Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі
Розглядаються питання здійснення контролю й нагляду за особами, звільненими від відбування покарання, за якими встановлено адміністративний нагляд.
Збережено в:
| Дата: | 2012 |
|---|---|
| Автор: | |
| Формат: | Стаття |
| Мова: | Ukrainian |
| Опубліковано: |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України
2012
|
| Назва видання: | Держава і право |
| Теми: | |
| Онлайн доступ: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64542 |
| Теги: |
Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Цитувати: | Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі / О.М. Неживець // Держава і право. — 2012. — Вип. 55. — С. 402-408. — Бібліогр.: 9 назв. — укp. |
Репозитарії
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-64542 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-645422025-06-03T16:28:03Z Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі Неживець, О.М. Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Розглядаються питання здійснення контролю й нагляду за особами, звільненими від відбування покарання, за якими встановлено адміністративний нагляд. Рассматриваются основные положения по осуществлению контроля и надзора за лицами, отбывающими наказание в учреждениях по отбытию наказания. In the article substantive provisions are examined on realization of control and supervision after persons exempt from serving of punishment which an administrative supervision is set after. 2012 Article Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі / О.М. Неживець // Держава і право. — 2012. — Вип. 55. — С. 402-408. — Бібліогр.: 9 назв. — укp. 1563-3349 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64542 uk Держава і право application/pdf Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика |
| spellingShingle |
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика Неживець, О.М. Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі Держава і право |
| description |
Розглядаються питання здійснення контролю й нагляду за особами, звільненими від відбування покарання, за якими встановлено адміністративний нагляд. |
| format |
Article |
| author |
Неживець, О.М. |
| author_facet |
Неживець, О.М. |
| author_sort |
Неживець, О.М. |
| title |
Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі |
| title_short |
Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі |
| title_full |
Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі |
| title_fullStr |
Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі |
| title_full_unstemmed |
Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі |
| title_sort |
вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі |
| publisher |
Інститут держави і права ім. В.М. Корецького НАН України |
| publishDate |
2012 |
| topic_facet |
Кримінальне право, кримінальний процес та криміналістика |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/64542 |
| citation_txt |
Вдосконалення контролю та нагляду за жінками, звільненими з місць позбавлення волі / О.М. Неживець // Держава і право. — 2012. — Вип. 55. — С. 402-408. — Бібліогр.: 9 назв. — укp. |
| series |
Держава і право |
| work_keys_str_mv |
AT neživecʹom vdoskonalennâkontrolûtanaglâduzažínkamizvílʹnenimizmíscʹpozbavlennâvolí |
| first_indexed |
2025-11-30T12:01:09Z |
| last_indexed |
2025-11-30T12:01:09Z |
| _version_ |
1850216621602242560 |
| fulltext |
О. М. НЕ ЖИ ВЕЦЬ
ВДОСКОНАЛЕННЯКОНТРОЛЮТАНАГЛЯДУЗАЖІНКАМИ,
ЗВІЛЬНЕНИМИЗМІСЦЬПОЗБАВЛЕННЯВОЛІ
Роз гля да ють ся пи тан ня здійснен ня кон тро лю й на гля ду за осо ба ми, звільне ни ми від
відбу ван ня по ка ран ня, за яки ми вста нов ле но адміністра тив ний на гляд.
Ключовіслова: кон троль та на гляд за жінка ми, звільне ни ми з місць поз бав лен ня
волі, ре жим відбу ван ня по ка ран ня, пра ва та обов’яз ки жінок, звільне них з ус та нов
ви ко нан ня по ка рань.
Рас сма т ри ва ют ся ос нов ные по ло же ния по осу ще ств ле нию кон тро ля и над зо ра за
ли ца ми, от бы ва ю щи ми на ка за ние в уч реж де ни ях по от бы тию на ка за ния.
Ключевые слова: кон троль и над зор за жен щи на ми, ос во бож ден ны ми из мест
ли ше ния сво бо ды, ре жим от бы ва ния на ка за ния, пра ва и обя зан но с ти жен щин, ос во
бож ден ных с уч реж де ния ис пол не ния на ка за ний.
In the article substantive provisions are examined on realization of control and supervi
sion after persons exempt from serving of punishment which an administrative supervision is
set after.
Keywords:
Нормативно-правовоюбазоюправовогорегулювання,наглядутаконтролюза
особами, звільненими з місць позбавлення волі, є Кримінально- виконавчий
кодекс України, Закон України «Про адміністративний нагляд за жінками,
звільненимизмісцьпозбавленняволі»від1грудня1994року№64/94-ВР,Закон
України«Продержавнукримінально-виконавчуслужбуУкраїни»від23червня
2005р.,спільнийнаказМВСУкраїнитаДДУПВП«ПрозатвердженняІнструкції
проорганізаціюздійсненняадміністративногонаглядузаособами,звільненимиз
місцьпозбавленняволі»від4листопада2003р.№1303/2003,наказМВСУкраїни
«Про порядок контролю за прибуттям до вибраного місця проживання осіб,
звільненихзмісцьпозбавленняволі»від1квітня1994р.№188-ВР,«Інструкція
пропорядоквстановленнятаздійсненняадміністративногонаглядузаособами,
звільненимизмісцьпозбавленняволі»,затвердженанаказомМВСУкраїнивід4
листопада2003рокутаін.
У Кримінальному кодексі України, який відповідає вимогам міжнародного
праваст.98,єсерйозніновації,яківпливаютьнадіяльністькримінально-виконав-
чоїсистеми,середних:відмовавідсмертноїкари,розширеннясистемиальтерна-
тивних покарань (громадські роботи, арешт, обмеження волі), декриміновано
більше 40 видів злочинів з невеликою суспільноюнебезпечністю, у боротьбі з
якимизастосовуютьсязаходидисциплінарного,адміністративно-правовоговпли-
ву;скасуванняінституту«особливонебезпечногорецидивіста»,ліквідаціяобме-
женняправанаумовно-достроковезвільненнятаін.1
Крімтого,вст.11Кримінально-виконавчогокодексупередбаченіновівиди
установвиконанняпокарань–мінімального,середньоготамаксимальногорівня
безпеки, що дозволяє диференційовано розмістити засуджених по установах
залежновідтяжкостітаформивинискоєногозлочинуіжінкизлочинця.Такий
підхіддаєможливістьзбільшоюефективністюздійснювативихованнязасудже-
нихтаїхнюреабілітаціюпіслязвільненнянаволю2.
402 Держава і право • Випуск 55
Відомо,щозажінками, звільненимизмісцьпозбавленняволі, здійснюється
адміністративнийнагляд,якийявляєсобоюсистемутимчасовихпримусовихпро-
філактичнихзаходівспостереженняіконтролюзаповедінкоюокремихосіб,звіль-
ненихзмісцьпозбавленняволі,щоздійснюютьсяорганамивнутрішніхсправ.
Відповідно до Закону України «Про адміністративний нагляд за особами,
звільненими з місць позбавлення волі» адміністративний нагляд – це система
тимчасових примусових профілактичних заходів спостереження і контролю за
поведінкоюокремихосіб,звільненихзмісцьпозбавленняволі,щоздійснюються
органами внутрішніх справ.Адміністративний нагляд встановлюється з метою
запобіганнявчиненнюзлочинівокремимиособами,звільненимизмісцьпозбав-
ленняволі,іздійсненнявиховноговпливунаних3.
Наглядіконтрользаповедінкоюокремихжінок,звільненихзмісцьпозбав-
лення волі, має на меті запобігання вчинення ними нових злочинів. При
здійсненні нагляду і контролю органи внутрішніх справ можуть проводити
необхідні індивідуально-профілактичні та оперативно-розшукові заходи, що
передбачаютьсянаказомМВСУкраїнивід9вересня1995р.№616.
У кримінально-виконавчому кодексі ст. 23 за діяльністю органів і установ
виконанняпокараньздійснюєтьсявідомийконтрольвищимиорганамиуправління
тапосадовимиособамиДепартаментупенітенціарноїслужби4.
І.Г.Богатирьоввважає,щоконтроль–цедіядержавногооргану,наділеного
правомконтролющодозабезпеченнявимогнормчинногозаконодавстваУкраїни
щодопідконтрольногойомуоб’єкта.Уразі,якщопідконтрольнийоб’єктневико-
нуєнормичинногозаконодавства,токонтролюючийоргандержавиберенасебе
обов’язокуправлятицимоб’єктом5.
НадумкуТ.Л.КальченкотаГ.С.Поліщука,нагляд–цедіядержавногооргану,
наділеногоправомнагляду забезпечитивиконаннянормчинного законодавства
Українипіднаглядовимоб’єктом.Уразі,якщопіднаглядовийоб’єктневиконує
нормичинногозаконодавства,органдержавногонаглядуберенасебеобов’язок
забезпечитивиконаннянормчинногозаконодавствацимоб’єктом6.
Так,І.С.Яковецьрозглядаєбезпосереднєздійсненнягромадськогоконтролю,
якепокладаєтьсянагромадськіорганізації,центрисоціальнихслужбдлямолоді,
служби у справах неповнолітніх і трудові колективи. Такий контроль може
здійснюватисяспеціальнопризначенимизаїхньоюзгодоюпредставниками7.
О.Г. Колб аналізує запобігання злочинів у кримінально-виконавчій системі,
наводитьданіпроте,щощорічнозмісцьпозбавленняволізвільняється16тис.
осіб,відносноякихвстановлюєтьсяадміністративнийнаглядякзатакими,щоне
сталинашляхвиправлення ізалишилисянебезпечнимидлясуспільства.Серед
звільненихжінкистановлятьмайже6%заякимипотрібноздійснюватиадміністра-
тивнийнаглядіконтроль8.
Одним із найважливіших індивідуально-профілактичних заходівпонагляду
зазвільненимизмісцьпозбавленняволіжінкамиєприлюднийадміністративний
нагляд,якийвстановлюєтьсязметоюспостереженнятаконтролюзаповедінкою
окремихкатегорійзвільнених:скоївтяжкийзлочинібувзасудженийбільшедвох
разів;умісцяхпозбавленняволінеставнашляхвиправлення;бувзасуджений,
умовно-достроковозвільнивсязмісцьпозбавленняволіізновускоївтяжкийзло-
чин;бувзасуджений,систематичнопорушувавустановленийпорядокіпротягом
року двічі притягався до адміністративної відповідальності; був засуджений за
один зі злочинів, пов’язаних з незаконним обігом наркотичних засобів, психо-
403Юридичні і політичні науки
тропнихречовиніпрекурсорів.
Адміністративний нагляд може бути встановлений на строк від одного до
двох років, а в деяких випадках може бути продовжений до 6 місяців. Термін
адміністративногонаглядупочинаєтьсяздняоголошенняжінціпостановисуду
про встановлення адміністративного нагляду. Підставами для встановлення
адміністративного нагляду є вирок суду, що набрав законної сили, матеріали
виправно-трудовихустанов,якісвідчать,щозвільненажінкатвердонебажаєста-
ватинашляхвиправлення і залишаєтьсянебезпечноюдлясуспільства,атакож
матеріалиорганіввнутрішніхсправ,щостосуютьсяжінок,якідваібільшеразів
булизасудженізаумиснізлочини,систематичнопорушувалигромадськийпоря-
доківчинялирізніправопорушення.
Важлива роль індивідуально-профілактичного контролю та встановлення
адміністративногонаглядузажінками,якінестаютьнашляхвиправлення,нале-
житьоперативно-режимнимвідділамустановвиконанняпокарань,якізбирають
оперативніданітаінформацію,якасвідчитьпронебажаннязасудженогостатина
шлях виправлення; наприклад, відмова від праці, злісне невиконання вимог
адміністрації та режиму. За цими засудженими жінками до їхнього звільнення
згіднозст.158,159КВКУзарішеннямадміністративноїкомісіїУВПвстанов-
люється адміністративний нагляд. Матеріали нагляду адміністрацією УВП
направляютьсядосудузамісцемвідбуванняпокарання;суддявиноситьпостано-
вупровстановленняадміністративногонаглядуйінформуєпроцеміськітарай-
онні відділи міліції за обраним піднаглядним місцем проживання. У день
звільненняпіднаглядногообов’язковопідрозпискузнайомлятьзпостановоюпро
встановлення занимадміністративногонагляду таконтролю,роз’яснюють,що
звільнена повинна вести законослухняний спосіб життя і не порушувати гро-
мадськийпорядок.
Зазвільненимизмісцьпозбавленняволіжінкамивстановлюєтьсяадміністра-
тивний нагляд, де передбачені такі обов’язки: прибувати у визначений УВП
термінвобранемісцепроживанняізареєструватисяворганівнутрішніхсправ;
з’являтисязавикликомОВСувказанийтермінідаватиуснітаписьмовіпояснен-
ня з питань, пов’язаних з виконанням адміністративного нагляду; повідомляти
працівниківміліції,які здійснюютьадміністративнийнагляд,щодозмінимісця
роботи чи проживання, а також про виїзд за межі району (міста) в службових
справах;уразівиїздувособистихсправахздозволуміліціїв іншийнаселений
пункт і перебування там більше доби зареєструватися в місцевому органі
внутрішніхсправ.
Порядзобов’язками,якіпотребуєзакондлядеякихпіднаглядних,якінеста-
ютьнашляхперевихованнязапостановоюсудуможутьчастковоабовповному
обсязібутивстановленітакіобмеження:заборонавиходузбудинку(квартири)у
визначений час, який не може перевищувати восьми годин на добу; заборона
перебуванняувизначенихмісцяхрайону(міста);заборонавиїздучиобмеження
часувиїздупоособистимсправамзамежірайону(міста);реєстраціяуміліціївід
одногодочотирьохразівнамісяць.
Індивідуально-профілактичнийнаглядіконтрользазвільненимизмісцьпоз-
бавленняволіорганізуютьміськітарайоннівідділивнутрішніхсправпісляотри-
маннязустановвиконанняпокараньпостановисудунавстановленняадміністра-
тивного нагляду. Основна роль у контролі та нагляді належить дільничним
інспекторамміліції.
404 Держава і право • Випуск 55
Дільничний інспекторміліції після отримання із установи виконання пока-
рань постанови суду про встановлення адміністративного нагляду при погод-
женні значальникомміськрайвідділуможевстановитичастковоабовповному
обсязі (ст. 10 Закону «Про адміністративний нагляд за особами, звільненими з
місцьпозбавленняволі»)обмеженнявзалежностівідповедінки,способужиття,
схильностей,колазнайомихісімейногостанузвільненогоуразі,якщовінневеде
антисоціальнийспосібжиття9.
Після прибуття піднаглядного на територію обслуговування іншого
міськрайвідділу дільничний інспектор міліції або оперуповноважений карного
розшукуабочерговийповідділуреєструєприбулоговжурналіреєстрації,робить
відміткувмаршрутномулистійінформуєпройогоприбуттятатимчасовепро-
живання орган внутрішніх справ за місцем постійного перебування піднагляд-
ного.
Жінці, яка звільнилася змісць позбавлення волі та підлягає індивідуально-
профілактичномунаглядутаконтролюзурахуваннямспособуїїжиттяіповедінки
можутьзбільшуватиабозменшуватиобсягиобмежень.Підставоюдлязбільшен-
няобмеженьможутьбутиматеріалипронедотриманняправиладміністративного
нагляду(правопорушення,ухиленнявідпрацевлаштування,зловживанняспирт-
ними напоями, асоціальна поведінка та ін.). Якщо піднаглядний став на шлях
перевихованняідотримуєтьсяправиладміністративногонаглядутавстановлених
обмежень,нездійснюєправопорушень,чеснопрацюєіставнашляхвиправлен-
ня, тообмеженняможутьбути зменшені, а індивідуально-профілактичнийкон-
трольінаглядможутьбутиприпиненіабонавітьдостроковозняті,якщопідна-
гляднийпозитивнохарактеризуєтьсязамісцемроботитапроживання.Уцьому
випадку дільничний інспектор міліції за погодженням з оперуповноваженим
карногорозшукудоповідаєрапортомначальникуміськрайвідділупроприпинен-
няконтролютанаглядуіподаємотивованеподаннявсуд.
Поряд з дільничними інспекторами міліції важлива роль в індивідуально-
профілактичнійроботіналежитьпідрозділамкарногорозшукуорганіввнутрішніх
справ, які мають вести піднаглядних і неодноразово засуджених. Слідчі та
підрозділи дізнання під час розслідувань злочинів, скоєних піднаглядними,
повиннінадаватиінформаціюначальникамміськрайвідділівтаУВПпровиявлені
недоліки в роботі по встановленню та здійсненню адміністративного нагляду.
Патрульно-постові наряди міліції при охороні громадського порядку повинні
забезпечуватиконтрользажінками,якіперебуваютьпідадміністративнимнагля-
дом,здійснюватизанимиспостереження,якщовониз’являютьсявгромадських
місцях, відвідування яких їм не дозволено або залишаютьмісце проживання в
забороненігодини.
Жінкизвільненізмісцьпозбавленняволінегативноставлятьсядопрацівників
міліції,томудільничномуінспекторуміліціїнеобхідновстановититіснийпсихо-
логічнийконтактзколишнімив’язнями,проводитибесідисамнасам.
Упроцесібесідинеобхідноз’ясувати,яківінмаєтруднощі,якейогоздоров’я,
які стосунки з близькими, сім’єю та родичами. До зустрічі зі звільненим або
піднагляднимдільничнийінспекторміліціїповиненвивчитиособистістьзвільне-
ного, поведінку, сімейний стан, характер здійснених злочинів, коло знайомих,
взаємовідношеннязсусідами,особливостіпрацітайогоповедінкувтрудовому
колективі.Якщоцеєнеодноразовозасуджений,тодоньогомаєбутизастосова-
нийіндивідуальнийпідхід,оскількичастоїмвластивісхильністьдоусамітнення,
405Юридичні і політичні науки
незадоволеністьжиттям, небажання працювати, негативне ставлення до право-
охороннихорганів.
Дужепозитивниміефективнимзасобомвпливунапіднаглядногоєбесідаз
членамисім’ї,аможливо,йзсусідами,знайомимитаіншимичленаминайближ-
чогооточення,якійогодобрезнають.Цеможедатиінформаціюпрокористьабо
безцільність тих або інших обмежень, визначати коло осіб, які в майбутньому
зможутьдопомагатийконтролюватийогоповедінку.
Визначаючиобмеженнядлязвільненоїжінкидільничнийінспекторповинен
одночасноформуватибазудляконтролюзаїїповедінкоютароз’яснитиційособі
їїправа,обов’язки,сутність,метунаглядутавідповідальністьзапорушеннянею
правил.
Якщо звільнена жінка зловживає спиртними напоями, наркотиками, то їй
необхіднозаборонитивідвідуватикафе,бари,ресторани;особамзнасильниць-
коюантисуспільноюустановкою–пляжі,стадіони,мітинги,демонстрації,теат-
ри, де вони створюють конфліктні ситуації; кишеньковим злодіям ішахраям –
з’являтися на залізничних, автомобільних, річних і морських вокзалах й авто-
станціях,атакожумісцяхскупченнялюдей.Унеодноразовозасудженихвиникає
прагненняспілкуватисязранішезасудженимиособами,яківедутьантисуспільний
спосібжиття, тому їмнеобхіднозаборонитиперебувативбудинках,квартирах,
дворахівіншихмісцях,девонизбираютьсяіспілкуютьсяміжсобою.
Якщодозвільненоїжінкивстановлюєтьсятакийзахідякзаборонавиїздуабо
обмеженнячасувиїздувособливихсправахзамежірайону(міста),тонеобхідно
прийматирішенняпроцюзаборонутількипісляз’ясуванняоб’єктивнихобста-
вин іпричинибажанняпіднаглядноговиїхатизнаселеногопункту,вякомувін
мешкає.Наприклад,вонаможепроживативодному,апрацювативіншомунасе-
леному пункті. Якщо у піднаглядної планується відрядження, то вона під дію
обмеження не підпадає. Однак виїзд у відрядження пов’язаний з відлучкою з
дому, і якщо дії піднаглядного обмежені, він повинен офіційно повідомити
міліцію про те, куди і на який час його відряджають. У свою чергу, орган
внутрішніх справ повинен видати йому маршрутний лист і направити в
міськрайвідділувнутрішніхсправзамісцемтимчасовогоперебуванняувідряд-
женні. Не можна обмежувати права піднаглядного при виїздах за сімейними
обставинами.
Виходячи із аналізу сучасного стану контролю та нагляду за жінками, які
звільнилисьзмісцьпозбавленніволі,мипропонуємотакі заходищодо їхнього
удосконаленню: по-перше, в сучасних умовах демократизації суспільства
необхіднопереглянутицілийрядположеньстосовноіндивідуально-профілактич-
ногойадміністративногонаглядутаконтролюзазвільненимижінками,длячого
необхідновЗаконіУкраїни«Проадміністративнийнаглядзаособами,звільнени-
мизмісцьпозбавленняволі»визначатиконкретно,протягомякогочасузвільне-
нийповиненвестисебетак,щоббуломожливозробитивисновок,щовінпере-
ставбутинебезпечнимдлясуспільства.Досьогоднівідповідьнацепитаннядає
тількисудовапрактика,якаможедостроково,всередньомучерезшістьмісяців,
припинитиадміністративнийнаглядіконтроль,якщопіднагляднийзацейчасне
скоювавправопорушеньіпозитивнозарекомендувавсебезамісцемпроживання,
роботиабонавчання.По-друге,дільничнимінспекторамміліціїспільнозкарним
розшуком необхідно мати регулярний і своєчасний обмін інформацією про
поведінкупіднаглядногоабозвільненого,йогонаміри,зв’язкизкримінальними
406 Держава і право • Випуск 55
елементами,відносиниусім’ї,нароботі,середсусідівіродичів,якийпередбаче-
нийЗакономУкраїни«Прооперативно-розшуковудіяльність».Дляцьогоінфор-
маціяпрокожнужінку, якане сталанашляхперевиховання абоперебуваєпід
адміністративним наглядом, має бути внесена в картотеку. До цієї картотеки
дільничнийінспекторміліціїіпрацівникикарногорозшукутавідділупоборотьбі
з організованою та економічною злочинністю повинні раз у місяць заносити
інформаціюпрорезультатиконтролюповедінкицихжінок.Тудижмаєзаноси-
тисьінформаціязчерговихчастинміськрайвідділів,паспортнихівізовихслужб,
медичних витверезників, приймальників-розподільників, з місця роботи та
навчання,повідомленнясусідів,членівсім’їтаін.Дільничнийінспекторміліції
повиненжінкам,якінебажаютьстатинашляхвиховання,датимотивованепись-
мовепопередженнятапровестизнимибесідупронедопустимістьпродовжувати
вестиантисуспільнийспосібжиття.Тількипіслядвохтакихписьмовихпопере-
дженьзацимижінкамиможебутивстановленийсудомадміністративнийнагляд
натермінвід6місяцівдо2років.По-третє,індивідуально-профілактичнаробота
зжінками,якізвільнилисязмісцьпозбавленняволі,доцьогочасуведетьсяпога-
но,третинаколишніхзасудженихскоюютьновізлочини,ічасточерезте,щоза
ниминебулоналежногонаглядуміліції.Вонискоювалидрібніхуліганства,зло-
вживалиспиртниминапоями,протягомтривалогочасуніденепрацювали,про
щопрацівникамміліції стаєвідомотількипісляскоєннянимирядуновихзло-
чинів.
Нанашпогляд,уціляхпокращенняіндивідуально-профілактичногоконтро-
лю й адміністративного нагляду за особами, звільненими з місць позбавлення
волі,необхіднозабезпечитиїмтрудоветапобутовевлаштуванняпіслязвільнення
наволю.ДляцьогонеобхіднарозробказагальнодержавноїПрограмисуспільної
татрудовоїреабілітаціїосіб,звільненихзмісцьпозбавленняволі.Існуючасисте-
маадміністративногонаглядузазвільненимивжесебеізжилаіпотребуєзаміни
ефективнішою. Пропонується застосовувати систему соціального контролю у
формі наставництва, патронажу.Органи, якімають здійснюватицюдіяльність,
повиннібутипідзвітнимицентрамсоціальноїадаптаціїтареабілітації.
Одниміззаходівзудосконаленнянаглядутаконтролюзазвільненимижінка-
миможебутитіснакоординаціядійдільничнихінспекторівміліціїтаоперупов-
новаженихкримінально-виконавчоїінспекціїДПС.ПіслявідокремленняДПСвід
Міністерства внутрішніх справ введення системи альтернативних покарань
наглядом,контролемта індивідуально-профілактичноюроботоюзізвільненими
особами займаються два органи,що не забезпечує необхідний рівень роботи з
цією категорією осіб.У зв’язку з цим доцільно об’єднати ці два підрозділи та
передатислужбукримінально-виконавчоїінспекціїДПС,яказдійснюєконтроль
завиконаннямсудовихрішень,громадськихробіт,стягненнямштрафів,позбав-
леннямправаобіматипевніпосадиабозайматисяпевноюдіяльністю,арештами
доструктуриМіністерствавнутрішніхсправУкраїни,щодозволитьефективніше
координувати роботу, вести боротьбу зі злочинністю, здійснювати контроль і
наглядзазвільненимиособами.
1. Криміна ль нийкодексУкраїни.–Х.:Одіссей,2010.–С.44.2. Криміна ль нови ко
нав чийкодексУкраїни–К.:Атіка,2003.–С.45.3. За кон України«Проадміністратив-
нийнаглядзаособами,звільненимизмісцьпозбавленніволі»від1грудня1994року
№264/94-ВР. 4. Криміна ль нови ко нав чий кодекс України. – С. 11. 5. Бо га ти рь ов І.Г.
407Юридичні і політичні науки
Контрольтанаглядзадіяльністюорганівіустановвиконанняпокарань.Кримінально-
виконавче право України: Підручник. – К.: Атіка, 2010. – С. 279. 6. Каль чен ко Т.Л.,
Поліщук Г.С.Кримінально-виконавчеправо:Підручник/Заред.СтепанюкаГ.С.–К.:
ЮрінкомІнтер,2008.–С.280.7. Яко вець І.С.Кримінально-виконавчеправо:Підручник
/Заред.СтепанюкаГ.С.–К.:ЮрінкомІнтер,2008.–С.580.8. Колб О.Г.Організація
індивідуального запобігання злочинам у кримінально-виконавчій установі: Моно-
графія.–Луцьк,2007.–С.580.9. За кон України«Проадміністративнийнаглядзаосо-
бами,звільненимизмісцьпозбавленніволі»від1грудня1994року№264/94-ВР9.
408 Держава і право • Випуск 55
|