Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості

Розглянуті підходи до оцінки цінового ризику на основі визначення цінової еластичності попиту та використання функцій розподілу ймовірностей. Досліджено можливість практичного визначення цінових ризиків на прикладі молокопереробної галузі. The approaches to the estimation of price risk based on the...

Повний опис

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Опубліковано в: :Економічні інновації
Дата:2012
Автори: Плющик, І.А., Огородник, Р.П.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України 2012
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67129
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості / І.А. Плющик, Р.П. Огородник // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2012. — Вип. 47. — С. 239-246. — Бібліогр.: 5 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-67129
record_format dspace
spelling Плющик, І.А.
Огородник, Р.П.
2014-08-11T16:48:43Z
2014-08-11T16:48:43Z
2012
Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості / І.А. Плющик, Р.П. Огородник // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2012. — Вип. 47. — С. 239-246. — Бібліогр.: 5 назв. — укр.
XXXX-0066
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67129
338.5:664
Розглянуті підходи до оцінки цінового ризику на основі визначення цінової еластичності попиту та використання функцій розподілу ймовірностей. Досліджено можливість практичного визначення цінових ризиків на прикладі молокопереробної галузі.
The approaches to the estimation of price risk based on the definition of price elasticity of demand and use of probability distribution functions were considered. The possibility of a practical determination of price risks on the example of dairy industry is studied.
uk
Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
Економічні інновації
Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості
Approaches to assessing Price Risk in the food industry
Article
published earlier
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
title Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості
spellingShingle Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості
Плющик, І.А.
Огородник, Р.П.
title_short Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості
title_full Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості
title_fullStr Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості
title_full_unstemmed Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості
title_sort підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості
author Плющик, І.А.
Огородник, Р.П.
author_facet Плющик, І.А.
Огородник, Р.П.
publishDate 2012
language Ukrainian
container_title Економічні інновації
publisher Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
format Article
title_alt Approaches to assessing Price Risk in the food industry
description Розглянуті підходи до оцінки цінового ризику на основі визначення цінової еластичності попиту та використання функцій розподілу ймовірностей. Досліджено можливість практичного визначення цінових ризиків на прикладі молокопереробної галузі. The approaches to the estimation of price risk based on the definition of price elasticity of demand and use of probability distribution functions were considered. The possibility of a practical determination of price risks on the example of dairy industry is studied.
issn XXXX-0066
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67129
citation_txt Підходи до оцінки цінового ризику на підприємствах харчової промисловості / І.А. Плющик, Р.П. Огородник // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2012. — Вип. 47. — С. 239-246. — Бібліогр.: 5 назв. — укр.
work_keys_str_mv AT plûŝikía pídhodidoocínkicínovogorizikunapídpriêmstvahharčovoípromislovostí
AT ogorodnikrp pídhodidoocínkicínovogorizikunapídpriêmstvahharčovoípromislovostí
AT plûŝikía approachestoassessingpriceriskinthefoodindustry
AT ogorodnikrp approachestoassessingpriceriskinthefoodindustry
first_indexed 2025-11-24T21:03:29Z
last_indexed 2025-11-24T21:03:29Z
_version_ 1850497459031113728
fulltext Економічні інновації Випуск 47 2012 239 УДК 338.5:664 ПІДХОДИ ДО ОЦІНКИ ЦІНОВОГО РИЗИКУ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ Плющик І.А., Огородник Р.П. Розглянуті підходи до оцінки цінового ризику на основі визначення цінової еластичності попиту та використання функцій розподілу ймовірностей. Досліджено можливість практичного визначення цінових ризиків на прикладі молокопереробної галузі. Постановка проблеми. Визначення ціни є дуже складним і необхідним етапом в діяльності підприємства, що впливає на кінцеві його результати і створює конкурентні позиції в зовнішньому середовищі підприємства. Ціна є одним із основних інструментів в конкурентній боротьбі. Вона виступає важливою передумовою досягнення стратегічних цілей, надійним зрівнювачем попиту і пропозиції. В будь-яких умовах підприємства харчової галузі не можуть дозволити собі одне - встановлювати ціну без серйозного аналізу можливих наслідків кожного із варіантів такого рішення та оцінки ризиків цінової політики. Аналіз останніх досліджень і публікацій. Проблемами ціноутворення та цінової політики на підприємстві займалися такі вітчизняні вчені як Бугулов В.М., Герасименко В.В., Герасимчук В.Г., Кардаш В.Я., Корінєв В.Л., Одинець В.П., Цацулін А.Н. і інші. Загальні засади вимірювання економічних ризиків знайшли своє відображення у роботах Вітлінського В.В., Наконечного С.І., Шарапова О.Д. Питання розвитку молокопереробної галузі всебічно досліджені і висвітлені у наукових працях вітчизняних вчених: Л. Карпенко, Н. Левчук, В. Марчевський, Б. Пасхавер, О. Петрович, О. Прокопенко, Г. Татаренко та інших. Мета статті. Аналіз методологічних підходів до визначення ризику при ціноутворенні у харчовій галузі. Визначення практичної можливості використання показників еластичності та функцій розподілу ймовірностей для визначення цін на продукцію харчових підприємств на прикладі молокопереробної галузі. Економічні інновації Випуск 47 2012 240 Викладення основного матеріалу. Встановлення ціни на продукцію, що випускається підприємством, як правило, пов’язане з певним ступенем ризику. З чималою часткою ризику сполучене також і визначення цін на виробничі ресурси (сировину, матеріали, устаткування, паливо, робочу силу тощо). Допущена помилка у встановленні рівня ціни на вироблену продукцію може призвести до значних втрат доходу від реалізації, а у разі великої еластичності попиту від ціни ці втрати зможуть істотно збільшитися [1]. Будь-яка ціна, що призначається підприємством-продавцем, так чи інакше позначиться на рівні попиту на товар. Споживачі з обмеженим бюджетом, зштовхнувшись із вибором альтернативних товарів, будуть купувати менше ті товари, ціни на які виявляються для них занадто високими. Закордонні фірми постійно проводять виміри змін попиту залежно від змін цін, тому що цей показник є головним у здійснюваній політиці цін. Чутливість попиту до зміни ціни характеризується показником еластичності. Еластичність показує, на скільки відсотків зміниться одна змінна в результаті зміни інший змінної на 1 %. Коефіцієнт еластичності (Ер) = ціни зміна % попиту зміна % (1) Позитивні значення еластичності відображають однаково спрямовані зміни взаємозалежних величин: обидві зростають й обидві зменшуються, негативні - різну спрямованість змін: одна величина зростає, інша - зменшується, або навпаки, одна - зменшується, інша - зростає. Еластичність попиту залежно від зміни ціни звичайно є негативною величиною, еластичність пропозиції - як правило, позитивною величиною. Показники еластичності попиту (пропозиції) широко використаються закордонними підприємствами при встановленні цін на товари [5]. Насамперед, знаючи еластичність попиту на товар, що випускається на ринок, підприємство заздалегідь має можливість визначити реакцію покупців на зміну ціни (табл.1). Економічні інновації Випуск 47 2012 241 Таблиця 1 Зв'язок еластичності з попитом споживачів Визначення еластичності попиту Реакція покупців Значення Eр якісне кількісне у разі зниження ціни у разі збільшення ціни Eр > 1 Еластичний Відсоткова зміна кількості товару перевищує відсоткову зміну ціни Значно збільшують обсяг закупівель. Попит збільшується швидше за зниження ціни Значно знижують обсяг закупівель. Попит знижується швидше у разі збільшення ціни Eр = 1 Одинична еластичність Відсоткова зміна кількості товару дорівнює відсотковій зміні ціни Збільшення попиту прямо пропорційно зниженню ціни Зниження попиту прямо пропорційно збільшенню ціни Eр < 1 Нееластич- ний Відсоткова зміна кількості товару менше відсоткової зміни ціни Попит зростає повільніше, ніж знижується ціна Попит знижується повільніше, ніж зростає ціна Маючи коефіцієнт еластичності попиту за ціною, можна досить просто розрахувати ряд показників, необхідних для підприємницької діяльності підприємств харчової промисловості. З наведених у табл.2 розрахунків видно, що коефіцієнти цінової еластичності попиту сиру на протязі 2006-2009 рр. близькі по значенню до 1, тобто попит є одиничним – збільшення або зменшення ціни прямо пропорційне збільшенню або зменшенню попиту на цей продукт. Економічні інновації Випуск 47 2012 242 Таблиця 2 Цінова еластичності попиту на масло вершкове та сири в Україні Рік 2006 2007 2008 2009 Індекси фізичного обсягу товарної структури роздрібного товарообороту в Україні, % Сир сичужний, плавлений та кисломолочний 121,9 127,6 122 114,6 Масло вершкове 110,6 115,8 102,4 109 Індекси споживчих цін, % Сир і м’який сир (творог) 107,8 142,6 109,5 135,4 Масло вершкове 103,7 139,8 110,2 111,7 Еластичність Сир 1,4 0,4 0,3 0,3 Масло вершкове 6,0 0,7 2,2 1,2 Коефіцієнт еластичності для масла вершкового у 2006 і у 2008 роках дорівнював 6 та 2,2 відповідно, тобто був еластичним і дуже чутливим до зміни ціни на товар – при зменшенні ціни різко зростав попит, а при збільшенні – різко падав. У 2007 та 2009 роках цінова еластичність попиту на масло вершкове близька до 1, тобто одинична, коли існує прямо пропорційний зв'язок між ціною і попитом. Це пояснюється особливістю цих молочних продуктів – вони є товари повсякденного попиту, особливо масло вершкове. Оскільки в умовах інфляції, динамічності попиту і зростання цін на продукцію, що випускається фірмою, а також на сировину, матеріали, паливо прогнозувати динаміку цін навіть на близьку перспективу досить важко, то помилка в ціні на 5-7 % - справа цілком звичайна. Виходячи з цього неважко зрозуміти, якою мірою встановлення цін пов’язане з ризиком. Підприємству необхідно визначити розмір ризику і шляхом порівняння ступеня ризику різних альтернативних варіантів зупинитися на варіанті, який би найбільшою мірою відповідав стратегії ризику, обраній керівництвом фірми [2]. Ринкова ціна за економічною природою є величиною випадковою. В умовах ринку внаслідок акту купівлі-продажу вона може прийняти тільки одне значення, що заздалегідь невідоме і залежить від безлічі випадкових чинників. Усі ці чинники не можуть бути враховані учасниками даної угоди. А оскільки ціна - величина випадкова, то це - змінна величина, конкретне значення якої не визначене і залежить від випадку, але якій притаманна функція розподілу ймовірностей. Ця функція і дозволяє говорити про ступінь ризику [3]. Економічні інновації Випуск 47 2012 243 В умовах обмеженої інформації при визначенні цін непросто обрати потрібну емпіричну функцію розподілу ймовірностей. Тому на практиці зручніше користуватися найуживанішими в теорії ймовірностей стандартними функціями розподілу ймовірностей:  нормальним розподілом ймовірностей, чи розподілом Гауса;  показниковим розподілом ймовірностей, що дуже широко використовується в розрахунках надійності (а розрахунок цін вимагає певних критеріїв надійності);  розподілом Пуассона, що часто використовується в теорії масового обслуговування. У господарській діяльності варто користуватися принципом доцільного ризику. У підприємницькій діяльності цей принцип означає таке: приймаючи рішення про ціни, необхідно керуватися таким співвідношенням ймовірностей здійснення і нездійснення події, за якого не менш двох третин шансів сприяють успіху й третина - не сприяє. Одна третина шансів, що не сприяє успіху, виступає стимулом для вживання заходів щодо їх усунення. Цьому принципу за умови нормального розподілу ймовірностей відповідає інтервал значень випадкової величини (ціни), що дорівнює відхиленню від математичного сподівання в межах середнього квадратичного відхилення, тобто М(х) ± . В економічних розрахунках для характеристики відхилень зручніше користуватися відсотковими співвідношеннями (коефіцієнтами). Коефіцієнт варіації за умови нормального розподілу ймовірностей характеризує інтервал відхилень випадкової величини (ціни) при імовірнісному результаті, що відповідає двом третинам шансів «за» і третині шансів «проти» у відсотковому відношенні до математичного сподівання. Це звичайне для економіста відсоткове вираження ймовірнісних відхилень [2]. Характеристики зміни індексів цін на масло вершкове та сири в Україні за 2007-2009 рр. за статистичним даними наведені в табл. 3 для проведення аналізу зміни індексів. Економічні інновації Випуск 47 2012 244 Таблиця 3 Статистичні дані для аналізу зміни індексів ціни на масло вершкове та сири в Україні C іч ен ь Л ю ти й Бе ре зе нь К ві те нь Тр ав ен ь Ч ер ве нь Л ип ен ь С ер пе нь В ер ес ен ь Ж ов те нь Л ис то па д Гр уд ен ь 2007 101,7102,8101,1100,2 98,5 99,1 99,8 101,9106,2110,1108,5104,8 2008 102,6102,1100,6 99,9 98,6 98,8 99,3 99,9 100,8102,3102,4101,9 2009 Сир і м’який сир (творог) 101,5101,8100,9100,7 98,8 98,3 98,2 99,1 100 101,5 103 107,6 2007 101,3 101 101,6100,9100,1100,1101,2104,6108,2108,8106,1102,6 2008 101 100,6100,3 99,5 98,9 99,4 99,6 100,6101,1101,8102,8104,3 2009 Масло 106,8105,3103,8100,7 99 98,7 99,2 99,3 100,5103,5105,9108,6 Вихідні результати аналізу зміни цін отримані після розрахунків в подано в табл. 4. З табл. 3 та 4 видно, що зміна зведеного індексу цін на сир за період 2007-2009 рр. по місяцях має досить значні коливання. Так, наприклад, зміна зведеного індексу цін на сир за цей період має розмах у 11,9 пункту (10,1 – (-1,8)) за середнього значення 8,1 пункту. Майже такий же розмах відхилень спостерігався за цей період у зміні індексу цін на масло вершкове. Він становив 10,1 процентного пункту. З даних таблиць видно, що динаміка цін на сир та масло вершкове характеризується за даний період великою нестійкістю, і це спостерігається в умовах інфляційного зростання цін (показник середньомісячної зміни цін). Зростання цін на сири становило у середньому 1,54 %, а на масло вершкове - 2,4 %. Економічні інновації Випуск 47 2012 245 Таблиця 3 Основні характеристики зміни індексів цін на масло вершкове та сири за 2007-2009 рр. (по місяцях) Продукція Математичне сподівання М(х) Дисперсія D(х) Середнє квадратичне відхилення σ(х) Коефіцієнт варіації V(х) «Три сигми» 3 σ (х) Сир і м’який сир (творог) 1,54 8,13 3,60 234,63 10,81 Масло 2,40 8,53 2,92 121,69 8,76 Дисперсія зміни ціни на сири та масло вершкове складає відповідно 8,13 та 8,53. Розміри середньоквадратичного відхилення та коефіцієнти варіації виявляються за межами практичної оцінки ризику (коефіцієнти варіації мають значення 234,63% та 121,69% для сирів та масла відповідно). На встановлення цін на сири та масло вершкове має дуже великий вплив сезонне коливання цін на сировину – молоко. Ці показники також свідчать про нестійкість, нестабільність системи цін у 2007-2009 рр. Ризик орієнтації на якійсь середній темп інфляційного зростання цін досить великий. Певна невизначеність у місячній динаміці цін на сири та масло вершкове у 2007-2009 рр. показує нестабільність загальної економічної кон’юнктури господарської діяльності. Дані про динаміку цін у країнах із розвинутою ринковою економікою свідчать про те, що ринкове коливання цін неминуче. Однак стабільність господарювання може реально здійснюватися за умови загальної стабільності економічної системи, а коливання цін повинні укладатися в значення коефіцієнта варіації порядку 3-5 %. Це і є ризик помилки у визначенні цін як на продукцію, що випускається, так і на засоби виробництва, що купуються. Висновки. Основним завданням керівництва підприємства щодо управління ціновими ризиками в будь-якому разі є удосконалювання аналітичних процесів на підприємстві, побудова й використання під час підготовки та проведення великих операцій моделей, що дозволяють приймати рішення на прорахованій та змодельованій багатоваріантній базі поведінки цін у різних кон’юнктурних ситуаціях. Оцінка й зниження цінових ризиків значною мірою залежить від характеру діяльності підприємства, особливостей товарів, стану обраних цільових ринків, сегментів споживачів, прийнятої схеми товарообігу, товарної й Економічні інновації Випуск 47 2012 246 транспортної логістики, методів позиціювання товарів у ринковому просторі. Потрібно враховувати специфічні і характерні для харчових підприємств чинників цінових ризиків для відповідної реакції на виникнення ризикової ситуації. Література: 1. Основи ціноутворення: навч. посібник [для студентів вищих навч. закладів] / Верхоглядова Н.І., Ільїна С.Б., Іваннікова Н.А., Слабко Я.Я. - К.: Кондор, 2007. – 252 с. 2. Вітлінський В.В. Економічний ризик і методи його вимірювання / Вітлінський В.В., Наконечний С.І., Шарапов О.Д.– К.: ІЗМН, 2006. – 400 с. 3. Иванова Р.Х. Учет и оценка рисков при формировании ценовой стратегии предприятия / Иванова Р.Х. // Теорія і практика управління у трансформаційний період: Тези доповідей Всеукраїнської наук.-практ. конф. (м. Донецьк, 4-6 жовтня 2001 р.) – Т. 3. Промислові підприємства в умовах економічної трансформації. – Донецьк: ІЕП НАН України, 2001. – С. 225-228. 4. Фокіна Н. Прогнозування динаміки цін / Фокіна Н. // Регіональна економіка. - 2006. -№3. - с.151-153. 5. Державна служба статистики України. Режим доступу http://ukrstat.gov.ua/ Abstract Plyushchyk I.A., Ogorodnyk R.P. Approaches to assessing Price Risk in the food industry. The approaches to the estimation of price risk based on the definition of price elasticity of demand and use of probability distribution functions were considered. The possibility of a practical determination of price risks on the example of dairy industry is studied.