Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation
Рассмотрено проблему активизации внешнеэкономической деятельности с точки зрения развития логистической инфраструктуры. Исследованы предпосылки к развитию логистической инфраструктуры на региональном уровне через механизмы инвестирования....
Gespeichert in:
| Datum: | 2011 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | English |
| Veröffentlicht: |
Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
2011
|
| Schriftenreihe: | Економічні інновації |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67354 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation / I. Tsynalevska // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2011. — Вип. 46. — С. 316-320. — Бібліогр.: 2 назв. — англ. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-67354 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-673542025-02-09T10:07:18Z Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation Розвиток логістичної інфраструктури як чинник активізації зовнішньоекономічної діяльності регіону Tsynalevska, I. Пов’язані транспортні системи Рассмотрено проблему активизации внешнеэкономической деятельности с точки зрения развития логистической инфраструктуры. Исследованы предпосылки к развитию логистической инфраструктуры на региональном уровне через механизмы инвестирования. 2011 Article Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation / I. Tsynalevska // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2011. — Вип. 46. — С. 316-320. — Бібліогр.: 2 назв. — англ. XXXX-0066 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67354 332.1: 338.49+339.9 en Економічні інновації application/pdf Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
English |
| topic |
Пов’язані транспортні системи Пов’язані транспортні системи |
| spellingShingle |
Пов’язані транспортні системи Пов’язані транспортні системи Tsynalevska, I. Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation Економічні інновації |
| description |
Рассмотрено проблему активизации внешнеэкономической деятельности с точки зрения развития логистической инфраструктуры. Исследованы предпосылки к развитию логистической инфраструктуры на региональном уровне через механизмы инвестирования. |
| format |
Article |
| author |
Tsynalevska, I. |
| author_facet |
Tsynalevska, I. |
| author_sort |
Tsynalevska, I. |
| title |
Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation |
| title_short |
Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation |
| title_full |
Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation |
| title_fullStr |
Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation |
| title_full_unstemmed |
Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation |
| title_sort |
development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation |
| publisher |
Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України |
| publishDate |
2011 |
| topic_facet |
Пов’язані транспортні системи |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67354 |
| citation_txt |
Development of the logistics infrastructure as the factor of regional foreign economic activity activation / I. Tsynalevska // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2011. — Вип. 46. — С. 316-320. — Бібліогр.: 2 назв. — англ. |
| series |
Економічні інновації |
| work_keys_str_mv |
AT tsynalevskai developmentofthelogisticsinfrastructureasthefactorofregionalforeigneconomicactivityactivation AT tsynalevskai rozvitoklogístičnoíínfrastrukturiâkčinnikaktivízacíízovníšnʹoekonomíčnoídíâlʹnostíregíonu |
| first_indexed |
2025-11-25T17:35:45Z |
| last_indexed |
2025-11-25T17:35:45Z |
| _version_ |
1849784694952951808 |
| fulltext |
316
Економічні інновації
Випуск 46
2011
УДК 332.1: 338.49+339.9
DEVELOPMENT OF THE LOGISTICS INFRASTRUCTURE AS THE
FACTOR OF REGIONAL FOREIGN ECONOMIC ACTIVITY
ACTIVATION
РОЗВИТОК ЛОГІСТИЧНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ЯК ЧИННИК
АКТИВІЗАЦІЇ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
РЕГІОНУ
Iryna Tsynalevska
Циналєвська І.А.
Рассмотрено проблему активизации внешнеэкономической деятельности с
точки зрения развития логистической инфраструктуры. Исследованы
предпосылки к развитию логистической инфраструктуры на региональном
уровне через механизмы инвестирования.
The statement of the problem. (Introduction.) Globalisation process, which
becomes apparent in expansion of foreign relations in different spheres of economy,
including logistics and transport, is one of most outstanding features of modern world
economy. Development of foreign economic relations causes growth of the international
goods traffics that put on an agenda the question of logistical infrastructure development
in order to ensure the realization of regional export potential.
The analysis of recent researches. Logistical aspects of economic relations
development were investigated by E.Azarjan, I.Anikin, D.Bauersoks, D.Kloss,
M.Kanishchenko, O.Kreton, A.Harisson and other researchers. The central idea of their
studies is that efficiency of economic relations is obtained only under the condition that
the amount of logistical expenses exceeds effect from the international division of labour.
[1, p.10]. Problems noted in the researches hold the spotlight on the schemes of
production capacities allocation placing, which are applicable to the subjects at
microlevel (enterprises). Hence, there is a wide range of questions attributed to
significance of logistical infrastructure for foreign economic relations development at
subnational level which should be researched.
Article purpose consists in a substantiation of necessity of development of a
logistical infrastructure of the Odessa region in order to embrace the available in region
export potential for reception of all the advantages of the global trade flow augmentation.
Statement of the article matter. In modern conditions when national logistical
systems constitute a part of the international logistical systems the necessary task for any
country (region) is to gain all the advantages of each element of a logistical infrastructure
available in its territory. However despite its strategically advantageous geographical and
geopolitical location the logistic potential of Odesa region is mostly fulfilled on the part
of a transport constituent, abandoning aside such an important it constituents, as ware-
317
Економічні інновації
Випуск 46
2011
house (storage, sorting, packing, marking, forming of standardized consignment of
goods) and administrative (certification, custom registration of loads and so on).
The interest of regional government bodies in development of logistic
infrastructure is related to the necessity of realization present in the region of the transit,
imported and export potential. Establishment of new objects of infrastructure also assists
the decision of problems with creation of workplaces and increase of tax receivables both
to the local and to central budgets. Providing of industry, trade and agriculture with
logistic infrastructure objects will accelerate goods traffics, improve the terms of doing
business in region, provide for the producer maximal saving of raw material and prepared
products until the moment of sale. Аdditional logistic services in sorting, marking,
packing, certification and forming of the standardized goods parties assist the enlarging of
value-added of products (which is indisputably important for a salesmen) and provide the
competitiveness of commodity (trade attractiveness from the point of view of customer
and end-user) in the conditions of open market.
Practice of countries of European Union testifies that the questions related to zonal
planning, including the creation of logistic centers, are decided on regional levels.
Organization and creation of logistic centers require taking into account of such aspects
as geographical position close to production place and also close to consumption place,
but also concentration of logistic infrastructure objects, in particular motorways,
syllables, depositories, points of custom registration and others. However the decision of
all organizational questions is not the only problem connected with creation of logistic
infrastructure objects. The main problem is connected with the investment resources
searches.
Necessity of investment activity activation, especially in the aspect of
establishment of those infrastructural objects which are considered to be necessary for
regional development set on a question of providing of investment activity at regional
level. The decision of that question within the framework of the operating normatively-
legal field is considerably complicated is considering that the instruments of foreign
economic politics are concentrated in general on a national level. Taking into account
foreign experience and present in the context of national economy mechanisms and
instruments of adjusting of foreign economic activity there are some plenary powers
which, in our opinion, considered to be perspective from position of assistance of
investments in logistic infrastructure development, for instance, granting the privileges in
taxes payments (payments for the special use of natural resources, ecological tax) and
non-tax payments (payments for licenses, payments for state registration, payments for a
grant in the lease of property of community property objects), guaranteeing of
invariability of terms of doing business, guaranteeing of inviolability of property and
property rights and other.
Providing of maximally effective terms of activation of foreign economic activity
at regional level predetermines a necessity for updating of legal principles of adjusting of
relations between the state and region and transference of part of regulator functions on a
local level. Up to date there is an urgent necessity of development of legal,
administrative and financial mechanisms, that would allow at regional level the decision
of package of the local questions related to providing of foreign economic and investment
activities. In our opinion, perspective from the point of view of development of foreign
318
Економічні інновації
Випуск 46
2011
economic activity at subnational level there is transference on the regional level of next
decision authority as: for investors – providing the privileges for establishment of
perspective(hi-tech) types of productions, guaranteeing of invariability of terms of doing
business, guaranteeing of inviolability of property and property rights(guarantees are
against a corporate raid); for exporters – providing the privileges (first of all to the
commodity producers of products with a high value-added).
Now the actual prospects of improvement of terms of conduct of foreign trade
activity and bringing in of investments are related to efforts of representatives of Odesa
regional state administration with development of 3 legislative acts that envisage the
grant of privileges by realization of investments in 9 districts of the Odesa region,
namely: projects of Laws of Ukraine "About the investment particular treatment on
territories of priority development in Odesa region", "About making alteration to some
laws of Ukraine on questions of taxation connected with introduction of the investment
particular treatment on territories of priority development in the Odesa region" and
Project of Law on making alteration in Law of Ukraine "About the particular treatment
of investment and innovative activities of technological parks" (in relation to a park
"Khemo-paul" in m. of Teplodar of the Odesa area).
Nowadays, among all the projects those are present on the investment map of the
Odesa region, in our opinion, the greatest attention should be focused on such projects of
logistic infrastructure development as:
- Building of logistical industrial park “Transinvest service” Ltd. The project of
logistical industrial park contains decisions of such a questions as: storage and
processing of container and other cargoes, overloads of the cargoes from one type
transport into another, organization of group cargoes departure and transportation per
railway-water and railway-automobile transportation mode, provision with a
corresponding infrastructure (ways of communication) for building of new manufactures.
- Building of the grain terminal-elevator «Bontrup the Terminal». Realization of
the given project will not only increase the volumes of granaries for grain storage but also
will raise an export potential of region and will increase number of workplaces which is
an urgent questions for reduction of social pressure in depressive area of Odesa region.
- Building of 1st turn (hydraulic engineering constructions) of the container
terminal on the Quarantine pier at “Odessa sea trading port” SOE . Realization of this
project will expand capabilities of the Odessa port by dint of transfer of cargoes and
service of foreign courts through deeping of bed of the port water areas and a
reconstruction of territory from outer side of the Quarantine pier.
- Building of a cargo customs complex in the context of project “Dry port”
realization at the “Euroterminal” Ltd. will provide development of transport logistics of
region by virtue of unsuitable territories development which correspond to the principle
of most a territory effective utilization. Realization of the project will empower increasing
of throughput capacities of the Odessa port in registration of inward cargoes through
increase in speed of customs registration of cargoes
- Building of wholesale agricultural products market is in the Odesa region with a
corresponding logistic infrastructure. Realization of project will provide creation of
necessary logistic infrastructure for development of considerable export potential of
region in industry of agriculture, that at modern terms it can not be realized in connection
319
Економічні інновації
Випуск 46
2011
with absence of such constituents of logistic infrastructure, as: the specialized apartments
for sorting, cleaning, packing, packing, certification and storage in the certain temperature
condition of agricultural products, concentrated in one place. In addition a project
envisages creation of point of custom entrance and initial control that will assist reduction
of loading on existent admission points also.
Conclusions. The necessary precondition of foreign trade activities activation at
regional level is the providing all branches of economy with services of a logistical
complex. For the purpose of improvement of a logistical infrastructure available in
region, in our opinion, before science officers and representatives of local authorities
there is a task concerning working out of some statutory acts concerning improvement of
conditions of investment of projects of reorganization of objects of a logistical
infrastructure (especially for priority export cargoes, in particular: grain elevator. mineral
fertilizers, ore, coal and others).
References
1. Румянцев А.П. Міжнародна торгівля [навчальний посібник] / А.П.
Румянцев, А.І. Башинська, І.М. Корнілова - К.: Центр навчальної літератури, 2008.
– 376 с.
2. Інвестиційний портал «Інвестиційна карта Одеської області» [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://investmap.odessa.gov.ua. - Назва з титул. екрану.
Анотація
Розвиток зовнішньоекономічних зв’язків в умовах глобалізації світової
економіки спричинює зростання міжнародних вантажопотоків, що актуалізує
питання розвитку логістичної інфраструктури для більш ефективної реалізації
наявного в регіоні експортного потенціалу. Зацікавленість регіональних органів
влади в розвитку логістичної інфраструктури пов’язана із необхідністю реалізації
транзитного, імпортного та експортного потенціалу регіону. Започаткування нових
об’єктів інфраструктури також сприяє розв’язанню проблем зі створенням робочих
місць та збільшенням податкових надходжень як до місцевого, так і до
центрального бюджетів. Забезпечення промисловості, торгівлі та сільського
господарства об’єктами логістичної інфраструктури сприяє прискоренню
товароруху та покращенню умов ведення бізнесу забезпечуючи для
товаровиробників максимальне збереження сировини або запасів готової продукції
до моменту продажу. Крім того надання послуг з сортування, маркування,
пакування, сертифікації та формування стандартизованих партій сприяють
збільшенню доданої вартості продукції (що безперечно є важливим для продавця)
та забезпечують конкурентоздатність товару (торгівельну привабливість з точки
зору покупця та кінцевого споживача) в умовах вільного ринку.
Необхідність активізації інвестиційної діяльності, особливо в аспекті
розбудови необхідних регіону інфраструктурних об’єктів ставить на порядок
денний питання пов’язані із забезпеченням інвестиційної діяльності на
регіональному рівні, що в рамках діючого нормативно-правового поля є значно
320
Економічні інновації
Випуск 46
2011
ускладненим заважаючи на те, що більшість інструментів зовнішньоекономічної
політики зосереджена на загальнодержавному рівні. З огляду на практику
зарубіжного досвіду та наявних в контексті національної економіки механізмів та
інструментів регулювання ЗЕД, на нашу думку, перспективними з позиції сприяння
інвестицій в розвиток логістичної інфраструктури є перенесення на регіональний
рівень таких повноважень, як надання пільг по місцевим податкам і зборам (збори
за спеціальне використання природних ресурсів, екологічний податок) та
неподаткові надходження (плата за ліцензії, плата за державну реєстрацію, плата за
надання в оренду майна об’єктів комунальної власності)., гарантування незмінності
умов ведення бізнесу, гарантування недоторканості майна та майнових прав та
інше.
Необхідною передумовою активізації зовнішньоекономічної діяльності на
регіональному рівні є забезпечення всіх галузей економіки в необхідному обсязі
послугами логістичного комплексу. З метою покращення наявної в регіоні
логістичної інфраструктури, на нашу думку, перед науковцями та представниками
місцевої влади постає завдання щодо розробки низки нормативних актів з питань
покращення умов інвестування проектів розбудови об’єктів логістичної
інфраструктури (особливо для зберігання та формування партій пріоритетних
експортних вантажів, зокрема: зерна, олії, плодоовочевої продукції, мінеральних
добрив, руди, вугілля, металу).
|