До проблеми розвитку сюркультури багатіїв

Збережено в:
Бібліографічні деталі
Дата:2013
Автор: Радзієвський, В.О.
Формат: Стаття
Мова:Ukrainian
Опубліковано: Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури 2013
Назва видання:Питання історії науки і техніки
Теми:
Онлайн доступ:https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/77855
Теги: Додати тег
Немає тегів, Будьте першим, хто поставить тег для цього запису!
Назва журналу:Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
Цитувати:До проблеми розвитку сюркультури багатіїв / В.О. Радзієвський // Питання історії науки і техніки. — 2013. — № 4. — С. 69-71. — Бібліогр.: 5 назв. — укр.

Репозитарії

Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
id nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-77855
record_format dspace
spelling nasplib_isofts_kiev_ua-123456789-778552025-02-23T17:28:56Z До проблеми розвитку сюркультури багатіїв Радзієвський, В.О. Короткі повідомлення 2013 Article До проблеми розвитку сюркультури багатіїв / В.О. Радзієвський // Питання історії науки і техніки. — 2013. — № 4. — С. 69-71. — Бібліогр.: 5 назв. — укр. 2077-9496 https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/77855 008 : 24 : 34 : 39 : 94 (477) uk Питання історії науки і техніки application/pdf Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
institution Digital Library of Periodicals of National Academy of Sciences of Ukraine
collection DSpace DC
language Ukrainian
topic Короткі повідомлення
Короткі повідомлення
spellingShingle Короткі повідомлення
Короткі повідомлення
Радзієвський, В.О.
До проблеми розвитку сюркультури багатіїв
Питання історії науки і техніки
format Article
author Радзієвський, В.О.
author_facet Радзієвський, В.О.
author_sort Радзієвський, В.О.
title До проблеми розвитку сюркультури багатіїв
title_short До проблеми розвитку сюркультури багатіїв
title_full До проблеми розвитку сюркультури багатіїв
title_fullStr До проблеми розвитку сюркультури багатіїв
title_full_unstemmed До проблеми розвитку сюркультури багатіїв
title_sort до проблеми розвитку сюркультури багатіїв
publisher Центр пам’яткознавства НАН України і Українського товариства охорони пам’яток історії та культури
publishDate 2013
topic_facet Короткі повідомлення
url https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/77855
citation_txt До проблеми розвитку сюркультури багатіїв / В.О. Радзієвський // Питання історії науки і техніки. — 2013. — № 4. — С. 69-71. — Бібліогр.: 5 назв. — укр.
series Питання історії науки і техніки
work_keys_str_mv AT radzíêvsʹkijvo doproblemirozvitkusûrkulʹturibagatíív
first_indexed 2025-11-24T03:44:46Z
last_indexed 2025-11-24T03:44:46Z
_version_ 1849641807322808320
fulltext КОРОТКІ ПОВІДОМЛЕННЯ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2013 № 4 69 УДК 008 : 24 : 34 : 39 : 94 (477) ДО ПРОБЛЕМИ РОЗВИТКУ СЮРКУЛЬТУРИ БАГАТІЇВ Радзієвський В.О., канд. культурол., доц. (Київський національний університет культури і мистецтв) Суспільство на землях України за останні кілька тисячоліть не було соціа- льно однорідним, хоча ідеї соціальної рі- вності та справедливості існували з най- давніших часів. У продовж багатьох віків представники української еліти збагачу- вали культуру сусідніх держав (особливо Польщі та Росії, щоправда у Росії вони, як правило, сприймались як свої), віді- гравали особливу роль в історії СРСР і Європи. З переходом на капіталістичний шлях розвитку, зі зміною ментальної па- радигми наприкінці ХХ ст. на теренах СНД відбулись значні (переважно не на краще) перетворення, почала формува- тись і нова субкультура багатіїв (або то- чніше сюркультура, як вони самі її ін- терпретують, адже їх сюркультура дійс- но постає над життям, поза народною культурою, оскільки стереотипи та стиль життя деяких багатіїв багато у чому бу- ває антинародним) [1; 2, с. 99-146]. Роз- виток сбкультури (далі ми будемо вико- ристовувати більш специфічний і точ- ний, але менш поширений термін «сюр- культура») українських багатіїв ще не був предметом ґрунтовного культуроло- гічного дослідження, хоча проблема ця має й загальнонаукове значення, адже суттєвого значення у науковому дискурсі для розвитку соціально-гуманітирних і суспільствознавчих дисциплін у цілому на початку ХХІ ст. набуває осмислення специфіки сюркультури багатіїв [1; 2]. Ми не аналізуємо шлях накопичення ка- піталу (законний чи ні) новими багатія- ми, а розглядаємо культурну (точніше сюркультурну як виокремлену з загаль- ного масиву культури) складову буття дуже незначної частки населення Украї- ни, яка намагається впливати на розви- ток науки, техніки і усього суспільства. До питань парадигм, констант, векторів та моделій окремих соціаль- них субкультур побіжно зверталось чимало науковців (Ю. Александров, О. Багреєва, О. Корякіна, Ю. Лотман, В. Пирожков, Г. Синіцина, О. Стар- ков, В. Тулегенов, Г. Хохряков та ін.). Про рівень концептуальної нерозроб- леності, понятійно-категоріальної не- визначеності та наукової нерозвине- ності проблем сюркультури багатіїв може свідчити такий факт: деякі вчені не можуть визначитись не те щоб з те- заурусом [1, с. 72-80; 2, с. 99-115], а навіть з назвою предмету досліджен- ня. Яка це сюркультура – сюркультура висока чи елітарна, нової аристократії, багатіїв, багатих чи багатства? Досліджуючи сюркультуру бага- тіїв, можна у цілому констатувати, що Україна все більше наближається до особливостей культури капіталізму (де є значні мінуси). Через два десятка років після розпаду СРСР у нас відбу- лась специфічна «буржуїнізація». Особливе місце у «капіталізації» України займають проблеми моралі, поваги, чемності, шани та культури (навіть побутові відносини між співві- тчизниками деградують) [3, с. 16]. За КОРОТКІ ПОВІДОМЛЕННЯ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2013 № 4 70 даними Інститута Горшеніна, «більше 60% опитаних українців оцінюють рі- вень моральності в країні як низький, і при цьому майже 40% вважають до- пустимою грубість і нецензурну лай- ку» [3, с. 17]. На думку К. Іванової, «українці готові з’їси один одного з найменшого приводу. Суспільство руйнує агресія – породження бідності, радянської культури (остання сумнів- на, бездоказова теза популярна у ба- гатьох ЗМІ – В.Р.) і невпевненості у майбутньому дні» [3, с.16]. Зростають побутове нахабство і зухвальство, пов’язані з психологічним напружен- ням у суспільстві; через невмотивова- ну грубість люди проявляють страх та невпевненість. У десятці найдоброзичливіших кра- їн світу (дані для британського банку ISBC за рейтингом The Expat Explorer Survey) – 5 з Азії: Філіпини, Таїланд, Малайзія, Гонконг і В’єтнам [3, с. 18]. Це підтверджує, що ввічливість населення може і не залежати від багатства країни, рівня життя або розвиненості інфрастру- ктури. Скоріше воно залежить саме від тих впливів на суспільство, котре здійс- нює сюркультура багатіїв. Особливо яс- краво це проявляється в Україні. Чи можна стверджувати, що українське суспільство деградує у плані доброзичливості? У цілому, якщо вірити опитаним, «так» – 76%, у цілому «ні» – 17, важко відповісти – 7%. Відношення до грубощів та нецензурної лайки: не- припустимо – 65%, іноді це припустимо – 28%, це припустимо – 7%. Як би ви оцінили рівень моралі в українському суспільстві сьогодні? Низький – 60%, середній – 30%, високий – 2%, важко відповісти – 8% [3, с. 18]. Деякі капіталістичні моральні мак- сими,які перш за все й відображаються в сюркультурі багатіїв, назвати добрими та гуманними важко, людина іноді виступає до ближнього як вовк до ягняти (конку- ренція, боротьба за ринки, безсоромні стратегії впливу, корупція, підкуп, шан- таж, тиск, рейдерські захоплення тощо). Зменшення і звуження соціальних гаран- тій, нівелювання досягнень радянської доби (безробіття, мізерні пенсії і зарпла- ти, платні освіта та медицина тощо) ба- гато у чому сьогодні є знаковими. Доб- робут купки олігархів не повинен буду- ється на жалюгідному стані мільйонів. Не є зайвим брати приклад з авто- ритетних особистостей, але це не є особ- ливістю суто нових багатіїв. «Самий ба- гатий аграрій України, мультиміліонер Юрій Костюк» так охарактеризував свої культурні (сюркультурні) уподобання: «Я не люблю художню літературу. Кла- сика – це минуле. Мені подобається вив- чати сучасне. Мені подобається читати автобіографічні книги видатних людей, які створили сучасну Америку – Морган, Форд, Карнегі. Це книги про створення технічного озброєння країни, про те, як проводиться фінансова політика США і т.д. Що стосується фільмів, то я їх прак- тично не дивлюсь. Мені не цікаво» [4, с. 28]. Число мільйонерів в Україні по- стійно зростає, «пересічні» ж українці за двадцять років у переважній більшості збідніли і поки не побудували багатої і щасливої країни. Разом із цим Україна є крупною державою зі значним науковим, технічним, культурим та у цілому інте- лектуальним потенціалом. Однак, у сюр- культурі нових багатіїв варто враховува- ти багате матеріальнє та іноді злиденне духовне (ніхто не відміняв завуальоване паразитування). Не дивлячись на «бага- тошаровість» інформації про багатьох олігархів (їх благодійність, гуманність КОРОТКІ ПОВІДОМЛЕННЯ ПИТАННЯ ІСТОРІІ НАУКИ І ТЕХНІКИ 2013 № 4 71 тощо), навіть за предметами «першої не- обхідності» надбагатіїв (дороге авто, бу- динок у кілька поверхів, годинник у де- сяки тисяч евро, костюм за астрономічну ціну тощо) стоїть інша реальність: поля- різація суспільства, нерівномірність роз- поділу благ і т. д., що продовжують зро- стати. За річчю у магнатів доволі часто «приховується» не лише майновий ста- ток, але і соціальний ценз, особливий статус, аксіологічна та гносеологічна ін- формація про «впливовість» володаря конкретної речі та специфічне положен- ня носія речі у певних колах тощо. При- мхи багатіїв стають важливими елемен- тами їх сюркультури. Капіталізм не приніс в Україну «райського життя». Зарано «списувати» комуністичні ідеї у минуле, адже вони мають вагому наукову складову та ще можуть мати значне практичне втілення [5], далеко не обмежуючись сучасними передовими Китаєм або Кубою. Суспіль- ство майбутнього обов’язково повинно бути більш гуманним, справедливим і рі- вноправним, де має панувати справжня культура, а не хибні явища сюркультури, контркультури, паракультури та анти- культури, які іноді завуальовано пода- ються у широкий загал як «нестандартні» і «нетипові», навіть «елітарні», «високі» та «особливі» суб- культури (кримінальні, девіантні, вузькокласові, конфліктні тощо). Соцальні досягнення ХХ століття дають підстави для надій і сподівань, адже роз- виток науки, техніки і культури має бути пов’язаним й з вагомими працями у галузі суспільствознавства, осмисленням законів історичного поступу та наукової логіки. Отже, хоча у когось може і є (хо- ча б теоретично) шанс прилучитись до сюркультури нових багатіїв, проте чи це дійсно потрібно кожному? Може все ж краще чесно жити, а не намагатись розбагатіти за рахунок і ближнього, і да- лекого? ЛІТЕРАТУРА 1. Радзієвський В. О. Нотатки з субкультури аномії : монографія / В. О. Радзієвський. – К. : Логос, 2012. – 368 с. 2. Радзієвський В. О. Про теорію та історію субкультур: нариси до субкультурології : монографія / В. О. Радзієвський. – К. : Логос, 2013. – 276 с. 3. Иванова Екатерина. Территория зла / Корреспондент, № 28 (516), 20 июля 2012 г. – С.16-18. 4. Кокоба Анна. Фермер № 1 / Корреспондент, № 6 (443), 18 февраля 2011 г. – С.26-28. 5. Гриффен Л.А. “Капитал” и капитализм / Л.А. Гриффен. − К. : ЭЛМА. − 2003. − 148 с.