Доручення розслідування справи декільком слідчим
Розглянуто питання доручення розслідування справи декільком слідчим, порядок формування слідчої групи. Проаналізовано чинне законодавство України та законодавство інших країн з цього питання....
Збережено в:
| Дата: | 2011 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2011
|
| Назва видання: | Держава і право |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/63688 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Доручення розслідування справи декільком слідчим / В.І. Фаринник // Держава і право. — 2011. — Вип. 53. — С. 512-516. — Бібліогр.: 9 назв. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-63688 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-636882025-06-03T16:28:00Z Доручення розслідування справи декільком слідчим Фаринник, В.І. Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Розглянуто питання доручення розслідування справи декільком слідчим, порядок формування слідчої групи. Проаналізовано чинне законодавство України та законодавство інших країн з цього питання. Рассмотрен вопрос поручения расследование дела нескольким следователям, порядок формирования следственной группы. Проанализировано действующее законодательство Украины и законодательство других стран по этому вопросу. The questions about the commission of investigation case to several investigators, order of forming the group of inquiry are considered. The effective legislation of Ukraine and legislation of other countries are analyzed. 2011 Article Доручення розслідування справи декільком слідчим / В.І. Фаринник // Держава і право. — 2011. — Вип. 53. — С. 512-516. — Бібліогр.: 9 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/63688 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика |
| spellingShingle |
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Фаринник, В.І. Доручення розслідування справи декільком слідчим Держава і право |
| description |
Розглянуто питання доручення розслідування справи декільком слідчим, порядок формування слідчої групи. Проаналізовано чинне законодавство України та законодавство інших країн з цього питання. |
| format |
Article |
| author |
Фаринник, В.І. |
| author_facet |
Фаринник, В.І. |
| author_sort |
Фаринник, В.І. |
| title |
Доручення розслідування справи декільком слідчим |
| title_short |
Доручення розслідування справи декільком слідчим |
| title_full |
Доручення розслідування справи декільком слідчим |
| title_fullStr |
Доручення розслідування справи декільком слідчим |
| title_full_unstemmed |
Доручення розслідування справи декільком слідчим |
| title_sort |
доручення розслідування справи декільком слідчим |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/63688 |
| citation_txt |
Доручення розслідування справи декільком слідчим / В.І. Фаринник // Держава і право. — 2011. — Вип. 53. — С. 512-516. — Бібліогр.: 9 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT farinnikví doručennârozslíduvannâspravidekílʹkomslídčim |
| first_indexed |
2025-11-24T10:49:16Z |
| last_indexed |
2025-11-24T10:49:16Z |
| _version_ |
1849668514729689088 |
| fulltext |
В.І. ФАРИННИК. ДОРУЧЕННЯ РОЗСЛІДУВАННЯ СПРАВИ ДЕКІЛЬКОМ
СЛІДЧИМ
Роз г ля ну то пи тан ня до ру чен ня розсліду ван ня спра ви декільком слідчим, по ря док
фор му ван ня слідчої гру пи. Про аналізо ва но чин не за ко но дав ст во Ук раїни та за ко но дав-
ст во інших країн з цьо го пи тан ня.
Ключові слова: слідча гру па, слідчо-опе ра тив но гру па, розсліду ван ня спра ви
декілько ма слідчи ми, на чаль ник слідчо го відділу, на чаль ник Го ло вно го слідчо го
уп равління.
Рас смо т рен во прос по ру че ния рас сле до ва ние де ла не сколь ким сле до ва те лям, по ря-
док фор ми ро ва ния след ст вен ной груп пы. Про ана ли зи ро ва но дей ст ву ю щее за ко но да-
тель ст во Ук ра и ны и за ко но да тель ст во дру гих стран по это му во про су.
Ключевыеслова: след ст вен ная груп па, след ст вен но-опе ра тив ная груп па, рас сле-
до ва ние де ла не сколь ки ми сле до ва те ля ми, на чаль ник след ст вен но го от де ла, на чаль ник
Глав но го след ст вен но го уп рав ле ния.
The questions about the commission of investigation case to several investigators, order
of forming the group of inquiry are considered. The effective legislation of Ukraine and legis-
lation of other countries are analyzed.
Key word: the group of inquiry, investigation case of several investigators, chief of
criminal investigation department, chief of central criminal investigation department
Припровадженнідосудовогослідствавсірішенняпроспрямуванняслідстваі
пропровадженняслідчихдійслідчийприймаєсамостійно,завиняткомвипадків,
колизакономпередбаченоодержаннязгодивідсуду(судді)абопрокурора,інесе
повнувідповідальністьзаїхзаконнеісвоєчаснепроведення.Винятокзцьогопра-
виласкладаютьположенняст.119Кримінально-процесуальногокодексуУкраїни
(далі–КПК),відповіднодоякихрозслідуваннякримінальноїсправиможебути
дорученодекількомслідчим.
Услідчійпрактицігруповийметодрозслідуваннякримінальнихсправзасто-
совуєтьсявособливоскладних,багатоепізоднихсправах,щосприяєскороченню
строків досудового слідства та в найбільшій мірі забезпечує його повноту і
всебічність1.Вумовахпідвищенняпрофесіоналізмузлочинностіданийорганіза-
ційнийметодрозслідуваннякримінальнихсправстаєзручнимтаякіснимінстру-
ментом в її подоланні, а також забезпечує найбільш оптимальний режим для
всебічного,повноготаоб’єктивноговстановленняобставинвчиненогозлочину.
Незважаючиназначнукількістьтеоретичнихдослідженьзпроблемрозсліду-
ваннязлочинівгруповимметодом,проведенихтакимивченими,якЮ.П.Аленін,
В.П. Бахін, В.І. Бояров,Ю.М. Грошевий, А.Я. Дубинський, В.С. Зеленецький,
А.В. Іщенко, Н.С. Карпов, В.С. Кузьмічов, В.Т. Маляренко, О.Р. Михайленко,
В.Т.Нор, Д.П. Письменний, О.М. Подопрєлов, С.В. Слинько, М.Я. Сегай,
М.І.Сірий,С.М.Стахівський,В.М.Тертишник,В.П.Шибіко,М.Є.Шумило та
багатьмаіншиминауковцями,актуальністьцієїтемиєочевидною.
Адже, у процесуальній науціще й досі немає чіткої теоретичної концепції
розслідуваннякримінальноїсправидекількомаслідчими,створеннятафункціо-
нування слідчих та слідчо-оперативних груп, що призводить до суттєвих від-
мінностейякувихіднихпозиціяхучених,такідопевнихсуперечностейутлума-
ченніокремихположеньчинногокримінально-процесуальногозакону.Розробка
512 Держава і право • Випуск 53
©ФА РИН НИК Ва силь Іва но вич–начальникГСУМВСУкраїни,Заслуженийюрист
України
теоретичної концепції групового методу розслідування є вкрай актуальною і
важливою у зв’язку зі вступом України до Ради Європи, прийняттям на себе
міжнародно-правових зобов’язань і необхідністю приведення національного
законодавстваувідповідністьіззагальновизнанимиміжнародно-правовимистан-
дартами.
Вюридичнійнауці, залежновідособливостейвчиненогозлочину,розсліду-
ванняякогоздійснюютьсягруповимметодом,завдань,щопокладаютьсянагрупу,
мети її створення, термінів дії та розподілу обов’язків її членів, розрізняють
поняття«слідчагрупа»та«слідчо-оперативнагрупа».
Так, під слідчою групою розуміють об’єднання певної кількості слідчих з
одного чи різних відомств,що створюється на визначений час компетентними
посадовими особами відповідно до вимог КПК України (відомчих актів) для
розслідуванняскладноїчивеликоїзаобсягомроботисправи,якунеобхідновико-
нати,абодлянеобхідностіпроведеннятрудомісткоїтаневідкладноїслідчоїдії,
якуодномуслідчомувиконатиувстановленістрокинепідсилу2.
Усвоючергу,слідчо-оперативнагрупа –цетимчасовеформування,якество-
ренедляспільноїузгодженоїдіяльності,доскладуякоговходятьоперативніта
іншіспівробітникиорганівдізнаннятаслідчий(слідчі),щомаєсвоєпризначення,
івякомупідкерівництвомслідчоготаззапровадженнямінтенсивнихітривалих
ОРЗздійснюєтьсярозкриттязлочину«погарячихслідах»,розслідуваннясклад-
нихвеликихзаобсягомсправ,абоперевірказаявтаповідомленьпрозавуальовані
злочиннідіянняпоматеріалам,щонадійшлислідчомудлярозгляду3.
Учинномукримінально-процесуальномузаконодавствіпитанняформування,
організаціїтадіяльностіслідчоїгрупирегламентуєтьсявиключностаттями114-1,
119 КПК та Положенням про Головне слідче управління МВС України, яке
затвердженоНаказомМВСУкраїни від 31.03.2008 р.№ 160 «Про організацію
діяльностіорганівдосудовогослідстваМВСУкраїни.Щодослідчо-оперативної
групи,топорядокїїстворенняпередбаченоІнструкцієюзорганізаціїдіяльності
органів досудового слідства в системі МВС України та взаємодії їх з іншими
структурними підрозділами органів внутрішніх справ України в розкритті та
розслідуваннізлочинів,якатакожзатвердженавищевказанимнаказом.
Однак,відповіднодоп.8НаказуМВСУкраїнивід15.06.2011р.№336«Про
проведенняекспериментущодоапробаціївертикальноїсистемипідпорядкування
слідчихпідрозділіворганіввнутрішніхсправУкраїни»наперіодпроведенняекс-
перименту(з1липня2011рокудо30червня2012року)діянаказуМВСУкраїни
від31.03.2008р.№160зупинена.Томуупродовжзапровадженогоексперименту
пристворенніслідчихтаслідчо-оперативнихгрупслідкеруватисьТимчасовим
положенням про Головне слідче управління МВС України та Тимчасовою
інструкцієюзорганізаціїдіяльностіорганівдосудовогослідствавсистеміМВС
Українитавзаємодіїїхзіншимиструктурнимипідрозділамиорганіввнутрішніх
справУкраїниврозкриттітарозслідуваннізлочинів.
Проте,яксвідчитьпрактика,пристворенніякслідчої,такіслідчо-оператив-
ної групи є поодинокі випадки, коли працівники користуються однаковими
вищевказаними нормами, не дивлячись на те,що ці групи належать до різних
видовихкатегорій.Відсутністьчіткоїправовоїрегламентації таневідповідність
відомчих нормативних актів положенням КПК призводить до неузгодженості
рішеньпроствореннягруповихформрозслідування,невизначеностістатусуосіб,
які залучаютьсядо їхскладу,порушеннястроківдосудовогослідстватавтрати
доказовоїінформації.
Начальникслідчоговідділу,здійснюючиконтрользасвоєчасністюдійслідчих
порозкриттюзлочинівізапобіганнюїм,маєправодоручатирозслідуванняспра-
513Юридичні і політичні науки
видекількомслідчим,атакожбратиучастьупроведеннідосудовогослідствата
особистопровадитидосудовеслідство,користуючисьприцьомуповноваження-
мислідчого(ст.114-1КПК).
Відповідно до п. 4.3.6. Положення про Головне слідче управління МВС
України, затвердженого наказом МВС України № 160 від 31.03.2008 р., та
п.4.4.16.ТимчасовогоположенняпроГоловнеслідчеуправлінняМВСУкраїни,
затвердженогоНаказомМВСУкраїни№336від15.06.2011р.,начальникГоло-
вногослідчогоуправлінняМВСУкраїни уразінеобхідностівідповіднодовимог
кримінально-процесуального законодавства передає справу від одного слідчого
іншому,доручаєрозслідуваннясправидекількомслідчимпідлеглихорганівдосу-
довогослідства,атакожслідчимГСУМВСУкраїни4.Такимчином,доручення
розслідуваннясправидекількомслідчимєвиключноюкомпетенцієюначальника
слідчого відділу, якщо відповідно до ст. 32 КПК, під цим суб’єктом розуміти
начальникаГоловногослідчогоуправління,слідчогоуправління,відділу,відділен-
няорганіввнутрішніхсправтайогозаступники.
Уразіпорушеннякримінальноїсправизаознакамиособливотяжкогозлочи-
ну,вякійпередбачаєтьсяпроведеннязначногообсягупроцесуальнихдій,інколи,
врізнихадміністративно-територіальниходиницях, її розслідуванняможебути
доручено декільком слідчим, про що зазначається в постанові про порушення
справи або виноситься окрема постанова.Один із слідчих призначається стар-
шим, він приймає справу до свого провадження і безпосередньо керує діями
інших. Постанова про призначення в справі декількох слідчих оголошується
обвинуваченому (ст. 119 КПК). На цьому правова регламентація створення та
організації діяльності слідчої групи для провадження досудового слідства у
кримінальноїсправизакінчується.
Щостосуєтьсяслідчо-оперативноїгрупи,тодлярозслідуваннякримінальних
справ і забезпечення постійної взаємодії працівників слідчих, оперативних й
іншихпідрозділівурозкриттітарозслідуваннізлочинівстворюютьсяслідчо-опе-
ративні групи. При створенні слідчо-оперативної групи начальник ОВС та
начальник слідчого підрозділу обов’язково визначають порядок контролю за
роботоюцієїгрупи.Длярозкриттяірозслідуваннязлочинів,яківчиненінатери-
торіїдекількохрегіонів,наказамикерівництваМВСстворюютьсяміжрегіональні
слідчо-оперативні групи. Контроль за їх діяльністю може бути покладено на
керівництво ГСУМВСУкраїни або керівництво слідчого управління (відділу)
ГУМВС,УМВС,натериторіїобслуговуванняякоговчиненонайбільшукількість
злочинів. З метою найбільш швидкого й повного розкриття та розслідування
окремихвидівзлочинів,учиненихнатериторіїрядурайоніврегіону,утомучислі
злочинів минулих років, спільними наказами начальників ГУМВС, УМВС та
начальниківслідчихуправлінь (відділів)ГУМВС,УМВСможутьстворюватися
спеціальні(цільові)слідчо-оперативнігрупи5.
ПрививченніцьогопитанняаналізувалисяпроектиКПК,длятого,щобз’ясу-
вати, яким чином намагаються врегулювати дану «прогалину» їх розробники.
Так,уп.4ч.2ст.39проектуКПКвід13грудня2007року№1233передбачено,
щоначальникслідчогопідрозділусвоєюпостановоюуповноваженийстворювати
слідчі та, запогодженням значальникомвідповідногоорганудізнання, слідчо-
оперативнігрупи.Усвоючергуст.222даногозаконопроектубільшдетальніше
регламентуєпорядокпровадженнядосудовогослідствагрупоюслідчихтаслідчо-
оперативноюгрупою.
Так,уразіскладностісправиівеликогообсягуроботи,якунеобхідновикона-
ти, начальник слідчого підрозділу може доручити провадження досудового
слідствагрупіслідчих,апрокурор–групіслідчихчислідчо-оперативнійгрупі.
514 Держава і право • Випуск 53
Про створення у справі слідчої групи, начальник слідчогопідрозділу вино-
ситьпостанову.Прокуроромрішенняпростворенняслідчоїчислідчо-оператив-
ноїгрупивикладаєтьсявпостановіпропорушенняпровадженняукримінальній
справіабовокремійпостанові.Упостановізазначаютьсякерівникіскладгрупи.
Про зміни у складі групи і заміну керівника виноситься постанова. З даними
постановамиознайомлюютьсяпідозрювані,обвинувачені,їхнізаконніпредстав-
ники та захисники, потерпілі, позивачі, відповідачі та їхні представники, яким
роз’яснюєтьсяправозаявлятивідводикерівниковіічленамслідчоїчислідчо-опе-
ративноїгрупи.
При провадженні досудового слідства слідчою чи слідчо-оперативною гру-
поюслідчідіїможутьвиконуватисьякодним,такідекількомаслідчимичиосо-
бами,якіздійснюютьдізнання,івключенідоскладуслідчо-оперативноїгрупи.
Членислідчоїчислідчо-оперативної групивиконуютьдоручення і вказівки
керівникагрупи,діючиприцьомувмежахповноважень,якіїмнаданізаконом.
Провиконаннядорученьтавказівоквониповідомляютькерівникагрупи6.
ВодночасупроектіКПК,розробленомуРобочоюгрупоюзпитаньреформу-
ваннякримінальногосудочинства,немаєжодноїнорми,присвяченоїорганізації
діяльностіслідчоїтаслідчо-оперативноїгрупи.Тількист.42цьогопроектупев-
ноюміроюстосуєтьсядорученнярозслідуваннядекількомслідчим:
«1.Керівникорганудосудовогорозслідуванняорганізовуєдосудоверозсліду-
вання.
2.Керівникорганудосудовогорозслідуванняуповноважений:
1)визначатислідчого(слідчих),якийбудездійснюватидосудоверозслідуван-
ня,аувипадкахздійсненнядосудовогорозслідуванняслідчоюгрупою–визначи-
тистаршогослідчоїгрупи,якийкеруєдіямиіншихслідчих»7.
Таким чином, аналізуючи відповідні правові положення проектів КПК, ми
вважаємо,щопроектКПКвід12грудня2007року№1233більшповновизначає
організацію діяльності слідчих та слідчо-оперативних груп. Особливо це сто-
сується суб’єктів, які мають право приймати рішення про створення цих груп.
Розробники даного проекту досить вдало вирішили питання щодо створення
груп, які складаються з представників слідчих підрозділів різних відомств, а
такожнадалиправопрокуроровістворюватислідчітаслідчо-оперативнігрупи.
Звертаючисьдокримінально-процесуальногозаконодавстваіншихкраїн,слід
констатувати, що законодавець окремих держав ближнього зарубіжжя більш
детальніше регламентує створення та діяльність слідчих груп. У кримінально-
процесуальномузаконодавствіРеспублікиМолдоваправодоручатирозслідуван-
някримінальноїсправидекількомслідчимєвиключнимправомпрокурора.Так,
у ст. 256 КПК Республіки Молдова закріплено, що у випадку розслідування
складнихабовеликихзаобсягомсправкерівникорганукримінальногопересліду-
вання за згодою прокурора доручає здійснення кримінального переслідування
декількомофіцерамзкримінальногопереслідування.Вокремихвипадках,проку-
рорможедоручитиздійсненнякримінальногопереслідуваннядекількомофіце-
рам з кримінального переслідування, які є представниками різних органів
кримінальногопереслідування8.
Уст.163КПКРФвизначенопідстави,порядокформування,суб’єктиініцію-
ваннятастворенняслідчихгруп9.НавідмінувідпроектуКПКУкраїни,вКПК
РФзакріпленіправакерівникаслідчоїгрупи,щоєнеменшважливимдляефек-
тивногорозслідуваннякримінальнихсправ.
Вважаєтьсящо,правопрокурорастворюватислідчігрупиізчислапредстав-
никіворганівдосудовогослідстварізноївідомчоїналежностімаєбутипередбаче-
515Юридичні і політичні науки
ноіуновомукримінально-процесуальномузаконодавствінашоїдержави.Втой
жечас,данеправонеповиннодіятиувипадкустворенняслідчоїгрупивмежах
одного правоохоронного відомства, оскільки у такому випадку буде обмежува-
тись самостійність слідчого, а також ставитись під сумнів професійна компе-
тенціяначальникаслідчоговідділу.
Отже,учинномуКПКнеобхідночітковизначитипідставитамеханізмство-
рення, ліквідації, зупинення і відновлення діяльності слідчої (слідчо-оператив-
ної) групи, повноваження прокурора та начальника слідчого підрозділу щодо
складуслідчої(слідчо-оперативної)групи,повноваженнякерівникаслідчоїгрупи
таусіхїїчленів,щобудесприятиохороніправтазаконнихінтересівучасників
кримінальногопроцесу,швидкомутаповномувстановленнюусіхобставинкри-
мінальноїсправийзабезпеченнюреалізаціїзавданькримінальногосудочинства.
1.Га в ри лов А.К.Организацияроботиначальникаследственногоотделения:Учеб.
пособ.– Волгоград, 1972, – 208 с. 2. Пись мен ний Д.П., Фед чен ко В.М. Правові та
організаційні засади розслідування злочинів слідчою та слідчо-оперативною групою:
Навч.посіб.–Д.:Дніпроп.держ.ун-твнутр.справ,2006.– С.104.3.Тамсамо.–С.104.
4.Тим ча со ве положення проГоловне слідче управлінняМВСУкраїни: Затв. наказом
МВСУкраїни№336«Пропроведенняекспериментущодоапробаціївертикальноїсис-
темипідпорядкуванняслідчихпідрозділіворганіввнутрішніхсправУкраїни».5.Тим-
ча со ва інструкціязорганізаціїдіяльностіорганівдосудовогослідствавсистеміМВС
Українитавзаємодіїїхзіншимиструктурнимипідрозділамиорганіввнутрішніхсправ
Україниврозкриттітарозслідуваннізлочинів:Затв.наказомМВСУкраїни№336«Про
проведення експерименту щодо апробації вертикальної системи підпорядкування
слідчих підрозділів органів внутрішніх справ України». 6. Про ект КПК України
№1233: станомна13 грудня2007р. [Електроннийресурс].–Режимдоступу:gska2.
rada.gov.ua/pls/zweb_n/webproc6_current?id=&pid069=128.7.Про ект КПК,розроблений
Робочоюгрупоюзпитаньреформуваннякримінальногосудочинства:станомна1липня
2011 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zib.com.ua/ua/#all 8.Уго лов но-
про цес су аль ныйкодексРеспубликиМолдова:станомна1квітня2011р.[Електронний
ресурс].–Режимдоступу:http://www.law-moldova.com/law_moldova_rus.html9.Уго лов-
но-про цес су аль ный кодексРоссийскойФедерации.–М.:ТКВелби;Изд-во«Проспект»,
2006.–280с.
516 Держава і право • Випуск 53
Розділ 8. КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО, КРИМІНАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ТА КРИМІНАЛІСТИКА
В.І. Фаринник. ДОРУЧЕННЯ РОЗСЛІДУВАННЯ СПРАВИ ДЕКІЛЬКОМ СЛІДЧИМ
|