Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України

Аналізується роль та місце інформаційного права в загальній системі права України. Робота виконана у порядку постановки та вирішення проблем системного реформування інформаційного законодавства....

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2011
Hauptverfasser: Баранов, О.А., Брижко, В.М.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2011
Schriftenreihe:Держава і право
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64083
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України / О.А. Баранов, В.М. Брижко // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 184-189. — Бібліогр.: 10 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-64083
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-640832025-06-03T16:28:01Z Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України Баранов, О.А. Брижко, В.М. Конституційне право Аналізується роль та місце інформаційного права в загальній системі права України. Робота виконана у порядку постановки та вирішення проблем системного реформування інформаційного законодавства. Анализируется роль и место информационного права в общей системе права Украины. Работа выполнена в порядке постановки и решения проблем системного реформирования информационного законодательства. Examines the role and place of information law in the general system of law in Ukraine. This work was in the order of formulating and solving the problems of reforming the system of information legislation. 2011 Article Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України / О.А. Баранов, В.М. Брижко // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 184-189. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64083 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Конституційне право
Конституційне право
spellingShingle Конституційне право
Конституційне право
Баранов, О.А.
Брижко, В.М.
Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України
Держава і право
description Аналізується роль та місце інформаційного права в загальній системі права України. Робота виконана у порядку постановки та вирішення проблем системного реформування інформаційного законодавства.
format Article
author Баранов, О.А.
Брижко, В.М.
author_facet Баранов, О.А.
Брижко, В.М.
author_sort Баранов, О.А.
title Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України
title_short Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України
title_full Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України
title_fullStr Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України
title_full_unstemmed Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України
title_sort проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства україни
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2011
topic_facet Конституційне право
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64083
citation_txt Проблеми становлення інформаційного права та інформаційного законодавства України / О.А. Баранов, В.М. Брижко // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 184-189. — Бібліогр.: 10 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT baranovoa problemistanovlennâínformacíjnogopravataínformacíjnogozakonodavstvaukraíni
AT brižkovm problemistanovlennâínformacíjnogopravataínformacíjnogozakonodavstvaukraíni
first_indexed 2025-11-25T09:13:15Z
last_indexed 2025-11-25T09:13:15Z
_version_ 1849753081878675456
fulltext О. А. БА РА НОВ, В. М. БРИЖ КО ПРО­БЛЕ­МИ­СТА­НОВ­ЛЕН­НЯ­ІНФОР­МАЦІЙНО­ГО­ПРА­ВА­­ ТА­ІНФОР­МАЦІЙНО­ГО­ЗА­КО­НО­ДАВ­СТ­ВА­УК­РАЇНИ Аналізується роль та місце інфор маційно го пра ва в за гальній си с темі пра ва Ук раїни. Ро бо та ви ко на на у по ряд ку по ста нов ки та вирішен ня про блем си с тем но го ре фор му ван ня інфор маційно го за ко но дав ст ва.­ Клю­чові­сло­ва:­оз на ки пра ва, цивільне пра во, інфор маційне пра во. Ана ли зи ру ет ся роль и ме с то ин фор ма ци он но го пра ва в об щей си с те ме пра ва Ук ра­ и ны. Ра бо та вы пол не на в по ряд ке по ста нов ки и ре ше ния про блем си с тем но го ре фор ми­ ро ва ния ин фор ма ци он но го за ко но да тель ст ва.­ Клю­че­вые­сло­ва:­при зна ки пра ва, граж дан ское пра во, ин фор ма ци он ное пра во. Examines the role and place of information law in the general system of law in Ukraine. This work was in the order of formulating and solving the problems of reforming the system of information legislation. Key­words:­signs right, civil law, informative right. У­За­коні­Ук­раїни­«Про­ос­новні­за­са­ди­роз­вит­ку­інфор­маційно­го­суспільства­в­ Ук­раїні­ на­ 2007­ –­ 2015­ ро­ки»­ від­ 09.01.2007­ р.­№­ 537-V­ за­зна­че­но:­ «З­ ме­тою­ підви­щен­ня­ефек­тив­ності­роз­вит­ку­інфор­маційно­го­суспільства­не­обхідно­ство- ри­ти­цілісну­си­с­те­му­за­ко­но­дав­ст­ва,­гар­монізо­ва­ну­з­нор­ма­ми­міжна­род­но­го­пра- ва­з­пи­тань­роз­вит­ку­інфор­маційно­го­суспільства,­зо­к­ре­ма­здійсни­ти­ко­дифікацію­ інфор­маційно­го­за­ко­но­дав­ст­ва»1.­Вирішен­ня­за­зна­че­ної­про­бле­ми­вкрай­важ­ли­во­ для­ста­нов­лен­ня­ інфор­маційно­го­пра­ва­Ук­раїни­та­по­даль­шо­го­роз­вит­ку­ інфор- маційно­го­за­ко­но­дав­ст­ва­Ук­раїни­на­си­с­темній­ос­нові. В­Ук­раїні­досліджен­ню­пи­тань­упо­ряд­ку­ван­ня­суспільних­відно­син­в­інфор- маційній­сфері­при­свя­чені­ро­бо­ти­уче­них­І.­Арісто­вої,­К.­Бєля­ко­ва,­В.­Бу­ту­зо­ва,­ І.­Жи­ляєва,­ Є.­ За­ха­ро­ва,­ І.­ Ка­с­персь­ко­го,­М.­ Ко­ва­ля,­ В.­ Кол­па­ко­ва,­ О.­ Ко­па­на,­ Б.­Кор­ми­ча,­Т.­Ко­с­тець­кої,­О.­Ко­ха­новсь­кої,­Г.­Крас­но­ступ,­К.­Лев­чен­ко,­В.­Лит- ви­на,­А.­Ма­ру­ща­ка,­А.­Не­чай,­А.­Но­виць­ко­го,­А.­Па­зю­ка,­В.­По­ло­ха­ла,­В.­Пєтко- ва,­В.­По­по­ви­ча,­В.­Раз­ва­довсь­ко­го,­C.­Рас­тор­гу­е­ва,­В.­Ре­чиць­ко­го,­Р.­Ро­ма­но­ва,­ К.­Са­мой­лик,­А.­Се­мен­чен­ка,­О.­Фро­ло­вої,­В.­Фу­ра­ше­ва,­В.­Цим­ба­лю­ка,­В.­Ха­ха- новсь­ко­го,­О.­Шев­чу­ка,­О.­Яре­мен­ка­та­ін.­Досліджен­ня­інфор­маційних­відно­син­ ґрун­ту­ють­ся­на­су­час­них­те­о­ре­ти­ко-ме­то­до­логічних­роз­роб­ках­у­га­лузі­дер­жа­ви­і­ пра­ва,­кон­сти­туційно­го­та­адміністра­тив­но­го­пра­ва,­те­орії­уп­равління­соціаль­ни- ми­си­с­те­ма­ми,­які­зна­хо­дять­своє­відо­б­ра­жен­ня­у­пра­цях­провідних­вітчиз­ня­них­ вче­них-прав­ників­В.­Авер’яно­ва,­О.­Бан­дур­ки,­Ю.­Би­тя­ка,­М.­Вер­ту­заєва,­В.­Ко­с- тиць­ко­го,­Н.­Ниж­ник,­Ю.­Шем­шу­чен­ка,­вче­них­у­сфері­дер­жав­но­го­уп­равління­ –­В.­Гур­ковсь­ко­го,­В.­Тро­ня,­В.­Ша­м­рая,­у­сфері­пси­хо­логічних­на­ук­–­В.­Бар­ко,­ І.­Ва­щен­ко­та­ін. У­ країнах­ по­ст­ра­дянсь­ко­го­ про­сто­ру­ знач­на­ ро­бо­та­ що­до­ упо­ряд­ку­ван­ня­ інфор­маційних­відно­син­зна­хо­дить­відо­б­ра­жен­ня­у­пра­цях­та­ких­уче­них,­як:­А.­ Ага­пов,­Ю.­Ба­ту­рин,­І.­Ба­чи­ло,­А.­Вен­ге­ров,­О.­Га­в­ри­лов,­Б.­Ге­ра­си­мов,­О.­Го­ро- до­ва,­В.­До­зор­цев,­А.­Єфре­мов,­В.­Івансь­кий,­В.­Іса­ков,­С.­Ігонін,­Н.­Ко­ва­ль­о­ва,­ В.­Ко­пи­лов,­Ю.­Ку­д­ряв­цев,­М.­Лап­чинсь­кий,­А.­Ле­вен­чук,­І.­Маміофа,­А.­Минь- 184 Держава і право • Випуск 54 ков,­М.­Рас­со­лов,­Ю.­Ти­хо­ми­ров,­А.­Фа­ть­я­нов­та­ба­га­то­ін.­ В­умо­вах­зро­с­тан­ня­зна­чен­ня­інфор­маційних­суспільних­відно­син­є­по­тре­ба­у­ дослідженні­ ролі­ та­ місця­ інфор­маційно­го­ пра­ва­ в­ за­гальній­ си­с­темі­ пра­ва­ Ук­раїни­ у­ зв’яз­ку­ із­ ре­фор­му­ван­ням­ та­ ство­рен­ням­ цілісно­го­ інфор­маційно­го­ за­ко­но­дав­ст­ва­Ук­раїни.­У­юри­дич­них­на­уках­ос­нов­ни­ми­кла­сифікаційни­ми­оз­на- ка­ми­ча­с­ти­ни­пра­ва,­що­пре­тен­дує­на­са­мостійність­як­га­лузь­пра­ва,­обов’яз­ко­во­ є­на­явність­сво­го­пред­ме­ту­пра­во­во­го­ре­гу­лю­ван­ня­та­ме­тодів­пра­во­во­го­ре­гу­лю- ван­ня,­які­ба­зу­ють­ся­на­відповідних­прин­ци­пах.­ Сьо­годні­ не­ вик­ли­кає­ сумнів­ те,­ що­ об’єктом інфор маційно го пра ва­ є­ суспільні­ відно­си­ни,­ що ви­ни­ка­ють,­ зміню­ють­ся­ та­ при­пи­ня­ють­ся­ у­ зв’яз­ку­ з­ інфор­маційни­ми­про­це­са­ми­та­діями­із­інфор­мацією­.­За­зна­чені­суспільні­відно- си­ни,­які­є­при­та­ман­ни­ми­інфор­маційній­сфері,­є­ інфор­маційни­ми­відно­си­на­ми­ та­інфор­маційно-інфра­с­т­рук­тур­ни­ми­відно­си­на­ми,­що­скла­да­ють­пред мет інфор­ маційно го пра ва. Що­до­виз­на­чен­ня­інфор­маційно­го­пра­ва­як­ав­то­ном­ної­юри­дич- ної­га­лузі­у­складі­за­галь­ної­си­с­те­ми­пра­ва­дер­жа­ви,­то­ця­про­бле­ма­про­дов­жує­ зна­хо­ди­ти­ся­у­про­цесі­дис­кусій.­Одні­ав­то­ри­роз­гля­да­ють­інфор­маційне­пра­во­як­ но­ву­ ком­плекс­ну­ га­лузь­ публічно­го­ пра­ва,­ що­ впо­ряд­ко­вує­ інфор­маційну­ діяльність­ різних­ суб’єктів2.­ Інші­ виз­на­ча­ють­ інфор­маційне­ пра­во­ як­ си­с­те­му­ норм,­ що­ ре­гу­лю­ють­ суспільні­ відно­си­ни­ в­ інфор­маційній­ сфері­ суспільства­ і­ йо­го­ча­с­ти­нах3.­Треті­ствер­д­жу­ють,­що­інфор­маційне­пра­во­–­це­пра­во­вий­фун­да- мент­інфор­маційно­го­суспільства,­що­фор­мується­у­всіх­країнах­на­ос­нові­ши­ро- ко­го­ ви­ко­ри­с­тан­ня­ гло­баль­них­ інфор­маційних­ ме­реж­ та­ но­вих­ інфор­маційних­ тех­но­логій4.­ Чет­верті­ вва­жа­ють,­ що­ інфор­маційне­ пра­во­ діє­ ли­ше­ в­ рам­ках­ ор­ганізаційно-пра­во­вих­форм­рег­ла­мен­тації­суспільних­відно­син,­що­ви­ни­ка­ють­ в­про­цесі­аку­му­ляції,­аналітич­ної­об­роб­ки­і­по­ши­рен­ня­інфор­мації­за­до­по­мо­гою­ еле­к­трон­них­за­собів5.­ Не­зва­жа­ю­чи­на­де­я­ку­різни­цю­у­ро­зумінні­суті­інфор­маційно­го­пра­ва,­в­на­ве- де­них­ ви­ще­ підхо­дах­ є­ ба­га­то­ спільно­го.­По-пер­ше,­ виз­нається,­що­ пред­ме­том­ пра­во­во­го­ре­гу­лю­ван­ня­у­сфері­інфор­маційно­го­пра­ва­є­інфор­маційні­відно­си­ни.­ Об’єктом­інфор­маційних­відно­син­є­інфор­мація.­По-дру­ге,­в­інфор­маційній­сфері­ по­ча­ли­ виділя­ти­ся­ спе­цифічні­ інфор­маційні­ пра­вовідно­си­ни­ як­ по­нят­тя­ но­вої­ га­лузі­пра­во­вих­знань.­Се­ред­мно­жи­ни­суспільних­відно­син­інфор­маційної­сфе­ри­ виділяється­ но­вий­ вид­ –­ інфор­маційно-інфра­с­т­рук­турні­ відно­си­ни6.­ По-третє,­ не­обхідність­упо­ряд­ку­ван­ня­усіх­відно­син­що­до­інфор­маційної­сфе­ри­та­фор­му- ван­ня­ но­вої­ га­лузі­ пра­ва,­ яка­ в­ рам­ках­ по­бу­до­ви­ інфор­маційно­го­ суспільства­ ус­пад­ко­вує­тра­диційний­ме­ханізм­упо­ряд­ку­ван­ня­та­ре­гу­лю­ван­ня­інфор­маційних­ відно­син,­ на­бу­ває­ все­ більше­ прибічників.­ Це­ уза­галь­нен­ня,­ про­ не­обхідність­ фор­му­ван­ня­«но­вої­га­лузі­пра­ва»,­по­тре­бує,­як­вва­жаємо,­зга­да­ти­за­гальні­прин- ци­пи­поділу­пра­ва­на­га­лузі.­ Ви­хо­дя­чи­з­функціональ­но­го­при­зна­чен­ня­тих­чи­інших суспільних­відно­син,­ пра­во­ва­си­с­те­ма­Ук­раїни­струк­ту­рує­га­лузі­пра­ва­за­пред­ме­том­пра­во­во­го­ре­гу­лю- ван­ня,­тоб­то­за­од­норідни­ми­гру­па­ми­(функціями)­суспільних­відно­син:­кон­сти- туційне­ пра­во­ –­ вре­гу­ль­о­вує­ відно­си­ни­ здійснен­ня­ дер­жав­ної­ вла­ди­ (функція­ за­галь­но­дер­жав­но­го­уп­равління);­цивільне­–­відно­си­ни­що­до­май­но­вих­та­не­май- но­вих­прав­(функція­при­ват­но-пра­во­вої­ре­гу­ляції);­адміністра­тив­не­–­відно­си­ни­ що­до­уп­равлінської­діяль­ності­(функція­уп­равління­дер­жав­них­ор­ганів)­і­т.­д.­ Усе­не­на­че­логічно,­але­не­для­«інфор­маційно­го­пра­ва».­Не­зва­жа­ю­чи­на­зміни­ у­ соціаль­них­ ко­мунікаціях,­ по­яву­ інфор­маційно-інфра­с­т­рук­тур­них­ відно­син,­ які­ 185Юридичні і політичні науки виз­на­ча­ють­ся­не­тільки­функцією­«інфор­маційно­го­за­без­пе­чен­ня»,­а­й­функцією­ соціаль­но-еко­номічно­го­ при­зна­чен­ня­ сто­сов­но­ та­ких­ по­нять­ як­ «інфор­маційний­ ре­сурс»,­ «інфор­маційний­ про­дукт»,­ «інфор­маційна­ тех­но­логія»,­ «еле­к­трон­ний­ до­ку­мен­то­обіг»,­ «еле­к­трон­ний­ підпис»­ та­ ін.,­ пи­тан­ня­ відо­крем­лен­ня­ інфор- маційно­го­пра­ва­в­ ав­то­ном­ну­юри­дич­ну­ га­лузь­пра­ва­ за­ли­шається­дис­кусійним.­ При­чи­на,­на­наш­по­гляд,­–­відсутність­цілісної­си­с­те­ми­ інфор­маційно­го­за­ко­но- дав­ст­ва,­ яка­має­бу­ти­ство­ре­на­ та­ле­галізо­ва­на­у­формі­ Інфор­маційно­го­ко­дек­су­ Ук­раїни. Роз­г­ля­не­мо­ос­новні­пра­вові­кон­ст­рукції­за­ко­но­дав­ст­ва­Ук­раїни,­які­сто­су­ють­ся­ го­ло­вно­го­об’єкту­(пред­ме­ту)­інфор­маційних­відно­син­–­по­нят­тя­«інфор­мація». Тоб­то,­дві­га­лузі­ма­ють­один­і­той­же­об’єкт­пра­вовідно­син­(«інфор­мація»),­що­ на­чеб­то­виз­на­чає­один­ і­ той­же­пред­мет­пра­во­во­го­ре­гу­лю­ван­ня­–­ інфор­маційні­ відно­си­ни.­Як­що­ЦК­Ук­раїни­про­го­ло­сив­«інфор­мацію»­об’єктом­цивільних­пра- вовідно­син­од­но­час­но­з­«ре­ча­ми»,­«гро­ша­ми»,­пра­ва­ми­на­«май­но»,­а­та­кож­те,­що­ підпа­дає­під­ре­зуль­та­ти­про­мис­ло­вої­влас­ності­та­ав­торсь­ко­го­пра­ва­то­що,­то­для­ інфор­маційно­го­пра­ва­–­це­об’єктив­но­існу­ю­чий­об’єкт­са­ме­інфор­маційних­відно- син,­за­вдя­ки­яким­й­скла­дається­сутність,­зміст­інфор­маційно­го­за­ко­но­дав­ст­ва­та­ інфор­маційно­го­пра­ва,­без­чо­го­во­ни­як­юри­дичні­ка­те­горії­ вза­галі­не­ існу­ють­ і­ існу­ва­ти­не­мо­жуть. Ви­хо­дя­чи­ з­ то­го,­ що­ цивільне­ пра­во­ виз­на­на­ га­лузь,­ а­ інфор­маційне­ пра­во­ ли­ше­ фор­мується,­ ус­та­лені­ та­ тра­диційні­ те­о­ре­ти­ко-пра­вові­ уяв­лен­ня­ що­до­ ро­зуміння­бу­до­ви­пра­ва­про­дов­жу­ють­по­ля­га­ти­в­то­му,­що,­на­при­клад,­ інсти­тут­ інте­лек­ту­аль­ної­влас­ності­є­інсти­ту­том­(підга­луз­зю)­цивільно­го­пра­ва.­Хо­ча­зро- зуміло,­ що­ об’єктом­ відно­син­ у­ за­зна­ченій­ сфері­ є­ інфор­мація,­ яка­ ли­ше­ суб’єктив­но­от­ри­мує­від­дер­жа­ви­обо­лон­ку­її­охо­ро­ноз­дат­ності­(па­тент,­свідоцтво)­ на­ос­нові­прий­ня­тих­кри­теріїв­па­тен­то­с­про­мож­ності.­Більш­то­го,­у­сфері­інте­лек- ту­аль­ної­влас­ності,­стро­го­ка­жу­чи,­«влас­ності»­не­ма,­а­є­пра­ва,­пов’язані­з­«ви­ко- ри­с­тан­ням»­ відповідних­ відо­мо­стей­ (інфор­мації).­ То­му­ за­сто­су­ван­ня­ по­нят­тя­ «власність»­для­вка­за­ної­сфе­ри­є­не­більше­як­юри­дич­на­фікція.­ Спи­ра­ю­чись­на­на­ве­де­не,­вва­жаємо,­що­ інфор­маційне­пра­во­–­це­юри­дич­на­ га­лузь,­ яка­ вре­гу­ль­о­вує­ інфор­маційні­ відно­си­ни­ та­ інфор­маційну­ діяльність­ в­ суспільстві.­Ком­плексність­га­лузі­під­на­звою­«інфор­маційне­пра­во»­є­похідною­ ком­плекс­ності­ме­тодів­пра­во­во­го­ре­гу­лю­ван­ня­(за­собів,­прий­омів,­спо­собів),­які­ за­сто­со­ву­ють­ся­у­ інфор­маційно­му­праві.­Це­по­яс­нюється­тим,­що­інфор­маційні­ відно­си­ни­ма­ють­місце­у­всіх­сфе­рах­діяль­ності­лю­ди­ни,­суспільства­і­дер­жа­ви­та­ про­ни­зу­ють­усю­си­с­те­му­пра­ва.­То­му­ме то ди інфор маційно го пра ва­скла­да­ють­ся­ з­ме­тодів­провідних­га­лу­зей­пра­ва,­тоб­то­–­з­ком­плек­су­ме­тодів,­що­й­є­ їх­спе- цифікою­особ­ли­вості­ре­гу­лю­ван­ня­суспільних­відно­син­у­інфор­маційній­сфері9.­ На­ступ­не­пи­тан­ня­–­упо­ряд­ку­ван­ня­суспільних­відно­син­сто­сов­но­пра­ва­влас- ності­ на­ інфор­мацію.­ На­ прак­тиці­ од­но­знач­но­ зро­зумілий­ ме­ханізм­ ре­алізації­ цьо­го­ пра­ва­ відсутній.­ Сто­сов­но­ норм­ у­ двох­ ре­дакціях­ За­ко­ну­ Ук­раїни­ «Про­ інфор­мацію» та­ЦК­Ук­раїни­маємо­на­ступ­не: З­по­явою­і­ши­ро­ким­по­ши­рен­ням­по­нять­«веб-сайт»,­«веб-до­ку­мент»,­«веб- сторінка»­по­нят­тя­«інфор­мація,­яка­зафіксо­ва­на»­ста­ло­роз­гля­да­ти­ся­як­та­ке,­що­ вза­галі­за­сно­ва­не­на­двоєдності­відо­мо­стей­та­будь-яко­го­ма­теріаль­но­го­носія,­на­ який­во­на­за­но­сить­ся­у­ви­гляді­сим­волів,­букв,­е-сиг­налів­то­що.­У­ре­зуль­таті­цьо- го­відбу­вається­ма­теріалізація­пред­став­лен­ня­інфор­мації­та­ви­ни­кає­об’єкт­пра­ва­ влас­ності­ –­ «інфор­маційний­ про­дукт».­ Цей­ інфор­маційний­ про­дукт­ є­ об’єктом­ пра­вовідно­син­як­для­ма­теріаль­но­го­се­ре­до­ви­ща:­книж­ка,­жур­нал,­стат­тя­та­ін.,­ 186 Держава і право • Випуск 54 так­ і­для­вірту­аль­но­го­се­ре­до­ви­ща:­банк­да­них,­веб-сайт,­веб-сторінка,­до­мен­не­ ім’я­і­ін.­ Та­ким­ чи­ном,­ «інфор­мація»­ за­ пев­них­ умов­мо­же­ бу­ти­ма­теріалізо­ва­на,­що­ дає­підста­ву,­у­та­ко­му­разі,­відне­с­ти­її­до­ка­те­горії­«ре­чей».­А­це­оз­на­чає,­що­на­ «інфор­мацію,­яка­зафіксо­ва­на»­має­од­но­знач­но­роз­пов­сю­д­жується­пра­во­«май­но- вої»­(«ре­чо­вої»)­влас­ності.­Й­тільки­у­та­ко­му­разі­ре­гу­ляція­інфор­маційних­відно- син­мо­же­бу­ти­відне­се­на­до­ком­пе­тенції­ЦК­Ук­раїни,­ го­ло­вне­ за­вдан­ня­яко­го­–­ ре­гу­лю­ван­ня­май­но­вих­відно­син.­ Од­нак­на­зва­Гла­ви­15­ЦК­Ук­раїни­«Не­ма­теріальні­бла­га»­спря­мо­вує­на­ту­дум- ку,­ що­ «інфор­мація»­ (ст.­ 200)­ та­ «інте­лек­ту­аль­на­ власність»­ (ст.­ 199)­ є­ не­ма- теріаль­ни­ми­бла­га­ми.­Ст.­419­ЦК­Ук­раїни­вза­галі­виз­на­чає­те,­що­існу­ють­(!)­два­ ви­ди­ влас­ності:­ «пра­во­ інте­лек­ту­аль­ної­ влас­ності­ та­ пра­во­ влас­ності­ на­ річ­ не­ за­ле­жать­од­не­від­од­но­го». Вра­хо­ву­ю­чи­та­кож­ви­кла­де­не­у­статті­179­ЦК­Ук­раїни («річчю­ є­ пред­мет­ ма­теріаль­но­го­ світу»),­ мож­на­ дійти­ ос­та­точ­но­го­ вис­нов­ку­ –­ «інфор­мація»­ та­ «інте­лек­ту­аль­на­ власність»­ не­ є­ «ре­ча­ми»­ («май­ном»,­ «то­ва- ром»).­Про­те­раніше,­у­ст.­177­ЦК­Ук­раїни,­май­нові­та­не­май­нові­бла­га­бу­ли­зве- дені­до­«ку­пи»:­«об’єкта­ми­цивільних­прав є­речі, у то му числі …інфор­мація…». Сьо­годні,­ в­ умо­вах­ су­час­но­го­ світу,­ різни­ ви­ди­ інфор­маційних­ ре­сурсів­ все­ більш­пе­ре­тво­рю­ють­ся­на­ви­со­коліквідний­то­вар,­тоб­то­пред­мет­май­но­вих­відно- син.­ При­ цьо­му,­ для­ при­кла­ду,­ один­ з­ провідних­ російських­ фахівців­ у­ сфері­ інфор­маційно­го­ пра­ва­ док­тор­ юри­дич­них­ на­ук­ И.Л.­ Ба­чи­ло­ виз­на­чає­ інфор- маційний­об’єкт­пред­ме­том­«ком­плекс­но­го­пра­во­во­го­ре­гу­лю­ван­ня»,­зо­к­ре­ма­за­ до­по­мо­гою­пра­ва­інте­лек­ту­аль­ної­влас­ності­і­май­но­во­го­пра­ва.­Інфор­мацію,­яка­ розміще­на­ на­ носієві­ («до­ку­мен­то­ва­на­ інфор­мація»),­ во­на­ спра­вед­ли­во­ вва­жає­ пред­ме­том­ма­теріаль­но­го­світу,­тоб­то­відно­сить­до­ка­те­горії­ре­чей­і­по­ши­рює­на­ неї­пра­во­ре­чо­вої­влас­ності10.­ По­вер­та­ю­чись­до­по­нят­тя­«інфор­мація»,­звер­не­мо­ува­гу­на­на­ступ­не.­За­ко­но- да­вець­ у­ЦК­Ук­раїни­ не­ виз­на­чив­ в­ якості­ яко­го­ пред­ме­ту­ма­теріаль­но­го­ світу­ мо­же­бу­ти­пред­став­ле­на­інфор­мація.­Ви­ко­ри­с­то­ву­ю­чи­нор­ми­ЦК­Ук­раїни,­не­мож- ли­во­ логічно­ за­мк­ну­ти­ зв’язок:­ інфор­мація­ –­ річ­ –­ пра­во­ май­но­вої­ влас­ності.­ Та­ким­чи­ном,­на­пер­ший­по­гляд,­відповідно­до­ЦК­Ук­раїни,­інфор­мація­не­мо­же­ бу­ти­об’єктом­пра­ва­влас­ності.­ Але­ЦК­Ук­раїни­містить­нор­ми,­які­свідчать­про­про­ти­леж­не.­У­статті­303­ЦК­ Ук­раїни­за­зна­чається,­що­«Осо­бисті­па­пе­ри­(до­ку­мен­ти,­фо­то­графії,­що­ден­ни­ки,­ інші­ за­пи­си,­ осо­бисті­ архівні­ ма­теріали­ то­що)­ фізич­ної­ осо­би­ є­ її­ власністю».­ Відповідно­ до­ статті­ 178­ ЦК­ Ук­раїни­ об’єкти­ цивільних­ прав,­ в­ то­му­ числі­ й­ інфор­мація,­ мо­жуть­ вільно­ відчу­жу­ва­ти­ся­ або­ пе­ре­хо­ди­ти­ від­ однієї­ осо­би­ до­ іншої­в­по­ряд­ку­пра­во­на­с­туп­ництва­чи­спад­ку­ван­ня­або­іншим­чи­ном,­як­що­во­ни­ не­ ви­лу­чені­ з­ цивільно­го­ обігу.­ За­ко­но­да­вець­ у­ статті­ 969­ ЦК­ Ук­раїни­ виз­нає­ до­ку­мен­ти,­ як­ ок­ре­му­ фор­му­ інфор­мації,­ в­ якості­ цінно­с­тей,­ які­ мо­жуть­ бу­ти­ пе­ре­дані­до­бан­ку­на­зберіган­ня.­Більш­то­го,­у­статті­1010­ЦК­Ук­раїни­до­май­на­ довіри­те­ля­відно­сять­ся­йо­го­до­ку­мен­ти.­ Підсу­мо­ву­ю­чи,­кон­ста­туємо,­що­ук­раїнське­за­ко­но­дав­ст­во­є­до­сить­су­пе­реч­ ли­вим­що­до­ виз­на­чен­ня­пра­ва­ влас­ності­на­ інфор­мацію.­Це­ суттєво­ галь­мує­ про­цес­ вве­ден­ня­ інфор­мації­ в­ цивільний­ і­ гос­по­дарсь­кий­ обіг­ та­ пе­ре­шко­д­жає­ за­хи­с­ту­ прав­ суб’єктів­ інфор­маційних­ відно­син.­ То­му­ про­по­нується­ вве­с­ти­ до­ інфор­маційно­го­за­ко­но­дав­ст­ва­такі­пра­вові­нор­ми,­які­вста­нов­лю­ють­на­ступ­не: –­інфор­мація­у­ви­гляді­інфор­маційних­про­дуктів (ор­ганізаційні­фор­ми­–­до­ку- 187Юридичні і політичні науки мен­ти,­кни­ги,­ба­зи­да­них,­ілю­с­т­рації,­фо­то­графії,­го­ло­гра­ми,­кіно-,­віде­офільми­ то­що)­має­бу­ти­виз­на­на­пред­ме­том­ма­теріаль­но­го­світу,­тоб­то­відне­се­на­до­ре­чей; –­інфор­мація­у­пев­них­ор­ганізаційних­фор­мах­має­бу­ти­відне­се­на­до­об’єктів­ пра­ва­влас­ності. Інфор­маційне­ пра­во,­ ма­ю­чи­ свої­ по­чат­кові­ за­са­ди­ в­ те­орії­ пра­ва­ та­ бу­ду­чи­ тісно­ пов’яза­ним­ з­ га­лу­зе­ви­ми­юри­дич­ни­ми­ на­ука­ми,­ підхо­дить­ до­ пред­ме­та­ і­ об’єкта­сво­го­досліджен­ня­з­са­мостійних­по­зицій,­відмінних­від­підхо­ду­до­своїх­ об’єктів­з­бо­ку­інших­юри­дич­них­на­ук.­Во­но­вклю­чає­всю­су­купність­норм­пра­ва,­ що­ре­гу­лю­ють­інфор­маційні­відно­си­ни­в­суспільстві,­і­прак­ти­ку­їх­за­сто­су­ван­ня,­ вклю­ча­ю­чи­і­су­часні­на­уко­во-технічні,­тех­но­логічні­за­со­би­і­ме­то­ди.­ Ре­зю­му­ю­чи­ за­зна­че­не­ ви­ще,­ на­да­мо­ ав­торсь­ке­ ба­чен­ня­ виз­на­чен­ня­ по­нят­тя­ інфор маційне пра во­ –­ це­ си­с­те­ма­ суспільних­ уяв­лень­ про­ ду­ховні­ цінності­ та­ спра­вед­ли­вий­життєвий­устрій,­істо­рич­но­сфор­мо­ва­них­світо­вою­цивіліза­цією,­та­ сфор­му­ль­о­вані­на­їх­ос­нові­соціальні­прин­ци­пи­взаємос­то­сунків­у­ви­гляді­по­вної­ су­куп­ності­юри­дич­них­ норм­ та­ інсти­тутів,­ які­ ре­гу­лю­ють­ суспільні­ відно­си­ни,­ що­ма­ють­місце­в­про­цесі­ство­рен­ня,­по­ши­рен­ня,­ви­ко­ри­с­тан­ня,­ збе­ре­жен­ня­та­ утилізації­(зни­щен­ня)­інфор­мації,­а­та­кож­ма­ють­місце­в­про­цесі­функціону­ван­ня­ суб’єктів­інфор­маційної­інфра­с­т­рук­ту­ри,­по­дан­ня­інфор­маційних­по­слуг­та­ви­ко- нан­ня­ робіт­ в­ інфор­маційній­ сфері,­ ви­ко­ри­с­тан­ня­ інфор­маційних­ тех­но­логій­ і­ ре­сурсів­та­за­без­пе­чен­ня­інфор­маційної­без­пе­ки. 1.­Особ­ливістю­пред­ме­та­інфор­маційно­го­пра­ва­(­інфор­маційні­відно­си­ни)­є­ те,­ що­ з­ ньо­го­ по­чи­нається­ та­ здійснюється­ будь-яка­ діяльність­ лю­ди­ни,­ суспільства­і­дер­жаві.­Інфор­маційні­відно­си­ни­су­про­во­д­жу­ють­усі­інші­суспільні­ відно­си­ни­та­про­ни­зу­ють­усю­си­с­те­му­пра­ва.­То­му­ме­то­ди­інфор­маційно­го­пра­ва­ скла­да­ють­ся­з­ме­тодів­провідних­га­лу­зей­пра­ва,­тоб­то­–­з­ком­плек­су­ме­тодів,­які­ мо­жуть­ зміню­ва­ти­ся­ як­ за­ скла­дом,­ так­ й­ за­ змістом.­ За­вдя­ки­ пред­ме­ту­ інфор- маційно­го­пра­ва­ця­спе­цифіка­ре­гу­лю­ван­ня­суспільних­відно­син­й­виз­на­чає­ком- плексність­цієї­пра­вої­га­лузі. 2.­«Інфор­мація»,­як­та­ка,­мо­же­бу­ти­об’єктом­суспільних­відно­син,­що­мо­жуть­ ре­гу­лю­ва­тись­пра­во­ви­ми­нор­ма­ми­тієї­чи­іншої­га­лузі­пра­ва,­зо­к­ре­ма­цивільно­го­ пра­ва,­ за­ умов­ чіткої­ виз­на­че­ності­ функціональ­но­го­ при­зна­чен­ня­ відповідної­ га­лузі­пра­ва. 3.­Чин­не­нор­ма­тив­но-пра­во­ве­впо­ряд­ку­ван­ня­еко­номічно­го­обігу­ інфор­мації­ про­дов­жує­бу­ти­су­пе­реч­ли­вим­і­не­має­чітко­го­пра­во­во­го­ме­ханізму­ре­гу­лю­ван­ня­ суспільних­відно­син,­пов’яза­них­з­власністю­на­інфор­мацію.­ Про­по­нуємо,­ у­ інфор­маційне­ за­ко­но­дав­ст­во­ ве­с­ти­ но­вий­ термін­ –­ «інфор­ маційний про дукт» – це ре зуль тат інфор маційної діяль ності, яка має ор гані­ заційну фор му ма теріаль но го втілен ня (до ку мен ти, кни ги, ба зи да них, ілю с­ т рації, фо то графії, го ло гра ми, кіно­, віде офільми то що).­ Та­кож­про­по­нується­виз­на­чи­ти­у­за­ко­но­давстві­про­те,­що­інфор маційні про­ дук ти виз на ють ся пред ме том ма теріаль но го світу.­Са­ме­не­роз­рив­ний­зв’язок­ інфор­мації­(відо­мо­стей),­що­зафіксо­ва­на­на­ма­теріаль­них­носіях,­дає­підста­ви­для­ відне­сен­ня­інфор­маційних­про­дуктів­до­ре­чей,­май­на,­то­ва­ру.­ 1.­Про Ос новні­ за­са­ди­ роз­вит­ку­ інфор­маційно­го­ суспільства­ в­ Ук­раїні­ на­ 2007­ –­ 2015­ ро­ки:­ За­кон­ Ук­раїни­ від­ 09.01.07­ р.­ №­ 537-V.­ [Еле­к­трон­ний­ ре­сурс].­ –­ Ре­жим­ до­сту­пу:­ //www.rada.gov.ua­2. Ти хо ми ров Ю.Л.­Пуб­лич­ное­пра­во.­–­М.,­1995.­–­С.­339.­ 3. Рас со лов М.М.­Пра­во­вая­ин­фор­ма­ти­ка­и­уп­рав­ле­ние­в­сфе­ре­пред­при­ни­ма­тель­ст­ва­/­ М.М.­ Рас­со­лов,­ В.Д.­ Эль­кин,­ И.М.­ Рас­со­лов.­ –­М.:­Юристъ,­ 1996.­ –­ С.­ 22.­ 4. Ко пы­ 188 Держава і право • Випуск 54 лов В.А.­Ин­фор­ма­ци­он­ное­пра­во:­Учеб.­пос.­–­М.:­Юристъ,­1997.­–­472­с.­5. Ага пов А.Б.­ Ос­но­вы­го­су­дар­ст­вен­но­го­уп­рав­ле­ния­в­сфе­ре­ин­фор­ма­ти­за­ции­в­Рос­сий­ской­Фе­де­ра- ции.­ –­ М.:­ Юристъ,­ 1997.­ –­ С.­ 284-285.­ 6. Ба ра нов О.­ Ос­но­ви­ кла­сифікації­ інфор- маційно­го­ за­ко­но­дав­ст­ва­ //­ Пра­во­ва­ інфор­ма­ти­ка.­ –­ 2006.­ –­№­ 4(12).­ –­ С.­ 24.­ 7. Про інфор мацію:­За­кон­Ук­раїни­від­02.10.92­р.;­у­ред.­від­23.06.05­р.­//­ВВР­Ук­раїни.­–­2005.­–­ №­33.­–­Ст.­429.­8. Про інфор мацію:­За­кон­Ук­раїни­від­02.10.92­р.;­у­ред.­від­13.01.11­ р.­–­ [Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­ //www.rada.gov.ua­9. Ба ра нов О.­Ме­то­ди­ інфор­маційно­го­пра­ва­//­Пра­во­ва­інфор­ма­ти­ка.­–­2007.­–­№­4(16).­–­С.­8-12.­10. Ба чи ло И.Л.­Функ­ции­ор­га­нов­уп­рав­ле­ния.­–­М.,­2005.­–­С.­71-74. 189Юридичні і політичні науки