Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть
Пропонована праця торкається витоків педагогічної думки. Цінним у ній є те, що автор реконструює педагогіку 15-16 століть, спираючись на творчий доробок ренесансної педагогіки та її відомих постатей....
Gespeichert in:
| Datum: | 2006 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут історії України НАН України
2006
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/6164 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть / Б.В. Год // Краєзнавство. — 2006. — № 1-4. — С. 113-119. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-6164 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-61642025-02-09T13:29:59Z Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть Идея воспитания правителя в европейской ренессансной педагогике XV-XVI столетий The regent educational idea in European renaissance educational study of the XV-XVI centuries Год, Б.В. Педагогіка і краєзнавство Пропонована праця торкається витоків педагогічної думки. Цінним у ній є те, що автор реконструює педагогіку 15-16 століть, спираючись на творчий доробок ренесансної педагогіки та її відомих постатей. This article outlines the sources of the pedagogical opinion. The author reconstructs the education study of the 15-16 centuries involving the creative work of the renaissance education study and its famous personalities and their contribution. 2006 Article Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть / Б.В. Год // Краєзнавство. — 2006. — № 1-4. — С. 113-119. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. ХХХХ-0001 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/6164 371 (4) "14-15" uk application/pdf Інститут історії України НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Педагогіка і краєзнавство Педагогіка і краєзнавство |
| spellingShingle |
Педагогіка і краєзнавство Педагогіка і краєзнавство Год, Б.В. Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть |
| description |
Пропонована праця торкається витоків педагогічної думки. Цінним у ній є те, що автор реконструює педагогіку 15-16 століть, спираючись на творчий доробок ренесансної педагогіки та її відомих постатей. |
| format |
Article |
| author |
Год, Б.В. |
| author_facet |
Год, Б.В. |
| author_sort |
Год, Б.В. |
| title |
Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть |
| title_short |
Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть |
| title_full |
Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть |
| title_fullStr |
Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть |
| title_full_unstemmed |
Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть |
| title_sort |
ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці xv-xvi століть |
| publisher |
Інститут історії України НАН України |
| publishDate |
2006 |
| topic_facet |
Педагогіка і краєзнавство |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/6164 |
| citation_txt |
Ідея виховання правителя у європейській ренесансній педагогіці XV-XVI століть / Б.В. Год // Краєзнавство. — 2006. — № 1-4. — С. 113-119. — Бібліогр.: 15 назв. — укр. |
| work_keys_str_mv |
AT godbv ídeâvihovannâpravitelâuêvropejsʹkíjrenesansníjpedagogícíxvxvistolítʹ AT godbv ideâvospitaniâpravitelâvevropejskojrenessansnojpedagogikexvxvistoletij AT godbv theregenteducationalideaineuropeanrenaissanceeducationalstudyofthexvxvicenturies |
| first_indexed |
2025-11-26T05:55:24Z |
| last_indexed |
2025-11-26T05:55:24Z |
| _version_ |
1849831227307065344 |
| fulltext |
УДК 371 (4) "14-15"
Год Б.В. (м. Полтава)
ІДЕЯ ВИХОВАННЯ ПРАВИТЕЛЯ У ЄВРОПЕЙСЬКІЙ
РЕНЕСАНСНІЙ ПЕДАГОГІЦІ XV-XVI СТОЛІТЬ
Пропонована праця торкається витоків педагогічної думки. Цінним у ній є те, що автор ре-
конструює педагогіку 15-16 століть, спираючись на творчий доробок ренесансної педагогіки та її
відомих постатей.
Ключові слова: гуманістична ідея, ренесансні мислителі, об'єкт дослідження, трактат, вихо-
вання, педагогічна концепція.
У бурхливий, переломний час суспільного
розвитку, коли постає завдання оновлення вихов-
них парадигм, зростає роль і значення історико-
педагогічних досліджень. Історія педагогіки завж-
ди була й залишається невичерпним джерелом
накопиченого досвіду в галузі освіти і вихован-
ня, надійним підґрунтям його творчого осмислен-
ня й теоретичного узагальнення, подальших роз-
робок та інноваційних проектів.
З огляду на це особливий інтерес викликає
історія педагогічної думки епохи Відродження -
переломного періоду в житті Європи, коли відбу-
валося розчищення ґрунту для новоєвропейської
цивілізації.
Епоха Відродження досліджувалася багать-
ма істориками, культурологами, філософами
(Л.М. Баткін, Л.М. Брагіна, Я. Буркхардт, Е. Га-
рен, М.О. Гуксвський, В.Д. Литвинов, О.Ф. Лосєв
та інші). Історики педагогічної науки також при-
ділили ренесансній думці певну увагу (Є.В. Іва-
нова, В.М. Меншиков, O.A. Тарасова, Н.В. Ревя-
кіна, Т.М. Руяткіна, Т.А. Хворостянова), проте
існує чимало прогалин і не з'ясованих питань,
до яких належить розглядувана тема.
Відзначимо, що гуманістична педагогіка мала
елітарний характер, який досить виразно проя-
вився в такому феномені як виховання можнов-
ладців та еліти. Гуманісти складали "тонкий куль-
турний прошарок", "інтелектуальний цвіт серед-
ньовічного суспільства" [4, 16]. їх у Європі було
декілька десятків тисяч, і тому вони не змогли
істотно вплинути на масову культурну та освіт-
ню ситуацію у регіоні. Ренесансні мислителі звер-
талися переважно до можновладців та їхнього
оточення, зосереджувалися при дворах, інколи
навіть потрапляли у церковні структури.
Одним із улюблених жанрів етико-педаго-
гічної літератури епохи Відродження були наста-
нови королю або князю. Починаючи з Ф. Пет-
рарки, до державців і князів церкви зверталися
у різній формі майже всі відомі гуманісти: Н. -
Макіавеллі й Дж. Понтано, П.-П. Верджеріо і
Е.С. Пікколоміні, Г. Бюде і Еразм Роттердамсь-
кий. "Це був час письменників і читачів" [1, 258].
Об'єктом нашого дослідження є написані в
цьому жанрі твори Дж. Понтано, П.-П. Вердже-
ріо, Еразма Роттердамського і С Оріховського.
Увага приділена й спробам практичної реалізації
задуму гуманістів виховати "ідеального правите-
1
ля". Мета статті - з'ясувати як загальні принци-
пи та методи ренесансної педагогіки, так і її спе-
цифічні риси, зумовлені особливістю об'єкта ви-
ховного впливу. Адже елітарне виховання має
місце і в цивілізованому суспільстві.
Як відомо, в основі гуманістичної педагогі-
ки лежало нове уявлення про природу людини
та її місце у світі. Гуманісти обстоювали ідею
всебічного і гармонійного виховання особистості,
сильної і вольової, активної у виконанні свого
громадянського обов'язку. Такою її бачили пред-
ставники громадянського гуманізму - одного з
впливових напрямків в італійському Ренесансі.
К. Салютаті, Л. Бруні, Д. Манетті, М. Пальмієрі,
Д. Ачайуолі, А. Рінучіні активно підтримували
ідею виховання "ідеального громадянина", який
понад усе ставив "спільне благо", інтереси рідної
громади і батьківщини.
Проте, особливість політичної ситуації в
Італії - роздробленість країни, постійні війни,
існування багатьох держав із монархічною фор-
мою правління ("тираній"), спонукали ренесанс-
них мислителів звертатися зі своїми думками до
правителів, шукати засобів впливу на них. У
зв'язку з цим вони надавали особливої уваги
виробленню нових підходів до вирішення проблем
виховання.
Гуманісти взагалі вважали, що освіченість,
наукові знання є запорукою вдосконалення сус-
пільних відносин. Вони були "вихователями в
душі", усі їхні твори насичені сентенціями і по-
радами в дусі античної моральної філософії і є
педагогічними за своїм змістом.
Педагогіка у XV-XVI ст. ще залишалася "ви-
хованкою філософії" і сприймалася як частина
studia humanitatis. Гуманісти часто плутали "на-
вчання" і "виховання", загалом не проявляли
особливого інтересу до шкільництва (більшість
із них віддавали перевагу домашньому вихован-
ню), але вони багато зробили для руйнування
старої схоластичної освітньої системи.
Усвідомлюючи себе вихователями всього сус-
пільства, ренесансні мислителі вважали за необ-
хідне розпочати "з голови" суспільного організ-
му, з правителів і можновладців. "Народи вихо-
вуються на прикладі государя..., і якщо він (учи-
тель - Б.Г.) виховає ідеального государя, прикра-
сивши його добрими звичаями і науками; усе
суспільство і держава, підпорядковані його
13.
Краєзнавство 1-4, 2006
владі..., також будуть виховані якнайкраще", -
писав Ф. Кастільоне [13, 55].
Гуманісти утворили прошарок світської інте-
лігенції й отримали досить широке громадське
визнання як носії високої освіченості. Вони час-
то впливали на діяльність вищих органів держав-
ної влади, до їхніх порад прислухалася духовна
еліта. Саме цим був викликаний потік настанов
із виховання знатних осіб, правителів, придвор-
них і "благородних" людей, які були наповнені
ідеями просвітницької монархії, але гуманної
монархічної влади, яка б обмежувалася лише
законом, впливом наставників і радників, прин-
ципами милосердя і справедливості. З педагогіч-
ної точки зору йшлося про мету, шляхи й прин-
ципи виховання людини-лідера.
Точкою опори для настанов такого роду слу-
жили ідеї Платона про государя - "філософа на
троні" [11, 252], античний досвід виховання пра-
вителів, зокрема, трактат Ксенофонта "Вихован-
ня Кіра". Етика, політика і педагогіка виступа-
ли в літературі такого роду в нерозривній взає-
мообумовленій єдності.
Однією із відомих пам'яток політико-педа-
гогічної думки італійського Ренесансу XV ст. був
твір Джованні Джовіано Понтано "Государ"
(1490 рік). Автор цього твору - відомий гуманіст,
латинський поет і письменник, очолював акаде-
мію в Неаполі та сприяв широкому розповсюд-
женню гуманітарних знань у цьому регіоні Італії.
Водночас він проявляв інтерес до політики, слу-
жив неаполітанському королю Альфонсу V Ара-
гонському і його наступникові - Фердінанду І, був
вихователем сина останнього Альфонса, для яко-
го він і написав свій трактат "Государ".
Філософські погляди Понтано сформувалися
під впливом ідей арістотелізму і стоїцизму.
Головною моральною категорією в нього, як і у
всіх ренесансних гуманістів, була доброчесність
(virtus), під якою розумілися слава, доблесні діян-
ня корисні для самого індивіда і для суспільства
загалом. Підтримувалися поміркованість і здо-
ровий глузд. Ідеалом для Понтано виступало пов-
нокровне земне життя, заповнене працею, творчі-
стю й активною участю у громадських справах.
Він убачав шлях особистості до вдосконалення в
опануванні античної спадщини, тому його твір-
настанова насичений фактами із давньогрецької
і давньоримської історії.
Понтано змалював портрет "ідеального пра-
вителя", утіливши в ньому кращі риси ренесанс-
ної особистості. "Государ завжди повинен пам'я-
тати, що він - людина..." [12, 291]. Автор наділив
його справедливістю, благочестивістю, щедрістю
і поблажливістю. Доступність у спілкуванні,
твердість духу у труднощах, мудрість, гуманність
і доброта - ось що дає право людині керувати
іншими, забезпечує успіх управління. Мудрою
людину роблять опанування різними науками.
"Не погоджуйтеся з тими, хто лає науки, вважа-
ючи їх ганебними..., бо без них можна прекрасно
обійтись... Ради Христа, та чи є що-небудь більш
необхідне, ніж знання багатьох речей, яке дає
1
нам вивчення природи та її таємниць, сказання
про минуле й опис діянь славних мужів?". Для
государя знання особливо потрібні, бо "...при об-
говоренні найважливіших справ і прийнятті
рішень завжди перше місце належить тим, кого
вважають ученим...". Горе тим правителям, які
готові захищати своє невігластво і навіть пиша-
тисяїним, хто з презирством ставиться до наук і
вчених, до виховання і вчителів, хто є неробою і
ледарем. "Неосвіченість і невігластво" - голов-
ний ґандж королів, який тягне за собою інші
огидні вади [12, 295].
Серед чеснот правителів гуманісти особливо
виділяли magnificentia - щедрість, пишність,
великодушність. М. Фічіно, посилаючись на Пла-
тона, радив розглядати її першою, оскільки "якщо
інші стосуються лише незначних справ..., пиш-
ність полягає або у суспільних, або у видатних,
або навіть у божественних діяннях" [14, 213]. Він
говорив про активне життя і великі витрати на
громадські потреби - те, чим прославив себе, на-
приклад, Лоренцо Медичі - вихованець Фічіно.
Він сприяв ученим і людям мистецтва, міському
і приватному будівництву, піклувався про дер-
жавні справи й матеріальний стан церкви, влаш-
товував народні свята та культурні заходи. За ці
справи Медічі й був названий "Пишним". Понта-
но закликав принца Альберта до щедрості й пиш-
ності ("государ, який виявляє щедрість, і ворогів
зробить друзями"), наповнивши абстрактний об-
раз "ідеального правителя" конкретно-історичним
соціокультурним змістом.
Автор прагнув виховати майбутнього монар-
ха в дусі етики громадянського гуманізму, яка
передбачала повагу до законності, справедливості,
піклування про спільне благо і захист підданих
від насильства. Він переконаний, що немає нічо-
го ганебнішого для народу й самого правителя,
ніж тиранія.
На відміну від інших творів, у трактаті Пон-
тано багато уваги приділено розв'язанню проблем
стабільності і блага самої державної влади. Тому
автор виступав ще й "стилістом" свого вихован-
ця, фокусуючи увагу на зовнішніх проявах "ве-
личі" - якостях, що потребують "великого мис-
тецтва і старанності". Це - уміння зберігати по-
важний і твердий вигляд, бути стислим і обереж-
ним у виборі слів, стримувати гнів, уважно вис-
луховувати міркування інших. Понтано закли-
кав звертати увагу на жестикуляцію й ходу, ви-
раз обличчя і стан одягу, учив бути поміркова-
ним у їжі та тілесних насолодах. "Чи можна уяви-
ти що-небудь більше протилежне величі, ніж все-
могутній владика, який став рабом вина або не-
стриманості?" [12, 303].
Дбаючи про "імідж" свого вихованця, Пон-
тано певною мірою випередив Н. Макіавеллі, твір
якого під такою ж назвою був підготовлений у
1513 році. На думку Н. Макіавеллі, ідеальний
правитель повинен бути не лише бездоганним з
морального боку, мати достоїнство і велич, але й
поставати таким в очах людей. А у Понтано - пе-
дагога і вихователя - на першому місці стоять мо-
14.
ральні якості молодого принца. Він не бачив тих
протиріч, які існували між етикою і політикою.
Наголосимо на тому, що у педагогічному плані
трактат не позбавлений недоліків. Гуманіст звер-
тався до юнака, як до дорослого, не враховував
особливостей його вікової та індивідуальної пси-
хології, його мало цікавила особистість майбутнь-
ого правителя. І це стає особливо помітним, коли
ми порівнюємо твір Понтано з іншою роботою та-
кого ж жанру - трактатом П'єтро-Паоло Вердже-
ріо "Про благородні звичаї та вільні нау-
ки" (1402 рік). У ньому також розглядаються про-
блеми виховання правителя - дванадцятирічного
Убертино Каррара - сина падуанського монарха.
Поширена думка, що автор був наставником хлоп-
чика та особистим радником його батька. За своїм
змістом цей твір набагато ширший. У ньому сфор-
мульовані принципи ренесансної педагогіки, яка
переживала тоді період свого становлення. Трак-
тат Верджеріо був високо оцінений К. Салютаті -
учителем гуманіста й авторитетним лідером рене-
сансного руху. Про його вплив на педагогічну дум-
ку Відродження свідчить той факт, що до кінця
століття він перевидавався 40 разів.
Верджеріо досить добре уявляв особливості
дитячої психології, її зв'язок із філософією (вплив
"Риторики" Арістотеля). Він дав класифікацію
здібностей і рекомендації щодо вибору роду діяль-
ності, обстоював індивідуальний підхід у вихо-
ванні, який, на його думку, необхідно розпочати
якомога раніше, бо "...основи доброго життя по-
винні закладатися у дитячому віці, і душа має
привчатися до чеснот, поки вона ніжна і легко
сприймає будь-яке подразнення..." [2, 72]. Ваго-
мим здобутком ренесансної педагогіки було про-
голошення ідеї всебічного і гармонійного розвит-
ку особистості, виховання "тіла і душі". "Через
те, що людина складається з душі і тіла, - писав
Верджеріо, - ті, кому дано бути здоровим тілес-
но і душевно, одержали дещо дорогоцінне від
природи... І природі буде віддячено, якщо ми не
нехтуватимемо її дарами, а потурбуємося про їх
удосконалення належними заняттями і добрими
мистецтвами" [2, 74].
Центральне місце у виховній системі Верд-
жеріо посідала класична освіта - "вільні заняття
(liberalia studia)..., які гідні вільної людини...,
якими зрощується і вдосконалюється добро-
чесність і мудрість, завдяки яким тіло і душа
привертаються до всього кращого..." [2, 82]. Особ-
ливого значення для майбутніх правителів набу-
вали "громадянські науки" (civilis scicentiae) -
філософія, історія, риторика. Вивчалися й окремі
природничі науки - "...науки прекрасні, бо вони
розмірковують про рухи небесних світил, їх ве-
личини і відстані...", бо "...вивчення природи
співзвучно людському розуму..." [2, 92].
Молодь повинна також дбати про тілесне здо-
ров'я й загартування, "від самого дитинства го-
тувати тіло до військової служби, а душу вихо-
вувати витривалою..." [2, 98]. Корисними визна-
валися різні фізичні вправи, військові та
спортивні ігри (Убертино брав участь у військо-
1
вих походах). Верджеріо був переконаний, що
правитель повинен бути обізнаним у військово-
му мистецтві і виховувати в собі сміливість,
мужність, витримку.
Виховання правителя буде не завершеним, -
зазначає Верджеріо, -якщо не потурбуватися про
його естетичні смаки і прилучення до мистецтва.
і|е робиться зовсім не для розпусти, а для "... стри-
мування душевних пристрастей у розумних ме-
жах. Адже як не кожний голос, а лише добре по-
ставлений, народжує мелодію, так і не всі рухи
душі, але тільки ті, що погоджуються з розумом,
служать стрункій гармонії..." [2, 92]. Гуманіст ве-
ликого значення надавав музиці, яка сприяє
душевній гармонії, а також підкреслював роль жи-
вопису, поезії, танцю для виховання особистості.
Як бачимо, П.-П. Верджеріо змалював типо-
вий для Ренесансу образ особистості - високо ос-
віченої і моральної, активної і діяльної, усебічно
і гармонійно розвиненої. Однак правитель, на
думку гуманіста, повинен бути зразком усіх чес-
нот, "бо ті, хто бажає, щоби їм належало все кра-
ще, і самі, правду кажучи, мають бути найкра-
щими" [2, 73]. Справжнє благородство не в ба-
гатстві і знатності, не в славі рідного міста (Падуї),
а у прагненні до знань і доброчесності. Майбутній
государ повинен готувати себе не просто до ак-
тивного громадянського життя, а для "великих
справ". "Государям... украй необхідно вершити
добрі справи, якщо вони хочуть прислухатися до
думки людей і прагнуть до вічної слави серед
нащадків" [2, 87]. Верджеріо намагався вихова-
ти в Убертино благородне честолюбство і любов
до слави, і тому наводив приклади із життя відо-
мих полководців і державних діячів античності.
"Цілеспрямований юнак, якого спонукає бажан-
ня доброчесності та істинної слави, повинен об-
рати когось одного або декількох поважних і чес-
них людей, аби наслідувати їх у їхньому житті і
звичаях, наскільки дозволить йому вік" [2, 76].
Саме тому сторінки трактату рясніють іменами
прославлених греків і римлян, сучасників Убер-
тино і представників його династії.
Важливим для Верджеріо було й розв'язан-
ня проблеми самовиховання хлопчика. Він усі-
ляко намагався спрямувати цей процес: "Отже,
тобі належить, доклавши всіх зусиль, спробува-
ти стати мужем, який достойно відповідав би
благородним основам твоєї юності..." [2, 107].
Цікавими й корисними були поради з організації
навчальної праці, відпочинку, читання тощо.
Розмову зі своїм вихованцем на сторінках
трактату гуманіст вів у спокійному і доброзичли-
вому тоні, без зайвої підлесливості та менторсь-
кої зверхності, з повним розумінням труднощів
виховного процесу і вікових проблем хлопчика.
У творі Верджеріо повною мірою відбилися
принципи і методи ренесансної педагогіки. І це
дає нам підставу розглядати його як її програм-
ний документ.
Інакше виховував правителів Вітторино да -
Фельтре - один із відомих ренесансних педагогів-
практиків. Свій педагогічний експеримент він
15.
Краєзнавство 1-4, 2006
проводив у школі, створеній при дворі маркіза
Джанфранческо Гонзаги в Мантуї - маленькій
державі центральної Італії. її правителі прагну-
ли зробити свій двір осередком культури, нама-
галися відстояти самостійність, і закріпити за
нащадками успадковану від декількох поколінь
владу і розширити володіння.
Учні й сучасники Вітторино відзначали його
чесність і незалежний характер. Після тривалих
роздумів він прийняв пропозицію Гонзаги стати
вихователем його шести дітей. Гуманіст приїхав
із Венеції, де у нього була власна приватна шко-
ла, він був матеріально забезпечений і до того ж
не любив двори й звичаї правителів і сумнівався,
чи зміг би він виховувати їхніх розбещених дітей?!
Однак, як свідчать джерела, він поклав на себе
цей важкий тягар, головним чином, задля
"спільного блага" виховати доброчесного госуда-
ря і зробити благо для всіх людей [13, 55].
Тут ми знову бачимо улюблений мотив гу-
маністів - про мудрого і доброго правителя, здат-
ного стати моральним взірцем і вихователем для
народу, забезпечивши, тим самим, його добробут.
П. П. Верджеріо, Тварино да Верона, Еней Силь-
вій Пікколоміні, а також інші італійські гумані-
сти на різні лади повторювали думку про со-
ціальну роль вихователя. Себе ж гуманісти вва-
жали наставниками государів і розуміли по-
чесність та відповідальність своєї місії.
Школа в Мантуї (її називали "Дім радості")
була зразком гуманістичного навчального закла-
ду, її програма передбачала класичну освіту,
фізичне загартування і моральне виховання учнів.
Вітторино прагнув реалізувати на практиці рене-
сансний ідеал усебічно і гармонійно розвинутої
особистості. В основі навчання у школі лежало
вивчення творів Вергілія, Гомера, Демосфена
латинською і грецькою мовами. "Квадривіум"
вивчався на основі філософських творів Платона
та Арістотеля. Матеріал подавався так, щоби він
був корисним у майбутньому під час виконання
обов'язків будь-якої професії - пекаря, богосло-
ва або юриста [3, 549]. Багато часу відводилося
фізичній культурі. Систематично проводилися
заняття з боротьби, фехтування, плавання. Діти
грали у спортивні та військові ігри, влаштовува-
ли турніри і змагання.
Моральне виховання там здійснювалося на
основі християнської етики і філософії антич-
ності. Учні дотримувалися церковних обрядів,
молилися, постилися, причащалися. Панував дух
стоїцизму. Вітторино цінував у дітях людяність,
доброту, чемність, засуджував улесливість і крив-
ляння, нахабство і безсоромність. Він виховував
у них повагу до батьків і старших, увічливість і
стриманість. Заняття проходили в атмосфері доб-
розичливості й радості, бо, на думку педагога,
вони найбільше сприяли доброчесності та праці.
За допомогою фізичних вправ і дієти Вітто-
рино вдалося упродовж небагатьох місяців вип-
равити недоліки зовнішнього вигляду старших
дітей маркіза - товстого Лудовіко і високого та
незграбного Карло. Він навчив їх стріляти з лука,
1
їздити верхи, бігати, стрибати та грати у м'яча.
Педагог постійно спонукав дітей до праці, яка
поряд із труднощами сприяла формуванню ду-
шевної стійкості. Як згадував один з учнів, педа-
гог закликав своїх вихованців учитися переноси-
ти труднощі, бо "...якому б життю ви не раділи -
немає нічого кориснішого від того, ніж озброїти-
ся і перетерпіти будь-яку долю" [13, 57]. Зага-
лом, заняття у школі Вітторино сприяли тому,
що діти Гонзаги мали необхідну фізичну форму,
відзначалися силою і спритністю, а учитель, див-
лячись на них, плакав від радості, називаючи
одного Гераклом, іншого - Ахіллом [13, 57].
Вітторино з повагою ставився до своїх вихо-
ванців, ніколи не принижував їх і не використо-
вував тілесні покарання. Засобами виховання для
нього були сором і похвала. Увага приділялася
зовнішньому вигляду, одягу, ході, гігієні тіла.
Вихователь не брав участі у дискусіях про
велич монархічної влади, про науку жестів, не
вів розмов про імідж правителя (як у Понтано),
проте у навчальному процесі Вітторино намагав-
ся застосовувати такі приклади, які б сприяли
вихованню нащадків батьківського трону. Вони
читали і коментували Плутарха, Лукіана, Ціце-
рона, Саллюстія, Лівія, Валерія Максима, знали
твори латинських і грецьких поетів, комедіог-
рафів, ораторів. Педагог намагався пробудити в
учнях "благородне честолюбство", прагнення до
великих діянь і слави.
Вітторино да Фельтре працював у "Домі ра-
дості" до своєї смерті у 1446 році. Його педагогічні
зусилля не були даремними. Так, за роки правлін
ня старшого сина Гонзаги Лудовіко, Мантуя ста-
ла одним із культурних центрів Італії. Середній
син Алессандро правив народом справедливо і
гуманно, любив підданих і був милосердним.
Проте, незважаючи на певні успіхи у вихо-
ванні "ідеального правителя", можна говорити,
що цей задум був загалом утопічним. Хоча, якщо
розглянути ситуацію в умовах невеличкого воло-
діння, де й ознак державності майже не було і де
"правителю можна було зібрати народ на площі,
самому чинити суд і потиснути руку кожно-
му" [13, 63], гуманісти нерідко домагалися успі-
ху, оскільки багато що залежало від особистості
державця. Якраз на це був спрямований вихов-
ний процес у школі Вітторино.
Гуманістичне виховання справило цивілізу-
ючий вплив на двори Гонзаги, Монтефельтро і
д'Есте. Вони стали центрами гуманістичної куль-
тури і зберігали цю традицію досить довго. Із
школи Вітторино да Фельтре, як і зі школи іншо-
го гуманіста - Тварино да Верона у Феррарі, во-
лодінні герцога д'Есте, вийшла плеяда освічених
людей, які працювали в усіх галузях культури,
світської і церковної влади. їх поєднувала гума-
ністична освіченість і усвідомлення соціальної
відповідальності.
Проблемі виховання правителя приділяли
увагу й представники Північного Відродження.
Хуан Луїс Вівес, який служив домашнім учите-
лем при дворі Генріха VIII Тюдора, писав: "Я
16
хотів би, щоб усі государі проводили частину свого
життя у найскромніших умовах... Адже виховані
так, як зараз, - у царських розкошах і блиску, -
не усвідомлюють становища інших" [5, 130].
Характерні для гуманістів надії покладав на
Генріха VIII То мас Мор. У поемі на його корона-
цію була викладена гуманістична програма діяль-
ності просвіченого монарха, який керується філо-
софією і є живим втіленням платонівської
мрії [9, 35]. Але найбільшим внеском у розробку
розглядуваної проблеми можна вважати трактат
Еразма Роттердамського "Виховання християнсь-
кого государя" (1516 рік).
Педагогічна концепція Еразма Роттердамсь-
кого ґрунтувалася на поєднанні християнської
етики з античними ідеями. Християнську любов
до ближнього, він розумів як основу політики, а
розумне правління пов'язував із особистістю мо-
нарха, який повинен перевершувати всіх інших
"добротою, мудрістю, пильністю". З огляду на це,
виховання монарха набуває соціально-політично-
го значення. Адже "чернь нічого не наслідує з
таким великим задоволенням, ніж те, що спосте-
рігає у свого государя. За гравця скрізь грають у
кості, за вояка - усі б'ються, за гуляки - живуть
у розкоші..., за жорстокого - доносять і брешуть".
"Ніяка чума не вражає швидше, а зараза не по-
ширюється ширше, ніж зло, скоєне госуда-
рем" [15, 28].
Головним своїм завданням Еразм Роттер-
дамський уважав виховання государя високомо-
ральною людиною. Він прагнув прищепити йому
християнські цінності та чесноти. До вирішення
цього завдання гуманіст підходив із позицій роз-
робленої ним доктрини "практичного благочес-
тя". "Не думай, - писав він, - що Христос зосе-
реджується в обрядах і службах.... Християнин -
не той, хто... помазаний, але той..., хто пройняв-
ся любов'ю до Христа і вправляється у благочес-
тивих вправах" [15, 25].
Трактат Еразма Роттердамського дає нам
підстави говорити про його автора, як про глибо-
кого мислителя і педагога. Поради, які він давав
вихователям, відзначалися глибиною і гумані-
стичним змістом. Він був прихильником та ідео-
логом раннього виховання, поширював цей прин-
цип і на нащадків державців. До виховання Еразм
Роттердамський закликав підходити з надзвичай-
ною ретельністю і починати "з пелюшок", бо все
повинно бути "закладено у найперші ро-
ки" [15, 14]. А засоби виховання повинні відпові-
дати віковим особливостям дитини. "Уже тоді з
милою дитячою казочкою, веселим оповіданням,
дотепним порівнянням нехай прокладає собі шлях
те, чому він (наставник - Б.Г.) буде наставляти
його в більш великій і серйозній справі" [15, 19].
Еразм Роттердамський наголошував на необ-
хідності індивідуального підходу до дитини та
врахування її природних якостей. "Треба діяти
завжди однаково, але з кожним учнем по-різно-
му" [15, 19]. Для одних потрібні лише правильні
настанови, мовби "ліки від отрути низьких суд-
жень", для інших - справжнє приборкання. Але
й для щасливих натур необхідні увага і піклу-
вання, бо "від природи кращі ґрунти скорігзе за-
ростають бур'янами, якщо землероб втрачає
пильність" [15, 19]. Наставник повинен "зроси-
ти ідеями ніжні паростки понять", а інколи -
"приборкати вказуючим перстом ще піддатливий
характер" [15, 19].
У трактаті не згадувалося про велич і
пишність монархічної влади. Скіпетр, пурпур,
мантія мало чого варті, якщо вони є ознакою
тиранії і жорстокості. "Якщо хочеш прославити-
ся, не виставляй скульптурні... зображення, у
яких якщо й є що похвалити, так це заслуга ху-
дожника..." [15, 24]. Справжньою ознакою коро-
лівського благородства є мудрість, велико-
душність, поміркованість і чесність, причому в
їх повноті та досконалості.
Гуманіст високо оцінював роль наставника
государя. "Уся вітчизна завдячує доброму госу-
дарю. А сам він завдячує тим, хто зробив його
таким своїми благими настановами" [15, 14].
Якщо в давнину тріумфальні арки і статуї зводи-
лися на честь заслужених людей, то "ніхто так
не заслуговує подібних почестей, як ті, хто віддано
і чесно виконує достойну працю виховання госу-
даря..." [15, 14].
У дусі ренесансної педагогіки звертався до
молодого польського короля Сигізмунда Августа
й українсько-польський гуманіст Станіслав Орі-
ховський, який, аби наголосити свою національ-
ну приналежність, додавав до свого прізвища
"Роксолан". Для Оріховського-Роксолана понят-
тя "ідеальний правитель" включало здатність
вирішити етнічні проблеми українців ("Якби ти
захотів звільнити Русь від рабства і спільну твоїй
державі свободу зберегти..."). Себе він називав
"зразковим підданим" і звертався до короля з
великою пошаною. С Оріховський був "одним із
найкращих ідеологів просвіченої монархії у
Європі" [5, 302]. Гуманіст уважав, що від муд-
рості та вихованості державця залежать щастя й
добробут підданих. "Якщо ти мудрий, тоді і я
вільний, багатий, щасливий. Ну, а якщо не муд-
рий? Тоді я раб, бурлака, вигнанець. Отже, я
нещасний від твого огріху..." [5, 26].
С Оріховський надавав Сигізмундові полі-
тичні поради: з ким і де жити, як дбати про
підлеглих, здобувати пошану тощо. Він прагнув
наділити "ідеального правителя" мудрістю, спра-
ведливістю і кращими людськими чеснотами,
багато говорив на тему його виховання. "Пере-
дусім знай, - писав він, - що не всяка людина
здатна бути при владі, а лише така, що за приро-
дою своєю прагне до правди і справедливості. Але
й цього недостатньо. Треба, щоб прагнула вона
до науки..." [7, 27]. Гуманіст закликав короля не
лише вчитися самому, а й сприяти "примножен-
ню слави мудрості", підтримувати Краківську
гімназію, (яку заснував його дід, король Кази-
мир), звільнити її від "багатьох глоговітських
старців", які навчають "нетямких людей" непот-
Краєзнавство 1-4, 2006
рібним словам. "Хай звідси, немов із якогось
чистого і прозорого джерела, тече королівська
наука, яка зробить громадян твоїх мудрими і дер-
жаві потрібними" [7, 48].
Навчаючись мудрості (філософії), король сам
стає вчителем підлеглих - "адже ознакою мудре-
ця є вміння когось навчати". Важливе значення
мають моральні риси правителя - доблесть, доб-
рочесність, уміння "уникати жадоби", жити стри-
мано й спокійно, без нарікань. Гуманіст радив
молодому Августу наслідувати все краще "і в
Лікурга Спартанського, і в перса Кіра, і в поляка
Сигізмунда" [7, 60].
С. Оріховський у "Промові на похоронах
польського короля Сигізмунда Ягелона"(1548 рік)
аналізував виховання дідом Августа, королем
Казимиром, своїх дітей. "Сини виховувалися так,
щоб не здавалося, що це сини короля, а лиш яко-
гось простолюдина" [8, 186]. Для цього не було
призначено особливих видатків, не було розкоші.
Діти дотримувалися стриманості в їжі, одязі.
Казимир з дитячого віку намагався прищепити
синам повагу до законів, уміння "відрізняти чес-
не від ганебного", дбав про навчання наукам.
Наставником для дітей було призначено "не чу-
жинця якогось закордонного, не невідомих чес-
нот людину, а сармата, тобто поляка, лицаря
видатної освіти й чесного життя". Отже, "розум...
дітей дужчав не від чужої науки, не від інозем-
ної, а від польської, вітчизняної" [8, 188].
Далі йшлося про Яна Длугоша - відомого
польського діяча, історика і дипломата, який
здійснив великий вплив на Сигізмунда (Старо-
го). С Оріховський вважав, що у вихованні не-
обхідно дотримуватися національного принципу,
інакше "з суворого скіфа постає зманіжений
італієць" [8, 188]. Можна побачити в цьому по-
чаток етнопедагогічного підходу до виховання.
Я. Длугош виховував хлопців у дусі антично-
го стоїцизму і християнської моральності. "Не було
чути на ігрищах у Лонга ні сороміцьких віршів,
ні пісень, ані бридкої музики - усього того, що
спонукає до пустощів, розпусти й заблукання ро-
зуму юнаків". Не бачили там п'яних, розбещених
вином і коханням. Королі більше сиділи за книж-
ками, життя вели ощадливе, позбувалися пога-
них звичок, глуму. С Оріховський схвалював і
казимирові методи виховання - не було нічого
приємнішого для короля, "як чути плач сина,
якого б'є різками той учитель" [8, 189].
Я. Длугош розпалював у вихованців жадобу
до великих справ, постійно збільшував "преслав-
ну схильність до чеснот". Завдяки йому двір Кази-
мира перетворився на "школу філософії", де ви-
ховувалися не лише "королі для правління" а й
учителі благочестя. І це мало свої наслідки - ко-
роль Сигізмунд здобув мир і славу для держави.
Теми виховання государя С. Оріховський
торкається й у творі "Життя і смерть Яна Тар-
новського"(1549 рік). Я. Тарновський - відомий
політичний діяч Польщі, коронний гетьман і
краківський каштелян. Ніхто не опікував його
змалку, він мусив добиватися всього сам. У зв'яз-
ку з цим С. Оріховський порушує надзвичайно
важливу для ренесансного мислення тему - "лю-
дина і фортуна". Подібно Гераклові на роз-
доріжжі, Я. Тарновський обрав доблесть, а не
розкіш. Він служив при дворі, уважно прислу-
хався до розмов про ратні справи, тримався геть-
манів і мріяв славою "зрівнятися зі своїми пред-
ками". "Тому не розкошував удома на Тарновсь-
ких медах, не губив молодості на непристойних
двірських банкетах", а на "московську війну"
поїхав з іншими юнаками, "як до школи". Як
"мудрий Уліс", Я. Тарновський багато мандру-
вав, вивчав "різні народи та розмаїті звичаї
людські", опановував науки. Ця людина сама себе
зробила. Власне цю ідею С. Оріховський ставив
у приклад молодим шляхтичам. Свого сина
Я. Тарновський виховував при дворі римського
короля і грошей на це не шкодував, "аби зали-
шити Богові і людям у Польщі гідну дити-
ну" [9, 283]. А в батьківському заповіті синові
було сказано: "Кожен син шляхетного роду доб-
рочесні справи предків має взяти на себе, певно
знаючи, що без добрих учинків нічого не варті ні
багатство, ні краса, ні сила" [9, 293].
Загалом можна констатувати, що виховання
правителів було одним із найбільш важливих
напрямків ренесансної педагогіки. За своєю сут-
тю гуманізм епохи Відродження не зазіхав на
соціально-політичні та релігійні установи. Метою
руху було виховання "конкретних індивідів". А
суспільство "універсальних людей" повинне було
формуватися завдяки поширенню гуманістичної
освіти та ренесансного виховання. Єдине, що
могло б прискорити цей процес, - звернення до
можновладців і політичної еліти.
Як ми вже зазначали, ідея "мудрого прави-
теля" із соціально-практичної точки зору була
загалом утопічною, проте вона мала певний рівень
реальності. Іноді гуманістам удавалося вплину-
ти на політику монарха, прищепити смак до нової
освіченості і культури. Це мало місце там, де
йшлося про невеликі державні володіння і де
багато що залежало від особистості правителів.
За цих умов курс на "окультурення" ("культиву-
вання") державця і еліти міг мати позитивні ре-
зультати. Про це яскраво свідчить досвід школи
Вітторино да Фельтре.
Значення настанов і повчань державним дія-
чам набагато ширші. Вони є цінною пам'яткою
ренесансної педагогічної думки, оскільки у них
викладені основні ідеї і положення світської пе-
дагогіки, що перебувала в той час у пошуках ви-
ховного ідеалу. Багато в чому цей ідеал суголос-
ний сьогоденню - усебічно і гармонійно розвине-
на особистість, яка поєднує високу моральність і
громадянську свідомість, є активним учасником
суспільного життя.
5.
6.
ітки
Баткин Л.М. Европейский человек наедине
с собой: очерки о культурно-исторических
основаниях и пределах личного самосозна-
ния. - М.: Российский гос. гуман. ун-т,
2000. - 1005 с.
Верджерио П.-П. О благородных нравах и
свободных науках // Итальянский гуманизм
эпохи Возрождения. Сборник текстов -
Ч. II. - Саратов: Изд во Сарат. ун-та, 1988. -
С. 71-107.
Гуковский М.А. Итальянское Возрождение. -
Л.: Изд-во ЛГУ, 1990. - 624 с. Косиков
С.Г. Средние века и Ренессанс.
Методологические проблемы // Зарубежная
литература второго тысячелетия. - М.: Высш.
школа, 2001. -С. 8-39. Литвинов В.
Ренесансний гуманізм в Україні. Ідеї
гуманізму епохи Відродження в українській
філософії XV - початку XVII ст. - К.:
Основи, 2000. - 472 с
Лоренцсон В.Н. Выдающийся испанский
педагог-гуманист Хуан Луис Вивес //Совет-
ская педагогика. - 1959. -№8. -С. 127-137.
Оріховський С. Напучення польському
королеві Сигізмунду Августу // Українські
гуманісти епохи Відродження. Антологія у
2-х ч. - 4.1. - К.: Основи, 1995. - С 23-60.
8. Оріховський С. Промова на похоронах
польського короля Сигізмунда Ягеллона //
Там само. - С. 180-223.
9. Оріховський С. Життя і смерть Яна Тарнов-
ського // Там само. - С 254-293.
I'D. Осиновский И.Н. Томас Мор. - М.: Наука,
1974. - 167с.
11. Платон. Собрание сочинений в 4-х томах. -
Т.З. - М.: Мысль, 1994. - 654 с.
12. Понтано Дж. Государь // Сочинения
итальянских гуманистов эпохи Возрождения
(XV в.). - М.: Изд-во МГУ, 1985. - С. 290-307.
13. Ревякина Н.В. Мантуанская школа Виттори-
но да Фельтре и проблемы воспитания пра
вителя // Человек в культуре Возрождения. -
М.: Наука, 2001. - С. 55-63.
14. Фичино М. О моральних добродетелях //
Сочинения итальянских гуманистов эпохи
Возрождения (XV в.). - М.: Изд-во МГУ,
1985. -С. 211-214.
15. Эразм Роттердамский. Воспитание христиан
ского государя. - М.: Мысль, 2001. - 365 с.
Summary:
This article outlines the sources of the pedagogical opinion. The author reconstructs the education
study of the 15-16 centuries involving the creative work of the renaissance education study and its famous
personalities and their contribution.
Key words: humanist idea, renaissance thinkers, object of the investigation, treatise, upbringing,
pedagogical conception.
|