Замітки до трипільскої культури

Висловлено певні міркування з приводу трипільського домобудівництва й нтерпретації деяких глиняних виробів.

Saved in:
Bibliographic Details
Date:2010
Main Author: Гладилін, В.М.
Format: Article
Language:Ukrainian
Published: Інститут археології НАН України 2010
Series:Археологія
Subjects:
Online Access:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67922
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Journal Title:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Cite this:Замітки до трипільскої культури / В.М. Гладилін // Археологія. — 2010. — № 3. — С. 119-122. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-67922
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-679222025-02-09T21:25:27Z Замітки до трипільскої культури Заметки к трипольской культуре Notes to Trypillya culture Гладилін, В.М. Історія науки Висловлено певні міркування з приводу трипільського домобудівництва й нтерпретації деяких глиняних виробів. Трипольские площадки представляют собой по преимуществу остатки глинобитных полов, обожженных по специальной технологии. Обжиг здесь являлся конструктивным элементом в домостроительстве. Найденная в конце 1960-х гг. на трипольском поселении Россоховатка в Черкасской обл. глиняная моделька является не моделью двухэтажного дома, как это принято считать, а, скорее, воспроизводит в уменьшенном масштабе двухъярусный керамический горн. Вероятно, моделька служила у трипольцев погребальной урной (оссуарием). Возможно, семантику её следует искать в круге представлений, связанных не только с культом мёртвых, но и с культом огня — предтечи позднейшего огнепоклонничества. Биноклевидные сосуды трипольской культуры являются крайне стилизированным скульптурным изображением богинь, дающих дождь — хранительниц в дальнейшем славянском пантеоне. Trypillyan platforms mainly represent the remains of wattle and daub floors burnt using special technique. Here, firing was a constructive element in house building. The clay model found at the end of the 1960-s at Rossokhovatka Trypillyan settlement in Cherkasy Oblast is not a model of a two-stored house as it is considered, but it is rather a reconstruction of a two-tiered ceramic furnace in a lessen scale. Apparently, the model was used by the Trypillians as a funeral urn (ossuary). Probably, its semantics should be searched in a circle of believes related not only with the cult of the dead, but also with the cult of fire, a precursor of the later fire-worship. Binocular-type vessels of Trypillya culture are extremely stylized sculptured depictions of goddesses giving the rain, who became the keepers in the further Slavonic pantheon. 2010 Article Замітки до трипільскої культури / В.М. Гладилін // Археологія. — 2010. — № 3. — С. 119-122. — Бібліогр.: 9 назв. — укр. 0235-3490 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67922 uk Археологія application/pdf Інститут археології НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Історія науки
Історія науки
spellingShingle Історія науки
Історія науки
Гладилін, В.М.
Замітки до трипільскої культури
Археологія
description Висловлено певні міркування з приводу трипільського домобудівництва й нтерпретації деяких глиняних виробів.
format Article
author Гладилін, В.М.
author_facet Гладилін, В.М.
author_sort Гладилін, В.М.
title Замітки до трипільскої культури
title_short Замітки до трипільскої культури
title_full Замітки до трипільскої культури
title_fullStr Замітки до трипільскої культури
title_full_unstemmed Замітки до трипільскої культури
title_sort замітки до трипільскої культури
publisher Інститут археології НАН України
publishDate 2010
topic_facet Історія науки
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/67922
citation_txt Замітки до трипільскої культури / В.М. Гладилін // Археологія. — 2010. — № 3. — С. 119-122. — Бібліогр.: 9 назв. — укр.
series Археологія
work_keys_str_mv AT gladilínvm zamítkidotripílʹskoíkulʹturi
AT gladilínvm zametkiktripolʹskoikulʹture
AT gladilínvm notestotrypillyaculture
first_indexed 2025-11-30T23:38:46Z
last_indexed 2025-11-30T23:38:46Z
_version_ 1850260511697928192
fulltext ISSN 0235-3490. Археологія, 2010, № 3 119 Історія науки Вже більше як століття тривають дослідження славнозвісної трипільської культури. На сьо- годні цей ранньорільничий феномен Східної Європи, що передував і частково співіснував з найдавнішими державами Старого Світу, вивче- ний досить повно і в польовому, і в кабінетному, історико-теоретичному плані. Втім, лишилося чимало нез’ясованих питань, загадкових явищ Трипілля. Усунути декотрі з цих «білих плям» і мають на меті подані тут есе під загальною на- звою «Нариси трипільської культури». Глинобитні майданчики. Давно встановлено, що глинобитні майданчики (або площадки) — ці, за вдалим висловом, «візитівки» трипіль- ської культури (Бурдо 2003, с. 18) — являють собою не поховальні споруди з обрядом тру- поспалення, як вважав відкривач цих своєрід- них археологічних пам’яток В.В. Хвойка, а руї- ни житлових і господарських будівель. Здавало- ся б, вирішено і питання стосовно походження глини, що утворює майданчик: останнім часом утвердилася думка, що це не залишки спеціаль- но випаленої глинобитної долівки, як то вва- жали раніше, а уламки горішнього і міжповер- хового перекриття, зруйнованого і випаленого пожежею — природною чи штучною, навмис- ною. Але спостереження автора під час розко- пок трипільського поселення Гребені у складі експедиції С.М. Бібікова 1961—1962 рр. викли- кають певні сумніви щодо цього твердження. У випадку доброї збереженості майданчи- ків вони являли собою начебто єдине моноліт- не панно, що розпалося по тріщинах на фраг- менти подібно до солончакового ґрунту, що розтріскався в літню спеку. Контури суміжних уламків (плиток, як їх зазвичай називають) по- вністю співпадають, і останні можуть бути зі- брані докупи в єдине ціле, як то буває при ре- конструкції керамічного посуду. В разі ж ха- отичної руйнації стелі вогнем (а іншою при пожежі руйнація і не могла бути) ми б спосте- рігали зовсім інакшу картину: просто купу бу- дівельного сміття. Останнє дійсно є на майдан- чиках, але залягає воно не в переміш з плитка- ми, а поверх них у вигляді слабко випалених глиняних уламків — решток стелі і глинобит- них стін, зруйнованих природною чи, скоріше, штучною, ритуальною пожежею. Привертає увагу, що верхня, лицьова, по- верхня плиток випалена дужче, ніж нижній, зворотній бік. Якщо б плитки були залишками стелі, все мало б бути навпаки. Далі. На тильних боках плиток з найнижчих будівельних горизонтів зберігся рельєф від зем- ляної поверхні тих ділянок, на яких вони зна- йдені, що свідчить про їхнє залягання in situ. Те саме можна спостерігати й на нижніх поверх- нях плиток у місцях їх багатошарового заля- гання: на них виразно видно рельєфні шнуро- подібні відбитки тріщин від поверхні нижчих горизонтів. Унікальне спостереження було зроблено під час розчистки майданчика 1. Тут після знят- тя верхнього шару плиток простежено округле глиняне підвищення (вівтар?, жертовник?), добре загладжені краї якого переходили в гли- нобитну долівку (рис. 1, 1). Його сформовано по мокрій глині і після випалу за чергового ре- монту долівки було перекрито ще одним ша- ром випаленої глини (рис. 1, 2). З цих спостережень можна зробити лише один висновок: глинобитні майданчики — це, скоріше, не уламки горішніх і міжповерхових перекриттів, а рештки глинобитних долівок, часто-густо неодноразово ремонтованих шля- хом накладання шарів мокрої глини з подаль-© В.М. ГЛАДИЛІН, 2010 В.М. Гладилін ЗАМІТКИ ДО ТРИПІЛЬСЬКОЇ КУЛЬТУРИ Висловлено певні міркування з приводу трипільського домобудівництва й інтерпретації деяких глиняних виробів. К л ю ч о в і с л о в а: трипільська культура, глинобитні майданчики, модельки жител, біноклеподібні вироби. ISSN 0235-3490. Археологія, 2010, № 3120 шою їх просушкою й поверхневим випалом, де вогонь був конструктивним чинником. За- гадку становить саме цей поверхневий випал, його технологія. Неоднаразові спроби експериментально отримати глиняні долівки такого самого сту- пеня випалу, який мають плитки на майдан- чиках, не мали успіху: глина на долівці лише трохи випалювалася зверху і мала на зламі ха- рактерний вуглясточорний колір (Кульська, Дубицька 1940, с. 325—328). Тож було висуну- то припущення, що плитки виготовляли десь осторонь, а потім вже в готовому, випаленому вигляді приносили на місце зведення будівлі й вкладали на зразок сучасних цегляних викла- док чи кахлю (там само). Припущення це не має жодних підстав. Адже в цьому випадку плитки, напевно б, мали стандартні геометрично правильні обри- си, штучно сформовані, загладжені у мокрому стані краї та однаковий випал з усіх боків. Ні- чого подібного на майданчиках ми не спосте- рігаємо. Плитки на них мають випадкові обри- си, їхні торцеві краї рвані, утворені розламом, лицьові й зворотні сторони мають різний сту- пінь випалу: більш інтенсивний зверху і значно слабший знизу. Інакше кажучи, на майданчи- ках ми маємо шматки колись єдиного, що по- тому розпалося цілого, випаленого зверху. Розгадку високого ступеню випалу глини на майданчиках (інколи до міцності сучасних вогнестійких цеглин!) слід шукати в характе- рі пального, яке використовували для того. Певно, це могло бути деревне чи кісткове ву- гілля. На можливість використання трипіль- цями при випаленні майданчиків кісткового вугілля начебто вказують знахідки на них об- вуглених уламків кісток (Хвойка 1913). Пали- вом у цьому випадку міг слугувати також підсу- шений коров’ячий кізяк, який і зараз широко використовують як паливо в сільській місце- вості. Викладене шаром поверх глиняної до- лівки деревне, а особливо багате на жир і фос- фор кісткове вугілля та кізяк могли довгий час підтримувати високу температуру, підсилюва- ну протягом, що виникав унаслідок перепаду температури повітря в незавершеній будівлі, а, можливо, й за допомогою міхів. Ясна річ, що це лише припущення, але вони не позбавлені певного сенсу і можуть бути пе- Рис. 1. Трипільське поселення біля с. Гребені, майданчик 1: 1 — ділянка бага- тошарової долівки з округлим підвищенням (вівтарем?); 2 — рештки округ- лого підвищення (вівтаря?) 1 2 ISSN 0235-3490. Археологія, 2010, № 3 121 ревірені експериментально або за допомогою спектрального аналізу плиток глинобитних долівок на наявність у них залишків кістково- го жиру й фосфору. Потреба в міцних, спеціально випалених глинобитних долівках була зумовлена вологим гумідним режимом клімату, який реконстру- юють для часу існування трипільської культу- ри аж до початку її пізнього, заключного етапу, коли глинобитні майданчики з настанням по- сушливого, аридного клімату поступово пере- стали облаштовувати. Глиняна моделька. Під час розкопок три- пільського поселення біля с. Розсохуватка на Черкащині О.В. Цвек знайдено глиняний ви- ріб, опублікований як модель двоповерхового житлового будинку (Археологія... 1971, с. 192; Давня історія... 1997, с. 281, рис. 92). У такій ін- терпретації знахідка обійшла численні науко- ві видання й стала експонатом Археологічного музею Академії наук України (рис. 2, 1). Модельки жител або їхні фрагменти похо- дять з низки трипільських поселень: Борисів- ка, Володимирівка, Ворошилівка, Коломий- щина, Ленківці, Лука-Врублівецька, Попуд- ня, Солончени, Сушківка, Чичиркозівка тощо (Мовша 1964, с. 95, там і бібл.). Від усіх цих знахідок вказана моделька суттєво різниться головною особливістю — двоярусністю. Достовірних даних про двоповерхові спору- ди на поселеннях немає (Корвин-Пиотровский 2003, с. 6), і ідея багатоповерховості в трипіль- ському домобудівництві ґрунтується виключ- но на припущеннях і, не в останню чергу, на розсохуватській знахідці. Втім, така конструк- тивна особливість, як двоярусність, притаман- на іншій категорії об’єктів матеріальної куль- тури Трипілля. Йдеться про один із різновидів керамічних горнів, відкритих на багатьох три- пільських пам’ятках (Цвек 2004, с. 33—37). Розсохуватській модельці властиві ті само компоненти, що й натуральним двоярусним випалювальним горнам Трипілля та одночас- ним і пізнішим археологічним і етнографіч- ним аналогіям: нижня топочна і верхня випа- лювальна камера купольної форми, міжкамер- ний карниз з вертикальним обмежувальним бортиком по краях, округлий витяжний отвір. Схожість оригіналу й копії вражаюча, відмін- ність полягає лише в розмірах. Для чого призначалася моделька? Модельки будинків відомі не тільки в трипільській, але й інших синхронних з нею та пізніших археоло- гічних культурах з обрядом трупоспалення, де вони слугували поховальними урнами (осуарія- ми). Скоріше за все, і трипільські модельки бу- дівель, у всякому разі моделі жител з покрівлею, поряд з посудом (звичайним і спеціальним — зоо-, теріоморфним та доповненим різними ан- тропоморфними елементами) правили за похо- вальні урни. Мабуть, і розсохуватська моделька керамічного горна може бути віднесена до цієї категорії знахідок. Насправді, якщо мати на ува- зі значення вогню й випалу глини в житті три- пільців, сакральний підтекст модельки міг бути значно ширшим: напевно, семантику її слід шу- кати в колі уявлень, пов’язаних не тільки з куль- том мертвих, але й з культом вогню, — предте- чею пізнішого вклоніння вогню. Біноклеподібні посудини. Парні бездонні так зв. біноклеподібні (бінокулярні) посуди- ни є давньою та інтригуючою загадкою вже для кількох поколінь дослідників трипільської культури (рис. 2, 2). Довгий час ніхто не на- важувався запропонувати більш-менш прий- нятне тлумачення цих незвичних предметів. Як це не раз бувало з незвичними явищами, за ними міцно й небезпідставно закріпився тер- мін «культові», що на практиці унеможливлює подальшу конкретизацію, тож далі дослідники Трипілля і не пішли. І знову ж таки, як-то часто буває в науці, спробував «підняти завісу» над цією зовсім не- поодинокою загадкою трипільського «сфінкса» Рис. 2. Глиняні вироби трипільської культури: 1 — мо- делька, с. Розсохуватка; 2 — біноклеподібна посудина, с. Шкарівка 1 2 ISSN 0235-3490. Археологія, 2010, № 3122 фахівець з не суто трипільської проблематики, хоча й неабиякої наукової інтуїції і творчої вда- чі в нетрадиційному висвітлені складних сюже- тів нашого історичного минулого. У виданій по- над чверть століття тому фундаментальній мо- нографії «Язычество древних славян» академік Б.О. Рибаков торкнувся також проблеми семан- тики і призначення трипільських біноклеподіб- них виробів. Зображення такої посудини він су- проводив підтекстовкою: «біноклеподібна без- донна посудина (приладдя для обряду «опоєння землі»)» (Рыбаков 1981, с. 169). Блискучий аналіз численних археологіч- них і етнографічних паралелей привів його до висновку, що біноклеподібні посудини, по- перше, це вкрай стилізовані антропоморфні (жіночі) постаті і, по-друге, атрибути магічних дій з викликання небесної вологи — дощу — в його хранительок-берегинь. Продовжуючи цю думку, можна припустити, що біноклеподібні посудини були не просто атрибутами рільни- чого культу з викликання дощу в берегинь, але й вкрай стилізованими скульптурними зобра- женнями саме цих берегинь. Археологія Української РСР. — К., 1971. — Т. 1. Бурдо Н.Б. Сакральный аспект архитектуры трипольских протогородов // Трипільські поселення-гіганти. Мат-ли трипільської конф. — К., 2003. — С. 18—21. Давня історія України. — К., 1997. — Т. 1. Корвин-Пиотровский А.Г. Теоретические исследования поселений-гигантов // Трипільські поселення-гіганти. Мат-ли трипільської конф. — К., 2003. — С. 5—7. Кульська О.А., Дубицька Н.Д. Будівельні матеріали трипільської культури (хіміко-технологічне дослідження) // Трипільська культура. — К., 1940. — Т. 1. — С. 325—335. Мовша Т.Г. О некоторых моделях жилищ трипольской культуры // Краткие сообщения о полевых археологичес- ких исследованиях Одесского гос. археологического музея в 1962 г. — Одесса, 1964. — С. 95—102. Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. — М., 1981. Хвойка В.В. Древние обитатели Среднего Поднепровья и их культура в доисторические времена. — К., 1913. Цвек Е.В. Гончарное производство племён трипольской общности. — К., 2004. Надійшла 23.09.2008 В.Н. Гладилин ЗАМЕТКИ К ТРИПОЛЬСКОЙ КУЛЬТУРЕ Трипольские площадки представляют собой по преимуществу остатки глинобитных полов, обожженных по спе- циальной технологии. Обжиг здесь являлся конструктивным элементом в домостроительстве. Найденная в конце 1960-х гг. на трипольском поселении Россоховатка в Черкасской обл. глиняная моделька является не моделью двухэтажного дома, как это принято считать, а, скорее, воспроизводит в уменьшенном мас- штабе двухъярусный керамический горн. Вероятно, моделька служила у трипольцев погребальной урной (оссуа- рием). Возможно, семантику её следует искать в круге представлений, связанных не только с культом мёртвых, но и с культом огня — предтечи позднейшего огнепоклонничества. Биноклевидные сосуды трипольской культуры являются крайне стилизированным скульптурным изображени- ем богинь, дающих дождь — хранительниц в дальнейшем славянском пантеоне. V.N. Hladylin NOTES TO TRYPILLYA CULTURE Trypillyan platforms mainly represent the remains of wattle and daub floors burnt using special technique. Here, firing was a constructive element in house building. The clay model found at the end of the 1960-s at Rossokhovatka Trypillyan settlement in Cherkasy Oblast is not a model of a two-stored house as it is considered, but it is rather a reconstruction of a two-tiered ceramic furnace in a lessen scale. Apparently, the model was used by the Trypillians as a funeral urn (ossuary). Probably, its semantics should be searched in a circle of believes related not only with the cult of the dead, but also with the cult of fire, a precursor of the later fire-worship. Binocular-type vessels of Trypillya culture are extremely stylized sculptured depictions of goddesses giving the rain, who became the keepers in the further Slavonic pantheon.