Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності

У статті розглянуто історичні й трансформаційні аспекти формування національної моделі корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) та основні тенденції її розвитку. Запропоновано основні підходи до формування національної моделі КСВ, які дозволять підвищити рівень корпоративної культури в суспіл...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2012
Автор: Кужелєв, М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України 2012
Назва видання:Схід
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/62316
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності / М. Кужелєв // Схід. — 2012. — № 2 (116). — С. 40-44. — Бібліогр.: 11 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-62316
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-623162025-02-09T22:17:00Z Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності Forming of national model of corporate social responsibility Кужелєв, М. Економіка У статті розглянуто історичні й трансформаційні аспекти формування національної моделі корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) та основні тенденції її розвитку. Запропоновано основні підходи до формування національної моделі КСВ, які дозволять підвищити рівень корпоративної культури в суспільстві, розробити рекомендації щодо формування національної моделі корпоративної соціальної відповідальності. The article reviews a historic and transformational aspects of the national model of corporate social responsibility and the main trends of its development, provides the main approaches to the formation of a national model of CSR that will improve the level of corporate culture in society. 2012 Article Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності / М. Кужелєв // Схід. — 2012. — № 2 (116). — С. 40-44. — Бібліогр.: 11 назв. — укр. 1728-9343 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/62316 330.342 uk Схід application/pdf Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Економіка
Економіка
spellingShingle Економіка
Економіка
Кужелєв, М.
Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності
Схід
description У статті розглянуто історичні й трансформаційні аспекти формування національної моделі корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) та основні тенденції її розвитку. Запропоновано основні підходи до формування національної моделі КСВ, які дозволять підвищити рівень корпоративної культури в суспільстві, розробити рекомендації щодо формування національної моделі корпоративної соціальної відповідальності.
format Article
author Кужелєв, М.
author_facet Кужелєв, М.
author_sort Кужелєв, М.
title Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності
title_short Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності
title_full Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності
title_fullStr Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності
title_full_unstemmed Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності
title_sort формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності
publisher Інститут філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України
publishDate 2012
topic_facet Економіка
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/62316
citation_txt Формування національноїмоделі корпоративної соціальної відповідальності / М. Кужелєв // Схід. — 2012. — № 2 (116). — С. 40-44. — Бібліогр.: 11 назв. — укр.
series Схід
work_keys_str_mv AT kuželêvm formuvannânacíonalʹnoímodelíkorporativnoísocíalʹnoívídpovídalʹností
AT kuželêvm formingofnationalmodelofcorporatesocialresponsibility
first_indexed 2025-12-01T09:04:57Z
last_indexed 2025-12-01T09:04:57Z
_version_ 1850296132076306432
fulltext № 2 (116) березень-квітень 2012 р. 40 ЕКОНОМІКА ЛІТЕРАТУРА: 1. Статистичний щорічник України за 2010 р. / [за ред. О. Г. Осауленка]. - К. : ТОВ "Август Трейд", 2011. - 560 с. 2. Структурні реформи економіки: світовий досвід, інститути, стратегії для України : [монографія] / [О. І. Амоша, С. С. Аптекарь, М. Г. Білопольський, С. І. Юрій та ін.]. - Тер- нопіль : Економічна думка ТНЕУ, 2011. - 848 с. 3. Хотомлянский О. Комплексна оцінка фінансового ста- ну підприємства / О. Хотомлянский, П. Знахуренко // Фінанси України. - 2007. - № 1. - С. 111-119. 4. Экономическая кибернетика / [Лысенко Ю. Г., Его- ров П. В., Овечко Г. С., Тимохин В. Н.]. - Донецк : ООО "Юго- Восток, ЛТД", 2008. - 516 с. 5. Балацкий Е. В. Воспроизводственный цикл и налого- вое бремя / Е. В. Балацкий // Экономика и математические методы. - 2000. - Том 36. - № 1. - С. 3-16. 6. Бродский Б. Е. Анализ влияния цен природного газа и тарифов на электроэнергию на макроэкономические пока- затели в России на основе дезапирегированной модели / Б. Е. Бродский // Модернизация экономики и государство. - М. : Изд. дом ГУ - ВШЭ, 2007. - Т. 2. 7. Дербенцев В. Д. Моделювання складових валової до- даної вартості / В. Д. Дербенцев // Моделювання та інфор- маційні системи в економіці : сб. наук. праць. - К. : КНЕУ, 2010. - Вип. 81. - С. 144-150. 8. Моделирование издержек и прибыли предприятия // Экономика БГЭУ [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.economy-web.org/?p=499. V. Krylenko FACILITATING MECHANISM OF HOME ENTERPRISES EARNING POWER The earning power dynamics of market participants of Ukraine for the period of 2000, 2005-2010 has been analyzed; reasons of profit shrinkage have been studied. The financial results of different fields of economics in 2010 have been assessed. The mechanism of earning power has been suggested. Economic and mathematical models of profitability of an enterprise have been given. Key words: market participants, economic and mathematical models, matrix of leading coefficients, mechanism, profit, financial results. © В. Криленко Надійшла до редакції 10.02.2012 УДК 330.342 ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ МОДЕЛІ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ МИХАЙЛО КУЖЕЛЄВ, кандидат економічних наук, доцент кафедри "Фінанси і банківська справа" Донецького національного університету У статті розглянуто історичні й трансформаційні аспекти формування національної мо- делі корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) та основні тенденції її розвитку. За- пропоновано основні підходи до формування національної моделі КСВ, які дозволять підви- щити рівень корпоративної культури в суспільстві, розробити рекомендації щодо формуван- ня національної моделі корпоративної соціальної відповідальності. Ключові слова: корпоративна соціальна відповідальність, модель корпоративної соціальної відповідальності, стейкхолдери, конфлікт інтересів, корпорація. Постановка проблеми. Питання формування національної моделі корпоративної соціальної відпо- відальності, досліджувані в контексті досягнення довгострокового економічного росту, докорінно змі- нюють роль корпорацій в умовах ринкової системи господарювання і є базовим елементом існування корпоративних відносин у тому вигляді, у якому цього вимагає час, а саме: трансформації корпорацій у багатоскладну інституцію, що базується на соці- альних засадах. Чим ефективніше функціонує кор- поративний сектор, тим здоровіший соціум, а чим здоровіше суспільство, тим успішніше функціону- ють національні корпорації. Така парадигма корпо- ративних відносин проста й вигідна для всіх суб'єктів, але дотепер не реалізована в Україні. Корпоративна соціальна відповідальність (КСВ) - це, насамперед, філософія поведінки й концепція побудови державою, суспільством і корпораціями своєї діяльності з акцентом на такі соціально-еко- номічні орієнтири [1]: 1) виробництво якісної продукції, робіт і послуг; 2) створення високооплачуваних робочих місць, виплата легальних зарплат та інвестиції в персонал; 3) неухильне виконання вимог податкового, тру- дового, екологічного законодавства; PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.economy-web.org/?p=499 http://www.pdffactory.com № 2 (116) березень-квітень 2012 р. ЕКОНОМІКА 41 4) дотримання інтересів усіх зацікавлених осіб (стейкхолдерів); 5) ефективне ведення бізнесу, орієнтоване на ріст добробуту власників; 6) дотримання суспільних очікувань і корпора- тивної культури; 7) внесок у формування громадянського сус- пільства через партнерські програми й проекти роз- витку територіальних громад. Процеси глобалізації світової економіки й праг- нення України інтегруватися в ЄС призвели до по- яви низки проблем, із якими національні корпорації раніше не стикалися: необхідність брати на себе певні соціальні зобов'язання за придбаними інозем- ними активами, дотримання міжнародних вимог щодо етичного ведення бізнесу й жорсткі умови європейських інвесторів щодо екологічного аудиту проектів. Додатковим стимулом для формування національної моделі КСВ стало й поступове впро- вадження принципів Глобального договору ООН серед українських корпорацій. Таким чином, фор- мування національної моделі корпоративної соціаль- ної відповідальності - це один із ключових напрямків у системі корпоративних відносин. В українській економічній науці не приділяється достатньої уваги цим питанням, що стримує розвиток економічної системи в цілому й формування ефективних відно- син у трикутнику "держава-суспільство-корпорація". Аналіз останніх досліджень і публікацій. Методологічні основи окресленої проблеми були зак- ладені в дослідженнях таких учених, як К. Маркс, М. Фрідман, Г. Боуен, К. Девіс, Р. Бломстром, Дж. МакГуір, С. Сеті, А. Керолл. Питання соціальної відповідальності в корпоративних відносинах роз- глядалися і в роботах вітчизняних науковців, зокре- ма В. М. Гейця, Л. І. Дмитриченко та ін. Метою статті є аналіз методологічних основ фор- мування регіональних моделей соціальної відпо- відальності й розробка рекомендацій щодо фор- мування національної моделі корпоративної со- ціальної відповідальності, яка дозволить виріши- ти низку завдань у трикутнику "держава-суспіль- ство-корпорація", пов'язаних із фінансуванням со- ціальних проектів і програм в умовах економічної рецесії, та підвищити рівень корпоративної культу- ри в суспільстві. Виклад основного матеріалу. До осмислен- ня категорії "відповідальність" людство звертаєть- ся з давніх часів. Як філософська категорія відпо- відальність є частиною сукупності різноманітних відносин особистості й суспільства, вона пронизує всі сфери життєдіяльності людей, є невід'ємним елементом усіх форм громадської й індивідуаль- ної свідомості. З філософської точки зору "відпові- дальність" - це поняття, що відображає об'єктив- ний, історично конкретний характер відносин між особистістю, колективом, суспільством у площині свідомого виконання висунутих до них взаємних вимог [2]. Відповідальність як категорія соціології інтерпре- тується як обов'язок і готовність суб'єкта відповіда- ти за вчинені дії та їх наслідки [3]. Соціальна відпо- відальність - це елемент взаємодії індивідів, орга- нізацій між собою, що зважає на певні очікування оточуючого соціального середовища й усвідомлює свій обов'язок перед суспільством, ураховуючи со- ціальні норми, цінності й закони, які склалися [4]. Отже, соціальна відповідальність корпорації як суб'єкта соціально-економічної діяльності передба- чає готовність відповідати за наслідки фінансово- господарської діяльності, а також здатність брати участь у житті суспільства. Основи побудови регіональних моделей КСВ були закладені ще в 50-ті роки минулого століття, коли було розроблено ряд релевантних концепцій, серед яких найбільшу популярність одержали "со- ціальна відповідальність бізнесу", "соціальна відпо- відальність бізнесменів", "корпоративна соціальна відповідальність", "корпоративна соціальна сприйнят- ливість", "корпоративна соціальна діяльність", "кор- поративна соціальна сумлінність" [5]. Так, М. Фрідман відзначав, що "висловлювання бізнесменів із при- воду соціальної відповідальності, можливо, прино- сять їм у короткостроковій перспективі престиж. Однак це дозволяє підсилити й без того переважа- ючу думку про те, що гонитва за прибутком є не- чистою й аморальною справою і її необхідно стри- мувати й контролювати за допомогою зовнішніх сил" [6]. У 80-ті рр. ХХ ст. вищезгадані теорії еволюційно трансформувалися в концепції "зацікавлених сторін" й "етики бізнесу", які, у свою чергу, лягли в основу формування регіональних моделей КСВ. Очевид- но, що в таких умовах виникла об'єктивна не- обхідність у розробці методологічних підходів до впровадження вищезгаданих теорій у корпоратив- ну практику. У цьому зв'язку поширення одержав підхід А. Керолла, що запропонував погоджувати всі кон- цепції з розвитком теорії корпоративної соціальної відповідальності [7]. За А. Кероллом, соціальна відповідальність бізнесу являє собою багаторівне- ву відповідальність і містить у собі економічні, юри- дичні, етичні, а також дискреційні очікування, які суспільство висуває організаціям у певні моменти (рис. 1). Як бачимо з рис. 1, вона носить одновек- торний характер, що притаманно раннім стадіям розвитку корпоративних відносин. Філантропічна відповідальність Етична відповідальність Юридична відповідальність Економічна відповідальність С тр ук ту ра К С В Рис. 1. Піраміда соціальної відповідальності А. Керолла. Саме модель А. Керолла береться сьогодні за основу при побудові моделей КСВ [8]. Головна мета будь-якої корпорації - економічна, тобто її діяльність спрямована на одержання прибутку. Іншими слова- PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com № 2 (116) березень-квітень 2012 р. 42 ЕКОНОМІКА ми, будь-яка фірма, що реалізує свою економічну відповідальність перед суспільством, уже соціаль- но відповідальна. Разом із тим, компанія має бути законослухняна й діяти в межах установленого пра- вового поля - це юридична відповідальність. Етич- на відповідальність визначає межі поведінки кор- порації, дотримання яких законодавчо не закріпле- не, але суспільство очікує на таку поведінку відпо- відно до моральних норм й очікувань, що склали- ся. Філантропічна (дискреційна) відповідальність передбачає той або інший ступінь добровільної участі в розвитку добробуту суспільства. Трактування КСВ як піраміди само по собі не дає відповідей на всі питання, що висуваються до соціальної відповідальності, але дозволяє їх сис- тематизувати. У 2003 р. А. Керолл модифікував піра- міду шляхом віднесення філантропічної відпові- дальності до категорій етичної або економічної відповідальності, тому що, займаючись "страте- гічною філантропією", компанії нерідко керуються економічними мотивами, ґрунтуючись на своїй еко- номічній відповідальності. Як наслідок, "піраміда Керолла" має форму трирівневої моделі, що відоб- ражає взаємозв'язки економічної, юридичної й етичної КСВ [9]. На нашу думку, її також можна відобразити у вигляді проекції піраміди у двови- мірному просторі, координатними осями якого є структура й рівень КСВ (рис. 2). Етична відповідальність Юридична відповідальність Економічна відповідальність Рі ве нь К С В Структура КСВ Рис. 2. Трирівнева двомірна модель КСВ. Таким чином, модель КСВ можна розглядати як систему "відповідальностей" корпорації, що визна- чає комплекс соціально відповідальних дій і за- ходів. Мотивом для соціально відповідальної по- ведінки є очікування стейкхолдерів, дії яких обу- мовлюють економічний успіх корпорації, а отже, і її існування. На нашу думку, в умовах динамічного зовніш- нього середовища доцільно розглядати КСВ як ку- бічну модель (рис. 3). Саме кубічна тривекторна структура КСВ дозво- ляє детально розглянути систему корпоративних відносин, які виникають у трикутнику "держава-сус- пільство-корпорація" у проекціях "економічна відпо- відальність - юридична відповідальність", "еконо- мічна відповідальність - етична відповідальність" і "юридична відповідальність - етична відповідаль- ність", для вибору оптимальної моделі КСВ для Ук- раїни. Результати досліджень, проведених аналітичною компанією Economist Intelligence Unit (EIU), свід- чать про те, що соціально-відповідальна корпора- Е ти чн а ві дп ов ід ал ьн іс ть Економічна відповідальність Ю ри ди чн а від по від ал ьн іст ь Рис. 3. Кубічна модель КСВ. ція будує свою фінансово-господарську діяльність на таких основних засадах [10]: 1) здійснює чес- ний бізнес; 2) гарантує високу якість продукції, робіт та послуг; 3) опікується безпекою споживачів про- дукції; 4) надає безпечні умови праці; 5) веде "білу" фінансову звітність; 6) не підкуповує урядовців; 7) швидко й чесно ліквідує "етичні проколи"; 8) бу- дує чесні й прозорі відносини з ринковими контра- гентами; 9) забезпечує соціальний захист праців- никам компанії, які досягли пенсійного віку; 10) опі- кується питаннями екології; 11) підтримує освітні й дослідницькі програми; 12) надає підтримку тери- торіальним громадам; 13) спонсорує заходи, що проводяться місцевими організаціями; 14) підтри- мує мистецтво. Дослідження також показало, що корпорації, які приділяють особливу увагу так званим проблемам стійкості ресурсів, випереджають конкурентів як за обсягами продажів, так і за розмірами отриманого прибутку. А головним результатом від упроваджен- ня системи КСВ топ-менеджери корпорацій уважа- ють залучення нових клієнтів і підвищення вартості акцій на фінансовому ринку. В Україні спроби формування моделі корпора- тивної соціальної відповідальності мали місце під час переходу до ринкової системи господарюван- ня, приватизації колишніх державних підприємств і формування на їхній базі нових корпоративних структур. На нашу думку, умовно можна виділити декіль- ка етапів формування національної моделі КСВ: Перший етап (1991 - 2000 рр.). У цей період відбу- вається скорочення соціальної інфраструктури кор- порацій шляхом скидання "соціалки" на баланс му- ніципалітетів. Спостерігаються поодинокі факти доб- родійності й меценатства, але в дещо "диких" фор- мах за рахунок "чорної каси", безсистемно й за прин- ципом "латання дірок". Другий етап (2001 - 2005 рр.) характеризується стабілізацією соціальної інфраструктури. Корпорації повернулися до системи довгострокового плануван- ня й стали співвідносити короткострокові вигоди від скидання соціальної інфраструктури з довгостроко- вими вигодами від її збереження й розвитку. Спос- терігається перехід від безсистемного меценатства до фінансування соціальних проектів і програм, по- PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com № 2 (116) березень-квітень 2012 р. ЕКОНОМІКА 43 чинається формування національної системи КСВ у широкому значенні. Третій етап (2006 р. - до сьогодні) пов'язаний із підписанням 34 національними корпораціями Гло- бального договору ООН. Глобальний договір став для українських корпорацій першим документом, що містить систематизовану концепцію корпоратив- ної соціальної відповідальності, яка дотепер зали- шається найбільшою національною платформою для корпоративного громадянства й рушійною си- лою соціальної відповідальності в корпоративному секторі економіки. На цей момент мережа Глобаль- ного договору в Україні нараховує понад 154 підпи- сантів, тобто навіть у період економічної кризи до неї продовжували приєднуватися нові члени. Крім того, сучасний етап характеризується тим, що відбувається оптимізація соціальної інфраструкту- ри. Функціонування соціальних об'єктів стало роз- глядатися корпораціями в рамках реалізації усві- домленої соціальної політики. Відбулося формуван- ня інститутів корпоративної філантропії - корпора- тивних і приватних фондів (Фонд Віктора Пінчука, Фонд Р. Ахметова "Розвиток України" та ін.), ство- рюються недержавні організації, що займаються упровадженням стандартів соціальної відповідаль- ності в корпоративний сектор і процес підготовки управлінських кадрів (наприклад, Центр "Розвиток КСВ", м. Київ). Оцінюючи поточну ситуацію формування укра- їнської моделі КСВ, можна відзначити таке. 1. Україна йде шляхом формування так званої змішаної моделі КСВ, яка передбачає залучення державних і суспільних інститутів у процес узгод- ження суспільних інтересів за умови, що корпорації й профспілки зберігають автономію, тобто витри- мується принцип добровільності. В Україні грома- дянське суспільство перебуває в стадії формуван- ня, ступінь суспільної самосвідомості залишається низьким, тому добровільне дотримання принципів і правил КСВ має співвідноситись із державним ре- гулюванням і контролем соціально відповідальної поведінки корпорацій. 2. З моменту підписання Глобального договору ООН значно виріс рівень розуміння КСВ. Так, кор- порацій, які вважають, що бізнес повинен брати ак- тивну участь у вирішенні соціальних й екологічних проблем, у порівнянні з 2005 роком стало вдвічі більше [11]. Це свідчить про те, що, з одного боку, соціальна відповідальність одержує визнання з боку корпорацій і їх участь у вирішенні соціальних й еко- логічних проблем суспільства стає неминучою; з іншого боку, держава почала активніше залучати корпоративний сектор до вирішення соціальних й екологічних проблем суспільства. 3. Змінилися й пріоритети національних корпо- рацій у сфері соціальної відповідальності. Так, якщо у 2005 році тільки 31,3 % корпоративних структур назвали соціальну відповідальність у ряду своїх пріоритетів, то в 2010 році їх вже стало 55 %. Крім того, якщо в 2005 році соціально відповідальна по- ведінка декларувалася переважно великими корпо- раціями, то в 2010 році це не залежить від масш- табів діяльності корпорації [11]. 4. Пріоритетним напрямком соціальної відпові- дальності для українських корпорацій є трудові прак- тики: три чверті опитаних компаній реалізують со- ціальні програми для власного персоналу (заходи щодо оплати праці, соціальний пакет, медичний па- кет, пенсійне забезпечення, регулювання робочого часу, відсутність дискримінації при працевлашту- ванні тощо) [11]. 5. Більшість національних корпорацій не бажа- ють фінансувати програми із захисту природних ре- сурсів і співробітництва із суспільством. Серед тих компаній, які впроваджують екологічну відпові- дальність, найпоширеніші практики застосування енергозберігаючих технологій, а також програми сортування й утилізації відходів. В умовах економічної рецесії дискусія щодо кор- поративної соціальної відповідальності стає особливо гострою. З одного боку, головна відповідальність корпорацій перед суспільством у таких умовах - вижити, з іншого боку, корпорація не повинна при цьому згортати свої програми соціальної відповідаль- ності. На наш погляд, розв'язанням цієї дилеми може стати інтеграція програм КСВ в корпоративну стра- тегію, що дозволить розглядати їх як необхідну умо- ву сталого розвитку, а не як статтю вимушених ви- датків. Крім того, повинен відбутися поступовий зсув ініціативи в системі соціального партнерства вбік держави як гаранта соціального добробуту в суспільстві. У таких умовах державі як суб'єкту кор- поративних відносин необхідно: - розробити й прийняти Національну стратегію розвитку соціальної відповідальності; - впровадити принципи соціальної відповідальності в діяльність державних і місцевих органів влади; - розробити комплекс заходів для податкового стимулювання соціально відповідальних корпо- рацій, а також використовувати інші форми держав- ної підтримки; - сприяти створенню й розвитку фондів соціаль- но відповідального інвестування; - прийняти нормативні документи, що регламен- тують вимоги до розкриття інформації корпораціями і їхньої соціальної звітності; - знизити можливості адміністративного тиску місцевих органів влади на корпоративний сектор; - розробити програми підготовки кваліфікованих кадрів у сфері КСВ. Висновки Процес формування національної моделі КСВ в Україні пов'язаний із переходом до добровільного прийняття соціальних стандартів і норм поведінки під державним контролем узятих зобов'язань. Важ- ливе місце в контексті розвитку національної мо- делі КСВ займає розробка вимог до розкриття інфор- мації, упровадження стандартів формування й пе- ревірки соціальної звітності бізнесу, створення рин- ку корпоративного контролю, що буде сприяти зміцненню рейтингів як окремих корпорацій, так і держави в цілому. Перспективи подальших дос- ліджень полягають, на нашу думку, в аналізі вза- ємозв'язків рівнів податкового вилучення, штраф- них санкцій і соціальної відповідальності корпорацій у контексті кубічної моделі КСВ. ЛІТЕРАТУРА: 1. Corporate Social Responsibility: the WBC SD's Journey, 2002. - Р. 5. 2. Философский словарь / [под ред. С. С. Аверинцева, Э. А. Араб-оглы и др.]. - М. : Сов. энциклопедия, 1989. - 815 с. 3. Новая философская энциклопедия : в 4 тт. / [под ред. В. С. Стёпина]. - М. : Мысль, 2001. - 534 c. 4. W illiams C. A. Corporate Social Responsibil ity in a Comparative Perspective / C. A. Williams // The Oxford Handbook PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.pdffactory.com № 2 (116) березень-квітень 2012 р. 44 ЕКОНОМІКА M. Kugeliev FORMING OF NATIONAL MODEL OF CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY The article reviews a historic and transformational aspects of the national model of corporate social responsibility and the main trends of its development, provides the main approaches to the formation of a national model of CSR that will improve the level of corporate culture in society. Key words: corporate social responsibility, model of corporate social responsibility, stakeholders, conflict of interests, corporation. © М. Кужелєв Надійшла до редакції 27.02.2012 of Corporate Social Responsibility. - Oxford : Oxford University Press, 2008. 5. Благов Ю. Е. Генезис концепции корпоративной соци- альной ответственности / Ю. Е. Благов // Вестник С.-Петерб. ун-та. - 2006. - № 2. - С. 3-24. - (Сер. Менеджмент). 6. Friedman М. The Social Responsibility of Business is to increase its Profit / М. Friedman // New York Times Magazine. - September, 13, 1970. - Р. 122-126. 7. Carroll A. B. A three dimensional conceptual model of corporate performance / A. B. Carroll // Academy of Management Review. - 1979. - № 4 (4). - Р. 497-505. 8. Carroll A. B. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders / A. B. Carroll // Business Horizons. - 1991. - № 34 (4). - Р. 39-48. 9. Schwartz M. S. Corporate social responsibility: A three- domain approach / M. S. Schwartz, A. B. Carroll // Business Ethics Quarterly. - 2003. - № 13. - Р. 503-530. 10. Economist Intelligence Unit : сайт EIU [Електронний ре- сурс]. - Режим доступу : http://www.eiu.com. 11. Розробка національного стандарту з КСВ // Сайт Цен- тру розвитку корпоративної соціальної відповідальності [Елек- тронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.csr-ukraine.org/ partneri.html. УДК 330.34:336.012 ОЦІНКА РІВНЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ РЕСУРСАМИ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ УКРАЇНИ НАТАЛІЯ ОГОРОДНІКОВА, аспірант Приазовського державного технічного університету, м. Маріуполь У статті розглянуто методи оцінки рівня соціальної відповідальності підприємств у кон- тексті управління ресурсами Пенсійного фонду України. Досліджено взаємозв'язок соціаль- ного потенціалу й соціальної відповідальності бізнесу. Запропоновано систему показників оцінки рівня соціальної відповідальності підприємств. Розроблено рекомендації щодо фор- мування механізму стимулювання соціальної відповідальності підприємств. Ключові слова: соціальна відповідальність, соціально-економічний потенціал, соціальні ре- сурси, соціальні резерви, соціальні витрати, соціальне забезпечення, єдиний соціальний внесок, соціальна політика, соціальні інвестиції. Постановка проблеми. Перехід України до ста- лого економічного розвитку, її інтеграція до євро- пейського і світового співтовариства потребують за- провадження сучасних практик взаємодії держави й бізнесу, а також бізнесу й суспільства, які б доз- волили посилити взаємну відповідальність усіх учас- ників суспільного життя, створити умови для подаль- шого стабільного розвитку суспільства, засновано- го на врахуванні якнайширшого кола інтересів. Одним із найважливіших напрямків соціальної відповідальності бізнесу є виконання зобов'язань перед Пенсійним фондом України. Від здатності підприємств забезпечувати працівникам гідний рі- вень оплати праці, фінансувати соціальні заходи, що, у свою чергу, визначається рівнем розвитку соціально-економічного потенціалу підприємств, за- лежить рівень надходжень до Пенсійного фонду України. Пошук шляхів забезпечення фінансових доходів солідарної системи пенсійного забезпечен- ня в Україні в умовах проведення реформи пенсій- ної системи надає особливої актуальності вирішен- ню проблем зростання соціально-економічного по- тенціалу підприємств і підвищення їх соціальної відповідальності. Найсуттєвішими факторами, які впливають на формування доходів Пенсійного фонду України в сучасних умовах, є: - сукупний обсяг витрат на оплату праці персона- PDF создан испытательной версией pdfFactory Pro www.pdffactory.com http://www.eiu.com http://www.csr-ukraine.org/ http://www.pdffactory.com