Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі

Розглядаються питання здійснення контролю й нагляду за особами, звільненими від відбування покарання, за якими встановлено адміністративний нагляд.

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2012
Автор: Неживець, О.М.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України 2012
Назва видання:Держава і право
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64542
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі / О.М. Неживець // Держава і право. — 2012. — Вип. 55. — С. 402-408. — Бібліогр.: 9 назв. — укp.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-64542
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-645422025-06-03T16:28:03Z Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі Неживець, О.М. Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Розглядаються питання здійснення контролю й нагляду за особами, звільненими від відбування покарання, за якими встановлено адміністративний нагляд. Рассматриваются основные положения по осуществлению контроля и надзора за лицами, отбывающими наказание в учреждениях по отбытию наказания. In the article substantive provisions are examined on realization of control and supervision after persons exempt from serving of punishment which an administrative supervision is set after. 2012 Article Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі / О.М. Неживець // Держава і право. — 2012. — Вип. 55. — С. 402-408. — Бібліогр.: 9 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64542 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика
spellingShingle Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика
Неживець, О.М.
Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі
Держава і право
description Розглядаються питання здійснення контролю й нагляду за особами, звільненими від відбування покарання, за якими встановлено адміністративний нагляд.
format Article
author Неживець, О.М.
author_facet Неживець, О.М.
author_sort Неживець, О.М.
title Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі
title_short Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі
title_full Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі
title_fullStr Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі
title_full_unstemmed Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі
title_sort вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі
publisher Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
publishDate 2012
topic_facet Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64542
citation_txt Вдо­с­ко­на­лен­ня кон­тро­лю та на­гля­ду за жінка­ми, звільне­ни­ми з місць поз­бав­лен­ня волі / О.М. Неживець // Держава і право. — 2012. — Вип. 55. — С. 402-408. — Бібліогр.: 9 назв. — укp.
series Держава і право
work_keys_str_mv AT neživecʹom vdoskonalennâkontrolûtanaglâduzažínkamizvílʹnenimizmíscʹpozbavlennâvolí
first_indexed 2025-11-30T12:01:09Z
last_indexed 2025-11-30T12:01:09Z
_version_ 1850216621602242560
fulltext О. М. НЕ ЖИ ВЕЦЬ ВДО­С­КО­НА­ЛЕН­НЯ­КОН­ТРО­ЛЮ­ТА­НА­ГЛЯ­ДУ­ЗА­ЖІНКА­МИ,­­ ЗВІЛЬНЕ­НИ­МИ­З­МІСЦЬ­ПОЗ­БАВ­ЛЕН­НЯ­ВОЛІ Роз гля да ють ся пи тан ня здійснен ня кон тро лю й на гля ду за осо ба ми, звільне ни ми від відбу ван ня по ка ран ня, за яки ми вста нов ле но адміністра тив ний на гляд. Клю­чові­сло­ва: кон троль та на гляд за жінка ми, звільне ни ми з місць поз бав лен ня волі, ре жим відбу ван ня по ка ран ня, пра ва та обов’яз ки жінок, звільне них з ус та нов ви ко нан ня по ка рань. Рас сма т ри ва ют ся ос нов ные по ло же ния по осу ще ств ле нию кон тро ля и над зо ра за ли ца ми, от бы ва ю щи ми на ка за ние в уч реж де ни ях по от бы тию на ка за ния. Клю­че­вые­ сло­ва: кон троль и над зор за жен щи на ми, ос во бож ден ны ми из мест ли ше ния сво бо ды, ре жим от бы ва ния на ка за ния, пра ва и обя зан но с ти жен щин, ос во­ бож ден ных с уч реж де ния ис пол не ния на ка за ний. In the article substantive provisions are examined on realization of control and supervi­ sion after persons exempt from serving of punishment which an administrative supervision is set after. Key­words:­ Нор­ма­тив­но-пра­во­вою­ба­зою­пра­во­во­го­ре­гу­лю­ван­ня,­на­гля­ду­та­кон­тро­лю­за­ осо­ба­ми,­ звільне­ни­ми­ з­ місць­ поз­бав­лен­ня­ волі,­ є­ Криміна­ль­но-­ ви­ко­нав­чий­ ко­декс­ Ук­раїни,­ За­кон­ Ук­раїни­ «Про­ адміністра­тив­ний­ на­гляд­ за­ жінка­ми,­ звільне­ни­ми­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі»­від­1­груд­ня­1994­ро­ку­№­64/94-ВР,­За­кон­ Ук­раїни­«Про­дер­жав­ну­криміна­ль­но-ви­ко­нав­чу­служ­бу­Ук­раїни»­від­23­черв­ня­ 2005­р.,­спільний­на­каз­МВС­Ук­раїни­та­ДДУПВП­«Про­за­твер­д­жен­ня­Інструкції­ про­ор­ганізацію­здійснен­ня­адміністра­тив­но­го­на­гля­ду­за­осо­ба­ми,­звільне­ни­ми­з­ місць­поз­бав­лен­ня­волі»­від­4­ли­с­то­па­да­2003­р.­№­1303/2003,­на­каз­МВС­Ук­раїни­ «Про­ по­ря­док­ кон­тро­лю­ за­ при­бут­тям­ до­ ви­б­ра­но­го­ місця­ про­жи­ван­ня­ осіб,­ звільне­них­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі»­від­1­квітня­1994­р.­№­188-ВР,­«Інструкція­ про­по­ря­док­вста­нов­лен­ня­та­здійснен­ня­адміністра­тив­но­го­на­гля­ду­за­осо­ба­ми,­ звільне­ни­ми­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі»,­за­твер­д­же­на­на­ка­зом­МВС­Ук­раїни­від­4­ ли­с­то­па­да­2003­ро­ку­та­ін.­ У­ Криміна­ль­но­му­ ко­дексі­ Ук­раїни,­ який­ відповідає­ ви­мо­гам­ міжна­род­но­го­ пра­ва­ст.­98,­є­серй­озні­но­вації,­які­впли­ва­ють­на­діяльність­криміна­ль­но-ви­ко­нав- чої­си­с­те­ми,­се­ред­них:­відмо­ва­від­смерт­ної­ка­ри,­роз­ши­рен­ня­си­с­те­ми­аль­тер­на- тив­них­ по­ка­рань­ (гро­мадські­ ро­бо­ти,­ арешт,­ об­ме­жен­ня­ волі),­ де­к­риміно­ва­но­ більше­ 40­ видів­ зло­чинів­ з­ не­ве­ли­кою­ суспільною­не­без­печністю,­ у­ бо­ротьбі­ з­ яки­ми­за­сто­со­ву­ють­ся­за­хо­ди­дис­циплінар­но­го,­адміністра­тив­но-пра­во­во­го­впли- ву;­ска­су­ван­ня­інсти­ту­ту­«особ­ли­во­не­без­печ­но­го­ре­ци­дивіста»,­ліквідація­об­ме- жен­ня­пра­ва­на­умов­но-до­ст­ро­ко­ве­звільнен­ня­та­ін.1­ Крім­то­го,­в­ст.­11­Криміна­ль­но-ви­ко­нав­чо­го­ко­дек­су­пе­ред­ба­чені­нові­ви­ди­ ус­та­нов­ви­ко­нан­ня­по­ка­рань­–­мінімаль­но­го,­се­ред­нь­о­го­та­мак­си­маль­но­го­рівня­ без­пе­ки,­ що­ доз­во­ляє­ ди­фе­ренційо­ва­но­ розмісти­ти­ за­су­д­же­них­ по­ ус­та­но­вах­ за­леж­но­від­тяж­кості­та­фор­ми­ви­ни­скоєно­го­зло­чи­ну­і­жінки­зло­чин­ця.­Та­кий­ підхід­дає­мож­ливість­з­більшою­ефек­тивністю­здійсню­ва­ти­ви­хо­ван­ня­за­су­д­же- них­та­їхню­ре­абілітацію­після­звільнен­ня­на­во­лю2.­ 402 Держава і право • Випуск 55 Відо­мо,­що­за­жінка­ми,­ звільне­ни­ми­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі,­ здійснюється­ адміністра­тив­ний­на­гляд,­який­яв­ляє­со­бою­си­с­те­му­тим­ча­со­вих­при­му­со­вих­про- філак­тич­них­за­ходів­спо­с­те­ре­жен­ня­і­кон­тро­лю­за­по­ведінкою­ок­ре­мих­осіб,­звіль- не­них­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі,­що­здійсню­ють­ся­ор­га­на­ми­внутрішніх­справ.­ Відповідно­ до­ За­ко­ну­ Ук­раїни­ «Про­ адміністра­тив­ний­ на­гляд­ за­ осо­ба­ми,­ звільне­ни­ми­ з­ місць­ поз­бав­лен­ня­ волі»­ адміністра­тив­ний­ на­гляд­ –­ це­ си­с­те­ма­ тим­ча­со­вих­ при­му­со­вих­ профілак­тич­них­ за­ходів­ спо­с­те­ре­жен­ня­ і­ кон­тро­лю­ за­ по­ведінкою­ок­ре­мих­осіб,­звільне­них­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі,­що­здійсню­ють­ся­ ор­га­на­ми­ внутрішніх­ справ.­Адміністра­тив­ний­ на­гляд­ вста­нов­люється­ з­ ме­тою­ за­побіган­ня­вчи­нен­ню­зло­чинів­ок­ре­ми­ми­осо­ба­ми,­звільне­ни­ми­з­місць­поз­бав- лен­ня­волі,­і­здійснен­ня­ви­хов­но­го­впли­ву­на­них3.­ На­гляд­і­кон­троль­за­по­ведінкою­ок­ре­мих­жінок,­звільне­них­з­місць­поз­бав- лен­ня­ волі,­ має­ на­ меті­ за­побіган­ня­ вчи­нен­ня­ ни­ми­ но­вих­ зло­чинів.­ При­ здійсненні­ на­гля­ду­ і­ кон­тро­лю­ ор­га­ни­ внутрішніх­ справ­ мо­жуть­ про­во­ди­ти­ не­обхідні­ індивіду­аль­но-профілак­тичні­ та­ опе­ра­тив­но-роз­шу­кові­ за­хо­ди,­ що­ пе­ред­ба­ча­ють­ся­на­ка­зом­МВС­Ук­раїни­від­9­ве­рес­ня­1995­р.­№­616.­ У­ криміна­ль­но-ви­ко­нав­чо­му­ ко­дексі­ ст.­ 23­ за­ діяльністю­ ор­ганів­ і­ ус­та­нов­ ви­ко­нан­ня­по­ка­рань­здійснюється­відо­мий­кон­троль­ви­щи­ми­ор­га­на­ми­уп­равління­ та­по­са­до­ви­ми­осо­ба­ми­Де­пар­та­мен­ту­пенітенціар­ної­служ­би4.­ І.Г.­Бо­га­ти­рь­ов­вва­жає,­що­кон­троль­–­це­дія­дер­жав­но­го­ор­га­ну,­наділе­но­го­ пра­вом­кон­тро­лю­що­до­за­без­пе­чен­ня­ви­мог­норм­чин­но­го­за­ко­но­дав­ст­ва­Ук­раїни­ що­до­підкон­т­роль­но­го­йо­му­об’єкта.­У­разі,­як­що­підкон­т­роль­ний­об’єкт­не­ви­ко- нує­нор­ми­чин­но­го­за­ко­но­дав­ст­ва,­то­кон­тро­лю­ю­чий­ор­ган­дер­жа­ви­бе­ре­на­се­бе­ обов’язок­уп­рав­ля­ти­цим­об’єктом5.­ На­дум­ку­Т.Л.­Каль­чен­ко­та­Г.С.­Поліщу­ка,­на­гляд­–­це­дія­дер­жав­но­го­ор­га­ну,­ наділе­но­го­пра­вом­на­гля­ду­ за­без­пе­чи­ти­ви­ко­нан­ня­норм­чин­но­го­ за­ко­но­дав­ст­ва­ Ук­раїни­підна­гля­до­вим­об’єктом.­У­разі,­як­що­підна­гля­до­вий­об’єкт­не­ви­ко­нує­ нор­ми­чин­но­го­за­ко­но­дав­ст­ва,­ор­ган­дер­жав­но­го­на­гля­ду­бе­ре­на­се­бе­обов’язок­ за­без­пе­чи­ти­ви­ко­нан­ня­норм­чин­но­го­за­ко­но­дав­ст­ва­цим­об’єктом6.­ Так,­І.С.­Яко­вець­роз­гля­дає­без­по­се­реднє­здійснен­ня­гро­мадсь­ко­го­кон­тро­лю,­ яке­по­кла­дається­на­гро­мадські­ор­ганізації,­цен­т­ри­соціаль­них­служб­для­мо­лоді,­ служ­би­ у­ спра­вах­ не­по­внолітніх­ і­ тру­дові­ ко­лек­ти­ви.­ Та­кий­ кон­троль­ мо­же­ здійсню­ва­ти­ся­спеціаль­но­при­зна­че­ни­ми­за­їхньою­зго­дою­пред­став­ни­ка­ми7.­ О.Г.­ Колб­ аналізує­ за­побіган­ня­ зло­чинів­ у­ криміна­ль­но-ви­ко­навчій­ си­с­темі,­ на­во­дить­дані­про­те,­що­щорічно­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі­звільняється­16­тис.­ осіб,­віднос­но­яких­вста­нов­люється­адміністра­тив­ний­на­гляд­як­за­та­ки­ми,­що­не­ ста­ли­на­шлях­ви­прав­лен­ня­ і­за­ли­ши­ли­ся­не­без­печ­ни­ми­для­суспільства.­Се­ред­ звільне­них­жінки­ста­нов­лять­май­же­6%­за­яки­ми­потрібно­здійсню­ва­ти­адміністра- тив­ний­на­гляд­і­кон­троль8.­ Од­ним­ із­ най­важ­ливіших­ індивіду­аль­но-профілак­тич­них­ за­ходів­по­на­гля­ду­ за­звільне­ни­ми­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі­жінка­ми­є­при­люд­ний­адміністра­тив­ний­ на­гляд,­який­вста­нов­люється­з­ме­тою­спо­с­те­ре­жен­ня­та­кон­тро­лю­за­по­ведінкою­ ок­ре­мих­ка­те­горій­звільне­них:­скоїв­тяж­кий­зло­чин­і­був­за­су­д­же­ний­більше­двох­ разів;­у­місцях­поз­бав­лен­ня­волі­не­став­на­шлях­ви­прав­лен­ня;­був­за­су­д­же­ний,­ умов­но-до­ст­ро­ко­во­звільнив­ся­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі­і­зно­ву­скоїв­тяж­кий­зло- чин;­був­за­су­д­же­ний,­си­с­те­ма­тич­но­по­ру­шу­вав­ус­та­нов­ле­ний­по­ря­док­і­про­тя­гом­ ро­ку­ двічі­ при­тя­гав­ся­ до­ адміністра­тив­ної­ відповідаль­ності;­ був­ за­су­д­же­ний­ за­ один­ зі­ зло­чинів,­ пов’яза­них­ з­ не­за­кон­ним­ обігом­ нар­ко­тич­них­ за­собів,­ пси­хо- 403Юридичні і політичні науки троп­них­ре­чо­вин­і­пре­кур­сорів.­ Адміністра­тив­ний­ на­гляд­ мо­же­ бу­ти­ вста­нов­ле­ний­ на­ строк­ від­ од­но­го­ до­ двох­ років,­ а­ в­ де­я­ких­ ви­пад­ках­ мо­же­ бу­ти­ про­дов­же­ний­ до­ 6­ місяців.­ Термін­ адміністра­тив­но­го­на­гля­ду­по­чи­нається­з­дня­ого­ло­шен­ня­жінці­по­ста­но­ви­су­ду­ про­ вста­нов­лен­ня­ адміністра­тив­но­го­ на­гля­ду.­ Підста­ва­ми­ для­ вста­нов­лен­ня­ адміністра­тив­но­го­ на­гля­ду­ є­ ви­рок­ су­ду,­ що­ на­брав­ за­кон­ної­ си­ли,­ ма­теріали­ ви­прав­но-тру­до­вих­ус­та­нов,­які­свідчать,­що­звільне­на­жінка­твер­до­не­ба­жає­ста- ва­ти­на­шлях­ви­прав­лен­ня­ і­ за­ли­шається­не­без­печ­ною­для­суспільства,­а­та­кож­ ма­теріали­ор­ганів­внутрішніх­справ,­що­сто­су­ють­ся­жінок,­які­два­і­більше­разів­ бу­ли­за­су­д­жені­за­умисні­зло­чи­ни,­си­с­те­ма­тич­но­по­ру­шу­ва­ли­гро­мадсь­кий­по­ря- док­і­вчи­ня­ли­різні­пра­во­по­ру­шен­ня.­ Важ­ли­ва­ роль­ індивіду­аль­но-профілак­тич­но­го­ кон­тро­лю­ та­ вста­нов­лен­ня­ адміністра­тив­но­го­на­гля­ду­за­жінка­ми,­які­не­ста­ють­на­шлях­ви­прав­лен­ня,­на­ле- жить­опе­ра­тив­но-ре­жим­ним­відділам­ус­та­нов­ви­ко­нан­ня­по­ка­рань,­які­зби­ра­ють­ опе­ра­тивні­дані­та­інфор­мацію,­яка­свідчить­про­не­ба­жан­ня­за­су­д­же­но­го­ста­ти­на­ шлях­ ви­прав­лен­ня;­ на­при­клад,­ відмо­ва­ від­ праці,­ злісне­ не­ви­ко­нан­ня­ ви­мог­ адміністрації­ та­ ре­жи­му.­ За­ ци­ми­ за­су­д­же­ни­ми­ жінка­ми­ до­ їхньо­го­ звільнен­ня­ згідно­з­ст.­158,­159­КВКУ­за­рішен­ням­адміністра­тив­ної­комісії­УВП­вста­нов- люється­ адміністра­тив­ний­ на­гляд.­ Ма­теріали­ на­гля­ду­ адміністрацією­ УВП­ на­прав­ля­ють­ся­до­су­ду­за­місцем­відбу­ван­ня­по­ка­ран­ня;­суд­дя­ви­но­сить­по­ста­но- ву­про­вста­нов­лен­ня­адміністра­тив­но­го­на­гля­ду­й­інфор­мує­про­це­міські­та­рай- онні­ відділи­ міліції­ за­ об­ра­ним­ підна­гляд­ним­ місцем­ про­жи­ван­ня.­ У­ день­ звільнен­ня­підна­гляд­но­го­обов’яз­ко­во­під­роз­пи­с­ку­знай­ом­лять­з­по­ста­но­вою­про­ вста­нов­лен­ня­ за­ним­адміністра­тив­но­го­на­гля­ду­ та­кон­тро­лю,­роз’яс­ню­ють,­що­ звільне­на­ по­вин­на­ ве­с­ти­ за­ко­нос­лух­ня­ний­ спосіб­ жит­тя­ і­ не­ по­ру­шу­ва­ти­ гро- мадсь­кий­порядок.­ За­звільне­ни­ми­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі­жінка­ми­вста­нов­люється­адміністра- тив­ний­ на­гляд,­ де­ пе­ред­ба­чені­ такі­ обов’яз­ки:­ при­бу­ва­ти­ у­ виз­на­че­ний­ УВП­ термін­в­об­ра­не­місце­про­жи­ван­ня­і­за­реєстру­ва­ти­ся­в­ор­гані­внутрішніх­справ;­ з’яв­ля­ти­ся­за­вик­ли­ком­ОВС­у­вка­за­ний­термін­і­да­ва­ти­усні­та­пись­мові­по­яс­нен- ня­ з­ пи­тань,­ пов’яза­них­ з­ ви­ко­нан­ням­ адміністра­тив­но­го­ на­гля­ду;­ повідо­мля­ти­ працівників­міліції,­які­ здійсню­ють­адміністра­тив­ний­на­гляд,­що­до­зміни­місця­ ро­бо­ти­ чи­ про­жи­ван­ня,­ а­ та­кож­ про­ виїзд­ за­ межі­ рай­о­ну­ (міста)­ в­ служ­бо­вих­ спра­вах;­у­разі­виїзду­в­осо­би­с­тих­спра­вах­з­доз­во­лу­міліції­в­ інший­на­се­ле­ний­ пункт­ і­ пе­ре­бу­ван­ня­ там­ більше­ до­би­ за­реєстру­ва­ти­ся­ в­ місце­во­му­ ор­гані­ внутрішніх­справ.­ По­ряд­з­обов’яз­ка­ми,­які­по­тре­бує­за­кон­для­де­я­ких­підна­гляд­них,­які­не­ста- ють­на­шлях­пе­ре­ви­хо­ван­ня­за­по­ста­но­вою­су­ду­мо­жуть­ча­ст­ко­во­або­в­по­вно­му­ об­сязі­бу­ти­вста­нов­лені­такі­об­ме­жен­ня:­за­бо­ро­на­ви­хо­ду­з­бу­дин­ку­(квар­ти­ри)­у­ виз­на­че­ний­ час,­ який­ не­ мо­же­ пе­ре­ви­щу­ва­ти­ вось­ми­ го­дин­ на­ до­бу;­ за­бо­ро­на­ пе­ре­бу­ван­ня­у­виз­на­че­них­місцях­рай­о­ну­(міста);­за­бо­ро­на­виїзду­чи­об­ме­жен­ня­ ча­су­виїзду­по­осо­би­с­тим­спра­вам­за­межі­рай­о­ну­(міста);­реєстрація­у­міліції­від­ од­но­го­до­чо­ти­рь­ох­разів­на­місяць.­ Індивіду­аль­но-профілак­тич­ний­на­гляд­і­кон­троль­за­звільне­ни­ми­з­місць­поз- бав­лен­ня­волі­ор­ганізу­ють­міські­та­рай­онні­відділи­внутрішніх­справ­після­от­ри- ман­ня­з­ус­та­нов­ви­ко­нан­ня­по­ка­рань­по­ста­но­ви­су­ду­на­вста­нов­лен­ня­адміністра- тив­но­го­ на­гля­ду.­ Ос­нов­на­ роль­ у­ кон­тролі­ та­ на­гляді­ на­ле­жить­ дільнич­ним­ інспек­то­рам­міліції. 404 Держава і право • Випуск 55 Дільнич­ний­ інспек­тор­міліції­ після­ от­ри­ман­ня­ із­ ус­та­но­ви­ ви­ко­нан­ня­ по­ка- рань­ по­ста­но­ви­ су­ду­ про­ вста­нов­лен­ня­ адміністра­тив­но­го­ на­гля­ду­ при­ по­го­д- женні­ з­на­чаль­ни­ком­міськрайвідділу­мо­же­вста­но­ви­ти­ча­ст­ко­во­або­в­по­вно­му­ об­сязі­ (ст.­ 10­ За­ко­ну­ «Про­ адміністра­тив­ний­ на­гляд­ за­ осо­ба­ми,­ звільне­ни­ми­ з­ місць­поз­бав­лен­ня­волі»)­об­ме­жен­ня­в­за­леж­ності­від­по­ведінки,­спо­со­бу­жит­тя,­ схиль­но­с­тей,­ко­ла­знай­о­мих­і­сімей­но­го­ста­ну­звільне­но­го­у­разі,­як­що­він­не­ве­де­ ан­ти­соціаль­ний­спосіб­жит­тя9.­ Після­ при­бут­тя­ підна­гляд­но­го­ на­ те­ри­торію­ об­слу­го­ву­ван­ня­ іншо­го­ міськрайвідділу­ дільнич­ний­ інспек­тор­ міліції­ або­ опе­ру­пов­но­ва­же­ний­ кар­но­го­ роз­шу­ку­або­чер­го­вий­по­відділу­реєструє­при­бу­ло­го­в­жур­налі­реєстрації,­ро­бить­ відмітку­в­мар­ш­рут­но­му­листі­й­інфор­мує­про­йо­го­при­бут­тя­та­тим­ча­со­ве­про- жи­ван­ня­ ор­ган­ внутрішніх­ справ­ за­ місцем­ постійно­го­ пе­ре­бу­ван­ня­ підна­гляд- ного.­ Жінці,­ яка­ звільни­ла­ся­ з­місць­ поз­бав­лен­ня­ волі­ та­ підля­гає­ індивіду­аль­но- профілак­тич­но­му­на­гля­ду­та­кон­тро­лю­з­ура­ху­ван­ням­спо­со­бу­її­жит­тя­і­по­ведінки­ мо­жуть­збільшу­ва­ти­або­змен­шу­ва­ти­об­ся­ги­об­ме­жень.­Підста­вою­для­збільшен- ня­об­ме­жень­мо­жуть­бу­ти­ма­теріали­про­не­до­три­ман­ня­пра­вил­адміністра­тив­но­го­ на­гля­ду­(пра­во­по­ру­шен­ня,­ухи­лен­ня­від­пра­цев­ла­ш­ту­ван­ня,­зло­вжи­ван­ня­спирт- ни­ми­ на­по­я­ми,­ асоціаль­на­ по­ведінка­ та­ ін.).­ Як­що­ підна­гляд­ний­ став­ на­ шлях­ пе­ре­ви­хо­ван­ня­і­до­три­мується­пра­вил­адміністра­тив­но­го­на­гля­ду­та­вста­нов­ле­них­ об­ме­жень,­не­здійснює­пра­во­по­ру­шень,­чес­но­пра­цює­і­став­на­шлях­ви­прав­лен- ня,­ то­об­ме­жен­ня­мо­жуть­бу­ти­ змен­шені,­ а­ індивіду­аль­но-профілак­тич­ний­кон- троль­і­на­гляд­мо­жуть­бу­ти­при­пи­нені­або­навіть­до­ст­ро­ко­во­зняті,­як­що­підна- гляд­ний­по­зи­тив­но­ха­рак­те­ри­зується­за­місцем­ро­бо­ти­та­про­жи­ван­ня.­У­цьо­му­ ви­пад­ку­ дільнич­ний­ інспек­тор­ міліції­ за­ по­го­д­жен­ням­ з­ опе­ру­пов­но­ва­же­ним­ кар­но­го­роз­шу­ку­до­повідає­ра­пор­том­на­чаль­ни­ку­міськрайвідділу­про­при­пи­нен- ня­кон­тро­лю­та­на­гля­ду­і­по­дає­мо­ти­во­ва­не­по­дан­ня­в­суд.­ По­ряд­ з­ дільнич­ни­ми­ інспек­то­ра­ми­ міліції­ важ­ли­ва­ роль­ в­ індивіду­аль­но- профілак­тичній­ро­боті­на­ле­жить­підрозділам­кар­но­го­роз­шу­ку­ор­ганів­внутрішніх­ справ,­ які­ ма­ють­ ве­с­ти­ підна­гляд­них­ і­ не­од­но­ра­зо­во­ за­су­д­же­них.­ Слідчі­ та­ підрозділи­ дізнан­ня­ під­ час­ розсліду­вань­ зло­чинів,­ скоєних­ підна­гляд­ни­ми,­ по­винні­на­да­ва­ти­інфор­мацію­на­чаль­ни­кам­міськрайвідділів­та­УВП­про­ви­яв­лені­ не­доліки­ в­ ро­боті­ по­ вста­нов­лен­ню­ та­ здійснен­ню­ адміністра­тив­но­го­ на­гля­ду.­ Па­т­руль­но-по­стові­ на­ря­ди­ міліції­ при­ охо­роні­ гро­мадсь­ко­го­ по­ряд­ку­ по­винні­ за­без­пе­чу­ва­ти­кон­троль­за­жінка­ми,­які­пе­ре­бу­ва­ють­під­адміністра­тив­ним­на­гля- дом,­здійсню­ва­ти­за­ни­ми­спо­с­те­ре­жен­ня,­як­що­во­ни­з’яв­ля­ють­ся­в­гро­мадсь­ких­ місцях,­ відвіду­ван­ня­ яких­ їм­ не­ доз­во­ле­но­ або­ за­ли­ша­ють­місце­ про­жи­ван­ня­ в­ за­бо­ро­нені­го­ди­ни.­ Жінки­звільнені­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі­не­га­тив­но­став­лять­ся­до­працівників­ міліції,­то­му­дільнич­но­му­інспек­то­ру­міліції­не­обхідно­вста­но­ви­ти­тісний­пси­хо- логічний­кон­такт­з­ко­лишніми­в’яз­ня­ми,­про­во­ди­ти­бесіди­сам­на­сам.­ У­про­цесі­бесіди­не­обхідно­з’ясу­ва­ти,­які­він­має­труд­нощі,­яке­йо­го­здо­ров’я,­ які­ сто­сун­ки­ з­ близь­ки­ми,­ сім’єю­ та­ ро­ди­ча­ми.­ До­ зустрічі­ зі­ звільне­ним­ або­ підна­гляд­ним­дільнич­ний­інспек­тор­міліції­по­ви­нен­вив­чи­ти­осо­бистість­звільне- но­го,­ по­ведінку,­ сімей­ний­ стан,­ ха­рак­тер­ здійсне­них­ зло­чинів,­ ко­ло­ знай­о­мих,­ взаємовідно­шен­ня­з­сусіда­ми,­особ­ли­вості­праці­та­йо­го­по­ведінку­в­тру­до­во­му­ ко­лек­тиві.­Як­що­це­є­не­од­но­ра­зо­во­за­су­д­же­ний,­то­до­ньо­го­має­бу­ти­за­сто­со­ва- ний­індивіду­аль­ний­підхід,­оскільки­ча­с­то­їм­вла­с­тиві­схильність­до­усамітнен­ня,­ 405Юридичні і політичні науки не­за­до­во­леність­жит­тям,­ не­ба­жан­ня­ пра­цю­ва­ти,­ не­га­тив­не­ став­лен­ня­ до­ пра­во- охо­рон­них­ор­ганів.­ Ду­же­по­зи­тив­ним­і­ефек­тив­ним­за­со­бом­впли­ву­на­підна­гляд­но­го­є­бесіда­з­ чле­на­ми­сім’ї,­а­мож­ли­во,­й­з­сусіда­ми,­знай­о­ми­ми­та­інши­ми­чле­на­ми­най­б­лиж- чо­го­ото­чен­ня,­які­йо­го­до­б­ре­зна­ють.­Це­мо­же­да­ти­інфор­мацію­про­ко­ристь­або­ безцільність­ тих­ або­ інших­ об­ме­жень,­ виз­на­ча­ти­ ко­ло­ осіб,­ які­ в­ май­бут­нь­о­му­ змо­жуть­до­по­ма­га­ти­й­кон­тро­лю­ва­ти­йо­го­по­ведінку.­ Виз­на­ча­ю­чи­об­ме­жен­ня­для­звільне­ної­жінки­дільнич­ний­інспек­тор­по­ви­нен­ од­но­час­но­фор­му­ва­ти­ба­зу­для­кон­тро­лю­за­її­по­ведінкою­та­роз’яс­ни­ти­цій­особі­ її­пра­ва,­обов’яз­ки,­сутність,­ме­ту­на­гля­ду­та­відповідальність­за­по­ру­шен­ня­нею­ пра­вил.­ Як­що­ звільне­на­ жінка­ зло­вжи­ває­ спирт­ни­ми­ на­по­я­ми,­ нар­ко­ти­ка­ми,­ то­ їй­ не­обхідно­за­бо­ро­ни­ти­відвіду­ва­ти­ка­фе,­ба­ри,­ре­с­то­ра­ни;­осо­бам­з­на­силь­ниць- кою­ан­ти­суспільною­ус­та­нов­кою­–­пляжі,­стадіони,­мітин­ги,­де­мон­ст­рації,­те­а­т- ри,­ де­ во­ни­ ство­рю­ють­ конфліктні­ си­ту­ації;­ ки­шень­ко­вим­ злодіям­ і­ша­х­ра­ям­ –­ з’яв­ля­ти­ся­ на­ залізнич­них,­ ав­то­мобільних,­ річних­ і­ морсь­ких­ вок­за­лах­ й­ ав­то- станціях,­а­та­кож­у­місцях­скуп­чен­ня­лю­дей.­У­не­од­но­ра­зо­во­за­су­д­же­них­ви­ни­кає­ праг­нен­ня­спілку­ва­ти­ся­з­раніше­за­су­д­же­ни­ми­осо­ба­ми,­які­ве­дуть­ан­ти­суспільний­ спосіб­жит­тя,­ то­му­ їм­не­обхідно­за­бо­ро­ни­ти­пе­ре­бу­ва­ти­в­бу­дин­ках,­квар­ти­рах,­ дво­рах­і­в­інших­місцях,­де­во­ни­зби­ра­ють­ся­і­спілку­ють­ся­між­со­бою.­ Як­що­до­звільне­ної­жінки­вста­нов­люється­та­кий­захід­як­за­бо­ро­на­виїзду­або­ об­ме­жен­ня­ча­су­виїзду­в­особ­ли­вих­спра­вах­за­межі­рай­о­ну­(міста),­то­не­обхідно­ прий­ма­ти­рішен­ня­про­цю­за­бо­ро­ну­тільки­після­з’ясу­ван­ня­об’єктив­них­об­ста- вин­ і­при­чи­ни­ба­жан­ня­підна­гляд­но­го­виїха­ти­з­на­се­ле­но­го­пунк­ту,­в­яко­му­він­ меш­кає.­На­при­клад,­во­на­мо­же­про­жи­ва­ти­в­од­но­му,­а­пра­цю­ва­ти­в­іншо­му­на­се- ле­но­му­ пункті.­ Як­що­ у­ підна­гляд­ної­ пла­нується­ відря­д­жен­ня,­ то­ во­на­ під­ дію­ об­ме­жен­ня­ не­ підпа­дає.­ Од­нак­ виїзд­ у­ відря­д­жен­ня­ пов’яза­ний­ з­ відлуч­кою­ з­ до­му,­ і­ як­що­ дії­ підна­гляд­но­го­ об­ме­жені,­ він­ по­ви­нен­ офіційно­ повідо­ми­ти­ міліцію­ про­ те,­ ку­ди­ і­ на­ який­ час­ йо­го­ відря­д­жа­ють.­ У­ свою­ чер­гу,­ ор­ган­ внутрішніх­ справ­ по­ви­нен­ ви­да­ти­ йо­му­ мар­ш­рут­ний­ лист­ і­ на­пра­ви­ти­ в­ міськрайвідділу­внутрішніх­справ­за­місцем­тим­ча­со­во­го­пе­ре­бу­ван­ня­у­відря­д- женні.­ Не­ мож­на­ об­ме­жу­ва­ти­ пра­ва­ підна­гляд­но­го­ при­ виїздах­ за­ сімей­ни­ми­ об­ста­ви­на­ми.­ Ви­хо­дя­чи­ із­ аналізу­ су­час­но­го­ ста­ну­ кон­тро­лю­ та­ на­гля­ду­ за­ жінка­ми,­ які­ звільни­лись­з­місць­поз­бав­ленні­волі,­ми­про­по­нуємо­такі­ за­хо­ди­що­до­ їхньо­го­ удо­с­ко­на­лен­ню:­ по-пер­ше,­ в­ су­час­них­ умо­вах­ де­мо­кра­ти­зації­ суспільства­ не­обхідно­пе­ре­гля­ну­ти­цілий­ряд­по­ло­жень­сто­сов­но­індивіду­аль­но-профілак­тич- но­го­й­адміністра­тив­но­го­на­гля­ду­та­кон­тро­лю­за­звільне­ни­ми­жінка­ми,­для­чо­го­ не­обхідно­в­За­коні­Ук­раїни­«Про­адміністра­тив­ний­на­гляд­за­осо­ба­ми,­звільне­ни- ми­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі»­виз­на­ча­ти­кон­крет­но,­про­тя­гом­яко­го­ча­су­звільне- ний­по­ви­нен­ве­с­ти­се­бе­так,­щоб­бу­ло­мож­ли­во­зро­би­ти­вис­но­вок,­що­він­пе­ре- став­бу­ти­не­без­печ­ним­для­суспільства.­До­сьо­годні­відповідь­на­це­пи­тан­ня­дає­ тільки­су­до­ва­прак­ти­ка,­яка­мо­же­до­ст­ро­ко­во,­в­се­ред­нь­о­му­че­рез­шість­місяців,­ при­пи­ни­ти­адміністра­тив­ний­на­гляд­і­кон­троль,­як­що­підна­гляд­ний­за­цей­час­не­ ско­ю­вав­пра­во­по­ру­шень­і­по­зи­тив­но­за­ре­ко­мен­ду­вав­се­бе­за­місцем­про­жи­ван­ня,­ ро­бо­ти­або­на­вчан­ня.­По-дру­ге,­дільнич­ним­інспек­то­рам­міліції­спільно­з­кар­ним­ роз­шу­ком­ не­обхідно­ ма­ти­ ре­гу­ляр­ний­ і­ своєчас­ний­ обмін­ інфор­мацією­ про­ по­ведінку­підна­гляд­но­го­або­звільне­но­го,­йо­го­наміри,­зв’яз­ки­з­криміна­ль­ни­ми­ 406 Держава і право • Випуск 55 еле­мен­та­ми,­відно­си­ни­у­сім’ї,­на­ро­боті,­се­ред­сусідів­і­ро­дичів,­який­пе­ред­ба­че- ний­За­ко­ном­Ук­раїни­«Про­опе­ра­тив­но-роз­шу­ко­ву­діяльність».­Для­цьо­го­інфор- мація­про­кож­ну­жінку,­ яка­не­ ста­ла­на­шлях­пе­ре­ви­хо­ван­ня­ або­пе­ре­бу­ває­під­ адміністра­тив­ним­ на­гля­дом,­ має­ бу­ти­ вне­се­на­ в­ кар­то­те­ку.­ До­ цієї­ кар­то­те­ки­ дільнич­ний­інспек­тор­міліції­і­працівни­ки­кар­но­го­роз­шу­ку­та­відділу­по­бо­ротьбі­ з­ ор­ганізо­ва­ною­ та­ еко­номічною­ зло­чинністю­ по­винні­ раз­ у­ місяць­ за­но­си­ти­ інфор­мацію­про­ре­зуль­та­ти­кон­тро­лю­по­ведінки­цих­жінок.­Ту­ди­ж­має­за­но­си- тись­інфор­мація­з­чер­го­вих­ча­с­тин­міськрайвідділів,­па­с­порт­них­і­візо­вих­служб,­ ме­дич­них­ вит­ве­рез­ників,­ прий­маль­ників-роз­подільників,­ з­ місця­ ро­бо­ти­ та­ на­вчан­ня,­повідо­млен­ня­сусідів,­членів­сім’ї­та­ін.­Дільнич­ний­інспек­тор­міліції­ по­ви­нен­жінкам,­які­не­ба­жа­ють­ста­ти­на­шлях­ви­хо­ван­ня,­да­ти­мо­ти­во­ва­не­пись- мо­ве­по­пе­ре­д­жен­ня­та­про­ве­с­ти­з­ни­ми­бесіду­про­не­до­пу­с­тимість­про­дов­жу­ва­ти­ ве­с­ти­ан­ти­суспільний­спосіб­жит­тя.­Тільки­після­двох­та­ких­пись­мо­вих­по­пе­ре- д­жень­за­ци­ми­жінка­ми­мо­же­бу­ти­вста­нов­ле­ний­су­дом­адміністра­тив­ний­на­гляд­ на­термін­від­6­місяців­до­2­років.­По-третє,­індивіду­аль­но-профілак­тич­на­ро­бо­та­ з­жінка­ми,­які­звільни­ли­ся­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі,­до­цьо­го­ча­су­ве­деть­ся­по­га- но,­тре­ти­на­ко­лишніх­за­су­д­же­них­ско­ю­ють­нові­зло­чи­ни,­і­ча­с­то­че­рез­те,­що­за­ ни­ми­не­бу­ло­на­леж­но­го­на­гля­ду­міліції.­Во­ни­ско­ю­ва­ли­дрібні­хуліган­ст­ва,­зло- вжи­ва­ли­спирт­ни­ми­на­по­я­ми,­про­тя­гом­три­ва­ло­го­ча­су­ніде­не­пра­цю­ва­ли,­про­ що­працівни­кам­міліції­ стає­відо­мо­тільки­після­скоєння­ни­ми­ря­ду­но­вих­зло- чинів.­ На­наш­по­гляд,­у­цілях­по­кра­щен­ня­індивіду­аль­но-профілак­тич­но­го­кон­тро- лю­ й­ адміністра­тив­но­го­ на­гля­ду­ за­ осо­ба­ми,­ звільне­ни­ми­ з­ місць­ поз­бав­лен­ня­ волі,­не­обхідно­за­без­пе­чи­ти­їм­тру­до­ве­та­по­бу­то­ве­вла­ш­ту­ван­ня­після­звільнен­ня­ на­во­лю.­Для­цьо­го­не­обхідна­роз­роб­ка­за­галь­но­дер­жав­ної­Про­гра­ми­суспільної­ та­тру­до­вої­ре­абілітації­осіб,­звільне­них­з­місць­поз­бав­лен­ня­волі.­Існу­ю­ча­си­с­те- ма­адміністра­тив­но­го­на­гля­ду­за­звільне­ни­ми­вже­се­бе­ізжи­ла­і­по­тре­бує­заміни­ ефек­тивнішою.­ Про­по­нується­ за­сто­со­ву­ва­ти­ си­с­те­му­ соціаль­но­го­ кон­тро­лю­ у­ формі­ на­став­ництва,­ па­тро­на­жу.­Ор­га­ни,­ які­ма­ють­ здійсню­ва­ти­цю­діяльність,­ по­винні­бу­ти­підзвітни­ми­цен­т­рам­соціаль­ної­адап­тації­та­ре­абілітації.­ Од­ним­із­за­ходів­з­удо­с­ко­на­лен­ня­на­гля­ду­та­кон­тро­лю­за­звільне­ни­ми­жінка- ми­мо­же­бу­ти­тісна­ко­ор­ди­нація­дій­дільнич­них­інспек­торів­міліції­та­опе­ру­пов- но­ва­же­них­криміна­ль­но-ви­ко­нав­чої­інспекції­ДПС.­Після­відо­крем­лен­ня­ДПС­від­ Міністер­ст­ва­ внутрішніх­ справ­ вве­ден­ня­ си­с­те­ми­ аль­тер­на­тив­них­ по­ка­рань­ на­гля­дом,­кон­тро­лем­та­ індивіду­аль­но-профілак­тич­ною­ро­бо­тою­зі­звільне­ни­ми­ осо­ба­ми­ зай­ма­ють­ся­ два­ ор­га­ни,­що­ не­ за­без­пе­чує­ не­обхідний­ рівень­ ро­бо­ти­ з­ цією­ ка­те­горією­ осіб.­У­ зв’яз­ку­ з­ цим­ доцільно­ об’єдна­ти­ ці­ два­ підрозділи­ та­ пе­ре­да­ти­служ­бу­криміна­ль­но-ви­ко­нав­чої­інспекції­ДПС,­яка­здійснює­кон­троль­ за­ви­ко­нан­ням­су­до­вих­рішень,­гро­мадсь­ких­робіт,­стяг­нен­ням­штрафів,­поз­бав- лен­ням­пра­ва­обіма­ти­певні­по­са­ди­або­зай­ма­ти­ся­пев­ною­діяльністю,­аре­ш­та­ми­ до­струк­ту­ри­Міністер­ст­ва­внутрішніх­справ­Ук­раїни,­що­доз­во­лить­ефек­тивніше­ ко­ор­ди­ну­ва­ти­ ро­бо­ту,­ ве­с­ти­ бо­роть­бу­ зі­ зло­чинністю,­ здійсню­ва­ти­ кон­троль­ і­ на­гляд­за­звільне­ни­ми­осо­ба­ми.­ 1. Криміна ль ний­ко­декс­Ук­раїни.­–­Х.:­Одіссей,­2010.­–­С.­44.­2. Криміна ль но­ви ко­ нав чий­ко­декс­Ук­раїни­–­К.:­Атіка,­2003.­–­С.­45.­3. За кон Ук­раїни­«Про­адміністра­тив- ний­на­гляд­за­осо­ба­ми,­звільне­ни­ми­з­місць­поз­бав­ленні­волі»­від­1­груд­ня­1994­ро­ку­ №­264/94-ВР.­ 4. Криміна ль но­ви ко нав чий­ ко­декс­ Ук­раїни.­ –­ С.­ 11.­ 5. Бо га ти рь ов І.Г.­ 407Юридичні і політичні науки Кон­троль­та­на­гляд­за­діяльністю­ор­ганів­і­ус­та­нов­ви­ко­нан­ня­по­ка­рань.­Криміна­ль­но- ви­ко­нав­че­ пра­во­ Ук­раїни:­ Підруч­ник.­ –­ К.:­ Атіка,­ 2010.­ –­ С.­ 279.­ 6. Каль чен ко Т.Л., Поліщук Г.С.­Криміна­ль­но-ви­ко­нав­че­пра­во:­Підруч­ник­/­За­ред.­Сте­па­ню­ка­Г.С.­–­К.:­ Юрінком­Інтер,­2008.­–­С.­280.­7. Яко вець І.С.­Криміна­ль­но-ви­ко­нав­че­пра­во:­Підруч­ник­ /­За­ред.­Сте­па­ню­ка­Г.С.­–­К.:­Юрінком­Інтер,­2008.­–­С.­580.­8. Колб О.Г.­Ор­ганізація­ індивіду­аль­но­го­ за­побіган­ня­ зло­чи­нам­ у­ криміна­ль­но-ви­ко­навчій­ ус­та­нові:­ Мо­но- графія.­–­Луцьк,­2007.­–­С.­580.­9. За кон Ук­раїни­«Про­адміністра­тив­ний­на­гляд­за­осо- ба­ми,­звільне­ни­ми­з­місць­поз­бав­ленні­волі»­від­1­груд­ня­1994­ро­ку­№­264/94-ВР9. 408 Держава і право • Випуск 55