До історії будівництва Балаклавського трамваю

У статті розглянуто початок будівництва трамвайної лінії «Севастополь-Балаклава» − першої міжміського трамвай лінії. На основі документів Державного архіву м. Севастополя з'ясовано, як вирішувалося питання поставки будівельних матеріалів для трамвая. Виявлено, що в цій сфері спостерігалися вели...

Ausführliche Beschreibung

Gespeichert in:
Bibliographische Detailangaben
Datum:2012
1. Verfasser: Нікітіна, І.В.
Format: Artikel
Sprache:Ukrainian
Veröffentlicht: Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури 2012
Schriftenreihe:Питання історії науки і техніки
Schlagworte:
Online Zugang:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/77598
Tags: Tag hinzufügen
Keine Tags, Fügen Sie den ersten Tag hinzu!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Zitieren:До історії будівництва Балаклавського трамваю / І.В. Нікітіна // Питання історії науки і техніки. — 2012. — № 4. — С. 26-33. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.

Institution

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-77598
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-775982025-02-09T13:28:35Z До історії будівництва Балаклавського трамваю К истории строительства Балаклавского трамвая On the history of the construction of the Balaklava streetcar Нікітіна, І.В. Історія галузей та підприємств У статті розглянуто початок будівництва трамвайної лінії «Севастополь-Балаклава» − першої міжміського трамвай лінії. На основі документів Державного архіву м. Севастополя з'ясовано, як вирішувалося питання поставки будівельних матеріалів для трамвая. Виявлено, що в цій сфері спостерігалися великі проблеми з питання принципів і оплати даних поставок, що і призвело до затримки реалізації проекту. В статье рассмотрено начало строительства трамвайной линии «Севастополь-Балаклава» − первой междугородней трамвай линии. На основе документов Государственного архива г. Севастополя уяснено, как решался вопрос поставки строительных материалов для трамвая. Выявлено, что в этой сфере наблюдались большие проблемы по вопросу принципов и оплаты данных поставок, что и привело к задержке реализации проекта. In this article was an inspected the beginning of construction of a tram line «Sevastopol – Balaklava », the first long-distance a tram of a line. On the basis of documents of the State archive of Sevastopol it is understood, how solved a question of delivery of building materials for a tram. It is revealed, that in this area greater problems concerning principles and payments of the given deliveries were observed, as has led to a delay of realization of the project. 2012 Article До історії будівництва Балаклавського трамваю / І.В. Нікітіна // Питання історії науки і техніки. — 2012. — № 4. — С. 26-33. — Бібліогр.: 3 назв. — укр. 2077-9496 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/77598 94(4) «1917/1941» uk Питання історії науки і техніки application/pdf Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Історія галузей та підприємств
Історія галузей та підприємств
spellingShingle Історія галузей та підприємств
Історія галузей та підприємств
Нікітіна, І.В.
До історії будівництва Балаклавського трамваю
Питання історії науки і техніки
description У статті розглянуто початок будівництва трамвайної лінії «Севастополь-Балаклава» − першої міжміського трамвай лінії. На основі документів Державного архіву м. Севастополя з'ясовано, як вирішувалося питання поставки будівельних матеріалів для трамвая. Виявлено, що в цій сфері спостерігалися великі проблеми з питання принципів і оплати даних поставок, що і призвело до затримки реалізації проекту.
format Article
author Нікітіна, І.В.
author_facet Нікітіна, І.В.
author_sort Нікітіна, І.В.
title До історії будівництва Балаклавського трамваю
title_short До історії будівництва Балаклавського трамваю
title_full До історії будівництва Балаклавського трамваю
title_fullStr До історії будівництва Балаклавського трамваю
title_full_unstemmed До історії будівництва Балаклавського трамваю
title_sort до історії будівництва балаклавського трамваю
publisher Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
publishDate 2012
topic_facet Історія галузей та підприємств
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/77598
citation_txt До історії будівництва Балаклавського трамваю / І.В. Нікітіна // Питання історії науки і техніки. — 2012. — № 4. — С. 26-33. — Бібліогр.: 3 назв. — укр.
series Питання історії науки і техніки
work_keys_str_mv AT níkítínaív doístorííbudívnictvabalaklavsʹkogotramvaû
AT níkítínaív kistoriistroitelʹstvabalaklavskogotramvaâ
AT níkítínaív onthehistoryoftheconstructionofthebalaklavastreetcar
first_indexed 2025-11-26T06:04:58Z
last_indexed 2025-11-26T06:04:58Z
_version_ 1849831831169400832
fulltext ІСТОРІЯ ГАЛУЗЕЙ І ПІДПРИЕМСТВ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2012 № 4 26 УДК 94(4) «1917/1941». ДО ІСТОРИЇ БУДІВНИЦТВА БАЛАКЛАВСЬКОГО ТРАМВАЮ Нікітіна І. В., канд. іст. наук, пров. наук. співр. (Національний музей героїчної оборони і визволення Севастополя) У статті розглянуто початок будівництва трамвайної лінії «Севастополь- Балаклава» − першої міжміського трамвай лінії. На основі документів Державного ар- хіву м. Севастополя з'ясовано, як вирішувалося питання поставки будівельних матеріа- лів для трамвая. Виявлено, що в цій сфері спостерігалися великі проблеми з питання принципів і оплати даних поставок, що і призвело до затримки реалізації проекту. В історії Балаклави у 1920–1930-х рр. важливу сторінку займає поява тра- мвайної лінії «Севастополь – Балакла- ва», яка стала першою міжміською лі- нією курсування трамваю. Інформація щодо Балаклав- ської лінії трамваю у 1920 – 1930-х рр. дуже часто публі- кувалася у севастопольської міської газеті «Маяк Кому- ни» (нині «Слава Севасто- поля»), її історія в загально- му вимірі розглядається у краєзнавчому дослідженні С. А. Тархова «Перший у Криму», яке присвячене іс- торії севастопольського трамваю та тролейбусу [1]. Розглянута вона, хоч і фрагментарно, й у літературі щодо загальної історії Ба- лаклави. Але, не зважаючи на велике коло таких публікацій, комплексно іс- торія Балаклавського трамваю не роз- глядалася. Актуальним залишається ще багато питань щодо цього будівництва. У нашої статті ми приділимо увагу проблемам постачання будівельних ма- теріалів на лінію, тому що саме ці про- блеми зіграли основну роль у затри- манні термінів її будівництва. Дослі- дження спирається на архівні джерела, що зберігаються у Державному архіві м. Севастополя. Перш за все відмітимо шлях кур- сування трамваю за маршрутом «Сева- стополь – Балаклава»: лінія починалася від пл. Комуни (нині пл. Ушакова), йшла по 4-ій Бастіонній (друга зупинка біля севастопольської панорами); на перехрестку сучасних вул. М. Музики та О. Кошевого шлях повертав до сучасного про- спекту М. Острякова, потім йшов в руслі нинішнього до- рожнього полотна проспекту до повороту на вул. Сілаева, де повертав праворуч від нього (зараз це житлова за- будова шостого мікрорайону Куликова поля), й таким чи- ном шлях продовжувався до нинішнього повороту на Ма- ксимову дачу (у 1920-х рр. терорія Новоземельської сільради), далі проходив приблизно там, де зараз йде Балаклавське шосе, крізь сад Максимо- вича, де був роз’їзд. Доходячи до су- часного повороту на Балаклаву, трам- вайний шлях забирав ліворуч по низу Золотої балки мимо х. Ароні, Шита (тут лінія робила велику петлю через значне пониження місцевості), далі вона про- ходила через сучасний лісгосп та мік- рорайон контори агрофірми «Золота балка», і виходила до д. Кадиковка; да- лі приблизно співпадала з сучасною вул. Новикова й доходила до пл. 1 тра- вня, де була кінцева зупинка [1, С. 180; 2]. ІСТОРІЯ ГАЛУЗЕЙ І ПІДПРИЕМСТВ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2012 № 4 27 Будівництво трамваю тривало протягом року з листопада 1923 р., пробний пуск лінії – 14 листопада 1924 р., офіціальний пуск лінії 1 травня 1925 р., остаточне введення до ладу – тра- вень 1926 р. після завершення будівни- цтва вітки від міського саду у м. Балак- лава до площі 1 травня. Щодо першого етапу будівництва, то хронологічно це виглядає наступним чином. 3 січня 1924 р. при Севасто- польському виконкомі відбулася міжві- домча нарада з цього питання. У її по- станові значилося: «Принимая во вни- мание все экономические выгоды от постройки линии трамвая в г. Балакла- ву, Совещание единогласно» визнало «необходимым осуществление назван- ной работы. Считаясь с тем, что сред- ства на постройку трамвая могут быть получены в значительной мере от сдачи в долгосрочную аренду дачи и вино- градников Балаклавы» вирішили запро- понувати «Севкоммунхозу и БалСель- совету: а) выделить жилищный фонд стоимостью до 100000 руб. зол. и до 10 дес. виноградников; б) сделать планы дач, их съемки, краткое описание озна- ченного имущества, а также Балаклавы как курорта». Також було доручено Се- вастопольському Комунгоспу сумісно з Балаклавською сільрадою зробити роз- відку для спорудження лінії трамваю в м. Балаклаву, завершивши зазначену роботу до 11 січня 1924 р. Запропоно- вано Уповноваженому Головелектро скласти кошторис на це спорудження до 12 січня 1924 р. Запропоновано тов. Прокоф’єву (посада не вказана) напра- вити клопотання до Управління Пів- денної залізниці «отпуск старых рейк для трамвайного пути в Балаклаву в ко- личестве по справке т. Добронравова» (автор проекту будівництва). Загальне керівництво щодо проведення будіве- льних робіт на лінії доручалося Упов- новаженому Головелектро і Управління з електропостачанням [3, Арк. 12]. 8 січня 1924 р. виконком у допові- ді до Наркомзему РРФСР попередив наркомат про початок спорудження трамвайної лінії до Балаклави, перши- ми з яких намічалися роботи з прове- дення лінії електропостачання з Інкер- ману до Балаклави протяжністю біля 11 верств з спорудженням у Балаклаві трансформаторної підстанції. Ця лінія була покликана електрифікувати госпо- дарства околиць Балаклави та надати поштовх у розвитку інтенсивних куль- тур та раціонального використання де- ржземель у регіонах. Загальні витрати становили б 30000 крб., але у місцево- му бюджеті їх не було. Взагалі серед місцевих трестів було бажання надати кошти, але складності викликало по- стачання стовпів, хоч лісове господарс- тво обіцяло, що з отриманням дозволу від Наркомзему та місцевого управління надасть необхідне з Чоргунських та Ай- Тодорьскої дач (лісництв). Від Наркозему очікували на такий дозвіл для відпуску 250 од. стовпів, для цього й посилали до- повідь про ці роботи [3, Ар.14]. 27 лютого у Севастополі відбулася ще одна нарада з питання створення акціонерного товариства для побудови та експлуатації трамваю до м. Балакла- ва. За підсумком доповіді Добронраво- ва щодо побудови трамваю до Балакла- ви та всіх обставин її фінансування ра- да постановила «Ввиду того, что пред- ставителям Крымкусро, ЦУКК для вхождения пайщиками в дело построй- ки и эксплуатации линии трамвая необ- ходимо детально ознакомится со всеми материалами», під головуванням Доб- ронравова та членів Козловського, Че- камерева, Бирулі та Шмельова створю- валося бюро, яке знайомилося з матері- алами протягом 5 днів щоби виявити своє відношення до вступу до товарис- тва [3, Арк.40]. 28 лютого у виконком від Севас- топольського лісництва надійшов лист з повідомленням, що у наслідок запи- тання від виконкому про положення ІСТОРІЯ ГАЛУЗЕЙ І ПІДПРИЕМСТВ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2012 № 4 28 справи щодо заготівлі стовпів для пере- дачі електричної енергії для трамвайної лінії до Балаклави, та за результатами доповіді від Лісництва до Головного Лісового Управління з даного питання, була ним отримана Постанова Нарком- зема про відпуск сухостійного лісу із Севастопольського та Ялтинського ліс- ництв, на її підставі головний лісник повинен був провести вибірку та клей- мування сухостійного лісу, придатного для вказаної мети, так як рубка зроста- ючого лісу не передбачалася коштори- сним призначенням. Але за результатом огляду лісу на цей предмет, сухостійно- го й взагалі лісу, з якого можна було б виготовити необхідні для трамвайної лінії стовпи, у Лісових дачах Лісництва не було, про що лісник доповів Управ- лінню та просив його з огляду на тер- міновість та особливу важливість пи- тання вирішити його у терміновому по- рядку, щоби не було нарікання за за- тримку. На що надійшло нове предста- влення Лісового Управління до Нарко- мзему про можливість відпуску усіх стовпів, необхідних для Севастополь- ського виконкому, із Ялтинського ліс- ництва за заготівельною ціною, де такі були у достатньої кількості., тому ви- конкому слід. було подати запит до Ял- тинського лісництва, де такі можна бу- ло б отримати [3, Арк. 49]. Тим часом справа щодо засобу по- стачання рейок для Балаклавського трамваю тривала. На початку березня 1924 р. під час знаходження у м. Харків для вирішення цього питання представ- ник від Севастопольського виконкому (прізвище не вказано), повідомив трест Електропостачання та виконком, що Південна залізниця з пропозиціями Центру не згодна, бо в неї не було у надлишку рейок для продажу їх як не гідних, а були рейки, які ще не були у роботі. Але йдучи назустріч Севміськ- раді був запропонований їх відпуск за пільговим тарифом, тому що, напри- клад, Харківському комунгоспу та цу- кортресту рейки для стовпів відпуска- лися за ціною від 2,12 крб. за пуд, ліс теж. Тому Правління залізниці за ці- ною, яку об’явив центр, відпускати рейки у Севастополь категорично від- мовилося. Але питання поставили по- вторно перед правлінням для отриман- ня максимальних пільг для Севастопо- ля, таке обговорення відбулося, але йо- го результатом стало лише відстрочу- вання терміну оплати від 1 до 2 років та прорахування підкладок з накладками по 1,5 крб., а не 3,5– 4 крб. за пуд. Пра- вління довго не йшло й на ці уступки, тому що на той час з рейками була кри- за, залізниця сама купувала їх по 4 крб. Було вирішено наступне: рейки відпус- тити за пільговою ціною по 1,5 крб. (тариф франко склад) та накладки та підкладки по 1,5 крб.(склади планува- лися на станціях Крюково, Полтава, Прилуки и ін.). Залізниця доручила складати виконкому угоду з трестом Електропостачання [3, Арк. 39]. 10 березня 1924 р. до Наркомату шляхів сполучення РРСФР було напра- влено листа від Севастопольського ви- конкому щодо правил відпуску рейок для трамваю. Він знов просив про від- пуск старих рейок для цього будівницт- ва. Виконком писав: «Так как осущест- вление постройки трамвая Севасто- польський исполком намерен произве- сти из местных средств и отчислений от платы за электроэнергию, то ходатай- ство Исполкома сводилось к наиболее льготному отпуску рейк и скреплений. НКПС, идя навстречу местным нуждам Севастополя, предложил Южным же- лезным дорогам согласовать это вопрос с КСМСТО по учету госфондов, уста- новив льготные условия в смысле цены и оплаты». Але Правління Південної залізниці 21 лютого 1924 р. змінило й ціни, і умови постачання рейок, що призвело до неможливості отримання їх на пільгових умовах, та до затримки будівництва трамваю на довгий строк. На той час виконком вже замовив час- ІСТОРІЯ ГАЛУЗЕЙ І ПІДПРИЕМСТВ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2012 № 4 29 тину матеріалів для трамваю, у тому числі й рейки, так як очікував на отри- мання рейок, плануючи завершити бу- дівництво трамваю до осіннього курор- тного сезону [3, Арк. 51]. У архівної справі виявлено документ, який зафік- сував ці умови. Так, Південна залізниця вимагала, щоб рейки мали вагу не ниж- че за 18 фунтів, ціна їх виставлялася за пуд від 40 до 80 коп. золотом, за кріп- лення від 1 крб. до 1,5 крб. Умови спла- ти: «а) Погашение арендной платой за Дома Отдыха и виноградники, которые могут быть сданы в долгосрочную аренду; б) в случае отказа от аренды домов и виноградников, погашение может быть начатс со 2-го года экс- плуатации трамвая в размере 5000 руб. золотом в год: в) вхождение Южных железных дорог акционером в предпри- ятия Балаклавского трамвая с внесени- ем взамен капитала рельс и скрепле- ний»[3, Арк. 13]. За результатами засі- дання правління Південної залізниці 1 березня 1924 р. було прийнято рішення про відпуску рейок та кріплення для трамваю за ціною 1,50 крб., пул франко зі сплатою авансу 25 % вартості з роз- строчкою платежу на 2 року рівними часками [3, Арк. 46]. 11 березня 1924 р. відбулася засі- дання пленуму Севастопольського окружного виконавчого комітету, що вирішив прискорити роботи з облад- нання лінії Балаклавського трамваю, просити Правління Південної залізниці відпустити рейки і скріплення за ціною, вказаною у постанові НКШС від 5 лю- того 1924 р. № 262961. Для цього пле- нум підтвердив Постанову Президії ви- конкому. Виїхати в Харків тов. Богда- нову, запропонувати тов. Добронравову терміново виїхати до Москви з питання клопотання в НКШС з підтвердження своєї постанови від 5 лютого 1924 р. № 262961, так як постанова Правління Пі- вденної залізниці від 21 лютого за № 1378/158 на отримання рейок та скріп- лень перевищувала ціну, вказану у по- станові НКШС, а це затримувало будо- ву трамвайної лінії. Для керівництва прокладки лінії створити комісію під головуванням тов. Богданова (викон- ком), і членів: управління електрифіка- ції тов. Добронравова, від комунгоспу тов. Скорик, від Балаклавської сільради голови тов. Фролова, від Управління електропостачання тов. Григорьєва. На проведення робот між двома установа- ми Електропостачанням та Комунгос- пом скласти угоду; просити Кримрад- нарком про затвердження плану робіт на спорудження трамвайної лінії Севас- тополь – Балаклава, вважати їх як сус- пільні роботи. Просити Народний комі- саріат Праці Криму при наймі робітни- ків на будівництво лінії надати пільгові умови, що полегшило б проведення да- ного питання в життя в умовах обме- женості коштів [3, Арк. 52]. 24 березня 1924 р. до Кримського Раднаркому відправлено докладну за- писку про спорудження Балаклавського трамваю. З неї виходило: з грудня міся- ця 1923 р. при виконкомі відбулося де- кілька нарад з участю Електропоста- чання та інших зацікавлених осіб щодо питання побудови трамваю; за їх ре- зультатами Президія виконкому вийш- ла з клопотанням в НКШС про надання на пільгових умовах рейок, скріплень та інших необхідних матеріалів для бу- дівництва, також було обговорено фі- нансову сторону питання й будівництво увійшло у практичну площину. 11 березня 1924 р. було завершено розвідування на лінії, складені кошто- рис та пояснювальна записка та весь матеріал передано у виконком, який постановив просити РНК Криму затве- рдити план робіт з будівництва лінії. Сума будівництва була визначена біля 80000 крб., між тим згідно кошторису трамваю необхідно було витратити 108000 крб., тож відкритим залишалося питання щодо 28000 крб. Це питання з дозволу виконкому планували виріши- ти за рахунок використання вільного ІСТОРІЯ ГАЛУЗЕЙ І ПІДПРИЕМСТВ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2012 № 4 30 житлового фонду для оренди. Передан- ня лінії енергії з Північного Доку пови- нно було сприяти зрощенню в районі Золотої балки високоякісних культур на вільних землях. Також виконком про- сив КримРНК затвердити план будів- ництва трамваю до Балаклави, про на- дання позики у розмірі 28000 крб. у до- повнення до наявних коштів, прирівня- ти ці роботи до розряду громадських робіт (в роботі займали 150-200 осіб), встановити знижену оплату робітникам, яки набиралися з безробітних. Все це на думку виконкому надавало можливість негайно приступити до спорудження трамваю [3, Арк. 56]. У березні 1924 р. відзначалось вза- галі досить активне листування щодо проблем з початком будівництва трам- вайної лінії до Балаклаві. Наприклад, на початку цього місяцю Наркомат земле- робства писав до севастопольського ви- конкому щодо відпуску стовпів для бу- дування електромережі для трамваю, у відповідь до відношення виконкому за № 997 від 20 лютого 1924 р., що згідно плану господарства ні у Чоргуньської, ні у Меккензіевської дачі відпуск сиро- зростаючого лісу не припущено, у ви- конання постанови Наркомзему Севас- топольському лісництву запропоновано виклеймити сухостійний ліс. Але тако- го, щоб був придатний для виготовлен- ня стовпів, не виявилось, тому згідно до резолюції НКЗ виконкому доведено, що стовпи із Севастопольського лісництва відпущені не будуть. Надане розпоря- дження виклеймити як по догляду де- рева у Південнобережному лісництві; робота на час складання листа велася, по її закінченні з виконкомом повинен був укластися договір [3, Арк. 50]. 13 березня 1924 р. до виконкому міста Севастополь Управління Півден- ної залізниці направило такий лист: «Отношением от 22 февраля с/г. за № 1387/158 Вам было сообщено поста- новление правления об условиях отпус- ка Южными дорогами рельс и скрепле- ний для постройки Балаклавского трам- вая, а именно по 1,5 руб. за пуд франко- склад с уплатой 25 % аванса общей стоимости и рассрочкой платежей на 2 года равными частями. Сообщая об этом Хозяйственно-Материальный Отдел Правления Южных жел. дорог просит уведомить, остается ли в силе Ваше предложение об отпуске указных мате- риалов»[3, Арк. 53]. 31 березня до Правління Південної залізниці Севвиконком надсилає листа щодо проблеми постачання матеріалів для будівництва Балаклавського трам- ваю. В документі пишеться, що не зва- жаючи на обмеженість коштів для спо- рудження трамвайної лінії Севастополь – Балаклава Севміськрайвиконком за- вдяки підтримці вищих органів, зокре- ма Правління Південної залізниці, зміг приступити до виконання вищевказаних робіт, але все одно виконком був зму- шений економити обмежені кошти, не- сучи відповідальність за повне та своє- часне завершення будівництво лінії. то- му він звертався з проханням до Прав- ління Південної залізниці ще раз надати пільговий тариф з передання придбаних у них рейок та скріплень [3, Арк.62]. 30 березня відбулося засідання комісії з будівництва трамвайної лінії Севастополь – Балаклава щодо прове- дення робіт з її спорудження, на якому було прийнято рішення передати ці ро- боти за угодою Управлінню з енергопо- стачання, на яке клалася повна відпові- дальність за виконання робіт у строк згідно затверджених кошторисів (за до- рученням тов. Скорику та Брагинцеву поставити це питання на правлінні Управління), про погашення міськгос- пом цьому управлінню коштів на буді- вництво у розміру 30000 крб. (на при- дбання рейк – 10000, на роботи декіль- ка разів по 5000 крб.), встановлено крайній термін завершення робіт 15 ве- ресня 1924 р., доручено відділу міскь- госпу та одночасно Управлінню Елект- ропостачання виробити проект домов- ІСТОРІЯ ГАЛУЗЕЙ І ПІДПРИЕМСТВ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2012 № 4 31 леностей угоди на проведення робіт згідно п. 1 − експлуатацію дороги, по- гашення заборгованості тощо (всі не- оплачені кошті погашаються з виручки трамваю, у випадку недостатності по- криваються пропорційно сумам, внесе- ним пайщиками, міськгосп має первин- не право викупу трамваю від пайщи- ків), доручити одному з правління Управління Електропостачання зверну- тися до Крим РНК для отримання век- селя Кримдержпостачу на суму в 28000 крб.; доручено тов. Брагинцеву огляд рейок та у випадку гідності прийняти їх та заключити договір, підписати угоду про отримання рейок від Південної за- лізниці, його же планували затвердити керівником робіт, Управління з Елект- ропостачання просили негайно присту- пити до спорудження дороги [3, Арк. 63]. 27 березня відбулася нарада при секції енергетики Кримплану з участю голови Севастопольського виконкому тов. Богданова щодо розгляду питання про будівництво трамвайної лінії Сева- стополь – Балаклава на підставі поста- нови Пленуму Севрайвиконкому від 11 березня 1924 р. та відношення його ж за № 1801 від 25 березня 1924 р. Нарада дійшла таких висновків: 1) про бажа- ність проведення трамваю, яке могло бути досить дешевим враховуючи по- стачання матеріалів та наявність вже їх значної кількості; 2) наявні кошториси не зважаючи на всю пільговість поста- чання матеріалів для будівництва мали тенденцію до скорочення; 3) такі кош- ториси повинні були мати гарантії від Правління Севастопольського Електро- постачання та Уповноваженого Голове- лектро по місту Севастополь; 4) при чому бажана була допомога від Крим- раднарокому щодо позики для Елект- ропостачання на 3 роки у сумі 28000 золотих крб., 5) ця позика підлягала б погашенню через 3 роки після пуску трамваю; 6) Кримраднарком зі свого фонду міг б надати її із портфелю век- селів, їх реалізацію та облік брало на себе Севастопольське Електропостачан- ня; 7) враховуючи важливе у всіх відно- шеннях спорудження трамвайної лінії Севастополь – Балаклава та проведення позики векселі треба видати на суму 40000 крб., 8) роботи повинні були від- буватися як громадські [3, Арк. 65]. 5 квітня 1924 р. відбулася нарада Севастопольського районного профбю- ро, виконкому, райкому партії, інспек- ції з праці будкому та електротресту. Питання було два: про організацію ро- біт на спорудженні трамваю до Балак- лави та про взаємовідношення у цьому питанні з профспілками. По першому питанню доповідав Богданов, вказавши на недостатність коштів на ці роботи, та необхідність визначити їх громадсь- кими, це надало б більше пільг як з страхування, так і з оплати праці. Пред- ставник соцстраху тов. Виноградов був проти скасування плати до соцстраху, представник профспілок запевнив, що члени їх організацій не будуть згідні до праці без страхування. Тов. Семенов вказав, що роботи можна було б здати відрядно артілям з безробітних. Рішення наради щодо питання: брати такі внески у мінімальному розміру. Щодо другого питання, то вирішили направити до роз- гляду питання про соцстрахування в центр, стати до робот з застосуванням здачі їх артілям відрядно, з наданням їм допомоги з боку профспілок [3, Арк. 69]. 10 квітня відбулася міжвідомча нарада при Севрайвиконкомі з питання про відкриття робіт зі спорудження трамвайної лінії у Балаклаву, основні результати якої наступні: 1) роботи від- бувалися у порядку громадських робот згідно розрішення Кримського НКП від 7 квітня 1924 р. за кошторисом та від- повідальністю Електропостачання, ке- рівництво робіт Брагинцев; 2) контроль за виконанням гро- мадських робіт здійснювався комісією з громадських робіт у складі представни- ків виконкому (голова), відділу праці, ІСТОРІЯ ГАЛУЗЕЙ І ПІДПРИЕМСТВ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2012 № 4 32 райпрофбюро та по 2 від міськгоспу та Електропостачання; 3) тов. Семиножи- ку було доручено розробити положення про взаємовідношення між комісією громадських робіт та Електропостачан- ням; 4) про скликання 11 квітня комісі- єю громадських робіт для заслухову- вання їх керівництва; 6) скликати комі- сію з тов. Семенова, Брагинцева та на- чальника першої дорожньої дільниці Шевченко для огляду рейок, що загото- влені Металторгом та дати свої виснов- ки про їх придатність. Одночасно з цим розробити технічні умови прийомки рейок взагалі [3, Арк. 70]. Наступного дня (11 квітня 1924 р.) згідно попере- дньої наради відбулося засідання Комі- сії з громадських робіт, на якому було розглянуто питання: про відкриття спо- рудження Балаклавського трамваю, про залучення до цих робіт в’язнів Виправ- дому, про техперсонал та винагоро- дження його, доповідь за результатом огляду рейок, організації робіт у Балак- лаві. Були прийняті рішення: 1) до робіт планували приступити з 15 квітня 1924 р., признали можливим задіяти в’язнів з виділення для них окремої ділянки ро- біт, на перший час роботи встановили штат: 1 виконавчий робітник (оклад 120 крб.), 2 техніки (90 крб.), десятників 2 (60 крб.) (за який термін оплата не вка- зано), від прийому рейок від Металторгу утриматися [3, Арк. 71]. Продовжуючи тему постачання рейок для трамваю звернемо увагу на наступний документ − звернення відді- лу будівництва НКШС до Правління Південної залізниці від 11 травня 1924 р. (копія була направлена до виконко- му) який свідчить, що відношенням від 5 лютого 1924 р. за № 2622961 «ЦУ- ЖЕлом» до залізниці надійшли правила відпуску севвиконкому 14 верств рейок з підкладками та накладками для спо- рудження трамваю між Севастополем та Балаклавою. Але згодом до наркома- ту надійшли від представника Севвико- нкому інженера Добронравова: заява про зміну умов відпуску залізницею (скорочення кредиту з оплати коштори- су рейок до двох років та про відпуск матеріалів не у Севастополі, а у відда- лених від нього пунктів (Полтаві та ін.) та клопотання про залишення в силі умов відпуску матеріалів сполучення «ЦУЖЕЛ» с передачею їх у Севастопо- лі, або дозволити перевезення їх за пільговим тарифом. За розглядом цих прохань зам. ЦИН Борисов відхилив клопотання про застосування пільгово- го тарифу та залишив у силі ним же за- тверджені (див. № 262 – 2961) умови відпуску матеріалів. У зв’язку з чим «ЦУЖел» просив про застосування без будь-яких змін доведених до залізниці умов відпуску матеріалів; при цьому виказане було побажання відпускати таки у пунктах найменш віддалених від Севастополя [3, Арк. 89]. Цікавим також є лист Севвикон- кома до управління електропостачання щодо фінансування будівництва лінії. Воно направлено до відомства як від- повідь на їх запит. З цього документу слідує, що на травень місяць (дата складання документу між 14 та 15 тра- вня) виконком сплатив управлінню у вигляді задатку 10000 крб. за рейки, а також взяв зобов’язання плати як за рейки також за виконання всіх робіт з спорудженням та обладнанням лінії по термінам на 20 травня – 5000 крб. на 5 червня – 5000 крб., 1 липня – 5000 крб., і 1 серпня – 5000 крб. Крім того викон- ком пообіцяв, що залишок фінансуван- ня дороги 28000 крб. (загальна сума планувалася на 58000 крб.) буде внесе- ний, як тільки отримають дозвіл від Кримської РНК, але на їх думку це по- винно було відбутися не пізніше 1 ве- ресня 1924 р. Доповідалося також, що сплату витрат та платежів по векселях за електроматеріали, рейки та інші ма- теріали для будівництва у межах підпи- саного Управлінням кошторису на суму 147.242 крб. управління та виконком повинні були проводитися у рівних до- ІСТОРІЯ ГАЛУЗЕЙ І ПІДПРИЕМСТВ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2012 № 4 33 лях. На випадок перевищення таких ро- зходів щодо кошторису, їх плата падає на управління, за винятком кошторису фрахту на рейки. Також вказувалося, що завершення будівництва рахується з моменту пробного пробігу трамваю по усієї лінії. Експлуатування лінії покла- далося на Управління за рахунок від- працьованих по завершенню будівниц- тва умов на підставі угоди між ним та виконкомом [3, Арк. 90]. Таким чином короткий розгляд основних документів щодо початкового етапу зі спорудження трамвайної лінії та постачання матеріалів до неї дають змогу дійти таких висновків, що не- узгодженість між інтересами Севасто- поля, рішенням щодо надання пільг для придбання матеріалів та умовами Пів- денної залізниці щодо цього процесу є головним фактором затримки будівни- цтва трамваю. Тільки вирішивши це питання (а це відбулося не раніше лип- ня місяця 1924 р.), до нього змогли приступити. Щодо формування техніч- них умов та організації самих робіт, а також фінансування проекту, то з цього боку проблем було значене менше. В цілому ж, аналізуючи загальний шар виявлених архівних джерел щодо буді- вництва трамваю «Севастополь – Бала- клава», треба підкреслити, що незва- жаючи на об’єктивні та суб’єктивні складності цього процесу, і у місцевої влади, і у центральних відомств було чітке уявлення про необхідність спору- дження лінії для покращення економіч- ного розвитку Балаклави. ЛІТЕРАТУРА 1. Тархов С.А. Первый в Крыму: История трамвая и тролейбуса в Севастополе. – Севастополь, 1998. – 300 с. 2. Фонди НМГО і ВС Н/В 16607 3. Державний архів м. Севастополя – Ф. Р-420. – Оп. 1. – Спр. 51 Никитина И.В. К истории строительства Балаклавского трамвая. В статье рассмотрено начало строительства трамвайной линии «Севастополь-Балаклава» − первой междугородней трамвай линии. На основе документов Государственного архи- ва г. Севастополя уяснено, как решался вопрос поставки строительных материалов для трамвая. Выявлено, что в этой сфере наблюдались большие проблемы по вопросу принципов и оплаты данных поставок, что и привело к задержке реализации проекта. Nikitina I.V. On the history of the construction of the Balaklava streetcar. In this article was an inspected the beginning of construction of a tram line «Sevastopol – Balakla- va», the first long-distance a tram of a line. On the basis of documents of the State archive of Sevastopol it is understood, how solved a question of delivery of building materials for a tram. It is revealed, that in this area greater problems concerning principles and payments of the given deliveries were observed, as has led to a delay of realization of the project.