Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області
Проаналізовано рівень розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області на основі опитування представників бізнесу регіону. Визначено ступінь поінформованості менеджерів та підприємців про соціальну відповідальність бізнесу. Досліджено поширеність у середовищі бізнесу Львівщини конкрет...
Gespeichert in:
| Datum: | 2013 |
|---|---|
| Hauptverfasser: | , |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут регіональних досліджень НАН України
2013
|
| Schriftenreihe: | Регіональна економіка |
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/68185 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області / О.В. Кощій, І.О. Ворончак // Регіональна економіка. — 2013. — № 2(68). — С. 122-130. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-68185 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-681852025-02-23T17:48:51Z Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області Состояние и перспективы развития социальной ответственности бизнеса Львовской области Current State and Prospects of Development the Corporate Social Responsibility of Lviv Region Кощій, О.В. Ворончак, І.О. Соціальна політика Проаналізовано рівень розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області на основі опитування представників бізнесу регіону. Визначено ступінь поінформованості менеджерів та підприємців про соціальну відповідальність бізнесу. Досліджено поширеність у середовищі бізнесу Львівщини конкретних заходів у сфері соціальної відповідальності, рівень організаційного та інформаційного забезпечення соціальної відповідальності бізнесу. Охарактеризовано мотиви та потенційні вигоди відповідальної поведінки з точки зору представників ділових кіл регіону. З’ясовано проблеми та перешкоди у впровадженні відповідального підходу до підприємницької діяльності. Визначено пріоритетні напрями регіональної політики підтримки соціальної відповідальності бізнесу Львівщини. Проанализирован уровень развития социальной ответственности бизнеса Львовской области на основе опроса представителей бизнеса региона. Определена степень осведомленности менеджеров и предпринимателей о социальной ответственности бизнеса. Исследована распространенность в среде бизнеса Львовщины конкретных мероприятий в сфере социальной ответственности, уровень организационного и информационного обеспечения социальной ответственности бизнеса. Охарактеризованы мотивы и потенциальные выгоды ответственного поведения с точки зрения представителей деловых кругов региона. Определены проблемы и препятствия на пути внедрения ответственного подхода к предпринимательской деятельности, приоритетные направления региональной политики поддержки социальной ответственности бизнеса Львовщины. The level of development the corporate social responsibility of Lviv region is analyzed on the basis of the regional business survey. The degree of awareness of managers and entrepreneurs about social responsibility is defined. The prevalence of specific activities of corporate social responsibility in the business community and the level of organizational and informational support of social responsibility are investigated. Reasons and potential benefits of responsible conduct are described from the regional business community’s point of view. The problems and obstacles to the implementation of the responsible approach to business are found out. The priority directions of regional policy support of corporate social responsibility of Lviv region are defined. 2013 Article Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області / О.В. Кощій, І.О. Ворончак // Регіональна економіка. — 2013. — № 2(68). — С. 122-130. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. 1562-0905 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/68185 005.35(477.83) uk Регіональна економіка application/pdf Інститут регіональних досліджень НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Соціальна політика Соціальна політика |
| spellingShingle |
Соціальна політика Соціальна політика Кощій, О.В. Ворончак, І.О. Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області Регіональна економіка |
| description |
Проаналізовано рівень розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області на основі опитування представників бізнесу регіону. Визначено ступінь поінформованості менеджерів та підприємців про соціальну відповідальність бізнесу. Досліджено поширеність у середовищі бізнесу Львівщини конкретних заходів у сфері соціальної відповідальності, рівень організаційного та інформаційного забезпечення соціальної відповідальності бізнесу. Охарактеризовано мотиви та потенційні вигоди відповідальної поведінки з точки зору представників ділових кіл регіону. З’ясовано проблеми та перешкоди у впровадженні відповідального підходу до підприємницької діяльності. Визначено пріоритетні напрями регіональної політики підтримки соціальної відповідальності бізнесу Львівщини. |
| format |
Article |
| author |
Кощій, О.В. Ворончак, І.О. |
| author_facet |
Кощій, О.В. Ворончак, І.О. |
| author_sort |
Кощій, О.В. |
| title |
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області |
| title_short |
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області |
| title_full |
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області |
| title_fullStr |
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області |
| title_full_unstemmed |
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області |
| title_sort |
стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу львівської області |
| publisher |
Інститут регіональних досліджень НАН України |
| publishDate |
2013 |
| topic_facet |
Соціальна політика |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/68185 |
| citation_txt |
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської області / О.В. Кощій, І.О. Ворончак // Регіональна економіка. — 2013. — № 2(68). — С. 122-130. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. |
| series |
Регіональна економіка |
| work_keys_str_mv |
AT koŝíjov stantaperspektivirozvitkusocíalʹnoívídpovídalʹnostíbíznesulʹvívsʹkoíoblastí AT vorončakío stantaperspektivirozvitkusocíalʹnoívídpovídalʹnostíbíznesulʹvívsʹkoíoblastí AT koŝíjov sostoânieiperspektivyrazvitiâsocialʹnojotvetstvennostibiznesalʹvovskojoblasti AT vorončakío sostoânieiperspektivyrazvitiâsocialʹnojotvetstvennostibiznesalʹvovskojoblasti AT koŝíjov currentstateandprospectsofdevelopmentthecorporatesocialresponsibilityoflvivregion AT vorončakío currentstateandprospectsofdevelopmentthecorporatesocialresponsibilityoflvivregion |
| first_indexed |
2025-11-24T05:46:10Z |
| last_indexed |
2025-11-24T05:46:10Z |
| _version_ |
1849649445076992000 |
| fulltext |
122 ISSN 1562-0905 Регіональна економіка 2013, №2
С о ц і а л ь н а п о л і т и к а
ÓÄÊ 005.35(477.83)
О. В. Кощій, І. О. Ворончак
Ñтàí тà ïåðсïåêтèâè ðîçâèтêó
сîöіàëüíî¿ âіäïîâіäàëüíîсті áіçíåсó Лüâіâсüêî¿ îáëàсті
Проаналізовано рівень розвитку соціальної відповідальності бізнесу Львівської
області на основі опитування представників бізнесу регіону. Визначено ступінь
поінформованості менеджерів та підприємців про соціальну відповідальність бізнесу.
Досліджено поширеність у середовищі бізнесу Львівщини конкретних заходів у сфері
соціальної відповідальності, рівень організаційного та інформаційного забезпечення
соціальної відповідальності бізнесу. Охарактеризовано мотиви та потенційні вигоди
відповідальної поведінки з точки зору представників ділових кіл регіону. З’ясовано
проблеми та перешкоди у впровадженні відповідального підходу до підприємницької
діяльності. Визначено пріоритетні напрями регіональної політики підтримки соціальної
відповідальності бізнесу Львівщини.
Ключові слова: соціальна відповідальність бізнесу, Львівська область, результати
опитування представників бізнесу.1
Ïîñòàíîâêà ïðîáëåìè. Çàðîäèâøèñü ÿê äîáðîâ³ëüíà ³í³ö³àòèâà
îêðåìèõ ï³äïðèєìö³â, êîíöåïö³ÿ «ñîö³àëüíî¿ â³äïîâ³äàëüíîñò³ á³çíåñó»
(ÑВБ) âïðî äîâæ îñòàíí³õ äåñÿòèë³òü ïåðåòâîðèëàñÿ íà îäèí ³ç áàçîâèõ
ïðèíöèï³â îðãàí³çàö³¿ ãîñïîäàðñüêî¿ ä³ÿëüíîñò³. Ñâ³äîìå òà ñèñòåìíå
âðàõóâàííÿ âèìîã çàêîíîäàâñòâà òà ïîòðåá çàö³êàâëåíèõ ñòîð³í â åêî-
íîì³÷í³é, åêîëîã³÷í³é, òðóäîâ³é, ñïîæèâ÷³é ñôåðàõ òðàêòóєòüñÿ ï³äïðè-
єìöÿìè òà ìåíåäæåðàìè ÿê ôàêòîð çàáåçïå÷åííÿ ðèíêîâîãî óñï³õó, âíåñîê
ÿê ó ðîçâèòîê ðåã³îíó ðîçòàøóâàííÿ ï³äïðèєìñòâà, òàê ³ â äîñÿãíåííÿ
ãëîáàëüíèõ ö³ëåé ñòàëîãî ðîçâèòêó.
Ïîïóëÿðèçàö³ÿ ïðèíöèï³â ÑВБ òà ï³äâèùåííÿ ð³âíÿ ñîö³àëüíî¿
â³äïîâ³äàëüíîñò³ â³ò÷èçíÿíîãî á³çíåñó íåìîæëèâ³ áåç ïðîâåäåííÿ ґðóíòî-
âíèõ äîñë³äæåíü ðîçóì³ííÿ òà ïðàêòè÷íî¿ ðåàë³çàö³¿ ÑВБ ï³äïðèєìöÿìè
³ êåð³âíèêàìè ï³äïðèєìñòâ Óêðà¿íè, âèâ÷åííÿ ïðîöåñó ñòàíîâëåííÿ
ÑВБ, ç’ÿñóâàííÿ ¿¿ ðåã³îíàëüíèõ òà ãàëóçåâèõ îñîáëèâîñòåé. Íåçíà÷íà
ê³ëüê³ñòü â³ò÷èçíÿíèõ ï³äïðèєìñòâ, ùî ïóáë³êóþòü çâ³òè ïðî ñîö³àëüíó òà
åêîëîã³÷íó ä³ÿëüí³ñòü çà ì³æíàðîäíèìè ñòàíäàðòàìè ÷è ó â³ëüí³é ôîðì³,
îáìåæåí³ñòü ñòàòèñòè÷íèõ äàíèõ ïðî ÑВБ âèìàãàє âèêîðèñòàííÿ ³íøèõ
äæåðåë ³íôîðìàö³¿ ïðî ÑВБ Óêðà¿íè òà ¿¿ ðåã³îí³â, çîêðåìà ïðîâåäåííÿ
îïèòóâàíü ïðåäñòàâíèê³â á³çíåñó òà êëþ÷îâèõ ñòåéêõîëäåð³â. Ïåðåâàãàìè
òàêîãî ï³äõîäó äî îòðèìàííÿ äàíèõ є ôîðìóâàííÿ îïòèìàëüíîãî íà-
áîðó êðèòåð³¿â îö³íêè ÑВБ, ìîæëèâ³ñòü ãëèáøîãî àíàë³çó ÑВБ ÷åðåç
³íäèâ³äóàëüíå îáãîâîðåííÿ ç ðåñïîíäåíòàìè ìîòèâ³â, ïðîáëåì, ïåðñïåêòèâ
ÑВБ, âèêîðèñòàííÿ ñó÷àñíîãî ³íñòðóìåíòàð³þ ñîö³îëî㳿 òà ñòàòèñòèêè äëÿ
ï³äâèùåííÿ ðåëåâàíòíîñò³ îòðèìàíèõ ðåçóëüòàò³â.
Àíàë³ç îñòàíí³õ äîñë³äæåíü ³ ïóáë³êàö³é. Òåîðåòè÷í³ îñíîâè êîí öåïö³¿
ÑВБ ñôîðìóëþâàëè ó 50-70 ðð. ХХ ñò. Г. Бîóåí, Ê. Äåâ³ñ, А. Êåððîëë.
© О. В. Кощій, І. О. Ворончак, 2013.
ISSN 1562-0905 Регіональна економіка 2013, №2 123
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу
Львівської області
Ó 80-90 ðð. ¿õí³ ³äå¿ ðîçâèíóëè Ð. Ôð³ìåí, Ï. Äðóêåð, Äæ. Ïîñò,
Ë. Ïðåñòîí, Ñ. Ñàêñ Ô. Êîòëåð òà ³í. Ñïðîáè ñèñòåìíîãî àíàë³çó ðîçâèòêó
ñîö³àëüíî¿ â³äïîâ³äàëüíîñò³ â³ò÷èçíÿíèõ ï³äïðèєìñòâ çä³éñíåí³ ó ïðàöÿõ
Í. Вîäíèöüêî¿, Î. Гåðàñèìåíêî, Ë. Гðèöèíî¿, Î. Гð³øíîâî¿, А. Êîëîòà,
А. Êóçíєöîâî¿, Î. Ìàë³íîâñüêî¿, Ì. Ñàïðèê³íî¿, Î. Ñòåïàíîâî¿. Ïðîáëåìè
ñòàíîâëåííÿ ñîö³àëüíî¿ â³äïîâ³äàëüíîñò³ á³çíåñó â Óêðà¿í³ àíàë³çóþòü òàêîæ
В. Бóðåãà, ². Бóëєєâ, Ì. Бóòêî, Ì. Ìåëüíèê, Ñ. Ìåëüíèê, Ì. Ìóðàøêî,
Ï. Êàëèòà, Ó. Ñàäîâà, Ò. Ñìîâæåíêî, ². Цàðèê òà ³í.
Ñâ³òîâà ïðàêòèêà ïðîâåäåííÿ åìï³ðè÷íèõ äîñë³äæåíü ÑВБ â Óêðà¿í³
àïðîáîâàíà íà ïî÷àòêó 2000-õ ðð., êîëè íèçêó îïèòóâàíü ïðîâåëè:
áëàãîä³éíèé ôîíä «²íòåëåêòóàëüíà ïåðñïåêòèâà» â 2002 ð. ç ìåòîþ âèâ÷åííÿ
áëàãîä³éíî¿ ä³ÿëüíîñò³ óêðà¿íñüêèõ êîìïàí³é; Аñîö³àö³ÿ Ìåíåäæåð³â Ðîñ³¿
ó 2002 ð. ó ðàìêàõ äîñë³äæåííÿ ñòàâëåííÿ äî ÑВБ â Ðîñ³¿, Óãîðùèí³,
Чåõ³¿, Ïîëüù³ òà Óêðà¿í³; Êàðïàòñüêà ôóíäàö³ÿ â Óêðà¿í³, ñïðÿìîâàíå íà
âèâ÷åííÿ ñòèìóë³â òà ïåðåøêîä ó ä³ÿëüíîñò³ ç âïðîâàäæåííÿ ïðîãðàì ÑВБ;
Êîíñîðö³óì ç óäîñêîíàëåííÿ ìåíåäæìåíò-îñâ³òè â 2004 ð. äëÿ ç’ÿñóâàííÿ
îñîáëèâîñòåé áëàãîä³éíî¿ ä³ÿëüíîñò³ óêðà¿íñüêèõ êîìïàí³é.
Ïåðøèì ґðóíòîâíèì äîñë³äæåííÿì óñ³õ àñïåêò³â ÑВБ ó çàãàëüíî-
íàö³îíàëüíîìó ìàñøòàá³ ñë³ä âèçíàòè îïèòóâàííÿ, ïðîâåäåíå Óêðà¿íñüêîþ
ìàðêåòèíãîâîþ ãðóïîþ ó 2005 ð. Бóëî ïðîàíàë³çîâàíî: ÿê óêðà¿íñüêèé
á³çíåñ ðîçóì³є ÑВБ òà âò³ëþє íà ïðàêòèö³ ¿¿ ïðèíöèïè; ÿê ìåíåäæåðè
îö³íþþòü ñòèìóëè òà ïåðåøêîäè ïðè âïðîâàäæåíí³ ïðîãðàì ç ÑВБ;
äîñë³äæåíî âíóòð³øí³ òà çîâí³øí³ ôîðìè ÑВБ, àêöåíòîâàíî óâàãó íà
âèâ÷åíí³ ñîö³àëüíèõ ïðîãðàì êîìïàí³é. Çà ðåçóëüòàòàìè äîñë³äæåííÿ
çðîáëåíî âèñíîâêè ïðî âèñîêèé ð³âåíü ïî³íôîðìîâàíîñò³ â³ò÷èçíÿíîãî
á³çíåñó ùîäî ÑВБ, ïåðåâàæàííÿ ó ïðàêòèö³ ÑВБ çàáåçïå÷åííÿ ïîòðåá
âëàñíîãî ïåðñîíàëó, â³äñóòí³ñòü â³äïðàöüîâàíîãî ìåíåäæìåíòó ÑВБ ó
á³ëüøîñò³ êîìïàí³é [1].
Ó êâ³òí³-÷åðâí³ 2010 ð. çà àíàëîã³÷íîþ ìåòîäèêîþ Цåíòðîì «Ðîçâèòîê
êîðïîðàòèâíî¿ ñîö³àëüíî¿ â³äïîâ³äàëüíîñò³» áóëî îïèòàíî ïðåäñòàâíèê³â
600 â³ò÷èçíÿíèõ êîìïàí³é. Ó çâ³ò³ äîñë³äæåííÿ «Êîðïîðàòèâíà ñîö³àëüíà
â³äïîâ³äàëüí³ñòü 2005-2010: ñòàí òà ïåðñïåêòèâè ðîçâèòêó» ïðîàíàë³çîâàíî
çì³íè ó ðîçóì³íí³ ÑВБ, ³íòåíñèâí³ñòü òà ïð³îðèòåòè ¿¿ âïðîâàäæåííÿ,
êîðïîðàòèâí³ ïðàêòèêè ³ç ñîö³àëüíî¿ â³äïîâ³äàëüíîñò³ òà ïåðñïåêòèâè
ðîçâèòêó ÑВБ â Óêðà¿í³ [2]. Òàêîæ ðîçãëÿíóòî îñîáëèâîñò³ ÑВБ çàëåæíî â³ä
ðîçì³ðó ï³äïðèєìñòâà, ôîðìè âëàñíîñò³, ñåêòîðó åêîíîì³êè òà ðåã³îíó, ùî
äàëî çàãàëüíó êàðòèíó ðîçâèòêó ÑВБ â Óêðà¿í³ âïðîäîâæ 2005-2010 ðð. Цåé
æå êîëåêòèâ àâòîð³â â 2008 ð. ïðîâ³â äîñë³äæåííÿ ó 10 ðåã³îíàõ Óêðà¿íè
ùîäî: ð³âíÿ îá³çíàíîñò³ ³ç ñóòí³ñòþ, ïðèíöèïàìè òà êîìïîíåíòàìè ÑВБ ³
ñòàíäàðòîì ISO 26000; äæåðåë ³íôîðìàö³¿ ïðî ÑВБ; ìåõàí³çì³â ñïðèÿííÿ
ðîçâèòêó ÑВБ. Ó äîñë³äæåíí³ áðàëè ó÷àñòü ïðåäñòàâíèêè á³çíåñó, âëàäè,
ïðîôñï³ëîê, ñïîæèâà÷³â, ãðîìàäñüêîñò³, íàâ÷àëüíèõ òà íàóêîâèõ çàêëàä³â [3].
Ñåðåä ³íøèõ çàãàëüíîíàö³îíàëüíèõ äîñë³äæåíü ÑВБ ñë³ä â³äçíà÷èòè
åêñïåðòíå îïèòóâàííÿ «Ñîö³àëüíà â³äïîâ³äàëüí³ñòü á³çíåñó â Óêðà¿í³» [4],
ÿê³ñíå äîñë³äæåííÿ ìåòîä³â âïðîâàäæåííÿ ÑВБ â Óêðà¿í³ [5], äîñë³äæåííÿ
«Ñòàâëåííÿ äî ÑВБ íàñåëåííÿ Óêðà¿íè» (2007 ð.) [6].
Íåîáõ³äí³ñòü âèâ÷åííÿ ðåã³îíàëüíèõ îñîáëèâîñòåé ÑВБ ñòèìóëþâàëà
ïðîâåäåííÿ íàóêîâöÿìè òà ïðåäñòàâíèêàìè ãðîìàäñüêèõ îðãàí³çàö³é
íèçêè åìï³ðè÷íèõ äîñë³äæåíü ÑВБ ó ðåã³îíàõ: «Ñîö³àëüíå ³íâåñòóâàííÿ
124 ISSN 1562-0905 Регіональна економіка 2013, №2
О. В. Кощій, І. О. Ворончак
â гâíåíñüê³é îáëàñò³», îðãàí³çîâàíîãî ó 2005 ð. ôóíäàö³єþ ³ìåí³ êíÿç³â-
áëàãîä³éíèê³â Îñòðîçüêèõ [7]; ñòàíó ô³ëàíòðîﳿ â ²âàíî-Ôðàíê³âñüê³é îá ëàñò³
«Ô³ëàíòðîï³ÿ. Ìîòèâè ³ òåíäåíö³¿» [8]; «Б³çíåñ ³ áëàãîä³éí³ñòü ó Ëóöü êó:
ïîòåíö³àë, ìîòèâè, î÷³êóâàííÿ» [9]; «Îö³íêà ñîö³àëüíèõ ïîòðåá ì³ñ öåâî¿
ãðîìàäè òà ïîòî÷íîãî ñòàíó ì³ñöåâèõ áëàãîä³éíèõ ³í³ö³àòèâ á³çíåñó» (Хàðê³â,
2005 ð.) [10]; «Ñîö³àëüíà â³äïîâ³äàëüí³ñòü á³çíåñó» ì. Ëüâîâà òà îáëàñò³
(2010 ð.) òà ³í. Аëå çîñåðåäæåí³ñòü á³ëüøîñò³ äîñë³äíèê³â íà îêðåìèõ àñïåêòàõ
ÑВБ, â³äì³ííîñò³ ó ìåòîäîëîã³ÿõ çàãàëüíîíàö³îíàëü íèõ òà ðåã³îíàëüíèõ
äîñë³äæåíü, çì³íè ó ñòàâëåíí³ äî ÑВБ â ñåðåäîâèù³ á³çíåñó òà ñòåéêõîëäåð³â ó
çâ’ÿçêó ç ô³íàíñîâî-åêîíîì³÷íîþ êðèçîþ ïîòðåáóþòü ïðîâåäåííÿ ïîäàëüøèõ
äîñë³äæåíü ðîçâèòêó ÑВБ íà çàãàëüíîäåðæàâíîìó òà ì³ñöåâîìó ð³âí³.
Ìåòîþ ñòàòò³ є ç’ÿñóâàííÿ ñó÷àñíîãî ñòàíó, òåíäåíö³é ³ ïåðñïåêòèâ
ðîçâèòêó ÑВБ ó Ëüâ³âñüê³é îáëàñò³, âèçíà÷åííÿ ðåã³îíàëüíèõ îñîáëèâîñòåé
ÑВБ Ëüâ³âùèíè, ïðîáëåì òà ïåðåøêîä, ùî ãàëüìóþòü ïðîöåñ ï³äâèùåííÿ
ð³âíÿ ñîö³àëüíî¿ â³äïîâ³äàëüíîñò³ á³çíåñó ðåã³îíó.
Âèêëàä îñíîâíîãî ìàòåð³àëó äîñë³äæåííÿ. Óïðîäîâæ ëþòîãî-áåðåçíÿ
2012 ð. àâòîðè ïðîâåëè îïèòóâàííÿ 104 êåð³âíèê³â ï³äïðèєìñòâ òà
ï³äïðèєìö³â Ëüâ³âñüêî¿ îáëàñò³ íà òåìó: «Ñîö³àëüíà â³äïîâ³äàëüí³ñòü
ïðåäñòàâíèê³â ðåã³îíàëüíîãî á³çíåñó». Îáñÿã âèá³ðêè çàáåçïå÷èâ çâè÷àéíèé
ð³âåíü íàä³éíîñò³ ðåçóëüòàò³â (äîïóñòèìà ïîõèáêà D = 0,098, або 9,8%).
Îïèòóâàííÿ íàáëèæåíå çà ñòðóêòóðîþ äî çàãàëüíîíàö³îíàëüíèõ äîñë³äæåíü
[1-2], ùî äîçâîëèëî ïîð³âíþâàòè îòðèìàí³ äàí³ ç ¿õ ðåçóëüòàòàìè. Аíêåòà
ì³ñòèëà 17 ïèòàíü, ùî îõîïëþâàëè òðè òåìè: ðîçóì³ííÿ êåð³âíèêàìè òà
âëàñíèêàìè ï³äïðèєìñòâ ñóòíîñò³ ÑВБ; ïðàêòè÷íà ä³ÿëüí³ñòü ï³äïðèєìñòâà
ó ð³çíèõ ñôåðàõ ÑВБ; áà÷åííÿ ïðåäñòàâíèêàìè á³çíåñó ïðîáëåì òà
ïåðñïåêòèâ ðîçâèòêó ÑВБ.
Ïðîâåäåíå îïèòóâàííÿ çàñâ³ä÷èëî âèñîêèé ñòóï³íü ïî³íôîðìîâàíîñò³
бізнесу щодо СВБ. Так, 97% опитаних ствердно відповіли на запитання
«Чè â³äîìå âàì ïîíÿòòÿ «ñîö³àëüíà â³äïîâ³äàëüí³ñòü á³çíåñó»?» Ïîð³âíÿííÿ
ç ðåçóëüòàòàìè âñåóêðà¿íñüêîãî äîñë³äæåííÿ [2, ñ. 13] (ðèñ. 1) äîçâîëÿє
çðîáèòè òàê³ âèñíîâêè: ð³âåíü ïî³íôîðìîâàíîñò³ á³çíåñó Ëüâ³âùèíè ùîäî
СВБ залишається одним із найвищих серед регіонів України (97% проти
76% по Україні); у посткризовий період (20102012 рр.) відбулося подальше
зростання ступеня поінформованості бізнесу щодо СВБ (з 95% до 97%).
Чи відоме вам поняття «соціальна відповідальність бізнесу»?
Україна, 2010 р. [2, с. 13] Львівська область, 2010 р.
[2, с. 13] Львівська область, 2012 р.
так; 76%
ні; 24%
так; 95%
ні; 5%
так; 97%
ні; 3%
Рис. 1. Рівень поінформованості бізнесу Львівщини та України про СВБ
ISSN 1562-0905 Регіональна економіка 2013, №2 125
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу
Львівської області
Аëå öå íå îçíà÷àє, ùî ï³äïðèєìö³ òà êåð³âíèêè âîëîä³þòü ñó÷àñíèì,
ïîâíèì òà àäåêâàòíèì ðîçóì³ííÿì ö³є¿ êàòåãîð³¿. Ðåçóëüòàòè îïèòóâàííÿ
ñâ³ä÷àòü, ùî ï³ä ÑВБ ïðåäñòàâíèêè ä³ëîâèõ ê³ë Ëüâ³âùèíè ïåðø çà âñå
розуміють розвиток персоналу підприємства (55%), забезпечення якості
продукції, турботу про екологію та розвиток регіону (по 43%). Лише
35% опитаних відзначили благодійність як обов’язковий елемент СВБ,
тоді як у рамках всеукраїнського опитування цей варіант набрав 59% [2,
ñ. 14]. Íèçüêèì âèÿâèâñÿ ð³âåíü óñâ³äîìëåííÿ íåîáõ³äíîñò³ â³äêðèòîñò³ òà
підзвітності бізнесу перед суспільством (15% респондентів).
Êëþ÷îâîþ ïðîáëåìîþ óòâåðäæåííÿ ÑВБ є ðîçóì³ííÿ ¿¿ ðåçóëüòàòèâíîñò³
ÿê ³íñòðóìåíòà âèð³øåííÿ ñóñï³ëüíèõ ïðîáëåì. Аáñîëþòíà á³ëüø³ñòü îïèòàíèõ
визнає ключову роль підприємницьких структур як роботодавця (88%) та їх
важливість у зростанні добробуту громадян (46%). Можливість ефективного
ñïðèÿííÿ ðîçâ’ÿçàííþ ³íøèõ ïðîáëåì (êîðóïö³ÿ, çëî÷èíí³ñòü, åêîëîã³÷í³
ïðîáëåìè, ïîðóøåííÿ ïðàâ ãðîìàäÿí, àëêîãîë³çì, íàðêîìàí³ÿ ³ ò. ï.)
â³äçíà÷èëè ìåíøå òðåòèíè ðåñïîíäåíò³â, ïðîòå ëèøå îäèí îïèòàíèé âèñëîâèâ
äóìêó ïðî íåäîö³ëüí³ñòü ó÷àñò³ á³çíåñó ó âèð³øåíí³ ïðîáëåì ñóñï³ëüñòâà.
Îñíîâíèì ñòåéêõîëäåðîì á³çíåñó ïîëîâèíà ðåñïîíäåíò³â âèçíàëà âëàñ-
íèê³â òà àêö³îíåð³â ï³äïðèєìñòâà. Äî âïëèâîâèõ çàö³êàâëåíèõ ñòî ð³í çà
ðåçóëüòàòàìè îïèòóâàííÿ ìîæíà â³äíåñòè òàêîæ ïåðñîíàë, ñïîæèâà÷³â (ïî
44%) та ділових партнерів (36%). Нерозвиненість інститутів громадянсь
кого суспільства зумовили нижчу вагу даної груп зацікавлених сторін (8%).
Ïî³íôîðìîâàí³ñòü á³çíåñó ïðî ÑВБ ìàє ï³äêð³ïëþâàòèñÿ êîíêðåòíèìè
çàõîäàìè, ùî äåìîíñòðóþòü éîãî â³äïîâ³äàëüí³ñòü. Чàñòêà «ïðàêòèê³â
ÑВБ» íà Ëüâ³âùèí³ âèùà çà ñåðåäíþ ïî Óêðà¿í³ (ðèñ. 2), õî÷à ïîð³âíÿííÿ
ç 2010 ð. íå ìîæå ââàæàòèñÿ êîðåêòíèì ÷åðåç âïëèâ åêîíîì³÷íî¿ êðèçè.
Ïðîàíàë³çóєìî ä³ÿëüí³ñòü ï³äïðèєìñòâ Ëüâ³âùèíè â ðîçð³ç³ îêðåìèõ
ñôåð ÑВБ òà ñòåéêõîëäåð³â. Çàõîäè ³ç çàäîâîëåííÿ ïîòðåá ïåðñîíàëó є
однією з найпоширеніших форм СВБ. 99% опитаних повідомили, що
Чи здійснює Ваша компанія заходи,які можна віднести до соціально відповідальних?
Україна, 2010 р.
[2, с. 17] Львівська область, 2012 р.
так;
67%
ні;
52%
ні; 6%
ні; 14%
так,
самостійно
/ кілька
разів на
місяць;
10%
ні, але
плануємо
це робити
в майбут-
ньому; 8%
так, раз на
рік або
рідше;
24%
так, кілька
разів на
рік; 52%
Рис. 2. Частка підприємств, що практикують СВБ в Україні та на Львівщині
126 ISSN 1562-0905 Регіональна економіка 2013, №2
О. В. Кощій, І. О. Ворончак
¿õ ï³äïðèєìñòâà ðåàë³çóþòü ñîö³àëüíî â³äïîâ³äàëüíó ïîë³òèêó ùîäî
працівників, але більшість керівників підприємств регіону (81%), як і
України (63%), виявом власної соціальної відповідальності вважають вчас
ну виплату зарплати та преміювання працівників (60% і 40% відповідно).
Ñë³ä â³äçíà÷èòè íèçüêèé ð³âåíü ðîçâèòêó ïðîôñï³ëêîâîãî ðóõó â îáëàñò³
(20% опитаних), не набули значного поширення такі форми мотивації
персоналу, як встановлення гнучкого графіку роботи (19%; за результатами
всеукраїнських досліджень – 46%) та оплата відпочинку працівників
(14%). Один з основних у минулому стимул – надання житла за кошти
підприємства – практично не використовується (4% респондентів).
Ðîëü á³çíåñó ÿê îñíîâíîãî ðîáîòîäàâöÿ ³ëþñòðóþòü òàêîæ â³äïîâ³ä³
íà çàïèòàííÿ ùîäî ó÷àñò³ ó ðîçâèòêó ì³ñöåâèõ ãðîìàä (ðèñ. 3). Б³ëüø³ñòü
ï³äïðèєìñòâ ôîðìóє ïåðñîíàë çà ðàõóíîê ì³ñöåâèõ æèòåë³â. ²íø³ çàõîäè
ç ñîö³àëüíî-åêîíîì³÷íîãî ðîçâèòêó ãðîìàä ðåàë³çóþòüñÿ ìåíø ³íòåíñèâíî.
Íàéìåíø ïîøèðåíîþ ñåðåä ï³äïðèєìñòâ îáëàñò³ є ä³ÿëüí³ñòü â åêî-
логічній сфері СВБ. 44% досліджених підприємств не реалізують жодних
заходів у сфері охорони природного середовища (по Україні – 50%
[2, ñ. 39]). Ïîð³âíÿííÿ ïîïóëÿðíîñò³ îêðåìèõ åêîëîã³÷íèõ ïðîãðàì ó
Ëüâ³âñüê³é îáëàñò³ òà Óêðà¿í³ ñâ³ä÷èòü ïðî á³ëüøó óâàãó ï³äïðèєìñòâ
ðåã³îíó äî çìåíøåííÿ çàáðóäíþþ÷èõ âèêèä³â òà ñêèä³â òà íèæ÷³ òåìïè
âïðîâàäæåííÿ òåõíîëîã³é ïåðåðîáêè â³äõîä³â.
ISSN 1562-0905 Регіональна економіка 2013, №2 127
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу
Львівської області
Íåâ³ä’єìíèì åëåìåíòîì ÑВБ є â³äïîâ³äàëüíà ïîâåä³íêà ùîäî ñïî-
живачів. Такої точки зору дотримуються 95% опитаних представників
ï³äïðèєìñòâ Ëüâ³âùèíè. Ñåðåä íàéïîïóëÿðí³øèõ çàõîä³â ó ñïîæèâ÷³é
сфері СВБ – встановлення обґрунтованих цін (56%), забезпечення високої
якості продукції та послуг (53%), надання повної та достовірної інформації
про товари (46%).
Òðàäèö³éíî ÑВБ ÿê ó ä³ëîâîìó ñï³âòîâàðèñòâ³, òàê ³ â ñåðåäîâèù³
ãðî ìàäñüêîñò³ àñîö³þєòüñÿ ç áëàãîä³éíîþ ä³ÿëüí³ñòþ. Бëàãîä³éí³ñòþ çàé-
маються 64% опитаних підприємств Львівщини, а основними її напрямами
є допомога сиротам (34%), малозабезпеченим (21%) та інвалідам (21%).
Çàãàëüíîâèçíàíèì ïîêàçíèêîì çð³ëîñò³ ÑВБ є ñòóï³íü ³íñòèòóö³àë³çàö³¿
ÑВБ, ùî âèðàæàєòüñÿ â ¿¿ îðãàí³çàö³éíîìó òà ³íôîðìàö³éíîìó çàáåçïå÷åíí³.
Ïðàêòèêà ïëàíóâàííÿ, îðãàí³çàö³¿, êîíòðîëþ òà çâ³òíîñò³ ó ñôåð³ ÑВБ є
íîâîþ äëÿ êîìïàí³é ðåã³îíó òà íå íàáóëà çíà÷íîãî ïîøèðåííÿ (ðèñ. 4).
ϳäïðèєìñòâà Ëüâ³âñüêî¿ îáëàñò³ ðåàë³çóþòü ñîö³àëüí³ çàõîäè çîâ-
í³øíüîãî ñïðÿìóâàííÿ ïåðåâàæíî ó ñï³âïðàö³ ç ä³ëîâèìè ïàðòíåðàìè
(30% підприємств), органами влади (26%), громадськими організаціями
(24%). Менша порівняно з загальноукраїнськими показниками частка
підприємств, які діють самостійно (23%), обумовлюється переважання у
ðåã³îí³ ìàëèõ òà ñåðåäí³õ ï³äïðèєìñòâ, äëÿ ÿêèõ îá’єäíàííÿ ðåñóðñ³â ³ç
ïàðòíåðàìè ïî á³çíåñó ñóòòєâî ðîçøèðþє ìîæëèâîñò³ ïðàêòèêè ÑВБ.
18%
4%
6%
8%
10%11%
13%
19%
25%26%
П
ро
гр
ам
а
со
ці
ал
ьн
их
з
ах
од
ів
н
а
рі
к,
кв
ар
та
л,
м
іс
яц
ь
Ро
зд
іл
у
п
ла
ні
, п
ри
св
яч
ен
ий
со
ці
ал
ьн
им
п
ит
ан
ня
м
С
тр
ат
ег
іч
ни
й
пл
ан
с
оц
іа
ль
но
ї
ді
ял
ьн
ос
ті
Н
ая
вн
іс
ть
о
со
би
ч
и
пі
др
оз
ді
лу
,
ві
дп
ов
ід
ал
ьн
ог
о
за
С
В
Б
Бю
дж
ет
с
оц
іа
ль
ни
х
за
хо
ді
в
(с
та
тт
я
у
за
га
ль
но
м
у
бю
дж
ет
і)
К
од
ек
с
ді
ло
во
ї е
ти
ки
П
ош
ир
ен
ня
ін
ф
ор
м
ац
ії
пр
о
со
ці
ал
ьн
у
ді
ял
ьн
іс
ть
ч
ер
ез
З
М
І,
са
йт
т
ощ
о
П
уб
лі
ка
ці
я
зв
іт
у
пр
о
со
ці
ал
ьн
у
ді
ял
ьн
іс
ть
В
ик
ор
ис
та
нн
я
м
іж
на
ро
дн
их
с
ис
те
м
оц
ін
ки
с
оц
іа
ль
но
ї д
ія
ль
но
ст
і
Н
е
ре
ал
із
ує
м
о
ж
од
ни
х
за
хо
ді
в
Які заходи з планування, організації, контролю та звітності у сфері соціальної
відповідальності реалізує Ваше підприємство?
Рис. 4. Заходи з планування, організації, контролю та звітності з СВБ, що
реалізуються підприємствами Львівщини
128 ISSN 1562-0905 Регіональна економіка 2013, №2
О. В. Кощій, І. О. Ворончак
Îñíîâíèì ìîòèâîì ó çä³éñíåíí³ â³äïîâ³äàëüíî¿ òà åòè÷íî¿ ïîë³òèêè
більшість представників бізнесу Львівщини (60%) та України (61%)
назвали етичні та релігійні переконання. Значна частина опитаних (45% та
38% відповідно) дотримується утилітарного підходу до СВБ. Спостерігався
òàêîæ îäíî÷àñíèé âèá³ð ðåñïîíäåíòàìè îáîõ çàçíà÷åíèõ âàð³àíò³â, òîáòî
ï³äïðèєìö³ òà êåð³âíèêè ï³äïðèєìñòâ íå ââàæàþòü ¿õ âçàєìîâèêëþ÷íèìè.
Ìîòèâè ñîö³àëüíî â³äïîâ³äàëüíî¿ ïðàêòèêè á³çíåñó Ëüâ³âùèíè â ö³ëîìó
çá³ãàþòüñÿ ç ðåçóëüòàòàìè âñåóêðà¿íñüêèõ äîñë³äæåíü, õî÷à ìîæíà
êîíñòàòóâàòè íèæ÷èé òèñê îðãàí³â âëàäè òà êîíêóðåíòíî¿ ñèòóàö³¿, í³æ ó
ö³ëîìó ïî Óêðà¿í³. Ðîçïîä³ë â³äïîâ³äåé íå ï³äòâåðäæóє ã³ïîòåçó ïðî âïëèâ
âëàäè ÿê îñíîâíèé ñïîíóêàëüíèé ìîòèâ ÑВБ, îñê³ëüêè òàêó ïðè÷èíó
відзначили лише 8% опитаних.
Íàâ³òü ò³ ï³äïðèєìñòâà, ÿê³ äåêëàðóþòü ìîðàëüíî-åòè÷í³ ïðè÷èíè ÑВБ,
óñâ³äîìëþþòü ïåðåâàãè, ùî ¿õ ìîæå îòðèìàòè ñîö³àëüíî â³äïîâ³äàëüíà
êîìïàí³ÿ. Îêð³ì çàãàëüíîãî ïîçèòèâíîãî âïëèâó íà ³ì³äæ ï³äïðèєìñòâà,
який оцінили більшість (69%) учасників дослідження, представники
á³çíåñó Ëüâ³âñüêî¿ îáëàñò³ àêöåíòóâàëè óâàãó íà â³ä÷óòíèõ ïîçèòèâíèõ
результатах у відносинах із персоналом (55%), діловими партнерами
(26%), органами влади (23%).
Гîëîâíèìè ïðîáëåìàìè ó çä³éñíåíí³ çàõîä³â ç ÑВБ äëÿ ï³äïðèєìñòâ
Львівщини є брак коштів (56%), бюрократичні перешкоди та недосконале
законодавство (51%). Серед проблем, пов’язаних із діяльністю влади:
високий рівень корупції (31%), відсутність податкових пільг для
благодійників (29%), надмірний податковий тиск (24%). Таким чином,
óäîñêîíàëåííÿ ðîáîòè öåíòðàëüíèõ òà ì³ñöåâèõ îðãàí³â âëàäè ñë³ä
âèçíàòè îäíèì ç îñíîâíèõ ðåçåðâ³â ðîçâèòêó ÑВБ Ëüâ³âùèíè òà Óêðà¿íè.
²ç ïðîáëåì ó ñàìîìó ñåðåäîâèù³ á³çíåñó íàéñóòòєâ³øèìè є íåäîáðîñîâ³ñíà
конкуренція, низький рівень ділової етики (18%) та відсутність досвіду
реалізації соціальних програм (26%). Серйозною перешкодою СВБ вия
вився недостатній розвиток інститутів громадянського суспільства: 29%
Рис. 5. Способи підтримки СВБ з точки зору представників бізнесу Львівщини
ISSN 1562-0905 Регіональна економіка 2013, №2 129
Стан та перспективи розвитку соціальної відповідальності бізнесу
Львівської області
îïèòàíèõ ñóìí³âàþòüñÿ ó ö³ëüîâîìó âèêîðèñòàíí³ áëàãîä³éíî¿ äîïîìîãè,
14% не довіряють громадським організаціям, 5% констатували відсутність
громадських організацій – одержувачів коштів. Показово, що жоден з
ó÷àñíèê³â äîñë³äæåííÿ íå âèáðàâ âàð³àíò «íåìàє ïåðåøêîä ó ðîçâèòêó ÑВБ
â Óêðà¿í³», á³ëüø³ñòü â³äçíà÷èëè 3 ³ á³ëüøå âàð³àíò³â â³äïîâ³ä³ íà ïèòàííÿ.
Óñå öå ñâ³ä÷èòü ïðî íåñïðèÿòëèâå ñåðåäîâèùå ðîçâèòêó ÑВБ ó ðåã³îí³.
Ïîòåíö³àë ðåã³îíàëüíèõ îðãàí³â âëàäè äåìîíñòðóþòü â³äïîâ³ä³ ïðåä-
ñòàâíèê³â á³çíåñó íà ïèòàííÿ ùîäî ñïîñîá³â çàîõî÷åííÿ ÑВБ (ðèñ. 5).
Ðåçóëüòàòè îïèòóâàííÿ ñâ³ä÷àòü, ùî á³çíåñ ðåã³îíó î÷³êóє â³ä âëàäè
перш за все конкретних пропозицій щодо співпраці (50%) та податкових
пільг для підприємств, які витрачають кошти на благодійність (43%).
Значна частина представників бізнесу (31%) усвідомлює необхідність
ðîçðîáêè «Íàö³îíàëüíî¿ ñòðàòå㳿 ðîçâèòêó ÑВБ», ðåã³îíàëüíèõ ñòðàòåã³é
ñïðèÿííÿ ÑВБ, ùî, íà íàøó äóìêó, ìàє ñòàòè ïåðøî÷åðãîâèì çàõîäîì
ïîë³òèêè ï³äòðèìêè ÑВБ. Ïðîáëåìîþ є é áåçâ³äïîâ³äàëüí³ñòü ñàìèõ îðãàí³â
влади (на думку 24% респондентів), що повинні бути зразком соціальної
â³äïîâ³äàëüíîñò³, îñê³ëüêè â³äïîâ³äàëüíèé á³çíåñ ó áåçâ³äïîâ³äàëüíîìó
ñóñï³ëüñòâ³ òà äåðæàâ³ є íåìîæëèâèì. Ðîçâ’ÿçàííÿ çàçíà÷åíèõ ïðîáëåì ìàє
äîïîâíþâàòèñÿ íàäàííÿì ³íôîðìàö³éíî¿, ìåòîäè÷íî¿, ïðàâîâî¿ äîïîìîãè
á³çíåñó â ðåàë³çàö³¿ ñîö³àëüíèõ ïðîåêò³â, ïîïóëÿðèçàö³єþ ÑВБ ó ñóñï³ëüñòâ³.
Âèñíîâêè ³ ïåðñïåêòèâè ïîäàëüøèõ äîñë³äæåíü. Òàêèì ÷èíîì, ñë³ä
â³äçíà÷èòè òàê³ îñîáëèâîñò³ ðîçâèòêó ÑВБ ó Ëüâ³âñüê³é îáëàñò³:
− ð³âåíü ïî³íôîðìîâàíîñò³ á³çíåñó ðåã³îíó ùîäî ÑВБ є âèñîêèì;
− á³ëüø³ñòü ï³äïðèєìñòâ ðåã³îíó ïðàêòèêóє ð³çí³ ôîðìè ÑВБ (ïåðø çà
âñå ó òðóäîâ³é òà ñïîæèâ÷³é ñôåðàõ);
− íåäîñòàòí³ì є îðãàí³çàö³éíå òà ³íôîðìàö³éíå çàáåçïå÷åííÿ ÑВБ,
á³ëüøîñò³ ï³äïðèєìñòâ áðàêóє äîñâ³äó ñîö³àëüíî¿ ä³ÿëüíîñò³;
− îñíîâíîþ ïðè÷èíîþ ÑВБ є åòè÷í³ òà ðåë³ã³éí³ ìîòèâè, àëå ïðåäñòàâíèêè
á³çíåñó òàêîæ óñâ³äîìëþþòü ïîòåíö³éí³ ïåðåâàãè ÑВБ;
− ñåðåäîâèùå ðîçâèòêó ÑВБ íà Ëüâ³âùèíè є íåñïðèÿòëèâèì, ùî ïîòðåáóє
ïðîâåäåííÿ ñèñòåìíî¿ ðåã³îíàëüíî¿ ïîë³òèêè ï³äòðèìêè ÑВБ.
Ïîäàëüø³ äîñë³äæåííÿ äàíî¿ ïðîáëåìè äîö³ëüíî ñïðÿìóâàòè, íà íàøó
äóìêó, íà ç’ÿñóâàííÿ ïîòðåá òà ³íòåðåñ³â êëþ÷îâèõ çàö³êàâëåíèõ ñòîð³í
á³çíåñó ðåã³îíó, àíàë³ç ðîë³ îðãàí³â âëàäè, ãðîìàäñüêèõ îðãàí³çàö³é,
íàóêîâèõ ê³ë Ëüâ³âùèíè ó ïðîñóâàíí³ ³äåé ÑВБ.
Ñïèñîê âèêîðèñòàíèõ äæåðåë
1. Соціальна відповідальність бізнесу: розуміння та впровадження. –
2005. – 41 с. – Режим доступу: http://www.un.org.ua/files/Concept_
Paper.pdf.
2. dzí÷åíêî А. Г. Êîðïîðàòèâíà ñîö³àëüíà â³äïîâ³äàëüí³ñòü 2005-2010:
стан та перспективи розвитку / А. Г. Зінченко, М. А. Саприкіна. –
К. : Фарбований лист, 2010. – 56 с.
3. dzí÷åíêî А. Г. Ñîö³àëüíà â³äïîâ³äàëüí³ñòü â Óêðà¿í³: Ïîãëÿäè ð³çíèõ
ñòåéê õîëäåð³â. Ðåã³îíàëüíèé àñïåêò / А. Г. dzí÷åíêî, Ì. А. Ñàï ðè-
кіна. – К., 2008. – 60 с.
4. Соціальна відповідальність бізнесу в Україні / відп. ред. Ю. Саєнко. –
К. : Батискаф, 2002. – 71 с.
5. Бåãìà Ю. Ê. Яê³ñíå äîñë³äæåííÿ ìåòîä³â âïðîâàäæåííÿ ñîö³àëü íî¿
â³ä ïî â³äàëüíîñò³ á³çíåñó â Óêðà¿í³: êîíòåíò-àíàë³ç ôàõîâèõ ³íîçåìíèõ
джерел / Ю. К. Бегма, О. Ю. Вінніков, О. І. Редько. – К., 2006. – 128 с.
130 ISSN 1562-0905 Регіональна економіка 2013, №2
О. В. Кощій, І. О. Ворончак
6. Êîïàòüêî Å. Çàðàáàòûâàåò ëè áèçíåñ íà ñîöèàëüíîé îòâåòñòâåííîñòè?
/ Е. Копатько, А. Голиздра, С. Шумихин. – Режим доступу : http://
www.rb. com.ua / upload/5177.pdf.
7. Êðàïëè÷ Ð. Êîðïîðàòèâíà ñîö³àëüíà â³äïîâ³äàëüí³ñòü óêðà¿íñüêîãî
á³çíåñó: Äîñâ³ä Ôóíäàö³¿ Îñòðîçüêèõ: Ïîñ³áíèê äëÿ á³çíåñó òà íåïðè-
áóòêîâèõ îðãàí³çàö³é / óïîðÿä. Ð. Бîâãèðÿ, Ñ. Ïàéñàí³ä³, Î. Êðàïëè÷,
А. Кіслов, С. Гутюк. – Рівне : Фундація ім. князівблагодійників
Острозьких, 2005. – 74 с.
8. Äîñë³äæåííÿ Ôîíäó ³ìåí³ Êîðîëÿ Юð³ÿ «Ô³ëàíòðîï³ÿ. Ìîòèâè ³ òåí-
денції». – Режим доступу : http://www.galicia.org.ua/txt/Zvit.pdf.
9. Çâîíàð В. Б³çíåñ ³ áëàãîä³éí³ñòü ó Ëóöüêó: ïîòåíö³àë, ìîòèâè, î÷³-
кування. Луцьк: ВОГО «Фонд місцевого розвитку» / В. Звонар. –
Ðåæèì äîñòóïó : http://www.iniciativa.com.ua.
10. Îöåíêà ñîöèàëüíîé ïîòðåáíîñòè ìåñòíîãî ñîîáùåñòâà è òåêóùåå ñîñ-
òîÿ íèå ìåñòíûõ áëàãîòâîðèòåëüíûõ èíèöèàòèâ áèçíåñà: Îò÷åò ïî èñ-
сле дованию. – Харьков : ООО ИКФ «Сантана» ЛТД Ко, 2005. – 76 с.
Кощий О. В., Ворончак И. О. Состояние и перспективы развития социальной
ответственности бизнеса Львовской области.
Проанализирован уровень развития социальной ответственности бизнеса Львов-
ской области на основе опроса представителей бизнеса региона. Определена
степень осведомленности менеджеров и предпринимателей о социальной ответ-
ственности бизнеса. Исследована распространенность в среде бизнеса Львовщины
конкретных мероприятий в сфере социальной ответственности, уровень организа-
ционного и информационного обеспечения социальной ответственности бизнеса.
Охарактеризованы мотивы и потенциальные выгоды ответственного поведения
с точки зрения представителей деловых кругов региона. Определены проблемы и
препятствия на пути внедрения ответственного подхода к предпринимательской
деятельности, приоритетные направления региональной политики поддержки
социальной ответственности бизнеса Львовщины.
Ключевые слова: социальная ответственность бизнеса, Львовская область, результаты
опроса представителей бизнеса.
Koshchiy O. V., Voronchak I. O. Current State and Prospects of Development the
Corporate Social Responsibility of Lviv Region.
The level of development the corporate social responsibility of Lviv region is analyzed on the
basis of the regional business survey. The degree of awareness of managers and entrepreneurs
about social responsibility is defined. The prevalence of specific activities of corporate social
responsibility in the business community and the level of organizational and informational
support of social responsibility are investigated. Reasons and potential benefits of responsible
conduct are described from the regional business community’s point of view. The problems
and obstacles to the implementation of the responsible approach to business are found out.
The priority directions of regional policy support of corporate social responsibility of Lviv
region are defined.
Keywords: corporate social responsibility, Lviv region, the results of business representatives’
survey.
Íàä³éøëî 01.04.2013 ð.
re201302
|