Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір

У статті на основі аналізу положень Конституції України, Закону України «Про Конституційний Суд України», Регламенту Конституційного Суду України, а також правових позицій єдиного органу конституційної юрисдикції в Україні досліджується структура принципів діяльності Конституційного Суду України....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2012
Main Author: Кампо, В.М.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2012
Series:Альманах права
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/63780
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір / В.М. Кампо // Альманах права. — 2012. — Вип. 3. — С. 98-102. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-63780
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-637802025-06-03T16:25:27Z Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір Основные принципы деятельности Конституционного Суда Украины: структурное измерение Fundamental Principles of Activities of the Constitutional Court of Ukraine: Structural Dimension Кампо, В.М. Принципи права: доктринальні підходи та виміри У статті на основі аналізу положень Конституції України, Закону України «Про Конституційний Суд України», Регламенту Конституційного Суду України, а також правових позицій єдиного органу конституційної юрисдикції в Україні досліджується структура принципів діяльності Конституційного Суду України. В статье на основе анализа положений Конституции Украины, Закона Украины «О Конституционном Суде Украины», Регламента Конституционного Суда Украины, а также правовых позиций единого органа конституционной юрисдикции в Украине исследуется структура принципов деятельности Конституционного Суда Украины. The article concerns the structure of principles of activities of the Constitutional Court of Ukraine on the grounds of analysis of provisions of the Constitution of Ukraine, the Law of Ukraine «On the Constitutional Court of Ukraine», the Rules and Procedures of the Constitutional Court of Ukraine as well as legal positions of the sole body of the constitutional jurisdiction of Ukraine. In particular, it has been analyzed the principle of the rule of law and researched its components: justice, commensurability (proportionality), legal certainty. It has been structured the principle of independence of judges of the Constitutional Court of Ukraine. The article also analyses principles of collectivity, equality of judges, publicity, fullness and depth of consideration of cases and validity of decisions adopted by the Constitutional Court of Ukraine. As a result, the principles of activities of the Constitutional Court of Ukraine are determined as the structurally ordered system of interconnected, interdependent legal ideas, which in its totality achieve the goal of the Сonstitutional Сourt of Ukraine and determine its legal status. 2012 Article Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір / В.М. Кампо // Альманах права. — 2012. — Вип. 3. — С. 98-102. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. XXXX-0113 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/63780 342.565.2 (477) uk Альманах права application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Принципи права: доктринальні підходи та виміри
Принципи права: доктринальні підходи та виміри
spellingShingle Принципи права: доктринальні підходи та виміри
Принципи права: доктринальні підходи та виміри
Кампо, В.М.
Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір
Альманах права
description У статті на основі аналізу положень Конституції України, Закону України «Про Конституційний Суд України», Регламенту Конституційного Суду України, а також правових позицій єдиного органу конституційної юрисдикції в Україні досліджується структура принципів діяльності Конституційного Суду України.
format Article
author Кампо, В.М.
author_facet Кампо, В.М.
author_sort Кампо, В.М.
title Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір
title_short Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір
title_full Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір
title_fullStr Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір
title_full_unstemmed Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір
title_sort основні принципи діяльності конституційного суду україни: структурний вимір
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2012
topic_facet Принципи права: доктринальні підходи та виміри
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/63780
citation_txt Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: структурний вимір / В.М. Кампо // Альманах права. — 2012. — Вип. 3. — С. 98-102. — Бібліогр.: 10 назв. — укр.
series Альманах права
work_keys_str_mv AT kampovm osnovníprincipidíâlʹnostíkonstitucíjnogosuduukraínistrukturnijvimír
AT kampovm osnovnyeprincipydeâtelʹnostikonstitucionnogosudaukrainystrukturnoeizmerenie
AT kampovm fundamentalprinciplesofactivitiesoftheconstitutionalcourtofukrainestructuraldimension
first_indexed 2025-11-28T21:30:29Z
last_indexed 2025-11-28T21:30:29Z
_version_ 1850071257423282176
fulltext 98 УДК 342.565.2 (477) Володимир Михайлович Кампо, суддя Конституційного Суду України, кандидат юридичних наук ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ ДІЯЛЬНОСТІ КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ: СТРУКТУРНИЙ ВИМІР Згідно зі ст. 147 Конституції України Конституційний Суд України (далі — КСУ, Суд) є єдиним органом конституційної юрисдикції в Україні, який вирішує питання про відповідність законів та інших правових актів Конституції України і дає офіційне тлумачення Конституції України та законів України. Для обґрунтування правових позицій КСУ, які є джерелами права для всіх його галузей, над- звичайно важливе значення мають принципи конституційного судочинства. Жодне рішення Суду не може бути ухвалене без їх практичного застосування. Принципам діяльності КСУ (інколи їх ще називають принципами конституційного судочин- ства) присвячена значна кількість наукових робіт. Так, з різних позицій принципи діяльності Суду аналізували Ю. Барабаш, А. Георгіца, А. Колодій, Р. Марчук, О. Мироненко, А. Портнов, М. Сав- чин, А. Селіванов, В. Скомороха, А. Стрижак, М. Тесленко, Т. Цимбалістий, С. Шевчук та інші автори [1]. Однак, в українській правовій науці дотепер не здійснено структурного дослідження принципів діяльності КСУ, що дозволило б повною мірою виявити їх певні особливості, роль та значення для конституційного правосуддя. Відтак, мета статті полягає у проведенні структурного виміру принципів діяльності КСУ. Відповідно до ст. 4 Закону України «Про Конституційний Суд України» від 16 жовтня 1996 року № 422/96-ВР (далі — Закон) діяльність Суду ґрунтується на принципах верховенства права, неза- лежності, колегіальності, рівноправності суддів, гласності, повноти і всебічності розгляду справ та обґрунтованості прийнятих ним рішень. Вказані принципи знаходять свій вияв у інших нормах Закону, а також у положеннях Регламенту Конституційного Суду України [2] (далі — Регламент). Значний внесок у розуміння цих принципів здійснив і сам єдиний орган конституційної юрис- дикції в Україні, поглибивши їх зміст у власних правових позиціях. За словами деяких авторів, перелік принципів діяльності КСУ може бути доповнений, напри- клад, принципом обов’язковості рішень і висновків Суду (частина п’ята статті 124 Конституції України, стаття 69 Закону) [3, с. 100]. Серед принципів діяльності КСУ називаються також за- конність, мова конституційного провадження, усність розгляду тощо [4, с. 30]. Вбачається, що такі принципи автори виводять із основних засад судочинства, визначених ч. 3 ст. 129 Конституції України. Ми не заперечуємо можливість поширення таких засад на конституційне судочинство, однак зазначимо, що кожен з принципів, визначених ч. 3 ст. 129 Основного Закону України, на- буває особливого сенсу у межах конституційного судочинства. Так, наприклад, принципом за- конності КСУ керується при вирішенні питання про відкриття чи відмову у відкритті конститу- ційного провадження у справі. Викладене свідчить, що питання про віднесення основних засад судочинства (ч. 3 ст. 129 Кон- ституції України) до принципів діяльності КСУ повинне стати предметом подальших наукових розробок та дискусій. У межах цієї статті вважаємо за доцільне зупинитися на принципах діяль- ності Суду, визначених приписами ст. 4 Закону. Виходячи зі змісту частини першої ст. 8 Конституції України принцип верховенства права є визначальним для конституційного ладу держави. Так само основоположним він є для діяльності КСУ [5]. Власне розуміння принципу верховенства права КСУ виклав у Рішенні у справі про призна- чення судом більш м’якого покарання № 15-рп/2004: «Верховенство права — це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозасто- совну діяльність, зокрема, у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо». 99 Суд виокремив також складові принципу верховенства права, до яких він час від часу зверта- ється: справедливість, співмірність (пропорційність), правова визначеність, правова певність. Так, наприклад, у Рішенні у справі про додержання процедури внесення змін до Конституції України від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010 відповідно до засад верховенства права визна- но неконституційним Закон України «Про внесення змін до Конституції України» від 8 грудня 2004 року № 2222–IV у зв’язку з недотриманням встановленої Конституцією України процедури його розгляду та ухвалення, а також відновлено дію редакції Конституції України 1996 р. Даним Рішенням КСУ захистив конституційний лад у державі, забезпечив верховенство права та Кон- ституції України. У Рішенні у справі про строки адміністративного затримання від 11 жовтня 2011 року № 10-рп/2011 на засадах верховенства права, принципах співмірності та правової визначеності встановлено, зокрема, що адміністративне затримання особи без вмотивованого рішення суду не може пере- вищувати 72 годин. Тим самим КСУ захистив конституційне право особи на свободу та особисту недоторканність. Надзвичайно важливого значення принцип верховенства права набуває при тлумаченні Су- дом положень Основного Закону держави. Так, виходячи з доктрини «живої конституції», саме принцип верховенства права є тією «рушійною силою», яка надихає КСУ надавати нового змісту конституційним положенням, пристосовуючи закон під суспільні зміни, а не навпаки [6]. Незалежність конституційних суддів є, насамперед, конституційним принципом [7]. Тому його зміст як принципу діяльності КСУ розкривають саме конституційні положення. Так, відпо- відно до ст. 126 Основного Закону України незалежність і недоторканність суддів гарантуються Конституцією і законами України; вплив на суддів у будь-який спосіб забороняється (частини перша, друга). Стаття 149 Основного Закону України наголошує, що ці гарантії незалежності та недоторканності поширюються і на суддів КСУ. У Рішенні у справі про незалежність суддів як складову їхнього статусу від 1 грудня 2004 року № 19-рп/2004 Суд зазначив, що незалежність суддів є невід’ємною складовою їх статусу, консти- туційним принципом організації та функціонування судів і професійної діяльності суддів. Неза- лежність суддів полягає передусім у їх самостійності, непов’язаності при здійсненні правосуддя будь-якими обставинами та іншою, крім закону, волею (абзац перший підпункту 4.1 пункту 4 мотивувальної частини). Вказаний конституційний принцип конкретизується у законодавчих актах, за змістом поло- жень яких можна виокремити: фінансову, організаційну та політичну незалежність суддів. Так, стаття 27 Закону розкриває принцип організаційної незалежності суддів у такому контек- сті: судді КСУ при здійсненні своїх повноважень є незалежними і підкоряються лише Конституції України та керуються цим Законом, іншими законами України, крім тих законів або їх окремих положень, що є предметом розгляду Суду. Політична незалежність конституційного судді гарантується особливим порядком його при- значення та звільнення з посади (ч. 5 ст. 126, ст. 148 Основного Закону України). Фінансова незалежність суддів гарантується окремим порядком фінансування та організацій- ного забезпечення фінансування судів (ст. 130 Конституції України). Так, у Рішенні у справі про фінансове забезпечення діяльності судів від 11 березня 2010 року № 7-рп/2010, єдиний орган кон- ституційної юрисдикції в Україні вказав, що окреме фінансування кожного суду загальної юрис- дикції та КСУ забезпечує умови для конституційних гарантій їх самостійності та незалежності при здійсненні правосуддя, оскільки унеможливлює негативний вплив на них через механізми виділення та розподілення належних їм відповідно до закону коштів Державного бюджету Укра- їни. Зміст принципу колегіальності як засада діяльності КСУ розкривається через призму ста- тей 48, 50, 51 Закону. По-перше, принцип колегіальності вимагає наявності кворуму на засіданнях колегій КСУ та засіданнях і пленарних засіданнях самого Суду. 100 По-друге, процесуальна ухвала про відкриття провадження у справі в КСУ або про відмову у такому провадженні приймається колегією суддів КСУ у справах за конституційними поданнями більшістю голосів суддів, які входять до її складу (ч. 1 ст. 48). По-третє, рішення КСУ приймаються та його висновки даються на пленарному засіданні, якщо за них проголосувало не менше десяти суддів КСУ (ч. 4 ст. 51 Закону). Фактично усі ці аспекти принципу колегіальності узагальнено у § 28 Регламенту: «Розгляд справ, прийняття рішень і надання висновків у справах проводиться Конституційним Судом України колегіально». Принцип рівноправності суддів КСУ також слід розглядати у кількох аспектах. Так, юрисдикційна рівність суддів КСУ полягає у тому, що за змістом ст. 19 Закону кожен кон- ституційний суддя наділений однаковим обсягом правосудних повноважень, безвідносно до його адміністративного статусу у Суді (Голови чи заступника Голови КСУ) та до органу, який його при- значив. Принцип процесуальної рівноправності суддів КСУ знаходить свій вияв у положеннях Регла- менту. Так, § 29 Регламенту закріплено: «Усі судді Конституційного Суду України є рівноправни- ми під час розгляду справ на засіданні колегії суддів, на засіданні, пленарному засіданні Консти- туційного Суду України». Таким чином, процесуальна рівноправність суддів КСУ гарантується на всіх стадіях та в усіх видах конституційного провадження. Особливим проявом принципу рівноправності є надання судді КСУ права висловити окре- му думку, яка викладається суддею у письмовій формі і додається до рішення чи висновку КСУ (ст. 64 Закону). Принцип гласності випливає з положень п. 7 ч. 3 ст. 129 Конституції України, який визначає гласність судового процесу та його повне фіксування технічними засобами як одну з основних засад судочинства. Виходячи з аналізу положень Закону та Регламенту, науковці виокремлюють чотири способи, якими реалізується принцип гласності у конституційному судочинстві: 1) шляхом здійснення роз- гляду справ на пленарних засіданнях у певних формах; 2) встановлення режиму розгляду справи (відповідно до п. 4 § 30 Регламенту відкритий режим, за винятком випадків, якщо розгляд справи на відкритому пленарному засіданні Конституційного Суду України може призвести до розго- лошення державної або іншої таємниці, що охороняється законом); 3) встановлення обов’язку оголошення рішення, висновку КСУ у відкритому пленарному засіданні; 4) визначення форми офіційного оприлюднення рішень і висновків Суду [8, с. 103]. До цього переліку можна додати ще один аспект, у якому виявляється гласність конституцій- ного судочинства: відповідно до ст. 72 Закону КСУ обов’язково залучає до участі в провадженні у справі представників органів влади, акти яких оспорюються за конституційним поданням щодо їх конституційності. Принцип повного і всебічного розгляду справ реалізується через приписи ст. 54 Закону, за яки- ми колегія суддів КСУ під час підготовки справи, Суд в процесі провадження у справі: 1) мають право витребувати від Верховної Ради України, Президента України, Прем’єр-міністра України, Генерального прокурора України, суддів, органів державної влади, органів влади Автономної Рес- публіки Крим, органів місцевого самоврядування, посадових осіб, підприємств, установ, органі- зацій усіх форм власності, політичних партій та інших об’єднань громадян і окремих громадян необхідні документи, матеріали та інші відомості, що стосуються справи; 2) в разі необхідності призначають експертизу в справі і вирішують питання щодо залучення до участі в конституцій- ному провадженні експертів; 3) мають право викликати посадових осіб, експертів, свідків, пред- ставників за законом та уповноважених за дорученням, громадян, участь яких повинна забезпе- чити об’єктивний і повний розгляд справи. За певних обставин наслідком дотримання Судом принципу повного і всебічного розгляду справ може бути реалізація приписів ч. 1 ст. 95 Закону, за якою у разі якщо при тлумаченні Закону України (його окремих положень) була встановлена наявність ознак його невідповідності Кон- ституції України, Конституційний Суд України у цьому ж провадженні вирішує питання щодо неконституційності цього Закону, а також ч. 3 ст. 61 Закону, відповідно до якої у разі, якщо в 101 процесі розгляду справи за конституційним поданням чи конституційним зверненням виявлено невідповідність Конституції України інших правових актів (їх окремих положень), крім тих, щодо яких відкрито провадження у справі, і які впливають на прийняття рішення чи дачу висновку у справі, Конституційний Суд України визнає такі правові акти (їх окремі положення) неконсти- туційними [9]. Принцип обґрунтованості рішень, прийнятих Судом витікає з положень Конституції Украї- ни, Закону та Регламенту та у процесуальному аспекті вимагає, серед іншого, прийняття єдиним органом конституційної юрисдикції обґрунтованого рішення, а також наявності мотивувальної частини у рішенні, висновку КСУ (п. 7 ст. 65, п. 6 ст. 66 Закону, § 55 Регламенту). З матеріальної точки зору обґрунтованість рішень КСУ — це їх правова, доктринальна та на- укова аргументованість, яка досягається, зокрема, шляхом звернення Суду: 1) до правової док- трини [10]; 2) до міжнародних правових актів; 3) до практики Європейського суду з прав людини; 4) до власних правових позицій, висловлених у попередніх рішеннях. Викладене засвідчує, що систему принципів діяльності Конституційного Суду України мож- на визначити як структурно упорядковану систему взаємопов’язаних, взаємозалежних правових ідей, які у своїй сукупності забезпечують досягнення мети конституційного судочинства та ви- значають правовий зміст діяльності Суду. Використана література: 1. Барабаш Ю. Г., Дахова І. І., Євсєєв О. П. Конституційна юрисдикція: [підручник] / [за ред. Ю. Г. Барабаша та А. О. Селіванова]. — Х.: Право, 2012. — 168 с.; Георгіца А. З. Принципи конституцій- ного судочинства (процесу) та їх специфіка: деякі питання теорії і практики / А. З. Георгіца, В. Є. Ско- мороха // Науковий вісник Чернівецького університету: Правознавство. — 2004. — Вип. 227. — С. 28-34; Колодій А. Принципи статусу та діяльності Конституційного Суду України / А. Колодій // Вісник Консти- туційного Суду України. — 2011. — № 4-5. — С. 98-103; Мироненко О. М. Конституцiйний Суд України: історія і сучасність, доктрина і практика / О. М. Мироненко; НАН України, Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького. — К.: Київська правда, 2011. — 910 с.; Портнов А. Особливості реалізації принципу глас- ності у конституційному судочинстві в Україні / А. Портнов // Вісник Львівського університету/ Серія юридична. — 2009. — Вип. 48. — С. 102-108; Савчин М. В. Основні принципи діяльності Конституційного Суду України по тлумаченню Конституції України / М. В. Савчин, Р. В. Марчук // Часопис Київсько- го університету права. — 2009. — № 2. — С. 83-89; Селіванов А. О. Питання теорії конституційного пра- восуддя в Україні: актуальні питання сучасного розвитку конституційного правосуддя / А. О. Селіванов, А. А. Стрижак. — К.: Логос, 2010. — 275 с.; Тесленко М. В. Конституційна юрисдикція в Україні: [навч. посіб.] / М. В. Тесленко. — К.: Школа, 2003. — 255 с.; Цимбалістий Т. О. Конституцiйна юстиція в Україні : [навч. посіб.] / Т. О. Цимбалістий. — К.: Центр учбової літератури, 2007. — 199 с.; Шевчук С. Основи кон- ституційної юриспруденції: [навч. посіб.] / С. Шевчук. — Х.: КОНСУМ, 2002. — 294 с. 2. Регламент Конституційного Суду України, затверджений Рішенням Конституційного Суду України від 5 березня 1997 року (у новій редакції згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 14 жовтня 2008 року № 34-р/2008 та змінами, внесеними Рішенням Конституційного Суду України від 24 грудня 2009 року № 17-р/2009). [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/v001z710-97/print1330337542993813. 3. Колодій А. Принципи статусу та діяльності Конституційного Суду України / А. Колодій // Вісник Конституційного Суду України. — 2011. — № 4-5. — С. 98-103. 4. Георгіца А. З. Принципи конституційного судочинства (процесу) та їх специфіка: деякі питання теорії і практики / А. З. Георгіца, В. Є. Скомороха // Науковий вісник Чернівецького університету: Пра- вознавство. — 2004. — Вип. 227. — С. 28-34. 5. Окрема думка судді Конституційного Суду Кампа В. М. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням товариства з обмеженою відповідальністю «Амальгама Люкс» щодо офіційного тлумачення положення частини четвертої статті 21 Закону України «Про про- куратуру» від 12 жовтня 2011 року № 11-рп/2011. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2. rada.gov.ua/laws/show/v011p710-11/print1330337542993813. 6. Ткачук П. М. Застосування принципу верховенства права судами конституційної та загальної юрисдикції / П. М. Ткачук // Вісник Конституційного Суду України. — 2005. — № 5. — С. 94-101. 7. Кампо В. Незалежність конституційних судів: український досвід у європейському контексті / В. Кампо // Судоустрій і судочинство в Україні. — 2007. — № 1. — С. 25-30. 8. Портнов А. П. Особливості реалізації принципу гласності у конституційному судочинстві в Украї- ні / А. П. Портнов // Вісник Львівського університету / Серія юридична. — 2009. — Вип. 48. — С. 102-108. 102 9. Рішення Конституційного Суду України від 9 жовтня 2008 року № 22-рп/2008 та від 16 червня 2011 року № 6-рп/2011. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/main/a. 10. Орзіх М. Доктрина в діяльності Конституційного Суду України / М. Орзіх // Вісник Конститу- ційного Суду України. — 2011. — № 4-5. — С. 57-63. Кампо В. М. Основні принципи діяльності Конституційного Суду України: cтруктурний вимір. У статті на основі аналізу положень Конституції України, Закону України «Про Конституційний Суд України», Регламенту Конституційного Суду України, а також правових позицій єдиного органу конститу- ційної юрисдикції в Україні досліджується структура принципів діяльності Конституційного Суду України. Ключові слова: Конституційний Суд України, конституційне судочинство, принципи діяльності Кон- ституційного Суду України. Кампо В. М. Основные принципы деятельности Конституционного Суда Украины: структурное измерение. В статье на основе анализа положений Конституции Украины, Закона Украины «О Конституционном Суде Украины», Регламента Конституционного Суда Украины, а также правовых позиций единого органа конституционной юрисдикции в Украине исследуется структура принципов деятельности Конституцион- ного Суда Украины. Ключевые слова: Конституционный Суд Украины, конституционное судопроизводство, принципы дея- тельности Конституционного Суда Украины. Kampo V. Fundamental Principles of Activities of the Constitutional Court of Ukraine: Structural Dimension. The article concerns the structure of principles of activities of the Constitutional Court of Ukraine on the grounds of analysis of provisions of the Constitution of Ukraine, the Law of Ukraine «On the Constitutional Court of Ukraine», the Rules and Procedures of the Constitutional Court of Ukraine as well as legal positions of the sole body of the constitutional jurisdiction of Ukraine. In particular, it has been analyzed the principle of the rule of law and researched its components: justice, commensurability (proportionality), legal certainty. It has been structured the principle of independence of judges of the Constitutional Court of Ukraine. The article also analyses principles of collectivity, equality of judges, publicity, fullness and depth of consideration of cases and validity of decisions adopted by the Constitutional Court of Ukraine. As a result, the principles of activities of the Constitutional Court of Ukraine are determined as the structurally ordered system of interconnected, interdependent legal ideas, which in its totality achieve the goal of the Сonstitutional Сourt of Ukraine and determine its legal status. Key words: Constitutional Court of Ukraine, constitutional justice, principles of activities of the Constitutional Court of Ukraine. 103 ЗАГАЛЬНА ТЕОРІЯ ПРИНЦИПІВ ПРАВА