Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation

Рассмотрено проблему активизации внешнеэкономической деятельности с точки зрения развития логистической инфраструктуры. Исследованы предпосылки к развитию логистической инфраструктуры на региональном уровне через механизмы инвестирования....

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2011
1. Verfasser: Tsynalevska, I.
Format: Artikel
Sprache:English
Veröffentlicht: Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України 2011
Schriftenreihe:Економічні інновації
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67354
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation / I. Tsynalevska // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2011. — Вип. 46. — С. 316-320. — Бібліогр.: 2 назв. — англ.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-67354
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-673542025-02-09T10:07:18Z Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation Розвиток логістичної інфраструктури як чинник активізації зовнішньоекономічної діяльності регіону Tsynalevska, I. Пов’язані транспортні системи Рассмотрено проблему активизации внешнеэкономической деятельности с точки зрения развития логистической инфраструктуры. Исследованы предпосылки к развитию логистической инфраструктуры на региональном уровне через механизмы инвестирования. 2011 Article Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation / I. Tsynalevska // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2011. — Вип. 46. — С. 316-320. — Бібліогр.: 2 назв. — англ. XXXX-0066 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67354 332.1: 338.49+339.9 en Економічні інновації application/pdf Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language English
topic Пов’язані транспортні системи
Пов’язані транспортні системи
spellingShingle Пов’язані транспортні системи
Пов’язані транспортні системи
Tsynalevska, I.
Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation
Економічні інновації
description Рассмотрено проблему активизации внешнеэкономической деятельности с точки зрения развития логистической инфраструктуры. Исследованы предпосылки к развитию логистической инфраструктуры на региональном уровне через механизмы инвестирования.
format Article
author Tsynalevska, I.
author_facet Tsynalevska, I.
author_sort Tsynalevska, I.
title Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation
title_short Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation
title_full Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation
title_fullStr Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation
title_full_unstemmed Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation
title_sort development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation
publisher Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
publishDate 2011
topic_facet Пов’язані транспортні системи
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67354
citation_txt Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation / I. Tsynalevska // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2011. — Вип. 46. — С. 316-320. — Бібліогр.: 2 назв. — англ.
series Економічні інновації
work_keys_str_mv AT tsynalevskai developmentofthelogisticsinfrastructureasthefactorofregionalforeigneconomicactivityactivation
AT tsynalevskai rozvitoklogístičnoíínfrastrukturiâkčinnikaktivízacíízovníšnʹoekonomíčnoídíâlʹnostíregíonu
first_indexed 2025-11-25T17:35:45Z
last_indexed 2025-11-25T17:35:45Z
_version_ 1849784694952951808
fulltext 316 Економічні інновації Випуск 46 2011 УДК 332.1: 338.49+339.9 DEVELOPMENT OF THE LOGISTICS INFRASTRUCTURE AS THE FACTOR OF REGIONAL FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY ACTIVATION РОЗВИТОК ЛОГІСТИЧНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ЯК ЧИННИК АКТИВІЗАЦІЇ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ РЕГІОНУ Iryna Tsynalevska Циналєвська І.А. Рассмотрено проблему активизации внешнеэкономической деятельности с точки зрения развития логистической инфраструктуры. Исследованы предпосылки к развитию логистической инфраструктуры на региональном уровне через механизмы инвестирования. The statement of the problem. (Introduction.) Globalisation process, which becomes apparent in expansion of foreign relations in different spheres of economy, including logistics and transport, is one of most outstanding features of modern world economy. Development of foreign economic relations causes growth of the international goods traffics that put on an agenda the question of logistical infrastructure development in order to ensure the realization of regional export potential. The analysis of recent researches. Logistical aspects of economic relations development were investigated by E.Azarjan, I.Anikin, D.Bauersoks, D.Kloss, M.Kanishchenko, O.Kreton, A.Harisson and other researchers. The central idea of their studies is that efficiency of economic relations is obtained only under the condition that the amount of logistical expenses exceeds effect from the international division of labour. [1, p.10]. Problems noted in the researches hold the spotlight on the schemes of production capacities allocation placing, which are applicable to the subjects at microlevel (enterprises). Hence, there is a wide range of questions attributed to significance of logistical infrastructure for foreign economic relations development at subnational level which should be researched. Article purpose consists in a substantiation of necessity of development of a logistical infrastructure of the Odessa region in order to embrace the available in region export potential for reception of all the advantages of the global trade flow augmentation. Statement of the article matter. In modern conditions when national logistical systems constitute a part of the international logistical systems the necessary task for any country (region) is to gain all the advantages of each element of a logistical infrastructure available in its territory. However despite its strategically advantageous geographical and geopolitical location the logistic potential of Odesa region is mostly fulfilled on the part of a transport constituent, abandoning aside such an important it constituents, as ware- 317 Економічні інновації Випуск 46 2011 house (storage, sorting, packing, marking, forming of standardized consignment of goods) and administrative (certification, custom registration of loads and so on). The interest of regional government bodies in development of logistic infrastructure is related to the necessity of realization present in the region of the transit, imported and export potential. Establishment of new objects of infrastructure also assists the decision of problems with creation of workplaces and increase of tax receivables both to the local and to central budgets. Providing of industry, trade and agriculture with logistic infrastructure objects will accelerate goods traffics, improve the terms of doing business in region, provide for the producer maximal saving of raw material and prepared products until the moment of sale. Аdditional logistic services in sorting, marking, packing, certification and forming of the standardized goods parties assist the enlarging of value-added of products (which is indisputably important for a salesmen) and provide the competitiveness of commodity (trade attractiveness from the point of view of customer and end-user) in the conditions of open market. Practice of countries of European Union testifies that the questions related to zonal planning, including the creation of logistic centers, are decided on regional levels. Organization and creation of logistic centers require taking into account of such aspects as geographical position close to production place and also close to consumption place, but also concentration of logistic infrastructure objects, in particular motorways, syllables, depositories, points of custom registration and others. However the decision of all organizational questions is not the only problem connected with creation of logistic infrastructure objects. The main problem is connected with the investment resources searches. Necessity of investment activity activation, especially in the aspect of establishment of those infrastructural objects which are considered to be necessary for regional development set on a question of providing of investment activity at regional level. The decision of that question within the framework of the operating normatively- legal field is considerably complicated is considering that the instruments of foreign economic politics are concentrated in general on a national level. Taking into account foreign experience and present in the context of national economy mechanisms and instruments of adjusting of foreign economic activity there are some plenary powers which, in our opinion, considered to be perspective from position of assistance of investments in logistic infrastructure development, for instance, granting the privileges in taxes payments (payments for the special use of natural resources, ecological tax) and non-tax payments (payments for licenses, payments for state registration, payments for a grant in the lease of property of community property objects), guaranteeing of invariability of terms of doing business, guaranteeing of inviolability of property and property rights and other. Providing of maximally effective terms of activation of foreign economic activity at regional level predetermines a necessity for updating of legal principles of adjusting of relations between the state and region and transference of part of regulator functions on a local level. Up to date there is an urgent necessity of development of legal, administrative and financial mechanisms, that would allow at regional level the decision of package of the local questions related to providing of foreign economic and investment activities. In our opinion, perspective from the point of view of development of foreign 318 Економічні інновації Випуск 46 2011 economic activity at subnational level there is transference on the regional level of next decision authority as: for investors – providing the privileges for establishment of perspective(hi-tech) types of productions, guaranteeing of invariability of terms of doing business, guaranteeing of inviolability of property and property rights(guarantees are against a corporate raid); for exporters – providing the privileges (first of all to the commodity producers of products with a high value-added). Now the actual prospects of improvement of terms of conduct of foreign trade activity and bringing in of investments are related to efforts of representatives of Odesa regional state administration with development of 3 legislative acts that envisage the grant of privileges by realization of investments in 9 districts of the Odesa region, namely: projects of Laws of Ukraine "About the investment particular treatment on territories of priority development in Odesa region", "About making alteration to some laws of Ukraine on questions of taxation connected with introduction of the investment particular treatment on territories of priority development in the Odesa region" and Project of Law on making alteration in Law of Ukraine "About the particular treatment of investment and innovative activities of technological parks" (in relation to a park "Khemo-paul" in m. of Teplodar of the Odesa area). Nowadays, among all the projects those are present on the investment map of the Odesa region, in our opinion, the greatest attention should be focused on such projects of logistic infrastructure development as: - Building of logistical industrial park “Transinvest service” Ltd. The project of logistical industrial park contains decisions of such a questions as: storage and processing of container and other cargoes, overloads of the cargoes from one type transport into another, organization of group cargoes departure and transportation per railway-water and railway-automobile transportation mode, provision with a corresponding infrastructure (ways of communication) for building of new manufactures. - Building of the grain terminal-elevator «Bontrup the Terminal». Realization of the given project will not only increase the volumes of granaries for grain storage but also will raise an export potential of region and will increase number of workplaces which is an urgent questions for reduction of social pressure in depressive area of Odesa region. - Building of 1st turn (hydraulic engineering constructions) of the container terminal on the Quarantine pier at “Odessa sea trading port” SOE . Realization of this project will expand capabilities of the Odessa port by dint of transfer of cargoes and service of foreign courts through deeping of bed of the port water areas and a reconstruction of territory from outer side of the Quarantine pier. - Building of a cargo customs complex in the context of project “Dry port” realization at the “Euroterminal” Ltd. will provide development of transport logistics of region by virtue of unsuitable territories development which correspond to the principle of most a territory effective utilization. Realization of the project will empower increasing of throughput capacities of the Odessa port in registration of inward cargoes through increase in speed of customs registration of cargoes - Building of wholesale agricultural products market is in the Odesa region with a corresponding logistic infrastructure. Realization of project will provide creation of necessary logistic infrastructure for development of considerable export potential of region in industry of agriculture, that at modern terms it can not be realized in connection 319 Економічні інновації Випуск 46 2011 with absence of such constituents of logistic infrastructure, as: the specialized apartments for sorting, cleaning, packing, packing, certification and storage in the certain temperature condition of agricultural products, concentrated in one place. In addition a project envisages creation of point of custom entrance and initial control that will assist reduction of loading on existent admission points also. Conclusions. The necessary precondition of foreign trade activities activation at regional level is the providing all branches of economy with services of a logistical complex. For the purpose of improvement of a logistical infrastructure available in region, in our opinion, before science officers and representatives of local authorities there is a task concerning working out of some statutory acts concerning improvement of conditions of investment of projects of reorganization of objects of a logistical infrastructure (especially for priority export cargoes, in particular: grain elevator. mineral fertilizers, ore, coal and others). References 1. Румянцев А.П. Міжнародна торгівля [навчальний посібник] / А.П. Румянцев, А.І. Башинська, І.М. Корнілова - К.: Центр навчальної літератури, 2008. – 376 с. 2. Інвестиційний портал «Інвестиційна карта Одеської області» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://investmap.odessa.gov.ua. - Назва з титул. екрану. Анотація Розвиток зовнішньоекономічних зв’язків в умовах глобалізації світової економіки спричинює зростання міжнародних вантажопотоків, що актуалізує питання розвитку логістичної інфраструктури для більш ефективної реалізації наявного в регіоні експортного потенціалу. Зацікавленість регіональних органів влади в розвитку логістичної інфраструктури пов’язана із необхідністю реалізації транзитного, імпортного та експортного потенціалу регіону. Започаткування нових об’єктів інфраструктури також сприяє розв’язанню проблем зі створенням робочих місць та збільшенням податкових надходжень як до місцевого, так і до центрального бюджетів. Забезпечення промисловості, торгівлі та сільського господарства об’єктами логістичної інфраструктури сприяє прискоренню товароруху та покращенню умов ведення бізнесу забезпечуючи для товаровиробників максимальне збереження сировини або запасів готової продукції до моменту продажу. Крім того надання послуг з сортування, маркування, пакування, сертифікації та формування стандартизованих партій сприяють збільшенню доданої вартості продукції (що безперечно є важливим для продавця) та забезпечують конкурентоздатність товару (торгівельну привабливість з точки зору покупця та кінцевого споживача) в умовах вільного ринку. Необхідність активізації інвестиційної діяльності, особливо в аспекті розбудови необхідних регіону інфраструктурних об’єктів ставить на порядок денний питання пов’язані із забезпеченням інвестиційної діяльності на регіональному рівні, що в рамках діючого нормативно-правового поля є значно 320 Економічні інновації Випуск 46 2011 ускладненим заважаючи на те, що більшість інструментів зовнішньоекономічної політики зосереджена на загальнодержавному рівні. З огляду на практику зарубіжного досвіду та наявних в контексті національної економіки механізмів та інструментів регулювання ЗЕД, на нашу думку, перспективними з позиції сприяння інвестицій в розвиток логістичної інфраструктури є перенесення на регіональний рівень таких повноважень, як надання пільг по місцевим податкам і зборам (збори за спеціальне використання природних ресурсів, екологічний податок) та неподаткові надходження (плата за ліцензії, плата за державну реєстрацію, плата за надання в оренду майна об’єктів комунальної власності)., гарантування незмінності умов ведення бізнесу, гарантування недоторканості майна та майнових прав та інше. Необхідною передумовою активізації зовнішньоекономічної діяльності на регіональному рівні є забезпечення всіх галузей економіки в необхідному обсязі послугами логістичного комплексу. З метою покращення наявної в регіоні логістичної інфраструктури, на нашу думку, перед науковцями та представниками місцевої влади постає завдання щодо розробки низки нормативних актів з питань покращення умов інвестування проектів розбудови об’єктів логістичної інфраструктури (особливо для зберігання та формування партій пріоритетних експортних вантажів, зокрема: зерна, олії, плодоовочевої продукції, мінеральних добрив, руди, вугілля, металу).