Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами

Розглядаються основні підходи до організації обслуговування користувачів електронними ресурсами в Національній бібліотеці Білорусі, схарактеризовані ресурси власної генерації і придбані. Розкриваються особливості доступу до інформаційних ресурсів у режимах оф-лайн і он-лайн....

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2008
Автор: Іващенко, С.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Національна бібліотека України ім.В.І.Вернадського 2008
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/623
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами / С. Іващенко // Бібл. вісн. — 2008. — N 2. — С. 27-29. — укp.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-623
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-6232025-02-09T14:28:58Z Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами Іващенко, С. Національна бібліотека Білорусі Розглядаються основні підходи до організації обслуговування користувачів електронними ресурсами в Національній бібліотеці Білорусі, схарактеризовані ресурси власної генерації і придбані. Розкриваються особливості доступу до інформаційних ресурсів у режимах оф-лайн і он-лайн. 2008 Article Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами / С. Іващенко // Бібл. вісн. — 2008. — N 2. — С. 27-29. — укp. 1029-7200 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/623 uk application/pdf Національна бібліотека України ім.В.І.Вернадського
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Національна бібліотека Білорусі
Національна бібліотека Білорусі
spellingShingle Національна бібліотека Білорусі
Національна бібліотека Білорусі
Іващенко, С.
Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами
description Розглядаються основні підходи до організації обслуговування користувачів електронними ресурсами в Національній бібліотеці Білорусі, схарактеризовані ресурси власної генерації і придбані. Розкриваються особливості доступу до інформаційних ресурсів у режимах оф-лайн і он-лайн.
format Article
author Іващенко, С.
author_facet Іващенко, С.
author_sort Іващенко, С.
title Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами
title_short Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами
title_full Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами
title_fullStr Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами
title_full_unstemmed Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами
title_sort організація обслуговування користувачів національної бібліотеки білорусі електронними інформаційними ресурсами
publisher Національна бібліотека України ім.В.І.Вернадського
publishDate 2008
topic_facet Національна бібліотека Білорусі
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/623
citation_txt Організація обслуговування користувачів Національної бібліотеки Білорусі електронними інформаційними ресурсами / С. Іващенко // Бібл. вісн. — 2008. — N 2. — С. 27-29. — укp.
work_keys_str_mv AT ívaŝenkos organízacíâobslugovuvannâkoristuvačívnacíonalʹnoíbíblíotekibílorusíelektronnimiínformacíjnimiresursami
first_indexed 2025-11-26T20:57:19Z
last_indexed 2025-11-26T20:57:19Z
_version_ 1849887968729235456
fulltext ISSN 1029-7200. Бібліотечний вісник. 2008. № 2 27 нформація є стратегічним ресурсом сучасно- го суспільства. Її обсяги настільки великі, що без електронних форм подання неможлива реалізація основних виробничих, наукових і суспільних процесів. Електронна форма забезпечує можливість опе- рування великими обсягами інформації, ор- ганізації необмеженого доступу до всесвітніх дже- рел інформації, добору й упорядкування різно- манітних електронних колекцій, а також форму- вання й представлення у світовий простір своїх власних ресурсів. Це дає змогу на якісно новому рівні задовольняти інформаційні потреби користу- вачів. Організація доступу до електронних ре- сурсів сполучена з розв’язанням триєдиної задачі: 1. формуванням репертуару електронних ре- сурсів; 2. технічним і програмним забезпеченням робо- чих місць користувачів; 3. технологічним забезпеченням доступу. У складі електронних інформаційних ресурсів, до яких Національна бібліотека Білорусі (НББ) за- безпечує доступ, умовно можна виділити три бло- ки: ресурси власної генерації, придбані ресурси, загальнодоступні ресурси інтернету. До генерації електронних інформаційних ре- сурсів бібліотека приступила в 1993 р. В даний час створено унікальні цифрові продукти, що не ма- ють у республіці аналогів. Базовим ресурсом, що забезпечує багатоаспект- ний пошук інформації у фондах бібліотеки, є електронний каталог. Він у повному обсязі відби- ває національні документи і всі документи, що надійшли в бібліотеку з 1993 р., має широкі пошу- кові можливості, зручний інтерфейс. Користува- чам надається можливість проведення пошуку за окремими фондами, колекціями, видами видань. Пошук дає змогу сполучати дані з різних полів, відтинати терміни, обмежувати пошук мовою і ро- ком видання. Документи, що надійшли в бібліотеку до 1993 р., подані в електронній версії алфавітного каталога – іміджі-каталозі. Найбільший інтерес для користувачів представ- ляють створювані бібліографічні, фактографічні, графічні і повнотекстові бази даних (БД), що із різним ступенем глибини розкривають зміст доку- ментів. Приміром, ретроспективні бібліографічні БД «Історія Білорусі», «Чорнобиль», «Культура і мистецтво Білорусі», фактографічна БД «Білорусь в особах і подіях», графічна БД «Геральдика» то- що. Надалі головним білорусознавчим інфор- маційним ресурсом стане корпоративна БД соціально-гуманітарної тематики «Білорусь: від минулого до сучасності». Повнотекстові електронні ресурси подані в універсальній колекції національного документа, яку бібліотека формує на основі поцифрування стародрукованих і рідкісних видань, авторефе- ратів дисертацій, видань НББ. Високий рейтинг має БД «Електронний архів національної періодики». Вона включає елект- ронні повнотекстові версії 29 найменувань газет (25 – російською, 3 – білоруською, 1 – англійською мовою) і 18 найменувань часописів (14 – російсь- кою, 3 – білоруською, 1 – англійською мовою). Перехід на нове програмне забезпечення в новій будівлі бібліотеки не дав змоги, на жаль, забезпе- чити в короткі строки доступ користувачів до всьо- го репертуару БД. Поступальне розв’язання тех- нологічних проблем сприятиме підвищенню ефек- тивності використання білоруських ресурсів як С. Іващенко, зав. відділу Національної бібліотеки Білорусі Îðãàí³çàö³ÿ îáñëóãîâóâàííÿ êîðèñòóâà÷³â Íàö³îíàëüíî¿ á³áë³îòåêè Á³ëîðóñ³ åëåêòðîííèìè ³íôîðìàö³éíèìè ðåñóðñàìè Розглядаються основні підходи до організації обслуговування користувачів електронними ресурсами в Національній бібліотеці Білорусі, схарактеризовані ресурси власної генерації і придбані. Розкриваються особливості доступу до інфор- маційних ресурсів у режимах оф-лайн і он-лайн. I ISSN 1029-7200. Бібліотечний вісник. 2008. № 2 Ñ. ²âàùåíêî 28 найважливішого складника національного надбан- ня, інноваційного розвитку республіки. Національна бібліотека Білорусі веде активну видавничу діяльність. Значна частина продукції створюється в електронному вигляді або має циф- рову версію. До усіх видань в оперативному ре- жимі забезпечується доступ користувачів. У даний час у бібліотеці забезпечений доступ ко- ристувачів до 118 найбільших і найавтори- тетніших світових баз даних 26 виробників інфор- маційних ресурсів, серед яких – EBSCO, ProQuest, East View Publications та ін. Вони включають: • повнотекстові версії часописів, довідників, ен- циклопедій, словників, звітів (понад 30 000 най- менувань); • повнотекстові версії газет (понад 4200 наймену- вань); • електронні версії дисертацій (більш 2 170 000 назв); • електронні версії стрічок новин інформаційних агенцій (3 найменування). Наявність доступу до БД, безумовно, сприяє підвищенню ефективності бібліотечного обслуго- вування користувачів, а сполучення функціональ- них можливостей даних цифрових продуктів із безкоштовністю їх використання допомагає забез- печити бібліотеці збереження статусу гаранта рівних прав громадян на доступ до знань. Національна бібліотека формує фонд електрон- них документів на CD-ROM, що у даний час ста- новить понад 2500 одиниць збереження. У його складі – бібліографічні і реферативні БД, повноте- кстові, фактографічні видання вітчизняних і за- рубіжних виробників різноманітними мовами і універсальні за змістом. Певна частина бібліографічних і повнотекстових видань на CD-ROM об’єднана в «Бібліотеку дисків», до якої організовано мережний доступ че- рез серверне сховище дисків. Такий підхід забез- печує оперативний пошук і перегляд необхідної інформації. Проте різноманіття системних вимог до використання цього виду ресурсів не дає змоги здійснити завантаження всіх дисків у «Бібліоте- ку». Тому в даний час ведеться планомірна робота з оптимізації доступу користувачів до документів на CD-ROM. Значна кількість інформаційних ресурсів, вико- ристання котрих іншими засобами для читачів бібліотеки або становить труднощі, або неможли- ве, доступна в інтернеті. Це – реферативна і бібліографічна інформація, каталоги бібліотек і видавництв, новини, повні тексти книг і періодич- них видань, електронні публікації, що не мають друкованих аналогів, фактографічні, адресні, довідкові БД і багато іншого. Практика роботи свідчить, що пошук інформації у всесвітній мережі найчастіше ведеться користу- вачем стихійно, має спорадичний характер, унаслідок чого сполучений із численними пробле- мами. Значний ефект у такому разі забезпечують веб-навігатори, формовані відповідно до профілю обслуговування окремих читальних залів. При цьо- му основний акцент робиться не на обсяг корис- них посилань, а на анотування рекомендованих інтернет-ресурсів. У даний час щотретій запит користувача вико- нується з використанням електронних ресурсів. Щомісячна середня кількість звернень до елект- ронних ресурсів становить 22 500. Використання електронних ресурсів має таку структуру: • ресурси власної генерації – 35 %; • придбані БД – 39 %; • інтернет – 26 %. Слід зазначити, що доступ до віддалених ре- сурсів надається користувачам фактично на піль- гових умовах – безоплатно протягом однієї години на день. Оплачується тільки робота понад уста- новлений ліміт. У новій будівлі НББ функціонує 19 читальних залів, у яких організовано 2000 робочих місць. Кожне п’яте місце автоматизоване, тобто до пос- луг користувачів – 450 комп’ютерів. З метою убез- печення інформації бібліотека відмовилася від ви- користання повноцінних робочих станцій: на ро- бочих місцях користувачів установлені «тонкі» клієнти, що працюють безпосередньо через цент- ральний сервер. На кожному АРМі в режимі оф- лайн забезпечений доступ до усіх внутрішніх електронних ресурсів бібліотеки – електронного каталога, імідж-каталога, БД власної генерації, ЕР на CD-ROM, DVD. Користувачі здійснюють бага- тоаспектний пошук документів, формують замов- лення, переглядають історію своїх замовлень із можливістю актуалізації будь-якого з них, зберіга- ють в особистому каталозі списки відібраних при пошуку документів, мають можливість працювати з повним текстом електронного видання, а також копіювати необхідну інформацію. На АРМах користувачів можливість використан- ня зовнішніх інформаційних ресурсів становить 20 %. Організація доступу в режимі он-лайн потребу- вала диференційованого підходу. Не останню роль відіграв економічний чинник. Відомо, що вартість ISSN 1029-7200. Бібліотечний вісник. 2008. № 2 Îðãàí³çàö³ÿ îáñëóãîâóâàííÿ êîðèñòóâà÷³â Íàö³îíàëüíî¿ á³áë³îòåêè Á³ëîðóñ³ åëåêòðîííèìè ³íôîðìàö³éíèìè ðåñóðñàìè 29 таких продуктів у деяких випадках зростає відповідно до кількості точок одночасного досту- пу. Для кожного читального залу був відпрацьова- ний репертуар БД, що відповідає профілю залу. Наприклад, у залі періодичних видань користувачі мають доступ до 4200 назв електронних повноте- кстових версій газет (470 – іноземними, 3800 – російською мовами). У залі дисертацій забезпе- чується доступ до електронних ресурсів, які вклю- чають повні тексти авторефератів дисертацій і ди- сертацій. Зал правової інформації надає мож- ливість доступу до електронних ресурсів за даною тематикою. З повним репертуаром БД користувач має можливість працювати в залі довідково-інфор- маційного обслуговування. Сьогодні користувачі змушені здійснювати той самий пошук у великій кількості ресурсів, що відрізняються одне від одного інтерфейсами, навігацією по екранах і навіть правилами запитів до системи. Останнім часом виникають технології, що дозво- ляють читачеві здійснювати пошук одночасно по різних базах даних і веб-сайтах. НББ залучена до системи Google Scholar SFX, що дає можливість пошуку інформації у всіх доступних бібліотеці ба- зах даних. Завдяки настройці адміністратора більшість повних текстів у БД пов’язані між собою гіперпосиланнями. На завершення пошуку у спис- ку знайдених статей користувач має можливість переходити на повний текст по спеціально вставле- ному посиланню SFX@blrnat.lib. На АРМах користувачів, що мають вихід в інтер- нет, установлено toolbar (настройка до браузеру), який забезпечує швидкий доступ до зовнішніх і внутрішніх електронних ресурсів НББ, до корис- них для читачів посилань, миттєвий доступ до сайту НББ із будь-якого сайту в мережі, автома- тичне одержання заголовків новин БЕЛТА тощо. У НББ відкрито тестовий доступ до служби EBSCO від A до Z, яка надає користувачам Зведе- ний перелік електронних повнотекстових наукових часописів і газет (близько 30 000 найменувань). Унікальні умови для доступу до електронних ре- сурсів створені для сліпих і користувачів із вадами зору. В одному із читальних залів організовані ро- бочі місця зі спеціальним устаткуванням (комп’ютер із брайлівським дисплеєм) і програм- ним забезпеченням. Користувач має можливість як зчитувати, так і прослуховувати інформацію з ек- рана комп’ютера. Бібліотека забезпечує не тільки можливість пе- регляду електронної інформації, але і копіювання окремих фрагментів. На всіх АРМах інстальовано оригінальну програму, що дає змогу користувачам самостійно зберігати текстову інформацію в тим- часовий файл у спеціальній папці. На робочих місцях чергових бібліотекарів (бібліографів) пе- редбачено можливість доступу до папок усіх комп’ютерів залу. Отримавши від користувача інформацію про найменування файла і номер ро- бочого АРМа, черговий здійснює експорт збере- женої інформації на зручний для користувача носій. Після надання послуги файл, створений чи- тачем, вилучається. Дана технологія забезпечує не тільки певну свободу дій користувачів, але і конт- роль за використанням інформаційних ресурсів. Робота з електронними ресурсами потребує від бібліотекарів спеціальних навичок і умінь. Вони повинні знати загальні принципи роботи в ме- режі, методику пошуку бібліографічної, тексто- вої, аудіо-, графічної інформації, тематико-видо- вий склад документів і пошукові можливості БД; зміст і структуру електронних ресурсів бібліотек та інформаційних установ; мати навички роботи з Windows, Microsoft Offise, браузерами, з програм- ними продуктами, використовуваними при скану- ванні, запису інформації з різноманітних форматів подання даних на будь-які види носіїв. Зростає не- обхідність використання іноземних мов у що- денній роботі. Перелічені тенденції потребують нових підходів до системи підвищення кваліфікації, тісного зв’яз- ку спеціалістів, що забезпечують обслуговування користувачів, і фахівців із інформатизації і техно- логічного розвитку. Розроблено диференційовану систему підвищення кваліфікації з огляду на різноманітні категорії бібліотечних працівників. Приміром, у бібліотеці систематично проводяться семінари-презентації з пошукових можливостей повнотекстових БД, тренінги з пошуку інформації з використанням інформаційних ресурсів інтерне- ту, курси з опанування нового обладнання тощо. Бурхливий розвиток інформаційних технологій спонукає до пошуку нових форм обслуговування користувачів. У даний час на порядку денному – розширення можливостей віддаленого доступу до електронних ресурсів Національної бібліотеки Білорусі. Досягненню цієї мети сприятиме інтер- нет-портал, який розробляється.