Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні

Розглянуто основні перешкоди на шляху реалізації права людини на мирні зібрання, проаналізовано відповідну нормативно-правову базу та дані пропозиції щодо її удосконалення....

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2011
Main Author: Масич, В.В.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2011
Series:Держава і право
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64406
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні / В.В. Масич // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 730-734. — Бібліогр.: 10 назв. — укp.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-64406
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-644062025-06-03T16:28:02Z Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні Масич, В.В. Політичні науки Розглянуто основні перешкоди на шляху реалізації права людини на мирні зібрання, проаналізовано відповідну нормативно-правову базу та дані пропозиції щодо її удосконалення. Рассмотрены основные препятствия на пути реализации права человека на мирные собрания, проанализирована соответствующая нормативно-правовая база и даны рекомендации по ее усовершенствованию. The main obstacles to the realization of the right to peace gathering are considered; the relevant normative base is analyzed and the recommendations for its improvement are given. 2011 Article Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні / В.В. Масич // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 730-734. — Бібліогр.: 10 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64406 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Політичні науки
Політичні науки
spellingShingle Політичні науки
Політичні науки
Масич, В.В.
Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні
Держава і право
description Розглянуто основні перешкоди на шляху реалізації права людини на мирні зібрання, проаналізовано відповідну нормативно-правову базу та дані пропозиції щодо її удосконалення.
format Article
author Масич, В.В.
author_facet Масич, В.В.
author_sort Масич, В.В.
title Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні
title_short Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні
title_full Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні
title_fullStr Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні
title_full_unstemmed Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні
title_sort особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в ук­раїні
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2011
topic_facet Політичні науки
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64406
citation_txt Особ­ли­вості ре­алізації пра­ва на мирні зібран­ня в Ук­раїні / В.В. Масич // Держава і право. — 2011. — Вип. 54. — С. 730-734. — Бібліогр.: 10 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT masičvv osoblivostírealízacíípravanamirnízíbrannâvukraíní
first_indexed 2025-11-28T04:41:21Z
last_indexed 2025-11-28T04:41:21Z
_version_ 1850007765064351744
fulltext 730 Держава і право • Випуск 54 В. В. МА СИЧ ОСОБ­ЛИ­ВОСТІ­РЕ­АЛІЗАЦІЇ­ПРА­ВА­НА­МИРНІ­ЗІБРАН­НЯ­В­УК­РАЇНІ Роз г ля ну то ос новні пе ре шко ди на шля ху ре алізації пра ва лю ди ни на мирні зібран ня, про аналізо ва но відповідну нор ма тив но­пра во ву ба зу та дані про по зиції що до її удо с ко­ на лен ня. Клю­чові­ сло­ва: пра во на мирні зібран ня, де мо кратія, гро ма дянсь ке суспільство, про тест. Рас смо т ре ны ос нов ные пре пят ст вия на пу ти ре а ли за ции пра ва че ло ве ка на мир­ ные со бра ния, про ана ли зи ро ва на со от вет ст ву ю щая нор ма тив но­пра во вая ба за и да ны ре ко мен да ции по ее усо вер шен ст во ва нию. Клю­че­вые­сло­ва: пра во на мир ное со бра ние, де мо кра тия, граж дан ское об ще ст во, про тест. The main obstacles to the realization of the right to peace gathering are considered; the relevant normative base is analyzed and the recommendations for its improvement are given. Key­words: freedom of peaceful assembly, democracy, civil society, protest. Мирні­зібран­ня­гро­ма­дян,­які­праг­нуть­вис­ло­ви­ти­свою­підтрим­ку­чи­не­зго­ду­ діям­або­бездіяль­ності­ор­га­нам­дер­жав­ної­вла­ди­і­ор­га­нам­місце­во­го­са­мо­вря­ду- ван­ня,­ ви­ко­ну­ють­подвійну­ роль.­ З­ од­но­го­ бо­ку,­ по­каз­ни­ком­рівня­ де­мо­кра­тич- ності­влад­них­інсти­тутів­дер­жа­ви:­чим­мен­ше­пе­ре­шкод­чи­нить­ся­для­де­мон­ст- рантів,­тим­більш­де­мо­кра­тич­ною­є­країна,­а­з­іншо­го­–­да­ють­мож­ливість­от­ри- ма­ти­без­по­се­ред­ню­ре­акцію­з­бо­ку­гро­ма­дян­на­певні­ ініціати­ви­уря­ду,­до­яких­ мож­на­опе­ра­тив­но­вне­сти,­за­побігши­мас­штаб­ним­не­га­тив­ним­наслідкам.­Од­нак­ да­ле­ко­не­завжди­вла­да­на­леж­ним­чи­ном­оцінює­важ­ливість­цьо­го­інстру­мен­ту­у­ ко­мунікації­з­гро­ма­дя­на­ми,­праг­ну­чи­зве­с­ти­йо­го­ви­ко­ри­с­тан­ня­до­мініму­му­шля- хом­ство­рен­ня­штуч­них­пе­ре­шкод,­як­це­має­місце­в­Ук­раїні.­ Аналіз­су­до­вої­прак­ти­ки­ос­танніх­років­в­Ук­раїні­дає­змо­гу­виділи­ти­стійку­ тен­денцію­ до­ зро­с­тан­ня­ кількості­ по­зовів­ ор­ганів­ вла­ди­ про­ за­бо­ро­ну­ мир­них­ зібрань,­які­все­частіше­за­до­воль­ня­ють­ся1.­Тен­денцію­до­за­бо­рон­підтвер­д­жує­і­ прак­ти­ка­Ви­що­го­адміністра­тив­но­го­су­ду:­се­ред­16­ух­вал­13­бу­ли­по­дані­ор­ганіза- то­ра­ми­мир­них­зібрань­ і­не­бу­ли­за­до­во­лені­су­дом,­ли­ше­в­од­но­му­ви­пад­ку­суд­ ка­саційної­інстанції­виз­нав­пра­во­гро­ма­дян­на­мир­не­зібран­ня,­відмо­вив­ши­обл- дер­жадміністрації.­Най­частіше­су­ди­відмов­ля­ють­у­праві­про­во­ди­ти­мирні­зібран- ня­ар­гу­мен­ту­ю­чи­свою­по­зицію­тим,­що:­ 1)­ор­ганіза­то­ри­не­вчас­но­або­не­на­леж­но­повідо­ми­ли­про­про­ве­ден­ня­за­хо­ду.­ Од­нак,­вра­хо­ву­ю­чи­«повідо­мчий»­ха­рак­тер­про­ве­ден­ня­зборів,­що­містить­ся­у­ст.­ 39­Кон­сти­туції­Ук­раїни,­навіть­не­повідо­млен­ня­ор­ганіза­то­ра­ми­мир­но­го­зібран­ня­ ор­ганів­вла­ди­про­за­пла­но­ва­ний­захід­не­мо­же­бу­ти­підста­вою­для­за­бо­ро­ни­та­ко- го­за­хо­ду.­Ад­же­зібран­ня,­по­ки­во­но­має­мир­ний­ха­рак­тер­і­не­по­ру­шує­прав­осіб,­ не­мо­же­вва­жа­ти­ся­не­за­кон­ним.­Повідо­млен­ня­слу­гує­га­рантією­ре­алізації­пра­ва­ на­мирні­зібран­ня­і­по­кла­дає­на­відповідні­ор­га­ни­вла­ди­обов’язок­що­до­здійснен- ня­«підго­тов­чих­за­ходів,­зо­к­ре­ма,­для­за­без­пе­чен­ня­без­пе­реш­код­но­го­про­ве­ден­ня­ гро­ма­дя­на­ми­зборів,­мітин­гу,­по­хо­ду­чи­де­мон­ст­рації,­підтри­ман­ня­гро­мадсь­ко­го­ по­ряд­ку,­охо­ро­ни­прав­і­сво­бод­інших­лю­дей»­(з­рішен­ня­Кон­сти­туційно­го­Су­ду­ у­справі­що­до­за­вчас­но­го­сповіщен­ня­про­мирні­зібран­ня­від­19­квітня­2001­р.);­ 2)­збіга­ють­ся­ час­ та­ місце­ про­ве­ден­ня­ кількох­ мир­них­ зібрань.­ Як­що­ двоє­ чи­ більше­ор­ганіза­торів­повідо­ми­ли­ор­ган­вла­ди­про­са­мостійні,­ча­с­то­з­про­ти­леж- 731Юридичні і політичні науки ни­ми­ціля­ми­за­хо­ди,­які­ма­ють­відбу­ти­ся­в­то­му­ж­місці­та­в­той­са­мий­час,­су­ди­ та­кож­вда­ють­ся­до­вста­нов­лен­ня­об­ме­жень­у­ре­алізації­пра­ва­на­мирні­зібран­ня­ за­бо­ро­ня­ю­чи­про­ве­ден­ня­будь-яких­за­ходів­або­відда­ю­чи­пе­ре­ва­гу­першій­за­явці.­ Та­ка­прак­ти­ка­сприяє­ор­га­нам­вла­ди­у­пе­ре­шко­д­жанні­мир­ним­зібран­ням.­Де­які­з­ них­ ухи­т­ря­ють­ся­ за­вчас­но­ підго­ту­ва­ти­ повідо­млен­ня­ від­ імені­ ки­шень­ко­вої­ ор­ганізації,­а­при­от­ри­манні­за­яв­ки­від­«не­ба­жа­но­го»­ор­ганіза­то­ра­у­повідо­млен- ня­ ки­шень­ко­вої­ ор­ганізації­ впи­сується­ та­кий­ са­мий­ час­ та­ місце,­ і­ во­но­ реєструється­раніше;­3)­пра­во­охо­ронні­ор­га­ни­не­здатні­за­без­пе­чи­ти­гро­мадсь­кий­ по­ря­док;­4)­ма­ти­ме­місце­не­га­тив­ний­вплив­зібран­ня­на­рух­транс­пор­ту­чи­пішо- ходів;­5)­пло­ща­те­ри­торії­не­здат­на­вмісти­ти­за­яв­ле­ну­кількість­учас­ників;­6)­вве- де­ний­ епідемічний­ стан­ у­ час­ за­пла­но­ва­но­го­ ма­со­во­го­ за­хо­ду;­ 7)­ ство­рю­ють­ся­ пе­ре­шко­ди­для­ діяль­ності­ дер­жав­но­го­ ор­га­ну­ або­ ор­га­ну­місце­во­го­ са­мо­вря­ду- ван­ня;­8)­по­ло­жен­ня­місце­вих­актів­про­про­ве­ден­ня­ма­со­вих­за­ходів­не­відповіда- ють­запла­но­ва­но­му­за­хо­ду;­9)­не­обхідно­за­без­пе­чи­ти­охо­ро­ну­ви­со­ко­по­са­дов­цям­ або­іно­зем­ним­гос­тям­то­що. Не­га­тив­на­що­до­ре­алізації­пра­ва­на­мир­не­зібран­ня­прак­ти­ка­су­до­вих­рішень­ зу­мов­ле­на­ перш­ за­ все­ не­до­ско­на­лою­ нор­ма­тив­но-пра­вою­ ба­зою.­ Во­на­ скла- дається­ із:­ міжна­род­них­ до­го­ворів:­ ст.­ 20­ За­галь­ної­ дек­ла­рації­ прав­ лю­ди­ни­ 1948­р,­що­га­ран­тує­пра­во­на­мирні­збо­ри,­ст.­21­Міжна­род­но­го­пак­ту­про­гро­ма- дянські­і­політичні­пра­ва­1966­р.,­ст.­11­Євро­пейсь­кої­кон­венції­прав­та­ос­нов­них­ сво­бод­лю­ди­ни­1950­р.;­Кон­сти­туції­Ук­раїни,­ст.­39­якої­га­ран­тує­кож­но­му­гро­ма- дя­ни­ну­пра­во­на­про­ве­ден­ня­мир­них­зборів,­мітингів,­по­ходів­ і­де­мон­ст­рацій,­а­ та­кож­про­по­нує­різно­манітні­пра­вові­фор­ми­вільно­го­вис­лов­лю­ван­ня­ ідей,­ вра- жень,­ співчут­тя,­ солідар­ності­ або­ про­те­с­ту.­ Об­ме­жен­ня­ цьо­го­ пра­ва­ мож­ли­ве­ ли­ше­ «з­ ме­тою­ по­пе­ре­д­жен­ня­ за­во­ру­шень­ чи­ зло­чинів,­ для­ охо­ро­ни­ здо­ров’я­ на­се­лен­ня­ за­хи­с­ту­ прав­ і­ сво­бод­ інших­ лю­дей».При­ цьо­му­ во­на­ пе­ред­ба­чає­ ви­ключ­но­«повідом­ний»­по­ря­док­про­ве­ден­ня­мир­них­зборів,­а­не­«дозвільний»­ («по­го­д­жу­валь­ний»);­Ука­зу­Пре­зидії­Вер­хов­ної­Ра­ди­СРСР­від­28­лип­ня­1988­р.­ «Про­ по­ря­док­ ор­ганізації­ і­ про­ве­ден­ня­ зборів,­ мітингів,­ ву­лич­них­ по­ходів­ і­ де­мон­ст­рацій­в­СРСР»2,­який­виз­на­чає­ви­мо­ги­до­за­яви­про­про­ве­ден­ня­мир­но­го­ зібран­ня­і­строк­її­по­дан­ня­(не­пізніше­як­за­10­днів­до­за­хо­ду);­рішен­ня­Кон­сти- туційно­го­Су­ду­від­19­квітня­2001­р.,­яке­по­ста­но­ви­ло,­що­«ор­ганіза­то­ри­та­ких­ мир­них­зібрань­ма­ють­сповісти­ти­за­зна­чені­ор­га­ни­про­про­ве­ден­ня­цих­за­ходів­ за­зда­легідь,­тоб­то­у­прий­нятні­стро­ки,­що­пе­ре­ду­ють­даті­їх­про­ве­ден­ня.­Ці­стро- ки­не­по­винні­об­ме­жу­ва­ти­пе­ред­ба­че­не­ст.­39­Кон­сти­туції­Ук­раїни­пра­во­гро­ма- дян,­а­ма­ють­слу­жи­ти­йо­го­га­рантією­і­вод­но­час­на­да­ва­ти­мож­ливість­відповідним­ ор­га­нам­ви­ко­нав­чої­ вла­ди­чи­ор­га­нам­місце­во­го­ са­мо­вря­ду­ван­ня­вжи­ти­ за­ходів­ що­до­ без­пе­реш­код­но­го­ про­ве­ден­ня­ гро­ма­дя­на­ми­ зборів,­ мітингів,­ по­ходів­ і­ де­мон­ст­рацій,­за­без­пе­чен­ня­гро­мадсь­ко­го­по­ряд­ку,­прав­і­сво­бод­інших­лю­дей»3.­ У­рішенні­КСУ­вка­за­но,­що­виз­на­чен­ня­термінів­за­вчас­но­го­сповіщен­ня­ор­ганів­ ви­ко­нав­чої­вла­ди­або­ор­ганів­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня­є­пред­ме­том­за­ко­но­дав- чо­го­ре­гу­лю­ван­ня;­актів­ор­ганів­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня,­що­ре­гу­лю­ють­по­ря- док­ре­алізації­пра­ва­на­мирні­зібран­ня,­як­що­во­ни­прий­няті­у­відповідно­му­на­се- ле­но­му­пункті4.­У­де­я­ких­регіонах­місцеві­ра­ди­прий­ня­ли­місцеві­пра­вові­ ак­ти­ (по­ло­жен­ня)­про­по­ря­док­про­ве­ден­ня­мир­них­зібрань.­Ни­ми­за­зви­чай­виз­на­че­но­ по­ря­док­оформ­лен­ня­повідо­млен­ня,­ за­зна­че­но­відо­мості,­які­ма­ють­місти­ти­ся­у­ відповідно­му­повідо­мленні,­ а­ча­сом­ і­ виз­на­че­но­пе­релік­місць,­де­доз­во­ляється­ про­во­ди­ти­ма­сові­за­хо­ди.­Од­нак,­такі­ак­ти,­на­на­шу­дум­ку,­зву­жу­ють­об­сяг­кон- сти­туційно­го­пра­ва­гро­ма­дян­на­мирні­ зібран­ня­шля­хом­вста­нов­лен­ня­штуч­них­ 732 Держава і право • Випуск 54 умов,­не­обхідних­для­ре­алізації­гро­ма­дя­нам­та­ко­го­пра­ва­та­за­бо­ро­ни­про­ве­ден­ня­ зібрань­у­різних­ча­с­ти­нах­на­се­ле­но­го­пунк­ту. У­Києві­зібран­ня­гро­ма­дян­ре­гу­лю­ють­ся­«По­ряд­ком­ор­ганізації­та­про­ве­ден­ня­ в­м.­Києві­не­дер­жав­них­ма­со­вих­ гро­мадсь­ких­ за­ходів­політич­но­го,­ релігійно­го,­ куль­тур­но-просвітниць­ко­го,­ спор­тив­но­го,­ ви­до­вищ­но­го­ та­ іншо­го­ ха­рак­те­ру»5.­ Од­нак­у­ве­ресні­2011­р.­на­сайті­веб-пор­та­лу­Київської­міської­вла­ди­був­оп­ри- люд­не­ний­про­ект­«По­ло­жен­ня­про­по­ря­док­ор­ганізації­і­про­ве­ден­ня­не­дер­жав­них­ ма­со­вих­гро­мадсь­ких­за­ходів­політич­но­го,­куль­тур­но-просвітниць­ко­го,­спор­тив- но­го,­ви­до­ви­ща­і­іншо­го­ха­рак­те­ру,­кіно-­та­те­лезй­о­мок­в­Києві»6,­який­містить­ низ­ку­ не­де­мо­кра­тич­них­ по­ло­жень,­ а­ са­ме:­ ви­ма­гає­ про­во­ди­ти­ ма­сові­ за­хо­ди­ по­бли­зу­будівель,­в­яких­розміщені­дер­жавні­ор­га­ни­і­ор­га­ни­місце­во­го­са­мо­вря- ду­ван­ня,­ на­ відстані­ від­ них­ не­ мен­ше­ 100­ метрів,­ як­що­ інше­ не­ пе­ред­ба­че­но­ відповідни­ми­ рішен­ня­ми­ цих­ ор­ганів­ або­ в­ спеціаль­но­ відве­де­них­ для­ цьо­го­ місцях;­ за­бо­ро­няє­ про­ве­ден­ня­ ма­со­во­го­ за­хо­ду,­ який­ за­пла­но­ва­ний­ про­ве­с­ти­ в­ місці­і­в­час,­який­виз­на­че­ний­для­про­ве­ден­ня­ма­со­во­го­за­хо­ду­за­галь­но­дер­жав- но­го­ і­ місько­го­ зна­чен­ня,­ у­ свят­кові­ дні,­ дер­жавні­ і­ релігійні­ свя­та,­ або­ інших­ за­ходів­за­уча­с­тю­дер­жав­них­ор­ганів­або­ор­ганів­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня.­Крім­ то­го,­ пунк­том­ 11.4­ за­бо­ро­няється­ вста­нов­лен­ня­ ма­лих­ архітек­тур­них­ форм,­ до­ яких­окрім­кіосків­та­лотків­відно­сять­ся­і­на­ме­ти;­не­обхідність­вра­ху­ван­ня­гро- мадсь­кої­дум­ки,­по­си­лан­ня­на­яку­мо­же­доз­во­ля­ти­або­ж­відмов­ля­ти­у­про­ве­денні­ за­хо­ду.­ Вив­ча­ти­ ре­зуль­та­ти­ досліджень­ гро­мадсь­кої­ дум­ки­ має­ та­кож­ міська­ адміністрація;­суттєво­роз­ши­ре­но­спи­сок­не­обхідних­для­по­дан­ня­за­яв­ки­на­про- ве­ден­ня­ за­хо­ду­ до­ку­ментів.­ Згідно­ з­ по­ло­жен­ням,­ має­ бу­ти­ роз­пи­са­но­ сю­жет,­ на­зву,­ме­ту,­зміст­за­хо­ду,­мар­ш­рут­про­ве­ден­ня,­за­зна­че­но­ви­ко­ри­с­тан­ня­технічних­ за­собів­та­ба­га­то­ іншо­го.­Від­ор­ганіза­торів­зборів­ви­ма­гається­повідо­мля­ти­про­ свій­ захід­ місце­ву­ вла­ду­ за­ 10,­ а­ в­ ок­ре­мих­ ви­пад­ках­ –­ за­ 30­ днів.­ До­ку­мент­ зо­бов’язав,­окрім­повідо­млен­ня­на­да­ва­ти­«рег­ла­мент­про­ве­ден­ня­ма­со­во­го­за­хо- ду». Інак­ше­ ка­жу­чи­має­ місце­ зву­жен­ня­ змісту­ і­ об­ся­гу­ існу­ю­чих­ прав­ і­ сво­бод­ гро­ма­дян­Ук­раїни.­По­кра­щи­ти­си­ту­ацію­мог­ло­б­прий­нят­тя­спеціаль­но­го­за­ко­ну,­ який­б­вре­гу­лю­вав­усі­спірні­мо­мен­ти­та­закріпив­кон­кретні­ме­ханізми­га­ран­ту- ван­ня­ пра­ва­ гро­ма­дян­ на­ мирні­ зібран­ня.­ У­ пар­ла­менті­ все­ ще­ три­ває­ роз­гляд­ про­ект­за­ко­ну­«Про­по­ря­док­ор­ганізації­і­про­ве­ден­ня­мир­них­за­ходів»7,­який­був­ по­да­ний­до­Вер­хов­ної­Ра­ди­Ук­раїни­Кабіне­том­Міністрів­Ук­раїни­ще­у­2008­р.,­ прой­шов­ши­по­пе­ред­ньо­ек­с­пер­ти­зу­Ве­неціансь­кої­Комісії­Ра­ди­Євро­пи8.­В­ході­ йо­го­до­опра­цю­ван­ня­усі­сто­ронні­ре­ко­мен­дації­бу­ли­відхи­лені­роз­роб­ни­ка­ми­і­3­ черв­ня­2009­р.­про­ект­за­ко­ну­бу­ло­прий­ня­то­у­пер­шо­му­чи­танні.­Різка­кри­ти­ка­з­ бо­ку­ пра­во­за­хис­ників­ та­ інших­ пред­став­ників­ гро­мадсь­кості­ зму­си­ли­ за­ко­но- давців­ спря­му­ва­ти­ йо­го­ на­ по­втор­ну­ ек­с­пер­ти­зу­ до­ Ве­неціансь­кої­ комісії­ Ра­ди­ Євро­пи,­ ко­т­ра­ у­ грудні­ 2009­р.­ оп­ри­люд­ни­ла­ свій­не­га­тив­ний­ вис­но­вок9.­Після­ цьо­го,­у­лю­то­му-травні­2010­р.­над­цим­за­ко­но­про­ек­том­пра­цю­ва­ла­ро­бо­ча­гру­па­ у­Комітеті­Вер­хов­ної­Ук­раїни­ра­ди­з­пи­тань­прав­лю­ди­ни,­національ­них­мен­шин­ та­ міжнаціональ­них­ відно­син.­ У­ се­ре­дині­ трав­ня­ профільним­ пар­ла­ментсь­ким­ коміте­том­ про­ект­ за­ко­ну­№­ 2450­ бу­ло­ спря­мо­ва­ний­ на­ дру­ге­ чи­тан­ня.­ У­ січні­ 2011­р.­Пре­зи­дент­Ук­раїни­до­ру­чив­Міністер­ст­ву­юс­тиції­пе­ре­ро­би­ти­цей­за­ко­но- про­ект­на­ос­нові­ко­мен­тарів­і­ре­ко­мен­дацій­Ве­неціансь­кої­Комісії,­які­во­на­оп­ри- люд­ни­ла­у­жовтні­2010­р.10­У­ве­ресні­2011­р.­цей­про­ект­бу­ло­вклю­че­но­до­по­ряд- ку­ден­но­го­9­сесії­пар­ла­мен­ту.­ В­ході­пер­шо­го­чи­тан­ня­до­за­ко­но­про­ек­ту­бу­ли­вне­сені­значні­зміни,­які­до­ 733Юридичні і політичні науки пев­ної­міри­вра­хо­ву­ва­ли­міжна­родні­стан­дар­ти­у­сфері­мир­них­зібрань.­До­по­зи- тив­них­ мо­ментів­ за­ко­но­про­ек­ту­ слід­ відне­с­ти­ вве­ден­ня­ спеціаль­них­ по­нять­ «контрзібран­ня»­ та­ «од­но­час­не­мир­не­ зібран­ня».­ Їх­ не­ тільки­не­ за­бо­ро­не­но,­ а­ навіть­виз­на­че­но­обов’язок­ор­ганів­місце­вої­вла­ди­та­міліції­за­без­пе­чи­ти­про­ве- ден­ня­ та­ких­ зібрань,­ охо­ро­ня­ю­чи­ гро­мадсь­кий­ по­ря­док.­ Од­нак­ за­ко­но­про­ект­ містить­значні­не­до­пра­цю­ван­ня.­Він­пе­ред­ба­чає­дозвільний­по­ря­док­про­ве­ден­ня­ цих­мир­них­зібрань,­а­та­кож­ви­клю­чає­зі­сфе­ри­дії­за­ко­ну­декілька­видів­мир­них­ зібрань­ (збо­ри­ жи­телів,­ роз­ва­жальні­ мирні­ за­хо­ди,­ весільні­ про­цесії,­ на­род­них­ свят­то­що),­що­не­відповідає­міжна­род­ним­стан­дар­там.­На­при­клад,­ви­клю­чен­ня­ зі­сфе­ри­дії­цьо­го­за­ко­ну­релігійних­об­рядів­і­це­ре­моній­пря­мо­су­пе­ре­чить­ст.­9­та­ 11­Євро­пейсь­кої­Кон­венції­про­за­хист­прав­лю­ди­ни. Ним­ пе­ред­ба­чається­ за­бо­ро­на­ про­ве­ден­ня­мир­них­ зібрань­ на­ те­ри­торії,­ «що­ при­ля­гає­до­не­без­печ­них­ви­роб­ни­чих­об’єктів­та­до­інших­об’єктів,­ек­сплу­а­тація­ яких­по­тре­бує­до­дер­жан­ня­спеціаль­них­пра­вил­техніки­без­пе­ки».­Вод­но­час­за­ко- но­дав­ст­во­не­дає­чітко­го­виз­на­чен­ня­та­ких­об’єктів,­що­мо­же­трак­ту­ва­ти­ся­з­ме­тою­ об­ме­жен­ня­про­ве­ден­ня­мир­них­зібрань;­та­кож­тур­бує,­що­за­бо­ро­нені­мирні­зібран- ня­не­тільки­на­те­ри­торіях­цих­об’єктів,­що­мож­на­ви­прав­да­ти,­а­й­навіть­на­при- лег­лих­до­них­те­ри­торіях,­що­по­тенційно­мо­же­не­обґрун­то­ва­но­об­ме­жи­ти,­на­при- клад,­еко­логічні­мирні­зібран­ня­або­мирні­зібран­ня­працівників­цих­підприємств;­ Про­ект­за­ко­ну­не­дає­чітко­го­пе­реліку­підстав­для­за­бо­ро­ни­мир­них­зібрань,­ об­ме­жу­ю­чись­ци­ту­ван­ням­Кон­сти­туції,­і­не­містить­жод­них­по­ло­жень­що­до­мож- ли­вості­ при­пи­нен­ня­ мир­но­го­ зібран­ня­ не­ за­ рішен­ням­ су­ду.­ З­ ог­ля­ду­ на­ це­ не­доліком­є­і­відсутність­по­ло­жень­що­до­про­порційності­дій­міліції­відповідно­до­ на­яв­ної­ не­без­пе­ки­ гро­мадсь­ко­му­ по­ряд­ку.­ Не­до­ско­налість­ та­ко­го­ ре­гу­лю­ван­ня­ підтвер­д­жується­й­чин­ною­прак­ти­кою­діяль­ності­міліції,­що­ґрун­тується­ви­ключ- но­на­нор­мах­за­ко­ну­про­міліцію.­Крім­то­го,­да­ний­до­ку­мент­не­вста­нов­лює­жод- них­об­ме­жень­що­до­цілей­про­ве­ден­ня­мир­них­зібрань.­На­при­клад,­відповідно­до­ цьо­го­ за­ко­ну­не­мож­ли­во­ за­бо­ро­ни­ти­мирні­ зібран­ня,­ спря­мо­вані­на­ за­кли­ки­до­ різних­форм­дис­кримінації­чи­про­па­гу­ван­ня­фа­шиз­му,­що­не­відповідає­міжна- род­ним­стан­дар­там­у­сфері­прав­лю­ди­ни. От­же,­не­до­ско­налість­нор­ма­тив­но-пра­во­вої­ба­зи,­що­ре­гу­лює­пра­во­гро­ма­дян­ на­мирні­мітин­ги,­поз­бав­ляє­їх­од­но­го­з­інстру­ментів­впли­ву­на­ор­га­ни­дер­жав­ної­ вла­ди­та­ор­га­ни­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня,­що­не­дає­змо­ги­ос­таннім­підтри­му- ва­ти­ зво­ротній­ зв'язок­ із­ ви­бор­ця­ми,­ от­ри­му­ва­ти­ ак­ту­аль­ну­ інфор­мацію­ про­ їх­ по­тре­би­та­інте­ре­си.­По­кра­щи­ти­си­ту­ацію­мо­же­прий­нят­тя­відповідно­го­за­ко­ну,­в­ яко­му­бу­дуть­чітко­про­пи­сані­на­ступні­клю­чові­мо­мен­ти:­«повідо­мчий»­ха­рак­тер­ мир­них­зібрань;­відмо­ва­від­виз­на­чен­ня­видів­та­ких­зібрань;­за­бо­ро­ну­про­ве­ден- ня­ гро­мадсь­ких­ акцій­ з­ іде­о­логіями­ то­таліта­риз­му,­ ра­сиз­му,­ те­ро­риз­му,­ дис- кримінації,­на­сил­ля­та­амо­раль­ності;­вста­нов­лен­ня­відповідаль­ності­за­на­вмис­не­ пе­ре­шко­д­жан­ня­ про­ве­ден­ню­не­за­бо­ро­не­них­ зібрань,­ де­мон­ст­рацій­ або­ по­ходів,­ за­сто­су­ван­ня­на­сил­ля,­по­гроз,­про­во­кацій,­серй­оз­них­за­во­ру­шень. 1.­Куйбіда Р., Се ре да М.­Сво­бо­да­мир­них­зібрань­в­Ук­раїні­–­вимір­адміністра­тив­них­ судів­(аналітич­ний­ог­ляд­су­до­вої­прак­ти­ки­за­2009-2011­рр.).­–­К.:­Центр­політи­ко-пра­во- вих­ре­форм,­2011.­–­С.­4.­2. Про по ря док­ор­ганізації­і­про­ве­ден­ня­зборів,­мітингів,­ву­лич- них­по­ходів­і­де­мон­ст­рацій­в­СРСР;­Указ­Пре­зидії­Вер­хов­ної­Ра­ди­СРСР­від­28.07.1988­ №­9306­/­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http://zakon.rada.gov.ua/­cgi-bin/­laws/ main.cgi?nreg=v9306400-88.­3. Рішен ня­Кон­сти­туційно­го­Су­ду­Ук­раїни­у­справі­за­кон- сти­туційним­по­дан­ням­Міністер­ст­ва­внутрішніх­справ­Ук­раїни­що­до­офіційно­го­тлу­ма- чен­ня­по­ло­жен­ня­ча­с­ти­ни­пер­шої­статті­39­Кон­сти­туції­Ук­раїни­про­за­вчас­не­спові­щен­ня­ 734 Держава і право • Випуск 54 ор­ганів­ви­ко­нав­чої­вла­ди­чи­ор­ганів­місце­во­го­са­мо­вря­ду­ван­ня­про­про­ве­ден­ня­зборів,­ мітингів,­по­ходів­і­де­мон­ст­рацій­(спра­ва­що­до­за­вчас­но­го­сповіщен­ня­про­мирні­зібран- ня)­від­19­квітня­2001­ро­ку­№4-рп/2001­//­Офіційний­вісник­Ук­раїни.­–­2003.­–­№­28.­–­Ст.­ 1379.­4.­Пра во­на­мирні­зібран­ня:­все­ук­раїнське­дослі­джен­ня­/­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­ Ре­жим­до­сту­пу:­http://maidanua.org/static/news/­2011/1312884208.html.­5. Про виз на чен ня­ по­ряд­ку­ ор­ганізації­ та­ про­ве­ден­ня­ у­Києві­ не­дер­жав­них­ма­со­вих­ гро­мадсь­ких­ за­ходів­ політич­но­го,­куль­тур­но-просвітниць­ко­го,­спор­тив­но­го,­ви­до­вищ­но­го­та­іншо­го­ха­рак­те- ру;­Рішен­ня­Київської­міської­ра­ди­№­317/418­від­24.06.99­//­Хре­ща­тик.­–­1999.­–­№­58.­ 6. Про ект­рішен­ня­Київської­міської­ра­ди­«Про­за­твер­д­жен­ня­По­ло­жен­ня­про­по­ря­док­ ор­ганізації­та­про­ве­ден­ня­не­дер­жав­них­ма­со­вих­гро­мадсь­ких­за­ходів­полі­тич­но­го,­куль- тур­но-просвітниць­ко­го,­спор­тив­но­го,­ви­до­вищ­но­го­та­іншо­го­ха­рак­те­ру,­кіно-­та­те­лезй- о­мок­у­місті­Києві»­ /­ [Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http://www.­kmv.gov.ua/ rpolicyprj.asp?Id=560.­ 7. Про ект­ За­ко­ну­ про­ по­ря­док­ ор­ганізації­ і­ про­ве­ден­ня­ мир­них­ за­ходів­№­2450­від­06.05.2008­/­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http://gska2.rada. gov.ua/pls/­ zweb_n/webproc4_1?pf3511=32431.­ 8. Joint Opinion­ on­ the­ Draft­ Law­ on­ Peaceful­Assemblies­in­Ukraine­by­the­Venice­Commission­and­OSCE/ODIHR­adopted­by­the­ Venice­Commission­at­its­68th­Plenary­Session­(Venice,­13-14­October­2006)­/­Еле­к­трон­ний­ ре­сурс].­ –­ Ре­жим­ до­сту­пу:­ http://www.venice.coe.int/docs/2006/CDL-AD(2006)033-e.pdf.­ 9. Joint­Opinion­on­the­order­of­organising­and­conducting­peaceful­events­of­Ukraine­by­the­ Venice­Commission­and­OSCE/ODIHR­adopted­by­the­Venice­Com­mission­at­its­81th­Plenary­ Session­(Venice,­11-12­December­2009)­/­[Еле­к­трон­ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http:// www.venice.coe.int/docs/2009/CDL-AD(2009)052-e.pdf.­ 10. Joint opinion­ on­ the­ law­ on­ peaceful­assemblies­of­Ukraine­by­the­Venice­Commission­and­OSCE/ODIHR­–­Adopted­by­ the­Venice­Commission­at­its­84th­Plenary­Session­(Venice,­15-16­October­2010)­/­[Еле­к­трон- ний­ре­сурс].­–­Ре­жим­до­сту­пу:­http://www.venice.coe.int/docs/­2010/CDL-AD(2010)033-e. pdf.