Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування
Gespeichert in:
| Datum: | 2008 |
|---|---|
| 1. Verfasser: | |
| Format: | Artikel |
| Sprache: | Ukrainian |
| Veröffentlicht: |
Інститут народознавства НАН України
2008
|
| Schlagworte: | |
| Online Zugang: | https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/7174 |
| Tags: |
Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
|
| Назва журналу: | Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| Zitieren: | Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування / А. Комарницький // Народознавчі Зошити. — 2008. — № 3-4. — С. 302-308. — Бібліогр.: 46 назв. — укp. |
Institution
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine| id |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-7174 |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-71742025-02-09T09:42:31Z Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування On Cult of Holy Virgin as Protectress, Defendress of Ukraine from Enemies of the Steppe in Times of Polish-Lithuanian Domination Комарницький, А. Статті 2008 Article Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування / А. Комарницький // Народознавчі Зошити. — 2008. — № 3-4. — С. 302-308. — Бібліогр.: 46 назв. — укp. 1028-5091 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/7174 uk application/pdf Інститут народознавства НАН України |
| institution |
Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine |
| collection |
DSpace DC |
| language |
Ukrainian |
| topic |
Статті Статті |
| spellingShingle |
Статті Статті Комарницький, А. Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування |
| format |
Article |
| author |
Комарницький, А. |
| author_facet |
Комарницький, А. |
| author_sort |
Комарницький, А. |
| title |
Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування |
| title_short |
Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування |
| title_full |
Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування |
| title_fullStr |
Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування |
| title_full_unstemmed |
Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування |
| title_sort |
культ богоматері - як покрови, захисниці від степових ворогів україни в часи польсько-литовського панування |
| publisher |
Інститут народознавства НАН України |
| publishDate |
2008 |
| topic_facet |
Статті |
| url |
https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/7174 |
| citation_txt |
Культ Богоматері - як Покрови, Захисниці від степових ворогів України в часи Польсько-Литовського панування / А. Комарницький // Народознавчі Зошити. — 2008. — № 3-4. — С. 302-308. — Бібліогр.: 46 назв. — укp. |
| work_keys_str_mv |
AT komarnicʹkija kulʹtbogomateríâkpokrovizahisnicívídstepovihvorogívukraínivčasipolʹsʹkolitovsʹkogopanuvannâ AT komarnicʹkija oncultofholyvirginasprotectressdefendressofukrainefromenemiesofthesteppeintimesofpolishlithuaniandomination |
| first_indexed |
2025-11-25T11:41:15Z |
| last_indexed |
2025-11-25T11:41:15Z |
| _version_ |
1849762388648132608 |
| fulltext |
302 3-4’2008 Народознавчi Зошити
Статтi
Андрiй КОМАРНИЦЬКИЙ
КУЛЬТ БОГОМАТЕРI – ЯК ПОКРОВИ,
ЗАХИСНИЦI ВIД СТЕПОВИХ ВОРОГIВ
НА УКРАЇНI В ЧАСИ
ПОЛЬСЬКО-ЛИТОВСЬКОГО
ПАНУВАННЯ
Andrii KOMARNYTSKY. On Cult of Holy Virgin
as Protectress, Defendress of Ukraine from Enemies of
the Steppe in Times of Polish-Lithuanian Domination.
Культ Богоматерi-Заступницi в Києвi
та Центральнiй Українi. Вплив Влахернського
культу на формування Покровської традицiї
Провiдною iдеєю, яка лежала в основi подаль-
шого розвитку культу Богоматерi як Покрови в
Українi у другiй пол. XIV-XV ст. була iдея За-
ступництва i символiзувала опiку Богородицi над
усiм народом. Ця iдея найбiльш вiдображена у
розвитку Покровського культу i набула особливої
актуальностi в Українi пiсля монгольської навали.
Внаслiдок монгольської навали Київщина, Чер-
нiгiвщина, Переяславщина увiйшли до складу во-
лодiнь Золотої Орди – Улусу Джучi, який з часiв
правлiння золотоординського хана Берке (1255-
66) став окремою державою. Це стало причиною
вiдсутностi майже впродовж столiття будь-яких
свiдчень про розвиток культу Богоматерi. Внаслi-
док вiйськової акцiї литовського князя Ольгерда
(1362-63 рр.) було усунено васала татар князя
Федора, а Київське князiвство передане Володи-
мировi Ольгердовичу1. З цього часу на Цент-
ральнiй Українi з’являються вiдомостi про iсну-
вання традицiй культу Богоматерi, якi розвива-
лись у тiснiй залежностi з Захiдно-Українськими
землями.
З прийняттям християнства i впродовж усього
перiоду iснування Києво-Руської держави важли-
ва роль у розвитку культу Богоматерi вiдводилась
1Iсторiя Української культури...– Т. 2.– К.: Наук. Дум-
ка, 2001.– С. 44.
вiзантiйським впливам. Тодi як у наступний пе-
рiод на Українi в XIV-XV ст. культ Богородицi
надалi вже розвивається на основi власної Дав-
ньоруської традицiї.
На важливостi традицiї Київської Русi для
подальшого розвитку Русi-України наголошува-
лося, зокрема, польсько-литовськими авторами,
як домiнiканцем Симоном Опольським, Яном
Домбровським та iншими2.
Культ Богородицi-Заступницi був домiнуючим
у сакральнiй культурi Києва, а отже традицiї ку-
льту Покрови могли розвинутись саме на київсь-
кiй основi, про що свiдчить праця I.Воробйової,
на думку якої свято Покрови могло бути вста-
новлене в Києвi. Згiдно з версiєю дослiдни-
цi переважна бiльшiсть храмiв присвячена куль-
ту Богородицi-Заступницi, яка вiдображала iдею
Покрови Богоматерi.
“Град, почитающий Тя и подолгу славящий,
покрываеши, Пречистая, Твоим омофором чест-
ным от насаждения противных, от глада и труса,
и межусобные брани”3. При встановленнi свята
Покрови важливе мiсце вiдводилося поширенню
сказання про чудо Богоматерi в Константинопi-
льському Влахернському храмi, де вона покри-
ла всiх, хто молився своїм омофором. Ввiйшо-
вши до храму “...вона молилась... по звершен-
нi молитви зняла з себе подiбне до блискавки
сяюче велике i страшне покривало i, тримаючи
його з великою урочистiстю... розпростерла над
усiм народом. Потiм вона вiдiйшла, але залишила
благодать перебуваючим там”4. Слiд зауважити
вiрогiднiсть поширення в Покровськiй iконогра-
фiї Образу Богоматерi Оранти з Покровом над
нею. Адже за iснуючою в Києвi традицiєю 8 ве-
ресня тисячi християн збиралися до Софiївсько-
го храму, щоб поглянути на Богоматiр-Оранту та
отримати вiд неї небесне покровительство5. Для
подальшого розвитку традицiй культу Покрови
на Русi сприятливим був час князювання Воло-
димира Мономаха. Ймовiрно, що свято Покрови
Пресвятої Богородицi могло бути встановлене в
2Там само.– С. 36.
3Воробйова I.П. Християнськi свята давнього Киє-
ва: осiннiй цикл // Народна Творчiсть та Етнографiя.–
Вип. 5.– 2000.– С. 60.
4Яковлєв Е.Г. Богородиця християнського сходу i Ма-
донна християнського Заходу.– СПБ., 2001.
5Воробйова I.П. Християнськi свята...– С. 57.
АНДРIЙ КОМАРНИЦЬКИЙ. Культ Богоматерi – як Покрови... 303
Києвi у 1103 р. за iгумена Києво-Печерського
монастиря Феоктиста саме з iнiцiативи Володи-
мира Мономаха. Того дня Церква служила Ака-
фiст Покровi Богоматерi, в якому повторювали-
ся слова: “Радуйся радосте наша, покрий нас вiд
усякого зла чесним твоїм омофором”6. Вiрогiдно,
київський князь Володимир Мономах спричинив-
ся до поширення Влахернського культу на Русi.
За його сприяння процвiтав Кловський Стефанiв
монастир – найважливiший центр Влахернського
культу7.
Адже важлива роль Влахернських традицiй по-
читання Богоматерi у формуваннi i розвитку По-
кровського культу на Русi була визначальною,
про що свiдчить поява в цей час галицької iкони
Покрови, iконографiя якої є важливим доказом
тiсного зв’язку Покровської iконографiї з Вла-
хернським культом.
За висловлюванням Л.С.Мiляєвої iконографiч-
на схема галицької Покрови є найближчою до
Богородичного культу Влахернського храму, тоб-
то вiдповiдає саме тому з’явленню Богоматерi,
коли в чудесний спосiб пiднiмалось “покривало”,
або ж “завiса”, яка прикривала зображення Марiї
в Константинопольському храмi8. Про значення
культу Влахернської Богоматерi опосередковано
свiдчать Київський Патерик i лiтописи9.
Можна вважати появу галицької iкони Пок-
рови промовистим свiдченням того значення, яке
вiдводилося культу Покрови в часи процвiтання
Галицької держави, зокрема перiоду князювання
Романа Мстиславовича, який для посилення Га-
лицького князiвства як осередку збирання земель
Київської Русi велике значення у здiйсненнi сво-
їх намагань вiдводив культу Покрови Богоматерi
i її iкон10.
У ХIII ст. спостерiгається iнтенсивний розви-
ток мiсцевих культiв Покрови, а з поч. XIV ст.
культ Покрови Богоматерi продовжував розвива-
тися i поширюватися на Українi i в сусiднiх Бi-
лоруських землях та в Московському князiвст-
6Там само.– С. 56.
7Писаренко Ю. Игорь едеть по Боричеву (Про фiнал
Слова о полку Iгоревiм) // Київська Старовина.– № 6.–
2000.– С. 22.
8Миляeва Л.С. Памятник Галицкой живописи ХIII в.
// Советская Археология.– Вып. 3.– Москва, 1965.–
С. 253.
9Там само.– С. 256.
10Там само.– С. 353.
вi. Примiтно, що вже тодi спостерiгаються пев-
нi вiдмiнностi у розвитку Покровського культу
на землях колишньої Русi. Вiн набирає своїх ха-
рактерних особливостей у кожному iз князiвств,
ствердивши виявленi в такий спосiб намагання
вмотивувати вибранiсть своєї держави i покро-
вительства над нею Богоматерi11. В.Пуцко заз-
начив, що “у межах Київської митрополiї часiв
Великого князiвства Литовського та Речi Поспо-
литої стосовно вшанування певних iкон Богоро-
дицi не вiдчувалося рiзницi мiж українськими i
бiлоруськими землями”12.
У XIV ст. пiд час боротьби пiд Литовським
проводом за незалежнiсть вiд монголо-татар як
i згодом в оборонi вiд татарських набiгiв культ
Покрови набув особливого значення i виступав
рушiйною силою нацiонального спротиву, що у
найбiльшiй мiрi виявилося з розвитком Козаць-
кого визвольного руху наприкiнцi XV-XVII ст.
У цьому контекстi варто вiдзначити важливе зна-
чення культу Покрови Пресвятої Богородицi в
наступнi столiття на Українi. Про це нам оповi-
дає рукописне учительне євангелiє XVII ст., яке
походить iз захiдно-українських земель (1636 р.,
Височани): “В Русской земли в Киeве також на-
ихали Татарове на город Киев без жадной опо-
веди на нашу Русь. Обачивши тое киевляне, иж
великое войско Татарское, не уфаючи на свою
моць, теды припали на молитвы к Господу Бо-
гу и к Святой Богородицы. Третий день указа-
лася свята Богородица на воздусе над церковью
Печерского монастыря, покрывши церковь ризою
своею святою. Татарове обернулися назад з вели-
кой стыдливостью и сами ся секли”13.
Осмислення почитання Богоматерi
як Покрови i Заступницi на Українi
у першiй пол. XIV-XV ст.
Найхарактернiшим явищем, яке мало вирi-
шальний вплив на розвиток України з другої
пол. XIV-XV ст. та позначилося на загальний
хiд становлення культури та духовностi, став на-
11Там само.
12Цит. за: Пуцко В. (Калуга). Образи Жировицької Бо-
гоматерi... // Сакральное искусство Беларуси между Вос-
током и Западом.– № 18.– Мн., 2001.– С. 540.
13Возняк М. Iсторiя української лiтератури...– Т. 3.–
Львiв, 1924.– С. 126-127.
304 3-4’2008 Народознавчi Зошити
родний характер культу почитання Богоматерi14,
який був головним рушiєм i поштовхом для роз-
витку полiтичного життя, що також стало ви-
значальною рисою у розвитку культу Богоматерi
протягом цього перiоду, спричинившись до най-
виразнiшого його осмислення як Заступницi.
Враховуючи тiсний зв’язок культу Богомате-
рi з загальною системою Боговшанування15, все
ж йому належить особливе значення як осередку
розвитку духовностi i культури України. Як вiдо-
мо, згiдно з християнською традицiєю, основний
наголос вiдведений трьом найважливiшим елемен-
там святостi Пречистої Дiви: дiвочiсть, Богома-
теринство i заступництво за все людство.
У кожну епоху i певний промiжок часу на
Українi побутуватиме неоднакове сприйняття на-
званих ознак святостi. В епоху Київської Русi го-
ловний наголос надавався на заступництвi Бого-
матерi за людство. У пiзнiший перiод ХIII-XV ст.
на Українi особлива увага придiляється саме Бо-
гоматеринству Дiви Марiї як виразу її причетно-
стi до таємницi Боговтiлення. Тому Приснодiва
Марiя iменується на Українi не iнакше як Бого-
родиця, Матiр Божа, на вiдмiну вiд Католиць-
кого Заходу, де акцент переноситься з Богоро-
дичностi Марiї на її Дiвоцтво, пiдтвердженням
цього – високе значення догмату “Непорочного
Зачаття Богоматерi, адже Мати Iсуса називає-
ться просто Дiвою Марiєю, що стане причиною
появи на Заходi образу Дiви Марiї у бiлiй одежi,
не притаманного Схiдному Православ’ю”16. Все
ж культ Богоматерi в часи польсько-литовського
панування набуває свого осмислення як Покро-
ви i Захисницi вiд степових ворогiв на Українi.
Таким чином у перiод XIV-XV ст. у почитаннi
Богоматерi важливе значення надається усвiдом-
ленню її як Покровительки i Заступницi над усiм
українським народом.
Тема Покрови нероздiльно пов’язана з iдеєю
Прослави як невiд’ємної частки загального ви-
знання ролi Богоматерi, що було зумовлено об-
ставинами iсторичного розвитку України цього
перiоду.
У перiод Київської Русi так само, як i в пiзнi-
ший час у Галицько-Волинському князiвствi роз-
14Iсторiя Української культури...– Т. 2.– К., 2001.–
С. 438.
15Там само.
16Там само.
виток культури i мистецтва перебував пiд безпо-
середньою опiкою князiв, боярства i вищого ду-
ховенства, дiяльнiсть яких спричинилась до спо-
рудження величних храмiв на честь Марiї, в яких
знаходилась значна кiлькiсть вiдомих тогочасних
релiквiй та iкон у дорогих оправах, якi були го-
ловними вогнищами шанування Богоматерi.
Пiсля окупацiї Польщею Галичини i з вiдхо-
дом Волинi до Литви провiдну роль у поширеннi
почитання Марiї вiдiграє увесь народ, тобто шир-
шi верстви – боярство, купецтво, середнє i нижче
духовенство та найбiднiшi верстви населення.
На захiдноукраїнських землях, зокрема у мiс-
тi Львовi, який, починаючи з XIV ст., виокрем-
люється з помiж iнших мiст в цiлому дотриму-
валися київської традицiї шанування Богородицi.
Святоуспенський храм було споруджено у Львовi
на престижному мiсцi у серед. XIV ст. Подiбне
мiсце вiдводили своїм центральним храмам, як,
наприклад, церква Успення, нiмецькi та вiрмен-
ськi колонiсти в перiод з 1360 по 1363 рр. Про
важливiсть мiста Львова, як осередку почитан-
ня Марiї на захiдно-українських землях свiдчить
перебування Белзької iкони Богоматерi та iнших
давнiх прославлених iкон Богородицi, якi знахо-
дилися у найбiльших храмах мiста17. Про одну
з цих iкон згадується, що на вимогу польської
громади вона була поставлена в Домiнiкансько-
му костелi Божого Тiла, який незадовго перед
тим був вiдомим Православним храмом18. Iсторiя
цього образу у Речi Посполитiй знана за видан-
ням Ш.Шимоновича та П.Г.Пруща, який у книзi
“Море Божої Ласки...” (1662 р.) подає: “У Льво-
вi у каплицi Св. Руженця костелу отцiв домiнi-
канцiв є образ Дiви Марiї, надзвичайно гарний
i чудотворний...”19. Докладнiше iсторiя цiєї iко-
ни розкрита вiдомим географом Ф.Сярчинським,
який у своєму географiчному словнику пiд словом
“Крилос” подає: “Образ Богородицi у цiй церквi
(у Крилосi) вважали за чудотворний. За перека-
зом, галицькi князi мали його з Царгорода, брали
17Фiголь М. Мистецтво Стародавнього Галича.– К.,
1997.– С. 167.
18Львiвська наукова бiблiотека Нацiональної акаде-
мiї наук України iм. В.Стефаника (далi ЛНБ.– Вiд-
дiл рукописiв.– М.В. 172, арк. 40 зв.) МЕDIAEVALIA
UKRAINICA.
19Цит. за: Iсторiя Української культури.– Т. 2.– К.,
2001.– С. 7.
АНДРIЙ КОМАРНИЦЬКИЙ. Культ Богоматерi – як Покрови... 305
його зi собою на вiйну, звiдси для безпеки перед
татарами його було перенесено до церкви львiвсь-
ких василiан, а коли опiсля домiнiканцi зайняли у
Львовi своїм монастирем мiсце василiан, тодi тим
ченцям i згаданий образ дiстався”20. Таке шаноб-
ливе ставлення до цiєї iкони, яку автор називає
витвором апостола св. Луки могло вiдноситися до
вiдомої iкони, якою на той час була Белзька Бого-
матiр. Як вiдомо, iкона Белзької Богородицi була
вивезена у 1362 р. Володиславом Опольським,
отже це могла бути її копiя, або ж ще одна вi-
дома iкона, iсторiю походження i зберiгання якої
до 1940 р. пов’язують виключно зi Львовом –
iкона Богоматерi Одигiтрiї – Палладiум Данила
Галицького.
У 1340 р. пiсля того, як Волинь вiдiйшла до
Любарта Гедимiновича – князя Литовської ди-
настiї, києво-руськi культурнi традицiї надалi роз-
виваються, пiдтвердженням чого є iкона Луцької
Одигiтрiї, яка знаходилася у Покровськiй церквi,
у частинi добре укрiпленого замку Любарта21.
Окрiм Києва, Галича i Володимира чудотворнi
образи Богоматерi знаходилися по багатьох мiстах
України, де їм надавалася велика пошана i важли-
ве мiсце в релiгiйних процесiях. Адже в зв’язку з
занепадом монументального малярства на Украї-
нi в XIV ст. головна роль у поширеннi тради-
цiй культу Богоматерi вiдведена її iконам. Вiдо-
мий дослiдник iсторiї українського християнства
Григор Лужицький у ХIII-XV ст. i у наступнi
столiття за цей перiод нарахував близько 200 чу-
дотворних iкон Богородицi, зазначаючи, що це їх
неповний перелiк. Посеред згаданих iкон близь-
ко 100 походять з Галичини та Волинi22. Багато
знаних iкон як чудотворнi лише в котромусь кон-
кретному поселеннi або в нешироких околицях сiл
i залишаються мiсцево шанованими. Проте саме
раннiм прославленим iконам Богоматерi вiдводи-
лась особлива роль у розвитку культу чудотво-
рних iкон її внаслiдок збiльшення числа копiй i
змальовок.
Чудотворна iкона Богородицi вiзантiйського
20Цит. за: Фiголь М. Мистецтво Стародавнього
Галича...– К., 1997.– С. 167.
21Киркевич В.Г. Покровський культ на Українi...– К.,
1999.– С. 15.
22Сидор О. Коштовний дiамант в коронi Українсь-
кої державностi // Галицька Брама...– Львiв, 2001.– №
1 (сiчень).– С. 2.
походження, вiдома пiд назвою Белзької, а пiзнi-
ше Ченстоховської, привезена з Константинопо-
ля, куди iмператором Константином Мономахом
прославлений образ Богородицi багатьма чудами
був перенесений23. За деякими даними цей Об-
раз згодом був подарований князевi Леву, який
нiс вiйськову службу в столицi24. Поява iкони
Белзької Богоматерi за свiдченням сучасних по-
льських дослiдникiв незадовго перед князюван-
ням Лева є свiдченням тому25. Згiдно з iншою
версiєю iкона була подарована племiнником вiза-
нтiйського iмператора Iсаака Ангела Андронiком
Комнiном, який тимчасово перебував при дворi
Галицького князя Ярослава Осмомисла.
За велiнням князя Лева Даниловича iкона бу-
ла перенесена до Белза, де, виконуючи обiтницю,
князь наказав на зворотi iкони приладнати золо-
ту пластину, а передню сторону оздобити красою
i пишнiстю срiбла, у чому знайшла своє вiдобра-
ження давньоруська традицiя оздоби срiблом, як
це згодом виявлено на iконi Тронної Богоматерi.
Також наказав корони Благословенної Дiви та її
Сина прикрасити багатоколiрним блиском та пиш-
нiстю семидесяти рiзноманiтних дорогоцiнних
каменiв26.
Таким чином, коронування Белзької Богомате-
рi стало оригiнальним явищем, що поряд iз ко-
ронованою iконою Галицької Одигiтрiї виявилося
важливим свiдченням проявiв захiдної традицiї
у розвитку культу Богоматерi у Галичинi. По-
ява коронованих iкон повинна була вiдображати в
певнiй мiрi намагання галицько-волинських воло-
дарiв до ствердження їх держави, а також визна-
ння “королiвської гiдностi” галицьких князiв, якi
в лiтописах часто титулуються королями.
Атакована наприкiнцi XIV ст. Белзька форте-
ця татарськими вiйськовими, через iкону в чу-
десний спосiб була врятована. Пiзнiше образ був
перевезений на Ясну гору в Ченстоховi Володис-
лавом Опольським, що сталося за невiдомих об-
ставин, оскiльки сам князь без вагомих пiдстав
не мiг наважитися забрати шановану iкону, яка
знаходилася в православнiй церквi. Тому вiрогi-
дним поясненням є можливiсть перенесення iко-
23Святиня двох народiв // Галицька Брама...– Львiв,
2001.– № 1 (сiчень).– С. 6.
24Там само.
25Там само.
26Там само.
306 3-4’2008 Народознавчi Зошити
ни в посаг дружини Опольського Євфiмiї27. По-
дiбне вивезення iкони можливе також у випадку
зберiгання її не в парохiяльному храмi, а в зам-
ковiй каплицi, якою могла бути одна iз Свято-
Катеринських каплиць у Львiвському Низькому
замку та Белзi. Одна з них була мавзолеєм Кон-
станцiї, яка, правдоподiбно, тут i похована, куди
i могла бути поставлена цiнна родинна пам’ятка
князем Левом.
Нам не вiдома реакцiя української спiльноти на
вивезення iкони за межi України. Подiбна мов-
чанка швидше всього є вiрогiдним свiдченням
пасивностi української спiльноти в оборонi сво-
їх святинь, як це стверджує М.Чубатий: “Гали-
цькi єпископи не виявляли жодної участi в долi
своєї країни, так i власних єпископських прес-
толiв iз кiлькох десяткiв iснуючих монастирiв у
Галичинi...”28.
На територiї Захiдної України вiдома подiбна
iкона не тiльки за своїм вiзантiйським походжен-
ням, але й значенням цiєї iкони в iсторiї укра-
їнського народу. Це iкона Холмської Богоматерi,
появу якої на Русi пов’язують за переданням з
часами Володимира Великого. Iкона перебувала в
Києвi до часу її вивезення Данилом Галицьким.
I впродовж бiльш як семи столiть перебування
Холмської iкони незмiнно пов’язане з Україною.
У рiзний час прославлений образ намагалися ви-
везти, але iкона поверталася назад до України,
що сприймалося як символ особливого заступни-
цтва Марiї над Україною, яке в особливий спо-
сiб уособлювала Холмська Божа Матiр. З цiєю
iконою пов’язане таке унiкальне явище, як реа-
льний вияв впливу Богородицi через посередни-
цтво своєї iкони на хiд iсторичних подiй, як це
на основi конкретних даних пiдтверджує iсторiя
княжого Холма. За незрозумiлих причин важли-
ве мiсто з точки зору його стратегiчного значення
не змогли взяти монголо-татари, володiючи доста-
тнiм числом вiйська i бойової технiки. У 1261 р.
татари знову не змогли взяти Холм, в чому також
вбачалося заступництво Богородицi. Захист мiста
вiд татар за посередництвом Холмської чудотвор-
ної iкони та найбiльш визначного чуда – оборони
Белза, здiйсненого iконою Белзької Богоматерi,
27Святиня двох народiв. “Ченстоховська Богоматiр” //
Галицька Брама...– Львiв, 2001.– № 1 (сiчень).– С. 5.
28Чубатий М. Iсторiя українського християнства.– Т. 2.–
Рим; Нью-Йорк, 1976.– С. 1.
стало нiби вiдголосом подiй столiтньої давнини:
“Пiд час Батиєвого наступу на Київ татари довго
i без успiху били таранами стiну храму, в якому
знаходилась велика кiлькiсть киян. Били з тiєї
сторони, де знаходилось велике мозаїчне зобра-
ження Богоматерi i стiна встояла...”29.
На територiї Центральної України зберiгались
вiдомi святинi Богоматерi, зокрема iкона Єлець-
кої Божої Матерi. Як найважливiша святиня мо-
настиря, пiд час нападу в 1239 р. монгольського
вiйська була замурована в стiну собору. У дру-
гiй пол. XV ст. була вiднайдена i встановлена
на почесному мiсцi. Пiд час нападу польського
вiйська i страшної пожежi в 1611 р. iкона була
втрачена30.
У Любечi, Почаєвi i невеликих селах, як, на-
приклад, у с. Зимна бiля княжого Володимира
зберiгалась iкона Богородицi вiзантiйського по-
ходження, виникнення якої пов’язують з часами
Володимира Великого. Можливо тут йдеться про
iкону Любецької Богоматерi Єлеуси, яка в свою
чергу могла бути змальовком з iкони Богоматерi
– Влахернiтiсси.
Великою чудотворною святинею глибокого По-
лiсся вважалась Куп’ятицька iкона Божої Мате-
рi, яка з’являлася в 1180 р. молодiй дiвчинi з
с. Куп’ятичi31.
Унiкальне явище, пов’язане з Богородичним
культом, яке набуло особливого розпорошення на
Українi – з’явлення чудотворних iкон Владичицi
за православною традицiєю, як i в iнших країнах
християнського свiту порiвнюється з сонцем, яке
обходить i освiтлює всю вселенну32.
Чудеснi з’явлення iкон Богоматерi Єлець-
кої, Почаївської i iнших спричинилися до по-
яви всесвiтньо-вiдомих осередкiв духовностi та
центрiв розвитку чернецтва поряд з Києво-
Печерським монастирем. У цьому контекстi слiд
зауважити, що Богородиця виступає покровите-
лькою тих, хто терпить у часи воєнного лихолiт-
тя, чи iнших небезпек, але й особливо тих, хто
29Цит. за: Губарева М.В., Низовський А.Ю. Сто вели-
ких храмов мира.– Москва, 2000.
30Вiроцький В.Д. Храми Чернiгова.– К.: Технiка, 1988.–
С. 87-101.
31Рожко В. Чудотворнi iкони Волинi i Полiсся...– Луцьк,
1998.– С. 254.
32Етингоф О.Е. Образ Богоматери...– Москва, 2000.–
С. 254.
АНДРIЙ КОМАРНИЦЬКИЙ. Культ Богоматерi – як Покрови... 307
пробуває у монашому подвизi. У житiйнiй лiте-
ратурi зустрiчається багато оповiдей про особливе
заступництво, яке виявляла Богородиця подвиж-
никам: Богоматiр приводила людей у монастир,
вказувала мiсце майбутнього монастиря, з’явля-
лася багатьом монахам33.
Враховуючи те, що монастирi виступали найва-
жливiшими осередками розвитку традицiй почи-
тання Богоматерi, по рiзних мiстах споруджува-
лися численнi Богородичнi монастирi, зокрема в
Карпатах, на Болдiних горах бiля Чернiгова i на-
вiть в Єрусалимi, де виникає Руська колонiя чен-
цiв34. У поширеннi Богородичного культу важли-
вими були контакти з Афоном, який Божа Мати
назвала: “Моїм жеребом даним Менi вiд Сина i
Бога Мого”35. Вiдомо, що там дiяв великий укра-
їнський монастирський осередок. Важливiсть кон-
тактiв з Афоном була особливо актуальною для
України, починаючи з другої половини XV ст.,
пiсля лiквiдацiї Вiзантiйської iмперiї турками
османами.
Важливу роль у поширеннi культу Богоматерi
на Українi у XV ст. за давньоруською тради-
цiєю вiдводиться фресковим зображенням, iконо-
графiчний змiст яких у Лаврiвському храмi (Ста-
росамбiрський р-н Львiвської обл.) розкриває те-
му Акафiсту, де головний наголос робиться на
iдеї прославлення Богоматерi, а також тих текс-
тiв, якi з вселенських соборiв пiдносили культ
Божої Матерi. Важливе значення мало те, що
ряд зображень на стiнах монастирського храму
cв. Онуфрiя в с. Лавровi був найповнiшим цик-
лом iлюстрацiй до теми Акафiсту Божої Матерi
на Українi. Поява такого розширеного ряду iлюс-
трацiй на тему Акафiсту Богоматерi була викли-
кана нацiональним пробудженням на поч. XV ст.,
яке спрямувалось проти полонiзацiї i окатоличен-
ня, а також потребою духовної наснаги в оборонi
вiд частих татарських наскокiв.
Значення культу Богоматерi в умовах
татарських наскокiв i полiтичного протистояння
на Українi у XV ст.
Давню традицiю степових наїздiв на Русь-
Україну продовжили татари. У 1450 р. частина
33Лєпахiн В. Iкона та iронiчнiсть...– Львiв, 2001.–
С. 231.
34Там само.
35Цит. за: Поселянин Е. Описание Её земной жизни и
чудотворных икон. Богоматерь.– Москва, 2002.
татар вiдокремилась вiд Золотої Орди i органiзу-
вала на Кримському пiвостровi самостiйну держа-
ву, вiдому пiд назвою Перекопського або Крим-
ського Ханства. У 1475 р. кримськi татари стали
васалами Туреччини, а згодом увiйшли в союз iз
Москвою. На прохання московського князя Iва-
на III хан Манглi-Гiрей напав у 1482 р. на Київ
i розгромив його. З того часу татари майже що-
року нападали на Україну, руйнували Київщину,
Волинь, Подiлля, грабували й вивозили полоне-
них (ясир)36. Литовське князiвство виявляло не-
спроможнiсть оборонити пiвденно-українськi зе-
млi, якi перебували пiд зверхнiстю Литовської
держави, яка з цiєю метою шукала допомоги у
Польщi.
За висловом В.Липинського, який, вживаю-
чи образного вислову, писав: “Степовi руїнники
України, впадаючи через незахищений пiвденно-
схiдний бiк в середину нашого державного орга-
нiзму, виїдали його серце...”37. Татарськi наско-
ки мали не менш тяжкi наслiдки, нiж монголо-
татарське iго та спричинилися як до численних
людських жертв, так i втрат культурних цiннос-
тей. Тому спалення Києво-Печерського собору
у 1482 р. пiд час нападу Менглi-Гiрея на Ки-
їв стало поштовхом для спорудження численних
церков-фортець. Невипадковим було спорудження
великої кiлькостi таких храмiв-фортець (близько
ста) на шляху тюркської кiнноти, якi були при-
свяченi Покровi Божої Матерi38. Кiннота тюркiв
уривалася в Україну трьома шляхами, а особли-
во небезпечним був Кучманський, тому якраз на
цьому шляху були спорудженi першi Покровськi
церкви. Їхнє число нараховувало бiльше як пiвсо-
тнi39. В Українi, яка перебувала пiд владою Поль-
щi та Литви, для захисту своїх земель у великiй
кiлькостi споруджувалися укрiплення i фортецi.
Поряд з цим на Подiллi, Волинi, Схiднiй Гали-
чинi розбудовувалися добре укрiпленi замки для
польсько-литовської знатi. Про це у свiй час на-
писав Т.Г.Шевченко: “Про що говорять допит-
ливому нащадку цi частi темнi могили на берегах
Днiстра? Вони говорять про рабство i свободу,
36Хома I. Iсторiя України...– Рим, 1964.– С. 169.
37Цит. за: Дорошенко Д. Нарис iсторiї України.– Т. 1.–
К., 1991.– С. 54.
38Iсторiя Української культури.– Т. 2.– С. 421.
39Киркевич В.Г. Церква Покрови Пресвятої
Богородицi...– К., 1000.– С. 12.
308 3-4’2008 Народознавчi Зошити
бiднi малосильнi Волинь i Подiлля! Вони охоро-
няли своїх розпинателiв у неприступних i розкiш-
них наметах”40.
У протистояннi з сусiднiми, агресивно настро-
єними, державами Україна втрачала культурнi ре-
лiквiї, серед яких є вiдомi цiннi раритети, якi на-
лежали до культу Богородицi. Найхарактернiшим
прикладом у цьому контекстi є столиця України,
мiсто Київ – найбiльший на територiї Русi осере-
док зберiгання святинь Богоматерi. У цьому сен-
сi показовим є зроблений у пiзнiший час опис
Києва з оповiдi Павла Алепського про Украї-
ну. Зачарований старим Києвом, Павло Алепсь-
кий називає iконостаси, iкони, портрети, гравюри.
Але вiн майже не описує чудотворних iкон Бого-
матерi. Причина очевидна: брак самих чудотвор-
них образiв. Овiяним легендами київським iконам
фатально не пощастило: протягом багатьох вiкiв
їх вивозили, грабували. Вже з домонгольських
часiв чудотворнi образи Києва можна було по-
бачити у Володимирi-на-Клязьмi й Володимирi-
Волинському, в Галичинi й Холмi, у Новгородi й
Ростовi. У ХIII-XV ст. їх вивозили до Брянська,
Москви i навiть Константинополя41.
Перебування України пiд гнiтом сусiднiх дер-
жав, у цiлому згубно вплинуло на збереження
її культурних цiнностей, як i творiв, пов’язаних
з Богородичним культом. Це пiдтверджує збе-
режена у лiтописi оповiдь про пограбування мос-
ковським митрополитом Фотiєм київського Софi-
ївського храму, в якiй кияни скаржилися, що ми-
трополит Фотiй вивозив з собору Софiї “святыя
мощи, доски страдания Христова, скипетр Пре-
святой Богородицы, ризы и сандалии её, разные
иконы, обложенные золотом”42. Все ж вiдомо, що
поява українських святинь у сусiднiх країнах теж
сприяла там поширенню культу Богоматерi, що
стосується загального впливу культурних тради-
цiй України на розвиток iнших країн. У зв’язку
з цим слiд згадати про заслуги Галицького мит-
рополита Петра у розвитку мистецьких традицiй
i культу Богоматерi, зокрема як це випливає з
40Iсторiя українського мистецтва...– К., 1996.– С. 69.
41Мiляєва Л. Чудотворнi iкони Богородицi в Києвi
XVII ст. та образ Любецької бoгоматерi пензля Iвана Щир-
ського // Зап. наук. товариства iм. Т.Шевченка.– Т. 227.–
К., 1994.– С. 124-125.
42Цит. за: Краткое собрание руських летописей.– Т. 2.–
СПб., 1908.– С. 363.
пророцтва блаженного слави князевi Московсько-
му Iвану Калитi: “Коли поставиш у своєму мiстi
храм Пресвятої Богородицi, то сам прославишся
бiльше, як iншi князi, i прославляться сини твої,
внуки, а мiсто це буде славне помiж усiма мiста-
ми руськими...”43. Воно згодом вилилося у прого-
лошеннi Москви князем Iваном Калитою третiм
пiсля Києва та Володимира – престолом Богоро-
дицi. Адже якраз Богородичнi iкони та релiквiї
з другої половини XV ст. виступають одними
з найважливiших засобiв змiцнення i пiднесен-
ня сакрального авторитету Московського князiв-
ства44. Як вiдомо з заступництвом саме Вишго-
родської iкони Богоматерi пов’язувалося остато-
чне набуття незалежностi вiд татар пiсля зупи-
нки Тамерлана на Угрi. Що є пiдтвердженням
наявностi в iсторико-духовному середовищi кiн-
ця XV-XVI ст. iснування важливих передумов
для появлення образу Богоматерi, в якому тема
заступництва Божої Матерi набуває виразно на-
цiонального характеру45.
Важливим доказом безперервностi подальшого
розвитку традицiй культу Богоматерi на Українi є
свiдчення грецького архiмандрита Павла Алепсь-
кого, який у 1654 р. залишив згадку про Україну:
“У цiй країнi нема жодної бiльш-менш великої
церкви, де не було б чудотворної iкони Богоро-
дицi; ми бачили своїми власними очима як святi
iкони, так i чуда, якi звершуються бiля них...”46.
Отже, на Українi за перiод ХIII-XV ст. зберег-
лися важливi i оригiнальнi пам’ятки культу Бого-
матерi, що стосується i подальшого розвитку тра-
дицiй почитання її, збагачених новим змiстом. У
наступних столiттях будуть зауваженi новi спро-
би у напрямку подальшої iнтерпретацiї i розвитку
теми Богоматерi i культу Покрови як її найваж-
ливiшої частини.
43Цит. за: Борисов К.С. Русская церковь в политической
борьбе XIV-XV века / Mediaevalia Ucrainica.– № 4.– К.,
1994.– С. 30.
44Нерсесян Л.В. Древнерусское искусство: Византия,
Древняя Русь // К вопросам происхождения иконографии
“О тебе радуется”.– СПб., 1999.
45Там само.
46Киркевич В.Г. Церква Покрови Пресвятої
Богородицi...-К., 1999.– С. 10.
|