Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України
Аналізується роль та місце інформаційного права в загальній системі права України. Робота виконана у порядку постановки та вирішення проблем системного реформування інформаційного законодавства....
Gespeichert in:
| Datum: | 2011 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2011
|
| Schriftenreihe: | Держава і право |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64083 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України / О.А. Баранов, В.М. Брижко // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 184-189. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-64083 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-640832025-06-03T16:28:01Z Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України Баранов, О.А. Брижко, В.М. Конституційне право Аналізується роль та місце інформаційного права в загальній системі права України. Робота виконана у порядку постановки та вирішення проблем системного реформування інформаційного законодавства. Анализируется роль и место информационного права в общей системе права Украины. Работа выполнена в порядке постановки и решения проблем системного реформирования информационного законодательства. Examines the role and place of information law in the general system of law in Ukraine. This work was in the order of formulating and solving the problems of reforming the system of information legislation. 2011 Article Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України / О.А. Баранов, В.М. Брижко // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 184-189. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64083 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Конституційне право Конституційне право |
| spellingShingle |
Конституційне право Конституційне право Баранов, О.А. Брижко, В.М. Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України Держава і право |
| description |
Аналізується роль та місце інформаційного права в загальній системі права України. Робота виконана у порядку постановки та вирішення проблем системного реформування інформаційного законодавства. |
| format |
Article |
| author |
Баранов, О.А. Брижко, В.М. |
| author_facet |
Баранов, О.А. Брижко, В.М. |
| author_sort |
Баранов, О.А. |
| title |
Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України |
| title_short |
Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України |
| title_full |
Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України |
| title_fullStr |
Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України |
| title_full_unstemmed |
Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України |
| title_sort |
проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства україни |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Конституційне право |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64083 |
| citation_txt |
Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України / О.А. Баранов, В.М. Брижко // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 184-189. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT baranovoa problemistanovlennâínformacíjnogopravataínformacíjnogozakonodavstvaukraíni AT brižkovm problemistanovlennâínformacíjnogopravataínformacíjnogozakonodavstvaukraíni |
| first_indexed |
2025-11-25T09:13:15Z |
| last_indexed |
2025-11-25T09:13:15Z |
| _version_ |
1849753081878675456 |
| fulltext |
О. А. БА РА НОВ,
В. М. БРИЖ КО
ПРОБЛЕМИСТАНОВЛЕННЯІНФОРМАЦІЙНОГОПРАВА
ТАІНФОРМАЦІЙНОГОЗАКОНОДАВСТВАУКРАЇНИ
Аналізується роль та місце інфор маційно го пра ва в за гальній си с темі пра ва
Ук раїни. Ро бо та ви ко на на у по ряд ку по ста нов ки та вирішен ня про блем си с тем но го
ре фор му ван ня інфор маційно го за ко но дав ст ва.
Ключовіслова:оз на ки пра ва, цивільне пра во, інфор маційне пра во.
Ана ли зи ру ет ся роль и ме с то ин фор ма ци он но го пра ва в об щей си с те ме пра ва Ук ра
и ны. Ра бо та вы пол не на в по ряд ке по ста нов ки и ре ше ния про блем си с тем но го ре фор ми
ро ва ния ин фор ма ци он но го за ко но да тель ст ва.
Ключевыеслова:при зна ки пра ва, граж дан ское пра во, ин фор ма ци он ное пра во.
Examines the role and place of information law in the general system of law in
Ukraine. This work was in the order of formulating and solving the problems of reforming the
system of information legislation.
Keywords:signs right, civil law, informative right.
УЗаконіУкраїни«Проосновнізасадирозвиткуінформаційногосуспільствав
Україні на 2007 – 2015 роки» від 09.01.2007 р.№ 537-V зазначено: «З метою
підвищенняефективностірозвиткуінформаційногосуспільстванеобхідноство-
ритиціліснусистемузаконодавства,гармонізованузнормамиміжнародногопра-
вазпитаньрозвиткуінформаційногосуспільства,зокремаздійснитикодифікацію
інформаційногозаконодавства»1.Вирішеннязазначеноїпроблемивкрайважливо
длястановлення інформаційногоправаУкраїнитаподальшогорозвитку інфор-
маційногозаконодавстваУкраїнинасистемнійоснові.
ВУкраїнідослідженнюпитаньупорядкуваннясуспільнихвідносинвінфор-
маційнійсферіприсвяченіроботиученихІ.Арістової,К.Бєлякова,В.Бутузова,
І.Жиляєва, Є. Захарова, І. Касперського,М. Коваля, В. Колпакова, О. Копана,
Б.Кормича,Т.Костецької,О.Кохановської,Г.Красноступ,К.Левченко,В.Лит-
вина,А.Марущака,А.Нечай,А.Новицького,А.Пазюка,В.Полохала,В.Пєтко-
ва,В.Поповича,В.Развадовського,C.Расторгуева,В.Речицького,Р.Романова,
К.Самойлик,А.Семенченка,О.Фролової,В.Фурашева,В.Цимбалюка,В.Хаха-
новського,О.Шевчука,О.Яременкатаін.Дослідженняінформаційнихвідносин
ґрунтуютьсянасучаснихтеоретико-методологічнихрозробкахугалузідержавиі
права,конституційноготаадміністративногоправа,теоріїуправліннясоціальни-
мисистемами,якізнаходятьсвоєвідображенняупрацяхпровіднихвітчизняних
вчених-правниківВ.Авер’янова,О.Бандурки,Ю.Битяка,М.Вертузаєва,В.Кос-
тицького,Н.Нижник,Ю.Шемшученка,вченихусферідержавногоуправління
–В.Гурковського,В.Троня,В.Шамрая,усферіпсихологічнихнаук–В.Барко,
І.Ващенкотаін.
У країнах пострадянського простору значна робота щодо упорядкування
інформаційнихвідносинзнаходитьвідображенняупрацяхтакихучених,як:А.
Агапов,Ю.Батурин,І.Бачило,А.Венгеров,О.Гаврилов,Б.Герасимов,О.Горо-
дова,В.Дозорцев,А.Єфремов,В.Іванський,В.Ісаков,С.Ігонін,Н.Ковальова,
В.Копилов,Ю.Кудрявцев,М.Лапчинський,А.Левенчук,І.Маміофа,А.Минь-
184 Держава і право • Випуск 54
ков,М.Рассолов,Ю.Тихомиров,А.Фатьяновтабагатоін.
Вумовахзростаннязначенняінформаційнихсуспільнихвідносинєпотребау
дослідженні ролі та місця інформаційного права в загальній системі права
України у зв’язку із реформуванням та створенням цілісного інформаційного
законодавстваУкраїни.Уюридичнихнаукахосновнимикласифікаційнимиозна-
камичастиниправа,щопретендуєнасамостійністьякгалузьправа,обов’язково
єнаявністьсвогопредметуправовогорегулюваннятаметодівправовогорегулю-
вання,якібазуютьсянавідповіднихпринципах.
Сьогодні не викликає сумнів те, що об’єктом інфор маційно го пра ва є
суспільні відносини, що виникають, змінюються та припиняються у зв’язку з
інформаційнимипроцесамитадіямиізінформацією.Зазначенісуспільнівідно-
сини,якієпритаманнимиінформаційнійсфері,є інформаційнимивідносинами
таінформаційно-інфраструктурнимивідносинами,щоскладаютьпред мет інфор
маційно го пра ва. Щодовизначенняінформаційногоправаякавтономноїюридич-
ноїгалузіускладізагальноїсистемиправадержави,тоцяпроблемапродовжує
знаходитисяупроцесідискусій.Одніавторирозглядаютьінформаційнеправояк
нову комплексну галузь публічного права, що впорядковує інформаційну
діяльність різних суб’єктів2. Інші визначають інформаційне право як систему
норм, що регулюють суспільні відносини в інформаційній сфері суспільства і
йогочастинах3.Третістверджують,щоінформаційнеправо–цеправовийфунда-
ментінформаційногосуспільства,щоформуєтьсяувсіхкраїнахнаосновіширо-
кого використання глобальних інформаційних мереж та нових інформаційних
технологій4. Четверті вважають, що інформаційне право діє лише в рамках
організаційно-правовихформрегламентаціїсуспільнихвідносин,щовиникають
впроцесіакумуляції,аналітичноїобробкиіпоширенняінформаціїзадопомогою
електроннихзасобів5.
Незважаючинадеякурізницюурозуміннісутіінформаційногоправа,внаве-
дених вище підходах є багато спільного.По-перше, визнається,що предметом
правовогорегулюванняусферіінформаційногоправаєінформаційнівідносини.
Об’єктомінформаційнихвідносинєінформація.По-друге,вінформаційнійсфері
почали виділятися специфічні інформаційні правовідносини як поняття нової
галузіправовихзнань.Середмножинисуспільнихвідносинінформаційноїсфери
виділяється новий вид – інформаційно-інфраструктурні відносини6. По-третє,
необхідністьупорядкуванняусіхвідносинщодоінформаційноїсферитаформу-
вання нової галузі права, яка в рамках побудови інформаційного суспільства
успадковуєтрадиційниймеханізмупорядкуваннятарегулюванняінформаційних
відносин, набуває все більше прибічників. Це узагальнення, про необхідність
формування«новоїгалузіправа»,потребує,яквважаємо,згадатизагальніприн-
ципиподілуправанагалузі.
Виходячизфункціональногопризначеннятихчиінших суспільнихвідносин,
правовасистемаУкраїниструктуруєгалузіправазапредметомправовогорегулю-
вання,тобтозаодноріднимигрупами(функціями)суспільнихвідносин:консти-
туційне право – врегульовує відносини здійснення державної влади (функція
загальнодержавногоуправління);цивільне–відносинищодомайновихтанемай-
новихправ(функціяприватно-правовоїрегуляції);адміністративне–відносини
щодоуправлінськоїдіяльності(функціяуправліннядержавнихорганів)іт.д.
Усененачелогічно,аленедля«інформаційногоправа».Незважаючиназміни
у соціальних комунікаціях, появу інформаційно-інфраструктурних відносин, які
185Юридичні і політичні науки
визначаютьсянетількифункцією«інформаційногозабезпечення»,айфункцією
соціально-економічного призначення стосовно таких понять як «інформаційний
ресурс», «інформаційний продукт», «інформаційна технологія», «електронний
документообіг», «електронний підпис» та ін., питання відокремлення інфор-
маційногоправав автономнуюридичну галузьправа залишаєтьсядискусійним.
Причина,нанашпогляд,–відсутністьцілісноїсистеми інформаційногозаконо-
давства, якамаєбутистворена талегалізованауформі Інформаційногокодексу
України.
РозглянемоосновніправовіконструкціїзаконодавстваУкраїни,якістосуються
головногооб’єкту(предмету)інформаційнихвідносин–поняття«інформація».
Тобто,двігалузімаютьодинітойжеоб’єктправовідносин(«інформація»),що
начебтовизначаєодин і тойжепредметправовогорегулювання– інформаційні
відносини.ЯкщоЦКУкраїнипроголосив«інформацію»об’єктомцивільнихпра-
вовідносинодночасноз«речами»,«грошами»,правамина«майно»,атакожте,що
підпадаєпідрезультатипромисловоївласностітаавторськогоправатощо,тодля
інформаційногоправа–цеоб’єктивноіснуючийоб’єктсамеінформаційнихвідно-
син,завдякиякимйскладаєтьсясутність,змістінформаційногозаконодавствата
інформаційногоправа,безчоговониякюридичнікатегорії взагаліне існують і
існуватинеможуть.
Виходячи з того, що цивільне право визнана галузь, а інформаційне право
лише формується, усталені та традиційні теоретико-правові уявлення щодо
розуміннябудовиправапродовжуютьполягативтому,що,наприклад, інститут
інтелектуальноївласностієінститутом(підгалуззю)цивільногоправа.Хочазро-
зуміло, що об’єктом відносин у зазначеній сфері є інформація, яка лише
суб’єктивноотримуєвіддержавиоболонкуїїохороноздатності(патент,свідоцтво)
наосновіприйнятихкритеріївпатентоспроможності.Більштого,усферіінтелек-
туальноївласності,строгокажучи,«власності»нема,аєправа,пов’язаніз«вико-
ристанням» відповідних відомостей (інформації). Тому застосування поняття
«власність»длявказаноїсфериєнебільшеякюридичнафікція.
Спираючисьнанаведене,вважаємо,що інформаційнеправо–цеюридична
галузь, яка врегульовує інформаційні відносини та інформаційну діяльність в
суспільстві.Комплексністьгалузіпідназвою«інформаційнеправо»єпохідною
комплексностіметодівправовогорегулювання(засобів,прийомів,способів),які
застосовуютьсяу інформаційномуправі.Цепояснюєтьсятим,щоінформаційні
відносинимаютьмісцеувсіхсферахдіяльностілюдини,суспільстваідержавита
пронизуютьусюсистемуправа.Томуме то ди інфор маційно го пра васкладаються
зметодівпровіднихгалузейправа,тобто–зкомплексуметодів,щойє їхспе-
цифікоюособливостірегулюваннясуспільнихвідносинуінформаційнійсфері9.
Наступнепитання–упорядкуваннясуспільнихвідносинстосовноправавлас-
ності на інформацію. На практиці однозначно зрозумілий механізм реалізації
цього права відсутній. Стосовно норм у двох редакціях Закону України «Про
інформацію» таЦКУкраїнимаємонаступне:
Зпоявоюіширокимпоширеннямпонять«веб-сайт»,«веб-документ»,«веб-
сторінка»поняття«інформація,яказафіксована»сталорозглядатисяяктаке,що
взагалізаснованенадвоєдностівідомостейтабудь-якогоматеріальногоносія,на
якийвоназаноситьсяувиглядісимволів,букв,е-сигналівтощо.Урезультатіцьо-
говідбуваєтьсяматеріалізаціяпредставленняінформаціїтавиникаєоб’єктправа
власності – «інформаційний продукт». Цей інформаційний продукт є об’єктом
правовідносинякдляматеріальногосередовища:книжка,журнал,статтятаін.,
186 Держава і право • Випуск 54
так ідлявіртуальногосередовища:банкданих,веб-сайт,веб-сторінка,доменне
ім’яіін.
Таким чином, «інформація» за певних умовможе бутиматеріалізована,що
даєпідставу,утакомуразі,віднестиїїдокатегорії«речей».Ацеозначає,щона
«інформацію,яказафіксована»маєоднозначнорозповсюджуєтьсяправо«майно-
вої»(«речової»)власності.Йтількиутакомуразірегуляціяінформаційнихвідно-
синможебутивіднесенадокомпетенціїЦКУкраїни, головне завданняякого–
регулюваннямайновихвідносин.
ОднакназваГлави15ЦКУкраїни«Нематеріальніблага»спрямовуєнатудум-
ку, що «інформація» (ст. 200) та «інтелектуальна власність» (ст. 199) є нема-
теріальнимиблагами.Ст.419ЦКУкраїнивзагалівизначаєте,щоіснують(!)два
види власності: «право інтелектуальної власності та право власності на річ не
залежатьодневідодного». Враховуючитакожвикладенеустатті179ЦКУкраїни
(«річчю є предмет матеріального світу»), можна дійти остаточного висновку –
«інформація» та «інтелектуальна власність» не є «речами» («майном», «това-
ром»).Протераніше,уст.177ЦКУкраїни,майновітанемайновіблагабулизве-
денідо«купи»:«об’єктамицивільнихправ єречі, у то му числі …інформація…».
Сьогодні, в умовах сучасного світу, різни види інформаційних ресурсів все
більшперетворюютьсянависоколіквіднийтовар,тобтопредметмайновихвідно-
син. При цьому, для прикладу, один з провідних російських фахівців у сфері
інформаційного права доктор юридичних наук И.Л. Бачило визначає інфор-
маційнийоб’єктпредметом«комплексногоправовогорегулювання»,зокремаза
допомогоюправаінтелектуальноївласностіімайновогоправа.Інформацію,яка
розміщена на носієві («документована інформація»), вона справедливо вважає
предметомматеріальногосвіту,тобтовідноситьдокатегоріїречейіпоширюєна
неїправоречовоївласності10.
Повертаючисьдопоняття«інформація»,звернемоувагунанаступне.Законо-
давець уЦКУкраїни не визначив в якості якого предметуматеріального світу
можебутипредставленаінформація.ВикористовуючинормиЦКУкраїни,немож-
ливо логічно замкнути зв’язок: інформація – річ – право майнової власності.
Такимчином,напершийпогляд,відповіднодоЦКУкраїни,інформаціянеможе
бутиоб’єктомправавласності.
АлеЦКУкраїниміститьнорми,якісвідчатьпропротилежне.Устатті303ЦК
Українизазначається,що«Особистіпапери(документи,фотографії,щоденники,
інші записи, особисті архівні матеріали тощо) фізичної особи є її власністю».
Відповідно до статті 178 ЦК України об’єкти цивільних прав, в тому числі й
інформація, можуть вільно відчужуватися або переходити від однієї особи до
іншоївпорядкуправонаступництвачиспадкуванняабоіншимчином,якщовони
не вилучені з цивільного обігу. Законодавець у статті 969 ЦК України визнає
документи, як окрему форму інформації, в якості цінностей, які можуть бути
переданідобанкуназберігання.Більштого,устатті1010ЦКУкраїнидомайна
довірителявідносятьсяйогодокументи.
Підсумовуючи,констатуємо,щоукраїнськезаконодавствоєдоситьсупереч
ливимщодо визначенняправа власностіна інформацію.Це суттєво гальмує
процес введення інформації в цивільний і господарський обіг та перешкоджає
захисту прав суб’єктів інформаційних відносин. Тому пропонується ввести до
інформаційногозаконодавстватакіправовінорми,яківстановлюютьнаступне:
–інформаціяувиглядіінформаційнихпродуктів (організаційніформи–доку-
187Юридичні і політичні науки
менти,книги,базиданих,ілюстрації,фотографії,голограми,кіно-,відеофільми
тощо)маєбутивизнанапредметомматеріальногосвіту,тобтовіднесенадоречей;
–інформаціяупевнихорганізаційнихформахмаєбутивіднесенадооб’єктів
прававласності.
Інформаційне право, маючи свої початкові засади в теорії права та будучи
тісно пов’язаним з галузевимиюридичними науками, підходить до предмета і
об’єктасвогодослідженнязсамостійнихпозицій,відміннихвідпідходудосвоїх
об’єктівзбокуіншихюридичнихнаук.Воновключаєвсюсукупністьнормправа,
щорегулюютьінформаційнівідносинивсуспільстві,іпрактикуїхзастосування,
включаючиісучаснінауково-технічні,технологічнізасобиіметоди.
Резюмуючи зазначене вище, надамо авторське бачення визначення поняття
інфор маційне пра во – це система суспільних уявлень про духовні цінності та
справедливийжиттєвийустрій,історичносформованихсвітовоюцивілізацією,та
сформульованінаїхосновісоціальніпринципивзаємостосунківувиглядіповної
сукупностіюридичних норм та інститутів, які регулюють суспільні відносини,
щомаютьмісцевпроцесістворення,поширення,використання, збереженнята
утилізації(знищення)інформації,атакожмаютьмісцевпроцесіфункціонування
суб’єктівінформаційноїінфраструктури,поданняінформаційнихпослугтавико-
нання робіт в інформаційній сфері, використання інформаційних технологій і
ресурсівтазабезпеченняінформаційноїбезпеки.
1.Особливістюпредметаінформаційногоправа(інформаційнівідносини)є
те, що з нього починається та здійснюється будь-яка діяльність людини,
суспільстваідержаві.Інформаційнівідносинисупроводжуютьусііншісуспільні
відносинитапронизуютьусюсистемуправа.Томуметодиінформаційногоправа
складаютьсязметодівпровіднихгалузейправа,тобто–зкомплексуметодів,які
можуть змінюватися як за складом, так й за змістом. Завдяки предмету інфор-
маційногоправацяспецифікарегулюваннясуспільнихвідносинйвизначаєком-
плексністьцієїправоїгалузі.
2.«Інформація»,яктака,можебутиоб’єктомсуспільнихвідносин,щоможуть
регулюватисьправовиминормамитієїчиіншоїгалузіправа,зокремацивільного
права, за умов чіткої визначеності функціонального призначення відповідної
галузіправа.
3.Чинненормативно-правовевпорядкуванняекономічногообігу інформації
продовжуєбутисуперечливимінемаєчіткогоправовогомеханізмурегулювання
суспільнихвідносин,пов’язанихзвласністюнаінформацію.
Пропонуємо, у інформаційне законодавство вести новий термін – «інфор
маційний про дукт» – це ре зуль тат інфор маційної діяль ності, яка має ор гані
заційну фор му ма теріаль но го втілен ня (до ку мен ти, кни ги, ба зи да них, ілю с
т рації, фо то графії, го ло гра ми, кіно, віде офільми то що).
Такожпропонуєтьсявизначитиузаконодавствіпроте,щоінфор маційні про
дук ти виз на ють ся пред ме том ма теріаль но го світу.Саменерозривнийзв’язок
інформації(відомостей),щозафіксовананаматеріальнихносіях,даєпідставидля
віднесенняінформаційнихпродуктівдоречей,майна,товару.
1.Про Ос новні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007 –
2015 роки: Закон України від 09.01.07 р. № 537-V. [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: //www.rada.gov.ua2. Ти хо ми ров Ю.Л.Публичноеправо.–М.,1995.–С.339.
3. Рас со лов М.М.Правоваяинформатикаиуправлениевсферепредпринимательства/
М.М. Рассолов, В.Д. Элькин, И.М. Рассолов. –М.:Юристъ, 1996. – С. 22. 4. Ко пы
188 Держава і право • Випуск 54
лов В.А.Информационноеправо:Учеб.пос.–М.:Юристъ,1997.–472с.5. Ага пов А.Б.
ОсновыгосударственногоуправлениявсфереинформатизациивРоссийскойФедера-
ции. – М.: Юристъ, 1997. – С. 284-285. 6. Ба ра нов О. Основи класифікації інфор-
маційного законодавства // Правова інформатика. – 2006. –№ 4(12). – С. 24. 7. Про
інфор мацію:ЗаконУкраїнивід02.10.92р.;уред.від23.06.05р.//ВВРУкраїни.–2005.–
№33.–Ст.429.8. Про інфор мацію:ЗаконУкраїнивід02.10.92р.;уред.від13.01.11
р.– [Електроннийресурс].–Режимдоступу: //www.rada.gov.ua9. Ба ра нов О.Методи
інформаційногоправа//Правоваінформатика.–2007.–№4(16).–С.8-12.10. Ба чи ло
И.Л.Функцииоргановуправления.–М.,2005.–С.71-74.
189Юридичні і політичні науки
|