Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України
Розкриваються різні підходи до визначення сутності поняття ефективності та її специфіки в аспекті реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади; проаналізовано різні критерії визначення ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої в...
Збережено в:
| Дата: | 2011 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2011
|
| Назва видання: | Держава і право |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/63629 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України / Р.М. Ширшикова // Держава і право. — 2011. — Вип. 53. — С. 249-255. — Бібліогр.: 6 назв. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-63629 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-636292025-06-03T16:28:00Z Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України Ширшикова, Р.М. Адміністративне право Розкриваються різні підходи до визначення сутності поняття ефективності та її специфіки в аспекті реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади; проаналізовано різні критерії визначення ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України. Расскрываются различные подходы к определению сущности понятия эффективности и её специфики в аспекте реализации нормативно-правовых актов центральными органами исполнительной власти; проанализировано разные критерии определения эффективности реализации нормативно-правовых актов центральными органами исполнительной власти Украины. The article deals with different approaches according to the definitions of the efficiency and essence of specificity in the aspect of implementation of legal acts of central executive authorities. Different criteria for determining of the effectiveness of realization normative legal acts of central executive power bodies of Ukraine are analyzed. 2011 Article Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України / Р.М. Ширшикова // Держава і право. — 2011. — Вип. 53. — С. 249-255. — Бібліогр.: 6 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/63629 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Адміністративне право Адміністративне право |
| spellingShingle |
Адміністративне право Адміністративне право Ширшикова, Р.М. Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України Держава і право |
| description |
Розкриваються різні підходи до визначення сутності поняття ефективності та її специфіки в аспекті реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади; проаналізовано різні критерії визначення ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України. |
| format |
Article |
| author |
Ширшикова, Р.М. |
| author_facet |
Ширшикова, Р.М. |
| author_sort |
Ширшикова, Р.М. |
| title |
Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України |
| title_short |
Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України |
| title_full |
Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України |
| title_fullStr |
Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України |
| title_full_unstemmed |
Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України |
| title_sort |
сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади україни |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Адміністративне право |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/63629 |
| citation_txt |
Сутнісний аналіз ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами виконавчої влади України / Р.М. Ширшикова // Держава і право. — 2011. — Вип. 53. — С. 249-255. — Бібліогр.: 6 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT širšikovarm sutnísnijanalízefektivnostírealízacíínormativnopravovihaktívcentralʹnimiorganamivikonavčoívladiukraíni |
| first_indexed |
2025-11-24T13:59:52Z |
| last_indexed |
2025-11-24T13:59:52Z |
| _version_ |
1849680506627555328 |
| fulltext |
Р. М. ШИРШИКОВА. СУТНІСНИЙ АНАЛІЗ ЕФЕКТИВНОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ
НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ ЦЕНТРАЛЬНИМИ ОРГАНАМИ
ВИКОНАВЧОЇ ВЛАДИ УКРАЇНИ
Роз кри ва ють ся різні підхо ди до виз на чен ня сут ності по нят тя ефек тив ності та її
спе цифіки в ас пекті ре алізації нор ма тив но-пра во вих актів цен т раль ни ми ор га на ми
ви ко нав чої вла ди; про аналізо ва но різні кри терії виз на чен ня ефек тив ності ре алізації
нор ма тив но-пра во вих актів цен т раль ни ми ор га на ми ви ко нав чої вла ди Ук раїни.
Ключові слова: ефек тивність, кри терій ефек тив ності, оцінка ефек тив ності
ре алізації нор ма тив но-пра во вих актів.
Рас скры ва ют ся раз лич ные под хо ды к оп ре де ле нию сущ но с ти по ня тия эф фек тив-
но с ти и её спе ци фи ки в ас пек те ре а ли за ции нор ма тив но-пра во вых ак тов цен т раль ны-
ми ор га на ми ис пол ни тель ной вла с ти; про ана ли зи ро ва но раз ные кри те рии оп ре де ле ния
эф фек тив но с ти ре а ли за ции нор ма тив но-пра во вых ак тов цен т раль ны ми ор га на ми
ис пол ни тель ной вла с ти Ук ра и ны.
Ключевыеслова: эф фек тив ность, кри те рий эф фек тив но с ти, оцен ка эф фек тив-
но с ти, оцен ка эф фек тив но с ти ре а ли за ции нор ма тив но-пра во вых ак тов.
The article deals with different approaches according to the definitions of the efficiency
and essence of specificity in the aspect of implementation of legal acts of central executive
authorities. Different criteria for determining of the effectiveness of realization normative
legal acts of central executive power bodies of Ukraine are analyzed.
Keywords: effectiveness, criteria of effectiveness, appreciation of effectiveness during
realization of normative legal acts.
Усферідержавногоуправлінняключовимчинникомоцінюванняпродуктив-
ності, результативності, оптимальної діяльності органів державної влади вва-
жається ефективність. Тому досить велике коло проблем щодо якісного та
кількісного оцінювання реалізації державних завдань та суспільно значущих
цілейможнаоб’єднативоднунайбільшзагальнупроблему–визначенняефек-
тивностідіяльностіорганівдержавноївлади.Узв’язкузцимзазначенупроблему
вжетривалийчаснауковцітапрактикинамагалисярозв’язати.Так,досліджува-
ласьцяпроблемашляхомпідрахункукількіснихпоказниківабожнавітьвизна-
ченняєдиногоузагальненогопоказникаефективності.
Насучасномуетапірозвиткуукраїнськогосуспільстварезультатидіяльності
органівдержавногоуправліннятакожвизначаютьсячерезефективність.Однак,
прикро, що сама система українського державного управління в сучасному
вигляді,зпоглядуїїорганізації,зберігаєщебагатозастарілихрис,оскількибула
переданановомудержавномуустроювготовомувигляді,щосклавсяупопередні
періодирозвиткурадянськогосуспільства.Узв’язкузцимпроблемаоцінювання
ефективності реалізації нормативно-правових актів центральними органами
виконавчої влади України стає ще більш складною, залежною від значної
кількостічинниківтаактуальноюпроблемоюадміністративногоправа,щомежує
з галузями державного управління, теорії управління та іншими галузевими
науками.
Наосновіаналізурізнихнауковихджерелнамивстановлено,щосамепоняття
ефективності,завдякивластивіййомубагатоаспектності,маєбезлічтрактуваньі
249Юридичні і політичні науки
©ШИР ШИ КО ВА Рус ла на Ми ко лаївна –кандидатюридичнихнаук,старшийвикла-
дач кафедри конституційного, адміністративного та фінансового права Волинського
національногоуніверситетуіменіЛесіУкраїнки
тлумачень. Нині існує декілька підходів до оцінки ефективності державного
управлінняврізнихсферах.Так,деякіавторивиділяютьціннісно-раціональний,
цільово-раціональний, а такожпрагматичнийкритерії ефективності.Це загальні
критерії,оскількиїхможнавикористатиприоцінцірішеньсуб’єктауправлінняв
будь-якійсоціальнійсистемі.Водночасцікритеріїзастосовуютьдляоцінювання
управлінських рішень різних рівнів, масштабів і значущості для держави й
суспільства1. Ціннісно-раціональний критерій оцінює ефективність глобальну,
загальносистемну діяльність органів влади вищого рівня, результати і наслідки
якихвиявляютьсячерезглибокізмінивсьогосуспільстваабовбагатьохйогосфе-
рах. Цільово-раціональний критерій також загальний, комплексний, але він
орієнтованийнаоцінкуефективностіуправліннязадостатньоконкретнимипоказ-
никами,щохарактеризуютьбезпосереднірезультатиздійсненихцілей,вирішених
завдань,реалізованихстратегійіпрограм,зурахуваннямвикористанихдержавних
ресурсів. Сутність прагматичного критерію ефективності – це отримання опти-
мальнихрезультатівпримінімальнихвитратахресурсів,оцінюваннязамоделлю
«витрати-прибуток». У ході дослідження нами також з’ясовано, що поряд із
загальними критеріями ефективності використовуються специфічні для кожної
сфериуправління:політичний,соціальний,економічнийтаінші.Докожногозних
висувається загальна вимога: відповідність результатів управлінської діяльності
певнимдержавнимцінностям,цілямінормам,принципамуправлінняісуспільним
інтересам.Специфікажвизначаєтьсяістотнимиознакамиефективності,щовияв-
ляютьсятількивцьомувидіуправління.Наприклад,дляполітичногоуправління
–церівеньрозвиткуполітичноїактивностімасізахистправтасвободлюдини;
длясоціального–забезпеченняпідвищеннярівняжиттятощо.Отже,специфічні
критеріїефективностідержавногоуправліннясоціальнимипроцесамиформулю-
ютьсявдіапазонівиявузагальнихкритеріївдержавногоуправління.
Аналізуючидосліджуванупроблему,митакожвстановили,щоефективність
управлінської діяльності в будь-якій галузі вимірюється відповідно до ступеня
досягненнямети.Більшдетальнийрозглядзазначеногопитанняпоказує,щопри
дослідженні проблемюридичної науки спроби запровадження філософського і
соціологічногопідходівнерідкозводилисянетількидоперейменуванняправових
явищ,айдовільноготлумаченняфілософськихта іншихтермінів2.Так,багато
років тому здійснено запозичення методології оцінювання ефективності
функціонування технічних систем і застосування його в діяльності органів
внутрішніхсправсформувалотакзванусистемуоцінюваннядіяльностіміліціїза
«кінцевимипоказниками»боротьбизізлочинністю.ЯкстверджуєВ.Плішкін,це
завдало такої негативної шкоди всій системі МВС, що й населення, і самі
працівникиміліціїнаврядчизможутьоцінитинегативнінаслідкицьогорішення
щебагатороків3.Зокремазастосуваннятакогопідходупротягомдесятилітьсфор-
мувалотакументальністьсередособовогоскладупрацівниківміліції,щоґрун-
туєтьсяназадоволеннівласнихтавладнихінтересів,алезацимкриласязначна
кількістьрізнихнегативнихчинників,зокремаукриттязлочиніввідобліку,нега-
тивнеставленнядобудь-якоїзаявиабоповідомленняпроправопорушення,фаль-
сифікаціякримінальноїстатистики,кримінальнихсправтаоперативно-розшуко-
вихматеріалівтощо.
Такимчином,проаналізувавширізніюридичніджерела,мистверджуємо,що
дляоб’єктивногооцінюваннядіяльностіцентральнихорганів виконавчої влади
необхідно також мати можливість використання критеріїв різних показників.
Наприклад,цеможебутисистемапоправочнихкоефіцієнтівщодокожногозкри-
теріїв,абопоказникидинамікидляоцінюваннядіяльностіодногойтогосамого
250 Держава і право • Випуск 53
органузапевнийперіодчасу.Очевидно,щовитратинаобробку,аналіз,складан-
ня і оформлення таких звітів доцільно скорочувати, зокремашляхом автомати-
заціїрізнихстадійскладноготабагатофакторногопроцесуоцінюванняефектив-
ності, але у цьому випадку виростуть витрати на комп’ютерне обладнання та
програмне забезпечення, діяльність програмістів і консультантів, технічного
персоналу,якийзайматиметьсявведеннямданих.Щобвсіцівитратиізусилляне
пропалидарма,центральніорганивиконавчоївладита їхклієнтиповиннімати
чіткусистемузбору,обробки,зберіганнятааналізуодержаноїінформації.
Нанашудумку,задопомогоюкритеріївоцінкиефективностіможнадосягти
суттєвоготасистематичноговдосконаленнявтрьохважливихнапрямах:1)упро-
цесі ухвалення нормативно-правових актів; 2) у веденні системи звітності; 3)
безпосередньо оцінюванні діяльності структурних підрозділів центральних
органіввиконавчоївлади.
Застосування зазначеного підходу до оцінювання діяльності центральних
органіввиконавчоївладиможедопомогтизабезпечитиефективнудіяльністьваж-
ливоїпідсистеми,яказабезпечуєпостійнийпроцесвдосконаленняпорядкуроз-
робкитареалізаціїнормативно-правовихактівякдляпосадовців,такідлявибор-
нихаботаких,щопризначаютьсячленіврад,комісійцентральнихорганіввико-
навчоївлади,пов’язанихздіяльністюцентральнихорганіввиконавчоївлади.
Результатинашогодослідженнясвідчать,щооцінкаефективностіприйняття
нормативно-правовихактівдопомагаєналагодитизвітність:
–центральнихорганіввиконавчоївладипередгромадянами;
–різнихдержавнихорганізацій,щонадаютьпослугирізнимкатегоріямгро-
мадян,передКабінетомМіністрівУкраїни;
– керівників середньої ланки і фахівців перед виборними органами або
колегіальнимиорганамиуправліннярізнихструктурнихпідрозділівцентральних
органіввлади,щопризначаються;
–длябільшякісногообґрунтуваннядіяльностіцентральнихорганіввиконав-
чоївладипередконтролюючимиорганами;
–організацій,щонадаютьпослугизконтрактівабогрантів(державнихіпри-
ватних,комерційнихінеприбутковихорганізацій);
– іншими особами зацікавленими в діяльності (зокрема фінансової) цих
суб’єктівуправління.
Вищіпосадовіособицентральнихорганіввиконавчоївладиможутьвикорис-
товуватиоцінкудіяльностідлявдосконаленнярозподілуресурсів;вдосконалення
системианалізу,плануваннядіяльностіпідпорядкованихструктурнихпідрозділів
таїхвзаємодіїміжсобою,розробкипропозиційдляпідвищенняпродуктивності
працівниківдержавнихслужб.
Не заперечуючи необхідності розробки більш обґрунтованих і коректних
науково-методичнихзасобіввимірювання івикористаннякількіснихпоказників
приоцінюваннірезультатівцентральнихорганіввиконавчоївлади,вважаємо,що
вонинеможутьбутипідставоювсієїметодологічноїконструкціїоцінки.Навітьу
більш удосконаленому вигляді орієнтація переважно на кількісні показники
зберігаєформально-бюрократичнуприроду.
Будь-якізусилля,спрямованітількинавдосконаленняметодики,орієнтованої
навикористанніформальнихцифровихпоказників,щовирішуютьлишеприватні
завдання обслуговуючого характеру не можуть, при традиційному підході, що
зберігається, зробити процес оцінювання дієвим його механізмом та бути
відповіднимінструментомпроцесуудосконаленнясистемиуправлінняцентраль-
них органів виконавчої влади, зокрема визначенні найоптимальніших шляхів
251Юридичні і політичні науки
реформування зазначених органів державної влади в такому напрямі, який би
забезпечиврезультати,щоочікуєсуспільство.
Узв’язкузцим,сформулюємоспочаткутеоретичніположення,щостосуються
змістуефективностідіяльностіцентральнихорганіввиконавчоївлади.По-пер ше,
діяльністьцентральнихорганіввиконавчоївлади,якібудь-якийіншийвидлюдсь-
коїдіяльності,відповідаєфілософсько-методологічнимкатегоріямлюдськогобут-
тя з усіма видамифундаментальних зв’язків (походження, розвитку,функціону-
вання),атомувідтворюєзагальнуструктурудержавногоуправліннянавідповідно-
муетапірозвиткусуспільства,щовключаєвсебецілі,засоби,процесінаслідки
діяльності. Це відтворення має змістовний характер та пов’язане з науковою
інтерпретацієюнаочноїдіяльностівідповіднихгалузейнауковихзнань.По-дру ге,
соціальнадіяльність–цеформалюдськоїактивності,яказдійснюєтьсялюдьмиі
длялюдей,томулюдинаводночасвиступає ісуб’єктомдіяльності, і їїоб’єктом,
саме людина формує цілі діяльності, визначає засоби їх досягнення, оцінює
ступіньдосягнутого.Узв’язкузцим,ціннісніорієнтаціїтаустановки,світогляд,
політичніпристрасті,рівеньзагальноїідуховноїкультуридержавногослужбовця
суттєвовпливаютьнаефективністьдіяльностісистемицентральнихорганіввико-
навчоївлади.По-третє,людськадіяльністьзасвоєюприродоюєбагатоцільовою.
Окрема людина чи будь-яка соціальна організація не можуть обмежитися будь-
якоюоднієюметою.Томувреальномужиттінаособистішомуйнаколективному
рівняхмизавждимаємосправузієрархієюцілей.Однакнавітьчіткаієрархічність
цілейуреальномужиттініколицілкомнезбігаєтьсяздосягнутимирезультатами.
У зв’язку з цим, поняття «ефективність» повинне охоплювати всю структуру
соціальноїдіяльності,тобтонетількирезультатдіяльності,аіїїцільовепризна-
ченняякпроекціюнаконкретніпотребисуспільствасамеуцьомувидідіяльності,
процес і особистий стиль здійснення. По-чет вер те, система оцінювання, що
свідомо регулюється як постійно діючий елемент безпосереднього зворотного
зв’язку, здатна забезпечити неухильний розвиток. Однак, підвищення ефектив-
ності функціонування системи центральних органів виконавчої влади можливе
лишеостільки,оскількиелементицієїсистемиорієнтованіназадоволенняпотреб
тих,длякоговонастворенанакожномурівнісвоєїдіяльності.І,нарешті,по-п’яте,
забезпеченняефективноїдіяльностіцентральнихорганіввиконавчоївладиможли-
ве лишепри забезпеченні збалансованогофункціонування всіх трьох гілокдер-
жавноївлади.Цеозначає,щодлярозв’язанняцієїпроблеминеобхіднокомплексно
вирішититакімасштабнізавдання,якздійсненнякардинальноїсудовоїреформи
тареформисистемиорганівмісцевогосамоврядуваннятощо4.
У зв’язку з цим перед науковцями і практиками постало завдання пошуку
шляхівпідвищенняефективностідіяльностіцентральнихорганіввиконавчоївла-
ди, розробки оптимальної структури та визначення чисельності працівників
відповідно до функцій їх органів та підрозділів, що узгоджуються не тільки з
міжнародними вимогамидіяльності державних органів, алей безпосередньо із
сучасними вимогамищодо розвитку українського суспільства та відповідно до
цьогопідвищенимивимогамидодержавногоуправління.
При цьому визначення оптимальних критеріїв оцінювання ефективності є
підґрунтям для розробки заходів із вдосконалення діяльності центральних
органіввиконавчоївлади,створенняумовпрямоїзацікавленостікожногодержав-
ного службовця у результатах своєї діяльності, а також поліпшення якісних
характеристикдіючогокадровогопотенціалу,йогораціональноговикористання
таподальшогопрофесійноговдосконалення (зарахуваннядокадровогорезерву,
службове просування кадрів тощо). Розв’язання цієї проблеми потребує участі
252 Держава і право • Випуск 53
фахівцівнелишеусферіуправлінськоїдіяльностітаправознавства,айугалузі
філософії,психології,соціологіїтощо.
Зюридичноїточкизору,необхіднонасампередвизначитипонятійнийапарат,
саме такі терміни, як «ефективність», «критерій» та «критерій ефективності»
тощо.Критерії(показники)оцінкиефективностідіяльностіцентральнихорганів
виконавчоївлади,показникиоцінкиефективностізаконодавства,якірегулюють
їх діяльність, і навіть показники оцінки ефективності діяльності державних
органівзокремихнапрямівсьогоднінедостатньовизначеніабонеповноюмірою
віддзеркалюютьрезультативністьдержавноїдіяльності,хочадеякінауковцівда-
ютьсядоспробивизначитичинники,яківпливаютьнаефективність5.
Слідвизнатитакож,щоокремічинникисуттєвовпливаютьнаефективність
діяльностіцентральнихорганіввиконавчоївлади,протейдосіневизначеноне
лише алгоритму такої взаємозалежності, ай самогоперелікуцихчинників.На
ефективністьдіяльностіцентральнихорганіввиконавчоївладиУкраїнисуттєво
впливає якість законів та підзаконних нормативно-правових актів, якими керу-
ються працівники центральних органів виконавчої влади при виконанні своїх
службовихобов’язків.
Наефективністьдіяльностіцентральнихорганіввиконавчоївладисуттєвовпли-
ва ють соціальні чин ни ки: рівень фінансового утримання та інші види і системи
матеріальногозабезпеченнядержавнихслужбовців,житловіпроблеми,рівеньпро-
фесійноїкваліфікаціїтакультурипрацівниківцентральнихорганіввиконавчоївла-
ди.
Отже,складнийхарактервзаємозв’язкусоціальнихтаекономічнихпроцесіву
суспільстві,складністьвиміруоцінкисоціальнихпроцесів,труднощі,пов’язаніз
виявленнямпобічнихчинників,яківпливаютьнаефективністьдіяльностіцент-
ральнихорганіввиконавчоївлади,призводятьдотого,щодеякінауковціпропо-
нуютьподілятикритеріїефективностінаскладовітавиділятисистемупоказни-
ків,щохарактеризуютьїх6.
Дослідженнязарубіжнихфахівцівугалузіуправлінняпоказують,щовимірю-
вання та оцінювання ефективності необхідні з багатьох причин. Це дозволяє
своєчасновиявлятитаактивновпливатинанегативнітенденціїдіяльності,роз-
робляти обґрунтовані прогнози подальшого розвитку ситуації та вносити
відповіднікорективищодоїхперспективтощо.
Нанашудумку,системаоцінкиефективностідіяльностіцентральнихорганів
виконавчої владимає бутинауково обґрунтована і враховувати світовийдосвід
оцінки діяльності органів державного управління. Крім цього, вона має бути
оптимальною і відповідати завданням, поставленим самоюметою оцінювання.
Томувважаємо,щозапропонованакласифікаціясистемаоцінюваннядіяльності
органіввнутрішніхсправУкраїницілкомпридатнадляоцінюванняефективності
діяльності центральнихорганів виконавчої влади, зокремамає ґрунтуватисяна
трьохнайбільшвираженихгрупахкритеріїв:по-перше,ак ре ди таційні кри терії
стадіїстворенняцентральногоорганувиконавчоївлади,задопомогоюякихмож-
на визначити, чи відповідає зазначений державний орган визначеним вимогам,
тобточимаєвіндостатньокваліфікованийштатпрацівниківзмінімальнонеоб-
хідною і достатньою кількістю управлінського персоналу, достатню кількість
технічних засобів тощо; по-друге, опе ра тивні кри терії оцінки ефективності
діяльностіцентральнихорганіввиконавчоївлади,якібуможливлюваливідслід-
ковуванняефективностіїхдіяльностівчасі(щомісячно,щоквартально,щорічно
тощо),іостаннє–інспек торські критеріїоцінкицентральнихорганіввиконавчої
влади на стадії інспектування чи контрольних перевірок, або коли оперативні
253Юридичні і політичні науки
критерії оцінки ефективності діяльності центральних органів виконавчої влади
свідчать,щовідбуваютьсянегативніпроцесивїхдіяльностійнеобхідновизначи-
типричинитаприйнятивідповіднінормативно-правовіактидляїхусунення.
Отже, визначимо такі концептуальні підходи щодо критеріїв оцінки діяль-
ностіцентральнихорганіввиконавчоївладиУкраїни.Насамперед,аналізвисту-
паєякфункціяуправління,щопризначенадлявивчення,систематизації,узагаль-
неннятаоцінюваннядосягнутихрезультатів.Системааналізутаоцінювання–це
сукупність взаємопов’язаних критеріїв і показників,що характеризують опера-
тивнуобстановку;атакожджерелаінформації,щовикористовуютьдляїхформу-
вання;методичніприйоми,щовизначаютьпорядокіспособививеденняоціноч-
нихкритеріївіпоказників;методианалізурезультатівоцінкиіїхвикористанняв
управлінськійдіяльності.
Оцінка (оцінювання) ефективності – результат/процес розумової діяльності
державного службовця для визначення за встановленимиправилами співвідно-
шенняміжпоказниками,щохарактеризуютьйогорезультатидіяльностізапев-
нийпроміжокчасучивідповіднодопевнихумовтаспрямованийнавиявлення
значущихдляорганізації ізабезпеченняналежнихумовдіяльностіоргану(під-
розділу)длядосягненнянайкращихрезультатівдіяльності,визначенняїхвпливу
настанборотьбизправопорушеннями.
Упроцесідослідженнянамивстановлено,щорезультатиоцінкивиражають-
ся: а) кількісними показниками, що визначають кількісне співвідношення між
реальним і еталонним значеннями відповідних елементів результативності; б)
ранговимиоцінками,щовизначаютьмісцекожногоорганусередіншихзаумови
можливостіпорівнянняумовдіяльності;в)якіснимиоцінками,щохарактеризу-
ютьналежністьдотієїабоіншоїгрупи(класу,категорії)зприблизнооднаковими
значеннямивідповіднихкількіснихпоказників.
Такимчином,можназробитинаступнівисновки.Ефективністьцентральних
органів виконавчої владидоцільновизначатичерезчотиринайбільшсоціально
важливівидиефективності.
По-перше, економічну ефективність як ступінь досягнення загальних цілей
відповідноїгрупипрацівниківшляхомреалізаціївизначенихзавданьзнайменши-
ми витратами. Деякі дослідники сюди додають і задоволення, яке отримують
членигрупивідтого,щовонипрацюютьускладіпевногоорганучипідрозділу.
Ітаким чином задовольняють потреби індивіда із соціальною значущістю
функціонуванняоргану(підрозділу).
По-друге, внутрішньовідомчу ефективність як ступінь реалізації очікувань,
потребта інтересівпрацівників зурахуванням їхрізноманіття і комплексності.
Концепція балансу інтересів соціальної та економічної ефективності – головна
проблемауправлінняперсоналом.
По-третє, соціальна ефективність як ступінь забезпечення реалізації управ-
лінськихрішеньцентральнихорганіввиконавчоївлади,якінаправленіназадово-
леннясоціально-економічнихочікувань,потребтаінтересівгромадян.
По-четверте,ефективністьпраці–результативністьтрудовоїдіяльностіпер-
соналу,щовиражаєтьсявдосягненнінайбільшогоефектупримінімальнихвитра-
тах праці. На відміну від економічної ефективності виробництва, вимірюваної
відношеннямрезультатудовитратусієїпраці.Поняття«ефективністьпраці»,як
одинзосновнихпоказниківефективностідіяльностіцентральнихорганіввико-
навчоївлади,маєводночасширшімежійвиявляєтьсяузростанніпродуктивності
праціпрацівниківневиробничої сфериприполіпшенні якостіпослуг,щонада-
254 Держава і право • Випуск 53
ютьсянаселенню.
1.Ал туніна О.М. Діяльність органів місцевого самоврядування щодо здійснення
делегованихфункційтаповноваженьвиконавчоївлади:Автореф.дис.…канд.юрид.
наук. – Х., 2009. – 20 с. 2. Там само. 3. Плішкін В.М. Теорія управління органами
внутрішніхсправ:Підруч.–К.:Національнаакадеміявнутрішніхсправ,1999.–702с.
4. По леш ко А.НапрямиреформуванняадміністративногоправаУкраїни//ПравоУкраї-
ни /Міністерствоюстиції України; КонституційнийСудУкраїни та ін. – К., 1998. –
№8.–С.14–20.5. Ети мо логічнийсловникукраїнськоїмови/Заред.О.С.Мельничука.
–К.:Науковадумка,1985.–Т.2.–С.44.6. По пов Г. Х.Эффективноеуправление.–М.:
Экономика,1976.–С.41-49.
255Юридичні і політичні науки
Розділ 4. АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО
Р. М. Ширшикова. СутнІсний аналІз ефективностІ реалІзацІЇ нормативно-правових актІв центральними органами виконавЧоЇ влади УкраЇни
|