Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України

У статті розглядаються проблеми становлення і розвитку політичної Інтернет-комунікації в Україні. Одержано кількісні характеристики українських політичних Інтернет-ресурсів за каталогами UA-портал. Оцінюється ступінь проникнення політичної комунікації в Інтернет-простір України....

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2009
1. Verfasser: Табакова, М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України 2009
Schriftenreihe:Політичний менеджмент
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/59649
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України / М. Табакова // Політичний менеджмент. — 2009. — № 1(34). — С. 87-94. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-59649
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-596492025-02-09T21:11:34Z Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України Табакова, М. Інформаційне суспільство У статті розглядаються проблеми становлення і розвитку політичної Інтернет-комунікації в Україні. Одержано кількісні характеристики українських політичних Інтернет-ресурсів за каталогами UA-портал. Оцінюється ступінь проникнення політичної комунікації в Інтернет-простір України. 2009 Article Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України / М. Табакова // Політичний менеджмент. — 2009. — № 1(34). — С. 87-94. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. 2078-1873 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/59649 uk Політичний менеджмент application/pdf Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Інформаційне суспільство
Інформаційне суспільство
spellingShingle Інформаційне суспільство
Інформаційне суспільство
Табакова, М.
Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України
Політичний менеджмент
description У статті розглядаються проблеми становлення і розвитку політичної Інтернет-комунікації в Україні. Одержано кількісні характеристики українських політичних Інтернет-ресурсів за каталогами UA-портал. Оцінюється ступінь проникнення політичної комунікації в Інтернет-простір України.
format Article
author Табакова, М.
author_facet Табакова, М.
author_sort Табакова, М.
title Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України
title_short Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України
title_full Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України
title_fullStr Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України
title_full_unstemmed Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України
title_sort кількісні характеристики політичного інтернет-простору україни
publisher Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України
publishDate 2009
topic_facet Інформаційне суспільство
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/59649
citation_txt Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України / М. Табакова // Політичний менеджмент. — 2009. — № 1(34). — С. 87-94. — Бібліогр.: 6 назв. — укр.
series Політичний менеджмент
work_keys_str_mv AT tabakovam kílʹkísníharakteristikipolítičnogoínternetprostoruukraíni
first_indexed 2025-11-30T21:38:32Z
last_indexed 2025-11-30T21:38:32Z
_version_ 1850252947704774656
fulltext Кількісні характеристики політичного Інтернет-простору України Марина Табакова, аспірант кафедри державного управління і політики зайнятості Інституту підготовки кадрів Державної служби зайнятості України Якщо ви можете вимірювати і зображати в числах те, про що говорите, то про цей предмет ви дещо знаєте; якщо ж ви не можете зробити цього, то ваші пізнання мізерні і незадовільні. Напевно, вони і становлять перший крок дослідження, але навряд чи можна вважати, що ваша думка просунулася до ступеня справжнього знання. Вільям Томсон лорд Кельвін У статті розглядаються проблеми становлення і розвитку політичної Інтернет-комунікації в Україні. Одержано кількісні характеристики українських політичних Інтернет-ресурсів за каталогами UA-портал. Оцінюється ступінь проникнення політичної комунікації в Інтернет-простір України. Вперше політичну систему як інформаційно-комунікативну представив К. Дойч [1]. Далі запропонований ним підхід одержав двояке теоретичне трактування. Так, Ю. Хабермас [2] робив акцент на комунікативних діях і відповідних елементах політики (цінностях, нормах, навчальних діях), подаючи їх як основу соціального і політичного порядку. На противагу цьому Г. Шельски [3] сформулював ідею „технічної держави” (1965 р.), висунувши на перший план не соціальні, а технічні аспекти політичної організації влади. Сучасний досвід розвитку політичних систем дійсно продемонстрував певні тенденції до зростання ролі техніко-інформаційних засобів в організації політичного життя суспільства. Нові інформаційні та комунікативні технології стають все більш значущим чинником економіки, політики і культури. В сучасному світі найважливішим агентом політичної соціалізації стали засоби масової комунікації [4; 5]. Саме вони 87 імплементують норми панівної політичної культури у свідомість людини, впливають на процес формування як індивідуальної „картини світу”, так і громадської думки з найважливіших політичних проблем. Сьогодні засобом масової комунікації, який найбільш динамічно розвивається, але ще є слабо передбачуваним за своїм соціальним і політичним впливом, став Інтернет. З точки зору управління, мережеві ресурси Інтернету повністю децентралізовані, внаслідок чого кожен учасник цієї комунікації на своєму сервері або сайті може вільно розміщувати будь-яку інформацію у будь- якому порядку за умови, що вона технічно сумісна з протоколами, які підтримуються мережевими службами. Єдиними органами управління в мережі є хостингові компанії, які надають клієнтам умовні електронні адреси у вигляді словесного (символьного) коду. Відвідувачам мережі доступна не лише величезна кількість інформації, розміщеної на сайтах, але й дається можливість спілкуватися у реальному часі за допомогою форумів, чатів, мультимедійних діалогових агентів та інших засобів. Своє значення як засіб соціальної комунікації, у тому числі і в політичній сфері, Інтернет набуває у міру збільшення кількості користувачів мережі. Дослідження ролі Інтернет-комунікацій в багатьох країнах свідчать, що якісні зміни впливу телекомунікаційних мереж на життя суспільства проявляються після того, як кількість користувачів перевищить 15 % населення країни [6]. За аналітико-статистичними даними рейтингової системи Bigmir (http://www.bigmir.net), українська аудиторія Інтернету у серпні 2008 року склала понад 8 мільйонів осіб. У це число входять унікальні Інтернет- користувачі, що зробили більше одного перегляду web-сторінок за поточний місяць, і користувачі, які проглядали Інтернет-сторінки в попередній період. Таким чином, можна констатувати, що нині понад 17 % населення країни використовують Інтернет як джерело інформації і засіб комунікації. Проникнення Інтернет-технологій в політику є складним і суперечливим процесом. Умовно його можна поділити на два етапи. Перший етап – інформаційний. Суть його полягає в проникненні в мережу політичної інформації. Ця інформація представлена переважно на сайтах політичних партій, громадських організацій, окремих політичних діячів, електронних газет і журналів, а також в Інтернет-виданнях аналітичних і дослідницьких організацій. Другий етап пов'язаний з медіатизацією політики і спробою використовувати Інтернет як інструмент політичної комунікації і політтехнологій. Найбільш поширеним джерелом політичної інформації в мережі є електронні засоби масової інформації. Вони, у порівнянні з традиційними ЗМІ, мають чимало переваг. Це і дешевизна, і доступність для користувача, і швидкість, інтерактивність, глобальність, вибірковість тощо. Основна тенденція розвитку Інтернету в регіонах України – активне 88 використання мережевих ресурсів регіональними політичними акторами і електронними ЗМІ. Серед учасників регіональної політичної Інтернет- комунікації можна виокремити такі основні політичні сили регіонів: органи державної влади, політичні партії, суспільно-політичні об'єднання, засоби масової інформації, політичні лідери. У к р а ї н с ь к а п о л і т и ч н а Інтернет- комунікація, яка перебуває у процесі становлення, викликає особливий інтерес політиків і у зв'язку з цим п о т р е б у є д о с л і д ж е н н я ї ї кількісних характеристик та їх оцінки. Завдання нашого дослідження п о л я г а л о у в и з н а ч е н н і рейтингових показників рівня політизації Інтернет- простору регіонів на підставі даних Інтернет-сервера Український каталог сайтів - Український портал (http://www.uaportal. com), який на сьогодні є першим проектом, що являє собою центральний універсальний портал українського Інтернету. За даними каталогу ми визначили загальну кількість зареєстрованих в кожному регіоні сайтів (К), кількість регіональних електронних ЗМІ (З) і кількість політичних Інтернет-ресурсів у регіонах (П). За загальною кількістю регіональних Інтернет-ресурсів К (таблиця 1) лідирує Київ – 11908, далі йдуть: Харків – 1617, Дніпропетровськ – 1525, Одеса – 1349, Крим – 1045, Донецьк – 989, Львів – 929, Запоріжжя – 679, Луганськ – 354, Миколаїв – 321, Вінниця – 320, Херсон – 309, Полтава – 291, Черкаси – 209, Івано-Франківськ – 263, Закарпаття – 262, Рівне – 224, Хмельницький – 212, Чернівці – 209, Суми – 196, Волинь – 191, Кіровоград – 187, Чернігів – 183, Житомир – 181, Тернопіль – 174. За Таблиця 1 Загальна кількість Інтернет ресурсів в регіонах України за серпень 2008 року № п/п Регіон К 1 Київ 11908 2 Харків 1617 3 Дніпропетровськ 1525 4 Одеса 1349 5 Крим 1045 6 Донецьк 989 7 Львів 929 8 Запоріжжя 679 9 Луганськ 354 10 Миколаїв 321 11 Вінниця 320 12 Херсон 309 13 Полтава 291 14 Черкаси 276 15 Івано-Франківськ 263 16 Закарпаття 262 17 Рівне 224 18 Хмельницький 212 19 Чернівці 209 20 Суми 196 21 Волинь 191 22 Кіровоград 187 23 Чернігів 183 24 Житомир 181 25 Тернопіль 174 К - загальна кількість Інтернет-ресурсів 89 даними каталогу, кількість регіональних електронних ЗМІ (З) найбільше зареєстровано в регіоні Київ - 267 (таблиця 2), другу позицію посідає регіон Дніпропетровськ - 34, третя позиція належить регіону Донецьк - 32. Якщо порівняємо дані таблиць 1 і 2, то побачимо, що, наприклад, регіон Донецьк за рейтингом з а г а л ь н о ї к і л ь к о с т і р е г і о н а л ь н и х с а й т і в (таблиця 1) посідає шосте місце, тоді як за рейтингом кількості Е-ЗМІ (таблиця 2) цей регіон міститься на третій позиції. У регіонах Крим, Львів і Одеса зареєстровано п о 2 8 е л е к т р о н н и х ЗМІ. Регіон Черкаси за рейтингом загальних р е г і о н а л ь н и х с а й т і в посідає 14 позицію, а за кількістю регіональних Е-ЗМІ – 23. Кіровоград, навпаки, за рейтингом за загальною кількістю регіональних сайтів – на 23 місці, а за рейтингом за кількістю регіональних електронних ЗМІ – на 14 позиції. Порівняльний аналіз даних таблиць 1 і 2 показує, що рівень проникнення Е-ЗМІ в регіональний Інтернет- простір для кожного регіону буде різним, а визначити його можна за часткою електронних ЗМІ в загальній кількості сайтів для кожного регіону. Нами були визначені частки електронних ЗМІ (З/К) в загальній кількості сайтів для кожного регіону. Значення З/К ми інтерпретували як показник рівня проникнення регіональних електронних ЗМІ в Таблиця 2 Кількість регіональних Е-ЗМІ № п/п Регіон К З 1 Київ 11908 267 2 Дніпропетровськ 1525 34 3 Донецьк 989 32 4 Крим 1045 28 5 Львів 929 28 6 Одеса 1349 28 7 Харків 1617 28 8 Запоріжжя 679 25 9 Закарпаття 262 17 10 Полтава 291 12 11 Тернопіль 174 12 12 Вінниця 320 11 13 Івано-Франківськ 263 11 14 Кіровоград 187 10 15 Миколаїв 321 10 16 Рівне 224 10 17 Чернівці 209 9 18 Луганськ 354 8 19 Херсон 309 8 20 Волинь 191 7 21 Суми 196 7 22 Хмельницький 212 7 23 Черкаси 276 7 24 Житомир 181 4 25 Чернігів 183 2 К - загальна кількість Інтернет-ресурсів З - кількість регіональних Е-ЗМІ 90 регіональний Інтернет-простір. Одержані дані (таблиця 3) показують, що найбільше електронних ЗМІ представлено в регіональному Інтернет- просторі Тернополя, Закарпаття і Кіровограда, а найменше в Інтернет- просторі Чернігова, Харкова, Одеси. У каталозі UA-портал в розділі „Політика” п р е д с т а в л е н і с а й т и категорій „Громадські о р г а н і з а ц і ї і ф о н д и ” , „ В и б о р и і в и б о р ц і ” , „Місцева влада”, „Партії і течії”, „Персоналії”, „Політичні об'єднання”, „Політновини” (таблиця 4). Наприклад, у регіоні В і н н и ц я в р о з д і л і „Політика” зареєстровано 7 сайтів, з них в категоріях „Місцева влада” - 3 сайти, „Громадські організації і ф о н д и ” – 2 с а й т и , „Вибори і виборці” - 1 сайт, „Політновини” - 1 сайт. Волинський регіон представлений в розділі „Політика” одним сайтом – „Місцева влада”. У р е г і о н і Д н і п р о п е т р о в с ь к – „Місцева влада” - 5 сайтів, „Громадські організації і фонди” – 10 сайтів, „Політновини” – 2 сайти, „Персоналії”, „Вибори і виборці”, „Партії і течії” – по одному сайту. За загальною кількістю політичних сайтів (таблиця 4) в регіоні (П) лідирує Київ – 189, на другому місці Харків – 29, який в рейтингу за кількістю електронних ЗМІ (З) (таблиця 3) на 7 позиції. У регіональному Інтернет-просторі Дніпропетровська 20 політичних сайтів. Найменше регіональних політичних сайтів представлено Таблиця 3 Частка Е-ЗМІ в загальній кількості регіональних сайтів № п/п Регіон К З З/К 1 Тернопіль 174 12 6,89 2 Закарпаття 262 17 6,48 3 Кіровоград 187 10 5,34 4 Рівне 224 10 4,46 5 Чернівці 209 9 4,3 6 Івано-Франківськ 263 11 4,18 7 Полтава 291 12 4,12 8 Запоріжжя 679 25 3,68 9 Волинь 191 7 3,66 10 Суми 196 7 3,57 11 Вінниця 320 11 3,43 12 Хмельницький 212 7 3,3 13 Донецьк 989 32 3,23 14 Миколаїв 321 10 3,11 15 Львів 929 28 3,01 16 Крим 1045 28 2,67 17 Херсон 309 8 2,58 18 Черкаси 276 7 2,53 19 Луганськ 354 8 2,25 20 Київ 11908 267 2,24 21 Дніпропетровськ 1525 34 2,22 22 Житомир 181 4 2,2 23 Одеса 1349 28 2,07 24 Харків 1617 28 1,73 25 Чернігів 183 2 1,09 К - загальна кількість Інтернет-ресурсів З - кількість регіональних Е-ЗМІ З/К - частка Е-ЗМІ в загальній кількості сайтів регіону 91 в регіонах Волинь, Суми, Хмельницький. За даними таблиць 1, 3 і 4 ми визначили частки електронних ЗМІ і політсайтів в Інтернет-просторі кожного регіону (З&П/К) (таблиця 5). Значення З&П/К інтерпретується нами як показник рівня проникнення Е-ЗМІ і політичних Інтернет- ресурсів в Інтернет-простір регіону. Таблиця 4 Кількість Е-ЗМІ і політсайтів в регіональному Інтернет просторі № п/п Регіон Всього Е-ЗМІ Політика В сь ог о М іс це ва в ла да Гр ом ад сь кі ор га ні за ці ї Ф он ди В иб ор и і в иб ор ці П ар ті ї і т еч ії П ер со на лі ї П ол іт ич ні об ’є дн ан ня П ол іт но ви ни Вінниця 320 11 7 3 2 1 1 Волинь 191 7 1 1 Дніпропетровськ 1525 34 20 5 10 1 1 1 2 Донецьк 989 32 14 1 7 1 3 2 Житомир 181 4 9 4 2 1 2 Закарпаття 262 17 12 6 3 1 1 1 Запоріжжя 679 25 5 2 1 1 1 Івано-Франківськ 263 11 8 3 2 2 1 Київ 11908 267 189 33 86 6 28 16 11 9 Кіровоград 187 10 12 4 7 1 Крим 1045 28 7 2 3 1 1 Луганськ 354 8 11 3 4 2 1 1 Львів 929 28 17 2 11 4 Миколаїв 321 10 5 2 1 1 1 Одеса 1349 28 14 2 7 5 Полтава 291 12 11 5 5 1 Рівне 224 10 7 5 2 Суми 196 7 3 1 2 Тернопіль 174 12 3 2 1 Харків 1617 28 29 6 14 7 2 Херсон 309 8 9 2 4 1 1 1 Хмельницький 212 7 4 2 2 Черкаси 276 7 5 4 1 Чернігів 183 2 12 4 5 1 1 1 Чернівці 209 9 6 4 2 Всього 24194 622 420 102 188 13 57 26 16 18 Аналізуючи дані таблиці 5, можемо зробити висновок, що рівень проникнення Е-ЗМІ і політичних Інтернет-ресурсів в Інтернет-простір регіону найбільше значення має для регіонів Кіровограда, Закарпаття 92 і Тернополя, а для регіонів Одеса, Крим, Харків і Дніпропетровськ цей показник найменший. Т а к и м ч и н о м , к і л ь к і с н и й а н а л і з політичних Інтернет- ресурсів і Е-ЗМІ регіонів України дозволяє зробити висновок, що найбільш розвиненою є політична Інтернет-комунікація в регіонах Київ, Харків і Дніпропетровськ, а найінтенсивніше вона розвивається в регіонах Тернопіль, Закарпаття і Кіровоград. Лiтература: 1. Deutsch K. W. Politische Kybernetic: Modelle und Perspektiven. – Freiburg, 1969. 2. Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие. – СПб.: Наука, 2000. – 377 с. 3. Грачев М. Н. Политическая коммуникация: теоретические концепции, модели, векторы развития – М.: Прометей, 2004. - 328 с. 4. Богомолова Н. Н. Социальная психология печати, радио и телевидения Таблиця 5 Частка політсайтів і Е-ЗМІ в загальній кількості регіональних сайтів № п/п Регіон К З&П З&П/К 1 Кіровоград 187 22 11,7 2 Закарпаття 262 29 11 3 Тернопіль 174 15 8,6 4 Полтава 291 23 7,9 5 Чернігів 183 14 7,6 6 Рівне 224 17 7,5 7 Івано-Франківськ 263 19 7,2 8 Житомир 181 13 7,1 9 Чернівці 209 15 7,1 10 Вінниця 320 18 5,6 11 Херсон 309 17 5,5 12 Луганськ 354 19 5,3 13 Хмельницький 212 11 5,1 14 Суми 196 10 5,1 15 Львів 929 45 4,8 16 Миколаїв 321 15 4,6 17 Донецьк 989 46 4,6 18 Запоріжжя 679 30 4,4 19 Черкаси 276 12 4,3 20 Волинь 191 8 4,1 21 Київ 11908 456 3,8 22 Дніпропетровськ 1525 54 3,5 23 Харків 1617 57 3,5 24 Крим 1045 35 3,3 25 Одеса 1349 42 3,1 93 – M.: МГУ, 1991. - 127 c. 5. Андреева Г. М. Социальная психология: Учеб. для вузов. - М.: Аспект- Пресс, 2000. - 373 с. 6. Киселев А. А. Политическое участие в Интернете. Автореферат дис. … канд. полит. наук – Краснадар, 2007. 94