Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства
На регіональному рівні автор досліджує роль громадськості у збереженні пам'яток історії і культури краю.
Gespeichert in:
| Datum: | 2005 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут історії України НАН України
2005
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/6140 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства / М.Ю. Костриця // Краєзнавство. — 2005. — № 1-4. — С. 43-50. — Бібліогр.: 51 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-6140 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-61402025-02-09T14:40:42Z Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства Волынское церковно-археологическое общество и его роль в развитии краеведения Volynsk church archaeological society and its contribution to the regional geography development Костриця, М.Ю. Літопис українського краєзнавства На регіональному рівні автор досліджує роль громадськості у збереженні пам'яток історії і культури краю. The author investigates the significance of the residenceship in the history monuments preserving and culture of the region. 2005 Article Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства / М.Ю. Костриця // Краєзнавство. — 2005. — № 1-4. — С. 43-50. — Бібліогр.: 51 назв. — укр. ХХХХ-0001 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/6140 908(477.82) "18-19" uk application/pdf Інститут історії України НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Літопис українського краєзнавства Літопис українського краєзнавства |
| spellingShingle |
Літопис українського краєзнавства Літопис українського краєзнавства Костриця, М.Ю. Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства |
| description |
На регіональному рівні автор досліджує роль громадськості у збереженні пам'яток історії і культури краю. |
| format |
Article |
| author |
Костриця, М.Ю. |
| author_facet |
Костриця, М.Ю. |
| author_sort |
Костриця, М.Ю. |
| title |
Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства |
| title_short |
Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства |
| title_full |
Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства |
| title_fullStr |
Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства |
| title_full_unstemmed |
Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства |
| title_sort |
волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства |
| publisher |
Інститут історії України НАН України |
| publishDate |
2005 |
| topic_facet |
Літопис українського краєзнавства |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/6140 |
| citation_txt |
Волинське церковно-археологічне товариство та його роль у розвитку краєзнавства / М.Ю. Костриця // Краєзнавство. — 2005. — № 1-4. — С. 43-50. — Бібліогр.: 51 назв. — укр. |
| work_keys_str_mv |
AT kostricâmû volinsʹkecerkovnoarheologíčnetovaristvotajogorolʹurozvitkukraêznavstva AT kostricâmû volynskoecerkovnoarheologičeskoeobŝestvoiegorolʹvrazvitiikraevedeniâ AT kostricâmû volynskchurcharchaeologicalsocietyanditscontributiontotheregionalgeographydevelopment |
| first_indexed |
2025-11-26T23:27:14Z |
| last_indexed |
2025-11-26T23:27:14Z |
| _version_ |
1849897401077202944 |
| fulltext |
Літопис українського краєзнавства
УДК 908(477.82) "18-19"
Костриця М.Ю. (м. Житомир)
ВОЛИНСЬКЕ ЦЕРКОВНО-АРХЕОЛОГІЧНЕ ТОВАРИСТВО
ТА ЙОГО РОЛЬ У РОЗВИТКУ КРАЄЗНАВСТВА
На регіональному рівні автор досліджує роль громадськості у збереженні пам'яток історії і
культури краю.
Ключові слова: українські землі, парафіяльні священики, історія міст і сіл, консолідація, архе-
ологічне товариство.
У 90-х роках XIX ст. краєзнавчий осередок,
який певний час діяв при Волинському губернсь-
кому статистичному комітеті, вичерпав свій по-
тенціал і розпався. Проте зерна любові до рідного
краю, засіяні дослідниками-звитяжцями 60-80-х
років, проросли повнокровним колоссям у діян-
нях нового покоління краєзнавців. Накопичений
попередниками досвід дослідницької діяльності у
краї став у нагоді в процесі відзначення 900-річчя
заснування Волинської православної єпархії (1892)
та 100-річчя входження Волині під владу Росії
(1893). Відзначення цих дат дало поштовх до
відкриття у Житомирі майже одночасно двох ус-
танов, причетних до поглибленого вивчення ми-
нулого краю.: Волинського церковно-археологіч-
ного товариства та Волинського єпархіального
давньосховища.
Але перед тим, як висвітлити їхню діяль-
ність, зробимо невеликий екскурс на декілька де-
сятиріч назад, до витоків церковного краєзнав-
ства на Волині. Перші спроби залучити духівниц-
тво до вивчення території Південно-Західного
краю відносяться до середини XIX ст. За розпо-
рядженням Священного Синоду від 19 травня -
6 жовтня 1850 р. православній церковній ієрархії
доручалося скласти історико-статистичний опис
Волинської єпархії. Це розпорядження було вик-
ликано насамперед суто політичними міркуван-
нями. Адже польський вплив на українських зем-
лях, які увійшли до складу Російської імперії
лише наприкінці XVIII ст., залишався у краї ще
досить значним. Представники польської менши-
ни, як і раніше, становили значний прошарок
серед дворянства Правобережної України. У краї
активно діяли польські театри, видавництва, різні
товариства та гуртки. За першої ліпшої можли-
вості поляки наголошували на приналежності во-
линських земель до колишньої Речі Посполитої.
Цьому значною мірою сприяли польські істори-
ки та краєзнавці, які публікували свої праці
польською мовою. Протягом XIX ст. змістовні
описи краю здійснили О.Пшездзєцький у книгах
"Поділля, Волинь, Україна. Картини місць"
(Вільнюс, 1840-1841), М.Валінський і С.Ліпінсь-
кий у тритомнику "Старожитна Польща під по-
глядом географічним, історичним і статистичним"
(Варшава, 1843-1846), О.Кольберг у 38-томній ет-
нографічній праці "Народ, його звичаї, спосіб
життя, мова" (Варшава, 1882-1891), О.Яблоновсь-
кий у 19-му томі "Землі Руські: Волинь і Поділ-
ля" (Варшава, 1889) серіалу "Історичні джерела",
Т.Стецький у виданнях "Волинь під поглядом
статистичним, історичним і археологічним"
(Львів, 1863, 1871) тощо. Для цих праць харак-
терним є використання численних маловідомих
й почасти унікальних джерел, насиченість ціка-
вим матеріалом. Проте ці й інші польські дослід-
ники розглядали Волинь як польську територію,
прагнули виправдати панування, культуртре-
герську місію Речі Посполитої на українських
землях у XIV-XVIII ст.1
Зрозуміло, що такий стан речей не влашто-
вував царизм, який, своєю чергою, прагнув довес-
ти одвічну приналежність Волині до Російської
імперії. З цією метою на тлі загального посилен-
ня русифікаторської політики вже у першій по-
ловині XIX ст. здійснюються спочатку дещо епі-
зодичні, хаотичні, а пізніше - більш цілеспрямо-
вані, з відповідним ідеологічним забарвленням
дослідження так званого Південно-Західного краю
Росії, до складу входила і Волинська губернія.2
Завдяки цьому значною мірою і побачило світ
вищезгадане розпорядження Синоду про органі-
зацію історико-статистичних описів Волинської
єпархії, накопичення фактів і відомостей і вико-
ристання їх "в виде пособия для изучения исто-
рии Российской церкви".
Виконання цього відповідального завдання
було покладено на викладачів Волинської духов-
ної семінарії у Кременці. Враховуючи його
складність і багатогранність, правління семінарії
на своїх зборах 27 листопада 1850 р. вирішило
доручити складання "Церковно-історичного і ста-
тистичного опису Волинської єпархії" професору
церковної історії Миколі Уводському, учителю
церковної історії Костянтину Жуковичу, профе-
сору Амвросію Добротворському та вчителю Ад-
ріяну Пурієвичу. Але невдовзі, у зв'язку з вибут-
тям цих викладачів з Кременця до іншого місця
служби, авторський колектив розпався, а робота
над описом фактично припинилася.3
Упродовж тривалого часу намагання Во-
линського єпархіального управління налагодити
збирання за певною системою історико-статистич-
них матеріалів і описів на місцях не увінчалися
успіхом. Далеко не всі парафіяльні священики
професійно ставились до виконання дорученої
справи. На місцях ця робота, а основному, про-
водилася лише завдяки ентузіазмові окремих свя-
щеників, закоханих у рідний край. Серед них
особливою сумлінністю відзначався священик з
Новоград-Волинського повіту Василь Комашко,
Краєзнавство 1-4, 2005
який регулярно друкував краєзнавчі матеріали
на сторінках "ВГВ".4
Позитивні зрушення на краще сталися з поя-
вою часопису "Волынские епархиальные ведомо-
сти" (далі "ВЕВ"), заснованого 1867 р. при Во-
линській духовній семінарії. Невдовзі навколо
єпархіального органу, очолюваного викладачем
семінарії М.Петровим, сформувалося широке ав-
торське коло краєзнавців. Це, переважно, вихідці
з давніх священицьких родин краю, викладачі
місцевої семінарії, інших навчальних закладів.
Для багатьох з них поява "Ведомостей" стала сти-
мулом до наукової праці.5
Серед священників виявилося чимало яскра-
вих особистостей, які працювали в архівах, вив-
чали документи, сумлінно за покликанням роби-
ли свою буденну справу у царині дослідження
рідного краю, стали згодом справжніми крає-
знавцями. Подібне явище для того часу було
цілком закономірним і воно зумовлювалося соц-
іальним статусом священика. У містечках, селах,
парафіях вони виконували функції, так би мови-
ти, офіційних істориків, хронікерів і реєстраторів
подій, що відбувалися в межах вузької спільності
людей. У віданні священиків перебували церковні
архіви, вони вели метричні та сповідні книжки,
складали клірові відомості. Усе це дозволяло
священикам більш ґрунтовно і вільно орієнтува-
тися у минулому. Неабияку роль у формуванні
масової історичної свідомості серед служителів
культу відігравала спрямованість системи духов-
ної освіти в семінаріях і академіях, де закла-
далися працездатність, сумлінність, тренування
пам'яті й інші важливі риси, необхідні в майбут-
ньому для дослідницької роботи.
Найпомітнішою постаттю серед священиків-
краєзнавців був Аполлоній Сендульський з Ост-
рожчини. На початку 60-х років А.Сендульський
відгукнувся на заклик Волинського єпархіального
начальства до написання історико-статистичних
описів міст і сіл краю. Першою його друкованою
працею став нарис "Історія села Сивки", яку він
опублікував у "ВЕВ" 1868 р. У цьому часописі
під рубрикою "Материалы к историко-статисти-
ческому описанию православных церквей и при-
ходов Волынской губернии" протягом 1868-1882
років він оприлюднив 39 історичних нарисів про
міста Рівне, Луцьк, Житомир, Кременець, Ост-
рог, Дубно, Овруч, Ізяслав, Полонне, містечка
Боромль, Берестечко, Чарторийськ, Пересопни-
цю, Корець, Вишгород, Вишнівець, Ляхівці,
Ямпіль, села Сураж, Стожок, Тихомль, Поляхо-
ва, Городище і низку інших.6
Публікацією цих нарисів дослідник фактич-
но започаткував розробку історії міст, сіл і па-
рафій, заклав підвалини подальшого вивчення
Волині наступними поколіннями краєзнавців.
Для творчості А.Сендульського притаманні риси
об'єктивності викладу фактів, широкого викори-
стання документальних джерел, порівняльного
історико-статистичного методу дослідження. Істо-
рію рідного краю А.Сендульський розглядав як
невід'ємну частку історії України. Він мусив пи-
саги твори російською мовою за прийнятими тоді
стандартами, крізь які чітко простежується про-
світницьке зображення самобутності укладу на
Волині українського населення, його духовної та
матеріальної культури.7
Крім історичних нарисів А.Сендульський за-
лишив праці "Із спостережень сільського свяще-
ника", "Автобіографія", власноручно ведений ним
упродовж 28 років літопис своєї парафії у с.Сивки,
нариси з історії містечок Лабуні, Степані та інших
населених пунктів, окремі з яких опублікувалися
у 80-90-х pp. XIX ст. у "Киевской старине".
Плідно досліджував рідний край священик,
церковно-освітній діяч Стефан Барановський.8
Його перу належать десятки тисяч краєзнавчих
нарисів, присвячених історії Волині. Найбільший
інтерес становлять публікації про Адама Киселя,
князя Андрія Курбського, матеріали про історію
друкарства, історію Кременеччини й Острожчини.9
Упродовж багатьох років на шпальтах "ВЕВ"
регулярно друкували різноманітні краєзнавчі
матеріали священики П.Галанович, І.Жолтовсь-
кий, Д.Левицький, І.Липський (батько майбут-
нього академіка В.І.Липського), М.Тучемський,
М.Шумовський та багато інших.
Активно сприяли становленню церковного
краєзнавства на Волині викладачі духовних на-
вчальних закладів М.І.Петров, І.Г.Малишевсь-
кий, Л.І.Похилевич, М.І.Теодорович, А.Ф.Хой-
нацький, Ф.Четиркін.
Викладач Волинської духовної семінарії Ми-
кола Іванович Петров (1840-1921) був першим ре-
дактором "Волынских епархиальных ведомостей".
Опублікував у часописі низку статей з історії
храмів і монастирів Волині, розвитку освіти в
краї,10 спільно з І.Г.Мали шевським підготував
фундаментальне дослідження "Волынь: Историчес-
кие судьбы Юго-Западного края".11 За вагомий
внесок у дослідження регіону М.Петрова у 1894
р. обрали почесним членом Волинського церков-
но-археологічного товариства. З 1870 р. М.Петров -
професор Київської духовної академії, з 1918 р.
один із перших академіків ВУАН.12
Співавтором "Волыни" був ординарний про-
фесор Київської Духовної академії, член історич-
ного товариства Нестора Літописця Іван Гнато-
вич Малишевський (1828-1897).
"Волынь" була схвально зустрінута громадсь-
кістю краю, викликала пожвавлені дискусії на
сторінках тогочасної періодичної преси, корис-
тувалася популярністю у суспільстві, стала на-
стільною для багатьох науковців і краєзнавців.13
Як справедливо зазначає сучасний дослідник
Л.В.Баженов, хоча "Волынь" і написана з про-
імперських позицій і має певні фактичні помил-
ки і прогалини, її вихід у світ став помітним яви-
щем в історіографії України та Волині, позитив-
но позначився на підвищенні інтересу широких
верств населення до минувшини краю.
Зазначимо, що у вихідних реквізитах книж-
ки прізвище справжніх авторів з якихось при-
чин не вказали, а на титулі позначили лише
прізвище її видавця - П.Батюшкова.
Літопис українського краєзнавства
Помпей Миколайович Батюшков (1811-
1892) - брат відомого російського поета Костян-
тина Батюшкова — був відомим державним дія-
чем і пристрасним краєзнавцем. Член Подільсько-
го єпархіального історико-статистичного коміте-
ту, книговидавець, він багато зробив для попу-
ляризації історії Волині та Поділля.14
Професор богослов'я, протоієрей, член істо-
ричного Товариства Нестора Літописця Андрій
Хойнацький — автор багатьох історико-краєзнав-
чих праць. Завдяки значному фактичному мате-
ріалу, вони зберігають для читача інтерес і по
сьогодні. Високим науковим рівнем відзначаються
праці з історії православ'я, уніатства на Волині,
Почаївської Успенської Лаври, генеалогії князів
Острозьких тощо.15
Перу викладача Волинської духовної семі-
нарії Федота Четиркіна належать цікаві краєз-
навчі розвідки про історію семінарії, Луцьке
Хрестоздвиженське братство, релігійну діяльність
князя К.Острозького, історію краю за литовсько-
польських часів тощо.16
Одним із найвизначніших краєзнавців Волині
кінця XIX ст. був педагог, церковний діяч Ми-
кола Іванович Теодорович.17 Саме він узяв на себе
ініціативу щодо опрацювання, систематизації
розпорошених у різних джерелах матеріалів з
історії церков і парафій краю, зібраних його по-
передниками і фактично самотужки створив уні-
кальну 5-томну працю "Историко-статистическое
описание церквей и приходов Волынской епар-
хии", яку по праву можна вважати однією з вер-
шин волинського краєзнавства останньої трети-
ни XIX ст.18 "Историко-статистическое описа-
ние..." охоплює описи 1477 парафій і церков Во-
линської губернії. Свою працю М.Теодорович
присвятив "ревнителям православия русской на-
родности на Волыни" і здійснив на користь "По-
печительства о воспитанниках Волынской духов-
ной семинарии". До епіграфу автор виніс слова з
Іпатіївського літопису: "Молю вы, братия, ащє
что писахъ, или недописахъ, или переписахъ,
исправляйте Бога для, а не кляните". Крім влас-
не характеристики парафій і церков у кожному
томі М.Теодорович вміщував аналітичні статті з
окремих проблем історії Волині. Зокрема, у пер-
шому томі видруковано авторські нариси "Крат-
кий очерк истории Волыни", "Епископы Волын-
ской епархии", "Границы Волынской епархии.
Ее пространства, народонаселение, устройство
поверхности, реки, озера, болота, почва, царство
ископаемых, климат, разделение на округи и ее
управление". 19
У другому томі автор подає нариси з історії
друкарства на Волині, родини Радзивіллів, Лю-
бомирських, Чарторийських, Острозьких; в тре-
тьому — про Кременецький ліцей і семінарію,
родину Сангушків; у п'ятому — про князів Ве-
лецьких, Ружицьких, інвентар Воєгощенської
церкви, люстрацію м.Ковеля 1663 p., весільні та
хрестинні пісні жителів с.Щедрогоща та ін. М.Те-
одорович докладно розповідав про повітові міста
та старовинні містечка. До того ж, в посиланнях,
примітках уміщував довідково-краєзнавчу інфор-
мацію та тексти документів латинською,
польською, або в перекладі російською мовою.20
Крім-"Историко-статистического описания..."
перу М.Теодоровича належить ще цілий ряд фун-
даментальних праць з історії міст Волині: Воло-
димира, Кременця, Зяслава (Ізяслава), Староко-
стянтинова.21 Окрему монографію дослідник при-
святив історії Волинської духовної семінарії —
своїй альма-матері, в якій він багато років слу-
жив викладачем.22 У книжці, яку він присвятив
своїм учням, М.Теодорович глибоко аналізує ста-
новлення духовної освіти на Волині, подає цікаві
відомості про інші навчальні заклади краю, зок-
рема про Луцьку уніатську єпархіальну семіна-
рію в Жидичині, Олицьке світське, Ковельське
парафіяльне, Милицьке повітове, Білостоцьке
духовне та інші заклади.
М.Теодорович також є автором великої
кількості статей у "ВЕВ", присвячених різнома-
нітним аспектам історії та постатям Волинської
землі. Ретроспективний аналіз публікацій свяще-
ників, викладачів духовних закладів та інших,
уже відомих нам авторів за краєзнавчою діяльн-
істю при ВГСК (В.Пероговський, Ф.Кітченко,
Л.Рафальський та ін.) свідчить, що більшість з
них висвітлювали історію рідного краю з позицій
"общерусскости" і офіційної доктрини "правосла-
вия, самодержавства и народности", убачаючи
головний свій патріотичний обов'язок у боротьбі
з польсько-католицьким впливом. Особлива роль
у пропаганді історичного минулого краю нале-
жала "ВЕВ", на сторінках яких була представле-
на широка палітра різноманітних краєзнавчих
матеріалів. Бібліографічний покажчик, складе-
ний у 1938 р. рівненським істориком і краєзнав-
цем І.Лозов'юком засвідчує, що протягом 1867-
1915 pp. у часописі побачили світ понад тисячу
різноманітних краєзнавчих публікацій.23
Діяльність численної когорти священиків-
краєзнавців, дослідників рідного краю, сприяла
становленню волинознавства та певною мірою
процесу самоусвідомлення мешканцями краю
своєї етнічної приналежності.
Важлива роль у консолідації краєзнавчого
загалу духівництва Волині на початку 90-х років
XIX ст. належить Волинському та Житомирсь-
кому архієпископу Модесту (у миру Данило Кос-
тянтинович Стрельбицький). Призначення Моде-
ста 24 грудня 1889 р. на Волино-Житомирську
єпархію збіглось з підготовкою до святкування
900-річчя Волинської єпархії та 100-річчя вход-
ження Волині під владу Росії.24 Владика доклав
чимало зусиль у реставрації і будівництві цер-
ков у містах та парафіях Волинської єпархії. З
метою збереження унікальних пам'яток старови-
ни краю на єпархіальному з'їзді 1891 р. архіє-
пископ Модест порушив питання про організа-
цію в Житомирі Давньосховища старожитнос-
тей.25 Досвід створення таких установ на Волині
вже був. Перше на терені краю Давньосховище
старожитностей було створено 31 жовтня 1887 р.
у Володимирі з ініціативи місцевого Свято-Воло-
Краєзнавство 1-4, 2005
димирівського православного братства. Його
організаторами стали братчики — відомий украї-
нський археолог, історик, громадський діяч
В.Б.Антонович і мистецтвознавець, художник,
археолог А.В.Прахов.26 Члени братства збирали
для музею різноманітні предмети старовини та
церковного вжитку, рукописи, стародруки, ар-
хеологічні знахідки тощо. Невдовзі Давньосхо-
вище старожитностей виникло при Луцькому
Хрестоздвиженському братстві. Клопотання Мо-
деста про створення подібної фундації в Жито-
мирі знайшло підтримку у церковних ієрархів.
Урочисте відкриття Волинського єпархіального
Давньосховища старожитностей відбулося 15
травня 1893 р. у приміщенні колишньої Христо-
вої церкви на території архієрейського подвір'я.27
За розпорядженням Модеста духовенству
єпархії включалося в обов'язки ретельно збира-
ти та передавати до створеного Давньосховища
всі цінні предмети та пам'ятки старовини, які
перебували у церквах, монастирях, приватних
зібраннях священиків.28
Завідувачем Давньосховища було призначе-
но відомого краєзнавця, викладача історії Во-
линського жіночого училища духовного відомства
О.Фотинського, з ім'ям якого пов'язана одна з
найяскравіших сторінок в історії волинського
краєзнавства. Добре розуміючись у музейній
справі, Орест Оксентійович після ознайомлення
із станом справи зрозумів, що одній людині збері-
гати, систематизувати й описувати зібрані в музеї
пам'ятки не під силу. Тому у 1892 р. на ім'я
Модеста О.Фотинський надіслав доповідну запис-
ку, в якій запропонував заснувати при Давньос-
ховищі церковне історико-археологічне товари-
ство. Він же склав проект статуту товариства.
Архієпископ Модест підтримав цю ідею, призна-
чив комісію, яка після остаточного обговорення
й доопрацювання направила статут на затверд-
ження до Синоду та Міністерства внутрішніх
справ. Відповідь із столиці прийшла досить швид-
ко. Уже 2 листопада 1893 р. Статут Волинського
церковно-археологічного товариства Синодом було
затверджено. Відповідно до цього Волинська Ду-
ховна Консисторія 15 листопада видала у вигляді
циркуляра свій указ за № 753, в якому, зокрема,
зазначалося "что все волынские священники при-
глашаются быть членами-корреспондентами уч-
режденного в городе Житомире церковно-архео-
логического общества для разработки волынской
церковной старины и истории Волынской епар-
хии с древнейших времен".29
Після нетривалої організаційної підготовки 2
січня 1894 року в приміщенні Давньосховища, що
містилося в архієрейському будинку на вулиці Ве-
ликій Бердичівській, відбулося відкриття Волинсь-
кого Церковно-археологічного товариства (далі —
ВЦАТ). Перше на Волині громадське історико-крає-
знавче товариство об'єднало 12 почесних (архієпис-
коп Модест, українські історики В.В.Антонович,
М.П.Шашкевич та ін.,), 42 дійсних члени і 6 кан-
дидатів у дійсні члени. Керував діяльністю Това-
риства розпорядчий комітет, до складу якого увій-
шли відомі громадські діячі та краєзнавці
М.Г.Барський (голова), протоієрей М.М.Трипольсь-
кий, інспектор Житомирської прогімназії Я.М.Гад-
зинський, секретар Волинської Духовної Консис-
торії Є.А.Сретенський та барон І.М.де-Шодуар,
якого невдовзі змінив О.Фотинський.30 Його наро-
долюбна та патріотична діяльність не залишалася
поза увагою єпархіальних чиновників. За свідчен-
ням учениць дослідника О.Рябчинської-Баторевич
і Ф.Баторевич-Лащук, за любов до української ми-
нувшини він мав неодноразові конфлікти з Модес-
том. Замість курсу історії О.Фотинський в училищі
змушений був читати певний час математику. Та-
кий вердикт йому було винесено за надмірну лю-
бов до української історії.31 Не забуваймо, що вся
діяльність ВЦАТ спрямовувалася архієпископом
Модестом під гаслом відданості православній церкві
та Російській державі, а тому відхід від цих ка-
нонів загрожував неприємностями.
За статутом ВЦАТ передбачалося видання влас-
ного щорічника наукових праць. Перший том "Во-
лынского историко-археологического сборника"
побачив світ у 1896 р. Усю підготовчу роботу та
редакцію збірника здійснили О.Фотинський і
М.Трипольський за участі відомого київського істо-
рика М.П.Істоміна.32 До тому увійшли матеріали
про історію створення ВЦАТ, видруковано його
статут та списки членів товариства, звіт про роботу
у 1894-1895 pp., промова на урочистому відкритті
товариства архієпископа Модеста. Широко були
представлені матеріали з церковної історії Волині.
Так, за підсумками пошукової роботи у фондах
Давньосховища Г.Я.Крижановський підготував
історико-діалектичний нарис про рукописні Єван-
гелія XV-XVIII ст., О.Фотинський написав до
збірника статті "Юрий Немирич" та "К литератур-
ной истории южно-русских апокрифов".
У другому випуску збірника, що побачив світ
у 1900 p., найбільшу увагу привернули статті
М.Трипольського про волинські рукописні Єван-
гелія XVI ст., історичний нарис про Житомир та
історична розвідка О.Фотинського про минуле
Волині.33 Збірник був схвально зустрінутий нау-
ковою громадськістю, отримав позитивні відгу-
ки в пресі. Зокрема, відомий історик О.Левиць-
кий у рецензії писав: "Потрібно визнати ці ви-
дання цінними, корисними, які вносять чималий
вклад до скарбниці вивчення історії Волині.34
Розпорядчий комітет ВЦАТ налагодив зв'яз-
ки з Київською та Віденською комісіями для роз-
гляду давніх актів, з Археографічним товариства-
ми у Москві, з товариством історії при Московсь-
кому університеті, Київським товариством Несто-
ра-Літописця, з радою Київської Духовної ака-
демії, Петербурзьким Археологічним інститутом,
Мінським і Кам'янець-Подільським Єпархіаль-
ними історико-статистичними комітетами тощо.35
За описом 1894 р. у Волинському єпархіаль-
ному давньосховищі старожитностей містилося 376
рукописів, кілька сотень актів і 195 стародруків.36
Значні документальні масиви матеріалів з історії
Волині зосереджувалися у Володимир-Волинсько-
му давньосховищі старожитностей,37 в Острозько-
І
Літопис українського краєзнавства
му братстві імені Острозьких.38 Найцінніші ко-
лекції з цих давньосховищ згодом було перевезе-
но до губернського Житомира. Як видно із звіту
ВЦАТ, протягом 1894 р. у Давньосховищі вели
дослідницьку роботу викладач Митавської гімназії
І.Гижицький, студент Московської духовної ака-
демії Ю.Тиховський, викладач однієї з Петербурзь-
ких гімназій, колишній житомирянин В.Боця-
новський, викладач Волинської духовної семінарії
Г.Крижановський.39 З ініціативи архієпископа
Модеста члени ВЦАТ у 1894 р. розробили власну
програму щодо складання описів церков, парафій
і населених пунктів краю. За цією програмою, крім
описів храмів та історії їхнього спорудження, пе-
редбачався збір даних про населення, економічне
та соціальне становище мешканців, відомості про
іх побут, звичаї, обряди тощо. Це була фактично
перша наукова програма краєзнавчого досліджен-
ня краю.40 Зібрані членами ВЦАТ близько тисячі
церковнопарафіяльних літописів і описів містили
в собі, почасти, унікальні відомості з різних ас-
пектів життя краю, вони донесли до нас непов-
торний народний уклад і традиції, які нині або
забуті, або видозмінені.41 На жаль, збереглися вони
далеко не всі.
У фондах Центрального державного історич-
ного архіву України в м.Києві до наших днів збе-
реглося 427 церковнопарафіяльних літописів і
описів.42 Зокрема, 89 літописів із Заславського
(Ізяславського) повіту, 85 — Старокостянтинівсь-
кого, 67 — Дубнівського, 50 — Новоград-Волинсь-
кого, по 15 — Житомирського та Рівненського,
12 — з Луцького повітів. Окремі з них являють
собою ґрунтовні (від ЗО до 100 і більш аркушів)
описи з планами, схемами храмів, зображенням
цінних ікон, хат, одягу, парафіян, з посилання-
ми на використані джерела тощо.43
Активно співпрацював з ВЦАТ видатний
український історик В.Б.Антонович. За його зав-
данням протягом 1897-1899 pp. О.Фотинський і
М.Трипольський здійснили низку наукових
відряджень Волинню. Зокрема, до Городищенсь-
кого, Германського, Загоровського, Корецького,
Любарського, Тригірського монастирів, м.Овру-
ча. Зібраний ними матеріал В.Б.Антонович ви-
користав у своїй фундаментальній праці "Архео-
логическая карта Волынской губернии".44 За на-
слідками обстеження М.Трипольським і О.Фо-
тинським пам'яток Овруча, невдовзі на урядово-
му рівні було прийнято рішення про реставрацію
унікальної пам'ятки архітектури Київської Русі
- Свято-Василівської церкви.
Надзвичайно плідною була діяльність членів
ВЦАТ у період підготовки XI Археологічного
з'їзду, присвяченого волинським старожитностям.
Спочатку з'їзд планувалося провести у Луцьку,
але у зв'язку з транспортними проблемами (пе-
редовсім, віддаленістю міста від великих центрів),
його проведення перенесли до Києва. XI архео-
логічний з'їзд відбувся 1899 р. в університеті
св.Володимира. Делегатами від Волині на з'їзді
були відомі краєзнавці та дослідники А.А.Во-
лянський, С.С.Гамченко, Л.К.Житинський,
М.І.Коробка, 1.1.Леонтьев, Б.М.Прушинський,
Е.Л.Руліковський, М.І.Теодорович, С.А.Уваров.45
Від ВЦАТ делегатом був обраний О.Фотинський.
Він також-організував виставку волинських ста-
рожитностей, виступив з доповіддю, а також ви-
конував на з'їзді обов'язки вченого секретаря
секції історико-географічних і етнографічних ста-
рожитностей, на якій головував видатний украї-
нський історик Д.І.Багалій.46
Одразу після відкриття Давньосховища при
архієрейському подвір'ї, його організаторам ста-
ло зрозуміло, що пристосоване приміщення не
відповідає музейним вимогам. У зв'язку з цим
Церковно-археологічне товариство з 1894 р. роз-
почало спорудження власного будинку під музей
і бібліотеку на Вільській вулиці, на ділянці, що
належала Преображенському кафедральному со-
бору. Керував спорудженням будинку настоятель
цього собору, член Розпорядчого комітету ВЦАТ,
краєзнавець М.Трипольський. Планувалося до
серпня 1896 року розмістити колекцію у власно-
му будинку, але Товариство не в змозі було
відшкодувати витрати на будівництво через не-
стачу коштів. Тому майже готовий будинок було
передано в оренду Товариству опікунства твере-
зістю і Народною чайною. Лише на початку XX
століття Давньосховище старожитностей переїха-
ло до власного приміщення.47
У 1911 р. фонди Волинського єпархіального
давньосховища поповнилися експонатами з Во-
лодимир-Волинського давньосховища (у т.ч. 100
рукописів, 500 стародруків). Перед Першою світо-
вою війною воно було одним з найбагатших му-
зейних закладів України. Усі ці роки головним
натхненником і душею ВЦАТ і підпорядковано-
го йому Давньосховища був О.Фотинський, кот-
рий вміло поєднував в одній особі як органі-
заційні, так і наукові функції. Його правою ру-
кою був протоієрей М.Трипольський. Поряд з про-
фесійною та громадською діяльністю Микола
Миколайович займався науковою роботою, зок-
рема в царині церковної історії та краєзнавства.
У 1878 р. він захистив дисертацію на ступінь
магістра богослов'я "Уніатський митрополит
Інатій Потій та його проповідницька діяльність".
Активний член Волинського губернського стати-
стичного комітету, один із засновників ВЦАТ,
М.Трипольський невдовзі став біля витоків орган-
ізації Товариства дослідників Волині. Указом
Правлячого Сенату від 17 лютого 1906 р. М.Три-
польського за вірну службу і здобутки на про-
світницькій ниві було затверджено у дворянсь-
кому ДОСТОЇНСТВІ.48
1915 року, у зв'язку з наступом німецьких
військ, значну частину експонатів Давньосхови-
ща було евакуйовано до Харкова. Подальша їх доля
трагічна. У жовтні 1941 року під час евакуації
музейних коштовностей на Схід, ешелон був зни-
щений фашистами. Лише незначна частина екс-
понатів, що вціліла, перебуває тепер у Харківсь-
кому історичному музеї та Харківській науковій
бібліотеці ім. В.Короленка.49 Що ж стосується долі
решти експонатів Давньосховища, котрі за лиши-
Краєзнавство 1-4, 2005
лися в Житомирі, то як стверджує на підставі
архівних джерел мистецтвознавець Лідія Дах нен-
ко, ці експонати 1919 року увійшли до складу
Волинського науково-дослідного музею (тепер
Житомирський краєзнавчий музей).50
До 100-річного ювілею Давньосховища нау-
ковцями Житомирського краєзнавчого музею
було підготовлено виставку, проведено представ-
ницьку наукову конференцію, на якій уперше за
багато років було гідно поцінована роль ВЦАТ у
краєзнавчому вивченні краю наприкінці XIX -
на початку XX ст.51
Не дивлячись на вагомий внесок у станов-
лення краєзнавчих студій у регіоні, Волинське
церковно-археологічне товариство разом з тим так
і не спромоглося взяти на себе роль лідера у дос-
лідженні краю, поставити справу на належні на-
укові засади. Переживши піднесення у своїй ро-
боті в 1894-1900 pp., на які припадає в основно-
му завершення публікації М.Теодоровичем істо-
рико-статистичних описів парафій, міст і сіл Во-
линської губернії, на зламі ХІХ-ХХ ст. ВЦАТ
перестало задовольняти потреби науковців і крає-
знавців. Як зазначає Л.В.Баженов, "місцевих
науковців відштовхували від нього вузька кон-
фесійна обмеженість у діяльності й досліджен-
нях, постійна підконтрольність його з боку єпар-
хіального начальства. Вони вимагали створення
широко профільної організації з правом вільного
простору в своїй творчості".52
На історичну арену краю вийшло — Товарист-
во дослідників Волині, якому судилося піднести
краєзнавство регіону на якісно новий науковий
щабель. За принципами організаційної побудови,
рівнем демократизації, можливостями у здійсненні
наукової роботи як на той час Товариство не мало
аналогів у Правобережній Україні.53
Примітки
1. Баженов Л.В. Дослідження Волині в другій 8.
половині XIX на початку XX ст. // Велика
Волинь: минуле і сучасне: Тези Міжнародної
науково-краєзнавчої конференції / Відп.
редактор М.Ю.Костриця. - Житомир, 1993.
-С.11-13.
2. Гаврилюк СВ. Початки археологічних дос
ліджень на Житомирщині // Житомирщина 9.
крізь призму століть: Науковий збірник /
Відп. редактор М.Ю.Костриця. - Житомир,
1997. -С.13-15.
3. Теодорович Н. Несколько слов к читателю //
Теодорович Н.И. Историко-статистическое
описание церквей и приходов Волынской
епархии. - Почаев, 1899. -Т.4: Староконстан-
тиновский уезд. - С.922-923. 10.
4. Комашко В. Краткое описание местечка Лю-
бомирки Новоград-Волынского уезда // ВГВ. -
1854. - №3; Його ж. Церковь и ярмарка в
с.Колодяжно // ВГВ. - 1854. - №52; Його ж.
Местечко Красноталье Житомирского уезда //
ВГВ. - 1855. - №30; Його ж. Нечто о пче
ловодстве в южной части Новоград-Волынс
кого уезда//ВГВ. - 1856. - №3. 11.
5. Манько М.П. Православна церква і ста
новлення історико-краєзнавчих досліджень
на Волині // Духовне відродження культури 12.
України: традиції, сучасність: Матеріали і тези
науково-практичної конференції. -Рівне,
1994. - С.200-202.
6. Михайлюк О.Г. Історія Волині на сторінках
газети "Волынские епархиальные ведомости"
// Шоста Всеукраїнська наукова конференція 13.
з історичного краєзнавства. - Луцьк, 1993. -
С.382. 14.
7. Баженов Л.В. Аполлоній Сендульський - діяч
українського національного відродження,
видатний краєзнавець Волині // Духовне від
родження культури України: традиції, сучас
ність: Матеріали і тези науково-практичної 15.
конференції. - Рівне, 1994. - С.76-78.
Манько М.П. Стефан Барановський -
волинський краєзнавець 2-ї половини XIX ст.
// Велика Волинь: минуле і сучасне.
Матеріали Міжнародної наукової краєзнавчої
конференції / Відп. редактор М.М.Дармансь-
кий. - Хмельницький - Ізяслав - Шепетівка,
1994. - С.61-64.
Барановский С. Волынцы как переселенцы Е
Восточную Россию в эпоху Б.Хмельницкогс
// ВЕВ. 1874. - №18; Його ж. Село Колодне
Кременецкого уезда, памятник судеб Волыни
при короле польском Сигизмунде I // ВЕВ. -
1873. - №14; Його ж. Воспоминания с
прошедшем города Кременца с 1827 пс
1868 гг. // ВЕВ. - 1868. - №27. Петров Н.
Краткие сведения о православны} церквях
Волынской епархии, в настояще< время не
существующих // ВЕВ. - 1867. №2-8; Його
ж. О народных праздниках в Юго Западной
России // Труды Киевской духов ной
академии. - 1871. - Октябрь - ноябрь -
декабрь. Його ж. Южнорусские легенды /,
Там само. - 1877. - Март. Батюшков П.Н.
Волынь: Исторически судьбы Юго-
Западного края. - Спб: Обще ственная
польза, 1888. - 288 с. Баженов Л.В. Академік
М.Петров - визначниі дослідник регіональної
історії Правобережне України // Матеріали
VII Всеукраїнське наукової конференції
"Історичне краєзнавств в Україні: традиції і
сучасність: - К.: Рідни: край, 1995. - 4.1. -
С.57-59. Что сделал П.Н.Батюшков для
Юго-Запа; ного края // Волынь. - 1892. -
№94. Баженов Л.В. Помпей Батюшков -
знавець організатор досліджень історії
Великої Волиі // Звягель древній і вічно
молодий: Тез Всеукраїнської науково-
краєзнавчої конфереї ції. Новоград-
Волинський, 1995. - С.80-83. Хойнацкий
А.Ф. Западнорусская церковна уния в ее
богослужении и обрядах. - К., 187!
Літопис українського краєзнавства
Його ж. Очерки из истории православной
церкви и древнего благочестия на Волыни. -
Житомир, 1878; Його ж. Почаевская 29.
Успенская Лавра. - Почаев, 1897.
16. Четыркин Ф. Исторический очерк Волынс
кой духовной семинарии // ВЕВ. - 1878. -
№21; 1879. - №20; 1881. - №34; Його ж.
Древнее Луцкое Крестоздвиженское братство
(1617-1712) // ВЕВ. 1871. - №11; Його ж. 30.
Деятельность князя Константина Острожс-
кого пользу православия в Юго-Западной 31.
Руси // ВЕВ. - 1872. - №8-10; Його ж. Рели
гиозные отношения литовско-польских
королей к древней Волыни // ВЕВ. - 1874. - 32.
№14-15; 1877. - №1, 3, 5, 7.
17. Силюк А. Микола Теодорович. Бібліогра
фічний нарис // Минуле і сучасне Волині: 33.
Олександр Цинкаловський і край: Матеріали
IX Міжнародної історико-краєзнавчої 34.
конференції / Відп. редактор Г.В. Бондаренко.
- Луцьк: Надстир'я, 1998. - С.77-79.
18. Теодорович Н.И. историко-статистичеекое 35.
описание церквей и приходов Волынской
епархии: Т.І. - Почаев, 1888. - 436 с; Т.П. - 36.
Почаев, 1890. - 697 с; ТЛИ. - Почаев, 1894. - 37.
696 с; T.IV. - Почаев, 1899. - 934 с; T.V. -
Почаев, 1903. - 560 с.
19. Теодорович Н.И. Вказана праця. - T.I. - С.5-39.
20. Силюк А. Вказана праця. - С.78. 38.
21. Теодорович Н.И. Город Владимир Волынской
губернии в связи с историей Волынской
епархии: В память девятисотлетнего юбилея
Волынской епархии. - Почаев, 1893. - 518 с;
Його ж. Город Кременец Волынской губер- 39.
нии: Исторический очерк. - Почаев, 1894. -
70 с; Його ж. Город Староконстантинов 40.
Волынской губернии: Исторический очерв. -
Почаев, 1899. - 89 с.
22. Теодорович Н.И. Волынская духовная семина- 41.
рия... с 1796 по 1900 г. - Почаев, 1901. - 1022 с.
23. Lozowiuk I. Bibliografia artykulow naukowych
ogloszonych w Wolynskich Eparchialnych
wiadomosciach. - Rowne, 1938. - 72 s. 42.
24. Костриця М.Ю., Жилюк C.I. Архієпископ
Модест Стрельбицький - випускник Кам'я- 43.
нець-Подільської семінарії // Поділля і 44.
Волинь у контексті історії українського
національного відродження: Науковий 45.
збірник / Відп. редактор Л.В.Баженов. -
■Хмельницький: Доля, 1995. - С.276-278. 46.
25. Дахненко Л.О. Сто років Волинському 47.
Єпархіальному Давньосховищу // Тези науко- 48.
вої конференції до 100-річчя Волинського єпар
хіального давньосховища / Гол. редколегії
Б.А.Кругляк. - Житомир, 1993. - С.3-6. 49.
26. Костриця М. Давньосховища Волині //Там
само. - С.7-8.
27. Боцяновский В. Волынское церковно-архео-
логическое древнехранилище // ВЕВ. -
1893. - №36. 50.
28. Фотинский О. Краткое описание предметов 51.
древности, пожертвованных в Волынское
епархиальное древнехранилище по июль 1893
года // ВЕВ. - 1893. - №29-32. Указ Его
Императорского Величества
Самодержца Всероссийского из Волынской
Духовной Консистории от 15 ноября 1893
года №753. Цитується за примірником
Циркуляра №15210, що зберігається у
приватному архіві М.Ю.Костриці.
Волынский историко-археологический
сборник. - Почаев, 1896. - Вып.1. - С.5.
Лащук Ю. Перші музеї на Житомирщині //
Народна творчість та етнографія. - 1992. ■
№4.. - С.ЗО.
Волынский историко-археологический сборник.
- Почаев, 1896. - Вып. І. (Нумерація кожної
статті збірника починається з першої сторінки).
Волынский историко-археологический
сборник. - Житомир, 1900. - Вып.П.
Левицкий О. Рецензия на «Волынский
историко-археологический сборник» //
Киевская старина. - 1901. - Ноябрь. - С. 108.
Волынский историко-археологический
сборник. - Вып.1. - С.6. Там само. - С.7-8.
Василевська СІ. З історії Володимир-Во-
линського Древнього сховища // Шоста
Всеукраїнська наукова конференція з історич-
ного краєзнавства. - Луцьк, 1993. - С.408-409.
Ульяновський В.І. Краєзнавча діяльність
братства ім. Князів Острозьких // Минуле і
сучасне Волині: Тези доповідей і повідомлень
П-ої Волинської історико-краєзнавчої
конференції. - Луцьк, 1988. - Ч.ІІ. - С.210.
Волынский историко-археологический
сборник. - Почаев, 1896. - Вып.1. - С.8-9.
Костриця М. У витоків наукового пізнання
краю // Вільне слово (Житомир). - 1995. -
8, 15 груд.
Баженов Л.В. Історичне краєзнавство Правобе-
режної України XIX - на початку XX століть:
Становлення. Історіографія. Біліографія. -
Хмельницький: Доля, 1995. - С.54-56. ЦДІА
України у М.Києві. - Ф.2205. - Оп.1. -Спр. 1-
433.
Баженов Л.В. Вказана праця. - С.54-55.
Антонович В.Б. Археологическая карта
Волынской губернии. - М., 1900. - 130 с.
Фотинский О. Волынь на ХЫ археологичес-
ком съезде в г.Києве // ВЕВ. - 1899. - №32.
Дахненко Л. Вказана праця. - С.5. Там
само. - С.4.
Костриця М., Кондратюк Р. Краєзнавець
М.Трипольський і його нарис про Житомир
// Житомирський вісник. - 1996. - 19 лип.
Кот СІ. Волинське давньосховище: слідами
втрачених цінностей // Житомир в історії
Волині і України: Тези Всеукраїнської наукової
краєзнавчої конференції / Відп. редактор
М.Ю.Костриця. - Житомир, 1994. - С.47-50.
Дахненко Л. Вказана праця. - С.6. Тези
наукової конференції до 100-річчя
Волинського Єпархіального Давньосховища:
Краєзнавство 1-4, 2005
18-20 травня 1993 року / Відп. редактор
Б.А.Кругляк. - Житомир, 1993. - 67 с 52.
Баженов Л.В. Становлення і розвиток історич-
ного краєзнавства Правобережної України
(кінець XVIII - перші десятиріччя XX ст.):
Автореферат десерт. На здобуття наукового
ступеня док.істор.наук. - К., 1996. - С19-20. 53.
Там само. - С.20.
Summary:
The author investigates the significance of the residenceship in the history monuments preserving
and culture of the region.
Key words: Ukrainian lands, priests, history of the villages and cities, consolidation, archaeological
society.
|