Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу

В статті розглянуто теоретичні і практичні питання бюджетної ефективності державної підтримки малого та середнього бізнесу. Запропоновано механізм розрахунку коефіцієнту бюджетної ефективності. Доведено існування прямої залежності між обсягом фінансування програм підтримки малого та середнього бізне...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2014
Hauptverfasser: Гавриленко, Н.В., Гришина, Н.В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України 2014
Schriftenreihe:Економічні інновації
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/72408
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу / Н.В. Гавриленко, Н.В. Гришина // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2014. — Вип. 57. — С. 72-79. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-72408
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-724082025-02-23T18:16:56Z Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу Assessment of the budgetary effectiveness of programs to support small businesses Гавриленко, Н.В. Гришина, Н.В. В статті розглянуто теоретичні і практичні питання бюджетної ефективності державної підтримки малого та середнього бізнесу. Запропоновано механізм розрахунку коефіцієнту бюджетної ефективності. Доведено існування прямої залежності між обсягом фінансування програм підтримки малого та середнього бізнесу та обсягом податкових відрахувань від даного сектору економіки. The article considers the theoretical and practical issues of budgetary efficiency of the state support of small and medium business. The mechanism of calculation of budget efficiency. We prove the existence of a direct relationship between the volume of financing programs to support small and medium business and the amount of taxes from this sector. 2014 Article Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу / Н.В. Гавриленко, Н.В. Гришина // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2014. — Вип. 57. — С. 72-79. — Бібліогр.: 12 назв. — укр. XXXX-0066 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/72408 336.77:334.72 uk Економічні інновації application/pdf Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
description В статті розглянуто теоретичні і практичні питання бюджетної ефективності державної підтримки малого та середнього бізнесу. Запропоновано механізм розрахунку коефіцієнту бюджетної ефективності. Доведено існування прямої залежності між обсягом фінансування програм підтримки малого та середнього бізнесу та обсягом податкових відрахувань від даного сектору економіки.
format Article
author Гавриленко, Н.В.
Гришина, Н.В.
spellingShingle Гавриленко, Н.В.
Гришина, Н.В.
Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу
Економічні інновації
author_facet Гавриленко, Н.В.
Гришина, Н.В.
author_sort Гавриленко, Н.В.
title Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу
title_short Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу
title_full Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу
title_fullStr Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу
title_full_unstemmed Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу
title_sort оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу
publisher Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень НАН України
publishDate 2014
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/72408
citation_txt Оцінка бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу / Н.В. Гавриленко, Н.В. Гришина // Економічні інновації: Зб. наук. пр. — Одеса: ІПРЕЕД НАН України, 2014. — Вип. 57. — С. 72-79. — Бібліогр.: 12 назв. — укр.
series Економічні інновації
work_keys_str_mv AT gavrilenkonv ocínkabûdžetnoíefektivnostíprogrampídtrimkimalogobíznesu
AT grišinanv ocínkabûdžetnoíefektivnostíprogrampídtrimkimalogobíznesu
AT gavrilenkonv assessmentofthebudgetaryeffectivenessofprogramstosupportsmallbusinesses
AT grišinanv assessmentofthebudgetaryeffectivenessofprogramstosupportsmallbusinesses
first_indexed 2025-11-24T08:10:37Z
last_indexed 2025-11-24T08:10:37Z
_version_ 1849658533975425024
fulltext УДК 336.77:334.72 ОЦІНКА БЮДЖЕТНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ПРОГРАМ ПІДТРИМКИ МАЛОГО БІЗНЕСУ Гавриленко Н.В., Гришина Н.В. В статті розглянуто теоретичні і практичні питання бюджетної ефективності державної підтримки малого та середнього бізнесу. Запропоновано механізм розрахунку коефіцієнту бюджетної ефективності. Доведено існування прямої залежності між обсягом фінансування програм підтримки малого та середнього бізнесу та обсягом податкових відрахувань від даного сектору економіки. Постановка проблеми. Сучасні проблеми малого бізнесу свідчать про недоліки державного впливу, необхідність якого сама по собі беззапе- речна. Ситуація яка склалася на даний час значно відрізняється від мину- лого десятиріччя, коли йшла мова про формування та становлення інституту державної підтримки. Головним в той період було створення нормативної бази підтримки малого бізнесу і нарощування її масштабів, спочатку мінімальних. На сьогодні ці завдання певним чином вирішені, в тому числі за рахунок програм підтримки, тому більшої актуальності на- була задача підвищення ефективності державної підтримки малого і сере- днього бізнесу. Це, в свою чергу, припускає розробку адекватних методів оцінки ефективності. Аналіз останніх досліджень. Значна кількість наукових і практично орієнтованих праць у галузі податкового регулювання розвитку підприєм- ництва показують, що дана проблематика викликає жвавий інтерес серед науковців та практиків, з боку держави і суспільства. Питання ведення пі- дприємницької діяльності висвітлювались як класиками економічної тео- рії (Ф. Найт, Ж.Б. Сей, Л. Мізес, Ф. Хайек, Й. Шумпетер, В. Зомбарт, П. Друкер, А. Сміт, Ш. Бодо, А. Маршалл, Дж. Кейнс та ін.), так і сучас- ними науковцями (З.С. Варналій, М.І. Туган-Барановський, Н.Д. Кондра- тьєв, A.B. Бусигін, P.M. Гусейнов, Е.П. Горбунов та ін.) [1]. Система і ме- ханізм державної підтримки малого підприємництва як спеціальний пред- мет досліджені менше, і знайшли відображення в працях О. Брагіної, К. Брюмера, Ю. Іванова, С. Реверчук, Л. Цимбал та ін. Трансформація систе- ми оподаткування в Україні у 2010 році спонукала вітчизняних науковців до активізації досліджень щодо оцінки впливу податкової політики на со- ціально-економічний розвиток країни (А. Крисоватий, Т. Кощук, Д. Сере- брянський, Ф. Ярошенко) [5]. Питанням податкового регулювання діяль- 72 Економічні інновації Випуск № 57 2014 ності суб’єктів малого і середнього підприємництва присвячені наукові дослідження А. Бутенко, В. Ляшенко, Н. Шлафман та ін [6]. Наукові дослідження В. Мікловди, О. Піскунової, К. Товт спрямова- ні на визначення державної підтримки малих підприємств та оцінку ефек- тивності їх діяльності на регіональному рівні [4]. Проте пропозиції авторів по вдосконаленню оцінки переважно фрагментарні або невизначе- ні. Тому актуальними залишаються питання щодо розробки підходів оцін- ки ефективності регіональної підтримки малого і середнього піприємниц- тва, які відповідали б особливостям сучасного етапу розвитку малого біз- несу в Україні та регіонах і актуальним задачам державної політики. Мета статті полягає у дослідженні питань бюджетної ефективності програм підтримки малого бізнесу та їх оцінка в сучасних умовах. Викладення основного матеріалу. Реалії сучасної економіки Укра- їни свідчать, що підприємництво являється важливим сектором вітчизня- ної економіки, який сприяє насиченості ринку товарами та послугами, мо- білізує крупні фінансові і виробничі ресурси населення, служить факто- ром розв’язання соціальних завдань, тощо. Продуктивне використання потенціалу малого та середнього підприємств є значним джерелом попов- нення бюджетів всіх рівнів. Успішне функціонування малого, середнього та великого підприємництва належним чином впливає на формування конкурентного середовища, що особливо є актуальним в сучасних умовах вибору європейського шляху розвитку. За інформацією з Єдиного державного реєстру підприємств та орга- нізацій України станом на 01.01.2013 було зареєстровано 6 704 488 суб’єктів господарської діяльності, з них: 1 405 069 юридичних осіб (20,9 %) та 5 299 419 фізичних осіб (79,1%) – підприємців. В структурі ві- тчизняного підприємництва, як свідчать дані Держкомстату України, за розміром підприємництва частка малих підприємств становила 94,3 %, середніх – 5,5 % та великих – 0,2 %. Загальна кількість суб’єктів малого підприємництва на 10 тис. осіб наявного населення України за 2012 р. становить 360 одиниць, що на 22,41 % менше ніж за звітний період мину- лого року [11]. Аналіз регіонального розрізу малого підприємництва показав, що найбільша кількість суб’єктів малого підприємництва на 10 тис. осіб ная- вного населення України є у містах Києві (599 одиниць) і Севастополі (465 одиниць), Київській (429 одиниць), Одеській (419 одиниць), Харків- ській (410 одиниць) і Миколаївській (406 одиниць) областях. У розподілі за видами економічної діяльності пріоритетними сферами діяльності суб’єктів малого і середнього підприємництва залишаються торгівля та сфера послуг, питома вага яких від загального обсягу реалізованої проду- кції (товарів, робіт, послуг) сумарно становить 64 %. Значно меншими є 2014 Економічні інновації Випуск № 57 73 показники промисловості (9,7 %); сільського господарства (8,8 %), будів- ництва (7 %) [11]. Розвиток підприємницького потенціалу, як одного з важливих еко- номічних чинників, потребує ефективної державної підтримки. В рамках реалізації Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні» [7] проводиться робота щодо ство- рення умов для забезпечення ефективності державної підтримки підприє- мницького сектора. Відповідно до цього документу державна підтримка суб'єктів малого і середнього підприємництва включає фінансову, інфор- маційну, консультаційну підтримку тощо. Для перевірки відповідності методів державної підтримки потребам суб'єктів малого та середнього бізнесу було проаналізовано: а) дані про структуру затрат на підтримку семи міст Миколаївської області; б) дані опитувань підприємців щодо заходів підтримки, які для них були найсут- тєвішими в 2012 р. Проведений аналіз довів наявність суттєвих розходжень в методах державної підтримки і потребах суб'єктів малого бізнесу. Так, на востре- бувану підприємцями нормативно-правову підтримку і захист інтересів малого бізнесу виділяється значно менше коштів, ніж на навчання та ви- ставково-ярмаркову діяльність, в якій суб'єкти малого бізнесу, згідно да- ним опитування, відчувають значно меншу потребу. Пільгова оренда приміщень – один из пріоритетних методів державної підтримки з точки зору підприємців – фінансувалася лише в одному з семи досліджуваних міст, причому в незначному обсязі. Отримані результати дозволяють охарактеризувати підтримку мало- го підприємництва за даним критерієм як малоефективну; і в зв'язку з цим рекомендувати щорічно виявляти відхилення фактичного розподілу коштів підтримки від очікуваного суб'єктами малого бізнесу. Як вже було зазначено, одним з напрямків підтримки та стимулю- вання розвитку малих підприємств є виділення в межах програм розвитку з бюджетів територіальних громад фінансових ресурсів. Проте бюджетна ефективність такої фінансової підтримки в кожному окремому випадку є різною. Для оцінювання бюджетної ефективності фінансування підтримки малого підприємництва органами місцевого самоврядування пропонуєть- ся застосування наступного алгоритму: 1. Визначення періоду часу, за який розраховуватиметься бюджетна ефективність. При визначенні періоду часу необхідно керуватися наступ- ним правилом: – розрахунковий період повинен бути однаковий для усіх досліджу- ваних територій; 74 Економічні інновації Випуск № 57 2014 2014 Економічні інновації Випуск № 57 75 – обраний період повинен відповідати періоду аналізу інформації про податкові відрахування суб'єктами малого підприємництва. В якості часу було обрано трирічний період. Коефіцієнт бюджетної ефективності розраховується для кожного року впродовж трьох років. 2. Визначення джерел фінансування програми підтримки і одержу- вача податкових відрахувань від суб'єктів малого підприємництва. При визначенні досліджуваного джерела фінансування програм під- тримки і одержувача податкових відрахувань будемо керуватися наступ- ним: – джерело фінансування програм підтримки і одержувач платежів повинні кореспондуватися; – обсяг коштів з джерела фінансування має бути відбитий в програ- мах підтримки, а обсяг податкових відрахувань – в звітах ДПА. Враховуючи перераховане і той факт, що в основному податкові відра- хування суб'єктів малого підприємництва спрямовуються переважно до бю- джету території, в якості досліджуваного джерела фінансування і одержувача податкових відрахувань відібрані бюджети Миколаївського району Миколаїв- ської області (за рейтингами розвитку малого підприємництва – лідер), м. Воз- несеньк Миколаївської області і Балтського району Одеської області, які за рейтингами розвитку малого підприємництва потрапили в групу територіаль- них одиниць з найгіршими показниками. 3. Коефіцієнт бюджетної ефективності визначимо по формулі: ОФП ОПВk = , де k – коефіцієнт бюджетної ефективності ОПВ – обсяг податкових відрахувань до бюджету суб'єктами малого підприє- мництва ОФП – обсяг фінансування програм підтримки малого підприємництва органами місцевого самоврядування. Результати розрахунку коефіцієнта бюджетної ефективності пред- ставлені в таблиці 1. Визначивши показники бюджетної ефективності для відібраних ад- міністративних одиниць, можна зробити висновок про те, наскільки ефек- тивно органам місцевого самоврядування фінансувати підтримку суб'єктів малого підприємництва і який фінансовий ефект це приносить місцевому бюджету. Розраховані коефіцієнти бюджетної ефективності підтверджують іс- нування прямої залежності між обсягом фінансування програм підтримки малого підприємництва і обсягом податкових відрахувань до місцевого бюджету суб'єктами малого підприємництва. Як правило, чим більше фі- нансових коштів органи місцевого самоврядування вкладають в розвиток малого підприємництва, тим більший бюджетний ефект вони отримують у вигляді податкових надходжень від суб'єктів малого підприємництва. Таблиця 1 Характеристика бюджетної ефективності розвитку МП Обсяг коштів, виділених з місцевого бюджету на підтримку малого підприємництва Миколаївський р-н (Мик. обл.) м. Вознесенськ Балтський р-н 20 10 р. 20 11 р. 20 12 р. 20 10 р. 20 11 р. 20 12 р. 20 10 р. 20 11 р. 20 12 р. Фінансування програм підтримки МП з місцевого бюд- жету, тис грн. 18 21 20 136,2 208,7 51,3 0 0 0 Податкові відрахування від суб'єктів МП до місцевого бюд- жету, тис. грн. 6856 7436 8900 5151,3 9587,5 6727 1094,6 1577,3 1864,8 Коефіцієнт бюджетної ефективності 379,2 354 445 37,8 45,93 131,1 0 0 0 Джерело: складено за [8; 9; 10] На територіях м. Вознесенськ і Балтського району дана залежність порушена. Ситуацію, що виникла, можна пояснити тим, що всі показники розвитку малого підприємництва даних міст найбільш постраждали від негативного впливу фінансово-економічної кризи. Тому вкладання фінан- сових ресурсів в розвиток малого підприємництва при виконанні міської програми в м. Вознесенськ, бажаного ефекту не принесло. В Балтському районі кошти з місцевого бюджету на розвиток малого підприємництва взагалі не виділяються. Проте, така ситуація характерна для більшості ра- йонів Одеської області. В середньому для Миколаївського району на 1 грн., вкладену органами місцевої влади в розвиток малого підприємництва, припадає 445 гривень податкових платежів від МП, для м. Вознесенськ – 131 грн. 10 коп., для м. Балтського району – 0 грн. Розходження значень коефіцієнту, що склалося по розглянутим ад- міністративним утворенням пов'язане з тим, що частка фінансування з мі- сцевого бюджету в загальному обсязі фінансування програми є різною для кожної територіальної одиниці. Крім того, можна зробити висновок, що ефективність фінансування малого підприємництва буде зростати із збі- льшенням ступеню диверсифікації джерел фінансування (рис. 1). 76 Економічні інновації Випуск № 57 2014 Ри с. 1 . Т ер ит ор іа ль на б ю дж ет на е ф ек ти вн іс ть ф ін ан су ва нн я ро зв ит ку м ал ог о пі дп ри єм ни цт ва 2014 Економічні інновації Випуск № 57 77 Д ж ер ел о фі - на нс ув ан ня О тр им ув ач фі на нс ов их П ла те ж і О тр им ув ач по да тк ів Бю дж ет р ай о- ну (м іс та ) Бю дж ет а дм ін іс - тр ат ив но - те ри то рі ал ьн ої од ин иц і За хо ди п ід тр им ки ма ло го п ід пр иє м- ни цт ва - н ад ан ня д оп ом ог и М С П в сф ер і - п ро ве де нн я се ре д бе зр об іт ни х ос іб н ав ча нь з о сн ов п ід пр иє мн иц тв а; н ад ан ня р ізн их п ос лу г - п ро ве де нн я к он ку рс ів пр оф ес ій но ї ма йс те рн ос ті , п о ст во - ре нн ю д од ат ко ви х ро бо - чи х мі сц ь, п о пр ац ев ла ш - ту ва нн ю н а М С П -ф ор му ва нн я ін фр ас тр ук ту ри п ід тр им - ки и і р оз ви тк у М С П ; - с тв ор ен ня т ех но па рк ів ; - с пр ия нн я ро зв ит ку с /г , М П ; - з ал уч ен ня с уб ’є кт ів ма ло го п ід пр иє мн иц тв а до у ча ст і в я рм ар ка х та ви ст ав ка х - н ад ан ня зв ор от нь ої фі на нс ов ої д оп ом ог и на ві дк ри тт я вл ас но ї с пр ав и -Є П д ля ф із ич ни х ос іб - Є П д ля ю ри ди чн их ос іб - Ф ік со ва ни й по да то к - п од ат ок н а пр иб у- то к - п од ат ок н а до хо ди фі зи чн их о сі б - п од ат ок н а зе мл ю - п од ат ок н а ма йн о - а кц из ни й зб ір - П Д В - п ат ен ти - д ер ж ав не м ит о за де рж ав ну р еє ст ра ці ю , за п ос ві дч ен ня у го д - д ен еж ны е вз ы ск а- ни я, ш тр аф ы - п ла та за н ег ат ив но е во зд ей ст ви е на о кр у- ж аю щ ую с ре ду С уб 'єк ти м ал ог о та се ре дн ьо го п ід п- ри єм ни цт ва оц ін ка м іс ьк ої (р ай он но ї) бю дж ет но ї е фе кт ив но ст і Ро зр об ка за хо - ді в дл я П ро - гр ам и пі дт ри мк и М С П Висновки і пропозиції. Провівши оцінювання результативності показників розвитку малого підприємництва і бюджетну ефективність його фінансування, можна зробити висновок, що існуючі напрямки не- достатньо розвинуті, проте, фінансувати підтримку малого бізнесу для районної або міської ради економічно вигідно. В зв'язку з цим виникає необхідність підвищення результативності напрямків розвитку підприє- мництва на адміністративних територіях. Інтерпретація документів, що супроводжують програми розвитку малого підприємництва в містах і районах Одеської та Миколаївської областей, призводить до висновку про те, що при оцінюванні ефективності фінансу- вання підтримки СМП необ'єктивно оперувати показниками розвитку обумовленого сектору в цілому. Доцільно використовувати такі показни- ки, як: приріст надходжень до бюджетів всіх рівнів, обумовлений цією пі- дтримкою; кількість підприємств, що підтримку отримали і функціонува- ли на території з ознаками депресивності та ін. З заходами програм розви- тку СМП, на нашу думку, можна співвіднести саме ці показники. Література: 1. Варналій, З. С. Вплив оподаткування прибутку на економічний розвиток України [Текст] / З. С. Варналій, Д. М. Серебрянський // Еконо- міка України. – 2010. – Вип. – № 5. – С. 55-69. 2. Єфименко, Т.І. Податковий кодекс України як перший крок на шляху реформування вітчизняної податкової системи [Текст] / Т.І. Єфи- менко// Фінанси України. – 2010. – Вип. – № 12. – С. 3-11. 3. Мікловда, В. П. Ефективність діяльності малих підприємств на ре- гіональному ринку послуг (на прикладі Закарпатської області) [Текст] / В. П. Мікловда, К.С. Товт // Регіональна економіка. – 2009. – Вип. №4. – С. 33-39. 4. Піскунова, О. В. Моделювання розвитку малого підприємства за різних форм державної підтримки [Текст] / О.В. Піскунова // Фінанси України. – 2010. – Вип. № 8. – С. 115-124. 5. Ярошенко, Ф. О. Реформування податкової системи України в контексті прийняття Податкового кодексу (коментарі до пропозицій Міні- стерства фінансів України) [Текст] / Ф.О. Ярошенко // Фінанси України. – 2010. – Вип. №7. – С. 3-21. 6. Модернізація механізмів розвитку малого та середнього бізнесу: монографія [Текст] / А.І. Бутенко, М.П. Войнаренко, В.І. Ляшенко та ін. – Донецьк: НАН України, Ін-т економіки пром-сті, 2011. – 326 с. 7. Закон України від 22.03.2012 № 4618 «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні». 78 Економічні інновації Випуск № 57 2014 8. Звіти "Про хід виконання "Міської Програми розвитку малого підприємництва в м. Вознесенську за 2010, 2011, 2012 рр. " [Електронний- ресурс] / Офіційний сайт міста Вознесенськ. – Режим доступу до матеріа- лів: http://www.voznesensk.net/uk/node/190 9. Соціально-економічне становище Одеської області [Електронний ресурс] / Офіційний веб-сайт Головного управління статистики в Одеській області. – Режим доступу: http://www.od.ukrstat.gov.ua. 10. Паспорт Програми розвитку малого і середнього підприємництва у Миколаївському районі на 2013-2014 роки [Електронний ресурс] / Офі- ційний веб-сайт Миколаївської районної ради Миколаївської області. – Режим доступу: http://www.mykolayiv-oda.gov.ua 11. Статистичний щорічник України за 2012 рік / за ред. Осауленко О.Г. – Державна служба статистики України, 2013. – 558 с. 12. Статистичний щорічник Миколаївської області за 2012 рік / ред. П. Ф. Зацаринський; відповід. за випуск Н. Ю. Рошко. – Миколаїв: Голов- не управління статистики у Миколаївській області, 2011. – 639 с. Abstract Gavrylenko N., Grishina N. Assessment of the budgetary effectiveness of programs to support small businesses The article considers the theoretical and practical issues of budgetary efficiency of the state support of small and medium business. The mechanism of calculation of budget efficiency. We prove the existence of a direct relationship between the volume of financing programs to support small and medium business and the amount of taxes from this sector. 2014 Економічні інновації Випуск № 57 79