Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні
Розглянуто основні перешкоди на шляху реалізації права людини на мирні зібрання, проаналізовано відповідну нормативно-правову базу та дані пропозиції щодо її удосконалення....
Saved in:
| Date: | 2011 |
|---|---|
| Main Author: | |
| Format: | Article |
| Language: | Ukrainian |
| Published: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2011
|
| Series: | Держава і право |
| Subjects: | |
| Online Access: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64406 |
| Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
| Journal Title: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Cite this: | Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні / В.В. Масич // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 730-734. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-64406 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-644062025-06-03T16:28:02Z Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні Масич, В.В. Політичні науки Розглянуто основні перешкоди на шляху реалізації права людини на мирні зібрання, проаналізовано відповідну нормативно-правову базу та дані пропозиції щодо її удосконалення. Рассмотрены основные препятствия на пути реализации права человека на мирные собрания, проанализирована соответствующая нормативно-правовая база и даны рекомендации по ее усовершенствованию. The main obstacles to the realization of the right to peace gathering are considered; the relevant normative base is analyzed and the recommendations for its improvement are given. 2011 Article Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні / В.В. Масич // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 730-734. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64406 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Політичні науки Політичні науки |
| spellingShingle |
Політичні науки Політичні науки Масич, В.В. Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні Держава і право |
| description |
Розглянуто основні перешкоди на шляху реалізації права людини на мирні зібрання, проаналізовано відповідну нормативно-правову базу та дані пропозиції щодо її удосконалення. |
| format |
Article |
| author |
Масич, В.В. |
| author_facet |
Масич, В.В. |
| author_sort |
Масич, В.В. |
| title |
Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні |
| title_short |
Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні |
| title_full |
Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні |
| title_fullStr |
Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні |
| title_full_unstemmed |
Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні |
| title_sort |
особливості реалізації права на мирні зібрання в україні |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Політичні науки |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64406 |
| citation_txt |
Особливості реалізації права на мирні зібрання в Україні / В.В. Масич // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 730-734. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT masičvv osoblivostírealízacíípravanamirnízíbrannâvukraíní |
| first_indexed |
2025-11-28T04:41:21Z |
| last_indexed |
2025-11-28T04:41:21Z |
| _version_ |
1850007765064351744 |
| fulltext |
730 Держава і право • Випуск 54
В. В. МА СИЧ
ОСОБЛИВОСТІРЕАЛІЗАЦІЇПРАВАНАМИРНІЗІБРАННЯВУКРАЇНІ
Роз г ля ну то ос новні пе ре шко ди на шля ху ре алізації пра ва лю ди ни на мирні зібран ня,
про аналізо ва но відповідну нор ма тив нопра во ву ба зу та дані про по зиції що до її удо с ко
на лен ня.
Ключові слова: пра во на мирні зібран ня, де мо кратія, гро ма дянсь ке суспільство,
про тест.
Рас смо т ре ны ос нов ные пре пят ст вия на пу ти ре а ли за ции пра ва че ло ве ка на мир
ные со бра ния, про ана ли зи ро ва на со от вет ст ву ю щая нор ма тив нопра во вая ба за и да ны
ре ко мен да ции по ее усо вер шен ст во ва нию.
Ключевыеслова: пра во на мир ное со бра ние, де мо кра тия, граж дан ское об ще ст во,
про тест.
The main obstacles to the realization of the right to peace gathering are considered; the
relevant normative base is analyzed and the recommendations for its improvement are given.
Keywords: freedom of peaceful assembly, democracy, civil society, protest.
Мирнізібраннягромадян,якіпрагнутьвисловитисвоюпідтримкучинезгоду
діямабобездіяльностіорганамдержавноївладиіорганаммісцевогосамовряду-
вання, виконуютьподвійну роль. З одного боку, показникомрівня демократич-
ностівладнихінститутівдержави:чимменшеперешкодчинитьсядлядемонст-
рантів,тимбільшдемократичноюєкраїна,азіншого–даютьможливістьотри-
матибезпосереднюреакціюзбокугромадяннапевні ініціативиуряду,дояких
можнаоперативновнести,запобігшимасштабнимнегативнимнаслідкам.Однак
далеконезавждивладаналежнимчиномоцінюєважливістьцьогоінструментуу
комунікаціїзгромадянами,прагнучизвестийоговикористаннядомінімумушля-
хомстворенняштучнихперешкод,якцемаємісцевУкраїні.
АналізсудовоїпрактикиостанніхроківвУкраїнідаєзмогувиділитистійку
тенденцію до зростання кількості позовів органів влади про заборону мирних
зібрань,яківсечастішезадовольняються1.Тенденціюдозаборонпідтверджуєі
практикаВищогоадміністративногосуду:серед16ухвал13булиподаніорганіза-
торамимирнихзібрань інебулизадоволенісудом,лишеводномувипадкусуд
касаційноїінстанціївизнавправогромадяннамирнезібрання,відмовившиобл-
держадміністрації.Найчастішесудивідмовляютьуправіпроводитимирнізібран-
няаргументуючисвоюпозиціютим,що:
1)організаториневчасноабоненалежноповідомилипропроведеннязаходу.
Однак,враховуючи«повідомчий»характерпроведеннязборів,щоміститьсяуст.
39КонституціїУкраїни,навітьнеповідомленняорганізаторамимирногозібрання
органіввладипрозапланованийзахіднеможебутипідставоюдлязаборонитако-
гозаходу.Аджезібрання,покивономаємирнийхарактерінепорушуєправосіб,
неможевважатисянезаконним.Повідомленняслугуєгарантієюреалізаціїправа
намирнізібранняіпокладаєнавідповідніорганивладиобов’язокщодоздійснен-
ня«підготовчихзаходів,зокрема,длязабезпеченнябезперешкодногопроведення
громадянамизборів,мітингу,походучидемонстрації,підтриманнягромадського
порядку,охорониправісвободіншихлюдей»(зрішенняКонституційногоСуду
усправіщодозавчасногосповіщенняпромирнізібраннявід19квітня2001р.);
2)збігаються час та місце проведення кількох мирних зібрань. Якщо двоє чи
більшеорганізаторівповідомилиорганвладипросамостійні,частозпротилеж-
731Юридичні і політичні науки
нимицілямизаходи,якімаютьвідбутисявтомужмісцітавтойсамийчас,суди
такожвдаютьсядовстановленняобмеженьуреалізаціїправанамирнізібрання
забороняючипроведеннябудь-якихзаходівабовіддаючиперевагупершійзаявці.
Такапрактикасприяєорганамвладиуперешкоджаннімирнимзібранням.Деякіз
них ухитряються завчасно підготувати повідомлення від імені кишенькової
організації,априотриманнізаявкивід«небажаного»організаторауповідомлен-
ня кишенькової організації вписується такий самий час та місце, і воно
реєструєтьсяраніше;3)правоохоронніорганинездатнізабезпечитигромадський
порядок;4)матимемісценегативнийвпливзібраннянарухтранспортучипішо-
ходів;5)площатериторіїнездатнавміститизаявленукількістьучасників;6)вве-
дений епідемічний стан у час запланованого масового заходу; 7) створюються
перешкодидля діяльності державного органу або органумісцевого самовряду-
вання;8)положеннямісцевихактівпропроведеннямасовихзаходівневідповіда-
ютьзапланованомузаходу;9)необхіднозабезпечитиохоронувисокопосадовцям
абоіноземнимгостямтощо.
Негативнащодореалізаціїправанамирнезібранняпрактикасудовихрішень
зумовлена перш за все недосконалою нормативно-правою базою. Вона скла-
дається із: міжнародних договорів: ст. 20 Загальної декларації прав людини
1948р,щогарантуєправонамирнізбори,ст.21Міжнародногопактупрогрома-
дянськііполітичніправа1966р.,ст.11Європейськоїконвенціїправтаосновних
свободлюдини1950р.;КонституціїУкраїни,ст.39якоїгарантуєкожномугрома-
дянинуправонапроведеннямирнихзборів,мітингів,походів ідемонстрацій,а
такожпропонуєрізноманітніправовіформивільноговисловлювання ідей, вра-
жень, співчуття, солідарності або протесту. Обмеження цього права можливе
лише «з метою попередження заворушень чи злочинів, для охорони здоров’я
населення захисту прав і свобод інших людей».При цьому вона передбачає
виключно«повідомний»порядокпроведеннямирнихзборів,ане«дозвільний»
(«погоджувальний»);УказуПрезидіїВерховноїРадиСРСРвід28липня1988р.
«Про порядок організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і
демонстраційвСРСР»2,якийвизначаєвимогидозаявипропроведеннямирного
зібранняістрокїїподання(непізнішеякза10днівдозаходу);рішенняКонсти-
туційногоСудувід19квітня2001р.,якепостановило,що«організаторитаких
мирнихзібраньмаютьсповіститизазначеніорганипропроведенняцихзаходів
заздалегідь,тобтоуприйнятністроки,щопередуютьдатіїхпроведення.Цістро-
кинеповинніобмежуватипередбаченест.39КонституціїУкраїниправогрома-
дян,амаютьслужитийогогарантієюіводночаснадаватиможливістьвідповідним
органамвиконавчої владичиорганаммісцевого самоврядуваннявжити заходів
щодо безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингів, походів і
демонстрацій,забезпеченнягромадськогопорядку,правісвободіншихлюдей»3.
УрішенніКСУвказано,щовизначеннятермінівзавчасногосповіщенняорганів
виконавчоївладиабоорганівмісцевогосамоврядуванняєпредметомзаконодав-
чогорегулювання;актіворганівмісцевогосамоврядування,щорегулюютьпоря-
докреалізаціїправанамирнізібрання,якщовониприйнятіувідповідномунасе-
леномупункті4.Удеякихрегіонахмісцевірадиприйнялимісцевіправові акти
(положення)пропорядокпроведеннямирнихзібрань.Нимизазвичайвизначено
порядокоформленняповідомлення, зазначеновідомості,якімаютьміститисяу
відповідномуповідомленні, ачасом і визначеноперелікмісць,дедозволяється
проводитимасовізаходи.Однак,такіакти,нанашудумку,звужуютьобсягкон-
ституційногоправагромадяннамирні зібранняшляхомвстановленняштучних
732 Держава і право • Випуск 54
умов,необхіднихдляреалізаціїгромадянамтакогоправатазаборонипроведення
зібраньурізнихчастинахнаселеногопункту.
УКиєвізібраннягромадянрегулюються«Порядкоморганізаціїтапроведення
вм.Києвінедержавнихмасових громадських заходівполітичного, релігійного,
культурно-просвітницького, спортивного, видовищного та іншого характеру»5.
Однакувересні2011р.насайтівеб-порталуКиївськоїміськоївладибувопри-
людненийпроект«Положенняпропорядокорганізаціїіпроведеннянедержавних
масовихгромадськихзаходівполітичного,культурно-просвітницького,спортив-
ного,видовищаііншогохарактеру,кіно-тателезйомоквКиєві»6,якиймістить
низку недемократичних положень, а саме: вимагає проводити масові заходи
поблизубудівель,вякихрозміщенідержавніорганиіорганимісцевогосамовря-
дування, на відстані від них не менше 100 метрів, якщо інше не передбачено
відповідними рішеннями цих органів або в спеціально відведених для цього
місцях; забороняє проведення масового заходу, який запланований провести в
місціівчас,якийвизначенийдляпроведеннямасовогозаходузагальнодержав-
ного і міського значення, у святкові дні, державні і релігійні свята, або інших
заходівзаучастюдержавнихорганівабоорганівмісцевогосамоврядування.Крім
того, пунктом 11.4 забороняється встановлення малих архітектурних форм, до
якихокрімкіосківталотківвідносятьсяінамети;необхідністьврахуваннягро-
мадськоїдумки,посиланнянаякуможедозволятиабожвідмовлятиупроведенні
заходу. Вивчати результати досліджень громадської думки має також міська
адміністрація;суттєворозширеносписокнеобхіднихдляподаннязаявкинапро-
ведення заходу документів. Згідно з положенням, має бути розписано сюжет,
назву,мету,змістзаходу,маршрутпроведення,зазначеновикористаннятехнічних
засобівтабагато іншого.Відорганізаторівзборіввимагаєтьсяповідомлятипро
свій захід місцеву владу за 10, а в окремих випадках – за 30 днів. Документ
зобов’язав,окрімповідомленнянадавати«регламентпроведеннямасовогозахо-
ду».
Інакше кажучимає місце звуження змісту і обсягу існуючих прав і свобод
громадянУкраїни.Покращитиситуаціюмоглобприйняттяспеціальногозакону,
якийбврегулювавусіспірнімоментитазакріпивконкретнімеханізмигаранту-
вання права громадян на мирні зібрання. У парламенті все ще триває розгляд
проектзакону«Пропорядокорганізаціїіпроведеннямирнихзаходів»7,якийбув
поданийдоВерховноїРадиУкраїниКабінетомМіністрівУкраїнищеу2008р.,
пройшовшипопередньоекспертизуВенеціанськоїКомісіїРадиЄвропи8.Вході
йогодоопрацюванняусістороннірекомендаціїбуливідхиленірозробникамиі3
червня2009р.проектзаконубулоприйнятоупершомучитанні.Різкакритиказ
боку правозахисників та інших представників громадськості змусили законо-
давців спрямувати його на повторну експертизу до Венеціанської комісії Ради
Європи, котра у грудні 2009р. оприлюднила свійнегативний висновок9.Після
цього,улютому-травні2010р.надцимзаконопроектомпрацюваларобочагрупа
уКомітетіВерховноїУкраїнирадизпитаньправлюдини,національнихменшин
та міжнаціональних відносин. У середині травня профільним парламентським
комітетом проект закону№ 2450 було спрямований на друге читання. У січні
2011р.ПрезидентУкраїнидоручивМіністерствуюстиціїпереробитицейзаконо-
проектнаосновікоментарівірекомендаційВенеціанськоїКомісії,яківонаопри-
люднилаужовтні2010р.10Увересні2011р.цейпроектбуловключенодопоряд-
куденного9сесіїпарламенту.
Входіпершогочитаннядозаконопроектубуливнесенізначнізміни,якідо
733Юридичні і політичні науки
певноїміривраховувалиміжнародністандартиусферімирнихзібрань.Допози-
тивних моментів законопроекту слід віднести введення спеціальних понять
«контрзібрання» та «одночаснемирне зібрання». Їх не тількине заборонено, а
навітьвизначенообов’язокорганівмісцевоївладитаміліціїзабезпечитипрове-
дення таких зібрань, охороняючи громадський порядок. Однак законопроект
міститьзначнінедопрацювання.Вінпередбачаєдозвільнийпорядокпроведення
цихмирнихзібрань,атакожвиключаєзісферидіїзаконудекількавидівмирних
зібрань (збори жителів, розважальні мирні заходи, весільні процесії, народних
святтощо),щоневідповідаєміжнароднимстандартам.Наприклад,виключення
зісферидіїцьогозаконурелігійнихобрядівіцеремонійпрямосуперечитьст.9та
11ЄвропейськоїКонвенціїпрозахистправлюдини.
Ним передбачається заборона проведеннямирних зібрань на території, «що
прилягаєдонебезпечнихвиробничихоб’єктівтадоіншихоб’єктів,експлуатація
якихпотребуєдодержанняспеціальнихправилтехнікибезпеки».Водночасзако-
нодавствонедаєчіткоговизначеннятакихоб’єктів,щоможетрактуватисязметою
обмеженняпроведеннямирнихзібрань;такожтурбує,щозабороненімирнізібран-
нянетількинатериторіяхцихоб’єктів,щоможнавиправдати,айнавітьнапри-
леглихдонихтериторіях,щопотенційноможенеобґрунтованообмежити,напри-
клад,екологічнімирнізібранняабомирнізібранняпрацівниківцихпідприємств;
Проектзаконунедаєчіткогоперелікупідставдлязаборонимирнихзібрань,
обмежуючисьцитуваннямКонституції,інеміститьжоднихположеньщодомож-
ливості припинення мирного зібрання не за рішенням суду. З огляду на це
недолікомєівідсутністьположеньщодопропорційностідійміліціївідповіднодо
наявної небезпеки громадському порядку. Недосконалість такого регулювання
підтверджуєтьсяйчинноюпрактикоюдіяльностіміліції,щоґрунтуєтьсявиключ-
нонанормахзаконупроміліцію.Крімтого,данийдокументневстановлюєжод-
нихобмеженьщодоцілейпроведеннямирнихзібрань.Наприклад,відповіднодо
цього законунеможливо заборонитимирні зібрання, спрямованіна закликидо
різнихформдискримінаціїчипропагуванняфашизму,щоневідповідаєміжна-
роднимстандартамусферіправлюдини.
Отже,недосконалістьнормативно-правовоїбази,щорегулюєправогромадян
намирнімітинги,позбавляєїходногозінструментіввпливунаорганидержавної
владитаорганимісцевогосамоврядування,щонедаєзмогиостаннімпідтриму-
вати зворотній зв'язок із виборцями, отримувати актуальну інформацію про їх
потребитаінтереси.Покращитиситуаціюможеприйняттявідповідногозакону,в
якомубудутьчіткопрописанінаступніключовімоменти:«повідомчий»характер
мирнихзібрань;відмовавідвизначеннявидівтакихзібрань;заборонупроведен-
ня громадських акцій з ідеологіями тоталітаризму, расизму, тероризму, дис-
кримінації,насиллятааморальності;встановленнявідповідальностізанавмисне
перешкоджання проведеннюнезаборонених зібрань, демонстрацій або походів,
застосуваннянасилля,погроз,провокацій,серйознихзаворушень.
1.Куйбіда Р., Се ре да М.СвободамирнихзібраньвУкраїні–вимірадміністративних
судів(аналітичнийоглядсудовоїпрактикиза2009-2011рр.).–К.:Центрполітико-право-
вихреформ,2011.–С.4.2. Про по ря докорганізаціїіпроведеннязборів,мітингів,вулич-
нихпоходівідемонстраційвСРСР;УказПрезидіїВерховноїРадиСРСРвід28.07.1988
№9306/[Електроннийресурс].–Режимдоступу:http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/
main.cgi?nreg=v9306400-88.3. Рішен няКонституційногоСудуУкраїниусправізакон-
ституційнимподаннямМіністерствавнутрішніхсправУкраїнищодоофіційноготлума-
ченняположеннячастинипершоїстатті39КонституціїУкраїнипрозавчаснесповіщення
734 Держава і право • Випуск 54
органіввиконавчоївладичиорганівмісцевогосамоврядуванняпропроведеннязборів,
мітингів,походівідемонстрацій(справащодозавчасногосповіщенняпромирнізібран-
ня)від19квітня2001року№4-рп/2001//ОфіційнийвісникУкраїни.–2003.–№28.–Ст.
1379.4.Пра вонамирнізібрання:всеукраїнськедослідження/[Електроннийресурс].–
Режимдоступу:http://maidanua.org/static/news/2011/1312884208.html.5. Про виз на чен ня
порядку організації та проведення уКиєві недержавнихмасових громадських заходів
політичного,культурно-просвітницького,спортивного,видовищноготаіншогохаракте-
ру;РішенняКиївськоїміськоїради№317/418від24.06.99//Хрещатик.–1999.–№58.
6. Про ектрішенняКиївськоїміськоїради«ПрозатвердженняПоложенняпропорядок
організаціїтапроведеннянедержавнихмасовихгромадськихзаходівполітичного,куль-
турно-просвітницького,спортивного,видовищноготаіншогохарактеру,кіно-тателезй-
омокумістіКиєві» / [Електроннийресурс].–Режимдоступу:http://www.kmv.gov.ua/
rpolicyprj.asp?Id=560. 7. Про ект Закону про порядок організації і проведення мирних
заходів№2450від06.05.2008/[Електроннийресурс].–Режимдоступу:http://gska2.rada.
gov.ua/pls/ zweb_n/webproc4_1?pf3511=32431. 8. Joint Opinion on the Draft Law on
PeacefulAssembliesinUkrainebytheVeniceCommissionandOSCE/ODIHRadoptedbythe
VeniceCommissionatits68thPlenarySession(Venice,13-14October2006)/Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://www.venice.coe.int/docs/2006/CDL-AD(2006)033-e.pdf.
9. JointOpinionontheorderoforganisingandconductingpeacefuleventsofUkrainebythe
VeniceCommissionandOSCE/ODIHRadoptedbytheVeniceCommissionatits81thPlenary
Session(Venice,11-12December2009)/[Електроннийресурс].–Режимдоступу:http://
www.venice.coe.int/docs/2009/CDL-AD(2009)052-e.pdf. 10. Joint opinion on the law on
peacefulassembliesofUkrainebytheVeniceCommissionandOSCE/ODIHR–Adoptedby
theVeniceCommissionatits84thPlenarySession(Venice,15-16October2010)/[Електрон-
нийресурс].–Режимдоступу:http://www.venice.coe.int/docs/2010/CDL-AD(2010)033-e.
pdf.
|