Регіональні особливості формування туристичного продукту

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2011
Main Author: Горбань, Г.П.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Кримський науковий центр НАН України і МОН України 2011
Series:Культура народов Причерноморья
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/55208
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Регіональні особливості формування туристичного продукту / Г.П. Горбань // Культура народов Причерноморья. — 2011. — № 198. — С. 158-160. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-55208
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-552082025-02-23T17:28:52Z Регіональні особливості формування туристичного продукту Региональные особенности формирования туристического продукта Regional peculiarities of the tourism product Горбань, Г.П. Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 2011 Article Регіональні особливості формування туристичного продукту / Г.П. Горбань // Культура народов Причерноморья. — 2011. — № 198. — С. 158-160. — Бібліогр.: 8 назв. — укр. 1562-0808 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/55208 338.488.332.1 uk Культура народов Причерноморья application/pdf Кримський науковий центр НАН України і МОН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
spellingShingle Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
Горбань, Г.П.
Регіональні особливості формування туристичного продукту
Культура народов Причерноморья
format Article
author Горбань, Г.П.
author_facet Горбань, Г.П.
author_sort Горбань, Г.П.
title Регіональні особливості формування туристичного продукту
title_short Регіональні особливості формування туристичного продукту
title_full Регіональні особливості формування туристичного продукту
title_fullStr Регіональні особливості формування туристичного продукту
title_full_unstemmed Регіональні особливості формування туристичного продукту
title_sort регіональні особливості формування туристичного продукту
publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України
publishDate 2011
topic_facet Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/55208
citation_txt Регіональні особливості формування туристичного продукту / Г.П. Горбань // Культура народов Причерноморья. — 2011. — № 198. — С. 158-160. — Бібліогр.: 8 назв. — укр.
series Культура народов Причерноморья
work_keys_str_mv AT gorbanʹgp regíonalʹníosoblivostíformuvannâturističnogoproduktu
AT gorbanʹgp regionalʹnyeosobennostiformirovaniâturističeskogoprodukta
AT gorbanʹgp regionalpeculiaritiesofthetourismproduct
first_indexed 2025-11-24T03:30:52Z
last_indexed 2025-11-24T03:30:52Z
_version_ 1849640933063131136
fulltext Валиева Э.Э., Яценко Л.Ф. АНАЛИЗ ТЕНДЕНЦИЙ СТАНОВЛЕНИЯ ИНСТИТУТА ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ СОБСТВЕННОСТИ В КРЫМУ 158 возможности. Источники и литература: 1. Закон України „Про охорону прав на промислові зразки” : вiд 15.12.1993 № 3688-XII : [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi- bin/laws/main.cgi?nreg=3688-12. 2. Закон України „Про охорону прав на винаходи і корисні моделі” : вiд 15.12.1993 № 3687-XII : [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi- bin/laws/main.cgi?nreg=3687-12. 3. Закон України „Про охорону прав на знаки для товарів і послуг” : вiд 15.12.1993 № 3689-XII [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi- bin/laws/main.cgi?nreg.3689-12. 4. Закон України „Про авторське право і суміжні права” : вiд 23.12.1993 № 3792-XII : [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi- bin/laws/main.cgi?nreg=3792-12. 5. Постанова „Рекомендації Про Рекомендації парламентських слухань "Захист прав інтелектуальної власності в Україні: проблеми законодавчого забезпечення та правозастосування" : вiд 27.06.2007 № 1243-V : [Електронний ресурс] / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon1.rada.gov.ua/cgi- bin/laws/main.cgi?nreg=1243-16. 6. Гражданский кодекс Украины. – Харьков : Одиссей, 2010. – 399 с. 7. Капіца Ю. Питання співвідношення права інтелектуальної власності та права конкуренції у законодавстві Європейського Союзу та України / Ю. Капіца // Право України : юридичний журнал. – 2006. – № 11. – С. 78-81. 8. Самарина Е. Крым – один из самых «умных» регионов Украины : [Электронный ресурс] / Е. Самарина // Новый Регион – Крым. – Режим доступа : http://pda.nr2.ru/crimea/25298.html. 9. Украина заняла 114 место по защите прав интеллектуальной собственности : [Электронный ресурс] // Новости УНИАН. – Режим доступа : http://glavcom.ua/news/9123.html. Горбань Г.П. УДК 338.488.332.1 РЕГІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТУРИСТИЧНОГО ПРОДУКТУ Сучасний етап розвитку суспільства характеризується посиленням соціальних проблем, передумовами яких є деструктивні процеси економічного розвитку регіонів, екологічні та техногенні катастрофи, підви- щення психофізичних навантажень, зростання рівня захворюваності, і як наслідок зниження тривалості життя. Тому стратегічною метою національної політики України є, перш за все, забезпечення екологічної та продовольчої безпеки, створення системи охорони здоров'я та умов для відновлення життєвих сил і здоров'я людини, що дозволяють здійснювати ранню діагностику та профілактику захворювань. Досягнення визна- чених імператив соціально-економічного розвитку України зумовлює необхідність консолідації зусиль державних структур влади, суб'єктів бізнесу та громадських організацій, що дозволить встановити баланс у використанні природно-ресурсного та економічного потенціалу, ґрунтуючись на визначенні регіональних і національних пріоритетів в організації економічної діяльності. Розвиток регіональної політики в області туристичної діяльності дозволить вирішити комплекс задач пов’язаних з подоланням диспропорцій у рівні соціально-економічного розвитку регіонів, з активізацією інвестиційних процесів у регіоні, з забезпеченням зайнятості населення та розвитком регіональної інфра- структури. Тому необхідним є розробка механізмів регулювання розвитку туристичної діяльності, з ураху- ванням їх регіональних особливостей, що дозволить забезпечити реалізацію основних напрямів державної соціально-економічної політики щодо соціальних прав громадян. Підвищення конкурентоспроможності є одним з критеріїв ефективності регіонального управління об’єктом, який функціонує в умовах ринкового середовища. Основна мета Державних програм розвитку туризму полягає в створенні конкурентоспроможного на внутрішньому та зовнішньому ринках туристично- го продукту, здатного максимально задовольнити туристичні потреби населення країни, забезпечення на цій основі комплексного розвитку регіонів за умов збереження екологічної рівноваги та культурної спад- щини. Проблему формування туристичного продукту регіону, а також методи оцінки конкурентоспроможнос- ті туристичного продукту регіону досліджують як вітчизняні так і закордонні вчені: Бейдик О.О. [3], Ґудзь П.В. [4], Кифяк В.Ф. [6], Мацола В.І. [7], Кабушкин М.І. [8] та інших. Однак, більшість авторів фокусується на проблемах виробництва туристичного продукту на мікрорівні, недостатньо приділяючи уваги формуванню туристичного продукту на регіональному рівні, що в свою чергу негативно впливає на конкурентоспроможність туристичної діяльності регіону в цілому і тому потре- бує більш детального дослідження в даному напрямку. Мета статті полягає в узагальненні підходів до фор- мування туристичного продукту на рівні регіону. Туристичний продукт регіону розглядається як сукупність усіх видів товарів і послуг, які пропонуються у регіоні для різних категорій споживачів і розроблені на основі регіональних історико-культурних, приро- дних та інших туристичних ресурсів території. Виробниками туристичного продукту регіону можуть бути: javascript:OpenDoc('3688-12') javascript:OpenDoc('3687-12') javascript:OpenDoc('3689-12') javascript:OpenDoc('3792-12') javascript:OpenDoc('1243-16') javascript:OpenDoc('1243-16') http://pda.nr2.ru/crimea/ http://glavcom.ua/news/9123.html Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ 159 місцеві органи державної влади (територіальні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядуван- ня); суб’єкти туристичної діяльності (всі можливі групи згідно з Законом України «Про туризм»); громад- ські організації (спеціалізовані (в тому числі секторальні) і такі, що здійснюють діяльність у суміжних до туризму галузях). Ми вважаємо, що туристичний регіон, по суті, формує мету подорожі, мотивацію туриста і безпосеред- ньо визначає вид туристичного продукту. Тому організація туристичної діяльності повинна враховувати регіональні особливості, під якими слід розуміти унікальні природні ресурси, географічне положення, об’єкти культурно-історичної спадщини, національні особливості гостинності та рівень розвитку інфра- структури регіону. Маркетинговий підхід до формування туристичного продукту регіону відображає значний зарубіжний досвід індустріально розвинених країн і вказує на досить успішне використання регіонального маркетингу у активізації соціально - економічного розвитку територій. Так, наприклад, у Швеції регіональний марке- тинг використовувався при структурній перебудові економіки північній провінції Норроботтен, в США при трансформації економічної структури Пітсбургського агломерації. Американські вчені припускають, що система регіонального маркетингу повинна формуватися на принципах узгодженості потреб населення регіону, інтересів держави та регіонального бізнесу, лобіювання регіональних інтересів і позиціюванням регіону, а також передбачати адаптацію структури економіки регіону до чинників внутрішнього і зовніш- нього середовища. Тому, з метою оцінки ефективності функціонування системи регіонального маркетингу, американські вчені пропонують розраховувати індекс економічної активності, що відображає економічний, соціальний та екологічний розвиток регіону, індекс ділової життєздатності, що відображає рівень капітало- вкладень, темпи створення і закриття підприємств у регіоні, індекс потенціалу зростання, що відображає якісні зміни робочої сили, наукових досліджень і рівень розвитку інфраструктури регіону, а також податко- во-фіскальний індекс, що відображає ступінь обґрунтованості оподаткування регіональних податків. Уза- гальнені індекси, що включають сукупність даних показників, дозволяють оцінити переваги і недоліки розвитку системи регіонального маркетингу території (штату), враховуючи конкурентні переваги і ступінь привабливості території. У цілому, цей підхід дозволяє оцінити потенційні можливості регіону щодо використання трудового, наукового, фінансового, соціального, економічного та екологічного потенціалів і визначити рівень конку- рентоспроможності регіону в сучасних умовах економічного розвитку. Слід зазначити соціальний характер американської системи регіонального маркетингу, що виражається в необхідності визначення сукупності цивільних індексів, які відображають участь населення штату в прийнятті муніципальних рішень щодо регіональних проблем, а також оцінюють ефективність роботи муніципальних організацій і рівень розвитку системи комунікацій. Такий підхід більшою мірою відповідає завданням макроекономічного прогнозування і передбачає проведення масштабних наукових досліджень, що вимагають залучення значних фінансових, інтелектуальних та технічних ресурсів. Таким чином, даний підхід до формування системи регіонального маркетингу відображає регіональний принцип соціально-економічної політики держави, що дозволяє акти- візувати інструменти державного регулювання соціально-економічного розвитку регіону. Європейський підхід до формування системи регіонального маркетингу передбачає розробку механізму прийняття управлінських рішень, ґрунтуючись на потребах територіальних утворень з метою побудови ефективного податкового, підприємницького, інноваційного середовища в регіоні, що враховують регіона- льні особливості і традиції. Тому, основними принципами, що визначають функціонування системи регіо- нального маркетингу, є принцип участі населення регіону у вирішенні загальнорегіональних проблем, принцип формування сприятливого інвестиційного клімату, принцип розвитку гнучкої та ефективної кор- поративної культури, принцип підвищення якості життя соціально незахищених верств населення і прин- цип створення сприятливого іміджу та позитивної репутації регіону. Базисом європейського та американського підходів до формування системи регіонального маркетингу є необхідність виявлення та ефективне використання конкурентних переваг регіону з урахуванням інтересів бізнес-структур, суб'єктів господарської діяльності, населення і державних структур влади. Однак відмін- ною особливістю європейського підходу до формування системи регіонального маркетингу є його спрямо- ваність на розвиток корпоративної культури регіональних утворень, яка представляє собою систему цінніс- них правил і норм поведінки, відповідно до традицій регіону. Відзначимо, що формування корпоративної культури регіону передбачено програмами регіонального розвитку та реалізується за допомогою ініціативи регіональних структур влади і управління. Разом з цим, механізм формування корпоративної культури регі- ональних утворень не приймає форму безумовного бюрократичного управління по відношенню до населен- ня і економічним суб'єктам регіону, оскільки ця функція реалізується через впровадження стимулюючих та мотиваційних інструментів для розвитку бізнесу і створення додаткових робочих місць, що в цілому сприяє підвищенню рівня життя населення регіону. Таким чином, окремими формами прояву корпоративної куль- тури регіональних утворень є структуризація ринку, що регулюється потребами суспільства, різноманіття форм і видів корпоративної власності, що базуються на принципах рівного і спільного володіння, а також демократизація регіональних структур влади. Російський підхід до формування системи регіонального маркетингу виник внаслідок наукових дослі- джень економіки на рівні регіону, які активізувалися в середині 90-х років і полягали в розробці цільових регіональних програм, спрямованих на вирішення проблем цього рівня. Російський підхід до формування системи регіонального маркетингу ґрунтується на необхідності здійснення регулювання соціально- економічного розвитку регіону на рівні державного та регіонального управління, що забезпечує реалізацію інтересів всіх соціальних груп територіальних утворень. Разом з цим, реалізація російського підходу до Горбань Г.П. РЕГІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ТУРИСТИЧНОГО ПРОДУКТУ 160 формування системи регіонального маркетингу спрямована на адаптацію та ефективний розвиток суб'єктів регіональної економіки в умовах ринкового середовища і дозволяє створити передумови для виявлення потенційних конкурентних переваг регіону з метою формування позитивного іміджу території. Так, основ- ними принципами російського підходу до формування системи регіонального маркетингу є принцип дер- жавного регулювання в узгодженні інтересів і цілей суб'єктів господарювання, принцип науково- обґрунтованої індикативності регіональних маркетингових досліджень, принцип адаптації, стійкості і на- дійності регіонального відтворювального процесу, принцип формування іміджу й системи конкурентосп- роможності регіону, а також принцип лобіювання регіональних інтересів. Особливістю російського підходу до формування системи регіонального маркетингу є розробка цільо- вих регіональних програм, заснованих на аналітичних дослідженнях з оцінки якості життя населення регіо- ну, потреб зовнішнього і внутрішнього ринків, узгодження інтересів держави, регіону та окремих господа- рюючих суб'єктів. Ініціаторами розробки цільових регіональних програм є структури державної влади, які займаються постановкою завдань регіонального розвитку спільно з науковими інститутами стратегічних досліджень, що здійснюють маркетингові дослідження, моніторинг процесів соціально-економічного роз- витку щодо національних пріоритетів і потреб регіону. Ґрунтуючись на результатах маркетингових дослі- джень регіональних проблем, формуються цілі та критерії оцінки функціонування системи управління регі- ону, що враховують характер і ступінь використання природно-ресурсного та економічного потенціалів, рівень розвитку матеріально-технічної бази та регіональної інфраструктури згідно з потребами населення. Згідно з російським підходом основні функції системи регіонального маркетингу зумовлюються факти- чним рівнем якості життя населення регіону і характером господарських проблем, вирішення яких передба- чає розробку відповідних механізмів державного регулювання. Разом з цим, виконується ранжування про- блем за ступенем соціальної значущості для економіки регіону, відносно цього здійснюється постановка задач регіонального маркетингу, розробляються стратегічні і тактичні регіональні цільові програми струк- турної перебудови економіки, а також здійснюється оперативне і стратегічне планування. Проте такий під- хід до формування системи регіонального маркетингу більшою мірою, передбачає вирішення регіональних проблем на основі розробки і реалізації цільових програм, доповнюючи інструменти регіонального марке- тингу інструментами регіональної політики, що дозволяє ефективно використовувати маркетингову діяль- ність, здійснювану різними суб'єктами на макро та мезо рівнях управління. Досить важливим є відповідність функцій системи регіонального маркетингу умовам ринкової еконо- міки, оскільки ефективність функціонування суб'єктів господарювання більшою мірою визначається ство- реними для регіону преференціями, які, є стимулами інвестиційної та інноваційної діяльності і формують сприятливий імідж регіону. Туристська діяльність, з одного боку, дає можливість задовольняти потреби населення у відпочинку і відновлення життєвих сил, з іншого боку, - сприяє отриманню достатньо високих доходів, як суб'єктами цієї діяльності, так і державою. Разом з цим, організація туристської діяльності, передбачає врахування регіональних особливостей, оскільки саме на території регіону сформований певний потенціал, а якість, кількість і характер використання ресурсів зумовлює специфіку галузевої структури регіону і обґрунтовує пріоритетні напрямки його соціально-економічного розвитку. Таким чином, модель системи регіонального маркетингу дозволить враховувати особливості організації економічної діяльності в регіоні, якісні та кількісні характеристики компонентів природно-ресурсного по- тенціалу, рівень розвитку інфраструктурних об'єктів тощо, забезпечуючи при цьому відповідність пріорите- тних напрямів соціально-економічного розвитку регіону стратегічним цілям розвитку України. Джерела та література 1. Басюк Д.І. Основи туризмології: Навчально-методичний посібник / Д.І. Басюк – Кам”янець- Подольський: Аксіома, 2005. – 204 с. 2. Бейдык О.О. Толковый словарь терминов по рекреационной географии (географии туризма) / О.О. Бейдык – К.: «Киевский университет», 1993. 3. Бейдик О.О. Рекреаційно-туристські ресурси України: методологія та методика аналізу, термі- нологія, районування: [монографія] / О.О. Бейдик – К.: ВПЦ„Київський університет”, 2001. – 395 с. 4. Ґудзь П.В. Економічні проблеми розвитку курортно-рекреаційних територій: [монография] / П.В. Ґудзь – Донецьк: ІЕПД НАН України, ТОВ «Юго-Восток», 2001. – 270 с. 5. Запесоцкий А.С. Стратегический маркетинг в туризме: Теория и практика / А.С. Запесоцкий.- СПб.: СПбГУП, 2003. – 352 с. 6. Кифяк В.Ф. Організація туристичної діяльності в Україні / В.Ф. Кияк – Чернівці: Зелена Буковина, 2003. – 312 с. 7. Мацола В.І. Рекреаційно-оздоровчий комплекс: питання теорії, методології, практики: монографія / В.І. Мацола – Львів: ІРД НАН України, 1998. – 278 с. 8. Менеджмент туризма: учебник / [под ред. Н.И. Кабушкин]. – [4-е изд., стереотип]. – Мн.: Новое знание, 2004. – 409 с.