, Г.П. |
| author_sort |
Горбань, Г.П. |
| title |
Регіональні особливості формування туристичного продукту |
| title_short |
Регіональні особливості формування туристичного продукту |
| title_full |
Регіональні особливості формування туристичного продукту |
| title_fullStr |
Регіональні особливості формування туристичного продукту |
| title_full_unstemmed |
Регіональні особливості формування туристичного продукту |
| title_sort |
регіональні особливості формування туристичного продукту |
| publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/55208 |
| citation_txt |
Регіональні особливості формування туристичного продукту / Г.П. Горбань // Культура народов Причерноморья. — 2011. — № 198. — С. 158-160. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. |
| series |
Культура народов Причерноморья |
| work_keys_str_mv |
AT gorbanʹgp regíonalʹníosoblivostíformuvannâturističnogoproduktu AT gorbanʹgp regionalʹnyeosobennostiformirovaniâturističeskogoprodukta AT gorbanʹgp regionalpeculiaritiesofthetourismproduct |
| first_indexed |
2025-11-24T03:30:52Z |
| last_indexed |
2025-11-24T03:30:52Z |
| _version_ |
1849640933063131136 |
| fulltext |
Валиева Э.Э., Яценко Л.Ф.
АНАЛИЗ ТЕНДЕНЦИЙ СТАНОВЛЕНИЯ ИНСТИТУТА ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ СОБСТВЕННОСТИ В КРЫМУ
158
возможности.
Источники и литература:
1. Закон України „Про охорону прав на промислові зразки” : вiд 15.12.1993 № 3688-XII : [Електронний
ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-
bin/laws/main.cgi?nreg=3688-12.
2. Закон України „Про охорону прав на винаходи і корисні моделі” : вiд 15.12.1993 № 3687-XII :
[Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-
bin/laws/main.cgi?nreg=3687-12.
3. Закон України „Про охорону прав на знаки для товарів і послуг” : вiд 15.12.1993 № 3689-XII
[Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-
bin/laws/main.cgi?nreg.3689-12.
4. Закон України „Про авторське право і суміжні права” : вiд 23.12.1993 № 3792-XII : [Електронний
ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-
bin/laws/main.cgi?nreg=3792-12.
5. Постанова „Рекомендації Про Рекомендації парламентських слухань "Захист прав інтелектуальної
власності в Україні: проблеми законодавчого забезпечення та правозастосування" : вiд 27.06.2007 №
1243-V : [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-
bin/laws/main.cgi?nreg=1243-16.
6. Гражданский кодекс Украины. – Харьков : Одиссей, 2010. – 399 с.
7. Капіца Ю. Питання співвідношення права інтелектуальної власності та права конкуренції у
законодавстві Європейського Союзу та України / Ю. Капіца // Право України : юридичний журнал. –
2006. – № 11. – С. 78-81.
8. Самарина Е. Крым – один из самых «умных» регионов Украины : [Электронный ресурс] / Е. Самарина
// Новый Регион – Крым. – Режим доступа : http://pda.nr2.ru/crimea/25298.html.
9. Украина заняла 114 место по защите прав интеллектуальной собственности : [Электронный ресурс] //
Новости УНИАН. – Режим доступа : http://glavcom.ua/news/9123.html.
Горбань Г.П. УДК 338.488.332.1
РЕГІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТУРИСТИЧНОГО ПРОДУКТУ
Сучасний етап розвитку суспільства характеризується посиленням соціальних проблем, передумовами
яких є деструктивні процеси економічного розвитку регіонів, екологічні та техногенні катастрофи, підви-
щення психофізичних навантажень, зростання рівня захворюваності, і як наслідок зниження тривалості
життя. Тому стратегічною метою національної політики України є, перш за все, забезпечення екологічної та
продовольчої безпеки, створення системи охорони здоров'я та умов для відновлення життєвих сил і здоров'я
людини, що дозволяють здійснювати ранню діагностику та профілактику захворювань. Досягнення визна-
чених імператив соціально-економічного розвитку України зумовлює необхідність консолідації зусиль
державних структур влади, суб'єктів бізнесу та громадських організацій, що дозволить встановити баланс у
використанні природно-ресурсного та економічного потенціалу, ґрунтуючись на визначенні регіональних і
національних пріоритетів в організації економічної діяльності.
Розвиток регіональної політики в області туристичної діяльності дозволить вирішити комплекс задач
пов’язаних з подоланням диспропорцій у рівні соціально-економічного розвитку регіонів, з активізацією
інвестиційних процесів у регіоні, з забезпеченням зайнятості населення та розвитком регіональної інфра-
структури. Тому необхідним є розробка механізмів регулювання розвитку туристичної діяльності, з ураху-
ванням їх регіональних особливостей, що дозволить забезпечити реалізацію основних напрямів державної
соціально-економічної політики щодо соціальних прав громадян.
Підвищення конкурентоспроможності є одним з критеріїв ефективності регіонального управління
об’єктом, який функціонує в умовах ринкового середовища. Основна мета Державних програм розвитку
туризму полягає в створенні конкурентоспроможного на внутрішньому та зовнішньому ринках туристично-
го продукту, здатного максимально задовольнити туристичні потреби населення країни, забезпечення на
цій основі комплексного розвитку регіонів за умов збереження екологічної рівноваги та культурної спад-
щини.
Проблему формування туристичного продукту регіону, а також методи оцінки конкурентоспроможнос-
ті туристичного продукту регіону досліджують як вітчизняні так і закордонні вчені: Бейдик О.О. [3], Ґудзь
П.В. [4], Кифяк В.Ф. [6], Мацола В.І. [7], Кабушкин М.І. [8] та інших.
Однак, більшість авторів фокусується на проблемах виробництва туристичного продукту на мікрорівні,
недостатньо приділяючи уваги формуванню туристичного продукту на регіональному рівні, що в свою
чергу негативно впливає на конкурентоспроможність туристичної діяльності регіону в цілому і тому потре-
бує більш детального дослідження в даному напрямку. Мета статті полягає в узагальненні підходів до фор-
мування туристичного продукту на рівні регіону.
Туристичний продукт регіону розглядається як сукупність усіх видів товарів і послуг, які пропонуються
у регіоні для різних категорій споживачів і розроблені на основі регіональних історико-культурних, приро-
дних та інших туристичних ресурсів території. Виробниками туристичного продукту регіону можуть бути:
javascript:OpenDoc('3688-12')
javascript:OpenDoc('3687-12')
javascript:OpenDoc('3689-12')
javascript:OpenDoc('3792-12')
javascript:OpenDoc('1243-16')
javascript:OpenDoc('1243-16')
http://pda.nr2.ru/crimea/
http://glavcom.ua/news/9123.html
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
159
місцеві органи державної влади (територіальні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядуван-
ня); суб’єкти туристичної діяльності (всі можливі групи згідно з Законом України «Про туризм»); громад-
ські організації (спеціалізовані (в тому числі секторальні) і такі, що здійснюють діяльність у суміжних до
туризму галузях).
Ми вважаємо, що туристичний регіон, по суті, формує мету подорожі, мотивацію туриста і безпосеред-
ньо визначає вид туристичного продукту. Тому організація туристичної діяльності повинна враховувати
регіональні особливості, під якими слід розуміти унікальні природні ресурси, географічне положення,
об’єкти культурно-історичної спадщини, національні особливості гостинності та рівень розвитку інфра-
структури регіону.
Маркетинговий підхід до формування туристичного продукту регіону відображає значний зарубіжний
досвід індустріально розвинених країн і вказує на досить успішне використання регіонального маркетингу
у активізації соціально - економічного розвитку територій. Так, наприклад, у Швеції регіональний марке-
тинг використовувався при структурній перебудові економіки північній провінції Норроботтен, в США при
трансформації економічної структури Пітсбургського агломерації. Американські вчені припускають, що
система регіонального маркетингу повинна формуватися на принципах узгодженості потреб населення
регіону, інтересів держави та регіонального бізнесу, лобіювання регіональних інтересів і позиціюванням
регіону, а також передбачати адаптацію структури економіки регіону до чинників внутрішнього і зовніш-
нього середовища. Тому, з метою оцінки ефективності функціонування системи регіонального маркетингу,
американські вчені пропонують розраховувати індекс економічної активності, що відображає економічний,
соціальний та екологічний розвиток регіону, індекс ділової життєздатності, що відображає рівень капітало-
вкладень, темпи створення і закриття підприємств у регіоні, індекс потенціалу зростання, що відображає
якісні зміни робочої сили, наукових досліджень і рівень розвитку інфраструктури регіону, а також податко-
во-фіскальний індекс, що відображає ступінь обґрунтованості оподаткування регіональних податків. Уза-
гальнені індекси, що включають сукупність даних показників, дозволяють оцінити переваги і недоліки
розвитку системи регіонального маркетингу території (штату), враховуючи конкурентні переваги і ступінь
привабливості території.
У цілому, цей підхід дозволяє оцінити потенційні можливості регіону щодо використання трудового,
наукового, фінансового, соціального, економічного та екологічного потенціалів і визначити рівень конку-
рентоспроможності регіону в сучасних умовах економічного розвитку. Слід зазначити соціальний характер
американської системи регіонального маркетингу, що виражається в необхідності визначення сукупності
цивільних індексів, які відображають участь населення штату в прийнятті муніципальних рішень щодо
регіональних проблем, а також оцінюють ефективність роботи муніципальних організацій і рівень розвитку
системи комунікацій. Такий підхід більшою мірою відповідає завданням макроекономічного прогнозування
і передбачає проведення масштабних наукових досліджень, що вимагають залучення значних фінансових,
інтелектуальних та технічних ресурсів. Таким чином, даний підхід до формування системи регіонального
маркетингу відображає регіональний принцип соціально-економічної політики держави, що дозволяє акти-
візувати інструменти державного регулювання соціально-економічного розвитку регіону.
Європейський підхід до формування системи регіонального маркетингу передбачає розробку механізму
прийняття управлінських рішень, ґрунтуючись на потребах територіальних утворень з метою побудови
ефективного податкового, підприємницького, інноваційного середовища в регіоні, що враховують регіона-
льні особливості і традиції. Тому, основними принципами, що визначають функціонування системи регіо-
нального маркетингу, є принцип участі населення регіону у вирішенні загальнорегіональних проблем,
принцип формування сприятливого інвестиційного клімату, принцип розвитку гнучкої та ефективної кор-
поративної культури, принцип підвищення якості життя соціально незахищених верств населення і прин-
цип створення сприятливого іміджу та позитивної репутації регіону.
Базисом європейського та американського підходів до формування системи регіонального маркетингу є
необхідність виявлення та ефективне використання конкурентних переваг регіону з урахуванням інтересів
бізнес-структур, суб'єктів господарської діяльності, населення і державних структур влади. Однак відмін-
ною особливістю європейського підходу до формування системи регіонального маркетингу є його спрямо-
ваність на розвиток корпоративної культури регіональних утворень, яка представляє собою систему цінніс-
них правил і норм поведінки, відповідно до традицій регіону. Відзначимо, що формування корпоративної
культури регіону передбачено програмами регіонального розвитку та реалізується за допомогою ініціативи
регіональних структур влади і управління. Разом з цим, механізм формування корпоративної культури регі-
ональних утворень не приймає форму безумовного бюрократичного управління по відношенню до населен-
ня і економічним суб'єктам регіону, оскільки ця функція реалізується через впровадження стимулюючих та
мотиваційних інструментів для розвитку бізнесу і створення додаткових робочих місць, що в цілому сприяє
підвищенню рівня життя населення регіону. Таким чином, окремими формами прояву корпоративної куль-
тури регіональних утворень є структуризація ринку, що регулюється потребами суспільства, різноманіття
форм і видів корпоративної власності, що базуються на принципах рівного і спільного володіння, а також
демократизація регіональних структур влади.
Російський підхід до формування системи регіонального маркетингу виник внаслідок наукових дослі-
джень економіки на рівні регіону, які активізувалися в середині 90-х років і полягали в розробці цільових
регіональних програм, спрямованих на вирішення проблем цього рівня. Російський підхід до формування
системи регіонального маркетингу ґрунтується на необхідності здійснення регулювання соціально-
економічного розвитку регіону на рівні державного та регіонального управління, що забезпечує реалізацію
інтересів всіх соціальних груп територіальних утворень. Разом з цим, реалізація російського підходу до
Горбань Г.П.
РЕГІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТУРИСТИЧНОГО ПРОДУКТУ
160
формування системи регіонального маркетингу спрямована на адаптацію та ефективний розвиток суб'єктів
регіональної економіки в умовах ринкового середовища і дозволяє створити передумови для виявлення
потенційних конкурентних переваг регіону з метою формування позитивного іміджу території. Так, основ-
ними принципами російського підходу до формування системи регіонального маркетингу є принцип дер-
жавного регулювання в узгодженні інтересів і цілей суб'єктів господарювання, принцип науково-
обґрунтованої індикативності регіональних маркетингових досліджень, принцип адаптації, стійкості і на-
дійності регіонального відтворювального процесу, принцип формування іміджу й системи конкурентосп-
роможності регіону, а також принцип лобіювання регіональних інтересів.
Особливістю російського підходу до формування системи регіонального маркетингу є розробка цільо-
вих регіональних програм, заснованих на аналітичних дослідженнях з оцінки якості життя населення регіо-
ну, потреб зовнішнього і внутрішнього ринків, узгодження інтересів держави, регіону та окремих господа-
рюючих суб'єктів. Ініціаторами розробки цільових регіональних програм є структури державної влади, які
займаються постановкою завдань регіонального розвитку спільно з науковими інститутами стратегічних
досліджень, що здійснюють маркетингові дослідження, моніторинг процесів соціально-економічного роз-
витку щодо національних пріоритетів і потреб регіону. Ґрунтуючись на результатах маркетингових дослі-
джень регіональних проблем, формуються цілі та критерії оцінки функціонування системи управління регі-
ону, що враховують характер і ступінь використання природно-ресурсного та економічного потенціалів,
рівень розвитку матеріально-технічної бази та регіональної інфраструктури згідно з потребами населення.
Згідно з російським підходом основні функції системи регіонального маркетингу зумовлюються факти-
чним рівнем якості життя населення регіону і характером господарських проблем, вирішення яких передба-
чає розробку відповідних механізмів державного регулювання. Разом з цим, виконується ранжування про-
блем за ступенем соціальної значущості для економіки регіону, відносно цього здійснюється постановка
задач регіонального маркетингу, розробляються стратегічні і тактичні регіональні цільові програми струк-
турної перебудови економіки, а також здійснюється оперативне і стратегічне планування. Проте такий під-
хід до формування системи регіонального маркетингу більшою мірою, передбачає вирішення регіональних
проблем на основі розробки і реалізації цільових програм, доповнюючи інструменти регіонального марке-
тингу інструментами регіональної політики, що дозволяє ефективно використовувати маркетингову діяль-
ність, здійснювану різними суб'єктами на макро та мезо рівнях управління.
Досить важливим є відповідність функцій системи регіонального маркетингу умовам ринкової еконо-
міки, оскільки ефективність функціонування суб'єктів господарювання більшою мірою визначається ство-
реними для регіону преференціями, які, є стимулами інвестиційної та інноваційної діяльності і формують
сприятливий імідж регіону.
Туристська діяльність, з одного боку, дає можливість задовольняти потреби населення у відпочинку і
відновлення життєвих сил, з іншого боку, - сприяє отриманню достатньо високих доходів, як суб'єктами
цієї діяльності, так і державою. Разом з цим, організація туристської діяльності, передбачає врахування
регіональних особливостей, оскільки саме на території регіону сформований певний потенціал, а якість,
кількість і характер використання ресурсів зумовлює специфіку галузевої структури регіону і обґрунтовує
пріоритетні напрямки його соціально-економічного розвитку.
Таким чином, модель системи регіонального маркетингу дозволить враховувати особливості організації
економічної діяльності в регіоні, якісні та кількісні характеристики компонентів природно-ресурсного по-
тенціалу, рівень розвитку інфраструктурних об'єктів тощо, забезпечуючи при цьому відповідність пріорите-
тних напрямів соціально-економічного розвитку регіону стратегічним цілям розвитку України.
Джерела та література
1. Басюк Д.І. Основи туризмології: Навчально-методичний посібник / Д.І. Басюк – Кам”янець-
Подольський: Аксіома, 2005. – 204 с.
2. Бейдык О.О. Толковый словарь терминов по рекреационной географии (географии туризма) /
О.О. Бейдык – К.: «Киевский университет», 1993.
3. Бейдик О.О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термі-
нологія, районування: [монографія] / О.О. Бейдик – К.: ВПЦ„Київський університет”, 2001. – 395
с.
4. Ґудзь П.В. Економічні проблеми розвитку курортно-рекреаційних територій: [монография] / П.В. Ґудзь
– Донецьк: ІЕПД НАН України, ТОВ «Юго-Восток», 2001. – 270 с.
5. Запесоцкий А.С. Стратегический маркетинг в туризме: Теория и практика / А.С. Запесоцкий.- СПб.:
СПбГУП, 2003. – 352 с.
6. Кифяк В.Ф. Організація туристичної діяльності в Україні / В.Ф. Кияк – Чернівці: Зелена Буковина,
2003. – 312 с.
7. Мацола В.І. Рекреаційно-оздоровчий комплекс: питання теорії, методології, практики: монографія / В.І.
Мацола – Львів: ІРД НАН України, 1998. – 278 с.
8. Менеджмент туризма: учебник / [под ред. Н.И. Кабушкин]. – [4-е изд., стереотип]. – Мн.: Новое знание,
2004. – 409 с.
|